Diskuse k článku

Skútr Čezeta jezdil i v USA. A doktor Potužník ho přirovnal k tanku

Československý skútr Čezeta byl ve své době velice oblíbený, ale také drahý. Velký zájem o něj byl v zahraničí, dokonce i ve Spojených státech. Dnes je vyhledávaným veteránem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M50a12r37c21e66l 10Š76e53v53č60í18k 9795383781220

Zaujalo ma dobíjanie (cca. 45. sekunda).

Ma motorke je elektrická zásuvka. To odporuje norme. Na spotrebiči nemôže byť klasická elektrická zásuvka. To by na pripojovacej šnúre museli byť na oboch stranách vidlice.

Takú šnúru som videl. Na škole nám takú ukázal profesor ako ukážku, ako nesmie byť elektrická šnúra vyrobená. A ešte povedal, že človek, ktorý niečo také vyrobí, je potenciálny vrah. :-)

0/0
30.3.2017 10:43
Foto

P83e55t22r 22J53a70n83d38a 9765811654282

Měli jsme Čízu někdy od roku 1959. Na tehdejší dobu byla opravdu hezká. Sice ještě typ 501/02 (dvouvýfuková, bez startéru). Tehdy se tu daly vidět převážně v provedení šedá/lehounce zelená nebo šedá/sv. modrá. Táta ale přivezl z Prahy 501 v kombinaci horní červeň Jawa a dolní černá lesklá. Prý tu serii někdo v cizině odřekl, tak se to objevilo na trhu (!!!).Po vojně jsem ji převzal já a jezdil jsem na ní cca do r.1970. Vím, že modernizovaný skútr už měl el.startér, jeden doutníkový výfuk a stojánek s jednou nohou. Je fakt, že hodit skůtra na původní dvojitý stojan to někdy dalo fušku. Ale pak zase bezpečně stál. Na Čezetu v dobrém vzpomínám dodnes a podotýkám, že přezdívku Prase jsem snad nikdy neslyšel. !

0/0
22.3.2017 20:50
Foto

P14e56t46r 17J56a54n64d52a 9755481674512

Přečetl jsem níže o tom, že majiteli jezdila rikša jako na zpátečku. Protože měla stabilní podvozek, možná se šofér lekl, ale nebylo to nebezpečné. Mně jednou v Mostě vydali po opravě Čízu, která mi čas od času naskočila obráceně a tak jsem se docela vyděsil, couvat na jednostopém vozidle! Podle mně tam šlo o nějakou chybu, už z výroby.

0/0
22.3.2017 20:59

M38a51r48c47e21l 38Š82e65v81č71í34k 9635613821270

Na spátečku jazdila aj trojkolka "hadraplán". Motor sa dal natočiť v opačnom smere. U motoriek je to nezvyklé, mechanizmus pri štartovaní točí motor správnym smerom. Je možné, že pri štartovaní, keď sa stláčala zmes paliva vo válci, prišlo k zapáleniu a piest neprišiel do najvyššieho bodu, ale tlak ho vrátil spať a motor sa začal točiť opačným smerom.

0/0
30.3.2017 10:34
Foto

L24i66b73o60r 38M11a80c71h96a16l52e60k 1344735355458

Krasny clanek, diky.

0/0
21.3.2017 13:51
Foto

L44i86b70o83r 11M31a45c27h47a97l98e46k 1414315825558

Nas soused Vavra mel 2. Jednu cervenou a vozil na ni svoji starou mamu, rikal ji babrdlinka. Ne motorce, mame. Tu druhou modrou riksu nikdy z garaze nevytahl. Na korbe mela vysypany pytel se samymi barevnymi sklicky nekde z tovarny na bizuterii. Vypadalo to jako poklad. Jinak hrozny bordel v ty garazi. Na cunika jsem vzdycky koukal jako na poradnou motorku a zavidel mu ji. Taky mel 2 krasny kokosy na hlavu. Nakonec u nas v garazi byl taky pekny elent, to se musi taky uznat.

0/0
21.3.2017 14:06

T72o36m49á85š 12D87v38o50ř57á78k 7515416677761

"Tak oroštuj čuníka a frčíme." :-)

https://www.youtube.com/watch?v=RtN4ns96ETc

0/0
21.3.2017 7:43

J57a91n 56D36l89o75u90h98ý 7264929300569

Mne se libi vice klasicke CZ. Mam doma v provozu CZ125C. Uz ji tahne na 70 a furt slape jako hodinky. Krasnej stroj a krasnej zvuk! R^

0/0
21.3.2017 7:28

J22a40n 11P44r40i74c33h96y86s97t33a48l 8431568583

Ale fuj ten titulek!

Na Zelandu se ty skutry rozhodne nevyrabely. V clanku je to uz spravne - Novy Zeland. Titulky nedela autor clanku?

York neni totez co New York a Zeland neni totez co Novy Zeland. V obou pripadech dostal ten "novy" sve jmeno podle toho stareho.

0/0
21.3.2017 0:01

R29a36d31e78k 14F58o70l49p16r88e15c41h16t

Nebudete mi věřit, ale z toho titulku jsem "nešťastný" víc než Vy. Samozřejmě jsem měl původně jiný titulek, pak to ale prochází dalšími dvěma kroky, kde může dojít k jeho modifikaci až úplné změně. A to se stalo. Napravit to sice mohu, ale až později, kdy bude článek více odsunut dalšími, abych nebyl "obyčejnějším" titulkem na vině nižší čtenosti. Berte to tak, že "blbé" titulky jsou daní za čtení zdarma, já už jsem se s tím smířil, a to jsem pod tím podepsaný :-).

+1/0
21.3.2017 0:54

T64o73m20á55š 64K55u74c97h48a23ř 3487761178691

By mě zajímalo, co jsou to ty "další dva kroky". :-)

0/0
21.3.2017 0:59

V88á59c67l17a92v 42P27a70v72e93l24e26k 1960516896944

Tak to máte plus za statečnost. Věřím, že je to asi velmi frustrující :-)

0/0
21.3.2017 14:09

O54n34d42ř26e42j 23S86e77m82e87c80k60ý 8801226828125

Dr. Potužník byl borec.R^

0/0
20.3.2017 19:25

M95i88c80h89a47l 81H22o97r88s92k10y 2262416486570

dík dobrej článek;-)

0/0
20.3.2017 19:10

J33a17n 53M67a23j43z89n37e74r 1726897336142

já si vzpomněl na reklamy T-Mobile :)

https://www.youtube.com/watch?v=RtN4ns96ETc

https://www.youtube.com/watch?v=Az2sfTyL-SI

0/0
20.3.2017 15:25

V61l65a88d59a21n 21Č30e18r69n10ý 8562716223446

Mám dva kousky rozebrané někde na půdě. Asi je jich tam docela škoda.

+1/0
20.3.2017 15:09
Foto

B37r48o23n70i45s44l39a56v 53G37a54b68r67y15š 2612159261

Jedno takové prasátko máme doma. Zrovna v té červené barvě. :-)

0/0
20.3.2017 14:07

T57o57m17á45š 33D14v49o15ř29á28k 7495636177951

Měl ho můj děda, když umřel, tak ho nikdo nechtěl ani zadarmo a babička ho odvezla do šrotu. To bylo cca v roce 1975, kdo by to byl býval řekl, že dnes to bude něco ikonického. ;-)

0/0
21.3.2017 7:45

V94l11a98d62i87m61í12r 53S88t74r15u22s61k15a 4529534243554

Měl jsem kdysi 501 se silentbloky - hrůza, stroj na zabití, později 502 Lux - to bylo kolo, ještě v roce 1990 jsem s ní jezdil denně do práce, déšť nedéšť, pouze na sněhu a ledu jsem raději nejezdil, při pádu boční stupačky urážely nohy, ještě později jsem měl rikšu, která odvozila ohromné množství materiálu, měla samosvorný kolíčkový diferenciál stejně jako KdF 82 Kübelwagen takže měla i velkou průchodnost terénem, montoval jsem na ní vzadu i tupláky, stroj k neutahání. Kromě 501 na oba stroje vzpomínám dodnes.

+4/0
20.3.2017 11:34
Foto

P63e82t98r 24J15a97n14d44a 9725651264262

Jo, ty silentbloky byly strašné! Křížil se rám, tlumiče to nezvládaly.

0/0
22.3.2017 21:05

J89i92ř45í 40N58e66u68m51e72i53s24t13e68r 2422405203511

Já jsem vždycky slýchával jen libozvučnější název Čuník. Prase razí zejména redakce idnes, už v několika článcích. Asi to někde zaslechli. Nebo si to přeložili z cizího jazyka.

+5/0
20.3.2017 10:32

J44i61ř75í 13E92r98b33e96n 1803944116587

Vida, a já naopak slyšel vždycky jen označení "prase". Každý region má své. Ostatně i Š 706 RTO je někde "vajíčko", jinde "okurka".

+3/0
20.3.2017 11:02

O88d45s37t72r84a21n75ě30n55ý 84U83ž71i81v20a68t95e54l

Uživatel požádal o vymazání
+1/0
20.3.2017 14:11

L92u91b37o13š 49B22ř95e93z22i43n76a 2702673920291

Je pan konstruktér Kejval autorem Jawy " kejvačky" ?

0/0
20.3.2017 10:01

R63a77d74e95k 56F28o44l31p87r76e90c40h20t

Není, Zdeněk Kejval byl hlavní profesí automobilový karosář. Motocykly normálně nekonstruoval, jeho návrh skútru můžeme zařadit mezi "vedlejší činnosti", v té době byl technickým vedoucím v Pragovce. A Jawa kývačka se tak nazývá podle zadní kyvné vidlice.

+8/0
20.3.2017 10:22

M87a64r10t36i32n 43K65u60ř60í42t87k59a 6877276628855

K rikšám bych podotknul, že zpátečka byla tak, že se musel zastavit motor, něco se tam přeplo a poté se motor nastartoval s protisměrnými otáčkami.

0/0
20.3.2017 8:13

J78a23k26u78b 62Š55a89f30a58n25d47a 7585697481351

To bylo i u Velorexu. Stačilo změnit okamžik zapalování.

+2/0
20.3.2017 8:29

H57o80n84z15a 57T42a50r 3489332364682

U Velorexu se motor zastavil a nastartoval naopak. Takže měl stejný počet rychlosti dopředu i dozadu na zpátečku. ;-)

https://www.youtube.com/results?search_query=welorex

+2/0
20.3.2017 9:56

J12i45ř85í 45N68e10u80m44e19i62s74t61e57r 2412745793771

Ono se to občas, konkrétně u cezety se špatně serizenym predstihem, mohlo stat, že to pri malých otáčkách koplo a roztocilo na druhou stranu. Takový nešťastník se potom na křižovatce rozjel dozadu.

+3/0
20.3.2017 10:29

M17a95r17t89i22n 16K39r78o13u22p15a 2531373749920

Zastavil se motor a předstih se změnil v "zástih". :-)

+3/0
20.3.2017 23:34

J52a92n 53K53a43l22a56b46z76a 6342391718829

Jo, to byly výrobky, vlastní konstrukce a hlavně komplet vyrobené zde v Československu, kvalita na vysoké úrovni, dlouholetá spolehlivost. To jsme ještě byli skutečnou průmyslovou zemí.....

Dnes? Montovny...... bez vlastního vývoje.

+2/−1
20.3.2017 8:09

O29n36d72ř82e62j 72M40u37s29i77l 9897385566664

No, zase bych Čezetu tak neidealizoval. První 501 bez ventilátoru se zadíraly v podstatě pořád. Konstrukce podvozku 501 byla vůbec poměrně nepovedená, prostě si motorka jela tak nějak jak sama chtěla. 502 už byla o dost lepší. Slabinou byly všeobecně brzdy.

Dlouholetá spolehlivost - no, ono bylo tenkrát zvykem se ve strojích pořád vrtat,ať to bylo auto nebo motorka.

Střízlivě vzato byl na motorce nejzajímavější design, ostatně i díky němu je teď po těchto veteránech tako vysoká poptávka.

+7/0
20.3.2017 10:10

J81i19ř63í 87K30o45c64u60r58e39k 6645814435558

Hmm jak je tedy možné, že Jawa 350 byl prakticky jediný typ motorky vyráběný od roku 1979 ... bez vývoje asi 10 let.

Nebo třeba Avia! To byl vývoj jako řemen! Škoda 1203, rovněž vývojová perla, lehce upravený motor ze Škody 1200 (1948). Licenční tramvaje, licenční lokomotivy...

Ano, lokomotiva s Vmax 140 km/h a výkonem 3600 kW byla "zcela srovnatelná" s pět let starší lokomotivou s Vmax 200 km/h a 5200 kW výkonem. A to ještě ten "Pešing" potřeboval zápaďácké polovodiče.

Zato dnes? Že by nějaká firma v ČR vyvinula něco vlastního? Pokud ano, tak zadupat podvodníky do země.

+1/−1
20.3.2017 10:47

J59i75ř48í 32E89r63b43e64n 1323254626257

Lokomotivy a tramvaje z toho prosím vynech. U lokomotiv bylo od Sécheronu převzato jen pár věcí s přenosem pohonu, u tramvají dokonce jen koncepce. Všechno ostatní se muselo vypočítat, zkonstruovat a ověřit u nás.

0/0
20.3.2017 11:05

M86a55r90t58i11n 43N57e83b11e20s72k84ý 7626270187792

Ano, Avia, Renault Saviem z konce 50.let a u nás vyráběný od 1973 s řadovým vstřikovacím čerpadlem na rozdíl od rotačního v původních Saviemech.

Škoda / TAZ 1203, vyvíjená od 1959 a vyráběná od 1969 s agregátem Š1201 ze začátku 50.let, odvozeným ze slabších z konce let 40.

0/0
23.3.2017 17:10

J77i89ř22í 18E93r10b16e88n 1483534116277

No a kdo za to může? Kolik milionů lidí po revoluci lačně skočilo po levnějších zahraničních výrobcích, než aby si kupovali ty československé?

Krach Tesly nezpůsobili politici, ale spotřebitelé kupující všechny ty turecké grundigy, čínské philipsy a japonské panasoniky. Stejně tak si ředitelé místo tater raději kupovali audiny a bavoráky, stejně tak podnikatelům víc užitku přinesly tranzity než dvanáctsettrojky, stejně tak hospodyňky raději začaly kupovat Miele a Indesity než ETU a Moru...

A nebýt Volkswagenu, tak Škoda skončila úplně stejně. Favorit byl sice kvalitní, ale v roce 1991 se jich v celé ČSFR prodalo jen 27 tisíc kusů! Jen díky zahraničnímu vlastníkovi se podařily ohromné prodeje v zahraničí, ze kterých automobilka žije dodnes.

+8/0
20.3.2017 11:14

O53n26d85ř48e34j 14M57u19s68i98l 9387315346594

To je sice v zásadě pravda, ale chybí tady ještě jedna podmínka, aby totiž ty československé výrobky byly stejně kvalitní jako zahraniční. A to rozhodně nebyly. Takže všechno mohlo fungovat (a i tak velmi špatně) jen do doby, kdy bylo "západní" zboží reálně nedostupné.

Ono těžko někomu vyčítat, že si místo léty ověřené Jawy 350 koupil mírně jetou japonskou motorku, která byla ale 10x lepší než onen tuzemský veterán.

Konkrétně u Čezety byl vývoj docela zajímavý, 502 už byl docela solidní a spolehlivý stroj, také ovšem docela drahý. Další vývoj a výroba byly ukončeny stranickým rozhodnutím, ne nezájmem zákazníků.

0/0
20.3.2017 11:56

M54a49r12t63i68n 71K55a62r86á42s12e54k 1308854489114

Ona tam chybí ještě jedna důležitá informace. V rámci RVHP byl utlumen vývoj čehokoli, co nebylo politicky v pořádku. Taže z technologických výšin se usilovným budováním zmrzlo na místě a zlí kapitalisté jeli dál. Proto byl ojetý tranzit lepší než nová dvanáctsettrojka a Třiapůlka jawa pokulhávala za Japoncema, Němcama, Italama, přesto že jim jawa dřív dávala na frak. Podobně na tom bylo československo i ve spoustě dalších oblastí a dohnat se to v globále ještě nepodařilo a hned tak nepodaří.

+6/0
20.3.2017 14:30

J19a57n 41B40i39r84e33š 9336594578684

Tohle tesat do kamene ! R^

+2/0
20.3.2017 17:40

T97o21m77á61š 90V82e44l55e66m85a84n 4835385707903

i u nás se vyvíjí .... i ve škodovce , i menší společnosti tvoří ;-)

0/0
21.3.2017 16:45

I39v53a45n 79M83i70n69á66ř 7892794887931

Je zvláštní - že ač pamětník a vlástník zmiňovaného skútru - se s jeho názvem "prase".. setkávám až teď ?!

+14/−1
20.3.2017 4:35

J29o69s25e77f 13B21a12b57k51a 3180809202707

Možná to bylo jenom zvolání spolupracovnice, které bylo omylem převzato do nadpisu:-/

+1/0
20.3.2017 7:08

P85a40v81e25l 34S73ý13k68o48r55a 4794876782734

Taky netuším, kdo a proč se najednou vytasil s tímto potupným názvem...

+2/−1
20.3.2017 8:33

H97o38n53z87a 80T11a88r 3249852504172

Hezký napsaný článek

Vypadá to jako prase. Toto pojmenování se ujalo i v zahraničí

Return of “The Pig”: Cezeta goes electric

http://www.praguevisitor.eu/cezeta/

http://www.scooterfile.com/sf-feature/cezetatype506/

https://www.youtube.com/watch?v=a32mpcQf3_o

Stanislav Malyshev

https://www.behance.net/gallery/24097517/CZta-Scooter

0/0
20.3.2017 10:12

M80i71l35a23n 48V30i71k 1347185973403

Protože před nějakým časem na internetu už byl podobný článek - a také se stejným "názvem" pro tento skútr.

+2/0
20.3.2017 10:22

J87o51s64e16f 85Š34i80m23o45n89č33i47č 2143294966

Ja az takovy pametnik nejsem - tahne mi na 40, ale i ja jsem stastnym majitelem :-) Ale ten nelichotivy nazev znam urcite nejmene 15 let.

+5/0
20.3.2017 10:34

T29o10m19á81š 70D54v40o17ř52á11k 7765556987341

Děda ho kupoval novýho, a říkal mu tak. S láskou a jiskrou v oku. ;-)

Nějak jsem nechápal, co se mu na něm líbí.

Pravda, do tý doby dráždil "Pařízka", tak si asi připadal jako v limuzíně.

+1/0
21.3.2017 7:49

J17i62ř70í 74E66r49b12e32n 1743244636427

A já se s ním setkal už před více než 35 lety coby dítko školou povinné. Vždycky to byla buď "čezeta", nebo "prase". Nic jiného. ;-)

+2/0
20.3.2017 11:07

Najdete na iDNES.cz