Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Auta si v Česku zavolají o pomoc sama, v Praze už systém zafungoval

Pražští hasiči zaznamenali první případ, kdy si je vozidlo po nehodě samo přivolalo na pomoc. Systém automatického nouzového volání e-call se rozjíždí. Záchranáři umí volání o pomoc přijímat, čeká se na rozšíření systému do aut.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P21e55t86r 36Š37v90a87r88c 2358368845160

Někdo dole psal o panu Kadlecovi a jeho jízdě po Vinohradech.

To by mě zajímalo, jak to ten systém vyhodnotí...

Jestli jako hromadnou nehodu, tak to potěš koště ....

+1/0
6.9.2016 14:55

P64a64v95e57l 15M52o96r69a37v16e80c 3902819142288

Tak první použití e-callu zde už máme.

Teď jen čekám na první falešný poplach (děcka si budou hrát v autě když se nic nestane), a hlavně na první zneužití systému pro špehování lidí.

0/0
6.9.2016 7:45

P37a93v52e93l 88R90y64b54a 8811211670669

e-call by měl fungovat tak, že při aktivaci je voláno zpět a při nedostupnosti volaného je vyslána odpovídající pomoc...

0/0
6.9.2016 7:59

P64a11v87e55l 35M65o80r51a49v15e59c 3372429592268

Při jaké aktivaci? Právě aby systém mohl komunikovat hned, bude zapnutý neustále.

0/0
6.9.2016 8:05

P44a14v74e95l 53R33y72b60a 8931811420959

aktivace systému = vyhodnocení příliš velkého přetížení či aktivace pasivních bezpečnostních prvků typu airbag :-) Poté systém začne kontaktovat e-call portál s GPS souřadnicemi a dalšími doplňkovými daty

+1/0
6.9.2016 8:25

P25a10v20e23l 46R47y85b42a 8681491590549

systém jde u některých vozidel aktivovat také SOS tlačítkem manuálně

0/0
6.9.2016 8:26

P34a10v62e77l 31M44o25r60a39v74e29c 3492179252238

Jo, ale systém bude aktivní pořád a pořád bude komunikovat s BTSkami. Analogie: to je jako mít mobil co je pořád zapnutý (komunikuje s BTSkami, dá se vysledovat lokace) a jen když spadne na zem, pošle info "spadl jsem na zem, GPS: 49st,.." - kolik soukromých údajů lze získat už jen z té lokace při "stand-by" módu? Personifikované?

A nezapomeňte: bude to povinné. Každý bude sledován ve vlastním autě. A u nás, u nás se všechno vykecá.

+2/0
6.9.2016 8:30

P43a91v50e92l 73R92y69b64a 8501391900239

aha, už chápu o co vám jde. Reagoval sem na ty děti :-)

tuto otázku si můžete položit při každém zařízení, které komunikuje po datových sítích. Můžeme se tady bavit o systému anonymizace a zabezpečení uchovávání dat. Nicméně já se držím pravidla "dobrý sluha, zlý pán", takže já toto vítám. Je spousta nehod a úmrtí pouze z důvodu včasného neposkytnutí odpovídající pomoci...

Dle vaší teorie by měl člověk zahodit mobil, nepoužívat počítač či bezhotovostní platební styk ;-D

0/0
6.9.2016 8:35

P89a56v27e56l 94M54o29r70a53v69e93c 3382599662808

U mobilu, pocitace apod. si muzu sam nastavit jak moc anonymni chci byt. Kdyz zkusim udelat zasah do "cerne krabicky e-call", dostanu pokutu za neopravneny zasah.

Kdyby aspon SW a HW e-callu byl open source, clovek by vedel jak presne komunikuje, co posila za udaje atd. Ale co vim toto neni v planu. Takze ani nevim jaka citliva data komu kdy proc se posilaji.

0/0
6.9.2016 8:39

P66a50v80e69l 16R30y33b52a 8491281550849

Máte opravdu pocit, že u mobilu a počítače máte možnost? ;-D

...Intel Management Engine, Qualcomm wireless chipset..

0/0
6.9.2016 8:51

P61a64v45e21l 47M40o30r34a14v21e27c 3342949872538

Tak imho IME jde blokovat vhodným firewallem na externím routeru, Qualcomm nevím.

Nebo snad chcete říct, že všechny servery třeba bank reportují data kamsi do Intelu a/nebo je možné je vzdáleně mimo VPN banky přes IME ovládat? To by se secalert v bance asi zbláznili..

0/0
6.9.2016 9:04

P69a72v96e21l 43R17y22b12a 8241691690849

a) blokovat to jistě jde, pokud budete vědět co nebo jít systémem "povoleny pouze známé destinace a porty/služby" ;-). Pokud tedy myslíte HW firewall na úrovni routeru. SW firewall v OS se nechytá :-)

b) ono je jedno jestli Qualcomm nebo Huawei, na této wireless úrovni nemáte šanci už vůbec. A to se nebavíme o statistických datech OS Android a iOS...

Nechci nic takové říct, chci říct, že IME má každý board s Intel CPU, kód je uzavřený a přístup na vlastní síťové karty taky (u externích to tak být nemusí)

0/0
6.9.2016 9:10

P91a65v13e76l 38M48o68r66a16v17e57c 3562969382418

Ano myslel jsem firewall na routeru přes který se PC či notebook připojuje na Internet. Chápu že toto obchází OS (což mi přijde samo o sobě jako prasárna - mimo OS má jít leda tak PoE).

Mobily: no tyto věci jsou jedním z několika důvodů, proč nemám smart phone ale klasický tlačítkový (bez netu apod.). Ať mne špehuje max. mobilní operátor.

0/0
6.9.2016 9:15

R75a54d33o55v74a27n 76D63l78u51g16o22s77z 3496611318516

Pane Ryba, předpokládám a dedukuji, že úmrtím z důvodu včasného neposkytnutí pomoci je myšleno pozdní zjištění havarovaného vozidla jinou osobou. V opačném případě za pozdní poskytnutí první pomoci mohou svědkové události, a to žádný E-Call nezachrání. Imho, neposkytnutí pomoci je trestné. Takže jaká je přesně ta vámi uváděná SPOUSTA? ;-D Napíšu Vám to přesně. Za minulý rok jediná v Beskydech.

Dodnes nikdo nevysvětlil, jak pomůže systém zraněným osobám ve voze k přežití, nebude-li první pomoc poskytnuta fyzický účastníky silničního provozu na místě ihned při jejím zjištění. A věřte, že 99,9 % nehod je ohlášeno ihned v době vzniku nehody na tísňová čísla samotnými svědky události.

Vaše včasné poskytnutí pomoci nezachrání ani slavný E-Call, neposkytne-li první pomoc v prvních minutách jiný člověk.

Celý systém je deklarován tak, aby byl veřejnosti snadno přijat, tedy pod rouškou záchrany lidských životů a zdraví. Nikdo z těch, kdo toto hlásá nikdy neuvedl přesná čísla či statistiky a jak se po zavedení zlepší. Protože taková čísla reálně neexistují a existovat nemohou.

U E-Callu vidím několik potenciálních hrozeb pro státní systém všeobecně, popřípadě pro samotné řidiče, ty převažují nad pseudopozitivem.. Předně v zemi, kde se zavádí presumpce viny (odpovědnost provozovatelé vozidla za přestupek) nemůže mít státní aparát důvěru občanů v budoucí nezneužití. Zneužití, ovšem že zákonné, bude přijato časem, potichu v rámci novelizace silničního zákona. Hypotetický (leč velice pravděpodobně) bude E-Call v budoucnu sloužit policií k získání dat těsně před a při nehodě, což při znalosti dnešních policejních praktik jen při měření rychlosti (opět práce s čísly bez vztahu k okolním veličinám a skutečnostem) bude další nebezpečná zbraň do rukou PČR.

+1/0
6.9.2016 17:57

R77a54d38o67v10a44n 87D84l35u30g46o61s24z 3506231148746

Dalším negativem bude velké procento planých výjezdu k nehodám zejména složkami zdravotnické záchranné služby, které budou vyslány systémem k nehlásícímu se vozidlu a tedy k potenciálnímu, život ohrožujícímu stavu v množství odpovídajícím počtu vozidel, aby se na místě následně zjistilo, že se jednalo o střet s lehkým zraněním. V té době budou posádky chybět u opravdu život ohrožujících stavů někde jinde.

Za mě zbytečně investované peníze, které se měly raději vyčlenit na kvalitní školení řidičů o poskytování první pomoci.

0/0
6.9.2016 17:58
Foto

M45a56t89ě23j 93Č66e24r12n34ý 9355322360897

Pan Ryba jistě myslel aktivaci poplachu. Systém jako takový je samozřejmě aktivní neustále. Bude to pravděpodobně fungovat stejně jako například airbagy. Tam jsou obslužné systémy a veškeré senzory zapnuté od nastartování vozu, ale samotný airbag se aktivuje až při nárazu.

0/0
6.9.2016 14:36

P27a53v85e16l 78M52o98r73a75v20e44c 3702489962398

To ano, ale airbagy nekomunikují non-stop s GSM sítí a neposílají tam bůhvíjaké informace (myslím při "standby módu", ne při havárii) :)

0/0
6.9.2016 15:44

M12i63c11h91a17l 13L14e15n40c 5371827867248

Ve videu říkáte, že to budou muset mít všechna vozidla od roku 2015. To už jsme asi trochu prošvihli, ne? :-/;-D

+1/0
5.9.2016 18:52

M65a75r19e65k 58Š44o13r92f 9757186710709

Bonzovací systém pro špiclování od pojišťoven a vybírání pokut už se nám hezky rozlejzá... :-/ Rv

+7/−5
5.9.2016 18:07

D14a11v68i45d 55R52y54c69h83e10t69s33k39ý 9286861220480

Kdo chce mít v autě systém jehož instalace a aktivace je státem vynucována, obsahuje GPS, mikrofon a datové připojení na státní instituce? A fízluje při nehodách? I kdyby to nebyl odposlech a sledování rovnou, požadavky to 100% technicky splňuje a čeká to jen na nějakého progresivního Humla, Tržila nebo nějakého vysove postaveného estébáka. Rv[>-];-O

+9/−1
5.9.2016 17:50

D54a78v94i64d 84R17y10c11h78e21t13s92k46ý 9356551390300

Tzv. "slušným občanům, co nemají co skrývat" předem říkám, že paralelu s odposloucháváním mobilu neberu, protože pokud mi to stojí za malou námahu, mohu mít mobil, jehož odposlouchávání je nemožné. Nikdo mi nemůže nařídit abych ho prodal a koupil si nějaký hacknutý od PČR.

+8/0
5.9.2016 17:53

P13e12t44r 68N84e83s38v27a39d65b15a 2844355396579

Samozřejmě na každého trolla jako jsi ty připadá jiny troll který s ním vstává a celý den skeduje kam jede, co tam dělá s kým to tsm dělá..... ty wole jak s touhle nemocí můžeš žít?

+1/−2
5.9.2016 20:35

O89n54d30ř39e76j 16Č29a92p68k44a 6751411513764

Zrovna tohle asi v 99% případů vážně nehrozí. Spíš bych čekal to, že po pár aktualizacích, když někde na rovince uprostřed polí předjedete trošku svižnějším tempem náklaďák, bude vás druhý den čekat na poště složenka za správní delikt... výkon a paměť na něco takového ta krabička IMHO má a aktualizace na dálku bez zásahu a vědomí uživatele podporuje.

+2/0
6.9.2016 16:32

P47e73t24r 93N19e25s84v77a78d69b93a 2664465556519

Stejně tak nehrozí ani kontrola rychlosti....

0/−1
6.9.2016 19:37

R93a25d52o80v55a13n 91D15l26u61g24o82s18z 3746341188526

Informace se sbírají pro budoucí potřebu vy trolle, nikoliv pro aktuální sledování. ;-D;-D;-D

0/0
6.9.2016 18:02

P85e50t90r 90N90e89s26v24a71d22b74a 2594445206689

Pokud nejsi zmetek není důvod něco sbírat že?

0/0
6.9.2016 19:36

M72i50l74a28n 32V59o94t72a55v67a 5964416941412

super. Hned prověřím, jestli přijímají i můj systém. To to trvalo

0/0
5.9.2016 17:35

L75u12b54o61š 51H79o95l63í59k 5127350362660

Do čeho budete zkušebně narážet? Případně kdy a kde, abych se tam nepřipletl...;-)

+2/0
5.9.2016 17:54

D82a89v26i55d 80P51r54a20ž67á10k 6154842912906

Jestli on není ten policajt Kadlec, co to každou chvíli zkušebně vráží do aut na Vinohradech

+2/0
5.9.2016 17:58

M76i45l33a93n 58V30o81t94a19v30a 5974916391722

Narazovy spinac funguje i v ruce, ale mamlasum jako ty asi nema cena vyprávět o testování komunikačního protokolu. Ale ty ses spis pokoušel o infantilni mladeznicky vtip a ono je to jen trapne, co. Ale neboj, par slabomyslných urcite oslovis ;-)

0/−1
6.9.2016 2:32

P72a92v94e92l 21R81y39b22a 8261881490319

když machruju, tak si alespoň ujasním pojmy. Samozřejmě žádný "nárazový spínač" tam není, ale jednotka je vybavena tříosým senzorem přetížení a CAN-BUS komunikací s jednotkami automobilu, tak aby byl rozpoznán nouzový stav (aktivace airbagů) ;-)

+3/0
6.9.2016 8:03

M18i12l48a75n 59V88o29t28a36v18a 5754166831872

vím, že chceš být zajímavý, ale té tříosé jednotce přetížení se říká nárazový spínač ;-D také neříkáme pasivní infračervený senzor, ale jednoduše detektor pohybu ;-)

0/−1
6.9.2016 9:31







Najdete na iDNES.cz