Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Socialistický trh s auty: Mototechna, Tuzex, čekání a drahota

Zakrátko si připomeneme další výročí pádu totalitního režimu. Podívali jsme se, jaká auta si mohl občan v roce 1989 dopřát a jaké peripetie obnášel jejich nákup.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L28u66k24á95š 20S23e34d70l55á86č12e97k 1633977957100

Devět průměrných platů? Počítal to vůbec ten redaktor? To je 27 000 Kč. Tady je údaj z Č.S.Ú. Průměrná mzda v ČR je 22 533 Kč. Muži dosáhli 24 570 Kč, ženy 20 165 Kč.

0/0
11.11.2016 12:09

M71a81r37t55i51n 24Ž49e37l98i16n82s79k68ý 9758759439922

V podstate souhlasim s clankem co do mensiho vyberu druhu vozidel, vyssi ceny v pomeru ke mzdam i co do technologicke zaostalosti, ac si nemyslim, ze Skoda 120 a Favorit byly na tom az tak spatne, ale to, s cim nesouhlasim, je zpusob srovnavani v pomeru k hrube mzde a nazyvani to srovnavani dostupnosti, jak chapu, vseobecne. 1. Kdyz tak dostupnosti pouze pro zamestnane, protoze dnes na rozdil od minula je zastup nezamestnanych a rekl bych, ze i vetsi podil duchodcu,

2. ac u tech zamestnanych samotnych to podle me take neni uplne pravdive, protoze je mnohem vyssi rozpeti platu, takze to podle me mohlo mit vliv na to, jaka cast zamestnancu ma platy pod prumernou mzdou, a take ceny bydleni se co vim zvedly vic nez inflace, takze driv lidem z platu mela zustat vetsi cast penez nez dnes.

3. Byla i jina auta nez pomalu nejdrazsi Favorit, takze cenu srovnat u nejlevnejsich a ne cenu draheho Favoritu s nejlevnejsim autem dnes.

Zrovna u aut, hlavne kvuli ojetinam, mi neprijde, ze by bylo tak zle, aby se musely pouzivat tyto figle, ale nakonec bychom jeste mohli prijit na to, ze nejlevnejsi auto bylo driv k platu na tom stejne, ne li levnejsi nez dnes (ac kvalitativne logicky hodne pozadu) a to by asi nebyla moc pozitivni zprava.

+3/−2
10.11.2016 20:43
Foto

R97o83m78a24n 28K22o51z97e29l 4827906723844

Naši si pořídili trabanta, nového a přitom byli spíše špatně placeni, matka jen základní vzdělání, pracovala ve Svitu, táta vyučen - zámečník. A trabant vydržel jen 13 let, to je také rozdíl oproti dnešním autům, která po 13 letech vypadají pořád jako nová a nájezd 300 tisíc km nic neznamená. Kdežto u trabantů byla zaručována životnost 80 tisíc km a škodovky o tom nebyly o moc lépe, po 100 tisících už vykazovaly velké opotřebení motoru.

+4/0
10.11.2016 21:06

M74a29r33t41i97n 10Ž52e10l96i89n21s71k80ý 9708859359642

R^

0/0
10.11.2016 21:21

V72l17a42s32t87i64m12i11l 86Š12t22e36c39h72e51r 4181256250194

S tím bych moc nesouhlasil.Nejlepší auta byla v 80-90. letech.Dnes už ne.Měl jsem Corsu rok výroby 97 a jezdí dodnes.Dnes najedete 150-200 tisíc km a je to na odpis (benzín).

0/−5
10.11.2016 21:48
Foto

R93o93m56a51n 11K94o97z41e77l 4277386103784

Průměrný věk aut u nás je 15 let, nejběžnější je Fabia, nejstarším kusům je už 17 let a na vrakáči je nenajdete, kromě havarovaných, protože jsou fakt trvanlivé, proto čekám, že se průměrný věk aut bude zvyšovat.

0/0
10.11.2016 21:54

V26l58a96s65t18i21m67i85l 10Š53t42e96c50h22e93r 4771846420184

To nepopírám.Důvod je prozaický.Lidé nekupují nová auta,neb nemají peníze.Já jsem jediný v okolí,kdo si nové koupil.

+1/−2
10.11.2016 22:05
Foto

R29o77m19a48n 62K22o48z75e45l 4637176133554

Neřekl bych, podle mne peníze mají, ale také mají jiné priority nebo stejně jako já mají názor, že k čemu nové, když staré dobře slouží. A je fakt, že nad Octavií s litrovým motorem kroutí hlavou, že to už VW fakt blázní.

+1/0
10.11.2016 22:25

M34a94r96e38k 92M34a58l27ý 1592118811350

O tom, jak dostupná (i finančně) byla auta tehdy a jak jsou dpostupná dnes, jasně mluví fakt, že dnes je těch aut mnohem více (i na počet obyvatel) a taky to, že spousta rodin má ty auta dvě, co bylo kdysi takřka nepředstavitelné -teda, myslím u nás a v ostatních zaostalých státech socialistického bloku... protože na západ od našich hranic a za oceánem byla situaci poněkud jiná.

+6/−1
10.11.2016 21:09

M69a51r57t61i10n 90Ž65e33l60i25n46s17k39ý 9298559689582

Dostupnost i kvalita spotrebniho zbozi je dnes samozrejme uplne jinde, to snad nikdo nemuze zpochybnit. Slo mi spis o ten "propocet"... jestli je to vubec nutne... .

+1/0
10.11.2016 21:23

V55l47a34s17t78i89m47i66l 69Š81t86e13c24h93e28r 4901886610394

Kvalita je často dnes bohužel horší.Elektronika jde do kopru.Vše životnost cca 2-3 roky.To samé nářadí.Koupíte brusku a za rok vám odejde.Dělám v barvách a tam to taky není žádná hitparáda.Dříve se natřel plot a vydrželo to 10-12 let.Dnes sotva 4 roky.Vše je takové komfortní a designově vydařené,ale kvalitativně dost mizerné.

0/−3
10.11.2016 22:16

M22a15r93t15i54n 12Ž64e67l70i46n22s56k26ý 9298969139422

Chapu asi na co narazite.

1. Vyrobci sice umi vyrobit kvalitni vyrobky s dlouhodobou trvanlivosti, ale umyslne je konstruuji tak, aby vydrzely pouze omezenou dobu a oni meli zaruceny prijem. Rika se se tomu planovane zastaravani.

2. Prezentace vyrobku je skvela, ale po rozbaleni, seznameni se s vyrobkem clovek zjisti, ze nedostava plne funkcni, materialem a casto ani esteticky hodnotnou vec. Snaha o obelhani zakaznika. I na cene.

3. Snaha o zisk smeruje k postupnemu "redeni", nahrazovani kvalitnich materialu, takze nakonec clovek prijde na to, ze drivejsi standard je dnes vlastne nadstandardem, za ktery si musi priplatit.

4. Nahradni dily casto vubec neexistuji, takze rychle se kazici vyrobky clovek musi vymenovat cele, cim rozdil mezi drivejsi dobou a cenou jejich vyrobku se snizuje, nebo je v neprospech doby dnesni.

... celkove jsem mel ale na mysli spis elektorniku, auta a veci, ktere za komunistu byly nedostupne, technologicky zaostlejsi, dizajnove horsi. Je smutne, ze dnesni system neumi priznat zadnou svou chybu.

0/0
11.11.2016 18:46

D33a79v32i27d 49H82u20r52k97a 3630773381421

Moje zkušenost - v roce 1967 se na mého otce dostala řada a šel si pro Š1000 MB. Zaplatil 47.500 Kčs a před Mototechnou ho postupně oslovili 3 zájemci. Nabízeli 55.000, 58.000 a poslední přihodil na 62.000 korun. Otec samozřejmě neprodal. Dále mám zkušenost, že v někdy kolem 1985 jsme si na výzbu AZNP v novinách objednali š120, Mohli jsme si vybrat barvu, výbavu, doplňky (třeba vyhřívané zadní okno a černou vinyl střechu) a 4 světla vepředu. Od objednání do naší cesty do M. Boleslavi uběhlo 35 dnů. Což je dnes nepředstavitelně krátká doba. Takže to šlo i tehdy.

0/−1
10.11.2016 20:29
Foto

J92i44ř11í 64D79v95o25ř34á28k 5235729440448

Gumičky do stěračů , akumulátory , palivové hadičky , prasátka , klínové řemeny , pneumatiky , rozdělovače , .....

+3/0
10.11.2016 19:59

J12a11r21o49s89l67a76v 98P92o85r29t 7169417829765

V 86tém jsem koupil jetou ladu1300s , po roce jsem ji prodal za stejnej peníz - to je dneska scifi .

+2/0
10.11.2016 16:04

J64i70n91d21ř69i17c68h 83Š23k33o83p95e48k 4615361640965

jeden z důvodů je ten, že většina věcí je dnes brána jako spotřební, tomu odpovídá i hodnota

0/0
10.11.2016 18:51
Foto

J97i36ř20í 74D18v95o61ř65á88k 5515349670128

Jeden z důvodů je ten , že v mototechnách byl prach a znudění prodavači , kteří uměli říct jenom : Nemáme , zeptejte se za týden .

+1/0
10.11.2016 20:02

M70a93r76e19k 92M44a45l17ý 1732528891410

Nesmysl. Ta cena byla způsobena nedostatkem těch aut.V civilizovaném světě na západ od našich hranic se nic takového nedělo... že byste koupil auto a za rok jej prodal za stejnou cenu. Absurdně pokřivený trh to byl.

+4/0
10.11.2016 21:12

J13i79n16d53ř53i24c96h 46Š66k78o76p85e77k 4385591260125

nesmysl je tvrzení rádobyodborníků a rádobyekonomů, že nové auto pro opuštění autosalónu ztrácí cca čtvrtinu až třetinu hodnoty.

Tohle je nesmysl, jednak k tomu není žádný důvod a jednak taková auta nejsou na trhu,takže pokles ceny je vylhaný

0/0
11.11.2016 6:52

M72a54r12e93k 71M97a26l93ý 1772678581540

Nesmysl to není, můžeme se bavit o konkrétním poklesu, ale je tam vždy.

Ostatně, takové auto si koupit můžete, jsou to skladovky nebo předváděcí vozy, které mají na tacho jenom pár km. Cena oproti novému je výrazně nižší u obou těch aut, i když např. záruka na takový vůz vám začne běžet až okamžikem nákupu. Takže kupujete prakticky nový vůz, ale s výraznou slevou.

Ne, opravdu ten pokles ceny není vylhaný.

0/0
11.11.2016 9:21

M14a63r89e13k 11F65l15e30k61a18č 1446805234868

Naši si řekli v uterý že by teda nějaké to auto mohli koupit, V sobotu jsme se už vozili v krásné škodě 105L s posilovačem brzd.

Jeden známej doktor, co si ji objednal, se dostal nějak k západnímu modelu a tento nám přenechal, takže jsme si auto vyzvedli ve Zlíně přímo na prodejně:)

0/0
10.11.2016 16:01

T72o56m20á39š 25M58a67c78e23j35k87a 6671582767217

A ten západní model se lišil v čem?

0/0
10.11.2016 16:58

M81a54r96e13k 68F97l29e32k81a24č 1476565254468

Bylo myšleno k západnímu autu, blbě jsem se vyjádřil

0/0
10.11.2016 17:39

J67i33ř49í 85K36o27c12u16r14e21k 6485244885148

Srovnání s US autem z roku 82:

+ posilovač brzd a volantu samozřejmost

+ vstřikování, jeden vstřikovač na válec (srovnej s karburátorem)

+ klimatizace samozřejmost

+ deformační zóna až po motor

+ autorádio

+ okna v elektrice

+ kožené sedáky

+ pravé zrcátko

+ cyklovač stěračů

+4/0
10.11.2016 15:25

J32i34ř87í 39K27o62c13u40r32e97k 6685884685878

se Škodou 120:

- cyklovač stěračů pouze za příplatek v luxusní verzi nebo DoDo

- zpětné zrcátko pouze levé, ale chromované ;-D

- rozpálená černá koženka

- za příplatek ruční stahování zadních oken

- autorádio možno DoDo

- deformační zóna až po motor (tedy vč. kabiny)

- nematizaci klimáme

- karburátor bez volnoběžky, warťas ji měl...

- přehřívající se přední kotouče, posilovač brzd - žhavá novinka

+2/0
10.11.2016 15:28

R22o20s92t76i52s40l65a20v 50C10a34h37a 6353557377941

120 mela i prave, ale az pozdeji. V roce 1987 urcite ano. Ale plastove! :D

A taky skvele topila, hlavne v lete, pokud clovek nechtel uvarit motor.

+5/0
10.11.2016 15:32

K96a63r85e80l 17M92a19z24a32č 3377173496699

Vy jste ale experti! Výše je uveden model 82 - chromové zrcátko, což je těsně před mezitypem s plastovým nárazníkem ale s blinkry. V roce 1984 přišel tzv, model M, který měl velkoplošné blikače vedle světel a plastová zrcátka, širší karoserii a pod. A model 105 S r. 84 měl myslím také jen levé zrcadlo.

0/−2
10.11.2016 16:44

R46o54s13t28i43s26l44a33v 36C14a94h37a 6783927317291

Co mate za problem? Kocourek mluvi o Skode 120..... Takze upresneni jednotlivych modelu je fajn, ale nijak nevyvraci, ze stodvaca mela od jiste doby leve i prave zrcatko.

+1/0
10.11.2016 16:51

K76a62r77e13l 96M52a41z93a71č 3337353396849

Co tak ostře frajere

0/−3
10.11.2016 17:58
Foto

J83i42ř26í 43D82v43o59ř64á89k 5805529180618

Jako deformační zóna byla navržena i genitálně umístněná rezerva .

0/0
10.11.2016 19:47

P80a28v62e53l 12M96i81k44u38l16a 6868723176677

Neznám "karburátor bez volnoběžky". Wartburg 353 Tourist jsem vlastnil a volnoběžka nebyla v karburaci, ale v převodovce. Pokud jste měl Škodu 120 a motor Vám nedržel volnoběh, stačilo karburátor vyčistit nebo jen seřídit. :-)

+2/0
11.11.2016 8:59

A51n16t75o11n31í72n 98Š11v74i19h53n45o76s 8868457421132

Lžete! V r. 1977 kupovaný Trabant již měl cyklovač stěračů a ostřikovač. Jinak ani u vozů ze západu nebylo normální v žádném případě v roce 82 posilovač řízení, jednobodové vstřikování, klimatizace, el. okna!

0/−2
11.11.2016 19:36

Z23d22e25n98ě32k 42M90á15č71a84l82a 1853605809150

Jo, naše krásná Lada 1500, která dala na zadek všem tehdy u nás dostupným autům a se kterou jsme tahali obytný přívěs na dovolené do Jugoslávie - cesty tehdy trvala 3 dny přes Maďarsko. To byla kára snů a těžkej kočkolap. V roce 1988 jsme koupili Ladu 2107, který jsem říkal Mercedes východu. Mohu ale říct, že ta už nejela tak dobře, jako stará dobrá Lada 1500. 2107 stála 85.000 Kč a tatík dával 10.000 Kč na pivo, aby ji dostal.....

+2/−1
10.11.2016 15:21

V76l55a86s56t32i39m46i41l 59Š58t55e63c52h36e86r 4371976600284

Co vím,tak Ladovky měli a do Jugoslávie jezdili jen kovaní soudruzi.Asi bych se tím nechlubil.Rv

+1/−2
10.11.2016 21:58

J51i39ř14í 54H38a89v75á78č88e81k 1923390893

Takže to vezmu obráceně, jestliže stála škodovka na počet platů stejně jako porsche v německu, byli tu lidé tedy hodně bohatí:-)

0/0
10.11.2016 15:20

R36o66s83t95i80s68l86a25v 65C89a85h62a 6893817417591

no jede to? Jede! Tak asi jo ;-)

0/0
10.11.2016 15:26
Foto

J17i42ř55í 98D33v81o53ř57á14k 5565529760108

Má to motor vzadu , má .

+2/0
10.11.2016 19:49

T55o64m80á69š 73M69a22c46e59j69k23a 6641472817517

Možná by nebylo špatné napsat kolik platů potřeboval na nějakou srovnatelnou popelnici v.r. '89 průměrně vydělávající Němec (západní) či Rakušák. pokud by si to teda koupil jako jediné auto do rodiny, či by to neměl jen na popojíždění ze statku do města na nákup.

0/0
10.11.2016 15:14

M87a88r48e13k 23F87l16e49k43a31č 1566795664608

Ono je krásné srovnání mezi tehdejším platem a cenou vozu. Dobré je taky připomenou kolik se dalo z toho platu ušetřit tehdy a kolik se dá ušetřit z platu nyní

+1/0
10.11.2016 15:12

R23o37s21t82i68s22l23a85v 16C34a11h71a 6853477297191

No vzhldem k tomu, ze se tehdy spousta veci koupit nedala, tak se dalo asi usetrit vic, ale o to horsi pak bylo, kdyz konecne neco prislo, ledncika, pracka, kolo, mrazak..... V relaci k platum to stalo nekolikanasobek toho, co dnes....

No mycky u nas nebyly i kdyz na zapade byly v te dobe uz bezne.

+5/0
10.11.2016 15:18

M48a62r67e87k 20F31l14e64k87a61č 1526515914628

Tak to je druhá stránka věci, že nic nebylo,ale na uplatky muselo být vždycky

0/0
10.11.2016 15:21

R33o36s90t89i79s12l62a50v 20C70a68h28a 6753347267161

dodnes si pamatuju takove absurdity jako poradnik na predplatne ABC na nasi poste......8-o

Vemte si, ze predplatne zajistuje vydavateli pravidelny odbyt. Cena neni urcena nabidkou a poptavkou, takze neni nutne drzet nizky naklad kvuli luxusnosti. Co by za to dneska nekteri vydavatele dali.....

+1/0
10.11.2016 15:24

M62a15r76e57k 83F36l70e28k96a55č 1486115604638

Muj tatík byl učitel v autoškola, takže každej prošel jeho rukama, A během jízd byla nuda, od lidí se dozvěděl kdo co zrovna je, kde co bude a tak, no a během těch jízd si to všechno polítal, dodneška vidím jak přivezl dva pytle hajzlpapíru a já to nesl po tmě do sklepa ;-D

+1/0
10.11.2016 15:28
Foto

J57i34ř33í 63D82v19o19ř61á21k 5385299680598

Předplatné ABC ? To bylo něco , jako yeti . Všichni o tom mluvili , ale skoro nikdo to neviděl .

+1/0
10.11.2016 19:53

R14o46s98t60i44s45l21a36v 35C45a38h56a 6563787177621

Muj kamos jo. Ale jeho mati delala na poste :)

0/0
10.11.2016 20:15
Foto

J18i83ř64í 94D70v69o18ř64á28k 5105929520798

Ani to vždy nestačilo .

0/0
10.11.2016 20:19

M95a66r94e71k 97M51a58l46ý 1502118111980

Jeden ročník jsem ABC měl, na každé číslo jsem se těšil a lepil jsem si z něho ty vystřihovánky, super. A by byly trvanlivější, nakonec se stříkaly lakem na vlasy. Nejlépe Lybar... ono vlastně ani jiný nebyl :-)

Ale popravdě, nepamatuji jak jsem se k tomu dostal.

0/0
10.11.2016 21:15

A28n21t23o96n37í46n 79Š61v15i42h31n65o59s 8748497511382

ABC jsem si kupoval volně v trafice v 70 letech.

0/0
11.11.2016 19:41

J90i36ř80í 92Č36e42r91m57á60k 5880825448637

Vzpomínám si, jak jsme někdy ve druhé polovině 80.let kupovali první barevnou televizi. Táta dostal echo, že v Kotvě jim přijdou. V mrazu jsme tam pak na střídačku stepovali v dlouhé frontě celou noc, abychom si ráno, jako jedni ze šťastných mohli za 15 000 Kčs koupit "vysněnou barvu" v podobě Color Orava 425.

I tady je to srovnání cena/plat naprosto astronomické, když uvážím, že za 15 000 dnešních kaček se dá koupit televize, která je oproti tamté jako z jiné planety. Nebo z druhé strany, zkuste si představit, že dnes budete celou noc stát v mrazu frontu proto, abyste ráno mohli vypláznout 120 litrů za telku se skleněnou obrazovkou o úhlopříčce 55 cm. :-)

+1/0
10.11.2016 15:45

R66o35s27t53i69s67l18a45v 16C86a94h25a 6423257157881

Tata ji jel koupit na Slovensko (jsem z Vysociny). Tam s timhle problemy nemeli......

Ale zase si predstavte, ze vezete neco tak drahyho na zahradce auta..... Nevim, co by delal, kdyby zaclo prset.....

0/0
10.11.2016 15:49



Najdete na iDNES.cz