Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Dojezd elektromobilů se za pouhé tři roky zdvojnásobil až na 500 km

Dojezd elektromobilů se za tři roky výrazně zvýšil. Některé nejnovější modely ujedou na jedno nabití maximální dráhu dlouhou 400 až 500 kilometrů. Je to dvojnásobek hodnot uváděných před třemi lety.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L44u90d78v14í65k 18G37a10j71d72o39š96í53k 2335633154712

Automobilkami uváděný dojezd je maximální dosažitelný za ideálních podmínek. V praxi je průměrně asi o 1/4 nižší. V zimě sotva poloviční.

Pokud bude koncept elektromobilu i nadále dobíjecí baterie, reálný průměrný dojezd musí být takový, aby pokryl denní limit běžné jízdy. Tedy někde kolem 800–1 000 km.

Dobíjení je tak zdlouhavé, že je nutné provádět ho pouze v době, kdy je auto mimo provoz - v noci.

Dokud to takto nebude, je dojezd zásadním limitem pro funkčnost elektroaut.

0/0
1.10.2016 23:33

M96a98r87t14i81n 22K56a61r22á79s70e39k 9828983918718

bezne jezdite denne 1000km? to pro vas fakt EV asi nebude....

Jinak s dojezdem kolem 300 realnych uz neni moc problem, pokud by byly k dispozici nabijecky (nabijete za 30-40 minut coz je tak na kafe a wc).

+1/0
2.10.2016 12:44

R45o25b69i13n 74Ž24i41ž22k31a 2498834446936

No jde o to, abyste za těch 30-40 minut opravdu nabil na těch 300 kilometrů. Většinou tahle doba totiž stačí na rychlonabíjení na pár desítek procent. A i to je hodně na hraně použitelnosti - vždyť to jsou dvě hodiny jízdy. Problém je v přizpůsobivosti - musíte brát ohled na teplo/zimu, omezit rychlost i když je volná silnice apod. Prostě z hlediska praktičnosti je to pořád krok zpátky.

.

Navíc pokud si budete takhle pravidelně dávat to kafe, tak na záchodě rozhodně nebudete na delších cestách potřebovat tolik času...:-)

0/0
4.10.2016 18:03

M21a33r29t55i79n 86K60a52r84á61s78e32k 9528523378668

tech 30-40 minut staci na nabiti na 80%, coz u auta s papirovym dojezdem 500km staci v pohode na 300km pohodlne jizdy.... Jinak samozrejme - na dlouhe ceste je to jiste omezeni, na druhou stranu pri kratsich jizdach (coz je drtiva vetsina jizd) zas nemusite oproti spalovaku vubec na bezinku (jen doma za cca 10 sekund date auto do zasuvky). Pokud by bylo dost nabijecek, tak skoky po 300km jsou uz podle me naprosto v pohode, naprosto vyjimecne delam delsi useky be pauzy....

0/0
4.10.2016 18:31
Foto

J69a87n 73Č47e34r17m18á92k 4129958825667

no, kdysi jsem četl jak by šlo efektivně obejít problém s dobíjením baterií... Vtip byl v tom, že místo hodinového dobíjení baterek někde u stojanů by se na čerpačkách podobných dnešním pouze měnil elektrolyt... Jeho výměna by byla hotova dřív, než by člověk dopil kafe a rovněž by šla dělat samoobslužně, jako tankování u dnešních stojanů... A rovněž by se to z pohledu státu dobře sledovalo i danilo... ;-D

+1/0
1.10.2016 9:05

H75o82n42z37a 21T67a11r 3569502834122

Tekutý elektrolyt v praxi

http://www.hybrid.cz/autosalon-zeneva-2015-elektromobil-quantino-s-dojezdem-1000-km

0/0
1.10.2016 9:55

P21e40t29r 60K62o90r79b32é70l14y54i 3607608204959

To jsou čísla stejně pravdivá jako spotřeba auta v technickém průkazu.

+3/0
1.10.2016 2:34

T68o13m25á35š 52Z82e14m93a76n 3125298504205

Osobně se mi nejvíc líbil koncept vozu s thoriovým reaktorem -

palivo na 10 let, možnost napájet s tím dům, když je auto v garáži, naprostá nezávislost na síti.

A, a to především:

Takový zdvižený prostředníček všem ekopošukům.

-

500 km je dost málo, když uvážíte žej e to nejvyšší teoretický nájezd, něoc jako když někdo jede ekorally s 2.0TDI octaviíí a dojede 2000 km na nádrž. V reálu a při topení/klimatizování je to méně a nemluvě o tom, že většina populace bydlí v bytovkách - auto je někde na ulici. Navíc spalovacímu motoru je jedno jestli máte 100% paliva nebo 5% - jede furt stejně, ale výkon elektormobilu s vybíjejícími se bateriemi dost klesá..

+2/−1
30.9.2016 23:20

T84o51m80á26š 84R85i61t17t15e56r 2541128315731

No, jako koncept se mi to taky libi, jinak to je nesmysl, viz https://www.youtube.com/watch?v=568iDYn8pjc.

Jake ekoposuky myslite mimochodem (pokud anti-jadrace, tak souhlas)?

0/0
30.9.2016 23:44

B21o62h30u31s81l27a25v 98B97i41n24k40a 1299176468510

Protože jsem potrefená husa (ekopošuk) rád bych se zeptal, zda máte nějakou informaci o funkčním dlouhodobém úložišti jaderného odpadu, protože produkovat něco, co tu bude 70 000 let po nás a nemít na to úložiště zaručující bezpečnost obyvatel mi jako extrakt rozumnosti nepřijde. Když něco dělám mám mít vyřešené i nakládání s tím, co z toho jako odpad vzniká. A o to víc, oč je je odpad nebezpečnější.

+3/−1
1.10.2016 13:14

J57a43k49u69b 47K29o32s 3386752730574

Dlouhodobé úložiště tu není právě kvůli ekopošukům:-/

+2/−2
1.10.2016 14:31

T88o62m55á69š 33R31i19t91t40e56r 2801468335941

Omlouvam se, pokud to vyznelo tak, ze nazyvam odpurce jadra ekoposuky (stupidni slovo), jenom s nimi nesohlasim. Proste se ten odpad bude uskladnovat podobne jako doted a casem se to muze pripadne vystrelovat do kosmu (anebo ne, udrzba takoveho uloziste neni narocna).

0/0
1.10.2016 20:49

T85o52m49á12š 53R66i53t70t62e98r 2211618605351

Dva hlavni problemy elektromobilu jsou cena a nabijeci sit. Jakmile to bude vyreseno, tak budou elektromobily chtit (skoro) vsichni.

Ano, asi budou mit porad mensi dojezd (coz je mensi problem, nez si lide mysli, nabijet se bude vetsinou na parkovisti ci v garazi) jinak maji elektromobily same vyhody:

- Pohodlnejsi rizeni, plynula akcelerace.

- Tichy provoz.

- Mene udrzby.

- Nizsi cena za kilometr (i kdyby benzin nebyl zatizen spotrebni dani).

- Vice prostoru diky absenci spalovaciho motoru.

- A to nejdulezitejsi, nulove prime a nizsi celkove emise (cim dal tim vic). Mene sklenikovych plynu v atmosfere, mene smogu ve mestech.

+2/0
30.9.2016 22:26

Z90d39e90n55ě17k 68Z36á45l51i71š 2905194197253

Až se elektromobily skutečně rozšíří začnou politici vymýšlet jak je skasírovat. V současnosti má stát z každého prodaného litru paliva přes dvacet Kč. Další problém bude energetická síť . Ta není dimensována na přenos těchto příkonů. Ani elektrická energie se nikde neobjeví. Musí ji vyrobit elektrárny. To znamená postavit několik nových Temelínů. Příkon rodinného domu je okolo 10 kw. Výkon auta se pohybuje od 30 do 200kw i více. To není právě málo.

+6/0
30.9.2016 22:59

T15o94m75á95š 26R74i61t75t82e36r 2311178135281

No, predpokladam, ze smysl spotrebnich dani je snizit emise. Takze vetsi smysl dava nahradit ten vypadek zvysenim jinych dani.

Energeticka sit - to ze to nevladne je pouze nicim nepodlozeny odhad. Co jsem cetl, v USA lze nahradit 70% aut elektrickymi beze zmeny rozvodne site. (http://waitbutwhy.com/2015/06/how-tesla-will-change-your-life.html)

Nedostatek elektriny - to je zase jenom vas odhad. Nedival bych se na to tak, kolik elektraren se musi postavit, ale jak to zvysi cenu elektriny. Podle me maximalne o 10 %, pravdepodobne vubec nebo zlevni. A myslim, ze i pri uplnem prechodu na elektroauta nebude podil na celkove spotrebe zasadni (nad 25%).

+3/−8
30.9.2016 23:33

O98d55s57t70r69a82n10ě11n64ý 35U39ž63i67v49a10t76e20l

Uživatel požádal o vymazání
+6/−1
1.10.2016 8:47

T44o56m38á64š 66R32i25t45t85e73r 2251558645341

Podle vas, nevidim duvod proc bych tomu mel verit.

0/−1
1.10.2016 10:55

R98o64b18i45n 94Ž23i29ž48k35a 2248144406506

Spotřební daň je institut několik století starý a zahrnuje historicky celou škálu produktů a služeb, na kterou je/byl uvalená. Proboha dovzdělejte se, než tu ze sebe začněte dělat troubu.

0/0
4.10.2016 18:08

M66a61r16t21i74n 15K25a85r59á73s62e41k 9338423358838

No co se tyce vyroby elektriny, tak soucasna kapacita v CR by s reezrvou stacila pro napajeni vsech osobaku kdyby byly na elektrinu a jeste by zbylo na vyvoz, takze to problem opravdu neni :-D

Paterni sit je dimenzovana s velkou rezervou a nebyl by to pro ni sebemensi problem, jedine co, tak by se postune musely navysovat kapacity na transofmatorech na koncich siti (kousek predtim, nez to jde do domu), coz neni nijak zasadni nebo extrmne drahy problem...

0/0
2.10.2016 12:48

P19a84v54e10l 11K39u97t59i13l 9150636903959

Příkon rodiného domu s nejrozšířenějším jističem 3x25A je 17kw. V noci nabíjející se elektromobil má spotřebu asi jako rychlovarná konvice=2kW Kdybychom všichni v noci nabíjeli elektromobily, pořád by spotřeba nebyla ani jako v denní špičce. Navíc bychom ušetřily neuvěřitelné množství elektřiny spotřebované při rafinaci ropy.

0/0
3.10.2016 21:55

R31a24d60e36k 81H57o82d79a61ň 9496507481473

Argumentace "nižší cenou na kilometr" je nesmysl. Vozidlo se spalovacím a elektromobil prostě nebudou nikdy srovnatelné 1:1, takže vždycky skončíte u toho, že cena za kilometr jsou přímé náklady na ten km (tedy elektřina, benzín), a (cena nákupní - cena prodejní) / počet km. A u toho skončíte vždy u toho, že elektromobil prostě bude výhodný pro lidi co toho denně hodně najezdí, a současně je nebude limitovat dojezd.

No a tady je to komplikované, protože ČR je s kupní silou úplně jinde než USA/Norsko. Množství lidí co dojíždí tyhle vzdálenosti (100-150 km do práce a totéž zpět) je výrazně nižší než třeba v USA protože to nikdo nezaplatí nemluvě o čase atd. A pro člověka co najezdí nějaký ten průměrný nájezd cca 10 000 km prostě elektromobil nikdy nebude, kvůli ceně akumulátorů - protože teoreticky by mu mohlo stačit vozidlo s dojezdem 100 km max, jenže to je zase natolik limitující, že i cesta Praha - Ostrava by byla peklo.

0/0
1.10.2016 10:33

T49o89m54á13š 71R80i92t64t26e38r 2591408495371

To mate pravdu, taky na zacatku rikam ze jeden ze dvou hlavnich problemu je vyssi cena elektromobilu. S tim jak bude klesat nakupni cena, bude se zvysovat podil lidi, pro ktere je celkove vyhodnejsi elektromobil.

+1/0
1.10.2016 11:03

L62u55d18v69í51k 33G89a38j59d12o15š51í83k 2515143564452

Má to ale dva háčky:

- Masové rozšíření povede zákonitě k uvalení spotřební daně na elektřinu a protože nelze oddělit elektřinu pro auta a pro domácnosti, dojde ke zvýšení životních nákladů i pro ty, co auto vůbec nepoužívají. Elektřina dramaticky zdraží už jen proto, že jí bude potřeba pro provoz aut asi 8× tolik než nyní. To dále způsobí problémy v rozvodné síti, která bude vyžadovat dramatické posílení - další náklady rozpuštěné v ceně elektřiny.

- Masová výroba baterií pro auta není možná, protože na jejich výrobu v jejich současné podobě není na světě dostatek surovin. Především mědi a lithia.

Cena baterií sice momentálně klesá, ale to jsme v situaci, kdy jsou elektromobily v provozu zastoupeny pouze 1 %. Jakmile nastane větší poptávka, suroviny začnou být nedostatkové a cena poletí prudce nahoru. Přitom baterie tvoří dnes zhruba 1/3 ceny elektromobilu.

+1/−1
2.10.2016 0:02

P13e60t62r 89K17o15n98d42e81r97l40a 2148852107950

Co pořád máte s tím dojezdem? Drtivá většina lidí jezdí 360 dní v roce nanejvýš do práce, na nákupy nebo nějaké sportovní či kulturní akce. Málokdy ujedou víc než 50 - 100Km denně. Kdo jezdí na chalupu, tak to má v drtivé většině opět od 100 do 300Km, což už je v dosahu elektromobilů. A paradoxně, jakmile se dostanete za hranice naši zoufale, zaostalé vlasti plné lidí, kteří nejsou schopni chápat jakýkoliv pokrok (viz např. neuvěřitelná negramotnost v IT), tak vás nějaký dojezd už vůbec trápit nemusí, protože narazíte na rychlonabíječky vždy v dostupné vzdálenosti... Jinak jistě, elektromobil tu byl mnohem dřív než auto se spal. motorem, ale vývoj nikdy nebyl konzistentní. Vždy tam byly mnohaleté výpadky a vlastně až Tesla někdy před několika roky toto definitivně "zlomila" a "donutila" všechny automobilky, aby začaly brát vývoj a výrobu elektromobilů vážně. Nápad nepoužívat několik těžkých akumulátorů a místo toho použít stovky či tisíce akumulátorů stejných jako se používá v tabletech nebo v mobilech a dát je "do podvozku" byl k nezaplacení, i když inženýři museli honě zapracovat na tom, aby jim auta nehořela. Zabili tím ale dvě mouchy jednou ranou. Získali skvělé jízdní vlastnosti a velký zavazadlový prostor. Možná by nebylo od věci, kdyby měl každý zastánce spal. motoru možnost se aspoň na 5 minut projet v Tesle. Každý kdo to zkusil, byl nadšen a byl to pro něj doslova jeden z největších životních zážitků. Navíc vám odpadá veškerá údržba, protože nemáte převodovku, spojku, svíčky, rozvody, výfukové potrubí, olej, atd...Takže jediná nevýhoda zatím je, a to uznávám, v pořizovacích nákladech, ale kdo na to má...

+7/−8
30.9.2016 21:34

A42n30t29o33n53í78n 97S25v57o20b40o51d97a 3304953509592

kdo je fanda, tak si Teslu koupí. Jinak na západě se dotuje a zakazuje se běžným autům vjezd do měst. Norsko umožňuje jízdu elektromobilu v pruhu pro autobusy a má další bonusy. Je to o nákladech na provoz auta, na západě to podporují, u nás je to pro fandy. Praha slibovala pro plynová auta výhody, tak jim dnes namalovala další zóny a do podzemních parkovišť nemohou. Krnáčová dnes slibuje výhody pro elektromobily, té se nedá věřit ani pozdravení, pro ty plynová auta již dávno mohla něco udělat, ale jsou podporou pod úrovni nafťáků. Takže do Prahy místo plynového auta jezdíme klasikou

+2/0
30.9.2016 21:45

P69e91t55r 78M85a47r54e49č18e37k 1683351589338

Fanda = pozér? :-) V Norsku jim říkají vyčůránci. Ovšem jadrněším výrazem. Nebo "ekohomse".

0/0
1.10.2016 10:26

P72a11v18e18l 63K31u79t12i65l 9150446153789

Nevím co slibuje Krnda, ale elektromobil platí ročně na modré jen 100kč. To je realita, žádný slib do budoucna.

0/0
3.10.2016 22:00

A76n62t11o22n85í56n 80S44v93o54b26o55d82a 3744823459512

radnice slibovala pro plynová auta již před mnoha lety snadné parkování a skutek utek

0/0
3.10.2016 22:42

Z39d88e97n85ě67k 49Z89á21l42i29š 2795664357503

Víte co pane Konderla. Napište nám s jakým autem jezdíte.

+2/0
30.9.2016 21:47

P44e79t67r 77K86o17n25d82e78r77l88a 2788562907620

Autem nejezdím.

0/−1
30.9.2016 22:41

Z80d56e96n65ě24k 75Z55á16l92i18š 2235204107533

To vše vysvětluje.

+3/0
30.9.2016 23:03

T36o10m77á67š 14Z81e75m24a95n 3955388364555

Jo, to nám už došlo..

+1/0
30.9.2016 23:14

P20e30t96r 87B92á97č58a 8605716825105

"Možná by nebylo od věci, kdyby měl každý zastánce spal. motoru možnost se aspoň na 5 minut projet v Tesle. Každý kdo to zkusil, byl nadšen a byl to pro něj doslova jeden z největších životních zážitků. Navíc vám odpadá veškerá údržba";-D;-D

To je neskutecna snuska polopravd a vymyslu a tohle je ten nejlepsi.

+1/−1
30.9.2016 22:25

J21i73ř88í 73S74c69h72w95a24c38h 8518764218206

svému "sportovnímu japonskému autu" už neříkej sportovní, protože rodinný elektromobil si s ním na semaforu vytře pozadí :-P

+2/0
30.9.2016 22:45

A52n19t85o65n60í10n 37S87v29o44b84o95d29a 3294223519912

sportovnímu japonskému autu ujede na křižovatce i moje žena s automatem s 60 kW :-)

0/0
30.9.2016 22:56

R64a27d76e56k 39H92o12d49a36ň 9326427211263

Vždyť má pravdu. Já když sedám k někomu cizímu do auta na pět minut, tak obvykle taky neřeším údržbu jeho vozidla ;-)

+2/0
30.9.2016 23:18

M67a53r84t76i50n 88K71a94r20á81s72e32k 9548533878778

No ono kdyz se projedete ve spouste aut s cenovkou 2,5 - 5 milionu tak je to zivotni zazitek...

0/0
2.10.2016 12:51

P49e52t82r 72M46a85r58e43č63e22k 1253831269348

Dsost často jsem za hranicemi naší negramotné a zaostalé vlasti. A kupř v SRN jsem na Teslu či jinou elektrostylovku narazil asi zrovna často jako u nás. Čím to asi bude? To v ekosocialistickém Norsku to je jiná. Tam totiž vlastníci klasických aut sponzorují movitým spoluobčanům nákup i provoz takových hraček. Ovšem nenarazil jsem tam na nikoho kdo by tím byl nadšen.

+4/0
1.10.2016 10:00

R76a93d75e12k 76H41o20d52a78ň 9336787961543

Ono hlavně záleží kterým směrem tu "negramotnou a zaostalou" vlast opustí. Jakkoli se všichni rádi porovnávají s Německem nebo Rakouskem, ta 3-4krát nižší mzda je prostě vidět. Reálně je tak logičtější srovnávat s Polskem, Slovenskem či Maďarskem, a tam teda žádný boom elektromobilů nevidím. Po pravdě ho moc nevidím ani v Rakousku či SRN.

+2/0
1.10.2016 13:26

I45v14a33n 83M49a23r70e85k 6784588482

500km? Že by "perpetum mobile" ? 8-o

0/0
30.9.2016 21:19

H79o80n93z50a 23T37a72r 3869782854142

S akumulátorem 100 kWh v Tesla-S P100D realita

https://www.tesla.com/en_GB/models/design

+1/0
1.10.2016 10:00

L77u56k52á76š 55A67d96a73m59e93c 3497413230397

Pokud se radikálně nezmenší potřeba vzácných kovů pro výrobu baterií, tak elektromobily zůstanou jen takovou zajímavostí pro pár boháčů. Celý svět prostě nemůže jezdit na současné baterky.

0/−1
30.9.2016 19:53

T39o37m75á69š 54R47i96t45t37e32r 2941478685381

Neverim, jak jste k tomuhle zaveru dospel?

0/−2
30.9.2016 21:44

Z51d59e90n27ě67k 40Z35á76l41i71š 2675134887153

Elektromobily mají budoucnost. Já nejsem jejich odpůrce. Mají skvělé pohony s rekuperací, regulátory, o tom žádná. Vývojáři odvedli velký kus práce. Jenže stále čekají na zázračný cenově dostupný zdroj, nebo akumulátor energie. Byť mnohokrát zvěstovaný, stále nepřichází. Píši úmyslně zdroj energie, ne jen baterie. Ve hře je více možností. Zatím stále platí, že nejlepším zdrojem energie pro automobil je palivová nádrž. Držím elektromobilům palce, ale nedám se nějakými buď slepými, nebo placenými diskutéry oblbovat, jak jsou elektromobily připraveny k masivnímu nasazení. ;-)

+3/−1
30.9.2016 19:07

F98i54l39i49p 79V21a82l10d95e27r 1338478164424

Nevím, proč třeba nejde fyzicky ty články na "čerpací stanici" z auta vytáhnout (nejsnáze asi zespod) a vrazit do něj nabité články. Časově by to vyšlo stejně jako načerpání plné nádrže u auta se spalovacím motorem.

0/0
30.9.2016 19:13
Foto

J29i30ř81í 17D97v67o32ř98á12k 5315729820138

Baterie stárnou . Jaká by byla tvoje reakce , kdyby ti při opravě v servisu řekli : Tak jsme vám dali motor z jiného auta . Sice má najeto o 100 000 km víc , ale třeba příště dostanete motor , který má najeto míň .

0/−1
30.9.2016 19:20

Z62d94e13n12ě51k 57Z91á45l82i91š 2545664577543

Předpoklad. Baterie by nebyla v ceně vozu. Byla by v majetku společnosti, která by za úplatu provozovala síť výměnných stanic. V ceně výměny nabité baterie, by byla i amortizace baterie.

+2/0
30.9.2016 19:28

Z62d73e93n30ě33k 92Z56á21l89i59š 2145314827983

Pro spekulanty. Pochopitelně baterie by šla dobít i doma. V tom případě by při výměně nahlásila počet dobití mimo dok a připočetla amortizaci baterie k ceně za normální výměnu. Jinak by společnost zkrachovala.

+1/0
30.9.2016 19:34
Foto

J51i17ř75í 96D17v30o14ř92á24k 5815889240958

Baterie není mana nebeská , někdo ji zaplatit musí . A : " Byla by v majetku společnosti, která by za úplatu provozovala síť výměnných stanic. " by její cenu určitě nesnížilo .

0/0
30.9.2016 20:06

Z37d36e50n50ě23k 80Z45á38l37i52š 2585204157833

Cenu baterie by museli zaplatit uživatelé za dobu její životnosti a nejen to. Dále náklady a zisk společnosti, která by síť provozovala. (Určitě by se nejednalo o charitu) Tuto síť by finančně utáhl pouze velký počet uživatelů.Ta poslední podmínka je v současnosti naprosto nereálná.

+2/0
30.9.2016 20:33







Najdete na iDNES.cz