Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Skútr Čezeta jezdil i v USA. A doktor Potužník ho přirovnal k tanku

Československý skútr Čezeta byl ve své době velice oblíbený, ale také drahý. Velký zájem o něj byl v zahraničí, dokonce i ve Spojených státech. Dnes je vyhledávaným veteránem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M70a73r78c83e21l 16Š75e60v95č61í64k 9635513661200

Zaujalo ma dobíjanie (cca. 45. sekunda).

Ma motorke je elektrická zásuvka. To odporuje norme. Na spotrebiči nemôže byť klasická elektrická zásuvka. To by na pripojovacej šnúre museli byť na oboch stranách vidlice.

Takú šnúru som videl. Na škole nám takú ukázal profesor ako ukážku, ako nesmie byť elektrická šnúra vyrobená. A ešte povedal, že človek, ktorý niečo také vyrobí, je potenciálny vrah. :-)

0/0
30.3.2017 10:43

P80e60t51r 90J57a88n82d40a 9925901544952

Měli jsme Čízu někdy od roku 1959. Na tehdejší dobu byla opravdu hezká. Sice ještě typ 501/02 (dvouvýfuková, bez startéru). Tehdy se tu daly vidět převážně v provedení šedá/lehounce zelená nebo šedá/sv. modrá. Táta ale přivezl z Prahy 501 v kombinaci horní červeň Jawa a dolní černá lesklá. Prý tu serii někdo v cizině odřekl, tak se to objevilo na trhu (!!!).Po vojně jsem ji převzal já a jezdil jsem na ní cca do r.1970. Vím, že modernizovaný skútr už měl el.startér, jeden doutníkový výfuk a stojánek s jednou nohou. Je fakt, že hodit skůtra na původní dvojitý stojan to někdy dalo fušku. Ale pak zase bezpečně stál. Na Čezetu v dobrém vzpomínám dodnes a podotýkám, že přezdívku Prase jsem snad nikdy neslyšel. !

0/0
22.3.2017 20:50

P45e61t63r 25J49a83n68d44a 9305141654782

Přečetl jsem níže o tom, že majiteli jezdila rikša jako na zpátečku. Protože měla stabilní podvozek, možná se šofér lekl, ale nebylo to nebezpečné. Mně jednou v Mostě vydali po opravě Čízu, která mi čas od času naskočila obráceně a tak jsem se docela vyděsil, couvat na jednostopém vozidle! Podle mně tam šlo o nějakou chybu, už z výroby.

0/0
22.3.2017 20:59

M98a55r55c24e66l 38Š51e79v81č35í11k 9855773951350

Na spátečku jazdila aj trojkolka "hadraplán". Motor sa dal natočiť v opačnom smere. U motoriek je to nezvyklé, mechanizmus pri štartovaní točí motor správnym smerom. Je možné, že pri štartovaní, keď sa stláčala zmes paliva vo válci, prišlo k zapáleniu a piest neprišiel do najvyššieho bodu, ale tlak ho vrátil spať a motor sa začal točiť opačným smerom.

0/0
30.3.2017 10:34

L47i89b30o60r 79M25a44c96h49a24l67e96k 1744595555848

Krasny clanek, diky.

0/0
21.3.2017 13:51

L58i43b36o26r 35M62a12c25h63a36l61e38k 1704875435868

Nas soused Vavra mel 2. Jednu cervenou a vozil na ni svoji starou mamu, rikal ji babrdlinka. Ne motorce, mame. Tu druhou modrou riksu nikdy z garaze nevytahl. Na korbe mela vysypany pytel se samymi barevnymi sklicky nekde z tovarny na bizuterii. Vypadalo to jako poklad. Jinak hrozny bordel v ty garazi. Na cunika jsem vzdycky koukal jako na poradnou motorku a zavidel mu ji. Taky mel 2 krasny kokosy na hlavu. Nakonec u nas v garazi byl taky pekny elent, to se musi taky uznat.

0/0
21.3.2017 14:06
Foto

T49o22m27á87š 77D94v75o97ř32á40k 7125656237381

"Tak oroštuj čuníka a frčíme." :-)

https://www.youtube.com/watch?v=RtN4ns96ETc

0/0
21.3.2017 7:43

J36a36n 31D20l23o97u47h64ý 7314649670579

Mne se libi vice klasicke CZ. Mam doma v provozu CZ125C. Uz ji tahne na 70 a furt slape jako hodinky. Krasnej stroj a krasnej zvuk! R^

0/0
21.3.2017 7:28

J63a60n 18P44r21i52c79h62y87s20t42a67l 8321798473

Ale fuj ten titulek!

Na Zelandu se ty skutry rozhodne nevyrabely. V clanku je to uz spravne - Novy Zeland. Titulky nedela autor clanku?

York neni totez co New York a Zeland neni totez co Novy Zeland. V obou pripadech dostal ten "novy" sve jmeno podle toho stareho.

0/0
21.3.2017 0:01

R60a27d13e31k 10F59o49l97p35r11e49c76h30t

Nebudete mi věřit, ale z toho titulku jsem "nešťastný" víc než Vy. Samozřejmě jsem měl původně jiný titulek, pak to ale prochází dalšími dvěma kroky, kde může dojít k jeho modifikaci až úplné změně. A to se stalo. Napravit to sice mohu, ale až později, kdy bude článek více odsunut dalšími, abych nebyl "obyčejnějším" titulkem na vině nižší čtenosti. Berte to tak, že "blbé" titulky jsou daní za čtení zdarma, já už jsem se s tím smířil, a to jsem pod tím podepsaný :-).

+1/0
21.3.2017 0:54

T87o11m57á95š 33K20u46c22h46a23ř 3947891228421

By mě zajímalo, co jsou to ty "další dva kroky". :-)

0/0
21.3.2017 0:59

V74á48c26l87a52v 89P28a98v13e13l60e46k 1570136206204

Tak to máte plus za statečnost. Věřím, že je to asi velmi frustrující :-)

0/0
21.3.2017 14:09

O19n19d13ř13e42j 98S19e84m70e98c69k11ý 8481796888355

Dr. Potužník byl borec.R^

0/0
20.3.2017 19:25

M19i46c16h32a86l 84H60o33r40s69k11y 2542916726730

dík dobrej článek;-)

0/0
20.3.2017 19:10

J88a18n 36M13a85j79z19n39e42r 1486177136802

já si vzpomněl na reklamy T-Mobile :)

https://www.youtube.com/watch?v=RtN4ns96ETc

https://www.youtube.com/watch?v=Az2sfTyL-SI

0/0
20.3.2017 15:25

V90l57a97d64a33n 70Č20e47r65n13ý 8862316343516

Mám dva kousky rozebrané někde na půdě. Asi je jich tam docela škoda.

+1/0
20.3.2017 15:09
Foto

B78r11o39n17i40s78l35a95v 22G39a53b84r49y39š 2372769891

Jedno takové prasátko máme doma. Zrovna v té červené barvě. :-)

0/0
20.3.2017 14:07
Foto

T48o77m56á52š 48D21v13o88ř68á12k 7625506517321

Měl ho můj děda, když umřel, tak ho nikdo nechtěl ani zadarmo a babička ho odvezla do šrotu. To bylo cca v roce 1975, kdo by to byl býval řekl, že dnes to bude něco ikonického. ;-)

0/0
21.3.2017 7:45

V26l63a55d66i60m40í18r 98S72t12r64u61s84k35a 4789844693174

Měl jsem kdysi 501 se silentbloky - hrůza, stroj na zabití, později 502 Lux - to bylo kolo, ještě v roce 1990 jsem s ní jezdil denně do práce, déšť nedéšť, pouze na sněhu a ledu jsem raději nejezdil, při pádu boční stupačky urážely nohy, ještě později jsem měl rikšu, která odvozila ohromné množství materiálu, měla samosvorný kolíčkový diferenciál stejně jako KdF 82 Kübelwagen takže měla i velkou průchodnost terénem, montoval jsem na ní vzadu i tupláky, stroj k neutahání. Kromě 501 na oba stroje vzpomínám dodnes.

+4/0
20.3.2017 11:34

P38e36t95r 82J56a94n35d61a 9285141504192

Jo, ty silentbloky byly strašné! Křížil se rám, tlumiče to nezvládaly.

0/0
22.3.2017 21:05

J33i42ř70í 86N31e68u85m83e69i25s59t39e77r 2822495833581

Já jsem vždycky slýchával jen libozvučnější název Čuník. Prase razí zejména redakce idnes, už v několika článcích. Asi to někde zaslechli. Nebo si to přeložili z cizího jazyka.

+5/0
20.3.2017 10:32

J27i63ř88í 26E92r42b22e94n 1303794976717

Vida, a já naopak slyšel vždycky jen označení "prase". Každý region má své. Ostatně i Š 706 RTO je někde "vajíčko", jinde "okurka".

+3/0
20.3.2017 11:02

J34a77r89o94s32l91a41v 29P23e47l57d26a

Uživatel požádal o vymazání
+1/0
20.3.2017 14:11

L33u68b21o45š 53B78ř21e85z77i68n85a 2852303170481

Je pan konstruktér Kejval autorem Jawy " kejvačky" ?

0/0
20.3.2017 10:01

R37a73d36e47k 15F84o97l89p81r48e82c60h57t

Není, Zdeněk Kejval byl hlavní profesí automobilový karosář. Motocykly normálně nekonstruoval, jeho návrh skútru můžeme zařadit mezi "vedlejší činnosti", v té době byl technickým vedoucím v Pragovce. A Jawa kývačka se tak nazývá podle zadní kyvné vidlice.

+8/0
20.3.2017 10:22

M51a39r13t26i41n 98K19u19ř53í83t83k36a 6297596488985

K rikšám bych podotknul, že zpátečka byla tak, že se musel zastavit motor, něco se tam přeplo a poté se motor nastartoval s protisměrnými otáčkami.

0/0
20.3.2017 8:13

J31a18k45u71b 34Š79a84f72a31n77d77a 7485707301631

To bylo i u Velorexu. Stačilo změnit okamžik zapalování.

+2/0
20.3.2017 8:29

H14o94n60z37a 36T38a81r 3699872174392

U Velorexu se motor zastavil a nastartoval naopak. Takže měl stejný počet rychlosti dopředu i dozadu na zpátečku. ;-)

https://www.youtube.com/results?search_query=welorex

+2/0
20.3.2017 9:56

J30i51ř63í 78N65e47u51m82e27i74s25t84e27r 2592285523201

Ono se to občas, konkrétně u cezety se špatně serizenym predstihem, mohlo stat, že to pri malých otáčkách koplo a roztocilo na druhou stranu. Takový nešťastník se potom na křižovatce rozjel dozadu.

+3/0
20.3.2017 10:29

M30a41r70t82i62n 30K31r33o98u20p72a 2911353749820

Zastavil se motor a předstih se změnil v "zástih". :-)

+3/0
20.3.2017 23:34

J49a66n 51K78a24l97a81b32z78a 6802861308449

Jo, to byly výrobky, vlastní konstrukce a hlavně komplet vyrobené zde v Československu, kvalita na vysoké úrovni, dlouholetá spolehlivost. To jsme ještě byli skutečnou průmyslovou zemí.....

Dnes? Montovny...... bez vlastního vývoje.

+2/−1
20.3.2017 8:09

O51n18d78ř63e27j 76M85u96s57i47l 9887425576414

No, zase bych Čezetu tak neidealizoval. První 501 bez ventilátoru se zadíraly v podstatě pořád. Konstrukce podvozku 501 byla vůbec poměrně nepovedená, prostě si motorka jela tak nějak jak sama chtěla. 502 už byla o dost lepší. Slabinou byly všeobecně brzdy.

Dlouholetá spolehlivost - no, ono bylo tenkrát zvykem se ve strojích pořád vrtat,ať to bylo auto nebo motorka.

Střízlivě vzato byl na motorce nejzajímavější design, ostatně i díky němu je teď po těchto veteránech tako vysoká poptávka.

+7/0
20.3.2017 10:10

J48i40ř19í 35K48o49c12u10r19e60k 6105414155428

Hmm jak je tedy možné, že Jawa 350 byl prakticky jediný typ motorky vyráběný od roku 1979 ... bez vývoje asi 10 let.

Nebo třeba Avia! To byl vývoj jako řemen! Škoda 1203, rovněž vývojová perla, lehce upravený motor ze Škody 1200 (1948). Licenční tramvaje, licenční lokomotivy...

Ano, lokomotiva s Vmax 140 km/h a výkonem 3600 kW byla "zcela srovnatelná" s pět let starší lokomotivou s Vmax 200 km/h a 5200 kW výkonem. A to ještě ten "Pešing" potřeboval zápaďácké polovodiče.

Zato dnes? Že by nějaká firma v ČR vyvinula něco vlastního? Pokud ano, tak zadupat podvodníky do země.

+1/−1
20.3.2017 10:47

J87i59ř83í 49E44r13b63e67n 1633234706577

Lokomotivy a tramvaje z toho prosím vynech. U lokomotiv bylo od Sécheronu převzato jen pár věcí s přenosem pohonu, u tramvají dokonce jen koncepce. Všechno ostatní se muselo vypočítat, zkonstruovat a ověřit u nás.

0/0
20.3.2017 11:05

M15a40r52t18i14n 88N81e50b50e83s47k70ý 7606810947492

Ano, Avia, Renault Saviem z konce 50.let a u nás vyráběný od 1973 s řadovým vstřikovacím čerpadlem na rozdíl od rotačního v původních Saviemech.

Škoda / TAZ 1203, vyvíjená od 1959 a vyráběná od 1969 s agregátem Š1201 ze začátku 50.let, odvozeným ze slabších z konce let 40.

0/0
23.3.2017 17:10

J18i68ř12í 26E45r79b63e69n 1863154926227

No a kdo za to může? Kolik milionů lidí po revoluci lačně skočilo po levnějších zahraničních výrobcích, než aby si kupovali ty československé?

Krach Tesly nezpůsobili politici, ale spotřebitelé kupující všechny ty turecké grundigy, čínské philipsy a japonské panasoniky. Stejně tak si ředitelé místo tater raději kupovali audiny a bavoráky, stejně tak podnikatelům víc užitku přinesly tranzity než dvanáctsettrojky, stejně tak hospodyňky raději začaly kupovat Miele a Indesity než ETU a Moru...

A nebýt Volkswagenu, tak Škoda skončila úplně stejně. Favorit byl sice kvalitní, ale v roce 1991 se jich v celé ČSFR prodalo jen 27 tisíc kusů! Jen díky zahraničnímu vlastníkovi se podařily ohromné prodeje v zahraničí, ze kterých automobilka žije dodnes.

+8/0
20.3.2017 11:14

O38n83d71ř55e21j 77M91u95s69i66l 9527955516334

To je sice v zásadě pravda, ale chybí tady ještě jedna podmínka, aby totiž ty československé výrobky byly stejně kvalitní jako zahraniční. A to rozhodně nebyly. Takže všechno mohlo fungovat (a i tak velmi špatně) jen do doby, kdy bylo "západní" zboží reálně nedostupné.

Ono těžko někomu vyčítat, že si místo léty ověřené Jawy 350 koupil mírně jetou japonskou motorku, která byla ale 10x lepší než onen tuzemský veterán.

Konkrétně u Čezety byl vývoj docela zajímavý, 502 už byl docela solidní a spolehlivý stroj, také ovšem docela drahý. Další vývoj a výroba byly ukončeny stranickým rozhodnutím, ne nezájmem zákazníků.

0/0
20.3.2017 11:56

M91a47r74t45i77n 82K31a68r28á55s53e67k 1408694599874

Ona tam chybí ještě jedna důležitá informace. V rámci RVHP byl utlumen vývoj čehokoli, co nebylo politicky v pořádku. Taže z technologických výšin se usilovným budováním zmrzlo na místě a zlí kapitalisté jeli dál. Proto byl ojetý tranzit lepší než nová dvanáctsettrojka a Třiapůlka jawa pokulhávala za Japoncema, Němcama, Italama, přesto že jim jawa dřív dávala na frak. Podobně na tom bylo československo i ve spoustě dalších oblastí a dohnat se to v globále ještě nepodařilo a hned tak nepodaří.

+6/0
20.3.2017 14:30

J48a26n 83B88i37r21e98š 9756254498134

Tohle tesat do kamene ! R^

+2/0
20.3.2017 17:40

T12o53m47á11š 59V30e93l56e71m32a21n 4685245397173

i u nás se vyvíjí .... i ve škodovce , i menší společnosti tvoří ;-)

0/0
21.3.2017 16:45

I25v53a98n 66M19i61n35á19ř 7782144787661

Je zvláštní - že ač pamětník a vlástník zmiňovaného skútru - se s jeho názvem "prase".. setkávám až teď ?!

+14/−1
20.3.2017 4:35

J44o64s35e75f 68B62a43b27k65a 3730179522187

Možná to bylo jenom zvolání spolupracovnice, které bylo omylem převzato do nadpisu:-/

+1/0
20.3.2017 7:08

P74a12v25e25l 14S25ý73k97o14r83a 4324256812934

Taky netuším, kdo a proč se najednou vytasil s tímto potupným názvem...

+2/−1
20.3.2017 8:33

H50o27n37z32a 55T51a36r 3229162964452

Hezký napsaný článek

Vypadá to jako prase. Toto pojmenování se ujalo i v zahraničí

Return of “The Pig”: Cezeta goes electric

http://www.praguevisitor.eu/cezeta/

http://www.scooterfile.com/sf-feature/cezetatype506/

https://www.youtube.com/watch?v=a32mpcQf3_o

Stanislav Malyshev

https://www.behance.net/gallery/24097517/CZta-Scooter

0/0
20.3.2017 10:12

M98i60l94a89n 58V78i90k 1247115513603

Protože před nějakým časem na internetu už byl podobný článek - a také se stejným "názvem" pro tento skútr.

+2/0
20.3.2017 10:22

J17o62s87e73f 51Š69i65m30o90n46č46i61č 2323254566

Ja az takovy pametnik nejsem - tahne mi na 40, ale i ja jsem stastnym majitelem :-) Ale ten nelichotivy nazev znam urcite nejmene 15 let.

+5/0
20.3.2017 10:34
Foto

T79o29m61á67š 48D89v19o28ř67á25k 7225126247351

Děda ho kupoval novýho, a říkal mu tak. S láskou a jiskrou v oku. ;-)

Nějak jsem nechápal, co se mu na něm líbí.

Pravda, do tý doby dráždil "Pařízka", tak si asi připadal jako v limuzíně.

+1/0
21.3.2017 7:49

J52i33ř66í 91E98r66b30e68n 1663764846517

A já se s ním setkal už před více než 35 lety coby dítko školou povinné. Vždycky to byla buď "čezeta", nebo "prase". Nic jiného. ;-)

+2/0
20.3.2017 11:07







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.