Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Sovětský krasavec vznikl po partyzánsku, toužili po něm i v USA

V tehdejším východním bloku nevzniklo mnoho vozidel, která by si získala obdiv na technologicky vyspělém Západě. Jedním z takových byl futuristicky vypadající minibus ZIL-118, doba a strana mu však nepřála.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J98a58n 41L57u43k37á73š 7567593193342

Ten puvodni je docela hezkej, ten modernizovanej uz ne.

0/0
2.9.2016 11:27

P54a59v14e91l 41M28a19c80h 7212566620588

Tak si udelame shrnuti. Rusove vyrobili za 36 let (1962 az 1998) 88 az 92 minibusu coz je zhruba 3 za rok a to nam nekdo chce namluvit ze si Americane chteli koupit licenci? Co je to proboha za nesmysly.

+3/−5
29.8.2016 23:21

V40l33a85d60i82m86í36r 86K59a84l55n73ý 2311417717

Jak souvisí počet vyrobených kusů se zájmem o licenci?

+6/0
30.8.2016 19:17

P69a18v89e72l 50M25a97c47h 7322116380678

Vseobecne se licence nabizi/kupuje kdyz se nejaky vyrobek skutecne da vyrobit (anglicky manufacturability), dokumentace je k mani, prudentni zajemce se zajima jak dlouho se vyrobek vyrabi a kolik kusu se prodalo (marketability) atd. aby nakonec byl schopny dostat svuj kapital/investment zpet i s profitem. Nikdo nekupuje jak se rika "zajice v pytli". Dobry prehled podminek licencovani je v priloze.

wiki.creativecommons.org/wiki/Considerations_for_licensors_and_licensees#Considerations_for_licensors

+1/−2
30.8.2016 20:23

D51a26v98i31d 14N50e27b17e70s82k53ý 8867301719591

Ford taky nechtěl koupit zajíce v pytli, ale asi se jen bavil o tom, jestli by se do toho pytle mohl podívat. A Rusové řekli, že nemohl.

+3/0
31.8.2016 7:46

J48a98n 85L82u59k69á58š 7117893483152

Ja bych tomu veril. Soudruzi davali pred ekonomickym potencialem prednost planovanemu hospodarstvi.

0/0
2.9.2016 11:21

M47i59l92a10n 84W31e24l45s20e87r 5372798148551

Pro znalce mikrobusu a starsi ctenare: Trochu mi to pripomina ROBUR. Ten se vyrabel myslim v DDR.....

+5/−5
29.8.2016 18:08

M23i70l88a25n 30W69e10l90s75e98r 5602498508681

Proc mi (neviditelni) davate minusy ? Pokud k tomu mate nejake vyhrady, tak je napiste pod muj prispevek. Alespon bude diskuse zajimava. Mozna netusite, co je Robur......

+9/0
29.8.2016 21:55

M18a50r35t59i25n 66J89i33r17o85u60s39e51k 7206835315688

Robur je Dobyvatel. :-)

+2/0
29.8.2016 22:56

J93i39ř68í 88T79o43m79e29š 5482240713602

V DDR se vyráběl podobný trochu větší Robur - menší autobus s tuším dieslovým motorem a ještě trochu menší minibus Barkas ale dvoutakt. Obojí vzhledově dost podobné.

+2/0
31.8.2016 10:32

V42o59j44t61ě15c93h 83M37a22l22ý 5242319151838

Jistá podobnost je i s mikrobusem Nysa. Díky za zajímavý článek.

+1/0
31.8.2016 13:45

V37o84j78t59ě26c69h 16M15a30l79ý 5612889731708

Jistá podobnost je i s mikrobusem Nysa. Díky za zajímavý článek

+1/0
31.8.2016 13:47

J16a21n 11B94á39r90t56a 3510976338

Ten autobus nebo malý náklaďák byl poháněn benzinovým motorem. Vzhledově to bylo docela podobné Avii.

+1/0
31.8.2016 19:42

J56a36n 55M19a56c78h18á63č 3147516583102

Robury měly benzínový motor.

0/0
1.9.2016 9:12

M69i31l54o64š 54K21o79l81m72a40n 6336773257202

Reaguji nejen na váš příspěvek, ale i na ty co vám odpovídají. S Roburem, Barksem, Nysou a dalšími jsem jezdil, První Robury byly skutečně diesel, ale motory nebyly příliš spolehlivé a říkalo se jim "Pomsta za sudety", další benzinové už byly o něco lepší a vyráběly se v několika verzích. První Barkasy byly 900cm a měly "čumák" jak bylo tehdy běžné v provedení nákladní a uzavřená dodávka, měl jsem oba. Po nich přišly nové s motorem vedle řidiče 1000ccm 50 HP, ty byly už slušné a lepší než naše Š1203. Nysu jsem taky měl, byla vyráběna v Polsku, stejně jako Žuk, obsah 2400ccm, tři rychlosti a nic moc, Nysa a první Žuky měly ještě spodové motory. Tomu co je na obrázku se nepodobalo nic z toho.

+1/0
31.8.2016 21:36

R26a83d39i57m 42P39o60l32á33š69e59k 9596353229269

Když oni všichni ti designéři jezdili na stejné výstavy a nejspíš taky měli předplacen stejné odborné technické časopisy.

Klidně je možné, že v enderáckém Roburu , vyráběly se tuším v lužické Žitavě a byl jsem tam coby na letním táboře v NDR v Lužici na exkurzi, se designem toho mikrobusu inspirovali.

Problém bude asi v tom, že jak v padesátých a šedetátých letech vyvinuli toho Robura, tak až do konce socialismu v NDR nejspíš ani nijak nezdokonalili vyráběné auto ani výrobní provozy.

+1/0
30.8.2016 8:17

M56a46r25t69i45n 88N56e39b83e79s76k68ý 7356910327572

Jsem docela pamětník, Robury znám, jak před "modernizací", tak i po ní, ale podobu tam fakt nevidím. Snad jen to, že je to velké auto na benzín, že autobus od Roburu měl oblá skla do střechy po straně a vzadu, ale tam podobnost končí.

+4/0
30.8.2016 13:26

R39a97d39i94m 77P15o70l22á96š76e46k 9616933159299

Tipuji, po zkušenostech z socialistické výroby, že Rusové nemohli prodat licenci Amíkům, ani kdyby chtěli a potřebovali zoufale dolary.

Dost pravděpodobněm když to jako prototypy stavěli na koleně, nenamáhali se s žádnou techncikou ani výrobní dokumentací a tak neměli co coby licenci prodat.

+5/0
29.8.2016 17:36

J97i62ř35í 35S25c62h41w35a63c85h 8988584798736

je to celkem možné ;-)

+1/0
29.8.2016 20:23

L14u68k98á74š 39A61d29a40m43e21c 3847343280917

Rusové ten potenciál mají, jen měli ve 20. století tu smůlu, že zkusili vybudovat zcela nový politický řád a nevyšlo to. Snad se jim bude v 21. století víc dařit. Třeba ty nejnovější Lady, Gazy a Uazy nevypadají vůbec marně.

+3/−2
29.8.2016 16:49

M98a37r62t34i64n 80N24e42b98e76s68k26ý 7136440527942

Jen to provedení, jako by si to majitel stavěl doma....

+2/−1
30.8.2016 13:29

J28a34n 95L18u38k77á71š 7317413843882

Nejnovejsi Lady zatim nejsou v EURO 6 provedeni k dispozici, tudiz zde ani nejezdi, ale verim, ze u vas je to to nejlepsi, na co se da nasetrit.

0/0
2.9.2016 11:26

M64i51r49o11s96l69a42v 97P10e61t44e77r65k41a 6149906391570

ale jsou a jezdi =)

0/0
2.9.2016 13:17

V36l27a76d44i24m85í87r 26N88o24v37o15t30n49ý 1759260722910

Nevím, mně to přijde na první pohled podivně disproporční, příliš malý podvozek na takovou kraksnu nad ním. Jízdní vlastnosti (zvlášť na ruských "silnicích") musely být dost hrozné.

+2/−1
29.8.2016 13:16

D97u79š98a83n 15R43a89j60n50i68n64e13c 4474472233941

Invencia sovietského človeka je nekonečná ! Mne stačilo , keď sme boli v rafinérii v Riazani a vznikol tam problém s deravým plynovým potrubím . Hrozilo odstavenie rafinérie. Sovieský človek to vymyslel bravúrne . Prišli tesári , urobili bednenie 2x3x3 metre okolo netesnosti. Na chvilu znížili tlak v potrubí a prifrčalo asi 5 rakiet zo špecialným "sibírským" betonom . Zaliali rúru , do rána nechali tuhnúť a ráno sa vyrábalo ďalej ako by sa nič nestalo ! Nevidieť , neverím !

+9/0
29.8.2016 13:05

J24a18n 54D49r64t61i84n17a 4552146913797

Jezdil jsem do Ruska tesne pred rozpadem svazu. Meli jsme se podilet na vyvoji televiznich prijimacu ktere byli o jednu generaci pred tehdejsim zapadnim standardem (rikalo se tomu postupna digitalizace). Prekvapila me vynikajici uroven ruskych techniku. Moc se nam libilo ze vpodstate kazdy vyvojar mel k sobe "sekretarku" ktere zrejme vybirali na nejake soutezi o volbu miss. Vzali nas do fabriky kde se televize vyrabely, prekvapila nas vyroba prijimacu ktere byly "sto let za opicemi". Ptali jsem se tam nejakeho sefa proc vyrabi takove vykopavky kdyz maji vyvojove oddeleni ktere pracuje na necem co predbiha zapadni svet. Rikal nam ze neni duvod neco menit, vsechno co vyrobi se proda (pry by toho prodal I desetinasobek) - pry na smenny obchod. Ty mi das televizi, ja tobe prase a par metraku brambor. Ti lide byli schopni vymyslet spickove veci, ale ten jejich system to dokonale dusil uz v zarodku.

+20/0
29.8.2016 12:08

D22a67v61i92d 48N16e20b40e73s30k82ý 8857821739271

Chápete, že vývoj něčeho, co je jednu generaci napřed před masovým standardem u sousedů, není dokladem technické vyspělosti, ale spíše zaostalosti?

+2/0
31.8.2016 7:53

K32a22r51e76l 23B20a15r40t31a75k 9176401235726

Ten starší je hezčí. Jen ta spotřeba musela být smrtící.

+9/0
29.8.2016 12:01

T52o78m22á62š 77V91r88á74b26e96l 8360164493734

O tomto minibusu jsem vůbec nevěděl je v vidět, že i Rusové dokážou udělat krásný a asi i kvalitní vůz stačí aby jim do toho nekecalo vedení komunistické strany a stát a kdyby jim do toho stát nekecal ani poté co ho vyrobili mohlo to být pro ZIL i ziskové auto.

Mimochodem doporucuji http://youtu.be/cHRX_6rBs6M

je to dokument Al-Jazeery o stavu automobilky ZIL a zároveň i drama, to nastává ve chvíli, když si Kreml objedná dvě auta což samozřejmě zaměstnance automobilky co defacto skoro žádná auta už nevyrábí dost vyhodí z konceptu

+3/0
29.8.2016 11:36

J40i31ř70í 75P47a38u71l 3646775897812

Všude na světě se najdou šikovní lidé, co umí vyrobit jeden, dva kousky. Problém nebo umění je vyrábět a prodávat ve velkých seriich. Nedávno jsem kdesi viděl, jaký trhák byla v 60. letech Felicia. Měli o i ní zájem i v USA, ale když americký obchodník vznesl požadavek na dodávku vozů převyšující roční výrobu, tak event. kontrakt skončil ještě dříve než začal.

+9/0
29.8.2016 12:21

T73o80m46á84š 84M17a92c47e86j93k18a 6301172907837

Tak soukromník by se zařídil tak, aby to byl schopen dodat. Postavil továrnu, prodal licece atd. Čehož Strana a vláda schopná nebyla.

+2/0
29.8.2016 14:47

S51t16a25n25i70s73l45a74v 19K59r98e69j12c50a17r 6747876393884

Za Chruščova i Brežněva to v tomto soustátí opravdu nešlo! Je pravdou, že to vzdáleně připomíná známé Latvie, nejen z doby po srpnu 1968. Ale i ze známé Máši a medvěda. A rozhodně tato koncepce je a byla by estetičtější než známé Turisty, jež vozily sovětské kosmonauty na Bajkomur a Československé turisty po sovětských městech.

0/0
29.8.2016 15:46

R96a54d13i88m 19P14o87l28á54š65e20k 9236793909949

Protože měli naplánovanou výrobu a dodávky materiálu pro cokoliv v průměru 5 let dopředu - na každou pětiletku prakticky už v té minulé. Ten plán prošel spoustou úřadů , odhlasovala ho spousta výborů komunistické strany a podepsal spousta předsedů okresu, kraje a dalších papalášů.

Kdyby v něm něco změnili, tak by to obrovské kolečko proběhlo znova.

0/0
29.8.2016 17:26

M31a56r49e16k 26H46r98u71b85y 6857252141518

Podobným systémem dnes funguje EU či stavba dálnic ;-)

+1/0
29.8.2016 22:24

J40i22ř15í 77K40o20c45u80r61e96k 6205364525288

A když přišel pan Vichtrle s kontaktní čočkou, tak se k tomu strana neuměla postavit: V plánu takový objev nebyl.

+1/0
30.8.2016 12:14

J79a63r94o79m17í73r 79P93e66t67l71a92c89h 2354682265723

Když uvalil západ na Rusko sankce, mohl by Putin projekt obnovit a začín s novou výrobou. Mohou mát v Rusku i vlastní projekty, nemusí jen v Togliati vyrábět licenční Dacie Logan a vydávat je za žigulíky ;-D

0/0
29.8.2016 11:33

T14o61m56á15š 49V86r78á12b43e20l 8420344453224

Pod Bo Anderssonem měla Lada šanci nakonec Lada Vesta a XRAY nejsou špatná auta na Ladu dokonce skvělá auta, nicméně Lada má nyní opět ruské vedení a vše se vrací do starých kolejí.

0/0
29.8.2016 11:42

T63o96m65á44š 75C15h77r51a33s57t72n53ý 2421844501843

Ruské vedení tak není, Bo Anderssona nahradil Nicolas Maure, exředitel Dacia.

http://www.wsj.com/articles/renault-nissan-name-nicolas-maure-as-new-ceo-at-russias-avtovaz-1458039592

+1/0
29.8.2016 12:28

J76o63s87e92f 58V78a46l77a 9920833913463

neverim, ze AvtoVAZ je jeste pod kontrolou Renaulta. Pokud prece jenom ano. pak takovy strategicky podnik Rusko bud znarodni (jako s McD) nebo jinak dostane pod vladni kontrolu. Putin nema zajem, aby mu Francouzi koukali pod poklicku ve strategicke vyrobe aut.

0/0
29.8.2016 19:45

T96o40m55á57š 54V13a73l36d54e58r 7623470319

zajímavý názor.

0/0
29.8.2016 22:30

J79a14r83o61s16l11a38v 27Č66a55n54ě41k 8867426278288

Takový Ruský Volkswagen pro hipiky.

+7/0
29.8.2016 11:23

K72a59r82e68l 80B21a77r98t28a50k 9686581955366

To je přesné.

0/0
29.8.2016 12:02

J24i25ř66í 23Z53ý94k83a 9719903551740

ačkoliv nejsem rusofil, tak bych asi i vyměnil svou hippies VW dodávku za toho ZILa v předfaceliftu. Fakt se mi to líbí R^

+3/−1
29.8.2016 12:21

D78u50š85a24n 70R21a84j54n62i93n75e92c 4664192113151

A kde by si ju kúpil ? Veď to nebola ani skušobná seria / ani 100 kusov vyrobených na kolene/ a sovietskému človeku došiel dych , tak ako veľakrát pred a aj potom !

+1/0
29.8.2016 13:08

P64e21t47r 52Č41e90r52m39á86k 9288435469430

Koupit se dá všechno, na aukcích se objevují automobily vyrobené i v daleko menších počtech, je to jen otázka peněz...

0/0
29.8.2016 18:12

J56i80ř13í 17S88c39h35w63a37c16h 8648234948116

pokud ještě nějaký kousek existuje, tak by rozhodně nebyl za cenu (coby výměna) VW Transporter T1 natož pozdějších generací...Zýka má tuším T2. ;-)

0/0
29.8.2016 20:30

P59e30t58r 56Č21e47r39m72á33k 9488235839360

Nikdo taky nepíše že to bude stát stejně jako tuctová t2;-)

0/0
30.8.2016 16:58

P21a97v95e37l 73V51a97c81e89k 1670132365831

Ne pro hippiky, ale pro sčastlivyje.

0/0
30.8.2016 7:10

D47a76n58i55e34l 57S40c40h31a79c39h16e94r17l 3695330423898

Kdo někdy pracoval v Rusku nebo CCCP a zažil jejich ''pracovní mentalitu'' ničemu se nediví....Se vůbec divím, že se ten stát nerozpadl ještě...

+10/0
29.8.2016 10:42

J32i61ř28í 36S66c10h41w22a24c22h 8208914268326

ale on se rozpadl ;-)

+2/0
29.8.2016 20:32







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.