Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Lidé nechápou autonomní auta. Podpora od „ajťáků“ tomu nepomůže

Jako každá nová technologie mají samořiditelná auta své příznivce a odpůrce. Příznivci se rekrutují hlavně z řad nové generace, která vyrůstá na chytrých telefonech. To, že jsou auta čím dál více IT záležitostí, tomu ještě pomáhá. Jenže tahle slepá podpora pramení i v určité nepochopení a to na více frontách.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J77a62r40o55m35i75r 56H26o53b41l95i56k 1175957925

V dohledné budoucnosti bude potřeba v autě řidič. Když ne na řízení, tak na dohled nad fungováním vozu a právní odpovědnost za případně způsobené škody. Bezšoférovské (a ještě k tomu komerční) fungování může fungovat jen v zabezpečených jízdních koridorech s maxmálním vyloučením náhodných jevů (zvěř, děti, cyklisti, neautonomní auta,...). Použitelné zkušenosti k tomu jsou - letecká i kolejová doprava, omezeně i námořní provoz - tam všude je už roky běžné, že standardní provoz běží autonomně, ale pod dohledem, protože neočekávané nelze naprogramovat.

0/0
1.12.2016 9:12

P47e60t83r 44Š24t11ě18p 2873303230426

Ja jako "ajtak" jsem naopak proti tomu, aby jakykoliv software ridil moje auto, dum nebo zivot - protoze z praxe moc dobre vim, jak mizerne je vetsina SW napsana a jak vyrobci flinkaji podporu a aktualizace svych produktu.

0/0
1.12.2016 9:06

D15a88v36i32d 38M20a61l37i95n21a 1680623450263

Funkci "autonomního letadla" vyzkoušeli už Francouzi na Caravelle v 60 letech. Letadlo dokázalo "samo" odstartovat, uletět trať a zcela zvládlo přistání, bez zásahu pilota. Proč tedy jsou stále v kokpitu letadla piloti? Samozřejmě se jedná o zodpovědnost! Programátoři jsou schopni naprogramovat vozidlo na standartní postupy. Ale jak jsou tyto stroje naprogramovány pro případy krizových situací? To jako napíší posádce "Sorry error - restart"? Jako příklad odpovědnosti bych použil dítě. Je to nevyzpytatelný tvor, který Vám může ve městě kdykoli vběhnout pod kola a potom třeba ani brždění nepomůže a člověk, který nechce způsobit neštěstí to vozidlo raději někam strhne i za cenu třeba nárazu do pevné překážky s rizikem vlastního ohrožení. Jak bude naorogramovaný stroj? Koho ohrozí? Dítě, nebo posádku? A kdo za taková rizika přebere odpovědnost? To už ukazují ty nehody autonomních vozidel dnes. Všichni ti IT experti od nich dávají ruce pryč a nikdo za nic nemůže. Takže Sorry - error.

0/0
1.12.2016 2:58

M76i35c17h29a84l 66H81a85v32l86e33n55a 5489722712177

Jsem trochu z oboru, tak pridam par postrehu:

1) ta technologie je bliz, nez si vetsina lidi mysli, realne za 5-10 let bude dostupna na vetsinu aut (to neznamena, ze bude s oblibou prijimana)

2) alespon v prvnich verzich bude auto spolehat na velmi podrobne mapy, ktere budou prakticky denne aktualizovany, proto jizda za spatnych podminek (dest, mlha, ...) bude vlastne bezpecnejsi (kamery nejsou hlavnim zdrojem informace pro rizeni, krome mapy tam budou i dalsi senzory)

3) asi nejpodstatnejsi vyhodou tech aut (ze socialniho/ekonomickeho hlediska) bude to, ze budou umet jezdit i prazdna, t.j. odjedou si zaparkovat domu, pripadne vyzvednout nekoho dalsiho z rodiny - celkove bude stacit mene aut a nebude potreba parkovat v centrech mest

4) hlavni soucasnou nevyhodou je prilisna konzervativnost (ohleduplnost) algoritmu: pri agresivnejsim stylu jizdy ostatnich prakticky bez sance zapojit se do provozu, stejna cesta trva dele nez lidskemu ridici a podobne, ale i na tom uz se intenzivne pracuje

+1/0
30.11.2016 23:16

M76i28l71a61n 45N10ě32m38e70c 1275200226436

Ze kterého oboru? Z automotive, nebo z IT? Hádám, že z toho druhého.

0/0
30.11.2016 23:40

M59i46l93a40n 63N97ě66m45e49c 1175500136476

Já stejně moc nevěřím tomu, že je to v dohledné době reálné. A že jsou z takové vize nadšení zrovna ajťáci, ve mně tenhle dojem jen posiluje.

V první řadě bych řekl, že se s tím začíná ze špatného konce. Jestli je to taková brnkačka, proč už třeba nejsou dávno automatizovaná veškerá kolejová vozidla? U těch je to přece řádově jednodušší problém - trasa je předem daná, přesná trajektorie vymezená kolejemi, zbývá jen hlídat rychlost a nenadálé překážky v jízdní dráze a nastavení výhybek.

Dovedu si představit podobný vývoj, jaký už dlouho probíhá u letadel. Dokud jde všechno podle plánu a technika šlape, jak má, je autopilot mnohem přesnější než člověk. Jenže nedokáže řešit nestandardní situace, takže stejně potřebuje velice kvalifikovaný a soustředěný dohled.

Podobně asi zvládne robotické auto skvěle jízdu po dálnici nebo popojíždění v kolonách a po městě. I tak je ale představa "řidiče", který si cestou nerušeně čte, dost naivní.

A navíc, co třeba cena a spolehlivost takových vehiklů? Už teď dokáže celé auto vyřadit z provozu jedna nespokojená krabička, která hlídá některou dílčí funkci. Až to bude mít vlastní mozek napojený na x elektronických senzorů, nelze očekávat nic menšího než pravé peklo.

0/0
30.11.2016 21:54

V20i81l69é63m 91P17ř21í58h95o96d83a 2944179253897

Já to vidím tak, že nejvyšší formou vývoje autonomních vozidel bude veřejná hromadná doprava.;-D

+1/0
30.11.2016 21:27

M16a95r55t94i64n 74V19a53j72s19a54r 5429173186206

Zkušenosti Googlu z provozu jeho testovacích aut jsou takové, že řidiči jsou při prvních jízdách velmi ostražití a autu nedůvěřují. Jakmile ale uvidí, že auto uspokojivě zvládlo pár obtížných situací, karta se obrací a řidiči začínají autu bezmezně věřit. Zejména na základě téhle zkušenosti se proto Google snaží vytvořit technologii, která bude stoprocentně autonomní od samého začátku.

Tesla není autonomní auto, má jen velmi sofistikovaný asistenční systém. A ten první mrtvý řidič doplatil přesně na to rizikové chování, které Google, na rozdíl od Tesly, dokázal u řidičů rozpoznat.

+2/0
30.11.2016 20:57

J81i31r53k93a 96H83o28n87c56ů 2564304351488

A co my, kteří rádi řídíme? My, kteří se prostě jedou jen tak, bez cíle, projet, protože je to zábava?

+4/0
30.11.2016 20:39

J86a96k42u79b 13N59e30b59u10r53k57a 6515557160599

To je stejný jako se silniční cyklistikou. Tu by někdo taky nejraději zrušil, protože to nechápe :)

0/0
30.11.2016 20:48

M19i28l97a66n 26N88ě88m72e22c 1845700946196

Nadšení řidiči vymřou dřív, než se tohle zavede. Už teď je pro spoustu lidí důležitější, jestli se dá na palubní desce dobře šmatlat po pořádně velkém displeji, než jak to celé funguje a jezdí.

0/−1
30.11.2016 22:00

K21a37r16e17l 28B88l27á34h31a 1565986371149

Mám pocit, že až najezdíte dostatečný počet kilometrů, tak vás to přestane také bavit. Každý má tu vzdálenost nastavenou jinak ale každý jí má. No a pro ty, kterým to vydrží moc dlouho by mohly sloužit různé okruhy, na kterých by se dostatečně vyřádili ;-)

0/0
4.12.2016 12:26

J60a61k71u53b 50N48e42b71u81r96k46a 6115377800709

Buď je zavést plošně na vyhrazených komunikacích jako centrálně řízené řešení, nebo to nemá smysl. UI auta nikdy nebude dokonalá a bezchybná v interakci s náhodnými vlivy (chodci, cyklisti, ostatní auta, atd.)

+1/0
30.11.2016 20:36

K18a52r16e90l 73B58l63á89h41a 1295446481869

A vy jste schopen (jako řidič) reagovat na to, když vám někdo vběhne pod kola? Myslím si, že elektronika bude vždycky rychlejší než vy.

0/0
4.12.2016 12:28

V70i91t 93O75t20a26h60a83l 5225590239264

Automatická auta se první prosadí pro automatickou přepravu nákladu (náhrada kamioňáků) - a možná i přestanou prasit při předjíždění na D1. Následně ve formě služby- taxi a MHD.

nejsem tak docela přesvědčen, jestli je vůbec správná cesta autonomní vůz "vlastnit". Spíše se dle mého bude civilizace ubírat formou pronájmu autonomních taxíků bez řidiče. veškeré právní náležitosti bude levněji řešit firma pro celý vozový park a ne soukromá osoba.

Trend (v mnoha oborech) jednoznačně směřuje k užívání věcí jako služeb a ne k jejich vlastnictví.

+5/0
30.11.2016 17:11

J54a69r78o64s34l20a81v 87P88e52l60d47a

Uživatel požádal o vymazání
+4/0
30.11.2016 18:03

R56o30b23i86n 12Ž18i63ž18k29a 2968334936366

A) cílová skupina pronájmu nikdy nebudou lidi, co mají auto jako druhý obývák a potřebujou v něm mít stromeček. Budou to lidi, co potřebují třikrát za rok převézt ikeastolek a čtyřikrát zajet za rodinou do Ledečka. Auto by uživili, ale osobně se jim nevyplatí protože B)

B) Auta stráví většinu času svého života na parkovišti nebo v garáži. Pokud to nemáme vyloženě jako součást povolání, pak se těžko dostaneme nad průměr hodinu vozoprovozu denně. Sdílená auta umožní tohle číslo dost podstatně navýšit a tím snížit náklady na hodinu provozu a tedy i možnou cenu pro koncáka.

.

Myšlenka čištění je docela zajímavá. Asi bych to řešil kamerou, (ideálně takovou, která se zapne pokaždé když auto není obsazené) a možností při příjezdu vozidlo odmítnout nebo ještě lépe při odchodu říct, že vozidlo potřebuje údržbu.

+1/0
30.11.2016 18:32

J54a16n 61K70á53r57n67í93k 6405604417182

Jo, už vidím, jak si ráno půjčuju auto, vleču do něj dvě dětské sedačky, odjedu do školky, školy, práce, a auto vyprázdním, abych to odpoledne zas cpal do jiného auta. Nehledě na to, že skoro všichni pracujeme a vozíme ratolesti do školy zhruba ve stejnou dobu, takže by to byla po ránu asi bitka...

+2/0
30.11.2016 19:22

Ř29e62h63o20ř 38V15l81a12s51á25k 2714694391706

Ano, rodina s dětmi, která používá auto každodenně, opravdu nebude ta společenská skupina, která hromadně přejde na půjčování.

Ale to je zlomeček společnosti. Typický člověk taxikaří dvě děti tak deset až patnáct let svého života.

0/0
30.11.2016 19:46

R35o56b14i62n 45Ž50i80ž41k40a 2828374806376

Souhlasím, že špička bude narvaná (a tedy asi km dražší, jak bych chápal fungování těchhle služeb).

Na druhou stranu proč by dětská sedačka nemohla být součást výbavy těch vozítek?

A proč by koneckonců nemohl provozovatel s tímhle počítat a poslat po příslušných adresách školní svozové mikrobusy - v tomhle případě klidně vybavené dozorem.

Samozřejmě jako cokoliv to není pro každého, ale podle mě to spektrum je širší než by se mohlo zdát.

0/0
30.11.2016 21:49

K81a17r89e87l 36B82l35á70h98a 1435556641869

Jaké půjčování? Objednáte si na internetu přistavení auta na 7:00 před váš dům, včetně 2 dětských sedaček ...

0/0
4.12.2016 12:31

M94a88r53e51k 64M46a97l83ý 1272968671820

Pokud (vašimi slovy) potřebuji "třikrát za rok převézt ikeastolek a čtyřikrát zajet za rodinou do Ledečka", tak si od Ikea půjčím jejich náklaďáček za pár korun (určitě to bude levněji než sdílené auto) a čtyřikrát za rok to přežiju ve vlaku, případně taxi.

Pokud by byla poptávka po sdílených autech (dnes samozřejmě klasická auta, co se musí řídit), tak už tady někdo je a tuto službu poskytuje. Zachytil jsem nějaké náznaky, ale ve větším rozsahu se, myslím, toto zatím neuchytilo. Protože na klasické půjčení je tady pujčovna a ta sdílená auta byla cenově na km provozu dražší než vlastnictví nějakého normálního auta.

+1/0
30.11.2016 19:57

R55o78b72i77n 80Ž31i79ž54k77a 2118734686176

tak ta Ikea byl jen příklad :-)

.

Problém půjčovny: Je drahá, protože její auta také často jen stojí (buď v půjčovně, nebo když je máte půjčené a zrovna je nepoužíváte).

.

Problém půjčovny + sharingu: Auto nemáte před barákem, ale někde na druhém konci města. Půjčovna vám je ještě může přivézt, ale znamená to zaplatit cestu dvěma zaměstnancům.

.

A pokud jde o cenu na km, i dneska je půjčovna levnější - do určitého počtu kilometrů. Jde o to tohle číslo zvednout :-)

0/0
30.11.2016 21:44

M81a80r13e87k 98M85a15l28ý 1892858931460

A myslíte, že carsharing odstraní tyto problémy? Dostupnost auta ihned a kdy chci, cenu...?

Koukněte na car sharing tady:

https://www.car4way.cz/

Např. cena za 160 km cestu na rodinný výlet na 12 hodin (v rámci jednoho dne) vychází cena Rapidu 1474 KČ! Takové náklady na km nemám ani se svým Volvem S80 a to je jiná kategorie :-) Myslíte, že když přijdou nová autonomní auta, tak bude cena oproti vlastnictví příznivější? Nemyslím. Nebo... možná tak pro 5-10 procent lidí, kteří auto nepotřebují. Otázka je, jestli to bude zajímavé provozovat. Uvidíme...

+2/0
1.12.2016 9:28

K50a39r84e26l 90B83l33á72h90a 1675986781919

Všechno bude jenom otázkou ceny a tím poptávky. Pokud cena za sdílení auta bude ekonomicky výhodná, tak se toto řešení prosadí. V dnešní době si půjčit auto je ekonomicky nevýhodné.

0/0
4.12.2016 12:33

M36a65r73e42k 17M49a20l51ý 1772948381250

Přesně tak,uvidíme...

0/0
4.12.2016 14:48

Ř12e23h19o68ř 95V50l59a81s91á86k 2844384241916

Tak jasně že to bude postupné. A ti více srostlí se svým autem, kteří ho používají často, se ho nezbaví.

Ovšem naopak sváteční řidič z města s drahým parkováním, ten zlevnění a zpohodlnění půjčoven ocení a dá jim rád přednost.

0/0
30.11.2016 18:34

M98a13r38e41k 53M73a86l56ý 1782358281660

A co brání těm svátečním řidičům z města s drahým parkováním už dnes, aby se těch aut zbavili a namísto toho si vždy při potřebě auta půjčili auto z půjčovny? Těch už je dnes dost...

+1/0
30.11.2016 19:59

K94a19r53e16l 22B78l31á48h11a 1715956661489

Podle mne je to zatím 1) nepohodlné 2) drahé 3) nejisté (na poslední chvíli nemusíte sehnat vhodné auto

0/0
4.12.2016 12:35

M10a87r97e37k 84M63a29l27ý 1632608171450

Přesně tak. A už dnes existuje i car sharing a ten taky toto neřeší. Nevím jestli to v budoucnu bude lepší, car sharing bude zřejmě vždy o kompromisech, jako nouzovka a přepravní potřeby nesplní tak, jako vlastnictví auta. Ale nechám se překvapit.

0/0
4.12.2016 14:50

L83u90d62v34í88k 38G95a17j70d21o29š21í21k 2185613174782

To je vzdálená budoucnost, kdy budou auta bez autonomního řízení zakázána v provozu. Tomu bude muset předcházet nějakých 30 let, kdy auta bez autonomního řízení bude zakázáno vyrábět a prodávat.

Čili nemyslím, že se toho dožijete. :-)

0/0
30.11.2016 19:05

Ř60e59h11o65ř 44V86l34a85s68á79k 2974424131746

Ono to asi nebude nikdy. Tedy mimo dálnice. Když smí na silnici v zásadě nepředvídatelný kočár tažený koňmi, kteří se mohou kdykoliv splašit...

Dálnice, to je jiná.

0/0
30.11.2016 19:47

M91a89r55t15i43n 46H57o48r46á17k 9383529924

Já si myslím, že část populace by mohla v budoucnsoti skutečně auto používat jako službu.

Zda všichni, to se mi jeví ještě jako daleká budoucnost.

0/0
30.11.2016 22:16
Foto

J52a21k65u55b 80M56e84l82z34o27c47h 6635515365362

Ti, co hodně pracujou, to určitě oceněj, protože ušetřit třeba hodinu dvě denně, může pro ně znamenat víc času na rodinu, zábavu nebo třeba odpočinek. Navíc bude ještě dlouho trvat, než to bude natolik autonomní, že už tam nebude ani volant a nepůjde to přepnout z "autonomního" režimu jen na "asistenční" mód ...

0/0
30.11.2016 16:44

T72o78m26á46š 28L28u15d12v45í24k 1110617294372

Někdo snídá a do si čistí zuby a ještě se u toho sprchuje aby byl v práci brzo ráno a mohl mít odpoledne volno. Pak stráví 8 hodin v práci a má celé odpoledne volno. A někdo tu samou práci udělá za 2 hodiny a má volno celý den.

0/−1
30.11.2016 17:15
Foto

J57a81k92u50b 93M90e68l60z63o36c44h 6735575575622

A co z toho jako vyplývá???

0/0
30.11.2016 17:25

T33o31m98á52š 85L25u65d54v17í89k 1360337914592

Že ti co hodně pracují by měli spíš zefektivnit svou pracovní dobu než tu nepracovní? Lepší bude v práci strávit méně času než v práci odpočívat.

0/−1
30.11.2016 17:36
Foto

J52a45k42u83b 30M14e88l88z80o58c85h 6425805195642

Ty asi vůbec nemáš ponětí o tom, co to je hodně pracovat. Já tu nemluvím o lidech, co předstírají práci, ale o těch, co skutečně pracují třeba i 16 hodin denně ...

0/0
30.11.2016 17:48

T82o91m83á40š 54L87u60d76v40í29k 1830717664362

Právě lidé co předstírají práci pracují nejdéle. Jednou se třeba dopracujete k 24 hodinám denně.

0/−1
30.11.2016 17:51
Foto

J95a85k10u41b 36M70e75l90z38o25c72h 6425285415192

Ty asi pracuješ někde na úřadě, co?

0/0
30.11.2016 19:31

Ř71e37h38o33ř 72V96l34a53s40á18k 2284974561806

To je úplně irelevantní. Ať už trávím prací dvě hodiny denně nebo dvanáct hodin denně, tak co nejméně z toho zbytku chci trávit kroucením volantem na přecpaných silnicích.

+1/0
30.11.2016 18:37

M17a88r84e15k 27M23a31l89ý 1552808761370

A nutí vás někdo "kroutit volantem"? Nevím teda, kde bydlíte, ale snad tam jezdí MHD, vlak, taxi...

0/0
30.11.2016 20:02

F21r25a91n12t38i24š27e57k 97M20o21r43a38v13e32c 8877744872

To je zase otázka komfortu, času a peněz.

0/0
30.11.2016 21:13
Foto

J95a61k57u92b 80M43e65l52z43o36c91h 6575155485762

To je zase argumentace, bych blil ... já třeba jedu do práce většinou tak půl hodiny, MHD by mi to trvalo 1:42 hod, takže buď jedu denně hodinu autem nebo 3,5 hodiny sockou a to je začátek i konec mojí cesty v těsný blízkosti Prahy. Dál od měst to bude ještě horší ... a to nepočítám cesty za zákazníkama, na pobočky a další místa, kde něco potřebuju zařídit. Kdyby za mě řídilo auto, tak zvládnu udělat mnohem víc práce a budu mít víc času na děti, zábavu, sport, odpočinek, ...

0/0
2.12.2016 14:00

M90a30r95e42k 25M26a26l69ý 1422638581900

Vždyť já taky všude jezdím autem... to byla reakce na Vlasáka, že si stěžuje, že tráví spoustu času "kroucením volantem na přecpaných silnicích." Tak jsem mu řekl, že nemusí, že může použít MHD. Já budu raději kroutit volantem. Co se vám na mé reakci nezdá???

0/0
3.12.2016 21:59

K73a92r82e84l 27B66l66á16h88a 1415596671979

V mnoha případech je použití MHD nepohodlné nebo nevhodné.

0/0
4.12.2016 12:36

M30a93r57e73k 23M71a28l63ý 1372888361400

Ano, já taky všude jezdím aute. Ale nestěžuji si pak, že musím kroutit volantem. Něco za něco.

0/0
4.12.2016 14:51

J67a77r54d80a 45S40o33k48o79l 1176618681421

Jsem rád že žijí v době kdy mohu řídit auto.V

+15/−1
30.11.2016 16:30
Foto

J18a72r87o80s20l84a40v 63R81e56z27n95i74k 1839882447285

A ja doufam, ze se doziji doby, kdy to delat nebudu muset :). (Ne, taxik neni odpoved).

+2/−1
30.11.2016 16:40

F55r39a54n94t90i35š97e37k 43B60l24a36ž74e80k 6237505229543

Každej jsme nějakej:-)

+1/0
30.11.2016 17:11







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.