Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

VIDEO: Řidiči neumějí ovládat automat jeepů. Podívejte, kde je problém

Koncern FCA sdružující Fiat s Chryslerem svolává po celém světě ke kontrole více než 1,1 milionu aut. Nešikovnému ovládání automatické převodovky musí řidič věnovat více pozornosti. V Americe už se stalo, že vystoupil a auto odjelo.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

B97o74h81u94m77i41l 72P89a55l21e72č77e80k 6912171338343

problém těchto automobilů je pouze v jednom jediném prvku a to mezi volantem a sedačkou;-D

0/0
6.5.2016 15:30

M89i57r55o76s10l56a25v 25M77e62d 3444476

Z každé (i té nejjednodušší) věci jde udělat ukrutně složitá bejkárna (připadá mi že konstruktéři a designéři se v tom vyloženě vyžívají).

+1/0
5.5.2016 12:21
Foto

P80a36v19e97l 51F60ü93r50s23t 5962940676183

V Americe si musí automobilky hlavně ohlídat, aby v návodu bylo výslovně uvedeno, že tempomat není autopilot. Byly tam případy, kdy si řidič v jedoucím obytném voze zapnul tempomat a šel si do obytné části vařit kávu. Samozřejmě vůz havaroval. Následný soud pak uznal vinným výrobce vozu, protože nebylo uvedeno v návodu, že se toto nesmí...

Tak se nedivme, že Amíci už neumí ani s automatem ;-D;-D;-D

+4/0
5.5.2016 9:58

D60e75n67i48s 40W62i28t75z86k51u 3663281819517

hele a proč dávají v Česku do návodu k mikrovlnce nebo pračce,že tam nemáš strkat zvířata?

0/−2
5.5.2016 10:05

L97u80k48á61š 26J93a37k20e72š 7916502701927

To už je jen překlad toho amerického návodu ;-)

+5/0
5.5.2016 13:24
Foto

P64a72v40e48l 43F57ü81r41s47t 5642480206243

Protože někteří Američani žijí i v Česku ;-)

+6/0
5.5.2016 14:38

J14o83s61e60f 32K56a84r41f21í97k 7252265556160

Dofám, že mají v návodu, že se nesmí strkat přirození do výfuku. Pokud ne, předpokládám brzo žalobu nějakého amíka s popáleným ptákem;-D

+3/0
5.5.2016 8:04

R91u65d48a 57P74á47s21e56k 6822318785352

Musím dár za pravdu, že toto nové řešení mi nějak nesedí. 18 let jsem jezdil s Explorerem z konce 90-ých, kde byla páka automatu napravo na volantu a jaksi "stále na očích". Tyto novoty asi nejsou pro nás z "Old School".

0/0
5.5.2016 7:42

K79a47r93e26l 49N10o95v77o83t23n15y 2881395899480

Ktery dement tohle ovladani vymyslel?? Kontrola zarazene rychlosti nebo jizdniho rezimu "poslepu" rukou, tj. tak, aby clovek mohl koukat porad na silnici pred sebou, je prece bezna vec. Designer, ktery mi tohle znemozni a bude me nutit koukat na nejake kontrolky nebo displaye na pristrojovce, misto abych se venoval sledovani situace pred sebou, by mel letet na hodinu...

+5/0
5.5.2016 5:18

J46a79n 40T28a49r28a41b35a 4346556979109

BMW používá podobné řešení už léta, Audi také.... a autobusy Karosa z 80. let měly dokonce řazení tlačítkem na přístrojovce... Jestli nebude problém spíš na opačné straně než auto..

+1/0
5.5.2016 7:46

M62a48r65t72i15n 77P10l77o59c61e73k 8141984762556

Taky jsem na to zíral, že to vlastně prezentují jak nějakou převratnou novinku, který se nepovedla.

0/0
5.5.2016 8:26

R19a24d81o35m51í85r 17K31r18u45p51i47č17k39a 9294622890245

To je samozrejme nesmysl. Nikdo to nebude kontrolovat poslepu. Rozdil mezi polohama je asi 2-3cm, to nikdo poslepu stejne nepozna. Daleko rychlejsi, pokud clovek nevi, je se podivat na pristrojovku.

0/0
6.5.2016 7:26

V54á97c76l31a73v 48Z25e34l22i47n68k29a 2782540453282

Pan "dizajnér", který tohle vymyslel by měl za takovou hovadinu letět na hodinu a jít dělat něco, na co mentálně stačí. Která hlava cihlou políbená tohle proboha mohla vymyslet? V technice platí zásada, že takzvaný man-machine interface neboli rozhraní člověk-stroj by mělo vždy být konstruováno s ohledem na maximální jednoduchost a jednoznačnost. Čím složitěji probíhá předání informace například o poloze ovládacího prvku, tím větší je šance, že něco selže na zařízení anebo pod tlakem situace udělá chybu lidský činitel. Nerespektování těchto zásad vede k tomu, že havarují chemické provozy nebo jaderné elektrárny, padají letadla anebo v tomto případě ujíždějí zaparkovaná auta.

+12/−1
4.5.2016 23:19

Z64d78e25n41ě26k 74G20o62l58d51b96e41r57g 8396515319535

Z mých zkušeností s automatickou převodovkou po najetí několik desítek tisíc km:

1) U BMW je to vyřešené s "procvaknutím" joysticku o několik pozic v závislosti na zařazené rychlosti, parkovací poloha tlačítkem na vrchní straně joysticku. Nikdy se mi nestalo, že bych špatně zařadil (z boku pojistka pro volbu režimu). Při vypnutí motoru automaticky přeřadí z D na P.

2) Škoda s DSG (a zbytek koncernu) používá klasickou páku, nemám s ní problém ale strašně mě vytáčí režim "S". Rychlosti mi přijdou prostě opačně. Od sebe řadíte nahoru, k sobě dolu. BMW má naopak a přijde mi to logičtější. :-)

0/0
4.5.2016 21:45

J50a18n 61T10a21r46a60b60a 4126696819189

No vidíte, co jedinec, to názor. Mně naopak připadá opačné a nelogické řešení BMW, kde se pákou pohybuje proti pocitu setrvačných sil. Podobné polemiky můžete vést na téma zda u páček pod volantem řadí dolů levá nebo pravá.

K elektronickému voliči automatu: U každého řešení (nakonec i u manuálu, i u pseudomechanického vícepolohového voliče DSG a dalších automatů) lze při absenci mozku opustit auto s běžícím motorem a zařazeným D nebo S nebo R nebo N. Pravdou je, že například Audi v takové situaci spustí hodně hlasitou zvukovou výstrahu v okamžiku kdy pootevřete dveře řidiče a ještě samo zajistí parkovací brzdu, takže tam jistou blbuvzdornost implementovali.

+1/0
5.5.2016 7:55

M69a76r31e68k 62K93l10u97f20a 3978234804126

Na houby, celá automatika. Navíc se prý nedá vyndat klíček, když je zařazen neutrál. To jsou pěkné zhovadilosti. S automatem jsem pár let jezdil, je to někdy příjemné, to se dá uznat, ale i tak preferuji manuální řazení.

+1/0
4.5.2016 21:08

J20a20n 89T73a37r80a88b38a 4776576109939

Nová auta už v mnoha případech klíček nepoužívají.....a manuál mě otravuje, i když jsou i automaty, jejichž konstruktéry bych nejraději nakopal do.....

Ale těch už není tak moc.

+2/0
5.5.2016 7:58

F20i12l78i13p 93V65a23l18d92e75r 1428368634364

To mi připomíná kombinovaný play/pause u webových videopřehrávačů.

Když se zrovna ocitnete offline (video se načítá do bufferu) a snažíte se zrovna něco dělat pomocí play/pause, není zřejmé, jestli ten symbol zrovna znamená aktuální stav, nebo naopak stav, kterého chcete stisknutím docílit.

Na co mít dvě jasná tlačítka, když lze mít jedno kombinované, tj. matoucí?

+8/0
4.5.2016 20:18

F69i88l36i52p 51V96a63l86d40e44r 1508498214944

Mimochodem k řadicí páce: Filozofie joysticku mohla i tak trochu za pád letu AF 447. Jakmile nemá člověk *přímo* od řídicí páky zpětnou vazbu, je to na pendrek. Ale bohužel "joystick je in".

A na co v autě zatěžovat jinak nevyužívanou pohybovou soustavu/hmatové vjemy, když lze řidiči přitížit na nejvíce zatěžovaném smyslu - zrakovém.

Ergonimie je přece OUT! :-)

+8/0
4.5.2016 20:34

F54i37l79i48p 53V21a62l98d89e95r 1418948284244

oprava: ergonomie

0/0
4.5.2016 20:41

D87a11n27i24e41l 11K27r62a67u88s 4301563512224

Jo, kdyz je vadne spojeni mezi volantem a sedadlem, nemuze to nikdy dobre dopadnout. ;)

+3/−5
4.5.2016 20:09

J48a91n 72T59a25r73a95b96a 4316156559259

Máte naprostou pravdu. Jenže vadných spojení je nezanedbatelné množství a konstruktér s tím musí počítat. Nebo vy byste na dveře pomocné školy nechal nainstalovat elektronický zámek s povinným 28místným zámkem vyžadujícím kód obsahující nejméně 3 malá, 4 velká písmena, dvě číslice a tři speciální znaky a žádný z nich nesměl být použit dvakrát?

0/0
5.5.2016 8:02

T81o58m35á36š 62T55ř64í67s67k25a 7555486324965

Osvětlené módy na páce, světýlka jako kráva na přístrojovce a stěžují si že neví co mají zařazeno :D S automatem jezdím taky. Mám klasickou manuální páku. Kupodivu i tak občas zapomenu přeřadit ze zpátečky na D nebo naopak. Pochybuji že v tomhle případě jim pomůže manuální páka. Jinak jakým způsobem může řidič pohmatem u automatu zjistit co je zařazeno? Kraviny typu "nerozjede se při otevřených dveřích". Dobře. Takže když mám poruchu, stojím někde nebezpečně na dálnici tak si v rychlosti to auto ani na neutrál pár metrů neodtlačím abych nestudoval manuál kde co je potřeba vypnout? :D

+2/−3
4.5.2016 19:49

D63e53n19i26s 79W63i89t15z57k76u 3573491319687

za 20 let se mi nestalo, že bych zapomněl přeřadit z R na D a naopak

+1/0
4.5.2016 20:10

E98d24a 14D29r92á35b54e12k 7799192623927

samozřejmě že pomůže, páka je pokaždé v jiné poloze, takže pohmatem to snadno zjistíte podobně jako u klasické převodovky... joystick s nutností optické kontroly je krok zpět

+2/0
4.5.2016 20:39

V92e95r57o79n34i57k14a 75M51a98r43t76í94n39k44o27v67á 1303783850

Pokud dobře rozumím, tak nově mi auto samo odjede až potom, co zabouchnu dveře? Šikulové :-D

+14/0
4.5.2016 17:28

M96a25r46t97i25n 40V43o12j14á37č97e17k 9453707111956

spíš bych věřil tomu ,že si borci neuvědomí co tam mají nakvedláno a vystupují a přitom nemají parkovací mod ,ale něco jiného ...živě si představuju borec zaparkuje třeba na zpátečku otvírá dveře ,noha z brzdy a výstup a auto popojede a vyválí ho

+1/0
4.5.2016 19:15

E21d60a 29D77r24á73b64e32k 7729152843257

možná si to borci prostě neověří pohledem na páku nebo přístrojovku, což je nová "povinnost a nutnost" u těchto rádoby "lepších" systémů

+4/0
4.5.2016 20:40

M39i25r66e62k 50G41a24j17e97r 5411436359410

Myslim, ze ta auta, o ktera se jedna, pouzivaji klicek v zapalovani. Ten ale nejde vyndat, dokud nedaji rychlostni paku do polohy P. Takze jde jen o pripady, kdy vystupuji a maji stale klicek v zapalovani. To neni dobry postup.

0/0
5.5.2016 3:41

M72a42r48t94i16n 77N87e92r73m26u71t 9187287668299

Ale je to postup běžný - často vystupuji z auta a nechám motor běžet, třeba když zavírám bránu

0/0
8.5.2016 13:18

D11e71n43i91s 67W38i26t87z96k82u 3493821309687

vzhledem k tomu že je tu elektronické řazení, tak se to při otevřených dveří přepne na P. až to budete konstruovat vy, tak pak to teprve hrozí

+1/0
4.5.2016 20:12

J81a14n 61S87v44a88g42r 5913893337207

Kdo by ocekaval, ze by ridic mel davat pozor. Fu!8-o

+3/−2
4.5.2016 16:49

E78d46a 51D32r92á45b78e33k 7959492773407

pokud řidiči nový systém přidělává práci navíc, tak někteří řidiči by raději, kdyby jim těch povinností buď ubylo, nebo alespoň nepřibývalo, myslím že to je legitimní požadavek :-)

+3/0
4.5.2016 20:41

J70o90s48e14f 13Š31o16l19t94e47s 8194528560883

Nejlíp to má řešené BMW i3. Tam není klasický automat, který se rozjede po puštění brzdy. Tam je to jak pouťové autíčko, tedy naprosto blbuvzdorné.

0/0
4.5.2016 15:41

D78a84v21i39d 51L12a44n27c 3478511542600

Není to problém voliče, ale jen nepozornosti. Už se mi taky podařilo u klasického automatu z auta vystoupit se zařazeným D, ale díky zatáhnutí ruční brzdy se nerozjelo.. Prostě jsem se ve spěchu nepodíval, tady je to to samé, změny nepomůžou je to o lidech..

+6/−1
4.5.2016 14:58

L56u46d51v45í85k 63G83a57j72d96o92š86í86k 2115133684512

Ano, je to v lidech.

Jenže technika se musí podřizovat člověku. Nikoliv člověk technice. Takže špatně je ten ovladač, protože lidé s ním neumí. :-)

+8/0
4.5.2016 15:25

R14o22b49e88r88t 29P39r70a92ž28á41k 4498466695840

Proboha, co máte za auto, že jste vystoupil při zařazeným D?

0/0
4.5.2016 18:09

J83a64r63o43s90l71a11v 21P12l49a81c31h22e24t45k63a 7256426246779

Tak vystoupit se da... bez klicku.

+1/0
4.5.2016 19:15

E98d50a 48D16r57á61b26e55k 7929902393417

ten nový volič vyžaduje více pozornosti než normální šaltr (musíte pohledem zkontrolovat co svítí na páce nebo na přístrojovce)

problém je tedy v konkrítních případech v řidiči, že neudělal vše, co po něm nový systém navíc vyžaduje, principiálně je ale špatně ten nový systém jako celek, protože řidiči přidělává práci navíc a chyby navíc trestá nehodami

+2/0
4.5.2016 20:43

D56e56n27i11s 27W48i15t18z23k49u 3473771859787

nikdo z automatářů nekouká,co mu signalizuje za rychlost,je tu u nás automatika jako třeba světla. tohle se jim zrovna moc nepovedlo

+3/−1
4.5.2016 13:40

L49u79d13v94í84k 31G36a70j15d64o22š94í83k 2245483934562

Na druhou stranu na volič chmatáte na začátku jízdy a pak až na konci. Takže věnovat trochu pozornosti zas tolik nestojí.

To ovšem neznamená, že to je dobře navrženo. Pokud je možné navrhnout systém, který nevyžaduje pozornost žádnou, tak je tohle špatně.

+1/0
4.5.2016 15:29

D56e89n91i79s 66W87i46t23z25k74u 3723901379977

to je stejný jako na světla a přesto každý z nás už vystoupil z auta a zjistil že nechal rozsvíceno

+2/0
4.5.2016 15:57

O67t79a74k46a96r 52D20e35y45l 2712359895395

Světla- dám na ,,A,, a více se o ně nestarám, pokud nemám ,,A,, při otevření dveří to na mne píská,bliká.....snad jedině ,,parkovačky. a AT- myslím, že klíček jde vyndat jen na P, tak nevystupovat z auta s nastartovaným motorem, ale stejně, pokud dám nohu z brzdy auto se rozjíždí- tak přeci nebudu vystupovat. Musím vyzkoušet :) Ale stává se mi, že nechám zapnuté stěrače /při senzoru/ což nevadí, ale leknu se když zapnu klíček a stěrače přejedou 1x po suchém skle.

0/0
4.5.2016 16:51

D21e82n91i23s 38W35i97t82z39k32u 3663571109457

tak na mě takhle pípal už Chrysler vyrobený v roce 93, ale předtím jsem měl evropské pekáče u kterých žádná signalizace zapnutých světel nebyla. tady je problém, že místo P tam lidi hodí N, protože když chcete P musíte na nějakou dobu podržet páku, kdo jí podrží o trošku méně, má smůlu. senzor používám jenom na dálnici nebo prudkém dešti

0/0
4.5.2016 17:10

O16t48a17k21a95r 42D73e84y95l 2252449735575

Jasně, u senzoru- samozřejmě v dešti, ale zajedu do garáže, stěrače přestanou stírat a tu chvíli zapomenu, že jsou puštěný :) Asi mluvíte po řazení joystickem nebo páčka u volantu MB, to jsem nikdy neměl, dokonce můj poslední automat- 8 kvalt je klasika. Nevyužívám ani shift, sport málokdy. Chr . jsem měl několik, Voyagerů s řazením pod /za/ volantem i Pacificu 6 kvalt.

0/0
4.5.2016 20:33

K58a13t79e65ř44i94n62a 55V83ý13b91o79r76n97á 6710699959

Dešťový senzor funguje (Alfa) pouze po manuálním zapnutí stěračů.

0/0
4.5.2016 21:42

I45g24o40r 94G20o89t38t32w28a78l43d 6787188170261

tak tak ... "Parking" úplně od sebe, "Drive" úplně k sobě, zpátečka o jedno pod "P", to je zažitá klasika; dále volitelné "manuální" řazení => řadicí páku do strany a tam zase od sebe / k sobě; v rámci blbuvzdornosti nelze vypnout zapalování se zařazeným stupněm (tj. přístrojovka nezhasne na D/R) a při otevření dveří se zapnutou přístrojovkou se to rozpíská jak lokomotiva - to je klasika, na které není důvod příliš měnit. Osobně mi přišel pohodlnější jen volič rychlosti pod volantem v Mercedesu E (zvlášť, když byl volant vpravo pro jízdu ve Velké Británii ... řadící páka na levé ruce by mi asi hodně nesedla)

+1/0
4.5.2016 16:35

F23r90a34n34t80i28š85e90k 64S49o53b91o32t17k13a 1617963854340

Ti vývojáři se úplně zbláznili! Místo obyčejné páky automatu se čtyřmi zářezy značícími co chci s převodovkou dělat, tam dali podle "nových módních trendů" joystick s kvedláním do kruhu s možností na obrazovce sledovat, kde vlastně jste. Automatické zabrzdění či automatický neutrál při sundání nohy z plynu neexistuje No prostě zhovadilost - a pak se diví!

+14/−4
4.5.2016 12:37

T55o47m37á43š 28Ž18i69t75n15ý 6711440761491

Souhlas. V tomto případě kombinace stupidity vývojáře a uživatele (průměrný amík)

Řazení má být jasné i po hmatu, ne abych musel někde na palubce nebo páce hledat co tam je zrovna narvaný. Něco takovýho bych si nikdy nekoupil, obtěžovalo by me to. Na druhou stranu když už si někdo koupí takovou ptákovinu, tak si holt musí dávat větší pozor a prostě si na to navyknout.

+11/0
4.5.2016 13:14

D33e82n72i60s 84W79i44t71z63k94u 3533131549507

co je to za blbost "Automatické zabrzdění či automatický neutrál při sundání nohy z plynu neexistuje"?člověče víte vůbec jak automat funguje nebo jak se s ním jezdí?evidentně to absolutně netušíte,ale máte potřebu vyjádřit svůj hloupý názor

+2/−4
4.5.2016 16:15







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.