Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Sovětská kráska slaví šedesátiny. Volha 21 mohla mít osmiválec i automat

Před 60 lety vyrobili první exemplář legendárního sovětského vozu GAZ-21 Volha. Elegantní a majestátně působící vůz přezdívaný carevna se ve výrobním programu Gorkovského automobilového závodu udržel do začátku sedmdesátých let.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

J69a49n 11K31ř93í17ž 3399431911791

Krásný auto.R^

0/0
22.10.2016 17:57

I89v83a11n 35P49e48t58r65í86k 4394923424

Mal som 21 sedana 3 kusy a 22 kombíka 1 kus a musím povedať pomerne zaújmavé auto.Samozrejme na svoju dobu.Dnes pomerne zaújmavý veterán.To auto vydržalo neuveriteľne moc.

+2/0
17.10.2016 19:40

V45l37a17s28t14i15m47i24l 62S31l51a89v74í41k 9887757481100

Měl jsem dvě Volhy a to limuzinu a kombíka. Kombíka jsem koupil v Praze kde jezdil jako taxi, odvezl jsem si na stavbu domku veškerý materiál. Když ž dosloužil, tak jsem si koupil limuzinu. Lepší auto jsem neměl. Spotřeba okolo 11 litrů, ve voze pohodlí, výborná lůžková ůprava. Na tu dobu a cenu benzinu výborné auto.Podotýkám, že jsem měl více vozů a to Fiat 1100, Tatraplán, 3kodu Octavii, Wartburg, Vaz 2001 a Vaz 2004, Mazdu 323F a nyní mám Mitsibishi Colt. Ale na carevnu nedám dopustit.

+2/0
17.10.2016 18:38

P41a18v90e36l 17K97u48l15i46č25k83a 3347159900345

Na toto auto mám jedinečnou vzpomínku .. bylo mi asi 5 let, když jsem jel "Žralokem" - taxíkem někdy v podvečer to bylo, tuším z Karlova náměstí do Dejvic na Kulaťák,.. Do dnes si vybavuji ten ve tmě úžasně nasvícený modro-zelený tachometr a výrazné houpání nad pražskou dlažbou a naklánění v zatáčkách, jak na nějakém člunu... :-)

Také mi připadala jako děsně veliké auto, ale za to mohl můj tehdejší vzrůst ... když ji vidím dnes třeba na srazu veteránů vedle Cadillaku z té doby, Carevna je vlastně prcek ... ;-)

+3/0
17.10.2016 17:42

T41o41m82á27š 88T69a24t79í69č38e10k 5180682450738

Jo, kdysi se vyráběly automobily, o kterých se dalo říct, že jsou pěkný. Po celým světě. Dnes už ne, nikde na světě.

+1/0
17.10.2016 17:11

M10a57r33t78i48n 66H34a47l88á12š80e88k 2300232198704

Já mám už své dvanácté auto, znovu VW a nesouhlasím, Zvláště , když první byla Škoda 100L...

0/0
17.10.2016 17:21

T95o19m57á91š 24T10a16t33í30č71e78k 5890272480618

Pravda, Škoda 100L zrovna krásná nebyla. ;-D

+1/0
17.10.2016 17:26

J73i14ř87í 90E14r84b47e66n 1863514396127

A přitom byste té stovce měl být vděčný za to, že vás za normalizace dovezla až na Západ :-)

+1/0
18.10.2016 13:12

M38a67r56t14i19n 72H28a52l26á54š44e66k 2750372618984

To sem:-)Za tři měsíce jsem ji ale nahradil Audi 80. Jezdil jsem 20 metrů pro noviny, abych měl důvod někam jet.:-)

0/0
19.10.2016 7:05

I57v48a85n 84M24i96n91á96ř 7262374707141

Pochybuji, že by zrovna tento totalitní veterán, působil dojemně nostalgicky ! Zejména ne - na starší generaci ! Zpočátku byly k vidění pouze jeho tmavé verze, používané Státní bezpečností. Zastavil-li takový vůz v menším městě, či na venkově, vyvolával mezi lidmi okamžitou vlnu zděšení z oprávněných obav .. pro koho si "estébáci" přijeli tentokrát ?! Delší cesty s tímto vozem byly hotovým utrpením ! Jediné, co snad budilo "údiv", bylo tachometrové akvárium nad volantem. Pro socialistické podniky a taxikáře - byla Volha s třemi rychlostmi, líným motorem a vysokou spotřebou - jen trpěnou nutností. Již ve chvíli, kdy vůz vyjel z výrobní linky .. byl pouhým, jezdícím anachronizmem !

+3/−6
17.10.2016 16:35

S67t28a89n84i42s58l28a20v 97K60r47e11j93c27a17r 6387596393144

Ano, vedle Tatraplánů opravdu v padesátých letech používala SNB i Volhy 21 a Škody Sedan 1201!

+2/0
17.10.2016 16:57

J37i98ř79í 12E36r41b19e41n 1513294436157

Služební řidiči milovali Volhy 21 i 24. Pohonné hmoty se totiž fasovaly podle papírové spotřeby, která byla okolo 15-18 l, ale s lehkou nohou se dalo jet i za 11 litrů - rozdíl šel do šoférova soukromého žigula.

Služební řidiči naopak nenáviděli Tatru 613, kde reálná spotřeba do puntíku seděla s papírovou a zdroj levného benzínu tak vyschl.

0/0
18.10.2016 13:15

J63o59s33e36f 68V12a17l56a 9270623483193

otec ji mel, r.v. tak 1962, jeste s prvnim tvarem masky, ktery spise pripominal masky americkych aut s tretim svetlometem vprostredku, podobne jako kdysi Tatra 87. Auto bylo pohodlne a melo (relativne) vydrz. Jenom se na volze nesmelo chtit rychle rozjizdeni a jizda v zatackach. Pro zatacky opravdu nebyla konstruovana. U puvodni tristupnove prevodovky nebyl problem se rojet na dvojku, takze skoro celou cestu nebylo nutne radit

0/0
17.10.2016 15:29

J46a91n 67P17e68t42e66r21a 2981705332164

Deda ji mel. Pamatuju jako maly, kdyz uz mela asi 20 let, spotreba byla kolem 16 litru.

Vepredu jeste sosku jelena

Krasne auticko na svoji dobu

0/0
17.10.2016 15:32

M40a86r79t53i90n 39H84a15l44á10š24e73k 2340242988804

Otřesná kraksna -kopie amerických aut. S mizerným výkonem, zato s rekordní spotřebou. Mám jen ty nejhorší vzpomínky. Připomíná hrúznou dobu Brežněva a HusákaRvRvRvRvRv

+3/−12
17.10.2016 15:28

M42i75l65a27n 61V87i44k 1297715753733

RvRv Co jiného od Vás čekat!

+4/−1
17.10.2016 16:27

M39i29l71a80n 56V29i46k 1557255213773

Pan Halášek má totiž VŽDY jiné mínění než většina diskutujících.

+3/−1
17.10.2016 19:53

I70v22a28n 47M94i71n66á52ř 7182864987891

Máte pravdu, pane Halášku. Nevím, proč Vás ostatní mínusují ?! Volha kopií amerického vozu .. skutečně byla ! Navíc - v téměř identickém autě - lze vidět slavného Jamese Deana v americkém kultovním filmu "Rebel bez příčiny" !

+2/0
17.10.2016 16:52

M54a81r18t44i71n 21K24o14v78á60ř 2201230339866

Všechna auta (a nejen auta) byla v CCCP kopírována. Bohužel už si nepamatuju vzor pro carevnu, ale Poběda byla Opel Kapitan, Zaporožec byl NSU Prinz...

Teprve Žiguli bylo oficiální licencí Fiatu 124.

+4/0
17.10.2016 22:44

J80i76ř28í 19E12r30b19e30n 1573274326897

No ona ta auta ani tak nebyla kopírována, jako že spíš si SSSR odvezl z Německa kompletní výrobní technologie coby válečnou kořist a reparaci...

0/−1
18.10.2016 13:17

M31a90r20t84i75n 82N84e47b62e46s84k18ý 7326510457602

To se týkalo Opelu, který byl kompletně odvezen do SSSR a Olympia byla prvním Moskvičem.

Gazy byly odvozeny od Fordu, včetně spodového motoru v Pobědě.

Ta kaplička s tachometrem se také dřív narodila u Forda.

Pokud odhlédneme od toho, v jaké strašné době a v jaké strašné zemi ta auta vznikala, byla to relativně hezká auta, robustní a nezničitelná a hlavně: snadno opravitelná v primitivních podmínkách. V té době (obzvláště v místě vzniku těchto aut) nebyla spotřeba nějak zvlášť důležitým faktorem a velký výkon na strašných vozovkách a provozních podmínkách nebyl také bezpodmínečně nutný, ale cenila se výdrž.

Navíc: máme je spojená s dobou našeho mládí, která sice byla společensky hrozná doba, plná hrůz a bezpráví, ale byli jsme mladí.

+1/0
18.10.2016 15:10

M66a57r87t41i66n 27K53o57v49á86ř 2761780429366

I NSU Prinz, které se začalo vyrábět v r. 1957?

0/0
20.10.2016 22:59

M58a28r23t79i10n 38Š37t94ě74p72á59n86e11k 3717543753721

Pekne auto, ale nebyt popisku pod fotkami, netusim, co je to za auto ani na jake akci se vyskytlo...;-D

0/0
17.10.2016 15:10

D51e63n61i41s 26H60u14m45l 4722515325186

Kdyz si vzpomenu, jak v tom jel Jeremy Clarkson ...

+2/−1
17.10.2016 15:05
Foto

M96i50c57h87a43l 32N15a17j92m24a49n 7849923966110

Krásné auto. I když už v době svého vniku byl osazeno zastaralou technikou, mělo následujících 40 let své kouzlo.

+7/0
17.10.2016 15:03

T39o93m71a76s 84S97l33o25v47a25k 8757539827508

Vtedajsi dizajn aut (samozrejme najma ten zapadny) mi pride ovela originalnejsi a krajsi ako dnesna monokultura.

0/0
17.10.2016 14:34

J37i77ř30í 40S54c26h84w26a63c95h 8648614618326

tehdy to byla úplně stejná "monokultura"....až na výjimky co potvrzovaly pravidlo. Dnes se ty výjimky najdou taky.

Třeba přední maska této Volhy, v Americe vy se našlo mnoho aut které ji měly prakticky stejnou....;-)

+2/0
17.10.2016 14:41

J66i69ř63í 39K86o65c42u68r87e53k 6985914585348

Simca Aronde vs Škoda Spartak/Octavia vs Opel Olympia Rekord vs Peugeot 403 vs Volvo Amazon ... třeba.

+2/0
17.10.2016 14:55

J81a43r60o81s76l39a71v 83P94e67l18d80a

Uživatel požádal o vymazání
0/−1
17.10.2016 15:12

J47i43ř39í 20S25c62h40w62a60c18h 8388204218246

Výčet aut pana Kocurka není jako srovnání s uvedenou Volhou, ale jako výčet evropských vzájemně podobných aut coby příklad tehdejší "monokultury". Volha byla víceméně "napodobenina" amerického stylu.

+1/0
17.10.2016 15:22

V61á83c77l37a80v 30N44o50v64o80t28n35ý 2884778373

Krapet se mýlíte, z válečné kořisti a plánů Opelu vznikl Moskvič. Volha a její předchůdkyně Poběda byly inspirovány americkým Fordem.

+7/0
17.10.2016 16:28

S97t60a81n90i52s36l31a52v 35K22r45e40j50c94a71r 6317466293914

Nu s Pobědou a Waršavou se opravdu Volha 21 ani 24 srovnávat nedá. Je pravdou ani s Fordem Taunusem M 20 R^!!

0/0
17.10.2016 16:53

M60a44r12t74i32n 66K26o65v24á14ř 2311460349426

Podobnost čistě náhodná:

https://cs.wikipedia.org/wiki/GAZ_M20_Pob%C4%9Bda

https://en.wikipedia.org/wiki/Opel_Kapit%C3%A4n

+1/0
17.10.2016 22:51

M12a78r26t84i82n 88N70e36b71e42s95k40ý 7346720297282

Není tomu tak. Gaz není na bázi Opelu, ale Fordu.

Z Opelu, včetně technologie odvezené z Německa, vzniknul Moskvič, porovnejte si Opel Olympia a Moskvič 401.

+1/0
18.10.2016 15:17

B60l35a73ž54e74j 61M74o93t65y35č37k31a 8107167105780

je to zajímavé, ale já jsem se toho jako dítě bál;-D

+1/−1
17.10.2016 14:49

J43a61n 34K20o87n42v75a92l30i28n47k71a 5500591471975

O motoru z Pobědy s rozvodem SV mi vyprávěl děda. Delší jízda ve vyšších otáčkách prý znamenala "podpálení" ventilů a dost náročnou opravu.

0/0
17.10.2016 14:02

M14a88r39t76i71n 72N67e17b23e89s57k60ý 7886630367912

On ten motor z Jeepa na vysoké otáčky asi moc stavěný nebyl...

0/0
18.10.2016 15:19

J98i44ř15í 23K84o86c52u67r15e55k 6165134215248

Ví se, že Stalin byl obdivovatel amerických automobilů, měl rozsáhlou sbírku.

Který že to okopírovali?

+1/0
17.10.2016 13:34
Foto

T55o67m30á48š 91D33v44o37ř21á35k 7485436627361

Okopírovali je silné slovo, ale vzorem mohl být třeba Ford Custom Mainline 52

https://www.youtube.com/watch?v=SH8txWtXqS0

;-)

+1/0
17.10.2016 19:41

V52á21c65l37a29v 12P65o36l74á60k 1545452830830

Sověti nikdy nekopírovali, vždy jenom vzali a vyhoršili

+1/−1
17.10.2016 19:56







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.