Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Autofotka týdne: Svět amerických trucků chce změnit vodíkový tahač Nikola

Tahače, hlavně ty americké s dlouhým čumákem, jsou opravdovými králi silnic, ikonami obdivovanými po celém světě. V Salt Lake City představili nový tahač úplně nové značky. Nikola One jezdí na elektřinu, kterou si vyrábí z vodíku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

J75i82ř78í 15D21v91o55ř28á16k 5415629290118

Tak jsem se podíval na to fotku ještě jednou . Jediná možnost úspory hmotnosti je vidět na první pohled . Traktorjidní kabina řidiče . Minimálně o metr užší , než je běžné .Ale to dvě tuny neudělá .

0/0
12.12.2016 17:45
Foto

J50i29ř77í 29D96v49o90ř38á77k 5395599630458

Pardon : Traktorojidní kab......

0/0
12.12.2016 19:34

K63a96r28e45l 22V19o32h66n72o57u66t 4648949930967

"Výhodou vodíkového tahače má být asi o dvě tuny nižší hmotnost v porovnání s klasickým truckem se spalovacím motorem."

Tohle někdo myslí vážně?

0/0
12.12.2016 9:46

P16e48t66r 97S63p49a44t86z96i57e72r67e30r 7814962525294

Fascinuje mě jak češi opět vše zahodí do kanálu a okomentují to miliony důvodů proč by to nemohlo fungovat. Chápu pak že pracovní nasazení takových lidí je rovna nule a můžou maximálně být někde u pásu....Člověk co chce cokoliv posunout nějak dopředu nezajímá milion důvodů proč by to nešlo (zde např. okecávaný výkon, dojezd, nejsou pumpy atd...) ale jeden jediný důvod, jak to uvést do praxe. Vážení máte pocit, že když se rodily spalovací motory byly ihned maximální výkony a pumpy okamžitě v každém městě?

+1/0
12.12.2016 8:49

K51a75r38e57l 98V70o29h53n96o44u77t 4718219640127

Sorry, ale v článku jsou fakt divné věci.

Ne všechno, co se s velkou pompou předvádí, má nějaký praktický smysl.

+1/0
12.12.2016 9:47
Foto

J55i92ř32í 39D71v60o10ř94á28k 5205319860488

Tak třeba benzín se kupoval v lékárnách , obchodech .

0/0
12.12.2016 19:30
Foto

J50i11ř84í 74D14v46o22ř28á64k 5495169760478

Kolem náklaďáků se už pár desítek let " motám " . A jeké odborné zkušenosti máš ty ?

0/0
12.12.2016 19:33

M54i66r15o66s25l84a91v 69S22u36c59h67y 5800679510800

Kolik českých firem by nevzalo kšeft, který byť jen nepatrně převyšuje jejich kapacitu? A znáte někoho, kdo vezme kšeft, aniž má jakoukoliv vlastní kapacitu? Obdivuji lidi, co něco vymyslí, dotáhnou do realizace a teprve pak přemýšlejí, že by to začali sami dělat. Bravo!

0/0
11.12.2016 21:16

T19o47m77á82š 79V13a94l59d13e67r 7733510829

Vždy se zasměji. Kolik je tu fundovaných konstruktérů, kteří jakoukoliv novinku okamžitě zadupou do země. Kdo nic nedělá, nic nezkazí. Nápad je dobrý a nyní jen doladit logistiku tankování a první technické a konstrukční potíže. I spalovací motor se vyvíjí více jak 100 let. Mimochodem níže zmiňovaný pohon dopravního letounu na vodík (v SSSR Tu-154) dopadl velmi dobře. Problém byla logistika tankování paliva. Největší problém není vyrobit skvělý výrobek, ale zavést nový systém do praxe. A v Evropě to platí několika násobněji než v USA.

+1/0
11.12.2016 18:51
Foto

J89i53ř25í 61D34v16o43ř88á61k 5935459930788

Dopadl velmi dobře ? A kolik jich vyrobili ? Víc , než Tu - 119 ?

0/0
12.12.2016 19:37

T37o73m34á17š 33V78a70l47d55e11r 7383930669

Byl to prototyp. Zkouška technologie. I toto je nutné provést, aby náhodou v budoucnu lidé např nevybouchli ve vzduchu v důsledku nějaké technické chyby.

0/0
13.12.2016 20:43

A51d70a54m 63Ž57í21d50e86k 8325822435153

Dnešní tahače maji cca 300kW .. to znamená, že tenhle zazrak si veze zasobu paliva na 1 hodinu plného výkonu, takže cca 2 hodiny provozu

Tak to nevím jeslti se dopravcům bude líbít

0/0
11.12.2016 17:27

M55a61r18e90k 56G52a41j87d11a 4743304346942

nejedete přece pořád na plný plyn + rekuperace ...

0/0
11.12.2016 17:37

M43i94r79e44k 43G51a86j67e66r 5631716439970

Tu blbost o neustale potrebe plného výkonu tu uz nekdo nadnesl. Jestli si myslite, ze nekdo bude vyrabet tahac, ktery je k nicemu, tak se hluboce mylite.

0/0
11.12.2016 17:39

A46d34a53m 90Ž15í90d90e11k 8765262625563

vsak ja nepisu nic o plnem vykonu, ale o polovicnim :o)

kazdopadne ... dnesni tahace maji 800L paliva a max. 30L/100km ... to je na 2600km a to pri 70km/h je 37 hodin provozu, a to je furt 15× vice nez tazna nikola :o)

0/0
11.12.2016 17:59

O98n58d95r15a 65M75a49r30a67d23a 7250693517874

Na prejezd Australie je to urcite dobra vlastnost. V podminkach Evropy a povinnych prestavek pro ridice neni problem tankovat casteji ne?

0/0
11.12.2016 18:30

M40i56r47e88k 96G45a56j58e15r 5171446199690

No tak problem to v Evrope je, protoze ty cerpaci stanice v Evrope prakticky neexistuji. Jsou vicemene jen v Kalifornii. Ale je hloupost si myslet, ze vyrobce tohoto tahace o tom nevi a nema zadne reseni.

0/0
11.12.2016 18:47

O39n43d93r66a 77M27a86r44a92d89a 7610113877314

Pred 20 lety se nedalo natankovat ani CNG... Narazel jsem tim spise na pocet prilezitosti k natankovani. ;)

0/0
11.12.2016 21:45
Foto

J23i40ř33í 18D82v48o26ř59á44k 5635869280268

Tak po dvaceti letech v ČR asi devadesát stanic na CNG. A klasických : Počet čerpacích stanic v České republice v prvním pololetí letošního roku mírně vzrostl. Ke konci června evidovalo ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) celkem 6551 čerpacích stanic v provozu

0/0
12.12.2016 19:45

M10i49r52o87s70l55a16v 20S86u72c56h46y 5520649530460

Unikla vám jedna "maličkost", ten tahač tankuje vodík, který přeměňuje na elektrickou energii. Není to obyčejný elektromobil, který jezdí na baterky, on si elektřinu vyrábí. V článku je uveden dojezd 1300-2000 km - to stačí při v praxi málokdy dosažitelné rychlosti 100 km/h a s povinnými přestávkami s dostatečnou rezervou na celodenní šichtu za volantem.

0/0
11.12.2016 21:13

T65o84m87á19š 24V43a28l81d98e60r 7703530789

Mám ve voze 85kW a reálně potřebuji tak 45-50kW. Alespoň dle tabulky řazení a výkonu. Nejde jen o výkon, ale i celkový převod na kola jak je navržen a pak teprve můžete tvrdit něco jak úsporné auto bude.

0/0
11.12.2016 18:30
Foto

J98a40r78o58m10í86r 93H50l12u90b54e81k 2206360664751

Pohon na fosilní paliva se uplatnil na trhu, protože tato paliva byla k dispozici a technici vymýšleli jak je co nejefektivněji využít. Problém současných, "ekologických" trendů je v tom, že "nová" paliva a energie k dispozici nejsou. Tím se problém zacykluje. Kdo začne dřív? Elektrárny "nové" energie vyrábějící (potřebné i pro výrobu vodíku) nebo výrobci dopravních prostředků? Bez navýšení energetických výkonů elektráren a vytvoření distribuční infrastruktury se nezvýší počet elektro a vodíkomobilů. Bez nich nebudou mít energetické společnosti motiv zvyšovat svou výrobu a že by ji musily zvýšit mnohonásobně. Toto rozlouskne jedině komunismus, který to dá befelem. Blížíme se k tomu a již jsme to zažili a víme jak to končí, smrtí miliónů, možná miliard, lidí.

0/0
11.12.2016 17:10

P70e40t83r 71P22a77v77l98a19t12a 7656310697881

Tak je dobře, že civilizace začíná odcházet od ropy. už jen z bezpečnostního hlediska. Na druhou stranu té je zatím dost a nesmysly typu státních regulací jsou úplně zbytečné.

+1/0
11.12.2016 16:30
Foto

P20e84t61r 41K87o42č77i86č51k76a 4589958636937

Pche! Hracicky!:-P

Zlaty Peterbilty, Macky, Kenworthy, Freightlinery a Internationaly! R^

+7/0
11.12.2016 13:48
Foto

J42i37ř13í 16D60v15o37ř29á85k 5805659300618

Dle udajů z wiki je váha samotných baterií asi 1 600 kg . Do toho se bez problému vydá hmotnost motoru a převodovky . Kde je ta úspora ?

P.S. Proč jsem si vzpomněl na Harryho Jelínka ?

+6/−1
11.12.2016 12:22

M78i49r97e30k 71G79a22j79e69r 5291786489340

Kromě jiného vidím, že jste zapomněl na hmotnost nádrží s naftou..

+3/0
11.12.2016 12:54
Foto

J97i82ř88í 17D23v26o24ř82á65k 5805979590698

A taky na hmotnost elektromotoru / ů , palivového článku a kupodivu ten vodík taky musíš někde skladovat a něco váží . Kde jsou ty dvě tuny ?

+2/0
11.12.2016 13:13

M63i61r89e98k 80G75a66j79e97r 5471526559850

Odpadnou diferencialy. Tak jako tak, vyjde to zhruba nastejno.

0/0
11.12.2016 16:30
Foto

J25i50ř23í 72D17v34o67ř36á17k 5535399770678

U běžného tahače je diferenciál jeden . Sto kilo nemá . Kolik váží dva elmotory a výkonu 150 kW ?

0/0
11.12.2016 18:44

J49i16ř78í 23K67o98c70u12r26e60k 6895704485138

Zato tlaková nádrž na vodík bude ten truck nadnášet.

+5/0
11.12.2016 13:54

A80d54a10m 45Ž46í60d36e10k 8725692915723

900 kilo nadrz na naftu (vc.) .. proti lehke nadri na vodik

odpada diferencial, retardery, konvencni baterie

takze si myslim ze to vyjde na stejno

0/0
11.12.2016 17:30

P73e90t43r 56Z17a59s30k22o36č60i11l 2845782528839

Úspora je ve stáhnutí armád ze Středního východu. Elektřinu vyroběj jaderkama a vodníma.

+1/0
11.12.2016 18:31

P83e98t89r 33Š12i68m31e86k 2819167176928

Tak ještě z toho eliminovat jednu podstatnou zbytečnost a to je řidič. Auta by pak mohla jezdit neomezeně, odpadla by centra u pump, nepotřebné parkování, prostoje, stoupl by přepravní výkon,

+10/−2
11.12.2016 10:28

P27e41t48r 42M18a30l93i35š79k67a 6681525391493

Spíše se mi líbí využití vodíku na vytápění nemovitostí než na pohon aut. Tam by váha a rozměry nemusely hrát významnou roli.

0/−2
11.12.2016 9:58

R35u76d30o52l24f 65D92o75v51i10č82í45n 1899146525132

U vodíku váha nie je problém, nafta má energetickú hustotu 48 MJ/kg, vodík 142 MJ/kg...

+2/0
11.12.2016 10:19

J60i49ř10í 66S12c80h86w28a91c64h 8838274148266

hmotnost vlastního vodiku není problém, horší je to s hmotností nádrže ve které je v autě uskladněn;-)

+3/0
11.12.2016 13:58

M40i47r93e61k 42G54a66j38e90r 5511106509880

Tak to je uplny nesmysl. Neni nahoda, ze se nic takoveho nedela. Bezne se vytapi zemnim plynem. Vodik se vyrabi ze zemniho plynu, nebot jine zpusoby jsou mnohem drazsi. Zbytek si doplnte.

+3/0
11.12.2016 12:52
Foto

M47i59r72o40s89l82a75v 16S28t52e72i46n54e88r 4120602590816

Nemovitost se vytápí štěplou, biomasou. Tam na objemu skladiště nezáleží.

U mobilních spotřebičů je zatím nejvíc energie uskladněno na nejmenším prostoru s nejmenší váhou zařízení jednoznačně v motorové naftě.

Tlakové nádrže zabírají větší prostor a jsou i těžší, mají silné stěny kvůli tlaku.

Výroba vodíku elektrolýzou je možnost pro solárky, které nemají zrovna v době, kdy svítí slunce, velký odběr. Ale co s tím kyslíkem, který je odpadem výroby vodíku?

0/0
11.12.2016 20:31

O74n71d35r69a 45M50a37r70a97d46a 7320583577654

Ten se opět vyváže na vodík při jeho spotřebě... ne?

0/0
11.12.2016 21:50

J61a90n 48S68t28e34h93l44i37k 9195227946311

Z čeho se vyrábí vodík ? Pravděpodobně elekrolýzou . Elektřinu vyrábíme jak ? A co skladování vodíku ? Všude jsou tam obrovské ztráty energie. Před pár lety zkoušeli testovat letedla s pohonem vodíku a pak o tom nebylo ani slyšet . A to byla cena ropy trojnásobná.

+3/−1
11.12.2016 9:01

O24n87d64r64a 77M40a68r34a77d63a 7770233317124

Téměř 100% komerčně dostupného vodíku se dnes vyrábí termickým rozkladem zemního plynu při asi 1000°C... z toho plyne, že auto na vodík nikdy nemůže být ekonomičtější proti autu na plyn... Jediná výhoda je ve větší koncentraci energie na 1 kg paliva.

+5/0
11.12.2016 13:07

J28i84ř39í 83K69o93c16u84r62e49k 6435414355868

Nojo, ale kilogam metanu při 10 atm zabere o dost menší prostor než kilogram vodíku o stejném tlaku.

0/−1
11.12.2016 13:55

K40a43r25e57l 49F29i22n82g42r 9818549274884

to je vysvětlení jako kilo peří a kilo železa, lepší je to vyjádřit v látkovém množství, tedy v mol. a tady se dostaneme k tomu, že 1mol metanu zabere stejně místa jako 1mol vodíku. Pokud se ale budeme bavit o CNG, tak samozřejmě je výhodnější CNG

+1/0
11.12.2016 14:23
Foto

M40i82r36o70s54l96a31v 74S59t97e35i51n10e24r 4390342240316

V náklaďáku na kilo peří potřebujete o hodně víc prostoru, než na kilo železa.

0/0
11.12.2016 20:33

K45a14r81e93l 44F47i29n72g12r 9888459514564

A to jenom doplňujete zřejmou věc, která je jasná všem kdo někdy slyšel hádanku: čeho je víc? kilo peří, nebo kilo železa?

nebo to má nějaký smysl, který mě uniká? Nebo to možná není zřejmé z mého příspěvku, tak ještě jednou.

přirovnání na které jsem reagoval, byl ten, že není 1kg metanu jako 1kg vodíku. Že je lepší vyjádřit to v látkovém množství, čili počtem molekul(atomů u vzácných plynů) a to světe div se je v podstatě pro všechny plyny stejné, 1mol kteréhokoli plynu zaujímá stejný objem. Na což jsem chtěl poukázat, když se tu pánové bavili kilo sem a kilo paliva tam. Že, pokud se budou bavit o plynech je lepší vyjádřit objem nebo látkové množství. Teď mohou se pánové domluvit, že na kubík(metr krychlový) paliva ujede tolik a tolik. Což ale ovšem nejde použít pro CNG, protože CNG není plyn ale kapalina a proto skladování 1mol CNG je méně náročný na prostor.

0/0
12.12.2016 0:10

O39n51d15r75a 11M36a78r87a44d14a 7210803457894

Právě na CNG použít lze na rozdíl od LPG

CNG =Compressed Natural Gas tj. stlačený zemní plyn

LPG = Liqufied Petroleum Gas tj. zkapalněný ropný plyn... Propan-butan

0/0
12.12.2016 8:23

O15n49d14r82a 57M27a60r18a22d16a 7460483887504

Ovšem na ten kilogram vodíku dojedete násobně dál. Jednak proto že má asi 3x větší hustotu potenciálně získatelné energie a za druhé proto, že spalovací motor (na ten metan) má účinnost kolem 30%, zatímco palivový článek i dvojnásobnou a účinnost elektropohonu je obecně přes 90% nehledě na rekuperaci.

0/0
11.12.2016 18:45

A80n94t41o38n17í50n 95S98e94b48e37r97a 7453428110109

Nikola Teslova na vodik :-D

+2/0
11.12.2016 8:58

J69i22ř97í 57T24e33p96r 4167870335955

Cejtím za tím Muska Není ta firma Muskovou dceřinkou?

Teslu dal na elektromobily a tady na nás vyskočil název Nikola.

0/0
11.12.2016 8:52
Foto

P30e39t97r 38K61o46č37i17č49k71a 4819738946937

Ne, neni. Jmeno Tesla uz bylo obsazeno, proto si pujcili jeho krestni.

0/0
11.12.2016 13:50







Najdete na iDNES.cz