Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Glosa: Smrt dotykovým displejům! Do auta nepatří

Dotykové displeje jsou pro auta pohroma jak v telefonu, tak přímo na přístrojovce. Ne nadarmo jsou teď automobilky nuceny dávat do aut systémy, které automatickým brzděním zabrání městským šťouchancům, když v koloně každý kouká do mobilu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J76a57n 35K48r74i12v65o27h76l68a57v59y 6989771595920

Pokud se cokoliv ovládá tak, že to není stále na stejném místě, nejde to po slepu nahmatat, a nebo to nekomunikuje hlasem, pak to zákonitě vyžaduje (řidičovu) vizuální pozornost a tudíž by to v autě být spíše nemělo (nemá to tam co dělat).

Typickým příkladem je třeba každá dotyková obrazovka, ovládání klimatizace jedním otočným voličem, apod.

Obdobně jsou na tom i "pohybující se" tlačítka na volantu. Pokud nejezdíte neustále po zcela rovných silnicích, je obtížné v zatáčce cokoliv ovládat. Proti tomu postavte pevné fordovské "pádlo" audiosystému pod volantem a mnoho dalších rozumných vychytávek, které můžete použít snadno zpaměti kdykoliv a za téměř jakýchkoliv podmínek.

Já bych dokonce horoval za sjednocení ovládacího systému automobilu. Podívejte se dnes třeba na ovládátka stírátek, světel atp. Co výrobce, to svérázně volená funkce ovládacích prvků. A pak si půjčte cizí auto...

Nerad bych se dočkal doby, kdy si budeme dělat řidičák na koncernová auta VW, na Francouzké, Italské či Japonské vozy... Nejsem proti designu, ale tahle cochcárna by měla dostat jednotu a rámcová pravidla.

+2/0
14.12.2016 15:03

Z28d85e63n55ě55k 98A88n37t43o53ň 9760897223935

Ti stejní novináři, kteří teď píšou tyto články také psali, jak jsou Opely (Zafira Tourer, Meriva, Astra, Insignia) přečudlíkované a jak by to chtělo dotykový displej. A teď objevili Ameriku, že displeje v autech jsou nebezpečné a čudlíky jsou lepší, protože jsou nahmatatelné poslepu. Když jsem už před jakou dobou říkal, že raději budu mít v autě na všechno čudlík, než jak blázen hledat kde zapnout rádio, tak všichni prahli po displeji. A teď?

Jezdím v Zafiře Tourer a na čudlík na cokoliv nedám absolutně dopustit. A až jednou budu muset auto vyměnit, nevím, jestli budu mít z čeho vybírat. Mobil mám. V autě ho už mít narvanej na palubce nepotřebuju. CHCI ČUDLÍKY!!!

A ještě jeden příklad. Když zapnu navigaci a přeslechnu pokyn, mám tam tlačítko na zopakování posledního příkazu. V neznámém městě K NEZAPLACENÍ! A jak to budu hledat někde v nějakým menu a jeho podmenu uprostřed Vídně na displeji??? Možná napasovanej ve sloupu :-P:-)

+2/0
14.12.2016 17:11
Foto

R93o62m81a24n 25K35ř85i61v96á15n23e32k 7481480981136

Za mě jednoznačně vede mechanika..

a mmch - všiml si někdo, že je skoro přímou úměrou fakt, že čím víc aut má bluetooth handsfree, tím víc jich drží telefon u ucha - a čím dražší auto, tím větší pravděpodobnost telefonu u ucha je?? mě to tedy tak připadá...

+1/0
13.12.2016 23:58

J98a62n 96D34l93o88u37h15ý 7564309580459

Naposled videna zena v bmw5: telefon u ucha a jeste ji dva cizi lidi ukazovali jak vycouvat z parkovaciho mista :-D, pritom to auto ma 3D pohled pro parkovani a bt pro telefonovani ;-D

0/0
15.12.2016 6:50

P21e41t57r 87T37i63c74h62ý 4950261625444

Nevim, jak u ostatnich vyrobcu, ale mazda pri jizde dotyk na displeji vypina a vse jde ovladat joystickem na stredovem tunelu, pripadne radio jeste na volantu.

0/0
13.12.2016 23:53

J67i42ř34í 65Z49ý42k75a 9499883431490

mě v autech vadí i barevné displeje. Přes den jsou sice super - z palubního PC vyčtu kvantum věcí a leckdy i naráz. Ale v noci? Jet s tím v noci třeba do Chorvatska, tak ty displeje musím přelepit, jak mě to tahá za oči. To samé u autorádia. A spolujezdce hrajícího si s mobilem bych nejraději nechal vystoupit ;-D

Změnit intenzitu podsvícení nejspíše nejde, nikde jsem to nenašel (Ford).

Nejlépe se mi v noci řídí auta, kde je maximálně monochromatický textový displej jako palubní PC, nebo na rádu, vše ideálně se zeleným podsvícením.

A dotykáč? Neergonomická blbost na entou.

0/0
13.12.2016 23:24

J77i37ř24í 68Z10ý73k53a 9199673141360

nedovedu si ani představit, jak pohodlně se jezdí v noci s budíky nakreslenými na displeji. V prodejně za denního světla to vypadá úžasně, ale v noci ...

0/0
13.12.2016 23:30

T25o84m73á64š 43B21í83l34ý 2505120457

Zlaté BMW s jejich iDrive :-)

0/0
13.12.2016 23:17

T44o89m36á55š 13Z48e16m87a81n 3955328964175

A co teprve když máte na rukou rukavice...

+2/0
13.12.2016 20:50

R20o98b49i15n 62Ž32i72ž53k75a 2628154186806

Do dneška jsem nepochopil, jak tohle může procházet přes miliardy investované celosvětově do vývoje automobilů. To se skutečně nenašel v každé fabrice alespoň jeden člověk s mozkem v hlavě, co by na to upozornil?

.

Nebo jsou ergonomové převálcováváni markeťáky?

.

Nebo je to rafinovanej plán, jak vytěžit víc za promáčklý plechy? :-)

+6/0
13.12.2016 18:04

P75e77t42r 37M14i19c98h74a91l 2790784731272

Pane Dvořáku, dnes smekám, tohle by se mělo vytesat do kamene. Bohužel ani to není všespasitelné - dneska jsem potkal kamion, jehož řidič si za jízdy četl noviny (podle barevnosti tiskoviny to vypadalo na Blesk, Aha nebo něco podobného).

+5/0
13.12.2016 17:58

J49a70r61o26m54í29r 62K75r56á32l 4220439284869

Tak. Ve starém autě poznám po hmatu, v jaké poloze je ten který ovládací prvek. Stajně tak na tlačítkovém telefonu jsem schopný vuťukat číslo i poslepu. Jen holt nejsem "IN". ;-)

+7/0
13.12.2016 16:42

R79a71d89e24k 73Ž49i94ž66k39a 9196485674270

pravda pokud na radiu jde delat neco slozite tak to proste za jizdy nedelam.To same nezapaluji si,netelefonuji.

Pokud jde o radio tak na lcd zas vyberete hudbu ze slozek jako na pc a nemusim mzourat ocima co mi to tam vlastne hraje o vyhledavani hudby na klasickem radiu ani nemluve.Za me LCD do auta ano,ale s jednoduchym ovladanim a prioritne hlasovym.

+3/0
13.12.2016 15:32

V86í18t 45O17ž68a36n88a 1158328825234

Budoucnost je HUD displej a tlačítka na volantu, pak nemusíte spustit oči ze silnice před sebou.

+6/0
13.12.2016 15:31

P45a60v87e28l 10S31t19r25e70l90e22c 4933293880631

Ono vubec to vypinani mobilu za letu melo od zacatku uplne jiny duvod... Mobilni site tehdy nezvladali mobily v letadlech, protoze mobil se pohyboval moc rychle a take zvrchu videl moc vysilacu...

0/0
13.12.2016 15:22

M98i76k53u13l31á16š 15L61é44v87y 5482865154731

Jak je vidět, dotykáče neznamenají pouze krok vpřed ale v některých aplikacích i hodně kroků zpět... :-/

+2/0
13.12.2016 13:59

M91i97c73h48a17l 10F37r88ý17d48a 1392879393512

Skvělá práce pane Dvořáku, mluvíte mi z duše

+8/0
13.12.2016 13:55

V56á95c95l50a86v 79S71v88o37b77o78d91a 3381549350820

jj zlaté rádio tlačítky na stanice a kolečkem na hlasitost V

+11/0
13.12.2016 13:48

J82a32n 20D95l97o23u30h79ý 8816630713860

Nevím jak kde, ale mě se při rozjezdu automaticky funkce dotykové obrazovky vyřadí z provozu. 8-o

0/0
13.12.2016 12:58

V64o91k27o75u19n 87V90l51a45d27i93m29i19r 8462708389188

Hm zasnu. Ta nejlevnejsi a nejjednodussi auta vas hned po zapnuti zapalovani na tom displayi upozorni, ze za jizdy ho nemate ovladat a musite to potvrdit.

U stredni tridy uz je snad vsude samozrejmosti ovladani hlasem. Tak o cem je rec?

0/−4
13.12.2016 12:44

J97a44n 80D64l27o15u16h41ý 8606960813300

mě se ovládání automaticky vypne a mám smůlu.

0/0
13.12.2016 12:58

R16o96b17i27n 50Ž41i23ž98k21a 2788264946306

V čem je problém? Třeba v tom, že bych to auto za jízdy ovládat chtěl a až do relativně nedávné doby jsem bez problémů mohl?

+5/0
13.12.2016 16:44

T40o85m91á11š 78L13u82d19v53í55k 1720527644102

Když se rádio ovládá na třech místech (volant,infotainment,rádio) a potřebuje tři displeje (palubní počítač, infotainment, rádio) tak tomu říkám pokrok.

+2/0
13.12.2016 12:16

M74i21l68a76n 37S92i69e25b21e96n21b91u95r38g24e18r 8867643645

Ono je to ještě automobilka od automobilky. Když vezmu Citroën, tak tam kompletně celé ovládání vymýšlel nějaký hotentot (francouz). Nelogické uspořádání, všechno komplikované a navíc velmi pomalá odezva na cokoliv (což bohužel vynutí minimálně mrknutí, jestli jsem danou akci fakt provedl nebo nikoliv). Třeba přepnutí z rádia na usb .. Oproti tomu v Octavii mi dotykové ovládání dává smysl, navíc reakce jsou bleskové a nejpoužívanější volby jsou jak na volantu, tak (zaplaťpámbu) i přes standardní tlačítka. SMSku bych "na autě" psát nechtěl, ale přepnout rádio a podobně je docela v pohodě..

+3/0
13.12.2016 11:33

J68a95n 74C29i49g58e28r 2784461955531

No specialne so zastupcom Citroenu (nejaky design/product manager ci co to bolo) som sa o tomto bavil na jednej konferencii a presne na tieto ich dotykove displeje, ktore tam ukazovali ako uzasnu novinku, som sa spytal. Ze ako to planuju riesit z hladiska bezpecnosti - klasicky "knoflik" od klimy nastavim za jazdy aj naslepo po hmate, ale triafat sa prstom do miniaturneho tlacitka na displeji v poskakujucom aute je doslova o zivot.

No chlapik zacal habkat a nieco splietat o tom ako je buducnost a ake nove funkcie to moze mat a bla bla. A ze na spatnej vazbe "sa pracuje" ...

Osobne ked vidim v aute dotykove ovladanie cohokolvek co by som ako sofer mohol potrebovat - klima, radio a pod - utekam. Uz dotykac na navigacii vie byt poriadne na nervy.

0/0
13.12.2016 14:24

T61o53m96á75š 23C33h98r19a48s67t36n69ý 2701794141663

Problém s dotykáči v autě je, že odezva na dotyk je tristní, než to zchroupe požadavek zestárnu, a tak nějak mi to připomíná můj první čínský noname "dotykáč" 8 let nazpět na win 3.11 (zkušenost z Passatu)

0/0
13.12.2016 10:27

P21e86t80r 38H46á85j87e98k 4400782461484

Největší problém je, že pokud se nedíváte na display, nevíte CO mačkáte a jestli mačkáte. U klasických tlačítek i u uplně neznámého auta po pár jízdách klimu a radio ovládáte po slepu...

+5/−1
13.12.2016 11:16

L37u77k74á90š 77O25m52á59č47k97a 5611104841876

Vypínat v letadle mobil na celý let? Autore, představ si, že třeba u Emirátů (a mnoho dalších aerolinek) můžeš že svého mobilu dokonce telefonovat a používat datové tarify.

+6/0
13.12.2016 8:55

L54u26k11á68š 14K58o68h54o60u66t 7588254242249

"Americká vláda chce výrobce mobilů dotlačit k tomu, aby se telefon na palubě auta zablokoval a umožnil používat jen některé funkce v omezeném režimu."

mmnt... jak tedy mobil v autě pozná že se má "omezit" resp. jak pozná že zrovna jeho majitel řídí? to se dočkáme doby kdy spolucestující ve voze mají smůlu protože mobil si myslí že jsou řidiči? Protože kdyby to měl poznat jen podle připojení k HF pak to lze snadno obejít tím že telefon k HF nepřipojím.

0/−1
13.12.2016 8:54

O67n19d76ř82e54j 62F70r20a88n61c 4789921648

Mám bezklíčový vstup a startování a auto nenastartuju, když si hodím klíče do kapsy v madlu dveří a nechám je pootevřené. V tu chvíli je klíč třeba jen 10 cm mimo půdorys vozu. Takže si nemyslím, že by bylo technicky složité poznat, jestli je telefon v prostoru, kde operuje řidič. Stačí jen použít vhodnou technologii a zákonem donutit výrobce telefonů a aut, aby byla povinná.

+2/−1
13.12.2016 9:37

J60a17n 72M88a28t38u61c96h42a 5815389197416

Až budou brzdy ovládané hlasem, nebo dotykovým panelem, tak to bude teprve vono.

+1/0
13.12.2016 8:33

V89l67a33s23t33i29m10i37l 44T79e88n84c26e39r 4350830167210

;-D R^

0/0
13.12.2016 18:33

M17a35r65e14k 92P52i92l69k95a 1846616699754

Naprostý souhlas. Vozim k nam do práce nove auta různých značek a občas zeslabit rádio, nebo topení je fakt o hubu. Obzvlášť kdyz sedím v aute prvně. Furt se hraje všechno na bezpečnost, ale pak přepnout rádio na navigaci se u některých značek za jízdy snad ani nedá

+15/0
13.12.2016 7:59

P93a54v45e30l 79Z52a65j47í55č72e64k 8324710926980

Nadotikaci lze samo psat po slepu jen to chce vice presnosti a cviku.. ted jsem to zrovna zkousel

+2/−15
13.12.2016 7:22

J43i22ř32í 71S57c75h26w11a16c34h 8638394698406

no je to vidět.....;-)

+8/0
13.12.2016 10:10

T58o13m51á82š 19K22r89a71i93n14a 7144630554698

No ono hlavně je dnes ten dotykový displej s tisíci funkcemi levnější, než dvacet čudlíků. A protože ho už stejně "musí" do toho auta dát, tak o to více - jestliže "čudlík" přijde na dvacku, je jich deset, tak při milionu aut ročně je to pěkná sumička, a to vůbec nemluvím o rychlosti montáže. Pak se "udělá zájem", který mladí, neznající nic, než smartphone, kvitují a je to. A že je to nebezpečné? Ale, pokud na to není předpis, tak to nikoho nezajímá - důležité je mít v normě CO2 a crash test 40% levý roh...

Mám najeto hodně, ale v mnohých situacích ovládám "čudlíky" poslepu, neboť neriskuji ani těch pár sekund ztracených pohledem na středový panel. Nemluvě o tom, že na mnohých českých cestách je vůbec umění trefit na displeji správné virtuální tlačítko...

+24/0
13.12.2016 7:15

A79d91a48m 69K80o98p69e62č72n39ý 2973285277

Piloti za války trénovali ovládání letadla poslepu. Vždy měl přesně vědět, kterou páčku či tlačítko zvládnout, tohle jaksi u dotykáčů nejde.

+26/0
13.12.2016 6:32

J37a43n 24K55a87r35e76l 24N24o60v80a88k 5836864528496

s tim nadelate :D ty brzdne systemy by se tam davaly i bez toho.. atd.. proste pokrok nezastavis zvykej si Franto :D

+1/−7
13.12.2016 6:27
Foto

P37e67t53r 22P70r41o35c42h24á69z88k40a 3882506782524

Docela rozumný názor a nemám problém s ním souhlasit. Některé věci opravdu do aut nepatří. Přesněji ne do aut s řidiči. Tyhle systémy budou ideální a nejspíš asi také jediné, které se objeví v autech, co budou jezdit bez řidičů.

+29/−1
13.12.2016 6:14

J20a93n 72M43a59t88u58c74h29a 5915649777866

- melo byt + ;)

0/0
13.12.2016 8:31

K88a90r25e82l 19B32a11r40t73a15k 9666121875226

V dnešní době v ČR jezdí již velmi mnoho aut bez řidičů, případně s řidiči bez mozku. Výsledek je stejný.

+3/0
13.12.2016 10:41

P73e65t86r 83H34á20j11e46k 4720912791164

i u bezmozka je rozdíl, jestli čumí před auto nebo do displeje. Zejména když jede 90 ve městě...

+2/0
13.12.2016 11:21

M77a77r94e47k 50J48a70n64e36č79k97a 1257166403551

Někteří stále nepochopili a ani nepochopí, že zmáčknout onen čudlík lze snadno i po paměti, což absolutně není možné na dotykáči, natož když je požadovaná funkce někde zapadlá v menu. Ve vymrzlém voze je to pak taky super rychlá vychytávka hrající leda tak na nervy ;-D A upřímně, kdo se v tom dotykáči má potřebu věčně hrabat, když nemusí. Max. tak při zakoupení vozu a to si ještě nastaví pouze to, co ho zajímá a využije a někteří ani to ne a dají stejně přednost vyvedení paralelního ovládání přes ony mechanické knoflíky ;-)

+29/0
13.12.2016 4:52

L50u79k29á67š 76K56o10h45o10u62t 7148794522769

už se chystají dotykáče s hmatovou odezvou

http://auto.idnes.cz/bosch-novinky-ces-displej-hmatova-odezva-fpk-/automoto.aspx?c=A160118_005442_automoto_vok

0/0
13.12.2016 8:57

A86n54t51o89n39í26n 33S61v78o66b25o62d27a 3574463859882

K navigaci v aute mám ovládání hlasitosti knoflíkem, potom tlačítko menu a přepínání navigace autorádio, asi s tím vydržím dlouho :-). Přijmutí telefonu přes HF je snadné, kouknu a telefon nevezmu :-), když je to nutné někde slušně zastavím a zavolám

0/0
13.12.2016 10:17

R68o28b79i55n 94Ž91i71ž22k39a 2308774586466

To už se chystají asi tak sedm let...

+1/0
13.12.2016 16:46

P87e44t90r 21S59u91c52h72ý 1258109394276

"Americká vláda chce výrobce mobilů dotlačit k tomu, aby se telefon na palubě auta zablokoval a umožnil používat jen některé funkce v omezeném režimu"

...... to se jako zbláznili??to by pak přeci nefungoval ani spolujezdci, což může být dosti problém hlavně v případě, že jej spolujezdec naviguje podle mapy v mobilu, nebo podle toho, co mu někdo říká do telefonu ....

+8/−1
13.12.2016 3:12

L28u50b10o60m93i82r 86K63a76l25l21a 7340957417593

Muze jet podle GPS.

0/0
13.12.2016 9:21

M58i27c27h85a12l 83H29o30r37á28k 7369464869924

V reálu to ale funguje jinak - téměř vždy jsou základní funkce (topení, klimatizace, výhřev sedadel, ovládání audiosystému) zdvojeny a je možno je ovládat i klasicky. Na velkých displayích palub. systémů je často detailní nastavení různých subsložek, které většinou nastavíte nadlouho a pak je již nepřenastavujete i nastavení obvyklých parametrů základních systémů, které je však možno ovládat i klasicky. Navíc funkce audia bývají i ztrojené, s ovládáním na volantu. Není to tak horké :)

+3/−1
13.12.2016 1:16

P45e94t13r 78S26t76r73a31k21a 9777367935713

No, tak treba ta Tesla kterou maji jako ilustracni foto skoro zadna tlacitka nema. Dotykove displeje jsou opravdu pro zlost. Nic proti displejum jako takovym, ale zakladni a casto pouzivane funkce by mely byt snadno dostupne, bez toho abych se musel proklikavat pres nejake menu. Osobne mi velmi vyhovuje BMW, kde jsou na bezne veci tlacitka, a mene bezne pres display. Satrani v menu jednoduse snizuje pozornost, protoze musite ten displej sledovat. Tlacitko zmacknete a je hotovo. Nad tim asi netreba polemizovat.

+10/−2
13.12.2016 2:41







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.