Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Skútr Čezeta jezdil i v USA. A doktor Potužník ho přirovnal k tanku

Československý skútr Čezeta byl ve své době velice oblíbený, ale také drahý. Velký zájem o něj byl v zahraničí, dokonce i ve Spojených státech. Dnes je vyhledávaným veteránem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M14a95r76c39e61l 66Š58e44v10č17í91k 9235333421340

Zaujalo ma dobíjanie (cca. 45. sekunda).

Ma motorke je elektrická zásuvka. To odporuje norme. Na spotrebiči nemôže byť klasická elektrická zásuvka. To by na pripojovacej šnúre museli byť na oboch stranách vidlice.

Takú šnúru som videl. Na škole nám takú ukázal profesor ako ukážku, ako nesmie byť elektrická šnúra vyrobená. A ešte povedal, že človek, ktorý niečo také vyrobí, je potenciálny vrah. :-)

0/0
30.3.2017 10:43

P55e48t11r 95J56a79n98d27a 9755681604302

Měli jsme Čízu někdy od roku 1959. Na tehdejší dobu byla opravdu hezká. Sice ještě typ 501/02 (dvouvýfuková, bez startéru). Tehdy se tu daly vidět převážně v provedení šedá/lehounce zelená nebo šedá/sv. modrá. Táta ale přivezl z Prahy 501 v kombinaci horní červeň Jawa a dolní černá lesklá. Prý tu serii někdo v cizině odřekl, tak se to objevilo na trhu (!!!).Po vojně jsem ji převzal já a jezdil jsem na ní cca do r.1970. Vím, že modernizovaný skútr už měl el.startér, jeden doutníkový výfuk a stojánek s jednou nohou. Je fakt, že hodit skůtra na původní dvojitý stojan to někdy dalo fušku. Ale pak zase bezpečně stál. Na Čezetu v dobrém vzpomínám dodnes a podotýkám, že přezdívku Prase jsem snad nikdy neslyšel. !

0/0
22.3.2017 20:50

P40e51t51r 48J19a43n92d26a 9275281144922

Přečetl jsem níže o tom, že majiteli jezdila rikša jako na zpátečku. Protože měla stabilní podvozek, možná se šofér lekl, ale nebylo to nebezpečné. Mně jednou v Mostě vydali po opravě Čízu, která mi čas od času naskočila obráceně a tak jsem se docela vyděsil, couvat na jednostopém vozidle! Podle mně tam šlo o nějakou chybu, už z výroby.

0/0
22.3.2017 20:59

M39a85r70c22e41l 18Š65e37v97č30í26k 9195683581250

Na spátečku jazdila aj trojkolka "hadraplán". Motor sa dal natočiť v opačnom smere. U motoriek je to nezvyklé, mechanizmus pri štartovaní točí motor správnym smerom. Je možné, že pri štartovaní, keď sa stláčala zmes paliva vo válci, prišlo k zapáleniu a piest neprišiel do najvyššieho bodu, ale tlak ho vrátil spať a motor sa začal točiť opačným smerom.

0/0
30.3.2017 10:34

L72i15b78o11r 70M11a45c28h92a57l67e81k 1784395265178

Krasny clanek, diky.

0/0
21.3.2017 13:51

L36i43b17o65r 69M19a86c84h66a12l33e32k 1194345425798

Nas soused Vavra mel 2. Jednu cervenou a vozil na ni svoji starou mamu, rikal ji babrdlinka. Ne motorce, mame. Tu druhou modrou riksu nikdy z garaze nevytahl. Na korbe mela vysypany pytel se samymi barevnymi sklicky nekde z tovarny na bizuterii. Vypadalo to jako poklad. Jinak hrozny bordel v ty garazi. Na cunika jsem vzdycky koukal jako na poradnou motorku a zavidel mu ji. Taky mel 2 krasny kokosy na hlavu. Nakonec u nas v garazi byl taky pekny elent, to se musi taky uznat.

0/0
21.3.2017 14:06

T60o28m30á21š 48D27v43o91ř93á67k 7775636737351

"Tak oroštuj čuníka a frčíme." :-)

https://www.youtube.com/watch?v=RtN4ns96ETc

0/0
21.3.2017 7:43

J86a96n 81D22l88o74u60h91ý 7544629280939

Mne se libi vice klasicke CZ. Mam doma v provozu CZ125C. Uz ji tahne na 70 a furt slape jako hodinky. Krasnej stroj a krasnej zvuk! R^

0/0
21.3.2017 7:28

J43a67n 77P23r18i67c25h86y31s59t18a14l 8681188103

Ale fuj ten titulek!

Na Zelandu se ty skutry rozhodne nevyrabely. V clanku je to uz spravne - Novy Zeland. Titulky nedela autor clanku?

York neni totez co New York a Zeland neni totez co Novy Zeland. V obou pripadech dostal ten "novy" sve jmeno podle toho stareho.

0/0
21.3.2017 0:01

R25a71d12e40k 32F21o41l25p35r50e96c45h66t

Nebudete mi věřit, ale z toho titulku jsem "nešťastný" víc než Vy. Samozřejmě jsem měl původně jiný titulek, pak to ale prochází dalšími dvěma kroky, kde může dojít k jeho modifikaci až úplné změně. A to se stalo. Napravit to sice mohu, ale až později, kdy bude článek více odsunut dalšími, abych nebyl "obyčejnějším" titulkem na vině nižší čtenosti. Berte to tak, že "blbé" titulky jsou daní za čtení zdarma, já už jsem se s tím smířil, a to jsem pod tím podepsaný :-).

+1/0
21.3.2017 0:54

T29o67m72á66š 92K53u83c74h24a79ř 3597191488851

By mě zajímalo, co jsou to ty "další dva kroky". :-)

0/0
21.3.2017 0:59

V14á36c87l76a53v 80P74a44v30e52l32e94k 1820116516514

Tak to máte plus za statečnost. Věřím, že je to asi velmi frustrující :-)

0/0
21.3.2017 14:09

O72n21d32ř58e67j 62S85e50m21e24c33k34ý 8111906528305

Dr. Potužník byl borec.R^

0/0
20.3.2017 19:25

M83i34c36h88a46l 72H52o63r90s83k46y 2302446966700

dík dobrej článek;-)

0/0
20.3.2017 19:10

J81a32n 71M17a47j86z88n27e50r 1496477646382

já si vzpomněl na reklamy T-Mobile :)

https://www.youtube.com/watch?v=RtN4ns96ETc

https://www.youtube.com/watch?v=Az2sfTyL-SI

0/0
20.3.2017 15:25

V56l49a43d39a10n 11Č20e57r74n62ý 8152986673676

Mám dva kousky rozebrané někde na půdě. Asi je jich tam docela škoda.

+1/0
20.3.2017 15:09
Foto

B66r83o26n65i16s24l52a50v 12G38a82b14r43y93š 2172849491

Jedno takové prasátko máme doma. Zrovna v té červené barvě. :-)

0/0
20.3.2017 14:07

T98o18m23á16š 51D49v16o30ř43á85k 7235176697661

Měl ho můj děda, když umřel, tak ho nikdo nechtěl ani zadarmo a babička ho odvezla do šrotu. To bylo cca v roce 1975, kdo by to byl býval řekl, že dnes to bude něco ikonického. ;-)

0/0
21.3.2017 7:45

V78l28a32d43i34m83í40r 50S85t16r47u15s56k94a 4669254493884

Měl jsem kdysi 501 se silentbloky - hrůza, stroj na zabití, později 502 Lux - to bylo kolo, ještě v roce 1990 jsem s ní jezdil denně do práce, déšť nedéšť, pouze na sněhu a ledu jsem raději nejezdil, při pádu boční stupačky urážely nohy, ještě později jsem měl rikšu, která odvozila ohromné množství materiálu, měla samosvorný kolíčkový diferenciál stejně jako KdF 82 Kübelwagen takže měla i velkou průchodnost terénem, montoval jsem na ní vzadu i tupláky, stroj k neutahání. Kromě 501 na oba stroje vzpomínám dodnes.

+4/0
20.3.2017 11:34

P22e15t89r 54J61a24n43d19a 9445711374392

Jo, ty silentbloky byly strašné! Křížil se rám, tlumiče to nezvládaly.

0/0
22.3.2017 21:05

J43i41ř71í 73N34e24u71m72e60i65s67t67e37r 2102145443591

Já jsem vždycky slýchával jen libozvučnější název Čuník. Prase razí zejména redakce idnes, už v několika článcích. Asi to někde zaslechli. Nebo si to přeložili z cizího jazyka.

+5/0
20.3.2017 10:32

J35i75ř69í 72E28r56b60e28n 1343664176107

Vida, a já naopak slyšel vždycky jen označení "prase". Každý region má své. Ostatně i Š 706 RTO je někde "vajíčko", jinde "okurka".

+3/0
20.3.2017 11:02

O24d48s68t22r55a72n16ě42n82ý 69U52ž53i76v37a56t47e31l

Uživatel požádal o vymazání
+1/0
20.3.2017 14:11

L26u60b20o97š 59B19ř95e66z65i24n83a 2202553100571

Je pan konstruktér Kejval autorem Jawy " kejvačky" ?

0/0
20.3.2017 10:01

R63a72d45e26k 98F54o80l37p97r11e75c64h33t

Není, Zdeněk Kejval byl hlavní profesí automobilový karosář. Motocykly normálně nekonstruoval, jeho návrh skútru můžeme zařadit mezi "vedlejší činnosti", v té době byl technickým vedoucím v Pragovce. A Jawa kývačka se tak nazývá podle zadní kyvné vidlice.

+8/0
20.3.2017 10:22

M26a95r89t10i23n 95K17u15ř95í11t64k39a 6727556888575

K rikšám bych podotknul, že zpátečka byla tak, že se musel zastavit motor, něco se tam přeplo a poté se motor nastartoval s protisměrnými otáčkami.

0/0
20.3.2017 8:13

J31a32k36u69b 93Š88a13f91a40n47d75a 7445337221951

To bylo i u Velorexu. Stačilo změnit okamžik zapalování.

+2/0
20.3.2017 8:29

H82o54n71z50a 69T34a83r 3959582914512

U Velorexu se motor zastavil a nastartoval naopak. Takže měl stejný počet rychlosti dopředu i dozadu na zpátečku. ;-)

https://www.youtube.com/results?search_query=welorex

+2/0
20.3.2017 9:56

J66i71ř80í 86N35e98u91m78e75i78s49t93e38r 2362915973681

Ono se to občas, konkrétně u cezety se špatně serizenym predstihem, mohlo stat, že to pri malých otáčkách koplo a roztocilo na druhou stranu. Takový nešťastník se potom na křižovatce rozjel dozadu.

+3/0
20.3.2017 10:29

M74a29r71t81i83n 15K80r84o10u15p29a 2331473369760

Zastavil se motor a předstih se změnil v "zástih". :-)

+3/0
20.3.2017 23:34

J77a52n 32K41a20l53a22b76z52a 6532451278439

Jo, to byly výrobky, vlastní konstrukce a hlavně komplet vyrobené zde v Československu, kvalita na vysoké úrovni, dlouholetá spolehlivost. To jsme ještě byli skutečnou průmyslovou zemí.....

Dnes? Montovny...... bez vlastního vývoje.

+2/−1
20.3.2017 8:09

O59n42d23ř76e35j 24M30u39s29i69l 9827655986114

No, zase bych Čezetu tak neidealizoval. První 501 bez ventilátoru se zadíraly v podstatě pořád. Konstrukce podvozku 501 byla vůbec poměrně nepovedená, prostě si motorka jela tak nějak jak sama chtěla. 502 už byla o dost lepší. Slabinou byly všeobecně brzdy.

Dlouholetá spolehlivost - no, ono bylo tenkrát zvykem se ve strojích pořád vrtat,ať to bylo auto nebo motorka.

Střízlivě vzato byl na motorce nejzajímavější design, ostatně i díky němu je teď po těchto veteránech tako vysoká poptávka.

+7/0
20.3.2017 10:10

J35i93ř71í 55K38o52c71u26r85e14k 6605864255628

Hmm jak je tedy možné, že Jawa 350 byl prakticky jediný typ motorky vyráběný od roku 1979 ... bez vývoje asi 10 let.

Nebo třeba Avia! To byl vývoj jako řemen! Škoda 1203, rovněž vývojová perla, lehce upravený motor ze Škody 1200 (1948). Licenční tramvaje, licenční lokomotivy...

Ano, lokomotiva s Vmax 140 km/h a výkonem 3600 kW byla "zcela srovnatelná" s pět let starší lokomotivou s Vmax 200 km/h a 5200 kW výkonem. A to ještě ten "Pešing" potřeboval zápaďácké polovodiče.

Zato dnes? Že by nějaká firma v ČR vyvinula něco vlastního? Pokud ano, tak zadupat podvodníky do země.

+1/−1
20.3.2017 10:47

J51i28ř37í 47E86r47b34e66n 1903514966327

Lokomotivy a tramvaje z toho prosím vynech. U lokomotiv bylo od Sécheronu převzato jen pár věcí s přenosem pohonu, u tramvají dokonce jen koncepce. Všechno ostatní se muselo vypočítat, zkonstruovat a ověřit u nás.

0/0
20.3.2017 11:05

M15a47r57t81i48n 74N20e51b85e82s79k97ý 7176730707432

Ano, Avia, Renault Saviem z konce 50.let a u nás vyráběný od 1973 s řadovým vstřikovacím čerpadlem na rozdíl od rotačního v původních Saviemech.

Škoda / TAZ 1203, vyvíjená od 1959 a vyráběná od 1969 s agregátem Š1201 ze začátku 50.let, odvozeným ze slabších z konce let 40.

0/0
23.3.2017 17:10

J56i19ř26í 48E98r66b86e11n 1413444776617

No a kdo za to může? Kolik milionů lidí po revoluci lačně skočilo po levnějších zahraničních výrobcích, než aby si kupovali ty československé?

Krach Tesly nezpůsobili politici, ale spotřebitelé kupující všechny ty turecké grundigy, čínské philipsy a japonské panasoniky. Stejně tak si ředitelé místo tater raději kupovali audiny a bavoráky, stejně tak podnikatelům víc užitku přinesly tranzity než dvanáctsettrojky, stejně tak hospodyňky raději začaly kupovat Miele a Indesity než ETU a Moru...

A nebýt Volkswagenu, tak Škoda skončila úplně stejně. Favorit byl sice kvalitní, ale v roce 1991 se jich v celé ČSFR prodalo jen 27 tisíc kusů! Jen díky zahraničnímu vlastníkovi se podařily ohromné prodeje v zahraničí, ze kterých automobilka žije dodnes.

+8/0
20.3.2017 11:14

O76n67d12ř30e58j 16M46u34s68i13l 9647845756734

To je sice v zásadě pravda, ale chybí tady ještě jedna podmínka, aby totiž ty československé výrobky byly stejně kvalitní jako zahraniční. A to rozhodně nebyly. Takže všechno mohlo fungovat (a i tak velmi špatně) jen do doby, kdy bylo "západní" zboží reálně nedostupné.

Ono těžko někomu vyčítat, že si místo léty ověřené Jawy 350 koupil mírně jetou japonskou motorku, která byla ale 10x lepší než onen tuzemský veterán.

Konkrétně u Čezety byl vývoj docela zajímavý, 502 už byl docela solidní a spolehlivý stroj, také ovšem docela drahý. Další vývoj a výroba byly ukončeny stranickým rozhodnutím, ne nezájmem zákazníků.

0/0
20.3.2017 11:56

M75a68r47t39i40n 22K75a90r20á81s35e57k 1338474599564

Ona tam chybí ještě jedna důležitá informace. V rámci RVHP byl utlumen vývoj čehokoli, co nebylo politicky v pořádku. Taže z technologických výšin se usilovným budováním zmrzlo na místě a zlí kapitalisté jeli dál. Proto byl ojetý tranzit lepší než nová dvanáctsettrojka a Třiapůlka jawa pokulhávala za Japoncema, Němcama, Italama, přesto že jim jawa dřív dávala na frak. Podobně na tom bylo československo i ve spoustě dalších oblastí a dohnat se to v globále ještě nepodařilo a hned tak nepodaří.

+6/0
20.3.2017 14:30

J49a14n 95B58i73r28e79š 9596484118374

Tohle tesat do kamene ! R^

+2/0
20.3.2017 17:40

T46o73m53á53š 40V71e35l89e27m62a12n 4145645847853

i u nás se vyvíjí .... i ve škodovce , i menší společnosti tvoří ;-)

0/0
21.3.2017 16:45

I56v30a94n 10M81i98n73á22ř 7622594887271

Je zvláštní - že ač pamětník a vlástník zmiňovaného skútru - se s jeho názvem "prase".. setkávám až teď ?!

+14/−1
20.3.2017 4:35

J98o57s87e87f 89B39a84b39k26a 3660379942857

Možná to bylo jenom zvolání spolupracovnice, které bylo omylem převzato do nadpisu:-/

+1/0
20.3.2017 7:08

P97a56v41e92l 47S10ý40k73o87r71a 4594646482284

Taky netuším, kdo a proč se najednou vytasil s tímto potupným názvem...

+2/−1
20.3.2017 8:33

H37o71n61z89a 92T50a53r 3359422384732

Hezký napsaný článek

Vypadá to jako prase. Toto pojmenování se ujalo i v zahraničí

Return of “The Pig”: Cezeta goes electric

http://www.praguevisitor.eu/cezeta/

http://www.scooterfile.com/sf-feature/cezetatype506/

https://www.youtube.com/watch?v=a32mpcQf3_o

Stanislav Malyshev

https://www.behance.net/gallery/24097517/CZta-Scooter

0/0
20.3.2017 10:12

M22i74l79a54n 68V89i91k 1107235833513

Protože před nějakým časem na internetu už byl podobný článek - a také se stejným "názvem" pro tento skútr.

+2/0
20.3.2017 10:22

J42o28s25e59f 57Š53i20m84o38n33č51i20č 2573664636

Ja az takovy pametnik nejsem - tahne mi na 40, ale i ja jsem stastnym majitelem :-) Ale ten nelichotivy nazev znam urcite nejmene 15 let.

+5/0
20.3.2017 10:34

T75o43m53á41š 71D23v12o29ř35á34k 7605286297801

Děda ho kupoval novýho, a říkal mu tak. S láskou a jiskrou v oku. ;-)

Nějak jsem nechápal, co se mu na něm líbí.

Pravda, do tý doby dráždil "Pařízka", tak si asi připadal jako v limuzíně.

+1/0
21.3.2017 7:49

J67i64ř34í 44E85r39b43e74n 1433924106257

A já se s ním setkal už před více než 35 lety coby dítko školou povinné. Vždycky to byla buď "čezeta", nebo "prase". Nic jiného. ;-)

+2/0
20.3.2017 11:07



Najdete na iDNES.cz