Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Sovětský krasavec vznikl po partyzánsku, toužili po něm i v USA

V tehdejším východním bloku nevzniklo mnoho vozidel, která by si získala obdiv na technologicky vyspělém Západě. Jedním z takových byl futuristicky vypadající minibus ZIL-118, doba a strana mu však nepřála.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J89a84n 59L50u65k61á37š 7917223343532

Ten puvodni je docela hezkej, ten modernizovanej uz ne.

0/0
2.9.2016 11:27

P95a89v25e21l 34M43a40c97h 7392236600488

Tak si udelame shrnuti. Rusove vyrobili za 36 let (1962 az 1998) 88 az 92 minibusu coz je zhruba 3 za rok a to nam nekdo chce namluvit ze si Americane chteli koupit licenci? Co je to proboha za nesmysly.

+3/−5
29.8.2016 23:21

V35l16a89d88i29m77í89r 20K29a29l14n17ý 2981607697

Jak souvisí počet vyrobených kusů se zájmem o licenci?

+6/0
30.8.2016 19:17

P77a40v10e86l 38M60a72c31h 7462836120828

Vseobecne se licence nabizi/kupuje kdyz se nejaky vyrobek skutecne da vyrobit (anglicky manufacturability), dokumentace je k mani, prudentni zajemce se zajima jak dlouho se vyrobek vyrabi a kolik kusu se prodalo (marketability) atd. aby nakonec byl schopny dostat svuj kapital/investment zpet i s profitem. Nikdo nekupuje jak se rika "zajice v pytli". Dobry prehled podminek licencovani je v priloze.

wiki.creativecommons.org/wiki/Considerations_for_licensors_and_licensees#Considerations_for_licensors

+1/−2
30.8.2016 20:23

D31a15v44i47d 91N39e46b33e44s74k71ý 8187231329241

Ford taky nechtěl koupit zajíce v pytli, ale asi se jen bavil o tom, jestli by se do toho pytle mohl podívat. A Rusové řekli, že nemohl.

+3/0
31.8.2016 7:46

J33a75n 85L17u21k73á72š 7617663383352

Ja bych tomu veril. Soudruzi davali pred ekonomickym potencialem prednost planovanemu hospodarstvi.

0/0
2.9.2016 11:21

M32i86l62a84n 52W14e26l94s68e15r 5842808218761

Pro znalce mikrobusu a starsi ctenare: Trochu mi to pripomina ROBUR. Ten se vyrabel myslim v DDR.....

+5/−5
29.8.2016 18:08

M61i36l35a13n 68W91e73l16s46e48r 5542608758891

Proc mi (neviditelni) davate minusy ? Pokud k tomu mate nejake vyhrady, tak je napiste pod muj prispevek. Alespon bude diskuse zajimava. Mozna netusite, co je Robur......

+9/0
29.8.2016 21:55

M18a57r52t76i19n 65J17i58r69o58u32s66e90k 7276635195488

Robur je Dobyvatel. :-)

+2/0
29.8.2016 22:56

J93i73ř39í 58T46o47m58e97š 5452610253502

V DDR se vyráběl podobný trochu větší Robur - menší autobus s tuším dieslovým motorem a ještě trochu menší minibus Barkas ale dvoutakt. Obojí vzhledově dost podobné.

+2/0
31.8.2016 10:32

V23o39j91t37ě35c85h 20M61a17l71ý 5552699131668

Jistá podobnost je i s mikrobusem Nysa. Díky za zajímavý článek.

+1/0
31.8.2016 13:45

V75o80j11t11ě55c52h 37M10a60l86ý 5462419711208

Jistá podobnost je i s mikrobusem Nysa. Díky za zajímavý článek

+1/0
31.8.2016 13:47

J16a72n 23B23á78r15t90a 3930246988

Ten autobus nebo malý náklaďák byl poháněn benzinovým motorem. Vzhledově to bylo docela podobné Avii.

+1/0
31.8.2016 19:42

J66a38n 97M50a78c93h20á56č 3507716463242

Robury měly benzínový motor.

0/0
1.9.2016 9:12

M98i79l69o37š 67K75o84l90m48a26n 6806383977282

Reaguji nejen na váš příspěvek, ale i na ty co vám odpovídají. S Roburem, Barksem, Nysou a dalšími jsem jezdil, První Robury byly skutečně diesel, ale motory nebyly příliš spolehlivé a říkalo se jim "Pomsta za sudety", další benzinové už byly o něco lepší a vyráběly se v několika verzích. První Barkasy byly 900cm a měly "čumák" jak bylo tehdy běžné v provedení nákladní a uzavřená dodávka, měl jsem oba. Po nich přišly nové s motorem vedle řidiče 1000ccm 50 HP, ty byly už slušné a lepší než naše Š1203. Nysu jsem taky měl, byla vyráběna v Polsku, stejně jako Žuk, obsah 2400ccm, tři rychlosti a nic moc, Nysa a první Žuky měly ještě spodové motory. Tomu co je na obrázku se nepodobalo nic z toho.

+1/0
31.8.2016 21:36

R94a42d50i34m 47P69o26l52á89š12e33k 9766893609689

Když oni všichni ti designéři jezdili na stejné výstavy a nejspíš taky měli předplacen stejné odborné technické časopisy.

Klidně je možné, že v enderáckém Roburu , vyráběly se tuším v lužické Žitavě a byl jsem tam coby na letním táboře v NDR v Lužici na exkurzi, se designem toho mikrobusu inspirovali.

Problém bude asi v tom, že jak v padesátých a šedetátých letech vyvinuli toho Robura, tak až do konce socialismu v NDR nejspíš ani nijak nezdokonalili vyráběné auto ani výrobní provozy.

+1/0
30.8.2016 8:17

M24a36r35t97i91n 72N43e52b50e46s25k19ý 7326600497562

Jsem docela pamětník, Robury znám, jak před "modernizací", tak i po ní, ale podobu tam fakt nevidím. Snad jen to, že je to velké auto na benzín, že autobus od Roburu měl oblá skla do střechy po straně a vzadu, ale tam podobnost končí.

+4/0
30.8.2016 13:26

R69a52d60i98m 77P16o26l34á75š96e56k 9886673139909

Tipuji, po zkušenostech z socialistické výroby, že Rusové nemohli prodat licenci Amíkům, ani kdyby chtěli a potřebovali zoufale dolary.

Dost pravděpodobněm když to jako prototypy stavěli na koleně, nenamáhali se s žádnou techncikou ani výrobní dokumentací a tak neměli co coby licenci prodat.

+5/0
29.8.2016 17:36

J84i33ř32í 34S89c55h39w16a54c60h 8888984868326

je to celkem možné ;-)

+1/0
29.8.2016 20:23

L60u92k91á49š 54A63d33a39m61e90c 3187203110317

Rusové ten potenciál mají, jen měli ve 20. století tu smůlu, že zkusili vybudovat zcela nový politický řád a nevyšlo to. Snad se jim bude v 21. století víc dařit. Třeba ty nejnovější Lady, Gazy a Uazy nevypadají vůbec marně.

+3/−2
29.8.2016 16:49

M93a26r53t84i46n 55N39e84b10e35s59k10ý 7396460157472

Jen to provedení, jako by si to majitel stavěl doma....

+2/−1
30.8.2016 13:29

J87a16n 38L11u24k13á63š 7497223493662

Nejnovejsi Lady zatim nejsou v EURO 6 provedeni k dispozici, tudiz zde ani nejezdi, ale verim, ze u vas je to to nejlepsi, na co se da nasetrit.

0/0
2.9.2016 11:26

M55i71r40o26s78l54a17v 21P38e17t13e61r41k91a 6749926651880

ale jsou a jezdi =)

0/0
2.9.2016 13:17

V53l34a86d33i23m13í11r 81N98o17v90o61t14n72ý 1969870822230

Nevím, mně to přijde na první pohled podivně disproporční, příliš malý podvozek na takovou kraksnu nad ním. Jízdní vlastnosti (zvlášť na ruských "silnicích") musely být dost hrozné.

+2/−1
29.8.2016 13:16

D69u19š79a55n 31R35a76j40n83i53n95e19c 4484202963591

Invencia sovietského človeka je nekonečná ! Mne stačilo , keď sme boli v rafinérii v Riazani a vznikol tam problém s deravým plynovým potrubím . Hrozilo odstavenie rafinérie. Sovieský človek to vymyslel bravúrne . Prišli tesári , urobili bednenie 2x3x3 metre okolo netesnosti. Na chvilu znížili tlak v potrubí a prifrčalo asi 5 rakiet zo špecialným "sibírským" betonom . Zaliali rúru , do rána nechali tuhnúť a ráno sa vyrábalo ďalej ako by sa nič nestalo ! Nevidieť , neverím !

+9/0
29.8.2016 13:05

J67a24n 79D31r57t37i24n96a 4542106303757

Jezdil jsem do Ruska tesne pred rozpadem svazu. Meli jsme se podilet na vyvoji televiznich prijimacu ktere byli o jednu generaci pred tehdejsim zapadnim standardem (rikalo se tomu postupna digitalizace). Prekvapila me vynikajici uroven ruskych techniku. Moc se nam libilo ze vpodstate kazdy vyvojar mel k sobe "sekretarku" ktere zrejme vybirali na nejake soutezi o volbu miss. Vzali nas do fabriky kde se televize vyrabely, prekvapila nas vyroba prijimacu ktere byly "sto let za opicemi". Ptali jsem se tam nejakeho sefa proc vyrabi takove vykopavky kdyz maji vyvojove oddeleni ktere pracuje na necem co predbiha zapadni svet. Rikal nam ze neni duvod neco menit, vsechno co vyrobi se proda (pry by toho prodal I desetinasobek) - pry na smenny obchod. Ty mi das televizi, ja tobe prase a par metraku brambor. Ti lide byli schopni vymyslet spickove veci, ale ten jejich system to dokonale dusil uz v zarodku.

+20/0
29.8.2016 12:08

D13a40v64i53d 18N61e32b56e18s97k13ý 8607561829281

Chápete, že vývoj něčeho, co je jednu generaci napřed před masovým standardem u sousedů, není dokladem technické vyspělosti, ale spíše zaostalosti?

+2/0
31.8.2016 7:53

K56a84r89e67l 80B63a53r14t81a18k 9616641425936

Ten starší je hezčí. Jen ta spotřeba musela být smrtící.

+9/0
29.8.2016 12:01

T82o10m30á15š 11V37r53á88b52e10l 8860864503514

O tomto minibusu jsem vůbec nevěděl je v vidět, že i Rusové dokážou udělat krásný a asi i kvalitní vůz stačí aby jim do toho nekecalo vedení komunistické strany a stát a kdyby jim do toho stát nekecal ani poté co ho vyrobili mohlo to být pro ZIL i ziskové auto.

Mimochodem doporucuji http://youtu.be/cHRX_6rBs6M

je to dokument Al-Jazeery o stavu automobilky ZIL a zároveň i drama, to nastává ve chvíli, když si Kreml objedná dvě auta což samozřejmě zaměstnance automobilky co defacto skoro žádná auta už nevyrábí dost vyhodí z konceptu

+3/0
29.8.2016 11:36

J69i21ř28í 74P74a18u66l 3216645427482

Všude na světě se najdou šikovní lidé, co umí vyrobit jeden, dva kousky. Problém nebo umění je vyrábět a prodávat ve velkých seriich. Nedávno jsem kdesi viděl, jaký trhák byla v 60. letech Felicia. Měli o i ní zájem i v USA, ale když americký obchodník vznesl požadavek na dodávku vozů převyšující roční výrobu, tak event. kontrakt skončil ještě dříve než začal.

+9/0
29.8.2016 12:21

T21o59m35á81š 45M56a95c89e61j35k96a 6811552547547

Tak soukromník by se zařídil tak, aby to byl schopen dodat. Postavil továrnu, prodal licece atd. Čehož Strana a vláda schopná nebyla.

+2/0
29.8.2016 14:47

S74t67a42n88i79s92l23a11v 44K70r88e86j89c33a37r 6707446863654

Za Chruščova i Brežněva to v tomto soustátí opravdu nešlo! Je pravdou, že to vzdáleně připomíná známé Latvie, nejen z doby po srpnu 1968. Ale i ze známé Máši a medvěda. A rozhodně tato koncepce je a byla by estetičtější než známé Turisty, jež vozily sovětské kosmonauty na Bajkomur a Československé turisty po sovětských městech.

0/0
29.8.2016 15:46

R88a77d27i17m 17P52o89l95á88š25e71k 9386713299299

Protože měli naplánovanou výrobu a dodávky materiálu pro cokoliv v průměru 5 let dopředu - na každou pětiletku prakticky už v té minulé. Ten plán prošel spoustou úřadů , odhlasovala ho spousta výborů komunistické strany a podepsal spousta předsedů okresu, kraje a dalších papalášů.

Kdyby v něm něco změnili, tak by to obrovské kolečko proběhlo znova.

0/0
29.8.2016 17:26

M43a98r77e74k 61H55r97u57b89y 6217552681168

Podobným systémem dnes funguje EU či stavba dálnic ;-)

+1/0
29.8.2016 22:24

J66i34ř63í 61K93o89c64u76r56e60k 6355464895968

A když přišel pan Vichtrle s kontaktní čočkou, tak se k tomu strana neuměla postavit: V plánu takový objev nebyl.

+1/0
30.8.2016 12:14

J34a84r72o41m27í66r 69P89e37t91l68a35c20h 2904302365943

Když uvalil západ na Rusko sankce, mohl by Putin projekt obnovit a začín s novou výrobou. Mohou mát v Rusku i vlastní projekty, nemusí jen v Togliati vyrábět licenční Dacie Logan a vydávat je za žigulíky ;-D

0/0
29.8.2016 11:33

T60o82m83á38š 63V61r19á44b81e63l 8520854483524

Pod Bo Anderssonem měla Lada šanci nakonec Lada Vesta a XRAY nejsou špatná auta na Ladu dokonce skvělá auta, nicméně Lada má nyní opět ruské vedení a vše se vrací do starých kolejí.

0/0
29.8.2016 11:42

T38o71m57á73š 71C27h78r38a12s45t76n95ý 2701914681793

Ruské vedení tak není, Bo Anderssona nahradil Nicolas Maure, exředitel Dacia.

http://www.wsj.com/articles/renault-nissan-name-nicolas-maure-as-new-ceo-at-russias-avtovaz-1458039592

+1/0
29.8.2016 12:28

J73o56s30e64f 73V62a16l67a 9690333623963

neverim, ze AvtoVAZ je jeste pod kontrolou Renaulta. Pokud prece jenom ano. pak takovy strategicky podnik Rusko bud znarodni (jako s McD) nebo jinak dostane pod vladni kontrolu. Putin nema zajem, aby mu Francouzi koukali pod poklicku ve strategicke vyrobe aut.

0/0
29.8.2016 19:45

T44o12m27á13š 88V49a40l62d61e27r 7573180259

zajímavý názor.

0/0
29.8.2016 22:30

J32a80r48o61s66l89a26v 74Č11a89n94ě65k 8827776758658

Takový Ruský Volkswagen pro hipiky.

+7/0
29.8.2016 11:23

K88a13r47e64l 81B92a98r27t72a17k 9316611155276

To je přesné.

0/0
29.8.2016 12:02

J55i97ř21í 48Z51ý80k66a 9169123421450

ačkoliv nejsem rusofil, tak bych asi i vyměnil svou hippies VW dodávku za toho ZILa v předfaceliftu. Fakt se mi to líbí R^

+3/−1
29.8.2016 12:21

D31u43š22a32n 47R15a70j63n96i72n24e19c 4534422393811

A kde by si ju kúpil ? Veď to nebola ani skušobná seria / ani 100 kusov vyrobených na kolene/ a sovietskému človeku došiel dych , tak ako veľakrát pred a aj potom !

+1/0
29.8.2016 13:08

P30e87t59r 68Č64e68r82m43á96k 9548445369940

Koupit se dá všechno, na aukcích se objevují automobily vyrobené i v daleko menších počtech, je to jen otázka peněz...

0/0
29.8.2016 18:12

J97i81ř10í 15S29c59h59w86a94c35h 8128594978186

pokud ještě nějaký kousek existuje, tak by rozhodně nebyl za cenu (coby výměna) VW Transporter T1 natož pozdějších generací...Zýka má tuším T2. ;-)

0/0
29.8.2016 20:30

P54e41t88r 67Č15e21r98m46á28k 9528725809620

Nikdo taky nepíše že to bude stát stejně jako tuctová t2;-)

0/0
30.8.2016 16:58

P59a77v35e92l 70V44a68c98e89k 1230142335811

Ne pro hippiky, ale pro sčastlivyje.

0/0
30.8.2016 7:10

D79a93n35i61e57l 19S65c60h38a12c17h85e38r24l 3945610623578

Kdo někdy pracoval v Rusku nebo CCCP a zažil jejich ''pracovní mentalitu'' ničemu se nediví....Se vůbec divím, že se ten stát nerozpadl ještě...

+10/0
29.8.2016 10:42

J41i48ř96í 98S19c69h42w40a24c38h 8188634288836

ale on se rozpadl ;-)

+2/0
29.8.2016 20:32







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.