Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Mlha je zrádná, zkresluje rychlost. Denní světla na ni nestačí

Podzimních mlh si letos řidiči užívají dosytosti. Je čas rozsvítit mlhovky a naučit se je používat s rozumem. Velkou hrozbou se ukazují být světla pro denní svícení.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P19e34t55r 20B22á23č96a 8195386655135

Mlha je v pohodě. V pohode už nejsou ti tocvolanti co vám mlhovkama pálí v koloně nebo ve městě neustále do očí a to i při nějakým malým mlznym oparu. To okamžitě člověk pozná co jezdí po silnicích za materiál a jak často používají mozek.

+1/0
24.11.2016 14:24

J51i74n13d62ř93i44c44h 74Š37k17o39p44e73k 4225551790805

problém je, že takových točvolantů je docela dost. Nemálo lidí používá mlhovky jako univerzální světla, jejich vyšší level je používá vždy, mimo mlhy

+1/0
24.11.2016 16:10

J12a42n 33T12a24r27a95b26a 4966666259459

Problém je dvojí... zaprvé, dementní zákon ukládá za mlhy, sněžení a hustého deště POVINNOSTzadní mlhové světlo použít. Je to nesmysl, ale je to v zákoně. Takže buď rozum a těm vzadu sítnici nevypaluji, nebo porušuji zákon. Já porušuji, jak je někdo blízko za mnou, nejsem hovado a červenou lucernu vypínám.

Druhá věc jsou mlhovky přední, tam už zákon použití umožnuje ale nenařizuje. Pokud jsou správně nastavené, není důvod aby někomu vadily, svítí dolů a do šířky. Jenže spousta hlavně starších aut je má nastavené do nebe a pak je to fakt nepříjemné.

0/0
24.11.2016 22:06

J62i62n72d96ř56i17c37h 52Š92k85o86p83e35k 4435231950785

dementní zákony bych nevinil

Zadní světla v mlze rychle ztrácí viditelnost, takže mlhovky jsou nutné kvůli snížení rizika přehlédnutí předjedoucího vozidla.

A když se za mlhy dodržuje rozumný odstup do předjedoucího (což normální řidič dělá, nejezdí na nárazníku), tak zadní mlhovka za mlhy nevadí

Jinak není důvod, aby zadní mlhovka vadila a přední nikoli. Svítivost je velmi podobná, když ne úplně stejná

0/0
24.11.2016 22:19

J74a38n 19T79a72r17a24b47a 4166356779469

Pane Škopku, obávám se, že jste úplně mimo. Zadní mlhovka má 21W a světelný tok zdroje cca 170lm, přední mlhovky mají 2x55W a světelný tok zdroje cca 650lm x 2 samozřejmě. Pokud vám svítivost přijde stejná, navštivte lékaře, nejlépe pak očního.

0/0
25.11.2016 19:10

J47i57n81d80ř11i40c60h 32Š16k31o28p68e92k 4965761970195

jsi se kritikoutrochu seknul, neměl by jsi tohle napsat spíše pod diskutéry, dle kterých je největší zlo nevypnout zadní mlhovky v koloně, ale s předmína lze jezdit kdykoli ?

Jinak ohledně té svítivosti jsem to psal proto, že když nejsou na mlhovky podmínky, nepříjemné jsou zadní stejně jako přední

0/0
26.11.2016 16:03

K15a45r52e66l 16V26a92c17h30u24t 9553472289193

Máme auto r.v. 2007 - a nechal jsem je dovybavit LED předními denními světly: mají dostatečnou viditelnost za dne, zapínají se samy, když ručně zapnu potkávačky, tak se automaticky vypnou (tak, jak je to předepsané).

Musím tedy nad včasným rozsvícením uvažovat úplně stejně jako nad celou řadou dalších úkonů, bez nichž se dobrý řidič neobejde. Mj. vždy při vjezdu do lesa, do tunelu apod. :-/ ... "Vidět a být viděn" = to je ta zásada (přežití). R^

Jak bylo řečeno v přiloženém videu, stačí jen nebýt líný (myslet), nebýt líný a technologiemi rozmazlený řidič a i nad používáním světel trochu myslet. Jsou mnohé situace, kdy je to nutné... ;-)

0/0
24.11.2016 10:59

Ř68e78h70o21ř 83K55r32á12l36í90č77e19k 5807411419818

Docela častý jev, jedu za tmy, žádná mlha, déšť nebo sněžení, ale míjím protijedoucí auta se zapnutými předními mlhovkami. Mám starší auto bez předních mlhovek, které samo mizerně svítí a míjení kolony takových vánočních stromečků, na silnici bez vyznačených čar, je fakt radost ;-O.

0/0
24.11.2016 9:06

T63o11m78á94š 48K28o61v52a39n37d66a 2357627214501

Stále častěji potkávám ve městě večer a v noci řidiče, kteří nesvítí vůbec.

0/0
24.11.2016 8:54

K62a37r60e16l 84V46a73c73h70u27t 9373352709353

Oni vidí - protože jedou městem! ;-D ... Kopne je to do palice až teprve když z města vyjedou ven... :-/

0/0
24.11.2016 10:44

D73a43n38i16e50l 29P17a29n65e66k 6392511132850

Nejvetsim kamenem urazu jsou ridici ktere kdyz dojedete nechavaji zaple zadni mlhovky imrvere. Muzete je problikavat, davat znameni predmini mlhovkami aby jim to docvaklo uplne. Ale neee. Proste vypalena sitnice to jisti. Pak nemaj byt nehody. Chcete od tohohle d**ila co nejrychleji pryc...

+9/0
24.11.2016 8:32

A30n44t80o49n98í39n 70S34v44o66b67o20d45a 3724523349232

Posledně jsme jeli za policajty v koloně a svítili mlhovkami, vidět bylo víc než 20 aut v koloně dopředu i dozadu :-(

0/0
24.11.2016 15:13

P53e27t24r 32S85p46a27t43z54i83e32r85e56r 7294632125924

a pak jsou řidiči..a řidičky....které ani neví co to je mlhovka...zrovna včera u nás v servisu jsme měli paní...tak kolem 45 let věku...a technik se jí ptá...máte na autě vepředu mlhovky? a ona jen nechápavý výraz...tak se zeptá znovu...a paní ještě s víc nechápavým pohledem.."no..víte já ani nevím co to je".....nechápu jak tací řidiči můžou mít papíry..

+1/0
24.11.2016 8:27

K33a71r86e66l 11V36a68c16h33u91t 9433962939933

A co může technik dělat? - Když to bude frajer, tak dámě vysvětlí: Na co jsou, kde jsou, jak se používají - zapínají, vypínají... ;-) ... reklam je všude kolem, tak se může inspirovat a pohladit dušičku paní řidičky tím, že jí v superlativech opíše, o kolik líp se jí bude jezdit, když je bude umět správně používat. R^

0/0
24.11.2016 10:49

M74a48r51e17k 64H65r68u86b88y 6967272231818

Spis jde o to, co ridici s takovou neznalosti vubec delaji na silnici. Co jeste pani nezna? Prednost zprava? Jizdu v pruzich? Ze by pri jizde nemela telefonovat kamosce?;-)

Od toho tu technik vazne neni.

+1/0
25.11.2016 9:10

J50o69s41e73f 43Š47o57l15t51e97s 8544468930313

A proto dnes a denně potkávám na silnici lidi, kteří sice nemají denní svícení, ale zřejmě jim nefungují světla, protože i když je tma jak v pytli, tak nesvítí. Mlhovky by měli půlce populace odmontovat, protože je zapínají při sebemenším proužky mlhy a nevypnou je obvykle do konce jízdy. Mnohdy si říkám, proč se tam vlastně ty mlhovky dávají. Skutečná mlha, ve které jsou potřeba, je velmi zřídkakdy a tehdy je většinou tito lidé stejně zapomenou použít. Dále pak je velmi čisté naprosto tragické seřízení světel, xenony bez náklonového čidla (jsou totiž děsně „cool“, ale to náklonové čídlo je drahé...), trvale zapnutá dálková světla a podobně. Někdy si říkám, že bych uvítal automatické udělování pokut autem. Většinou mě to pak doma po pár hodinách přejde.

+10/0
24.11.2016 0:22

P88e87t52e33r 67M16o42l25n30á89r 8605764232949

som zúfalý z toho koľko blbcov jazdí zo zadnými hmlovkami v kolóne alebo vtedy keď už niekto ide za nimi,a nereagujú na nič aby ich vypli ,neskutočne to oslepuje hlavne v hmle

+8/0
23.11.2016 21:54

J16a58r14o26s40l93a93v 72L84e44b37e55d95a 3496389547300

Vzkaz pro ty, kteří tu brojí proti denním světlům nebo nechápou, k čemu jsou dobrá.

1) Protijedoucí auto se přibližuje součtem rychlostí vaší a jeho, tedy například 90+90=180; auto dojížděné se pohybuje relativní rychlostí rozdílovou, například 90-70=20. Je tedy jasné, že přední světla jsou mnohem důležitější, protože v prvním případě se srazíte rychostí 9x vyšší než ve druhém.

2) Chyba není v myšlence DLR, ale ve vohnoutských řidičích, kteří neumí rozsvítit, když je to zapotřebí. Ale to tady je od nepaměti, dříve nesvítili vůbec, dnes svíti aspoň denními.

3) Výmluvy na automatiku jsou dětinské, ta by mohla fungovat (skoro) 100% jen za cenu mnohem vyšší složitosti (= vyšší poruchovosti). normální řidič ji sice využívá, ale taky kontroluje, a když to není ono - právě v dešti nebo mlze, holt zasáhne ručně.

+4/−2
23.11.2016 21:54

V27l75a23d44i28s81l64a12v 91B91u88r92y28š77e36k 1889522887204

mě teda automatika funguje na 100%, jak je jen trochu snížená viditelnost, tak se zapínají potkávačky, vůbec by mě nenapadlo, že existují auta, která nepoznají že prší a nebo je mlha a jedou s denním svícením, ale když takové máte, tak vám věřím, mě stačí nějakej viadukt a už svítím, je otázka, jak můžou prodávat něco, co ovlivňuje bezpečnost a přitom to nefunguje

+1/0
23.11.2016 22:26

J13a59r73o18s86l61a42v 55L83e39b61e21d96a 3546769267570

Mám senzory na déšť a na světlo. Pokud není slunečno, taky mi auto přepne pod viaduktem.

Přesto jsou situace, kdy to nezvládnou. Spíš teda směrem k vypnutí, stavá se mi, že projedu tunelem na Hřebči směrem na Mortřebovou, po výjezdu mi už nezhasne, ačkoliv svítí slunce, jenže zezadu - to klidně 2 hodiny před západem slunce.

Takže je prostě nastavená nějaká intenzita osvětlení a hystereze a to se nedá ovlivnit (u mého auta), jedině bych mohl přelepit to čidlo :-)

Rozhodování není taky spřažené s rychloměrem, takže nebere v úvahu, že jedu 140 a v tříšti za autem se můžu ztrácet, protože dopředu má světla dost.

0/0
24.11.2016 9:15

J40a40r14o65s22l36a47v 75L26e46b94e90d47a 3446929887630

Jinak si myslím, že bez kamery nejde poznat, že je mlha - ta může být přízemní a seshora prosvítat slunce. Muselo by to zkoumat, jestli se dá zaostřit na nějakou vzdálenost.

+1/0
24.11.2016 9:19

V45l42a65d42i67s59l88a30v 52B14u46r24y72š45e86k 1469312337394

tak mě se stává, že někdy bych světla vypnul a ony ještě svítí, jinak ale to je samozřejmě otázka nastavení, nevím jak to přesně funguje, kamerku to má, rychlost to zohledňuje, dokonce to pozná, jestli jsme ve městě či vyjíždíme, pokud dnes jezdí auta bez řidiče, tak snad poznají i mlhu, řidič, když tam neni nic nezapne, pokud výrobce prodává auta s automatickým vnějším osvětlením, tak to musí samo fungovat, jinak je to poloautomatické, pak ale nevím k čemu to je, také je možné, že u některých levných či starých aut to může fungovat špatně, pak by měl ale výrobce uživatele o tom informovat, s tím zkušenosti nemám, znovu říkám, mě za mlhy svítí potkávací světla

0/0
24.11.2016 11:50

P61a72v36e43l 37B22o95r23m96a62n94n 5745257771408

Lebedo Lebedo.Sice součty Vám jdou celkem dobře,ale vůbec nevnímáte a nepopisujete jednu z nejzásadnějších situací na silnici,kdy je řidič nebezpečný tím,že vzadu nesvítí.A to jsou takové situace , kdy takový řidič jede mezi řidiči a ti vzadu svítí.Pak se při snížené viditelnosti(les,šero apod.)lehce stane, že není vidět.No a řidič,který hodlá osvětleného řidiče předjed najednou při předjíždění zjistí ,že je tam ještě jedno auto a nemá se kam zařadit. Kdyby nesvítil ani jeden oči by zaostřily,ale takto když nesvítí jeden mezi dvěma svítícími,tak se ostří špatně.A to je nebezpečné!!!

0/0
10.1.2017 12:41

J21a18r65o68s19l87a98v 28L96e63b12e87d78a 3246719607840

Bormanne Bormanne. Při snížené viditelnosti má každé vozidlo svítit aspoň tlumenými světly a vzadu. Při nesnížené viditelnosti je to zbytečné.

(To je tady celé, zbytek zajisté najdete v původním příspěvku sám, když si ho přečtete znova.)

0/0
10.1.2017 13:03

V71l65a55d36i33s46l52a45v 14B64u24r15y73š72e35k 1169162757774

automatická světla byla vymyšlena proto, protože jsou dokonalejší jako člověk, ten zapomene rosvítit, stroj nikoli, jestli některá automobilka prodává auta, která nepoznají že je mlha a svítí denním svícením, osobně jsem se s tím nesetkal, tak je otázka, jak získali homologaci, snad podvodem, rozhodně neobstojí argument, že automatika funguje jen někdy a někdy zase ne, takhle to prostě být nemá

+1/0
23.11.2016 21:12

J58i32n14d42ř97i70c48h 64Š23k50o44p37e35k 4955491470905

podle mě ta automatika zas tak dokonalá nebude, jinak by dávno byla běžná součástí aut a ta by se za dne např. nikdy nepřisvěcovala mlhovkou při zatáčení

0/0
23.11.2016 21:21

M41a87r75t13i11n 54P14l23z35á92k 2907569358204

Automatika reaguje na úroveň okolního světla. Když je mlha a přitom dostatek světla (jako třeba v pondělí odpoledne ve středních Čechách), tak prostě světla nesepne.

+1/0
23.11.2016 22:21

V29l90a66d28i86s11l27a89v 23B81u11r25y19š18e25k 1759232427844

mě teda sepne, to ale neznamená, že to tak u vašeho auta nemůže být, není důvod vám nevěřit, ale pak je to celkem na nic, takovej systém,

0/0
23.11.2016 22:41

M59a12r15t31i73n 44P95l21z50á50k 2447379448314

Tak mate citlivejsi automatiku. Ja mam nastavenou citlivost na stredni, na vysokou by mozna taky sepla, ale za jizdy jsem to nastaveni hledat a menit nechtel. To ale nic nemeni na tom, ze automatika nema jak poznat, jestli je mlha nebo jen silne zatazeno.

+1/0
24.11.2016 7:37

O82l26d49ř34i78c58h 33Š19t39ě71p65á94n84e77k 7892806506424

Ono je to v článku podle mne špatně napsané.

Nejde ani tak o automatické rozsvěcení světel , jako o tydýty , kteří mají denní svícení a myslí si, že když vidí oni , tak svití všude a správně.

Opak je bohužel pravdou.

+1/0
24.11.2016 1:55

M88a51r13t46i84n 94K55o76l45l65e89r 7551913975844

Já mám teda opačný zkušenosti, většinou potkávám auta, co jim svítí mlhovky, ale já žádnou mlhu nikde nevidím. :-/

+17/−2
23.11.2016 21:09

M74i84r38o66s51l14a12v 23V93y16k29o53u82p62i55l 3770606983415

Já spíše vnímám, zejména na D1,D2 šetřílky, kteří ač je mlha/zataženo/hustý déšť jedou s denním svícením a nejsou vidět z dostatečné vzdálenosti. Ušetří 0,00nic, ale riskuji.

+3/0
23.11.2016 20:41

M89a59r35t37i48n 13P68l88z13á41k 2207539958794

Třeba takové diodové denní svícení je viditelné líp jak potkávací světla.

+2/−1
23.11.2016 22:21

J66o28s35e84f 77Š36o48l82t31e59s 8624318490763

Zepředu určitě. Vzadu ovšem není.

+7/0
24.11.2016 0:24

J26i46n33d98ř94i66c70h 45Š71k26o49p63e20k 4935571260235

vzadu je za nesnížené viditelnosti zbytečné, za snížené nesmí být denní světla používána

0/0
25.11.2016 9:40

O48l11d27ř97i83c28h 38Š77t76ě81p36á38n84e60k 7322656446894

Hlavně vzadu, že.

Jste jeden z těch idiotů , kteří když vidí , tak vidět být nepotřebují?

+1/0
24.11.2016 1:57

M17a74r49t18i34n 63P27l63z24á89k 2297209358434

Obdivuhodná dedukce.

0/0
25.11.2016 8:27

J30i41n64d46ř31i48c47h 69Š51k71o66p80e19k 4225151800585

pokud stále platí, že denní svícení bylo zavedeno proto, aby byla lépe vidět auta v protisměru, proč je nutné, aby auta svitila za nesnížené viditelnosti i vzadu ? To jako běžně auta couvají ?

0/0
26.11.2016 16:04

J55i45n54d49ř90i58c31h 46Š12k17o64p17e12k 4445561490715

Velkou hrozbou se ukazují být světla pro denní svícení.

No stěžovat si na neviditelnost denních v mlze je stejně hloupé jako stěžovat si na oslňování dálkovými

Prostě světla nejsou problém, hrozba, problém je jejich nesprávné používání a je, jestli se jedná o mlhovky, obrysovky nebo dálkový

+4/0
23.11.2016 18:04

V90l63a22d84i95s92l27a49v 92B39u94r29y82š67e18k 1789452797284

jakej problém, jaký používání, to se týká automatických světel, který prej mlhu nepoznají, řekl bych, že ty v mým autě jo, se světli nic nedělám, ani nevím jestli to jde a ani mě to nezajímá, svítí si to samo a nevím, jak bych je měl používat, dokonce si to zapne i dálkový, když je potřeba, dnes je jiná doba, časy, kdy se něčím někde točilo jsou dávno pryč

+1/−7
23.11.2016 18:55

J75i21n82d38ř57i81c23h 45Š13k23o11p10e74k 4275961370195

i když má člověk automatické přepínání a zapínání světel, pořád odpovídá on za to, že auto svítí takovými světly, kterými v dané situaci má

+8/0
23.11.2016 19:02

V87l41a15d51i25s53l71a75v 63B38u33r70y83š88e35k 1329722207234

každej člověk odpovídá za spoustu věcí, rozhodně ale kvůli tomu nebudu kontrolovat co mě svítí a nesvítí na autě, pokud bych zjistil, že auto za mlhy nesvítí, tak to budu řešit v autorizovaným servisu a ne tím, že v mlze zastavím a budu se snažit rosvítit světla, ale jak říkám, mě světla za mlhy svítí, takže nemám důvod se znepokojovat

0/−9
23.11.2016 20:15

J19i49n75d80ř81i90c26h 74Š75k41o67p20e94k 4355121360305

kontroluj si co chceš, to nic nemění na tom, že když budeš ve dne svítit díky automatice např. dálkovýma, tak tě stejně pokuta nemine.

+5/0
23.11.2016 21:19

V35l55a10d57i53s15l85a96v 34B19u79r49y89š85e65k 1769312557364

pokud díky automatice budu svítit ve dne dálkovýma, tak mě pokuta nemine, myslím, že bys mě ji i přál, ale pak hned půjdu do prodejny, kde jsem auto koupil a budu se dožadovat opravy, případně vrácení peněz za vadný výrobek, soud bych jistě vyhrál, také budu chtít náhradu škody, která mě vznikla v souvislosti s používáním vadného výrobku, nikde v manuálu není, že bych měl něco někde přepínat a prodavač mě řekl, že se o vnější osvětlení nemám starat

0/−3
23.11.2016 22:34

J95o24s40e75f 83Š85o61l80t37e36s 8954508570423

U soudu to projedeš jak žhavej nůž máslem, chytráku.

+2/0
24.11.2016 0:26

V35l74a28d15i37s21l25a66v 11B42u10r40y18š98e20k 1219822977214

pokud mě policie potvrdí, že výrobek nefungoval správně a budu mít rozhodnutí ze správního řízení, že svítil ve dne dálkovými světli, tak to jistě neprojedu, to žiješ v bludu, oprava a náhrada škody bude následovat

0/0
24.11.2016 12:09

J70o59s46e49f 93Š28o29l27t18e44s 8484918820153

Ne, nebude. Oprava možná, pokud to bude v záruce. Ale odškodnění ani náhodou, za stav vozidla zodpovídá majitel, ne jeho servis ani výrobce vozidla.

0/0
24.11.2016 12:12

V30l84a58d53i60s63l54a93v 94B83u32r76y72š73e78k 1819262647454

tak hlavně je blbost se o tom bavit, protože auto dálkovýma světlama svítit ve dne nezačne, pokud ano, tak je to taková porucha na vozidle, kterou nejsem schopen na silnici opravit a pak můžu podle zákona s touto závadou dojet do opravny

0/0
24.11.2016 12:28

J14i18n48d16ř55i11c95h 92Š72k33o82p95e21k 4255811640475

to platí max. u některých závad, u závad, které způsobí nezpůsobilost auta pro provoz samozřejmě musíš auto nechat odtáhnout

0/0
24.11.2016 14:05

V55l66a88d13i36s48l82a72v 74B25u45r13y62š71e39k 1409522757584

to platí o závadách na vnějším osvětlení, řidič při tom musí dbát zvýšené opatrnosti a neohrozit ostatní účastníky silničního provozu, nic bych neodtahoval, případně bych nechal rozhodnout autorizovaný servis, možná by jednodušší než odtah bylo třeba vyjmout žárovky z dálkových světel, které by nechtěly zhasnout

0/0
24.11.2016 17:20







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.