Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Bájný dvoutaktní Disk z Brna ožil. Místo převodovky měl lisovaný papír

Po 92 letech od premiéry se na silnici vrátí první sériové auto z brněnské Zbrojovky. Mýtický Disk má na svou dobu jedinečný motor a obejde se bez převodovky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

M20i38r27o78s47l74a66v 63S33t83e40i25n44e45r 6408414343775

Tehdejší Ford "Líza" měl planetovou převodovku 1:2, převod se zařadil pásovou brzdou, která zabrzdila vnější věnec.

Můj moped Honda Camino PA50 má řemenový variomat, na motoru i na zadní převodovce jsou řemenice s posuvnou stranou, takže řemen běží na různých průměrech. Stejný systém měly i vozy DAF v Holandsku, tam jsou ovšem rovinky.

Zajímavé by bylo, jak se zvětšila životnost toho variátoru s moderním brzdovým obložením. Klasický dvoukuželový variátor by se jim asi do toho vozu už nevešel. A klínové řemeny tehdy ještě nebyly tak vyvinuté, běžně byly ploché kožené.

0/0
6.10.2016 21:33

J95i77ř30í 79S19c87h44w24a17c55h 8128114748426

pět let.... to muselo dát příšernou práci.... s přitom taková blbost ;-)

+1/0
23.9.2016 23:13

J25a94r43o51s29l86a29v 96P90o92r21t 7569217789455

Jo i Pragovka měla pertinaxový ozubený kola na pohon rozdělovače tuším - taky slepá ulička , ale bez toho se pokrok nedosáhne jinak je to krásná práce .

+2/0
23.9.2016 18:57

P21a68v11e23l 27K42r41o49n58i67k64a 7772285181

A tatrovka (57) měla texgomoidová ozubená rozvodová kola místo řetězu.

0/0
25.9.2016 12:02

J76i83n22d43ř70i97c29h 72H44r80a82d86e37c89k10ý 6255279262622

"tož, hodně ščestí s tém pertinaxem...!"

0/0
26.9.2016 9:22

P89e54t62r 62S75p49a73t24z80i25e19r86e47r 7704382355254

Pěkné auto...asi je dost práce postavit něco co fungovalo před cca sto lety....ale jinak koukám jakou to mělo už tenkrát technologii..na podlaze je přidělaný nějaký moderní přístroj s tlačítky a displejem...:D

+3/−1
23.9.2016 15:16
Foto

J92a47r44o93m32í77r 97K12o93b54e97l60k66a 7714404741765

Asi diagnostika:-)

+1/0
23.9.2016 17:35

M13i90r60o31s32l88a17v 45K52r33á69l 4668119700280

Bomba, pěkný variátor či CVT!

+2/0
23.9.2016 14:14

P12e62t54r 87N89ě46m96e16c 4270673520707

A jak to couvalo? Jen se přehodil disk na druhou stranu kola od motoru, aby se dosáhlo opačného pohybu disku?

+4/0
23.9.2016 12:52

M74a21r85t70i21n 36K79u97ř97í60t47k88a 6567836718105

Přesně tak. Disk se posunul za střed předlohového kola.

+5/0
23.9.2016 14:12

J88i89ř66í 50S30c37h93w64a10c22h 8718244588126

a prakticky by mohl jezdi dozadu stejnou rychlostí jako dopředu ;-)

+4/0
23.9.2016 14:54

M69i84c34h81a89l 76N10o61v94a54k 7259986167751

jako sory ale takovehle reseni je od zakladu a na prvni pohled spatne a navic se dostalo do vyroby ..... proste selhani nejvyssi urovne za ktere bych se stydel a byl rad ze se nevytahuje na svetlo a oni to jeste chvali ... proste totalne vedle

0/−27
23.9.2016 9:52

P81e55t88r 39M98i17c58h43a94l 2520814831542

Chce to dobový pohled.

+7/0
23.9.2016 10:01

J44i50ř82í 41S25c96h85w87a32c40h 8538244868746

v principu to byl velmi jednoduchý (ruční) předchůdce dnešních variátorových převodovek trpící technologickými omezeními na úrovni tehdejší doby

+31/0
23.9.2016 10:19

Z16d10e89n50ě67k 42H48á49j11e15k 6947412120233

Tak on kočár tažený koňmi, s dřevěnýma kolama pobitýma železem taky není žádná výhra. Když navíc všichni víme, že pneumatika plněná vzduchem je lepší.

+8/0
23.9.2016 10:35

M27a32r55t80i57n 79J20a10g79r 8588324442663

Jenže to je právě ono, někdo tenkrát musel přijít, zkusit to a zjistit, že to je nah0vn0. Za 50 let se nám taky budou třeba smát, jak sme mohli bejt tak blbý a zkoušet nacpat obrovský baterky do auta aby dojelo dál jak 500km. Kdo nic nedělá nic nezkazí, že?

+14/0
23.9.2016 10:37

M57i12r50e75k 76T14u29r17e76č74e83k 4643932810502

Jeste drive nez za 50 let se nam budou smat. Vim ze odbocuji, ale i kvuli "smart" telefonum, a jako raritu budou ukazovat s cim jsme telefonovali...

0/0
23.9.2016 13:26

M92a75r95t80i92n 90N37e40b83e12s57k82ý 7536180927872

I slepá ulička je poučením, že tudy se nemá trend ubírat.

Někdo tou uličkou musel jít, aby mohl říci, že tudy ne.

Celý pokrok je o hledání optimálních řešení i za cenu slepých uliček.

Copak to, co je dnes samozřejmostí, napadlo tvůrce hned a rovnou?

Copak si to může vůbec někdo myslet?

Copak řepka v naftě není taky takovou slepou uličkou, a jakej je to byznys....

+6/0
23.9.2016 15:31

J31i47ř68í 51B81o60č74e53k 6209884185496

Dobrá reakce ale jste vedle jak ta jedle. Tento druh přenosu se dodnes používá u vřetenových lisů různých velikostí od jednotek tun po stovky tun tlaku s motory (dříve transmisemi) u kterých se nedájí jednoduše přepnout obrácené otáčky pro jejich velkou setrvačnost a proudovou náročnost při opětovném rozběhu. Třecí disky ale jsou dva na jedné ose a jejich přesouváním se volí smysl otáčení vřetene, životnost slušná, stovky tisíc zdvihů.

+2/0
26.9.2016 17:50

P28e36t72r 79F14i36l45i84p76o80v50i90č 1615317571840

Krása českých mozků a rukou!;-)

+4/−1
23.9.2016 9:41

M48i73l44a15n 29Š91v39a55g11r93o29v54s16k54ý 9972419255838

...z Brna.

+8/0
23.9.2016 10:10

T94o92m17á64š 27T44a22t82í94č12e83k 5740102190838

Ergo moravských! ;-)

+1/0
23.9.2016 20:29

J91i87ř40í 33S10c53h90w66a60c22h 8958884838816

To auto samozřejmě převodovku má.

+5/0
23.9.2016 8:46

S61t95a83n17i33s26l68a64v 53K49r22e21j36c22a20r 6877206333514

Krása minulosti, v porovnání s dneškem. V jednoduchosti je síla úspěchu. Nekopírovat, ale být svůj, to budí obdiv u potomků. Papírovou "převodovku" měli i jiní, např. Fiat NSU 1100!

+7/0
23.9.2016 9:13

J31a79n 96H31r41u91z40a 8634688179207

Papír byl později nahrazen pertinaxem. Známé jsou třeba tzv. čelistníky (tedy automatiké vymezovače vůle brzdových paken na frikčním principu. Obdivoval jsem je třeba na BMW 326 a 327, které jsou konstrukčně někde kolem roku 1925.

+2/0
23.9.2016 11:31

P35e76t60r 69M98i22c10h91a48l 2220984841642

V muzeu jsem ho před par lety viděl. Moc hezký kousek.

+2/0
23.9.2016 7:56

J24i64ř45í 98N50e54u49m84e83i78s94t70e38r 2532625363361

Hloupý nadpis, jako vždy. Ale příběh krásný.

+14/0
23.9.2016 7:11







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.