Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Autofotka týdne: Svět amerických trucků chce změnit vodíkový tahač Nikola

Tahače, hlavně ty americké s dlouhým čumákem, jsou opravdovými králi silnic, ikonami obdivovanými po celém světě. V Salt Lake City představili nový tahač úplně nové značky. Nikola One jezdí na elektřinu, kterou si vyrábí z vodíku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

J62i15ř94í 33D15v65o96ř59á28k 5145809360188

Tak jsem se podíval na to fotku ještě jednou . Jediná možnost úspory hmotnosti je vidět na první pohled . Traktorjidní kabina řidiče . Minimálně o metr užší , než je běžné .Ale to dvě tuny neudělá .

0/0
12.12.2016 17:45
Foto

J50i85ř96í 12D45v89o85ř76á31k 5515569320878

Pardon : Traktorojidní kab......

0/0
12.12.2016 19:34

K20a12r53e86l 27V42o50h83n42o80u34t 4228239580267

"Výhodou vodíkového tahače má být asi o dvě tuny nižší hmotnost v porovnání s klasickým truckem se spalovacím motorem."

Tohle někdo myslí vážně?

0/0
12.12.2016 9:46

P51e70t25r 51S22p33a30t86z76i57e11r56e69r 7194402635484

Fascinuje mě jak češi opět vše zahodí do kanálu a okomentují to miliony důvodů proč by to nemohlo fungovat. Chápu pak že pracovní nasazení takových lidí je rovna nule a můžou maximálně být někde u pásu....Člověk co chce cokoliv posunout nějak dopředu nezajímá milion důvodů proč by to nešlo (zde např. okecávaný výkon, dojezd, nejsou pumpy atd...) ale jeden jediný důvod, jak to uvést do praxe. Vážení máte pocit, že když se rodily spalovací motory byly ihned maximální výkony a pumpy okamžitě v každém městě?

+1/0
12.12.2016 8:49

K10a26r55e93l 16V40o86h47n85o34u17t 4158719890327

Sorry, ale v článku jsou fakt divné věci.

Ne všechno, co se s velkou pompou předvádí, má nějaký praktický smysl.

+1/0
12.12.2016 9:47
Foto

J41i68ř35í 59D35v14o20ř63á88k 5255759380268

Tak třeba benzín se kupoval v lékárnách , obchodech .

0/0
12.12.2016 19:30
Foto

J85i80ř73í 12D27v84o21ř95á12k 5315449400388

Kolem náklaďáků se už pár desítek let " motám " . A jeké odborné zkušenosti máš ty ?

0/0
12.12.2016 19:33

M14i35r98o23s81l15a67v 77S25u10c83h80y 5370449890610

Kolik českých firem by nevzalo kšeft, který byť jen nepatrně převyšuje jejich kapacitu? A znáte někoho, kdo vezme kšeft, aniž má jakoukoliv vlastní kapacitu? Obdivuji lidi, co něco vymyslí, dotáhnou do realizace a teprve pak přemýšlejí, že by to začali sami dělat. Bravo!

0/0
11.12.2016 21:16

T65o78m39á11š 69V61a15l59d15e87r 7853780359

Vždy se zasměji. Kolik je tu fundovaných konstruktérů, kteří jakoukoliv novinku okamžitě zadupou do země. Kdo nic nedělá, nic nezkazí. Nápad je dobrý a nyní jen doladit logistiku tankování a první technické a konstrukční potíže. I spalovací motor se vyvíjí více jak 100 let. Mimochodem níže zmiňovaný pohon dopravního letounu na vodík (v SSSR Tu-154) dopadl velmi dobře. Problém byla logistika tankování paliva. Největší problém není vyrobit skvělý výrobek, ale zavést nový systém do praxe. A v Evropě to platí několika násobněji než v USA.

+1/0
11.12.2016 18:51
Foto

J38i46ř89í 29D96v10o83ř64á75k 5425709700478

Dopadl velmi dobře ? A kolik jich vyrobili ? Víc , než Tu - 119 ?

0/0
12.12.2016 19:37

T69o79m89á30š 88V50a31l44d45e52r 7153390679

Byl to prototyp. Zkouška technologie. I toto je nutné provést, aby náhodou v budoucnu lidé např nevybouchli ve vzduchu v důsledku nějaké technické chyby.

0/0
13.12.2016 20:43

A52d30a49m 18Ž92í28d88e51k 8865622925603

Dnešní tahače maji cca 300kW .. to znamená, že tenhle zazrak si veze zasobu paliva na 1 hodinu plného výkonu, takže cca 2 hodiny provozu

Tak to nevím jeslti se dopravcům bude líbít

0/0
11.12.2016 17:27

M40a44r15e96k 89G45a68j39d32a 4903344696832

nejedete přece pořád na plný plyn + rekuperace ...

0/0
11.12.2016 17:37

M97i45r56e90k 91G93a84j88e38r 5571636249670

Tu blbost o neustale potrebe plného výkonu tu uz nekdo nadnesl. Jestli si myslite, ze nekdo bude vyrabet tahac, ktery je k nicemu, tak se hluboce mylite.

0/0
11.12.2016 17:39

A48d52a81m 94Ž82í26d96e69k 8585162255463

vsak ja nepisu nic o plnem vykonu, ale o polovicnim :o)

kazdopadne ... dnesni tahace maji 800L paliva a max. 30L/100km ... to je na 2600km a to pri 70km/h je 37 hodin provozu, a to je furt 15× vice nez tazna nikola :o)

0/0
11.12.2016 17:59

O55n16d45r98a 45M60a94r79a33d94a 7820413607934

Na prejezd Australie je to urcite dobra vlastnost. V podminkach Evropy a povinnych prestavek pro ridice neni problem tankovat casteji ne?

0/0
11.12.2016 18:30

M68i17r71e11k 86G51a81j32e95r 5251576369180

No tak problem to v Evrope je, protoze ty cerpaci stanice v Evrope prakticky neexistuji. Jsou vicemene jen v Kalifornii. Ale je hloupost si myslet, ze vyrobce tohoto tahace o tom nevi a nema zadne reseni.

0/0
11.12.2016 18:47

O18n71d24r49a 38M40a53r45a86d48a 7890923957674

Pred 20 lety se nedalo natankovat ani CNG... Narazel jsem tim spise na pocet prilezitosti k natankovani. ;)

0/0
11.12.2016 21:45
Foto

J44i43ř53í 69D49v44o87ř57á88k 5965569290738

Tak po dvaceti letech v ČR asi devadesát stanic na CNG. A klasických : Počet čerpacích stanic v České republice v prvním pololetí letošního roku mírně vzrostl. Ke konci června evidovalo ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) celkem 6551 čerpacích stanic v provozu

0/0
12.12.2016 19:45

M64i33r20o29s50l18a52v 86S17u19c54h53y 5100169570810

Unikla vám jedna "maličkost", ten tahač tankuje vodík, který přeměňuje na elektrickou energii. Není to obyčejný elektromobil, který jezdí na baterky, on si elektřinu vyrábí. V článku je uveden dojezd 1300-2000 km - to stačí při v praxi málokdy dosažitelné rychlosti 100 km/h a s povinnými přestávkami s dostatečnou rezervou na celodenní šichtu za volantem.

0/0
11.12.2016 21:13

T67o80m18á89š 82V46a87l52d55e18r 7913290599

Mám ve voze 85kW a reálně potřebuji tak 45-50kW. Alespoň dle tabulky řazení a výkonu. Nejde jen o výkon, ale i celkový převod na kola jak je navržen a pak teprve můžete tvrdit něco jak úsporné auto bude.

0/0
11.12.2016 18:30
Foto

J82a26r91o19m65í88r 22H76l28u48b83e53k 2806370334971

Pohon na fosilní paliva se uplatnil na trhu, protože tato paliva byla k dispozici a technici vymýšleli jak je co nejefektivněji využít. Problém současných, "ekologických" trendů je v tom, že "nová" paliva a energie k dispozici nejsou. Tím se problém zacykluje. Kdo začne dřív? Elektrárny "nové" energie vyrábějící (potřebné i pro výrobu vodíku) nebo výrobci dopravních prostředků? Bez navýšení energetických výkonů elektráren a vytvoření distribuční infrastruktury se nezvýší počet elektro a vodíkomobilů. Bez nich nebudou mít energetické společnosti motiv zvyšovat svou výrobu a že by ji musily zvýšit mnohonásobně. Toto rozlouskne jedině komunismus, který to dá befelem. Blížíme se k tomu a již jsme to zažili a víme jak to končí, smrtí miliónů, možná miliard, lidí.

0/0
11.12.2016 17:10

P25e48t37r 39P75a30v25l47a38t90a 7276440677731

Tak je dobře, že civilizace začíná odcházet od ropy. už jen z bezpečnostního hlediska. Na druhou stranu té je zatím dost a nesmysly typu státních regulací jsou úplně zbytečné.

+1/0
11.12.2016 16:30
Foto

P41e26t32r 36K33o92č62i44č43k26a 4459148486417

Pche! Hracicky!:-P

Zlaty Peterbilty, Macky, Kenworthy, Freightlinery a Internationaly! R^

+7/0
11.12.2016 13:48
Foto

J34i46ř11í 19D63v53o40ř68á63k 5885839610108

Dle udajů z wiki je váha samotných baterií asi 1 600 kg . Do toho se bez problému vydá hmotnost motoru a převodovky . Kde je ta úspora ?

P.S. Proč jsem si vzpomněl na Harryho Jelínka ?

+6/−1
11.12.2016 12:22

M53i79r74e71k 76G19a54j17e66r 5301536139400

Kromě jiného vidím, že jste zapomněl na hmotnost nádrží s naftou..

+3/0
11.12.2016 12:54
Foto

J45i80ř14í 21D93v70o81ř82á23k 5915889170798

A taky na hmotnost elektromotoru / ů , palivového článku a kupodivu ten vodík taky musíš někde skladovat a něco váží . Kde jsou ty dvě tuny ?

+2/0
11.12.2016 13:13

M23i42r72e62k 42G51a70j91e18r 5641686549670

Odpadnou diferencialy. Tak jako tak, vyjde to zhruba nastejno.

0/0
11.12.2016 16:30
Foto

J94i92ř34í 66D25v57o16ř33á17k 5595639520938

U běžného tahače je diferenciál jeden . Sto kilo nemá . Kolik váží dva elmotory a výkonu 150 kW ?

0/0
11.12.2016 18:44

J23i79ř26í 40K86o84c63u95r94e22k 6435144875118

Zato tlaková nádrž na vodík bude ten truck nadnášet.

+5/0
11.12.2016 13:54

A41d48a37m 26Ž45í65d36e75k 8875572565763

900 kilo nadrz na naftu (vc.) .. proti lehke nadri na vodik

odpada diferencial, retardery, konvencni baterie

takze si myslim ze to vyjde na stejno

0/0
11.12.2016 17:30

P41e11t56r 16Z82a18s19k47o38č90i74l 2765762838899

Úspora je ve stáhnutí armád ze Středního východu. Elektřinu vyroběj jaderkama a vodníma.

+1/0
11.12.2016 18:31

P70e98t80r 90Š61i37m55e73k 2839797436288

Tak ještě z toho eliminovat jednu podstatnou zbytečnost a to je řidič. Auta by pak mohla jezdit neomezeně, odpadla by centra u pump, nepotřebné parkování, prostoje, stoupl by přepravní výkon,

+10/−2
11.12.2016 10:28

P85e67t47r 91M67a83l20i52š62k49a 6881385351943

Spíše se mi líbí využití vodíku na vytápění nemovitostí než na pohon aut. Tam by váha a rozměry nemusely hrát významnou roli.

0/−2
11.12.2016 9:58

R49u72d50o72l59f 48D61o74v65i75č16í66n 1939486855372

U vodíku váha nie je problém, nafta má energetickú hustotu 48 MJ/kg, vodík 142 MJ/kg...

+2/0
11.12.2016 10:19

J71i35ř49í 88S32c79h90w97a16c92h 8668404378316

hmotnost vlastního vodiku není problém, horší je to s hmotností nádrže ve které je v autě uskladněn;-)

+3/0
11.12.2016 13:58

M19i52r64e66k 86G81a32j21e29r 5931666209120

Tak to je uplny nesmysl. Neni nahoda, ze se nic takoveho nedela. Bezne se vytapi zemnim plynem. Vodik se vyrabi ze zemniho plynu, nebot jine zpusoby jsou mnohem drazsi. Zbytek si doplnte.

+3/0
11.12.2016 12:52
Foto

M70i84r10o89s70l66a35v 76S62t87e46i71n68e81r 6518654663815

Nemovitost se vytápí štěplou, biomasou. Tam na objemu skladiště nezáleží.

U mobilních spotřebičů je zatím nejvíc energie uskladněno na nejmenším prostoru s nejmenší váhou zařízení jednoznačně v motorové naftě.

Tlakové nádrže zabírají větší prostor a jsou i těžší, mají silné stěny kvůli tlaku.

Výroba vodíku elektrolýzou je možnost pro solárky, které nemají zrovna v době, kdy svítí slunce, velký odběr. Ale co s tím kyslíkem, který je odpadem výroby vodíku?

0/0
11.12.2016 20:31

O30n47d43r65a 63M12a36r61a13d14a 7600163557314

Ten se opět vyváže na vodík při jeho spotřebě... ne?

0/0
11.12.2016 21:50

J22a77n 29S22t16e13h94l73i12k 9545567636281

Z čeho se vyrábí vodík ? Pravděpodobně elekrolýzou . Elektřinu vyrábíme jak ? A co skladování vodíku ? Všude jsou tam obrovské ztráty energie. Před pár lety zkoušeli testovat letedla s pohonem vodíku a pak o tom nebylo ani slyšet . A to byla cena ropy trojnásobná.

+3/−1
11.12.2016 9:01

O94n27d98r80a 54M61a21r45a72d67a 7150313977624

Téměř 100% komerčně dostupného vodíku se dnes vyrábí termickým rozkladem zemního plynu při asi 1000°C... z toho plyne, že auto na vodík nikdy nemůže být ekonomičtější proti autu na plyn... Jediná výhoda je ve větší koncentraci energie na 1 kg paliva.

+5/0
11.12.2016 13:07

J19i62ř31í 25K56o42c24u59r90e62k 6385594635868

Nojo, ale kilogam metanu při 10 atm zabere o dost menší prostor než kilogram vodíku o stejném tlaku.

0/−1
11.12.2016 13:55

K56a45r88e19l 98F83i41n43g14r 9328159534434

to je vysvětlení jako kilo peří a kilo železa, lepší je to vyjádřit v látkovém množství, tedy v mol. a tady se dostaneme k tomu, že 1mol metanu zabere stejně místa jako 1mol vodíku. Pokud se ale budeme bavit o CNG, tak samozřejmě je výhodnější CNG

+1/0
11.12.2016 14:23
Foto

M84i48r19o24s90l17a49v 84S20t80e38i98n31e13r 6448364463515

V náklaďáku na kilo peří potřebujete o hodně víc prostoru, než na kilo železa.

0/0
11.12.2016 20:33

K94a97r34e88l 36F77i94n32g24r 9308759584974

A to jenom doplňujete zřejmou věc, která je jasná všem kdo někdy slyšel hádanku: čeho je víc? kilo peří, nebo kilo železa?

nebo to má nějaký smysl, který mě uniká? Nebo to možná není zřejmé z mého příspěvku, tak ještě jednou.

přirovnání na které jsem reagoval, byl ten, že není 1kg metanu jako 1kg vodíku. Že je lepší vyjádřit to v látkovém množství, čili počtem molekul(atomů u vzácných plynů) a to světe div se je v podstatě pro všechny plyny stejné, 1mol kteréhokoli plynu zaujímá stejný objem. Na což jsem chtěl poukázat, když se tu pánové bavili kilo sem a kilo paliva tam. Že, pokud se budou bavit o plynech je lepší vyjádřit objem nebo látkové množství. Teď mohou se pánové domluvit, že na kubík(metr krychlový) paliva ujede tolik a tolik. Což ale ovšem nejde použít pro CNG, protože CNG není plyn ale kapalina a proto skladování 1mol CNG je méně náročný na prostor.

0/0
12.12.2016 0:10

O20n12d97r38a 20M80a47r47a51d23a 7110453647604

Právě na CNG použít lze na rozdíl od LPG

CNG =Compressed Natural Gas tj. stlačený zemní plyn

LPG = Liqufied Petroleum Gas tj. zkapalněný ropný plyn... Propan-butan

0/0
12.12.2016 8:23

O19n77d79r95a 16M66a80r20a55d18a 7950223417284

Ovšem na ten kilogram vodíku dojedete násobně dál. Jednak proto že má asi 3x větší hustotu potenciálně získatelné energie a za druhé proto, že spalovací motor (na ten metan) má účinnost kolem 30%, zatímco palivový článek i dvojnásobnou a účinnost elektropohonu je obecně přes 90% nehledě na rekuperaci.

0/0
11.12.2016 18:45

A67n92t29o19n61í81n 28S96e32b74e34r54a 7973138520839

Nikola Teslova na vodik :-D

+2/0
11.12.2016 8:58

J33i52ř71í 27T85e54p44r 4337680915265

Cejtím za tím Muska Není ta firma Muskovou dceřinkou?

Teslu dal na elektromobily a tady na nás vyskočil název Nikola.

0/0
11.12.2016 8:52
Foto

P10e55t89r 41K97o49č29i78č58k92a 4909838816427

Ne, neni. Jmeno Tesla uz bylo obsazeno, proto si pujcili jeho krestni.

0/0
11.12.2016 13:50







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.