Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Automobilová doba kamenná: Oltcit zhmotnil socialistický šlendrián

Zdaleka ne všechny veterány vyvolávají jen pozitivní emoce. Vtip je v tom, že pro sbírání různých rarit vůbec není nutná láska k oné značce. Koupě rozporuplného vozu je sice často nahlížena jako jistý druh perverze, ale zájem o nevšední model převáží a majitel je zpravidla navždy ztracen. A právě takový je také rumunský Oltcit.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R62o26b13e16r69t 62L92a44u14e57r 5544940526390

Za socialismu sice bujel socialistický šlendrián a nedostatek snad úplně čehokoliv, co bylo aspoň trošku nějak užitečné, ale na druhé straně ta doba zase v lidech podporovala schopnost improvizace a realizace velkých činů s minimem pomůcek a materiálu.... no....velkých.....občas až bizarních.....Např. osobně jsem znal lékaře, chirurga, který si sám svépomocně do své Volhy vmnotoval naftový motor. Už si nejsem schopen vzpomenout z jakého auta ten nafťák pocházel, matně si jen vzpomínám, že to snad bylo z nějakého socialistického náklaďáku.

No řekněte, koho by něco podobného napadlo dnes, že?:-P

0/0
15.11.2016 6:37

M61i46l79o80s11l78a74v 88P85r46o48c19h93a60z39k46a 7554678706258

Do Volhy se dával Mercedes i Avia.

+1/0
17.11.2016 11:11

M19i91l42a88n 19L65i57n50h21a66r86t 8284906217506

V paměti mi nějak zůstal motor Indenor...?

0/0
18.11.2016 20:25

P26a84v20e59l 77M81e73d40e65k 1660602671425

Zelinářsko-řeznická krátkodobá hitovka :)

0/0
11.11.2016 19:57

D14a67n11i85e34l 36M30u69n13z89a70r 1459318332766

a co Jugo?;-D;-D;-D;-D

0/0
11.11.2016 18:26

T28o59m30á28š 81D20u23š60e45k 1187926432457

Ve Světě motorů blahé paměti psali, jak se při zimním testu zkušený testovací jezdec pokoušel projet zatáčku s pomocí ruční brzdy. Vylétl ze silnice ve směru tečny - ruční brzda ovládá přední kola...

+3/0
10.11.2016 20:41

K61a76r31e58l 96K24o46š53ť65á10l 8937631900805

:-) Jojo a ještě měla ručka extra brzdové destičky, prostě francouzští konstruktéři pustili invenci z uzdy.

+3/0
11.11.2016 13:26
Foto

P22e94t49r 23Š55r57a95i21e15r 9463422842327

V článku a diskusi se to neobjevilo ale pro mladší ročníky: ceny musíte vynásobit 10x až 20x, abyste měli srovnání s dneškem. A to je teda hustý, za takovej vrak. Já bral v Aritmě nějakých 1300 měsíčně, před revolucí o něco víc ...;-) O době čekání v pořadníku na tento model nevím ale rodiče čekali na Trabanta slušnou řádku let (řidičák neměli, byli v pořadníku jen kvůli prodeji pořadí ...) ;-D;-D;-D

+5/0
10.11.2016 9:31
Foto

R90o16m65a76n 41K92o84z18e36l 4677226473164

Naši na trabanta nečekali, asi rok 1980 a pořídili si jej, ačkoli nebyli dobře placeni - máma základní vzdělání, pracovala ve Svitu, táta zámečník. Trabant vydržel jen 13 let, ve srovnání s dnešními auty nemyslitelné, které vypadají po 13 letech jako právě vyjeté z fabriky.

0/0
15.11.2016 17:48

L86i33b62o58r 35K63u90n38s10t 9650953939465

Jeden můj známý se vydal v devadesátých letech s tímto autem do Francie k rodině. No a co čert nechtěl, zadřel se mu tam motor. Naštěstí mu jeho rodina pomohla a koupili nový motor od citroenu a dojeli v pořádku domů. ;-D

+3/0
9.11.2016 11:51

Z84d48ě49n70e83k 25C22h91r55i46s98t33i62a69n 15T72e85s36á36r75e49k 2698711578553

Oltcit - někdo mi hned druhý den po zakoupení odtrhl znak Oltcitu a zbyl tam znak Citroenu, když jsem někam přijel, tak ho všichni obdivovali. Záviděli mi ho i sousedi, jednou jsme sedli do auta a zdálo se nám, že jsme nějak nízko - všechny 4 pneumatiky byly propíchlé, jindy mi někdo ukradl obě zadní skupinová světla, tak jsem jezdil bez nich, občas někdo obešel auto s klíčem. Moje máma, když nasedala dozadu, tak si tam vždycky lehla, bylo to tak měkké, příjemné. Do auta jsem vzal i celou válendu. Byla s tím autem zábava.

+3/0
8.11.2016 20:19
Foto

Z21d77e92n92e89k 50P69f81e93i18f45e67r 4652829958

Ten článek je velmi podivný. Neodborný a předem zaměřený na znectění Oltcitu. A hlavně plný pověstí a báchorek. Samozřejmě Oltcit nebyl žádný Mercedes, ale na svou dobu a na naše poměry velmi elegantní a v mnoha ohledech spolehlivé auto. Po odchytání některých socialistických šlendriánů jako vlhnoucí kabely, neseřízený karburátor apod. Vzpomeňte, kolik takových "drobností" kazilo život majitelům Škodovek. Najezdili jsme s ním mnoho tisíc km a dodnes vzpomínáme v dobrém.

Parkoval venku a ani v tuhých mrazech nevyžadoval velkou péči. Stačilo nastoupit a otočit klíčkem (vzduchem chlazený a jednoduchý motor). Oproti ostatní konkurenci v ČSSR působil "francozský" vnitřek jako zjevení. Ale to jste milý autore článku zřejmně ještě chodil do školky (pokud vůbec).

+4/−1
7.11.2016 17:50

P35ř23e41m85y63s35l 72H92r85o65m24a39d68a 2284956248751

se mi líbí to nadužívání výrazu "socialistický šlendrián" ;-) zvláště, když si člověk vzpomene na dieselgate či telefony Samsung:-/

+1/−4
9.11.2016 8:24

P91a24v72e47l 28S98e64d95l39á50k 3670616698141

Oltcit měl hodně problémů a rozhodně tu neměl takové "servisní zázemí" jako škodovky. Taky škoda 120 v roce 1985 bylo jiné auto než v roce 1975, tak je otázka jestli srovnáváte srovnatelné.

0/0
15.11.2016 14:59
Foto

R29o52m40a50n 35K38o85z93e30l 4477846173364

U mého Oltcita ta zpátečka byla opravdu vedle čtyřky, tak nevím, co to měli za kus a spotřeba v létě i pod 7 litrů se dala.

0/0
15.11.2016 17:53

J75a20n 10M63a96j92z68n74e50r 1196587176242

"osvědčit nejednu slabou stránku" - tohle slovní spojení nedává smysl, spíše "projevit slabou stránku" nebo "odhalit". To je podobné, jako velmi používané "díky havárii nestihli schůzku" apod (místo "vinou havárie")

+10/0
6.11.2016 13:09

J76i89ř33í 84S14t40e25j60s93k85a38l 8772709858893

Koupil jsem nový. Jezdil jsem s tím rok. První problém byla spotřeba, jezdilo to přes deset. Druhý problém byly přední tlumiče. Za rok jsem s tím na cestách do Něecka najel 50.000 km a pak prodal. Nic z popisovaného se neprojevilo. Na tehdejší dobu hezký interiér a na tak malé auto, pro dva velmi pohodlné.

+2/0
4.11.2016 23:03

J97a93r35o62m20í71r 87P84o38p86l70e68r 4113391781424

Když tady pomluvili i Žiguli 1200, tak vám nevěřím ani toto.

+1/−1
3.11.2016 22:43

K81a42r20e61l 94L69a44n43č53a90r75i81č 7337718840364

U Olcitu stačilo dodělat několik odbytých věcí po rumunech.

U mne byla zpočátku vysoká spotřeba způsobena neodstraněnou šponou v hlavním vzušníku I.okruhu karburátoru, většími otvory obou hlavních trysek (neodpovídaly vyraženým číslům). stačilo je zacínovat o znovu přesně vyvrtat. Spotřebu jsem pak měl 5l/100km mimo město i ve městě. Bez poruchy pak nalítal 120 tis. km.

Kufr byl velký hlavně na šířku, nevadily podběhy a tlumiče jako u škodovek, a navíc neměl práh.

Vzduchem chlazený motor topí dobře a hned, to jen pisálci používají vtipné bonmoty. Bylo by dobré, aby si to sami vyzkoušeli (předpokládám, že jsou schopni objevit případně spadlou přívodní hadici topného vzduchu)

Jízdní vlastnosti na rumunských gumách a mokru byly sebevražedné, stačilo je vyměnit za Barumky.

Známy měl Olcita z konce dodávek a ten se opravdu rozpadal už při dovozu na vagonu a dříve než můj skončil zkorodovaný ve šrotu.

Do Ocitu se montoval i dvouválec z Kachny - jeden z nejspolehlivějších motorů.

Mimochodem by mne zajímalo proč se kachny k nám nikdy nedovážely (asi by pak škodovky málokdo chtěl) a také se ignorovaly v odborném tisku.

+9/−1
1.11.2016 19:46

J16i77ř76í 56M83a95t95ě52j 5874144947978

Já jsem tedy nic nepájel, trysky byly původní a se spotřebou jsem byl někde kolem 7 litrů. Pravda, nesmělo být vlhko. Pak nepomohl ani éter vstříknutý injekční stříkačkou přímo do karburátoru :-)

0/0
2.11.2016 7:15

L43u71k24á31š 25S53e55d44l59á34č94e38k 1583917187280

Jóóó slavný Oltcit. ;-D Pamatuji si tenkrát za socíku, jak si ho jeden můj známý koupil jako nový a byl celý šťastný. A za půl roku jsem se ho znovu zeptal na to, jak to jezdí. Na to mi odpověděl" Tu skurven... krabici jsem prodal a jsem zase šťastný člověk".;-D;-D;-D

+4/−2
31.10.2016 23:19

J94a16n 61H65o11r43k62ý 2326616316575

Jo, měl jsem ho. Asi tři měsíce.

Přijel jsem do servisu: když je vlhko, tak nestartuje.

No a?, zeptal se technik. Opravit, odvětil jsem.

Ale to není chyba, dí ten dobrý muž, to je vlastnost.

+16/−1
31.10.2016 21:23

R85i46c67h72a89r73d 46P98r81ů76š53a 7662792268503

Chci poznamenat, že na kvalitě (i pověsti) Oltcitu se především výrazně podepsalo, Rumunsko odpustí, Rumunsko. První série byly skutečně montovány z francouzských dílů a věřím tomu, že jsme nebyli jedinými uživateli těchto šťastnějších kusů. Co přišlo poté byla opravdu zřejmě již katastrofa. Náš červený Oltcit byl zakoupen zjara 1988, prodán v roce 2004, najeto přes 120 tis km. V posledních letech sloužil jako druhé auto v rodině a já se na něm naučil řídit. Samozřejmě měl řadu neduhů, ale které auto té doby je nemělo (a nevyžadovalo od svého majitele, aby byl tak trochu automechanikem). Později jsme měli štěstí na kvalitní servis a znalého člověka, po generálce motoru a výměně elektrických kabelů v roce 2000 došlo k výraznému oživení vozu- vysokootáčkový motor přímo sváděl k živé a sportovní jízdě. Spotřebu nikdy neměl vysokou, jak se všude píše- v létě kolem 6,0l/100km, v zimě snad o něco víc.

Článek samotný je napsán příliš jednoduše a neinformovaně, samozřejmě že jízdní vlastnosti a bezpečnost tohoto auta nelze hodnotit dnešníma očima! Uvědomte si, co v té době jezdilo na silnicích a jaká změna tohle byla. Žádný vůz dnes nevyvolá na ulici tolik pozornosti jako v roce 1988 Oltcit (nebo později samozřejmě i Š-Favorit). Bylo to skutečně auto, za kterým se lidé otáčeli, a které neslo první stopy západních vozů (nový tvar, zajímavý interiér, otáčkoměr, digitální hodiny, velký zavazadlový prostor, kotoučové brzdy, ale třeba i klasické citroeňácké disky kol). Zmíněné nedostatky jako charakteristický zvuk vzduchem chlazeného motoru, zveličované naklánění v zatáčkách, měkké sedačky nebo rezerva umístěná v motorovém prostoru, snad ani není třeba komentovat. Byla jiná doba, spousta věcí se dělala jinak a jistě to nebylo jediné auto s těmito vlastnostmi. Oltcit samozřejmě časem rezavěl, nad zadními koly i jinde, ale intenzita koroze nebyla větší než u o generaci novější Škody Felicia (o níž se říká, že měla nazrzlé páté dveře již na reklamním prospektu).

To, že někom

+15/0
31.10.2016 11:14

D75a81n82i48e96l 91T86s76c56h81e52r38n95a98y 2195912689922

No ona Skodovka s motorem i pohonem vzadu mela neco do sebe, hlavne v zime. Bohuzel se s ni muselo umet jezdit. Jinak Olcit byla opravdu katastrofa na koleckach, Ale znam clovicka, co jeje prekopal na Fr dily, a najednou to bylo dobre auticko

+2/0
31.10.2016 7:58

R94a69d96a91n 60K14u63b21a91n36t 1513500489800

Když přijela manželka a chtěl jsem dát dětem pusu, smrděly benzínem.

Horký karburátor neměl ten nalisovaný nátrubek na benzinovou hadici pevný.

Vrchol byl, když tomu vypadla benzinová hadice na Synkáči. Už jsme ho nikdy neviděl.

Závady: potkané ventily díky originál RO řemenům. Kouslé kolo, rozpadlé ložisko. Zima, netopí, klapka se kousla. Nepéruje zadní torzní náprava, poskakuje. Sedačka za jízdy praskla a položila řidiče.

+4/0
30.10.2016 1:50

J49i59ř67í 80B49r22o34ž 5659975682207

Kolega si jej koupil krátce, po té, co jej začala k nám dovážet Mototechna. Během prvního půl roku jezdil s vozem pouze 6 týdnů. Za tu dobu mu potkaly ventily s písty vinou přeskočení řetězu, zkroutily se mu kotouče brzd a stačila tak zreznout tubkapota, že rez byla skrz lak! Po půl roku Mototechna uznala, že vůz je zmetek a vrátila kolegovi peníze. Podobnou zkušenost měl jiný kolega s jednou z posledních dovezených Dácií, byl rád, že se jí po dvou letech zbavil, takový to byl klump.

+4/0
29.10.2016 21:07

J90a47n 45M50a98j72z84n83e72r 1846557526832

řetěz asi ne :-)

0/0
6.11.2016 13:14

J30i77n84d84ř10i60c34h 16B42u71c88h46t41a 6382516563680

"Viděl jste jaké stršné vozy měli za Františka Jozefa?" povídal Laurin Klementovi. "Tuhle jsem s jedním takovým jel, no co Vám budu povídat." Ono to mělo jen takové obruče a to tvrdé dřevěné sedadlo! A do Vídně byste jel týden! No, to víte, Bachův absolutismus, co byste čekal?" ;-D

+37/−1
27.10.2016 21:05

Z38d71e37n81ě69k 66R28a70j91s63k66ý 4651756945936

R^;-D

+3/0
28.10.2016 7:52
Foto

L16a83d59i70s37l48a64v 47S44t14r57n74a55d 7134671444428

R^;-D

+2/0
28.10.2016 12:16

J37a14n 55W83a24c11l59a20v 7654235187968

Když už o něčem píšu, nejdříve si to nastuduji. Dacia v Rumunsku nebyl jen R12, ale ještě před tím také starší 1100ccm R6. K nám se nedovážela.

+7/0
27.10.2016 9:31

D67a49n66i75e93l 39T57s77c79h28e29r73n33a92y 2775222909712

Taky jeste R8, ta se dovazela a nebyla vubec spatna

+1/0
31.10.2016 8:00

B66l33a28ž34e37j 70M49o20t91y81č10k60a 8707357565500

ta byla velice srandovní;-)

0/−1
31.10.2016 18:56
Foto

M75i63r89o98s60l73a20v 66S61t19e84i81n59e31r 6338464293935

Oltcitův vzor, dóšvó (2CV) jsem měl, s tím silnějším motůrkem a na svoji dobu to bylo praktické auto. Tenoučký plech se dal vytlačit do původní formy prsty, trubičky karoserie byly velmi lehké. Dva lidi to auto zvedli a postavili z příkopu zpět na cestu.

Velká kola byla výhodou na poli, po strništi to autíčko uhánělo.

Následovaly dražší a těžší modely, ale to už nebylo ono. I ten Oltcit má na sobě moc váhy. Příbuznost k 2CV je zřejmá, přední bubnové brzdy sedí přímo na hnací jednotce a jsou tak stále pěkně předehřáté- nikdy to moc nebrzdilo.

+5/−1
26.10.2016 20:08

K55a83r77e43l 21K95o36š83ť46á75l 8767291560925

Vůbec nevíte, o čem mluvíte, Oltcit měl vpředu robustní kotouče s vnitřním chlazením, vzadu taky kotouče. Brzdy sice bez posilovače, ale brzdily opravdu dobře. S vypnutým motorem na neutrál jsem s tím sjel z Pusteven do Trojanovic úplně bez problému.

+3/0
28.10.2016 10:46

I26v82a27n 23B31a91ž20a91n23t 1611712285849

Brzdy u převodovky v rumunském pojetí byly katastrofou. Pronikající olej s gufera rozvodovky neustále přimazával destičky a další segmenty na ruční brzdu a hlavně ničení kloubů poloos bržděním, to opravdu u jiného socdem vozidla nehrozilo. Mlácení předních čepů i při přejetí příčné bílé čáry u křižovatky, volné uchycení torzních tyčí přední nápravy za účelem učetření dvou stahovacích šroubů objímky tisícihranu /závit pro šroub tam byl připraven/ a o elektrice ani nemluvím. Jediné, co bylo u tohoto auta výhodné, že jste na něj dostali půjčku a po prodeji jste měli hotové peníze na koupi čehokoliv lepšího.

0/0
4.11.2016 9:01

K66a59r69e57l 63K40o76š78ť72á71l 8427521930715

Tipnu si, že jste měl už rumunskou převodovku, tam bylo možné fakt všechno. Francouzské poloosy běžně přežily životnost celého auta, taky byly dost robustní, u těch rumunských nevím. Čepy se řešily přelisováním gumové části z Favorita, pak už se závada neopakovala. Uchycení torzních tyčí bylo taky řešitelné, jak nakonec popisujete, ale nevzpomínám si, že by to byla nějak častá závada. Mimochodem, stabilizátor přední nápravy se ve Škodě objevil až u Felicie a ještě jen pro koncernové motory, sériově byl až ve Fabii a krátká životnost jeho spojovacích tyček (takzvaných kostí) je notoricky známá. Vysoká servisní náročnost byla typická pro celý komunistický vozový park té doby, pozitivně vyčnívaly snad jen původní typy žigulíků.

+1/0
11.11.2016 13:21

M76a36r44t88i42n 62P91u65c75h13o19l25t 8365824627

Ty moje první auto dostal jsem ho od rodičů k 18tinám nový ještě se zpátečkou místo 5 a co to auto zažilo a vydrželo to se jen tak nevidí měl jsem štěstí na opraváře z servisu v Kadani on byl v Rumunsku na školení před prodejem takže já měl klid je pravda že spoustu dílu na opravy nahrazoval věcmi c Čech po nějaký úpravě takže až na korozi dobrý výborný s tou korozí každý jaro kilo kytu a byli

+4/0
26.10.2016 18:24

P69e25t70r 92B20u68r34d76a 3270235879787

S Oltcitem jsem jezdil "pod 6" i já, otec kolem 5,5 l/100 km. Pravdou ale je, že po čerstvém ukončení autoškoly jsem atakoval i 17. Měli jsme v něm ještě "většinově francouzský" motor s originálním 2stupňovým karburátorem Solex, doplněný o konrolku otevření 2. stupně (pak to žralo i trávu u silnice). Zrychlení bylo i proti Favoritu dobré, se Š105 nesrovnatelné. Brzdové destičky na předku se daly vyměnit za 5 minut. Topení jsme vylepšili sklopnými lamelami nezi maskou a vstupem vzduchu s ovládáním táhlem z místa řidiče. Chudáka Otíka nakonec sežral rez.

+10/0
26.10.2016 15:47

P23e52t20r 84C70e36r29n43y 7652788712398

Jo Oltcit! Letel jsem si pro nej do Presova letadlem. Pocit to byl nadhernej cestou tamv letadle TU 134 susenky Bebe a teply caj nebo kava a před přistánímcucave bonbony. Zadne kontroly no proste volnost a svoboda. Cestou z Presova pres Beskydy frcelnadherne. Spotreba kolem 8l. V Praze po 700km vsak jiz přivystupovani zacala povrzavad zadni naprava. Na tu pak v servisu muselprijet Garant z Rumunska. Nakydali tam hodne vaseliny a bylo hotovo tak na 10 tis km. Kdyz jsem jel v r. 1987 z Mnichova tak u Cukraku bylo venku -15°C a v Olcitovi jsem měl asi -2°C. Musel jsem zvolnit tak na 60km/h a pak jsem vyhnal teplotu na + 7°C. Studený vzduch on nemel rad. Ale uz tenkrat mel tzv. vzduchove stelovani pomoci papundeklového krytu rozmeru 50x60cm a ten jsem rucne zasunul pred chladic a razem zacal topit ovšem jen tak do 0°C pak jedine se omotat dekama a frčet dal. V 10 tis. km t.j po 6 měsících bylyvyžloutlé paraboly a pastorek starteru občas při startu nazapadaval. Tak jsemzaradil rychlost trochu cuknul s autem, ozubena kolecka si sedla a bylo. Take občas cukal anechtel do otáček. Byl v servisu na tuto zavadu asi 3x, ale nakonec jsem se nastval, vyndal rozdelovac,který ovšem byl dole u převodovky. A co jsem nenasel? Kablik od kladivka bylproklepany a tak to palilo trochu na kostru. Toto vse jsem vychytal a nakonec po 2 letech ve 30tis km prodal kamaradovi i s novym radiemSHARP za 57 tis Kčs. POZOR ten s nim najel 220 tis km./vozil koberce/. Po letech jiz sice jiz bez znamek laku a se spotřebou 1l oleje tak na500 km ale jezdil!!!

Pri jednesrazce se zvíretem na pravy blatnik srnec nemohl prezit, protože Oltcit mel plech 0,75mm. Jsou to krasne vzpomínky. To vam zadnyitalsky ani nemecky auto nemůže dat.

încă o dată mulțumesc prietenilor din România ;-D

+34/0
26.10.2016 9:10

P64e92t11r 82C66e48r48n14y 7922268132568

povrzavat samozrejme a za ty chybejici mezery se omlouvam text jsem okopiroval z mailu co je poslal kamaradum.

+1/0
26.10.2016 9:12

M70i59l83a12n 51Š59v26a75g53r82o77v22s65k28ý 9482879175498

Já jsem jel pro něj taky do Prešova. Měl jsem stříbrnou metalízu. Byl jsem velice spokojen, dodnes na něj vzpomínám.

+2/0
26.10.2016 17:37

M96i89c53h41a37l 27F67i50n20s77t74e83r84l96e 7499630233208

Za mých časů, pokud kdokoliv psal o jakékoliv značce, psala se vždy s velkým písmenem na začátku - název firmy. Nevím, nakolik pravopis postoupil dnes (?), nicméně mne udivuje v tomto článku, že jednou se autor omezí na malé, jednou na velké písmeno. Nejde mi v prvosledu ani až tak o nynější pravopis - jakož o princip, kdy ten, kdo píše, nebo rozhoduje, danou firmu nezaložil, tudíž nemá nárok na rozhodnutí, danou firmu označí malým, či velkým písmenem. Pro mne platí, že název firmy se označuje vždy velkým písmenem - je v tom logika !!!

+2/−1
25.10.2016 22:28

M52a26r90t15i61n 95J84a81n25o87u27š47e98k 7591958531286

http://nase-rec.ujc.cas.cz/archiv.php?art=4335

+1/0
26.10.2016 7:07

J22a13n 38C32e66l44l11e49r 4479116683964

Logika v tom je, zvlášť jestli máte akvárko.

+3/−2
28.10.2016 10:05

F79i72l11i14p 37S44o89k57o91l 2370571550

Ne ne, slova jako olcity, škodovky se píše s malým začátečním písmenem.

Továrna Škoda samozřejmě s velkým, a Škoda 120L také s velkým, protože je to jméno, název, nebo úřední označení.

Pokud ale mluvíme o wartburgu, ladovce, žigulíku nebo moskviči, je to vždy s malým písmenem.

+3/0
29.10.2016 20:36

J54i11ř79í 33S71t78r24á86n41s77k37ý 4601847879854

Na to, že ho de facto vyvíjel Citroen, to byl křáp, už když to sjelo z linky...

A pro remcaly níže - motor na favoritu nevyvíjel VW, nýbrž sama škoda (koncepčně ze Š120, ale s upraveným sáním, karburátorem a dalšíma věcma), pomáhalo jí akorát Porsche s uložením motoru a nájmem větrného tunelu. Dokonce i přední náhon si škodovka vyvinula sama... Jo, a design to opravdu mělo italský, ale to v té době dělal běžně jak Citroen (autor tohohle hnusu), tak i třeba Peugeot nebo Renault. A jízdní vlastnosti, koukněte se pánové třeba na starej Top Gear a pak se ozývejte. BTW., už francouz vymyslel , jak vyrobit blok tlakovým litím hliníku, nebo jede furt podle škodováckýho patentu ze šedesátých let? ;-D;-D

+3/0
25.10.2016 20:44

V81l89a64s23t93i26m83i44l 25T25e42n71c25e16r 4940360837550

A Škoda 120 měla motor koncepčně převzatý z kterého modelu? Někdy z padesátých let - nechce se mi gúglit. A mimochodem i Oltcit beru jako takovou modernější "Kachnu 2CV". A nebyl to křáp.

+2/−4
25.10.2016 20:55

D82a76d64a64k 76P77e68t86r 7811650114448

A byl to křáp, motor olejnička s praskajícím rozvodovým řemenem.

+1/0
25.10.2016 21:04

V50l29a48s58t18i67m37i23l 62T39e70n66c63e17r 4390160987800

Nebyl, nebyl. A budu se hádat do krvi, protože jsem takové hodné autíčko doma měl a dodnes nedám na něj dopustit. Viz níže.

+3/−1
25.10.2016 21:08







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.