Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Socialistický trh s auty: Mototechna, Tuzex, čekání a drahota

Zakrátko si připomeneme další výročí pádu totalitního režimu. Podívali jsme se, jaká auta si mohl občan v roce 1989 dopřát a jaké peripetie obnášel jejich nákup.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L32u47k79á66š 13S18e19d55l19á73č47e38k 1503147947330

Devět průměrných platů? Počítal to vůbec ten redaktor? To je 27 000 Kč. Tady je údaj z Č.S.Ú. Průměrná mzda v ČR je 22 533 Kč. Muži dosáhli 24 570 Kč, ženy 20 165 Kč.

0/0
11.11.2016 12:09

M47a81r74t96i87n 57Ž45e35l47i53n77s17k57ý 9478159279212

V podstate souhlasim s clankem co do mensiho vyberu druhu vozidel, vyssi ceny v pomeru ke mzdam i co do technologicke zaostalosti, ac si nemyslim, ze Skoda 120 a Favorit byly na tom az tak spatne, ale to, s cim nesouhlasim, je zpusob srovnavani v pomeru k hrube mzde a nazyvani to srovnavani dostupnosti, jak chapu, vseobecne. 1. Kdyz tak dostupnosti pouze pro zamestnane, protoze dnes na rozdil od minula je zastup nezamestnanych a rekl bych, ze i vetsi podil duchodcu,

2. ac u tech zamestnanych samotnych to podle me take neni uplne pravdive, protoze je mnohem vyssi rozpeti platu, takze to podle me mohlo mit vliv na to, jaka cast zamestnancu ma platy pod prumernou mzdou, a take ceny bydleni se co vim zvedly vic nez inflace, takze driv lidem z platu mela zustat vetsi cast penez nez dnes.

3. Byla i jina auta nez pomalu nejdrazsi Favorit, takze cenu srovnat u nejlevnejsich a ne cenu draheho Favoritu s nejlevnejsim autem dnes.

Zrovna u aut, hlavne kvuli ojetinam, mi neprijde, ze by bylo tak zle, aby se musely pouzivat tyto figle, ale nakonec bychom jeste mohli prijit na to, ze nejlevnejsi auto bylo driv k platu na tom stejne, ne li levnejsi nez dnes (ac kvalitativne logicky hodne pozadu) a to by asi nebyla moc pozitivni zprava.

+3/−2
10.11.2016 20:43
Foto

R56o20m61a64n 30K98o58z88e66l 4727456833714

Naši si pořídili trabanta, nového a přitom byli spíše špatně placeni, matka jen základní vzdělání, pracovala ve Svitu, táta vyučen - zámečník. A trabant vydržel jen 13 let, to je také rozdíl oproti dnešním autům, která po 13 letech vypadají pořád jako nová a nájezd 300 tisíc km nic neznamená. Kdežto u trabantů byla zaručována životnost 80 tisíc km a škodovky o tom nebyly o moc lépe, po 100 tisících už vykazovaly velké opotřebení motoru.

+4/0
10.11.2016 21:06

M34a79r86t55i81n 64Ž83e20l88i49n71s82k77ý 9548719839172

R^

0/0
10.11.2016 21:21

V65l94a40s80t12i97m76i22l 90Š71t23e41c67h58e86r 4451806790414

S tím bych moc nesouhlasil.Nejlepší auta byla v 80-90. letech.Dnes už ne.Měl jsem Corsu rok výroby 97 a jezdí dodnes.Dnes najedete 150-200 tisíc km a je to na odpis (benzín).

0/−5
10.11.2016 21:48
Foto

R33o84m22a35n 39K64o73z55e77l 4537406593854

Průměrný věk aut u nás je 15 let, nejběžnější je Fabia, nejstarším kusům je už 17 let a na vrakáči je nenajdete, kromě havarovaných, protože jsou fakt trvanlivé, proto čekám, že se průměrný věk aut bude zvyšovat.

0/0
10.11.2016 21:54

V16l87a27s73t98i63m68i83l 56Š73t78e65c16h97e96r 4761576500194

To nepopírám.Důvod je prozaický.Lidé nekupují nová auta,neb nemají peníze.Já jsem jediný v okolí,kdo si nové koupil.

+1/−2
10.11.2016 22:05
Foto

R95o84m47a36n 84K62o17z95e89l 4727476563274

Neřekl bych, podle mne peníze mají, ale také mají jiné priority nebo stejně jako já mají názor, že k čemu nové, když staré dobře slouží. A je fakt, že nad Octavií s litrovým motorem kroutí hlavou, že to už VW fakt blázní.

+1/0
10.11.2016 22:25

M26a45r87e37k 97M10a38l91ý 1612678331300

O tom, jak dostupná (i finančně) byla auta tehdy a jak jsou dpostupná dnes, jasně mluví fakt, že dnes je těch aut mnohem více (i na počet obyvatel) a taky to, že spousta rodin má ty auta dvě, co bylo kdysi takřka nepředstavitelné -teda, myslím u nás a v ostatních zaostalých státech socialistického bloku... protože na západ od našich hranic a za oceánem byla situaci poněkud jiná.

+6/−1
10.11.2016 21:09

M52a50r82t89i93n 88Ž71e54l42i81n38s65k78ý 9318879619372

Dostupnost i kvalita spotrebniho zbozi je dnes samozrejme uplne jinde, to snad nikdo nemuze zpochybnit. Slo mi spis o ten "propocet"... jestli je to vubec nutne... .

+1/0
10.11.2016 21:23

V83l30a49s77t88i92m68i51l 79Š59t22e61c80h97e83r 4181436320934

Kvalita je často dnes bohužel horší.Elektronika jde do kopru.Vše životnost cca 2-3 roky.To samé nářadí.Koupíte brusku a za rok vám odejde.Dělám v barvách a tam to taky není žádná hitparáda.Dříve se natřel plot a vydrželo to 10-12 let.Dnes sotva 4 roky.Vše je takové komfortní a designově vydařené,ale kvalitativně dost mizerné.

0/−3
10.11.2016 22:16

M82a74r46t31i63n 65Ž32e37l72i42n94s25k71ý 9728239409782

Chapu asi na co narazite.

1. Vyrobci sice umi vyrobit kvalitni vyrobky s dlouhodobou trvanlivosti, ale umyslne je konstruuji tak, aby vydrzely pouze omezenou dobu a oni meli zaruceny prijem. Rika se se tomu planovane zastaravani.

2. Prezentace vyrobku je skvela, ale po rozbaleni, seznameni se s vyrobkem clovek zjisti, ze nedostava plne funkcni, materialem a casto ani esteticky hodnotnou vec. Snaha o obelhani zakaznika. I na cene.

3. Snaha o zisk smeruje k postupnemu "redeni", nahrazovani kvalitnich materialu, takze nakonec clovek prijde na to, ze drivejsi standard je dnes vlastne nadstandardem, za ktery si musi priplatit.

4. Nahradni dily casto vubec neexistuji, takze rychle se kazici vyrobky clovek musi vymenovat cele, cim rozdil mezi drivejsi dobou a cenou jejich vyrobku se snizuje, nebo je v neprospech doby dnesni.

... celkove jsem mel ale na mysli spis elektorniku, auta a veci, ktere za komunistu byly nedostupne, technologicky zaostlejsi, dizajnove horsi. Je smutne, ze dnesni system neumi priznat zadnou svou chybu.

0/0
11.11.2016 18:46

D71a91v68i29d 43H21u15r94k13a 3130613311251

Moje zkušenost - v roce 1967 se na mého otce dostala řada a šel si pro Š1000 MB. Zaplatil 47.500 Kčs a před Mototechnou ho postupně oslovili 3 zájemci. Nabízeli 55.000, 58.000 a poslední přihodil na 62.000 korun. Otec samozřejmě neprodal. Dále mám zkušenost, že v někdy kolem 1985 jsme si na výzbu AZNP v novinách objednali š120, Mohli jsme si vybrat barvu, výbavu, doplňky (třeba vyhřívané zadní okno a černou vinyl střechu) a 4 světla vepředu. Od objednání do naší cesty do M. Boleslavi uběhlo 35 dnů. Což je dnes nepředstavitelně krátká doba. Takže to šlo i tehdy.

0/−1
10.11.2016 20:29
Foto

J13i96ř33í 14D52v93o61ř35á65k 5125529710148

Gumičky do stěračů , akumulátory , palivové hadičky , prasátka , klínové řemeny , pneumatiky , rozdělovače , .....

+3/0
10.11.2016 19:59

J84a57r32o49s29l85a81v 22P44o30r90t 7249217829775

V 86tém jsem koupil jetou ladu1300s , po roce jsem ji prodal za stejnej peníz - to je dneska scifi .

+2/0
10.11.2016 16:04

J11i30n53d27ř41i69c39h 42Š93k56o69p25e17k 4745291970165

jeden z důvodů je ten, že většina věcí je dnes brána jako spotřební, tomu odpovídá i hodnota

0/0
10.11.2016 18:51
Foto

J92i76ř19í 61D33v97o27ř13á98k 5755839200518

Jeden z důvodů je ten , že v mototechnách byl prach a znudění prodavači , kteří uměli říct jenom : Nemáme , zeptejte se za týden .

+1/0
10.11.2016 20:02

M91a17r72e69k 20M53a29l74ý 1692828401400

Nesmysl. Ta cena byla způsobena nedostatkem těch aut.V civilizovaném světě na západ od našich hranic se nic takového nedělo... že byste koupil auto a za rok jej prodal za stejnou cenu. Absurdně pokřivený trh to byl.

+4/0
10.11.2016 21:12

J89i78n88d53ř87i64c74h 14Š83k49o91p83e70k 4185521440645

nesmysl je tvrzení rádobyodborníků a rádobyekonomů, že nové auto pro opuštění autosalónu ztrácí cca čtvrtinu až třetinu hodnoty.

Tohle je nesmysl, jednak k tomu není žádný důvod a jednak taková auta nejsou na trhu,takže pokles ceny je vylhaný

0/0
11.11.2016 6:52

M18a70r21e38k 93M80a85l14ý 1652828211340

Nesmysl to není, můžeme se bavit o konkrétním poklesu, ale je tam vždy.

Ostatně, takové auto si koupit můžete, jsou to skladovky nebo předváděcí vozy, které mají na tacho jenom pár km. Cena oproti novému je výrazně nižší u obou těch aut, i když např. záruka na takový vůz vám začne běžet až okamžikem nákupu. Takže kupujete prakticky nový vůz, ale s výraznou slevou.

Ne, opravdu ten pokles ceny není vylhaný.

0/0
11.11.2016 9:21

M46a81r33e88k 85F63l25e86k72a18č 1956935664638

Naši si řekli v uterý že by teda nějaké to auto mohli koupit, V sobotu jsme se už vozili v krásné škodě 105L s posilovačem brzd.

Jeden známej doktor, co si ji objednal, se dostal nějak k západnímu modelu a tento nám přenechal, takže jsme si auto vyzvedli ve Zlíně přímo na prodejně:)

0/0
10.11.2016 16:01

T36o41m68á85š 70M61a44c14e60j39k95a 6741812177777

A ten západní model se lišil v čem?

0/0
10.11.2016 16:58

M24a92r83e88k 98F28l66e79k59a34č 1356295544778

Bylo myšleno k západnímu autu, blbě jsem se vyjádřil

0/0
10.11.2016 17:39

J53i55ř34í 65K85o83c90u47r12e55k 6795654595218

Srovnání s US autem z roku 82:

+ posilovač brzd a volantu samozřejmost

+ vstřikování, jeden vstřikovač na válec (srovnej s karburátorem)

+ klimatizace samozřejmost

+ deformační zóna až po motor

+ autorádio

+ okna v elektrice

+ kožené sedáky

+ pravé zrcátko

+ cyklovač stěračů

+4/0
10.11.2016 15:25

J70i53ř81í 12K84o89c96u35r88e26k 6515694525528

se Škodou 120:

- cyklovač stěračů pouze za příplatek v luxusní verzi nebo DoDo

- zpětné zrcátko pouze levé, ale chromované ;-D

- rozpálená černá koženka

- za příplatek ruční stahování zadních oken

- autorádio možno DoDo

- deformační zóna až po motor (tedy vč. kabiny)

- nematizaci klimáme

- karburátor bez volnoběžky, warťas ji měl...

- přehřívající se přední kotouče, posilovač brzd - žhavá novinka

+2/0
10.11.2016 15:28

R68o67s14t80i84s79l35a20v 50C96a38h61a 6533587167981

120 mela i prave, ale az pozdeji. V roce 1987 urcite ano. Ale plastove! :D

A taky skvele topila, hlavne v lete, pokud clovek nechtel uvarit motor.

+5/0
10.11.2016 15:32

K96a61r26e20l 10M92a73z24a57č 3107943516699

Vy jste ale experti! Výše je uveden model 82 - chromové zrcátko, což je těsně před mezitypem s plastovým nárazníkem ale s blinkry. V roce 1984 přišel tzv, model M, který měl velkoplošné blikače vedle světel a plastová zrcátka, širší karoserii a pod. A model 105 S r. 84 měl myslím také jen levé zrcadlo.

0/−2
10.11.2016 16:44

R43o67s60t94i74s94l41a13v 36C95a91h16a 6893687127761

Co mate za problem? Kocourek mluvi o Skode 120..... Takze upresneni jednotlivych modelu je fajn, ale nijak nevyvraci, ze stodvaca mela od jiste doby leve i prave zrcatko.

+1/0
10.11.2016 16:51

K74a49r98e96l 36M71a92z62a52č 3547163516929

Co tak ostře frajere

0/−3
10.11.2016 17:58
Foto

J79i90ř15í 20D61v49o11ř86á90k 5205899550148

Jako deformační zóna byla navržena i genitálně umístněná rezerva .

0/0
10.11.2016 19:47

P32a66v83e17l 73M95i81k17u67l41a 6928733946927

Neznám "karburátor bez volnoběžky". Wartburg 353 Tourist jsem vlastnil a volnoběžka nebyla v karburaci, ale v převodovce. Pokud jste měl Škodu 120 a motor Vám nedržel volnoběh, stačilo karburátor vyčistit nebo jen seřídit. :-)

+2/0
11.11.2016 8:59

A67n62t67o12n12í77n 60Š80v89i50h22n19o76s 8968657221102

Lžete! V r. 1977 kupovaný Trabant již měl cyklovač stěračů a ostřikovač. Jinak ani u vozů ze západu nebylo normální v žádném případě v roce 82 posilovač řízení, jednobodové vstřikování, klimatizace, el. okna!

0/−2
11.11.2016 19:36

Z97d20e45n61ě12k 17M47á32č49a66l85a 1163935339130

Jo, naše krásná Lada 1500, která dala na zadek všem tehdy u nás dostupným autům a se kterou jsme tahali obytný přívěs na dovolené do Jugoslávie - cesty tehdy trvala 3 dny přes Maďarsko. To byla kára snů a těžkej kočkolap. V roce 1988 jsme koupili Ladu 2107, který jsem říkal Mercedes východu. Mohu ale říct, že ta už nejela tak dobře, jako stará dobrá Lada 1500. 2107 stála 85.000 Kč a tatík dával 10.000 Kč na pivo, aby ji dostal.....

+2/−1
10.11.2016 15:21

V18l18a22s95t26i31m91i46l 29Š64t16e55c91h16e40r 4931576630954

Co vím,tak Ladovky měli a do Jugoslávie jezdili jen kovaní soudruzi.Asi bych se tím nechlubil.Rv

+1/−2
10.11.2016 21:58

J18i81ř92í 69H52a32v49á98č70e22k 1583490823

Takže to vezmu obráceně, jestliže stála škodovka na počet platů stejně jako porsche v německu, byli tu lidé tedy hodně bohatí:-)

0/0
10.11.2016 15:20

R36o12s81t72i62s28l90a89v 97C48a45h80a 6243117127841

no jede to? Jede! Tak asi jo ;-)

0/0
10.11.2016 15:26
Foto

J60i39ř24í 87D91v18o45ř53á22k 5135249320618

Má to motor vzadu , má .

+2/0
10.11.2016 19:49

T49o24m79á64š 44M43a42c66e57j67k54a 6811322557627

Možná by nebylo špatné napsat kolik platů potřeboval na nějakou srovnatelnou popelnici v.r. '89 průměrně vydělávající Němec (západní) či Rakušák. pokud by si to teda koupil jako jediné auto do rodiny, či by to neměl jen na popojíždění ze statku do města na nákup.

0/0
10.11.2016 15:14

M11a79r54e82k 14F28l56e21k55a64č 1326955874938

Ono je krásné srovnání mezi tehdejším platem a cenou vozu. Dobré je taky připomenou kolik se dalo z toho platu ušetřit tehdy a kolik se dá ušetřit z platu nyní

+1/0
10.11.2016 15:12

R80o53s82t47i76s93l34a22v 29C73a85h32a 6293257957801

No vzhldem k tomu, ze se tehdy spousta veci koupit nedala, tak se dalo asi usetrit vic, ale o to horsi pak bylo, kdyz konecne neco prislo, ledncika, pracka, kolo, mrazak..... V relaci k platum to stalo nekolikanasobek toho, co dnes....

No mycky u nas nebyly i kdyz na zapade byly v te dobe uz bezne.

+5/0
10.11.2016 15:18

M31a44r49e89k 70F89l57e61k31a80č 1946415754468

Tak to je druhá stránka věci, že nic nebylo,ale na uplatky muselo být vždycky

0/0
10.11.2016 15:21

R87o31s86t11i34s70l66a87v 50C11a79h62a 6123597587901

dodnes si pamatuju takove absurdity jako poradnik na predplatne ABC na nasi poste......8-o

Vemte si, ze predplatne zajistuje vydavateli pravidelny odbyt. Cena neni urcena nabidkou a poptavkou, takze neni nutne drzet nizky naklad kvuli luxusnosti. Co by za to dneska nekteri vydavatele dali.....

+1/0
10.11.2016 15:24

M98a81r34e33k 44F16l10e16k71a46č 1136915764868

Muj tatík byl učitel v autoškola, takže každej prošel jeho rukama, A během jízd byla nuda, od lidí se dozvěděl kdo co zrovna je, kde co bude a tak, no a během těch jízd si to všechno polítal, dodneška vidím jak přivezl dva pytle hajzlpapíru a já to nesl po tmě do sklepa ;-D

+1/0
10.11.2016 15:28
Foto

J45i72ř90í 47D78v54o56ř81á36k 5735939290198

Předplatné ABC ? To bylo něco , jako yeti . Všichni o tom mluvili , ale skoro nikdo to neviděl .

+1/0
10.11.2016 19:53

R78o32s82t48i56s80l67a78v 44C81a83h47a 6163967627661

Muj kamos jo. Ale jeho mati delala na poste :)

0/0
10.11.2016 20:15
Foto

J27i70ř60í 25D14v96o86ř85á24k 5235859100608

Ani to vždy nestačilo .

0/0
10.11.2016 20:19

M12a79r76e61k 79M35a21l52ý 1362348681920

Jeden ročník jsem ABC měl, na každé číslo jsem se těšil a lepil jsem si z něho ty vystřihovánky, super. A by byly trvanlivější, nakonec se stříkaly lakem na vlasy. Nejlépe Lybar... ono vlastně ani jiný nebyl :-)

Ale popravdě, nepamatuji jak jsem se k tomu dostal.

0/0
10.11.2016 21:15

A48n88t90o32n67í44n 71Š71v44i30h76n41o61s 8918177701672

ABC jsem si kupoval volně v trafice v 70 letech.

0/0
11.11.2016 19:41

J43i58ř93í 81Č64e30r95m83á85k 5130265858147

Vzpomínám si, jak jsme někdy ve druhé polovině 80.let kupovali první barevnou televizi. Táta dostal echo, že v Kotvě jim přijdou. V mrazu jsme tam pak na střídačku stepovali v dlouhé frontě celou noc, abychom si ráno, jako jedni ze šťastných mohli za 15 000 Kčs koupit "vysněnou barvu" v podobě Color Orava 425.

I tady je to srovnání cena/plat naprosto astronomické, když uvážím, že za 15 000 dnešních kaček se dá koupit televize, která je oproti tamté jako z jiné planety. Nebo z druhé strany, zkuste si představit, že dnes budete celou noc stát v mrazu frontu proto, abyste ráno mohli vypláznout 120 litrů za telku se skleněnou obrazovkou o úhlopříčce 55 cm. :-)

+1/0
10.11.2016 15:45

R47o44s49t71i77s71l28a91v 74C34a94h76a 6923677177141

Tata ji jel koupit na Slovensko (jsem z Vysociny). Tam s timhle problemy nemeli......

Ale zase si predstavte, ze vezete neco tak drahyho na zahradce auta..... Nevim, co by delal, kdyby zaclo prset.....

0/0
10.11.2016 15:49







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.