Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Spoléhal na autopilota, zemřel. USA řeší první smrt v samořízené Tesle

V samořízeném vozu společnosti Tesla zemřel první člověk. Systém automobilu Model S nerozpoznal kamion na křižovatce. Americké úřady vyšetřují, zda nešlo o selhání techniky. To by znamenalo problém pro novou technologii výrobce elektromobilů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P86a72v86e47l 20K19u72t67i37l 9390616523589

Mě by třeba zajímalo, kolik lidí umře na rakovinu v důsledku toho, že fosilní auta najedou 200mil km. Předci jenom při spálení cca 15mil. litrů fosilních paliv něco vznikne a všichni to dýcháme.

0/0
9.7.2016 11:28

M90i63c69h86a48e43l 22M17e40n43s46i50k 8371496880532

... zatímco ta elektřina do baterek elektromobilů nějak vznikla sama od sebe,

viďte? ;-D

+1/0
9.7.2016 17:12

P22a62v13e28l 24K80u83t15i61l 9460426873189

A zatím co ta nafta a benzín se zrafinoval sám... Víte kolik je na to potřeba elektřiny?

0/0
23.7.2016 20:49

M60i10c46h64a28e54l 85M21e47n17s21i21k 8311556390502

... zatímco ta elektřina do baterek elektromobilů se tak nějak vezme sama od sebe,

viďte? ;-D

0/0
9.7.2016 17:17

P96a82v68e82l 23K25u76t57i34l 9440196793649

Navíc elektřinu lze vyrobit zcela bez emisí, uhelné elektrárny nejsou problém elektromobility, je to pouze zastaralá technologie, tak jako spalovací motor.

0/0
23.7.2016 20:52
Foto

M35a12r10e33k 98C79e42r10n84y 5188946137

200mil km bez vazne nehody? Tak to neni spatna statistika ve srovnani s ridicem typu homo sapiens...

+3/−1
3.7.2016 14:28
Foto

I41v73a54n 90K16o91p34t53a 5647642631727

No zhruba 8.000km na auto. 8 tisíc km dost málo na to dělat závěry a otázka je kolik km to ujelo opravdu jenn na autopilota.

+2/0
4.7.2016 15:51

K14a93r45e33l 87J40o83a44c16h55i22m15s20t86á32l 8756962497216

tak ten byl hodmě naivní ;-D;-D

0/0
3.7.2016 13:21

G73e73o79r80g 50K31o65m28b52e84r35e10c 9704481366291

to nebyl prvni pripad kdy atopilot-Tesla nedobrzdil a narazil do pred nim stojiciho vozu. Akorat ze tentokrate to uz odskakal jeden zivotem a to uz se neututla.

0/−2
2.7.2016 10:06

M15a43r19t22i54n 34K59a95r84á60s49e80k 9288693588568

A co byste chtel tutlat? "autopilot" neni delany na to aby ridil misto cloveka, nebo zas misto nej zvladal kriticke situace a brzdil za nej, je jen lepsi tempomat, ktery si clovek muze zaplnout na dalnici.... to ze si z toho nekteri experti zkouseji delat samoriditelne auto (navzdory itnezivnim varovanim vyrobce, ze to tak opravdu nefunguje), neni problem automobilky, ktery by mela tutlat...

+2/−1
3.7.2016 13:48

T24o52m88á97š 33B22u93r11a 4312226414

Kdepak. Tady, zdá se, narazil vývoj z hlediska implementace na hranice svých možností. Těžko předpokládat, že v myslitelné době bude software - byť sebevíce sofistikovanější - schopen nahradit lidský intelekt s jeho intuicí. A potom je tu také otázka "hardwaru" takového systému: software může být dokonalost sama, avšak pokud různá čidla informují CPU mylně, či dokonce vůbec - je vymalováno. Jako v tomto případě.

Jako nedořešenou otázku bych potom viděl legislativní stav v dané problematice: koho a jak volat k odpovědnosti v případech jako je například tento? Ale také jak řešit běžné denní nehody na silicích?

Zlaté rukonožní řízení.

+2/−6
1.7.2016 21:18

M59a80r55t51i65n 82K67a26r41á87s37e65k 9498233838958

No tady vyvoj rozhodne nenarazil na nejake hranice moznosti. Tady proste narazila lidska blbost, kdyz si nekdo mysli, ze trochu sofistikovanejsi adaptivni tempomat funguje jako autonomni rizeni (opravdu nefunguje, i kdyz v hodne pripadech to auto "umi jet samo" a vyhnout se pripadnym kolizim...

+1/−1
1.7.2016 22:45

T89o81m84á98š 81B35u78r85a 4272586374

Právě tenhle Vámi uvedený moment mám na mysli, když píši o hraniční situaci. Nikoliv z hlediska technického, nýbrž - jak jsem uvedl - z hlediska implementace. Tedy z pohledu uživatelsko-řidičského. Někteří hůře orientovaní jedinci budou prostě mít podvědomou snahu se na takové systémy spoléhat stoprocentně. Ke své vlastní škodě.

+1/0
2.7.2016 0:45

L94u91d48v17í89k 42G92a10j25d39o18š82í96k 2595523264672

Systém podobného typu, na který se nemůžete stoprocentně spolehnout je ovšem větší zlo, než kdyby ve voze žádný takový systém nebyl a řidič by se musel spoléhat jen sám na sebe.

Že se řidič spoléhal je v pořádku. V pořádku není, že to nefungovalo.

+1/−1
2.7.2016 12:24

T85o85m49á84š 49B26u14r28a 4452226584

Ad odstavec prvý: souhlas. Ad druhý: nesouhlas. Je dle mého totiž krajně nebezpečné - jak pro konkrétního řidiče, tak i pro jeho okolí - pokud si tento alespoň podvědomě nepřipouští možnost selhání techniky.

0/−1
2.7.2016 20:22

M16a54r72t34i91n 79K47a33r55á23s68e65k 9808983878488

Jak nafungovalo? Kdyz nekam napalim normalnim autem, tak za to taky muze auto ze samo nezabrzdilo? Tesla autopilot je kombinace par systemu (adaptivni tempomat, protikolizni system, asistence jizdy v pruzich), ktere se bezne pouzivaji i vi jinych autech, jejich ucel je ulohcovat rizeni (tempomat, jizda pruzich) na dlouhych nudnych usecich, pripadne mirnit nasledky nehod, kdyz ridic neco zaspi (protikolizni system, samocinne brzdeni pri nevyhnutne kolizi apod).

I vi jinych autech x krat "selhaly" systemy samocinneho brzdeni, ale nikdo to neresi, protoze ten system je od zacatku delany tak, aby se pokusil v krizi ridici pomoct, ale zaroven se vi, ze to system sam o sobe neumi....

0/0
3.7.2016 13:53

K39a19r20e98l 40K19ř52i54v74a44n 6870533295444

Při prudkém protisvětle řízení předat člověku.

Tenhle autopilot by mě nebavil. Leda snad při extradlouhých jízdách, přes 700 km, třeba Mnichov - Hamburg, nebo přes noc,... možná. :-/

+1/0
1.7.2016 18:38
Foto

J75i23ř69í 83D75v51o86ř27á33k 5875489620928

Ano , návěs je vyroben z plachty a vysokého podvozku . Nemá věci , které dokáží odrážet radarové . Rám , podlaha , kola ,rezerva , tahač .

0/−1
1.7.2016 18:04

P46e55t95r 95Ž32á46k 1617213848323

Tesla v první řadě nemá radar.

0/−4
1.7.2016 18:38
Foto

J60i77ř26í 81D73v24o21ř67á95k 5565259610318

Já to nevím , ale :

Vojtěch Pavlík 54148

Tesla má kameru, GPS, dopředu hledící radar a 12 ultrazvukových senzorů kolem.

Kamera dává obraz, který se používá k rozpoznání značek omezení rychlosti a rozpoznání pruhů na dálnici. Radar dává pouze informaci o jednom nejbližším objektu někde před autem a jeho relativní rychlosti. Ultrazvukové senzory to samé, každý dokáže detekovat pouze vzdálenost nejbližšího objektu a to pouze do vzdálenosti 5m.

Systém autopilot je určen pouze k usnadnění řízení v provozu na dálnici, kde je schopen pomocí kamery a GPS se udržet v pruhu a pomocí radaru si držet odstup od vozidla před sebou.

Není určen k řízení na silnici, kde jsou křižovatky - není na to dostatečně senzoricky ani softwarově vybaven.

Pokud byla kamera oslepena sluncem, a na křižovatce vjel do dráhy vozu návěs kamionu, který z boku může mít téměř nulový radarový odraz (plachta radar neodráží, americké kamiony mívají vysoké podvozky), není až takovým překvapením, že systém autopilota nezareagoval.

Co přesně se stalo a proč se dozvíme až Tesla zanalyzuje data ze záznamů ve vozidle.

+32/0

+1/0
1.7.2016 19:05

T10o90m78á49š 68B68u75r94a 4542586814

Jinými slovy chcete říci: firma Tesla - zdá se - hraje tak trochu habaďůru na potenciální kupce svých produktů. To co vydává za autopilota, tedy zcela samostatného řidiče schopného řešit veškeré myslitelné situace v provozu, v tomto slova smyslu autopilotem není. Spíše by se mohlo jednat o jakýsi sofistikovanější adaptivní tempomat - tak jak se to pojmenovává například zde v Evropě.

Rozuměl jsem Vám dobře?

+1/0
1.7.2016 21:27

M34a35r63t36i96n 21K21a17r39á68s18e24k 9808303528438

Ano, "Tesla Autopilot" je marketingkovy nazev systemu, ktery dneska umi fungovat jako hodne sofistikovany adaptivni tempomat.

Zatim se v zadnem pripade nejedna o zarizeni schopne ridit bezpecne auto bez zasahu ridice, tesla to pravidelne zduraznuje, je to popsane v navodu a snad i ridic vzdy pri jeho aktivaci musi potvrdit, ze bere na vedomi, ze auto stale musi sam ridit.....

Ono podobne veci jako tesla umi i luxusnejsi auta jinych automobilek (v podstate je to jen adaptivni tempomat a system pro jizdu v pruzich), jen se tomu rika jinak...

+3/0
1.7.2016 22:50

J46a33n 95F56r94o84l33í94k 6156530955914

Auto není letadlo a na rozhodování máte často zlomky vteřiny. Pokud bych měl být ve střehu a čekat co automat nezvládl byl by to větší stres i riziko a raději bych si to odřídit sám.

+3/0
2.7.2016 12:11

T52o18m36á15š 29B43u57r48a 4592836704

Moje řeč. S elektronickými prvky je to jako s živly (oheň, voda): dobrý sluha, zlý pán. Nejsem zcela proti computerizaci motorových vozidel - ale všeho s mírou. Svou platnost má dle mého třeba řízení chodu motoru, nebo například podvozku. To ano. Ale takové "vychytávky" jako kamery, radary a pod. jsou k ničemu. Nehledě na to, že průměrně dobrý řidič chce mít z řízení vozu také požitek, ne-li to právě především a nemá rád když mu do ovládání vozu kecá stádo jedniček a nul.

+1/0
2.7.2016 20:32

J84a45k18u32b 61H91e75g97e29n26b34a39r71t 9575114859484

Jenže takové plně autonomní zařízení se nikdy nenazývalo "autopilot". Autopilot je zařízení, které v letadle drží kurs, výšku a rychlost. Tedy drží letadlo v letovém koridoru. Tedy dělá to, co teslí systém na dálnici.

0/0
7.8.2016 11:25

H11o68n31z52a 24T28a63r 3309422124942

Nesouhlas

https://www.youtube.com/watch?v=gOvGeMZhPEg

0/0
1.7.2016 19:20
Foto

J46i72ř13í 83D61v61o21ř21á85k 5615709130388

Teslu moc nesleduji , ale tohle byla minimálně druhá havárie , selhání systému , o které vím . A ten " oslnivý " počet km bez nehod ? Není to v palcích ?

0/0
1.7.2016 17:59
Foto

V55o76j75t28ě78c63h 57P27a56v18l47í90k 5624271694268

Počtem km bez nehod se chlubí Google, nikoli Tesla. Většina Tesel se řídí normálně, poloautonomní řízení je balíček navíc.

0/0
1.7.2016 22:30

M53a12r29t88i79n 60K56a22r50á77s19e46k 9898983858408

Havarie tesly nebyla nikdy zpusobena selhanim systemu autopilot, ale tuposti ridice, ktery si mysli, ze adaptivni tempomat a system pro kontrolu jizdy v pruzich bude ridit za nej, coz zatim zdaleka neumi (stejne jako u jinych automobilek, jejichz auta umi podobne kousky) a tesla to ridicum zduraznuje pravidelne njeruznejsimi kanaly a v posledni dobe se autopilot sam omezi ve chvili kdy zjistit ze se ridic nevenuje rizeni...

+1/0
1.7.2016 22:52

L64u91d96v46í52k 45G51a77j54d76o88š63í65k 2915983444512

No víte, pokud takové auto řídíte a automatický systém udělá v provozu 1 000x to co má, tak se nemůžete divit, že řidič se po tísíciprvé na systém spoléhá.

Vy byste jednal nejspíš stejně.

+2/0
2.7.2016 12:33

M93a41r59t50i24n 58B93a30r62t76e11k 5547211371563

Stále je to pouze testovací verze a řidič musí celou dobu dávat pozor a být schopný převzít řízení. Tenhle řidič se díval na film. Viníkem je každopádně řidič náklaďáku který nedal přednost

+3/0
1.7.2016 17:44

T31o17m36á69š 30B32u73r18a 4592506444

Je otázkou, zda-li tuto nehodu zavinil či spoluzavinil řidič kamionu, nebo je alespoň částečná spoluvina na straně řidiče Tesly. Ovšem o to tu tak dalece dle mého nejde.

Jako podstatnější vidím fakt přístupu producenta (TESLA) ke svým potencionálním zákazníkům: sděluje on jim - co se týká užitných vlastností svých produktů - všechno na rovinu? Tzn. neuvádí je tak trochu v omyl, když v nich vzbuzuje dojem, že usednout do jejich produktu opatřeného "autopilotem", znamená zároveň být ZCELA osvobozen od řidičské práce?

0/0
1.7.2016 21:44
Foto

V12o70j91t56ě57c77h 74P93a94v66l36í88k 5504431124268

Ne, v propagačních materiálech i v návodu je velmi jasně řečeno, co auto umí a neumí.

+1/0
1.7.2016 22:31

T88o67m50á33š 43B49u42r42a 4582646384

Děkuji za informaci - beru ji na vědomí.

Ovšem takový ten marketingový imidž, kdy sice potencionální zákazník formálně o všech souvislostech informován je, ale z hlediska propagace daného produktu je vytvářen jakýsi nekonkrétní informační opar o spolehlivosti a stoprocentní dokonalosti daného výrobku tu - jako ostatně u veškerého jiného zboží - podle mého producentem úmyslně vytvářen je. A v tom spatřuji pro méně přemýšlivé jedince jistou míru nebezpečí.

0/0
2.7.2016 0:54

M24i28c30h33a98l 10R78e55j33z38e16k 5296327785261

Jednoznacne pri odbocovani vlevo nesmi ohrozit ani omezit. Jednoznacne vina kamionu.

0/0
2.7.2016 18:24

T42o88m94á28š 85B36u27r16a 4842496194

Teoreticky máte samozřejmě pravdu.

Ovšem nám zde není známo, zda vůbec šlo o nedání přednosti: ten kamióňák Teslu vidět mohl s tím, že je dostatečně vzdálená, takže o nějaké poskytování přednosti z jeho subjektivního hlediska jít vůbec nemuselo. Nehledě na to, že ani o místních podmínkách (členitost terénu, výhled, atd...) není ve výchozím článku zmínky. Pročež bych nebyl tak rigorózní.

Ono je také možné, že řidič Tesly se plně nevěnoval řízení a tudíž nemohl adekvátně reagovat na vznikající situaci. Jestliže by tomu tak bylo, pak by z toho koukala spoluvina jak vyšitá. Ale nechal bych to na místních policajtech.

0/0
2.7.2016 20:48

M27a11r62t38i59n 97N91e49r60m75u74t 9437367888709

Nedal přednost? Vždyť mohl začít odbočování ještě než auto na hlavní bylo v dohledu. Nevjel mu do cesty, to naopak autopilot nezareagoval na překážku.

0/0
13.7.2016 22:13

P87e78t87r 82K48n27ě53b26o17r52t 8462398789110

TESLA. TEchnicky SLAbá.

+1/−10
1.7.2016 17:31

M95a22r44t83i88n 81B77a91r93t77e18k 5367821281503

Možná ta česká

+3/0
1.7.2016 17:39

M66a55r67t39i24n 48N48e27r12m10u91t 9727837558859

ne, je to Technika Slaboproudá

0/0
13.7.2016 22:10

M22i67r22o47s63l62a39v 58M46e16r92e94ď83a 7191744225440

Zaznelo veľa názorov že úplne autonómne vozidlá nemajú budúcnosť. Podľa mňa môžu raz brázdiť kludne cesty po celom svete ale len za predpokladu že elektronikou budú ovládané všetky autá. Kombinácia proste fungovať nemôže. Človek je skrátka nevypočitatelný. Ako by sa zachovali autonómne vozidlá keby sa oproti nim na dialnici vyrúti auto v protismere ako prednedávnom tá pani.

0/−4
1.7.2016 16:36

E35d75a 49D95r78á10b64e62k 7579932423827

jak? poslali by si dozadu zprávu o vozidle v protisměru, všichni by během pár vteřin zajeli ke krajnici a nechali paní volnou cestu až... do Prahy nebo nevim kam jela ;-D líbí?

+3/0
1.7.2016 16:44

J96i19ř93í 46S18c65h49w23a44c63h 8868364958316

tak stačilo by snad uvolnit levý pruh ne? ;-)

0/0
1.7.2016 21:40

T32o31m52a63s 18H37a87b56a46l17a 8157885434663

Možno :-)

0/0
4.8.2016 15:57
Foto

R57a83d16o68m96í74r 48G95r97y58g75a52r 4348975984714

Ještě že se ten řidič neřidič zabil pouze sám....

+1/0
1.7.2016 16:21

J87a22k98u56b 76F42e19i92f85a15r 7949509716859

V dnešní době, kdo nechce řídit, ať si pořídí řidiče, jede taxíkem nebo nějakým hromadným prostředkem.

+1/−2
1.7.2016 16:11

E40d28a 32D81r64á59b56e28k 7399312813357

jistě, kdyby jel taxíkem tak se mu to stát nemůže R^

+5/0
1.7.2016 16:34

Z32d93e86n64ě12k 88W56e74r28n91h89a85r89t 6257745222828

Problém je v tom, kdo za takovou nehodu odpovídá, tedy kdo bude platit odškodnění a náhrady škody. To totiž v případě automatického řízení vůbec není jasné a bude se to muset vyřešit, než se tyhle vozy dostanou do běžného provozu. U řidiče je to jasné, ale auto nelze odsoudit a nejsem si jistý, jestli výrobce bude ochoten nést plnou odpovědnost za všechny své vozy.

+1/0
1.7.2016 15:53

Z79d97e34n22ě27k 57W30e51r43n48h24a69r82t 6777735502198

Takže se dá čekat dlouhá právnická tahanice, která by docela dobře mohla automatické vozy zcela zabít.

0/0
1.7.2016 15:54

P24e16t30r 12N15e92h95a66s48i38l 4452915494844

Tady je to naprosto jasné. Současný systém není plně robotické řízení každý uživatel Tesly to ví a při řízení odpovídá za situaci jen a pouze řidič!

Současná verze autopilota je pouze asistent který umí řídit pouze z části sám.

+3/0
1.7.2016 17:48







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.