Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

OBRAZEM: Praga S5T, mladší sestra vejtřasky vozila uhlí i montéry

Jedním z charakteristických nákladních automobilů socialistického Československa byla Praga S5T. „Espětka“, jak se jí přezdívalo, byla silniční a hospodárnější mladší sestřičkou legendární Pragy V3S.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L45u48b60o86š 98F64i43a95l32a 3934698389681

Tě s tím poklopem, se říkalo Igra

0/0
5.11.2016 22:44
Foto

V48l68a17d46a 47V32a33n76e86k 9433636364978

Ventra, je dodnes královnou Trucktrialu! S5 byla silniční verze, trochu rychlejší, ale na svou dobu průměr.. co se výbavy kabiny a topení týče.. S oběma jsem si před 40lety zajezdil.. Natřepal se, a mrznul v zimě, vařil se v létě.. ;-D

0/0
5.11.2016 18:48

V83í71t69ě17z13s83l42a91v 59S91c21h93m74i56t89t 5220259829643

Proč byla na reklamních prospektech vyfocena s jugoslávskými kabely (viz foto 18)?

#

0/0
5.11.2016 15:30

O63d34s17t78r44a25n80ě38n98ý 20U58ž14i96v59a11t80e70l

Uživatel požádal o vymazání
0/0
5.11.2016 15:51

J35o25s89e85f 95Z76a87h75á95l51k72a 4753439648706

Zdalipak se už nějak pohnula kauza kolem muzea Pragovek p. Příhody?

+4/0
5.11.2016 13:23

M59i97c72h72a75l 92F35r90ý32d54a 1422809103862

Také by mne to zajímalo, jak a hlavně zda už byla vyřešena pozůstalost.

0/0
5.11.2016 20:11

V24á44c73l75a28v 85M10a92l78ý 3664578284129

Espětka, nejméně povedený náklaďák., ještě horší Praga S5T- TN. Vysoká spotřeba, špatná převodovka, tím myslím redukci, na houby topení. U V3Sky to člověk přehlédl, to bylo auto do terénu, které nemělo konkurenci, ale u auta na silnici ne.

+1/−2
5.11.2016 11:40

J48i73ř17í 62E64r55b87e54n 1973864376147

Bavíme se o roce 1956, jo?

V padesátých letech taková Škoda 706 RT byla špičkou v RVHP a v lepší třetině celé Evropy, zatímco valníková S5T byl pořád standardní vůz tehdejší doby (ostatně pro S5T-TN se používaly právě budky LIAZ RT). Pragy S5T byly jen dočasným provizoriem do doby, než se naplno rozjede výroba nových osmitunek LIAZ a třítunek Avia. No a vydrželo to provizorium ve výrobě přes patnáct let :-)

+1/0
7.11.2016 10:57

M76i10c34h67a40e62l 94K87o87n81e17č97n10ý 6242773709669

Na vojně se říkalo: dostaneš pochvalu před nastoupenou jednotkou a nastartovanou V3Skou.;-D Hrozně to řvalo, ale je pravda, že tam kde mělo problém OT , tak Ventra s šípovejma pneu suveréně projela. R^

+11/0
5.11.2016 10:49

M28i15c25h56a90l 86N27a24j91m77a35n 7229423256560

Tak V3S projela daleko dále než i T148/T813/T815. Ono totiž záleželo hodně na hmotnosti, kdy ta V3S vážila tak 1/3 co jiná technika.

+2/0
5.11.2016 10:52

J45i70ř50í 85E75r35b48e14n 1613404236657

No taky to byla jen třítuna, zatímco ty tatry jsou dvanáctituny...

0/0
7.11.2016 10:59

R65i18c61h50a76r26d 86T78r81e21f56i85l 4221165529470

Přesně, myslím si že průchodnost v terénu má dodneška absolutně špičkovou. Ten podvozek byl vymyšlen geniálně.

+11/0
5.11.2016 11:33
Foto

J84i69ř74í 55D66v60o62ř38á73k 5915949410798

Myslíš ? Opravdu ?

+1/−15
5.11.2016 15:33

M11i63c26h76a30l 60F15r40ý36d57a 1942559453742

Opravdu. I bez rohů...:-)

+4/0
5.11.2016 20:13

S34e24i63d72l 68P81e10t28r 1901641675984

Ano byl, to bezesporu.

Nevymysleli jej však v Pragovce ale ve Studebakeru jehož šasi téměř beze změny okopírovali...:-)

0/0
5.11.2016 21:22

J15i55ř32í 76E84r31b55e98n 1803574406197

Ze Studebakeru je jen koncepce, ale konstrukce včetně všech výpočtů a technologické přípravy výroby je čistě československá tvorba AZKG a AZNP.

0/0
7.11.2016 11:00

S91t55a46n17i57s21l79a98v 30K84r38e24j19c28a36r 6587796813714

Ale článek a řeč je o PS5T nikoli o nezmaru V3S !! S5T se opravdu s V3S nedá porovnávat obě ale byly určené každá k jinému účelu. To je stejné jako porovnávat V3S s RNT .

+1/0
6.11.2016 9:33

S60t18a30n54i59s17l59a72v 72K98r46e93j75c83a54r 6807226453914

Nu zkuste porovnat Pra RN a Pra V3S.Pra S5T nikdy nebyla vyvíjena a konstruována jako vojenské vozidlo. Stejně tak nelze srovnávat V3S a T 148, rozdílnost konstrukčních řešení je daná určením. Proto asi také ČSSR se rozhodlo upustit od vývoje 3,5 T a pro průmyslový sektor v té době koupilo francouzskou licenci Renault Saviem . Osobně si nedovedu představit V3S v akci Expedice Lambarene ! A podobných.

0/−1
5.11.2016 11:54

V69á78c84l67a78v 29M27a18l66ý 3654948964289

Praga V3S se zúčastňovala expedic a to velice úspěšně. Nenáročné, bezporuchové vozidlo, jen armáda ho používala přes 50 let a i po roce 2000 udivovala US armádu na misích, svojí průchodností v terénu. V některých zemích, ba i u nás pořád slouží bez problémů.

+7/0
5.11.2016 16:52

P97a85v78e10l 71J10e86ř10á96b48e16k 7101832904617

Nedávno byla reportáž, že s V3S po vlastní ose jeden šílenec dojel do Mongolska či tam někam a zpět.

0/0
5.11.2016 17:16

J39i64ř47í 23N23e87u21m91e75i49s51t35e41r 2972925173771

Tam dneska dojede i Trabant s Maluchem, fyi.

0/0
6.11.2016 19:05
Foto

R12o27m94a89n 14K53o19z22e57l 4917716403774

A V3S do kopce i pěšky předeženete, to prostě netáhne.

0/−5
5.11.2016 11:57

J93a38n 65D77v12o27ř80á82k 4403852923137

Naložte si na hrb tři tuny štěrku a pak to porovnávejte :-)

+10/0
5.11.2016 17:19
Foto

R60o29m74a55n 11K14o40z37e96l 4657946713354

i prázdná prostě nejela....ten motor byl prostě příliš slabý. Stejně jako u Š 1203 se i v dobovém tisku poukazovalo na to, že silnější motor o objemu alespoň 1,5 l je nezbytný.

0/−6
5.11.2016 18:18

J20a38r10o64m95í49r 60K96r81á56l 4950759304899

Slabý ? 8-o V3S byla zkrátka tak zpřevodovaná. Takže i do pěkného krpálu jela stejně rychle jak prázdná, tak i s třemi tunami.

+2/0
6.11.2016 9:25

P88a95v28e86l 19J95e11ř92á88b47e12k 7891662984497

V3S se desetiletí používaly v lesním hospodářství. Náklad smrkové kulatiny se pohyboval okolo 13 - 14 m3. Jeden m3 smrkového syrového dřeva se pohybuje okolo 700kg.

Takže V3S s takovým nákladem vyjela nejeden prudký a táhlý kopec. Jen to trvalo trochu déle, občas si závozník za jízdy v kopci odskočil a auto ještě doběhl.

A srovnávat V3S s Tatrou 148 a podobně nelze. Tatra je několika násobně těžší, má nízký podvozek, Takže na blátě se propadla jako do peřinky.

+6/0
5.11.2016 17:24

J70a37r43o92m52í90r 88K80r28á44l 4460429164789

Na stavbu jsem měl S5T s rukou. Projela všude, kde jsem potřeboval a spotřeba do dvaceti. :-) Pak jsem ji prodal, ale jezdí s ní ten farmář dodnes.

0/0
5.11.2016 10:43
Foto

R72o77m78a80n 24K51o41z77e78l 4857756333274

Měl ji pán o pár domů vedle, to bylo vždycky řevu, než se vůbec rozjela, motor měl hrozně ječivý zvuk. A v mém dětství občas k vidění byla, zvláště v té typický modré barvě.

0/0
5.11.2016 10:01

M49i62c61h15a81l 61F56r20ý28d62a 1812779983982

Ječel větrák, ne motor

+3/0
5.11.2016 20:15

V25á10c52l71a63v 94M23a26l68ý 3324198524569

Pamatuji na vojně jsme tam dávali před větrák plíšky, aby pískaly. Bylo to jak Štuka při náletu.;-D

+1/0
7.11.2016 10:29

M91i58c57h27a28l 72N49a27j65m38a64n 7799583676530

V galerii ještě chybí verze S5T-TN (silniční tahač) ,která byla osazena trambusovou kabinou ze Škody 706 RT.

0/0
5.11.2016 8:57

T25o96m12á25š 51D25v77o36ř23á22k 7385146337931

Bitte

http://www.liaz.cz/praga_s5t.php

+1/0
5.11.2016 9:23

M23i17c82h45a55l 71N52a35j16m37a15n 7929233326440

První verze S5T-TN vypadala takto: http://www.severoceskadopravni.cz/files/images/11/6597_afoto1_1.jpg

Ale tato verze vznikala jen jako prototyp a dále možná jen v pár kusech.

Pak už byla použita trambusová budka - to bylo nádherné auto, dnes je snad jen jediný dochovaný exemplář.....

+2/0
5.11.2016 9:51

J14i88ř68í 26N32e36u42m36e75i20s48t83e20r 2412525883911

Když už jsme u těch budek, na Pragy V3/S5 sázeli ke konci i budky z Avie.

0/0
5.11.2016 12:20

J27a44n 22D15v38o92ř57á60k 4513132883107

Ano a vypadalo to, slušně řečeno otřesně.

0/0
5.11.2016 17:21

M97i54c15h46a69l 59N69a65j43m74a17n 7809803166340

Ano, ale nikdy ne seriově. Vzniklo pár prototypů s touto kabinou v rámci modernizace, ale do výroby se to nedostalo.

Během nevýrobních modernizací (bez účasti výrobce) bylo pak několik desítek kusů osazeno kabinou avia ve VOP Přelouč.

+2/0
5.11.2016 18:44

M17i86c41h92a63l 47N23a75j78m19a38n 7749953216640

Pětitunka byla hezké auto, ale bohužel trošinku zapadlo v historii.

Dneska je to nádherný veterán.

+1/0
5.11.2016 8:52

L80e32o52š 35N76a65v42r46á49t80i82l 9333570515365

snimek 18... mozna je to polsky prospekt, ale snimek je z Jugoslavie

+3/0
5.11.2016 8:07

R41a34d32e67k 50F72o19l19p35r61e84c78h36t

Díky, máte pravdu, teď na to koukám - zkoriguji.

0/0
5.11.2016 11:00

M37i41c83h73a54l 77N93a83j37m54a38n 7679733496900

Teoreticky může být snímek i z polska a ty kabely jsou prostě dovezené z jugoslávie.....

0/0
5.11.2016 11:06

M22i79c24h64a33l 51H76e13b52e37d70a 3906707228275

Úžasný auto, přesně na takový jsem si v 18 dělal papíry na náklaďák. A měla i ten poklop nad spolujezdcem.

+2/0
5.11.2016 6:54

J73a90r85o16m19í18r 95K18r78á78l 4570519144799

Také jsem ho měl s poklopem. Mělo to své výhody. Hlavně v létě.

0/0
5.11.2016 10:44

L92i98b76o33r 28P96e54t46r30á55š 6835599378419

já mám taky es pětku

+2/0
5.11.2016 5:13

P45e83t86r 32T71. 19D80v47o81ř66á40k 4824258713

Když koukám na ty fotky, těžko můžu uvěřit, že ta s5 je vodotěsná.

0/0
5.11.2016 6:51

J45a84r74o98m71í33r 59K37r92á67l 4520249724369

;-D Nebyla. Ale co nateklo, zas jinudy odteklo.

+7/0
5.11.2016 10:44







Najdete na iDNES.cz