Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Autu škodí zanedbávání údržby. Na co musí dát pozor i největší lempl

Každý někdy slyšel, jak správně se starat o auto. Ti svědomitější si i přečetli návod, kde bývají zapsány nejdůležitější pokyny. Přesto se většina z nás o své auto nestará příliš pečlivě. Auto se opotřebovává jízdou i tím, když stojí. Co se nevyplatí zanedbávat?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M37a65r30t68i96n 39D17o63h79n85a79l 5807893938378

Spotřeba 0,5litru oleje na 1000km mi v servisních návodech mi přijde jako alibismus výrobců okopírovávaný z manálů od 30.let 20.století, takovou spotřebu neměl ani vylágrovaný motor v posledním tažení, který používal 20-30W oleje). Jedině pokud výrobce udělá botu a nasadí obráceně pístní kroužky (jako se svého času stalo v jedné serii 20V motorů u Škodovky..ale všechno přece bylo OK, spotřeba olehe byla stále podle servisní příručky, tak proč se babrat s rozborkou motoru přece:o))

0/0
8.6.2017 9:57

T34o61m33á75š 45V37e29l47č41o79v73s21k91ý 4203818579518

...přípustná spotřeba oleje je 0,5 litru na 1000 ujetých kilometrů...

U novodobých pasráčů a u aut ze sedmdesátých let, norma pro škodu 1000MB byla 0,7 litrů na 1000 km.

U Mercedesu z roku 90 nebo Passatu 95 od výměny do výměny (čili 10-15 000) nechybí ani kapka R^

+1/0
28.4.2017 12:28
Foto

M47i11r21o62s22l59a12v 92S46t63e65i97n50e30r 4500672970326

VW motor CFHF dvoulitr 110 HP nespotřebuje za 30 tis, km ani dvě deci oleje.

+1/0
3.5.2017 19:19

F49r40a37n76t85i17š27e87k 88L33u28p24í52n97e38k 8371436886822

pisete, ze na karbon trpi hlavne motory s primym vstrikem. A ze si jednou za cas mame koupit aditivovane palivo. To by me zajimalo, jak mi to aditivovany palivo ocisti ventily z druhy strany.

+2/0
25.4.2017 19:30

J74a22n 11C31e82l97l72e62r 4489906593324

No s touto větou nevím, nevím. "Před tím sice majitele moderních aut chrání palubní počítač, který nahlásí nízkou hladinu oleje .....". Já měl tu kontrolku už v žigulíku a ve warťasu taky. Jo, tenkrát to moderní auto bylo, ale to už je 40 let.

+1/0
25.4.2017 15:55

P52e92t86r 41Č27e24r70m24á13k 9448335709770

O pokud já pamatuju tak to byla červená (tedy krizová) kontrolka tlaku mazání, která velila okamžitě zastavit, kdežto dneska to je oranžová (pouze upozorňující) informace o tom že hladina oleje klesla pod nějakou úroveň a bylo by dobré ho dolít při první vhodné přiležitosti.

+4/0
25.4.2017 18:57

L74u31b21o67m69í23r 85S61a83z33e20č47e18k 7539778225543

Nejlepší je zjišťovat stavu oleje u stojanu, auto stojí dvě minuty s vypnutým motorem a olej hezky stekl do vany. Potom si otevřu kapotu a bud zjišťovat měrkou, kolik oleje tam je a budu ho případně doplňovat, nebo odebírat (když se hladina zvyšuje částicemi), jen nevím jak ho vypustím. Ale s tím mi obsluha pumpy ochotně poradí, pokud mě nezabije za blokování stojanu!

+7/0
23.4.2017 16:48

J77o96s39e11f 74N31o64v65á21k 2222729733799

A já bych byl raději v obraze, jaký je aktuální stav a jak se vyvíjí. Např. že teplota vody stoupá (bude se vařit) nebo oleje ubývá (nebude se mazat). Ne až je problém. Teplotu oleje bych rád měl na očích, abych veděl, kdy můžu motor začít víc točit. Teplotu vody v zimě sleduju a topení zapínám na vyšší výkon až je zahřátá, abych motoru nebral tolik tepla pro zahřátí na provozní teplotu. Ale je mi jasné, že trend je jiný - auta už pomalu řídí samy, takže po člověku se chce akorát nastoupit a vystoupit.

+3/0
21.4.2017 10:13

J39a87n 40B53á18r75t61a 3940786778

Přesně. V dnešních autech už často chybí i teploměr vody v motoru.

O teploměru a tlakoměru oleje ani nemluvě.

Přitom dnešní palubky s obřími displeji by tyto informace bez problému umožnily zobrazit třeba jen někde v rohu mimo hlavní informace nebo jako druhou obrazovku po přepnutí.

Hodil by se teploměr vody a oleje, tlakoměr oleje, volmetr, počet km zbývajících do výměny oleje atd. Všechny tyto údaje palubní počítač zná a přes OBD je lze získat. Stačilo by tedy je jen zobrazit.

+2/0
26.4.2017 13:02

P72e69t67r 69S76p93á18l70e91n12k58a 2653362415757

Kup si Volkswagen, treba Golf. Teplotu vody i oleje ukazuje na MFD palubniho pocitace

0/0
6.5.2017 20:10

L98u10d55ě11k 58J10e23l87í14n92e31k 5177647459120

Úsad? Usazeniny, to znám, ale úsad, to slyším prvně. :-o

+1/0
18.4.2017 19:11

M60a58r98e28k 65J40a16n60e87č71k12a 1517796713301

"Přípustná spotřeba oleje je 0,5 litru na 1000 ujetých kilometrů", Ono u zajetého motoru, jak pro koho. Pravda, na 1000km to vypadá ještě dobře, ale 5L kanystr oleje na 10 000km nebo 7,5L oleje na 15 000km už vůbec ne. Ale je fakt, že většina automobilek to má i ve větším množství za normu uvedenou v manuálu vozidla, ale skutečnost je taková, že v praxi po zajetí motoru naštěstí tolik žroutů oleje není a to ani u konstrukcí motorů, které mají k tomu větší předpoklady. O to více zarážející to je, když na to trpí motorizace, kde by to člověk nečekal ;-)

+2/0
18.4.2017 18:10
Foto

M73i61c97h76a18l 74N15a93j29m76a58n 7819633766540

Měl jsem Fabii s motorem 2.0 MPI, najel jsem s ní přes 200 tis. km a motor nebral žádný olej. Kolega měl Octavii s tím samým motorem, téměř od začátku ten motor žral 0,2 - 0,3 l oleje na 1000 km, po najetí 200 tis. km už žral skoro 1 litr oleje na 1000 km, ale tam se ta spotřeba ustálila a kolega najel skoro 500 000 km než to auto dal pryč.

+1/0
18.4.2017 18:17

M53a34r88e50k 98J65a17n74e44č92k49a 1677386553581

Tento motor 2.0 MPi znám dobře, měl jsem ho kdysi v OI a nyní ho má manželka v FI, vždy s LPG a vždycky trochu papal olej, ale vždy se to pohybovalo do 0,15 l / 1000km i po nájezdu přes 200tkm. Fabka 200tkm pokoří tipuji až tento rok a nyní se taky statečně drží do 0,15 l / 1000km. Tyhle motory tím byli ale pověstné, ale stále to ještě nebylo tak hrozné, co dnes dokážou pozřít některé TSI motory. Ve svém voze s motorem typu boxer, které jsou mnohem náchylnější na zvýšenou spotřebu oleje nedolívám do výměny vůbec nic, protože je ho v motoru stále stejně.

0/0
18.4.2017 18:37
Foto

M42i26c82h28a69l 19N86a37j36m54a64n 7789503176580

1.2 TSI mám teď necelý měsíc. Plánuji s ním nájezd kolem 250 tis. km a jsem zvědavý jak to zvládne.

0/0
18.4.2017 18:40

J52o83s42e85f 58Š26á89t30a30v17a 2534321416249

Kamarádka má Pasata 2.0TDi.Leje do něj přes půl litru oleje každých tisíc km.V servisu jí řekli že to je v pořádku.Já mám fofo 1.8 TDCI a za deset tisíc nemusím dolít ani kapku.Mám najeto 220 000.

+1/0
23.4.2017 18:06

F35r47a64n73t28i25š65e79k 57P84t76á65k 5968612948449

To s tou spotrenou je ze strany automobilek jenom alibismus.u dnesnich motoru drzi ole v mezich minimalne 10 000km. A oleje jsou dnes tak kvalitni, ze klidne vydrzi i 30 000 km, dokonce existuje olej pro nakladni automobily s granci 100 000 km. Jenom to neni dobre pro odbyt oleje a pro sevisy. Daleko vice skodi to,ze se olej vsechen nemeni, ale ta nejtezsi cast, to je to, co se z motoru obrousi, zustava v motoru. Dnes se olej vyssava, nevypousti. Pres to vse maji motory vetsinou obrovskou vydrz, pul milionu km neni zadna zvlastnost.

0/0
18.4.2017 19:32

M86a66r67e85k 49J64a34n52e96č41k51a 1947616213251

Myslím, že většině uniká to podstatné a tím je to, že olej není pouze o jeho barvě, ale i o dalších věcech, jako jsou detergenty, disperzanty a aditiva, které mají velmi omezenou životnost a jsou velmi důležité součásti každého oleje. Čím starší olej je a motor je více zanesený z prodloužených výměn oleje, nebo se provozuje na LPG/CNG nebo naftu a nebo se dává motoru více do těla, tím rychleji se uvedené složky oleje znehodnocují. Vypouštěcí zátky na mot. olej mají ne pro legraci v sobě magnet a jsou umístěny ve spodní části olejové vany a pokud někdo nechává měnit olej odsáváním a k tomu mění olej po 30tkm nebo později a ani nikdy nepoužije v motoru čistící náplň, motor nemá šanci být v dobré kondici ani po 200tkm, natož při 500tkm. Navíc přímovstřiky jsou známé tím, že velmi silně karbonují, což oleji na životnosti nepřidá, proto kvalitní a správný typ oleje pro daný motor a jeho včasná výměna je předpoklad dlouhé životnosti každého motoru.

+2/0
19.4.2017 13:41

P85e54t22r 11Č17e98r15m31á90k 9928725369560

Právě proto že moderní oleje obsahují tolik dalších složek jsou schopné podávat kvalitu odpovídající specifikaci po delší dobu. To je zkrátka vývoj, ještě můj děda musel měnit v embéčku olej 2x ročně za letní/zimní a nájezd 5tis.

Pokud tedy auto je připraveno na variabilní výmněnu oleje, má patřičná čidla a zpracovává dostatek informací ohledně způsobu užívání, není důvod aby olej nevydržel těch 20-30tis. Koneckonců auta která jsou skutečně v provozu a mají najeto okolo 300-500 tis s jedním majitelem, jsou zpravidla právě na LL intervalu a problém nemají.

Samozřejmě dřívější výměnou oleje se nic nezkazí, ale ekonomika jde pak pryč - opravy způsobené LL jsou jen málokdy dražší než kolik stojí ty výmněny oleje navíc.

0/0
19.4.2017 16:08

J19a92n 29B38á35r85t30a 3860646558

Olej má kromě mazací schopnosti ještě schopnost rozpouštět karbon. A právě tím se olej nejvíc znehodnocuje ať si výrobci aut i olejů tvrdí co chtějí. Olej může nakrásně vydržet ale když je nasycený karbonem (sazemi) už zkrátka není vhodný k provozu. Osobně považuju za maximum 10000 km u dieselu a 15000 km u benzínu.

+1/0
26.4.2017 13:17

T74o69m23á21š 75V85e73l70č27o46v69s89k21ý 4833608879458

30 000 ... dobrá pohádka

0/0
28.4.2017 12:31

J80a44n 76B92á76r38t76a 3430136228

Ono ten olej "žere" hlavně turbo. Motory bez turba zpravidla olej nežerou nebo jen minimálně (0,5 l na 10000 km)

0/0
26.4.2017 13:09

K23a68t75e89ř38i30n98a 47V40ý92b87o38r45n26á 6310549899

Část oleje, který tvoří film na stěně válce shoří. Úbytek oleje je tedy normální. Pokud nechybí ani kapka, tak ho nahradila nějaká jiná kapalina. Typicky nespálené palivo nebo voda z chlazení. Takže žádná sláva...

0/0
29.4.2017 12:43

P86e28t81r 44Č76e47r50m49á51k 9868615969410

Problém je že na stěně válce žádný film co má shořet být nemá, to by byl takový záhul že proti tomu děravý DPF je sranda. Takže úbytek oleje z tohoto důvodu normální nikdy nemůže být R^

0/0
29.4.2017 15:09
Foto

R77o72m72a59n 11Š51l55e40h69o21v46e29r 2937565516988

a mimochodem auta starší 15 let by měli jít všechny do šrotu, dal bych to do vyhlášky, bo co někdy vidim na silnicích za šroty, to je hrůza

0/−28
18.4.2017 17:33
Foto

P59ř70e32m48y88s24l 31Č77e46j31p 8358507858436

A proč by mělo auto s nerezevou karoserií jít do šrotu? To dřív shoří Tesla, než se rozpadne meďour :o))

+3/0
18.4.2017 17:41
Foto

M46i49c98h57a19l 65N71a66j30m13a43n 7559583696960

On ten meďour za posledních cca 20 let také to co to bývalo :-/

+1/0
18.4.2017 17:44

A56l53i92c96e 52J36a90n74á91k55o62v50á 4948235794259

Že na něj reagujete jinak než plus-mínus, nebo nic. Shodou okolností tu v podobném duchu taky občas trolil myslím ze tak loni či předloni pod jménem Doktor, myslím, že Petr, říkali jsme mu flanelka podle košile na obrázku a pak průběžně vystupoval pod jinými nicky, ve stejném duchu. Vždyť nedávno tu "náhodou" byl dáreček fotkou, akorát si nevzpomenu na jméno.

0/0
18.4.2017 21:40

M15a53r35e74k 96J30a45n47e85č36k92a 1507286143431

A taky domy, které jsou starší 15 let by se měli automaticky zbourat a postavit nové. Fakt pobavil ;-D

+6/0
18.4.2017 18:12

F65r61a79n88t77i42š53e43k 16P54t73á16k 5118552258759

A duchodcinebo lide starsi padesatipeti let by se meli popravovat, nejlepe verejne.

0/0
18.4.2017 19:34

K53a49r86e38l 11N32o93v10á36k 7171544218250

Tak, tak, věšet, olovo je drahé.

0/0
23.4.2017 0:49
Foto

R43o50m55a87n 22K96o87z25e33l 4127826603204

15leté auto vypadá i při normální údržbě jako nové a jezdí také jako nové. Pryč je doba, kdy Trabant rodičů byl po 13letech zdevastovaný. To už by mělo větší logiku postihovat za plýtvání ty, kterým nevydrží auto třeba 12 let.

+6/0
19.4.2017 11:23

K29a30r32e23l 44N90o69v59á49k 7101414758410

A provokatér Šlehover s nima.

0/0
23.4.2017 0:46
Foto

R42o67m79a62n 70Š86l42e27h72o14v28e28r 2877585366608

doporučuji všem elektromobil a máte po starostech...nejlépe teslu, kde máte dobíjení zdarma, jezdíte pak uplně zadarmo všude kam se hnete po celém světě

0/−13
18.4.2017 16:23

O29n47d14ř76e90j 13Č73a76p22k71a 6631501653924

To nabíjení zdarma už Musk zaříznul, ne ? Nově prodané tesly už mají limit, pak se platí.

+2/0
18.4.2017 16:29
Foto

R80o63m30a44n 70Š41l95e28h91o56v25e14r 2947555416428

nemám žádnej limit

0/0
18.4.2017 16:50

M25a57r16e17k 58M98a55l57ý 1722278261310

U aut zakoupenych teď už není nabíjení úplně zdarma, je tam nějaký směšně malý limit.

0/0
18.4.2017 18:11

K66a72r87e86l 23N41o33v36á42k 7301424728370

Tak u tříkolky fakt žádnej není.

+1/0
23.4.2017 0:50
Foto

M39i76c61h11a87l 48N45a36j81m71a55n 7299493496830

Dobíjení zdarma? Jen Vám to dotují jiní....

Provoz zdarma? Jen na odpisech je ta Vaše Tesla dražší než polovina aut na silnicích......

+11/0
18.4.2017 16:55
Foto

R44o38m32a81n 10Š82l94e15h75o25v91e74r 2717785826368

no auto pro chudáky to zrovna není, ale žeby to bylo nějak předražené, to těžko, za kvalitku se prostě platí

0/−6
18.4.2017 17:31
Foto

M72i44c30h68a77l 95N71a38j76m85a80n 7839113426670

Co sem pletete chudáky a boháče? Vy prostě tvrdíte, že Tesla jezdí zadarmo - a to je blbost.

+5/0
18.4.2017 17:32

M73a90r49e90k 13J97a60n71e53č44k71a 1857846943721

Tak považovat zrovna Teslu za kvalitně zpracovaný vůz je vtip dne ;-D

+4/0
18.4.2017 18:04
Foto

P73ř56e98m44y81s84l 28Č80e15j48p 8668927148246

Zadarmo, ale co pořizovací cena a následný servis? S tím se nepochlubíte?

+5/0
18.4.2017 17:01
Foto

R12o20m13a42n 57Š28l83e32h86o78v38e21r 2717765346168

to může takhle počítat jen oslík

0/−12
18.4.2017 17:31
Foto

M20i86c42h14a21l 33N83a66j59m82a54n 7209433526460

Takto to počítá normální člověk - říká se tomu celkové provozní náklady a většinou se uvádějí v nákladech na jeden kilometr. A jen oslík do těchto nákladů nezapočte pořizovací cenu vozidla......

+13/0
18.4.2017 17:35

M15i56r57e50k 33G67a52j37e76r 5881516699290

Je videt, ze jste si na Teslu nevydelal svoji bystrosti.

+2/0
20.4.2017 2:59
Foto

R16o69m22a50n 55Š97l38e79h59o98v13e78r 2357465826738

servis žádnej není, co by tam asi tak servisovali...tam se nic neleje, žádnej řemen, žádný emise, nic....

0/−8
18.4.2017 17:35
Foto

M72i72c87h44a42l 32N64a24j36m10a47n 7669583656250

Pneumatiky - nic

Tlumiče a nápravy - nic.

Brzdy - nic.

;-D

+12/0
18.4.2017 17:37
Foto

P69ř63e64m60y88s69l 13Č63e44j23p 8668547568536

Bezporuchové vozidlo? To nemá kola, převody, elektrorozvody, baterie, systém, brzdy, řízení, tlumiče, čepy, osy, péra, ramena, ložiska, pneu, stěrače atd ... Hlavně, že je to auto pro inteligentnější lidi :o))))

+10/0
18.4.2017 17:40

J71a96k31u69b 62N13o25v63á34k 8860823150972

No, tak já si myslím, že hlavně pan Šlehover žádnou Teslu nemá, leda tak v závitu E27 a bude to spíš jeho vlhký sen.

+13/0
18.4.2017 20:54



Najdete na iDNES.cz