Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

CRASHTEST: Dvouapůltunový nepřipoutaný spolujezdec řidiče zabije

Tomuto testu se říká také Stapp test. Americký letecký lékař John Paul Stapp si jako první všiml, že při nehodách aut zahyne víc lidí než v letadlech. A tak se v roce 1954 posadil na raketové saně, aby sám ověřil a ukázal, co se s lidským tělem děje, když podstoupí extrémní zpomalení.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M18a52r67c80e87l 89P56a45v45l82í19k 7311124218559

prečo"všetci" automaticky predpokladajú, že je NUTNÉ vyrábať takzvané BEZPEČNÉ automobily?

potomm by museli byť všetky IDENTICKÉ - rovnaký materiál, konštrukcia, hmotnosť, ... - preženiem to - ALEBO všetko trabanty, ALEBO všetko jeden teréňák!

inak je to celé nezmysel.

0/−4
13.10.2016 18:46
Foto

P56ř48e75m62y64s14l 41Č47e11j75p 8488897788956

Příkladem proto je Smart: https://www.youtube.com/watch?v=9iKGfo1wmOM

+2/0
13.10.2016 18:57

M71a75r59i42á17n 45B70e95d55n21á98r60i11k 9321621940578

Dobrá odpověďR^

0/0
13.10.2016 20:13

E42d93a 60D33r51á47b73e43k 7699692513917

vy myslíte, že když se ve stovce čelně srazí dva trabanty a nebo dvě volva tak to vyjde pro posádky nastejno? ;-D

0/0
20.10.2016 21:33

M41a96r21c59e73l 69P32a76v23l66í50k 7581114368759

odpoviem otázkou - prečo by sa mali zraziť?

odpoviem si sám: ak by vedeli, že následky sú 1:1, rozmysleli by si riskovať.

ani vy nenarážate do oproti idúcich ...

0/0
21.10.2016 7:14
Foto

J12i62ř81í 77D52v53o42ř54á39k 5555539340118

Ona i taková dvoulitrová petka položená za zadním sklem dokáže " zázraky " .

+3/0
13.10.2016 17:57

M26a71r46i92á77n 63B57e10d49n85á41r98i85k 9801901910458

Stačí blbě naložené plechy v dodávce a aby řidič dupl na brzdu...

0/0
13.10.2016 20:16

E59d95a 74D44r20á61b90e27k 7979582863677

stačí? co byste chtěl víc? kudlu přiloženou ke krku?

0/0
20.10.2016 21:34

R65a15d49e68k 16P14a76s72t71o93r 3526355366253

Viděl jsem pitomce se Subaru WRX jak měl po nehodě v sedačce spolujezdce který tam naštěstí nebyl zapíchlou polomačetu co vozil na domnělou sebeobranu v kastlíku spolujezdce.

0/0
21.10.2016 8:40

A31l81o91i70s 61S50t19a78r58ý 3789889897642

Zajímavý jak se tady všichni dohadujete o terminoligii a značení (ostatně malé g se pro tíhové zrychlení zcela běžně používá), ale nikoho zatím nenapadlo si přepočítat ty cifry. Už jenom proto, že v závěru článku se tvrdí, že člověk vydrží 40g maximálně zlomek sekundy a přitom předtím se nás snaží přesvědčit, že Stapp přežil 46g po dobu 1.4 s. Mě teda vychází, že z 1000 km/h na nulu během 1.4 s je zhruba 20g (za předpokladu konstantího zpomalování). Pokud jsem někde udělal chybu, prosím o opravu.

+4/0
13.10.2016 14:00

J79i28ř93í 29S76c88h44w43a46c72h 8918804138276

ano průměrné zpomalení je 20 G, chybu jsi nejspíše "udělal" v předpokladu konstatního zpomalení. Někde tam bude špička o vyšší hodnotě. ;-)

0/0
13.10.2016 16:37

V29á50c16l69a47v 28P88í78c98h55a 2453176772880

Určitě byla chyba v předpokladu konstantního zpomalování. Nevím, jak přesně funguje to zastavování ve vodě, ale hydrostatický odpor roste (v tomto případě klesá) s druhou mocninou rychlosti. To znamená, že největší přetížení je na začátku zastavování a postupně klesá.

0/0
13.10.2016 16:58

J16i36ř59í 77S51c33h57w77a51c27h 8638904928786

mírnou komplikací pro průběh zpomalení bylo to, že do té vody nějak zajížděl. Takže se postupně zvyšoval "ponor".

Ano odpor jednak ovlivňovala rychlost a pak i "hloubka ponoru", která na počátku byla "nulová" takže odpor z tohoto atributu minimální.....

Odhadl bych to, že maximum přetížení mohlo být někde mezi první třetinou až polovinou času, tj 0.4 - 0,7 sec

0/0
13.10.2016 17:47

A57l88o21i66s 44S30t67a71r87ý 3409699107842

Těžko dělat jiný předpoklad, když mám k dispozici pouze v článku uvedené hodnoty. Takže pouze reaguji na to, co o těchto hodnotách tvrdí v článku. A protože předpokládám, že jste to zajisté již předtím udělal, tak vám to zde pouze znovu připomenu: "Z tisíce na nulu zpomalil za pouhých 1,4 sekundy, to znamená negativní přetížení 46 g."

0/0
13.10.2016 16:58

V80á72c58l21a97v 10P38í17c86h93a 2503566552480

Jiný předpoklad máte uvedený v mém příspěvku nad Vámi.

0/0
13.10.2016 17:17

J77a32r52o78m54i49r 40F88a87r87e11k 4852203267

Jenže on se odkazuje na článek, kde ta formulace opravdu není nejšťastnější.

Jinak podle různých zdrojů došlo k nejvyššímu přetížení při začátku brždění.

0/0
13.10.2016 17:35

A27l94o88i76s 65S52t84a29r39ý 3299629627852

A vy si vážně myslíte, že mi není a nebylo jasné, že průběh zrychlení samozřejmě konstantí není (tedy že rychlost klesá nelineárně a že tam samořejmě bude nějaká špička)? Ta poznámka o předpokladu konstantnosti je tam podle vás asi proč? Napovím - přesně proto, abych předešel tomu, čemu jsem nakonec nepředešel a o čem se tady musím nesmyslně dohadovat. Takže znova opakuji - jedná se o reakci na tvrzení v článku. Toto tvrzení podle vás vycházelo z jakého předpokladu? Já bych řekl (nic jiného tam totiž nevidím), že nám předhazuje taky ono 'průměrné' zrychlení.

0/0
13.10.2016 17:53

D91a62n48i63e21l 94P52a45n28e19k 6852301692940

Jinak řečeno při rychlosti 1000Km/h a nájezdem do vody se spíše = nárazu do zdi.

0/0
13.10.2016 17:53

J92i83ř57í 35S87c82h20w21a96c27h 8838144708296

ano je to tam napsáno dost nešikovně....

já ještě do úvahy zahrnul věty o způsobu zabrždění do vody, což v podstatě zase vylučuje konstantní průběh negativního zrychlení,

0/0
13.10.2016 20:25

M47a13r88c26e68l 57P76a50v33l76í15k 7431744978189

zrýchlenie je so ŠTVORCOM (druhá mocnina).

0/0
13.10.2016 18:48

M19a68r17t70i58n 10H71o14u41b79a 6513741939458

pretizeni 20g ..... jako 20gramu?? no, nic moc Frantisku Dvoraku

+1/−6
13.10.2016 12:59

V64á58c49l74a14v 41P38í92c26h71a 2913546682160

20g jako dvacetinásobek tíhového zrychlení.

+2/0
13.10.2016 13:07
Foto

P51ř90e23m84y12s11l 37Č20e23j55p 8698577438716

Tak Martin chtěl poukázat na to, že by se možná mělo v článku zobrazit 20G ... místo 20g ...

0/−3
13.10.2016 18:15

K19a73r92e62l 41N85o74v36o39t38n42y 4687244912962

Ovšem zrychlení se ve fyzice udává jako malé a=akcelerace, analogicky tíhové zrychlení je správně g.

0/0
21.10.2016 9:53

T25o25m88á93š 29K22u28c93h49a72ř 3667351508131

Tak se vám to zase povedlo. Nebýt toho nesmyslného nadpisu, tak bych sem nelezl. :-P

+2/0
13.10.2016 12:14

J79i27ř70í 69J29i28r32č18í59k 3688931792212

Je dobré si hlídat, abyste neseděli před nezodpovědným jedincem. Umím si představit, jak to v praxi vypadá. Vzadu se nepoutáme, je to jenom kousek. U předních cestujících dochází tímto k mnohačetným frakturám žeber, které následně pronikají do srdce, plic a dalších orgánů.

+8/0
13.10.2016 11:39

P62e79t26r 86B18ü40r93g96e65r 4757376307520

Termíny:

opakem zrychleni je zpomalení,

opakem zpoždění je náskok

;-)

Fyzikální jev popsaný v článku odpovídá učebnici základní školy a měl by býti na této úrovni srozumitelný, nikoli matoucí

+2/0
13.10.2016 10:34

J24a34r30o95m16i44r 70F56a22r67e71k 4492953697

Nesouhlasim. Pokud se ohanite ucebnici, pak byste mel vedet, ze zrychleni je vektor (tudiz je dana velikost a smer). Zpomaleni je neexistujici fyzikalni velicina a laicky vyjadruje pouze to, ze zrychleni pusobi proti smeru pohybu (dochazi ke snizeni rychlosti).

P.S. Jen rypu......

+4/0
13.10.2016 10:41

K87a64r56e93l 23N17o59v47o77t61n64y 4367404522462

Ano akcelerace a opak decelerace, že? Pak dle Horníčka jogurt a opak je negurt nebo gurt? Ani nerýpu jen se směji.

0/0
21.10.2016 9:56

M13a88r50t26i14n 93V12o22j53á33č32e32k 9983947181766

trochu bordel v pojmech ne ? těžko se z 80kg težkého spolujezdce stane 2500kg spolujezdec....váha(kg) se přeci nemění jen síla

0/−4
13.10.2016 10:21

M90a48r51t39i50n 71N61o30v69o15t46n71ý 7643685740905

Hmotnost nezávisí na tíhovém zrychlení, váha ano. Na měsíci bude mít osoba hmotnost 60kg, ale bude vážit jen 10kg.

+5/0
13.10.2016 10:24

V34á52c32l26a54v 45P11í66c75h21a 2323706902170

Už jsem to tady psal, je důležité rozlišovat hmotnost a tíhu (zastaralý výraz váha se již ve fyzice nepoužívá). Na Měsíci i na Zemi bude mít daná osoba hmotnost 60 kg. Na Zemi bude působit tíhou 600 N, na Měsíci 100 N.

0/0
13.10.2016 10:44

M64a38r11t69i26n 84N11o12v74o51t68n79ý 7213665310475

Chtěl jsem to napsat trochu bližší formou k fyzikou nepolíbených lidí. Ale i tak dík za upřesnění.

+2/0
13.10.2016 10:46

J52i77ř42í 97S79c76h77w62a41c88h 8808754278286

váha je silové působení tělesa v gravitačním poli. Na Zemi tedy vlivem gravitačního zrychlení G. Měla by se tedy správně vyjadřovat v newtonech.

Pokud tedy zaokrouhlím G na 10 m/s2, tak nepřipoutaný spolujezdec při hmotnosti 80 kg (ta se nijak nemění) při zpomalení 35G působí na sedadlo před sebou "váhou" (silou) 80*10*35 = 28000 newtonů. ;-)

+1/0
13.10.2016 10:55

M10a70r22e14k 76M45a11l48ý 1832738881580

Slovo "váha" bych nahradil slovem "tíha" a pak je to naprosto správně ;-)

0/−1
13.10.2016 13:46
Foto

V11o63j45t43ě77c79h 29P32a42v89l71í20k 5404861744698

No není, protože zpomalení při nárazu auta není způsobeno gravitačním polem a nejde tedy o tíhu (ano o váhu). ;-)

+1/0
20.10.2016 18:53
Foto

V80o44j18t82ě82c73h 79P56a74v43l31í29k 5974671144528

(ani o váhu).

+1/0
20.10.2016 18:54
Foto

P48a77v23e41l 29P62o19k61o52r84n38ý 2376594800272

Škoda počítá s tím, že průměrný obézní Čech má 80 kg?

Kdysi spadlo letadlo, tam myslím počítali s tím, že průměrná hmotnost pasažérů je 70 kg a pak plné letadlo daleko těžších pasažérů pak prostě spadlo.

A pamatuji, jak u nás policie jednou kontrovala hmotnost aut a našla jich celkem dost přetížených.

Otázka, pokud přetížené auto, např. obézními Čechy způsobí nehodu, včas nezabrzdí, bude to vina řidiče? Určitě! Když mají mít řidič ve Francii povinně tester na alkohol, proč u nás nemít povinně v autě váhu?:-)

+2/−3
13.10.2016 9:20

T11o75m30á14š 74C89h15r84a30s16t70n98ý 2561604301643

Rozkydlí jsou mrtví tak či onak, s těmi se nepočítá.

+2/0
13.10.2016 9:23

J37a46r33o42m27i54r 55F16a71r81e65k 4972543467

Tak pokud se dobre pamatuji, v letectvi se uvazuje hmotnost pasazera 75kg, vychazi to ze statistik. Pak se taky nejak zpracuje hmotnost zavazadel. A samozrejme muze dojit k vyjimecnym situacim, kdy je letadlo plne obsazeno lidmi miricimi na sraz tloustiku.

0/0
13.10.2016 10:31
Foto

P30a74v56e42l 54P97o93k91o23r47n63ý 2576164700292

A zrovna tak může být auto obsazené "lidmi miricimi na sraz tloustiku. " :-)

0/0
13.10.2016 10:38

J16a57r40o86m56i91r 14F27a62r71e54k 4682583317

Jasny :)

Ciste teoreticky ma kazdy vuz maximalni povolenou hmotnost. tudiz by se mel ridic pred kazdou jizdou presvedcit, ze ji neprekracuje.

P.S. S temi alkoholtestery to neni tak jasne, znamy si ted dela ve Francii ridicak. V autoskole trvali na tom, ze alkoholtester je casti povinne vybavy. Dotazoval se i na Gendarmerie, tam mu zase rekli, ze to neni pravda, ze dane narizeni uz neplati. V kazdem pripade, mam v aute alkoholtestery dva, ovsem absolutne netusim kde. A policie jej nikdy nevyzadovala :)

+1/−1
13.10.2016 10:44

S19t91a60n47i10s40l23a65v 11K61r36e72j23c97a68r 6837216833364

Ano, a to by měl mít i na paměti při přepravě věcí v kufru vozidla! Je zjištěno, že pokud jedinec ve vozidle převáží věcné břemeno o váze sedmdesáti pěti kilo v kufru vozidla( a u dnešních kutilů, to není nic neobvyklého) tak nepřivázaný náklad z kufru dokáže i snadno překonat zadní opěradlo sedáku a vřítit se do prostoru pro cestující. a řidiče. A kolik se vám vejde do kufru superbu obkladaček nebo dlaždic s váhou stokolového tchána ?

0/0
13.10.2016 12:24

J10a23r50o78s50l62a42v 13L21e84b87e84d49a 3716829317860

Tak holt by měl jet pomaleji. Nedávno jsem takhle převážel 400 kg dřevěných briket - a přes 90 km/h jsem fakt nešel :-)

0/0
13.10.2016 15:45

P25a57v74e56l 62J14o95n14á24š 5421925449425

Což takhle při podobné přeprave pozamykat pásy na zadních sedačkách?

+2/0
13.10.2016 19:20

E51d87a 28D68r45á80b39e51k 7969152953287

no pokud tam nesedí lidi tak je to dobrý nápad, pokud sedí tak s tím víc neuděláte

0/0
20.10.2016 21:41

J38o77s26e22f 63Š88e91m21e52l36í45k 7369721950267

Váhu ne, stačí když bude mít kolektivní smlouvu ve francouzštiině.

+1/0
13.10.2016 10:41

O46l64d17ř68i96c69h 69Š95t69ě26p13á90n52e78k 7882206606554

A k čemu , že tento článek je?

Krom toho, že ŠKODA testuje skelet nějaká Octávie , což mě stejně vůbec nezajímá, v článku není nic zajímavého.

+1/−6
13.10.2016 8:42

J28i84ř86í 82S49c34h50w80a90c15h 8168604548726

že by k tomu, abys (pokud jsi vůbec řidič) vyžadoval bezpodmínečné připoutání toho, co vezeš za sebou na zadním sedadle?

+3/−1
13.10.2016 11:01

S28t43a74n43i38s18l35a58v 41K18r10e18j72c46a22r 6327426753884

Stačí si zopakovat vyhlášku a bodový sazebník pokut! Ano policie každý týden načapá volnomyšlenkáře, jež používání bezpečnostních pásů nerespektují. Je spousta řidičů, kteří si čidlo nezapnutých pásů odpojují. Je to na každém a na policii a pojištovně!!

0/−2
13.10.2016 12:16







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.