Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Test asistenčních systémů ukázal, že cesta k autonomnímu řízení bude dlouhá

Švýcarský autoklub TCS otestoval asistenční systémy tří sedanů vyšší střední třídy. Ani jeden nepřesvědčil. Aby totiž fungovaly správně, potřebují ideální podmínky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R37a81d43e62k 14S98v22o63b21o80d45a 8309730150271

řídit mě baví, ale občas využít funkci jako "Auto, odjeď domů a po práci pro mě přijeď", nebo "Přijeď si pro mě, a odvez mě domů. Jsem na mol..." by se občas hodily ;-D

0/0
21.12.2016 11:12

J17a42n 95H74r93u61z58a 8354728619907

V roce 1970 jsem četl ve VTM, že auta budou v roce 2000 umět létat a bude to běžný kolorit provozu. Takže když čtu, že v roce 2035 budou sama řídit jsem v klidu nejen proto, že se toho nedožiji.:-P

0/0
20.12.2016 16:19

T22o14m15á47š 24J51a46n93í35r57e65k 8640917336929

Je vyslovene hruzna predstava sedet na sedadle se zpocenyma rukama polozenyma na nohach a trnout kazdou vterinu, jestli se to nezblazni .... jak tam treba kousek za krizovatkou nebo na rovne ceste z niceho nic zastavi, tak to uz by bylo za body nebo aspon pokutu. Je naprosty nesmysl, ze ridic musi davat pozor, jak asi chce udrzet pozornost a hlavne, jak zareagovat na chybu, kdyz to auto prave neovlada. Je to proste strasna blbost. Verim, ze na dalnici to NEKDY treba i fungovat muze ... ale na okrskach to vidim nejdriv za 30 let. A i na te dalnici, kdyz se clovekovi chce spat a nechce se mu ridit, tak ma jet na odpocivadlo a ne sedet za volantem ... takhle proste usne v pocitu bezpeci a mozna bude spat az do smrti a v lepsim pripade pouze sve a ne nekoho dalsiho .... daleko vice bych uprednostnil ruzne inteligentni systemy jizdy v pruzich, hlidani mrtveho uhlu, hlidani unavy atd, v zakladni vybave. Kdo nechce ridit, at jede vlakem ......

0/0
20.12.2016 0:11

J63i78ř32í 72J16e78z66d91i22n87s54k44ý 8808812773569

A ty poznate jak? Mozna vite ze venku mrzne, to auto vi davno. O stavu vozovky toho vi vic jak ridic kdykoliv bude vedet diky senzorum z abs + x dalsim. Spousta lidi si mysli, ze potrebujet buhvi jaka data a senzory aby auto mohla byt autonomni, ale pritom vsichni se nikdo z nich nepozastavi nad tim, ze clovek vyuziva temer pouze zrak...

Problem s autonomii neni HW, ale pouze SW a to je jen otazka casu a vse nasvedcuje tomu, ze to bude mnohem driv nez si kdokoliv pred par lety myslel.

+1/0
19.12.2016 18:19

M69i11r23e85k 18G58a72j66e92r 5821796799680

A jak bude vedet stav vozovky 50 m pred vozidlem?

0/0
19.12.2016 20:39

J50a77n 13H51r11u96z78a 8134988559217

Řidič používá zrak a někteří i mozek. To je ten malýrozdíl mezi počítačem a řidičem.;-D

0/0
20.12.2016 16:21

P54e21t91r 59M68i17c65h22a56l 2110944631782

Včera jsem jel z Vysočiny, z Nového Města přes Křižanov, na D1 a na Brno. Šeřilo se, padal sníh, lajny na silnicích občas nebyly vidět, hustý provoz. Chtěl bych vidět, jak by si s tím ten autonomní zázrak poradil.

0/0
19.12.2016 18:17

K46a84r15e16l 64P79o32d98h86o33r70s19k50y 3915793832985

Vzhledem k tomu, že stroje nejsou omezeny jen na optické senzory ve viditelné části spektra, tak mnohem lépe než vy :-)

0/0
19.12.2016 18:29

P52e70t55r 11M40i95c65h23a97l 2840274671332

Jo? Fakt je to schopné orientovat se podle příkopy vedle cesty, stromů, auta před sebou atd.? Tak to bych chtěl vidět naživo, ale nechtěl bych v tom v tu dobu sedět. Raději bych jel za tím. ... A preventivně bych do protisměru pouštěl jen náklaďáky, aby to hned někoho nezabilo.

0/0
19.12.2016 20:04

K66a55r24e34l 14P25o91d72h47o29r32s22k67y 3875303492275

Promiňte, ale z daných dotazů je vidět, že netušíte která bije. Tak tu máte na ukázku:

https://www.youtube.com/watch?v=vSRR0EVPeyc

nebo ukázku, jak to sleduje okolní svět

https://youtu.be/uHbMt6WDhQ8?t=22s

Jak vidíte, sleduje to víc objektů než člověk kdy bude schopen a to včetně trajektorií a rychlostí. Jelikož používají i laser, tak vidí i v případě, že je mlha nebo slejvák, což je pro člověka konečná. Ještě jste nezmínil např. zvířata v okolním lese, pro termokameru to není problém.

0/0
19.12.2016 21:52

K24a84r37e56l 57P34o17d76h16o88r49s92k66y 3935143402625

Ještě jsem narazil na jedno hezké video

https://www.youtube.com/watch?v=tiwVMrTLUW

Zde máte hezký příklad toho co to umělo před rokem, ten váš příkop i se všemi stromy to má zmapovaný mnohem lépe než kdy jaký člověk dovede...

0/0
19.12.2016 23:26

J66a25n 94H25r86u63z91a 8364158509327

U nás na mnohých silnicích bude mít problém rozeznat pole od krajnice silnice.

0/0
20.12.2016 16:25

V88i71l17é45m 72P79ř70í41h39o75d19a 2314169573977

"Dnes už jen neinformují, ale auta umí převzít přečtenou rychlost a s výjimkou Volva ji nastavit do adaptivního tempomatu", hmmm, co když na značku 30 (km/h) připíšu na začátek jedničku nebo na konec nulu?;-D

0/0
19.12.2016 17:25

M35i52r79e79k 35G27a80j14e31r 5151536119360

Predpokladam, ze to jeste nikdo nezkousel. Budete prvni.

0/0
19.12.2016 20:41

A31n45t30o52n82í84n 86S43e80b13e29r86a 7333718100869

No jízdu podle čtení značek a převzetí do tempomatu ano, ale jen pokud tam nastaví rychlost podle GPS a ne podle tachometru.

Protože v mém autě je 130 tacho doopravdy tak sotva 122 GPS.

Takže značka + 10 a šup s tím do tempomatu, ale to ty auta asi neumí. Nebo je tam nějaké volba o kolik to může jet rychleji?

Já jezdím po dalnici asi 145 / hod tacho a pořád nic neporušuju. Poněvadž 135/ hod gps se může normálně jezdit.

0/0
19.12.2016 14:53

Ř56e92h87o67ř 88V37l48a55s34á25k 2144184671856

Mám dojem, že momentálně je dovoleno 130. Že normálně nikomu nestojí za to dokazovat, že někdo jede 135 a tedy to není postihováno, to z toho nedělá povolenou rychlost.

0/−1
19.12.2016 15:27

P39e28t77r 43M20i93c55h65a48l 2310694641542

145 tacho je 130 - 135 skutečná rychlost. Vzhledem k technické toleranci radaru opravdu nic neporušuje.

+1/0
19.12.2016 15:47

Ř48e59h92o12ř 55V79l27a73s22á65k 2434474921956

Vzhledem k technické toleranci radaru je to tak malé porušení obtížné dokazatelné.

0/0
19.12.2016 16:09

Ř73e28h67o80ř 78V75l94a73s10á19k 2894614161406

Takže nastavit do softwaru reálných 135 si nikdo oficiálně netroufne. Naopak, nastaví tam 129 reálných, aby vzhledem k přesností vnitřních přístrojů mohl tvrdit, že automobil nikdy nepřekročí těch 130.

Přínos autonomních vozů bude spíš v plynulosti a v možnosti strávit čas cesty nějak smysluplně, nikoliv v rychlosti.

0/0
19.12.2016 16:16

Ř90e53h66o96ř 33V82l10a95s40á23k 2584374491226

Tedy u přepravy lidí. U kamionů bude hlavní výhoda odstranění povinných přestávek a s nimi souvisejících rizik (krádeže), rovněž tak snížení rizika stávek a jiných nepříjemností souvisejících s lidským faktorem.

0/0
19.12.2016 16:25

P26e62t43r 94M27i96c80h47a79l 2500904881592

Už vidím, jak přijede automatický kamion někam do bývalého kolchozu a nacouvá do haly. :-D

0/0
19.12.2016 18:05

Ř73e59h83o21ř 92V72l85a82s67á98k 2454244191946

Je docela pravděpodobné, že na "poslední míli" ještě nějaký čas vydrží lidské řízení. Podobně, jako lodivod v přístavu.

A nebo tak, že na jednom konci Evropy večer kamioňák vyveze kamion na dálnici, zapne autopilota a půjde spát. Ráno se probudí na druhém konci Evropy, převezme řízení a dovede kamion do cíle mimo dálnici.

0/0
20.12.2016 13:23

P77e86t54r 31M50i35c81h56a47l 2740934431182

Ale Tonda psal o tom, kolik si on nastavuje na tempomatu, ne o softwaru.

0/0
19.12.2016 18:04

J59a52r73o25s16l44a33v 35H46o56r11á64k 8632624395589

V rychlosti také, ale to samozřejmě až v okamžiku, kdy budou všechna auta automatická a budou umět komunikovat i mezi sebou.

0/0
19.12.2016 18:13

P63e97t79r 18P11o13s60p35í28š49i62l 4768274216186

Moje tříletá Octavia ani nepozná, že má otevřený zadní kufr, protože se pravděpodobně rozbil nějaký kontakt v zámku. A pak mám věřit nějakému autonomnímu systému ? Čím víc čidel a elektroniky, tím víc problémů.

+3/0
19.12.2016 11:35

M26a59r64t36i39n 93M82a38i79k84s69n41a39r 3534663858712

Kdyz neco nefunguje, je dobre to nechat opravit, ne rikat "hmm, je to rozbite"

+1/0
19.12.2016 12:14

P52e97t83r 76P24o35s17p56í90š47i96l 4668804566186

Jo na Vaši radu jsem fakt čekal.

+2/0
19.12.2016 12:34

J34a47r83o15s98l36a98v 63H79o68r10á32k 8412704315819

Když se Vám porouchá nějaké čidlo na těle (třeba zrak), taky na něj pak nebude moc spolehnutí. A na rozdíl od lidských čidel, lze u těch umělých tyto problémy řešit znásobením počtu a porovnáváním získaných hodnot.

+1/0
19.12.2016 18:22

P61e62t89r 33N28e37c41h12a33n57i79c47k55ý 7843716978380

A jak by chtěli řešit autonomní motorky?

0/0
19.12.2016 11:19

Ř60e17h90o69ř 60V86l45a53s43á13k 2174234131746

To je nezajímavý trh. Většina motorkářů chce řídit.

+1/0
19.12.2016 11:23

P69e65t44r 13N89e32c88h95a16n80i80c51k56ý 7603186938960

A jak budeme řešit motorky mezi autonomními auty? A co řidiči aut co chtějí řídit. Majitelé Bmw M3, Mazda Miata, Ford Mustang asi nesednou do autonomního vozu a budou pít kafe a kochat se krajinou

+2/0
19.12.2016 11:26

Ř11e92h80o63ř 39V22l10a75s54á79k 2844344341886

Jak bychom je měli řešit? Stejně jako chodce, cyklistu, jezdce na zvířeti.

0/0
19.12.2016 12:58

M30a81r93e77k 89S50l67a17b15i70h21o84u87d79e44k 7878911352183

Doufám, že k tomu, aby mi autonomní auto zaparkovalo do garáže, nebudu muset okolí baráku osadit kurzovým majákem, ILS indikátorem, bližnou a dálnou!

+2/0
19.12.2016 10:36

L20u21d19v92í31k 39G53a43j37d45o52š14í70k 2805913594682

Když takhle garáž vybavíte, tak budete mít jistotu, že se auto neodře o zeď, až bude mít zablácené senzory. ;-)

+1/0
19.12.2016 10:41

M61a82r28t53i38n 92N86e20p52l 4544332306408

Zapomněl jste ještě na vyžádání povolení k zaparkování :-)

0/0
19.12.2016 14:10

Ř65e86h59o26ř 23V76l20a87s72á47k 2454164391716

A zase v diskusi vidím srovnávání s letadly. Ano, z určitých hledisek je to snazší (víc prostoru a méně chodců).

Jenže z hlediska nároků na spolehlivost jsou u letadla dvě související obtíže : 1) nemůže na místě zastavit a počkat na odtahovku 2) musí zvládnout přistání, než dojde palivo.

U rozumně naprogramovaných automobilů povedou ty obávané běžné nestandardní situace jen k zpomalení nebo zastavení provozu. A to je riziko, které společnost snese, zvlášť když uvidí celkový finanční i časový zisk.

+1/−2
19.12.2016 10:05

L62u65d49v13í95k 29G75a35j19d16o63š80í28k 2315823774842

Jenže pokud to budete srovnávt dál, zjistíte, že letadlo prochází velmi pečlivou a pravidelnou údržbou celých týmů techniků, aby vše fungovalo na 100 %. Náklady na servis jsou enormní. To u auta rozhodně nehrozí.

Letadel taky není miliarda jako je potřeba aut.

Při interakci auta s chodci jde o život stejně jako v letectví.

Mimochodem - ani v letectví se zatím nezměnila legislativa a za letoun odpovídá kapitán. Nikoliv autopilot. To bude okolnost pro autonomní auta zcela zásadní.

+6/0
19.12.2016 10:22

Ř30e23h96o79ř 64V54l54a67s24á48k 2794884441816

Ano, ale to je všechno o tom, že letadlo _musí_ doletět.

Auto může kdykoliv zastavit a zavolat asistenci. Detekuje-li situaci, kterou neumí řešit, zjistí-li poruchu senzorů,...

Kdykoliv.

Riskujeme jen zácpu. A to je mnohem přijatelnější.

+2/−3
19.12.2016 10:28

L46u98d31v34í53k 12G50a36j10d64o39š77í52k 2615423584882

Jenže u letadla se to řeší zdvojením všech systémů a intenzivní vysoce odbornou údržbou. Auto bude muset pracovat s nepatrným zlomkem nákladů na provoz a údržbu oproti letadlu. Přitom nároky na senzory jsou stejné, ne-li vyšší.

Když pak dojedete do cíle pouze v 10 % případů tak, jak jste předpokládal, protože dojde k poruše vašeho vozu, nebo cizího, který vás zablokuje, pak to nebude fungovat.

+4/0
19.12.2016 10:50

Ř14e93h62o25ř 92V42l91a97s21á93k 2454814801946

10 % je samozřejmě nedostatečná spolehlivost.

To spíš bude v 99 % dojedete bez zdržení, v 1 % se zdržením a v průměru každých 200 000 kilometrů bude potřeba neočekávaný servisní zásah.

+1/0
19.12.2016 11:04

O46n73d34ř27e81j 95Š96r39u74b43a92ř 1235421495866

shrnute receno - aut nemusi systemy fungovat na 100%, ale je treba na 100% vedet, ze nefunguji.

0/0
19.12.2016 12:17

Ř11e92h35o65ř 59V74l94a81s66á53k 2654394351416

Jo. Což je o hodně snazší úloha.

0/0
19.12.2016 13:27

M18a15r54t28i68n 92M13a28i44k59s61n90a74r 3284283318782

Ty autra (např tesla) mají automatickou diagnostiku, takze pokud mate problem s autem, casteji se o nem drive dozvite z hovoru od technika, nez se opravdu projevi ten problem. To je dokonce jedna z prednosti, kvuli ktere se mi tesla libi. Ne jako ta zatracena fabie, u ktere mi neslo nastartovat, a musel jsem s technikem prochazet cim to muze byt, a ten mi rekl ze je to baterka, a s novou baterkou to stejne za mesic zase nefungovalo - auto nejakym zpusobem totiz vybijelo bateri. (Ne, zapnute svetla jsme nenechali).

+2/0
19.12.2016 12:18

J10a51n 21D19l10o20u25h30ý 7304519910669

Pokud mate zkrat v el. Soustava, tak s nim vam nepomuze ani slavna tesla. Ze cidlo je pouze cidlo a muze fungovat spatne ukazuje dnes a denne kazde 5 vozidlo co ma lambda sondu. V drtive vetsine pripadu staci cidlo pouze vycistit a motor slape dalsi desitky tisic km naprosto v pohode. Diagnostika je pekna vec ale pokud nevite jak interpretovat jeji vysledky, je vam k nicemu!

+1/0
19.12.2016 18:31

P72e26t66r 70N97e66c38h47a93n72i56c82k82ý 7583746138680

Pokud byste chtěl absolutně zabránit všem nehodám, muselo by auto jezdit 20km/h a senzory by musely detekovat několikamaterový prostor kolem auta, aby mohlo počítat úplně se vším.

+1/0
19.12.2016 11:06

Ř10e75h63o44ř 74V65l86a24s31á17k 2944384971486

Tak to platí i o běžném provozu. Podstatné je nehodu nezavinit. Zabránit i nezaviněné je už bonus navíc a nejde to stoprocentně.

+1/0
19.12.2016 11:12

P51e21t60r 70N43e93c29h75a61n88i83c84k36ý 7943376368510

Samozřejmě, ale určitá "lidská znalost poměrů" tu pomáhá. Zvlášť když ani naše silnice nejsou zrovna v ideálním stavu

0/0
19.12.2016 11:19

Ř44e22h61o29ř 74V37l32a96s59á79k 2564754591436

No jo, ale lidský faktor především většinu nehod způsobuje. Jeho vytlačováním se bude bezpečnost zvyšovat. Zvlášť když celkem přirozeně začnou používat autonomní automobily ti, které řízení nebaví a/nebo nejde jim.

+1/0
19.12.2016 11:29

P19e95t34r 15N71e32c86h41a18n49i33c24k73ý 7603886398900

Tam ano a co ten zbytek? Kdo vymění Mustanga za autonomní alternativu?

0/0
19.12.2016 11:30

Ř86e94h64o59ř 26V46l28a75s82á37k 2734824241726

Ten zbytek si bude muset zvyknout na jiný typ provozu, kde už neplatí, že přece pravidla nedodržuje nikdo.

0/0
19.12.2016 13:05







Najdete na iDNES.cz