Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Nafta leda do kamen? Oranžový mercedes před 40 roky rozpoutal revoluci

Před čtyřiceti roky zlomil prototyp Mercedes Benz C111 šestnáct rychlostních a vytrvalostních automobilových rekordů během jediné šedesátihodinové jízdy. Proč? Aby světu ukázal, že naftové motory nemusejí pohánět jen nákladní auta a nevýkonné osobní vozy pro šetřílky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

J71i77ř40í 20D48v29o35ř77á66k 5255819160548

Jako auto té doby dobrý . Ale jezdit nyní polovina aut se stejným motorem , tak lidstvo už neexistuje .

0/−4
25.11.2016 19:23

P17e57t36r 70N58ě25m88e15č10e30k 1422724932683

W115 240d 3.0, jak je přesné označení jede moc pěkně. Jeden kousek mám ve sbírce V

0/0
25.11.2016 11:24

T76o68m18á87š 12T74a94t88í15č13e60k 5360532600828

Já ho měl. To byl úžasně pohodlný obývák na kolečkách! :-)V

0/0
25.11.2016 17:06

D38a74d92a61k 15P27e84t19r 7271660104458

Jedna ku čtyřiceti?

0/0
27.11.2016 7:21

J77i71n56d96ř47i53c60h 57K18u57c36h79a41ř 4596273518

Já myslím že diesel má před sebou minimálně 10 let, kdy se jeho prodeje budou pohybovat kolem 50%. Lidé stále kupijí větší auta (SUV) a tam je rozdíl ve spotřebě značný. Pokud navíc bude pokračovat tlak na snížení CO2, tak toho se těžko dosáhne při reálně spotřebě 10litrů benzínu na 100km. A nevěřím v to, že elektromobily během 10let budou na takové úrovni, aby spalovací motory výrazněji nahradily

+12/0
25.11.2016 9:11

J33i20ř32í 70S37c31h70w55a49c20h 8878504908596

víceméně v plném proudu je nahrazovaní nafty benzinovými hybridy, které podle současné metodiky a na běžných (tedy kratších) cetách dokáží normy na CO2 splňovat lépe než diesely

0/−1
25.11.2016 9:32

J90i31n11d38ř26i27c58h 16K23u81c92h12a74ř 4806483228

Laboratorní spotřeba ano. Ale reálná je u hybridu úplně stejná jako o nehybridních aut

+5/−2
25.11.2016 9:48

J30i55ř98í 43S84c17h44w38a18c56h 8108104568366

mýlíš se. U hybridu elektřina umožňuje optimalizaci provozu spalovacího motoru (v oblasti s vyšší účinností), takže například i Prius bez možnosti dobíjení ze zásuvky má i v praktickém provozu spotřebu na kterou se žádnej benzín jeho velikosti nedostane a více než zdatně konkuruje dieselům.

http://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/49-Toyota/439-Prius.html?fueltype=2&vehicletype=1&constyear_s=2014&constyear_e=2016&powerunit=2

+4/−2
25.11.2016 10:47

T65o19m65á58š 66L15u77d12v43í10k 1920277954492

Když pojedu konstantně 130 na dálnici tak hybrid bude mít spotřebu vyšší protože sebou tahá další stovky kg baterií a elektromotoru. A když na červenou nebudu brzdit 20 metrů před semaforem ale postupně podřazovat a zpomalovat taky bude mít hybrid vyšší spotřebu protože dobíjení baterií nikdy není tak efektivní aby vyvážilo jízdu při které se nespotřebuje nic. Hybrid má smysl jen u vozidel které musí neustále brzdit, zastavovat a zrychlovat např. městské autobusy. Porsche Panamera hybrid má spotřebu 2,5 litru. Všechny hybridy se momentálně dělají jen proto aby auta bez problémů prošla emisními testy.

+8/0
25.11.2016 11:16

J77i34ř56í 89S17c36h89w42a51c57h 8738824858726

sice máš pravdu, ale tebou popsané "scénáře", mají ke skutečnosti ještě mnohem dál než NEDC ;-)

+1/0
25.11.2016 11:20

J30i69ř26í 57S58c86h25w82a45c25h 8238434438276

a s tím podřazováním se pleteš, protože jízda "s nulovou spotřebou benzínu" je "dražší" jako zpomalovaní s rekuperací

0/0
25.11.2016 11:23

K22a98t49e67ř20i93n59a 82V10ý20b92o30r45n33á 6660189849

Osobně také pochybuji, že by na delších trasách nějaká rekuperace vyvážila vyšší hmotnost. Výhodou ovšem bude, že hybrid si vystačí s menším, tedy úspornějším motorem, protože výkonnové špičky může dotovat krátkodobě elektromotorem.

0/−1
25.11.2016 12:07

M82i28c15h81a72l 82Š44r68o19u33b93e87k 8404756733910

"A když na červenou nebudu brzdit 20 metrů před semaforem ale postupně podřazovat" ;-D;-D;-D

0/0
25.11.2016 15:41

M72i29c52h17a15l 72Š91r22o46u69b16e63k 8384506913250

Ano, pokud pojedete dlouho 130 na dálnici, pak může být spotřeba u hybridu o něco (málo) vyšší (mám zkušenost s Lexusem NX a Toyotou Yaris). Takže hybrid není vhodný pro cesťáky, co jezdí Praha -Brno a i tam je po velkou část roku iluzorní. Naopak všude jinde prostě hybrid vítězí a obzvláště ve městě dosti drtivě.

+2/0
25.11.2016 15:46

J37o40s40e24f 38Š44o48l25t15e98s 8104698650933

„Postupně zpomalovat a podřazovat před semaforem.“ No to je pěkná blbost! A co asi dělají hybridy? Ty jedou při zpomalování za nic a ještě při zpomalování (rozuměj brzdění) rekuperují! Navíc mají obvykle lepší aerodynamiku. A ano, na dálnici se to projeví, ale i tam už mají hybridy celkem solidní spotřebu, protože využívají motory s atkinsonovým cyklem, který těch 130 udrží s nízkou spotřebou a dynamiku dohání právě tím elektromotorem.

0/0
27.11.2016 0:45

M68i43c29h37a72l 13H24r10u78b19o35š 4920447132765

Nevysiel z toho ten Mercedes CW311, co si zahral vo filme Unos aut? R^

+1/0
25.11.2016 8:55

K79a40r68e41l 77N60o98v44o58t63n38ý 8806368129166

Ano, ten film a to auto nejde zapomenout.

Auto se i vyrábělo: https://en.wikipedia.org/wiki/Isdera_Imperator_108i

0/0
26.11.2016 13:49

B72l31a55h52o10m71í44r 10S77k88o11u37p60ý 8307870448981

"Ne že by ve Stuttgartu v té době už naftové motory do osobních aut nemontovali"

Příkladně zhnojená vazba podmětu s přísudkem..

Že by na tom byli novináři ještě hůř, než středoškoláci??

Viz: http://zpravy.idnes.cz/stredoskolaci-dopadli-v-cestine-i-matematice-hur-nez-zaci-6-trid-pv9-/domaci.aspx?c=A161124_211159_domaci_pas

;-D;-D;-D;-D;-D

+1/−2
25.11.2016 8:34

B45l48a34h68o41m38í86r 43S68k97o70u72p44ý 8327870968711

pardon, nějak jsem v té větě viděl i slovíčko "se"... omlouvám se...

+2/0
25.11.2016 8:36

P46a14v46e91l 12S14e45d39l90á52k 7765321470244

Příště zkuste být trochu více skoupý na slovo a více času věnovat čtení.

+2/0
25.11.2016 12:20

P69e29t38r 45D87o77h47n40a92l 6682199405739

Pozitivní je, že se dovedete omluvit :)

Jinak když už teda budeme češtinářsky rýpat, správný termín je "shoda" podmětu s přísudkem. Vazba fakt ne.

0/0
25.11.2016 19:26

V73l37a43d66i23s40l87a82v 83B96u17r42y44š88e38k 1509842197204

ať se píše o čemkoli, tak v diskuzi nikdy nechybí komunista a jazykovědec, tuhle jeden jazykovědec nemohl za žádnou cenu pochopit, že renault se v některých případech může napsat s malým r

+3/0
25.11.2016 8:42

P30e83t11r 53A15g85u98l29á34r 4167208770824

Majitelé neudržovaných nafťáků jsou důvodem, proč musím každý den zapínat vnitřní vetilační okruh. Stát nebo jet za vylágrovaným nafťákem je za trest. Měli by jim na potkání brát osvědčení o způsobilosti.

+10/−5
25.11.2016 8:26

V71l40a71d11i57s85l63a91v 59B40u84r31y31š12e53k 1879182897174

to je pravda, ale silniční vagabund dokáže zamořit vzduch jakýmkoli motorem, jde spíš o to, že si z nějakého důvodu silniční vagabundi oblíbili práně motory vznětové

0/−1
25.11.2016 8:31

V58l97a20d88i72s83l37a79v 23B20u63r76y73š29e33k 1709132277364

dnešní diesely dosáhly zřejmě svého technického vrcholu, stejně tak, jako kdysi parní lokomotiva, měl jsem motor 2,0 TDCi 110 kW od PSA, můžu říct, že fungoval naprosto perfektně, možná už tak dobrej motor mít nikdy nebudu, najel jsem s ním 100 tisíc kilometrů, spotřeba 6 litrů, prodal jsem ho, nerad jezdím do servisu a tak když mu končila záruka, šel, koupil jsem 1,4 turbo, přímovstřik, taky 112 kW, ale co se týká jízdních vlastností, tak nesahá naftě ani po kotníky, do kopce to netáhne i přesto, že jde o 250 kg lehčí auto, spotřeba na stejných trasách lehce pod 8 litrů, z hlediska uživatele je rozhodně lepší nafta, benzín je pro mě ale podstatně levnější záležitost, takže je to těžká volba, ne že bych si naftu nemohl dovolit, ale z principu nerad utrácím peníze, takže asi tak

0/−3
25.11.2016 8:25

J92i98ř55í 28S70c52h25w31a83c83h 8548404258256

tvrzení, že ten benzíňák do kopce netáhne, není obecně zcela pravdivé. Má poněkud jinou charakteristiku než diesel, takže netáhne stejně při stejných otáčkách, tedy je potřeba se přizpůsobit způsobem řazení. Tam kde nafta dává potřebný výkon již například při 2000 otáčkách je potřeba turbobenzín vytočit (podřazením) na 2600 a atmo-benzín třeba i na 3000 a pak dodají stejný výkon tedy potáhnou stejně.

+7/−1
25.11.2016 9:28

J12i29ř84í 61K50r97á27t29k16ý 3500802944

Ovšem za cenu výrazně vyšší spotřeby.

+5/0
25.11.2016 9:48

J63i21ř12í 96S41c49h70w80a96c18h 8138784488466

tak samozřejmě, to je dáno "principem" a účinností těchto "principů"....

spotřebu bych nenazval výrazně vyšší, je o něco vyšší,. Na druhou stranu má benzín nižší pořizovací a servisní náklady takže pokud někdo nenajede alespoň 30 tisíc ročně (a nejde o nějaké extra velké auto), tak se mu diesel moc nevyplatí.

+4/0
25.11.2016 10:59

J56o61s53e94f 67Š79o47l61t70e10s 8484198620283

Ovšem tady nastupuje problém toho, že nafta má v litru o docela značné množství více energie než benzín.

+1/0
27.11.2016 0:48

V19l72a92d15i47s75l88a13v 29B85u51r15y69š44e27k 1939262157224

ale to je mě jasný, fyziku znám dobře, mě je jasný, že při 4000 otáčkách bude turbobenzín táhnout do kopce dobrě, mluvím o komfortu, diesel při 2000 otáčkách nepoznal, že jede do kopce, benzín vypadá, že se mu nechce, jde o komfort, nepokládám za komfortní podřazovat do kopce, přidávat v kopci plyn, modlit se, ať to zabere, s dieslem a točivým momentem 400 N při 1800 otáčkách je jízda o něčem jiném

+4/−1
25.11.2016 11:11

J14i51ř64í 75S20c81h11w57a11c50h 8128574328866

tak pokud jsi začal o "komfortu", tak na druhou stranu je benzín o zcela jiném komfortu, co se týká chodu, zvuku (ticha), vibrací......oproti tomu se mi nějaká nutnost občas podřadit, jeví jako dost nepodstatná ;-)

+2/−2
25.11.2016 11:29

V51l71a34d25i96s41l72a56v 52B42u67r53y62š19e13k 1439752837434

tak vzhledm k tomu, že mám přímé srovnání, tak ti můžu říct, že co jsem měl ve fordu 2,0 TDCi, tak jel potichu, bez vibrací, možná za cenu dvouhmoty a motor běžel velmi kultivovaně za každé venkovní teploty, od nastartování běžel jako hodinky, nemůžu ale obecně mluvit za všechny diesly, co se týká benzínu, tak mě překvapila stará bolest benzínů se kterou si zřejmě ani nejmodernější technika vstřikování neporadila a to je nepříjemně nekultivovaný běh studeného motoru, škytání, cukání, tohle zřejmě nějak souvisí s nízkým točivým momentem při nízkých otáčkách, ale bohužel, ani nad 2000 ot to není lepší, spíš horší, vyjíždím ráno na jedničku asi 50 m do kopce, pak 50 a křižovatka, pak znovu, takže pořád jedna dvě tři a je to utrpení, diesel neměl nejmenší problém, jinak že jsou dnešní diesly hlučnější než benzín je mítus

+2/0
25.11.2016 11:55

J95i58ř76í 54S96c81h32w45a28c86h 8628264378296

škytání, cukání? Buď tam máš nějaký problém a reklamoval bych to. Nebo svým návykem na předchozí diesel ten nový benzín krutě podtáčíš, pokud se s ním snažíš jezdit za studena do kopce vytočeným pod 1500 otáček.

I moderní dýzl je hlučnější a méně kultivovaný než moderní benzín a to zejména za studena. Zatím jsem nenarazil na dýzl, který bych byl ochoten si "splést" s benzínem.

+2/−1
25.11.2016 12:14

V28l27a72d92i78s28l72a49v 56B97u31r18y66š29e90k 1539672737284

reklamace je ztráta času, podívají se na diagnostiku a vyhodí mě, jedu na jedničku 1800- 2000 otáček, kdy auto škytá za studena nejmíň, tak samozřejmě kdybych mohl normálně jet a nemusel v úzkých ulicích dvacítkou dávat přednost z prava a kličkovat mezi auty, tak by to asi bylo dobrý, myslím že tohle dělají benzíny obecně, směs je hodně bohatá, benzín se na studených stěnách válce sráží, řídící jednotka má problémy udržet motor v chodu, přídá paliva a zase ubere, měl jsem benzínů asi 12 nových a vždycky to bylo to stejné, dýzl funguje trochu jinak, tak pocit hluku je individuální, mě celkem dýzl uchu lahodil, krmil jsem ho Vervou a na dálnici nebylo nic slyšet, hodně asi záleží na ceně, nějakej dýzl v meganu nebo nedej bože dusteru může být skutečně hrůza, to souhlasím, že pak asi raději benzín

0/0
25.11.2016 15:55

V24í36ť38a 74K26r36u42t74i95š 1530684895267

Doporučuji používat VIF, auto pak líp startuje a chod je i při studeném motoru mnohem klidnější a vyrovnanější. Teď už mám doma sice taky přímovstřiky, které jsou tichoučké, takže v tomto parametru prakticky nic slyšitelně nepoznám, ale u minulé generace motorů byl rozdíl jednoznačně rozeznatelný a už první ranní start po natankování mne upozornil, že jsem tam aditivum zapomněl nalít.

+1/0
25.11.2016 16:59

A39n33t43o91n39í50n 96S64v69o55b11o77d32a 3884253139532

máme několik moderních benzínových koncernových aut a žádné neškytá, žena drtí automat běžně pod 1500 otáček (nemá turbo, obsah 1400 ccm), jede plynule, krásně hladce i za studena ( parkuje ale v podzemkách)

0/0
25.11.2016 17:52

V73l29a88d97i22s92l89a52v 55B65u45r52y76š94e87k 1189152777424

se studeným motorem pojedete do kopce na jedničku a auto pojede pořád stejně, tomu prostě nevěřím, diesel jo, ale benzím bude zrychlovat, zpomalovat, někdy se bude zdát že zastaví, pak se musí vyšlápnou spojka, je tu ještě jedna možnost, že to žena nepozná a nebo se rozjede a zrychluje, to já bohužel nemůžu

0/0
26.11.2016 8:11

A84n98t24o27n75í62n 54S79v36o96b93o47d27a 3704513799492

Vyjíždí z druhého podzemního patra a mezi patry spirála jako na parkovišti Ruzyň, tedy pomalu a točit, čtečka čipu je v stoupání, kde se čeká na otevření vrat, bez problému

0/0
26.11.2016 9:54

V10l27a26d40i53s49l83a83v 61B22u91r59y23š68e27k 1209812277544

divný, studený benzíňáky většinou nedokáží udržet stejnou rychlost při nižší rychlosti, škrtící klapka přívodu vzduch se snaží najít nejvhodnější polohu, bohatost směsi kolísá, řídící jednotka musí chránit katalyzátor, a tohle všechno je doprovázeno nepříjemnou změnou točivého momentu, kterou nemůže řidič ovlivnit, tohle musí probíhat u každého benzíňáku, tak asi se to inženýrům povedlo, já teda takový štěstí nemám, ale není to nic s čím by se nadalo žít

0/0
26.11.2016 17:59
Foto

J59i12ř22í 45D67v22o62ř54á61k 5275279810358

Škytání , cukání ??????? Omezit zbytkový alkohol . Nebudeš škytat , nebudeš sebou cukat .

+1/0
25.11.2016 19:20
Foto

M24i47r17o87s60l12a40v 59S39t42e24i50n61e29r 4230372760376

W123 jsem měl dva, 200D a 240D. 200D byl opravdu slabý (55 HP) a rezavěl už na prospektu. Po 3 letech jsem převzal 240D, to byl už pětiválec a ten už držel tempo s tehdejšími vozy na benzin. Ten už nerezavěl.

Následující W124 250D a 250DT už byly prvním typem E-třídy, velmi prostorný byl ten kombík a hlavně, za 10 roků mu zrezavěl jenom zadní hrnec výfuku, jinak odolával i soli.

Můj první turbo byl W210 E270CDIT, ten s 170 koňmi většině benziňáků snadno ukázal svoji záď. To bylo první opravdu komfortní auto na dlouhé cesty.

Bohužel však, ekologové prosadili nový lak bez rozpouštědel, výsledek byl, že ten model nadprůměrně korodoval. Po 13 letech se mi utrhla horní opěra předního péra, v Sušici na přejezdu to levé péro vyskočilo, museli jsme se nechat poprvé za 20 roků s Mercedesem nechat odtáhnout. Všechny diesly od Mercedesa táhly s 380 tisíci km na tachometru jako první den, na motorech nebo převodovkách nikdy nic nebylo.

2013 jsem přešel na Škodovku, zatím vše OK, nerezaví ale spotřebu má stejnou, jako ten velký E270CDI kombík. Mezi 5 a 6 litry.

Pohodlí, jako ve W210 dnes najdete už jenom v S-klasse, nová E-klasse je uvnitř zřetelně menší.

+3/0
25.11.2016 7:53

P45e52t95r 30N46ě87m80e58č27e90k 1932324662433

W123 240d rozhodně pětiválec nebyl. Pětiválec byl pouze 300d nebo potom ve W124 250D ;-)

0/0
25.11.2016 11:26
Foto

M39i66r44o74s61l38a59v 79S86t93e29i69n96e94r 4160922480276

W123 se vyráběl jako čtyřválec 200D, 220D, 240D nebo pětiválec 300D.

Můj 240D měl šílených 72 koní, ale obytný přívěs vytáhl na dvojku třeba i na Korenjsko Sedlo- o dva roky později se tam už s přívěsem nesmělo. Ale z Innsbrucku na Brenner starou silnicí jsme jezdili s přívěsem suverénně, tam se neplatilo. Také to později ale zakázali.

Tyhle motory žijí dodnes v Unimogu, to je zemědělská verze Mercedesa.

0/0
25.11.2016 13:21

T84o89m81á38š 38D93v10o29ř16á12k 3835483656176

Tak do kamen možná, ale určitě také do traktorů. ;-)

+3/−2
25.11.2016 7:03

J75a79k20u94b 83M48e75l47í77š64e65k 6126115762896

Naftová znouzecnost stále patří do kamen a i tam je to hnus.

+11/−7
25.11.2016 2:28

J85i52n34d52ř75i46c75h 61Š11k37o50p73e42k 4325561940475

když nafta do kamen, tak benzin do zapalovače a budeme chodit pěšky nebo jezdit na kole

+8/−1
25.11.2016 7:04

T38o21m93á27š 84L21u18d98v51í47k 1220267714362

Víte že elektřina se běžně vyrábí z mnoha ještě větších hnusů než je nafta?

+4/0
25.11.2016 11:22
Foto

M91i33r38o29s59l59a95v 88S69t98e27i18n66e43r 4730422240306

V naftě není ani tetraetyl olova, ani rozpustidla jako benzol, xylol, aceton, které musí zvyšovat oktanové číslo. Spálená nafta vyfukuje jenom uhlík s trochou síry, která je ovšem i v benzinu.

Studené motory v Praze v zimě ty rozpustidla špatně spalují, lidi to musí dýchat. Diesel má už dost dlouho filtr na jemný prach, je mnohem méně nebezpečný, než benzin s jeho příměsemi.

+2/0
25.11.2016 13:28

J69i27ř73í 88J82u72r11s41a 4254526335984

Pane Steiner já Vás mám rád a Vaše příspěvky často plusuju, ale teď pravdu nemáte. Kdy jste to psal? Dnes v benzínu tetraetylolovo už nenajdete, benzol, xylol a aceton se z celé té benzinové směsi spalují vlastně nejlépe. Spálená nafta vyfukuje uhlík v tak škodlivé formě malých částeček, že jej běžné filtry nezachytí. Ne, diesel není mnohem méně nebezpečný. To jenom dosavadní normy obsah některých zplodin nesledovaly.

0/−1
25.11.2016 17:45
Foto

M63i45r39o11s57l50a14v 12S96t45e51i48n51e93r 4980762530746

Já nikdy ty emise neměřil, umím měřit jenom radioaktivitu. Ale mám nos a vím, jak smrdí xylol nebo benzol. Když jdete ráno po ulici, cítíte ten smrad, zda smrdí i ty zplodiny hoření, nevím.

Tetraetyl byl zakázán už v šedesátých letech, také se už žádné olovo v ovoci ze stromů vedle silnice nenajde. Kadmium, které se však najde, pochází z pneumatik, je to velká část toho velmi jemného prachu na komunikacích. Pneumatiky mají ovšem všechna vozidla.

Pokud čtete mé příspěvky, najdete tam i moje názory na logistiku. Nejméně škodí doprava po kolejích, tam ještě počítačová optimalizace nepronikla. Snad k tomu v dohledné době dojde, ulehčilo by to život v obcích, kudy se dopravuje opravdu všechno i přes náměstí.

0/0
26.11.2016 11:42







Najdete na iDNES.cz