Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Nafta leda do kamen? Oranžový mercedes před 40 roky rozpoutal revoluci

Před čtyřiceti roky zlomil prototyp Mercedes Benz C111 šestnáct rychlostních a vytrvalostních automobilových rekordů během jediné šedesátihodinové jízdy. Proč? Aby světu ukázal, že naftové motory nemusejí pohánět jen nákladní auta a nevýkonné osobní vozy pro šetřílky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

J23i77ř39í 52D61v76o35ř29á24k 5545459150218

Jako auto té doby dobrý . Ale jezdit nyní polovina aut se stejným motorem , tak lidstvo už neexistuje .

0/−4
25.11.2016 19:23

P87e13t27r 94N64ě17m67e82č75e78k 1202224512253

W115 240d 3.0, jak je přesné označení jede moc pěkně. Jeden kousek mám ve sbírce V

0/0
25.11.2016 11:24

T21o43m92á18š 19T86a29t32í50č57e85k 5200672240238

Já ho měl. To byl úžasně pohodlný obývák na kolečkách! :-)V

0/0
25.11.2016 17:06

D61a72d58a60k 37P41e11t78r 7881580394218

Jedna ku čtyřiceti?

0/0
27.11.2016 7:21

J97i46n98d28ř40i20c60h 24K85u31c45h36a27ř 4906653618

Já myslím že diesel má před sebou minimálně 10 let, kdy se jeho prodeje budou pohybovat kolem 50%. Lidé stále kupijí větší auta (SUV) a tam je rozdíl ve spotřebě značný. Pokud navíc bude pokračovat tlak na snížení CO2, tak toho se těžko dosáhne při reálně spotřebě 10litrů benzínu na 100km. A nevěřím v to, že elektromobily během 10let budou na takové úrovni, aby spalovací motory výrazněji nahradily

+12/0
25.11.2016 9:11

J19i53ř49í 53S68c24h15w61a60c23h 8838194638146

víceméně v plném proudu je nahrazovaní nafty benzinovými hybridy, které podle současné metodiky a na běžných (tedy kratších) cetách dokáží normy na CO2 splňovat lépe než diesely

0/−1
25.11.2016 9:32

J59i78n74d31ř84i51c38h 54K10u16c10h37a39ř 4376323428

Laboratorní spotřeba ano. Ale reálná je u hybridu úplně stejná jako o nehybridních aut

+5/−2
25.11.2016 9:48

J45i75ř49í 19S78c14h89w67a38c32h 8928664798956

mýlíš se. U hybridu elektřina umožňuje optimalizaci provozu spalovacího motoru (v oblasti s vyšší účinností), takže například i Prius bez možnosti dobíjení ze zásuvky má i v praktickém provozu spotřebu na kterou se žádnej benzín jeho velikosti nedostane a více než zdatně konkuruje dieselům.

http://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/49-Toyota/439-Prius.html?fueltype=2&vehicletype=1&constyear_s=2014&constyear_e=2016&powerunit=2

+4/−2
25.11.2016 10:47

T76o15m32á27š 84L56u52d69v79í19k 1400637534422

Když pojedu konstantně 130 na dálnici tak hybrid bude mít spotřebu vyšší protože sebou tahá další stovky kg baterií a elektromotoru. A když na červenou nebudu brzdit 20 metrů před semaforem ale postupně podřazovat a zpomalovat taky bude mít hybrid vyšší spotřebu protože dobíjení baterií nikdy není tak efektivní aby vyvážilo jízdu při které se nespotřebuje nic. Hybrid má smysl jen u vozidel které musí neustále brzdit, zastavovat a zrychlovat např. městské autobusy. Porsche Panamera hybrid má spotřebu 2,5 litru. Všechny hybridy se momentálně dělají jen proto aby auta bez problémů prošla emisními testy.

+8/0
25.11.2016 11:16

J52i41ř83í 77S38c27h76w18a68c53h 8348554888166

sice máš pravdu, ale tebou popsané "scénáře", mají ke skutečnosti ještě mnohem dál než NEDC ;-)

+1/0
25.11.2016 11:20

J91i62ř57í 70S74c13h39w94a14c22h 8518754898756

a s tím podřazováním se pleteš, protože jízda "s nulovou spotřebou benzínu" je "dražší" jako zpomalovaní s rekuperací

0/0
25.11.2016 11:23

K94a40t77e25ř59i57n25a 96V47ý25b37o61r28n68á 6450779929

Osobně také pochybuji, že by na delších trasách nějaká rekuperace vyvážila vyšší hmotnost. Výhodou ovšem bude, že hybrid si vystačí s menším, tedy úspornějším motorem, protože výkonnové špičky může dotovat krátkodobě elektromotorem.

0/−1
25.11.2016 12:07

M39i66c46h76a27l 61Š68r87o50u13b57e36k 8704366623370

"A když na červenou nebudu brzdit 20 metrů před semaforem ale postupně podřazovat" ;-D;-D;-D

0/0
25.11.2016 15:41

M10i22c38h74a18l 94Š41r90o94u24b42e43k 8234836693580

Ano, pokud pojedete dlouho 130 na dálnici, pak může být spotřeba u hybridu o něco (málo) vyšší (mám zkušenost s Lexusem NX a Toyotou Yaris). Takže hybrid není vhodný pro cesťáky, co jezdí Praha -Brno a i tam je po velkou část roku iluzorní. Naopak všude jinde prostě hybrid vítězí a obzvláště ve městě dosti drtivě.

+2/0
25.11.2016 15:46

J35o29s21e18f 52Š98o76l77t18e36s 8194548670693

„Postupně zpomalovat a podřazovat před semaforem.“ No to je pěkná blbost! A co asi dělají hybridy? Ty jedou při zpomalování za nic a ještě při zpomalování (rozuměj brzdění) rekuperují! Navíc mají obvykle lepší aerodynamiku. A ano, na dálnici se to projeví, ale i tam už mají hybridy celkem solidní spotřebu, protože využívají motory s atkinsonovým cyklem, který těch 130 udrží s nízkou spotřebou a dynamiku dohání právě tím elektromotorem.

0/0
27.11.2016 0:45

M75i88c74h33a27l 55H17r13u83b44o35š 4540807132285

Nevysiel z toho ten Mercedes CW311, co si zahral vo filme Unos aut? R^

+1/0
25.11.2016 8:55

K35a74r65e42l 97N11o51v24o53t83n11ý 8446598669816

Ano, ten film a to auto nejde zapomenout.

Auto se i vyrábělo: https://en.wikipedia.org/wiki/Isdera_Imperator_108i

0/0
26.11.2016 13:49

B85l85a33h35o47m53í67r 89S65k24o51u32p44ý 8767810978271

"Ne že by ve Stuttgartu v té době už naftové motory do osobních aut nemontovali"

Příkladně zhnojená vazba podmětu s přísudkem..

Že by na tom byli novináři ještě hůř, než středoškoláci??

Viz: http://zpravy.idnes.cz/stredoskolaci-dopadli-v-cestine-i-matematice-hur-nez-zaci-6-trid-pv9-/domaci.aspx?c=A161124_211159_domaci_pas

;-D;-D;-D;-D;-D

+1/−2
25.11.2016 8:34

B73l59a81h61o52m21í69r 67S34k73o30u48p26ý 8207570458121

pardon, nějak jsem v té větě viděl i slovíčko "se"... omlouvám se...

+2/0
25.11.2016 8:36

P57a48v31e55l 64S74e67d84l98á28k 7555771160464

Příště zkuste být trochu více skoupý na slovo a více času věnovat čtení.

+2/0
25.11.2016 12:20

P71e85t83r 70D10o83h30n42a73l 6632669235789

Pozitivní je, že se dovedete omluvit :)

Jinak když už teda budeme češtinářsky rýpat, správný termín je "shoda" podmětu s přísudkem. Vazba fakt ne.

0/0
25.11.2016 19:26

V47l50a49d13i93s85l42a28v 42B75u70r19y83š24e76k 1539922237884

ať se píše o čemkoli, tak v diskuzi nikdy nechybí komunista a jazykovědec, tuhle jeden jazykovědec nemohl za žádnou cenu pochopit, že renault se v některých případech může napsat s malým r

+3/0
25.11.2016 8:42

P27e37t58r 61A42g49u56l61á81r 4257748670884

Majitelé neudržovaných nafťáků jsou důvodem, proč musím každý den zapínat vnitřní vetilační okruh. Stát nebo jet za vylágrovaným nafťákem je za trest. Měli by jim na potkání brát osvědčení o způsobilosti.

+10/−5
25.11.2016 8:26

V50l95a29d43i59s24l61a91v 73B27u38r20y22š60e25k 1689522887804

to je pravda, ale silniční vagabund dokáže zamořit vzduch jakýmkoli motorem, jde spíš o to, že si z nějakého důvodu silniční vagabundi oblíbili práně motory vznětové

0/−1
25.11.2016 8:31

V49l76a95d51i87s87l17a63v 46B34u60r13y67š17e81k 1679872937424

dnešní diesely dosáhly zřejmě svého technického vrcholu, stejně tak, jako kdysi parní lokomotiva, měl jsem motor 2,0 TDCi 110 kW od PSA, můžu říct, že fungoval naprosto perfektně, možná už tak dobrej motor mít nikdy nebudu, najel jsem s ním 100 tisíc kilometrů, spotřeba 6 litrů, prodal jsem ho, nerad jezdím do servisu a tak když mu končila záruka, šel, koupil jsem 1,4 turbo, přímovstřik, taky 112 kW, ale co se týká jízdních vlastností, tak nesahá naftě ani po kotníky, do kopce to netáhne i přesto, že jde o 250 kg lehčí auto, spotřeba na stejných trasách lehce pod 8 litrů, z hlediska uživatele je rozhodně lepší nafta, benzín je pro mě ale podstatně levnější záležitost, takže je to těžká volba, ne že bych si naftu nemohl dovolit, ale z principu nerad utrácím peníze, takže asi tak

0/−3
25.11.2016 8:25

J93i78ř60í 96S52c19h29w51a29c87h 8418924388366

tvrzení, že ten benzíňák do kopce netáhne, není obecně zcela pravdivé. Má poněkud jinou charakteristiku než diesel, takže netáhne stejně při stejných otáčkách, tedy je potřeba se přizpůsobit způsobem řazení. Tam kde nafta dává potřebný výkon již například při 2000 otáčkách je potřeba turbobenzín vytočit (podřazením) na 2600 a atmo-benzín třeba i na 3000 a pak dodají stejný výkon tedy potáhnou stejně.

+7/−1
25.11.2016 9:28

J93i28ř21í 54K53r41á54t51k60ý 3240672224

Ovšem za cenu výrazně vyšší spotřeby.

+5/0
25.11.2016 9:48

J24i70ř13í 39S91c37h73w20a93c11h 8878784528416

tak samozřejmě, to je dáno "principem" a účinností těchto "principů"....

spotřebu bych nenazval výrazně vyšší, je o něco vyšší,. Na druhou stranu má benzín nižší pořizovací a servisní náklady takže pokud někdo nenajede alespoň 30 tisíc ročně (a nejde o nějaké extra velké auto), tak se mu diesel moc nevyplatí.

+4/0
25.11.2016 10:59

J68o46s86e74f 15Š41o32l75t73e88s 8694238430623

Ovšem tady nastupuje problém toho, že nafta má v litru o docela značné množství více energie než benzín.

+1/0
27.11.2016 0:48

V51l27a46d39i40s93l58a47v 89B94u13r28y27š41e91k 1399422117224

ale to je mě jasný, fyziku znám dobře, mě je jasný, že při 4000 otáčkách bude turbobenzín táhnout do kopce dobrě, mluvím o komfortu, diesel při 2000 otáčkách nepoznal, že jede do kopce, benzín vypadá, že se mu nechce, jde o komfort, nepokládám za komfortní podřazovat do kopce, přidávat v kopci plyn, modlit se, ať to zabere, s dieslem a točivým momentem 400 N při 1800 otáčkách je jízda o něčem jiném

+4/−1
25.11.2016 11:11

J71i17ř63í 85S19c36h89w47a95c23h 8688784928206

tak pokud jsi začal o "komfortu", tak na druhou stranu je benzín o zcela jiném komfortu, co se týká chodu, zvuku (ticha), vibrací......oproti tomu se mi nějaká nutnost občas podřadit, jeví jako dost nepodstatná ;-)

+2/−2
25.11.2016 11:29

V32l52a82d51i48s22l47a20v 98B96u78r11y22š14e43k 1809592377224

tak vzhledm k tomu, že mám přímé srovnání, tak ti můžu říct, že co jsem měl ve fordu 2,0 TDCi, tak jel potichu, bez vibrací, možná za cenu dvouhmoty a motor běžel velmi kultivovaně za každé venkovní teploty, od nastartování běžel jako hodinky, nemůžu ale obecně mluvit za všechny diesly, co se týká benzínu, tak mě překvapila stará bolest benzínů se kterou si zřejmě ani nejmodernější technika vstřikování neporadila a to je nepříjemně nekultivovaný běh studeného motoru, škytání, cukání, tohle zřejmě nějak souvisí s nízkým točivým momentem při nízkých otáčkách, ale bohužel, ani nad 2000 ot to není lepší, spíš horší, vyjíždím ráno na jedničku asi 50 m do kopce, pak 50 a křižovatka, pak znovu, takže pořád jedna dvě tři a je to utrpení, diesel neměl nejmenší problém, jinak že jsou dnešní diesly hlučnější než benzín je mítus

+2/0
25.11.2016 11:55

J31i90ř79í 86S41c36h13w49a55c61h 8338304268206

škytání, cukání? Buď tam máš nějaký problém a reklamoval bych to. Nebo svým návykem na předchozí diesel ten nový benzín krutě podtáčíš, pokud se s ním snažíš jezdit za studena do kopce vytočeným pod 1500 otáček.

I moderní dýzl je hlučnější a méně kultivovaný než moderní benzín a to zejména za studena. Zatím jsem nenarazil na dýzl, který bych byl ochoten si "splést" s benzínem.

+2/−1
25.11.2016 12:14

V18l94a88d18i86s92l87a74v 61B18u66r16y17š23e84k 1139252637414

reklamace je ztráta času, podívají se na diagnostiku a vyhodí mě, jedu na jedničku 1800- 2000 otáček, kdy auto škytá za studena nejmíň, tak samozřejmě kdybych mohl normálně jet a nemusel v úzkých ulicích dvacítkou dávat přednost z prava a kličkovat mezi auty, tak by to asi bylo dobrý, myslím že tohle dělají benzíny obecně, směs je hodně bohatá, benzín se na studených stěnách válce sráží, řídící jednotka má problémy udržet motor v chodu, přídá paliva a zase ubere, měl jsem benzínů asi 12 nových a vždycky to bylo to stejné, dýzl funguje trochu jinak, tak pocit hluku je individuální, mě celkem dýzl uchu lahodil, krmil jsem ho Vervou a na dálnici nebylo nic slyšet, hodně asi záleží na ceně, nějakej dýzl v meganu nebo nedej bože dusteru může být skutečně hrůza, to souhlasím, že pak asi raději benzín

0/0
25.11.2016 15:55

V65í71ť29a 51K64r50u25t45i71š 1900574745757

Doporučuji používat VIF, auto pak líp startuje a chod je i při studeném motoru mnohem klidnější a vyrovnanější. Teď už mám doma sice taky přímovstřiky, které jsou tichoučké, takže v tomto parametru prakticky nic slyšitelně nepoznám, ale u minulé generace motorů byl rozdíl jednoznačně rozeznatelný a už první ranní start po natankování mne upozornil, že jsem tam aditivum zapomněl nalít.

+1/0
25.11.2016 16:59

A61n90t14o19n54í72n 72S44v33o56b38o70d30a 3354283899642

máme několik moderních benzínových koncernových aut a žádné neškytá, žena drtí automat běžně pod 1500 otáček (nemá turbo, obsah 1400 ccm), jede plynule, krásně hladce i za studena ( parkuje ale v podzemkách)

0/0
25.11.2016 17:52

V52l46a68d88i60s48l87a52v 34B66u71r57y25š82e13k 1429892547264

se studeným motorem pojedete do kopce na jedničku a auto pojede pořád stejně, tomu prostě nevěřím, diesel jo, ale benzím bude zrychlovat, zpomalovat, někdy se bude zdát že zastaví, pak se musí vyšlápnou spojka, je tu ještě jedna možnost, že to žena nepozná a nebo se rozjede a zrychluje, to já bohužel nemůžu

0/0
26.11.2016 8:11

A19n75t58o51n90í96n 41S24v89o79b44o25d95a 3554173489212

Vyjíždí z druhého podzemního patra a mezi patry spirála jako na parkovišti Ruzyň, tedy pomalu a točit, čtečka čipu je v stoupání, kde se čeká na otevření vrat, bez problému

0/0
26.11.2016 9:54

V15l86a11d52i25s65l30a15v 10B85u18r72y35š38e39k 1799122797874

divný, studený benzíňáky většinou nedokáží udržet stejnou rychlost při nižší rychlosti, škrtící klapka přívodu vzduch se snaží najít nejvhodnější polohu, bohatost směsi kolísá, řídící jednotka musí chránit katalyzátor, a tohle všechno je doprovázeno nepříjemnou změnou točivého momentu, kterou nemůže řidič ovlivnit, tohle musí probíhat u každého benzíňáku, tak asi se to inženýrům povedlo, já teda takový štěstí nemám, ale není to nic s čím by se nadalo žít

0/0
26.11.2016 17:59
Foto

J92i93ř77í 90D28v33o97ř72á88k 5515749120188

Škytání , cukání ??????? Omezit zbytkový alkohol . Nebudeš škytat , nebudeš sebou cukat .

+1/0
25.11.2016 19:20
Foto

M44i90r37o13s52l73a93v 20S38t46e89i20n33e51r 6648514153445

W123 jsem měl dva, 200D a 240D. 200D byl opravdu slabý (55 HP) a rezavěl už na prospektu. Po 3 letech jsem převzal 240D, to byl už pětiválec a ten už držel tempo s tehdejšími vozy na benzin. Ten už nerezavěl.

Následující W124 250D a 250DT už byly prvním typem E-třídy, velmi prostorný byl ten kombík a hlavně, za 10 roků mu zrezavěl jenom zadní hrnec výfuku, jinak odolával i soli.

Můj první turbo byl W210 E270CDIT, ten s 170 koňmi většině benziňáků snadno ukázal svoji záď. To bylo první opravdu komfortní auto na dlouhé cesty.

Bohužel však, ekologové prosadili nový lak bez rozpouštědel, výsledek byl, že ten model nadprůměrně korodoval. Po 13 letech se mi utrhla horní opěra předního péra, v Sušici na přejezdu to levé péro vyskočilo, museli jsme se nechat poprvé za 20 roků s Mercedesem nechat odtáhnout. Všechny diesly od Mercedesa táhly s 380 tisíci km na tachometru jako první den, na motorech nebo převodovkách nikdy nic nebylo.

2013 jsem přešel na Škodovku, zatím vše OK, nerezaví ale spotřebu má stejnou, jako ten velký E270CDI kombík. Mezi 5 a 6 litry.

Pohodlí, jako ve W210 dnes najdete už jenom v S-klasse, nová E-klasse je uvnitř zřetelně menší.

+3/0
25.11.2016 7:53

P93e74t28r 54N27ě37m94e82č28e27k 1912404632343

W123 240d rozhodně pětiválec nebyl. Pětiválec byl pouze 300d nebo potom ve W124 250D ;-)

0/0
25.11.2016 11:26
Foto

M83i98r37o43s10l35a37v 37S85t77e64i56n86e80r 6938814433305

W123 se vyráběl jako čtyřválec 200D, 220D, 240D nebo pětiválec 300D.

Můj 240D měl šílených 72 koní, ale obytný přívěs vytáhl na dvojku třeba i na Korenjsko Sedlo- o dva roky později se tam už s přívěsem nesmělo. Ale z Innsbrucku na Brenner starou silnicí jsme jezdili s přívěsem suverénně, tam se neplatilo. Také to později ale zakázali.

Tyhle motory žijí dodnes v Unimogu, to je zemědělská verze Mercedesa.

0/0
25.11.2016 13:21
Foto

T83o16m80á36š 88D89v73o10ř17á69k 3555763276966

Tak do kamen možná, ale určitě také do traktorů. ;-)

+3/−2
25.11.2016 7:03

J82a65k35u33b 23M30e51l78í17š65e88k 6496895692496

Naftová znouzecnost stále patří do kamen a i tam je to hnus.

+11/−7
25.11.2016 2:28

J23i87n46d82ř71i56c56h 53Š57k20o47p69e10k 4275661810195

když nafta do kamen, tak benzin do zapalovače a budeme chodit pěšky nebo jezdit na kole

+8/−1
25.11.2016 7:04

T60o66m73á31š 55L69u67d22v78í14k 1970257474482

Víte že elektřina se běžně vyrábí z mnoha ještě větších hnusů než je nafta?

+4/0
25.11.2016 11:22
Foto

M10i13r59o92s81l18a92v 54S49t35e21i77n23e75r 6608504603505

V naftě není ani tetraetyl olova, ani rozpustidla jako benzol, xylol, aceton, které musí zvyšovat oktanové číslo. Spálená nafta vyfukuje jenom uhlík s trochou síry, která je ovšem i v benzinu.

Studené motory v Praze v zimě ty rozpustidla špatně spalují, lidi to musí dýchat. Diesel má už dost dlouho filtr na jemný prach, je mnohem méně nebezpečný, než benzin s jeho příměsemi.

+2/0
25.11.2016 13:28

J83i78ř88í 32J95u28r67s27a 4774706925514

Pane Steiner já Vás mám rád a Vaše příspěvky často plusuju, ale teď pravdu nemáte. Kdy jste to psal? Dnes v benzínu tetraetylolovo už nenajdete, benzol, xylol a aceton se z celé té benzinové směsi spalují vlastně nejlépe. Spálená nafta vyfukuje uhlík v tak škodlivé formě malých částeček, že jej běžné filtry nezachytí. Ne, diesel není mnohem méně nebezpečný. To jenom dosavadní normy obsah některých zplodin nesledovaly.

0/−1
25.11.2016 17:45
Foto

M58i37r19o70s47l65a50v 34S84t72e26i15n27e47r 6198764563915

Já nikdy ty emise neměřil, umím měřit jenom radioaktivitu. Ale mám nos a vím, jak smrdí xylol nebo benzol. Když jdete ráno po ulici, cítíte ten smrad, zda smrdí i ty zplodiny hoření, nevím.

Tetraetyl byl zakázán už v šedesátých letech, také se už žádné olovo v ovoci ze stromů vedle silnice nenajde. Kadmium, které se však najde, pochází z pneumatik, je to velká část toho velmi jemného prachu na komunikacích. Pneumatiky mají ovšem všechna vozidla.

Pokud čtete mé příspěvky, najdete tam i moje názory na logistiku. Nejméně škodí doprava po kolejích, tam ještě počítačová optimalizace nepronikla. Snad k tomu v dohledné době dojde, ulehčilo by to život v obcích, kudy se dopravuje opravdu všechno i přes náměstí.

0/0
26.11.2016 11:42







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.