Diskuse k článku

Autofotka týdne: Takhle viděli řidiči v noci v průběhu století aut

Světla jsou jednou z věcí, která se v průběhu vývoje aut prokazatelně zlepšuje. Lucerničky, kterými si řidiči svítili na cestu ještě před patnácti lety, poskytovaly řidiči mnohem horší výhled při nočních jízdách než dnes. Ford vytáhl z muzea své veterány, aby ukázal, jaké byly noční jízdy našich tátů, dědů a jejich otců.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M95a46r48t98i30n 65K42ř21í13ž 9433932950267

V roce 1908 ještě jezdily kostiřasy, ne? Pochybuji, že by tehdy někdo viděl takovýhle kolo.

0/0
22.2.2017 11:21

T33o16m29á96š 33V60l71k 4843966909440

No někdy když jedou xenony tak nic nevidím a je to o držku........

+1/0
21.2.2017 20:42

J35a14n92a 81M83e67r60o25p60e 7598929847799

Asi tak - dřív jsme viděli aspoň nějak všechno, teď když jede auto v protisměru, nevidím ani kraj silnice.

+1/0
22.2.2017 22:14

E49d67u92a38r34d 20P61i95t76á53k 6662620653247

Ted jeste aby meli ty svetla polarizovaný aby se to dalo odfiltrovat a neoslepnout.

0/0
21.2.2017 20:12

J84a92n 38Z76e23m32a85n 6796146947235

hmm, to mě přijde, že mi světlo na kole svítí násobně víc, než to nejnovější světlo na fordu. fenix tk20r na helmě i na řidítkách. na silnici používám 2. nejslabší režim.

+1/0
21.2.2017 16:42

R83u16d42o28l68f 52P96e38k35á24r88e58k 9942891949433

Tak to seš ty ten vocas s Fenixem na blembáku!

+1/0
21.2.2017 18:20

J81a47n 40Z26e68m81a67n 6866826467705

vono nás asi bude víc:)

0/0
21.2.2017 23:25
Foto

S98i98l28v54i53a 18S32u90t91o 7925530799250

Souhlasím s většinou diskutujících, že jet proti takovým "permanentním dálkovým světlům" je peklo. Mě už zabírá pouze dívat se na bílý pruh pravé krajnice, hlavně ne před sebe, jinak nevidím nic a začnou mi slzet oči. Druhým problémem je odraz těchto světel ve zpětných zrcátkách, hlavně když stoupá počet těch super úžasných SUV kráv, které mají světlomety zákonitě posazeny výše. Řidič sedanu, či menšího auta si to odnese dvakrát. Jezdívám pravidelně na otočku do Berlína a řídit takhle 6-7 hodin v zimě, kdy se brzy zmráká, je o zdraví.

+2/0
20.2.2017 23:25

T41o47m75á65š 89S13k43á42l41a 6838557

světlomety výše nic neřeší, jejich seřízení je stejné. Dálková světla jsou samozřejmě zakázaná, ale zapomene se, stačí bliknout.

Mnohem větší problém jsou řidiči si nastaví světlomety "aby lépe viděli" když už tam na to mají "kolečko", ale tak pitomci jsou pitomci ať už sedí v autě, nebo ne.

Ve většině aut je běžné, že na zpětném zrcátku je tmavší režim. Takže v noci stačí přepnout zrcátko a zezadu vás nic neoslní.

0/0
23.2.2017 14:02

L63u44k23á55š 96S32e95d57l68á53č78e83k 1803157667660

To by odpovídalo. Ten poslední už svítí do očí a oslňuje.;-D

0/0
18.2.2017 19:24

J12a95n 51B62á65r16t91a 3490136908

Tak tohle jasně potvrzuje, že to není jen můj dojem ale, že dnešní auta opravdu oslňují.

Jestliže je osvětlovaný objekt (cyklista) vzdálený jen 12 metrů, nemůže mít osvětlenou i hlavu.

Trochu záhadou je mi to špatné osvětlení z roku 1976 když mezi roky 1966 a 1994 je rozdíl minimální (daný vyšší svítivostí halogenů oproti normálním žárovkám).

+4/0
16.2.2017 15:01

J63i52ř50í 15S85c52h44w82a41c97h 8208104948446

samozřejmě že cyklista může (musí) mít osvětlenou hlavu, když se na něj svítí dálkovým LED matrix světlem....;-)

+1/0
17.2.2017 11:11

P33a98v11e40l 60Ř41a19p97e87k 7162916789745

To je pokrok automobilismu za 100 let ;-D Že světla víc svítí. Opravdu gratuluji.

Už je nejvyšší čas celé tohle odvětví odepsat.

0/−2
16.2.2017 14:37

I77g63n23á41c 31M90r54k80v90i70č26k18a 2948522829935

tak to poslední to je o odebrání homologace! z 12 m vzdálenosti to nesmí svítit tak vysoko - to musí oslňovat všecky vokolo

+1/−1
16.2.2017 14:19

J65i70ř67í 72S51c61h34w55a59c40h 8148134578606

dálkové LED matrix prostě svítí jako dálkové, tedy daleko a tím padem i výš než tlumené. Když cyklista pojede proti a bude mít své světlo tak ho nic oslňovat nebude....

0/−3
17.2.2017 11:14

I70g39n17á88c 31M50r19k16v65i28č14k72a 2178892159875

asi nejezdíš autem, co? Ty nový led to je teror - oslňujou tě zepředu zezadu i na 500 metrů

0/0
22.2.2017 13:13

J76a46n 52C36h30o43b49o27t 5493328139817

Také ale ten řidič dneska jede 3x rychleji, než tenkrát...

+1/0
15.2.2017 17:39
Foto

M37i28l43o92š 20F60. 62P37e86c54h42a75r 3383461660935

3× to je leda na dálnici, pokud překročíte povolenou rychlost, ale tam cyklista beztak nemá co dělat.

Běžně je (u nás) maximální povolená rychlost 90 km/h, v obcích ještě nižší.

„Model T (...) s nejvyšší rychlostí 64 – 72 km/h.“ – https://cs.wikipedia.org/wiki/Ford_model_T

0/0
18.2.2017 23:02

J65a60n 56C46h77o22b86o76t 5813238219537

Nejvyšší rychlost vozů, možná kromě Dacie Logan, dnes také obvykle přesahuje 90km/h, takže nevím, jak směrodatná je ta Fordu T.

Jak rychle se tenkrát opravdu jezdilo?

0/0
18.2.2017 23:09

M89i84r84e48k 23G89a71j72e18r 5521206789130

Ty fotky neukazuji, jak videli ridici, ale jak obraz detekuje sensor fotaku. Ten ma totiz uplne jiny prubeh citlivosti nez lidske oko. Fotografove to velmi dobre vedi, ale ostatni by mohli na ten trik autora (originalniho) clanku snadno naletet.

+10/−1
12.2.2017 22:14

J60i54ř10í 18S16c69h35w77a87c69h 8128544898946

není vůbec žádný problém, aby fotograf nastavil buď už expozici, nebo vzhled doladil v postprocesu tak, aby výsledná fotka vypadala úplně stejně jak to vidí lidské oko.

0/0
17.2.2017 11:20

M59i45r29e81k 66G69a77j51e48r 5401526149650

Moderni svetla tedy budou oslnovat protijedouci cyklisty mnohem vice nez drive, jen proto, aby je ridic videl lepe.

0/0
12.2.2017 22:04

P38e23t82r 85T57i95c90h76ý 4140801175554

pumpickari nemaji na ceste co pohledavat.

+5/−11
13.2.2017 7:44
Foto

T45o32m82á86š 40A93n53d63e54r52l89e 2512821424377

Budou...a teď co je pro cyklistu nebezpečnější? Když pár sekund po průjezdu auta neuvidí on, nebo když ho neuvidí řidič auta? Co byste si pro sebe vybral vy? :)

0/0
14.2.2017 3:36

M64i29c12h95a52l 76C55h52a91l40u73p21a 6768850239513

Cyklista má mít především takové vybavení, aby byl vidět i když na něj auto nesvítí. K tomu není potřeba oslňovat všechny okolo.

+3/0
17.2.2017 10:06

J88o82s58e82f 82K46r56o93u76p96a 7601748865407

Ono taky záleží na tom, že když se dvě auta jedoucí proti sobě oslní, tak toho cyklistu neuvidí ani jeden z nich.

+2/0
17.2.2017 10:37

J50a57n 92C75h88o79b60o14t 5613138539917

A co teprve cyklisti s blikačkou namísto světla, tzv. pánové "bezpečnost především". Radost je potkat, nebo dokonce muset jet v noci za nimi: vidím-nevidím-vidím-nevidím ;-O

+2/−4
15.2.2017 17:41

J18a75n 62B18á40r21t64a 3680406678

Bohužel nejen cyklisty ale všechny protijedoucí snad s vyjímkou kamionů.

+1/0
16.2.2017 15:04

D98a94n80i69e51l 14P45a77n89e24k 6112431462960

Jedna věc je, že sice současná auta svítí silněji, ale také více oslňují protijedoucí. Upřímně dříve bylo lépe vidět na cestu než dnes. Stačí plná silnice protijedoucích a nevidíte zhola nic pokud nesedíte aspoň o 30cm výš.

Druhý problém bývají špatně seřízené světlomety, které si kde kdo podomácku " lajcky " mění nebo nastavuje. Jedno světlo mu svítí dobře a druhé do strany většinou do protijedoucího pruhu.

+10/0
12.2.2017 21:36

M32i96c35h19a89l 84C39h66a74l16u83p48a 6638650429913

Některým to svítí tak, že není pomalu nic vidět ani v zrcátkách, jenom ta světla.

0/0
17.2.2017 10:08

J43i28ř40í 55E76r33b34e83n 1443824236467

Ježkovy voči, jaký že to lucerničky před patnácti lety?

Vždyť i emková škodovka stodvacítka (1985) s tvarovými světlomety svítila líp než o deset let mladší citroeny a renaulty...

0/0
12.2.2017 21:32

L12u19k55á20š 53M65a81l30v30i78n39s73k92y 2928204413158

Mne někdy oslňují i brzdová světla přede mnou stojícího vozu. Mám dojem, že se to týká především některých mercedesů.

+6/0
12.2.2017 19:23

J85a71n 52B44á70r83t54a 3660226728

To je taky jedna z věcí, která mě štve. Dřív byly brzdovky velká svítící plocha, která nešla přehlédnout ale neoslňovala. Dneska jsou to skoro bodové silně oslňující zdroje, které sice taky nejde přehlédnout ale díky nimž pomalu nevidíte nic jiného.

+2/0
16.2.2017 15:09

K47a61r52e94l 53H81o29r21á63k 2628279653423

A teď bych prosil článek o tom, jak se v průběhu století zvýšilo oslňování protijedoucích řidičů. Kde jsou ty doby kdy nejvyšší souhrnná svítivost až čtyř dálkových světel nesměla být větší než 225 000 cd.

+11/−1
12.2.2017 14:32

J44i62ř62í 68S35c47h45w44a28c47h 8218904488526

a k čemu to omezení bylo dobrý, když dálkovými se svítí, když nic proti nejede. Jenom tak k tomu aby řidič viděl málo.... Rv

0/−2
12.2.2017 19:01

M61i57r52e42k 47G15a13j39e35r 5751966199620

Dálkovými se svítí, i když proti neco jede. Nekdy jen moment, nekteri nepripraveni ridici vsak sviti dalkovymi dost dlouho.

+4/−1
12.2.2017 22:06

J39i39ř91í 75T71o50m19e89š 5742450463192

Když něco jede proti dálkovými se nesvítí, ostatně agresivnější protijedoucí řidiči si Vás patřičně vychovají, že se neodvážíte ani bliknout.

0/0
20.2.2017 8:34

A31r93n34o36š70t 14P52á91t34e75k 4787266565247

EU by měla nařídit automobilkám tyhle věci už do základu. Bezpečnost a úspornost. Bohatí ať si platí za výkon, rozežeranost a luxus. Ale kvalitní světla, airbagy, bezpečnostní pásy, zimní výbava a nebo navigace, by měly být ve všech nových autech. I těch nejlevnějších.

+3/−4
12.2.2017 13:59

J35i17ř67í 65E52r16b95e17n 1523684556957

Kvalitní světla, airbagy a pásy jsou povinnou výbavou aut už nějaký ten pátek. Stejně tak jako zpětná zrcátka na obou stranách, vyhřívané zadní sklo, zadní mlhovky, bezpečnostní palivová nádrž či integrální bezpečné nárazníky...

+1/0
12.2.2017 21:34

J12o11s72e17f 25Č48i31h47á22k 7781429350826

Jenže to auto z roku 1903 by se o cyklistu rozbilo :-)

+9/0
12.2.2017 12:31

J83a71r42o83s23l81a77v 49D63r81o52z46d 6673489380667

Nevím, kolik toho najezdí všichni ti plusovaní přispěvatelé, kteří tu mluví o oslňování. Moje zkušenost je, že oslňují hlavně starší auta, protože nemají světla seřízená. Naopak moderní vozy s xenony se samoregulací, případně LED matrix neoslňují prakticky nikdy, pokud řidič nenechá zapnuté dálkové.

+2/−10
12.2.2017 12:27

M61i48c37h33a69e40l 44P75r84i54n40c 7135775810105

Tak samoregulace má dost dlouhé zpoždění a k oslnění dochází i kvůli nečistotám na světlometech.

+7/0
12.2.2017 12:38

J34i83ř92í 20S32o82c34h74o29r 1902232583631

Zapoměl jste napsat s fungující samoregulací, protože mnoho starších aut s xenony nemá regulaci funkční (oprava je dost nákladná) a oslňuje.

+9/0
12.2.2017 12:40

J14a67n 86H81á68l98a 8835545710947

Z mé zkušenosti oslňují dva typy aut - starší s halogenovými (tuším H4?) žárovkami (typicky Fabia I), kde to má řidič nastavené na hodnotu nezatíženého auta a jede s něčím těžkým a druhá garda jsou řidiči superbů nejnovějšího provedení, kde to přepínání, pokud funguje, funguje pozdě a pak jsem jako řidič stejně v háji, protože k oslnění dojde a následuje pár nebezpečných okamžiků, než se mi vrátí noční vidění. Sem tam se najde i nějaké to SUV, či dodávka, kde jsou světlomety umístěny tak vysoko, že to podle mne nemohlo dostat certifikaci pro provoz, protože to oslňuje za tmy při libovolném nastavení.

+3/0
12.2.2017 14:58

J47o18s85e87f 52C19h14a94l49u39p97n59ý 3369451654144

Fabia 1 má H7, kdysi jsem ji měl a i na nejvíc sklopené světlomety to bylo co se tyká svitivosti super auto...podotykam ze jsem do servisu jezdil pravidelne na jare i na podzim na sezonni servisní akce....

0/0
12.2.2017 16:45

J90a41n 56B23á73r15t35a 3760886138

A taky snad vůbec nejvíc oslňující auto s halogeny. Viděl jste někdy kresbu světlometů fabie proti zdi? To totiž není kresba ale jakýsi světelný shluk, který svítí všude možně. Nechápu jak to vůbec mohlo dostat homologaci.

0/0
16.2.2017 15:16

I84g41n29á33c 19M14r85k74v16i31č78k72a 2308782799615

ty samonivelační to je šmejd, stačí nerovnost a pálí ti to xenonama do očí, že se vysekáš

0/0
16.2.2017 14:22

J25o98s36e67f 11P81o89l36í52v69k79a 1662687696299

Je dobře, že řidič dobře vidí, ale nic se nemá přehánět. Zvlášť za mokra, kdy se světlo odráží i od vozovky, dokážou i některé silné potkávačky oslnit tak, že protijedoucí řidič 1-2 sekundy nevidí vůbec nic.

+8/0
12.2.2017 11:59

J82a12r21d89a 79K85a44n52í32k 5526149662913

Škoda, že se přestalo experimentovat s použitím polarizačních filtrů v čelních sklech - ty dokážou eliminovat odrazy mokré silnice ve dne i v noci.

Matně si vzpomínám na předváděčku, kdy byly filtry směrované pod úhlem 45° v čelním skle i ve skle lampy - pak proti sobě mohli šoféři svítit dálkovýma, aniž by se oslnili.

Mám sluneční brejle s filtrem, ve dne je to moc fajn. Ale v noci jsou poněkud nepoužitelné.

+1/0
17.2.2017 9:31

A82n22t61o93n97í74n 77T67i74c16h23e57r88a 6586528523456

Pro titulkáře a korektory: vyžíváte se v jazykových kličkách nebo jste úplně pitomí?

+3/−1
12.2.2017 11:56

Najdete na iDNES.cz