Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Mráz z nafty ždímá parafin, proto pak diesely nestartují

Zima umí kvůli zamrzající naftě potrápit hlavně řidiče dieselových aut. Všechny nafty prodávané v tomto období u benzinek by měly odolat mrazům do minus dvaceti. Pokud to nemáte daleko do hor, zkuste sehnat arktickou naftu, která odolá až mrazům až do minus 32 stupňů Celsia.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

B61o43h63u26m86í61r 21E64l13i96á41š 1891368674142

Benzin je benzin..nafta patri do traktoru..

0/0
31.12.2016 18:14

J56a17r46o46s11l22a46v 32Š66m45e68j61d51a 8922279349150

Dieselům už odzvonilo. To jenom v Čechách ho kupují nadšenci aby uspořili na levnější naftě. Nikdo už ty čadily nechce .

+1/0
15.12.2016 16:12

V97í33t 39V73č85e81l19i73š 9732501732716

Vůbec nechápu tyhle články o zamrzající naftě. S nafťákama jezdím přes 15 let a nikdy jsem nezažil, že by mě zamrzla nafta. Jednak v timě tankuji u normálních benzínek a ne u různých stojanů v pochybném JZD a jednak se opravdu snažím mít, hlavně v zimě, pořád nádrž spíš plnou než prázdnou. Ale to jen kvůli srážení vody (té atmosférické) než kvůli parafínu. Zamrzlou naftu měl kolega, když to spadlo ke -32°C, kdysi dávno cca před 20 lety, to jsem ještě nafťáka neměl. Od té doby jsem se s tím nesetkal, ale debilních článků jako je tenhle čtu každou zimu často.

0/0
15.12.2016 1:41

J59a25r17d21a 33S53o21k72o47l 1536678491961

Co tak po 60 tis. vyměnit palivový filtr?

+1/0
13.12.2016 23:46

M40a58r51t91i58n 22K20a79r17á83s37e43k 9748813308638

To vam moc nepomuze, kdyz vam nafta "zmrzne"

0/0
14.12.2016 9:39

J37i37r47i 95H57u93b84k53a 1543406694735

To je jak ten ruskej zajatec, co řekl Němcům když nemohli nahodit DB605 v Messerschmittech - půl litru benzínu do oleje a litr na zem pod motor s otevřenými kryty a zapálit. Němci se křižovali ale fungovalo to.

0/0
13.12.2016 23:23

S22t41a60n79i70s34l88a51v 60R31o80s90e60c61k79ý 9175329821899

Mondeo ( MK II, 1998) mi chytlo při -18 i bez žhavičů. Ale jednou mi "zamrzla" nafta cestou už při -7.

0/0
13.12.2016 19:29

S77t38a52n83i26s40l11a10v 82R63o65s48e13c81k50ý 9155939521769

CO to je za věta: Takové fígly na dnes použít nejde.?

0/0
13.12.2016 19:27

M63i14c57h41a22e75l15a 66T14i95c42h15á 3456324561789

na idnes :-P

0/0
13.12.2016 23:17

J95i83ř88í 76K62o39c32u87r67e95k 6655414865788

Krystalický parafín? To je na Nobelovku, jak se to povedlo u amorfního materiálu?

+3/−2
13.12.2016 16:56

R21a73d23i78m 15P36o73l80á20š70e49k 9346443959859

Parafín je krystalický materiál, pokud je chemicky čistý.

+3/0
13.12.2016 17:01

P31e59t13r 80B34u70r19i20a63n 7100105737340

Pane Polášek, vraťte se do do sedmé třídy ZŠ, abyste si ozřejmil rozdíl mezi amorfní a krystalickou látkou.

0/−1
13.12.2016 21:39

V53i53l79é49m 34K26r27a30u40s 9322523515525

A co třeba se vrátit do čtvrté třídy a naučit se oslovovat pátým pádem?

+1/0
13.12.2016 23:32

R31a12d77i15m 23P15o87l91á80š74e15k 9386153539509

Pane Buriane, parafín jakožto technická látka je směs mnoha parafínů , respektive vyšších alkanů a proto se ta látka jeví jako amorfní. Ovšem je to krystalická látka, respektive směs množství jednotlivých druhů parafínů. Ta pouze vypadá jako amorfní, ale amorfní není. A pokud narážíte na to, že při vyšší teplotě postupně měkne, tak to je proto, protože při této teplotě už jsou některé parafíny = vyšší alkany rozpuštěné a v tekutém stavu a ostatní krystaly nerozpuštěných parafínů po nich kloužou.

Ale pokud dojde k ochlazení roztoku pod hranici nasyceného roztoku, jako je tady nafta obsahující v sobě rozpuštěné parafíny, tak se ty parafíny z rotoku vysrážejí v krystalické formě. Nikdy se nemohou srážet v amofrní formě.

Kdyby byly parafíny amorfní, tak by v naftě nikdy nedocházelo k vysrážení pevné fáze, která by například ucpávala filtry. Docházelo by pouze k postupnému zvyšování viskozity nafty.

+2/0
14.12.2016 10:15

J64a12r25o14m35í10r 55K66r26á69l 4840209784689

;-D A co je to "chemicky čistý" ? Parafín není sloučenina, ale směs sloučenin. Takže těžko může krystalizovat.

0/−1
14.12.2016 9:31

R11i29c79h38a82r27d 86M17r84a94z86e67k 8468610729141

...to jsou zase bláboly, snad se to můj nafťák (C5) nedočte :)

Stačí netankovat babišovku (bionaftu) a připlatit si pár kaček za normální naftu a není se čeho bát. V -20 se motor třikrát převalí než chytne, to je asi tak to nejhorší co jsem kdy zažil... S C5 teda. Jako učeň jsem si se starou Avií a Destou a Vétřiskou v mrazech užíval teda "parádně"... Starty V3S na éterové kapsle, to bylo něco :)

+3/0
13.12.2016 16:40

P43e94t20r 72M78i75c29h36a46l 2270314561212

Ventru jsme startovali na Rudé právo. :-)

0/0
13.12.2016 18:00

R87i52c29h77a22r21d 73M85r57a76z70e32k 8768940399191

Na Rudé právo jsme startovali hlavně Destu, jednou se nezadařilo a shořela... :) Ale za komančů se to zas tak neprožívalo. Né že by to bylo jedno, ale prostě se absolvovalo mimořádné školení bezp. práce a jelo se dál.

0/0
13.12.2016 18:19

V48o41k18o15u53n 64V50l24a68d95i31m52i60r 8112458109648

Ty naftaky (myslim osobaky ) startovaly uz v praveku za mrazu bez problemu. Jednak v tom praveku mely jeste vstrikovani do komurky s zhavici svickou. A pak byl ovsem problem po ujeti 15-20 km, kdy zmrzla nafta prestala tych skrz filtr.

On treba prvni naftak od Renaultu 18 diesel startoval za mrazu daleko spolehliveji nez benzinak.

0/0
13.12.2016 18:40

M60i73l17o43š 48S68a48l60o40š57e46k 7434113561973

Nafta se lije do traktora. :-D

+4/−2
13.12.2016 14:38

J34i96ř37í 78K89o47c15u43r86e78k 6625534255528

A Ventra si po ránu přečte Rudé právo, jinak nenastartuje :D

0/0
13.12.2016 16:41

M42a96r74t35i32n 21H43o64u11b14a 6913481659928

Ja ji tedy leju do nádrže

+1/0
13.12.2016 23:02

V34í92t 76V34č93e73l53i35š 9142171312746

...a benzín do sekačky ;-D

0/0
15.12.2016 1:42

M22a67r72e55k 69F15l94e44k87a24č 1496675754348

Dřív jsem při předpovědi která hlásila -15 flákl do nádrže na 50 litru nafty a 2 litr benzinu. Bez problému.

ted kupuju naftu "nemrznoucí" do -29 (aspon dle stojanu) a zatím dobrý

0/0
13.12.2016 13:04

P86e89t41r 36M73i96c97h49a49l 2620844851282

Na naftu jezdím teprve necelých pět let, mám common rail, tomu by benzín nesvědčil. Tankuju naftu bez řepky a přidávám Super diesel aditiv, letní i zimní. Zatím jsem neměl nikdy problém. Pravda, auto má najeto necelých 70 tisíc.

0/0
13.12.2016 15:08

P31a77v87e70l 70G28ö10t46z31e 4963382572325

Problem uz jsem mel nekolikrat a to tankuju plnou nadrz kazdy tyden. tankuju vervu. kdyz jde teplota na -20 tak uz zacinam mit vazne obavy. Nevim, kde jinde cerpat, ale treba Verva ma problem uz od shruba teto teploty.

0/0
13.12.2016 12:25

P43e70t57r 46P77e37t66r 6283492668453

To je ale prekvapeni, kdyz je delana do max -20...

+2/0
13.12.2016 12:35

P71e80t56r 76M23i28c32h92a83l 2290764231192

To chce najít benzinku s arktickou naftou a přidávat aditiva.

0/0
13.12.2016 15:10

R35o77b96e56r33t 49B67a44l97a25b73á64n 9772913252

Zlatí komunisti.

+1/−9
13.12.2016 12:00

J16a58r61d12a 37K31o35n97i47c52k68ý 9188773156643

Ono to je dnes jedno. Nafta není ideální, ale benzínový minimotůrek to nezachrání. Takže asi zpátky na koně!

+9/0
13.12.2016 11:13

K48r23y93š44t36o52f 58L68a70n25í26k 1769360825405

tak mne staci bezne prodavany atmosfericky benzinovy dvoulitr.

0/0
14.12.2016 13:35

J12a57n 49K40r77p76e70c 5246213814142

čím více zamrzlých čoudometů, tím méně odporného smradu.

+5/−21
13.12.2016 10:59

P52e97t19r 79P80o59s66p91í60š35i51l 4838564876636

Co pořád máte s těmi čoudomety?? Viděl jste někdy novější diesel? U mého nafťáku si mohu prstem vytřít vnitřek výfuku a ani se nezašpiním. Ani si nepamatuji, kdy jsem naposledy viděl kouřící osobní nafťák.

+5/0
13.12.2016 12:11

M98i91c40h21a14l 58F71r64ý21d65a 1602379733852

Slepeckou holí toho moc nenakoukáte

+1/−5
13.12.2016 14:10

P70e51t78r 33M54i47c15h70a61l 2450454261692

No, tak exotů s vykuchaným DPF jezdí poměrně dost. A za nimi je to fakt lahůdka. Tomu bych sbíral techničáky na potkání.

0/0
13.12.2016 18:01

V89o79k76o15u65n 83V88l23a70d31i79m69i10r 8932368549688

Tak nevim, ale treba uvadeny Mercedes nebo BMW maji vyhrivany filtr paliva uz skoro 40 let.

+16/0
13.12.2016 10:53

T24o98m38á28š 73C64h98r14a33s42t26n92ý 2311784751673

A co teprve ten řepkový humus co v ní je, to je v zimě pro motor pošušňáníčko.

+14/0
13.12.2016 10:28

P41e11t74r 41Č88e54r71m89á96k 9578795569520

A nebo kupovat bez řepky...

+2/0
13.12.2016 12:07

R84a47d21i44m 17P75o31l27á41š70e15k 9226153609599

Ono by docela mohlo pomoct kompletní zakrytí auta plachtou kompletně kolem dokola přesahující až na zem. Země má v hloubce teplotu +5 - + 8 st C, takže když se zabrání profukování pod autem a chladnutí auta shora, tak za mrazů zem trošku topí a aspoň 5 - 10 st C k dobru z toho je.

0/0
13.12.2016 10:16

J55i96ř77í 10S10c92h42w62a34c78h 8368354538656

tak to by ta "plachta" musela být z cca 10 cm polystyrenu, aby uchoval pár hodin teplo z motoru, promrzlá zem rozhodne nic nevytopí a tenká plachta nic neizoluje.

+4/0
13.12.2016 10:47

R38a76d16i29m 57P79o57l78á81š86e71k 9986463239699

Není pravda, protože ze země jde teplo. Pokud to místo není předchozími mrazy totálně promrzlé, ale i tak je to lepší než bez plachty. Stačí jen uzavřít prostor pod autem, aby tam neprofukovalo a už tam je o pár stupňů méne mrazu.

Plus případně ještě shora na kapotu motoru a na kabinu třeba 2 - 4 mm pěnového polyetylenu jako izolace.....

0/0
13.12.2016 12:54

K13a36r75e48l 21V39a50c60h12u56t 9523902149583

Radime, asi máte pravdu, ale stejně je to rada spíš jen pro ty, co mají dvůr nebo zahradu... Na (veřejném) parkovišti bych toto asi nepraktikoval. ;-)

0/0
13.12.2016 13:58

R19a37d49i94m 72P74o41l37á15š85e12k 9786973289949

No, dřív to nebylo zas tak zvláštní, když třeba u paneláku bylo nějaké auto zakryté příslušnou na míru auta ušitou plachtou. Ale je fakt, že tehdy to bylo asi nejvíc kvůli tomu, že tehdy barva auta na slunci dost rychle vyšisovala. To u dnešních autolaků už nehrozí.

Jinak máte pravdu, že se to asi nejlépe hodí na vlastní parkovací plochu. Třeba jak jsou teď u těch nových baráčků stání pro auta jen jako volné přístřešky.

Tam se dá použít ještě další fígl, když se odjede s autem. Plachta, případně ještě s tím pěnovým polyetylenem se rozpostře na na zemi. Zem je tak odspodu stále zahřívána zemním teplem a když se pak s autem vrátí a přikryje ho plachtou, o to víc je pod tou plachtou tepleji.

Ale zas je fakt, že kdo má auto na své ploše u baráku, může za velkých mrazů auto prohřívat nějakým elektrickým topidlem.

0/0
13.12.2016 17:00

M23i38r92e94k 48G64a74j98e58r 5151546989360

Obvykle se vam nepodari plachtu nainstalovat tak, aby pod ni neprofukovalo. Obzvlaste pri tech nejnizsich teplotach obvykle fouka. Jinak byste par stupnu urcite ziskal.

+1/0
13.12.2016 19:58

J26a11n 37S65t73o32d77o43l59a 7501490933710

Ze země jde tepla minimálně. Třeba sníh vydrží na zemi i při lehce nednulové teplotě vzduchu, pokud nefouká a nepraží do toho místa slunce. A to ani nemusí být na konci zimy, kdy je země promrzlá. Aby tento způsob fungoval, bylo by potřeba vyvrtat 15-20 metrů hlubokou šachtu a zajistit proudění vzduchu pod auto.

0/0
14.12.2016 19:12

J98a70r62o18s59l52a41v 17H43o23r96á18k 8192534615509

To příliš nepomůže. Země je v zimě promrzlá. K Vámi uvedené teplotě to stoupá až ve větších hloubkách. To je přesně důvod, proč se u domů dává svislá izolace základů. Teplota povrchu země je blízká venkovní teplotě, i když vlivem poměrně velké tepelné kapacity má "zpoždění". Hodně tedy záleží na aktuálních podmínkách. Třeba ráno po hodně chladné noci bude povrchová teplota země nižší než teplota vzduchu.

+1/0
13.12.2016 15:37

R46a67d30i42m 11P58o69l11á51š41e53k 9716443939439

Jasně, pokud je zem odkrytá, tak promrzne a trvá hezkých pár hodin po zakrytí, než zemní teplo tu promrzlou zem ohřeje.

Ale jak už to je, tak jak jsem napsal výše, je v takovém zakrytém autě vždy o pár stupnů tepleji než venku na mraze.

Pokud tam máte naftu do - 20 , která "mrzne" při - 18 st C, tak pod plachtou Vám to nastartuje třeba i při - 25 -28 st C.

A domy se izolují od podlahy proto, protože z hlediska pokojové teploty cca + 22 st C je půda chladná cca + 6 + 8 st C a neizolovanou podlahou by utíkalo hodně tepla.

0/0
13.12.2016 17:09

J54a97r70o13s10l87a52v 45H48o82r23á19k 8672244685649

Zemní teplo tu promrzlou zem nemůže zahřát, protože nad ní je studený vzduch. A přikrytí pěti metrů čtverečních plochy tenkou plachtou to opravdu nevytrhne. On by to nebyl žádný zázrak, ani kdybyste to přikryl metrovou vrstvou polystyrenu, protože dlažba, asfalt a další povrchy mají kromě velké tepelné kapacity také velkou tepelnou vodivost. Jistý vliv by mohlo mít, pokud by to bylo přes den a svítilo slunce (ohřeje se vzduch pod plachtou). Ale u typického scénáře, kdy už za tmy někam přijedete a zastavíte na promrzlém povrchu, tam opravdu nějaký přínos nehledejte - bude zanedbatelný.

Nepsal jsem o izolování podlahy domu (tj. o VODOROVNÉ izolaci), ale o SVISLÉ izolaci základů pod zem.

0/0
13.12.2016 17:32

R23a33d80i19m 14P81o72l38á97š21e92k 9176183209869

Vemte pouhý centimetr dva centimetry silnou polystyrenovou desku, aspoň půl metru velkou, položte ji na půdu a trochu přitlačte, položte tam nějaký kámen nebo kus dřeva. Do odhadem mrazu - 10 st C máte do půl dne pod tou deskou půdu rozmrzlou a teplotu nad nulou.:-)

Vyzkoušejte si to někdy.

0/0
14.12.2016 10:20

J44a97r28o62s63l20a82v 58H49o58r25á84k 8932274455599

To zcela jistě ne. Zjevně jste to nezkoušel. Já narozdíl od Vás ano, dost se zabývám stavbou domů a právě teplotní pole u paty domu je často diskutovaná problematika. Měřil jsem průběh teploty v průběhu zimní noci pod jednou deskou z 10 cm extrudovaného polystyrenu (125x60 cm), teploměr byl ve vydlabaném otvoru uprostřed. Rozdíl proti venkovní teplotě byl sice měřitelný, ale zanedbatelný. Nebyl to profesionální test, ale pro představu to stačilo. Ono jde primárně o plochu - pokud by ta deska nebyla půlmetrová, ale přeba 10x10 metrů, pak ano, uprostřed už se dostanete na pěkné teploty. U půlmetrové, obzvláště na dlažbě nebo na asfaltu (povrchy s velkou tepelnou vodivostí), rozhodně ne.

0/0
14.12.2016 10:57







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.