Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Auta si v Česku zavolají o pomoc sama, v Praze už systém zafungoval

Pražští hasiči zaznamenali první případ, kdy si je vozidlo po nehodě samo přivolalo na pomoc. Systém automatického nouzového volání e-call se rozjíždí. Záchranáři umí volání o pomoc přijímat, čeká se na rozšíření systému do aut.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P18e20t94r 97Š32v29a38r80c 2568328385150

Někdo dole psal o panu Kadlecovi a jeho jízdě po Vinohradech.

To by mě zajímalo, jak to ten systém vyhodnotí...

Jestli jako hromadnou nehodu, tak to potěš koště ....

+1/0
6.9.2016 14:55

P63a54v23e15l 85M17o85r53a25v91e53c 3662269942618

Tak první použití e-callu zde už máme.

Teď jen čekám na první falešný poplach (děcka si budou hrát v autě když se nic nestane), a hlavně na první zneužití systému pro špehování lidí.

0/0
6.9.2016 7:45

P87a74v51e14l 98R87y87b60a 8841851180619

e-call by měl fungovat tak, že při aktivaci je voláno zpět a při nedostupnosti volaného je vyslána odpovídající pomoc...

0/0
6.9.2016 7:59

P31a60v74e59l 15M44o33r86a61v51e87c 3512689282688

Při jaké aktivaci? Právě aby systém mohl komunikovat hned, bude zapnutý neustále.

0/0
6.9.2016 8:05

P58a91v28e50l 41R15y34b75a 8921801790349

aktivace systému = vyhodnocení příliš velkého přetížení či aktivace pasivních bezpečnostních prvků typu airbag :-) Poté systém začne kontaktovat e-call portál s GPS souřadnicemi a dalšími doplňkovými daty

+1/0
6.9.2016 8:25

P15a75v66e61l 30R98y97b33a 8311631260929

systém jde u některých vozidel aktivovat také SOS tlačítkem manuálně

0/0
6.9.2016 8:26

P60a81v70e74l 35M33o62r61a40v68e28c 3122919672678

Jo, ale systém bude aktivní pořád a pořád bude komunikovat s BTSkami. Analogie: to je jako mít mobil co je pořád zapnutý (komunikuje s BTSkami, dá se vysledovat lokace) a jen když spadne na zem, pošle info "spadl jsem na zem, GPS: 49st,.." - kolik soukromých údajů lze získat už jen z té lokace při "stand-by" módu? Personifikované?

A nezapomeňte: bude to povinné. Každý bude sledován ve vlastním autě. A u nás, u nás se všechno vykecá.

+2/0
6.9.2016 8:30

P30a26v36e97l 65R34y63b97a 8801851830359

aha, už chápu o co vám jde. Reagoval sem na ty děti :-)

tuto otázku si můžete položit při každém zařízení, které komunikuje po datových sítích. Můžeme se tady bavit o systému anonymizace a zabezpečení uchovávání dat. Nicméně já se držím pravidla "dobrý sluha, zlý pán", takže já toto vítám. Je spousta nehod a úmrtí pouze z důvodu včasného neposkytnutí odpovídající pomoci...

Dle vaší teorie by měl člověk zahodit mobil, nepoužívat počítač či bezhotovostní platební styk ;-D

0/0
6.9.2016 8:35

P31a68v30e44l 36M38o11r56a79v33e62c 3112679572278

U mobilu, pocitace apod. si muzu sam nastavit jak moc anonymni chci byt. Kdyz zkusim udelat zasah do "cerne krabicky e-call", dostanu pokutu za neopravneny zasah.

Kdyby aspon SW a HW e-callu byl open source, clovek by vedel jak presne komunikuje, co posila za udaje atd. Ale co vim toto neni v planu. Takze ani nevim jaka citliva data komu kdy proc se posilaji.

0/0
6.9.2016 8:39

P72a73v17e48l 59R37y41b40a 8131151370279

Máte opravdu pocit, že u mobilu a počítače máte možnost? ;-D

...Intel Management Engine, Qualcomm wireless chipset..

0/0
6.9.2016 8:51

P36a36v27e72l 92M48o48r37a40v71e47c 3822749632658

Tak imho IME jde blokovat vhodným firewallem na externím routeru, Qualcomm nevím.

Nebo snad chcete říct, že všechny servery třeba bank reportují data kamsi do Intelu a/nebo je možné je vzdáleně mimo VPN banky přes IME ovládat? To by se secalert v bance asi zbláznili..

0/0
6.9.2016 9:04

P91a73v96e97l 76R46y35b17a 8781451740929

a) blokovat to jistě jde, pokud budete vědět co nebo jít systémem "povoleny pouze známé destinace a porty/služby" ;-). Pokud tedy myslíte HW firewall na úrovni routeru. SW firewall v OS se nechytá :-)

b) ono je jedno jestli Qualcomm nebo Huawei, na této wireless úrovni nemáte šanci už vůbec. A to se nebavíme o statistických datech OS Android a iOS...

Nechci nic takové říct, chci říct, že IME má každý board s Intel CPU, kód je uzavřený a přístup na vlastní síťové karty taky (u externích to tak být nemusí)

0/0
6.9.2016 9:10

P37a89v41e30l 10M82o29r53a16v89e17c 3282199882428

Ano myslel jsem firewall na routeru přes který se PC či notebook připojuje na Internet. Chápu že toto obchází OS (což mi přijde samo o sobě jako prasárna - mimo OS má jít leda tak PoE).

Mobily: no tyto věci jsou jedním z několika důvodů, proč nemám smart phone ale klasický tlačítkový (bez netu apod.). Ať mne špehuje max. mobilní operátor.

0/0
6.9.2016 9:15

R12a68d64o83v73a74n 29D63l23u62g30o38s58z 3796461858696

Pane Ryba, předpokládám a dedukuji, že úmrtím z důvodu včasného neposkytnutí pomoci je myšleno pozdní zjištění havarovaného vozidla jinou osobou. V opačném případě za pozdní poskytnutí první pomoci mohou svědkové události, a to žádný E-Call nezachrání. Imho, neposkytnutí pomoci je trestné. Takže jaká je přesně ta vámi uváděná SPOUSTA? ;-D Napíšu Vám to přesně. Za minulý rok jediná v Beskydech.

Dodnes nikdo nevysvětlil, jak pomůže systém zraněným osobám ve voze k přežití, nebude-li první pomoc poskytnuta fyzický účastníky silničního provozu na místě ihned při jejím zjištění. A věřte, že 99,9 % nehod je ohlášeno ihned v době vzniku nehody na tísňová čísla samotnými svědky události.

Vaše včasné poskytnutí pomoci nezachrání ani slavný E-Call, neposkytne-li první pomoc v prvních minutách jiný člověk.

Celý systém je deklarován tak, aby byl veřejnosti snadno přijat, tedy pod rouškou záchrany lidských životů a zdraví. Nikdo z těch, kdo toto hlásá nikdy neuvedl přesná čísla či statistiky a jak se po zavedení zlepší. Protože taková čísla reálně neexistují a existovat nemohou.

U E-Callu vidím několik potenciálních hrozeb pro státní systém všeobecně, popřípadě pro samotné řidiče, ty převažují nad pseudopozitivem.. Předně v zemi, kde se zavádí presumpce viny (odpovědnost provozovatelé vozidla za přestupek) nemůže mít státní aparát důvěru občanů v budoucí nezneužití. Zneužití, ovšem že zákonné, bude přijato časem, potichu v rámci novelizace silničního zákona. Hypotetický (leč velice pravděpodobně) bude E-Call v budoucnu sloužit policií k získání dat těsně před a při nehodě, což při znalosti dnešních policejních praktik jen při měření rychlosti (opět práce s čísly bez vztahu k okolním veličinám a skutečnostem) bude další nebezpečná zbraň do rukou PČR.

+1/0
6.9.2016 17:57

R12a61d46o43v57a50n 53D62l82u90g94o84s83z 3896791678576

Dalším negativem bude velké procento planých výjezdu k nehodám zejména složkami zdravotnické záchranné služby, které budou vyslány systémem k nehlásícímu se vozidlu a tedy k potenciálnímu, život ohrožujícímu stavu v množství odpovídajícím počtu vozidel, aby se na místě následně zjistilo, že se jednalo o střet s lehkým zraněním. V té době budou posádky chybět u opravdu život ohrožujících stavů někde jinde.

Za mě zbytečně investované peníze, které se měly raději vyčlenit na kvalitní školení řidičů o poskytování první pomoci.

0/0
6.9.2016 17:58
Foto

M92a14t19ě79j 90Č29e62r69n77ý 9175472610907

Pan Ryba jistě myslel aktivaci poplachu. Systém jako takový je samozřejmě aktivní neustále. Bude to pravděpodobně fungovat stejně jako například airbagy. Tam jsou obslužné systémy a veškeré senzory zapnuté od nastartování vozu, ale samotný airbag se aktivuje až při nárazu.

0/0
6.9.2016 14:36

P93a36v52e30l 57M16o37r94a67v20e23c 3392219902388

To ano, ale airbagy nekomunikují non-stop s GSM sítí a neposílají tam bůhvíjaké informace (myslím při "standby módu", ne při havárii) :)

0/0
6.9.2016 15:44

M67i37c78h40a57l 90L32e52n81c 5591317707278

Ve videu říkáte, že to budou muset mít všechna vozidla od roku 2015. To už jsme asi trochu prošvihli, ne? :-/;-D

+1/0
5.9.2016 18:52

M80a87r72e46k 25Š30o98r10f 9587406680319

Bonzovací systém pro špiclování od pojišťoven a vybírání pokut už se nám hezky rozlejzá... :-/ Rv

+7/−5
5.9.2016 18:07

D60a29v97i46d 98R65y60c17h70e41t19s79k67ý 9316421130130

Kdo chce mít v autě systém jehož instalace a aktivace je státem vynucována, obsahuje GPS, mikrofon a datové připojení na státní instituce? A fízluje při nehodách? I kdyby to nebyl odposlech a sledování rovnou, požadavky to 100% technicky splňuje a čeká to jen na nějakého progresivního Humla, Tržila nebo nějakého vysove postaveného estébáka. Rv[>-];-O

+9/−1
5.9.2016 17:50

D10a48v96i83d 66R76y85c32h50e92t94s69k38ý 9676771470700

Tzv. "slušným občanům, co nemají co skrývat" předem říkám, že paralelu s odposloucháváním mobilu neberu, protože pokud mi to stojí za malou námahu, mohu mít mobil, jehož odposlouchávání je nemožné. Nikdo mi nemůže nařídit abych ho prodal a koupil si nějaký hacknutý od PČR.

+8/0
5.9.2016 17:53

P35e40t12r 54N44e60s65v20a19d20b55a 2634655566989

Samozřejmě na každého trolla jako jsi ty připadá jiny troll který s ním vstává a celý den skeduje kam jede, co tam dělá s kým to tsm dělá..... ty wole jak s touhle nemocí můžeš žít?

+1/−2
5.9.2016 20:35

O65n96d54ř40e30j 34Č76a61p30k60a 6751251663224

Zrovna tohle asi v 99% případů vážně nehrozí. Spíš bych čekal to, že po pár aktualizacích, když někde na rovince uprostřed polí předjedete trošku svižnějším tempem náklaďák, bude vás druhý den čekat na poště složenka za správní delikt... výkon a paměť na něco takového ta krabička IMHO má a aktualizace na dálku bez zásahu a vědomí uživatele podporuje.

+2/0
6.9.2016 16:32

P10e13t50r 12N29e59s16v71a11d54b13a 2454285566679

Stejně tak nehrozí ani kontrola rychlosti....

0/−1
6.9.2016 19:37

R74a76d85o37v47a70n 71D70l32u17g50o11s63z 3496341838836

Informace se sbírají pro budoucí potřebu vy trolle, nikoliv pro aktuální sledování. ;-D;-D;-D

0/0
6.9.2016 18:02

P49e52t96r 20N52e22s63v36a48d58b34a 2534845266879

Pokud nejsi zmetek není důvod něco sbírat že?

0/0
6.9.2016 19:36

M57i15l61a84n 98V38o39t73a38v40a 5794786221182

super. Hned prověřím, jestli přijímají i můj systém. To to trvalo

0/0
5.9.2016 17:35

L15u18b60o30š 29H60o77l13í70k 5647330722720

Do čeho budete zkušebně narážet? Případně kdy a kde, abych se tam nepřipletl...;-)

+2/0
5.9.2016 17:54

D20a32v22i45d 77P32r34a22ž15á44k 6714982842216

Jestli on není ten policajt Kadlec, co to každou chvíli zkušebně vráží do aut na Vinohradech

+2/0
5.9.2016 17:58

M32i80l21a42n 83V24o39t53a25v92a 5634956361792

Narazovy spinac funguje i v ruce, ale mamlasum jako ty asi nema cena vyprávět o testování komunikačního protokolu. Ale ty ses spis pokoušel o infantilni mladeznicky vtip a ono je to jen trapne, co. Ale neboj, par slabomyslných urcite oslovis ;-)

0/−1
6.9.2016 2:32

P12a90v29e74l 64R65y62b16a 8281431110899

když machruju, tak si alespoň ujasním pojmy. Samozřejmě žádný "nárazový spínač" tam není, ale jednotka je vybavena tříosým senzorem přetížení a CAN-BUS komunikací s jednotkami automobilu, tak aby byl rozpoznán nouzový stav (aktivace airbagů) ;-)

+3/0
6.9.2016 8:03

M83i92l13a25n 58V30o75t66a88v47a 5834226401882

vím, že chceš být zajímavý, ale té tříosé jednotce přetížení se říká nárazový spínač ;-D také neříkáme pasivní infračervený senzor, ale jednoduše detektor pohybu ;-)

0/−1
6.9.2016 9:31







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.