Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Modrá avia se stala legendou. Byl to dříč, který si užil posměšků

Nákladní vozy z Avie se staly nesmrtelným symbolem československé automobilové dopravy. Získaly titul nejrychlejších aut našich silnic, protože byly často vidět na špici kolony. Ale nadávku "modrý mor" si avie nezaslouží, ve své době totiž odvedly pořádný kus práce.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J35a92n 77D14l31o95u33h73ý 8426800473240

Svého času to bylo nejrychlejší auto, vždy bylo v čele kolony... ;-)

0/0
15.6.2016 13:17

L90a64d83i66s64l98a61v 14K25a92l17o20u36s 7785856901380

Já jsem v ní jel jen jednou jako spolujezdec - stísněná kabina. Zato na dálnici mě jednou stíhala upravená AVIA (zřejmě upravený motor i převodovka) a ta mě nakonec asi při 160 předjela.

0/0
9.6.2016 10:47

R36a31d51e29k 75R18a21i63d50a 5117482369

Kvůli takovým článkům se i vyplatí vypínat blokování reklamy. :) R^

0/0
5.6.2016 21:26

R34o84m72a44n 17V53e85s58e53l62ý 2163769310290

krasny článek.. bravo bravo R^R^

+1/0
4.6.2016 23:26

P24a66v98e28l 39J66e95ř52á90b60e71k 7161782104437

Byly doby, kdy se o tato auta řidiči prali. A dostávali je za odměnu, vynikající pracovní úspěchy apod.

Nízko podlaha valníku, poměrně pohodlná kabina a i když bez posilovače, pořád lepší než jiná nákladní auta v našem hospodářství.

Co potom následovalo je mimo tento vůz, ale jen politika tehdejší společnosti, že se auta kvalitně neinovovaly.

+2/0
4.6.2016 22:23

A65l26e72š 36L29i52s57o10v66s49k29ý 9419388322592

Modré auto, ze kterého i dým šel modrý. A děsně to smrdělo, měly asi špatné spalování nebo co.

0/0
4.6.2016 18:03

J98a31n 15F19r18o92l34í82k 6146950455724

Motor poplatný době vzniku konstrukčního řešení. Beznadějně zastaralý.

0/0
8.6.2016 12:12

M23a65r65t16i20n 30N42e80b35e86s33k72ý 7296560267782

On problém byl ve vstřikovací soustavě:

Saviem měl rotační vstřikovací čerpadlo, v zemích RVHP naprosto v hromadném měřítku nevyrobitelné.

Proto Avia dostala řadové čerpadlo podobné čerpadlům pro Zetor.

Navíc celé auto bylo vyvinuto v 50.letech a k nám se dostalo až v letech 70.

0/0
9.6.2016 12:10

J86i11ř44í 45K52o68c55u61r96e85k 6755594605298

konstrukční oddělení letňanské Avie upravilo projekt podle domácích specifik, potřeb a hlavně možností

Poněkud eufeministické, možná by to chtělo rozepsat, jak socialistický průmysl nedokázal to i tamto vyrobit. Třeba přímé vstřikování, které dodával do originálu MAN.

+1/0
4.6.2016 14:56
Foto

J37i63ř15í 85D91v93o56ř28á86k 5595129450358

Při slovu Avie jsem schopen vraždit . Z pohledu mechanika nikdy nekončící oprava . K většině dílů přístup jak k penězům . Třeba výměna baterie , startér se dával většinou jenom na dva šrouby ( měnil se často a na třetí šroub byla potřeba hodně velká trpělivost ) , excentry na brzdách , kardan , přední náprava . Tyto typy měly umřít maximálně v roce 1985 .

+1/0
4.6.2016 9:06

P35a11v57e91l 39J15e32ř48á68b53e75k 7271612684797

Buďte rád, že jste měl práci.

nebýt takových aut, ani byste si tenkrát nezadával.

je ale zajímavé, že jiní mechanici na tato auta rádi vzpomínají. Vše se dalo opravit téměř na koleně. Dnes u moderních lehkých náklaďáků je lepší zavolat servis, než se o nějaké opravy pokoušet.

0/0
4.6.2016 22:01

M40a59r69t22i53n 71N80e47b80e35s10k97ý 7916360977972

Ono by stačilo něco mezi.

Problém byl v tom, že kabina nebyla sklopná.

Opravdu dělat startér, čerpadlo, pomocné čepy, řazení, to bylo za trest.

Avia s upadlou kardankou byla ozdobou každé fekventovanější silnice.

Ty baterie pod nohama spolujezdce byly v porovnání s ostatním na tomto autě pohodou. (Baterie ve V3S a T138/148 pod sedačkami byly mnohem horší a těžší)

Řazení pod volantem mne ničilo svou nepřesností a má krční páteř nevydržela dlouho řazení lichých rychlostí od sebe.

0/0
9.6.2016 12:18

V19í26ť66a 96K68r67u79t52i21š 1900754605457

Jaké posmesky? Bylo to nejrychlejší vozidlo na našich cestách. V čele každé kolony se řítila Avia...

0/0
4.6.2016 0:00

R53a27d21e63k 96F57o73l16p40r64e87c54h75t

Musíte číst celý článek. Vím, je to dlouhý, mnohdy se to nedá, ale tohle máte už ve druhé větě perexu. A hned ve třetí je ještě něco mnohem horšího.

+4/0
4.6.2016 0:13

P57a93v46e78l 33J49e58ř37á18b29e91k 7101982864477

V době kdy Avie šla do provozu, tak jí mnohý tuzemský náklaďák nestačil. A osobáky - ta tuzemská klasika osobáků Avii někdy i stačila.

Jinými slovy - dívejme se na dobu kdy byla dána do provozu, ne na doby, kdy se na českých silnicích objevily kvalitnější auta

+1/0
4.6.2016 22:05

M77a46r91t36i36n 30N68e70b12e50s28k29ý 7676430317712

Je fakt, že když jsem si mohl vybrat, zda pojedu do Brna pro cca 800kg zásilku 1203 nebo Avií 15, zvítězila Avia.

Rychlejší a pohodlnější.

0/0
9.6.2016 12:20

M89a49r74t31i10n 29W71a42l48l52n25e60r 6265220764580

Nejsem automobilový nadšenec...auta mě ve své podstatě nezajímají...respektive zajímají mě jako prostředek se dostat z bodu A do bodu B. Neonanuji nad nejnovějším Fordem či Subaru, ale tenhle článek jsem si rád přečetlR^ Díky za něj.

+1/0
3.6.2016 14:16

L79u37k24á14š 37M66ü84n15z54b53e28r58g64e16r 2370645274795

Kazda kolona ma svoji Avii.

+3/0
3.6.2016 13:05

J27a78n 97V66e75r45n96e49r 2205757130

Dobrý článek. Přečetl jsem si to se zájmem. Občas jsem s ní popojel. Vzpomínky na startování - jak se klepala kabina a kouř když chytla - jsou stále živé. ;-D

V té době docela fajn auto. Ale na druhou stranu... jako řidič něčeho jiného... když přišel kopec, kolona a na špičce kolony se plazila Avia.

+3/0
3.6.2016 12:33

M56i93l53a70n 89B15a63r16á64k 8854843945308

R^

0/0
3.6.2016 13:24

V12á51c63l65a15v82e34k 45P42e47t23r 2195826433390

Nebo 1203 :-)

+2/0
3.6.2016 14:11

M73i92c60h62a37l 20H11e82j37r52a10l 2105714771419

Avií jsem jel mnohokrát, aviatici docela rádi zastavovali stopařům. V hlavě mi zůstal hlavně jeden malý šlachovitý řidič, cca 50 kg váhy, který po mém nastoupení vytáhl z pod sedačky láhev sklepmistra, na jeden zátah vypil minimálně třetinu, načež prohlásil: "to je ale vedro". Někteří stopaři je neměli rádi, ale pro mě ta pomalá vyhlídková jízda vždycky měla své kouzlo...

+1/0
3.6.2016 12:00

J83a95n 75C56e13l20l40e24r 4249736423654

Královna silnic.

0/0
3.6.2016 11:50

T84o69m36á60š 41B70í54l11ý 2585740937

Legenda, která byla citit na kilometry.

+9/0
3.6.2016 11:20

J47o73s97e62f 64V42a14l91a 9600453703653

furgon byl sen kazdeho, kdo se chtel pohybovat po cizich zemich jako turista ( kdyz uz mel to stesti a dostal vyjezdni dolozku) Uprava na obytnak nestala moc, nafta byla za hubicku a s privarenou 400 l-nadrzi pod autem se dalo na jednu nadrz dojet do Spanelska a zpatky) Jenom na dalnicich byla maximalka avie okolo 70/80 km/hod ponekud brzdou. Ale kdo mel zname ( avie se nedala oficialne ani koupit, ani nahradni dily ne ani treba pneumatiky ne) tak byl king.....

+2/0
3.6.2016 11:01

M16i72c13h24a59l 28N28a96j93m34a40n 7559763216390

V roce 1996 jsme ve firmě vybavovali servisní vozidla. nakupovala se dvě nová auta. Myšlenka byla koupit větší dodávku (Transit, Boxer....) ale vedení firmy trvalo na to, že to bude avie furgon 21t.

Sice to nabídlo více prostoru pro nářadí, ale to byla jediná výhoda. Cestovat v tom skoro po celé evropě byl děs - běs. Maximální rychlost to mělo sice 130 km/h, ale reálně se dalo jet tak 100km/h. Pohiodlí šílené a spotřeba tak kolem 13 -14 l/100km.

Naštěstí nám první avii po roce ukradli a ta druhá po dalším půl roce se začala sypat (najeto 120 tis. km) a pak zůstala stát ve francii s roztrženou převodovku a to byl její konec.

0/0
3.6.2016 11:24

J54o70s29e66f 89V58a11l57a 9490543963193

pisu ne o roce 1996, kdy uz bylo na trhu vsechno, ale o letech tak 1975-1985. Tenkrat proste nebyla alternativa jako Transit - nebylo nic jineho. A mit auto, ktere pri tehdejsi cene nafty jezdilo za hubicku a dalo se v nem spat, varit i vezt lednicku, tak to byl okolo r.1980 opravdu milionarsky luxus. Ze to jelo po silnici cikcak bylo vedlejsi. Jinak jsem jezdil i furgonem/zachrankou pro prevoz nedonosencu. Clovek proste nesmel mit morskou nemoc....

+1/0
3.6.2016 12:05

M31a22r95t93i76n 78Š96t32ě45p80á51n36e14k 3647493623901

Na pomery Lupy velmi dobry clanek, diky.

+1/0
3.6.2016 9:28

T96o86m32á20š 70V84l35a70s86á68k 4184659289156

Jako první jsem si vzpomněl na BEDNABUS, to slovo se mi jako malému strašně líbilo :-)

+1/0
3.6.2016 9:24

V14á37c16l31a12v26e55k 43P33e40t39r 2875286663640

Já tomu říkal AVOBUS, jezdit s tím, to bylo za trest, to už se líp jezdilo s klasickou Avii která měla v bedně sedačky.

0/0
3.6.2016 12:05

T26o36m66á14š 69V26a44v35e34r94k51a 7191350672224

Mýlíte se chlapci oba, to je legendární Babosed! Vozily se s tím báby na pole.

0/0
16.6.2016 15:04

T78o26m40á53š 44V14a11v47e92r29k67a 7661560442904

Pánové mýlíte se oba, to je legendární BABOSED! Vozily se s tím baby na pole :-)

0/0
16.6.2016 15:07

M14i29c19h43a30l 64H47r49u83b79o79š 4420637222765

Za mna super clanok, doma sme mali "samo-domo" karavan :-)

0/0
3.6.2016 9:13

J58i43ř64í 16E98r85b52e23n 1653274326177

Hlavně koncem 80. let to byl křáp, ani ne tak konstrukcí, jako hlavně strašně odbytou výrobou. S tátou jsem byl v létě 1989 jednu valníkovou A31 přebírat kdesi u Hradce - než jsme dojeli těch 80 km do podniku, museli jsme opravovat zámek pravých dveří (na hupech se prostě samy otevřely), čtyřku se podařilo vždy zařadit až na čtvrtý pokus a jen "nahoru" (podřazovat nešla), maximum 80 km/h a kravál od motoru byl taky neuvěřitelný - připadalo mi, že máme rozvodovku s horským převodem...

+1/0
3.6.2016 9:00

P97a47v23e81l 52J31e15ř85á17b87e69k 7301722944467

S horským převodem jste skutečně to auto mohli mít. Záleželo co kupující chtěl - někdo potřeboval rychlé auto, tak mu tam dali šlapky a řetěz a on si šlapal jak potřeboval jet rychle.

0/0
4.6.2016 22:10

L60a20d80i91s33l88a59v 64K61v66a70s90n76i48č12k86a 1363317263345

Kolik by jich asi tak jezdilo, kdyby si zákazníci mohli před koupí vybrat ?

+3/−3
3.6.2016 8:54

M66i40c57h74a56l 56N33a16j38m70a69n 7689483746710

V letech 1970 - 1980 určitě hodně. To byla avie velice konkurenceschopná i proti západní konkurenci. Ale pak už by to byla bída......

+3/0
3.6.2016 8:59

M30a41r38e71k 52F46l80e51k90a74č 1826125974808

...a v Uherském Brodě se montovaly na AVIE plošiny

+1/0
3.6.2016 8:48

J65i52ř94í 15E63r87b85e63n 1333684276597

Nejenom na Avie, ale i na Škody 706 RT/MT, LIAZy 100, Pragy S5T a podobně...

+1/0
3.6.2016 8:53

S88t94a91n27i94s28l56a17v 73K24r82e84j45c81a75r 6647746713574

Trochu si pletete pojmy. Reanault Saviem, byl lehkým užitkovým vozidlem právě mezi Škodou 1203 a Pragou V3S. Jeho volba licence, právě byla z důvodů absence podobného výrobce. Tatry, Liazky i Pragovky byly pro národní hospodářství v kategorii 5t a výše. Je to podobné, jako dnes TPCA zaplnuje prostor výroby malých městských vozidel, jež ani Škodovka v hlavním plánu nemá. Avie byla v kategorii 1,5-3 t, až později se z ní udělala i 5t.

0/0
3.6.2016 10:06

J74i66n62d42ř64i15c79h 61Š21k47o61p23e77k 4825571540625

V3S byla 3 t, ale vojenská

0/0
3.6.2016 10:40

V56l71a28d74a 37S83i96m80o17n22i39k 3979233243165

Trojka neznamá ve zkratce tonáž ..

0/0
3.6.2016 12:29

J58i11n63d27ř33i88c21h 64Š83k79o93p92e95k 4405351400825

ano, proto se to jmenuje vojenský třínunový speciál

+1/0
3.6.2016 13:15

V35l13a46d98a 43S72i76m85o55n30i35k 3169663473145

Bavíme se tu o srovnání silničních vozidel - V3S užitečná hmotnost na silnici neco málo přes 5t , 3t platí pro terén.

0/0
3.6.2016 14:18

I88v60a59n 60P58e67t42r96í72k 4904333814

Nie to vozidlo sa volá vojenský trojnápravový speciál.

+2/−1
4.6.2016 5:20

J53i71ř49í 34Č86e35r61n23ý 6798433800248

Vejtřaska byla 3 tuna v terénu, na silnici 5,5 tuny.

0/0
3.6.2016 13:01

J17i95n97d82ř53i27c78h 90Š43k43o45p80e67k 4965841620225

to nic nemění na tom, že to byl primárně terénní automobil pro armádu, zatímco Praga S5 byla primárně civilní pro silniční provoz

+2/0
3.6.2016 13:17

V23á27c12l29a15v46e31k 43P98e54t52r 2675706173450

Jaké pojmy? Přečtěte si to ještě jednou a pořádně o čem se ti dva baví ... jo a nebylo to 5 tun, ale 5,9t .....

0/0
3.6.2016 12:10

O51d63s60t84r87a79n92ě10n88ý 48U95ž71i14v51a48t34e23l

Uživatel požádal o vymazání
0/0
3.6.2016 12:27

M48i95c77h23a75l 77H85o62r97s37k11y 2582186826960

škoda citigo --- 50% prodeje minivozů v čr

0/0
4.6.2016 22:11



Najdete na iDNES.cz