Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Uřvaná Tatra 603 drtila soupeře na Nürburgringu a pak jela domů

Oficiálně se jmenuje Tatra 603-2 B5 Marathon. V polovině šedesátých let trápila konkurenci na slavném závodu Marathon de la Route a budila pozdvižení unikátním ejektorovým chlazením. A díky synům původního navigátora a jezdce fascinuje i dnes.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A25l17e64x67a48n65d49r 77Š48í36r 5731430673

Předchůdce: legendární Tatra 87 Hanzelky a Zikmunda.

0/0
9.5.2016 15:39

D91a61v17i93d 96Š39a87f43r74á10n70e61k 5987414547213

Jako fajn auto, ale motory jsou něco, co my jsme nikdy moc neuměli.

0/−3
8.5.2016 10:43

Z58d83e41n42ě78k 51R94a48j29s64k96ý 4731366655906

No, mluvíte jako starej mazák. Proč tedy ta tatra vítězila?

+2/0
10.5.2016 6:45

T76o44m34á68š 16V75a66l78d73e47r 7493500179

Super článek. Takový krásný zvuk že byl zakázaný? dle you tube to není hrozné, ale krásné. :-) Při volnoběhu opravdu připomíná letadlo.

+2/0
7.5.2016 14:08

M93a16r49t33i93n 66M88o52t41y11č87k50a 6651677737424

na youtube to možná tak hrozný není.. Ale v reálu to je jiný kafe;-D

0/0
7.5.2016 20:45

T41o24m17á18š 18V92a26l73d71e48r 7453900149

Určitě. Měl jsem hlasitost jako v reálu. Jak jsem zvyklý na jekot tryskáčů, asi jsem tolerantnější. ;-D Ale krása .

0/0
7.5.2016 23:09

K67a93r39e11l 87K54ř22i25v72a78n 6680753475454

Vzal mě pohled do prostoru pro motor. Tolik volného místa, to se dnes nevidí. :-P

+5/0
7.5.2016 11:53

D42a45v28i49d 17Š92a46f41r33á41n41e97k 5107894747613

Taky jsem na to hleděl. Ale dnešní využití prostoru má svoji logiku. Auto přece nemá převážet vzduch.

0/0
8.5.2016 10:40

K55a30r96e47l 72S17e58v48e77r23a 7610272686459

Krasne cteni.

+3/0
7.5.2016 10:40
Foto

P47e42t69r 57K82o37č53i98č38k97a 4679368706967

Z toho co je o ni na YT k nalezeni, ma nejkvalitnejsi obraz i zvuk tohle:

https://www.youtube.com/watch?v=HBiSJWAKSp4

+3/0
6.5.2016 17:04

O69n88d53ř31e49j 21Č33a48p78k10a 6711351863784

Ta huba od ucha k uchu když to prvně nastartuje :-) Nedivím se.

+3/0
6.5.2016 17:19

Z70d92e41n29ě72k 86R93a98j37s52k17ý 4461186565916

Děkujeme.

0/0
10.5.2016 6:54

P98e79t46r 46F61i78l87i69p39o76v56i21č 1985627691840

Naprosto dokonalý tvar karoserie+motor vzadu(naprostá zvláštnost v cizině)=krásná práce českých rukou.Stále obdivuji.R^R^R^

+10/0
6.5.2016 16:08

J57i50ř73í 37E44r66b47e63n 1823124696617

Pardon, proč by měl být motor vzadu v cizině u vozidel z přelomu 50. a 60. let zvláštností? Slyšel jste o vozech VW Brouk, Porsche 911 neb Renault 8? ;-)

+4/0
7.5.2016 0:08

M10a24r13t13i75n 55N79e29b35e87s35k10ý 7816330127512

Všechno vzadu bylo běžné u vozů malých a sportovních. V kategorii "ředitelská limuzína" to byl opravdu unikát.

+1/0
9.5.2016 14:59
Foto

J25i74ř94í 45F66e67i58x 2949433280576

Nechci moc rýpat, ale na fotkách 3 a 5 je St.Hajdušek st. jinde, než říká popiska. :-) Viz podoba fotky č.2, navíc všechny Hajdušky znám...

+1/0
6.5.2016 14:41

M41i42r82e63k 58H18o36d68o24v72s53k45ý 7524822502584

https://youtu.be/VWdTjwn5yk8

Super reklama na Tatru. :-)

+2/0
6.5.2016 14:11

T68o25m73á54š 20V64a94l47d17e17r 7343930429

Dokonalá pirátská jízda ;-D. Kdo umí, umí...kdo ne, tak čumí :-). Ale pozor , natáčení filmu bylo komunikacích s regulovaným provozem!!:-)

0/0
7.5.2016 14:23

J64a17r68o57s96l47a86v 52P34r75o90c55h63á86z77k71a 3392519612266

Nejkrásnější naše auto.

+17/0
6.5.2016 13:12

R18u89d79o69l73f 46S76t46a45r55y 6518837428

Benzinova nadrz byla nad koleny posadky. Po dosazeni urcite ryclost opustily predni kola vozovku. Tak to bylo i s Tatraplanem.

0/0
6.5.2016 12:40

J36i58ř65í 83E87r54b45e63n 1163434486817

Už se těším, až se tu objeví káleči do vlastního hnízda - třeba Roman Kratochvíl 66764 s poznámkou "Proč je tu článek o obyčejné Tatře?" nebo Michal Horák 64946 tvrdící, že "Tatra vždycky byla hromada šrotu." ;-D

+1/0
6.5.2016 12:33

F98r55a76n26t74i76š64e72k 77B33l74a37ž97e82k 6607705499173

Móóóóóc slušnej VelorexR^R^R^;-D;-D;-D

0/−9
6.5.2016 10:49
Foto

D77a34l17i23b37o38r 22B86a51r96t26o61š 5124550417869

Autora článku musím pochválit, je to jeden z mála článků, které budují a podporují pocit hrdosti na českou skupinu, ...určitě pane Páleníků pište takto dál...a pokud to umíte...pokuste se psát podobné články na podporu pocitu sounáležitosti národů v EU...to bychom moc a moc potřebovali

A pokud je to možné, prosím najděte nějaké podobné věci jako je tato TATRA ALE Z přítomnosti či jen velmi nedávné minulosti...a pište takových článků mnoho.....

+28/0
6.5.2016 9:45
Foto

P74a90v98e29l 69M78a86r21t63i13n83e38k 9845145931743

Teď jsem to přehrál jednomu Anglánovi a překvapil. Jó prej Tatra, to používá armáda. Prej výtečné vozidlo. Spadla mi brada.

+13/0
6.5.2016 9:18

L23u98k65á24š 74T84e28p48l14ý 2874340669

2,5 litrový osmiválec bez tlumiče výfuku , brutal;-D

+13/0
6.5.2016 8:43

L55u25k30a28s 94N20o17v69a70k 4309469983468

Brutal je slaby slovo, slysel sem ji na Legendach, kraval neskutecnej :D

+2/0
6.5.2016 10:12

B94o58h33u54m83i11l 47P12a50l47e13č89e27k 6222881718603

za mě jedině R^, vyděl jsem je na Legendách v Praze, no prostě bomba

+13/0
6.5.2016 8:16

J25i81n53d29ř64i48c82h 64S42r74b 2951349131924

Pánové, klobouček ...

+6/0
6.5.2016 7:50

J61a65n 76D79l36o93u92h29ý 7854869640159

A jak ze funguje to chlazeni? Autor si stim mohl dat vic prace... Ze to vytvari podtlak.... To dela vysavac taky :-D ale celkovy princip v clanku chybi

0/−4
6.5.2016 7:30

L76u27m37í77r 97V28i96t20h14a 2647547276402

To funguje tak, že do ejektorů ústí výfukové potrubí. Ve zúženém místě roste rychlost proudění, tím klesá tlak a do ejektorů se přisává vzduch chladící válce. Aby rychlost proudění spalin byla co největší a tudíž co největší podtlak v ejektoru, výfuky nemají tlumiče. Proto ten kravál.

+12/0
6.5.2016 8:06

L20u50m88í51r 36V50i76t47h54a 2507347506412

podobný princip navrhoval kdysi Václav Král pro vozy Formule 1. Bylo to v době, kdy přišel Brabham s "vysavačem". V principu to byl chladič s ventilátorem umístěný vodorovně. Ventilátor nasával chladící vzduch z pod auta a tím vytvářel pod autem podtlak. Auto se "přicuclo" k silnici. Ale problém byl ten, že ventilátor nasával i prach a kamínky z asfaltu a házel je na piloty vozů za Brabhamem. Tak jim to zakázali. Ze stejného důvodu se neprosadil ani Králův návrh, který byl lepší v tom, že nepotřeboval ten ventilátor a ušetřil tak výkon motoru.

Nakonet se tenkrát prosadila koncepce "wingcars", tedy auta s profilem obráceného křídla. To ale nemělo ten správný efekt při zrychlování, zejména v menší rychlosti, protože podtlak byl malý. U ejektoru závisel podtlak na kinetické energii výfukových plynů, která je tím větší, čím "plnější" je plyn :-)

+15/0
6.5.2016 8:18

M62a76r66t94i94n 66L63a59c70o 7643376638

Myslím, že hlavný dôvod zákazu "ventilátorov" neboli kamienky a nečistoty z vozovky. Ak si dobre spomínam, išlo o to, že auto aj pri malom nadskočení na nerovnosti stratilo "podtlak" a doslova vzlietlo. Presne tak, akoby sa mu dnes odtrhli prítlačné krídla, ktoré ho k zemi tlačia.

+1/0
6.5.2016 12:39

L75u77m36í92r 88V95i21t58h48a 2257537146772

To nebyl důvod zákazu ventilátorů, ale sukýnek - pohyblivých lišt kopírujícících vozovku a udržujících pod vozem podtlak. Ty se uplatnily hlavně u wingcars, kde podtlak byl malý a bylo třeba jej pod autem "zavřít". Ventilátory zakázali dávno předtím.

+1/0
9.5.2016 7:55

M58i45c86h66a32l 75F13r37ý65d64a 1292529183692

Primárním cílem ventilátoru u BT 46 nebylo chlazení, ale právě ten přísavný efekt. Proud horkého vzduchu, kamínků, prachu a žmolků pneumatik byl taktickým doplňkovým efektem, který znemožňoval soupeřům přiblížit se k tomuto vozu zezadu a díky tomu bylo předjíždění tohoto vozu velice obtížné. Stejně tak, pokud naopak jezdec na BT 46 někoho předjel, tak jej okamžitě zasypal proudem bor*elu z trati a ten předjetý rychle sundával nohu z plynu.

0/0
6.5.2016 13:01

O86n62d80ř49e84j 60Č86a60p72k49a 6531651543224

Oficiálně to samozřejmě chladič byl (a opravdu byl, jen ten větrák byl trošku předimenzovaný). Ventilátory čistě pro ovlivnění aerodynamiky už byly zakázané (s "přísavkou" přišel už Chaparral 2J dávno před Brabhamem), ale u ventilátoru chlazení nebylo v pravidlech žádné omezení co se týká výkonu a toho, odkud má brát vzduch :-)

+1/0
6.5.2016 15:24

J90i92ř46í 33T61o27m46e31š 5762910473882

Ušetří výkon ventilátoru, dnešní auta to šetří náporovým chlazením vpředu.

0/0
13.5.2016 8:22

J34a36n 19C23i16g49l79e36r 7348941670754

To je symfonie! Až mě zamrazilo... R^

+20/0
6.5.2016 7:21

J67a52n 90K97o72v46á22č 7662319905457

Tak hodně štěstí s tém pertynaxem ;-)

+30/0
6.5.2016 6:58

P72e27t95r 89M90a32r65š85á87l11e95k 9365592514599

Nádherný zvuk.

+23/0
6.5.2016 6:48

M42i14c84h27a87l 95S34v70o65b19o36d48a 1589391783795

R^

+14/0
6.5.2016 6:43







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.