Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Lidé nechápou autonomní auta. Podpora od „ajťáků“ tomu nepomůže

Jako každá nová technologie mají samořiditelná auta své příznivce a odpůrce. Příznivci se rekrutují hlavně z řad nové generace, která vyrůstá na chytrých telefonech. To, že jsou auta čím dál více IT záležitostí, tomu ještě pomáhá. Jenže tahle slepá podpora pramení i v určité nepochopení a to na více frontách.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J18a54r48o37m56i41r 83H65o97b26l64i46k 1835367245

V dohledné budoucnosti bude potřeba v autě řidič. Když ne na řízení, tak na dohled nad fungováním vozu a právní odpovědnost za případně způsobené škody. Bezšoférovské (a ještě k tomu komerční) fungování může fungovat jen v zabezpečených jízdních koridorech s maxmálním vyloučením náhodných jevů (zvěř, děti, cyklisti, neautonomní auta,...). Použitelné zkušenosti k tomu jsou - letecká i kolejová doprava, omezeně i námořní provoz - tam všude je už roky běžné, že standardní provoz běží autonomně, ale pod dohledem, protože neočekávané nelze naprogramovat.

0/0
1.12.2016 9:12

P28e35t75r 39Š70t94ě41p 2273373410206

Ja jako "ajtak" jsem naopak proti tomu, aby jakykoliv software ridil moje auto, dum nebo zivot - protoze z praxe moc dobre vim, jak mizerne je vetsina SW napsana a jak vyrobci flinkaji podporu a aktualizace svych produktu.

0/0
1.12.2016 9:06

D30a35v78i14d 35M51a76l84i45n22a 1570473680453

Funkci "autonomního letadla" vyzkoušeli už Francouzi na Caravelle v 60 letech. Letadlo dokázalo "samo" odstartovat, uletět trať a zcela zvládlo přistání, bez zásahu pilota. Proč tedy jsou stále v kokpitu letadla piloti? Samozřejmě se jedná o zodpovědnost! Programátoři jsou schopni naprogramovat vozidlo na standartní postupy. Ale jak jsou tyto stroje naprogramovány pro případy krizových situací? To jako napíší posádce "Sorry error - restart"? Jako příklad odpovědnosti bych použil dítě. Je to nevyzpytatelný tvor, který Vám může ve městě kdykoli vběhnout pod kola a potom třeba ani brždění nepomůže a člověk, který nechce způsobit neštěstí to vozidlo raději někam strhne i za cenu třeba nárazu do pevné překážky s rizikem vlastního ohrožení. Jak bude naorogramovaný stroj? Koho ohrozí? Dítě, nebo posádku? A kdo za taková rizika přebere odpovědnost? To už ukazují ty nehody autonomních vozidel dnes. Všichni ti IT experti od nich dávají ruce pryč a nikdo za nic nemůže. Takže Sorry - error.

0/0
1.12.2016 2:58

M87i68c50h81a20l 85H21a44v70l22e13n83a 5869192192767

Jsem trochu z oboru, tak pridam par postrehu:

1) ta technologie je bliz, nez si vetsina lidi mysli, realne za 5-10 let bude dostupna na vetsinu aut (to neznamena, ze bude s oblibou prijimana)

2) alespon v prvnich verzich bude auto spolehat na velmi podrobne mapy, ktere budou prakticky denne aktualizovany, proto jizda za spatnych podminek (dest, mlha, ...) bude vlastne bezpecnejsi (kamery nejsou hlavnim zdrojem informace pro rizeni, krome mapy tam budou i dalsi senzory)

3) asi nejpodstatnejsi vyhodou tech aut (ze socialniho/ekonomickeho hlediska) bude to, ze budou umet jezdit i prazdna, t.j. odjedou si zaparkovat domu, pripadne vyzvednout nekoho dalsiho z rodiny - celkove bude stacit mene aut a nebude potreba parkovat v centrech mest

4) hlavni soucasnou nevyhodou je prilisna konzervativnost (ohleduplnost) algoritmu: pri agresivnejsim stylu jizdy ostatnich prakticky bez sance zapojit se do provozu, stejna cesta trva dele nez lidskemu ridici a podobne, ale i na tom uz se intenzivne pracuje

+1/0
30.11.2016 23:16

M36i20l95a45n 21N57ě86m92e90c 1235680976906

Ze kterého oboru? Z automotive, nebo z IT? Hádám, že z toho druhého.

0/0
30.11.2016 23:40

M12i70l86a16n 92N82ě35m89e44c 1275540976856

Já stejně moc nevěřím tomu, že je to v dohledné době reálné. A že jsou z takové vize nadšení zrovna ajťáci, ve mně tenhle dojem jen posiluje.

V první řadě bych řekl, že se s tím začíná ze špatného konce. Jestli je to taková brnkačka, proč už třeba nejsou dávno automatizovaná veškerá kolejová vozidla? U těch je to přece řádově jednodušší problém - trasa je předem daná, přesná trajektorie vymezená kolejemi, zbývá jen hlídat rychlost a nenadálé překážky v jízdní dráze a nastavení výhybek.

Dovedu si představit podobný vývoj, jaký už dlouho probíhá u letadel. Dokud jde všechno podle plánu a technika šlape, jak má, je autopilot mnohem přesnější než člověk. Jenže nedokáže řešit nestandardní situace, takže stejně potřebuje velice kvalifikovaný a soustředěný dohled.

Podobně asi zvládne robotické auto skvěle jízdu po dálnici nebo popojíždění v kolonách a po městě. I tak je ale představa "řidiče", který si cestou nerušeně čte, dost naivní.

A navíc, co třeba cena a spolehlivost takových vehiklů? Už teď dokáže celé auto vyřadit z provozu jedna nespokojená krabička, která hlídá některou dílčí funkci. Až to bude mít vlastní mozek napojený na x elektronických senzorů, nelze očekávat nic menšího než pravé peklo.

0/0
30.11.2016 21:54

V63i65l11é50m 63P67ř75í68h84o47d51a 2334349393817

Já to vidím tak, že nejvyšší formou vývoje autonomních vozidel bude veřejná hromadná doprava.;-D

+1/0
30.11.2016 21:27

M56a90r95t27i23n 52V68a51j25s77a93r 5359823856906

Zkušenosti Googlu z provozu jeho testovacích aut jsou takové, že řidiči jsou při prvních jízdách velmi ostražití a autu nedůvěřují. Jakmile ale uvidí, že auto uspokojivě zvládlo pár obtížných situací, karta se obrací a řidiči začínají autu bezmezně věřit. Zejména na základě téhle zkušenosti se proto Google snaží vytvořit technologii, která bude stoprocentně autonomní od samého začátku.

Tesla není autonomní auto, má jen velmi sofistikovaný asistenční systém. A ten první mrtvý řidič doplatil přesně na to rizikové chování, které Google, na rozdíl od Tesly, dokázal u řidičů rozpoznat.

+2/0
30.11.2016 20:57

J91i50r46k35a 93H30o91n49c59ů 2114314311268

A co my, kteří rádi řídíme? My, kteří se prostě jedou jen tak, bez cíle, projet, protože je to zábava?

+4/0
30.11.2016 20:39

J32a45k82u68b 52N53e42b53u30r37k84a 6425937240849

To je stejný jako se silniční cyklistikou. Tu by někdo taky nejraději zrušil, protože to nechápe :)

0/0
30.11.2016 20:48

M72i69l41a92n 81N92ě54m10e85c 1975440616646

Nadšení řidiči vymřou dřív, než se tohle zavede. Už teď je pro spoustu lidí důležitější, jestli se dá na palubní desce dobře šmatlat po pořádně velkém displeji, než jak to celé funguje a jezdí.

0/−1
30.11.2016 22:00

K50a46r25e90l 31B52l28á79h93a 1345826391539

Mám pocit, že až najezdíte dostatečný počet kilometrů, tak vás to přestane také bavit. Každý má tu vzdálenost nastavenou jinak ale každý jí má. No a pro ty, kterým to vydrží moc dlouho by mohly sloužit různé okruhy, na kterých by se dostatečně vyřádili ;-)

0/0
4.12.2016 12:26

J47a71k23u61b 92N98e15b16u76r88k68a 6385497320769

Buď je zavést plošně na vyhrazených komunikacích jako centrálně řízené řešení, nebo to nemá smysl. UI auta nikdy nebude dokonalá a bezchybná v interakci s náhodnými vlivy (chodci, cyklisti, ostatní auta, atd.)

+1/0
30.11.2016 20:36

K44a95r69e17l 90B77l12á83h21a 1925216511949

A vy jste schopen (jako řidič) reagovat na to, když vám někdo vběhne pod kola? Myslím si, že elektronika bude vždycky rychlejší než vy.

0/0
4.12.2016 12:28

V15i77t 44O58t63a38h55a82l 5865330149454

Automatická auta se první prosadí pro automatickou přepravu nákladu (náhrada kamioňáků) - a možná i přestanou prasit při předjíždění na D1. Následně ve formě služby- taxi a MHD.

nejsem tak docela přesvědčen, jestli je vůbec správná cesta autonomní vůz "vlastnit". Spíše se dle mého bude civilizace ubírat formou pronájmu autonomních taxíků bez řidiče. veškeré právní náležitosti bude levněji řešit firma pro celý vozový park a ne soukromá osoba.

Trend (v mnoha oborech) jednoznačně směřuje k užívání věcí jako služeb a ne k jejich vlastnictví.

+5/0
30.11.2016 17:11

O55d57s72t56r56a62n80ě29n50ý 44U96ž64i74v47a75t44e87l

Uživatel požádal o vymazání
+4/0
30.11.2016 18:03

R11o67b81i56n 20Ž11i98ž53k19a 2738204766936

A) cílová skupina pronájmu nikdy nebudou lidi, co mají auto jako druhý obývák a potřebujou v něm mít stromeček. Budou to lidi, co potřebují třikrát za rok převézt ikeastolek a čtyřikrát zajet za rodinou do Ledečka. Auto by uživili, ale osobně se jim nevyplatí protože B)

B) Auta stráví většinu času svého života na parkovišti nebo v garáži. Pokud to nemáme vyloženě jako součást povolání, pak se těžko dostaneme nad průměr hodinu vozoprovozu denně. Sdílená auta umožní tohle číslo dost podstatně navýšit a tím snížit náklady na hodinu provozu a tedy i možnou cenu pro koncáka.

.

Myšlenka čištění je docela zajímavá. Asi bych to řešil kamerou, (ideálně takovou, která se zapne pokaždé když auto není obsazené) a možností při příjezdu vozidlo odmítnout nebo ještě lépe při odchodu říct, že vozidlo potřebuje údržbu.

+1/0
30.11.2016 18:32

J57a71n 64K71á45r29n39í36k 6645404397322

Jo, už vidím, jak si ráno půjčuju auto, vleču do něj dvě dětské sedačky, odjedu do školky, školy, práce, a auto vyprázdním, abych to odpoledne zas cpal do jiného auta. Nehledě na to, že skoro všichni pracujeme a vozíme ratolesti do školy zhruba ve stejnou dobu, takže by to byla po ránu asi bitka...

+2/0
30.11.2016 19:22

Ř53e70h79o79ř 83V26l62a20s94á84k 2654324871456

Ano, rodina s dětmi, která používá auto každodenně, opravdu nebude ta společenská skupina, která hromadně přejde na půjčování.

Ale to je zlomeček společnosti. Typický člověk taxikaří dvě děti tak deset až patnáct let svého života.

0/0
30.11.2016 19:46

R56o73b12i46n 87Ž69i52ž56k85a 2348984136116

Souhlasím, že špička bude narvaná (a tedy asi km dražší, jak bych chápal fungování těchhle služeb).

Na druhou stranu proč by dětská sedačka nemohla být součást výbavy těch vozítek?

A proč by koneckonců nemohl provozovatel s tímhle počítat a poslat po příslušných adresách školní svozové mikrobusy - v tomhle případě klidně vybavené dozorem.

Samozřejmě jako cokoliv to není pro každého, ale podle mě to spektrum je širší než by se mohlo zdát.

0/0
30.11.2016 21:49

K55a15r60e46l 37B52l34á65h40a 1285736351579

Jaké půjčování? Objednáte si na internetu přistavení auta na 7:00 před váš dům, včetně 2 dětských sedaček ...

0/0
4.12.2016 12:31

M57a65r98e72k 16M42a82l98ý 1712648331270

Pokud (vašimi slovy) potřebuji "třikrát za rok převézt ikeastolek a čtyřikrát zajet za rodinou do Ledečka", tak si od Ikea půjčím jejich náklaďáček za pár korun (určitě to bude levněji než sdílené auto) a čtyřikrát za rok to přežiju ve vlaku, případně taxi.

Pokud by byla poptávka po sdílených autech (dnes samozřejmě klasická auta, co se musí řídit), tak už tady někdo je a tuto službu poskytuje. Zachytil jsem nějaké náznaky, ale ve větším rozsahu se, myslím, toto zatím neuchytilo. Protože na klasické půjčení je tady pujčovna a ta sdílená auta byla cenově na km provozu dražší než vlastnictví nějakého normálního auta.

+1/0
30.11.2016 19:57

R52o68b78i96n 83Ž54i80ž79k24a 2168154436476

tak ta Ikea byl jen příklad :-)

.

Problém půjčovny: Je drahá, protože její auta také často jen stojí (buď v půjčovně, nebo když je máte půjčené a zrovna je nepoužíváte).

.

Problém půjčovny + sharingu: Auto nemáte před barákem, ale někde na druhém konci města. Půjčovna vám je ještě může přivézt, ale znamená to zaplatit cestu dvěma zaměstnancům.

.

A pokud jde o cenu na km, i dneska je půjčovna levnější - do určitého počtu kilometrů. Jde o to tohle číslo zvednout :-)

0/0
30.11.2016 21:44

M37a79r63e79k 26M54a38l20ý 1392228861560

A myslíte, že carsharing odstraní tyto problémy? Dostupnost auta ihned a kdy chci, cenu...?

Koukněte na car sharing tady:

https://www.car4way.cz/

Např. cena za 160 km cestu na rodinný výlet na 12 hodin (v rámci jednoho dne) vychází cena Rapidu 1474 KČ! Takové náklady na km nemám ani se svým Volvem S80 a to je jiná kategorie :-) Myslíte, že když přijdou nová autonomní auta, tak bude cena oproti vlastnictví příznivější? Nemyslím. Nebo... možná tak pro 5-10 procent lidí, kteří auto nepotřebují. Otázka je, jestli to bude zajímavé provozovat. Uvidíme...

+2/0
1.12.2016 9:28

K23a28r65e29l 12B82l49á37h28a 1835826541679

Všechno bude jenom otázkou ceny a tím poptávky. Pokud cena za sdílení auta bude ekonomicky výhodná, tak se toto řešení prosadí. V dnešní době si půjčit auto je ekonomicky nevýhodné.

0/0
4.12.2016 12:33

M55a73r92e54k 43M50a59l64ý 1342778621290

Přesně tak,uvidíme...

0/0
4.12.2016 14:48

Ř29e55h20o94ř 17V22l56a91s49á69k 2364244601226

Tak jasně že to bude postupné. A ti více srostlí se svým autem, kteří ho používají často, se ho nezbaví.

Ovšem naopak sváteční řidič z města s drahým parkováním, ten zlevnění a zpohodlnění půjčoven ocení a dá jim rád přednost.

0/0
30.11.2016 18:34

M33a65r16e28k 53M95a18l21ý 1692808451640

A co brání těm svátečním řidičům z města s drahým parkováním už dnes, aby se těch aut zbavili a namísto toho si vždy při potřebě auta půjčili auto z půjčovny? Těch už je dnes dost...

+1/0
30.11.2016 19:59

K94a70r36e91l 87B49l13á98h81a 1375396421219

Podle mne je to zatím 1) nepohodlné 2) drahé 3) nejisté (na poslední chvíli nemusíte sehnat vhodné auto

0/0
4.12.2016 12:35

M70a36r62e28k 85M46a77l93ý 1312278931580

Přesně tak. A už dnes existuje i car sharing a ten taky toto neřeší. Nevím jestli to v budoucnu bude lepší, car sharing bude zřejmě vždy o kompromisech, jako nouzovka a přepravní potřeby nesplní tak, jako vlastnictví auta. Ale nechám se překvapit.

0/0
4.12.2016 14:50

L15u34d66v20í18k 85G39a58j51d27o84š64í57k 2815863214602

To je vzdálená budoucnost, kdy budou auta bez autonomního řízení zakázána v provozu. Tomu bude muset předcházet nějakých 30 let, kdy auta bez autonomního řízení bude zakázáno vyrábět a prodávat.

Čili nemyslím, že se toho dožijete. :-)

0/0
30.11.2016 19:05

Ř39e95h35o73ř 17V81l68a55s92á83k 2434674701736

Ono to asi nebude nikdy. Tedy mimo dálnice. Když smí na silnici v zásadě nepředvídatelný kočár tažený koňmi, kteří se mohou kdykoliv splašit...

Dálnice, to je jiná.

0/0
30.11.2016 19:47

M53a42r42t81i24n 45H87o72r50á98k 9823699534

Já si myslím, že část populace by mohla v budoucnsoti skutečně auto používat jako službu.

Zda všichni, to se mi jeví ještě jako daleká budoucnost.

0/0
30.11.2016 22:16
Foto

J51a96k69u13b 59M65e42l90z31o67c84h 6975525975642

Ti, co hodně pracujou, to určitě oceněj, protože ušetřit třeba hodinu dvě denně, může pro ně znamenat víc času na rodinu, zábavu nebo třeba odpočinek. Navíc bude ještě dlouho trvat, než to bude natolik autonomní, že už tam nebude ani volant a nepůjde to přepnout z "autonomního" režimu jen na "asistenční" mód ...

0/0
30.11.2016 16:44

T25o11m95á90š 79L53u41d32v24í98k 1710757714652

Někdo snídá a do si čistí zuby a ještě se u toho sprchuje aby byl v práci brzo ráno a mohl mít odpoledne volno. Pak stráví 8 hodin v práci a má celé odpoledne volno. A někdo tu samou práci udělá za 2 hodiny a má volno celý den.

0/−1
30.11.2016 17:15
Foto

J54a35k89u47b 37M26e57l32z79o82c11h 6385815315732

A co z toho jako vyplývá???

0/0
30.11.2016 17:25

T57o83m70á47š 33L57u48d13v90í88k 1100207744542

Že ti co hodně pracují by měli spíš zefektivnit svou pracovní dobu než tu nepracovní? Lepší bude v práci strávit méně času než v práci odpočívat.

0/−1
30.11.2016 17:36
Foto

J14a86k89u69b 35M76e41l93z60o24c80h 6165915315222

Ty asi vůbec nemáš ponětí o tom, co to je hodně pracovat. Já tu nemluvím o lidech, co předstírají práci, ale o těch, co skutečně pracují třeba i 16 hodin denně ...

0/0
30.11.2016 17:48

T89o51m70á19š 57L66u24d10v37í48k 1180157324972

Právě lidé co předstírají práci pracují nejdéle. Jednou se třeba dopracujete k 24 hodinám denně.

0/−1
30.11.2016 17:51
Foto

J57a37k16u82b 76M74e94l21z67o56c54h 6425625325562

Ty asi pracuješ někde na úřadě, co?

0/0
30.11.2016 19:31

Ř65e26h64o27ř 90V11l46a38s11á27k 2874884861616

To je úplně irelevantní. Ať už trávím prací dvě hodiny denně nebo dvanáct hodin denně, tak co nejméně z toho zbytku chci trávit kroucením volantem na přecpaných silnicích.

+1/0
30.11.2016 18:37

M31a27r70e19k 95M12a86l74ý 1332258551260

A nutí vás někdo "kroutit volantem"? Nevím teda, kde bydlíte, ale snad tam jezdí MHD, vlak, taxi...

0/0
30.11.2016 20:02

F77r83a24n63t24i14š91e53k 70M31o52r87a40v95e21c 8977154642

To je zase otázka komfortu, času a peněz.

0/0
30.11.2016 21:13
Foto

J88a85k18u58b 46M38e83l32z66o30c68h 6905915495702

To je zase argumentace, bych blil ... já třeba jedu do práce většinou tak půl hodiny, MHD by mi to trvalo 1:42 hod, takže buď jedu denně hodinu autem nebo 3,5 hodiny sockou a to je začátek i konec mojí cesty v těsný blízkosti Prahy. Dál od měst to bude ještě horší ... a to nepočítám cesty za zákazníkama, na pobočky a další místa, kde něco potřebuju zařídit. Kdyby za mě řídilo auto, tak zvládnu udělat mnohem víc práce a budu mít víc času na děti, zábavu, sport, odpočinek, ...

0/0
2.12.2016 14:00

M73a32r61e23k 46M12a83l96ý 1422898981730

Vždyť já taky všude jezdím autem... to byla reakce na Vlasáka, že si stěžuje, že tráví spoustu času "kroucením volantem na přecpaných silnicích." Tak jsem mu řekl, že nemusí, že může použít MHD. Já budu raději kroutit volantem. Co se vám na mé reakci nezdá???

0/0
3.12.2016 21:59

K82a77r98e89l 87B69l68á36h69a 1185296471849

V mnoha případech je použití MHD nepohodlné nebo nevhodné.

0/0
4.12.2016 12:36

M79a90r46e70k 84M79a38l13ý 1262668721580

Ano, já taky všude jezdím aute. Ale nestěžuji si pak, že musím kroutit volantem. Něco za něco.

0/0
4.12.2016 14:51

J83a67r61d15a 87S75o67k46o63l 1106538661391

Jsem rád že žijí v době kdy mohu řídit auto.V

+15/−1
30.11.2016 16:30
Foto

J79a31r33o23s11l65a13v 24R37e65z21n46i36k 1569202697705

A ja doufam, ze se doziji doby, kdy to delat nebudu muset :). (Ne, taxik neni odpoved).

+2/−1
30.11.2016 16:40

F66r21a35n41t14i11š16e31k 80B42l61a11ž30e78k 6467785409143

Každej jsme nějakej:-)

+1/0
30.11.2016 17:11



Najdete na iDNES.cz