Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Mráz z nafty ždímá parafin, proto pak diesely nestartují

Zima umí kvůli zamrzající naftě potrápit hlavně řidiče dieselových aut. Všechny nafty prodávané v tomto období u benzinek by měly odolat mrazům do minus dvaceti. Pokud to nemáte daleko do hor, zkuste sehnat arktickou naftu, která odolá až mrazům až do minus 32 stupňů Celsia.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

B44o44h76u91m18í23r 25E76l13i15á36š 1731918184242

Benzin je benzin..nafta patri do traktoru..

0/0
31.12.2016 18:14

J38a37r32o13s60l20a50v 54Š57m82e89j28d49a 8592519739820

Dieselům už odzvonilo. To jenom v Čechách ho kupují nadšenci aby uspořili na levnější naftě. Nikdo už ty čadily nechce .

+1/0
15.12.2016 16:12

V77í11t 13V90č63e29l97i82š 9522551282626

Vůbec nechápu tyhle články o zamrzající naftě. S nafťákama jezdím přes 15 let a nikdy jsem nezažil, že by mě zamrzla nafta. Jednak v timě tankuji u normálních benzínek a ne u různých stojanů v pochybném JZD a jednak se opravdu snažím mít, hlavně v zimě, pořád nádrž spíš plnou než prázdnou. Ale to jen kvůli srážení vody (té atmosférické) než kvůli parafínu. Zamrzlou naftu měl kolega, když to spadlo ke -32°C, kdysi dávno cca před 20 lety, to jsem ještě nafťáka neměl. Od té doby jsem se s tím nesetkal, ale debilních článků jako je tenhle čtu každou zimu často.

0/0
15.12.2016 1:41

J15a97r80d45a 89S54o70k53o62l 1226808341931

Co tak po 60 tis. vyměnit palivový filtr?

+1/0
13.12.2016 23:46

M31a43r34t33i95n 37K52a63r62á89s24e16k 9218473728128

To vam moc nepomuze, kdyz vam nafta "zmrzne"

0/0
14.12.2016 9:39

J14i76r67i 93H35u94b77k91a 1473136684955

To je jak ten ruskej zajatec, co řekl Němcům když nemohli nahodit DB605 v Messerschmittech - půl litru benzínu do oleje a litr na zem pod motor s otevřenými kryty a zapálit. Němci se křižovali ale fungovalo to.

0/0
13.12.2016 23:23

S13t38a24n87i31s65l69a96v 63R58o29s58e90c19k51ý 9445899311829

Mondeo ( MK II, 1998) mi chytlo při -18 i bez žhavičů. Ale jednou mi "zamrzla" nafta cestou už při -7.

0/0
13.12.2016 19:29

S43t32a79n60i18s14l65a98v 94R48o56s40e58c33k83ý 9665599611109

CO to je za věta: Takové fígly na dnes použít nejde.?

0/0
13.12.2016 19:27

M27i88c80h13a14e49l28a 48T45i44c84h35á 3566574811849

na idnes :-P

0/0
13.12.2016 23:17

J62i79ř57í 62K79o27c10u69r12e25k 6115874105668

Krystalický parafín? To je na Nobelovku, jak se to povedlo u amorfního materiálu?

+3/−2
13.12.2016 16:56

R35a84d84i37m 30P64o53l50á75š55e67k 9846273639609

Parafín je krystalický materiál, pokud je chemicky čistý.

+3/0
13.12.2016 17:01

P63e30t83r 10B51u97r13i78a13n 7460475717800

Pane Polášek, vraťte se do do sedmé třídy ZŠ, abyste si ozřejmil rozdíl mezi amorfní a krystalickou látkou.

0/−1
13.12.2016 21:39

V43i12l34é26m 59K44r77a58u50s 9702293605295

A co třeba se vrátit do čtvrté třídy a naučit se oslovovat pátým pádem?

+1/0
13.12.2016 23:32

R19a38d81i16m 21P41o81l16á50š61e80k 9136103249379

Pane Buriane, parafín jakožto technická látka je směs mnoha parafínů , respektive vyšších alkanů a proto se ta látka jeví jako amorfní. Ovšem je to krystalická látka, respektive směs množství jednotlivých druhů parafínů. Ta pouze vypadá jako amorfní, ale amorfní není. A pokud narážíte na to, že při vyšší teplotě postupně měkne, tak to je proto, protože při této teplotě už jsou některé parafíny = vyšší alkany rozpuštěné a v tekutém stavu a ostatní krystaly nerozpuštěných parafínů po nich kloužou.

Ale pokud dojde k ochlazení roztoku pod hranici nasyceného roztoku, jako je tady nafta obsahující v sobě rozpuštěné parafíny, tak se ty parafíny z rotoku vysrážejí v krystalické formě. Nikdy se nemohou srážet v amofrní formě.

Kdyby byly parafíny amorfní, tak by v naftě nikdy nedocházelo k vysrážení pevné fáze, která by například ucpávala filtry. Docházelo by pouze k postupnému zvyšování viskozity nafty.

+2/0
14.12.2016 10:15

J81a16r34o83m27í80r 69K42r53á43l 4680669294819

;-D A co je to "chemicky čistý" ? Parafín není sloučenina, ale směs sloučenin. Takže těžko může krystalizovat.

0/−1
14.12.2016 9:31

R14i79c22h79a90r77d 92M49r31a39z35e40k 8988370609711

...to jsou zase bláboly, snad se to můj nafťák (C5) nedočte :)

Stačí netankovat babišovku (bionaftu) a připlatit si pár kaček za normální naftu a není se čeho bát. V -20 se motor třikrát převalí než chytne, to je asi tak to nejhorší co jsem kdy zažil... S C5 teda. Jako učeň jsem si se starou Avií a Destou a Vétřiskou v mrazech užíval teda "parádně"... Starty V3S na éterové kapsle, to bylo něco :)

+3/0
13.12.2016 16:40

P45e56t43r 62M30i68c64h93a75l 2120384681482

Ventru jsme startovali na Rudé právo. :-)

0/0
13.12.2016 18:00

R62i77c71h24a86r68d 56M11r90a29z33e59k 8878660139531

Na Rudé právo jsme startovali hlavně Destu, jednou se nezadařilo a shořela... :) Ale za komančů se to zas tak neprožívalo. Né že by to bylo jedno, ale prostě se absolvovalo mimořádné školení bezp. práce a jelo se dál.

0/0
13.12.2016 18:19

V91o50k69o15u91n 70V33l20a84d28i82m21i57r 8842248759648

Ty naftaky (myslim osobaky ) startovaly uz v praveku za mrazu bez problemu. Jednak v tom praveku mely jeste vstrikovani do komurky s zhavici svickou. A pak byl ovsem problem po ujeti 15-20 km, kdy zmrzla nafta prestala tych skrz filtr.

On treba prvni naftak od Renaultu 18 diesel startoval za mrazu daleko spolehliveji nez benzinak.

0/0
13.12.2016 18:40

M79i81l75o57š 67S83a49l91o24š43e65k 7244393701793

Nafta se lije do traktora. :-D

+4/−2
13.12.2016 14:38

J96i90ř32í 19K86o98c42u70r16e48k 6135124495738

A Ventra si po ránu přečte Rudé právo, jinak nenastartuje :D

0/0
13.12.2016 16:41

M89a42r44t19i82n 33H85o30u76b44a 1825840643103

Ja ji tedy leju do nádrže

+1/0
13.12.2016 23:02

V55í88t 54V70č88e21l40i59š 9932911652766

...a benzín do sekačky ;-D

0/0
15.12.2016 1:42

M80a48r15e50k 28F79l47e52k50a53č 1326785304868

Dřív jsem při předpovědi která hlásila -15 flákl do nádrže na 50 litru nafty a 2 litr benzinu. Bez problému.

ted kupuju naftu "nemrznoucí" do -29 (aspon dle stojanu) a zatím dobrý

0/0
13.12.2016 13:04

P55e21t69r 54M74i13c23h77a69l 2590584581412

Na naftu jezdím teprve necelých pět let, mám common rail, tomu by benzín nesvědčil. Tankuju naftu bez řepky a přidávám Super diesel aditiv, letní i zimní. Zatím jsem neměl nikdy problém. Pravda, auto má najeto necelých 70 tisíc.

0/0
13.12.2016 15:08

P59a61v58e81l 49G26ö27t55z15e 4803702922635

Problem uz jsem mel nekolikrat a to tankuju plnou nadrz kazdy tyden. tankuju vervu. kdyz jde teplota na -20 tak uz zacinam mit vazne obavy. Nevim, kde jinde cerpat, ale treba Verva ma problem uz od shruba teto teploty.

0/0
13.12.2016 12:25

P15e26t56r 15P45e31t90r 6683332838483

To je ale prekvapeni, kdyz je delana do max -20...

+2/0
13.12.2016 12:35

P33e46t89r 73M67i70c44h89a68l 2310164911872

To chce najít benzinku s arktickou naftou a přidávat aditiva.

0/0
13.12.2016 15:10

R94o49b39e13r69t 10B16a87l82a80b49á18n 9602233542

Zlatí komunisti.

+1/−9
13.12.2016 12:00

J23a36r49d90a 37K73o43n25i78c36k81ý 9468203356133

Ono to je dnes jedno. Nafta není ideální, ale benzínový minimotůrek to nezachrání. Takže asi zpátky na koně!

+9/0
13.12.2016 11:13

K93r82y19š64t26o50f 81L60a64n63í83k 1429450635185

tak mne staci bezne prodavany atmosfericky benzinovy dvoulitr.

0/0
14.12.2016 13:35

J33a59n 19K31r45p55e94c 5656113594302

čím více zamrzlých čoudometů, tím méně odporného smradu.

+5/−21
13.12.2016 10:59

P16e23t33r 42P28o68s77p56í77š54i34l 4518574376726

Co pořád máte s těmi čoudomety?? Viděl jste někdy novější diesel? U mého nafťáku si mohu prstem vytřít vnitřek výfuku a ani se nezašpiním. Ani si nepamatuji, kdy jsem naposledy viděl kouřící osobní nafťák.

+5/0
13.12.2016 12:11

M54i87c35h73a89l 11F79r25ý28d57a 1862109143662

Slepeckou holí toho moc nenakoukáte

+1/−5
13.12.2016 14:10

P48e87t52r 63M65i29c74h47a41l 2300644731662

No, tak exotů s vykuchaným DPF jezdí poměrně dost. A za nimi je to fakt lahůdka. Tomu bych sbíral techničáky na potkání.

0/0
13.12.2016 18:01

V78o34k67o73u18n 81V49l77a74d85i39m15i42r 8182248699808

Tak nevim, ale treba uvadeny Mercedes nebo BMW maji vyhrivany filtr paliva uz skoro 40 let.

+16/0
13.12.2016 10:53

T77o52m21á16š 45C97h93r70a52s78t50n93ý 2521344371233

A co teprve ten řepkový humus co v ní je, to je v zimě pro motor pošušňáníčko.

+14/0
13.12.2016 10:28

P18e87t78r 61Č41e40r58m65á47k 9748875799880

A nebo kupovat bez řepky...

+2/0
13.12.2016 12:07

R69a15d32i16m 94P91o88l63á28š72e87k 9696783469389

Ono by docela mohlo pomoct kompletní zakrytí auta plachtou kompletně kolem dokola přesahující až na zem. Země má v hloubce teplotu +5 - + 8 st C, takže když se zabrání profukování pod autem a chladnutí auta shora, tak za mrazů zem trošku topí a aspoň 5 - 10 st C k dobru z toho je.

0/0
13.12.2016 10:16

J70i36ř79í 42S15c76h29w98a35c90h 8288454228626

tak to by ta "plachta" musela být z cca 10 cm polystyrenu, aby uchoval pár hodin teplo z motoru, promrzlá zem rozhodne nic nevytopí a tenká plachta nic neizoluje.

+4/0
13.12.2016 10:47

R49a97d32i15m 90P63o18l44á70š46e39k 9446333549689

Není pravda, protože ze země jde teplo. Pokud to místo není předchozími mrazy totálně promrzlé, ale i tak je to lepší než bez plachty. Stačí jen uzavřít prostor pod autem, aby tam neprofukovalo a už tam je o pár stupňů méne mrazu.

Plus případně ještě shora na kapotu motoru a na kabinu třeba 2 - 4 mm pěnového polyetylenu jako izolace.....

0/0
13.12.2016 12:54

K16a73r70e60l 22V37a76c47h18u46t 9833912849333

Radime, asi máte pravdu, ale stejně je to rada spíš jen pro ty, co mají dvůr nebo zahradu... Na (veřejném) parkovišti bych toto asi nepraktikoval. ;-)

0/0
13.12.2016 13:58

R79a14d73i52m 51P65o32l89á46š72e54k 9746613919189

No, dřív to nebylo zas tak zvláštní, když třeba u paneláku bylo nějaké auto zakryté příslušnou na míru auta ušitou plachtou. Ale je fakt, že tehdy to bylo asi nejvíc kvůli tomu, že tehdy barva auta na slunci dost rychle vyšisovala. To u dnešních autolaků už nehrozí.

Jinak máte pravdu, že se to asi nejlépe hodí na vlastní parkovací plochu. Třeba jak jsou teď u těch nových baráčků stání pro auta jen jako volné přístřešky.

Tam se dá použít ještě další fígl, když se odjede s autem. Plachta, případně ještě s tím pěnovým polyetylenem se rozpostře na na zemi. Zem je tak odspodu stále zahřívána zemním teplem a když se pak s autem vrátí a přikryje ho plachtou, o to víc je pod tou plachtou tepleji.

Ale zas je fakt, že kdo má auto na své ploše u baráku, může za velkých mrazů auto prohřívat nějakým elektrickým topidlem.

0/0
13.12.2016 17:00

M95i75r42e94k 54G66a84j54e73r 5601506229310

Obvykle se vam nepodari plachtu nainstalovat tak, aby pod ni neprofukovalo. Obzvlaste pri tech nejnizsich teplotach obvykle fouka. Jinak byste par stupnu urcite ziskal.

+1/0
13.12.2016 19:58

J83a96n 54S78t26o58d47o65l35a 7701790123130

Ze země jde tepla minimálně. Třeba sníh vydrží na zemi i při lehce nednulové teplotě vzduchu, pokud nefouká a nepraží do toho místa slunce. A to ani nemusí být na konci zimy, kdy je země promrzlá. Aby tento způsob fungoval, bylo by potřeba vyvrtat 15-20 metrů hlubokou šachtu a zajistit proudění vzduchu pod auto.

0/0
14.12.2016 19:12

J82a82r34o86s66l61a24v 55H98o49r18á59k 8892784235299

To příliš nepomůže. Země je v zimě promrzlá. K Vámi uvedené teplotě to stoupá až ve větších hloubkách. To je přesně důvod, proč se u domů dává svislá izolace základů. Teplota povrchu země je blízká venkovní teplotě, i když vlivem poměrně velké tepelné kapacity má "zpoždění". Hodně tedy záleží na aktuálních podmínkách. Třeba ráno po hodně chladné noci bude povrchová teplota země nižší než teplota vzduchu.

+1/0
13.12.2016 15:37

R28a78d89i24m 20P68o62l75á10š95e45k 9426703409509

Jasně, pokud je zem odkrytá, tak promrzne a trvá hezkých pár hodin po zakrytí, než zemní teplo tu promrzlou zem ohřeje.

Ale jak už to je, tak jak jsem napsal výše, je v takovém zakrytém autě vždy o pár stupnů tepleji než venku na mraze.

Pokud tam máte naftu do - 20 , která "mrzne" při - 18 st C, tak pod plachtou Vám to nastartuje třeba i při - 25 -28 st C.

A domy se izolují od podlahy proto, protože z hlediska pokojové teploty cca + 22 st C je půda chladná cca + 6 + 8 st C a neizolovanou podlahou by utíkalo hodně tepla.

0/0
13.12.2016 17:09

J70a25r51o62s11l70a49v 73H82o59r16á38k 8962144695659

Zemní teplo tu promrzlou zem nemůže zahřát, protože nad ní je studený vzduch. A přikrytí pěti metrů čtverečních plochy tenkou plachtou to opravdu nevytrhne. On by to nebyl žádný zázrak, ani kdybyste to přikryl metrovou vrstvou polystyrenu, protože dlažba, asfalt a další povrchy mají kromě velké tepelné kapacity také velkou tepelnou vodivost. Jistý vliv by mohlo mít, pokud by to bylo přes den a svítilo slunce (ohřeje se vzduch pod plachtou). Ale u typického scénáře, kdy už za tmy někam přijedete a zastavíte na promrzlém povrchu, tam opravdu nějaký přínos nehledejte - bude zanedbatelný.

Nepsal jsem o izolování podlahy domu (tj. o VODOROVNÉ izolaci), ale o SVISLÉ izolaci základů pod zem.

0/0
13.12.2016 17:32

R68a68d51i15m 51P11o22l87á71š24e71k 9206663659789

Vemte pouhý centimetr dva centimetry silnou polystyrenovou desku, aspoň půl metru velkou, položte ji na půdu a trochu přitlačte, položte tam nějaký kámen nebo kus dřeva. Do odhadem mrazu - 10 st C máte do půl dne pod tou deskou půdu rozmrzlou a teplotu nad nulou.:-)

Vyzkoušejte si to někdy.

0/0
14.12.2016 10:20

J23a37r19o67s87l73a36v 60H27o56r38á25k 8412604615339

To zcela jistě ne. Zjevně jste to nezkoušel. Já narozdíl od Vás ano, dost se zabývám stavbou domů a právě teplotní pole u paty domu je často diskutovaná problematika. Měřil jsem průběh teploty v průběhu zimní noci pod jednou deskou z 10 cm extrudovaného polystyrenu (125x60 cm), teploměr byl ve vydlabaném otvoru uprostřed. Rozdíl proti venkovní teplotě byl sice měřitelný, ale zanedbatelný. Nebyl to profesionální test, ale pro představu to stačilo. Ono jde primárně o plochu - pokud by ta deska nebyla půlmetrová, ale přeba 10x10 metrů, pak ano, uprostřed už se dostanete na pěkné teploty. U půlmetrové, obzvláště na dlažbě nebo na asfaltu (povrchy s velkou tepelnou vodivostí), rozhodně ne.

0/0
14.12.2016 10:57







Najdete na iDNES.cz