Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Spoléhal na autopilota, zemřel. USA řeší první smrt v samořízené Tesle

V samořízeném vozu společnosti Tesla zemřel první člověk. Systém automobilu Model S nerozpoznal kamion na křižovatce. Americké úřady vyšetřují, zda nešlo o selhání techniky. To by znamenalo problém pro novou technologii výrobce elektromobilů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P26a73v24e41l 76K60u11t34i90l 9760536453219

Mě by třeba zajímalo, kolik lidí umře na rakovinu v důsledku toho, že fosilní auta najedou 200mil km. Předci jenom při spálení cca 15mil. litrů fosilních paliv něco vznikne a všichni to dýcháme.

0/0
9.7.2016 11:28

M42i24c44h81a95e31l 78M31e54n37s13i82k 8101916570722

... zatímco ta elektřina do baterek elektromobilů nějak vznikla sama od sebe,

viďte? ;-D

+1/0
9.7.2016 17:12

P53a59v12e60l 15K46u39t76i80l 9340306123639

A zatím co ta nafta a benzín se zrafinoval sám... Víte kolik je na to potřeba elektřiny?

0/0
23.7.2016 20:49

M23i11c86h77a91e49l 72M36e60n10s26i27k 8341716450212

... zatímco ta elektřina do baterek elektromobilů se tak nějak vezme sama od sebe,

viďte? ;-D

0/0
9.7.2016 17:17

P57a76v68e53l 61K47u26t50i84l 9150956843679

Navíc elektřinu lze vyrobit zcela bez emisí, uhelné elektrárny nejsou problém elektromobility, je to pouze zastaralá technologie, tak jako spalovací motor.

0/0
23.7.2016 20:52
Foto

M11a70r10e76k 66C40e35r25n15y 5178516837

200mil km bez vazne nehody? Tak to neni spatna statistika ve srovnani s ridicem typu homo sapiens...

+3/−1
3.7.2016 14:28
Foto

I46v91a59n 84K43o80p73t92a 5657322571617

No zhruba 8.000km na auto. 8 tisíc km dost málo na to dělat závěry a otázka je kolik km to ujelo opravdu jenn na autopilota.

+2/0
4.7.2016 15:51

K30a57r47e51l 89J69o58a66c25h82i77m14s74t88á11l 8486332147306

tak ten byl hodmě naivní ;-D;-D

0/0
3.7.2016 13:21

G19e59o95r51g 95K55o64m97b44e96r97e50c 9324121166701

to nebyl prvni pripad kdy atopilot-Tesla nedobrzdil a narazil do pred nim stojiciho vozu. Akorat ze tentokrate to uz odskakal jeden zivotem a to uz se neututla.

0/−2
2.7.2016 10:06

M45a87r86t90i55n 55K20a51r94á35s18e93k 9558673318468

A co byste chtel tutlat? "autopilot" neni delany na to aby ridil misto cloveka, nebo zas misto nej zvladal kriticke situace a brzdil za nej, je jen lepsi tempomat, ktery si clovek muze zaplnout na dalnici.... to ze si z toho nekteri experti zkouseji delat samoriditelne auto (navzdory itnezivnim varovanim vyrobce, ze to tak opravdu nefunguje), neni problem automobilky, ktery by mela tutlat...

+2/−1
3.7.2016 13:48

T63o56m39á79š 57B80u57r62a 4292466934

Kdepak. Tady, zdá se, narazil vývoj z hlediska implementace na hranice svých možností. Těžko předpokládat, že v myslitelné době bude software - byť sebevíce sofistikovanější - schopen nahradit lidský intelekt s jeho intuicí. A potom je tu také otázka "hardwaru" takového systému: software může být dokonalost sama, avšak pokud různá čidla informují CPU mylně, či dokonce vůbec - je vymalováno. Jako v tomto případě.

Jako nedořešenou otázku bych potom viděl legislativní stav v dané problematice: koho a jak volat k odpovědnosti v případech jako je například tento? Ale také jak řešit běžné denní nehody na silicích?

Zlaté rukonožní řízení.

+2/−6
1.7.2016 21:18

M64a21r60t20i40n 80K35a23r53á55s88e31k 9978293928898

No tady vyvoj rozhodne nenarazil na nejake hranice moznosti. Tady proste narazila lidska blbost, kdyz si nekdo mysli, ze trochu sofistikovanejsi adaptivni tempomat funguje jako autonomni rizeni (opravdu nefunguje, i kdyz v hodne pripadech to auto "umi jet samo" a vyhnout se pripadnym kolizim...

+1/−1
1.7.2016 22:45

T40o45m24á72š 14B59u22r39a 4432966654

Právě tenhle Vámi uvedený moment mám na mysli, když píši o hraniční situaci. Nikoliv z hlediska technického, nýbrž - jak jsem uvedl - z hlediska implementace. Tedy z pohledu uživatelsko-řidičského. Někteří hůře orientovaní jedinci budou prostě mít podvědomou snahu se na takové systémy spoléhat stoprocentně. Ke své vlastní škodě.

+1/0
2.7.2016 0:45

L14u73d89v15í97k 30G76a42j25d53o58š20í52k 2345363524592

Systém podobného typu, na který se nemůžete stoprocentně spolehnout je ovšem větší zlo, než kdyby ve voze žádný takový systém nebyl a řidič by se musel spoléhat jen sám na sebe.

Že se řidič spoléhal je v pořádku. V pořádku není, že to nefungovalo.

+1/−1
2.7.2016 12:24

T51o71m45á49š 67B95u56r13a 4592656184

Ad odstavec prvý: souhlas. Ad druhý: nesouhlas. Je dle mého totiž krajně nebezpečné - jak pro konkrétního řidiče, tak i pro jeho okolí - pokud si tento alespoň podvědomě nepřipouští možnost selhání techniky.

0/−1
2.7.2016 20:22

M65a15r27t74i25n 84K59a31r64á63s52e96k 9288613408338

Jak nafungovalo? Kdyz nekam napalim normalnim autem, tak za to taky muze auto ze samo nezabrzdilo? Tesla autopilot je kombinace par systemu (adaptivni tempomat, protikolizni system, asistence jizdy v pruzich), ktere se bezne pouzivaji i vi jinych autech, jejich ucel je ulohcovat rizeni (tempomat, jizda pruzich) na dlouhych nudnych usecich, pripadne mirnit nasledky nehod, kdyz ridic neco zaspi (protikolizni system, samocinne brzdeni pri nevyhnutne kolizi apod).

I vi jinych autech x krat "selhaly" systemy samocinneho brzdeni, ale nikdo to neresi, protoze ten system je od zacatku delany tak, aby se pokusil v krizi ridici pomoct, ale zaroven se vi, ze to system sam o sobe neumi....

0/0
3.7.2016 13:53

K97a45r19e49l 98K87ř10i22v28a81n 6760453775424

Při prudkém protisvětle řízení předat člověku.

Tenhle autopilot by mě nebavil. Leda snad při extradlouhých jízdách, přes 700 km, třeba Mnichov - Hamburg, nebo přes noc,... možná. :-/

+1/0
1.7.2016 18:38
Foto

J11i48ř64í 67D75v19o35ř83á94k 5665739150868

Ano , návěs je vyroben z plachty a vysokého podvozku . Nemá věci , které dokáží odrážet radarové . Rám , podlaha , kola ,rezerva , tahač .

0/−1
1.7.2016 18:04

P95e97t73r 26Ž87á37k 1717583678493

Tesla v první řadě nemá radar.

0/−4
1.7.2016 18:38
Foto

J44i93ř41í 65D12v16o73ř45á27k 5965489250768

Já to nevím , ale :

Vojtěch Pavlík 54148

Tesla má kameru, GPS, dopředu hledící radar a 12 ultrazvukových senzorů kolem.

Kamera dává obraz, který se používá k rozpoznání značek omezení rychlosti a rozpoznání pruhů na dálnici. Radar dává pouze informaci o jednom nejbližším objektu někde před autem a jeho relativní rychlosti. Ultrazvukové senzory to samé, každý dokáže detekovat pouze vzdálenost nejbližšího objektu a to pouze do vzdálenosti 5m.

Systém autopilot je určen pouze k usnadnění řízení v provozu na dálnici, kde je schopen pomocí kamery a GPS se udržet v pruhu a pomocí radaru si držet odstup od vozidla před sebou.

Není určen k řízení na silnici, kde jsou křižovatky - není na to dostatečně senzoricky ani softwarově vybaven.

Pokud byla kamera oslepena sluncem, a na křižovatce vjel do dráhy vozu návěs kamionu, který z boku může mít téměř nulový radarový odraz (plachta radar neodráží, americké kamiony mívají vysoké podvozky), není až takovým překvapením, že systém autopilota nezareagoval.

Co přesně se stalo a proč se dozvíme až Tesla zanalyzuje data ze záznamů ve vozidle.

+32/0

+1/0
1.7.2016 19:05

T12o89m12á78š 28B15u47r48a 4272156914

Jinými slovy chcete říci: firma Tesla - zdá se - hraje tak trochu habaďůru na potenciální kupce svých produktů. To co vydává za autopilota, tedy zcela samostatného řidiče schopného řešit veškeré myslitelné situace v provozu, v tomto slova smyslu autopilotem není. Spíše by se mohlo jednat o jakýsi sofistikovanější adaptivní tempomat - tak jak se to pojmenovává například zde v Evropě.

Rozuměl jsem Vám dobře?

+1/0
1.7.2016 21:27

M11a86r28t76i85n 88K92a26r41á45s67e29k 9218973868128

Ano, "Tesla Autopilot" je marketingkovy nazev systemu, ktery dneska umi fungovat jako hodne sofistikovany adaptivni tempomat.

Zatim se v zadnem pripade nejedna o zarizeni schopne ridit bezpecne auto bez zasahu ridice, tesla to pravidelne zduraznuje, je to popsane v navodu a snad i ridic vzdy pri jeho aktivaci musi potvrdit, ze bere na vedomi, ze auto stale musi sam ridit.....

Ono podobne veci jako tesla umi i luxusnejsi auta jinych automobilek (v podstate je to jen adaptivni tempomat a system pro jizdu v pruzich), jen se tomu rika jinak...

+3/0
1.7.2016 22:50

J41a47n 26F11r10o42l31í10k 6406350815404

Auto není letadlo a na rozhodování máte často zlomky vteřiny. Pokud bych měl být ve střehu a čekat co automat nezvládl byl by to větší stres i riziko a raději bych si to odřídit sám.

+3/0
2.7.2016 12:11

T11o14m91á67š 65B27u45r59a 4172626714

Moje řeč. S elektronickými prvky je to jako s živly (oheň, voda): dobrý sluha, zlý pán. Nejsem zcela proti computerizaci motorových vozidel - ale všeho s mírou. Svou platnost má dle mého třeba řízení chodu motoru, nebo například podvozku. To ano. Ale takové "vychytávky" jako kamery, radary a pod. jsou k ničemu. Nehledě na to, že průměrně dobrý řidič chce mít z řízení vozu také požitek, ne-li to právě především a nemá rád když mu do ovládání vozu kecá stádo jedniček a nul.

+1/0
2.7.2016 20:32

J27a29k50u41b 71H43e72g24e44n87b87a96r76t 9595894659694

Jenže takové plně autonomní zařízení se nikdy nenazývalo "autopilot". Autopilot je zařízení, které v letadle drží kurs, výšku a rychlost. Tedy drží letadlo v letovém koridoru. Tedy dělá to, co teslí systém na dálnici.

0/0
7.8.2016 11:25

H11o10n50z18a 24T25a82r 3569952574692

Nesouhlas

https://www.youtube.com/watch?v=gOvGeMZhPEg

0/0
1.7.2016 19:20
Foto

J60i98ř30í 50D59v65o20ř91á38k 5275469670888

Teslu moc nesleduji , ale tohle byla minimálně druhá havárie , selhání systému , o které vím . A ten " oslnivý " počet km bez nehod ? Není to v palcích ?

0/0
1.7.2016 17:59
Foto

V70o22j22t17ě24c18h 75P60a75v25l15í61k 5314191154358

Počtem km bez nehod se chlubí Google, nikoli Tesla. Většina Tesel se řídí normálně, poloautonomní řízení je balíček navíc.

0/0
1.7.2016 22:30

M57a25r46t24i53n 82K88a66r55á27s92e78k 9738413268648

Havarie tesly nebyla nikdy zpusobena selhanim systemu autopilot, ale tuposti ridice, ktery si mysli, ze adaptivni tempomat a system pro kontrolu jizdy v pruzich bude ridit za nej, coz zatim zdaleka neumi (stejne jako u jinych automobilek, jejichz auta umi podobne kousky) a tesla to ridicum zduraznuje pravidelne njeruznejsimi kanaly a v posledni dobe se autopilot sam omezi ve chvili kdy zjistit ze se ridic nevenuje rizeni...

+1/0
1.7.2016 22:52

L42u60d46v11í13k 75G42a87j81d18o84š82í25k 2885373554152

No víte, pokud takové auto řídíte a automatický systém udělá v provozu 1 000x to co má, tak se nemůžete divit, že řidič se po tísíciprvé na systém spoléhá.

Vy byste jednal nejspíš stejně.

+2/0
2.7.2016 12:33

M66a79r12t98i52n 44B87a33r54t60e96k 5247951861433

Stále je to pouze testovací verze a řidič musí celou dobu dávat pozor a být schopný převzít řízení. Tenhle řidič se díval na film. Viníkem je každopádně řidič náklaďáku který nedal přednost

+3/0
1.7.2016 17:44

T97o49m29á70š 72B13u32r81a 4822586414

Je otázkou, zda-li tuto nehodu zavinil či spoluzavinil řidič kamionu, nebo je alespoň částečná spoluvina na straně řidiče Tesly. Ovšem o to tu tak dalece dle mého nejde.

Jako podstatnější vidím fakt přístupu producenta (TESLA) ke svým potencionálním zákazníkům: sděluje on jim - co se týká užitných vlastností svých produktů - všechno na rovinu? Tzn. neuvádí je tak trochu v omyl, když v nich vzbuzuje dojem, že usednout do jejich produktu opatřeného "autopilotem", znamená zároveň být ZCELA osvobozen od řidičské práce?

0/0
1.7.2016 21:44
Foto

V44o97j15t51ě66c88h 47P72a16v61l24í65k 5884251584768

Ne, v propagačních materiálech i v návodu je velmi jasně řečeno, co auto umí a neumí.

+1/0
1.7.2016 22:31

T57o24m45á72š 85B31u50r84a 4742686664

Děkuji za informaci - beru ji na vědomí.

Ovšem takový ten marketingový imidž, kdy sice potencionální zákazník formálně o všech souvislostech informován je, ale z hlediska propagace daného produktu je vytvářen jakýsi nekonkrétní informační opar o spolehlivosti a stoprocentní dokonalosti daného výrobku tu - jako ostatně u veškerého jiného zboží - podle mého producentem úmyslně vytvářen je. A v tom spatřuji pro méně přemýšlivé jedince jistou míru nebezpečí.

0/0
2.7.2016 0:54

M11i44c97h29a50l 20R10e89j28z13e93k 5176767325791

Jednoznacne pri odbocovani vlevo nesmi ohrozit ani omezit. Jednoznacne vina kamionu.

0/0
2.7.2016 18:24

T81o82m83á39š 54B24u35r73a 4662466844

Teoreticky máte samozřejmě pravdu.

Ovšem nám zde není známo, zda vůbec šlo o nedání přednosti: ten kamióňák Teslu vidět mohl s tím, že je dostatečně vzdálená, takže o nějaké poskytování přednosti z jeho subjektivního hlediska jít vůbec nemuselo. Nehledě na to, že ani o místních podmínkách (členitost terénu, výhled, atd...) není ve výchozím článku zmínky. Pročež bych nebyl tak rigorózní.

Ono je také možné, že řidič Tesly se plně nevěnoval řízení a tudíž nemohl adekvátně reagovat na vznikající situaci. Jestliže by tomu tak bylo, pak by z toho koukala spoluvina jak vyšitá. Ale nechal bych to na místních policajtech.

0/0
2.7.2016 20:48

M55a23r56t29i75n 96N31e63r70m71u63t 9947247778259

Nedal přednost? Vždyť mohl začít odbočování ještě než auto na hlavní bylo v dohledu. Nevjel mu do cesty, to naopak autopilot nezareagoval na překážku.

0/0
13.7.2016 22:13

P67e58t54r 29K37n95ě62b51o68r11t 8902388229680

TESLA. TEchnicky SLAbá.

+1/−10
1.7.2016 17:31

M75a69r40t81i64n 64B85a42r97t36e95k 5857221601173

Možná ta česká

+3/0
1.7.2016 17:39

M38a35r59t27i33n 51N82e11r43m49u23t 9317767838239

ne, je to Technika Slaboproudá

0/0
13.7.2016 22:10

M97i49r92o71s75l71a25v 54M79e51r37e76ď27a 7641154945730

Zaznelo veľa názorov že úplne autonómne vozidlá nemajú budúcnosť. Podľa mňa môžu raz brázdiť kludne cesty po celom svete ale len za predpokladu že elektronikou budú ovládané všetky autá. Kombinácia proste fungovať nemôže. Človek je skrátka nevypočitatelný. Ako by sa zachovali autonómne vozidlá keby sa oproti nim na dialnici vyrúti auto v protismere ako prednedávnom tá pani.

0/−4
1.7.2016 16:36

E20d47a 98D29r27á12b24e67k 7159902373477

jak? poslali by si dozadu zprávu o vozidle v protisměru, všichni by během pár vteřin zajeli ke krajnici a nechali paní volnou cestu až... do Prahy nebo nevim kam jela ;-D líbí?

+3/0
1.7.2016 16:44

J90i34ř80í 96S61c39h50w82a51c23h 8798784758946

tak stačilo by snad uvolnit levý pruh ne? ;-)

0/0
1.7.2016 21:40

T74o65m45a37s 54H49a21b39a83l92a 8807475774143

Možno :-)

0/0
4.8.2016 15:57
Foto

R70a79d86o16m75í86r 46G51r45y67g53a64r 4328375944844

Ještě že se ten řidič neřidič zabil pouze sám....

+1/0
1.7.2016 16:21

J72a12k87u58b 32F29e77i83f88a26r 7829439986539

V dnešní době, kdo nechce řídit, ať si pořídí řidiče, jede taxíkem nebo nějakým hromadným prostředkem.

+1/−2
1.7.2016 16:11

E65d15a 32D55r31á52b55e37k 7189742913557

jistě, kdyby jel taxíkem tak se mu to stát nemůže R^

+5/0
1.7.2016 16:34

Z49d57e72n96ě98k 30W66e26r73n23h42a70r96t 6117445512378

Problém je v tom, kdo za takovou nehodu odpovídá, tedy kdo bude platit odškodnění a náhrady škody. To totiž v případě automatického řízení vůbec není jasné a bude se to muset vyřešit, než se tyhle vozy dostanou do běžného provozu. U řidiče je to jasné, ale auto nelze odsoudit a nejsem si jistý, jestli výrobce bude ochoten nést plnou odpovědnost za všechny své vozy.

+1/0
1.7.2016 15:53

Z65d64e71n24ě25k 87W21e57r87n57h32a12r33t 6927805252548

Takže se dá čekat dlouhá právnická tahanice, která by docela dobře mohla automatické vozy zcela zabít.

0/0
1.7.2016 15:54

P62e29t13r 11N98e39h70a52s51i72l 4602585304174

Tady je to naprosto jasné. Současný systém není plně robotické řízení každý uživatel Tesly to ví a při řízení odpovídá za situaci jen a pouze řidič!

Současná verze autopilota je pouze asistent který umí řídit pouze z části sám.

+3/0
1.7.2016 17:48



Najdete na iDNES.cz