Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

V Ostravě vzniká nový elektrosporťák. Už jezdí, ale zatím nemá karoserii

Tým StudentCar Fakulty metalurgie a materiálového inženýrství Vysoké školy báňské - Technické univerzity Ostrava staví nový prototyp elektromobilu. Lehký roadster StudentCar SCE bude schopen na jedno nabití ujet až 200 kilometrů a dosáhnout rychlosti okolo 180 kilometrů za hodinu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R74a89d15o58m43í37r 48A89l68b28e76r82t 1266601702699

Konečně něco pozitivního. Kdo si hraje, nezlobí !!!

0/0
6.8.2016 12:36

L91a73d94i34s80l42a18v 88K63a92l49o89u14s 7565326231980

Skoro si troufám říci, že ten skelet bych si uměl spíchnout(svařit) taky.

Akorát ten elektromotor z igráčku , baterie, řízení,...

0/0
4.8.2016 8:29

J58i17ř77í 47S77c97h15w96a47c84h 8448564158646

a ty si snad myslíš, že na kusový rám mají k dispozici nějakou technologii, která poskytne výsledek jako v miliónové sérii?

0/0
4.8.2016 19:31
Foto

J76i70ř63í 83D89v92o27ř61á41k 5805259930508

Podobné články se v novinách objevují od roku asi 1835 .

+1/0
3.8.2016 19:25

L86e57o84p22o95l63d 83P66r52o92k31e23š 8759894367

Před 40 lety šikovní tatíci stavěly podobné elektrokáry pro své děti. S tím rozdílem , že v garáži , za své a s pracně sháněným materiálem.

+1/0
3.8.2016 18:33

J42i57ř73í 42S58c38h72w29a50c72h 8428304808956

jj jen se tomu říkalo minikára a místo elektřiny to využívalo gravitačního zrychlení. ;-)

Který tatík, by před 40 lety postavil pro svoje dítko "podobnou elektrokáru" co udělá 180 km/hod a pak by ho (to dítko) do toho posadil? 8-o

0/0
4.8.2016 19:36

H75o96n31z83a 56T28a49r 3619712484922

Co mám informace tak na VŠB Ostrava jsou dva týmy které experimentují s elektromobily .

Zmíněná Fakulta metalurgie a materiálového inženýrství a Fakulta elektrotechniky a informatiky. Druhá zmíněná už na poli alternativních pohonů experimentuje delší dobu a vlastní několik vozidel Kaipan VoltAge s různými pohony Čistě na Elektřinu nebo Elektřinu s pomocným generátorem, pro prodloužení dojezdu . Mají také funkční prototyp s Vodíkovým palivovým článkem.

0/0
3.8.2016 18:14

L30a96d33i77s41l69a23v 13K89a28l83o16u82s 7445226231380

Ještě to bude chtít katedru Pyrotechniky ;-D

0/0
15.8.2016 11:10

A44n49t62o42n12í70n 76H94r10b39e28k 9708861804845

Tak nějak mi to připomíná Velorexovou tříkolku. Jenomže po šedesáti letech a bez trubek..

0/−1
3.8.2016 17:22

J35a49r37o40s49l50a19v 12H29l27a89d76í90k 6898488488448

Je lepší jak od Tesly ano tak pošlu na vývoj základní kapitál 1000 kč Jinak to nemá smysl lituji.

0/0
3.8.2016 16:54

O14n20d27ř31e84j 59H28a36v55l81í41č40e93k 3410134475981

Trapné. "extrémně složité stroje" je označení pro extrémně jednoduché podvody s prostředky určenými pro výzkum, které je nutné zpětně maskovat. Nulové inovace a výzkum a nákup již existujícího s marží je ošetřen formulací "bez praktického využití".

" není technicky moc komplikovaný" je alibismus pro další podvody.

Maskování neexistujícího studia a lákání na podvodem udělované tituly nesmí chybět.

Zajímavé bude zveřejnění dokumentů a emailů vytvořeních "terčem výhružek" vondrákem, který "vždy jsem s lidmi komunikoval otevřeně" stále pokračuje v podvodech, které nejsou "technicky moc komplikované"

+4/−1
3.8.2016 16:35

S80t42a16n80i73s86l35a47v 43R25o21s92e85c15k60ý 9895839661759

To snad nemůže dostat homologaci pro provoz na pozemních komunikacích.

+1/0
3.8.2016 15:57

M62a62r49t89i19n 14L92a68n77c 9715344847861

Dostane. Akorát musí vyrobit ještě jeden a rozsekat ho při crashtestu...

:-)

0/0
3.8.2016 18:44
Foto

J39i91ř19í 15D41v62o39ř32á90k 5835519430168

Ne .ABS , Airbag , kontrola tlaku v pneumatikách , ...........

0/0
3.8.2016 19:27

P43e69t76r 79Č49e19r73m37á83k 9458405529960

Nemusí, pro maloseriovou výrobu platí jiné podmínky, viz. kaipan.

+2/0
3.8.2016 19:43
Foto

M75i79r28o57s75l18a39v 34Z62a93p95l55e58t31a36l 3527715788963

Homologaci dostane, samozřejmě s karoserií :-)

+1/0
3.8.2016 21:01

A55l12e70x 33K91o97u31b24a 6210582544551

"díky modernímu pětiosému obráběcímu centru srovnatelná s technologiemi využívanými při výrobě elektromobilů Tesla"

Protože Tesla vyrábí karoserii na CNC fréze, jasan...

Vždyť to má rám svařovanej z jeklů, srovnávat to s modernim sériově vyráběným autem je jako srovnávat nedělní domácí oběd s večeří ve vyhlášený luxusní restauraci, je to úplně jiná liga.

+5/−1
3.8.2016 15:49
Foto

J77i62ř44í 85D59v13o43ř18á43k 5135819790748

X,Y,Z . Jak se jmenují ty další dvě ?

0/0
3.8.2016 19:29
Foto

M79i33r90o87s47l83a22v 66Z43a95p93l15e56t36a58l 3537925288743

Pokud jsem dobře pochopil, tak to CNC bude obrábět maketu karoserie z hlíny v životní velikosti, není tím myšleno, že CNC bude dělat samotnou karoserii, na to jsou jiné postupy.... Je to škola a učí se postupy používané v automobilkách a takto se prostě karoserie navrhují, nejprve v PC, pak hliněný model v životní velikosti a pak podle toho samotný výrobek.

0/0
3.8.2016 21:07

R18o47b27e92r23t 44P76a48s37t69u63s51z30e90k 1575214731404

Zajímavé, vypadá to jako Kaipan, se kterým VŠB na vývoji elektromobilu pracovala (http://www.kaipan.cz/vize/elektromobil/). O Kaipanu nicméně ve článku skromně ani slovo. Že by se studenti učili i řešit nějaké ty autorsko-právní otázky?

0/0
3.8.2016 14:34

S36t72a74n41i88s44l65a49v 80K13r76e83j64c49a84r 6167706373614

VŠB jako konkurent SPŠ Mladá Boleslav. Kdo bude lepší, Češi nebo Moraváci? Češi oblékají Favorita, možná Moraváci zkusí T 613.

+1/0
3.8.2016 14:02

H40o76n53z69a 44T84a95r 3789532734232

Hezčí by byla 603 - MTX - 903 -JK 2500

Mít tak možnost navštívit archivy v Kopřivnické Tatře. To by se člověk divil .

https://www.youtube.com/watch?v=OOXdlEHsu68

https://www.youtube.com/watch?v=Qd6sogSelxw

https://www.youtube.com/watch?v=ilNmVqKVlao

https://www.youtube.com/watch?v=LIg32m6AYPU

+1/0
3.8.2016 18:37

P62e81t13r 39J55a92v65u22r75e66k 9147605983506

Souhlas, Tatra! Neměl by zájem Czechoslovak Grup do svého průmyslového portfolia? To by bylo parádní, kdyby Ttara zase sjížděla z montážní linky....

0/0
4.8.2016 8:24

P81e39t15r 93B78á78č14a 8135896955715

Elektrosportak je oxymoron.

0/−3
3.8.2016 14:00

J41i89ř63í 86H58o93r76á66k 8516592830

Dobrá práce. Fandím takovým projektům. Remcat, že to nemá automatickou převedovku (teoreticky by pro nižší rychlosti při správnem převodování ji ani nepotřebuje) nebo špatný rám umí každý, ale sestavit něco funkčního a DOKONČIT to, to už ne. Další studenti mohou udělat samostatný projekt, jak to vylepšit.

+1/−2
3.8.2016 13:47

J51i70ř30í 64F27r24á97n95e68k 8216531632415

ja remcam, ze to prevodovku ma ;-D

+1/0
3.8.2016 15:38

P37a19v35e51l 78V38i59t91v17a66r 7242129116359

Eh jo jasně, vyhodit a začít znova. Tohle vypadá spíš jako projekt ze SPŠE.

0/0
3.8.2016 19:36
Foto

H26o72n37z93a 56T90r96u87s43i72n23a 9610880150936

Jak vidím s čím přicházejí naši "inženýři" tak začínám mít celkem strach jít k "doktorovi"...

+3/0
3.8.2016 13:34
Foto

P36e60t87r 35P31r58o49c67h35á86z22k10a 3912446142164

Od základu špatná koncepce. Naprosto nevhodný rám s profilů místo trubek. Tam kde patří ohyb je svár. Koncepce mechanická převodovka a elektromotor se snad nehodí ani ke studiu natož k jízdě. Nevhodné rozložení hmotnosti.Nevím, ale pokud vysoká škola jde do takto hloupě navrženého projektu, pak by snad ani vysokou školou neměla být nazývaná. To učni dokáží postavit lepší káru.To to je tak na úrovni toho Afričana co si to sbastlil doma na dvoře se všeho co našel.Rv

+8/−2
3.8.2016 13:27

M61a25r88t80i32n 41M26a95r72u44s48i74n61e38c 3279485544965

Ale zas, kde inde mozte postavit auto, ktore je koncepcne zle, a skumat ako sa to prejavuje a preco.

+1/0
3.8.2016 16:47

J79o15s35e76f 78Š75o75l14t11e16s 8434898150523

Převodovka mi tam vůbec nevadí. Nepotřebujete spojku, stačí synchronizace a můžete v klidu řadit. Navíc to bude nějaký dvoukvalt, čisté pro dosažení uváděné rychlosti 180 km/h. Tesla vysokou rychlost řeší dvěma motory, tady to jaksi úplně nejde.

0/0
4.8.2016 19:29
Foto

P39e66t60r 45P10r33o71c93h44á91z61k86a 3192746152964

Proč si komplikovat život převodovkou když jde použít bez potíží elektronické řízení otáček a výkonu. Stálý převod lze realizovat na rozvodovce. I ta by mohla být zbytečná, pokud by se použil motor v každém kole. Tam je však problém s hmotností, tedy přesněji s neodpruženou hmotností, ale i to je v dnešní době už řešitelné. Od VŠ bych čekal nadčasové řešení a ne něco na úrovni amatéra v garáži.

+1/0
4.8.2016 19:35

J68o72s55e93f 63Š97o79l84t46e23s 8154278400193

Psali, že jim šlo o náklady. A ty se nejlépe stahují pomocí ověřených a jednoduchých řešení. Asynchronní střídavý motor je prostě se všemi těmi udělátky dost drahý, i když věřím, že ho zde možná použili, ono z druhé ruky se už použít dají. Ale musíte vzít v úvahu, že asi nemá zrovna moc vysoký výkon a tak se hodí ho zpřevodovat dvoukvaltem. Jednoduše na normální ježdění bude stále zařazena jednička a na dálnici tam šupnete dvojku. A tohle vám elektronické řízení nezachrání, protože motor vydrží jenom určitý počet otáček a pak se rozletí, respektive ztrácí výkon a plýtvá energií. Použití BLDC motorů je možné, ale zrovna skvěle to jezdit nebude, navíc jsou ty motory dost neskladné.

0/0
4.8.2016 21:14
Foto

P61e82t38r 95P44r94o76c81h48á30z35k84a 3702436252914

Vysoká škola by měla být nositelem technologie, ne dělat něco levně a jako. Právě moderní vývoj elektroniky, řídících systémů i když s počátku drahých posune tuto technologii dál. To, co poskládali není ani provozně nijak levné, není to nic objevného a v jejich provedení je to na hranici bezpečnosti. Při nejlepší snaze by to nemělo šanci na homologaci. Ta však u prototypů není důležitá. Důležité je vést ty mladé k něčemu novému, lepšímu a ne skládat něco s kousků jen proto, že je to levné.

0/0
5.8.2016 20:46

J65i11ř98í 14S47c70h44w21a88c41h 8858754988866

to je jako tvrdit, že student medicíny by měl už během studia dělat transplantaci srdce a ne jen "jako" ale "doopravdy"..... ;-)

+1/0
5.8.2016 21:17

J28i53ř63í 34S39c78h58w23a39c20h 8298864348346

jste fakt borec, poznat jen tak z několika fotek, že to je velmi špatné. Zvláště využití fotopixelů místo váhy, pro přesné "stanovení" hmotnosti připadající na obě nápravy mě fascinuje. ;-)

0/0
5.8.2016 21:35
Foto

P67e77t36r 46P69r53o57c14h28á35z71k90a 3472276162134

Na základní odhad ty obrázky stačí. Každý, kdo v životě něco postavil a nebo se u podobných staveb pohyboval to dokáže odhadnout. Hlavně zvolený materiál rámu je absolutně nevhodný.

0/0
7.8.2016 19:03

J18i11ř82í 61S12c81h31w46a13c45h 8438514708876

no o "materiálu" nikde není ani slovo a z fotek se materiál těžko hádá, ale asi máte na mysli profily, ze kterých je svařený rám....

celkem, by mě zajímalo pár konkrétních argumentů, proč je ten zvolený "materiál" tak "absolutně nevhodný".

0/0
7.8.2016 20:13
Foto

P83e60t45r 19P52r20o14c49h15á54z39k23a 3352376612484

Na rozdil od trubek,ktete se pouzivaji na vyrobu ramu jd to jen obycejne zelezo s mensi pevnosti.Spousta spoju je misto ohybu resena svarovanim.Dalsi zdroj problemu.Trubka pri dtejnem rozmeru bude mit mensi hmotnost,vetsi pevnost.Myslim samozrrjme kvalitni trubku.Treba Columbus a podobne.Jakel se hodi tak doma na stavbu treba malotrktoru a pofobne.Dneska sice nektere firmy delaji ovalne profily,ale jedna se spise o splostelou trubku.Jednou pri stavbe ramu pro autokros jsme na jednom miste pouzili jakel a i mdyz to nebylo extra namahane misto uz pri tteningu se to ohlo a pak zlomilo.Po nahradr trubkou bylo po.potizich.Urcite by se dalo jmenovat i vic duvodu,ale tohle snad staci.

0/0
8.8.2016 10:04

J40i40ř17í 36S11c28h13w72a31c85h 8568894438336

všechno co uvádite, je jen problém jak je vše dimenzováno, ano trubka z kvalitního materiálu vydrží více než stejná trubka či jekl z méně kvalitního materiálu, ale větší trubka či jekl z "bláta" může vydržet klidně více. Takže rám z jeklu může být těžší a to bude jeho jediná nevýhoda. Pokud se nehoní za minimální váhou, tak jim to může být jedno. Pokud jsou svary kvalitní nemusí znamenat žádný problém. Nakonec i ohýbaný rám se někde musí posvařovat, že. Ano, jekl není ideální profil, ale "absolutně nevhodný" bych ho rozhodně nenazýval.

0/0
8.8.2016 13:23

J20i15ř42í 39F51r21á54n38e74k 8956981682945

Zaprve, hrozne me zajima spojeni manualni prevodovka a elektromotor - bud je to chyba v clanku ci abslutni konstrukcni nesmysl.

Zadruhe, celkem se divim, ze do neceho takto "nepokrokoveho" (nevsimam si zadne inovace) investuje skola nemale penize, zatimco ostatni obory stradaji.

+12/−2
3.8.2016 12:55

J38i32ř87í 56N92o83v64á15k 8127442433

Proč by nešla spojit nějaká manuální převodovka s elektromotorem? Předpokládám, že účelem je zvýšení dojezdu, kdy převodovka drží elektromotor v nižších otáčkách a ten tedy neodebírá takový proud.

+1/−1
3.8.2016 15:06

J85i65ř56í 72F87r65á63n23e15k 8816431332805

Prevodovka je v aute primarne proto, ze spalovaci/vznetovy motor ma nejlepsi vykon/tocivy moment v urcitem spektru otacek - toho se dosahuje optimalizaci prevodu (rychlosti) tak, aby bylo vyuziti pohonu co nejucinnejsi.

V pripade elektromotoru je prubeh tociveho momentu v podstate linearni, tudiz neni nutno pridavat konstrukcne tezsi a slozitejsi system - obzvlaste v pripade, bavime-li se o sportovnim voze, kde se ocekava, ze kroutak bude ponekud vyssi a v tu chvili musite premyslet nad silnejsi = tezsi prevodovkou.

Kazde kilo navic ubira vozidle na dojezdu, zhorsuje jizdni vlastnosti a v neposledni rade takoveto reseni zveda vyslednou vyrobni cenu, coz u studenskeho vozidla, hadam, neni kyzeny jev.

Odber a restrikce otacek se da resit softwarove, ma-li to miti takovy ucel, tak se odbornici z VSB kapke minuli...

+3/0
3.8.2016 15:18

J94i85ř50í 92N12o65v20á37k 8427322743

Není potřeba vysvětlovat, k čemu je v běžném autě převodovka a jak funguje elektromotor. ;-) Já vím, že otáčky elektromotoru se dají omezit i jinak, ale jak chceš potom dosáhnout nějaké větší rychlosti? Nechci tady něja teoretizovat. Já jen vím, že v praxi se toto spojení používá a stačí se podívat třeba k výrobci elektromotocyklů Brammo.

+1/0
3.8.2016 15:27

J50i42ř39í 63F15r78á27n18e70k 8986531842645

Inu, jednoduse - v realnem case manipuluji s nastavenou restrikci bud programem v ECU ci jakkoliv manualne, treba tlacitky na volantu, nebo padly pod nim.

Ja vim, ze existuji aplikace, ale v ponekud jinych oborech, resp. pro jiny ucel nez "Ekologicka sportovni jizda pro mlade" - tak totiz cil tohoto projektu chapu.

Staci se podivat na Teslu, Porsche a podobne, kteri maji urcite vetsi zkusenosti & prostredky - vsichni absence prevodovky vyuzivaji ve svuj prospech, nechapu proto smysl v tomto pripade :-)

+1/0
3.8.2016 15:33

J81i49ř18í 41N84o62v22á93k 8977172603

Jasně, aplikace u sportovní e-motorky je úplně jiný obor... :)

Nemá smysl sem tahat Teslu nebo Porsche. Tam jsou použité technologie jistě trochu jinde, než zde. Důvod k tomu jistě měli a mně i dává smysl. Tečka.

+1/0
3.8.2016 15:46

J16i43ř70í 13F45r33á16n53e43k 8816321542365

U sportovni Off-Road motorky, kde to dava smysl, takze ano...

Ja se s Vami nehodlal prit, na tecku ci osvetleni duvodu by mi pripadne mel odpovedet nekdo zasveceny, nemyslite? :-P

0/0
3.8.2016 15:54

J10i17ř36í 64N35o61v81á51k 8117842213

Tak pokud je Brammo Empulse, podle Tebe offroad motorka...

+1/0
3.8.2016 16:08

J61i57ř77í 51F78r19á79n51e34k 8776561712175

Nevyznam se v portfoliu Brammo, proto cerpam z wiki, kde se o prevodovce pise u modelu pro MC:

In May 2011, Brammo announced two new models of electric motorcycle, the Engage and the Encite. The Engage is a full-sized dirtbike, available in both motorcross (offroad) and supermoto (onroad, mostly) variants. The Encite MMX Pro, the smaller of the two bikes, was described as a more hardcore racing version. Along with the announcement of the two bikes came the announcement that the company had partnered with SMRE, an Engineering and Design firm based in Umbertide, Italy. SMRE had designed the mechatronic six-speed gearbox that the new bikes, in prototype form, were using.[21]

0/0
3.8.2016 16:18

J24i71ř47í 91N98o51v82á58k 8947802413

Nechme to být. Jinak Empuls má šestistupňovou převodovku a je to silniční stroj. Já jen narážel na to, že jsi spojení elektromotoru a převodovky nazval "konstrukčním nesmyslem". Společnost Brammo má s výrobou elektromotorů a baterií dost zkušeností na to, aby věděli, co dělají. Stejně tak na VŠB určitě měli k použití racionální důvod.

+2/0
3.8.2016 16:29







Najdete na iDNES.cz