Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Jak se kupovala auta v SSSR: do několikaleté fronty nemohl každý

Uteklo skoro čtvrt století od chvíle, kdy se auta stala pro obyvatele Ruska dostupným zbožím. Už je ale dávno zapomenuto, jak se opatřovala auta za dob Sovětského svazu. Za auto byli tehdy lidé ochotni k čemukoliv a odhalovali při tom ty nejpřízemnější stránky lidské duše.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M59i42c51h50a89l 47M78i42l81l27e69r 9406612599112

ad Petr Fric 19/2 v 12:14, obhajoval delku poradniku poukazovanim jak komplexni byla vyroba auta ve vychodnich statech v 70. letech a tim, ze v Nemecku se v 70. letech take muselo cekat na Porsche 911.

Aby potvrdil, ze to nebyla jen chyba socijaaalizmu, ale ze i po sametu se muselo na ruzne vyrobky cekat, napsal:

"Když sem si např. v roce ́91 kupoval svoji první mikrovlnku (západní produkce - japonsko), tak jsem na ní čekal taky skoro 2 měsíce..."

FYI: V Australii jsme si koupili mikrovlnku znacky Phillips v 1978 rovnou z police v obchode. Modely zn. National (pozdeji prejmenovano na Panasonic) a dalsi byly take bezne ke koupi. Stacilo zajit do obchodu, vybrat a zaplatit a jeden si vezl mikrovlnku japonske ci jine vyroby domu hned. Pokud nektery model nebyl primo v obchode, zaridili objednavku z centralniho skladu dodavatele a byla dovezena za par dnu.

+1/0
17.3.2017 4:24

M19i44c27h61a78l 93M47i81l71l74e18r 9986262839392

to mi pripomina stary for z dob socijaaalizmu.

Prijede americky podnikatel na obchodni navstevu do Moskvy a zavedou ho na navstevu velke tovarny. Pre vchodem na parkovisti stoji jedno auto.

Reditel ho vezme na prohlidku a po skonceni se zepta Americana zda ma nejake otazky.

"Komu patri tovarna?" "Delnikum", hrde odveti reditel.

"Ci je to auto?" "Moje" rekl reditel.

Za nejakou dobu prijede reditel moskevske tovarny na navstevu do USA. Navstivi Americana, ktery ho provede po tovarne. Na parkovisti pred ni je mnoho aut.

Po prohlidce se reditel zepta Americana "Komu patri tovarna?"

American odpovi "mne".

"A komu patri vsechna ta auta?" pokracuje reditel. "Delnikum"

+1/0
17.3.2017 4:10

M46a23r46t91i37n 29N11e62b98e52s77k20ý 7266900277732

Popsaný stav měl za následek i to, že se rozmáhala amatérská stavba různých samochodů, které by jinde nemohly ani vzniknout, natož aby byly puštěny do provozu. SSSR to z důvodu nenasytitelnosti trhu toleroval.

Stavěla se různá přibližovadla na bázi Záporožce, Moskvičů a GAZů, co kdo sehnal.

+2/0
21.2.2017 14:52

M55i34c71h16a94l 18M51i55l45l22e59r 9796752809472

přibližovadla;-D

0/0
17.3.2017 3:58

M62i57l52o80š 56K92o68l32m81a17n 6806283187112

Volha se soukromníkům neprodávala, měli ji jen vysoce postavení komunisti a ředitelé větších podniků. Vzpomínám na Adolfa Borna, který měl jednadvacítku Carevnu. Překrásné a pohodlné auto, mělo to tři rychlosti, na tu trojku se to klidně rozjelo a jelo to jako dnešní automat.

+1/0
19.2.2017 20:23

J83i30ř89í 53L10i62b74e54r 6768430380712

Kdo nežil v ČR za socialismu, ten si nemůže vzpomenout na pořadníky na auta. Sám jsem tátovi stál frontu na Favorita (na číslo pořadí, pak jsme byli cca za třičtvrtě roku vyzváni k zaplacení a vyzvednutí). V NDR to bylo ještě mnohem horší. Ne, už nikdy totalitu.

+14/0
19.2.2017 19:55

M90i56c24h68a31l 86M28i14l25l61e72r 9206702809862

jeden cas byla prumerna doba na poradniku 3 roky, pokud nekdo nemel strejcka tlacenku nebo extra poplatek v papirovem sacku

+1/0
17.3.2017 3:59

J11i88ř97í 23L89i42b54e61r 6908690360742

Přesně tak, s tím souhlasím. Nic výše uvedeného jsem neměl.

0/0
18.3.2017 0:23

J28o72s18e80f 18B51a83b11k22a 3170229852937

Volha bylo parádní auto, které si dokázal každý opravit sám a v pohodě;-)

+1/−3
19.2.2017 12:07

R98a13d84o31v56a78n 81S28ý75k72o64r78a 6304485394460

Proč by si proboha učitel, lékař, prodavač, trafikant, kuchařka a další profese měli sami opravovat auto???

+6/0
19.2.2017 12:16

J94ú33l98i93u21s 98M41i17k80u64l67a 9868795742930

Pretože nemali na úplatky pre automechanikov ;-D? Prípadne poradovník v servise bol dlhši než v predajni áut ? Jop, bola to úplne iná doba. No a hlavne v tej dobe sa autá ešte opravovať doma dali - napr. výmenu motoru vo Wartburgu sme s otcom zvládli dvaja, s jedným zdvihákom a pár kľúčmi, za dve hodiny. Dnes je problém vymeniť žiarovku v reflektore.

+8/0
19.2.2017 12:23

R75a22d28o89v38a68n 39S43ý89k54o55r52a 6984525114860

No hlavně že vám to tak vyhovovalo. Prase bradavičnaté se zase rádo válí v bahně.

+2/−7
19.2.2017 12:33

J13ú54l63i26u83s 23M90i81k98u71l76a 9508915202930

Pán Sýkora, skúste niekedy písať do diskusie za triezva. Je to veľká výzva, ale ide to.

+5/0
19.2.2017 21:32

M48i11l78o87š 65K11o57l10m76a65n 6886183497642

Na co jste potřebovali ten zdvihák ? Já to dělal sám, bez zdviháku a netrvalo mi to ani ty dvě hodiny.

0/0
19.2.2017 20:12

J56ú41l63i78u76s 64M42i25k57u19l62a 9318455892660

No jojo, amatéri sme boli :-]

0/0
19.2.2017 21:33
Foto

I91v87a51n 78K59o16p50t30a 5647452851547

Protože to prakticky jinak nešlo. Nešlo o to že by lidi chtěli sami opravovat, prostě museli. Pokud chtěli jezdit.

+2/0
20.2.2017 17:38

V53l86a60d94i15m50i27r 52C39a22r 6703249550610

To byly časy, když jsme měli doma v chlívku krávu a mohl jsem si každé ráno nadojit vlastní mléko ;-)

0/0
19.2.2017 13:32

J33ú52l68i35u44s 64M67i43k84u76l46a 9398895582150

Staré časy sa vracajú - ovce, prasiatka, kravičky zapĺňajú chlieviky. Ale auto si už sami neopravíme....

+1/0
19.2.2017 21:36

I21v98a43n 90P19a87p 9388952

I u nás byly auta na vládní poukaz za babku ale jen pro někoho samozřejmě po 10 letech se ty ojetiny prodali za trojnásobek

+2/0
18.2.2017 21:02

Š24t57e79f28a47n 36F78r27i36č32a 7962828973616

Západní země přijaly Marshallův plán. Marshallův plán, oficiálně Plán evropské obnovy (angl. European Recovery Program) byl plán přijatý Kongresem 3. dubna 1948 s cílem organizovaně zabezpečit americké úsilí pomoci poválečné Evropě. V důsledku odmítnutí zeměmi východního bloku byl plán omezen na západní Evropu. I přesto ještě 15 let po válce byl i na západě patrný nedostatek zboží. Krásně je to vidět v některých italských atd. filmech do r. 1960. Ovšem poté se už dramaticky rychle se začaly projevovat rozdíly, jednak díky investicím, jednak díky výhodám západní tržní ekonomiky a naopak pasivitě východních "plánovitých" ekonomik.

+14/0
18.2.2017 20:33
Foto

M39i11l30a86n 19Č11á83b57e74l60a 6670466289234

Je zvláštní, jak lidé srovnávají výrobu automobilů před cca třiceti lety a dnes s tím, že za nedostatek vozů mohl socialismus. Opravdu tehdy byly výrobní linky plné automatů jako dnes? Lakovny, elektrikáři, motoráři, byly ve stejných podmínkách? Ani první montážní linka Fordu by nestíhala dnešním trendům.

+3/−25
18.2.2017 20:28

P37e33t46r 72K94n56ě53b77o63r45t 8302178159590

Ale zase tenkrát u škodovky vedly k motoru tři drátky.

+7/0
18.2.2017 20:33

Š20t16e91f74a17n 58F68r41i69č32a 7782368223666

Dírku v chladiči šlo spravit nabroušeným dřevěným kolíkem. Známý vzpomíná, jak s takto zflikovaným chladičem a plným kufrem lahví s vodou na dolévání dojel z dovolené z Bulharska zpět domů.

+2/0
18.2.2017 20:36
Foto

M81i29l59a11n 17Č64á88b12e85l33a 6860516179614

Jenže ten motor - blok, hlava, klika, písty, ojnice, vačka... se muselo nejprve vyrobit. Dnešní automaty jsou jinde než tenkrát.

0/−4
18.2.2017 20:41

P46e84t65r 12K94n34ě47b67o67r92t 8382688549940

Jasně. Já jen, že tenkrát byly ty auta řádově jednodušší.

0/0
18.2.2017 20:48
Foto

M63i24l93a68n 44Č86á94b44e84l29a 6100506699174

To nepopírám. Myslím ovšem, že zatím co se například ventily lapovali do sedel, dnes jsou v montáži bez dalších úprav. Vystružení pouzder pro svislé čepy nevyjímaje.

0/0
18.2.2017 20:52

P30e67t87r 65K51n16ě94b84o65r76t 8402868299230

Ty svislý čepy bylo dílo. Zrovna tenhle týden jsem uklízel v dílně a našel jsem výstružník s vodícím trnem. Tak jsem mladýmu vysvětloval, na co to bylo.

+2/0
18.2.2017 20:59

J60i66ř71í 47S20c92h48w70a39c28h 8168304668116

První Fordovy linky vyráběly násobně více aut než celé Rusko o padesát let později. Ano za nedostatek aut (a nejen aut) mohl ten socialismus a jeho zoufale nízká produktivita....a s automaty to nemá nic společného.

+23/0
18.2.2017 22:09

P98e46t12r 54F63r39i46č 2109146710275

Pěkně vás ominusovali - je vidět, že o tom, co píšete, asi většina minusářů nemá ani ponětí.

Kdybych nebyl z oboru obrábění, taky bych o tom nic nevěděl. Když to vezmu jen z oblasti výroby obráběných součástek, tak třeba dříve (před 30lety) vyrobit připojovací oko pro tzv. duťák (ofic. názvem "dutý šroub") nebo jen samotný duťák byla docela věda a znamenalo to několik výrobních operací na několika strojích (většinou se to dělalo na revolverových soustruzích, ale mnoho sem se jich nadělal i na klasickém soustruhu) - v součtu výrobní čas nebyl určitě pod 30minut/kus. Dnes se to vyrábí na jednom stroji všechny operace a výrobní čas je odhadem cca 5minut. Ale není to jen o strojích - změnily se jak ty stroje, tak obráběcí technologie, řezné materály nástrojů a tím i řezné rychlosti atd. A tohle se měnilo už od 80.let jak na západě, tak tady. Proto větší výroba, proto víc, proto kratší čekací doby.

V 70.letech se na některé typy Porsche 911 čekalo taky 6let.

+1/−8
18.2.2017 23:18

J47o10s78e57f 27N37o56v67á80k 2832272565614

Jo, to tak asi odpovídá - v socialismu bylo vlastnictví normálního auta zhruba takovej luxus, jako mít na západě porsche...

+14/−1
18.2.2017 23:43

G40e76o67r58g 38K69o58m30b49e92r84e29c 9734841336881

to je demagogie ;-D

0/−1
21.2.2017 12:02

J76i60ř62í 10S29c71h92w69a23c22h 8898594628846

správně ho ominusovali.

Pokud výroba toho tvého šroubu trvala 30 minut, tak za dobu než jste vy vyrobili tři tyto šrouby, tak už v roce 1914 u Forda smontovali celý auto (čas montáže 90 minut) a z linky sjíždělo nové auto každý cca 3 minuty a někdo na to musel vyrobit kvanta všech dílů, aby každý tři minuty bylo na nové jedno auto. V roce 1914 bez automatů a s o 60 let staršími technologiemi!

+11/0
19.2.2017 0:02

P27e80t89r 49F24r86i71č 2869716440225

Nezlobte se, měl jsem dojem, že máte o jakékoli výrobě čehokoli aspoň ponětí, ale vy vůbec netušíte, o čem je řeč. Takhle smíchat hrušky s jablkama, to se fakt hned tak nevidí. Tušíte vůbec aspoň přibližně, že příprava a výroba komponentů čehokoli (třeba toho auta) jsou řádově desítky procent z výroby a závěrečná montáž je časově jen doslova třesnička na dortu v řádu jednotek procent? Nebo mi snad chcete tvrdit, že v těch vámi uváděných 3 minutách výroby 1 auta značky Ford v roce 1914 je sečtený celkový čas výroby všech potřebných komponentů a ještě k tomu montáž? I když připustím, že dotyčný Ford bylo hodně jednoduchá auto s malým počtem dílů, tak za čas finálního smontování toho auta (3minuty) nevyrobíte byť jen všechny ty šrouby, které jsou na to 1 auto potřeba - a to ani dnes na nejmodernějších strojích! Ono časy výroby jednotlivých dílů se sčítají a to, že pak ty díly někdo sestaví dokupy znamená jen to, že aby to vůbec za nějaký čas mohl sestavit, musí mu to X dalších lidí za součtově Y času taky připravit. Nebo si fakt myslíte, že všichni ty dodavatelé automobilek dělají ve časovém vzduchoprázdnu? Chtěl bych třeba vidět, jak jen motor toho vámi zmiňovaného forda někdo dokázal kompletně smontovat (natož všechny jeho díly kompletně vyrobit) za čas příslušný k poměru motor - auto? Připustme, že motor toho forda je cca 10% toho auta. Pokud celé auto smontovali za 3 minuty, aby sedělo to, co píšete, museli by jen montáž (sestavení) 1ks toho motoru zvládnout za 18sekund! (180sekund montáže celého auta, tj. 10% z toho je 18s!) Myslíte, že je to reálné? Kolik třeba vy dokážete udělat spojů typu "šroub M8 - matice" včetně utažení za těch 18s? 1? 2? A nezapomeňte, že v roce 1914 nic jako mnohomaticové utahovačky jako dnes neexistovaly! Konkrétně u forda se výroba vyvíjela tak, že nejdřív montoval všechna kola na auto včetně matic 1 člověk a postupem času se ta operace dělila - co člověk to kolo, daší pak dávali matice a další utahovali (po jedné)!

+1/−7
19.2.2017 0:48

P96e97t16r 92F38r52i51č 2329776140335

Pokud vás to fakt zajímá a nemělo to být jen trolení, doporučím vám knížku fordova zaměstnance z jeho začátků (začínal s ním na výrobě jeho prvních aut ještě v kůlně jako kluk), kde je to přesně popsané - knížka se jmenuje Automobilový král a kdysi dávno vyšla i v češtině.

0/0
19.2.2017 0:51

J64i56ř42í 67S82c97h45w25a78c98h 8678634748146

ach jo....

napsal jsem jasně, že montáž trvala 90 minut!

To že se z linky sjelo nové auto každý cca tři minuty jen znamená, že na celé lince bylo současně v různé fázi výroby cca 30 aut....;-)

+5/0
19.2.2017 1:20

P39e34t70r 46F26r88i88č 2279866320725

Ano, psal jste o montáži (tzn.sestavení již předtím vyrobených dílů). Ale to stále není celkový výrobní čas jednoho auta, protože výrobní čas jednoho auta je výroba všech dílů od A do Z (od polotovaru do konečné podoby dle výkresu) a pak jejich sestavení do podsestav, pak sestav a nakonec kompletní montáže. Já jsem ale předtím psal o době výrobě výroby pouze jednoho z dílů, což nemá s nějakou finální montáží vůbec nic společného a vy jste mi napsal, že zatímco já nedokázal vyrobit ani jeden díl, ford dokázal smontovat celé auto. Což je doslova nebe a dudy.

To je jako kdybychom vedli debatu o malování místnosti a zatímco já bych tvrdil, že to umím za 30minut, vy byste říkal, že to malování bude trvat 5hodin a já vám tvrdil, že jste pomalý. Já za 30minut (ale bez přípravy), zatímco vy byste tu přípravu počítal. Mmch to je přesně příklad z praxe - samotné malování trvá chviličku, ale příprava je 80 - 90% celkového času práce.

Do podrobností vývoje např. třískového obrábění za posledních cca 30let zacházet nebudu, ale pro vaši představu - před 30lety se z plechu vysekávali složitější tvary na klasických lisech - co úder, to nějaký kus tvaru. Strašná práce. Pak přišlo vysekávání pomocí CNC lisů - už ne jednotlivé díly X krát polohovat - rychlost výroby cca 20 násobná oproti klasice. Pak nastoupilo vypalování CNC laserem - hotové vypálené tvary dílů z toho padají jak papíry z tiskárny. Rychlost proti klasice nesrovnatelná. A tohle vše proběhlo jen od roku cca 1995 - u nás i na západě. Předtím byla ta produktivita téměř stejná tam i tady - tyhle technologie prostě nebyly nikde. Jediný rozdíl, který byl, byl v to, že u nás se před r. 89 postavila fabrika velká tak, aby se nejelo na dluh (systém mohu si koupit pouze to, na co mám). Takže mnoho věcí šlo pomaleji na svět - až se na to vydělalo, tak to bylo. Dnes se na všechno naberou úvěry a když se to nepovede, tak se to nechá zbankrotovat. Co je lepší nechť si rozhodne každý sám.

0/−6
19.2.2017 2:03

D85a76v83i68d 47N36o83v79o93t25n42ý 2177552135739

Stále evidentně vůbec netušíte, o čem pan Schwach vlastně píše.

+5/0
19.2.2017 11:47

P51e55t64r 23F38r43i40č 2879986280805

Nezlobte se, ale ono to je celé tak trochu mimo. Např. roční produkce škodovky před r. ́89 byla cca 200.000 aut a nestačilo to, produkce automobilky LADA před koncem Sovětského svazu byla největší na světě a "žigulíků" taky bylo všude málo. Ono tzv. dostatkovost (včetně čekacích dob) se taky tvoří občas uměle a celkem nesouvisí s produkcí. Platilo to v minulosti jak u aut (např. 1 člověk zapsaný v několika pořadnících - typicky období začátků výroby Favoritů, Samar atd.), tak třeba u náhradních dílů (v určitém období byl problém sehnat třeba gumičky do stěračů, ale každý motorista jich měl doma ve skříni 10 ks, kdyby je "náhodou" potřeboval). Dnes to takhle vypadá u některých mobilních telefonů a pod.. Když sem si např. v roce ́91 kupoval svoji první mikrovlnku (západní produkce - japonsko), tak jsem na ní čekal taky skoro 2 měsíce...

0/−4
19.2.2017 12:14

R85a61d25o44v47a68n 19S93ý96k31o60r56a 6414715824820

Věřte ovšem, že na západ od našich hranic byly těch mikrovlnek plné pulty.

+5/0
19.2.2017 12:20

P80e87t95r 26F24r42i52č 2469436610725

A víte, že vám nevěřím? Tyhle pohádky můžete vypravovat tak mladým do cca 30let věku (v současnosti), co to nepamatují (jsem ročník ́61, takže v 55 už na všechno taky neskáču ;-).

Tu mikrovlnku jsem si totiž sháněl přímo v tom Německu - u nás to obchodníci neuměli sehnat vůbec. 3x sem si kvůli tomu do toho Německa udělat výlet se známým, co tam jezdil pro auta - všude je nabízeli pouze na objednání. Uspěl jsem nakonec až po těch 2 měsících díky tomu tam bydlícímu Čechovi, který sháněl tam ta auta. Podotýkám, že to byla ta nejobyčejnější mikrovlnka, žádný Hitech.

Ono těch pohádek o dokonalém západu se tady vypravuje mraky, skutečnost byl ale občas trochu jiná. Když sem byl v r. ́96 pracovat 2 měsíce pro českou firmu v německém Nodrhornu (cca 50.000 město u holandských hranic), čekalo mne docela překvapení - otevírací doba obchodů jak u nás před rokem ́89 (8-17, obchoďák byl jen jeden smíšený a OBI a otvíračku měly oba 8-18, pouze v úterý 8-20, v sobotu 8-12 a to bylo všechno, největší šok byl ale vlak - kolega chtěl jet kousek po Německu za rodinou a když jsme přišli na nádraží, tak jsme se dozvěděli, že tam žádný osobní vlak nejezdí - nejbližší nádraží pro osobní dopravu je 15km...

Houpat můžete zkusit, ale přehupovat už ne ;-)

0/−4
19.2.2017 12:55

D92a39v54i87d 84N50o66v50o32t64n59ý 2777732965609

Srandu si nejspíš děláte vy. V Rakousku v r. 1990 mikrovlnek a friťáků v každém elektru i na malém městě plno. Houpáte leda vy.

+3/0
19.2.2017 13:28

P15e52t89r 97F33r51i55č 2599596100135

Rakousko netuším, byl jsem tam jednou na 1 den ve Vídni tuším v ́93. Je fakt, že v ́90 si bývalý soused z Rakouska, kde by na černo místo dovolené dělat, friťák přivezl. Jak ho kupoval (či sháněl) netuším, u nás doma se tehdy řešilo, jestli friťák či mikrovlnka, padlo rozhodnutí mikrovlnka, tak jsem sháněl mikrovlnku. A v Německu, protože tam jsem se měl jak levně dostat a je to jen cca 100km na hranice. Rakousko mám hodně z ruky - na hranice do Břeclavi cca 240km, ale zase do Polska to mám cca 400m :-P

No nic, jsme mimo téma - přišel jsem sem kvůli starým autům, přesněji technice a dostupnost jakéhokoli zboží tam nebo někde jinde mi byla vždycky tam nějak ukradená - když sem něco chtěl, tak sem si to časem vždycky legálně sehnal. Nepopírám, že výhoda byla a je umět řemeslo - hodně věcí bylo a je jednodušší udělat než koupit.

Na tohle téma končím - nemám na to ani chuť ani čas.

0/−3
19.2.2017 14:10

M11i65c52h18a77l 11H84o95r26s64k52y 2422756156730

:-Pmy sme mikrovlnku kupovali v od kotva cca 88 roce hitachi. posílám odkaz na stránku z katalogu quelle 1986 a měli jich dost;-D

http://blog.achtziger-forum.de/2016/10/16/kuechengeraete-quelle-katalog-1986/

0/0
17.3.2017 0:30

J31i60ř28í 31S20c31h29w62a37c10h 8568444378306

shrnu tuto poměrně sice obsáhlou ale neplodnou diskuzi:

Ono je úplně jedno jak dlouho jaká operace trvá, podstatné je to, že na "západě" vždy stíhali vyrábět dříve a rychleji než v RVHP

Ano na "západě" občas taky něco není/nebylo a na něco se občas musí a muselo čekat. Jsou to hlavně novinky, nebo prudké výkyvy v poptávce, kdy najednou výrobek chce mnoho spotřebitelů a ono to chvilku trvá/trvalo než se ty kvanta kusů vyrobí. Ale v 70-80. letech byly pulty na západě plné zboží, prostě to tak bylo, přesně tak jak to dnes vidíme u nás. U nás to tehdy bylo mnohem horší (v sortimentu tak desetina), ale v "CCCP" to byla téměř katastrofa. Byl jsem tam v roce 1983 a v jedné velké samoobluze v Moskvě to vydadalo tak , že regály nebyly prázdné ale v cca 10m dlouhém regále byly slovy DVA nebo TŘI druhy zboží, něčeho co nikdo nekupoval ale bylo naplánováno, že se to musí vyrábět....

Příčina toho všeho nebyla to, že nebyly roboti a automatická výroba, příčinou toho bylo to, že RVHP se zavřelo za železnou oponu a začalo zaostávat v technologiích, produktivitě výroby, kvalitu managementu ovlivňovalii politické zásahy, vyrábělo se dle plánu ve kterém byla spousta chyb, na které se většinou, pokud vůbec, reagovalo jednou za pět let.....

Toto a mnoho dalšího způsobovalo nedostatek "téměř všeho", "korupce" prodavačů ze stranu zákazníků byla na denním pořádku.

Tedy to že dnes jsou plné obchody rozhodně není o tom, že dnes máme ty roboty....

Jakže se to tehdy říkalo (už si to nepamatuju celé):

Zázraky socialismu:

V obchodech nic není, ale každý nakonec všechno sežene.

Každý krade ale nikde nic nechybí.... :-(

+5/0
19.2.2017 13:57

D47a79v94i87d 80N49o10v96o24t85n58ý 2927772805959

Zázraky socialismu:

1. Všichni mají práci.

2. I když všichni mají práci, nikdo nic nedělá.

3. I když nikdo nic nedělá, plán se plní na 105 %.

4. I když se plán plní na 105 %, nikde nic není.

5. I když nikde nic není, všichni všechno mají.

6. I když všichni všechno mají, všichni kradou.

7. I když všichni kradou, nikde nic nechybí.

:-)

+7/0
19.2.2017 14:06

J62i19ř23í 92S59c30h93w40a37c88h 8808804128256

díky, ano to jsem měl na mysli ;-)

0/0
19.2.2017 15:34

P17e31t65r 56F74r78i84č 2569546940645

Jj, ukončíme to. Místo debaty o starých autech případně o jejich technice se to zvrhlo do politiky - ne, opravdu nemám chuť ani čas se tímhle zabývat, jdu se věnovat raději těm starým autům fyzicky.

0/−4
19.2.2017 14:19

J73i34ř46í 41S72c26h53w47a66c73h 8908424518776

bohužel, řešit výkonnost socialistického autoprůmyslu a průmyslu obecně a přitom odmítat vliv politiky, která se dotýkala téměř všeho, je něco jako nasazovat si klapky na oči....a pak docházet k poněkud mylným závěrům....

+4/0
19.2.2017 18:24

I10g52o48r 66H97r98u67s96o80v16s64k91y 2459129123210

ano, na porsche sa cakalo. ale cakalo sa aj na obycajne auta? odpoviete?

0/0
19.2.2017 11:11

P15e63t28r 37F85r95i57č 2989636720375

Zcela upřímně přiznám, že to, jak bylo co se týká čekání na nákup vozů u západních značek netuším - tuhle info budete muset shánět někde jinde, u někoho jiného. Informaci o čekací době na zmiňované Porsche (už si ani přesně nepamatuju, o který typ se přesně jednalo, tuším ale že to byla nějaká Targa a že tenkrát uváděná cena byla 64.000DM) pochází z nějakého testu (ano, naši novináři i kdysi testovali různé vozy západní produkce) časopisu Svět motorů z cca poloviny 70.let.

Velmi se omlouvám, ale poměrně slušný přehled o produkci co se týká automobilové techniky mám cca do roku 1977, kdy jsem to jako kluk sledoval velmi pečlivě (ač se někdy tvrdí opak, výskyt všech možných i světových značek aut u nás byl v té době poměrně velmi široký - namátkou zde jezdily i vozy značek Hillman, Simca, různé Renaulty, Austin, Chrysler, o Fiatech, Opelech a dalších známých asi netřeba mluvit). Pak už můj zájem trochu upadl (z časových důvodů) a už sem to sledoval jen poměrně povrchně, ze západní produkce se zaměřením spíš na netypické vozy (ne sporťáky) jako Citroen CX, některé typy tzv. amerických křižníků a pod. Nikdy jsem ale nesledoval, jestli třeba v Německu se na nějaké auto čekalo či nečekalo - nezajímalo mne to. Takže o tom vůbec přehled nemám.

S začátkem mé legální (ano, jezdil jsem i po silnicích se vším možným - auta osobní i nákladní, stavební stroje - už cca od svých 10let, tj. cca od roku ́70) řidičské praxe v roce ́80 jsem se zajímal už jen převážně o vozy, se kterými jsem měl možnost jezdit (již jinde zmiňovaný Moskvič 408, pak FIAT 127 (r.v. 1975) a následně koupě svého prvního auta a tím si splnění svého snu z dětství - Wartburga 353 v r. ́85. Od té doby

se můj zájem zaměřil na tuto značku, k info o situaci na autotrhu NDR jsem se dostal právě přes tato auta. Po r. ́89 se můj zájem stočil na mapování tzv. východní autoprodukce (v rodině přibyla první LADA), opět ale s určitými omezeními (např. o škodovce řady 100 a novější toho už taky moc nevím).

0/−2
19.2.2017 11:57







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.