Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

V Ostravě vzniká nový elektrosporťák. Už jezdí, ale zatím nemá karoserii

Tým StudentCar Fakulty metalurgie a materiálového inženýrství Vysoké školy báňské - Technické univerzity Ostrava staví nový prototyp elektromobilu. Lehký roadster StudentCar SCE bude schopen na jedno nabití ujet až 200 kilometrů a dosáhnout rychlosti okolo 180 kilometrů za hodinu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R80a72d46o83m17í72r 90A23l49b11e89r92t 1426711562669

Konečně něco pozitivního. Kdo si hraje, nezlobí !!!

0/0
6.8.2016 12:36

L58a59d47i59s22l76a50v 23K23a30l45o43u88s 7925406661520

Skoro si troufám říci, že ten skelet bych si uměl spíchnout(svařit) taky.

Akorát ten elektromotor z igráčku , baterie, řízení,...

0/0
4.8.2016 8:29

J32i52ř10í 53S30c86h41w28a89c48h 8978704568176

a ty si snad myslíš, že na kusový rám mají k dispozici nějakou technologii, která poskytne výsledek jako v miliónové sérii?

0/0
4.8.2016 19:31
Foto

J28i67ř92í 88D14v34o22ř57á40k 5595329630718

Podobné články se v novinách objevují od roku asi 1835 .

+1/0
3.8.2016 19:25

L38e12o30p18o43l46d 69P88r70o12k46e71š 8289284697

Před 40 lety šikovní tatíci stavěly podobné elektrokáry pro své děti. S tím rozdílem , že v garáži , za své a s pracně sháněným materiálem.

+1/0
3.8.2016 18:33

J72i77ř79í 66S16c11h76w49a10c87h 8158544948916

jj jen se tomu říkalo minikára a místo elektřiny to využívalo gravitačního zrychlení. ;-)

Který tatík, by před 40 lety postavil pro svoje dítko "podobnou elektrokáru" co udělá 180 km/hod a pak by ho (to dítko) do toho posadil? 8-o

0/0
4.8.2016 19:36

H92o77n89z57a 57T39a97r 3809142614102

Co mám informace tak na VŠB Ostrava jsou dva týmy které experimentují s elektromobily .

Zmíněná Fakulta metalurgie a materiálového inženýrství a Fakulta elektrotechniky a informatiky. Druhá zmíněná už na poli alternativních pohonů experimentuje delší dobu a vlastní několik vozidel Kaipan VoltAge s různými pohony Čistě na Elektřinu nebo Elektřinu s pomocným generátorem, pro prodloužení dojezdu . Mají také funkční prototyp s Vodíkovým palivovým článkem.

0/0
3.8.2016 18:14

L45a25d30i31s70l85a64v 49K78a60l91o26u61s 7935876111410

Ještě to bude chtít katedru Pyrotechniky ;-D

0/0
15.8.2016 11:10

A12n88t51o76n95í92n 22H87r23b87e30k 9878671264785

Tak nějak mi to připomíná Velorexovou tříkolku. Jenomže po šedesáti letech a bez trubek..

0/−1
3.8.2016 17:22

J98a69r85o55s28l38a12v 50H14l25a41d10í60k 6388628688378

Je lepší jak od Tesly ano tak pošlu na vývoj základní kapitál 1000 kč Jinak to nemá smysl lituji.

0/0
3.8.2016 16:54

O65n78d25ř20e33j 70H52a13v42l17í81č65e75k 3800624805911

Trapné. "extrémně složité stroje" je označení pro extrémně jednoduché podvody s prostředky určenými pro výzkum, které je nutné zpětně maskovat. Nulové inovace a výzkum a nákup již existujícího s marží je ošetřen formulací "bez praktického využití".

" není technicky moc komplikovaný" je alibismus pro další podvody.

Maskování neexistujícího studia a lákání na podvodem udělované tituly nesmí chybět.

Zajímavé bude zveřejnění dokumentů a emailů vytvořeních "terčem výhružek" vondrákem, který "vždy jsem s lidmi komunikoval otevřeně" stále pokračuje v podvodech, které nejsou "technicky moc komplikované"

+4/−1
3.8.2016 16:35

S56t74a47n69i72s39l60a83v 35R45o94s41e82c35k54ý 9605639191529

To snad nemůže dostat homologaci pro provoz na pozemních komunikacích.

+1/0
3.8.2016 15:57

M16a54r38t26i81n 23L21a56n46c 9745334627591

Dostane. Akorát musí vyrobit ještě jeden a rozsekat ho při crashtestu...

:-)

0/0
3.8.2016 18:44
Foto

J17i14ř62í 25D98v64o36ř27á40k 5835869750218

Ne .ABS , Airbag , kontrola tlaku v pneumatikách , ...........

0/0
3.8.2016 19:27

P30e16t62r 30Č11e65r38m55á35k 9638395929330

Nemusí, pro maloseriovou výrobu platí jiné podmínky, viz. kaipan.

+2/0
3.8.2016 19:43
Foto

M57i25r92o85s60l72a84v 86Z37a29p20l54e95t36a91l 3227325668623

Homologaci dostane, samozřejmě s karoserií :-)

+1/0
3.8.2016 21:01

A15l61e17x 58K35o44u18b94a 6160332534741

"díky modernímu pětiosému obráběcímu centru srovnatelná s technologiemi využívanými při výrobě elektromobilů Tesla"

Protože Tesla vyrábí karoserii na CNC fréze, jasan...

Vždyť to má rám svařovanej z jeklů, srovnávat to s modernim sériově vyráběným autem je jako srovnávat nedělní domácí oběd s večeří ve vyhlášený luxusní restauraci, je to úplně jiná liga.

+5/−1
3.8.2016 15:49
Foto

J69i90ř50í 48D43v41o78ř20á12k 5885829100958

X,Y,Z . Jak se jmenují ty další dvě ?

0/0
3.8.2016 19:29
Foto

M17i34r74o73s25l33a67v 11Z33a40p26l98e89t57a76l 3657665608423

Pokud jsem dobře pochopil, tak to CNC bude obrábět maketu karoserie z hlíny v životní velikosti, není tím myšleno, že CNC bude dělat samotnou karoserii, na to jsou jiné postupy.... Je to škola a učí se postupy používané v automobilkách a takto se prostě karoserie navrhují, nejprve v PC, pak hliněný model v životní velikosti a pak podle toho samotný výrobek.

0/0
3.8.2016 21:07

R61o59b28e14r56t 91P59a42s21t64u73s31z61e20k 1515104681444

Zajímavé, vypadá to jako Kaipan, se kterým VŠB na vývoji elektromobilu pracovala (http://www.kaipan.cz/vize/elektromobil/). O Kaipanu nicméně ve článku skromně ani slovo. Že by se studenti učili i řešit nějaké ty autorsko-právní otázky?

0/0
3.8.2016 14:34

S78t82a64n51i50s39l73a51v 58K84r64e23j53c50a55r 6317506773134

VŠB jako konkurent SPŠ Mladá Boleslav. Kdo bude lepší, Češi nebo Moraváci? Češi oblékají Favorita, možná Moraváci zkusí T 613.

+1/0
3.8.2016 14:02

H76o81n23z82a 21T13a37r 3119782164572

Hezčí by byla 603 - MTX - 903 -JK 2500

Mít tak možnost navštívit archivy v Kopřivnické Tatře. To by se člověk divil .

https://www.youtube.com/watch?v=OOXdlEHsu68

https://www.youtube.com/watch?v=Qd6sogSelxw

https://www.youtube.com/watch?v=ilNmVqKVlao

https://www.youtube.com/watch?v=LIg32m6AYPU

+1/0
3.8.2016 18:37

P88e87t41r 85J82a94v90u21r29e54k 9617975163946

Souhlas, Tatra! Neměl by zájem Czechoslovak Grup do svého průmyslového portfolia? To by bylo parádní, kdyby Ttara zase sjížděla z montážní linky....

0/0
4.8.2016 8:24

P28e67t23r 27B10á20č42a 8475326865305

Elektrosportak je oxymoron.

0/−3
3.8.2016 14:00

J94i71ř61í 24H49o59r66á93k 8696962320

Dobrá práce. Fandím takovým projektům. Remcat, že to nemá automatickou převedovku (teoreticky by pro nižší rychlosti při správnem převodování ji ani nepotřebuje) nebo špatný rám umí každý, ale sestavit něco funkčního a DOKONČIT to, to už ne. Další studenti mohou udělat samostatný projekt, jak to vylepšit.

+1/−2
3.8.2016 13:47

J37i69ř54í 64F20r30á32n50e78k 8746281642525

ja remcam, ze to prevodovku ma ;-D

+1/0
3.8.2016 15:38

P88a19v11e67l 73V19i65t11v21a89r 7212439756709

Eh jo jasně, vyhodit a začít znova. Tohle vypadá spíš jako projekt ze SPŠE.

0/0
3.8.2016 19:36
Foto

H69o86n67z38a 19T71r90u97s67i62n89a 9890190960536

Jak vidím s čím přicházejí naši "inženýři" tak začínám mít celkem strach jít k "doktorovi"...

+3/0
3.8.2016 13:34
Foto

P21e11t40r 28P71r15o47c91h92á83z13k95a 3212466582214

Od základu špatná koncepce. Naprosto nevhodný rám s profilů místo trubek. Tam kde patří ohyb je svár. Koncepce mechanická převodovka a elektromotor se snad nehodí ani ke studiu natož k jízdě. Nevhodné rozložení hmotnosti.Nevím, ale pokud vysoká škola jde do takto hloupě navrženého projektu, pak by snad ani vysokou školou neměla být nazývaná. To učni dokáží postavit lepší káru.To to je tak na úrovni toho Afričana co si to sbastlil doma na dvoře se všeho co našel.Rv

+8/−2
3.8.2016 13:27

M87a48r60t45i82n 50M64a55r73u54s31i55n20e77c 3649225224885

Ale zas, kde inde mozte postavit auto, ktore je koncepcne zle, a skumat ako sa to prejavuje a preco.

+1/0
3.8.2016 16:47

J19o59s91e71f 70Š32o77l93t82e34s 8234608530483

Převodovka mi tam vůbec nevadí. Nepotřebujete spojku, stačí synchronizace a můžete v klidu řadit. Navíc to bude nějaký dvoukvalt, čisté pro dosažení uváděné rychlosti 180 km/h. Tesla vysokou rychlost řeší dvěma motory, tady to jaksi úplně nejde.

0/0
4.8.2016 19:29
Foto

P56e74t51r 38P72r23o12c55h54á66z72k49a 3582376232374

Proč si komplikovat život převodovkou když jde použít bez potíží elektronické řízení otáček a výkonu. Stálý převod lze realizovat na rozvodovce. I ta by mohla být zbytečná, pokud by se použil motor v každém kole. Tam je však problém s hmotností, tedy přesněji s neodpruženou hmotností, ale i to je v dnešní době už řešitelné. Od VŠ bych čekal nadčasové řešení a ne něco na úrovni amatéra v garáži.

+1/0
4.8.2016 19:35

J71o90s17e11f 86Š65o49l27t25e82s 8504988260513

Psali, že jim šlo o náklady. A ty se nejlépe stahují pomocí ověřených a jednoduchých řešení. Asynchronní střídavý motor je prostě se všemi těmi udělátky dost drahý, i když věřím, že ho zde možná použili, ono z druhé ruky se už použít dají. Ale musíte vzít v úvahu, že asi nemá zrovna moc vysoký výkon a tak se hodí ho zpřevodovat dvoukvaltem. Jednoduše na normální ježdění bude stále zařazena jednička a na dálnici tam šupnete dvojku. A tohle vám elektronické řízení nezachrání, protože motor vydrží jenom určitý počet otáček a pak se rozletí, respektive ztrácí výkon a plýtvá energií. Použití BLDC motorů je možné, ale zrovna skvěle to jezdit nebude, navíc jsou ty motory dost neskladné.

0/0
4.8.2016 21:14
Foto

P94e29t15r 74P79r68o48c90h97á19z42k63a 3912286312214

Vysoká škola by měla být nositelem technologie, ne dělat něco levně a jako. Právě moderní vývoj elektroniky, řídících systémů i když s počátku drahých posune tuto technologii dál. To, co poskládali není ani provozně nijak levné, není to nic objevného a v jejich provedení je to na hranici bezpečnosti. Při nejlepší snaze by to nemělo šanci na homologaci. Ta však u prototypů není důležitá. Důležité je vést ty mladé k něčemu novému, lepšímu a ne skládat něco s kousků jen proto, že je to levné.

0/0
5.8.2016 20:46

J94i63ř65í 21S42c16h58w66a82c17h 8578364558316

to je jako tvrdit, že student medicíny by měl už během studia dělat transplantaci srdce a ne jen "jako" ale "doopravdy"..... ;-)

+1/0
5.8.2016 21:17

J24i85ř14í 59S47c67h74w77a68c74h 8468724818736

jste fakt borec, poznat jen tak z několika fotek, že to je velmi špatné. Zvláště využití fotopixelů místo váhy, pro přesné "stanovení" hmotnosti připadající na obě nápravy mě fascinuje. ;-)

0/0
5.8.2016 21:35
Foto

P47e93t46r 27P15r29o28c84h86á82z45k46a 3612316662324

Na základní odhad ty obrázky stačí. Každý, kdo v životě něco postavil a nebo se u podobných staveb pohyboval to dokáže odhadnout. Hlavně zvolený materiál rámu je absolutně nevhodný.

0/0
7.8.2016 19:03

J42i91ř68í 82S32c37h14w54a60c55h 8428364888296

no o "materiálu" nikde není ani slovo a z fotek se materiál těžko hádá, ale asi máte na mysli profily, ze kterých je svařený rám....

celkem, by mě zajímalo pár konkrétních argumentů, proč je ten zvolený "materiál" tak "absolutně nevhodný".

0/0
7.8.2016 20:13
Foto

P48e60t41r 20P72r46o88c52h16á37z46k37a 3122686232844

Na rozdil od trubek,ktete se pouzivaji na vyrobu ramu jd to jen obycejne zelezo s mensi pevnosti.Spousta spoju je misto ohybu resena svarovanim.Dalsi zdroj problemu.Trubka pri dtejnem rozmeru bude mit mensi hmotnost,vetsi pevnost.Myslim samozrrjme kvalitni trubku.Treba Columbus a podobne.Jakel se hodi tak doma na stavbu treba malotrktoru a pofobne.Dneska sice nektere firmy delaji ovalne profily,ale jedna se spise o splostelou trubku.Jednou pri stavbe ramu pro autokros jsme na jednom miste pouzili jakel a i mdyz to nebylo extra namahane misto uz pri tteningu se to ohlo a pak zlomilo.Po nahradr trubkou bylo po.potizich.Urcite by se dalo jmenovat i vic duvodu,ale tohle snad staci.

0/0
8.8.2016 10:04

J45i17ř55í 36S81c76h88w58a46c43h 8488844718716

všechno co uvádite, je jen problém jak je vše dimenzováno, ano trubka z kvalitního materiálu vydrží více než stejná trubka či jekl z méně kvalitního materiálu, ale větší trubka či jekl z "bláta" může vydržet klidně více. Takže rám z jeklu může být těžší a to bude jeho jediná nevýhoda. Pokud se nehoní za minimální váhou, tak jim to může být jedno. Pokud jsou svary kvalitní nemusí znamenat žádný problém. Nakonec i ohýbaný rám se někde musí posvařovat, že. Ano, jekl není ideální profil, ale "absolutně nevhodný" bych ho rozhodně nenazýval.

0/0
8.8.2016 13:23

J92i39ř64í 48F32r13á35n88e84k 8776791352645

Zaprve, hrozne me zajima spojeni manualni prevodovka a elektromotor - bud je to chyba v clanku ci abslutni konstrukcni nesmysl.

Zadruhe, celkem se divim, ze do neceho takto "nepokrokoveho" (nevsimam si zadne inovace) investuje skola nemale penize, zatimco ostatni obory stradaji.

+12/−2
3.8.2016 12:55

J32i55ř29í 68N90o69v25á47k 8867102163

Proč by nešla spojit nějaká manuální převodovka s elektromotorem? Předpokládám, že účelem je zvýšení dojezdu, kdy převodovka drží elektromotor v nižších otáčkách a ten tedy neodebírá takový proud.

+1/−1
3.8.2016 15:06

J51i58ř11í 94F76r33á60n27e79k 8236971802885

Prevodovka je v aute primarne proto, ze spalovaci/vznetovy motor ma nejlepsi vykon/tocivy moment v urcitem spektru otacek - toho se dosahuje optimalizaci prevodu (rychlosti) tak, aby bylo vyuziti pohonu co nejucinnejsi.

V pripade elektromotoru je prubeh tociveho momentu v podstate linearni, tudiz neni nutno pridavat konstrukcne tezsi a slozitejsi system - obzvlaste v pripade, bavime-li se o sportovnim voze, kde se ocekava, ze kroutak bude ponekud vyssi a v tu chvili musite premyslet nad silnejsi = tezsi prevodovkou.

Kazde kilo navic ubira vozidle na dojezdu, zhorsuje jizdni vlastnosti a v neposledni rade takoveto reseni zveda vyslednou vyrobni cenu, coz u studenskeho vozidla, hadam, neni kyzeny jev.

Odber a restrikce otacek se da resit softwarove, ma-li to miti takovy ucel, tak se odbornici z VSB kapke minuli...

+3/0
3.8.2016 15:18

J86i95ř59í 39N75o10v27á54k 8427382763

Není potřeba vysvětlovat, k čemu je v běžném autě převodovka a jak funguje elektromotor. ;-) Já vím, že otáčky elektromotoru se dají omezit i jinak, ale jak chceš potom dosáhnout nějaké větší rychlosti? Nechci tady něja teoretizovat. Já jen vím, že v praxi se toto spojení používá a stačí se podívat třeba k výrobci elektromotocyklů Brammo.

+1/0
3.8.2016 15:27

J52i78ř69í 33F84r91á32n23e88k 8306181572645

Inu, jednoduse - v realnem case manipuluji s nastavenou restrikci bud programem v ECU ci jakkoliv manualne, treba tlacitky na volantu, nebo padly pod nim.

Ja vim, ze existuji aplikace, ale v ponekud jinych oborech, resp. pro jiny ucel nez "Ekologicka sportovni jizda pro mlade" - tak totiz cil tohoto projektu chapu.

Staci se podivat na Teslu, Porsche a podobne, kteri maji urcite vetsi zkusenosti & prostredky - vsichni absence prevodovky vyuzivaji ve svuj prospech, nechapu proto smysl v tomto pripade :-)

+1/0
3.8.2016 15:33

J33i60ř98í 22N66o50v66á49k 8147132733

Jasně, aplikace u sportovní e-motorky je úplně jiný obor... :)

Nemá smysl sem tahat Teslu nebo Porsche. Tam jsou použité technologie jistě trochu jinde, než zde. Důvod k tomu jistě měli a mně i dává smysl. Tečka.

+1/0
3.8.2016 15:46

J64i18ř20í 98F88r96á25n71e28k 8346541902925

U sportovni Off-Road motorky, kde to dava smysl, takze ano...

Ja se s Vami nehodlal prit, na tecku ci osvetleni duvodu by mi pripadne mel odpovedet nekdo zasveceny, nemyslite? :-P

0/0
3.8.2016 15:54

J94i30ř74í 67N98o58v55á38k 8407362773

Tak pokud je Brammo Empulse, podle Tebe offroad motorka...

+1/0
3.8.2016 16:08

J75i87ř60í 14F75r88á71n48e15k 8146251732925

Nevyznam se v portfoliu Brammo, proto cerpam z wiki, kde se o prevodovce pise u modelu pro MC:

In May 2011, Brammo announced two new models of electric motorcycle, the Engage and the Encite. The Engage is a full-sized dirtbike, available in both motorcross (offroad) and supermoto (onroad, mostly) variants. The Encite MMX Pro, the smaller of the two bikes, was described as a more hardcore racing version. Along with the announcement of the two bikes came the announcement that the company had partnered with SMRE, an Engineering and Design firm based in Umbertide, Italy. SMRE had designed the mechatronic six-speed gearbox that the new bikes, in prototype form, were using.[21]

0/0
3.8.2016 16:18

J43i25ř72í 58N89o33v19á41k 8677142903

Nechme to být. Jinak Empuls má šestistupňovou převodovku a je to silniční stroj. Já jen narážel na to, že jsi spojení elektromotoru a převodovky nazval "konstrukčním nesmyslem". Společnost Brammo má s výrobou elektromotorů a baterií dost zkušeností na to, aby věděli, co dělají. Stejně tak na VŠB určitě měli k použití racionální důvod.

+2/0
3.8.2016 16:29







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.