Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

VIDEO: Řidiči neumějí ovládat automat jeepů. Podívejte, kde je problém

Koncern FCA sdružující Fiat s Chryslerem svolává po celém světě ke kontrole více než 1,1 milionu aut. Nešikovnému ovládání automatické převodovky musí řidič věnovat více pozornosti. V Americe už se stalo, že vystoupil a auto odjelo.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

B88o56h36u24m91i51l 77P81a84l67e76č94e47k 6202891508833

problém těchto automobilů je pouze v jednom jediném prvku a to mezi volantem a sedačkou;-D

0/0
6.5.2016 15:30

M36i81r71o65s15l55a30v 17M95e44d 3524366

Z každé (i té nejjednodušší) věci jde udělat ukrutně složitá bejkárna (připadá mi že konstruktéři a designéři se v tom vyloženě vyžívají).

+1/0
5.5.2016 12:21
Foto

P52a29v43e45l 28F64ü75r65s45t 5222500676523

V Americe si musí automobilky hlavně ohlídat, aby v návodu bylo výslovně uvedeno, že tempomat není autopilot. Byly tam případy, kdy si řidič v jedoucím obytném voze zapnul tempomat a šel si do obytné části vařit kávu. Samozřejmě vůz havaroval. Následný soud pak uznal vinným výrobce vozu, protože nebylo uvedeno v návodu, že se toto nesmí...

Tak se nedivme, že Amíci už neumí ani s automatem ;-D;-D;-D

+4/0
5.5.2016 9:58

D72e59n31i48s 65W27i92t45z75k29u 3453921809427

hele a proč dávají v Česku do návodu k mikrovlnce nebo pračce,že tam nemáš strkat zvířata?

0/−2
5.5.2016 10:05

L35u29k28á56š 98J50a38k65e34š 7416762821447

To už je jen překlad toho amerického návodu ;-)

+5/0
5.5.2016 13:24
Foto

P33a15v70e84l 24F28ü91r54s34t 5802500776503

Protože někteří Američani žijí i v Česku ;-)

+6/0
5.5.2016 14:38

J16o60s33e82f 49K63a84r38f55í47k 7872235106380

Dofám, že mají v návodu, že se nesmí strkat přirození do výfuku. Pokud ne, předpokládám brzo žalobu nějakého amíka s popáleným ptákem;-D

+3/0
5.5.2016 8:04

R86u48d28a 53P65á31s93e87k 6742908145262

Musím dár za pravdu, že toto nové řešení mi nějak nesedí. 18 let jsem jezdil s Explorerem z konce 90-ých, kde byla páka automatu napravo na volantu a jaksi "stále na očích". Tyto novoty asi nejsou pro nás z "Old School".

0/0
5.5.2016 7:42

K11a36r18e54l 77N49o15v91o89t14n81y 2831765919540

Ktery dement tohle ovladani vymyslel?? Kontrola zarazene rychlosti nebo jizdniho rezimu "poslepu" rukou, tj. tak, aby clovek mohl koukat porad na silnici pred sebou, je prece bezna vec. Designer, ktery mi tohle znemozni a bude me nutit koukat na nejake kontrolky nebo displaye na pristrojovce, misto abych se venoval sledovani situace pred sebou, by mel letet na hodinu...

+5/0
5.5.2016 5:18

J87a84n 26T57a84r84a41b53a 4356796259299

BMW používá podobné řešení už léta, Audi také.... a autobusy Karosa z 80. let měly dokonce řazení tlačítkem na přístrojovce... Jestli nebude problém spíš na opačné straně než auto..

+1/0
5.5.2016 7:46

M83a62r41t69i29n 65P48l37o76c83e77k 8971814302196

Taky jsem na to zíral, že to vlastně prezentují jak nějakou převratnou novinku, který se nepovedla.

0/0
5.5.2016 8:26

R33a15d63o50m61í20r 43K19r70u26p15i28č84k56a 9104372380585

To je samozrejme nesmysl. Nikdo to nebude kontrolovat poslepu. Rozdil mezi polohama je asi 2-3cm, to nikdo poslepu stejne nepozna. Daleko rychlejsi, pokud clovek nevi, je se podivat na pristrojovku.

0/0
6.5.2016 7:26

V65á51c59l30a84v 25Z44e49l24i70n20k86a 2432360743612

Pan "dizajnér", který tohle vymyslel by měl za takovou hovadinu letět na hodinu a jít dělat něco, na co mentálně stačí. Která hlava cihlou políbená tohle proboha mohla vymyslet? V technice platí zásada, že takzvaný man-machine interface neboli rozhraní člověk-stroj by mělo vždy být konstruováno s ohledem na maximální jednoduchost a jednoznačnost. Čím složitěji probíhá předání informace například o poloze ovládacího prvku, tím větší je šance, že něco selže na zařízení anebo pod tlakem situace udělá chybu lidský činitel. Nerespektování těchto zásad vede k tomu, že havarují chemické provozy nebo jaderné elektrárny, padají letadla anebo v tomto případě ujíždějí zaparkovaná auta.

+12/−1
4.5.2016 23:19

Z36d88e84n27ě15k 85G73o91l24d63b10e80r90g 8366495549295

Z mých zkušeností s automatickou převodovkou po najetí několik desítek tisíc km:

1) U BMW je to vyřešené s "procvaknutím" joysticku o několik pozic v závislosti na zařazené rychlosti, parkovací poloha tlačítkem na vrchní straně joysticku. Nikdy se mi nestalo, že bych špatně zařadil (z boku pojistka pro volbu režimu). Při vypnutí motoru automaticky přeřadí z D na P.

2) Škoda s DSG (a zbytek koncernu) používá klasickou páku, nemám s ní problém ale strašně mě vytáčí režim "S". Rychlosti mi přijdou prostě opačně. Od sebe řadíte nahoru, k sobě dolu. BMW má naopak a přijde mi to logičtější. :-)

0/0
4.5.2016 21:45

J41a40n 70T88a47r88a28b11a 4476496339329

No vidíte, co jedinec, to názor. Mně naopak připadá opačné a nelogické řešení BMW, kde se pákou pohybuje proti pocitu setrvačných sil. Podobné polemiky můžete vést na téma zda u páček pod volantem řadí dolů levá nebo pravá.

K elektronickému voliči automatu: U každého řešení (nakonec i u manuálu, i u pseudomechanického vícepolohového voliče DSG a dalších automatů) lze při absenci mozku opustit auto s běžícím motorem a zařazeným D nebo S nebo R nebo N. Pravdou je, že například Audi v takové situaci spustí hodně hlasitou zvukovou výstrahu v okamžiku kdy pootevřete dveře řidiče a ještě samo zajistí parkovací brzdu, takže tam jistou blbuvzdornost implementovali.

+1/0
5.5.2016 7:55

M36a89r39e66k 58K66l25u19f33a 3718904584456

Na houby, celá automatika. Navíc se prý nedá vyndat klíček, když je zařazen neutrál. To jsou pěkné zhovadilosti. S automatem jsem pár let jezdil, je to někdy příjemné, to se dá uznat, ale i tak preferuji manuální řazení.

+1/0
4.5.2016 21:08

J65a84n 44T53a23r74a25b89a 4546136659859

Nová auta už v mnoha případech klíček nepoužívají.....a manuál mě otravuje, i když jsou i automaty, jejichž konstruktéry bych nejraději nakopal do.....

Ale těch už není tak moc.

+2/0
5.5.2016 7:58

F23i46l70i82p 79V64a61l51d65e34r 1348438314334

To mi připomíná kombinovaný play/pause u webových videopřehrávačů.

Když se zrovna ocitnete offline (video se načítá do bufferu) a snažíte se zrovna něco dělat pomocí play/pause, není zřejmé, jestli ten symbol zrovna znamená aktuální stav, nebo naopak stav, kterého chcete stisknutím docílit.

Na co mít dvě jasná tlačítka, když lze mít jedno kombinované, tj. matoucí?

+8/0
4.5.2016 20:18

F21i39l31i56p 50V80a34l32d62e53r 1748878724334

Mimochodem k řadicí páce: Filozofie joysticku mohla i tak trochu za pád letu AF 447. Jakmile nemá člověk *přímo* od řídicí páky zpětnou vazbu, je to na pendrek. Ale bohužel "joystick je in".

A na co v autě zatěžovat jinak nevyužívanou pohybovou soustavu/hmatové vjemy, když lze řidiči přitížit na nejvíce zatěžovaném smyslu - zrakovém.

Ergonimie je přece OUT! :-)

+8/0
4.5.2016 20:34

F42i76l32i34p 52V52a21l95d41e39r 1678208484924

oprava: ergonomie

0/0
4.5.2016 20:41

D21a41n51i23e29l 11K45r93a43u13s 4321403632594

Jo, kdyz je vadne spojeni mezi volantem a sedadlem, nemuze to nikdy dobre dopadnout. ;)

+3/−5
4.5.2016 20:09

J92a94n 94T17a41r29a73b43a 4986806899199

Máte naprostou pravdu. Jenže vadných spojení je nezanedbatelné množství a konstruktér s tím musí počítat. Nebo vy byste na dveře pomocné školy nechal nainstalovat elektronický zámek s povinným 28místným zámkem vyžadujícím kód obsahující nejméně 3 malá, 4 velká písmena, dvě číslice a tři speciální znaky a žádný z nich nesměl být použit dvakrát?

0/0
5.5.2016 8:02

T37o78m98á62š 46T11ř87í23s89k21a 7405556854375

Osvětlené módy na páce, světýlka jako kráva na přístrojovce a stěžují si že neví co mají zařazeno :D S automatem jezdím taky. Mám klasickou manuální páku. Kupodivu i tak občas zapomenu přeřadit ze zpátečky na D nebo naopak. Pochybuji že v tomhle případě jim pomůže manuální páka. Jinak jakým způsobem může řidič pohmatem u automatu zjistit co je zařazeno? Kraviny typu "nerozjede se při otevřených dveřích". Dobře. Takže když mám poruchu, stojím někde nebezpečně na dálnici tak si v rychlosti to auto ani na neutrál pár metrů neodtlačím abych nestudoval manuál kde co je potřeba vypnout? :D

+2/−3
4.5.2016 19:49

D38e97n72i10s 92W88i92t28z11k45u 3323361899747

za 20 let se mi nestalo, že bych zapomněl přeřadit z R na D a naopak

+1/0
4.5.2016 20:10

E58d21a 60D61r13á91b31e45k 7419962123437

samozřejmě že pomůže, páka je pokaždé v jiné poloze, takže pohmatem to snadno zjistíte podobně jako u klasické převodovky... joystick s nutností optické kontroly je krok zpět

+2/0
4.5.2016 20:39

V26e72r48o61n48i19k79a 12M31a10r42t16í90n96k90o35v43á 1763363550

Pokud dobře rozumím, tak nově mi auto samo odjede až potom, co zabouchnu dveře? Šikulové :-D

+14/0
4.5.2016 17:28

M36a38r12t39i58n 36V63o63j90á96č10e70k 9653757251536

spíš bych věřil tomu ,že si borci neuvědomí co tam mají nakvedláno a vystupují a přitom nemají parkovací mod ,ale něco jiného ...živě si představuju borec zaparkuje třeba na zpátečku otvírá dveře ,noha z brzdy a výstup a auto popojede a vyválí ho

+1/0
4.5.2016 19:15

E65d61a 36D51r33á67b73e26k 7149682643227

možná si to borci prostě neověří pohledem na páku nebo přístrojovku, což je nová "povinnost a nutnost" u těchto rádoby "lepších" systémů

+4/0
4.5.2016 20:40

M65i87r67e15k 50G75a15j24e43r 5881356849540

Myslim, ze ta auta, o ktera se jedna, pouzivaji klicek v zapalovani. Ten ale nejde vyndat, dokud nedaji rychlostni paku do polohy P. Takze jde jen o pripady, kdy vystupuji a maji stale klicek v zapalovani. To neni dobry postup.

0/0
5.5.2016 3:41

M87a15r30t39i76n 39N75e52r34m72u17t 9357127868629

Ale je to postup běžný - často vystupuji z auta a nechám motor běžet, třeba když zavírám bránu

0/0
8.5.2016 13:18

D22e96n69i93s 24W96i75t33z90k58u 3943591619807

vzhledem k tomu že je tu elektronické řazení, tak se to při otevřených dveří přepne na P. až to budete konstruovat vy, tak pak to teprve hrozí

+1/0
4.5.2016 20:12

J63a40n 76S80v63a27g47r 5433483747917

Kdo by ocekaval, ze by ridic mel davat pozor. Fu!8-o

+3/−2
4.5.2016 16:49

E21d87a 91D80r41á12b62e23k 7929272733947

pokud řidiči nový systém přidělává práci navíc, tak někteří řidiči by raději, kdyby jim těch povinností buď ubylo, nebo alespoň nepřibývalo, myslím že to je legitimní požadavek :-)

+3/0
4.5.2016 20:41

J20o86s78e63f 24Š70o44l26t77e93s 8884928950353

Nejlíp to má řešené BMW i3. Tam není klasický automat, který se rozjede po puštění brzdy. Tam je to jak pouťové autíčko, tedy naprosto blbuvzdorné.

0/0
4.5.2016 15:41

D70a84v49i28d 72L32a76n82c 3368151942900

Není to problém voliče, ale jen nepozornosti. Už se mi taky podařilo u klasického automatu z auta vystoupit se zařazeným D, ale díky zatáhnutí ruční brzdy se nerozjelo.. Prostě jsem se ve spěchu nepodíval, tady je to to samé, změny nepomůžou je to o lidech..

+6/−1
4.5.2016 14:58

L88u94d80v66í43k 17G68a29j89d11o98š13í75k 2985313954962

Ano, je to v lidech.

Jenže technika se musí podřizovat člověku. Nikoliv člověk technice. Takže špatně je ten ovladač, protože lidé s ním neumí. :-)

+8/0
4.5.2016 15:25

R31o93b95e54r70t 26P23r93a29ž94á95k 4218836815830

Proboha, co máte za auto, že jste vystoupil při zařazeným D?

0/0
4.5.2016 18:09

J71a34r75o62s59l43a86v 30P72l15a34c70h81e73t29k50a 7356786606419

Tak vystoupit se da... bez klicku.

+1/0
4.5.2016 19:15

E18d49a 30D71r81á86b46e48k 7209562453187

ten nový volič vyžaduje více pozornosti než normální šaltr (musíte pohledem zkontrolovat co svítí na páce nebo na přístrojovce)

problém je tedy v konkrítních případech v řidiči, že neudělal vše, co po něm nový systém navíc vyžaduje, principiálně je ale špatně ten nový systém jako celek, protože řidiči přidělává práci navíc a chyby navíc trestá nehodami

+2/0
4.5.2016 20:43

D27e37n77i10s 45W70i61t20z10k30u 3893301989447

nikdo z automatářů nekouká,co mu signalizuje za rychlost,je tu u nás automatika jako třeba světla. tohle se jim zrovna moc nepovedlo

+3/−1
4.5.2016 13:40

L48u74d78v68í27k 59G51a72j43d51o61š92í75k 2235943764732

Na druhou stranu na volič chmatáte na začátku jízdy a pak až na konci. Takže věnovat trochu pozornosti zas tolik nestojí.

To ovšem neznamená, že to je dobře navrženo. Pokud je možné navrhnout systém, který nevyžaduje pozornost žádnou, tak je tohle špatně.

+1/0
4.5.2016 15:29

D37e96n16i43s 13W73i82t78z72k68u 3593211279297

to je stejný jako na světla a přesto každý z nás už vystoupil z auta a zjistil že nechal rozsvíceno

+2/0
4.5.2016 15:57

O31t37a43k22a67r 78D92e95y92l 2442829855255

Světla- dám na ,,A,, a více se o ně nestarám, pokud nemám ,,A,, při otevření dveří to na mne píská,bliká.....snad jedině ,,parkovačky. a AT- myslím, že klíček jde vyndat jen na P, tak nevystupovat z auta s nastartovaným motorem, ale stejně, pokud dám nohu z brzdy auto se rozjíždí- tak přeci nebudu vystupovat. Musím vyzkoušet :) Ale stává se mi, že nechám zapnuté stěrače /při senzoru/ což nevadí, ale leknu se když zapnu klíček a stěrače přejedou 1x po suchém skle.

0/0
4.5.2016 16:51

D16e69n57i66s 42W36i92t92z23k64u 3403731909987

tak na mě takhle pípal už Chrysler vyrobený v roce 93, ale předtím jsem měl evropské pekáče u kterých žádná signalizace zapnutých světel nebyla. tady je problém, že místo P tam lidi hodí N, protože když chcete P musíte na nějakou dobu podržet páku, kdo jí podrží o trošku méně, má smůlu. senzor používám jenom na dálnici nebo prudkém dešti

0/0
4.5.2016 17:10

O94t57a98k40a55r 23D29e34y58l 2622559255835

Jasně, u senzoru- samozřejmě v dešti, ale zajedu do garáže, stěrače přestanou stírat a tu chvíli zapomenu, že jsou puštěný :) Asi mluvíte po řazení joystickem nebo páčka u volantu MB, to jsem nikdy neměl, dokonce můj poslední automat- 8 kvalt je klasika. Nevyužívám ani shift, sport málokdy. Chr . jsem měl několik, Voyagerů s řazením pod /za/ volantem i Pacificu 6 kvalt.

0/0
4.5.2016 20:33

K76a43t61e32ř57i87n66a 22V31ý16b35o33r27n33á 6160659969

Dešťový senzor funguje (Alfa) pouze po manuálním zapnutí stěračů.

0/0
4.5.2016 21:42

I68g30o67r 83G44o95t62t88w68a65l90d 6577168110511

tak tak ... "Parking" úplně od sebe, "Drive" úplně k sobě, zpátečka o jedno pod "P", to je zažitá klasika; dále volitelné "manuální" řazení => řadicí páku do strany a tam zase od sebe / k sobě; v rámci blbuvzdornosti nelze vypnout zapalování se zařazeným stupněm (tj. přístrojovka nezhasne na D/R) a při otevření dveří se zapnutou přístrojovkou se to rozpíská jak lokomotiva - to je klasika, na které není důvod příliš měnit. Osobně mi přišel pohodlnější jen volič rychlosti pod volantem v Mercedesu E (zvlášť, když byl volant vpravo pro jízdu ve Velké Británii ... řadící páka na levé ruce by mi asi hodně nesedla)

+1/0
4.5.2016 16:35

F58r59a59n40t89i17š52e16k 77S76o88b32o75t23k31a 1177633374880

Ti vývojáři se úplně zbláznili! Místo obyčejné páky automatu se čtyřmi zářezy značícími co chci s převodovkou dělat, tam dali podle "nových módních trendů" joystick s kvedláním do kruhu s možností na obrazovce sledovat, kde vlastně jste. Automatické zabrzdění či automatický neutrál při sundání nohy z plynu neexistuje No prostě zhovadilost - a pak se diví!

+14/−4
4.5.2016 12:37

T41o86m41á49š 79Ž80i72t62n91ý 6951190161301

Souhlas. V tomto případě kombinace stupidity vývojáře a uživatele (průměrný amík)

Řazení má být jasné i po hmatu, ne abych musel někde na palubce nebo páce hledat co tam je zrovna narvaný. Něco takovýho bych si nikdy nekoupil, obtěžovalo by me to. Na druhou stranu když už si někdo koupí takovou ptákovinu, tak si holt musí dávat větší pozor a prostě si na to navyknout.

+11/0
4.5.2016 13:14

D63e76n72i67s 92W25i58t53z61k52u 3903931229307

co je to za blbost "Automatické zabrzdění či automatický neutrál při sundání nohy z plynu neexistuje"?člověče víte vůbec jak automat funguje nebo jak se s ním jezdí?evidentně to absolutně netušíte,ale máte potřebu vyjádřit svůj hloupý názor

+2/−4
4.5.2016 16:15







Najdete na iDNES.cz