Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Jako jízda ve vaně. Gumy musí v dešti odvést až desítky litrů za sekundu

Na Česko se valí déšť, proto dejte nohu z plynu. A jestli máte sjeté gumy, uberte ještě víc. Za silného deště se při rychlé jízdě musejí pneumatiky vypořádat s obrovským množstvím vody. Podle expertů na dopravní bezpečnost se to dokonce rovná tomu, jako byste jezdili v naplněné vaně.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J77a80r91o59s85l97a14v 23L43e42b60e57d70a 3106629897290

Jsem jenom prostý pobíječ much. Může mi prosím někdo vysvětlit

"A znovu pečlivě přeměřte také dezén. S jeho snižující se hloubkou se úměrně prodlužuje brzdná dráha. A to na mokrém i suchém povrchu."

To jako fakt na suchu nižší dezén prodlužuje brzdnou dráhu? Čím by to mělo být?

0/0
30.5.2016 12:02

P26e91t64r 27M37i16c34h59a36l 2590414431422

Bože, to je zase blábol. Pokud je na silnici půl centimetru vody, zpravidla už prší tak intenzivně, že řidič musí zpomalit kvůli snížené viditelnosti. Loni v Bosně jsem zažil takovou průtrž mračen, že na nové dálnici bylo 40 maximum. Rychleji nejel nikdo a kupodivu se nenašel ani žádný exot, který by musel předjíždět.

Druhá věc jsou ta procenta styčné plochy. Kde na tom nesmyslu autor byl? To jako čím víc je ojetá guma a čím jede auto rychleji, tím víc ho někdo nadnáší? A slyšel autor o tom, že při brzdění setrvačná síla působí zvýšení tlaku na nápravy, zvlášť na přední, a že se tím ta styčná plocha naopak zvyšuje?

0/0
14.5.2016 7:52

P57e38t96r 10M98i47c25h51a44l 2440754911382

Jo a to o té vaně, to je skutečná perla. To musel vymyslet někdo z cenzorů. :-)

0/0
14.5.2016 8:05

T79o65m70á16š 89Z68e26m36á54n55e91k 5440508736666

Procenta styčné plochy asi budou souhlasit, jelikož na těch sjetých pneumatikách bude mezi vozovkou a pneumatikou film vody. Při brzdění, pokud dojde ke smyku,voda se začne hrnout do těch kanálků, jelikož se naprosto změní podmínky, kdy původně vozovka, která byla vzhledem k pneumatice v klidu se začne pohybovat. Taky dost záleží na viskozitě kapaliny, tedy znečištění, potažmo teplotě vody. Při teplotách těsně nad nulou budou hydrodynamické síly podstatně vyšší, takže to bude i víc klouzat.

0/0
14.5.2016 10:06

P10e58t48r 71M78i11c83h32a60l 2700104251742

I tak je to nesmysl. Před pár lety jsem tak dojížděl gumy se vzorkem na minimu. Na dálnici stála voda a jel jsem pořád bez problémů 100 - 110 km/h. Kdyby měl ten článek pravdu, tak bych měl styčnou plochu pod 5 procent a dávno bych musel leštit svodidla. Řekl bych, že to autor hodně přehnal.

Pokud guma není schopná odvádět vodu, nedochází k postupnému nadlehčování auta, ale rázově k aquaplaningu.

0/0
14.5.2016 15:52

J76i81ř57í 87S34c98h36w68a87c30h 8688714268166

ten příklad z Bosny je extrém, kterého se zřejmě "polekali" všichni. Existuje, ale mnoho dalších mezistupňů množství vodních srážek, kdy třeba jen hustě prší, na dálnici je třeba "jen" 1-2 milimetry vody, ale třeba v kolejích 2-3 x více a je spousta "šoférů" co si jedou "těch svých 140-150 tacho" jako za sucha.

Předpokládám, že kdyby se procentuálně porovnalo časové období "suchá vozovka" - "děšť" a počty nehod, tak těch za deště bude na jednotku času mnohonásobně více.

A k těm styčným plochám: Čím více sjetá pneu, tím horší odvod vody a tím více se dostává voda mezi pneu a vozovku, vytváří takový "vodní klín" který zmenšuje styčnou plochu. Ano vodní film ve tvaru klínu v podstatě auto nadnáší. Při dalším zvyšování rychlosti se tento "vodní klín" stále více nasouvá pod pneumatiku a stále více ji odděluje od vozovky. Dochází k dalšímu ubývání velikosti styčné plochy, až se překročí hranice, kdy styčná plocha bude nulová a nastává aquaplaning - auto je neřiditelné a minimálně přední kola nebrzdí, takže nemůže nastat ani jejich navýšení zatížení při brždění. Z hlediska rychlosti k tomuto jevu dojde tím dříve čím více vody je na silnici, extrém je třeba velká kaluž, nebo vrstva voda tekoucí přes silnici, a dále tím dříve, čím horší je "odvod vody" pneumatikou, takže třeba horší konstrukce dezénu, nebo už hodně sjetý (mělký) dezén.

Před cca 5 lety byl případ, kdy na celkem rovné silnici 2.třídy se zabil klučina, který vyjel do protisměru v místech, kde ještě hodně dlouho po dešti tekla přes silnici proudem voda ze zaplněného příkopu. A zřejmě tam nejel povolených 90.....

+1/0
14.5.2016 12:04

P12e81t14r 65M58i73c57h51a84l 2940144231372

Jiří, viz moje reakce výše. Jinak s těmi kolejemi máš pravdu, tak k tomu extrému dojít může. Ale to postupné nasouvání vodního klínu pod gumu je nesmysl. Leda že by ten postup trval řádově v desetinách vteřin a máš tam aquaplaning.

A k té Bosně - oni se toho lidi nelekli, jen to prostě rychleji nešlo, protože nebylo vidět.

0/0
14.5.2016 15:59

J94i42ř20í 44S89c53h51w58a72c96h 8138194518466

v tomto případě si stojím za svým ;-)

ještě jeden názorný "hypotetický" příklad:

Jedeš autem po silnici, kde prostě je půlcentimetru vody. Jedeš velmi pomalu 5km/hod, pneumatika všechnu vodu v pohodě vytlačí, styčná plocha je (téměř) 100% jako za sucha. Postupně zrychluješ na 50 - 70 - 100 - 120 - 150 - 200 - 250 km/hod. Ať chceš nebo nechceš nakonec při určité rychlosti (dle kvality pneu a výšky vodního sloupce) dojde k aquaplaningu, tedy stavu, kdy pneumatika není vůbec v kontaktu s vozovkou, tedy styčná plocha je 0%, mezi nimi je totiž voda. K tomuto stavu ale nedochází skokově, ale postupně! Proto ten postupně, se vzrůstající rychlostí vsouvající se, vodní klín. Voda se v těchto rychlých dynamických jevech začíná chovat jako "skoropevný materiál", protože nestačí tak rychle odtéct (skokani z velkých výšek by mohli vyprávět....)

To vede k tomu, že styčná plocha se vzrůstající rychlostí postupně klesá 100% - 90% - 50% - 10% - 5% - 1% - 0%....

+1/0
14.5.2016 23:35

J97i22ř38í 78S98c62h94w81a49c55h 8158504508266

ještě dodám, že v tebou uvedeném příkladu s minimálním vzorkem, výška vodního sloupce vs kvalita vzorku prostě nedospěla k oné hranici, kdy styčná plocha = 0%, ale do 100% (jako za sucha) měla určitě dost daleko....ale auto prostě jelo jakože normálně a dalo se řídit.

0/0
14.5.2016 23:46

P35e96t62r 83M21i70c41h35a76l 2840784281732

Pokud bych měl styčnou plochu jen 16 procent, tak bych to na té dálnici asi neudržel. A to s tím klínem je nesmysl. Jakmile se voda dostane pod běhoun, tak k aquaplaningu právě dochází náhle. Zažil jsem to naostro i při cvičných jízdách.

0/0
15.5.2016 3:07

J56i39ř84í 10S55c17h36w59a39c55h 8258144598426

16% tě na dálnici, která je v podstatě "rovná" klidně udrží, ale tys mohl mít klidně třeba i 50% a pokud zrovna neděláš něco jako losí test nic nepoznáš.

Samozřejmě, že v praxi k aquaplaningu dojde "pocitově" náhle "skokem", protože v praxi se "náhle" najede do vody, která je třeba během sekundy dvakrát, třikrát "hlubší", Pocitově auto drží a náhle nedrží. Ale to, že auto pocitově drží neznamená, že jeho kontaktní plocha je 100%.

www.autolexicon.net

+1/0
15.5.2016 13:37

P23e91t63r 39M48i13c35h32a75l 2440294961792

Podle té tabulky jsem tam měl občas jen 6 procent. To je jako bych tam měl gumy z kola. Jenže ty by auto neudržely na dálnici v zatáčce ani za sucha, natož za mokra. Ty obrázky jsou tam taky solidní. To jako vodní klín promáčkne běhoun středem? A guma má kontakt jen okraji a zadní částí styčné plochy? Sorry, ale to asi ne.

0/0
15.5.2016 14:03

J15i72ř44í 52S10c80h87w47a51c64h 8548584438246

za předpokladu, že jsi měl stejné auto stejné gumy (stejný vzorek a stejné opotřebení) a na vozovce bylo stejné množství vody, tak jsi měl občas i 6 procent. Ale asi jsi bylo vše jinak tak jsi tam měl nejspíše více. Ty obrázky jsou nejspíše výsledkem nějakýho výzkumu, takže klidně to tak může vypadat.

Ono třeba taky hodně záleží na tom, jak je pneumatika nahuštěná, takže se klidně může ten klín "promáčknout" nejprve středem....

0/0
15.5.2016 23:15

P66e95t50r 46M79i61c38h28a42l 2230554391252

Kdybych tam měl opravdu jen 6 procent, tak by mi to drželo na rovině, ale ne v zatáčce. A promáčknutí gumy středem se mě netýká, nejezdím na podhuštěných gumách. Co se týká toho vodního klínu, tak ten se dělá před kolem. Jakmile se dostane pod něj, dojde k aquaplaningu a nezkušený řidič má problém.

0/0
16.5.2016 3:22

R48o34b63e50r80t 58S37e30d85l93á13r 4257322

...asi tu pobúrim mnohých, ale ja po dialnici na svojej Impreze jazdím stále rovnako...za sucha aj za mokra...:-P

0/−1
14.5.2016 6:48

J71i93ř70í 37S18c79h15w87a67c35h 8348964498456

90 za deště na dálnici nemůže nikoho pobúrit....;-)

0/0
15.5.2016 23:17

K50a86r39e31l 95V69a65c48h23u87t 9243732109163

To vím už dávno, že za slabného deště je vhodné zmírnit na dálnici aspoň na 120.

Za silnějšího raději na 100 a při ještě silnějším dešti je bezpečná maximálně tak 80ka. - Můj švagr například toho najezdí hodně a když prší (tak nějak normálně, žádný chrsták) tak prý VŽDY zmírňuje na 80ku. Je to jeho osvědčené pravidlo. Jet rychleji je prý vždy velké riziko. :-(

Ovšem při menší průtrži mračen může být i 50 km/h příliš mnoho, a je jedno, zda na dálnici či nedálnici! - Tak bacha, lidi zlatý, život máme jen jeden... ;-)!!R^

+1/0
13.5.2016 21:17
Foto

M92i79c11h46a30l 56N89a44j56m15a14n 7759333366800

Já také dost najezdím. A za deště je samozřejmě důležité přizpůsobit jízdu. Ale zpomalovat při dešti na dálnici na 80 km/h je blbost. Bohužel takových řidičů je poměrně dost a pak jsou schopni dálnici blokovat při rychlosti 70 km/h.

0/−1
13.5.2016 22:12
Foto

P97a38v52e40l 22M85a42r55t72i17n54e65k 9325805811233

Kazde auto a jine podminky = jina rychlost. Pokud je pro nekoho bezpecnych 70 a vy do nej navalite, bude to jen vase blbost. S C1 nepojedu stovkou, ale se svym Foresterem klidne 120. Budete si muset poridit soukrome dalnice.

+2/0
13.5.2016 23:16
Foto

T43o78m98a94s 87K33w87o75l92e55k 4169394340265

pneumatika odvede 35 litru vody za sekundu ? nekdo to asi popletl ;-)

0/0
13.5.2016 19:46
Foto

T29o45m39a67s 24K59w70o43l86e29k 4599334380395

pri 120 km/h se kolo otoci cca 50 krat za sekundu (obvod pneu je cca 65 cm )

tech 35 l je teoreticky asi mozne ......

0/−1
13.5.2016 19:53
Foto

M74i89c66h62a74l 91N69a96j34m40a91n 7739503756470

Obvod pneu je přes 2 metry..........

....takže ten Váš výpočet moc nesedí. To kolo se otočí při 120 km/h tak 15x za vteřinu.

0/0
13.5.2016 22:08

J66i79ř12í 31S55c86h18w36a64c65h 8328514108906

je v podstatě jedno, kolikrát se to kolo otočí, důležitá je jen rychlost a z ní odvozená vzdálenost, ujetá za jednu sekundu.

Při 130 km/hod je to 36,1 m.

361 dm x 2 dm x 0,05 dm = 36 dm3 tedy 36 litrů

ovšem platí to jen pro dvě přední kola, zadní kola už vytlačují jen malý zlomek této hodnoty, takže to násobení čtyřmi v článku je poněkud nadhodnoceno...;-).

+4/0
14.5.2016 3:35

R78o44b63e94r57t 11S12e87d52l64á42r 4567322

p Schwach presne ako píšete, zadné kolesá v daždi pri priamej jazde idú po úplne inom podklade než predné R^

+1/0
14.5.2016 6:52

P21e97t74r 50M18i93c95h29a49l 2560124811522

S tou zadní nápravou máš pravdu, byť rozchod kol na nápravách nebývá úplně stejný. Stačí ale mírná zatáčka a na zadní kola čeká stejná porce vody jako na přední.

............

Jo, a u traktoru to taky neplatí, ani na rovině. :-)

+1/0
14.5.2016 8:00

K66a62r12e96l 52J49a68n15k54ů 1944386777914

Na Cesko se vali dest - POZOR NA POVODNE ;-D;-D;-D

0/−1
13.5.2016 16:28

P74e44t77r 36B47á88č98a 8635966385885

Kolik tahle PR vyrobc epneu stoji?

Pohadka o zimnich nezabrala koukam.

0/−1
13.5.2016 15:42

K25a23r56e14l 70V38a87c61h23u15t 9443482859553

Vždy se najde nějaký machr, který potvrzení známých skutečností rád a dokonce ochotně zaplatí životem... ;-D;-) ... tak jen do toho!

0/0
13.5.2016 21:19
Foto

M22i91c86h27a65l 12N46a71j26m29a60n 7519233196220

Je důležité udělat osvětu. Minulý článek o velkém nebezpečí při dojíždění zimních pneu nezabral. Tak musíme všem vnutit, že pneu, která má vzorek pod 5 mm je na mokru nepoužitelná.

+6/0
13.5.2016 14:07

J81i87ř68í 34S22c80h38w91a64c43h 8268174768646

článek spíše naznačuje, že když prší, tak je potřeba "odlehčit" nohu na plynu a to tím více, čím více prší (a je tedy více vody na silnici) a čím více se blíží hloubka vzorku k hraničním 1,6 mm.

A já bych ještě přidal, že je dobré si uvědomit, že jenom fakt, že silnice je mokrá, může být příčinou toho, že auto drží na silnici jen cca poloviční třecí síly oproti těm na suchu....;-)

+2/−1
13.5.2016 14:57

J40i94ř91í 79S35c95h22w46a41c35h 8518524968376

"fyzik" bača prostě nevěří, že na mokru to víc klouže....;-D

+2/0
13.5.2016 16:12

P25e68t51r 37M98i69c38h41a64l 2210234101382

On má svůj Playstaion vždycky doma v suchu. :-)

0/0
14.5.2016 8:02

P37e34t69r 65S80p28á15l52e96n90ý 3625907409818

Já vidím problém spíše v tom, že gumy často neodvadi desítky litrů vody, ale řídí. To způsobuje více problémů na silnicích.

+8/0
13.5.2016 13:42

M45i67c49h86a70l 81F94r32ý70d74a 1472249123452

Pane Spálený, řídí řidič a ne pneumatiky. Ty zajišťují kontakt s vozovkou a aby tam ten kontakt vůbec mohl být, tak je nejprve nutné z toho prostoru dostat tu vodu pryč.

+1/0
13.5.2016 14:30

J50i44ř19í 68K48l65i41m81e67š 9321831404379

Tak si prostě přesedni ;-D

+1/0
13.5.2016 14:34

M40a28r77t87i45n 67S87v91o72b24o34d52a 7285437156622

No on pan Spálený podle mne chtěl říci spíš asi toto:

(moje interpretace): "Problém GUM není ani tak v tom, kolik odvádí či neodvádí vody, ale spíše v tom, že kolikrát taky ŘÍDÍ..."

Možno dodat, že je to myšleno jako vtip a to přesně ve smyslu, co jste (Vy, pane Frýda) napsal - "řídí ŘIDIČ"...;-D

Místo slova "řídí" by asi bylo lepší napsat "sedí na místě řidiče" - asi by tak ten vtip více lidí pochopilo...

0/0
13.5.2016 14:39

M94i28c65h25a68l 11F62r80ý93d51a 1742509633102

GUMA není guma, ale dobrý;-D

0/0
13.5.2016 14:47
Foto

P27e12t39r 54P63r13o92c86h11á56z24k53a 3772296842264

Samozřejmě, čím novější pneumatika tím lepší, o tom není pochyb, ale je třeba se zamyslet i nad ekonomikou provozu a stylem jízdy. Za chvilku by člověk musel gumu měnit už při 6mm.

+7/0
13.5.2016 13:41

K30a31r35e29l 72V14a28c24h67u39t 9643962939923

Tak jistě - když víte, že už pneu nejsou nejnovější, tak rozumný člověk za deště jede pomaleji než s pneu úplně novými ... ;-) ...no a nerozumní holt bourají.

0/0
13.5.2016 21:21

P92e46t37r 72T96y31č22k73a 6795112699172

Ja jednou zkousel gumy na okruhu a i ty s minimalnim vzorkem odvadeli vodu v pohode. Neprijemne byly az gumy bez vzorku.

+3/0
13.5.2016 13:04

O26n19d11ř24e33j 42Č95a76p31k52a 6241431373234

Ono to jejich "mokro" bude znamenat průtrž mračen, že to pomalu nezvládají ani stěrače. A pak už ten vzorek poznat asi bude (na druhou stranu v takových podmínkách snad ubere každý, kdo má v hlavě alespoň pár mozkových buněk).

+4/0
13.5.2016 14:35

K83a25r85e33l 47J94a92n17k63ů 1764266147324

bu bu bu

+4/−6
13.5.2016 12:25







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.