Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Glosa: Smrt dotykovým displejům! Do auta nepatří

Dotykové displeje jsou pro auta pohroma jak v telefonu, tak přímo na přístrojovce. Ne nadarmo jsou teď automobilky nuceny dávat do aut systémy, které automatickým brzděním zabrání městským šťouchancům, když v koloně každý kouká do mobilu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J92a20n 16K59r37i65v55o78h27l37a23v73y 6679231865380

Pokud se cokoliv ovládá tak, že to není stále na stejném místě, nejde to po slepu nahmatat, a nebo to nekomunikuje hlasem, pak to zákonitě vyžaduje (řidičovu) vizuální pozornost a tudíž by to v autě být spíše nemělo (nemá to tam co dělat).

Typickým příkladem je třeba každá dotyková obrazovka, ovládání klimatizace jedním otočným voličem, apod.

Obdobně jsou na tom i "pohybující se" tlačítka na volantu. Pokud nejezdíte neustále po zcela rovných silnicích, je obtížné v zatáčce cokoliv ovládat. Proti tomu postavte pevné fordovské "pádlo" audiosystému pod volantem a mnoho dalších rozumných vychytávek, které můžete použít snadno zpaměti kdykoliv a za téměř jakýchkoliv podmínek.

Já bych dokonce horoval za sjednocení ovládacího systému automobilu. Podívejte se dnes třeba na ovládátka stírátek, světel atp. Co výrobce, to svérázně volená funkce ovládacích prvků. A pak si půjčte cizí auto...

Nerad bych se dočkal doby, kdy si budeme dělat řidičák na koncernová auta VW, na Francouzké, Italské či Japonské vozy... Nejsem proti designu, ale tahle cochcárna by měla dostat jednotu a rámcová pravidla.

+2/0
14.12.2016 15:03

Z53d89e33n36ě34k 23A33n33t40o62ň 9690657953505

Ti stejní novináři, kteří teď píšou tyto články také psali, jak jsou Opely (Zafira Tourer, Meriva, Astra, Insignia) přečudlíkované a jak by to chtělo dotykový displej. A teď objevili Ameriku, že displeje v autech jsou nebezpečné a čudlíky jsou lepší, protože jsou nahmatatelné poslepu. Když jsem už před jakou dobou říkal, že raději budu mít v autě na všechno čudlík, než jak blázen hledat kde zapnout rádio, tak všichni prahli po displeji. A teď?

Jezdím v Zafiře Tourer a na čudlík na cokoliv nedám absolutně dopustit. A až jednou budu muset auto vyměnit, nevím, jestli budu mít z čeho vybírat. Mobil mám. V autě ho už mít narvanej na palubce nepotřebuju. CHCI ČUDLÍKY!!!

A ještě jeden příklad. Když zapnu navigaci a přeslechnu pokyn, mám tam tlačítko na zopakování posledního příkazu. V neznámém městě K NEZAPLACENÍ! A jak to budu hledat někde v nějakým menu a jeho podmenu uprostřed Vídně na displeji??? Možná napasovanej ve sloupu :-P:-)

+2/0
14.12.2016 17:11
Foto

R55o47m87a78n 51K54ř56i11v10á67n37e19k 7601520851216

Za mě jednoznačně vede mechanika..

a mmch - všiml si někdo, že je skoro přímou úměrou fakt, že čím víc aut má bluetooth handsfree, tím víc jich drží telefon u ucha - a čím dražší auto, tím větší pravděpodobnost telefonu u ucha je?? mě to tedy tak připadá...

+1/0
13.12.2016 23:58

J21a37n 45D19l14o41u70h24ý 7964789860829

Naposled videna zena v bmw5: telefon u ucha a jeste ji dva cizi lidi ukazovali jak vycouvat z parkovaciho mista :-D, pritom to auto ma 3D pohled pro parkovani a bt pro telefonovani ;-D

0/0
15.12.2016 6:50

P28e73t95r 89T81i75c80h75ý 4850871705424

Nevim, jak u ostatnich vyrobcu, ale mazda pri jizde dotyk na displeji vypina a vse jde ovladat joystickem na stredovem tunelu, pripadne radio jeste na volantu.

0/0
13.12.2016 23:53

J80i52ř88í 64Z97ý25k61a 9809473291500

mě v autech vadí i barevné displeje. Přes den jsou sice super - z palubního PC vyčtu kvantum věcí a leckdy i naráz. Ale v noci? Jet s tím v noci třeba do Chorvatska, tak ty displeje musím přelepit, jak mě to tahá za oči. To samé u autorádia. A spolujezdce hrajícího si s mobilem bych nejraději nechal vystoupit ;-D

Změnit intenzitu podsvícení nejspíše nejde, nikde jsem to nenašel (Ford).

Nejlépe se mi v noci řídí auta, kde je maximálně monochromatický textový displej jako palubní PC, nebo na rádu, vše ideálně se zeleným podsvícením.

A dotykáč? Neergonomická blbost na entou.

0/0
13.12.2016 23:24

J41i29ř86í 45Z24ý75k72a 9819713661720

nedovedu si ani představit, jak pohodlně se jezdí v noci s budíky nakreslenými na displeji. V prodejně za denního světla to vypadá úžasně, ale v noci ...

0/0
13.12.2016 23:30

T82o36m71á47š 36B84í70l19ý 2355330657

Zlaté BMW s jejich iDrive :-)

0/0
13.12.2016 23:17

T13o37m61á51š 15Z25e81m27a16n 3455988324635

A co teprve když máte na rukou rukavice...

+2/0
13.12.2016 20:50

R70o94b40i66n 98Ž22i16ž97k74a 2178694626926

Do dneška jsem nepochopil, jak tohle může procházet přes miliardy investované celosvětově do vývoje automobilů. To se skutečně nenašel v každé fabrice alespoň jeden člověk s mozkem v hlavě, co by na to upozornil?

.

Nebo jsou ergonomové převálcováváni markeťáky?

.

Nebo je to rafinovanej plán, jak vytěžit víc za promáčklý plechy? :-)

+6/0
13.12.2016 18:04

P60e87t76r 19M37i92c27h74a25l 2590824711692

Pane Dvořáku, dnes smekám, tohle by se mělo vytesat do kamene. Bohužel ani to není všespasitelné - dneska jsem potkal kamion, jehož řidič si za jízdy četl noviny (podle barevnosti tiskoviny to vypadalo na Blesk, Aha nebo něco podobného).

+5/0
13.12.2016 17:58

J56a98r54o60m37í82r 13K17r76á41l 4530139194229

Tak. Ve starém autě poznám po hmatu, v jaké poloze je ten který ovládací prvek. Stajně tak na tlačítkovém telefonu jsem schopný vuťukat číslo i poslepu. Jen holt nejsem "IN". ;-)

+7/0
13.12.2016 16:42

R27a67d38e29k 91Ž88i22ž64k93a 9496955174150

pravda pokud na radiu jde delat neco slozite tak to proste za jizdy nedelam.To same nezapaluji si,netelefonuji.

Pokud jde o radio tak na lcd zas vyberete hudbu ze slozek jako na pc a nemusim mzourat ocima co mi to tam vlastne hraje o vyhledavani hudby na klasickem radiu ani nemluve.Za me LCD do auta ano,ale s jednoduchym ovladanim a prioritne hlasovym.

+3/0
13.12.2016 15:32

V14í87t 54O44ž56a94n39a 1648168525244

Budoucnost je HUD displej a tlačítka na volantu, pak nemusíte spustit oči ze silnice před sebou.

+6/0
13.12.2016 15:31

P79a85v58e84l 83S55t32r16e27l79e10c 4173853390901

Ono vubec to vypinani mobilu za letu melo od zacatku uplne jiny duvod... Mobilni site tehdy nezvladali mobily v letadlech, protoze mobil se pohyboval moc rychle a take zvrchu videl moc vysilacu...

0/0
13.12.2016 15:22

M81i57k91u15l15á63š 29L77é97v28y 5312955964171

Jak je vidět, dotykáče neznamenají pouze krok vpřed ale v některých aplikacích i hodně kroků zpět... :-/

+2/0
13.12.2016 13:59

M79i56c20h25a23l 49F16r39ý36d80a 1472269893892

Skvělá práce pane Dvořáku, mluvíte mi z duše

+8/0
13.12.2016 13:55

V34á14c80l67a15v 64S23v80o72b11o47d60a 3591179590650

jj zlaté rádio tlačítky na stanice a kolečkem na hlasitost V

+11/0
13.12.2016 13:48

J62a58n 35D97l46o32u89h91ý 8726880843510

Nevím jak kde, ale mě se při rozjezdu automaticky funkce dotykové obrazovky vyřadí z provozu. 8-o

0/0
13.12.2016 12:58

V31o21k67o87u72n 39V52l93a47d62i90m41i93r 8982838199768

Hm zasnu. Ta nejlevnejsi a nejjednodussi auta vas hned po zapnuti zapalovani na tom displayi upozorni, ze za jizdy ho nemate ovladat a musite to potvrdit.

U stredni tridy uz je snad vsude samozrejmosti ovladani hlasem. Tak o cem je rec?

0/−4
13.12.2016 12:44

J62a89n 97D79l69o28u87h90ý 8906520113240

mě se ovládání automaticky vypne a mám smůlu.

0/0
13.12.2016 12:58

R88o94b25i79n 70Ž59i61ž42k58a 2868294646656

V čem je problém? Třeba v tom, že bych to auto za jízdy ovládat chtěl a až do relativně nedávné doby jsem bez problémů mohl?

+5/0
13.12.2016 16:44

T28o98m67á92š 13L47u48d79v24í19k 1980867714602

Když se rádio ovládá na třech místech (volant,infotainment,rádio) a potřebuje tři displeje (palubní počítač, infotainment, rádio) tak tomu říkám pokrok.

+2/0
13.12.2016 12:16

M92i79l96a80n 86S50i79e57b66e75n61b33u49r31g75e28r 8757693435

Ono je to ještě automobilka od automobilky. Když vezmu Citroën, tak tam kompletně celé ovládání vymýšlel nějaký hotentot (francouz). Nelogické uspořádání, všechno komplikované a navíc velmi pomalá odezva na cokoliv (což bohužel vynutí minimálně mrknutí, jestli jsem danou akci fakt provedl nebo nikoliv). Třeba přepnutí z rádia na usb .. Oproti tomu v Octavii mi dotykové ovládání dává smysl, navíc reakce jsou bleskové a nejpoužívanější volby jsou jak na volantu, tak (zaplaťpámbu) i přes standardní tlačítka. SMSku bych "na autě" psát nechtěl, ale přepnout rádio a podobně je docela v pohodě..

+3/0
13.12.2016 11:33

J23a51n 28C29i96g87e14r 2624431745851

No specialne so zastupcom Citroenu (nejaky design/product manager ci co to bolo) som sa o tomto bavil na jednej konferencii a presne na tieto ich dotykove displeje, ktore tam ukazovali ako uzasnu novinku, som sa spytal. Ze ako to planuju riesit z hladiska bezpecnosti - klasicky "knoflik" od klimy nastavim za jazdy aj naslepo po hmate, ale triafat sa prstom do miniaturneho tlacitka na displeji v poskakujucom aute je doslova o zivot.

No chlapik zacal habkat a nieco splietat o tom ako je buducnost a ake nove funkcie to moze mat a bla bla. A ze na spatnej vazbe "sa pracuje" ...

Osobne ked vidim v aute dotykove ovladanie cohokolvek co by som ako sofer mohol potrebovat - klima, radio a pod - utekam. Uz dotykac na navigacii vie byt poriadne na nervy.

0/0
13.12.2016 14:24

T26o91m97á97š 68C62h60r15a42s23t84n69ý 2421914411793

Problém s dotykáči v autě je, že odezva na dotyk je tristní, než to zchroupe požadavek zestárnu, a tak nějak mi to připomíná můj první čínský noname "dotykáč" 8 let nazpět na win 3.11 (zkušenost z Passatu)

0/0
13.12.2016 10:27

P97e26t14r 94H42á39j53e57k 4190732591984

Největší problém je, že pokud se nedíváte na display, nevíte CO mačkáte a jestli mačkáte. U klasických tlačítek i u uplně neznámého auta po pár jízdách klimu a radio ovládáte po slepu...

+5/−1
13.12.2016 11:16

L92u81k87á46š 82O79m58á68č34k50a 5621224671696

Vypínat v letadle mobil na celý let? Autore, představ si, že třeba u Emirátů (a mnoho dalších aerolinek) můžeš že svého mobilu dokonce telefonovat a používat datové tarify.

+6/0
13.12.2016 8:55

L36u29k37á80š 84K37o65h17o16u45t 7388784522859

"Americká vláda chce výrobce mobilů dotlačit k tomu, aby se telefon na palubě auta zablokoval a umožnil používat jen některé funkce v omezeném režimu."

mmnt... jak tedy mobil v autě pozná že se má "omezit" resp. jak pozná že zrovna jeho majitel řídí? to se dočkáme doby kdy spolucestující ve voze mají smůlu protože mobil si myslí že jsou řidiči? Protože kdyby to měl poznat jen podle připojení k HF pak to lze snadno obejít tím že telefon k HF nepřipojím.

0/−1
13.12.2016 8:54

O48n49d88ř93e13j 60F21r60a34n48c 4859611428

Mám bezklíčový vstup a startování a auto nenastartuju, když si hodím klíče do kapsy v madlu dveří a nechám je pootevřené. V tu chvíli je klíč třeba jen 10 cm mimo půdorys vozu. Takže si nemyslím, že by bylo technicky složité poznat, jestli je telefon v prostoru, kde operuje řidič. Stačí jen použít vhodnou technologii a zákonem donutit výrobce telefonů a aut, aby byla povinná.

+2/−1
13.12.2016 9:37

J71a54n 56M63a90t37u72c12h33a 5305389887316

Až budou brzdy ovládané hlasem, nebo dotykovým panelem, tak to bude teprve vono.

+1/0
13.12.2016 8:33

V43l85a74s52t17i14m37i72l 29T83e61n67c19e16r 4580740947870

;-D R^

0/0
13.12.2016 18:33

M93a32r94e92k 61P58i80l47k51a 1796836259294

Naprostý souhlas. Vozim k nam do práce nove auta různých značek a občas zeslabit rádio, nebo topení je fakt o hubu. Obzvlášť kdyz sedím v aute prvně. Furt se hraje všechno na bezpečnost, ale pak přepnout rádio na navigaci se u některých značek za jízdy snad ani nedá

+15/0
13.12.2016 7:59

P60a15v80e27l 35Z85a81j41í81č34e69k 8524700946950

Nadotikaci lze samo psat po slepu jen to chce vice presnosti a cviku.. ted jsem to zrovna zkousel

+2/−15
13.12.2016 7:22

J81i30ř23í 37S37c41h43w65a36c49h 8338254708696

no je to vidět.....;-)

+8/0
13.12.2016 10:10

T61o56m87á14š 64K11r62a37i88n32a 7884230564218

No ono hlavně je dnes ten dotykový displej s tisíci funkcemi levnější, než dvacet čudlíků. A protože ho už stejně "musí" do toho auta dát, tak o to více - jestliže "čudlík" přijde na dvacku, je jich deset, tak při milionu aut ročně je to pěkná sumička, a to vůbec nemluvím o rychlosti montáže. Pak se "udělá zájem", který mladí, neznající nic, než smartphone, kvitují a je to. A že je to nebezpečné? Ale, pokud na to není předpis, tak to nikoho nezajímá - důležité je mít v normě CO2 a crash test 40% levý roh...

Mám najeto hodně, ale v mnohých situacích ovládám "čudlíky" poslepu, neboť neriskuji ani těch pár sekund ztracených pohledem na středový panel. Nemluvě o tom, že na mnohých českých cestách je vůbec umění trefit na displeji správné virtuální tlačítko...

+24/0
13.12.2016 7:15

A97d34a50m 90K63o84p64e30č65n56ý 2863875267

Piloti za války trénovali ovládání letadla poslepu. Vždy měl přesně vědět, kterou páčku či tlačítko zvládnout, tohle jaksi u dotykáčů nejde.

+26/0
13.12.2016 6:32

J48a53n 76K12a69r20e70l 30N76o80v48a16k 5926424538416

s tim nadelate :D ty brzdne systemy by se tam davaly i bez toho.. atd.. proste pokrok nezastavis zvykej si Franto :D

+1/−7
13.12.2016 6:27
Foto

P90e47t24r 83P31r67o11c98h41á61z85k14a 3402896412264

Docela rozumný názor a nemám problém s ním souhlasit. Některé věci opravdu do aut nepatří. Přesněji ne do aut s řidiči. Tyhle systémy budou ideální a nejspíš asi také jediné, které se objeví v autech, co budou jezdit bez řidičů.

+29/−1
13.12.2016 6:14

J75a84n 24M82a22t30u29c12h84a 5905309537126

- melo byt + ;)

0/0
13.12.2016 8:31

K84a69r51e21l 88B74a18r71t14a93k 9806521765696

V dnešní době v ČR jezdí již velmi mnoho aut bez řidičů, případně s řidiči bez mozku. Výsledek je stejný.

+3/0
13.12.2016 10:41

P18e33t66r 88H85á48j31e39k 4180282691284

i u bezmozka je rozdíl, jestli čumí před auto nebo do displeje. Zejména když jede 90 ve městě...

+2/0
13.12.2016 11:21

M70a28r22e97k 40J46a57n95e56č90k43a 1927506253331

Někteří stále nepochopili a ani nepochopí, že zmáčknout onen čudlík lze snadno i po paměti, což absolutně není možné na dotykáči, natož když je požadovaná funkce někde zapadlá v menu. Ve vymrzlém voze je to pak taky super rychlá vychytávka hrající leda tak na nervy ;-D A upřímně, kdo se v tom dotykáči má potřebu věčně hrabat, když nemusí. Max. tak při zakoupení vozu a to si ještě nastaví pouze to, co ho zajímá a využije a někteří ani to ne a dají stejně přednost vyvedení paralelního ovládání přes ony mechanické knoflíky ;-)

+29/0
13.12.2016 4:52

L53u71k89á42š 40K44o59h21o77u28t 7128434142799

už se chystají dotykáče s hmatovou odezvou

http://auto.idnes.cz/bosch-novinky-ces-displej-hmatova-odezva-fpk-/automoto.aspx?c=A160118_005442_automoto_vok

0/0
13.12.2016 8:57

A54n60t33o51n70í13n 89S59v15o63b43o93d79a 3224263889732

K navigaci v aute mám ovládání hlasitosti knoflíkem, potom tlačítko menu a přepínání navigace autorádio, asi s tím vydržím dlouho :-). Přijmutí telefonu přes HF je snadné, kouknu a telefon nevezmu :-), když je to nutné někde slušně zastavím a zavolám

0/0
13.12.2016 10:17

R47o70b25i76n 67Ž28i84ž38k83a 2208174436786

To už se chystají asi tak sedm let...

+1/0
13.12.2016 16:46

P38e13t52r 26S11u39c20h50ý 1798229424936

"Americká vláda chce výrobce mobilů dotlačit k tomu, aby se telefon na palubě auta zablokoval a umožnil používat jen některé funkce v omezeném režimu"

...... to se jako zbláznili??to by pak přeci nefungoval ani spolujezdci, což může být dosti problém hlavně v případě, že jej spolujezdec naviguje podle mapy v mobilu, nebo podle toho, co mu někdo říká do telefonu ....

+8/−1
13.12.2016 3:12

L66u36b98o45m63i47r 93K88a54l63l72a 7880127867423

Muze jet podle GPS.

0/0
13.12.2016 9:21

M47i22c85h91a82l 25H35o34r39á51k 7639204869784

V reálu to ale funguje jinak - téměř vždy jsou základní funkce (topení, klimatizace, výhřev sedadel, ovládání audiosystému) zdvojeny a je možno je ovládat i klasicky. Na velkých displayích palub. systémů je často detailní nastavení různých subsložek, které většinou nastavíte nadlouho a pak je již nepřenastavujete i nastavení obvyklých parametrů základních systémů, které je však možno ovládat i klasicky. Navíc funkce audia bývají i ztrojené, s ovládáním na volantu. Není to tak horké :)

+3/−1
13.12.2016 1:16

P32e66t57r 81S82t10r90a85k91a 9297727225543

No, tak treba ta Tesla kterou maji jako ilustracni foto skoro zadna tlacitka nema. Dotykove displeje jsou opravdu pro zlost. Nic proti displejum jako takovym, ale zakladni a casto pouzivane funkce by mely byt snadno dostupne, bez toho abych se musel proklikavat pres nejake menu. Osobne mi velmi vyhovuje BMW, kde jsou na bezne veci tlacitka, a mene bezne pres display. Satrani v menu jednoduse snizuje pozornost, protoze musite ten displej sledovat. Tlacitko zmacknete a je hotovo. Nad tim asi netreba polemizovat.

+10/−2
13.12.2016 2:41







Najdete na iDNES.cz