Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Jako jízda ve vaně. Gumy musí v dešti odvést až desítky litrů za sekundu

Na Česko se valí déšť, proto dejte nohu z plynu. A jestli máte sjeté gumy, uberte ještě víc. Za silného deště se při rychlé jízdě musejí pneumatiky vypořádat s obrovským množstvím vody. Podle expertů na dopravní bezpečnost se to dokonce rovná tomu, jako byste jezdili v naplněné vaně.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J26a94r50o59s28l27a76v 78L86e54b32e70d75a 3396839887630

Jsem jenom prostý pobíječ much. Může mi prosím někdo vysvětlit

"A znovu pečlivě přeměřte také dezén. S jeho snižující se hloubkou se úměrně prodlužuje brzdná dráha. A to na mokrém i suchém povrchu."

To jako fakt na suchu nižší dezén prodlužuje brzdnou dráhu? Čím by to mělo být?

0/0
30.5.2016 12:02

P18e61t94r 31M88i89c43h26a90l 2680484781582

Bože, to je zase blábol. Pokud je na silnici půl centimetru vody, zpravidla už prší tak intenzivně, že řidič musí zpomalit kvůli snížené viditelnosti. Loni v Bosně jsem zažil takovou průtrž mračen, že na nové dálnici bylo 40 maximum. Rychleji nejel nikdo a kupodivu se nenašel ani žádný exot, který by musel předjíždět.

Druhá věc jsou ta procenta styčné plochy. Kde na tom nesmyslu autor byl? To jako čím víc je ojetá guma a čím jede auto rychleji, tím víc ho někdo nadnáší? A slyšel autor o tom, že při brzdění setrvačná síla působí zvýšení tlaku na nápravy, zvlášť na přední, a že se tím ta styčná plocha naopak zvyšuje?

0/0
14.5.2016 7:52

P56e26t47r 92M85i93c23h82a54l 2580484221612

Jo a to o té vaně, to je skutečná perla. To musel vymyslet někdo z cenzorů. :-)

0/0
14.5.2016 8:05

T72o71m55á69š 16Z67e84m15á96n55e71k 5640948166606

Procenta styčné plochy asi budou souhlasit, jelikož na těch sjetých pneumatikách bude mezi vozovkou a pneumatikou film vody. Při brzdění, pokud dojde ke smyku,voda se začne hrnout do těch kanálků, jelikož se naprosto změní podmínky, kdy původně vozovka, která byla vzhledem k pneumatice v klidu se začne pohybovat. Taky dost záleží na viskozitě kapaliny, tedy znečištění, potažmo teplotě vody. Při teplotách těsně nad nulou budou hydrodynamické síly podstatně vyšší, takže to bude i víc klouzat.

0/0
14.5.2016 10:06

P25e11t35r 18M40i18c95h75a54l 2380464971932

I tak je to nesmysl. Před pár lety jsem tak dojížděl gumy se vzorkem na minimu. Na dálnici stála voda a jel jsem pořád bez problémů 100 - 110 km/h. Kdyby měl ten článek pravdu, tak bych měl styčnou plochu pod 5 procent a dávno bych musel leštit svodidla. Řekl bych, že to autor hodně přehnal.

Pokud guma není schopná odvádět vodu, nedochází k postupnému nadlehčování auta, ale rázově k aquaplaningu.

0/0
14.5.2016 15:52

J49i34ř16í 45S81c75h37w70a53c44h 8988414218726

ten příklad z Bosny je extrém, kterého se zřejmě "polekali" všichni. Existuje, ale mnoho dalších mezistupňů množství vodních srážek, kdy třeba jen hustě prší, na dálnici je třeba "jen" 1-2 milimetry vody, ale třeba v kolejích 2-3 x více a je spousta "šoférů" co si jedou "těch svých 140-150 tacho" jako za sucha.

Předpokládám, že kdyby se procentuálně porovnalo časové období "suchá vozovka" - "děšť" a počty nehod, tak těch za deště bude na jednotku času mnohonásobně více.

A k těm styčným plochám: Čím více sjetá pneu, tím horší odvod vody a tím více se dostává voda mezi pneu a vozovku, vytváří takový "vodní klín" který zmenšuje styčnou plochu. Ano vodní film ve tvaru klínu v podstatě auto nadnáší. Při dalším zvyšování rychlosti se tento "vodní klín" stále více nasouvá pod pneumatiku a stále více ji odděluje od vozovky. Dochází k dalšímu ubývání velikosti styčné plochy, až se překročí hranice, kdy styčná plocha bude nulová a nastává aquaplaning - auto je neřiditelné a minimálně přední kola nebrzdí, takže nemůže nastat ani jejich navýšení zatížení při brždění. Z hlediska rychlosti k tomuto jevu dojde tím dříve čím více vody je na silnici, extrém je třeba velká kaluž, nebo vrstva voda tekoucí přes silnici, a dále tím dříve, čím horší je "odvod vody" pneumatikou, takže třeba horší konstrukce dezénu, nebo už hodně sjetý (mělký) dezén.

Před cca 5 lety byl případ, kdy na celkem rovné silnici 2.třídy se zabil klučina, který vyjel do protisměru v místech, kde ještě hodně dlouho po dešti tekla přes silnici proudem voda ze zaplněného příkopu. A zřejmě tam nejel povolených 90.....

+1/0
14.5.2016 12:04

P50e28t91r 31M30i98c17h32a39l 2570224141302

Jiří, viz moje reakce výše. Jinak s těmi kolejemi máš pravdu, tak k tomu extrému dojít může. Ale to postupné nasouvání vodního klínu pod gumu je nesmysl. Leda že by ten postup trval řádově v desetinách vteřin a máš tam aquaplaning.

A k té Bosně - oni se toho lidi nelekli, jen to prostě rychleji nešlo, protože nebylo vidět.

0/0
14.5.2016 15:59

J63i75ř79í 24S77c31h86w21a57c30h 8648294238396

v tomto případě si stojím za svým ;-)

ještě jeden názorný "hypotetický" příklad:

Jedeš autem po silnici, kde prostě je půlcentimetru vody. Jedeš velmi pomalu 5km/hod, pneumatika všechnu vodu v pohodě vytlačí, styčná plocha je (téměř) 100% jako za sucha. Postupně zrychluješ na 50 - 70 - 100 - 120 - 150 - 200 - 250 km/hod. Ať chceš nebo nechceš nakonec při určité rychlosti (dle kvality pneu a výšky vodního sloupce) dojde k aquaplaningu, tedy stavu, kdy pneumatika není vůbec v kontaktu s vozovkou, tedy styčná plocha je 0%, mezi nimi je totiž voda. K tomuto stavu ale nedochází skokově, ale postupně! Proto ten postupně, se vzrůstající rychlostí vsouvající se, vodní klín. Voda se v těchto rychlých dynamických jevech začíná chovat jako "skoropevný materiál", protože nestačí tak rychle odtéct (skokani z velkých výšek by mohli vyprávět....)

To vede k tomu, že styčná plocha se vzrůstající rychlostí postupně klesá 100% - 90% - 50% - 10% - 5% - 1% - 0%....

+1/0
14.5.2016 23:35

J32i53ř56í 90S18c98h96w32a34c36h 8458254768946

ještě dodám, že v tebou uvedeném příkladu s minimálním vzorkem, výška vodního sloupce vs kvalita vzorku prostě nedospěla k oné hranici, kdy styčná plocha = 0%, ale do 100% (jako za sucha) měla určitě dost daleko....ale auto prostě jelo jakože normálně a dalo se řídit.

0/0
14.5.2016 23:46

P42e11t76r 87M68i71c16h17a77l 2630834621892

Pokud bych měl styčnou plochu jen 16 procent, tak bych to na té dálnici asi neudržel. A to s tím klínem je nesmysl. Jakmile se voda dostane pod běhoun, tak k aquaplaningu právě dochází náhle. Zažil jsem to naostro i při cvičných jízdách.

0/0
15.5.2016 3:07

J85i39ř70í 70S65c10h85w76a10c84h 8108314948316

16% tě na dálnici, která je v podstatě "rovná" klidně udrží, ale tys mohl mít klidně třeba i 50% a pokud zrovna neděláš něco jako losí test nic nepoznáš.

Samozřejmě, že v praxi k aquaplaningu dojde "pocitově" náhle "skokem", protože v praxi se "náhle" najede do vody, která je třeba během sekundy dvakrát, třikrát "hlubší", Pocitově auto drží a náhle nedrží. Ale to, že auto pocitově drží neznamená, že jeho kontaktní plocha je 100%.

http://www.autolexicon.net/cs/articles/aquaplaning/

+1/0
15.5.2016 13:37

P65e52t55r 87M41i15c19h25a24l 2280874411532

Podle té tabulky jsem tam měl občas jen 6 procent. To je jako bych tam měl gumy z kola. Jenže ty by auto neudržely na dálnici v zatáčce ani za sucha, natož za mokra. Ty obrázky jsou tam taky solidní. To jako vodní klín promáčkne běhoun středem? A guma má kontakt jen okraji a zadní částí styčné plochy? Sorry, ale to asi ne.

0/0
15.5.2016 14:03

J66i25ř46í 78S36c34h45w17a46c93h 8658744588756

za předpokladu, že jsi měl stejné auto stejné gumy (stejný vzorek a stejné opotřebení) a na vozovce bylo stejné množství vody, tak jsi měl občas i 6 procent. Ale asi jsi bylo vše jinak tak jsi tam měl nejspíše více. Ty obrázky jsou nejspíše výsledkem nějakýho výzkumu, takže klidně to tak může vypadat.

Ono třeba taky hodně záleží na tom, jak je pneumatika nahuštěná, takže se klidně může ten klín "promáčknout" nejprve středem....

0/0
15.5.2016 23:15

P18e65t11r 91M86i46c76h83a50l 2340184941302

Kdybych tam měl opravdu jen 6 procent, tak by mi to drželo na rovině, ale ne v zatáčce. A promáčknutí gumy středem se mě netýká, nejezdím na podhuštěných gumách. Co se týká toho vodního klínu, tak ten se dělá před kolem. Jakmile se dostane pod něj, dojde k aquaplaningu a nezkušený řidič má problém.

0/0
16.5.2016 3:22

R83o75b23e55r52t 77S68e41d19l83á47r 4317942

...asi tu pobúrim mnohých, ale ja po dialnici na svojej Impreze jazdím stále rovnako...za sucha aj za mokra...:-P

0/−1
14.5.2016 6:48

J70i85ř58í 16S60c32h66w56a42c16h 8588264958536

90 za deště na dálnici nemůže nikoho pobúrit....;-)

0/0
15.5.2016 23:17

K17a89r40e95l 53V27a38c25h33u69t 9803192329803

To vím už dávno, že za slabného deště je vhodné zmírnit na dálnici aspoň na 120.

Za silnějšího raději na 100 a při ještě silnějším dešti je bezpečná maximálně tak 80ka. - Můj švagr například toho najezdí hodně a když prší (tak nějak normálně, žádný chrsták) tak prý VŽDY zmírňuje na 80ku. Je to jeho osvědčené pravidlo. Jet rychleji je prý vždy velké riziko. :-(

Ovšem při menší průtrži mračen může být i 50 km/h příliš mnoho, a je jedno, zda na dálnici či nedálnici! - Tak bacha, lidi zlatý, život máme jen jeden... ;-)!!R^

+1/0
13.5.2016 21:17
Foto

M17i76c55h26a53l 64N50a16j97m90a28n 7569723626370

Já také dost najezdím. A za deště je samozřejmě důležité přizpůsobit jízdu. Ale zpomalovat při dešti na dálnici na 80 km/h je blbost. Bohužel takových řidičů je poměrně dost a pak jsou schopni dálnici blokovat při rychlosti 70 km/h.

0/−1
13.5.2016 22:12
Foto

P43a16v95e35l 80M24a34r29t52i50n76e76k 9415695351453

Kazde auto a jine podminky = jina rychlost. Pokud je pro nekoho bezpecnych 70 a vy do nej navalite, bude to jen vase blbost. S C1 nepojedu stovkou, ale se svym Foresterem klidne 120. Budete si muset poridit soukrome dalnice.

+2/0
13.5.2016 23:16
Foto

T79o22m44a74s 35K39w13o10l51e88k 4659824420155

pneumatika odvede 35 litru vody za sekundu ? nekdo to asi popletl ;-)

0/0
13.5.2016 19:46
Foto

T35o70m65a61s 95K36w73o23l96e98k 4919524350735

pri 120 km/h se kolo otoci cca 50 krat za sekundu (obvod pneu je cca 65 cm )

tech 35 l je teoreticky asi mozne ......

0/−1
13.5.2016 19:53
Foto

M12i86c73h73a38l 65N81a75j59m28a61n 7179763926350

Obvod pneu je přes 2 metry..........

....takže ten Váš výpočet moc nesedí. To kolo se otočí při 120 km/h tak 15x za vteřinu.

0/0
13.5.2016 22:08

J39i35ř67í 46S20c45h51w16a75c18h 8398194168986

je v podstatě jedno, kolikrát se to kolo otočí, důležitá je jen rychlost a z ní odvozená vzdálenost, ujetá za jednu sekundu.

Při 130 km/hod je to 36,1 m.

361 dm x 2 dm x 0,05 dm = 36 dm3 tedy 36 litrů

ovšem platí to jen pro dvě přední kola, zadní kola už vytlačují jen malý zlomek této hodnoty, takže to násobení čtyřmi v článku je poněkud nadhodnoceno...;-).

+4/0
14.5.2016 3:35

R47o74b43e86r77t 35S48e11d91l18á14r 4487522

p Schwach presne ako píšete, zadné kolesá v daždi pri priamej jazde idú po úplne inom podklade než predné R^

+1/0
14.5.2016 6:52

P94e16t43r 43M28i96c30h70a69l 2650834881622

S tou zadní nápravou máš pravdu, byť rozchod kol na nápravách nebývá úplně stejný. Stačí ale mírná zatáčka a na zadní kola čeká stejná porce vody jako na přední.

............

Jo, a u traktoru to taky neplatí, ani na rovině. :-)

+1/0
14.5.2016 8:00

K66a45r66e97l 29J36a72n68k59ů 1804856737884

Na Cesko se vali dest - POZOR NA POVODNE ;-D;-D;-D

0/−1
13.5.2016 16:28

P25e98t89r 33B75á37č16a 8955976205695

Kolik tahle PR vyrobc epneu stoji?

Pohadka o zimnich nezabrala koukam.

0/−1
13.5.2016 15:42

K74a94r89e19l 78V75a15c76h13u87t 9723812659343

Vždy se najde nějaký machr, který potvrzení známých skutečností rád a dokonce ochotně zaplatí životem... ;-D;-) ... tak jen do toho!

0/0
13.5.2016 21:19
Foto

M20i83c22h79a35l 55N61a56j54m17a14n 7719783426170

Je důležité udělat osvětu. Minulý článek o velkém nebezpečí při dojíždění zimních pneu nezabral. Tak musíme všem vnutit, že pneu, která má vzorek pod 5 mm je na mokru nepoužitelná.

+6/0
13.5.2016 14:07

J60i55ř69í 46S56c38h54w40a82c59h 8798144808966

článek spíše naznačuje, že když prší, tak je potřeba "odlehčit" nohu na plynu a to tím více, čím více prší (a je tedy více vody na silnici) a čím více se blíží hloubka vzorku k hraničním 1,6 mm.

A já bych ještě přidal, že je dobré si uvědomit, že jenom fakt, že silnice je mokrá, může být příčinou toho, že auto drží na silnici jen cca poloviční třecí síly oproti těm na suchu....;-)

+2/−1
13.5.2016 14:57

J85i36ř35í 18S67c51h26w32a83c28h 8848234228486

"fyzik" bača prostě nevěří, že na mokru to víc klouže....;-D

+2/0
13.5.2016 16:12

P45e11t73r 13M36i44c94h36a26l 2210284771812

On má svůj Playstaion vždycky doma v suchu. :-)

0/0
14.5.2016 8:02

P38e81t95r 74S75p57á75l56e31n77ý 3465707739658

Já vidím problém spíše v tom, že gumy často neodvadi desítky litrů vody, ale řídí. To způsobuje více problémů na silnicích.

+8/0
13.5.2016 13:42

M43i33c85h28a70l 24F42r91ý47d58a 1152119533622

Pane Spálený, řídí řidič a ne pneumatiky. Ty zajišťují kontakt s vozovkou a aby tam ten kontakt vůbec mohl být, tak je nejprve nutné z toho prostoru dostat tu vodu pryč.

+1/0
13.5.2016 14:30

J90i98ř18í 95K49l72i44m93e12š 9311191464639

Tak si prostě přesedni ;-D

+1/0
13.5.2016 14:34

M71a87r79t95i66n 64S69v38o91b92o35d98a 7165667946882

No on pan Spálený podle mne chtěl říci spíš asi toto:

(moje interpretace): "Problém GUM není ani tak v tom, kolik odvádí či neodvádí vody, ale spíše v tom, že kolikrát taky ŘÍDÍ..."

Možno dodat, že je to myšleno jako vtip a to přesně ve smyslu, co jste (Vy, pane Frýda) napsal - "řídí ŘIDIČ"...;-D

Místo slova "řídí" by asi bylo lepší napsat "sedí na místě řidiče" - asi by tak ten vtip více lidí pochopilo...

0/0
13.5.2016 14:39

M58i26c70h56a31l 93F40r77ý37d73a 1332919983392

GUMA není guma, ale dobrý;-D

0/0
13.5.2016 14:47
Foto

P83e95t61r 77P77r29o58c78h19á43z88k91a 3612176252704

Samozřejmě, čím novější pneumatika tím lepší, o tom není pochyb, ale je třeba se zamyslet i nad ekonomikou provozu a stylem jízdy. Za chvilku by člověk musel gumu měnit už při 6mm.

+7/0
13.5.2016 13:41

K49a66r77e97l 22V72a92c75h17u49t 9933492279393

Tak jistě - když víte, že už pneu nejsou nejnovější, tak rozumný člověk za deště jede pomaleji než s pneu úplně novými ... ;-) ...no a nerozumní holt bourají.

0/0
13.5.2016 21:21

P89e45t45r 92T63y51č13k54a 6875262689982

Ja jednou zkousel gumy na okruhu a i ty s minimalnim vzorkem odvadeli vodu v pohode. Neprijemne byly az gumy bez vzorku.

+3/0
13.5.2016 13:04

O47n61d22ř42e11j 77Č70a22p13k83a 6351301403704

Ono to jejich "mokro" bude znamenat průtrž mračen, že to pomalu nezvládají ani stěrače. A pak už ten vzorek poznat asi bude (na druhou stranu v takových podmínkách snad ubere každý, kdo má v hlavě alespoň pár mozkových buněk).

+4/0
13.5.2016 14:35

K33a68r11e69l 79J64a38n90k14ů 1974556257234

bu bu bu

+4/−6
13.5.2016 12:25







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.