Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Modrá avia se stala legendou. Byl to dříč, který si užil posměšků

Nákladní vozy z Avie se staly nesmrtelným symbolem československé automobilové dopravy. Získaly titul nejrychlejších aut našich silnic, protože byly často vidět na špici kolony. Ale nadávku "modrý mor" si avie nezaslouží, ve své době totiž odvedly pořádný kus práce.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J60a21n 83D54l76o21u35h59ý 8536530563890

Svého času to bylo nejrychlejší auto, vždy bylo v čele kolony... ;-)

0/0
15.6.2016 13:17

L28a80d30i93s56l63a17v 53K75a41l28o37u75s 7945256141160

Já jsem v ní jel jen jednou jako spolujezdec - stísněná kabina. Zato na dálnici mě jednou stíhala upravená AVIA (zřejmě upravený motor i převodovka) a ta mě nakonec asi při 160 předjela.

0/0
9.6.2016 10:47

R10a12d39e86k 35R46a74i80d63a 5107252949

Kvůli takovým článkům se i vyplatí vypínat blokování reklamy. :) R^

0/0
5.6.2016 21:26

R33o72m57a58n 36V26e69s11e23l82ý 2983209940380

krasny článek.. bravo bravo R^R^

+1/0
4.6.2016 23:26

P29a92v55e78l 80J95e30ř52á53b50e27k 7121922444557

Byly doby, kdy se o tato auta řidiči prali. A dostávali je za odměnu, vynikající pracovní úspěchy apod.

Nízko podlaha valníku, poměrně pohodlná kabina a i když bez posilovače, pořád lepší než jiná nákladní auta v našem hospodářství.

Co potom následovalo je mimo tento vůz, ale jen politika tehdejší společnosti, že se auta kvalitně neinovovaly.

+2/0
4.6.2016 22:23

A23l91e63š 91L58i52s68o69v78s48k78ý 9549138912272

Modré auto, ze kterého i dým šel modrý. A děsně to smrdělo, měly asi špatné spalování nebo co.

0/0
4.6.2016 18:03

J13a28n 90F96r27o80l34í84k 6286280735794

Motor poplatný době vzniku konstrukčního řešení. Beznadějně zastaralý.

0/0
8.6.2016 12:12

M28a16r41t34i32n 35N55e98b90e45s28k46ý 7846600327762

On problém byl ve vstřikovací soustavě:

Saviem měl rotační vstřikovací čerpadlo, v zemích RVHP naprosto v hromadném měřítku nevyrobitelné.

Proto Avia dostala řadové čerpadlo podobné čerpadlům pro Zetor.

Navíc celé auto bylo vyvinuto v 50.letech a k nám se dostalo až v letech 70.

0/0
9.6.2016 12:10

J40i11ř51í 27K59o36c47u97r20e95k 6275734885178

konstrukční oddělení letňanské Avie upravilo projekt podle domácích specifik, potřeb a hlavně možností

Poněkud eufeministické, možná by to chtělo rozepsat, jak socialistický průmysl nedokázal to i tamto vyrobit. Třeba přímé vstřikování, které dodával do originálu MAN.

+1/0
4.6.2016 14:56
Foto

J44i72ř83í 71D49v63o47ř23á56k 5285579920358

Při slovu Avie jsem schopen vraždit . Z pohledu mechanika nikdy nekončící oprava . K většině dílů přístup jak k penězům . Třeba výměna baterie , startér se dával většinou jenom na dva šrouby ( měnil se často a na třetí šroub byla potřeba hodně velká trpělivost ) , excentry na brzdách , kardan , přední náprava . Tyto typy měly umřít maximálně v roce 1985 .

+1/0
4.6.2016 9:06

P67a10v54e21l 66J58e57ř53á26b75e56k 7291912684427

Buďte rád, že jste měl práci.

nebýt takových aut, ani byste si tenkrát nezadával.

je ale zajímavé, že jiní mechanici na tato auta rádi vzpomínají. Vše se dalo opravit téměř na koleně. Dnes u moderních lehkých náklaďáků je lepší zavolat servis, než se o nějaké opravy pokoušet.

0/0
4.6.2016 22:01

M23a36r18t80i20n 83N10e54b62e23s20k68ý 7396270547322

Ono by stačilo něco mezi.

Problém byl v tom, že kabina nebyla sklopná.

Opravdu dělat startér, čerpadlo, pomocné čepy, řazení, to bylo za trest.

Avia s upadlou kardankou byla ozdobou každé fekventovanější silnice.

Ty baterie pod nohama spolujezdce byly v porovnání s ostatním na tomto autě pohodou. (Baterie ve V3S a T138/148 pod sedačkami byly mnohem horší a těžší)

Řazení pod volantem mne ničilo svou nepřesností a má krční páteř nevydržela dlouho řazení lichých rychlostí od sebe.

0/0
9.6.2016 12:18

V68í66ť10a 78K97r65u83t60i25š 1400624275957

Jaké posmesky? Bylo to nejrychlejší vozidlo na našich cestách. V čele každé kolony se řítila Avia...

0/0
4.6.2016 0:00

R36a51d57e93k 14F10o29l19p75r81e51c67h54t

Musíte číst celý článek. Vím, je to dlouhý, mnohdy se to nedá, ale tohle máte už ve druhé větě perexu. A hned ve třetí je ještě něco mnohem horšího.

+4/0
4.6.2016 0:13

P90a97v55e89l 27J36e70ř52á87b62e90k 7891442564517

V době kdy Avie šla do provozu, tak jí mnohý tuzemský náklaďák nestačil. A osobáky - ta tuzemská klasika osobáků Avii někdy i stačila.

Jinými slovy - dívejme se na dobu kdy byla dána do provozu, ne na doby, kdy se na českých silnicích objevily kvalitnější auta

+1/0
4.6.2016 22:05

M57a65r78t30i81n 57N36e70b62e73s34k26ý 7346230927842

Je fakt, že když jsem si mohl vybrat, zda pojedu do Brna pro cca 800kg zásilku 1203 nebo Avií 15, zvítězila Avia.

Rychlejší a pohodlnější.

0/0
9.6.2016 12:20

M58a21r53t74i85n 14W35a23l36l55n53e48r 6885650144690

Nejsem automobilový nadšenec...auta mě ve své podstatě nezajímají...respektive zajímají mě jako prostředek se dostat z bodu A do bodu B. Neonanuji nad nejnovějším Fordem či Subaru, ale tenhle článek jsem si rád přečetlR^ Díky za něj.

+1/0
3.6.2016 14:16

L52u77k61á20š 12M31ü84n95z64b37e92r25g91e19r 2450395934775

Kazda kolona ma svoji Avii.

+3/0
3.6.2016 13:05

J42a77n 89V81e64r53n39e65r 2925357140

Dobrý článek. Přečetl jsem si to se zájmem. Občas jsem s ní popojel. Vzpomínky na startování - jak se klepala kabina a kouř když chytla - jsou stále živé. ;-D

V té době docela fajn auto. Ale na druhou stranu... jako řidič něčeho jiného... když přišel kopec, kolona a na špičce kolony se plazila Avia.

+3/0
3.6.2016 12:33

M86i81l95a69n 64B73a56r60á81k 8814373355568

R^

0/0
3.6.2016 13:24

V19á58c20l19a30v27e20k 23P53e21t32r 2355786703220

Nebo 1203 :-)

+2/0
3.6.2016 14:11

M18i79c45h37a59l 90H76e54j95r55a37l 2455884781229

Avií jsem jel mnohokrát, aviatici docela rádi zastavovali stopařům. V hlavě mi zůstal hlavně jeden malý šlachovitý řidič, cca 50 kg váhy, který po mém nastoupení vytáhl z pod sedačky láhev sklepmistra, na jeden zátah vypil minimálně třetinu, načež prohlásil: "to je ale vedro". Někteří stopaři je neměli rádi, ale pro mě ta pomalá vyhlídková jízda vždycky měla své kouzlo...

+1/0
3.6.2016 12:00

J94a15n 52C43e71l16l42e30r 4459756253904

Královna silnic.

0/0
3.6.2016 11:50

T43o69m73á43š 85B13í43l52ý 2115460987

Legenda, která byla citit na kilometry.

+9/0
3.6.2016 11:20

J75o65s42e13f 24V63a91l80a 9300443403253

furgon byl sen kazdeho, kdo se chtel pohybovat po cizich zemich jako turista ( kdyz uz mel to stesti a dostal vyjezdni dolozku) Uprava na obytnak nestala moc, nafta byla za hubicku a s privarenou 400 l-nadrzi pod autem se dalo na jednu nadrz dojet do Spanelska a zpatky) Jenom na dalnicich byla maximalka avie okolo 70/80 km/hod ponekud brzdou. Ale kdo mel zname ( avie se nedala oficialne ani koupit, ani nahradni dily ne ani treba pneumatiky ne) tak byl king.....

+2/0
3.6.2016 11:01
Foto

M27i81c45h97a16l 74N59a10j60m43a98n 7429833326210

V roce 1996 jsme ve firmě vybavovali servisní vozidla. nakupovala se dvě nová auta. Myšlenka byla koupit větší dodávku (Transit, Boxer....) ale vedení firmy trvalo na to, že to bude avie furgon 21t.

Sice to nabídlo více prostoru pro nářadí, ale to byla jediná výhoda. Cestovat v tom skoro po celé evropě byl děs - běs. Maximální rychlost to mělo sice 130 km/h, ale reálně se dalo jet tak 100km/h. Pohiodlí šílené a spotřeba tak kolem 13 -14 l/100km.

Naštěstí nám první avii po roce ukradli a ta druhá po dalším půl roce se začala sypat (najeto 120 tis. km) a pak zůstala stát ve francii s roztrženou převodovku a to byl její konec.

0/0
3.6.2016 11:24

J51o42s55e35f 20V58a15l76a 9760393123283

pisu ne o roce 1996, kdy uz bylo na trhu vsechno, ale o letech tak 1975-1985. Tenkrat proste nebyla alternativa jako Transit - nebylo nic jineho. A mit auto, ktere pri tehdejsi cene nafty jezdilo za hubicku a dalo se v nem spat, varit i vezt lednicku, tak to byl okolo r.1980 opravdu milionarsky luxus. Ze to jelo po silnici cikcak bylo vedlejsi. Jinak jsem jezdil i furgonem/zachrankou pro prevoz nedonosencu. Clovek proste nesmel mit morskou nemoc....

+1/0
3.6.2016 12:05

M65a52r93t94i56n 13Š53t55ě60p49á14n36e76k 3517453483411

Na pomery Lupy velmi dobry clanek, diky.

+1/0
3.6.2016 9:28

T65o98m28á90š 51V50l48a73s18á29k 4664219159676

Jako první jsem si vzpomněl na BEDNABUS, to slovo se mi jako malému strašně líbilo :-)

+1/0
3.6.2016 9:24

V68á14c56l92a56v65e48k 52P39e40t76r 2595116373280

Já tomu říkal AVOBUS, jezdit s tím, to bylo za trest, to už se líp jezdilo s klasickou Avii která měla v bedně sedačky.

0/0
3.6.2016 12:05

T57o68m22á66š 44V21a39v83e36r24k11a 7541300472824

Mýlíte se chlapci oba, to je legendární Babosed! Vozily se s tím báby na pole.

0/0
16.6.2016 15:04

T43o55m80á45š 32V30a58v88e81r92k23a 7691870242904

Pánové mýlíte se oba, to je legendární BABOSED! Vozily se s tím baby na pole :-)

0/0
16.6.2016 15:07

M48i21c55h59a60l 54H54r69u56b39o30š 4290787552215

Za mna super clanok, doma sme mali "samo-domo" karavan :-)

0/0
3.6.2016 9:13

J28i14ř56í 52E42r14b29e91n 1953374206337

Hlavně koncem 80. let to byl křáp, ani ne tak konstrukcí, jako hlavně strašně odbytou výrobou. S tátou jsem byl v létě 1989 jednu valníkovou A31 přebírat kdesi u Hradce - než jsme dojeli těch 80 km do podniku, museli jsme opravovat zámek pravých dveří (na hupech se prostě samy otevřely), čtyřku se podařilo vždy zařadit až na čtvrtý pokus a jen "nahoru" (podřazovat nešla), maximum 80 km/h a kravál od motoru byl taky neuvěřitelný - připadalo mi, že máme rozvodovku s horským převodem...

+1/0
3.6.2016 9:00

P83a51v96e69l 94J22e32ř61á43b74e86k 7311412874847

S horským převodem jste skutečně to auto mohli mít. Záleželo co kupující chtěl - někdo potřeboval rychlé auto, tak mu tam dali šlapky a řetěz a on si šlapal jak potřeboval jet rychle.

0/0
4.6.2016 22:10

L34a15d12i11s78l42a70v 73K18v22a44s80n86i29č28k58a 1323507313695

Kolik by jich asi tak jezdilo, kdyby si zákazníci mohli před koupí vybrat ?

+3/−3
3.6.2016 8:54
Foto

M28i58c69h34a16l 56N92a76j53m26a34n 7219533296940

V letech 1970 - 1980 určitě hodně. To byla avie velice konkurenceschopná i proti západní konkurenci. Ale pak už by to byla bída......

+3/0
3.6.2016 8:59

M85a92r36e40k 89F23l76e88k56a59č 1406445424248

...a v Uherském Brodě se montovaly na AVIE plošiny

+1/0
3.6.2016 8:48

J25i64ř80í 19E28r65b74e45n 1763934326497

Nejenom na Avie, ale i na Škody 706 RT/MT, LIAZy 100, Pragy S5T a podobně...

+1/0
3.6.2016 8:53

S92t30a91n87i33s37l66a33v 42K64r95e19j41c56a50r 6697226733744

Trochu si pletete pojmy. Reanault Saviem, byl lehkým užitkovým vozidlem právě mezi Škodou 1203 a Pragou V3S. Jeho volba licence, právě byla z důvodů absence podobného výrobce. Tatry, Liazky i Pragovky byly pro národní hospodářství v kategorii 5t a výše. Je to podobné, jako dnes TPCA zaplnuje prostor výroby malých městských vozidel, jež ani Škodovka v hlavním plánu nemá. Avie byla v kategorii 1,5-3 t, až později se z ní udělala i 5t.

0/0
3.6.2016 10:06

J21i59n61d37ř61i53c11h 35Š62k29o49p26e41k 4185491300565

V3S byla 3 t, ale vojenská

0/0
3.6.2016 10:40

V96l68a36d13a 77S18i81m59o67n70i77k 3719253153335

Trojka neznamá ve zkratce tonáž ..

0/0
3.6.2016 12:29

J13i28n21d89ř41i91c39h 43Š31k11o13p14e91k 4485631110905

ano, proto se to jmenuje vojenský třínunový speciál

+1/0
3.6.2016 13:15

V35l92a72d53a 46S71i42m50o78n77i92k 3819333633475

Bavíme se tu o srovnání silničních vozidel - V3S užitečná hmotnost na silnici neco málo přes 5t , 3t platí pro terén.

0/0
3.6.2016 14:18

I24v26a22n 23P95e59t87r63í66k 4344153114

Nie to vozidlo sa volá vojenský trojnápravový speciál.

+2/−1
4.6.2016 5:20

J73i14ř89í 20Č14e69r85n45ý 6318413780658

Vejtřaska byla 3 tuna v terénu, na silnici 5,5 tuny.

0/0
3.6.2016 13:01

J55i77n48d61ř24i46c61h 97Š47k65o88p75e36k 4505141410475

to nic nemění na tom, že to byl primárně terénní automobil pro armádu, zatímco Praga S5 byla primárně civilní pro silniční provoz

+2/0
3.6.2016 13:17

V39á16c29l40a69v68e45k 88P66e88t21r 2465286253810

Jaké pojmy? Přečtěte si to ještě jednou a pořádně o čem se ti dva baví ... jo a nebylo to 5 tun, ale 5,9t .....

0/0
3.6.2016 12:10

P46e55t66r 28V20a36n49ě29k

Uživatel požádal o vymazání
0/0
3.6.2016 12:27

M71i17c63h17a25l 24H83o62r64s54k97y 2912356596350

škoda citigo --- 50% prodeje minivozů v čr

0/0
4.6.2016 22:11







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.