Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Autofotka týdne: Takhle viděli řidiči v noci v průběhu století aut

Světla jsou jednou z věcí, která se v průběhu vývoje aut prokazatelně zlepšuje. Lucerničky, kterými si řidiči svítili na cestu ještě před patnácti lety, poskytovaly řidiči mnohem horší výhled při nočních jízdách než dnes. Ford vytáhl z muzea své veterány, aby ukázal, jaké byly noční jízdy našich tátů, dědů a jejich otců.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M59a32r15t61i23n 89K92ř39í10ž 9103102520127

V roce 1908 ještě jezdily kostiřasy, ne? Pochybuji, že by tehdy někdo viděl takovýhle kolo.

0/0
22.2.2017 11:21

T28o25m48á50š 94V30l63k 4823826839240

No někdy když jedou xenony tak nic nevidím a je to o držku........

+1/0
21.2.2017 20:42

J80a69n82a 63M76e76r32o15p22e 7838259687899

Asi tak - dřív jsme viděli aspoň nějak všechno, teď když jede auto v protisměru, nevidím ani kraj silnice.

+1/0
22.2.2017 22:14

E43d27u11a22r24d 74P97i48t46á40k 6932770893847

Ted jeste aby meli ty svetla polarizovaný aby se to dalo odfiltrovat a neoslepnout.

0/0
21.2.2017 20:12

J49a25n 17Z58e75m48a90n 6806536167385

hmm, to mě přijde, že mi světlo na kole svítí násobně víc, než to nejnovější světlo na fordu. fenix tk20r na helmě i na řidítkách. na silnici používám 2. nejslabší režim.

+1/0
21.2.2017 16:42

R62u32d76o94l39f 28P13e56k57á16r77e28k 9512681189843

Tak to seš ty ten vocas s Fenixem na blembáku!

+1/0
21.2.2017 18:20

J74a43n 39Z88e85m85a90n 6826886157345

vono nás asi bude víc:)

0/0
21.2.2017 23:25
Foto

S48i29l98v61i72a 94S82u61t52o 7305520169210

Souhlasím s většinou diskutujících, že jet proti takovým "permanentním dálkovým světlům" je peklo. Mě už zabírá pouze dívat se na bílý pruh pravé krajnice, hlavně ne před sebe, jinak nevidím nic a začnou mi slzet oči. Druhým problémem je odraz těchto světel ve zpětných zrcátkách, hlavně když stoupá počet těch super úžasných SUV kráv, které mají světlomety zákonitě posazeny výše. Řidič sedanu, či menšího auta si to odnese dvakrát. Jezdívám pravidelně na otočku do Berlína a řídit takhle 6-7 hodin v zimě, kdy se brzy zmráká, je o zdraví.

+2/0
20.2.2017 23:25

T90o30m41á78š 71S96k64á89l67a 6628257

světlomety výše nic neřeší, jejich seřízení je stejné. Dálková světla jsou samozřejmě zakázaná, ale zapomene se, stačí bliknout.

Mnohem větší problém jsou řidiči si nastaví světlomety "aby lépe viděli" když už tam na to mají "kolečko", ale tak pitomci jsou pitomci ať už sedí v autě, nebo ne.

Ve většině aut je běžné, že na zpětném zrcátku je tmavší režim. Takže v noci stačí přepnout zrcátko a zezadu vás nic neoslní.

0/0
23.2.2017 14:02

L46u23k27á52š 75S40e93d15l34á92č63e36k 1583537147320

To by odpovídalo. Ten poslední už svítí do očí a oslňuje.;-D

0/0
18.2.2017 19:24

J68a16n 65B63á31r37t27a 3960646538

Tak tohle jasně potvrzuje, že to není jen můj dojem ale, že dnešní auta opravdu oslňují.

Jestliže je osvětlovaný objekt (cyklista) vzdálený jen 12 metrů, nemůže mít osvětlenou i hlavu.

Trochu záhadou je mi to špatné osvětlení z roku 1976 když mezi roky 1966 a 1994 je rozdíl minimální (daný vyšší svítivostí halogenů oproti normálním žárovkám).

+4/0
16.2.2017 15:01

J22i21ř91í 49S43c79h66w82a25c58h 8778394848216

samozřejmě že cyklista může (musí) mít osvětlenou hlavu, když se na něj svítí dálkovým LED matrix světlem....;-)

+1/0
17.2.2017 11:11

P36a47v80e27l 36Ř92a82p34e67k 7732956839125

To je pokrok automobilismu za 100 let ;-D Že světla víc svítí. Opravdu gratuluji.

Už je nejvyšší čas celé tohle odvětví odepsat.

0/−2
16.2.2017 14:37

I97g93n19á95c 29M86r31k28v82i23č84k58a 2838692749385

tak to poslední to je o odebrání homologace! z 12 m vzdálenosti to nesmí svítit tak vysoko - to musí oslňovat všecky vokolo

+1/−1
16.2.2017 14:19

J54i54ř38í 30S53c37h83w55a98c69h 8718704878526

dálkové LED matrix prostě svítí jako dálkové, tedy daleko a tím padem i výš než tlumené. Když cyklista pojede proti a bude mít své světlo tak ho nic oslňovat nebude....

0/−3
17.2.2017 11:14

I27g52n59á76c 67M88r15k62v57i52č63k92a 2538332959685

asi nejezdíš autem, co? Ty nový led to je teror - oslňujou tě zepředu zezadu i na 500 metrů

0/0
22.2.2017 13:13

J52a32n 17C94h22o29b67o62t 5573708199637

Také ale ten řidič dneska jede 3x rychleji, než tenkrát...

+1/0
15.2.2017 17:39
Foto

M95i59l25o60š 40F39. 94P42e97c16h12a85r 3333901950855

3× to je leda na dálnici, pokud překročíte povolenou rychlost, ale tam cyklista beztak nemá co dělat.

Běžně je (u nás) maximální povolená rychlost 90 km/h, v obcích ještě nižší.

„Model T (...) s nejvyšší rychlostí 64 – 72 km/h.“ – https://cs.wikipedia.org/wiki/Ford_model_T

0/0
18.2.2017 23:02

J66a60n 82C59h58o40b26o48t 5623918399977

Nejvyšší rychlost vozů, možná kromě Dacie Logan, dnes také obvykle přesahuje 90km/h, takže nevím, jak směrodatná je ta Fordu T.

Jak rychle se tenkrát opravdu jezdilo?

0/0
18.2.2017 23:09

M83i96r28e95k 78G50a66j97e37r 5121616239380

Ty fotky neukazuji, jak videli ridici, ale jak obraz detekuje sensor fotaku. Ten ma totiz uplne jiny prubeh citlivosti nez lidske oko. Fotografove to velmi dobre vedi, ale ostatni by mohli na ten trik autora (originalniho) clanku snadno naletet.

+10/−1
12.2.2017 22:14

J62i69ř46í 30S31c71h31w33a81c95h 8968864588146

není vůbec žádný problém, aby fotograf nastavil buď už expozici, nebo vzhled doladil v postprocesu tak, aby výsledná fotka vypadala úplně stejně jak to vidí lidské oko.

0/0
17.2.2017 11:20

M64i42r75e97k 47G98a95j57e11r 5861156169810

Moderni svetla tedy budou oslnovat protijedouci cyklisty mnohem vice nez drive, jen proto, aby je ridic videl lepe.

0/0
12.2.2017 22:04

P34e96t58r 64T97i69c31h95ý 4700791285414

pumpickari nemaji na ceste co pohledavat.

+5/−11
13.2.2017 7:44
Foto

T29o18m74á12š 11A31n18d30e46r11l65e 2602131244247

Budou...a teď co je pro cyklistu nebezpečnější? Když pár sekund po průjezdu auta neuvidí on, nebo když ho neuvidí řidič auta? Co byste si pro sebe vybral vy? :)

0/0
14.2.2017 3:36

M41i14c67h58a24l 24C88h95a35l32u40p97a 6278360189933

Cyklista má mít především takové vybavení, aby byl vidět i když na něj auto nesvítí. K tomu není potřeba oslňovat všechny okolo.

+3/0
17.2.2017 10:06

J62o56s66e28f 89K31r55o10u65p95a 7851458335417

Ono taky záleží na tom, že když se dvě auta jedoucí proti sobě oslní, tak toho cyklistu neuvidí ani jeden z nich.

+2/0
17.2.2017 10:37

J96a60n 83C54h89o90b13o30t 5133268409227

A co teprve cyklisti s blikačkou namísto světla, tzv. pánové "bezpečnost především". Radost je potkat, nebo dokonce muset jet v noci za nimi: vidím-nevidím-vidím-nevidím ;-O

+2/−4
15.2.2017 17:41

J49a78n 69B33á90r92t37a 3170126138

Bohužel nejen cyklisty ale všechny protijedoucí snad s vyjímkou kamionů.

+1/0
16.2.2017 15:04

D46a94n33i19e57l 67P92a27n38e53k 6722921352790

Jedna věc je, že sice současná auta svítí silněji, ale také více oslňují protijedoucí. Upřímně dříve bylo lépe vidět na cestu než dnes. Stačí plná silnice protijedoucích a nevidíte zhola nic pokud nesedíte aspoň o 30cm výš.

Druhý problém bývají špatně seřízené světlomety, které si kde kdo podomácku " lajcky " mění nebo nastavuje. Jedno světlo mu svítí dobře a druhé do strany většinou do protijedoucího pruhu.

+10/0
12.2.2017 21:36

M23i71c46h26a90l 41C52h49a86l77u81p76a 6398410159913

Některým to svítí tak, že není pomalu nic vidět ani v zrcátkách, jenom ta světla.

0/0
17.2.2017 10:08

J17i25ř38í 92E23r87b31e79n 1423444366857

Ježkovy voči, jaký že to lucerničky před patnácti lety?

Vždyť i emková škodovka stodvacítka (1985) s tvarovými světlomety svítila líp než o deset let mladší citroeny a renaulty...

0/0
12.2.2017 21:32

L87u85k48á55š 52M88a19l28v56i21n26s70k60y 2968184543368

Mne někdy oslňují i brzdová světla přede mnou stojícího vozu. Mám dojem, že se to týká především některých mercedesů.

+6/0
12.2.2017 19:23

J80a37n 60B22á46r45t56a 3630416658

To je taky jedna z věcí, která mě štve. Dřív byly brzdovky velká svítící plocha, která nešla přehlédnout ale neoslňovala. Dneska jsou to skoro bodové silně oslňující zdroje, které sice taky nejde přehlédnout ale díky nimž pomalu nevidíte nic jiného.

+2/0
16.2.2017 15:09

K34a50r66e82l 55H15o66r60á10k 2398369333493

A teď bych prosil článek o tom, jak se v průběhu století zvýšilo oslňování protijedoucích řidičů. Kde jsou ty doby kdy nejvyšší souhrnná svítivost až čtyř dálkových světel nesměla být větší než 225 000 cd.

+11/−1
12.2.2017 14:32

J32i86ř45í 95S98c67h42w26a79c75h 8528614178746

a k čemu to omezení bylo dobrý, když dálkovými se svítí, když nic proti nejede. Jenom tak k tomu aby řidič viděl málo.... Rv

0/−2
12.2.2017 19:01

M72i51r50e90k 91G21a33j83e76r 5891386709640

Dálkovými se svítí, i když proti neco jede. Nekdy jen moment, nekteri nepripraveni ridici vsak sviti dalkovymi dost dlouho.

+4/−1
12.2.2017 22:06

J92i45ř17í 25T10o57m86e38š 5352100493572

Když něco jede proti dálkovými se nesvítí, ostatně agresivnější protijedoucí řidiči si Vás patřičně vychovají, že se neodvážíte ani bliknout.

0/0
20.2.2017 8:34

A94r98n49o53š73t 23P31á47t39e92k 4197596475437

EU by měla nařídit automobilkám tyhle věci už do základu. Bezpečnost a úspornost. Bohatí ať si platí za výkon, rozežeranost a luxus. Ale kvalitní světla, airbagy, bezpečnostní pásy, zimní výbava a nebo navigace, by měly být ve všech nových autech. I těch nejlevnějších.

+3/−4
12.2.2017 13:59

J22i26ř47í 19E55r66b38e13n 1493794726607

Kvalitní světla, airbagy a pásy jsou povinnou výbavou aut už nějaký ten pátek. Stejně tak jako zpětná zrcátka na obou stranách, vyhřívané zadní sklo, zadní mlhovky, bezpečnostní palivová nádrž či integrální bezpečné nárazníky...

+1/0
12.2.2017 21:34

J51o13s30e46f 47Č50i11h43á95k 7211829400126

Jenže to auto z roku 1903 by se o cyklistu rozbilo :-)

+9/0
12.2.2017 12:31

J75a17r32o35s98l36a56v 76D65r45o69z90d 6253549810297

Nevím, kolik toho najezdí všichni ti plusovaní přispěvatelé, kteří tu mluví o oslňování. Moje zkušenost je, že oslňují hlavně starší auta, protože nemají světla seřízená. Naopak moderní vozy s xenony se samoregulací, případně LED matrix neoslňují prakticky nikdy, pokud řidič nenechá zapnuté dálkové.

+2/−10
12.2.2017 12:27

M91i59c69h79a23e70l 27P26r92i55n67c 7585145470105

Tak samoregulace má dost dlouhé zpoždění a k oslnění dochází i kvůli nečistotám na světlometech.

+7/0
12.2.2017 12:38

J43i17ř16í 78S59o15c76h49o53r 1262832843671

Zapoměl jste napsat s fungující samoregulací, protože mnoho starších aut s xenony nemá regulaci funkční (oprava je dost nákladná) a oslňuje.

+9/0
12.2.2017 12:40

J60a54n 32H95á28l24a 8145615230597

Z mé zkušenosti oslňují dva typy aut - starší s halogenovými (tuším H4?) žárovkami (typicky Fabia I), kde to má řidič nastavené na hodnotu nezatíženého auta a jede s něčím těžkým a druhá garda jsou řidiči superbů nejnovějšího provedení, kde to přepínání, pokud funguje, funguje pozdě a pak jsem jako řidič stejně v háji, protože k oslnění dojde a následuje pár nebezpečných okamžiků, než se mi vrátí noční vidění. Sem tam se najde i nějaké to SUV, či dodávka, kde jsou světlomety umístěny tak vysoko, že to podle mne nemohlo dostat certifikaci pro provoz, protože to oslňuje za tmy při libovolném nastavení.

+3/0
12.2.2017 14:58

J88o15s88e16f 42C53h67a97l71u28p45n35ý 3829181754324

Fabia 1 má H7, kdysi jsem ji měl a i na nejvíc sklopené světlomety to bylo co se tyká svitivosti super auto...podotykam ze jsem do servisu jezdil pravidelne na jare i na podzim na sezonni servisní akce....

0/0
12.2.2017 16:45

J23a25n 19B25á63r39t84a 3590656478

A taky snad vůbec nejvíc oslňující auto s halogeny. Viděl jste někdy kresbu světlometů fabie proti zdi? To totiž není kresba ale jakýsi světelný shluk, který svítí všude možně. Nechápu jak to vůbec mohlo dostat homologaci.

0/0
16.2.2017 15:16

I32g71n39á89c 43M47r30k57v27i73č69k97a 2448952849275

ty samonivelační to je šmejd, stačí nerovnost a pálí ti to xenonama do očí, že se vysekáš

0/0
16.2.2017 14:22

J21o66s32e34f 71P23o29l95í10v88k52a 1962947596299

Je dobře, že řidič dobře vidí, ale nic se nemá přehánět. Zvlášť za mokra, kdy se světlo odráží i od vozovky, dokážou i některé silné potkávačky oslnit tak, že protijedoucí řidič 1-2 sekundy nevidí vůbec nic.

+8/0
12.2.2017 11:59

J39a50r93d30a 95K67a81n84í96k 5156359902113

Škoda, že se přestalo experimentovat s použitím polarizačních filtrů v čelních sklech - ty dokážou eliminovat odrazy mokré silnice ve dne i v noci.

Matně si vzpomínám na předváděčku, kdy byly filtry směrované pod úhlem 45° v čelním skle i ve skle lampy - pak proti sobě mohli šoféři svítit dálkovýma, aniž by se oslnili.

Mám sluneční brejle s filtrem, ve dne je to moc fajn. Ale v noci jsou poněkud nepoužitelné.

+1/0
17.2.2017 9:31

A61n24t79o23n40í45n 27T28i36c40h75e19r51a 6436898543946

Pro titulkáře a korektory: vyžíváte se v jazykových kličkách nebo jste úplně pitomí?

+3/−1
12.2.2017 11:56







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.