Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

OBRAZEM: Mladší sestra vejtřasky slaví letos 60, vozila uhlí i montéry

Jedním z charakteristických nákladních automobilů socialistického Československa byla Praga S5T. „Espětka“, jak se jí přezdívalo, byla silniční a hospodárnější mladší sestřičkou legendární Pragy V3S.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L38u15b44o23š 32F10i23a27l26a 3144978729221

Tě s tím poklopem, se říkalo Igra

0/0
5.11.2016 22:44
Foto

V12l51a26d59a 92V64a46n70e37k 9593116934138

Ventra, je dodnes královnou Trucktrialu! S5 byla silniční verze, trochu rychlejší, ale na svou dobu průměr.. co se výbavy kabiny a topení týče.. S oběma jsem si před 40lety zajezdil.. Natřepal se, a mrznul v zimě, vařil se v létě.. ;-D

0/0
5.11.2016 18:48

V37í81t46ě67z56s52l25a76v 20S97c23h63m16i33t60t 5120859809823

Proč byla na reklamních prospektech vyfocena s jugoslávskými kabely (viz foto 18)?

#

0/0
5.11.2016 15:30

V91l30a91d82i50m97í64r 82H64r90u73b68ý 1724841717972

A proč ne, zřejmě se to fotilo v nějakém přístavu, asi to mělo evokovat, že splní i exotické úkoly :-).

0/0
5.11.2016 15:51

J28o24s87e32f 60Z14a65h59á36l48k49a 4933519818636

Zdalipak se už nějak pohnula kauza kolem muzea Pragovek p. Příhody?

+4/0
5.11.2016 13:23

M14i98c98h18a31l 54F88r26ý75d73a 1122279223362

Také by mne to zajímalo, jak a hlavně zda už byla vyřešena pozůstalost.

0/0
5.11.2016 20:11

V43á32c89l47a59v 74M39a86l62ý 3684138964409

Espětka, nejméně povedený náklaďák., ještě horší Praga S5T- TN. Vysoká spotřeba, špatná převodovka, tím myslím redukci, na houby topení. U V3Sky to člověk přehlédl, to bylo auto do terénu, které nemělo konkurenci, ale u auta na silnici ne.

+1/−2
5.11.2016 11:40

J77i84ř47í 37E43r24b95e31n 1863194806727

Bavíme se o roce 1956, jo?

V padesátých letech taková Škoda 706 RT byla špičkou v RVHP a v lepší třetině celé Evropy, zatímco valníková S5T byl pořád standardní vůz tehdejší doby (ostatně pro S5T-TN se používaly právě budky LIAZ RT). Pragy S5T byly jen dočasným provizoriem do doby, než se naplno rozjede výroba nových osmitunek LIAZ a třítunek Avia. No a vydrželo to provizorium ve výrobě přes patnáct let :-)

+1/0
7.11.2016 10:57

M98i20c91h43a42e44l 38K90o57n19e36č22n60ý 6282903269549

Na vojně se říkalo: dostaneš pochvalu před nastoupenou jednotkou a nastartovanou V3Skou.;-D Hrozně to řvalo, ale je pravda, že tam kde mělo problém OT , tak Ventra s šípovejma pneu suveréně projela. R^

+11/0
5.11.2016 10:49
Foto

M33i68c31h68a84l 84N28a44j94m26a78n 7839923296350

Tak V3S projela daleko dále než i T148/T813/T815. Ono totiž záleželo hodně na hmotnosti, kdy ta V3S vážila tak 1/3 co jiná technika.

+2/0
5.11.2016 10:52

J67i59ř50í 93E65r86b52e76n 1693644956487

No taky to byla jen třítuna, zatímco ty tatry jsou dvanáctituny...

0/0
7.11.2016 10:59

R92i89c28h17a11r44d 13T95r91e35f49i39l 4871335579570

Přesně, myslím si že průchodnost v terénu má dodneška absolutně špičkovou. Ten podvozek byl vymyšlen geniálně.

+11/0
5.11.2016 11:33
Foto

J26i93ř94í 40D40v51o29ř41á91k 5325659140388

Myslíš ? Opravdu ?

+1/−15
5.11.2016 15:33

M13i44c26h18a25l 63F47r56ý33d87a 1652859273892

Opravdu. I bez rohů...:-)

+4/0
5.11.2016 20:13

S64e63i57d67l 26P56e63t52r 1211171795544

Ano byl, to bezesporu.

Nevymysleli jej však v Pragovce ale ve Studebakeru jehož šasi téměř beze změny okopírovali...:-)

0/0
5.11.2016 21:22

J96i59ř86í 64E81r13b20e73n 1353314216367

Ze Studebakeru je jen koncepce, ale konstrukce včetně všech výpočtů a technologické přípravy výroby je čistě československá tvorba AZKG a AZNP.

0/0
7.11.2016 11:00

S53t16a49n41i61s55l48a16v 52K85r42e23j12c66a12r 6557696863864

Ale článek a řeč je o PS5T nikoli o nezmaru V3S !! S5T se opravdu s V3S nedá porovnávat obě ale byly určené každá k jinému účelu. To je stejné jako porovnávat V3S s RNT .

+1/0
6.11.2016 9:33

S61t64a13n56i67s11l36a37v 77K30r45e86j54c89a31r 6457156303204

Nu zkuste porovnat Pra RN a Pra V3S.Pra S5T nikdy nebyla vyvíjena a konstruována jako vojenské vozidlo. Stejně tak nelze srovnávat V3S a T 148, rozdílnost konstrukčních řešení je daná určením. Proto asi také ČSSR se rozhodlo upustit od vývoje 3,5 T a pro průmyslový sektor v té době koupilo francouzskou licenci Renault Saviem . Osobně si nedovedu představit V3S v akci Expedice Lambarene ! A podobných.

0/−1
5.11.2016 11:54

V46á71c74l27a98v 57M53a44l78ý 3484888184169

Praga V3S se zúčastňovala expedic a to velice úspěšně. Nenáročné, bezporuchové vozidlo, jen armáda ho používala přes 50 let a i po roce 2000 udivovala US armádu na misích, svojí průchodností v terénu. V některých zemích, ba i u nás pořád slouží bez problémů.

+7/0
5.11.2016 16:52

P33a75v50e49l 66J53e84ř38á15b86e47k 7791242184217

Nedávno byla reportáž, že s V3S po vlastní ose jeden šílenec dojel do Mongolska či tam někam a zpět.

0/0
5.11.2016 17:16

J77i24ř21í 22N34e33u81m65e51i28s41t80e50r 2122775833421

Tam dneska dojede i Trabant s Maluchem, fyi.

0/0
6.11.2016 19:05
Foto

R51o95m96a46n 82K97o69z63e80l 4537916853464

A V3S do kopce i pěšky předeženete, to prostě netáhne.

0/−5
5.11.2016 11:57

J21a21n 20D72v30o70ř36á21k 4923932203517

Naložte si na hrb tři tuny štěrku a pak to porovnávejte :-)

+10/0
5.11.2016 17:19
Foto

R27o67m10a12n 65K95o34z45e45l 4127396743694

i prázdná prostě nejela....ten motor byl prostě příliš slabý. Stejně jako u Š 1203 se i v dobovém tisku poukazovalo na to, že silnější motor o objemu alespoň 1,5 l je nezbytný.

0/−6
5.11.2016 18:18

J80a27r74o39m36í62r 27K84r97á35l 4540449394899

Slabý ? 8-o V3S byla zkrátka tak zpřevodovaná. Takže i do pěkného krpálu jela stejně rychle jak prázdná, tak i s třemi tunami.

+2/0
6.11.2016 9:25

P67a20v21e80l 69J85e53ř87á86b28e46k 7221522894307

V3S se desetiletí používaly v lesním hospodářství. Náklad smrkové kulatiny se pohyboval okolo 13 - 14 m3. Jeden m3 smrkového syrového dřeva se pohybuje okolo 700kg.

Takže V3S s takovým nákladem vyjela nejeden prudký a táhlý kopec. Jen to trvalo trochu déle, občas si závozník za jízdy v kopci odskočil a auto ještě doběhl.

A srovnávat V3S s Tatrou 148 a podobně nelze. Tatra je několika násobně těžší, má nízký podvozek, Takže na blátě se propadla jako do peřinky.

+6/0
5.11.2016 17:24

J49a85r75o74m70í89r 94K66r39á74l 4290809244639

Na stavbu jsem měl S5T s rukou. Projela všude, kde jsem potřeboval a spotřeba do dvaceti. :-) Pak jsem ji prodal, ale jezdí s ní ten farmář dodnes.

0/0
5.11.2016 10:43
Foto

R49o24m13a40n 50K88o16z54e43l 4287626873214

Měl ji pán o pár domů vedle, to bylo vždycky řevu, než se vůbec rozjela, motor měl hrozně ječivý zvuk. A v mém dětství občas k vidění byla, zvláště v té typický modré barvě.

0/0
5.11.2016 10:01

M41i31c50h48a44l 80F72r54ý45d34a 1932529243912

Ječel větrák, ne motor

+3/0
5.11.2016 20:15

V49á31c85l12a55v 77M68a15l13ý 3814728384859

Pamatuji na vojně jsme tam dávali před větrák plíšky, aby pískaly. Bylo to jak Štuka při náletu.;-D

+1/0
7.11.2016 10:29
Foto

M88i97c96h69a29l 36N70a41j78m28a43n 7969403756290

V galerii ještě chybí verze S5T-TN (silniční tahač) ,která byla osazena trambusovou kabinou ze Škody 706 RT.

0/0
5.11.2016 8:57
Foto

T68o51m58á93š 26D93v62o40ř51á78k 7415126187841

Bitte

http://www.liaz.cz/praga_s5t.php

+1/0
5.11.2016 9:23
Foto

M53i80c42h40a97l 98N25a58j44m95a55n 7549713226590

První verze S5T-TN vypadala takto: http://www.severoceskadopravni.cz/files/images/11/6597_afoto1_1.jpg

Ale tato verze vznikala jen jako prototyp a dále možná jen v pár kusech.

Pak už byla použita trambusová budka - to bylo nádherné auto, dnes je snad jen jediný dochovaný exemplář.....

+2/0
5.11.2016 9:51

J53i33ř37í 43N71e74u37m62e14i86s36t94e81r 2122165883841

Když už jsme u těch budek, na Pragy V3/S5 sázeli ke konci i budky z Avie.

0/0
5.11.2016 12:20

J91a98n 75D20v58o53ř59á42k 4883692513427

Ano a vypadalo to, slušně řečeno otřesně.

0/0
5.11.2016 17:21
Foto

M44i80c97h16a85l 78N65a81j57m83a57n 7199193676120

Ano, ale nikdy ne seriově. Vzniklo pár prototypů s touto kabinou v rámci modernizace, ale do výroby se to nedostalo.

Během nevýrobních modernizací (bez účasti výrobce) bylo pak několik desítek kusů osazeno kabinou avia ve VOP Přelouč.

+2/0
5.11.2016 18:44
Foto

M44i94c38h31a49l 23N53a47j82m37a66n 7539573276840

Pětitunka byla hezké auto, ale bohužel trošinku zapadlo v historii.

Dneska je to nádherný veterán.

+1/0
5.11.2016 8:52

L27e25o94š 73N43a45v93r59á10t13i10l 9133150355275

snimek 18... mozna je to polsky prospekt, ale snimek je z Jugoslavie

+3/0
5.11.2016 8:07

R27a35d10e43k 49F73o85l34p55r14e22c40h84t

Díky, máte pravdu, teď na to koukám - zkoriguji.

0/0
5.11.2016 11:00
Foto

M62i47c94h38a24l 14N36a40j34m90a52n 7179703616920

Teoreticky může být snímek i z polska a ty kabely jsou prostě dovezené z jugoslávie.....

0/0
5.11.2016 11:06

M37i89c22h50a47l 79H31e41b36e39d90a 3836827748305

Úžasný auto, přesně na takový jsem si v 18 dělal papíry na náklaďák. A měla i ten poklop nad spolujezdcem.

+2/0
5.11.2016 6:54

J86a19r88o88m46í68r 27K46r64á19l 4960129234979

Také jsem ho měl s poklopem. Mělo to své výhody. Hlavně v létě.

0/0
5.11.2016 10:44

L69i19b57o30r 78P63e93t20r84á50š 6715219108259

já mám taky es pětku

+2/0
5.11.2016 5:13

P16e82t76r 96T48. 50D18v77o85ř82á51k 4144478533

Když koukám na ty fotky, těžko můžu uvěřit, že ta s5 je vodotěsná.

0/0
5.11.2016 6:51

J32a10r24o21m44í33r 25K91r24á73l 4260989184559

;-D Nebyla. Ale co nateklo, zas jinudy odteklo.

+7/0
5.11.2016 10:44







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.