Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

České vynálezy pro traktory: pneumatiky nahradí pásy a samy se nahustí

Český výrobce mimosilničních pneumatik Mitas představil dvě zásadní novinky v oblasti traktorových pneumatik. Řešení AirCell míří do výroby a zrychlí huštění pneumatik, pláště PneuTrac pak mohou v některých aplikacích nahradit obvykle používané pásy. Do výroby zamíří do dvou let.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D21a33v20i90d 41K72o49s18t47e57l54n91í52k 9745196681

pneumatiky nahradí pásy... Tak co bude nahrazebno? Pásy nebo pneumatiky? Ten 4.pád je potvora, protože je občas shodný s 1.pádem.

+2/−1
6.12.2016 14:12

E57v12z65e93n 40S51o85u41k37u43p 1217244926158

Tohle nemá s klasickými pásy nic společného....

0/0
2.12.2016 12:24

M63i87l24a60n 90W62e28l33s85e64r 5652588318251

Jsem laik a nestacim se divit, co existuje. V lete jsem nedaleko Pisku videl kombajn na pasech. Opravdovych. Neveril jsem vlastnim ocim. Ale jestli se tahle obluda presouva sama po silnici nebo to vozi na podvalniku nevim.

0/0
1.12.2016 22:25

K25a59r97e82l 46V71o35h96n15o69u24t 4688479770627

Tohle? https://www.youtube.com/watch?v=noIW3FWU6CU

0/0
8.12.2016 15:31

M96a61r35t24i41n 93R66u76z90i83c56k50a 1332268116377

"Ty mají v některých aplikacích nahradit obvykle využívané pásy."

To je nekde v pocitacove hre nebo na mobilu?

+2/−1
1.12.2016 14:37

M81i30c69h26a76l 44K37r76e31j79č66a 5818546466313

Farming simulator :-)

+2/0
2.12.2016 18:32

L25a49d70i87s13l40a43v 88T31o57m81m 4178986886308

aplikace - použití, uplatnění, přiložení, přenesení...

0/0
5.12.2016 12:40

J11á80n 14K41o42t48ú76č 2606844618336

"Aplikácia" je pojem, ktorý sa používal dávno pred vznikom počítačov. Napr. aj lieky sa môžu "aplikovať"...

0/0
13.12.2016 12:28

P57a92v61e36l 84S32o53b62o40t10k62a 5370974

Obávám se, že tentokrát se Google Translatoru příliš nedařilo.

+2/0
30.11.2016 23:46

J96i47n40d47ř67i94c37h 38Š86k11o77p84e76k 4225141810485

mitas už není český, jestli si dobře pamatuji, tak ho prodali někdy loni Švédům

0/0
30.11.2016 17:25

P87e84t35r 78D81o49s36t93á72l 1597620469574

Koupí- li Apple Korejci budete ho považovat za korejský? Pro celý svět bude pořád americký jen s rozdílem že ho vlastní Korejci.

+1/−2
30.11.2016 23:35

J29a48r52o16m44í93r 18P38o92p89l34e94r 4693911831504

firma je z té země kam jdou zisky

+1/0
1.12.2016 15:05

J18i19n49d79ř91i21c77h 11Š28k24o96p13e53k 4945441740915

proč ne.

Nokii už dávno nepovažuji za finskou, ale americkou se vším, co znamená vlastnictví Microsoftu

0/0
1.12.2016 19:24

J39a80k39u41b 69Š77a19f73a19n94d93a 7115837211571

1. Nevím, jak chtějí ten vzduch dostat zpátky do toho zásobníku když v pneu je mnohem nižší tlak.

2. Jestli jsem to pochopil správně, musí traktorista po každém vyjetí na silnici obejít traktor a přepustit vzduch. U pole ho zase musí upustit. Už vidím (českého) traktoristu, jak toto pro těch pár set metrů až nějaký ten kilometr dělá. Nebylo by lepší centrální dohušťování a ovládání tlačítkem z kabiny?

+5/0
30.11.2016 8:00

P52e52t63r 49M22a65t65ě18j69ů 5518871295951

K poznámce č.2,to přepouštění se samozřejmě ovládá z kabiny.Avšak,když je pneumatika doplněna systémem AirCell je to mnohem rychlejší,protože kompresor na motoru by tu práci dělal desítky minut...

+4/0
30.11.2016 8:13

J15a84k96u54b 58Š12a40f21a54n19d47a 7405407161821

Proč by to mělo být výrazně rychlejší? A opravdu potřebuje být ta změna tlaku v řádu sekund? K čemu?

A mohu se zeptat, jak je to ovládáno z kabiny? To ovládání snad musí být složitější než dofukování přímo. A také, jak se tlakuje ten zásobník? Jde to také centrálně nebo je nutné ty gumy občas obejít a dohustit ručně?

0/0
30.11.2016 8:54

O26n82d98r44a 13M49a60r10a40d93a 7620353727724

Kompresor traktoru má relativně malý výkon a plnit velkoobjemové flotační pneumatiky na silniční tlak může vzít klidně půl hodiny. Na to se vám traktorista vykašle a raději bude z pole spěchat domů a ničit pneu za desítky tisíc.

Zatímco s tímto se zásobník dohušťuje centrálně během práce na poli zatímco pneu zůstává měkká. Po ukončení práce aktivuje traktorista bezdrátový ventil, který přepustí tlak ze zásobníku do pneumatiky a za možná minutu může pokračovat na silnici. COž?

+8/0
30.11.2016 9:17

J68a89k81u58b 22Š68a34f97a49n52d81a 7805467971431

OK. To chápu. Ale zajímá mě, jak je to udělané. Píšete, že ventil je bezdrátový. Takže musí být nějak vyřešeno (radiové?) spojení s každou pneumatikou, musí tam být ten ventil, musí být možno regulovat tlak (řídí ho jen ten ventil - tedy přepínáte mezi dvěma pevně danými tlaky - nebo je to řízeno centrálně z kabiny a musíte mít zpětný kanál na měření tlaku?). Jak je ten ventil napájen?

A mají tedy traktory centrální rozvod vzduchu do kol? Pokud ano, musí s tím přece počítat vzduchová soustava, ne? A pokud ne, zase potřebuji zpětnou indikaci, že v pneu zásobníku je nízký tlak a že musím ta kola obejít s hadicí. A jestli píšete, že kompresor má malý výkon tak naplnění všech 4 zásobníků bude nějakou dobu trvat (kdy nemohu s tím traktorem jet).

Mě nějak vychází, že nejlepší by bylo zvětšit objem stlačeného vzduchu přímo v traktoru.

Já to nechci jen kritizovat, jen mě zajímá, jak to je opravdu technicky udělané a zda to opravdu nejde řešit nějak lépe.

0/0
30.11.2016 9:25

O26n19d81r59a 81M91a86r52a52d26a 7560543847654

Tento konkrétní systém neznám nicméně technologicky v tom problém nevidím. Traktor samozřejmě musí být vybaven systémem centrálního dohušťování. Ovládání ventilů (včetně monitoringu) se dá levně a spolehlivě zajistit na otevřenných standardech (Bluetooth-low energy, Zigbee) nebo nějaký jiný průmyslový.

Dobíjení jednotky v kole se dá zajistit na základě jeho otáčení. Ostatně takové senzory tlaku si můžete pořídit již dnes http://old.parkujeme.cz/produkt/indikator-tlaku-a-teploty-pneumatik

Samozřejmě namontovat si do traktoru odpovídající vzduchojem je rovněž řešení (vezměme však v potaz velikost a operační tlak), ale Mitas nedělá traktory, ale gumy a toto řešení jde naroubovat i na starší traktor bez větších zásahů. Což vidím jako největší výhodu. Další výhodu vidím v tom, že pokud s podhuštěnou pneumatikou najedete na hranu, tak vnitřní zásobník může zabránit proražení.

+4/0
30.11.2016 10:19

P60a95v75e66l 47J84e28ř64á81b27e46k 7581282434567

Ta technologie plnění byla hodně tajná, ale provalila se.

je to prosté.

V pneumatice je jeden "hadí" člověk, který pozná podle zvuku pneumatik, po jakém povrchu kolo jede, a podle toho pneumatiky buď upouští a nebo dofukuje.

Do pneumatiky leze přes ventilek.

Pokud mi to nevěříte, tak se podívejte na traktorová kola a na ventilky. uvidíte, že je dvou dílný. Do širšího tělesa ventilku je vložen menší o standardních rozměrech.

0/0
30.11.2016 17:52
Foto

M62a31r12t61i65n 24P84i79š75t89o80r81a 8478388416659

Díky za vysvětlení.

Ze zmínek v článku: "Díky speciálnímu přepouštěcímu mechanismu" a "Tlak lze také přepustit zpět z pneumatiky do AirCell." se zdálo, jako by šlo jen přepouštěním zvyšovat tlak. Ale nezazněly tam podstatné informace, že tlak v pneumatice se po vjetí na pole rychle sníží vypuštěním do otevřeného prostoru. A při vyjetí z pole rychle zvýší přepuštěním z AirCell do pnematiky. Přičemž v AirCell byl vyšší tlak získán už před vyjetím velkým kompresorem nebo během práce na poli kompresorem traktoru.

0/0
5.12.2016 14:31

T24o48m41á87š 55K15u23c97h22a25ř 3607361638221

1. Nijak. Jen klasickým nahuštěním kompresorem. Je to jen zásobník tlaku pro rychlé dohuštění, nic víc. Např. po orbé, před tím, než najede na silnici.

0/0
30.11.2016 8:47

M72a53r94e89k 93P53o91s29p51í74š25i10l 2755665131

Škoda že Mitas nedělá i pneu pro osobní auta.

Hned bych od nich koupil.

0/0
30.11.2016 7:28

M80a35r50t61i32n 19K86r54á10t56k18ý 3146494505624

Pás má od pneumatiky nezpochybnitelnou výhodu v tom, že traktor pak nezhutňuje tolik půdu a ta může vsakovat více vody... to asi tato pneumatika nezmění.

+3/0
30.11.2016 6:54

P58e26t62r 66M17a38t51ě48j47ů 5218311295881

Pás má také nevýhody-pořizovací cena,provozní náklady,spotřeba nafty.Bavíme se o rozdílu v desítkách až stovkách procent...

+2/−1
30.11.2016 8:25
Foto

V23o40j14t46e40c18h 43P35á84n12i88k 24S85r97. 5941421844497

Ale Martin má pravdu. Pásy jsou od toho, aby zvětšili dotykovou plochu traktoru a na nic jiného. Je jasné, že to není zadara!

+5/0
30.11.2016 8:43

A51d78a88m 25Ž98í47d19e59k 8745392865133

Ale to ten nový plášť proti pneumatice přece vylepšuje...

+1/−1
30.11.2016 13:51

P49a10v89e96l 40S69o51b71o72t40k16a 5370724

víte, co je to styčná plocha??

nevíte, že?

http://mechanizaceweb.cz/bezici-pas-nekonecne-moznosti-tahove-sily-2/

0/0
30.11.2016 23:48

M23a72r52t30i39n 55N15e61b71e79s50k98ý 7966400667372

Takže si to shrňme:

Ano, je to kompromis mezi pásem a pneumatikou.

Má to vyšší trakční schopnost a vyprostitelnost, než normální traktorová pneumatika.

Nemá to výhodu velké plochy a tím minimálního tlaku na podklad, takže se oproti pásu snadněji zaboří, ale ve srovnání s klasickou pneu se vyhrabe snáz. Ale tím pádem více zatěžuje obdělávanou půdu.

Je to levnější, než pásy.

Má to menší spotřebu paliva.

Smí to na silnici.

Je to kompromis a jako kompromis to musí být bráno.

+2/0
1.12.2016 14:46

O80n43d14r47a 81M62a87r33a88d66a 7350903237754

Nejsou pneumatiky, jako pneumatiky. Nízkotlaké flotační pneumatiky se podhustí natolik, že násobně zvýší styčnou plochu s podložkou, teda sníží tlak na půdu. Nejen, že se tím výrazně snižuje hutnění, ale snižuje se i spotřeba při průjezdu měkkým terénem.

Jen taková perlička http://auto.idnes.cz/traktor-po-vode-pneumatiky-mitas-dq3-/automoto.aspx?c=A160916_122351_automoto_fdv

+4/0
30.11.2016 9:06

P21a71v61e52l 85S73o66b39o44t82k81a 5500764

jako pás?

To asi ne, že?

0/0
30.11.2016 23:49
Foto

M30a48r97t43i38n 83P44i91š95t11o88r90a 8598838286419

Jako pás ne, ale píše, že "násobně", tj. je to významné. Takže poměr ploch nízkotlaká pneumatika / tvrdé kolo může být významnější poměr než pás / nízkotlaká pneumatika.

0/0
5.12.2016 14:37

M71i30c24h47a94l 68F77r46ý54d54a 1922699503972

Pás má na rozdíl od pneumatiky také jednu dosti výraznou nevýhodu v tom, že se při jízdě velice rychle opotřebovává, doslova mizí před očima.

+4/0
30.11.2016 10:57

M31a64r40t84i67n 83K89u33ř95í16t78k83a 6247706718615

Myslím, že jízda po rovině mu zas tak moc nevadí, ale to tření v zatáčkách mu dává zabrat.

0/−1
30.11.2016 12:39







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.