Diskuse k článku

Jak se kupovala auta v SSSR: do několikaleté fronty nemohl každý

Uteklo skoro čtvrt století od chvíle, kdy se auta stala pro obyvatele Ruska dostupným zbožím. Už je ale dávno zapomenuto, jak se opatřovala auta za dob Sovětského svazu. Za auto byli tehdy lidé ochotni k čemukoliv a odhalovali při tom ty nejpřízemnější stránky lidské duše.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M80i34c76h23a17l 20M74i61l35l32e95r 9896552489372

ad Petr Fric 19/2 v 12:14, obhajoval delku poradniku poukazovanim jak komplexni byla vyroba auta ve vychodnich statech v 70. letech a tim, ze v Nemecku se v 70. letech take muselo cekat na Porsche 911.

Aby potvrdil, ze to nebyla jen chyba socijaaalizmu, ale ze i po sametu se muselo na ruzne vyrobky cekat, napsal:

"Když sem si např. v roce ́91 kupoval svoji první mikrovlnku (západní produkce - japonsko), tak jsem na ní čekal taky skoro 2 měsíce..."

FYI: V Australii jsme si koupili mikrovlnku znacky Phillips v 1978 rovnou z police v obchode. Modely zn. National (pozdeji prejmenovano na Panasonic) a dalsi byly take bezne ke koupi. Stacilo zajit do obchodu, vybrat a zaplatit a jeden si vezl mikrovlnku japonske ci jine vyroby domu hned. Pokud nektery model nebyl primo v obchode, zaridili objednavku z centralniho skladu dodavatele a byla dovezena za par dnu.

+1/0
17.3.2017 4:24

M10i31c12h87a77l 75M68i93l55l58e44r 9206422189532

to mi pripomina stary for z dob socijaaalizmu.

Prijede americky podnikatel na obchodni navstevu do Moskvy a zavedou ho na navstevu velke tovarny. Pre vchodem na parkovisti stoji jedno auto.

Reditel ho vezme na prohlidku a po skonceni se zepta Americana zda ma nejake otazky.

"Komu patri tovarna?" "Delnikum", hrde odveti reditel.

"Ci je to auto?" "Moje" rekl reditel.

Za nejakou dobu prijede reditel moskevske tovarny na navstevu do USA. Navstivi Americana, ktery ho provede po tovarne. Na parkovisti pred ni je mnoho aut.

Po prohlidce se reditel zepta Americana "Komu patri tovarna?"

American odpovi "mne".

"A komu patri vsechna ta auta?" pokracuje reditel. "Delnikum"

+1/0
17.3.2017 4:10

M52a98r90t75i11n 69N45e68b56e36s30k40ý 7736350167402

Popsaný stav měl za následek i to, že se rozmáhala amatérská stavba různých samochodů, které by jinde nemohly ani vzniknout, natož aby byly puštěny do provozu. SSSR to z důvodu nenasytitelnosti trhu toleroval.

Stavěla se různá přibližovadla na bázi Záporožce, Moskvičů a GAZů, co kdo sehnal.

+2/0
21.2.2017 14:52

M91i49c37h40a79l 11M20i33l15l64e81r 9666582749632

přibližovadla;-D

0/0
17.3.2017 3:58

M29i27l78o53š 90K64o71l35m11a64n 6616543617562

Volha se soukromníkům neprodávala, měli ji jen vysoce postavení komunisti a ředitelé větších podniků. Vzpomínám na Adolfa Borna, který měl jednadvacítku Carevnu. Překrásné a pohodlné auto, mělo to tři rychlosti, na tu trojku se to klidně rozjelo a jelo to jako dnešní automat.

+1/0
19.2.2017 20:23

J45i93ř67í 48L28i51b70e15r 6768720510872

Kdo nežil v ČR za socialismu, ten si nemůže vzpomenout na pořadníky na auta. Sám jsem tátovi stál frontu na Favorita (na číslo pořadí, pak jsme byli cca za třičtvrtě roku vyzváni k zaplacení a vyzvednutí). V NDR to bylo ještě mnohem horší. Ne, už nikdy totalitu.

+14/0
19.2.2017 19:55

M67i70c45h86a77l 20M80i72l11l23e94r 9816252759292

jeden cas byla prumerna doba na poradniku 3 roky, pokud nekdo nemel strejcka tlacenku nebo extra poplatek v papirovem sacku

+1/0
17.3.2017 3:59

J23i35ř75í 28L55i58b75e69r 6698230280392

Přesně tak, s tím souhlasím. Nic výše uvedeného jsem neměl.

0/0
18.3.2017 0:23

J32o92s23e49f 15B11a12b95k11a 3890239852517

Volha bylo parádní auto, které si dokázal každý opravit sám a v pohodě;-)

+1/−3
19.2.2017 12:07

R73a88d55o32v98a85n 33S52ý32k56o78r11a 6544955384910

Proč by si proboha učitel, lékař, prodavač, trafikant, kuchařka a další profese měli sami opravovat auto???

+6/0
19.2.2017 12:16

J10ú74l72i59u79s 58M78i86k72u88l80a 9228785282330

Pretože nemali na úplatky pre automechanikov ;-D? Prípadne poradovník v servise bol dlhši než v predajni áut ? Jop, bola to úplne iná doba. No a hlavne v tej dobe sa autá ešte opravovať doma dali - napr. výmenu motoru vo Wartburgu sme s otcom zvládli dvaja, s jedným zdvihákom a pár kľúčmi, za dve hodiny. Dnes je problém vymeniť žiarovku v reflektore.

+8/0
19.2.2017 12:23

R22a88d75o81v69a29n 47S70ý37k93o86r10a 6454435484600

No hlavně že vám to tak vyhovovalo. Prase bradavičnaté se zase rádo válí v bahně.

+2/−7
19.2.2017 12:33

J14ú73l14i10u24s 49M36i70k24u19l68a 9588205142210

Pán Sýkora, skúste niekedy písať do diskusie za triezva. Je to veľká výzva, ale ide to.

+5/0
19.2.2017 21:32

M72i14l32o66š 22K77o24l68m71a62n 6146453647922

Na co jste potřebovali ten zdvihák ? Já to dělal sám, bez zdviháku a netrvalo mi to ani ty dvě hodiny.

0/0
19.2.2017 20:12

J57ú43l52i34u38s 76M48i73k27u19l71a 9618155662590

No jojo, amatéri sme boli :-]

0/0
19.2.2017 21:33
Foto

I60v87a60n 33K81o23p95t23a 5757362811887

Protože to prakticky jinak nešlo. Nešlo o to že by lidi chtěli sami opravovat, prostě museli. Pokud chtěli jezdit.

+2/0
20.2.2017 17:38

V14l41a46d19i14m70i76r 66C75a25r 6343809370720

To byly časy, když jsme měli doma v chlívku krávu a mohl jsem si každé ráno nadojit vlastní mléko ;-)

0/0
19.2.2017 13:32

J97ú85l23i94u59s 72M57i19k21u74l53a 9218815782610

Staré časy sa vracajú - ovce, prasiatka, kravičky zapĺňajú chlieviky. Ale auto si už sami neopravíme....

+1/0
19.2.2017 21:36

I29v75a96n 55P86a43p 9428792

I u nás byly auta na vládní poukaz za babku ale jen pro někoho samozřejmě po 10 letech se ty ojetiny prodali za trojnásobek

+2/0
18.2.2017 21:02

Š10t66e89f37a98n 83F44r62i78č95a 7192248193106

Západní země přijaly Marshallův plán. Marshallův plán, oficiálně Plán evropské obnovy (angl. European Recovery Program) byl plán přijatý Kongresem 3. dubna 1948 s cílem organizovaně zabezpečit americké úsilí pomoci poválečné Evropě. V důsledku odmítnutí zeměmi východního bloku byl plán omezen na západní Evropu. I přesto ještě 15 let po válce byl i na západě patrný nedostatek zboží. Krásně je to vidět v některých italských atd. filmech do r. 1960. Ovšem poté se už dramaticky rychle se začaly projevovat rozdíly, jednak díky investicím, jednak díky výhodám západní tržní ekonomiky a naopak pasivitě východních "plánovitých" ekonomik.

+14/0
18.2.2017 20:33
Foto

M80i75l19a41n 94Č29á71b65e91l87a 6960146559484

Je zvláštní, jak lidé srovnávají výrobu automobilů před cca třiceti lety a dnes s tím, že za nedostatek vozů mohl socialismus. Opravdu tehdy byly výrobní linky plné automatů jako dnes? Lakovny, elektrikáři, motoráři, byly ve stejných podmínkách? Ani první montážní linka Fordu by nestíhala dnešním trendům.

+3/−25
18.2.2017 20:28

P36e35t49r 38K65n15ě22b37o68r44t 8572358769210

Ale zase tenkrát u škodovky vedly k motoru tři drátky.

+7/0
18.2.2017 20:33

Š73t25e72f64a51n 29F94r31i46č55a 7482228183436

Dírku v chladiči šlo spravit nabroušeným dřevěným kolíkem. Známý vzpomíná, jak s takto zflikovaným chladičem a plným kufrem lahví s vodou na dolévání dojel z dovolené z Bulharska zpět domů.

+2/0
18.2.2017 20:36
Foto

M73i12l39a94n 37Č95á36b53e55l80a 6580146869534

Jenže ten motor - blok, hlava, klika, písty, ojnice, vačka... se muselo nejprve vyrobit. Dnešní automaty jsou jinde než tenkrát.

0/−4
18.2.2017 20:41

P17e73t82r 69K52n59ě90b76o25r42t 8612358529150

Jasně. Já jen, že tenkrát byly ty auta řádově jednodušší.

0/0
18.2.2017 20:48
Foto

M88i93l89a53n 95Č78á62b66e14l62a 6960796849304

To nepopírám. Myslím ovšem, že zatím co se například ventily lapovali do sedel, dnes jsou v montáži bez dalších úprav. Vystružení pouzder pro svislé čepy nevyjímaje.

0/0
18.2.2017 20:52

P68e90t16r 47K42n51ě23b71o72r78t 8682588519960

Ty svislý čepy bylo dílo. Zrovna tenhle týden jsem uklízel v dílně a našel jsem výstružník s vodícím trnem. Tak jsem mladýmu vysvětloval, na co to bylo.

+2/0
18.2.2017 20:59

J85i96ř42í 12S52c30h63w61a90c14h 8178174898496

První Fordovy linky vyráběly násobně více aut než celé Rusko o padesát let později. Ano za nedostatek aut (a nejen aut) mohl ten socialismus a jeho zoufale nízká produktivita....a s automaty to nemá nic společného.

+23/0
18.2.2017 22:09

P69e29t71r 72F73r70i17č 2339366240915

Pěkně vás ominusovali - je vidět, že o tom, co píšete, asi většina minusářů nemá ani ponětí.

Kdybych nebyl z oboru obrábění, taky bych o tom nic nevěděl. Když to vezmu jen z oblasti výroby obráběných součástek, tak třeba dříve (před 30lety) vyrobit připojovací oko pro tzv. duťák (ofic. názvem "dutý šroub") nebo jen samotný duťák byla docela věda a znamenalo to několik výrobních operací na několika strojích (většinou se to dělalo na revolverových soustruzích, ale mnoho sem se jich nadělal i na klasickém soustruhu) - v součtu výrobní čas nebyl určitě pod 30minut/kus. Dnes se to vyrábí na jednom stroji všechny operace a výrobní čas je odhadem cca 5minut. Ale není to jen o strojích - změnily se jak ty stroje, tak obráběcí technologie, řezné materály nástrojů a tím i řezné rychlosti atd. A tohle se měnilo už od 80.let jak na západě, tak tady. Proto větší výroba, proto víc, proto kratší čekací doby.

V 70.letech se na některé typy Porsche 911 čekalo taky 6let.

+1/−8
18.2.2017 23:18

J11o90s26e31f 20N84o46v36á64k 2802172295944

Jo, to tak asi odpovídá - v socialismu bylo vlastnictví normálního auta zhruba takovej luxus, jako mít na západě porsche...

+14/−1
18.2.2017 23:43

G37e63o65r17g 10K11o40m35b60e72r12e52c 9164951846801

to je demagogie ;-D

0/−1
21.2.2017 12:02

J89i61ř70í 28S19c50h39w47a40c79h 8298694798346

správně ho ominusovali.

Pokud výroba toho tvého šroubu trvala 30 minut, tak za dobu než jste vy vyrobili tři tyto šrouby, tak už v roce 1914 u Forda smontovali celý auto (čas montáže 90 minut) a z linky sjíždělo nové auto každý cca 3 minuty a někdo na to musel vyrobit kvanta všech dílů, aby každý tři minuty bylo na nové jedno auto. V roce 1914 bez automatů a s o 60 let staršími technologiemi!

+11/0
19.2.2017 0:02

P68e62t10r 76F45r19i14č 2109336350835

Nezlobte se, měl jsem dojem, že máte o jakékoli výrobě čehokoli aspoň ponětí, ale vy vůbec netušíte, o čem je řeč. Takhle smíchat hrušky s jablkama, to se fakt hned tak nevidí. Tušíte vůbec aspoň přibližně, že příprava a výroba komponentů čehokoli (třeba toho auta) jsou řádově desítky procent z výroby a závěrečná montáž je časově jen doslova třesnička na dortu v řádu jednotek procent? Nebo mi snad chcete tvrdit, že v těch vámi uváděných 3 minutách výroby 1 auta značky Ford v roce 1914 je sečtený celkový čas výroby všech potřebných komponentů a ještě k tomu montáž? I když připustím, že dotyčný Ford bylo hodně jednoduchá auto s malým počtem dílů, tak za čas finálního smontování toho auta (3minuty) nevyrobíte byť jen všechny ty šrouby, které jsou na to 1 auto potřeba - a to ani dnes na nejmodernějších strojích! Ono časy výroby jednotlivých dílů se sčítají a to, že pak ty díly někdo sestaví dokupy znamená jen to, že aby to vůbec za nějaký čas mohl sestavit, musí mu to X dalších lidí za součtově Y času taky připravit. Nebo si fakt myslíte, že všichni ty dodavatelé automobilek dělají ve časovém vzduchoprázdnu? Chtěl bych třeba vidět, jak jen motor toho vámi zmiňovaného forda někdo dokázal kompletně smontovat (natož všechny jeho díly kompletně vyrobit) za čas příslušný k poměru motor - auto? Připustme, že motor toho forda je cca 10% toho auta. Pokud celé auto smontovali za 3 minuty, aby sedělo to, co píšete, museli by jen montáž (sestavení) 1ks toho motoru zvládnout za 18sekund! (180sekund montáže celého auta, tj. 10% z toho je 18s!) Myslíte, že je to reálné? Kolik třeba vy dokážete udělat spojů typu "šroub M8 - matice" včetně utažení za těch 18s? 1? 2? A nezapomeňte, že v roce 1914 nic jako mnohomaticové utahovačky jako dnes neexistovaly! Konkrétně u forda se výroba vyvíjela tak, že nejdřív montoval všechna kola na auto včetně matic 1 člověk a postupem času se ta operace dělila - co člověk to kolo, daší pak dávali matice a další utahovali (po jedné)!

+1/−7
19.2.2017 0:48

P66e49t27r 24F78r14i87č 2619556740285

Pokud vás to fakt zajímá a nemělo to být jen trolení, doporučím vám knížku fordova zaměstnance z jeho začátků (začínal s ním na výrobě jeho prvních aut ještě v kůlně jako kluk), kde je to přesně popsané - knížka se jmenuje Automobilový král a kdysi dávno vyšla i v češtině.

0/0
19.2.2017 0:51

J46i11ř84í 85S34c28h76w30a80c69h 8548364148496

ach jo....

napsal jsem jasně, že montáž trvala 90 minut!

To že se z linky sjelo nové auto každý cca tři minuty jen znamená, že na celé lince bylo současně v různé fázi výroby cca 30 aut....;-)

+5/0
19.2.2017 1:20

P51e38t59r 74F75r88i38č 2459446510105

Ano, psal jste o montáži (tzn.sestavení již předtím vyrobených dílů). Ale to stále není celkový výrobní čas jednoho auta, protože výrobní čas jednoho auta je výroba všech dílů od A do Z (od polotovaru do konečné podoby dle výkresu) a pak jejich sestavení do podsestav, pak sestav a nakonec kompletní montáže. Já jsem ale předtím psal o době výrobě výroby pouze jednoho z dílů, což nemá s nějakou finální montáží vůbec nic společného a vy jste mi napsal, že zatímco já nedokázal vyrobit ani jeden díl, ford dokázal smontovat celé auto. Což je doslova nebe a dudy.

To je jako kdybychom vedli debatu o malování místnosti a zatímco já bych tvrdil, že to umím za 30minut, vy byste říkal, že to malování bude trvat 5hodin a já vám tvrdil, že jste pomalý. Já za 30minut (ale bez přípravy), zatímco vy byste tu přípravu počítal. Mmch to je přesně příklad z praxe - samotné malování trvá chviličku, ale příprava je 80 - 90% celkového času práce.

Do podrobností vývoje např. třískového obrábění za posledních cca 30let zacházet nebudu, ale pro vaši představu - před 30lety se z plechu vysekávali složitější tvary na klasických lisech - co úder, to nějaký kus tvaru. Strašná práce. Pak přišlo vysekávání pomocí CNC lisů - už ne jednotlivé díly X krát polohovat - rychlost výroby cca 20 násobná oproti klasice. Pak nastoupilo vypalování CNC laserem - hotové vypálené tvary dílů z toho padají jak papíry z tiskárny. Rychlost proti klasice nesrovnatelná. A tohle vše proběhlo jen od roku cca 1995 - u nás i na západě. Předtím byla ta produktivita téměř stejná tam i tady - tyhle technologie prostě nebyly nikde. Jediný rozdíl, který byl, byl v to, že u nás se před r. 89 postavila fabrika velká tak, aby se nejelo na dluh (systém mohu si koupit pouze to, na co mám). Takže mnoho věcí šlo pomaleji na svět - až se na to vydělalo, tak to bylo. Dnes se na všechno naberou úvěry a když se to nepovede, tak se to nechá zbankrotovat. Co je lepší nechť si rozhodne každý sám.

0/−6
19.2.2017 2:03

D21a32v61i75d 40N17o34v58o50t25n98ý 2907582845849

Stále evidentně vůbec netušíte, o čem pan Schwach vlastně píše.

+5/0
19.2.2017 11:47

P33e12t53r 23F22r23i23č 2749366740375

Nezlobte se, ale ono to je celé tak trochu mimo. Např. roční produkce škodovky před r. ́89 byla cca 200.000 aut a nestačilo to, produkce automobilky LADA před koncem Sovětského svazu byla největší na světě a "žigulíků" taky bylo všude málo. Ono tzv. dostatkovost (včetně čekacích dob) se taky tvoří občas uměle a celkem nesouvisí s produkcí. Platilo to v minulosti jak u aut (např. 1 člověk zapsaný v několika pořadnících - typicky období začátků výroby Favoritů, Samar atd.), tak třeba u náhradních dílů (v určitém období byl problém sehnat třeba gumičky do stěračů, ale každý motorista jich měl doma ve skříni 10 ks, kdyby je "náhodou" potřeboval). Dnes to takhle vypadá u některých mobilních telefonů a pod.. Když sem si např. v roce ́91 kupoval svoji první mikrovlnku (západní produkce - japonsko), tak jsem na ní čekal taky skoro 2 měsíce...

0/−4
19.2.2017 12:14

R86a78d85o89v11a65n 43S84ý22k95o25r53a 6494615294760

Věřte ovšem, že na západ od našich hranic byly těch mikrovlnek plné pulty.

+5/0
19.2.2017 12:20

P62e33t52r 47F11r89i90č 2659356900305

A víte, že vám nevěřím? Tyhle pohádky můžete vypravovat tak mladým do cca 30let věku (v současnosti), co to nepamatují (jsem ročník ́61, takže v 55 už na všechno taky neskáču ;-).

Tu mikrovlnku jsem si totiž sháněl přímo v tom Německu - u nás to obchodníci neuměli sehnat vůbec. 3x sem si kvůli tomu do toho Německa udělat výlet se známým, co tam jezdil pro auta - všude je nabízeli pouze na objednání. Uspěl jsem nakonec až po těch 2 měsících díky tomu tam bydlícímu Čechovi, který sháněl tam ta auta. Podotýkám, že to byla ta nejobyčejnější mikrovlnka, žádný Hitech.

Ono těch pohádek o dokonalém západu se tady vypravuje mraky, skutečnost byl ale občas trochu jiná. Když sem byl v r. ́96 pracovat 2 měsíce pro českou firmu v německém Nodrhornu (cca 50.000 město u holandských hranic), čekalo mne docela překvapení - otevírací doba obchodů jak u nás před rokem ́89 (8-17, obchoďák byl jen jeden smíšený a OBI a otvíračku měly oba 8-18, pouze v úterý 8-20, v sobotu 8-12 a to bylo všechno, největší šok byl ale vlak - kolega chtěl jet kousek po Německu za rodinou a když jsme přišli na nádraží, tak jsme se dozvěděli, že tam žádný osobní vlak nejezdí - nejbližší nádraží pro osobní dopravu je 15km...

Houpat můžete zkusit, ale přehupovat už ne ;-)

0/−4
19.2.2017 12:55

D38a86v97i57d 34N11o12v30o54t72n60ý 2247422575739

Srandu si nejspíš děláte vy. V Rakousku v r. 1990 mikrovlnek a friťáků v každém elektru i na malém městě plno. Houpáte leda vy.

+3/0
19.2.2017 13:28

P71e88t17r 58F13r60i91č 2459596500825

Rakousko netuším, byl jsem tam jednou na 1 den ve Vídni tuším v ́93. Je fakt, že v ́90 si bývalý soused z Rakouska, kde by na černo místo dovolené dělat, friťák přivezl. Jak ho kupoval (či sháněl) netuším, u nás doma se tehdy řešilo, jestli friťák či mikrovlnka, padlo rozhodnutí mikrovlnka, tak jsem sháněl mikrovlnku. A v Německu, protože tam jsem se měl jak levně dostat a je to jen cca 100km na hranice. Rakousko mám hodně z ruky - na hranice do Břeclavi cca 240km, ale zase do Polska to mám cca 400m :-P

No nic, jsme mimo téma - přišel jsem sem kvůli starým autům, přesněji technice a dostupnost jakéhokoli zboží tam nebo někde jinde mi byla vždycky tam nějak ukradená - když sem něco chtěl, tak sem si to časem vždycky legálně sehnal. Nepopírám, že výhoda byla a je umět řemeslo - hodně věcí bylo a je jednodušší udělat než koupit.

Na tohle téma končím - nemám na to ani chuť ani čas.

0/−3
19.2.2017 14:10

M36i36c96h87a29l 63H19o44r14s97k24y 2472896526470

:-Pmy sme mikrovlnku kupovali v od kotva cca 88 roce hitachi. posílám odkaz na stránku z katalogu quelle 1986 a měli jich dost;-D

http://blog.achtziger-forum.de/2016/10/16/kuechengeraete-quelle-katalog-1986/

0/0
17.3.2017 0:30

J41i73ř14í 12S18c19h88w37a27c11h 8578764878686

shrnu tuto poměrně sice obsáhlou ale neplodnou diskuzi:

Ono je úplně jedno jak dlouho jaká operace trvá, podstatné je to, že na "západě" vždy stíhali vyrábět dříve a rychleji než v RVHP

Ano na "západě" občas taky něco není/nebylo a na něco se občas musí a muselo čekat. Jsou to hlavně novinky, nebo prudké výkyvy v poptávce, kdy najednou výrobek chce mnoho spotřebitelů a ono to chvilku trvá/trvalo než se ty kvanta kusů vyrobí. Ale v 70-80. letech byly pulty na západě plné zboží, prostě to tak bylo, přesně tak jak to dnes vidíme u nás. U nás to tehdy bylo mnohem horší (v sortimentu tak desetina), ale v "CCCP" to byla téměř katastrofa. Byl jsem tam v roce 1983 a v jedné velké samoobluze v Moskvě to vydadalo tak , že regály nebyly prázdné ale v cca 10m dlouhém regále byly slovy DVA nebo TŘI druhy zboží, něčeho co nikdo nekupoval ale bylo naplánováno, že se to musí vyrábět....

Příčina toho všeho nebyla to, že nebyly roboti a automatická výroba, příčinou toho bylo to, že RVHP se zavřelo za železnou oponu a začalo zaostávat v technologiích, produktivitě výroby, kvalitu managementu ovlivňovalii politické zásahy, vyrábělo se dle plánu ve kterém byla spousta chyb, na které se většinou, pokud vůbec, reagovalo jednou za pět let.....

Toto a mnoho dalšího způsobovalo nedostatek "téměř všeho", "korupce" prodavačů ze stranu zákazníků byla na denním pořádku.

Tedy to že dnes jsou plné obchody rozhodně není o tom, že dnes máme ty roboty....

Jakže se to tehdy říkalo (už si to nepamatuju celé):

Zázraky socialismu:

V obchodech nic není, ale každý nakonec všechno sežene.

Každý krade ale nikde nic nechybí.... :-(

+5/0
19.2.2017 13:57

D45a50v48i16d 50N73o75v33o66t53n95ý 2157972535749

Zázraky socialismu:

1. Všichni mají práci.

2. I když všichni mají práci, nikdo nic nedělá.

3. I když nikdo nic nedělá, plán se plní na 105 %.

4. I když se plán plní na 105 %, nikde nic není.

5. I když nikde nic není, všichni všechno mají.

6. I když všichni všechno mají, všichni kradou.

7. I když všichni kradou, nikde nic nechybí.

:-)

+7/0
19.2.2017 14:06

J57i51ř27í 15S65c29h28w41a56c42h 8738474988786

díky, ano to jsem měl na mysli ;-)

0/0
19.2.2017 15:34

P86e70t86r 31F74r67i56č 2759406480785

Jj, ukončíme to. Místo debaty o starých autech případně o jejich technice se to zvrhlo do politiky - ne, opravdu nemám chuť ani čas se tímhle zabývat, jdu se věnovat raději těm starým autům fyzicky.

0/−4
19.2.2017 14:19

J70i18ř17í 59S15c13h21w45a61c69h 8598404708326

bohužel, řešit výkonnost socialistického autoprůmyslu a průmyslu obecně a přitom odmítat vliv politiky, která se dotýkala téměř všeho, je něco jako nasazovat si klapky na oči....a pak docházet k poněkud mylným závěrům....

+4/0
19.2.2017 18:24

I49g27o18r 90H73r76u36s76o53v79s82k19y 2839329843280

ano, na porsche sa cakalo. ale cakalo sa aj na obycajne auta? odpoviete?

0/0
19.2.2017 11:11

P81e20t77r 36F93r21i20č 2809506390615

Zcela upřímně přiznám, že to, jak bylo co se týká čekání na nákup vozů u západních značek netuším - tuhle info budete muset shánět někde jinde, u někoho jiného. Informaci o čekací době na zmiňované Porsche (už si ani přesně nepamatuju, o který typ se přesně jednalo, tuším ale že to byla nějaká Targa a že tenkrát uváděná cena byla 64.000DM) pochází z nějakého testu (ano, naši novináři i kdysi testovali různé vozy západní produkce) časopisu Svět motorů z cca poloviny 70.let.

Velmi se omlouvám, ale poměrně slušný přehled o produkci co se týká automobilové techniky mám cca do roku 1977, kdy jsem to jako kluk sledoval velmi pečlivě (ač se někdy tvrdí opak, výskyt všech možných i světových značek aut u nás byl v té době poměrně velmi široký - namátkou zde jezdily i vozy značek Hillman, Simca, různé Renaulty, Austin, Chrysler, o Fiatech, Opelech a dalších známých asi netřeba mluvit). Pak už můj zájem trochu upadl (z časových důvodů) a už sem to sledoval jen poměrně povrchně, ze západní produkce se zaměřením spíš na netypické vozy (ne sporťáky) jako Citroen CX, některé typy tzv. amerických křižníků a pod. Nikdy jsem ale nesledoval, jestli třeba v Německu se na nějaké auto čekalo či nečekalo - nezajímalo mne to. Takže o tom vůbec přehled nemám.

S začátkem mé legální (ano, jezdil jsem i po silnicích se vším možným - auta osobní i nákladní, stavební stroje - už cca od svých 10let, tj. cca od roku ́70) řidičské praxe v roce ́80 jsem se zajímal už jen převážně o vozy, se kterými jsem měl možnost jezdit (již jinde zmiňovaný Moskvič 408, pak FIAT 127 (r.v. 1975) a následně koupě svého prvního auta a tím si splnění svého snu z dětství - Wartburga 353 v r. ́85. Od té doby

se můj zájem zaměřil na tuto značku, k info o situaci na autotrhu NDR jsem se dostal právě přes tato auta. Po r. ́89 se můj zájem stočil na mapování tzv. východní autoprodukce (v rodině přibyla první LADA), opět ale s určitými omezeními (např. o škodovce řady 100 a novější toho už taky moc nevím).

0/−2
19.2.2017 11:57

Najdete na iDNES.cz