Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Otec Trabantu: Co jsme měli dělat, když jsme neměli plech?

Winfried Sonntag začínal před válkou u Horchu, nakonec skončil jako zastupující šéf celého východoněmeckého autoprůmyslu. Pro německý Zeit vzpomínal nejen na výrobu trabantu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R95u91d54o27l81f 59K72l83o34u89č58e48k 6590789452231

Trabant je jednoduché levné auto. Jednou jedeme z Varů a přestane táhnout, nejede. Otevřu kapotu, mrknu na zapalování a ejhle, jak u motorky. Utáhnout dva povolené šroubky kladívka a jede se dál. U dnešních autíček v takovém případě můžete solit za asistenci, odtah a servis, závada v elektronice...

+1/0
6.3.2017 17:06

J97i80ř75í 25B24o12č65e21k 6251494255913

keine Butter, keine sahne, aber hoch di rote Fahne....

+1/0
3.3.2017 8:13

K45a61r41e69l 18W49a49t82z62k15o 9376287347466

Spousta lidí haní Trabanty, ale uvědomte si že NDRáci s nimi projezdili celou Evropu a tahali za nima obytňáky. :-)

+3/−3
28.2.2017 12:02

P38e51t38r 51N97o86v18o77t19n71y 4159595392794

A to je důkaz, že je to dobré auto ?;-D;-D;-D;-D

Panebože, jak bagatelizovat tu příšernou hospodářskou trapnost tehdejšího RVHP ;-D;-D;-D

KAŽDÉ auto z NSR bylo 100 x lepší než z NDR a kdo v NDR měl auto z NSR, tak byl předmětem závisti, pokud vůbec někdo z NSR měl trabanta, tak byl pro smích ( a také popotahován kvůli emisím);-D;-D;-D

+1/0
5.3.2017 1:27

J66i37ř31í 92P30r50o98c19h 6958824177703

To je důkaz pouze toho, že jiné auto ve východním Německu nešlo koupit.

0/0
6.3.2017 14:06

K62a51r78e76l 72W23a81t73z51k38o 9836667527686

No a co, zkrátka byla taková doba. A NDRáci si dovedli poradit. :-)

0/0
6.3.2017 14:16

M63i57c19h68a53l 84S48e69d89m13í52k 3279875516291

Bez Trabantu by byla čeština ochuzena o poetické výrazy "pryskyřník pádivý" nebo "rozzuřený vysavač". ;-D

+15/−1
25.2.2017 11:39

R54a24d78e46k 24H67l92a38d86í25k 6972641351370

Teda to video o řízení trabanta vypadá strašně složitě, to bych asi nezvlád....

0/0
24.2.2017 10:52

Z82d69e78n34ě65k 92T89r49u52t96n68o11v71s48k35ý 7583843716620

že jo.... se divím, že jsem to s pouhou průmyslovkou zvládl.... ovládání je tak složité, že by to snad ani profesor nezvládl....

0/0
24.2.2017 19:02

T28o37m58a46s 52V83r74l35i70k 8927705887594

"Přitom si mě tehdejší ministr pro výrobu strojů a automobilů, Rudi Georgi, zavolal, že prý musím něco udělat s nedostatkem aut na trhu,“-"Zajiste, zruste komunismus."-mela byt ma odpoved.

+10/0
24.2.2017 1:01
Foto

J20i86r29i 33K28r61c93k61a 5781129264198

Když jsem byl malý.měli jsme doma auto zn.Horch.Řadový dvanáctiválec,kabrio,8 míst.Jezdilo to na stlačený dřevoplyn.Asi v roce 1963 skončila výroba dřevoplynu atak nebylo na co jezdit.protože to žralo 30 na 100.JK

0/0
23.2.2017 17:05

J45i51ř28í 67S78c11h53w45a45c97h 8778454278936

stačilo na to přidělat vlastní generátor dřevoplynu a jezdit na dřevěná polínka, jako za války....;-)

+4/0
23.2.2017 20:43
Foto

R39o31m95a78n 63K47o58z23e52l 4247166963894

Trabantem jsem jako malý musel jezdit, a hrůza, nikdy jsem to ani nepokládal za auto. Chápu, že konstruktér už nemohl ovlivnit, že se to vyrábělo tak dlouho a že se to ve fabrice tak odbývalo. Ve Světě motorů byla spousta článků a rad, jak to aspoň trochu autu přiblížit, když tomu v továrně moc nedali.

+3/−4
22.2.2017 18:05

A82n26t20o49n11í10n 65S16e55b68e48r35a 7523618410519

Auto které nemá karoserii z plechu před 50 roky byl geniální tah. Bežné auta vám zrezli do pěti let při intenziním používání.

Až v posledních letech se např škoda dostalal na takovou úroveň, že jsem po 10 letech schopni prodat ojetinu bez koroze karoserie. Je tam nějaká trojí ochrama. Pozink, chemie a kupa laku + metla.

+8/−1
22.2.2017 10:58

J11i39ř68í 31Z72ý64k10a 9489783601310

kupa laku? Když si to změříte, tak se dnes nanáší cirka o 50% méně laku než před nějakými 10-15lety. Po prvním šetrném umytí vypadá ten lak jak na 15 leté ojetině.

Za zvýšenou koroziodolností stojí kvalita plechů, správné svařování, kvalitnější tmely kryjící sváry a také to chemické ošetření.

A co se týče Škodovky ... v tomto zaostávala tak o 10 let za těmi nejlepšími.

+5/0
22.2.2017 11:41

E98d14a 61D81r20á44b61e28k 7869382433277

to není tloušťkou laku ale jeho "ekologickým zeleným složením", asi jako kdybyste to místo nitrobarvou natřel balakrylem...:-)

+2/0
24.2.2017 4:42

M38a52r83t62i57n 52N20e85b26e71s51k84ý 7476750277532

Ona ta nerezavějící bavlněná karoserie bez plechu je jaksi nesmysl.

Plech tam být musel na nosné části a ty se stávaly kořistí koroze stejně jako u ostatních vozů, jen to pod těmi duroplastovými panely nebylo na první pohled viditelné.

Vyřešil se problém s bavlněným odpadem a nedostatkem plechu, avšak technologie byla náročnější, než u celokovových karoserií.

Duroplast se musel přiřezávat v hranách dveří, pilovat, šroubovat, nýtovat a lepit k rámu a šroubové spoje zakrývat lištami s plastovou vložkou.

Fakt je, že panely z Duroplastu byly relativně pevné a houževnaté, dost dlouho docházelo k pružné a vratné deformaci, než panel popraskal (a dal se slepit epoxydovou pryskyřicí).

10 let s Trabantem, rozebraným na holý rám a zase složeným se nezapomíná.

+8/0
23.2.2017 17:31

J82a77n 40U87l79m 7100609546722

Kde jsou ty časy, kdy jsem koupil Trabanta i s papírama za 100 korun.

Dneska jich moc pod 10.000 neni

0/0
22.2.2017 9:25
Foto

Z58b13y72n34ě73k 12M17e82l11i25c46h20a17r 9565377925439

až na ty gramatické chyby pěkný článek :-) v trabantu jsem strávil celé dětství :-))

+3/0
22.2.2017 8:45

L58u57b29o23š 16H91o90l78í50k 5567500632270

A v kombíku bylo mnoho lidí i počato! :)

+6/0
23.2.2017 10:34

M76a96r20t13i53n 78N85e21b24e64s67k82ý 7316380177452

V krátkém Trabantu s opěradly sklápěcími jen dopředu (do 1974) to však nešlo....

0/0
23.2.2017 17:33
Foto

R35o49m47a54n 30K52o41z40e66l 4657226933824

A kdy to bylo a jak jste si připadal před spolužáky třeba? V 90.letech tím jezdil už fakt jen ten, kdo na nic lepšího neměl a bylo to "auto" pro smích.

0/−4
24.2.2017 23:17

J26a61k53u65b 33S28t36a16š63e76k 4517809293934

Docela by mě zajímalo, proč se vlastně plast nepoužívá na vnější části karosérie běžně? Aspoň by to nerezlo.

+9/−1
22.2.2017 8:38

V88ě45r91a 76K84a54b52í10č19k94o42v73á 7444656520477

Asi dost hoří a taky crash testy by asi nedopadly nejlépe.

+6/0
22.2.2017 8:45

J40a84k12u94b 61S20t12a59š13e12k 4117819583974

Nehořlavost by se určitě dala pořešit – a myslím opravdu jen vnější části – blatníky, kapota...

+1/0
22.2.2017 8:46

J65a35k36u63b 95S48t88a80š67e51k 4827179653214

A krom toho si myslím, že moderní kompozity budou pevnostně srovnatelné s ocelí, viz uhlíková vlákna... Tak snad asi kvůli ceně, počítám.

+1/0
22.2.2017 8:47

M90i87l61o82s67l32a91v 48J85a66n83o85u84š87e74k 3826713933118

Tak uhlíková vlákna vás ale ve výsledku vyjdou dráž jak ten kov...

+2/0
23.2.2017 19:01

Z52d69e15n20ě48k 27D62u66b71e42c28k86ý 3957974210708

Tuším že Renault Clio má plastové blatníky.

+3/0
22.2.2017 9:30

P51a28v42e58l 65N59o79v67á52k 7761206599243

Laguna druhé generace taky

+2/0
22.2.2017 10:20

J96i94ř56í 81E64r94b15e79n 1493434296117

To měla už i první generace Espace.

+2/0
22.2.2017 13:21
Foto

J60i58ř29í 98D70v84o74ř24á46k 5555509230378

Nejenom Clio .

+4/0
22.2.2017 19:16

J50i71ř12í 62Z42ý38k66a 9489693751850

plast se používá relativně běžně. Jsou z toho části vík kufrů (Volvo, Ford ...), blatníky (Renault ...) a někde jsem i zahlédl, že z toho dělají povrchové panely dveří - nalepením na kovový rám. A samozřejmě u všech aut plastové nárazníky.

A proč se to nepoužívá častěji? Dle mého názoru je to kvůli problémům s odlišným odstínem barev na plechu a na plastu. Zejména metalických barev, kde statický náboj plechu či plastu odlišně ovlivňuje natočení třpitek v nanášeném laku.

+6/0
22.2.2017 8:52

J46a31r10o91s40l31a17v 98P41o97r17t 7399807969665

Používá se běžně , třeba nárazníky , páté dveře atd ...

+3/0
22.2.2017 8:57

M12i95c23h67a55l 81N28a40j92m92a52n 7479203766800

Plast se používá poměrně často. Například francouzské vozy. Renaulty a citroeny mají vnější části (blatníky, zadní dveře zavazadelníku, části prahů....) plastové

+4/0
22.2.2017 9:36

A83n72t81o76n70í91n 43S91e38b56e18r24a 7303218900159

A auta z karbonu to není určitá forma plastu?

0/0
22.2.2017 11:06

M94i39l41o52s80l23a93v 66J16a38n16o49u92š20e40k 3286103243438

Karbon je dražší než kov

+3/0
23.2.2017 19:02

J57a13k35u74b 67N13o83v20á46k 8670973290122

Na Citroenu mám plastové blatníky.

+1/0
22.2.2017 12:27

M87a56r17t77i33n 98N26e89b15e75s48k63ý 7516500807972

Používá.

Zeptejte se u Renaulta na přední blatníky u malých vozů.

A na korozi to nemá vliv, jsou to jen obvodové díly, které moc nereznou.

+2/0
23.2.2017 17:35

Z38d18e10n85ě62k 86H78á30j70e38k 6677692760363

Ale používá, Nissan Xtrail, BMW X5

+2/0
23.2.2017 17:44

D68i86t35a 28S92m84í41t16a28l82o34v38á 7801639705329

Mopedauta se tak vyrábějí i dnes... Třeba aixam toho na sobě má plechovýho fakt pomálu. Jen se používá laminát namísto duroplastu;-). I na dražších autech je dílů z laminátu povícero už přímo z výroby. O tuningu nemluvě.

+1/0
24.2.2017 4:43

R27a31d85e80k 38H66l21a65d24í18k 6362451491640

Plech se vám při nehodě zkroutí a absorbuje hodně energie. Plast se jen zlomi a neabsorbuje už nic.U trabanta se klidně dalo ležet na střeše a opalovat se, ale jakmile do něj něco drclo, tak plast prdnul a bylo to....

+2/0
24.2.2017 10:50

J39i49ř63í 46E88r22b45e58n 1643484906207

Málo se ví taky o tom, že Trabant byl v 50. letech vlastně prvním autem na světě s dnešní koncepcí pohonu - motor vpředu napříč, pohon přední nápravy homokinetickými klouby...

Slavný Mini Cooper přišel až po něm...

+2/−5
22.2.2017 8:26

J34i75ř57í 80S32c17h96w53a16c81h 8888474688576

Vše vepředu měl už přece nějaký předválečným Citroen.

+7/0
22.2.2017 8:31

J30i21ř19í 65Z49ý91k50a 9889423701900

7CV, 11CV, 15CV resp. Traction Avant? Ten ale neměl motor napříč

+3/0
22.2.2017 8:48
Foto

Z35b73y61n82ě93k 70M13e90l62i83c90h11a38r 9905437825509

"Výroba Trabantu 600 začala v roce 1962" - nebo se předtím vyráběl jiný Trabant?

0/0
22.2.2017 8:46

M27a44r77t93i46n 29L18a36c57o 7583676488

Trabant P50 (500 ccm)

+6/0
22.2.2017 9:17

M40a75r12t34i48n 98N80e45b35e54s48k21ý 7846950947192

a P70 , trošku větší předchůdce.

+2/0
23.2.2017 17:51

R28a15d98e20k 95D32o66l25e92ž31a81l 2269653670970

Hm. A proč to teda Trabant převzal komplet z předválečných DKW? Ostatně, ta linka byla kompletně od DKW, jen se prostě ocitla ve východním bloku.

+1/0
22.2.2017 11:49

J81i82ř60í 38E62r64b42e81n 1513554966427

DKW mělo homokinetické klouby, jo?

0/0
22.2.2017 13:27

D78u32š91a97n 51R19a88j31n57i47n70e25c 4734592193121

Pôvodnú linku rusi demontovali do poslednej skrutky a ako vojnovú trofej odviezli si ju do CCCP . A kde skončila ? Asi niekde v šrote. Veď tam prdsa píše , že auto pôvodne išlo po zeme a montéri sa plazili pod autom !

Rusi zo svojej okupačnej zony demontovali všetko čo malo cenu .

+2/0
23.2.2017 6:08



Najdete na iDNES.cz