Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Otec Trabantu: Co jsme měli dělat, když jsme neměli plech?

Winfried Sonntag začínal před válkou u Horchu, nakonec skončil jako zastupující šéf celého východoněmeckého autoprůmyslu. Pro německý Zeit vzpomínal nejen na výrobu trabantu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R75u35d10o80l55f 96K60l55o39u69č64e44k 6930499482311

Trabant je jednoduché levné auto. Jednou jedeme z Varů a přestane táhnout, nejede. Otevřu kapotu, mrknu na zapalování a ejhle, jak u motorky. Utáhnout dva povolené šroubky kladívka a jede se dál. U dnešních autíček v takovém případě můžete solit za asistenci, odtah a servis, závada v elektronice...

+1/0
6.3.2017 17:06

J71i59ř61í 11B53o54č66e34k 6981754505583

keine Butter, keine sahne, aber hoch di rote Fahne....

+1/0
3.3.2017 8:13

K52a69r47e43l 37W10a69t57z83k94o 9536597787146

Spousta lidí haní Trabanty, ale uvědomte si že NDRáci s nimi projezdili celou Evropu a tahali za nima obytňáky. :-)

+3/−3
28.2.2017 12:02

P49e51t39r 60N53o90v95o27t68n69y 4329575402244

A to je důkaz, že je to dobré auto ?;-D;-D;-D;-D

Panebože, jak bagatelizovat tu příšernou hospodářskou trapnost tehdejšího RVHP ;-D;-D;-D

KAŽDÉ auto z NSR bylo 100 x lepší než z NDR a kdo v NDR měl auto z NSR, tak byl předmětem závisti, pokud vůbec někdo z NSR měl trabanta, tak byl pro smích ( a také popotahován kvůli emisím);-D;-D;-D

+1/0
5.3.2017 1:27

J33i55ř36í 88P71r60o79c88h 6218214747563

To je důkaz pouze toho, že jiné auto ve východním Německu nešlo koupit.

0/0
6.3.2017 14:06

K15a20r30e12l 12W76a15t10z93k87o 9306597337206

No a co, zkrátka byla taková doba. A NDRáci si dovedli poradit. :-)

0/0
6.3.2017 14:16

M96i97c77h50a26l 68S40e46d10m53í80k 3299135516251

Bez Trabantu by byla čeština ochuzena o poetické výrazy "pryskyřník pádivý" nebo "rozzuřený vysavač". ;-D

+15/−1
25.2.2017 11:39

R76a89d58e71k 41H78l30a70d62í58k 6112551371460

Teda to video o řízení trabanta vypadá strašně složitě, to bych asi nezvlád....

0/0
24.2.2017 10:52

Z28d55e41n10ě51k 11T55r77u23t22n95o15v88s51k89ý 7643123326330

že jo.... se divím, že jsem to s pouhou průmyslovkou zvládl.... ovládání je tak složité, že by to snad ani profesor nezvládl....

0/0
24.2.2017 19:02

T79o90m45a14s 82V43r61l35i66k 8987305557154

"Přitom si mě tehdejší ministr pro výrobu strojů a automobilů, Rudi Georgi, zavolal, že prý musím něco udělat s nedostatkem aut na trhu,“-"Zajiste, zruste komunismus."-mela byt ma odpoved.

+10/0
24.2.2017 1:01
Foto

J80i45r54i 25K43r10c57k20a 5251349884138

Když jsem byl malý.měli jsme doma auto zn.Horch.Řadový dvanáctiválec,kabrio,8 míst.Jezdilo to na stlačený dřevoplyn.Asi v roce 1963 skončila výroba dřevoplynu atak nebylo na co jezdit.protože to žralo 30 na 100.JK

0/0
23.2.2017 17:05

J92i27ř65í 33S64c73h16w21a89c35h 8238934748506

stačilo na to přidělat vlastní generátor dřevoplynu a jezdit na dřevěná polínka, jako za války....;-)

+4/0
23.2.2017 20:43
Foto

R63o47m27a22n 26K87o55z96e83l 4437466183294

Trabantem jsem jako malý musel jezdit, a hrůza, nikdy jsem to ani nepokládal za auto. Chápu, že konstruktér už nemohl ovlivnit, že se to vyrábělo tak dlouho a že se to ve fabrice tak odbývalo. Ve Světě motorů byla spousta článků a rad, jak to aspoň trochu autu přiblížit, když tomu v továrně moc nedali.

+3/−4
22.2.2017 18:05

A56n16t88o79n42í35n 88S57e53b57e42r48a 7423958890409

Auto které nemá karoserii z plechu před 50 roky byl geniální tah. Bežné auta vám zrezli do pěti let při intenziním používání.

Až v posledních letech se např škoda dostalal na takovou úroveň, že jsem po 10 letech schopni prodat ojetinu bez koroze karoserie. Je tam nějaká trojí ochrama. Pozink, chemie a kupa laku + metla.

+8/−1
22.2.2017 10:58

J74i34ř63í 89Z29ý15k82a 9699603861700

kupa laku? Když si to změříte, tak se dnes nanáší cirka o 50% méně laku než před nějakými 10-15lety. Po prvním šetrném umytí vypadá ten lak jak na 15 leté ojetině.

Za zvýšenou koroziodolností stojí kvalita plechů, správné svařování, kvalitnější tmely kryjící sváry a také to chemické ošetření.

A co se týče Škodovky ... v tomto zaostávala tak o 10 let za těmi nejlepšími.

+5/0
22.2.2017 11:41

E90d75a 39D19r36á79b40e68k 7129702773167

to není tloušťkou laku ale jeho "ekologickým zeleným složením", asi jako kdybyste to místo nitrobarvou natřel balakrylem...:-)

+2/0
24.2.2017 4:42

M15a94r17t38i57n 69N67e67b55e17s63k87ý 7526160437932

Ona ta nerezavějící bavlněná karoserie bez plechu je jaksi nesmysl.

Plech tam být musel na nosné části a ty se stávaly kořistí koroze stejně jako u ostatních vozů, jen to pod těmi duroplastovými panely nebylo na první pohled viditelné.

Vyřešil se problém s bavlněným odpadem a nedostatkem plechu, avšak technologie byla náročnější, než u celokovových karoserií.

Duroplast se musel přiřezávat v hranách dveří, pilovat, šroubovat, nýtovat a lepit k rámu a šroubové spoje zakrývat lištami s plastovou vložkou.

Fakt je, že panely z Duroplastu byly relativně pevné a houževnaté, dost dlouho docházelo k pružné a vratné deformaci, než panel popraskal (a dal se slepit epoxydovou pryskyřicí).

10 let s Trabantem, rozebraným na holý rám a zase složeným se nezapomíná.

+8/0
23.2.2017 17:31

J69a73n 59U64l38m 7700819666652

Kde jsou ty časy, kdy jsem koupil Trabanta i s papírama za 100 korun.

Dneska jich moc pod 10.000 neni

0/0
22.2.2017 9:25
Foto

Z19b33y69n19ě10k 15M32e91l21i22c10h86a61r 9315387115329

až na ty gramatické chyby pěkný článek :-) v trabantu jsem strávil celé dětství :-))

+3/0
22.2.2017 8:45

L17u83b12o72š 91H87o62l67í75k 5847890442300

A v kombíku bylo mnoho lidí i počato! :)

+6/0
23.2.2017 10:34

M57a72r29t98i84n 11N88e97b40e28s42k16ý 7386710107152

V krátkém Trabantu s opěradly sklápěcími jen dopředu (do 1974) to však nešlo....

0/0
23.2.2017 17:33
Foto

R56o72m71a13n 16K41o79z43e57l 4347306963274

A kdy to bylo a jak jste si připadal před spolužáky třeba? V 90.letech tím jezdil už fakt jen ten, kdo na nic lepšího neměl a bylo to "auto" pro smích.

0/−4
24.2.2017 23:17

J21a51k63u26b 35S32t64a66š14e58k 4197129463164

Docela by mě zajímalo, proč se vlastně plast nepoužívá na vnější části karosérie běžně? Aspoň by to nerezlo.

+9/−1
22.2.2017 8:38

V93ě14r41a 73K54a56b38í13č83k83o87v56á 7844696230667

Asi dost hoří a taky crash testy by asi nedopadly nejlépe.

+6/0
22.2.2017 8:45

J14a67k41u72b 19S31t24a93š86e18k 4837789333184

Nehořlavost by se určitě dala pořešit – a myslím opravdu jen vnější části – blatníky, kapota...

+1/0
22.2.2017 8:46

J15a97k57u31b 77S95t51a40š25e64k 4537669933354

A krom toho si myslím, že moderní kompozity budou pevnostně srovnatelné s ocelí, viz uhlíková vlákna... Tak snad asi kvůli ceně, počítám.

+1/0
22.2.2017 8:47

M22i51l48o76s19l28a87v 95J44a41n47o61u41š32e52k 3396623513948

Tak uhlíková vlákna vás ale ve výsledku vyjdou dráž jak ten kov...

+2/0
23.2.2017 19:01

Z10d14e63n48ě79k 70D64u45b36e70c88k41ý 3937664700378

Tuším že Renault Clio má plastové blatníky.

+3/0
22.2.2017 9:30

P91a81v70e37l 84N40o94v78á68k 7341426639133

Laguna druhé generace taky

+2/0
22.2.2017 10:20

J77i82ř41í 11E36r41b82e26n 1503434226707

To měla už i první generace Espace.

+2/0
22.2.2017 13:21
Foto

J48i27ř40í 98D15v76o71ř10á37k 5855689350598

Nejenom Clio .

+4/0
22.2.2017 19:16

J22i39ř76í 78Z17ý83k90a 9959203931160

plast se používá relativně běžně. Jsou z toho části vík kufrů (Volvo, Ford ...), blatníky (Renault ...) a někde jsem i zahlédl, že z toho dělají povrchové panely dveří - nalepením na kovový rám. A samozřejmě u všech aut plastové nárazníky.

A proč se to nepoužívá častěji? Dle mého názoru je to kvůli problémům s odlišným odstínem barev na plechu a na plastu. Zejména metalických barev, kde statický náboj plechu či plastu odlišně ovlivňuje natočení třpitek v nanášeném laku.

+6/0
22.2.2017 8:52

J85a62r20o34s69l10a59v 98P53o86r51t 7289347409515

Používá se běžně , třeba nárazníky , páté dveře atd ...

+3/0
22.2.2017 8:57
Foto

M93i42c58h36a15l 82N14a25j66m16a33n 7149213666430

Plast se používá poměrně často. Například francouzské vozy. Renaulty a citroeny mají vnější části (blatníky, zadní dveře zavazadelníku, části prahů....) plastové

+4/0
22.2.2017 9:36

A62n64t35o44n88í20n 69S85e46b27e61r97a 7343988230849

A auta z karbonu to není určitá forma plastu?

0/0
22.2.2017 11:06

M88i37l87o58s60l54a26v 60J57a58n56o36u30š54e43k 3536743493758

Karbon je dražší než kov

+3/0
23.2.2017 19:02

J83a84k70u74b 25N58o53v48á66k 8290463850622

Na Citroenu mám plastové blatníky.

+1/0
22.2.2017 12:27

M67a80r34t89i35n 76N15e74b15e73s89k72ý 7596220377882

Používá.

Zeptejte se u Renaulta na přední blatníky u malých vozů.

A na korozi to nemá vliv, jsou to jen obvodové díly, které moc nereznou.

+2/0
23.2.2017 17:35

Z89d41e53n90ě54k 48H44á23j52e13k 6877842380663

Ale používá, Nissan Xtrail, BMW X5

+2/0
23.2.2017 17:44

D16i19t91a 37S89m43í90t74a72l50o59v49á 7171789955699

Mopedauta se tak vyrábějí i dnes... Třeba aixam toho na sobě má plechovýho fakt pomálu. Jen se používá laminát namísto duroplastu;-). I na dražších autech je dílů z laminátu povícero už přímo z výroby. O tuningu nemluvě.

+1/0
24.2.2017 4:43

R51a68d80e87k 54H91l56a94d31í24k 6892781511900

Plech se vám při nehodě zkroutí a absorbuje hodně energie. Plast se jen zlomi a neabsorbuje už nic.U trabanta se klidně dalo ležet na střeše a opalovat se, ale jakmile do něj něco drclo, tak plast prdnul a bylo to....

+2/0
24.2.2017 10:50

J62i61ř70í 27E87r60b15e52n 1123454616107

Málo se ví taky o tom, že Trabant byl v 50. letech vlastně prvním autem na světě s dnešní koncepcí pohonu - motor vpředu napříč, pohon přední nápravy homokinetickými klouby...

Slavný Mini Cooper přišel až po něm...

+2/−5
22.2.2017 8:26

J96i62ř26í 81S96c84h73w45a33c90h 8258864968356

Vše vepředu měl už přece nějaký předválečným Citroen.

+7/0
22.2.2017 8:31

J30i46ř45í 43Z48ý68k59a 9829703181570

7CV, 11CV, 15CV resp. Traction Avant? Ten ale neměl motor napříč

+3/0
22.2.2017 8:48
Foto

Z53b26y34n51ě62k 17M74e45l51i56c93h94a34r 9615727965539

"Výroba Trabantu 600 začala v roce 1962" - nebo se předtím vyráběl jiný Trabant?

0/0
22.2.2017 8:46

M16a87r26t47i35n 72L73a18c26o 7813976268

Trabant P50 (500 ccm)

+6/0
22.2.2017 9:17

M58a92r65t98i36n 76N25e90b16e66s72k33ý 7886590837932

a P70 , trošku větší předchůdce.

+2/0
23.2.2017 17:51

R88a48d53e44k 97D19o73l63e51ž64a10l 2869263890420

Hm. A proč to teda Trabant převzal komplet z předválečných DKW? Ostatně, ta linka byla kompletně od DKW, jen se prostě ocitla ve východním bloku.

+1/0
22.2.2017 11:49

J66i28ř69í 57E77r38b75e67n 1173974276387

DKW mělo homokinetické klouby, jo?

0/0
22.2.2017 13:27

D72u35š40a68n 98R50a28j66n96i13n36e27c 4154582673881

Pôvodnú linku rusi demontovali do poslednej skrutky a ako vojnovú trofej odviezli si ju do CCCP . A kde skončila ? Asi niekde v šrote. Veď tam prdsa píše , že auto pôvodne išlo po zeme a montéri sa plazili pod autom !

Rusi zo svojej okupačnej zony demontovali všetko čo malo cenu .

+2/0
23.2.2017 6:08







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.