Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Test asistenčních systémů ukázal, že cesta k autonomnímu řízení bude dlouhá

Švýcarský autoklub TCS otestoval asistenční systémy tří sedanů vyšší střední třídy. Ani jeden nepřesvědčil. Aby totiž fungovaly správně, potřebují ideální podmínky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R52a73d36e55k 83S62v64o85b49o72d47a 8439370180711

řídit mě baví, ale občas využít funkci jako "Auto, odjeď domů a po práci pro mě přijeď", nebo "Přijeď si pro mě, a odvez mě domů. Jsem na mol..." by se občas hodily ;-D

0/0
21.12.2016 11:12

J28a32n 21H93r22u29z19a 8854418339427

V roce 1970 jsem četl ve VTM, že auta budou v roce 2000 umět létat a bude to běžný kolorit provozu. Takže když čtu, že v roce 2035 budou sama řídit jsem v klidu nejen proto, že se toho nedožiji.:-P

0/0
20.12.2016 16:19

T90o61m95á33š 13J96a63n46í69r85e81k 8590847106159

Je vyslovene hruzna predstava sedet na sedadle se zpocenyma rukama polozenyma na nohach a trnout kazdou vterinu, jestli se to nezblazni .... jak tam treba kousek za krizovatkou nebo na rovne ceste z niceho nic zastavi, tak to uz by bylo za body nebo aspon pokutu. Je naprosty nesmysl, ze ridic musi davat pozor, jak asi chce udrzet pozornost a hlavne, jak zareagovat na chybu, kdyz to auto prave neovlada. Je to proste strasna blbost. Verim, ze na dalnici to NEKDY treba i fungovat muze ... ale na okrskach to vidim nejdriv za 30 let. A i na te dalnici, kdyz se clovekovi chce spat a nechce se mu ridit, tak ma jet na odpocivadlo a ne sedet za volantem ... takhle proste usne v pocitu bezpeci a mozna bude spat az do smrti a v lepsim pripade pouze sve a ne nekoho dalsiho .... daleko vice bych uprednostnil ruzne inteligentni systemy jizdy v pruzich, hlidani mrtveho uhlu, hlidani unavy atd, v zakladni vybave. Kdo nechce ridit, at jede vlakem ......

0/0
20.12.2016 0:11

J35i56ř26í 57J62e80z18d97i81n82s89k56ý 8768952213499

A ty poznate jak? Mozna vite ze venku mrzne, to auto vi davno. O stavu vozovky toho vi vic jak ridic kdykoliv bude vedet diky senzorum z abs + x dalsim. Spousta lidi si mysli, ze potrebujet buhvi jaka data a senzory aby auto mohla byt autonomni, ale pritom vsichni se nikdo z nich nepozastavi nad tim, ze clovek vyuziva temer pouze zrak...

Problem s autonomii neni HW, ale pouze SW a to je jen otazka casu a vse nasvedcuje tomu, ze to bude mnohem driv nez si kdokoliv pred par lety myslel.

+1/0
19.12.2016 18:19

M93i64r32e66k 40G81a51j19e10r 5731516369220

A jak bude vedet stav vozovky 50 m pred vozidlem?

0/0
19.12.2016 20:39

J43a32n 16H68r64u13z60a 8324608259437

Řidič používá zrak a někteří i mozek. To je ten malýrozdíl mezi počítačem a řidičem.;-D

0/0
20.12.2016 16:21

P18e77t15r 76M35i11c52h95a75l 2310594911532

Včera jsem jel z Vysočiny, z Nového Města přes Křižanov, na D1 a na Brno. Šeřilo se, padal sníh, lajny na silnicích občas nebyly vidět, hustý provoz. Chtěl bych vidět, jak by si s tím ten autonomní zázrak poradil.

0/0
19.12.2016 18:17

K27a62r25e56l 52P16o35d67h73o75r75s24k34y 3525263732605

Vzhledem k tomu, že stroje nejsou omezeny jen na optické senzory ve viditelné části spektra, tak mnohem lépe než vy :-)

0/0
19.12.2016 18:29

P34e59t56r 53M60i63c56h50a66l 2130974301762

Jo? Fakt je to schopné orientovat se podle příkopy vedle cesty, stromů, auta před sebou atd.? Tak to bych chtěl vidět naživo, ale nechtěl bych v tom v tu dobu sedět. Raději bych jel za tím. ... A preventivně bych do protisměru pouštěl jen náklaďáky, aby to hned někoho nezabilo.

0/0
19.12.2016 20:04

K30a88r14e52l 52P18o59d53h95o91r50s67k41y 3635793332195

Promiňte, ale z daných dotazů je vidět, že netušíte která bije. Tak tu máte na ukázku:

https://www.youtube.com/watch?v=vSRR0EVPeyc

nebo ukázku, jak to sleduje okolní svět

https://youtu.be/uHbMt6WDhQ8?t=22s

Jak vidíte, sleduje to víc objektů než člověk kdy bude schopen a to včetně trajektorií a rychlostí. Jelikož používají i laser, tak vidí i v případě, že je mlha nebo slejvák, což je pro člověka konečná. Ještě jste nezmínil např. zvířata v okolním lese, pro termokameru to není problém.

0/0
19.12.2016 21:52

K36a90r71e25l 73P15o41d88h70o21r58s52k54y 3855583472835

Ještě jsem narazil na jedno hezké video

https://www.youtube.com/watch?v=tiwVMrTLUW

Zde máte hezký příklad toho co to umělo před rokem, ten váš příkop i se všemi stromy to má zmapovaný mnohem lépe než kdy jaký člověk dovede...

0/0
19.12.2016 23:26

J70a32n 70H25r92u71z76a 8674828909247

U nás na mnohých silnicích bude mít problém rozeznat pole od krajnice silnice.

0/0
20.12.2016 16:25

V89i79l40é47m 23P74ř41í81h55o71d87a 2104439403937

"Dnes už jen neinformují, ale auta umí převzít přečtenou rychlost a s výjimkou Volva ji nastavit do adaptivního tempomatu", hmmm, co když na značku 30 (km/h) připíšu na začátek jedničku nebo na konec nulu?;-D

0/0
19.12.2016 17:25

M65i15r67e47k 53G65a96j19e91r 5641396469590

Predpokladam, ze to jeste nikdo nezkousel. Budete prvni.

0/0
19.12.2016 20:41

A33n88t34o59n24í60n 58S32e97b83e21r72a 7393858580839

No jízdu podle čtení značek a převzetí do tempomatu ano, ale jen pokud tam nastaví rychlost podle GPS a ne podle tachometru.

Protože v mém autě je 130 tacho doopravdy tak sotva 122 GPS.

Takže značka + 10 a šup s tím do tempomatu, ale to ty auta asi neumí. Nebo je tam nějaké volba o kolik to může jet rychleji?

Já jezdím po dalnici asi 145 / hod tacho a pořád nic neporušuju. Poněvadž 135/ hod gps se může normálně jezdit.

0/0
19.12.2016 14:53

Ř36e90h76o59ř 87V13l38a23s26á93k 2154974251106

Mám dojem, že momentálně je dovoleno 130. Že normálně nikomu nestojí za to dokazovat, že někdo jede 135 a tedy to není postihováno, to z toho nedělá povolenou rychlost.

0/−1
19.12.2016 15:27

P10e63t50r 51M57i95c56h36a50l 2200424191542

145 tacho je 130 - 135 skutečná rychlost. Vzhledem k technické toleranci radaru opravdu nic neporušuje.

+1/0
19.12.2016 15:47

Ř41e38h60o93ř 81V69l27a25s14á51k 2424304191726

Vzhledem k technické toleranci radaru je to tak malé porušení obtížné dokazatelné.

0/0
19.12.2016 16:09

Ř39e54h26o45ř 57V31l44a42s68á25k 2434394321426

Takže nastavit do softwaru reálných 135 si nikdo oficiálně netroufne. Naopak, nastaví tam 129 reálných, aby vzhledem k přesností vnitřních přístrojů mohl tvrdit, že automobil nikdy nepřekročí těch 130.

Přínos autonomních vozů bude spíš v plynulosti a v možnosti strávit čas cesty nějak smysluplně, nikoliv v rychlosti.

0/0
19.12.2016 16:16

Ř26e57h66o14ř 55V74l76a28s44á34k 2864814201576

Tedy u přepravy lidí. U kamionů bude hlavní výhoda odstranění povinných přestávek a s nimi souvisejících rizik (krádeže), rovněž tak snížení rizika stávek a jiných nepříjemností souvisejících s lidským faktorem.

0/0
19.12.2016 16:25

P67e42t41r 78M27i50c39h90a92l 2870974761842

Už vidím, jak přijede automatický kamion někam do bývalého kolchozu a nacouvá do haly. :-D

0/0
19.12.2016 18:05

Ř26e93h31o71ř 48V53l68a57s10á95k 2674534891376

Je docela pravděpodobné, že na "poslední míli" ještě nějaký čas vydrží lidské řízení. Podobně, jako lodivod v přístavu.

A nebo tak, že na jednom konci Evropy večer kamioňák vyveze kamion na dálnici, zapne autopilota a půjde spát. Ráno se probudí na druhém konci Evropy, převezme řízení a dovede kamion do cíle mimo dálnici.

0/0
20.12.2016 13:23

P15e66t43r 34M10i63c11h10a89l 2960914981402

Ale Tonda psal o tom, kolik si on nastavuje na tempomatu, ne o softwaru.

0/0
19.12.2016 18:04

J49a37r59o88s28l38a80v 54H55o94r80á28k 8342204615989

V rychlosti také, ale to samozřejmě až v okamžiku, kdy budou všechna auta automatická a budou umět komunikovat i mezi sebou.

0/0
19.12.2016 18:13

P50e50t22r 83P94o66s92p33í95š75i94l 4298114326416

Moje tříletá Octavia ani nepozná, že má otevřený zadní kufr, protože se pravděpodobně rozbil nějaký kontakt v zámku. A pak mám věřit nějakému autonomnímu systému ? Čím víc čidel a elektroniky, tím víc problémů.

+3/0
19.12.2016 11:35

M26a19r68t80i67n 86M97a43i42k33s48n19a24r 3484643228592

Kdyz neco nefunguje, je dobre to nechat opravit, ne rikat "hmm, je to rozbite"

+1/0
19.12.2016 12:14

P48e83t18r 13P73o56s13p62í22š33i18l 4788324246956

Jo na Vaši radu jsem fakt čekal.

+2/0
19.12.2016 12:34

J64a18r64o38s92l22a90v 16H18o87r45á85k 8512544685839

Když se Vám porouchá nějaké čidlo na těle (třeba zrak), taky na něj pak nebude moc spolehnutí. A na rozdíl od lidských čidel, lze u těch umělých tyto problémy řešit znásobením počtu a porovnáváním získaných hodnot.

+1/0
19.12.2016 18:22

P26e55t44r 92N28e67c51h22a55n55i57c58k17ý 7743296468680

A jak by chtěli řešit autonomní motorky?

0/0
19.12.2016 11:19

Ř39e53h84o54ř 51V31l53a40s95á71k 2274314121436

To je nezajímavý trh. Většina motorkářů chce řídit.

+1/0
19.12.2016 11:23

P78e95t76r 73N84e14c55h53a51n61i19c79k44ý 7143256858700

A jak budeme řešit motorky mezi autonomními auty? A co řidiči aut co chtějí řídit. Majitelé Bmw M3, Mazda Miata, Ford Mustang asi nesednou do autonomního vozu a budou pít kafe a kochat se krajinou

+2/0
19.12.2016 11:26

Ř29e15h41o66ř 98V27l61a72s24á48k 2304114461496

Jak bychom je měli řešit? Stejně jako chodce, cyklistu, jezdce na zvířeti.

0/0
19.12.2016 12:58

M78a76r58e80k 83S32l70a72b91i27h77o44u14d19e46k 7158661682753

Doufám, že k tomu, aby mi autonomní auto zaparkovalo do garáže, nebudu muset okolí baráku osadit kurzovým majákem, ILS indikátorem, bližnou a dálnou!

+2/0
19.12.2016 10:36

L63u12d26v26í33k 61G35a63j13d19o13š72í83k 2595983594812

Když takhle garáž vybavíte, tak budete mít jistotu, že se auto neodře o zeď, až bude mít zablácené senzory. ;-)

+1/0
19.12.2016 10:41

M54a22r78t12i37n 95N61e88p79l 4564152556718

Zapomněl jste ještě na vyžádání povolení k zaparkování :-)

0/0
19.12.2016 14:10

Ř63e24h81o47ř 62V60l35a28s58á67k 2674634881546

A zase v diskusi vidím srovnávání s letadly. Ano, z určitých hledisek je to snazší (víc prostoru a méně chodců).

Jenže z hlediska nároků na spolehlivost jsou u letadla dvě související obtíže : 1) nemůže na místě zastavit a počkat na odtahovku 2) musí zvládnout přistání, než dojde palivo.

U rozumně naprogramovaných automobilů povedou ty obávané běžné nestandardní situace jen k zpomalení nebo zastavení provozu. A to je riziko, které společnost snese, zvlášť když uvidí celkový finanční i časový zisk.

+1/−2
19.12.2016 10:05

L36u65d19v33í34k 80G10a23j86d58o89š57í44k 2225563394252

Jenže pokud to budete srovnávt dál, zjistíte, že letadlo prochází velmi pečlivou a pravidelnou údržbou celých týmů techniků, aby vše fungovalo na 100 %. Náklady na servis jsou enormní. To u auta rozhodně nehrozí.

Letadel taky není miliarda jako je potřeba aut.

Při interakci auta s chodci jde o život stejně jako v letectví.

Mimochodem - ani v letectví se zatím nezměnila legislativa a za letoun odpovídá kapitán. Nikoliv autopilot. To bude okolnost pro autonomní auta zcela zásadní.

+6/0
19.12.2016 10:22

Ř60e64h96o34ř 34V79l34a27s90á17k 2214944681786

Ano, ale to je všechno o tom, že letadlo _musí_ doletět.

Auto může kdykoliv zastavit a zavolat asistenci. Detekuje-li situaci, kterou neumí řešit, zjistí-li poruchu senzorů,...

Kdykoliv.

Riskujeme jen zácpu. A to je mnohem přijatelnější.

+2/−3
19.12.2016 10:28

L36u32d44v68í58k 33G58a51j73d94o10š26í93k 2755543824292

Jenže u letadla se to řeší zdvojením všech systémů a intenzivní vysoce odbornou údržbou. Auto bude muset pracovat s nepatrným zlomkem nákladů na provoz a údržbu oproti letadlu. Přitom nároky na senzory jsou stejné, ne-li vyšší.

Když pak dojedete do cíle pouze v 10 % případů tak, jak jste předpokládal, protože dojde k poruše vašeho vozu, nebo cizího, který vás zablokuje, pak to nebude fungovat.

+4/0
19.12.2016 10:50

Ř73e65h51o65ř 74V62l56a40s91á42k 2274684151546

10 % je samozřejmě nedostatečná spolehlivost.

To spíš bude v 99 % dojedete bez zdržení, v 1 % se zdržením a v průměru každých 200 000 kilometrů bude potřeba neočekávaný servisní zásah.

+1/0
19.12.2016 11:04

O17n31d66ř22e74j 63Š33r79u73b31a65ř 1645791405586

shrnute receno - aut nemusi systemy fungovat na 100%, ale je treba na 100% vedet, ze nefunguji.

0/0
19.12.2016 12:17

Ř35e51h96o26ř 50V69l39a93s26á79k 2914514361416

Jo. Což je o hodně snazší úloha.

0/0
19.12.2016 13:27

M64a53r95t65i72n 42M14a28i22k31s12n55a52r 3104853848432

Ty autra (např tesla) mají automatickou diagnostiku, takze pokud mate problem s autem, casteji se o nem drive dozvite z hovoru od technika, nez se opravdu projevi ten problem. To je dokonce jedna z prednosti, kvuli ktere se mi tesla libi. Ne jako ta zatracena fabie, u ktere mi neslo nastartovat, a musel jsem s technikem prochazet cim to muze byt, a ten mi rekl ze je to baterka, a s novou baterkou to stejne za mesic zase nefungovalo - auto nejakym zpusobem totiz vybijelo bateri. (Ne, zapnute svetla jsme nenechali).

+2/0
19.12.2016 12:18

J14a31n 88D94l26o75u97h75ý 7604909500749

Pokud mate zkrat v el. Soustava, tak s nim vam nepomuze ani slavna tesla. Ze cidlo je pouze cidlo a muze fungovat spatne ukazuje dnes a denne kazde 5 vozidlo co ma lambda sondu. V drtive vetsine pripadu staci cidlo pouze vycistit a motor slape dalsi desitky tisic km naprosto v pohode. Diagnostika je pekna vec ale pokud nevite jak interpretovat jeji vysledky, je vam k nicemu!

+1/0
19.12.2016 18:31

P70e48t31r 68N35e76c64h92a31n75i21c45k14ý 7483506738500

Pokud byste chtěl absolutně zabránit všem nehodám, muselo by auto jezdit 20km/h a senzory by musely detekovat několikamaterový prostor kolem auta, aby mohlo počítat úplně se vším.

+1/0
19.12.2016 11:06

Ř82e53h59o21ř 58V13l55a20s64á65k 2774454741316

Tak to platí i o běžném provozu. Podstatné je nehodu nezavinit. Zabránit i nezaviněné je už bonus navíc a nejde to stoprocentně.

+1/0
19.12.2016 11:12

P67e42t79r 90N61e76c78h86a17n64i19c31k68ý 7263496548520

Samozřejmě, ale určitá "lidská znalost poměrů" tu pomáhá. Zvlášť když ani naše silnice nejsou zrovna v ideálním stavu

0/0
19.12.2016 11:19

Ř35e24h31o10ř 78V91l71a24s38á66k 2124574401896

No jo, ale lidský faktor především většinu nehod způsobuje. Jeho vytlačováním se bude bezpečnost zvyšovat. Zvlášť když celkem přirozeně začnou používat autonomní automobily ti, které řízení nebaví a/nebo nejde jim.

+1/0
19.12.2016 11:29

P70e63t42r 41N54e51c71h71a85n42i28c44k37ý 7523416628110

Tam ano a co ten zbytek? Kdo vymění Mustanga za autonomní alternativu?

0/0
19.12.2016 11:30

Ř67e38h50o55ř 45V94l39a94s28á50k 2334594281476

Ten zbytek si bude muset zvyknout na jiný typ provozu, kde už neplatí, že přece pravidla nedodržuje nikdo.

0/0
19.12.2016 13:05







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.