Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Automobilová doba kamenná: Oltcit zhmotnil socialistický šlendrián

Zdaleka ne všechny veterány vyvolávají jen pozitivní emoce. Vtip je v tom, že pro sbírání různých rarit vůbec není nutná láska k oné značce. Koupě rozporuplného vozu je sice často nahlížena jako jistý druh perverze, ale zájem o nevšední model převáží a majitel je zpravidla navždy ztracen. A právě takový je také rumunský Oltcit.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R45o42b49e60r84t 47L92a97u58e84r 5704520776630

Za socialismu sice bujel socialistický šlendrián a nedostatek snad úplně čehokoliv, co bylo aspoň trošku nějak užitečné, ale na druhé straně ta doba zase v lidech podporovala schopnost improvizace a realizace velkých činů s minimem pomůcek a materiálu.... no....velkých.....občas až bizarních.....Např. osobně jsem znal lékaře, chirurga, který si sám svépomocně do své Volhy vmnotoval naftový motor. Už si nejsem schopen vzpomenout z jakého auta ten nafťák pocházel, matně si jen vzpomínám, že to snad bylo z nějakého socialistického náklaďáku.

No řekněte, koho by něco podobného napadlo dnes, že?:-P

0/0
15.11.2016 6:37

M60i48l76o93s35l51a98v 33P97r61o41c88h70a87z65k46a 7784718396428

Do Volhy se dával Mercedes i Avia.

+1/0
17.11.2016 11:11

M57i31l56a62n 83L58i87n30h19a74r61t 8584156527606

V paměti mi nějak zůstal motor Indenor...?

0/0
18.11.2016 20:25

P71a57v86e16l 33M98e21d43e87k 1290942751155

Zelinářsko-řeznická krátkodobá hitovka :)

0/0
11.11.2016 19:57

D41a22n15i98e22l 45M15u38n90z23a19r 1759638782236

a co Jugo?;-D;-D;-D;-D

0/0
11.11.2016 18:26

T33o98m81á83š 28D36u92š87e91k 1657166422457

Ve Světě motorů blahé paměti psali, jak se při zimním testu zkušený testovací jezdec pokoušel projet zatáčku s pomocí ruční brzdy. Vylétl ze silnice ve směru tečny - ruční brzda ovládá přední kola...

+3/0
10.11.2016 20:41

K87a68r43e88l 82K81o88š96ť69á62l 8467681460325

:-) Jojo a ještě měla ručka extra brzdové destičky, prostě francouzští konstruktéři pustili invenci z uzdy.

+3/0
11.11.2016 13:26
Foto

P80e44t76r 39Š69r30a97i20e88r 9463212562777

V článku a diskusi se to neobjevilo ale pro mladší ročníky: ceny musíte vynásobit 10x až 20x, abyste měli srovnání s dneškem. A to je teda hustý, za takovej vrak. Já bral v Aritmě nějakých 1300 měsíčně, před revolucí o něco víc ...;-) O době čekání v pořadníku na tento model nevím ale rodiče čekali na Trabanta slušnou řádku let (řidičák neměli, byli v pořadníku jen kvůli prodeji pořadí ...) ;-D;-D;-D

+5/0
10.11.2016 9:31
Foto

R47o33m22a42n 16K12o69z49e32l 4797306923804

Naši na trabanta nečekali, asi rok 1980 a pořídili si jej, ačkoli nebyli dobře placeni - máma základní vzdělání, pracovala ve Svitu, táta zámečník. Trabant vydržel jen 13 let, ve srovnání s dnešními auty nemyslitelné, které vypadají po 13 letech jako právě vyjeté z fabriky.

0/0
15.11.2016 17:48

L88i25b62o45r 45K24u81n14s22t 9530243369455

Jeden můj známý se vydal v devadesátých letech s tímto autem do Francie k rodině. No a co čert nechtěl, zadřel se mu tam motor. Naštěstí mu jeho rodina pomohla a koupili nový motor od citroenu a dojeli v pořádku domů. ;-D

+3/0
9.11.2016 11:51

Z22d47ě77n79e95k 76C35h14r50i73s56t29i39a66n 76T81e57s64á56r46e87k 2408811568523

Oltcit - někdo mi hned druhý den po zakoupení odtrhl znak Oltcitu a zbyl tam znak Citroenu, když jsem někam přijel, tak ho všichni obdivovali. Záviděli mi ho i sousedi, jednou jsme sedli do auta a zdálo se nám, že jsme nějak nízko - všechny 4 pneumatiky byly propíchlé, jindy mi někdo ukradl obě zadní skupinová světla, tak jsem jezdil bez nich, občas někdo obešel auto s klíčem. Moje máma, když nasedala dozadu, tak si tam vždycky lehla, bylo to tak měkké, příjemné. Do auta jsem vzal i celou válendu. Byla s tím autem zábava.

+3/0
8.11.2016 20:19
Foto

Z11d96e74n73e34k 78P97f16e69i88f31e71r 4522829528

Ten článek je velmi podivný. Neodborný a předem zaměřený na znectění Oltcitu. A hlavně plný pověstí a báchorek. Samozřejmě Oltcit nebyl žádný Mercedes, ale na svou dobu a na naše poměry velmi elegantní a v mnoha ohledech spolehlivé auto. Po odchytání některých socialistických šlendriánů jako vlhnoucí kabely, neseřízený karburátor apod. Vzpomeňte, kolik takových "drobností" kazilo život majitelům Škodovek. Najezdili jsme s ním mnoho tisíc km a dodnes vzpomínáme v dobrém.

Parkoval venku a ani v tuhých mrazech nevyžadoval velkou péči. Stačilo nastoupit a otočit klíčkem (vzduchem chlazený a jednoduchý motor). Oproti ostatní konkurenci v ČSSR působil "francozský" vnitřek jako zjevení. Ale to jste milý autore článku zřejmně ještě chodil do školky (pokud vůbec).

+4/−1
7.11.2016 17:50

P66ř76e47m51y16s25l 15H56r15o32m64a88d67a 2884576818651

se mi líbí to nadužívání výrazu "socialistický šlendrián" ;-) zvláště, když si člověk vzpomene na dieselgate či telefony Samsung:-/

+1/−4
9.11.2016 8:24

P30a36v93e79l 60S40e25d93l58á23k 3680766548191

Oltcit měl hodně problémů a rozhodně tu neměl takové "servisní zázemí" jako škodovky. Taky škoda 120 v roce 1985 bylo jiné auto než v roce 1975, tak je otázka jestli srovnáváte srovnatelné.

0/0
15.11.2016 14:59
Foto

R15o80m13a78n 21K91o40z50e36l 4957496683504

U mého Oltcita ta zpátečka byla opravdu vedle čtyřky, tak nevím, co to měli za kus a spotřeba v létě i pod 7 litrů se dala.

0/0
15.11.2016 17:53

J69a89n 39M26a22j17z65n51e25r 1876727166462

"osvědčit nejednu slabou stránku" - tohle slovní spojení nedává smysl, spíše "projevit slabou stránku" nebo "odhalit". To je podobné, jako velmi používané "díky havárii nestihli schůzku" apod (místo "vinou havárie")

+10/0
6.11.2016 13:09

J32i56ř57í 12S46t79e59j22s58k18a64l 8192459888343

Koupil jsem nový. Jezdil jsem s tím rok. První problém byla spotřeba, jezdilo to přes deset. Druhý problém byly přední tlumiče. Za rok jsem s tím na cestách do Něecka najel 50.000 km a pak prodal. Nic z popisovaného se neprojevilo. Na tehdejší dobu hezký interiér a na tak malé auto, pro dva velmi pohodlné.

+2/0
4.11.2016 23:03

J79a10r97o39m90í88r 54P14o28p95l56e68r 4883671891924

Když tady pomluvili i Žiguli 1200, tak vám nevěřím ani toto.

+1/−1
3.11.2016 22:43

K39a72r74e69l 82L92a33n59č68a18r37i21č 7807748160754

U Olcitu stačilo dodělat několik odbytých věcí po rumunech.

U mne byla zpočátku vysoká spotřeba způsobena neodstraněnou šponou v hlavním vzušníku I.okruhu karburátoru, většími otvory obou hlavních trysek (neodpovídaly vyraženým číslům). stačilo je zacínovat o znovu přesně vyvrtat. Spotřebu jsem pak měl 5l/100km mimo město i ve městě. Bez poruchy pak nalítal 120 tis. km.

Kufr byl velký hlavně na šířku, nevadily podběhy a tlumiče jako u škodovek, a navíc neměl práh.

Vzduchem chlazený motor topí dobře a hned, to jen pisálci používají vtipné bonmoty. Bylo by dobré, aby si to sami vyzkoušeli (předpokládám, že jsou schopni objevit případně spadlou přívodní hadici topného vzduchu)

Jízdní vlastnosti na rumunských gumách a mokru byly sebevražedné, stačilo je vyměnit za Barumky.

Známy měl Olcita z konce dodávek a ten se opravdu rozpadal už při dovozu na vagonu a dříve než můj skončil zkorodovaný ve šrotu.

Do Ocitu se montoval i dvouválec z Kachny - jeden z nejspolehlivějších motorů.

Mimochodem by mne zajímalo proč se kachny k nám nikdy nedovážely (asi by pak škodovky málokdo chtěl) a také se ignorovaly v odborném tisku.

+9/−1
1.11.2016 19:46

J28i40ř70í 24M88a43t24ě56j 5764514387168

Já jsem tedy nic nepájel, trysky byly původní a se spotřebou jsem byl někde kolem 7 litrů. Pravda, nesmělo být vlhko. Pak nepomohl ani éter vstříknutý injekční stříkačkou přímo do karburátoru :-)

0/0
2.11.2016 7:15

L88u21k70á54š 68S24e34d46l70á29č50e85k 1763487697810

Jóóó slavný Oltcit. ;-D Pamatuji si tenkrát za socíku, jak si ho jeden můj známý koupil jako nový a byl celý šťastný. A za půl roku jsem se ho znovu zeptal na to, jak to jezdí. Na to mi odpověděl" Tu skurven... krabici jsem prodal a jsem zase šťastný člověk".;-D;-D;-D

+4/−2
31.10.2016 23:19

J60a43n 32H52o88r79k50ý 2576956746135

Jo, měl jsem ho. Asi tři měsíce.

Přijel jsem do servisu: když je vlhko, tak nestartuje.

No a?, zeptal se technik. Opravit, odvětil jsem.

Ale to není chyba, dí ten dobrý muž, to je vlastnost.

+16/−1
31.10.2016 21:23

R95i58c27h91a41r63d 26P69r57ů47š82a 7512652508693

Chci poznamenat, že na kvalitě (i pověsti) Oltcitu se především výrazně podepsalo, Rumunsko odpustí, Rumunsko. První série byly skutečně montovány z francouzských dílů a věřím tomu, že jsme nebyli jedinými uživateli těchto šťastnějších kusů. Co přišlo poté byla opravdu zřejmě již katastrofa. Náš červený Oltcit byl zakoupen zjara 1988, prodán v roce 2004, najeto přes 120 tis km. V posledních letech sloužil jako druhé auto v rodině a já se na něm naučil řídit. Samozřejmě měl řadu neduhů, ale které auto té doby je nemělo (a nevyžadovalo od svého majitele, aby byl tak trochu automechanikem). Později jsme měli štěstí na kvalitní servis a znalého člověka, po generálce motoru a výměně elektrických kabelů v roce 2000 došlo k výraznému oživení vozu- vysokootáčkový motor přímo sváděl k živé a sportovní jízdě. Spotřebu nikdy neměl vysokou, jak se všude píše- v létě kolem 6,0l/100km, v zimě snad o něco víc.

Článek samotný je napsán příliš jednoduše a neinformovaně, samozřejmě že jízdní vlastnosti a bezpečnost tohoto auta nelze hodnotit dnešníma očima! Uvědomte si, co v té době jezdilo na silnicích a jaká změna tohle byla. Žádný vůz dnes nevyvolá na ulici tolik pozornosti jako v roce 1988 Oltcit (nebo později samozřejmě i Š-Favorit). Bylo to skutečně auto, za kterým se lidé otáčeli, a které neslo první stopy západních vozů (nový tvar, zajímavý interiér, otáčkoměr, digitální hodiny, velký zavazadlový prostor, kotoučové brzdy, ale třeba i klasické citroeňácké disky kol). Zmíněné nedostatky jako charakteristický zvuk vzduchem chlazeného motoru, zveličované naklánění v zatáčkách, měkké sedačky nebo rezerva umístěná v motorovém prostoru, snad ani není třeba komentovat. Byla jiná doba, spousta věcí se dělala jinak a jistě to nebylo jediné auto s těmito vlastnostmi. Oltcit samozřejmě časem rezavěl, nad zadními koly i jinde, ale intenzita koroze nebyla větší než u o generaci novější Škody Felicia (o níž se říká, že měla nazrzlé páté dveře již na reklamním prospektu).

To, že někom

+15/0
31.10.2016 11:14

D15a97n89i83e47l 50T72s41c95h42e29r84n27a19y 2695232589932

No ona Skodovka s motorem i pohonem vzadu mela neco do sebe, hlavne v zime. Bohuzel se s ni muselo umet jezdit. Jinak Olcit byla opravdu katastrofa na koleckach, Ale znam clovicka, co jeje prekopal na Fr dily, a najednou to bylo dobre auticko

+2/0
31.10.2016 7:58

R21a37d86a52n 36K19u32b59a78n21t 1443770909650

Když přijela manželka a chtěl jsem dát dětem pusu, smrděly benzínem.

Horký karburátor neměl ten nalisovaný nátrubek na benzinovou hadici pevný.

Vrchol byl, když tomu vypadla benzinová hadice na Synkáči. Už jsme ho nikdy neviděl.

Závady: potkané ventily díky originál RO řemenům. Kouslé kolo, rozpadlé ložisko. Zima, netopí, klapka se kousla. Nepéruje zadní torzní náprava, poskakuje. Sedačka za jízdy praskla a položila řidiče.

+4/0
30.10.2016 1:50

J12i28ř73í 51B67r21o36ž 5629335262307

Kolega si jej koupil krátce, po té, co jej začala k nám dovážet Mototechna. Během prvního půl roku jezdil s vozem pouze 6 týdnů. Za tu dobu mu potkaly ventily s písty vinou přeskočení řetězu, zkroutily se mu kotouče brzd a stačila tak zreznout tubkapota, že rez byla skrz lak! Po půl roku Mototechna uznala, že vůz je zmetek a vrátila kolegovi peníze. Podobnou zkušenost měl jiný kolega s jednou z posledních dovezených Dácií, byl rád, že se jí po dvou letech zbavil, takový to byl klump.

+4/0
29.10.2016 21:07

J58a22n 78M98a59j87z34n33e57r 1546227816612

řetěz asi ne :-)

0/0
6.11.2016 13:14

J71i79n61d87ř70i60c96h 28B51u62c81h97t45a 6282546463660

"Viděl jste jaké stršné vozy měli za Františka Jozefa?" povídal Laurin Klementovi. "Tuhle jsem s jedním takovým jel, no co Vám budu povídat." Ono to mělo jen takové obruče a to tvrdé dřevěné sedadlo! A do Vídně byste jel týden! No, to víte, Bachův absolutismus, co byste čekal?" ;-D

+37/−1
27.10.2016 21:05

Z58d14e70n32ě76k 96R53a60j29s33k20ý 4531426215896

R^;-D

+3/0
28.10.2016 7:52
Foto

L45a21d79i86s58l47a90v 71S28t12r17n58a95d 7104231684788

R^;-D

+2/0
28.10.2016 12:16

J86a89n 94W17a21c39l93a82v 7184375517368

Když už o něčem píšu, nejdříve si to nastuduji. Dacia v Rumunsku nebyl jen R12, ale ještě před tím také starší 1100ccm R6. K nám se nedovážela.

+7/0
27.10.2016 9:31

D86a74n18i50e90l 62T33s48c67h87e28r67n41a51y 2295692479572

Taky jeste R8, ta se dovazela a nebyla vubec spatna

+1/0
31.10.2016 8:00

B59l15a64ž41e65j 52M26o82t34y80č84k14a 8507207495450

ta byla velice srandovní;-)

0/−1
31.10.2016 18:56
Foto

M41i36r98o18s14l47a88v 30S20t98e70i37n74e68r 4190342440606

Oltcitův vzor, dóšvó (2CV) jsem měl, s tím silnějším motůrkem a na svoji dobu to bylo praktické auto. Tenoučký plech se dal vytlačit do původní formy prsty, trubičky karoserie byly velmi lehké. Dva lidi to auto zvedli a postavili z příkopu zpět na cestu.

Velká kola byla výhodou na poli, po strništi to autíčko uhánělo.

Následovaly dražší a těžší modely, ale to už nebylo ono. I ten Oltcit má na sobě moc váhy. Příbuznost k 2CV je zřejmá, přední bubnové brzdy sedí přímo na hnací jednotce a jsou tak stále pěkně předehřáté- nikdy to moc nebrzdilo.

+5/−1
26.10.2016 20:08

K76a45r71e55l 18K65o34š18ť37á52l 8627621460185

Vůbec nevíte, o čem mluvíte, Oltcit měl vpředu robustní kotouče s vnitřním chlazením, vzadu taky kotouče. Brzdy sice bez posilovače, ale brzdily opravdu dobře. S vypnutým motorem na neutrál jsem s tím sjel z Pusteven do Trojanovic úplně bez problému.

+3/0
28.10.2016 10:46

I28v95a19n 92B70a39ž52a22n25t 1431302665809

Brzdy u převodovky v rumunském pojetí byly katastrofou. Pronikající olej s gufera rozvodovky neustále přimazával destičky a další segmenty na ruční brzdu a hlavně ničení kloubů poloos bržděním, to opravdu u jiného socdem vozidla nehrozilo. Mlácení předních čepů i při přejetí příčné bílé čáry u křižovatky, volné uchycení torzních tyčí přední nápravy za účelem učetření dvou stahovacích šroubů objímky tisícihranu /závit pro šroub tam byl připraven/ a o elektrice ani nemluvím. Jediné, co bylo u tohoto auta výhodné, že jste na něj dostali půjčku a po prodeji jste měli hotové peníze na koupi čehokoliv lepšího.

0/0
4.11.2016 9:01

K88a17r64e70l 59K69o88š43ť13á73l 8857281420825

Tipnu si, že jste měl už rumunskou převodovku, tam bylo možné fakt všechno. Francouzské poloosy běžně přežily životnost celého auta, taky byly dost robustní, u těch rumunských nevím. Čepy se řešily přelisováním gumové části z Favorita, pak už se závada neopakovala. Uchycení torzních tyčí bylo taky řešitelné, jak nakonec popisujete, ale nevzpomínám si, že by to byla nějak častá závada. Mimochodem, stabilizátor přední nápravy se ve Škodě objevil až u Felicie a ještě jen pro koncernové motory, sériově byl až ve Fabii a krátká životnost jeho spojovacích tyček (takzvaných kostí) je notoricky známá. Vysoká servisní náročnost byla typická pro celý komunistický vozový park té doby, pozitivně vyčnívaly snad jen původní typy žigulíků.

+1/0
11.11.2016 13:21

M95a19r46t66i57n 61P62u18c78h58o26l63t 8155174637

Ty moje první auto dostal jsem ho od rodičů k 18tinám nový ještě se zpátečkou místo 5 a co to auto zažilo a vydrželo to se jen tak nevidí měl jsem štěstí na opraváře z servisu v Kadani on byl v Rumunsku na školení před prodejem takže já měl klid je pravda že spoustu dílu na opravy nahrazoval věcmi c Čech po nějaký úpravě takže až na korozi dobrý výborný s tou korozí každý jaro kilo kytu a byli

+4/0
26.10.2016 18:24

P30e37t34r 50B84u45r10d71a 3810125929567

S Oltcitem jsem jezdil "pod 6" i já, otec kolem 5,5 l/100 km. Pravdou ale je, že po čerstvém ukončení autoškoly jsem atakoval i 17. Měli jsme v něm ještě "většinově francouzský" motor s originálním 2stupňovým karburátorem Solex, doplněný o konrolku otevření 2. stupně (pak to žralo i trávu u silnice). Zrychlení bylo i proti Favoritu dobré, se Š105 nesrovnatelné. Brzdové destičky na předku se daly vyměnit za 5 minut. Topení jsme vylepšili sklopnými lamelami nezi maskou a vstupem vzduchu s ovládáním táhlem z místa řidiče. Chudáka Otíka nakonec sežral rez.

+10/0
26.10.2016 15:47

P74e25t32r 33C74e37r56n56y 7132778752718

Jo Oltcit! Letel jsem si pro nej do Presova letadlem. Pocit to byl nadhernej cestou tamv letadle TU 134 susenky Bebe a teply caj nebo kava a před přistánímcucave bonbony. Zadne kontroly no proste volnost a svoboda. Cestou z Presova pres Beskydy frcelnadherne. Spotreba kolem 8l. V Praze po 700km vsak jiz přivystupovani zacala povrzavad zadni naprava. Na tu pak v servisu muselprijet Garant z Rumunska. Nakydali tam hodne vaseliny a bylo hotovo tak na 10 tis km. Kdyz jsem jel v r. 1987 z Mnichova tak u Cukraku bylo venku -15°C a v Olcitovi jsem měl asi -2°C. Musel jsem zvolnit tak na 60km/h a pak jsem vyhnal teplotu na + 7°C. Studený vzduch on nemel rad. Ale uz tenkrat mel tzv. vzduchove stelovani pomoci papundeklového krytu rozmeru 50x60cm a ten jsem rucne zasunul pred chladic a razem zacal topit ovšem jen tak do 0°C pak jedine se omotat dekama a frčet dal. V 10 tis. km t.j po 6 měsících bylyvyžloutlé paraboly a pastorek starteru občas při startu nazapadaval. Tak jsemzaradil rychlost trochu cuknul s autem, ozubena kolecka si sedla a bylo. Take občas cukal anechtel do otáček. Byl v servisu na tuto zavadu asi 3x, ale nakonec jsem se nastval, vyndal rozdelovac,který ovšem byl dole u převodovky. A co jsem nenasel? Kablik od kladivka bylproklepany a tak to palilo trochu na kostru. Toto vse jsem vychytal a nakonec po 2 letech ve 30tis km prodal kamaradovi i s novym radiemSHARP za 57 tis Kčs. POZOR ten s nim najel 220 tis km./vozil koberce/. Po letech jiz sice jiz bez znamek laku a se spotřebou 1l oleje tak na500 km ale jezdil!!!

Pri jednesrazce se zvíretem na pravy blatnik srnec nemohl prezit, protože Oltcit mel plech 0,75mm. Jsou to krasne vzpomínky. To vam zadnyitalsky ani nemecky auto nemůže dat.

încă o dată mulțumesc prietenilor din România ;-D

+34/0
26.10.2016 9:10

P15e27t79r 38C15e53r95n64y 7812788812458

povrzavat samozrejme a za ty chybejici mezery se omlouvam text jsem okopiroval z mailu co je poslal kamaradum.

+1/0
26.10.2016 9:12

M60i76l57a47n 94Š46v64a64g63r14o87v92s56k35ý 9512369575608

Já jsem jel pro něj taky do Prešova. Měl jsem stříbrnou metalízu. Byl jsem velice spokojen, dodnes na něj vzpomínám.

+2/0
26.10.2016 17:37

M60i51c61h61a45l 66F65i70n65s37t16e38r74l95e 7429850713978

Za mých časů, pokud kdokoliv psal o jakékoliv značce, psala se vždy s velkým písmenem na začátku - název firmy. Nevím, nakolik pravopis postoupil dnes (?), nicméně mne udivuje v tomto článku, že jednou se autor omezí na malé, jednou na velké písmeno. Nejde mi v prvosledu ani až tak o nynější pravopis - jakož o princip, kdy ten, kdo píše, nebo rozhoduje, danou firmu nezaložil, tudíž nemá nárok na rozhodnutí, danou firmu označí malým, či velkým písmenem. Pro mne platí, že název firmy se označuje vždy velkým písmenem - je v tom logika !!!

+2/−1
25.10.2016 22:28

M78a19r60t65i23n 21J18a10n39o85u81š78e12k 7691168311276

http://nase-rec.ujc.cas.cz/archiv.php?art=4335

+1/0
26.10.2016 7:07

J39a82n 98C41e90l80l33e80r 4379576353394

Logika v tom je, zvlášť jestli máte akvárko.

+3/−2
28.10.2016 10:05

F90i59l69i63p 53S56o48k98o94l 2380491530

Ne ne, slova jako olcity, škodovky se píše s malým začátečním písmenem.

Továrna Škoda samozřejmě s velkým, a Škoda 120L také s velkým, protože je to jméno, název, nebo úřední označení.

Pokud ale mluvíme o wartburgu, ladovce, žigulíku nebo moskviči, je to vždy s malým písmenem.

+3/0
29.10.2016 20:36

J44i36ř78í 88S85t34r46á32n53s77k12ý 4121717659874

Na to, že ho de facto vyvíjel Citroen, to byl křáp, už když to sjelo z linky...

A pro remcaly níže - motor na favoritu nevyvíjel VW, nýbrž sama škoda (koncepčně ze Š120, ale s upraveným sáním, karburátorem a dalšíma věcma), pomáhalo jí akorát Porsche s uložením motoru a nájmem větrného tunelu. Dokonce i přední náhon si škodovka vyvinula sama... Jo, a design to opravdu mělo italský, ale to v té době dělal běžně jak Citroen (autor tohohle hnusu), tak i třeba Peugeot nebo Renault. A jízdní vlastnosti, koukněte se pánové třeba na starej Top Gear a pak se ozývejte. BTW., už francouz vymyslel , jak vyrobit blok tlakovým litím hliníku, nebo jede furt podle škodováckýho patentu ze šedesátých let? ;-D;-D

+3/0
25.10.2016 20:44

V37l37a84s85t63i81m70i47l 36T21e25n58c22e66r 4310320117420

A Škoda 120 měla motor koncepčně převzatý z kterého modelu? Někdy z padesátých let - nechce se mi gúglit. A mimochodem i Oltcit beru jako takovou modernější "Kachnu 2CV". A nebyl to křáp.

+2/−4
25.10.2016 20:55

D54a95d63a12k 44P93e12t20r 7121840234568

A byl to křáp, motor olejnička s praskajícím rozvodovým řemenem.

+1/0
25.10.2016 21:04

V66l91a86s67t21i70m20i52l 85T70e72n87c52e76r 4700750347650

Nebyl, nebyl. A budu se hádat do krvi, protože jsem takové hodné autíčko doma měl a dodnes nedám na něj dopustit. Viz níže.

+3/−1
25.10.2016 21:08







Najdete na iDNES.cz