Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Uřvaná Tatra 603 drtila soupeře na Nürburgringu a pak jela domů

Oficiálně se jmenuje Tatra 603-2 B5 Marathon. V polovině šedesátých let trápila konkurenci na slavném závodu Marathon de la Route a budila pozdvižení unikátním ejektorovým chlazením. A díky synům původního navigátora a jezdce fascinuje i dnes.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A28l93e24x12a28n83d13r 67Š84í27r 5371550593

Předchůdce: legendární Tatra 87 Hanzelky a Zikmunda.

0/0
9.5.2016 15:39

D64a30v64i92d 10Š37a91f62r74á34n22e74k 5207694427783

Jako fajn auto, ale motory jsou něco, co my jsme nikdy moc neuměli.

0/−3
8.5.2016 10:43

Z56d71e14n13ě30k 40R82a93j66s56k19ý 4331246565346

No, mluvíte jako starej mazák. Proč tedy ta tatra vítězila?

+2/0
10.5.2016 6:45

T78o19m82á33š 55V83a17l58d30e13r 7863530699

Super článek. Takový krásný zvuk že byl zakázaný? dle you tube to není hrozné, ale krásné. :-) Při volnoběhu opravdu připomíná letadlo.

+2/0
7.5.2016 14:08

M12a36r18t24i70n 88M38o54t32y52č38k33a 6471707357534

na youtube to možná tak hrozný není.. Ale v reálu to je jiný kafe;-D

0/0
7.5.2016 20:45

T27o68m47á27š 98V43a65l36d45e85r 7933490239

Určitě. Měl jsem hlasitost jako v reálu. Jak jsem zvyklý na jekot tryskáčů, asi jsem tolerantnější. ;-D Ale krása .

0/0
7.5.2016 23:09

K82a98r43e86l 22K91ř39i47v94a61n 6340283785554

Vzal mě pohled do prostoru pro motor. Tolik volného místa, to se dnes nevidí. :-P

+5/0
7.5.2016 11:53

D66a54v10i17d 22Š80a15f12r44á48n36e69k 5677704807773

Taky jsem na to hleděl. Ale dnešní využití prostoru má svoji logiku. Auto přece nemá převážet vzduch.

0/0
8.5.2016 10:40

K83a94r88e41l 48S52e94v46e34r78a 7950152326169

Krasne cteni.

+3/0
7.5.2016 10:40
Foto

P23e98t29r 86K98o81č45i77č80k67a 4189798646947

Z toho co je o ni na YT k nalezeni, ma nejkvalitnejsi obraz i zvuk tohle:

https://www.youtube.com/watch?v=HBiSJWAKSp4

+3/0
6.5.2016 17:04

O59n52d33ř67e65j 26Č77a39p38k47a 6161231583624

Ta huba od ucha k uchu když to prvně nastartuje :-) Nedivím se.

+3/0
6.5.2016 17:19

Z82d43e84n98ě79k 38R35a37j49s79k71ý 4981426155246

Děkujeme.

0/0
10.5.2016 6:54

P31e33t68r 87F10i85l81i55p37o48v16i38č 1825697811790

Naprosto dokonalý tvar karoserie+motor vzadu(naprostá zvláštnost v cizině)=krásná práce českých rukou.Stále obdivuji.R^R^R^

+10/0
6.5.2016 16:08

J84i32ř81í 94E47r82b18e10n 1353684326127

Pardon, proč by měl být motor vzadu v cizině u vozidel z přelomu 50. a 60. let zvláštností? Slyšel jste o vozech VW Brouk, Porsche 911 neb Renault 8? ;-)

+4/0
7.5.2016 0:08

M52a95r66t83i71n 25N17e23b47e35s58k76ý 7106860567592

Všechno vzadu bylo běžné u vozů malých a sportovních. V kategorii "ředitelská limuzína" to byl opravdu unikát.

+1/0
9.5.2016 14:59
Foto

J73i10ř51í 66F67e10i86x 2759593190756

Nechci moc rýpat, ale na fotkách 3 a 5 je St.Hajdušek st. jinde, než říká popiska. :-) Viz podoba fotky č.2, navíc všechny Hajdušky znám...

+1/0
6.5.2016 14:41

M47i25r67e61k 40H62o79d13o41v81s32k65ý 7674622682414

https://youtu.be/VWdTjwn5yk8

Super reklama na Tatru. :-)

+2/0
6.5.2016 14:11

T59o73m15á94š 59V35a58l36d35e27r 7653430529

Dokonalá pirátská jízda ;-D. Kdo umí, umí...kdo ne, tak čumí :-). Ale pozor , natáčení filmu bylo komunikacích s regulovaným provozem!!:-)

0/0
7.5.2016 14:23

J89a33r61o48s68l97a79v 72P28r23o30c83h25á76z51k43a 3832139982676

Nejkrásnější naše auto.

+17/0
6.5.2016 13:12

R36u12d54o24l26f 22S66t41a35r22y 6968457598

Benzinova nadrz byla nad koleny posadky. Po dosazeni urcite ryclost opustily predni kola vozovku. Tak to bylo i s Tatraplanem.

0/0
6.5.2016 12:40

J32i90ř97í 13E28r93b69e61n 1853544906737

Už se těším, až se tu objeví káleči do vlastního hnízda - třeba Roman Kratochvíl 66764 s poznámkou "Proč je tu článek o obyčejné Tatře?" nebo Michal Horák 64946 tvrdící, že "Tatra vždycky byla hromada šrotu." ;-D

+1/0
6.5.2016 12:33

F75r20a80n83t91i43š61e44k 83B81l87a77ž46e32k 6567415489473

Móóóóóc slušnej VelorexR^R^R^;-D;-D;-D

0/−9
6.5.2016 10:49
Foto

D15a25l84i33b92o85r 52B39a64r19t38o16š 5504560627509

Autora článku musím pochválit, je to jeden z mála článků, které budují a podporují pocit hrdosti na českou skupinu, ...určitě pane Páleníků pište takto dál...a pokud to umíte...pokuste se psát podobné články na podporu pocitu sounáležitosti národů v EU...to bychom moc a moc potřebovali

A pokud je to možné, prosím najděte nějaké podobné věci jako je tato TATRA ALE Z přítomnosti či jen velmi nedávné minulosti...a pište takových článků mnoho.....

+28/0
6.5.2016 9:45
Foto

P49a12v85e56l 42M78a45r10t75i50n13e30k 9665955471383

Teď jsem to přehrál jednomu Anglánovi a překvapil. Jó prej Tatra, to používá armáda. Prej výtečné vozidlo. Spadla mi brada.

+13/0
6.5.2016 9:18

L23u47k49á74š 88T51e27p93l41ý 2624770519

2,5 litrový osmiválec bez tlumiče výfuku , brutal;-D

+13/0
6.5.2016 8:43

L16u77k40a40s 25N95o81v53a55k 4909149353798

Brutal je slaby slovo, slysel sem ji na Legendach, kraval neskutecnej :D

+2/0
6.5.2016 10:12

B84o57h52u81m32i72l 68P71a98l91e13č17e86k 6602971848903

za mě jedině R^, vyděl jsem je na Legendách v Praze, no prostě bomba

+13/0
6.5.2016 8:16

J24i79n10d92ř93i96c19h 71S15r69b 2231929821314

Pánové, klobouček ...

+6/0
6.5.2016 7:50

J43a23n 94D14l92o74u21h19ý 7884199790169

A jak ze funguje to chlazeni? Autor si stim mohl dat vic prace... Ze to vytvari podtlak.... To dela vysavac taky :-D ale celkovy princip v clanku chybi

0/−4
6.5.2016 7:30

L84u37m33í37r 44V83i68t64h76a 2337357866902

To funguje tak, že do ejektorů ústí výfukové potrubí. Ve zúženém místě roste rychlost proudění, tím klesá tlak a do ejektorů se přisává vzduch chladící válce. Aby rychlost proudění spalin byla co největší a tudíž co největší podtlak v ejektoru, výfuky nemají tlumiče. Proto ten kravál.

+12/0
6.5.2016 8:06

L59u42m20í27r 12V54i77t26h70a 2697937916562

podobný princip navrhoval kdysi Václav Král pro vozy Formule 1. Bylo to v době, kdy přišel Brabham s "vysavačem". V principu to byl chladič s ventilátorem umístěný vodorovně. Ventilátor nasával chladící vzduch z pod auta a tím vytvářel pod autem podtlak. Auto se "přicuclo" k silnici. Ale problém byl ten, že ventilátor nasával i prach a kamínky z asfaltu a házel je na piloty vozů za Brabhamem. Tak jim to zakázali. Ze stejného důvodu se neprosadil ani Králův návrh, který byl lepší v tom, že nepotřeboval ten ventilátor a ušetřil tak výkon motoru.

Nakonet se tenkrát prosadila koncepce "wingcars", tedy auta s profilem obráceného křídla. To ale nemělo ten správný efekt při zrychlování, zejména v menší rychlosti, protože podtlak byl malý. U ejektoru závisel podtlak na kinetické energii výfukových plynů, která je tím větší, čím "plnější" je plyn :-)

+15/0
6.5.2016 8:18

M14a20r78t15i90n 90L23a86c22o 7813486768

Myslím, že hlavný dôvod zákazu "ventilátorov" neboli kamienky a nečistoty z vozovky. Ak si dobre spomínam, išlo o to, že auto aj pri malom nadskočení na nerovnosti stratilo "podtlak" a doslova vzlietlo. Presne tak, akoby sa mu dnes odtrhli prítlačné krídla, ktoré ho k zemi tlačia.

+1/0
6.5.2016 12:39

L34u39m33í28r 53V19i87t18h23a 2427417116902

To nebyl důvod zákazu ventilátorů, ale sukýnek - pohyblivých lišt kopírujícících vozovku a udržujících pod vozem podtlak. Ty se uplatnily hlavně u wingcars, kde podtlak byl malý a bylo třeba jej pod autem "zavřít". Ventilátory zakázali dávno předtím.

+1/0
9.5.2016 7:55

M85i64c11h89a23l 67F38r44ý87d78a 1582849703422

Primárním cílem ventilátoru u BT 46 nebylo chlazení, ale právě ten přísavný efekt. Proud horkého vzduchu, kamínků, prachu a žmolků pneumatik byl taktickým doplňkovým efektem, který znemožňoval soupeřům přiblížit se k tomuto vozu zezadu a díky tomu bylo předjíždění tohoto vozu velice obtížné. Stejně tak, pokud naopak jezdec na BT 46 někoho předjel, tak jej okamžitě zasypal proudem bor*elu z trati a ten předjetý rychle sundával nohu z plynu.

0/0
6.5.2016 13:01

O43n72d13ř47e60j 71Č49a77p25k54a 6961271593164

Oficiálně to samozřejmě chladič byl (a opravdu byl, jen ten větrák byl trošku předimenzovaný). Ventilátory čistě pro ovlivnění aerodynamiky už byly zakázané (s "přísavkou" přišel už Chaparral 2J dávno před Brabhamem), ale u ventilátoru chlazení nebylo v pravidlech žádné omezení co se týká výkonu a toho, odkud má brát vzduch :-)

+1/0
6.5.2016 15:24

J83i43ř70í 77T76o23m14e36š 5222950973242

Ušetří výkon ventilátoru, dnešní auta to šetří náporovým chlazením vpředu.

0/0
13.5.2016 8:22

J19a42n 45C60i73g42l81e75r 7538441190944

To je symfonie! Až mě zamrazilo... R^

+20/0
6.5.2016 7:21

J80a39n 51K18o48v55á91č 7952179325597

Tak hodně štěstí s tém pertynaxem ;-)

+30/0
6.5.2016 6:58

P54e17t80r 18M57a38r17š60á16l49e45k 9615172414649

Nádherný zvuk.

+23/0
6.5.2016 6:48

M79i63c44h82a61l 49S33v75o95b47o70d95a 1869651143115

R^

+14/0
6.5.2016 6:43







Najdete na iDNES.cz