Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

NÁZOR: Žijeme si nad poměry, Češi jezdí v autech, na která nemají

Koupit ojeté Volvo XC60 za čtvrtmilion je lákavé. Hogo fogo kočár je dnes v kurzu, sní o něm maminky na mateřské i pánové v letech. Je však třeba střízlivě hodnotit vlastní možnosti. Realitu odhalí první závada nebo potřeba přezout na zimní gumy, to vyjde klidně na 20 tisíc.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A79l56o51i58s 37P96l20á96š12e75k 4739902219926

stokrát lepší nová fabia než ty sragory z bazarů:-/

0/0
7.2.2018 20:45

J90i27ř71í 35H73o73r67á12k 6304194123336

Jezdím služebně mj. 10 let starým autem. Tuhle jsem se s ním vrátil z 4000 km dlouhého výletu. Ale protože by mi za něj dali nadprůměrně racionální Čehúni ani ne 3 měsíční platy, půjde na trochu důkladnější údržbu (rozvody za 20 tisíc) a bude jezdit dál.

Mimochodem: sice nemá EU5 což je škoda, ale je to dvoulitr. Na nějaký downsizovaný šunt nevěřím: ten bych oddělal už v záruce, ten může být na parádu a na každodenní ježdění do 50 km tam a 50 km zpátky 5 dnů v týdnu, ale ne na opravdové ježdění podle potřeby. Tak jezdím tím dvoulitrem, ten vydrží opravdu hodně.

0/0
27.1.2018 10:27

D43a73v88i25d 84Č89e30r14n84ý 8794929391820

v podstatě jsou 2 zásadní investice do majetku a to je bydlení a auto. Zatímco u bydlení (zvlášť v dnešní době) prakticky není jiná možnost než se zadlužit, u auta tomu tak není. Navíc auto rozhodně není na celý život jako může být bydlení. Další věc je, že auto je pořád jen primárně prostředek užití (pominu teď lidi co se řízením živí a své osobní auto používají k podnikání). Tedy podle mě celkem racionální uvažování je nezadlužit se = nekupovat auto jen na odiv.

Holt prostě nejsme tak bohatí

+1/0
19.12.2017 15:48

I56r71e60n17a 34V75r94á53n61o28v15á 5742162525384

Za tři platy? Kde se dá sehnat nové auto za 75 tisíc?

0/0
19.12.2017 13:46

J25o76s36e41f 55H14i63l46d18e85b90r83a69n16d17t 5214334421512

Článek psal asi akademik.8-oRv

0/0
19.12.2017 6:48

J26a12k16u93b 95K42n17e78c80h54t83o49v78s46k91ý 3880186521612

Když má někdo 13000 čistého, tak si těžko může dovolit i ojetinu.

+4/−1
16.12.2017 15:55

T82o78m92á35š 52V31e43l91e34m47a54n 4175805427643

moje první ojetina stála 4200 a bylo to v době, kdy jsem byl na civilce. A uživil jsem to ;-) . Pravdou je, že jsem neměl závazky ani jsem nešetřil a neměl dluhy. A podnájem mě stál 1000kč se vším všudy.

0/0
19.12.2017 10:54

T35o36m18á81š 40V98e48l34e81m90a34n 4455225467773

vytahovat pravidlo o 3 hrubých platech mi přijde neadekvátní pro jakoukoliv zemi a občana s průměrným platem - ani průměrný němec by si za to nekoupil průměrné německé auto.

0/−1
15.12.2017 11:08

J26a97n 67L71u59k71á33š 7757633723612

V tech USA to bude +/- platit, ale jde o to, ze auto je tam nutnost, pomerne dost se najezdi a jakmile prestava byt dostatecne spolehlive, je treba ho vymenit, coz byva tak po 3 letech.

Pokud najezdite mene a nechate si ho dele, muzete si dovolit investovat vic.

(Ostatne v USA jsou auta srovnatelne velikosti vyrazne levnejsi nez u nas.)

0/0
19.12.2017 10:48

T50o82m41á35š 47V12e17l23e20m65a80n 4355225617433

v USA poměry neznám, dám na vás, min. v usa tedy pravidlo platit může.

0/0
19.12.2017 10:52

J53o20c44h 28P84a31v54e55l 6309559497185

Článek je svým způsobem jednostranný. Pokud si někdo koupí ojeté SUV, nebo BMW X5 a nespočítá si náklady na provoz, je to debil. Ale není pravda, že na všechno nové za víc než tři měsíční platy bych měl jen hledět přes sklo autosalonu. Stačí si vygooglit nabídky operáků a i rodinné kombíky se dají najít pod 5 tisíc měsíčně. Anebo mám našetřeno a koupím nové za 400 tisíc včetně havarijní pojistky a zimáků. Ale mám nové auto v záruce, takže žádné další enormní náklady nejméně následující dva roky, platím jen jednu servisní prohlídku a olej za rok. Za tři roky to auto pořád můžu prodat za polovic, takže měsíční náklad zhruba 6 tisíc. Pokud místo toho koupím za 200 tisíc 5 let starou naftovou Oktávku, tak je jisté, že budu muset dalších 100k investovat v následujících třech letech do údržby a pak ji jako osmiletou prodám za 100 tisíc. Na peníze to vyjde stejně, 200 tisíc náklad na tři roky. Ale je rozdíl jezdit v novém autě, nebo v ojetině. Já osobně dal přednost novému vozu a myslím, že neutuchající obliba 5-letých ojetin se 150 kkm na tachometru je jen "zažraná" v lidech, racionální důvod k tomu není.

+1/−1
15.12.2017 9:17

J81a91n 12L59u54k18á77š 7577643913552

Jakozto majitel puvodne noveho vozu bych racionalni duvod videl.

Provozni naklady na auto byly alespon u mne v nejakych 3-8 letech stari nejnizsi. Auto je porad spolehlive, ale klesly naklady na pojistku a servis. Nemate uz zaruku, nemusite do znackoveho a i ten znackovy zlevnil o 20%, jelikoz vi, ze uz k nemu nemusim. Po osmi letech uz zacinaji prichazet drazsi opravy jako vymena rozvodu atp.

Pochopitelne tato idylka skonci, az auto zacne vyzadovat vetsi mnozstvi oprav a prestane byt spolehlive.

Jina vec je ovsem, ze 5-ti leta stocenka z bazaru casto nema nalitano 150k ale hodne pres 200 a tam uz ten racionalni duvod neni.

0/0
19.12.2017 10:56

J53a31n 37B97e36n22h45á71k 6544193252281

Další aspekt je ekologie. Západ neustále řeší emise spalovacích motorů, což je do jisté míry správně, pokud to ovšem nejde ruku v ruce s podporou spotřebního průmyslu. Já si například nemyslím, že je správné každý rok kupovat mobilní telefon nebo každý druhý rok nové auto. Vždyť výroba každého auta stojí strašně moc energie a zdrojů! Čili pořád si myslím, že světu ubližuje daleko méně patnáctiletý třílitrový dehtový bavorák, který si bere 7l/100 km nafty, případně jedničková oktávka "ftédéíčku", která si přes 5l/100 km opravdu nevezme, přičemž tato auta jsou běžně schopná najet 600-700 tkm, někdy i milion. Každá nová řada aut se u nás na firmě obměňovala po půlce nájezdu té předešlé... ruku na srdce - nějaké emisní normy svět spasí?

+8/0
11.12.2017 22:34

J23i41ř45í 86H40o95r36á21k 6794964923356

Západ řeší ... ale neřeší, co emisí způsobí např. jen samotná výroba těch nových aut. I výroba elektromobilů!

+1/0
27.1.2018 10:30

J31a18n 15B36e26n44h14á77k 6614633892951

Vždyť přesně tak.

0/0
27.1.2018 18:19

M57i33c28h43a83l 82M93e98l65e72n 7870273187316

ať si každý jezdí v čem chce....

+2/−1
11.12.2017 16:25

M46a61r38o79s 75V55r37a12b75e27l 5165198541202

u nas je to podobne. Je mi smiesne ked idem na sidlisko v Bratislave navstivit mamu a pod panelacikmi zo 70tych rokov parkuju ML-ka a Range Rovery (dlhodobo). Myslim si ze kvalita byvania ma prioritu pred autom a tiez ze voz by mal bonitu majitela odrazat a nie ako autor uviedol v clanku, kupit si luxus ale nemat ani na servis.

+4/−1
10.12.2017 14:13

J15a46n 66H58á51l48a 8395175770927

U těch luxusních aut se většina kupuje, jak v článku zaznělo, na firmu, menší část pak budou vozítka různých větších či menších mafiánů . Auto za 2,5 mega v základu si fakt nekupuje průměrný (ale ani nadprůměrný) zaměstnanec.

+1/0
10.12.2017 19:17

J37a95n 13H93á69l57a 8295875270947

Čímž chci naznačit, že tihle lidé na tu údržbu mají.

+1/0
10.12.2017 19:18

M96a52r49o80s 86V44r67a55b56e10l 5365738381832

to si tak celkom nemyslim, vozia si 4-5 rocne auticka z Nemecka a Svajciarska, tie luxusnejsie aj za 30-40tis a potom to parkuju pod panelakom a servisuju pokutne mimo autorizovanych servisov. Malomestiak proste musi mat Range-a inak nevie spavat.

0/0
16.12.2017 21:58

P92a28t16r39i75k 68S91v39o82b44o51d79a 3529431426275

Nejste schopen přijmout myšlenku, že někdo vrazí love do auta, někdo do lepšího bydlení? Já to mám tak nějak vyrovnané :)

+1/0
14.12.2017 10:37

M96a28r91o59s 23V62r96a84b70e16l 5805838591762

ano presne, ta disproporcia kole oci.....pripada mi to mimoriadne hlupe. Myslim ze u nas doma je to tiez vyrovnane.

0/0
16.12.2017 21:56

J66a63n 67K28o11n50v50a89l22i57n13k67a 5680151381175

Ten článek je opravdu zajímavý a bohužel dost výstižný. Prostě jako Češi nemáme na dobrá nová auta. Frajeříme ve služební Koktávce a přitom bychom na ní sami neměli.

V případě koupě nového auta za vlastní peníze (nikoliv na firmu) se většina jednotlivců i rodin musí spokojit s plečkami typu Fabie, Sandero, Tipo, Rapid atp. I tak je to pro rodiny výdaj přímo astronomický. O tom, co si za své peníze lidé kupují, pak raději nemluví nebo si ty auta záměrně glorifikují, aby si sami před sebou obhájili nákup takové "věci".

I proto u nás jezdí tolik starých aut. Někdy mají cenovku v bazaru podobnou s cenovkou něčeho nového v autosalonu opodál. Ale markantní rozdíl je v tom, co za své peníze člověk dostane. Pochopitelně, někdo chce jen pohyb z A do B a je mu jedno v čem a jak. Pro tyto lidi jsou zde nová levná auta v nejnižších specifikacích. Jsou bezporuchová (alespoň vpočátku) a v záruce.

Pokud někdo chce od auta víc než jen mobilitu (třeba pohodlí, prostor, výkon a tak) a není finančně "za vodou", nezbývá mu než vybírat ojetiny. Je to každého věc. Já dokud nebudu mít peníze na nové auto, které chci a vyhovuje mi bez kompromisů, budu si kupovat auta ojetá. Ať si každý myslí, co chce. Póza? No nevím, možná. Ale když si vezmu výbavu, výkon, pohodlí, prostor a bezpečnost svého ojetého auta a srovnám ho s tím, co bych si za stejné peníze koupil "v novotě", tak mám dost jasno. Nemám na novou prémiovku, ale mám na to si koupit, provozovat a servisovat tu starší tak, aby byla v perfektním stavu. To je taky věc, která v článku úplně nebyla. Píše se tam o blbcích, co si koupí super káru a pak nemají na zimní gumy. To je pochopitelně blbě. Okřídlené úsloví říká, že kdo chce mít opici, musí mít na banány. A tak je to i s auty. Je rozdíl, když si někdo koupí Volvo XC90 a nemá na gumy a když si ho koupí a udržuje ho v perfektním stavu.

+22/0
5.12.2017 13:39

J90a34n 22H39á13l18a 8805775690407

R^ je to tak. Pro mne je taky primární to, že uživíme se ženou naši velkou rodinu , všechna psiska a kočky a máme dům se zahradou. Za to se klidně spokojím s ojetým rodinným kombíkem - ostatně, na jaře kupujeme nové, akorát ještě nevím přesně co, protože vzadu potřebuji tři sedačky:-))

+2/0
10.12.2017 19:21

J31a31n 67K68o87n17v78a16l77i87n22k33a 5410901751175

Tohle vám nabídne jedině MPV - doporučil bych Ford Galaxy. Pokud nemáte velký rozpočet, tak bych šel do té generace, co měla společné motory tdi s VW.

0/0
12.12.2017 12:19

M15a44r55t54i93n 91P56e63t24r 2564704304733

Fordem tam, vlakem zpět.

Kolega ho má a už 3krát se mu porouchal. Stejná závada

0/−1
13.12.2017 9:36

P58a81v88e58l 70S29k29l31e53n69a94ř87í61k 6364505941672

Víceméně souhlas. Na druhou stranu, pokud někomu firma umožňuje si v rámci své pracovní pozice s tou "služební koktávkou" frajeřit, jak vy píšete, nevidím v tom problém. Naopak - pro někoho, kdo by si ji běžně nemohl dovolit, bude taková pracovní pozice o to zajímavější. To, zda je na ni dotyčný dostatečně kvalifikován, už je na posouzení zaměstnavatele. S tím, zda by si normálně takové auto mohl, nebo nemohl dovolit, už to ale nemá co do činění. Znamená to ale, že takový zaměstnanec je posléze se svou služební octávkou pozér?

0/0
12.12.2017 10:27

J91a31n 62K95o12n46v32a25l45i39n74k14a 5530411461585

Pokud jste řidič služební octavie, tak vězte, že můj příspěvek nebyl vůči vám ani vám podobným jakkoliv útočný. Psal jsem mimo jiné o tom, že auto je pro někoho důvodem k většímu sebevědomí a pocitu sociálního statusu, i když není jeho vlastní.

To, co jsem nezmínil, je fenomén obchodních zástupců a kindermanažerů ve služebních fábiích/octáviích, kteří se až na světlé výjimky chovají na silnicích jako dementi.

Já osobně mám služební Hyudai i30 kombi. To auto jsem si jako šéf kupoval sám. Z mnoha důvodů jsem chtěl pouze vůz nižší střední třídy, který neprovokuje a přesto působí solidně. Mezi ostatními nabídkami zvítězil poměrem cena/výbava. Jezdím v tom autě denně a rozhodně ho nepovažuji za své. Je firemní. A fakt se necítím nijak dobře kvůli tomu, že mi u domu stojí dobře vybavená "funglovka".

Benefit služebního vozu pro soukromé účely je mocným argumentem při náboru nových pracovníků. Mýlíte se v tom, že nehraje roli, zda si dotyčný může či nemůže takový vůz dovolit. Auto je v českém prostředí silný ukazatel sociálního statusu. Když firma zaměstnanci nabídne parádní služební auto, na které by si dotyčný soukromě ani nesáhl, tak je to velký stimulant k výkonu a udržení pozice.

Chtěl jsem si podobnou i30 koupit i jako vlastní rodinné auto - pro manželku a na víkendové výlety, taky na dovolené. Jeho cena v pěkné specifikaci (chtěl jsem turbo benzin + automat) byla pro mne víceméně přijatelná. Nakonec jsem si to rozmyslel a koupil starší auto zcela jiné třídy a kategorie. A jsem spokojený.

+2/0
12.12.2017 12:05

P42a29v15e33l 74S70k71l55e84n61a73ř60í66k 6414645161682

Služební vůz nemám, musím se spolehnout na vlastní soukromý povoz, a váš post se mě proto nijak nedotkl, nebojte :) Jen nemám problém s těmi, kteří se služebním vozidlem "chlubí" - přeji jim to. Souhlasím s vámi, že automobil je silný ukazatel sociálního statusu. I tak si ale myslím, že není nic špatného na tom, že dotyčný bude jezdit v automobilu, který by si "za své" nekoupil/nemohl koupit. Vnímám to tak, že si našel (nebo byl nějakým headhunterem vybrán) zaměstnavatele natolik dobrého, že si díky benefitům spjatým se svou pracovní pozicí takto polepšil. Ostatně je to přesně o tom, co píšete, tedy že jde o dobrý stimulant k výkonu a udržení pozice - a na tom osobně nevidím nic špatného.

Fenomén OZ a kindermanažerů (skvělé pojmenování :)) jezdících jako dobytci je samozřejmě věc jiná, to mi vadí také. Tam to ale podle mě už není ani tak o tom, že má někdo služební vůz lepší, než by si normálně při soukromé koupi mohl dovolit, ale spíš o tom, že (alespoň podle mě, můžete samozřejmě být úplně jinak) nevnímají riziko poškození svého majetku, ale majetku firmy, která má přece dobrou pojistku atd. atd.

+1/0
12.12.2017 13:51

P56a63t48r66i77k 55S44v65o42b34o89d54a 3279981376575

Nevím co je to za mantru s tou služební oktávkou. Já mám 1,8 tsi a neměnil bych a mám to za své. Švagrová má jinou motorizaci, neměnila by. Švagr má Superb, za své. V čem je problém?

0/0
14.12.2017 10:36
Foto

J39a29n 17C44i71b91u30l59k16a 9212508710709

Amen!

+5/0
5.12.2017 0:10

L58u13c73i68a45n 95P76a96p90a64z72i69a66n 5414467801115

Jsme žebráci Evropy, ale to se změní, nedáme se!

+3/0
4.12.2017 20:06

K66a61r45e12l 36V22a56c70h96u63t 9433882599663

Zas jen další článek připouštějící, že snad pro Čechy existují JEN dieselové vozy ?!

Tak vážení: Za 10 let provozu Fábie kombi v benzínu jsme za údržbu dali jen cca 50 tisíc (veškeré servisní náklady jsme si pečlivě evidovali). Najeto za tu dobu asi 120 tisíc km, tedy průměrně 12 tisíc km ročně. Takto ojeté (spíše dobře zajeté) auto jsme pak přenechali synovi, který s ním bude dále jezdit ještě několik let - podotýkám, že poslední tři STK byly zcela bez závad. => Závěr: K čemu diesel? ;-)

+6/0
4.12.2017 13:10

K14a72r94e83l 30V25a85c81h13u60t 9603472649433

P.S.: Koupili jsme ho tenkrát (r.2007) za rovných 300 tisíc, (což v našem případě znamenalo trochu víc jak 10 čistých platů jednoho z členů domácnosti).

0/0
4.12.2017 13:12

T73o14m60á82š 77V15e53l88č35o68v31s90k27ý 4963488419428

Tak pokud jezdíte tisícovku měsíčně...

0/0
10.12.2017 14:59

M18a41r96t68i96n 70V56o26c65e25l 7844580844511

Zřejmě tím chcete říci, že mnoho nenajezdí. Pokud by jezdili více, náklady na km by se jim snížily.

+1/0
13.12.2017 12:09

J87i57ř22í 96H91o13r59á21k 6544224253466

12 tisíc km ... to ani nevím že jsem s tím jezdil ...

0/0
27.1.2018 10:33

J36i62n38d96ř87i43c70h 27Š52k16o66p74e75k 4425131660225

Průměrná hrubá měsíční nominální mzda na přepočtené počty zaměstnanců v národním hospodářství byla za první pololetí letoška 28 623 Kč (cca 22 tisíc čistého) uvádí Český statistický úřad. Poněkud více vypovídající medián mezd je asi 25 tisíc korun hrubého (cca 19 000,- čistého), ale ten v průměru nikoho nezajímá, tudíž ho pomineme.

Sice na průměrnou mzdu nedosáhnou nějaké 2/3 zaměstnaců, mediám mzdy má mnohem větší vypovídající hodnotu, ale jelikož nevypadá částka mediánu tak dobře, radši jej pomineme ;-D;-D

+7/0
3.12.2017 19:19

V89o68k39o50u26n 42V43l14a98d55i38m82i95r 8852848529608

Fascinouj mne zde majitele aut s jejich rocnimi najezdy. pravda jsem uz dlouho mimo, ale najezdy pamatuju bud krizaku ci husitu, nebo najezdy na rampu co jsme meli v autoparku na vojne.

+2/−1
3.12.2017 17:07

R44a93d86e67k 36D50o86l66e98ž80a89l 2479313580980

No jo, přátelé, ona taky auta stála mnohem míň než dneska (tedy na západě). Třeba takový Fiat 600 by stál na dnešní platy nějakých 80 tisíc, podobně třeba VW Brouk. Jenže požadavky na bezpečnost a věci, které auta mít musí, znamenají, že takové auto se dneska nedá vyrobit.

+2/−1
3.12.2017 13:50

J92o98s64e53f 84Š94o19l29t94e91s 8884868420443

Nedávno to ještě šlo. Třeba Renault Thalie se prodávala jako nová za 130000 Kč.

0/−1
3.12.2017 20:50

M55i29c81h31a24l 96M19e78l53e62n 7270523827276

renault thalie neni auto.....

+1/0
11.12.2017 16:11

M60a52r66t77i96n 38N89e96r31m41u67t 4659350738914

je to víc auto než třeba lamborgini

+4/0
11.12.2017 17:18

T74o47m63á54š 32V53e61l18e25m16a60n 4895235547113

a ve 20tkm už z toho teče olej dle mého známého servisáka .. to chce každý :D

0/0
15.12.2017 11:09

J35o42s21e91f 67Š51o35l20t88e14s 8534578960493

My ji měli tehdy v dobré výbavě za 200 tisíc ve firmě a jezdila jako drak a rozhodně z toho po 20000 km nic neteklo. Dokonce jsem s tím vzal obrubník a prorazil pneu a v pohodě, žádný problém.

0/0
15.12.2017 11:18

V63l58a71d44i86s77l25a62v 96B60u72r98y44š51e70k 1459472767524

za socialismu jsem měl auto za svých tehdy 28 platů, favorita, jako každej a loni jsem koupil SUV 4x4, za svých 15 platů, čistých, mezitím jsem samozřejmě měl asi 8 nových aut a každé bylo lepší než to předchozí a stálo méně mých platů, auto za tři platy, tedy bílou, pětiletou, služební fábii s tříválcem 44 kW a nalítanými 100 tisíci kilometry fakt nechci a raději si budu žít nad poměry

+2/−2
3.12.2017 9:14

H30o15n34z53a 42B16o50b49u36l73a 9506779943639

Pekne. Akorat ty pocty mate trochu zvlastni. Od r. 89 jste mel podle to, co pisete, cca 9 aut. Tj. kazde 3 roky nove, pricemz kazde vas stalo 15+ cistych platu, v prumeru cca 21 platu. No, dat z 36 platu (auto a 3 roky) 21 za auto, to jste fakt borec.;-D A nebo jen slusne kecate, pripadne jste se prisel pochlubit te "luze".

+6/0
3.12.2017 11:31

V67l61a57d87i55s35l75a84v 71B45u60r28y67š17e83k 1489522657764

počty nemůžou vycházet, protože když jezdím s autem pět let a dám za něj 15 platů, tak při jeho prodeji dostanu 8 platů zpátky, takže mě za 5 let nestojí auto 15 platů, ale jen platů 7 za 5 let, což je něco víc než jeden plat ročně, když uvážíme, že plat má i manželka, tak už je to jen třičtvrtě našich platů za rok, mimochodem lůze se nechlubím a jestli jste si to vztáhl na sebe, ta se omlouvám

0/0
3.12.2017 11:40

V15l76a44d38i14s39l37a46v 38B88u88r55y82š77e45k 1759882237574

prostě 15 dní v roce pracujeme na to, abychom měli slušné auto, jestli je to dlouho a nebo krátce a co si o tom myslí lůza nehodnotím

+1/−1
3.12.2017 11:48

H91o50n75z45a 42B88o92b23u47l42a 9656869303849

No kdyz vas vyjde v prumeru na 21 platu, tak bez osmy je to porad 13, coc je ze 3 let jeden rocni plat. Ale kazdy ma samozrejme jine priority. Mne osobne pdijde davat 30% prijmu na auto celkem ujete. A to je muj plat opravdu slusne nadprumerny. Pravda, najedu autem jen kolem 700 km mesicne max, takze mi to za to nestoji.

+2/0
3.12.2017 11:54



Najdete na iDNES.cz