Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Češi mají špatný zrak a nevědí o tom, 130 tisíc jich nevidí červenou

Na padesát tisíc řidičů středního věku v Česku trpí oční vadou, která je nebezpečná pro řízení auta. Druhé oči potřebuje šest milionů Čechů. O drobnější oční vadě lidé však často ani netuší. Během podzimu a zimy, kdy je horší viditelnost, ale představují velké nebezpečí. Riziko nehody je totiž v zimě patnáctkrát větší.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L31a84d26i10s66l82a60v 58K16a84l59o77u70s 7575936681460

Někdy stačí si vyčistit brýle,umýt okna,mít kapalinu v ostřikovačích,mít v pořádku stěrače a hned 0.5 milionu řidičů bude lépe vidět. Když do toho budou dávat přednost z prava,nelepit se na kufr(to budou ti krátkozrací),než vjedou na hlavní,zastaví,podívají se jestli něco nejede a budou-li se dívat do zpětného zrcátka,a silnice nebudou olepeny hromadami značek ve 4 vrstvách nad sebou,tak ANO,bude líp.

+9/0
20.11.2016 11:36

V41l37a68d91i76s56l40a37v 49B77u82r15y12š60e14k 1149722667934

co stačí a nestačí je jedna věc, ale na faktu, že dobře vidět je základ pro bezpečnou a beznehodovou jízdu, čistění a mytí čehokoli stejně tak jako nelepení na cokoli na tom nemůžou nic změnit, znám lidi, kteří jezdí a nevidí, když jsem se jednoho ptal, jak to dělá, řekl mě, že to řeší tak, že jezdí pomalu, už se za něj ale nikdo nelepí, zabil se při jedné ze svých pomalých jízd

0/0
21.11.2016 11:06

L52a88d23i87s81l26a92v 76K62a95l34o56u35s 7375226461820

Někdy stačí si vyčistit brýle,umýt okna,mít kapalinu v ostřikovačích,mít v pořádku stěrače a hned 0.5 milionu řidičů bude lépe vidět. Když do toho budou dávat přednost z prava,nelepit se na kufr(to budou ti krátkozrací),než vjedou na hlavní,zastaví,podívají se jestli něco nejede a budou-li

0/0
20.11.2016 11:32

P26a37v53e38l 84S71o27b15o76t52k14a 5340544

Nesmysl.

Barvoslepí přeci nedostanou řidičák, na to doktor přijde ;-D

+1/−1
20.11.2016 2:28

J73a97n 89Z10a26p57l28e49t86a74l 4836782775414

Nesmysl. Dostanou, patřím mezi ně...akorát jsem musel absolvovat extra vyšetření u očního se závěrem ve smyslu "základní barevné signály rozeznává".

+2/0
20.11.2016 16:49

M25i30c56h77a88l 23K31r86e44j22č64a 5668276946813

Ten princip dotlaceni k vysetreni a nasledne kontroly dobre vysvetluje vtip:

"Tak pane doktore, co s tim okem je?"

"To nic neni dedo, proste stari se uz hlasi"

"Ano? A ja mam to druhe oko nejake mladsi?"

+2/0
20.11.2016 1:12

J14i72ř87í 52K18o31c35u65r35e20k 6645284425388

Ti, co nemohou zaostřit na palubní desku to mají fakt blbé. Myslím cyklisty - ti totiž žádnou palubní desku nemají. Jak poznají, že nepřekračují rychlost 20 km/h v obytné zóně?

A to oddůvodnění, že 1/4 je nebezpečná, protože 3/4 dioptrie udělá tolik a tolik, -2 dokonce tolik, to je velmi hodnotné. Ale nějak jsme se nedověděli nebezpečnost té 1/4 dioptrie.

+2/0
19.11.2016 23:52

M61i68r58o17s40l12a83v 29S74l24á20m33a 1851623765445

Proto mám cyklokompjůtr s tak velkými číslicemi, že rychlost z něj zjistím ...

0/0
20.11.2016 11:16

L58u40d33v66í82k 12G94a36j68d19o88š64í31k 2665343944872

Přesně tak. 3/4 dioptrie je už tak významná oční vada, že o ní dotyčný samozřejmě moc dobře ví, protože bez brýlí prakticky nevidí.

0/0
21.11.2016 10:16

K57a82r53e16l 59Z85a91c97e83k 7961739411847

8-o

0/0
21.11.2016 20:47

T45o71m87á90š 61M34a94r75t55í59n72e32k 1485302235294

Tak to já občas vidím za volantem i rudě - třeba když mi do cesty vjede jeden z těch pitomců, co na červenou nezastavují. A osobně se nedomnívám, že by to bylo barvoslepostí.

+3/0
19.11.2016 22:47

J97a18n 89H25r44u37z79a 8334388979537

130 tis, nevidí červenou a dva miliony zelenou. Zejména sváteční šoféři.;-D

+3/−1
19.11.2016 19:46

J40a68r97o14s31l94a83v 73K26o75m40o14ň 1980104224121

jenže projet červenou na křižovatce je větší problém, než nejet na zelenou ;-D

+2/0
20.11.2016 8:43

M32i79c82h21a65l 78T78o84m88á83n25e49k 9177919646

jak kde a kdy hodne semaforu je proste kvuli prechodu a v 90% casu na nich navic nikdo neni, ja to sice dodrzuji ale nejak nechapu jakou tyhle semafory plni funkci , podle me by meli byt primarne vypnute a aktivovat se jen na tlacitko chodcem, nebo porad zelena pro auta a to same s aktivaci a ne co minutu cervena nekdy i casteji , to same ty radoby zpomalovaci semaforu jinde zase semofaory nezohlednujici dopravu, kde cekate na liduprazdne krizovatce jen protoze nejsou schopni tam dat senzory ci podobne veci, myslim tim hlavne jizdu v noci, to je nekdy peklo

+1/0
20.11.2016 19:35

M61a62r80e63k 16G56a54j51d37a 4633564956522

Ta oprarace očí se vyplatí říká pan primář .... takže reklama

Ale za ty peníze to stojí.

+5/0
19.11.2016 17:52

P67a13v89e25l 31S35o56b53o54t86k86a 5600894

jj, po operaci už vidíte vše jen červené ;-D

+1/0
20.11.2016 2:29

J23o25s46e78f 43U66l34m21a77n 8500280458155

To já v tom mám jasno...jakmile svíti na semaforu horní světlo, tak vím, že je to červená. Když svítí dole, tak vím, že můžu jet.

+3/0
19.11.2016 16:50

M54i77r38o55s56l18a81v 35S26l85á93m98a 1271803445215

"A až 90 procent řidičů vyššího věku není schopno zaostřit na palubní desku bez brýlí" - a rada odborníkova zní jak?8-o Má snad být lepší nasadit si brýle na čtení a nevidět tedy na cestu?:-/ Nebo budou povinné bifokální/multifokální brýle?

+2/0
19.11.2016 16:47

M17i75r92o12s26l43a39v 14B57u29d89a 9712412897612

Proč je tenhle článek v rubrice "auto" to opravdu nechápu8-o Každý rok stejný, víceméně recyklovaný článek na toto téma. Také je mi divné, že by někdo, kdo by měl mít 3/4 dioptrie viděl chodce s rozdílem 100 metrů. Jistě ho vidí také na 200 metrů (já ho tedy vidím i na mnohem větší vzdálenost), jen nevidí tu pihu na tváři,,,obrazně řečeno:-) Z hlediska řízení vozidla bezpředmětné, zato z hlediska lobby optiků výdělečné;-D

+3/−1
19.11.2016 16:46

I71v79a26n 79H78o25l98a40s 5777777648957

> Jistě ho vidí také na 200 metrů (já ho tedy vidím i na mnohem větší vzdálenost

A na jakou mnohem větší vzdálenost tedy V NOCI chodce vidíš?

+2/0
19.11.2016 16:53

M38i52r78o26s84l88a98v 70B74u34d42a 9882212477332

Jo v noci, sypu si popel na hlavu. No tak na 200 metrů jen tak tak.

+1/0
19.11.2016 16:58

J96o36s28e20f 92D36o33l32e29j11š 4107653942173

Hlavně že naše silnice jsou řáně označené, patníky všude, nalajnováno (hlavně krajnice a středové dělicí pruhy) je tak, abychom viděli i za snížené viditelnosti. Zkuste se projet v sousedním Německu v noci či za mlhy a rozdíl je vidět. Takže ten kdo špatně vidí nejsou řidiči. Nejdříve uveďte do řádného stavu vozovky a pak můžete kázat moudra.

+8/−1
19.11.2016 16:07

J44i24ř33í 61E46r10b61e77n 1133144826417

1) co to je "středový dělicí pruh"? Tenhle termín mi v autoškole asi zatajili. Znám "středový dělicí pás", ale to se používá jen na dálnici a kromě olajnování obvykle obsahuje i svodidla a zeleň.

2) až budeme do infrastruktury vkládat takové peníze jako Němci (a tolik let jako oni) a až investoři, projektanti i stavitelé začnou bezvýhradně dodržovat technické normy namísto jejich obcházení, pak bude nepochybně i na českých silnicích technické vybavení v mnohem lepším stavu. Liberecký kraj třeba při rekonstrukcích silnic trvá na komplexním řešení, od zemního tělesa (včetně propustků) až po poslední patník.

3) to, že máme mnohé silnice ve špatném stavu, nikoho neopravňuje se na ně vymlouvat, když on sám kašle na předpisy a sedá za volant v objektivně nevyhovujícím zdravotním stavu. Což krátkozrakost nepochybně je.

+1/−1
19.11.2016 21:57

J29i85ř46í 46K36o68c40u90r11e13k 6595674705698

1) common sense: Podélná čára plná/přerušovaná. Zajímavé, že na "patníky", "nalajnováno" "krajnice" jste zvládl.

Mimochodem, když budu požadovat splnění normových požadavků na vodorovné značení aleposň an silnici první třídy, tak si mám trhnout? Když bude chybět značka konec obce, tak je to taky vpořádku, nejsou peníze, plaťte daně a pokuty?

+2/0
20.11.2016 0:09

M15i30c59h24a84l 32K13o62z39d20e18r36k73a 4470715281

No, s tím lajnováním to není až tak jednoznačné...

Třeba Francouzi schválně na silnicích třetí třídy často ani nemalují krajnici a doprostřed namalují jen takovou tenoučkou čárkovanou nebo čerchovanou lajničku. Na perfektně nalajnované silnici si totiž řidič často ani neuvědomí jak špatně vidí. Když tam tu čáru nemá, tak mu jednoduše nezbývá než zpomalit na takovou rychlost, z níž dokáže zabrzdit na vzdálenosti, na jakou vidí.

0/0
22.11.2016 16:17

J32o24s37e60f 17N46á84d81b73ě41l35a 3145165416642

Včera jsem málem srazil srnku, byl to pořádný macek.. Ve tmě mi vběhla před auto. Stihl jsem to ubrzdit a vyhnout se jí jenom díky tomu, že v noci na té rozbité moravské okresce raději jezdím 70 km/h a ostatní mě automaticky předjíždějí superychlostmi, kde 90 km/h je nejspíš ta nejnižší...

+4/0
19.11.2016 14:10

Z65d89e76n94ě40k 28N88e29č59a37s 2651562362375

Tak to jsme na tom stejně.

+1/0
19.11.2016 13:53

J10i93n91d29ř81i79c44h 40Š20k61o67p44e76k 4505531950985

nesmysl, červenou nevidí mnohem větší procento řidičů, stačí se podívat, kolik lidí jezdí na červenou (přes přejezd, v křižovatce atd)

+34/0
19.11.2016 11:33

J55a97n 54C52h46l95u51b40n10a 9435940762320

Ještě bych přidal oblíbený sport projíždět červenou před přechodem pro chodce.

+5/0
19.11.2016 13:34

T50o89m58á54š 73Z46e42m83a34n 3605298354795

Už jste někdy opravdu viděl řidiče projet červenou?

Nemyslím projetí rudnoucí oranžové.. Já asi ještě ne, chození na červenou je poněkud častější..

+1/−4
19.11.2016 15:40

J24i36n95d51ř48i75c63h 38Š20k57o80p84e62k 4965491880815

ano, jízda na červenou se nechá vidět vcelku pravidelně

+6/0
19.11.2016 16:12

M46i49l62a86n 21V77i84k 1327755163623

Téměř v každém "vláčku", který projíždí na zelenou, to ti poslední už nějak nestihnou - nebo jsou ti "barvoslepí na červenou".

+1/0
20.11.2016 16:32

A25n31t46o35n26í66n 81S25e44b58e94r29a 7233938400419

Já i když vidím dobře, tak v noci nejezdím. Není to nic příjemného.

+10/−1
19.11.2016 10:42

O77n68d20ř48e91j 94F51r24a78n72c 4919121578

Já to naopak upřednostňuji. Ale mluvím teda o dlouhých cestách po dálnicích či širokých hlavních silnicích.

+2/0
19.11.2016 13:25

J20i28r71k68a 10H23o87n20c54ů 2684954251348

Já jezdím v noci rád. Je klid. Ovšem je jasné, že nejedu stejně rychle jako ve dne.

+4/0
19.11.2016 14:50

J53i32ř51í 30K49o92c80u46r17e63k 6645664705298

Mě se jezdí líp, je menší provoz, větší klid, líp se soustředím na sledování silnici před sebou. Asi to bude něco s příjmením ...

+1/0
20.11.2016 0:13

P78a32v55e53l 73J78o67n34á39š 5321595239805

Aha, tak proto jezdí tolik lidí na červenou....

+8/0
19.11.2016 10:19

M51i30r32o98s24l33a67v 50M29e72d 3584326

Ano, i já jsem prozřel - vždycky jsem si myslel, že lidé projíždějící křižovatku a nebo železniční přejezd na červenou jsou arogantní a vědomě riskující kusy hovězího a oni jsou přitom nemocní.;-)

+16/0
19.11.2016 11:35

P97a31v21e12l 64B16ř11e39z92i18n87a 2982243311465

Napadla mě úplně stejná myšlenka. Jen ta věková skupina je o dost širší, řekl bych, že "nemoc" projíždění červené jde napříč věkovými skupinami. Ignoranti jsou v každém věku stejní.

+4/0
19.11.2016 14:02

L66a29d92i28s70l35a22v 39K25a83l63o50u43s 7125776591580

Barvoslepí na červenou nejezdí.Kdysi byla nějaká reportáž. kde se tato problematika probírala. Výsledek:dávají si prý mnohem větší pozor, a vědí, že to dolní světlo je zelená a horní červená. Tak nevím, asi to bude něčím jiným, že by spěchali ?

0/0
21.11.2016 11:14

J96a30n 75P56a55v31e73l 8253572838866

Nejlepší kombinace je déšť+šero (tma)+chodec v tmavém oblečení+auto zaparkované 0,5 m před přechodem.

+29/0
19.11.2016 10:00

T43o42m32á84š 91Z85e11m31a35n 3535868954845

Pokud nejede nic v protisměru, tak to není tak hrozné..

0/0
19.11.2016 20:31

J91i95ř27í 11K65o67c36u25r57e38k 6125934555888

Ještě lepší je nestřízlivý chodec vedoucí neosvětlené kolo mezi sebou a příkopou na čerstvém asfaltě a k tomu blikání dálkovýma od protijedoucího.

Flash granát by nebyl? Děkuji těm, kterým to dojde a přepnou na obrysovky a zpátky.

+1/0
20.11.2016 0:17

Z20d97e29n13e22k 51N35a94j81m60a77n 1584563106

Popravdě také trpím částečnou barvoslepostí. Červenou a zelenou na semaforu poznám, ale když jsem byl na lékařské prohlídce, kde mi dávali ty kuličky s čísly, tak jsem nebyl schopen určit. A lasergame je pro mě noční můra, když týmy jsou rozděleny na červené a zelené

+2/0
19.11.2016 9:48

M56i34l15a19n 33V89i64t59o13u71l 2592884563718

Jak jste na tom z rozeznávání brev zjistíte, když si zadáte, otestujzrak.com

+3/0
19.11.2016 11:37

Z84d13e30n89e46k 96N90a33j16m50a73n 1544593956

Tento test jsem si dělal a věděl jsem 2/10. Když to moje lékařka zjistila, tak mi ukázala dětský barevný míček a musel jsem ji říkat barvy na míčku;-D Nicméně s červenou a zelenou v dopravě problémy nemám ani při zhoršených světelných podmínek

+1/0
19.11.2016 12:32

J23o65s32e17f 20N36á68d33b33ě91l69a 3645335606942

Hmmm, zkusil jsem to, mám prý zrak jako tygr..., bez chyby...,ale nepřipadám si tak, a hlavně při noční jízdě. Jaký zrak mají ti, co v tom chyby dělali... Teď se pomalu přestávám divit chování některých řidičů. Oni to prostě VIDÍ JINAK.

+2/0
19.11.2016 14:05

J56a52n 32M94e63r20t78a 3402860211598

Je otázkou, co ten test vlastně zjistí. I když člověk nepozná odstín, tak se barva může lišit v jasu. Každý monitor zobrazuje barvy trochu jinak, takže ten jas se může lišit, i když teoreticky by se lišit neměl. Nebo naopak monitor nedokáže vykreslit barvy dostatečně přesně. U LCD se to dá hodně ošulit natáčením monitoru, člověk dá skóre klidně o deset vyšší. Popravdě nevím, čím konkrétně je to způsobeno.

+3/0
19.11.2016 14:25

M19i33r28o63s44l78a40v 68B45u46d48a 9522782307122

Tak jsem si dal ten test. Jsem jestřáb a vidím červa z koruny stromu;-D Skóre 29R^

+2/0
19.11.2016 16:56

M61a79r37t30i81n 72K39o37v58á96ř 2501580949846

Díky za odkaz.

Tak na to ještě nejsem tak špatně - bez chyby.

+1/0
19.11.2016 17:59







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.