Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Kamion budoucnosti už jezdí. Nejvíc paliva ušetří aerodynamika

Pět let výzkumu přineslo své výsledky. Koncept kamionu, který vyvíjelo Volvo ve spolupráci se Švédskou agenturou pro energii, má totiž až o 30 procent nižší spotřebu paliva než náklaďáky současné produkce.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J52o35z33e13f 91B51e13v20i40l17a64q12u25a 9515979981801

Tak ti teďkom nevím,Karle...5 rokov vyvíjali TOTO ???8-o8-o8-o Veď to "vyvinie" študent designu za pol roka!;-O

0/0
14.6.2016 16:35

P71e69t94r 22A21g66u32l85á18r 4327638530634

No to jistě řidiči v kolonách ocení. Nebo to funguje jen při předepsané rychlosti 90km/h?

0/0
13.6.2016 21:20

J70a64n 31M26a11j46z25n67e72r 1686967406282

máte v odkazu v liště dole na tento článek napsáno "aerodinymický" :)

+2/0
9.6.2016 15:34

J78a50r94o87s84l79a67v 67H60o61r51á29k 8402684105269

Třeba to tak mají schválně. Alespoň na mě to zabralo - klikl jsem na článek jenom proto, že jsem chtěl vědět, co to slovo znamená.:-)

+6/0
9.6.2016 17:31

J82i28ř48í 65K76u45c10h80t97a 6508605829237

Holt, stále se člověk učí něco nového :-/

+1/0
10.6.2016 15:54

V97l10a96s80t92i86m81i90l 29H46n82í84k 6946202131787

Kamery místo zrcátek jsou úlet. Pohled na display místo do zrcátka znamená, že ztratíte prostorové vidění, které zrcadlo zachovává. Musíte změnit souběh očí (koukáte na blízko a ne do dálky). A musíte přeostřit vnitrooční čočky. (Pokud jste mladší 40ti let a ještě vám fungují, jinak si nasadit brýle na blízko :-P). Obyčejné mrknutí do zrcátka je daleko pohodlnější. Pochybuju, že by se řidiči zrcátek vzdali ve prospěch displejů.

+8/−1
8.6.2016 20:48

M96i70c77h24a50l 88T50o58m74á51n42e50k 9237889446

vzdaji, budou mit helmy jak na virtualni realitu, a i dopredu a do boku se budou divat pres kamery :)

0/0
9.6.2016 12:08
Foto

M29a84r54t62i60n 54P47i47š80t28o34r63a 8808648806809

Kamery zůstanou, řidič bude zrušen.

+2/0
13.6.2016 11:10

L35u95b12o11š 78M82a67š71í18n 9589486167508

Pokud si dobře vzpomínám ta skoro to samé jsem viděl v ABC před 30lety.

+1/0
8.6.2016 19:38

O54t41a 77K40r12a63t10k49y 2574519344584

Jinak toto řešení bylo vidět na výstavách o nákladních autech už před pár lety...

0/0
9.6.2016 19:21

V32i96k95t26o35r 69Š93p93i69č17k53a 6208872644

Kdyby nahradili i tahač něčím aerodynamičtějším, mohli se dočkat zajímavějších statistik :/

+3/0
8.6.2016 19:02

J45a26k82u53b 11Ř15í41h96a 4365869552321

V Evropě to zatím není reálné. Jsou pravidla na délku celé soupravy. proto Se snaží kabinu a celý tahač udělat co nejmenší, aby návěs byl co největší. To je také důvod, proč v Evropě nikdy masově nejezdily americké krásky s čumákem.

+3/0
12.6.2016 11:14

P77e10t79r 40Č76e54r77v51e55n85ý 3716559817889

Je třeba říct, že současné metody zásobování nahrávají automobilové dopravě. Obchodníci ani výrobci netvoří skladové zásoby. Vše se dováží metodou just in time, protože do dopravy nejsou započítané náklady např. na zdevastované silnice, automobilové zácpy a přemíru hluku a prachu v okolí hlavních tahů. Jinak by si rozmysleli kolikrát pojedou tam a zase zpátky. A jestli vůbec po silnici nebo nějak jinak;-€

+3/−2
8.6.2016 18:09

J54a22n 79V46á86c67l51a46v28í83k 3662136491289

Mohli by to cerstve pecivo vozit třeba vlakem...

+2/0
9.6.2016 13:43

K27a35r70e18l 69W12a90t92z23k38o 9406987427456

Vlak do každé vesnice. ;-D;-D;-D

+1/0
11.6.2016 15:52

J18a59n 53N37o70v22á60k 9285268884985

Vagón do každé rodiny! ;-D;-D;-D

+1/0
13.6.2016 12:07

K87a80r41e81l 95W73a72t14z58k34o 9296247637846

Kupé pro každého člena rodiny. ;-D;-D;-D

0/0
13.6.2016 16:23

M78i97c60h98a50l 16G87r35e16g37o67r 8396394420372

Opravdu? Co třeba silniční daň z paliva? Nebo úspora energie při výstavbě a vytápění nových skladů? Bez efektivní dopravy bychom žili ve středověku.

+1/0
13.6.2016 21:45

M67a97r19t80i18n 80V31e58j21m26o64l66a 1933821203878

To není pravda.

Ze spotřební daně na benzín/naftu, silniční daně a mýta se vybere cca 130 mld. korun.

Zpět do silnic se však dává jen okolo 30 mld.

Takže si každý sakra rozmyslí zbytečné cesty, čas na cestě a další náklady - a samozřejmě vše promítne do ceny která není nijak dotovaná a přesto se to vyplatí.

Kuriózní je, že se z toho ještě doplácí na vlaky asi 20 mld. které jsou sami osobě naprosto neživotaschopné.

Navíc když se člověk podívá jakou ohromnou infrastrukturu železnice potřebuje. (to nejsou jen koleje, ale sloupy pro elektřinou podél celé tratě, elektrické vedení, zabezpečení, nádraží, překladiště, přejezdy, podjezdy, tunely, mosty atd.) Toto všechno se musí vyrobit a složitě udržovat. Tak zjistíte že provoz železnice je proti silnici neuvěřitelně neekologický a neefektivní.

Just in time je jeden z největších ekologických přínosů vůbec. Nemusíte stavět sklady, vytápět je, chladit, udržovat, zabírat zemědělskou půdu, zabezpečovat. manipulovat 2 x se zbožím atd.

0/0
15.6.2016 9:37

P44e89t51r 90Č23e98r29v74e82n21ý 3626749137239

Víte jak omezit spotřebu současných kamionů o 30% bez dodatečných nákladů? No přece omezením jejich provozu o 30%;-D

+1/−1
8.6.2016 18:02

M66a44r40t75i90n 36N20e43b54e14s57k48ý 7486810857482

Takže o 30% snížíte i svou vlastní spotřebu, třeba potravin a spotřebního zboží? Do vaší prodejny vedou koleje?

+5/0
9.6.2016 11:46

P93a52v94e48l 32Ř48a86p50e24k 7672776439975

"Kamion budoucnosti"

Doufám, že v budoucnosti už žádné kamiony nebudou a zboží se bude dopravovat způsobem, který nebude tolik zatěžovat okolí.

+5/−1
8.6.2016 12:13

M96i27c56h55a97l 59N30a36j27m90a83n 7779113446470

A ten způsob je jaký?

+6/0
8.6.2016 14:57

P43e73t60r 47Č88e43r26v20e79n63ý 3896279567889

Pro malé zásilky drony, pro střední vlaky a pro ty největší přece lodě:-) A to nemluvím o variantách, jako je potrubní pošta;-)

0/−6
8.6.2016 18:01

V61l33a57s75t45i57m85i11l 92H50n32í64k 6226752601207

Nic nemůže zatížit okolí víc, než drony. Navrhuju poslíčky pěší nebo na kolech.

+4/0
8.6.2016 20:27

M70a30r14t49i17n 49N17e40b53e63s79k17ý 7766900177422

Navrhuji využít nezaměstnané na donášku zboží do prodejen a patřičný počet úředníků, kteří je budou hlídat, aby to nerozkradli. To už je tak blbé, že by se to mohlo ujmout.

+4/0
9.6.2016 11:48

J73a46n 64V66á36c11l65a86v61í42k 3792196241349

Co cimrmanovska delostrelecka posta?

+5/0
9.6.2016 13:44

J30a50n 59N68o92v68á23k 9175808214265

Když si nechám dovézt pračku nebo lednici, je to malá střední nebo velká zásilka? ;-D

0/0
13.6.2016 12:08

J26a31n 80L76á78n34i11k 7431884901740

no podstatné je, aby Vám ji přivezli domů vlakem nebo nejhůře na kole.

0/0
14.6.2016 11:07

I20r92e83n68a 64P26l86a74c69h96e25t29k42o39v57á 1176974476280

Měli jsme na firmě pana šoféra co jezdil pod 25litru nafty na 100km a pak spoustu dalších, kteří se ani nepřiblížili k 27 litrový hranici s to jezdili s lehčím nákladem. Když máte těžkou nohu, aerodynamika nezmůže nic

+2/0
7.6.2016 15:23

M65i65c53h50a19l 78N83a20j82m17a77n 7759353426540

To je ale objev ;-D.

+6/0
7.6.2016 15:28

P39e65t84r33a 14D95v29o16ř51á28k11o12v48á 1460314261139

Pan šofér asi neměl pro naftu odbyt, jako ostaní;-)

+19/0
8.6.2016 13:08

L34u19k66á52š 73O88u79t15ě14ř66i90c31k89ý 7862864107

Kvízová pro autora popisků k fotkám... JAKÝ JE ROZDÍL MEZI PRÍVĚSEM A NÁVĚSEM? Protože v tomto případě se rozhodně o PŘÍVĚS nejedná... 😃

+6/0
7.6.2016 14:39

D90a31n73i42e32l 46K58r11i31š18k76a 5458727600908

Pokud by kamion měl čumák a ne trambusovou kabinu šel by udělat ještě aerodynamičtější. Bohužel by se tím asi neúměrně zvětšil potřebný prostor pro zatáčení soupravy.

+6/−1
7.6.2016 12:07

M74i79c64h17a45l 71N22a20j43m33a90n 7259483596960

Prostor pro zatáčení by to mělo úplně stejný, protože celkové rozměry soupravy a uspořádání podvozku by bylo totožné. Jen by se o délku čumáku zkrátil prostor pro náklad - a to je ten hlavní problém.

+3/−1
7.6.2016 14:23
Foto

J20i25ř60í 46D39v93o39ř62á47k 5875609640318

Mají delší rozvor .

0/0
7.6.2016 16:27

P65e22t43r 42M52a75r26š51o35u78n 5515388786216

kamiony jsou celé krabice, aby byl co nejdelší prostor pro náklad. tuším, že jsem někde četl, že je dána celková délka vozidla. Takže pokud by to šlo, dělali by výrobci nejraději kabinu dlouhou třeba jen 20cm a firmy zaměstnávali placatý řidiče ;-)

+2/0
8.6.2016 1:37

P39e19t40r 31Š20i51l34h96a61n 7848362317953

"nově vyvinuté pneumatiky s nižším valivým odporem"

Proč už je nevyvinuli dřív?

+1/−10
7.6.2016 12:02

M44i27c26h29a84l 16T90a53l31s88k58ý 7718728430548

protože se dnes jezdí na těch z roku 1923.

Proč nebyl televize už v 17. století? Proč nebyl nový suberb v roce 1975?

Proč pokládáte tak stupidní otázku?

+18/0
7.6.2016 12:46

J83o45s19e18f 59H82á98j52e17k 6668490239952

Proč už dávno nepoužíváme warpový pohon? :-)

+13/0
7.6.2016 13:06

J67a59n 58K15r30i79e80g34l19e58r 8666314875660

ja bych skocil rovnou na warp 5, protoze warp 4 je uz zastaraly ;-D

+3/0
7.6.2016 21:52

V17o29j81t58a 47Š17e78f23l25e74r 7285712223456

Na rozdíl od pánů vám odpovím, protože celá tahle pneumatika je jen marketingový nesmysl, z kategorie moderních EU aut, které jezdí na 1.5l a v reálně žerou i trávu kolem silnice. Můžete mít pneumatiku s malým odporem, ale ta nebude držet stupu a bude problém na ní zabrzdit, nebo můžete mít pneumatiku s dobrými jízdními a brzdnými vlastnostmi, ale ta zase nebude mít malý odpor při jízdě, obojí je technicky nesmysl. to je celé. Valivý odpor pneumatiky dělá směs z které je vyrobena, její stupeň nahuštění a vzorek, na vzorek se můžete vybodnout, ale nesmíte pak jezdit na vodě, pneumatiku můžete nahustit více, tím snížit styčnou plochu, ale auto pak bude blbě brzdit a nebude mít požadovanou astabilitu. atd.

+16/0
7.6.2016 14:38

S73t19a62n44i91s93l85a70v 40C52h50y91t61r30a 3744863517859

A pak tu nemáme docela důežité informace. Kolik taková guma stojí a kolik se na ní najede km. Tohle ale nějaký výzkum vůbec neřeší. Dopravce ale ano.

Jinak musím s panem Šeflerem plně souhlasit.

+6/0
7.6.2016 15:01

J71i26ř90í 33S34c17h12w16a27c54h 8448824868586

není to žádný marketingový nesmysl, je to konstrukce pneu, která upřednostňuje (vylepšuje) jeden parametr na úkor jiných parametrů, které jsou zase o něco horší (sám to následně popisuješ). Ty pneumatiky samozřejmě nějak brzdí, nějak drží na silnici, sice o něco hůř ale brzdí a drží. Jsou tam rozdíly stejně jako třeba mezi lacinou Barumkou a drahou Michelinkou první drží hůře druha lépe....;-)

0/0
7.6.2016 16:23
Foto

J66i45ř60í 10D95v32o38ř92á80k 5465889390178

Před asi patnácti lety jsem řešil zvýšenou spotřebu u nákladních aut jednoho zákazníka . Ve finále to bylo přezutím na jinou " levnější " značku . Sice to byl nárust asi o deset , patnáct procent , ale asi deset aut , spotřeba kolem třiceti , a zhruba stodvacet tisíc km na jedno auto za rok . To už je vcelku balík . Minimálně pro toho dopravce .

0/0
7.6.2016 17:18

J54i54ř57í 47K38o33c41u98r95e53k 6495834545418

Proč vůbec bartři Mišelinové vyvíjeli pneumatiku, když to mohl udělat někdo jiný mnohem dřív?

+1/0
7.6.2016 15:36

J85i76ř40í 36K56a64r91o35u26b 5694732892294

Že jo, třeba pan John Boyd Dunlop .

0/0
12.6.2016 18:35

A77l44o54i44s 93S10t57a60r68ý 3169159597552

Koukám, že se bude dozadu pěkně naskakovat a bude tam i klid na práci.

+19/0
7.6.2016 11:50

J58a70r91o20s25l51a89v 51L26e49b19e41d73a 3256299387860

Že se s tím pářou, když Björk stejně všechna auta zakáže ;-D

+13/0
7.6.2016 11:47

V73o47j13t82a 30Š60e97f14l89e54r 7835352173336

Já bych měl takový nápad , přináší mnohem vyšší úspory.

Podle EU se na poli za Lidlem pěstuje řepka a brambory pro Lidl se pěstují na poli v Egyptě. co to změnit a místo řepkového svinstva zasadit brambory, nebudou se muset vozit z Egypta a úspora paliva bude obrovská zvláště pokud další ušetřím tím, že nebudu pěstovat to řepkové svinstvo. Celkem zde mám ušetřeno spoustu tunokilometru a jediný výzkum mi zabral cca 10s.Podstatou výzkumu bylo , konstatování faktu, že EU a ČR ovládli ti nejhloupější z nás.

+55/−2
7.6.2016 11:46







Najdete na iDNES.cz