Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

CRASHTEST: Dvouapůltunový nepřipoutaný spolujezdec řidiče zabije

Tomuto testu se říká také Stapp test. Americký letecký lékař John Paul Stapp si jako první všiml, že při nehodách aut zahyne víc lidí než v letadlech. A tak se v roce 1954 posadil na raketové saně, aby sám ověřil a ukázal, co se s lidským tělem děje, když podstoupí extrémní zpomalení.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M67a97r77c13e57l 78P62a12v42l39í59k 7111264588839

prečo"všetci" automaticky predpokladajú, že je NUTNÉ vyrábať takzvané BEZPEČNÉ automobily?

potomm by museli byť všetky IDENTICKÉ - rovnaký materiál, konštrukcia, hmotnosť, ... - preženiem to - ALEBO všetko trabanty, ALEBO všetko jeden teréňák!

inak je to celé nezmysel.

13.10.2016 18:46
Foto

P84ř78e52m58y34s35l 12Č92e78j94p 8118567778906

Příkladem proto je Smart: https://www.youtube.com/watch?v=9iKGfo1wmOM

13.10.2016 18:57

M10a81r32i24á62n 71B41e71d20n28á48r97i19k 9631201510678

Dobrá odpověďR^

13.10.2016 20:13

E58d12a 92D80r46á71b62e16k 7169652153977

vy myslíte, že když se ve stovce čelně srazí dva trabanty a nebo dvě volva tak to vyjde pro posádky nastejno? ;-D

20.10.2016 21:33

M18a56r32c84e21l 41P56a37v86l62í86k 7521234678339

odpoviem otázkou - prečo by sa mali zraziť?

odpoviem si sám: ak by vedeli, že následky sú 1:1, rozmysleli by si riskovať.

ani vy nenarážate do oproti idúcich ...

21.10.2016 7:14
Foto

J20i36ř26í 47D81v37o36ř52á53k 5845199630198

Ona i taková dvoulitrová petka položená za zadním sklem dokáže " zázraky " .

13.10.2016 17:57

M69a17r56i16á36n 73B12e71d25n22á96r31i62k 9241801940258

Stačí blbě naložené plechy v dodávce a aby řidič dupl na brzdu...

13.10.2016 20:16

E50d67a 78D47r52á79b89e27k 7329702803137

stačí? co byste chtěl víc? kudlu přiloženou ke krku?

20.10.2016 21:34

R77a98d11e77k 46P67a79s16t79o25r 3486645616933

Viděl jsem pitomce se Subaru WRX jak měl po nehodě v sedačce spolujezdce který tam naštěstí nebyl zapíchlou polomačetu co vozil na domnělou sebeobranu v kastlíku spolujezdce.

21.10.2016 8:40

A23l28o25i28s 22S55t56a38r43ý 3519849717272

Zajímavý jak se tady všichni dohadujete o terminoligii a značení (ostatně malé g se pro tíhové zrychlení zcela běžně používá), ale nikoho zatím nenapadlo si přepočítat ty cifry. Už jenom proto, že v závěru článku se tvrdí, že člověk vydrží 40g maximálně zlomek sekundy a přitom předtím se nás snaží přesvědčit, že Stapp přežil 46g po dobu 1.4 s. Mě teda vychází, že z 1000 km/h na nulu během 1.4 s je zhruba 20g (za předpokladu konstantího zpomalování). Pokud jsem někde udělal chybu, prosím o opravu.

13.10.2016 14:00

J37i66ř88í 13S13c30h67w47a23c95h 8538264568106

ano průměrné zpomalení je 20 G, chybu jsi nejspíše "udělal" v předpokladu konstatního zpomalení. Někde tam bude špička o vyšší hodnotě. ;-)

13.10.2016 16:37

V87á44c34l28a23v 85P57í65c70h11a 2133576352560

Určitě byla chyba v předpokladu konstantního zpomalování. Nevím, jak přesně funguje to zastavování ve vodě, ale hydrostatický odpor roste (v tomto případě klesá) s druhou mocninou rychlosti. To znamená, že největší přetížení je na začátku zastavování a postupně klesá.

13.10.2016 16:58

J49i64ř58í 92S74c50h51w49a90c21h 8458434928566

mírnou komplikací pro průběh zpomalení bylo to, že do té vody nějak zajížděl. Takže se postupně zvyšoval "ponor".

Ano odpor jednak ovlivňovala rychlost a pak i "hloubka ponoru", která na počátku byla "nulová" takže odpor z tohoto atributu minimální.....

Odhadl bych to, že maximum přetížení mohlo být někde mezi první třetinou až polovinou času, tj 0.4 - 0,7 sec

13.10.2016 17:47

A10l31o71i12s 65S54t68a93r19ý 3339709847682

Těžko dělat jiný předpoklad, když mám k dispozici pouze v článku uvedené hodnoty. Takže pouze reaguji na to, co o těchto hodnotách tvrdí v článku. A protože předpokládám, že jste to zajisté již předtím udělal, tak vám to zde pouze znovu připomenu: "Z tisíce na nulu zpomalil za pouhých 1,4 sekundy, to znamená negativní přetížení 46 g."

13.10.2016 16:58

V70á94c86l10a55v 94P21í96c57h46a 2603506152580

Jiný předpoklad máte uvedený v mém příspěvku nad Vámi.

13.10.2016 17:17

J48a52r22o82m78i92r 11F65a48r38e10k 4902793867

Jenže on se odkazuje na článek, kde ta formulace opravdu není nejšťastnější.

Jinak podle různých zdrojů došlo k nejvyššímu přetížení při začátku brždění.

13.10.2016 17:35

A54l55o35i31s 89S80t80a54r13ý 3219899487802

A vy si vážně myslíte, že mi není a nebylo jasné, že průběh zrychlení samozřejmě konstantí není (tedy že rychlost klesá nelineárně a že tam samořejmě bude nějaká špička)? Ta poznámka o předpokladu konstantnosti je tam podle vás asi proč? Napovím - přesně proto, abych předešel tomu, čemu jsem nakonec nepředešel a o čem se tady musím nesmyslně dohadovat. Takže znova opakuji - jedná se o reakci na tvrzení v článku. Toto tvrzení podle vás vycházelo z jakého předpokladu? Já bych řekl (nic jiného tam totiž nevidím), že nám předhazuje taky ono 'průměrné' zrychlení.

13.10.2016 17:53

D58a52n84i20e61l 59P95a29n50e95k 6502911902660

Jinak řečeno při rychlosti 1000Km/h a nájezdem do vody se spíše = nárazu do zdi.

13.10.2016 17:53

J15i55ř57í 98S63c24h33w51a11c21h 8398594338766

ano je to tam napsáno dost nešikovně....

já ještě do úvahy zahrnul věty o způsobu zabrždění do vody, což v podstatě zase vylučuje konstantní průběh negativního zrychlení,

13.10.2016 20:25

M93a48r11c91e39l 21P52a23v63l28í48k 7401834678149

zrýchlenie je so ŠTVORCOM (druhá mocnina).

13.10.2016 18:48

M59a83r38t97i24n 75H97o54u21b35a 1345570163503

pretizeni 20g ..... jako 20gramu?? no, nic moc Frantisku Dvoraku

13.10.2016 12:59

V72á80c11l35a28v 35P11í93c57h61a 2793236902900

20g jako dvacetinásobek tíhového zrychlení.

13.10.2016 13:07
Foto

P39ř60e32m39y65s47l 51Č36e10j61p 8198117948936

Tak Martin chtěl poukázat na to, že by se možná mělo v článku zobrazit 20G ... místo 20g ...

13.10.2016 18:15

K88a65r15e63l 46N71o89v47o47t15n64y 1414135644362

Ovšem zrychlení se ve fyzice udává jako malé a=akcelerace, analogicky tíhové zrychlení je správně g.

21.10.2016 9:53

T76o28m10á83š 17K25u60c13h93a90ř 3677981458791

Tak se vám to zase povedlo. Nebýt toho nesmyslného nadpisu, tak bych sem nelezl. :-P

13.10.2016 12:14

J49i26ř26í 40J17i14r90č56í26k 3768281102912

Je dobré si hlídat, abyste neseděli před nezodpovědným jedincem. Umím si představit, jak to v praxi vypadá. Vzadu se nepoutáme, je to jenom kousek. U předních cestujících dochází tímto k mnohačetným frakturám žeber, které následně pronikají do srdce, plic a dalších orgánů.

13.10.2016 11:39

P22e27t73r 34B44ü85r10g33e43r 4187276867770

Termíny:

opakem zrychleni je zpomalení,

opakem zpoždění je náskok

;-)

Fyzikální jev popsaný v článku odpovídá učebnici základní školy a měl by býti na této úrovni srozumitelný, nikoli matoucí

13.10.2016 10:34

J37a62r20o71m77i72r 54F66a97r87e48k 4102943597

Nesouhlasim. Pokud se ohanite ucebnici, pak byste mel vedet, ze zrychleni je vektor (tudiz je dana velikost a smer). Zpomaleni je neexistujici fyzikalni velicina a laicky vyjadruje pouze to, ze zrychleni pusobi proti smeru pohybu (dochazi ke snizeni rychlosti).

P.S. Jen rypu......

13.10.2016 10:41

K44a29r11e33l 64N16o32v47o85t30n66y 1334235454562

Ano akcelerace a opak decelerace, že? Pak dle Horníčka jogurt a opak je negurt nebo gurt? Ani nerýpu jen se směji.

21.10.2016 9:56

M15a17r98t52i38n 76V38o45j53á97č55e55k 9353247381356

trochu bordel v pojmech ne ? těžko se z 80kg težkého spolujezdce stane 2500kg spolujezdec....váha(kg) se přeci nemění jen síla

13.10.2016 10:21

M33a48r35t64i13n 41N84o61v80o55t89n75ý 7893155540585

Hmotnost nezávisí na tíhovém zrychlení, váha ano. Na měsíci bude mít osoba hmotnost 60kg, ale bude vážit jen 10kg.

13.10.2016 10:24

V18á20c91l80a48v 57P66í82c16h83a 2573346182600

Už jsem to tady psal, je důležité rozlišovat hmotnost a tíhu (zastaralý výraz váha se již ve fyzice nepoužívá). Na Měsíci i na Zemi bude mít daná osoba hmotnost 60 kg. Na Zemi bude působit tíhou 600 N, na Měsíci 100 N.

13.10.2016 10:44

M96a32r57t93i42n 84N86o79v52o73t31n46ý 7713825860615

Chtěl jsem to napsat trochu bližší formou k fyzikou nepolíbených lidí. Ale i tak dík za upřesnění.

13.10.2016 10:46

J55i48ř53í 95S46c25h32w56a85c75h 8818514588296

váha je silové působení tělesa v gravitačním poli. Na Zemi tedy vlivem gravitačního zrychlení G. Měla by se tedy správně vyjadřovat v newtonech.

Pokud tedy zaokrouhlím G na 10 m/s2, tak nepřipoutaný spolujezdec při hmotnosti 80 kg (ta se nijak nemění) při zpomalení 35G působí na sedadlo před sebou "váhou" (silou) 80*10*35 = 28000 newtonů. ;-)

13.10.2016 10:55

M83a59r53e30k 57M66a28l94ý 1712698701380

Slovo "váha" bych nahradil slovem "tíha" a pak je to naprosto správně ;-)

13.10.2016 13:46
Foto

V66o27j59t12ě84c82h 95P54a37v18l80í21k 5234811104108

No není, protože zpomalení při nárazu auta není způsobeno gravitačním polem a nejde tedy o tíhu (ano o váhu). ;-)

20.10.2016 18:53
Foto

V17o66j12t45ě30c33h 89P70a92v51l35í30k 5424591754838

(ani o váhu).

20.10.2016 18:54
Foto

P35a18v57e15l 96P83o90k97o55r14n90ý 2746784410162

Škoda počítá s tím, že průměrný obézní Čech má 80 kg?

Kdysi spadlo letadlo, tam myslím počítali s tím, že průměrná hmotnost pasažérů je 70 kg a pak plné letadlo daleko těžších pasažérů pak prostě spadlo.

A pamatuji, jak u nás policie jednou kontrovala hmotnost aut a našla jich celkem dost přetížených.

Otázka, pokud přetížené auto, např. obézními Čechy způsobí nehodu, včas nezabrzdí, bude to vina řidiče? Určitě! Když mají mít řidič ve Francii povinně tester na alkohol, proč u nás nemít povinně v autě váhu?:-)

13.10.2016 9:20

T74o65m27á87š 15C66h35r17a43s37t87n18ý 2431574751213

Rozkydlí jsou mrtví tak či onak, s těmi se nepočítá.

13.10.2016 9:23

J77a41r96o85m15i33r 94F13a32r75e14k 4892263417

Tak pokud se dobre pamatuji, v letectvi se uvazuje hmotnost pasazera 75kg, vychazi to ze statistik. Pak se taky nejak zpracuje hmotnost zavazadel. A samozrejme muze dojit k vyjimecnym situacim, kdy je letadlo plne obsazeno lidmi miricimi na sraz tloustiku.

13.10.2016 10:31
Foto

P25a91v60e44l 59P63o24k71o70r26n98ý 2106244770182

A zrovna tak může být auto obsazené "lidmi miricimi na sraz tloustiku. " :-)

13.10.2016 10:38

J74a56r50o78m91i23r 42F80a54r11e50k 4702243647

Jasny :)

Ciste teoreticky ma kazdy vuz maximalni povolenou hmotnost. tudiz by se mel ridic pred kazdou jizdou presvedcit, ze ji neprekracuje.

P.S. S temi alkoholtestery to neni tak jasne, znamy si ted dela ve Francii ridicak. V autoskole trvali na tom, ze alkoholtester je casti povinne vybavy. Dotazoval se i na Gendarmerie, tam mu zase rekli, ze to neni pravda, ze dane narizeni uz neplati. V kazdem pripade, mam v aute alkoholtestery dva, ovsem absolutne netusim kde. A policie jej nikdy nevyzadovala :)

13.10.2016 10:44

S39t62a45n90i11s21l94a57v 97K97r22e96j16c70a79r 6867146193264

Ano, a to by měl mít i na paměti při přepravě věcí v kufru vozidla! Je zjištěno, že pokud jedinec ve vozidle převáží věcné břemeno o váze sedmdesáti pěti kilo v kufru vozidla( a u dnešních kutilů, to není nic neobvyklého) tak nepřivázaný náklad z kufru dokáže i snadno překonat zadní opěradlo sedáku a vřítit se do prostoru pro cestující. a řidiče. A kolik se vám vejde do kufru superbu obkladaček nebo dlaždic s váhou stokolového tchána ?

13.10.2016 12:24

J93a57r28o62s20l34a27v 81L21e16b43e18d91a 3106169407630

Tak holt by měl jet pomaleji. Nedávno jsem takhle převážel 400 kg dřevěných briket - a přes 90 km/h jsem fakt nešel :-)

13.10.2016 15:45

P62a19v22e65l 23J27o58n52á66š 5931175709105

Což takhle při podobné přeprave pozamykat pásy na zadních sedačkách?

13.10.2016 19:20

E67d95a 41D53r29á17b21e98k 7349652823397

no pokud tam nesedí lidi tak je to dobrý nápad, pokud sedí tak s tím víc neuděláte

20.10.2016 21:41

J83o50s64e88f 29Š96e98m39e26l33í94k 7959601800397

Váhu ne, stačí když bude mít kolektivní smlouvu ve francouzštiině.

13.10.2016 10:41

O68l20d53ř39i20c20h 20Š48t46ě75p47á79n98e29k 7632376526394

A k čemu , že tento článek je?

Krom toho, že ŠKODA testuje skelet nějaká Octávie , což mě stejně vůbec nezajímá, v článku není nic zajímavého.

13.10.2016 8:42

J36i38ř75í 92S62c46h96w18a40c83h 8438104448926

že by k tomu, abys (pokud jsi vůbec řidič) vyžadoval bezpodmínečné připoutání toho, co vezeš za sebou na zadním sedadle?

13.10.2016 11:01

S47t76a51n88i80s36l72a28v 72K12r27e22j80c26a98r 6207616943524

Stačí si zopakovat vyhlášku a bodový sazebník pokut! Ano policie každý týden načapá volnomyšlenkáře, jež používání bezpečnostních pásů nerespektují. Je spousta řidičů, kteří si čidlo nezapnutých pásů odpojují. Je to na každém a na policii a pojištovně!!

13.10.2016 12:16



Najdete na iDNES.cz