Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

NÁZOR: Žijeme si nad poměry, Češi jezdí v autech, na která nemají

Koupit ojeté Volvo XC60 za čtvrtmilion je lákavé. Hogo fogo kočár je dnes v kurzu, sní o něm maminky na mateřské i pánové v letech. Je však třeba střízlivě hodnotit vlastní možnosti. Realitu odhalí první závada nebo potřeba přezout na zimní gumy, to vyjde klidně na 20 tisíc.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A91l70o94i16s 34P37l51á23š43e11k 4289312989386

stokrát lepší nová fabia než ty sragory z bazarů:-/

0/0
7.2.2018 20:45

J30i35ř95í 18H44o36r62á27k 6204214183926

Jezdím služebně mj. 10 let starým autem. Tuhle jsem se s ním vrátil z 4000 km dlouhého výletu. Ale protože by mi za něj dali nadprůměrně racionální Čehúni ani ne 3 měsíční platy, půjde na trochu důkladnější údržbu (rozvody za 20 tisíc) a bude jezdit dál.

Mimochodem: sice nemá EU5 což je škoda, ale je to dvoulitr. Na nějaký downsizovaný šunt nevěřím: ten bych oddělal už v záruce, ten může být na parádu a na každodenní ježdění do 50 km tam a 50 km zpátky 5 dnů v týdnu, ale ne na opravdové ježdění podle potřeby. Tak jezdím tím dvoulitrem, ten vydrží opravdu hodně.

0/0
27.1.2018 10:27

D48a76v32i98d 21Č45e45r73n71ý 8924499771250

v podstatě jsou 2 zásadní investice do majetku a to je bydlení a auto. Zatímco u bydlení (zvlášť v dnešní době) prakticky není jiná možnost než se zadlužit, u auta tomu tak není. Navíc auto rozhodně není na celý život jako může být bydlení. Další věc je, že auto je pořád jen primárně prostředek užití (pominu teď lidi co se řízením živí a své osobní auto používají k podnikání). Tedy podle mě celkem racionální uvažování je nezadlužit se = nekupovat auto jen na odiv.

Holt prostě nejsme tak bohatí

+1/0
19.12.2017 15:48

I55r65e55n50a 36V32r86á93n78o35v85á 5812972255934

Za tři platy? Kde se dá sehnat nové auto za 75 tisíc?

0/0
19.12.2017 13:46

J75o80s58e85f 23H84i59l29d24e31b65r82a56n37d44t 5794564791622

Článek psal asi akademik.8-oRv

0/0
19.12.2017 6:48

J77a80k21u90b 86K34n24e23c23h89t49o10v94s50k68ý 3920236171362

Když má někdo 13000 čistého, tak si těžko může dovolit i ojetinu.

+4/−1
16.12.2017 15:55

T92o64m36á50š 33V84e53l75e59m58a97n 4775155297293

moje první ojetina stála 4200 a bylo to v době, kdy jsem byl na civilce. A uživil jsem to ;-) . Pravdou je, že jsem neměl závazky ani jsem nešetřil a neměl dluhy. A podnájem mě stál 1000kč se vším všudy.

0/0
19.12.2017 10:54

T44o82m84á92š 34V70e98l70e69m78a23n 4365255237633

vytahovat pravidlo o 3 hrubých platech mi přijde neadekvátní pro jakoukoliv zemi a občana s průměrným platem - ani průměrný němec by si za to nekoupil průměrné německé auto.

0/−1
15.12.2017 11:08

J24a37n 53L63u25k36á36š 7577353473212

V tech USA to bude +/- platit, ale jde o to, ze auto je tam nutnost, pomerne dost se najezdi a jakmile prestava byt dostatecne spolehlive, je treba ho vymenit, coz byva tak po 3 letech.

Pokud najezdite mene a nechate si ho dele, muzete si dovolit investovat vic.

(Ostatne v USA jsou auta srovnatelne velikosti vyrazne levnejsi nez u nas.)

0/0
19.12.2017 10:48

T74o65m25á45š 83V29e80l59e67m82a98n 4885455367313

v USA poměry neznám, dám na vás, min. v usa tedy pravidlo platit může.

0/0
19.12.2017 10:52

J94o56c37h 95P69a39v21e44l 6319549237895

Článek je svým způsobem jednostranný. Pokud si někdo koupí ojeté SUV, nebo BMW X5 a nespočítá si náklady na provoz, je to debil. Ale není pravda, že na všechno nové za víc než tři měsíční platy bych měl jen hledět přes sklo autosalonu. Stačí si vygooglit nabídky operáků a i rodinné kombíky se dají najít pod 5 tisíc měsíčně. Anebo mám našetřeno a koupím nové za 400 tisíc včetně havarijní pojistky a zimáků. Ale mám nové auto v záruce, takže žádné další enormní náklady nejméně následující dva roky, platím jen jednu servisní prohlídku a olej za rok. Za tři roky to auto pořád můžu prodat za polovic, takže měsíční náklad zhruba 6 tisíc. Pokud místo toho koupím za 200 tisíc 5 let starou naftovou Oktávku, tak je jisté, že budu muset dalších 100k investovat v následujících třech letech do údržby a pak ji jako osmiletou prodám za 100 tisíc. Na peníze to vyjde stejně, 200 tisíc náklad na tři roky. Ale je rozdíl jezdit v novém autě, nebo v ojetině. Já osobně dal přednost novému vozu a myslím, že neutuchající obliba 5-letých ojetin se 150 kkm na tachometru je jen "zažraná" v lidech, racionální důvod k tomu není.

+1/−1
15.12.2017 9:17

J92a91n 86L56u47k81á58š 7157833353842

Jakozto majitel puvodne noveho vozu bych racionalni duvod videl.

Provozni naklady na auto byly alespon u mne v nejakych 3-8 letech stari nejnizsi. Auto je porad spolehlive, ale klesly naklady na pojistku a servis. Nemate uz zaruku, nemusite do znackoveho a i ten znackovy zlevnil o 20%, jelikoz vi, ze uz k nemu nemusim. Po osmi letech uz zacinaji prichazet drazsi opravy jako vymena rozvodu atp.

Pochopitelne tato idylka skonci, az auto zacne vyzadovat vetsi mnozstvi oprav a prestane byt spolehlive.

Jina vec je ovsem, ze 5-ti leta stocenka z bazaru casto nema nalitano 150k ale hodne pres 200 a tam uz ten racionalni duvod neni.

0/0
19.12.2017 10:56

J59a42n 75B57e39n64h35á90k 6264423292781

Další aspekt je ekologie. Západ neustále řeší emise spalovacích motorů, což je do jisté míry správně, pokud to ovšem nejde ruku v ruce s podporou spotřebního průmyslu. Já si například nemyslím, že je správné každý rok kupovat mobilní telefon nebo každý druhý rok nové auto. Vždyť výroba každého auta stojí strašně moc energie a zdrojů! Čili pořád si myslím, že světu ubližuje daleko méně patnáctiletý třílitrový dehtový bavorák, který si bere 7l/100 km nafty, případně jedničková oktávka "ftédéíčku", která si přes 5l/100 km opravdu nevezme, přičemž tato auta jsou běžně schopná najet 600-700 tkm, někdy i milion. Každá nová řada aut se u nás na firmě obměňovala po půlce nájezdu té předešlé... ruku na srdce - nějaké emisní normy svět spasí?

+8/0
11.12.2017 22:34

J98i60ř65í 17H98o39r44á70k 6314924353876

Západ řeší ... ale neřeší, co emisí způsobí např. jen samotná výroba těch nových aut. I výroba elektromobilů!

+1/0
27.1.2018 10:30

J72a20n 45B26e39n40h52á95k 6194953932291

Vždyť přesně tak.

0/0
27.1.2018 18:19

M22i98c56h19a39l 37M80e70l23e92n 7350903397816

ať si každý jezdí v čem chce....

+2/−1
11.12.2017 16:25

M29a70r23o13s 90V33r54a13b46e93l 5475948601732

u nas je to podobne. Je mi smiesne ked idem na sidlisko v Bratislave navstivit mamu a pod panelacikmi zo 70tych rokov parkuju ML-ka a Range Rovery (dlhodobo). Myslim si ze kvalita byvania ma prioritu pred autom a tiez ze voz by mal bonitu majitela odrazat a nie ako autor uviedol v clanku, kupit si luxus ale nemat ani na servis.

+4/−1
10.12.2017 14:13

J45a19n 82H15á40l53a 8185525290147

U těch luxusních aut se většina kupuje, jak v článku zaznělo, na firmu, menší část pak budou vozítka různých větších či menších mafiánů . Auto za 2,5 mega v základu si fakt nekupuje průměrný (ale ani nadprůměrný) zaměstnanec.

+1/0
10.12.2017 19:17

J42a49n 32H22á94l46a 8295155440197

Čímž chci naznačit, že tihle lidé na tu údržbu mají.

+1/0
10.12.2017 19:18

M68a39r91o27s 72V48r25a74b15e19l 5235778631442

to si tak celkom nemyslim, vozia si 4-5 rocne auticka z Nemecka a Svajciarska, tie luxusnejsie aj za 30-40tis a potom to parkuju pod panelakom a servisuju pokutne mimo autorizovanych servisov. Malomestiak proste musi mat Range-a inak nevie spavat.

0/0
16.12.2017 21:58

P60a40t86r94i46k 31S39v10o65b79o62d68a 3219591666275

Nejste schopen přijmout myšlenku, že někdo vrazí love do auta, někdo do lepšího bydlení? Já to mám tak nějak vyrovnané :)

+1/0
14.12.2017 10:37

M87a12r85o91s 43V53r90a19b65e24l 5775128431152

ano presne, ta disproporcia kole oci.....pripada mi to mimoriadne hlupe. Myslim ze u nas doma je to tiez vyrovnane.

0/0
16.12.2017 21:56

J35a78n 15K71o80n17v51a81l83i15n19k12a 5580381581615

Ten článek je opravdu zajímavý a bohužel dost výstižný. Prostě jako Češi nemáme na dobrá nová auta. Frajeříme ve služební Koktávce a přitom bychom na ní sami neměli.

V případě koupě nového auta za vlastní peníze (nikoliv na firmu) se většina jednotlivců i rodin musí spokojit s plečkami typu Fabie, Sandero, Tipo, Rapid atp. I tak je to pro rodiny výdaj přímo astronomický. O tom, co si za své peníze lidé kupují, pak raději nemluví nebo si ty auta záměrně glorifikují, aby si sami před sebou obhájili nákup takové "věci".

I proto u nás jezdí tolik starých aut. Někdy mají cenovku v bazaru podobnou s cenovkou něčeho nového v autosalonu opodál. Ale markantní rozdíl je v tom, co za své peníze člověk dostane. Pochopitelně, někdo chce jen pohyb z A do B a je mu jedno v čem a jak. Pro tyto lidi jsou zde nová levná auta v nejnižších specifikacích. Jsou bezporuchová (alespoň vpočátku) a v záruce.

Pokud někdo chce od auta víc než jen mobilitu (třeba pohodlí, prostor, výkon a tak) a není finančně "za vodou", nezbývá mu než vybírat ojetiny. Je to každého věc. Já dokud nebudu mít peníze na nové auto, které chci a vyhovuje mi bez kompromisů, budu si kupovat auta ojetá. Ať si každý myslí, co chce. Póza? No nevím, možná. Ale když si vezmu výbavu, výkon, pohodlí, prostor a bezpečnost svého ojetého auta a srovnám ho s tím, co bych si za stejné peníze koupil "v novotě", tak mám dost jasno. Nemám na novou prémiovku, ale mám na to si koupit, provozovat a servisovat tu starší tak, aby byla v perfektním stavu. To je taky věc, která v článku úplně nebyla. Píše se tam o blbcích, co si koupí super káru a pak nemají na zimní gumy. To je pochopitelně blbě. Okřídlené úsloví říká, že kdo chce mít opici, musí mít na banány. A tak je to i s auty. Je rozdíl, když si někdo koupí Volvo XC90 a nemá na gumy a když si ho koupí a udržuje ho v perfektním stavu.

+22/0
5.12.2017 13:39

J88a58n 57H27á16l37a 8855295900687

R^ je to tak. Pro mne je taky primární to, že uživíme se ženou naši velkou rodinu , všechna psiska a kočky a máme dům se zahradou. Za to se klidně spokojím s ojetým rodinným kombíkem - ostatně, na jaře kupujeme nové, akorát ještě nevím přesně co, protože vzadu potřebuji tři sedačky:-))

+2/0
10.12.2017 19:21

J30a31n 79K68o28n94v93a39l11i57n96k39a 5520251441135

Tohle vám nabídne jedině MPV - doporučil bych Ford Galaxy. Pokud nemáte velký rozpočet, tak bych šel do té generace, co měla společné motory tdi s VW.

0/0
12.12.2017 12:19

M96a75r88t83i24n 42P57e76t65r 2304844364773

Fordem tam, vlakem zpět.

Kolega ho má a už 3krát se mu porouchal. Stejná závada

0/−1
13.12.2017 9:36

P49a58v23e12l 59S84k70l22e64n19a24ř71í57k 6794615311452

Víceméně souhlas. Na druhou stranu, pokud někomu firma umožňuje si v rámci své pracovní pozice s tou "služební koktávkou" frajeřit, jak vy píšete, nevidím v tom problém. Naopak - pro někoho, kdo by si ji běžně nemohl dovolit, bude taková pracovní pozice o to zajímavější. To, zda je na ni dotyčný dostatečně kvalifikován, už je na posouzení zaměstnavatele. S tím, zda by si normálně takové auto mohl, nebo nemohl dovolit, už to ale nemá co do činění. Znamená to ale, že takový zaměstnanec je posléze se svou služební octávkou pozér?

0/0
12.12.2017 10:27

J43a22n 23K18o60n96v44a75l36i72n54k24a 5480431671265

Pokud jste řidič služební octavie, tak vězte, že můj příspěvek nebyl vůči vám ani vám podobným jakkoliv útočný. Psal jsem mimo jiné o tom, že auto je pro někoho důvodem k většímu sebevědomí a pocitu sociálního statusu, i když není jeho vlastní.

To, co jsem nezmínil, je fenomén obchodních zástupců a kindermanažerů ve služebních fábiích/octáviích, kteří se až na světlé výjimky chovají na silnicích jako dementi.

Já osobně mám služební Hyudai i30 kombi. To auto jsem si jako šéf kupoval sám. Z mnoha důvodů jsem chtěl pouze vůz nižší střední třídy, který neprovokuje a přesto působí solidně. Mezi ostatními nabídkami zvítězil poměrem cena/výbava. Jezdím v tom autě denně a rozhodně ho nepovažuji za své. Je firemní. A fakt se necítím nijak dobře kvůli tomu, že mi u domu stojí dobře vybavená "funglovka".

Benefit služebního vozu pro soukromé účely je mocným argumentem při náboru nových pracovníků. Mýlíte se v tom, že nehraje roli, zda si dotyčný může či nemůže takový vůz dovolit. Auto je v českém prostředí silný ukazatel sociálního statusu. Když firma zaměstnanci nabídne parádní služební auto, na které by si dotyčný soukromě ani nesáhl, tak je to velký stimulant k výkonu a udržení pozice.

Chtěl jsem si podobnou i30 koupit i jako vlastní rodinné auto - pro manželku a na víkendové výlety, taky na dovolené. Jeho cena v pěkné specifikaci (chtěl jsem turbo benzin + automat) byla pro mne víceméně přijatelná. Nakonec jsem si to rozmyslel a koupil starší auto zcela jiné třídy a kategorie. A jsem spokojený.

+2/0
12.12.2017 12:05

P89a52v43e93l 79S66k53l31e47n86a61ř26í36k 6444795351402

Služební vůz nemám, musím se spolehnout na vlastní soukromý povoz, a váš post se mě proto nijak nedotkl, nebojte :) Jen nemám problém s těmi, kteří se služebním vozidlem "chlubí" - přeji jim to. Souhlasím s vámi, že automobil je silný ukazatel sociálního statusu. I tak si ale myslím, že není nic špatného na tom, že dotyčný bude jezdit v automobilu, který by si "za své" nekoupil/nemohl koupit. Vnímám to tak, že si našel (nebo byl nějakým headhunterem vybrán) zaměstnavatele natolik dobrého, že si díky benefitům spjatým se svou pracovní pozicí takto polepšil. Ostatně je to přesně o tom, co píšete, tedy že jde o dobrý stimulant k výkonu a udržení pozice - a na tom osobně nevidím nic špatného.

Fenomén OZ a kindermanažerů (skvělé pojmenování :)) jezdících jako dobytci je samozřejmě věc jiná, to mi vadí také. Tam to ale podle mě už není ani tak o tom, že má někdo služební vůz lepší, než by si normálně při soukromé koupi mohl dovolit, ale spíš o tom, že (alespoň podle mě, můžete samozřejmě být úplně jinak) nevnímají riziko poškození svého majetku, ale majetku firmy, která má přece dobrou pojistku atd. atd.

+1/0
12.12.2017 13:51

P32a17t71r27i26k 51S23v47o75b86o40d56a 3739311506975

Nevím co je to za mantru s tou služební oktávkou. Já mám 1,8 tsi a neměnil bych a mám to za své. Švagrová má jinou motorizaci, neměnila by. Švagr má Superb, za své. V čem je problém?

0/0
14.12.2017 10:36
Foto

J81a15n 46C67i51b78u88l89k74a 9312988800189

Amen!

+5/0
5.12.2017 0:10

L41u55c46i23a90n 41P70a49p98a48z38i95a28n 5924357961575

Jsme žebráci Evropy, ale to se změní, nedáme se!

+3/0
4.12.2017 20:06

K26a46r62e44l 31V97a22c83h60u42t 9263952959273

Zas jen další článek připouštějící, že snad pro Čechy existují JEN dieselové vozy ?!

Tak vážení: Za 10 let provozu Fábie kombi v benzínu jsme za údržbu dali jen cca 50 tisíc (veškeré servisní náklady jsme si pečlivě evidovali). Najeto za tu dobu asi 120 tisíc km, tedy průměrně 12 tisíc km ročně. Takto ojeté (spíše dobře zajeté) auto jsme pak přenechali synovi, který s ním bude dále jezdit ještě několik let - podotýkám, že poslední tři STK byly zcela bez závad. => Závěr: K čemu diesel? ;-)

+6/0
4.12.2017 13:10

K70a15r16e29l 49V26a64c42h60u10t 9973432759503

P.S.: Koupili jsme ho tenkrát (r.2007) za rovných 300 tisíc, (což v našem případě znamenalo trochu víc jak 10 čistých platů jednoho z členů domácnosti).

0/0
4.12.2017 13:12

T48o58m53á91š 42V58e84l46č45o85v42s43k61ý 4623578249738

Tak pokud jezdíte tisícovku měsíčně...

0/0
10.12.2017 14:59

M53a81r76t33i88n 98V52o18c41e25l 7654450634111

Zřejmě tím chcete říci, že mnoho nenajezdí. Pokud by jezdili více, náklady na km by se jim snížily.

+1/0
13.12.2017 12:09

J54i57ř72í 35H17o50r83á47k 6214794343286

12 tisíc km ... to ani nevím že jsem s tím jezdil ...

0/0
27.1.2018 10:33

J72i84n86d63ř16i28c85h 56Š26k65o52p60e49k 4155441590265

Průměrná hrubá měsíční nominální mzda na přepočtené počty zaměstnanců v národním hospodářství byla za první pololetí letoška 28 623 Kč (cca 22 tisíc čistého) uvádí Český statistický úřad. Poněkud více vypovídající medián mezd je asi 25 tisíc korun hrubého (cca 19 000,- čistého), ale ten v průměru nikoho nezajímá, tudíž ho pomineme.

Sice na průměrnou mzdu nedosáhnou nějaké 2/3 zaměstnaců, mediám mzdy má mnohem větší vypovídající hodnotu, ale jelikož nevypadá částka mediánu tak dobře, radši jej pomineme ;-D;-D

+7/0
3.12.2017 19:19

V92o48k81o44u40n 84V69l36a54d17i39m36i41r 8112528149258

Fascinouj mne zde majitele aut s jejich rocnimi najezdy. pravda jsem uz dlouho mimo, ale najezdy pamatuju bud krizaku ci husitu, nebo najezdy na rampu co jsme meli v autoparku na vojne.

+2/−1
3.12.2017 17:07

R23a64d53e34k 95D79o87l47e44ž12a95l 2329293710900

No jo, přátelé, ona taky auta stála mnohem míň než dneska (tedy na západě). Třeba takový Fiat 600 by stál na dnešní platy nějakých 80 tisíc, podobně třeba VW Brouk. Jenže požadavky na bezpečnost a věci, které auta mít musí, znamenají, že takové auto se dneska nedá vyrobit.

+2/−1
3.12.2017 13:50

J66o54s71e97f 88Š86o86l24t59e18s 8984878580253

Nedávno to ještě šlo. Třeba Renault Thalie se prodávala jako nová za 130000 Kč.

0/−1
3.12.2017 20:50

M24i23c47h44a36l 49M89e34l30e23n 7600433107386

renault thalie neni auto.....

+1/0
11.12.2017 16:11

M88a46r17t81i25n 71N80e68r13m62u27t 4379970158444

je to víc auto než třeba lamborgini

+4/0
11.12.2017 17:18

T35o17m30á72š 33V31e64l60e95m78a81n 4655465417213

a ve 20tkm už z toho teče olej dle mého známého servisáka .. to chce každý :D

0/0
15.12.2017 11:09

J63o88s58e97f 76Š52o36l82t26e77s 8564218600293

My ji měli tehdy v dobré výbavě za 200 tisíc ve firmě a jezdila jako drak a rozhodně z toho po 20000 km nic neteklo. Dokonce jsem s tím vzal obrubník a prorazil pneu a v pohodě, žádný problém.

0/0
15.12.2017 11:18

V17l37a44d54i98s22l91a87v 20B77u72r37y50š37e10k 1599352487564

za socialismu jsem měl auto za svých tehdy 28 platů, favorita, jako každej a loni jsem koupil SUV 4x4, za svých 15 platů, čistých, mezitím jsem samozřejmě měl asi 8 nových aut a každé bylo lepší než to předchozí a stálo méně mých platů, auto za tři platy, tedy bílou, pětiletou, služební fábii s tříválcem 44 kW a nalítanými 100 tisíci kilometry fakt nechci a raději si budu žít nad poměry

+2/−2
3.12.2017 9:14

H48o72n68z39a 30B61o18b51u90l51a 9266229703459

Pekne. Akorat ty pocty mate trochu zvlastni. Od r. 89 jste mel podle to, co pisete, cca 9 aut. Tj. kazde 3 roky nove, pricemz kazde vas stalo 15+ cistych platu, v prumeru cca 21 platu. No, dat z 36 platu (auto a 3 roky) 21 za auto, to jste fakt borec.;-D A nebo jen slusne kecate, pripadne jste se prisel pochlubit te "luze".

+6/0
3.12.2017 11:31

V53l68a43d36i65s34l48a33v 53B20u84r69y36š24e35k 1339902387984

počty nemůžou vycházet, protože když jezdím s autem pět let a dám za něj 15 platů, tak při jeho prodeji dostanu 8 platů zpátky, takže mě za 5 let nestojí auto 15 platů, ale jen platů 7 za 5 let, což je něco víc než jeden plat ročně, když uvážíme, že plat má i manželka, tak už je to jen třičtvrtě našich platů za rok, mimochodem lůze se nechlubím a jestli jste si to vztáhl na sebe, ta se omlouvám

0/0
3.12.2017 11:40

V71l86a60d76i16s82l46a57v 30B50u71r97y17š37e83k 1819932727934

prostě 15 dní v roce pracujeme na to, abychom měli slušné auto, jestli je to dlouho a nebo krátce a co si o tom myslí lůza nehodnotím

+1/−1
3.12.2017 11:48

H10o10n32z94a 61B82o68b93u47l81a 9286109233269

No kdyz vas vyjde v prumeru na 21 platu, tak bez osmy je to porad 13, coc je ze 3 let jeden rocni plat. Ale kazdy ma samozrejme jine priority. Mne osobne pdijde davat 30% prijmu na auto celkem ujete. A to je muj plat opravdu slusne nadprumerny. Pravda, najedu autem jen kolem 700 km mesicne max, takze mi to za to nestoji.

+2/0
3.12.2017 11:54







Najdete na iDNES.cz