Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

VIDEO: Řidiči neumějí ovládat automat jeepů. Podívejte, kde je problém

Koncern FCA sdružující Fiat s Chryslerem svolává po celém světě ke kontrole více než 1,1 milionu aut. Nešikovnému ovládání automatické převodovky musí řidič věnovat více pozornosti. V Americe už se stalo, že vystoupil a auto odjelo.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

B83o16h42u46m21i48l 16P19a95l63e46č92e92k 6262221878223

problém těchto automobilů je pouze v jednom jediném prvku a to mezi volantem a sedačkou;-D

0/0
6.5.2016 15:30

M43i49r40o80s72l21a39v 57M71e36d 3924516

Z každé (i té nejjednodušší) věci jde udělat ukrutně složitá bejkárna (připadá mi že konstruktéři a designéři se v tom vyloženě vyžívají).

+1/0
5.5.2016 12:21
Foto

P24a44v92e31l 42F47ü57r47s67t 5922440426853

V Americe si musí automobilky hlavně ohlídat, aby v návodu bylo výslovně uvedeno, že tempomat není autopilot. Byly tam případy, kdy si řidič v jedoucím obytném voze zapnul tempomat a šel si do obytné části vařit kávu. Samozřejmě vůz havaroval. Následný soud pak uznal vinným výrobce vozu, protože nebylo uvedeno v návodu, že se toto nesmí...

Tak se nedivme, že Amíci už neumí ani s automatem ;-D;-D;-D

+4/0
5.5.2016 9:58

D60e10n93i59s 61W91i63t45z42k94u 3333931899217

hele a proč dávají v Česku do návodu k mikrovlnce nebo pračce,že tam nemáš strkat zvířata?

0/−2
5.5.2016 10:05

L94u12k88á49š 21J23a66k80e29š 7536712591777

To už je jen překlad toho amerického návodu ;-)

+5/0
5.5.2016 13:24
Foto

P64a49v54e50l 15F97ü94r21s20t 5452970196443

Protože někteří Američani žijí i v Česku ;-)

+6/0
5.5.2016 14:38

J38o15s81e48f 68K36a51r36f61í45k 7772525336290

Dofám, že mají v návodu, že se nesmí strkat přirození do výfuku. Pokud ne, předpokládám brzo žalobu nějakého amíka s popáleným ptákem;-D

+3/0
5.5.2016 8:04

R28u78d79a 50P87á11s23e98k 6952868545282

Musím dár za pravdu, že toto nové řešení mi nějak nesedí. 18 let jsem jezdil s Explorerem z konce 90-ých, kde byla páka automatu napravo na volantu a jaksi "stále na očích". Tyto novoty asi nejsou pro nás z "Old School".

0/0
5.5.2016 7:42

K95a93r10e83l 65N90o39v75o83t61n98y 2791835449180

Ktery dement tohle ovladani vymyslel?? Kontrola zarazene rychlosti nebo jizdniho rezimu "poslepu" rukou, tj. tak, aby clovek mohl koukat porad na silnici pred sebou, je prece bezna vec. Designer, ktery mi tohle znemozni a bude me nutit koukat na nejake kontrolky nebo displaye na pristrojovce, misto abych se venoval sledovani situace pred sebou, by mel letet na hodinu...

+5/0
5.5.2016 5:18

J51a12n 14T75a96r80a77b76a 4416396949199

BMW používá podobné řešení už léta, Audi také.... a autobusy Karosa z 80. let měly dokonce řazení tlačítkem na přístrojovce... Jestli nebude problém spíš na opačné straně než auto..

+1/0
5.5.2016 7:46

M17a30r39t19i93n 92P50l40o56c36e77k 8781864232566

Taky jsem na to zíral, že to vlastně prezentují jak nějakou převratnou novinku, který se nepovedla.

0/0
5.5.2016 8:26

R44a66d79o10m66í52r 92K71r95u91p21i57č47k27a 9274672530705

To je samozrejme nesmysl. Nikdo to nebude kontrolovat poslepu. Rozdil mezi polohama je asi 2-3cm, to nikdo poslepu stejne nepozna. Daleko rychlejsi, pokud clovek nevi, je se podivat na pristrojovku.

0/0
6.5.2016 7:26

V80á32c55l54a51v 14Z85e42l13i60n24k34a 2342880833332

Pan "dizajnér", který tohle vymyslel by měl za takovou hovadinu letět na hodinu a jít dělat něco, na co mentálně stačí. Která hlava cihlou políbená tohle proboha mohla vymyslet? V technice platí zásada, že takzvaný man-machine interface neboli rozhraní člověk-stroj by mělo vždy být konstruováno s ohledem na maximální jednoduchost a jednoznačnost. Čím složitěji probíhá předání informace například o poloze ovládacího prvku, tím větší je šance, že něco selže na zařízení anebo pod tlakem situace udělá chybu lidský činitel. Nerespektování těchto zásad vede k tomu, že havarují chemické provozy nebo jaderné elektrárny, padají letadla anebo v tomto případě ujíždějí zaparkovaná auta.

+12/−1
4.5.2016 23:19

Z43d20e60n39ě38k 66G23o57l42d27b82e45r13g 8226395679335

Z mých zkušeností s automatickou převodovkou po najetí několik desítek tisíc km:

1) U BMW je to vyřešené s "procvaknutím" joysticku o několik pozic v závislosti na zařazené rychlosti, parkovací poloha tlačítkem na vrchní straně joysticku. Nikdy se mi nestalo, že bych špatně zařadil (z boku pojistka pro volbu režimu). Při vypnutí motoru automaticky přeřadí z D na P.

2) Škoda s DSG (a zbytek koncernu) používá klasickou páku, nemám s ní problém ale strašně mě vytáčí režim "S". Rychlosti mi přijdou prostě opačně. Od sebe řadíte nahoru, k sobě dolu. BMW má naopak a přijde mi to logičtější. :-)

0/0
4.5.2016 21:45

J18a15n 89T11a88r24a75b23a 4336486429569

No vidíte, co jedinec, to názor. Mně naopak připadá opačné a nelogické řešení BMW, kde se pákou pohybuje proti pocitu setrvačných sil. Podobné polemiky můžete vést na téma zda u páček pod volantem řadí dolů levá nebo pravá.

K elektronickému voliči automatu: U každého řešení (nakonec i u manuálu, i u pseudomechanického vícepolohového voliče DSG a dalších automatů) lze při absenci mozku opustit auto s běžícím motorem a zařazeným D nebo S nebo R nebo N. Pravdou je, že například Audi v takové situaci spustí hodně hlasitou zvukovou výstrahu v okamžiku kdy pootevřete dveře řidiče a ještě samo zajistí parkovací brzdu, takže tam jistou blbuvzdornost implementovali.

+1/0
5.5.2016 7:55

M71a66r31e73k 23K83l16u17f24a 3428244184966

Na houby, celá automatika. Navíc se prý nedá vyndat klíček, když je zařazen neutrál. To jsou pěkné zhovadilosti. S automatem jsem pár let jezdil, je to někdy příjemné, to se dá uznat, ale i tak preferuji manuální řazení.

+1/0
4.5.2016 21:08

J22a34n 30T50a39r90a30b55a 4106266829929

Nová auta už v mnoha případech klíček nepoužívají.....a manuál mě otravuje, i když jsou i automaty, jejichž konstruktéry bych nejraději nakopal do.....

Ale těch už není tak moc.

+2/0
5.5.2016 7:58

F32i53l95i84p 26V14a27l80d10e69r 1598608714884

To mi připomíná kombinovaný play/pause u webových videopřehrávačů.

Když se zrovna ocitnete offline (video se načítá do bufferu) a snažíte se zrovna něco dělat pomocí play/pause, není zřejmé, jestli ten symbol zrovna znamená aktuální stav, nebo naopak stav, kterého chcete stisknutím docílit.

Na co mít dvě jasná tlačítka, když lze mít jedno kombinované, tj. matoucí?

+8/0
4.5.2016 20:18

F38i32l60i19p 74V90a80l13d76e89r 1548728934574

Mimochodem k řadicí páce: Filozofie joysticku mohla i tak trochu za pád letu AF 447. Jakmile nemá člověk *přímo* od řídicí páky zpětnou vazbu, je to na pendrek. Ale bohužel "joystick je in".

A na co v autě zatěžovat jinak nevyužívanou pohybovou soustavu/hmatové vjemy, když lze řidiči přitížit na nejvíce zatěžovaném smyslu - zrakovém.

Ergonimie je přece OUT! :-)

+8/0
4.5.2016 20:34

F21i11l70i50p 48V79a90l39d20e31r 1968378964374

oprava: ergonomie

0/0
4.5.2016 20:41

D95a51n73i68e77l 49K61r96a93u90s 4501903222284

Jo, kdyz je vadne spojeni mezi volantem a sedadlem, nemuze to nikdy dobre dopadnout. ;)

+3/−5
4.5.2016 20:09

J76a15n 39T52a20r68a69b98a 4976196229919

Máte naprostou pravdu. Jenže vadných spojení je nezanedbatelné množství a konstruktér s tím musí počítat. Nebo vy byste na dveře pomocné školy nechal nainstalovat elektronický zámek s povinným 28místným zámkem vyžadujícím kód obsahující nejméně 3 malá, 4 velká písmena, dvě číslice a tři speciální znaky a žádný z nich nesměl být použit dvakrát?

0/0
5.5.2016 8:02

T97o98m21á39š 21T47ř93í53s16k34a 7265846934535

Osvětlené módy na páce, světýlka jako kráva na přístrojovce a stěžují si že neví co mají zařazeno :D S automatem jezdím taky. Mám klasickou manuální páku. Kupodivu i tak občas zapomenu přeřadit ze zpátečky na D nebo naopak. Pochybuji že v tomhle případě jim pomůže manuální páka. Jinak jakým způsobem může řidič pohmatem u automatu zjistit co je zařazeno? Kraviny typu "nerozjede se při otevřených dveřích". Dobře. Takže když mám poruchu, stojím někde nebezpečně na dálnici tak si v rychlosti to auto ani na neutrál pár metrů neodtlačím abych nestudoval manuál kde co je potřeba vypnout? :D

+2/−3
4.5.2016 19:49

D94e23n16i79s 10W56i67t71z61k15u 3913541269377

za 20 let se mi nestalo, že bych zapomněl přeřadit z R na D a naopak

+1/0
4.5.2016 20:10

E67d95a 53D63r56á85b50e62k 7849642793127

samozřejmě že pomůže, páka je pokaždé v jiné poloze, takže pohmatem to snadno zjistíte podobně jako u klasické převodovky... joystick s nutností optické kontroly je krok zpět

+2/0
4.5.2016 20:39

V96e67r21o52n88i53k58a 66M72a55r92t28í19n64k34o35v46á 1163473660

Pokud dobře rozumím, tak nově mi auto samo odjede až potom, co zabouchnu dveře? Šikulové :-D

+14/0
4.5.2016 17:28

M30a65r85t20i80n 61V38o18j12á41č37e50k 9983967591986

spíš bych věřil tomu ,že si borci neuvědomí co tam mají nakvedláno a vystupují a přitom nemají parkovací mod ,ale něco jiného ...živě si představuju borec zaparkuje třeba na zpátečku otvírá dveře ,noha z brzdy a výstup a auto popojede a vyválí ho

+1/0
4.5.2016 19:15

E60d19a 25D47r95á59b63e21k 7139342543907

možná si to borci prostě neověří pohledem na páku nebo přístrojovku, což je nová "povinnost a nutnost" u těchto rádoby "lepších" systémů

+4/0
4.5.2016 20:40

M60i24r26e78k 27G23a80j41e81r 5111706369250

Myslim, ze ta auta, o ktera se jedna, pouzivaji klicek v zapalovani. Ten ale nejde vyndat, dokud nedaji rychlostni paku do polohy P. Takze jde jen o pripady, kdy vystupuji a maji stale klicek v zapalovani. To neni dobry postup.

0/0
5.5.2016 3:41

M49a63r41t27i51n 28N21e15r34m74u36t 9897987708709

Ale je to postup běžný - často vystupuji z auta a nechám motor běžet, třeba když zavírám bránu

0/0
8.5.2016 13:18

D11e73n16i55s 17W46i56t86z24k58u 3333851259277

vzhledem k tomu že je tu elektronické řazení, tak se to při otevřených dveří přepne na P. až to budete konstruovat vy, tak pak to teprve hrozí

+1/0
4.5.2016 20:12

J27a58n 48S88v31a55g94r 5323933607157

Kdo by ocekaval, ze by ridic mel davat pozor. Fu!8-o

+3/−2
4.5.2016 16:49

E42d84a 36D49r89á87b27e52k 7209392173947

pokud řidiči nový systém přidělává práci navíc, tak někteří řidiči by raději, kdyby jim těch povinností buď ubylo, nebo alespoň nepřibývalo, myslím že to je legitimní požadavek :-)

+3/0
4.5.2016 20:41

J24o29s77e91f 75Š26o68l28t42e95s 8864178260873

Nejlíp to má řešené BMW i3. Tam není klasický automat, který se rozjede po puštění brzdy. Tam je to jak pouťové autíčko, tedy naprosto blbuvzdorné.

0/0
4.5.2016 15:41

D11a77v24i74d 77L79a54n49c 3738601302470

Není to problém voliče, ale jen nepozornosti. Už se mi taky podařilo u klasického automatu z auta vystoupit se zařazeným D, ale díky zatáhnutí ruční brzdy se nerozjelo.. Prostě jsem se ve spěchu nepodíval, tady je to to samé, změny nepomůžou je to o lidech..

+6/−1
4.5.2016 14:58

L34u70d15v43í15k 86G20a63j33d68o52š63í28k 2165343424722

Ano, je to v lidech.

Jenže technika se musí podřizovat člověku. Nikoliv člověk technice. Takže špatně je ten ovladač, protože lidé s ním neumí. :-)

+8/0
4.5.2016 15:25

R96o29b32e11r85t 49P38r44a61ž36á49k 4738556275700

Proboha, co máte za auto, že jste vystoupil při zařazeným D?

0/0
4.5.2016 18:09

J38a90r96o22s98l89a10v 95P62l63a41c34h59e56t71k54a 7226766366629

Tak vystoupit se da... bez klicku.

+1/0
4.5.2016 19:15

E11d24a 32D83r65á14b69e35k 7829242583237

ten nový volič vyžaduje více pozornosti než normální šaltr (musíte pohledem zkontrolovat co svítí na páce nebo na přístrojovce)

problém je tedy v konkrítních případech v řidiči, že neudělal vše, co po něm nový systém navíc vyžaduje, principiálně je ale špatně ten nový systém jako celek, protože řidiči přidělává práci navíc a chyby navíc trestá nehodami

+2/0
4.5.2016 20:43

D35e91n89i24s 37W29i73t55z96k32u 3693461539247

nikdo z automatářů nekouká,co mu signalizuje za rychlost,je tu u nás automatika jako třeba světla. tohle se jim zrovna moc nepovedlo

+3/−1
4.5.2016 13:40

L77u87d88v80í36k 96G28a63j69d23o67š23í55k 2935303734232

Na druhou stranu na volič chmatáte na začátku jízdy a pak až na konci. Takže věnovat trochu pozornosti zas tolik nestojí.

To ovšem neznamená, že to je dobře navrženo. Pokud je možné navrhnout systém, který nevyžaduje pozornost žádnou, tak je tohle špatně.

+1/0
4.5.2016 15:29

D47e15n28i97s 67W65i56t27z92k12u 3793641789547

to je stejný jako na světla a přesto každý z nás už vystoupil z auta a zjistil že nechal rozsvíceno

+2/0
4.5.2016 15:57

O84t40a50k36a81r 46D12e86y60l 2942719325765

Světla- dám na ,,A,, a více se o ně nestarám, pokud nemám ,,A,, při otevření dveří to na mne píská,bliká.....snad jedině ,,parkovačky. a AT- myslím, že klíček jde vyndat jen na P, tak nevystupovat z auta s nastartovaným motorem, ale stejně, pokud dám nohu z brzdy auto se rozjíždí- tak přeci nebudu vystupovat. Musím vyzkoušet :) Ale stává se mi, že nechám zapnuté stěrače /při senzoru/ což nevadí, ale leknu se když zapnu klíček a stěrače přejedou 1x po suchém skle.

0/0
4.5.2016 16:51

D55e24n72i79s 35W33i19t31z41k35u 3253191319417

tak na mě takhle pípal už Chrysler vyrobený v roce 93, ale předtím jsem měl evropské pekáče u kterých žádná signalizace zapnutých světel nebyla. tady je problém, že místo P tam lidi hodí N, protože když chcete P musíte na nějakou dobu podržet páku, kdo jí podrží o trošku méně, má smůlu. senzor používám jenom na dálnici nebo prudkém dešti

0/0
4.5.2016 17:10

O62t43a94k47a97r 89D68e82y81l 2152669475365

Jasně, u senzoru- samozřejmě v dešti, ale zajedu do garáže, stěrače přestanou stírat a tu chvíli zapomenu, že jsou puštěný :) Asi mluvíte po řazení joystickem nebo páčka u volantu MB, to jsem nikdy neměl, dokonce můj poslední automat- 8 kvalt je klasika. Nevyužívám ani shift, sport málokdy. Chr . jsem měl několik, Voyagerů s řazením pod /za/ volantem i Pacificu 6 kvalt.

0/0
4.5.2016 20:33

K20a60t53e32ř36i44n88a 11V13ý29b31o54r41n69á 6320539149

Dešťový senzor funguje (Alfa) pouze po manuálním zapnutí stěračů.

0/0
4.5.2016 21:42

I35g27o59r 14G48o53t65t57w73a41l18d 6727418670231

tak tak ... "Parking" úplně od sebe, "Drive" úplně k sobě, zpátečka o jedno pod "P", to je zažitá klasika; dále volitelné "manuální" řazení => řadicí páku do strany a tam zase od sebe / k sobě; v rámci blbuvzdornosti nelze vypnout zapalování se zařazeným stupněm (tj. přístrojovka nezhasne na D/R) a při otevření dveří se zapnutou přístrojovkou se to rozpíská jak lokomotiva - to je klasika, na které není důvod příliš měnit. Osobně mi přišel pohodlnější jen volič rychlosti pod volantem v Mercedesu E (zvlášť, když byl volant vpravo pro jízdu ve Velké Británii ... řadící páka na levé ruce by mi asi hodně nesedla)

+1/0
4.5.2016 16:35

F87r95a97n70t86i12š88e73k 42S40o59b24o72t92k66a 1307453384770

Ti vývojáři se úplně zbláznili! Místo obyčejné páky automatu se čtyřmi zářezy značícími co chci s převodovkou dělat, tam dali podle "nových módních trendů" joystick s kvedláním do kruhu s možností na obrazovce sledovat, kde vlastně jste. Automatické zabrzdění či automatický neutrál při sundání nohy z plynu neexistuje No prostě zhovadilost - a pak se diví!

+14/−4
4.5.2016 12:37

T78o49m87á32š 71Ž17i87t74n62ý 6121790371711

Souhlas. V tomto případě kombinace stupidity vývojáře a uživatele (průměrný amík)

Řazení má být jasné i po hmatu, ne abych musel někde na palubce nebo páce hledat co tam je zrovna narvaný. Něco takovýho bych si nikdy nekoupil, obtěžovalo by me to. Na druhou stranu když už si někdo koupí takovou ptákovinu, tak si holt musí dávat větší pozor a prostě si na to navyknout.

+11/0
4.5.2016 13:14

D60e18n66i44s 71W61i65t12z45k52u 3263721889387

co je to za blbost "Automatické zabrzdění či automatický neutrál při sundání nohy z plynu neexistuje"?člověče víte vůbec jak automat funguje nebo jak se s ním jezdí?evidentně to absolutně netušíte,ale máte potřebu vyjádřit svůj hloupý názor

+2/−4
4.5.2016 16:15







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.