Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Kamion budoucnosti už jezdí. Nejvíc paliva ušetří aerodynamika

Pět let výzkumu přineslo své výsledky. Koncept kamionu, který vyvíjelo Volvo ve spolupráci se Švédskou agenturou pro energii, má totiž až o 30 procent nižší spotřebu paliva než náklaďáky současné produkce.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J12o47z98e93f 46B42e54v61i38l43a40q54u94a 9385949721881

Tak ti teďkom nevím,Karle...5 rokov vyvíjali TOTO ???8-o8-o8-o Veď to "vyvinie" študent designu za pol roka!;-O

0/0
14.6.2016 16:35

P42e17t72r 51A84g91u80l95á34r 4347528810664

No to jistě řidiči v kolonách ocení. Nebo to funguje jen při předepsané rychlosti 90km/h?

0/0
13.6.2016 21:20

J81a45n 60M96a34j38z22n92e42r 1366907296222

máte v odkazu v liště dole na tento článek napsáno "aerodinymický" :)

+2/0
9.6.2016 15:34

J36a95r33o34s76l19a40v 43H54o71r35á96k 8262554275979

Třeba to tak mají schválně. Alespoň na mě to zabralo - klikl jsem na článek jenom proto, že jsem chtěl vědět, co to slovo znamená.:-)

+6/0
9.6.2016 17:31

J22i17ř11í 79K70u60c94h93t97a 6148655599947

Holt, stále se člověk učí něco nového :-/

+1/0
10.6.2016 15:54

V10l79a81s32t72i64m84i71l 98H56n42í51k 6326372721347

Kamery místo zrcátek jsou úlet. Pohled na display místo do zrcátka znamená, že ztratíte prostorové vidění, které zrcadlo zachovává. Musíte změnit souběh očí (koukáte na blízko a ne do dálky). A musíte přeostřit vnitrooční čočky. (Pokud jste mladší 40ti let a ještě vám fungují, jinak si nasadit brýle na blízko :-P). Obyčejné mrknutí do zrcátka je daleko pohodlnější. Pochybuju, že by se řidiči zrcátek vzdali ve prospěch displejů.

+8/−1
8.6.2016 20:48

M98i17c82h94a94l 30T28o88m48á50n75e10k 9387359726

vzdaji, budou mit helmy jak na virtualni realitu, a i dopredu a do boku se budou divat pres kamery :)

0/0
9.6.2016 12:08
Foto

M53a79r48t54i91n 52P74i53š89t41o35r22a 8608688386489

Kamery zůstanou, řidič bude zrušen.

+2/0
13.6.2016 11:10

L33u32b69o98š 96M82a64š98í78n 9609926827328

Pokud si dobře vzpomínám ta skoro to samé jsem viděl v ABC před 30lety.

+1/0
8.6.2016 19:38

O87t83a 42K73r83a88t70k82y 2814799804344

Jinak toto řešení bylo vidět na výstavách o nákladních autech už před pár lety...

0/0
9.6.2016 19:21

V62i91k62t69o17r 67Š30p20i11č52k77a 6688362754

Kdyby nahradili i tahač něčím aerodynamičtějším, mohli se dočkat zajímavějších statistik :/

+3/0
8.6.2016 19:02

J69a24k49u74b 40Ř59í90h31a 4125569912481

V Evropě to zatím není reálné. Jsou pravidla na délku celé soupravy. proto Se snaží kabinu a celý tahač udělat co nejmenší, aby návěs byl co největší. To je také důvod, proč v Evropě nikdy masově nejezdily americké krásky s čumákem.

+3/0
12.6.2016 11:14

P79e66t64r 50Č51e87r74v43e90n12ý 3396719917729

Je třeba říct, že současné metody zásobování nahrávají automobilové dopravě. Obchodníci ani výrobci netvoří skladové zásoby. Vše se dováží metodou just in time, protože do dopravy nejsou započítané náklady např. na zdevastované silnice, automobilové zácpy a přemíru hluku a prachu v okolí hlavních tahů. Jinak by si rozmysleli kolikrát pojedou tam a zase zpátky. A jestli vůbec po silnici nebo nějak jinak;-€

+3/−2
8.6.2016 18:09

J71a30n 45V16á73c47l18a28v56í43k 3162496311429

Mohli by to cerstve pecivo vozit třeba vlakem...

+2/0
9.6.2016 13:43

K41a89r15e76l 67W90a50t53z45k11o 9356807607416

Vlak do každé vesnice. ;-D;-D;-D

+1/0
11.6.2016 15:52

J78a22n 20N13o47v86á28k 9105658504285

Vagón do každé rodiny! ;-D;-D;-D

+1/0
13.6.2016 12:07

K11a68r60e19l 31W44a12t65z41k11o 9116957627136

Kupé pro každého člena rodiny. ;-D;-D;-D

0/0
13.6.2016 16:23

O11d32s28t83r44a80n91ě85n75ý 49U44ž33i13v11a44t24e41l

Uživatel požádal o vymazání
+1/0
13.6.2016 21:45

M33a64r57t66i32n 88V43e24j66m32o25l29a 1403771253568

To není pravda.

Ze spotřební daně na benzín/naftu, silniční daně a mýta se vybere cca 130 mld. korun.

Zpět do silnic se však dává jen okolo 30 mld.

Takže si každý sakra rozmyslí zbytečné cesty, čas na cestě a další náklady - a samozřejmě vše promítne do ceny která není nijak dotovaná a přesto se to vyplatí.

Kuriózní je, že se z toho ještě doplácí na vlaky asi 20 mld. které jsou sami osobě naprosto neživotaschopné.

Navíc když se člověk podívá jakou ohromnou infrastrukturu železnice potřebuje. (to nejsou jen koleje, ale sloupy pro elektřinou podél celé tratě, elektrické vedení, zabezpečení, nádraží, překladiště, přejezdy, podjezdy, tunely, mosty atd.) Toto všechno se musí vyrobit a složitě udržovat. Tak zjistíte že provoz železnice je proti silnici neuvěřitelně neekologický a neefektivní.

Just in time je jeden z největších ekologických přínosů vůbec. Nemusíte stavět sklady, vytápět je, chladit, udržovat, zabírat zemědělskou půdu, zabezpečovat. manipulovat 2 x se zbožím atd.

0/0
15.6.2016 9:37

P98e46t63r 10Č25e31r68v35e24n92ý 3216749977409

Víte jak omezit spotřebu současných kamionů o 30% bez dodatečných nákladů? No přece omezením jejich provozu o 30%;-D

+1/−1
8.6.2016 18:02

M11a30r27t68i76n 41N14e46b78e42s83k69ý 7776570767652

Takže o 30% snížíte i svou vlastní spotřebu, třeba potravin a spotřebního zboží? Do vaší prodejny vedou koleje?

+5/0
9.6.2016 11:46

P44a70v28e75l 14Ř63a79p23e25k 7122946319515

"Kamion budoucnosti"

Doufám, že v budoucnosti už žádné kamiony nebudou a zboží se bude dopravovat způsobem, který nebude tolik zatěžovat okolí.

+5/−1
8.6.2016 12:13

M39i77c67h25a35l 31N93a11j70m10a82n 7529613676310

A ten způsob je jaký?

+6/0
8.6.2016 14:57

P25e55t52r 21Č58e57r57v49e55n32ý 3366469507139

Pro malé zásilky drony, pro střední vlaky a pro ty největší přece lodě:-) A to nemluvím o variantách, jako je potrubní pošta;-)

0/−6
8.6.2016 18:01

V73l46a81s93t48i64m25i53l 51H36n81í64k 6726702451327

Nic nemůže zatížit okolí víc, než drony. Navrhuju poslíčky pěší nebo na kolech.

+4/0
8.6.2016 20:27

M51a95r58t97i69n 58N82e72b92e80s37k22ý 7926970847532

Navrhuji využít nezaměstnané na donášku zboží do prodejen a patřičný počet úředníků, kteří je budou hlídat, aby to nerozkradli. To už je tak blbé, že by se to mohlo ujmout.

+4/0
9.6.2016 11:48

J97a27n 36V46á70c67l28a65v98í11k 3112846751929

Co cimrmanovska delostrelecka posta?

+5/0
9.6.2016 13:44

J84a78n 20N98o83v49á90k 9155838244625

Když si nechám dovézt pračku nebo lednici, je to malá střední nebo velká zásilka? ;-D

0/0
13.6.2016 12:08

J19a10n 66L36á13n60i53k 7511384661550

no podstatné je, aby Vám ji přivezli domů vlakem nebo nejhůře na kole.

0/0
14.6.2016 11:07

I97r61e83n76a 91P97l67a57c97h95e10t95k58o11v92á 1236444616910

Měli jsme na firmě pana šoféra co jezdil pod 25litru nafty na 100km a pak spoustu dalších, kteří se ani nepřiblížili k 27 litrový hranici s to jezdili s lehčím nákladem. Když máte těžkou nohu, aerodynamika nezmůže nic

+2/0
7.6.2016 15:23

M43i21c82h60a67l 60N39a95j49m56a43n 7479363386440

To je ale objev ;-D.

+6/0
7.6.2016 15:28

P21e47t10r71a 98D16v25o66ř63á22k10o69v77á 1120674391169

Pan šofér asi neměl pro naftu odbyt, jako ostaní;-)

+19/0
8.6.2016 13:08

L76u73k21á32š 25O10u26t25ě62ř12i28c10k64ý 7582724667

Kvízová pro autora popisků k fotkám... JAKÝ JE ROZDÍL MEZI PRÍVĚSEM A NÁVĚSEM? Protože v tomto případě se rozhodně o PŘÍVĚS nejedná... 😃

+6/0
7.6.2016 14:39

D24a88n55i23e71l 61K84r28i54š29k47a 5668907600938

Pokud by kamion měl čumák a ne trambusovou kabinu šel by udělat ještě aerodynamičtější. Bohužel by se tím asi neúměrně zvětšil potřebný prostor pro zatáčení soupravy.

+6/−1
7.6.2016 12:07

M81i27c36h69a62l 27N21a95j46m83a55n 7469143966650

Prostor pro zatáčení by to mělo úplně stejný, protože celkové rozměry soupravy a uspořádání podvozku by bylo totožné. Jen by se o délku čumáku zkrátil prostor pro náklad - a to je ten hlavní problém.

+3/−1
7.6.2016 14:23
Foto

J97i63ř36í 13D63v22o22ř26á44k 5245879920778

Mají delší rozvor .

0/0
7.6.2016 16:27

P94e61t58r 34M11a18r45š82o38u87n 5205498136926

kamiony jsou celé krabice, aby byl co nejdelší prostor pro náklad. tuším, že jsem někde četl, že je dána celková délka vozidla. Takže pokud by to šlo, dělali by výrobci nejraději kabinu dlouhou třeba jen 20cm a firmy zaměstnávali placatý řidiče ;-)

+2/0
8.6.2016 1:37

P18e38t25r 25Š80i30l88h30a83n 7408862957813

"nově vyvinuté pneumatiky s nižším valivým odporem"

Proč už je nevyvinuli dřív?

+1/−10
7.6.2016 12:02

M69i11c91h54a73l 33T42a10l84s35k31ý 7448958600818

protože se dnes jezdí na těch z roku 1923.

Proč nebyl televize už v 17. století? Proč nebyl nový suberb v roce 1975?

Proč pokládáte tak stupidní otázku?

+18/0
7.6.2016 12:46

J69o74s25e62f 60H28á13j86e28k 6988170719882

Proč už dávno nepoužíváme warpový pohon? :-)

+13/0
7.6.2016 13:06

J74a77n 27K46r14i36e75g80l46e42r 8466254695910

ja bych skocil rovnou na warp 5, protoze warp 4 je uz zastaraly ;-D

+3/0
7.6.2016 21:52

V32o12j93t79a 83Š69e16f60l18e24r 7345452623656

Na rozdíl od pánů vám odpovím, protože celá tahle pneumatika je jen marketingový nesmysl, z kategorie moderních EU aut, které jezdí na 1.5l a v reálně žerou i trávu kolem silnice. Můžete mít pneumatiku s malým odporem, ale ta nebude držet stupu a bude problém na ní zabrzdit, nebo můžete mít pneumatiku s dobrými jízdními a brzdnými vlastnostmi, ale ta zase nebude mít malý odpor při jízdě, obojí je technicky nesmysl. to je celé. Valivý odpor pneumatiky dělá směs z které je vyrobena, její stupeň nahuštění a vzorek, na vzorek se můžete vybodnout, ale nesmíte pak jezdit na vodě, pneumatiku můžete nahustit více, tím snížit styčnou plochu, ale auto pak bude blbě brzdit a nebude mít požadovanou astabilitu. atd.

+16/0
7.6.2016 14:38

S23t72a54n65i61s52l35a16v 17C83h39y69t84r11a 3334413787469

A pak tu nemáme docela důežité informace. Kolik taková guma stojí a kolik se na ní najede km. Tohle ale nějaký výzkum vůbec neřeší. Dopravce ale ano.

Jinak musím s panem Šeflerem plně souhlasit.

+6/0
7.6.2016 15:01

J89i36ř80í 83S33c29h32w12a82c24h 8688134228686

není to žádný marketingový nesmysl, je to konstrukce pneu, která upřednostňuje (vylepšuje) jeden parametr na úkor jiných parametrů, které jsou zase o něco horší (sám to následně popisuješ). Ty pneumatiky samozřejmě nějak brzdí, nějak drží na silnici, sice o něco hůř ale brzdí a drží. Jsou tam rozdíly stejně jako třeba mezi lacinou Barumkou a drahou Michelinkou první drží hůře druha lépe....;-)

0/0
7.6.2016 16:23
Foto

J73i19ř66í 72D86v79o63ř26á66k 5265949200498

Před asi patnácti lety jsem řešil zvýšenou spotřebu u nákladních aut jednoho zákazníka . Ve finále to bylo přezutím na jinou " levnější " značku . Sice to byl nárust asi o deset , patnáct procent , ale asi deset aut , spotřeba kolem třiceti , a zhruba stodvacet tisíc km na jedno auto za rok . To už je vcelku balík . Minimálně pro toho dopravce .

0/0
7.6.2016 17:18

J24i83ř15í 37K75o45c86u54r35e84k 6395494355438

Proč vůbec bartři Mišelinové vyvíjeli pneumatiku, když to mohl udělat někdo jiný mnohem dřív?

+1/0
7.6.2016 15:36

J58i69ř20í 47K14a70r70o95u74b 5434592532974

Že jo, třeba pan John Boyd Dunlop .

0/0
12.6.2016 18:35

A82l73o68i64s 88S23t78a17r27ý 3769869917662

Koukám, že se bude dozadu pěkně naskakovat a bude tam i klid na práci.

+19/0
7.6.2016 11:50

J35a23r47o34s37l33a61v 46L14e55b55e77d89a 3496789287190

Že se s tím pářou, když Björk stejně všechna auta zakáže ;-D

+13/0
7.6.2016 11:47

V71o76j31t46a 14Š80e66f30l49e36r 7555352403916

Já bych měl takový nápad , přináší mnohem vyšší úspory.

Podle EU se na poli za Lidlem pěstuje řepka a brambory pro Lidl se pěstují na poli v Egyptě. co to změnit a místo řepkového svinstva zasadit brambory, nebudou se muset vozit z Egypta a úspora paliva bude obrovská zvláště pokud další ušetřím tím, že nebudu pěstovat to řepkové svinstvo. Celkem zde mám ušetřeno spoustu tunokilometru a jediný výzkum mi zabral cca 10s.Podstatou výzkumu bylo , konstatování faktu, že EU a ČR ovládli ti nejhloupější z nás.

+55/−2
7.6.2016 11:46







Najdete na iDNES.cz