Diskuse k článku

Prvorepubliková velmoc Bugatti: každý dvacátý kus měl české značky

Meziválečné Československo bylo v přepočtu na obyvatele doslova velmocí francouzské sportovní značky Bugatti. Ze tří tisíc “bugatek”, které se v alsaské fabrice v Molsheimu vyrobily do roku 1930, jich sto padesát jezdilo po českých silnicích.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J54i19ř82í 77K68o87c13u26r68e82k 6415334915108

A to sem taky patří! Bugatti bylo v ČR tak oblíbené, že pro něj Jaroslav Ježek složil kus muziky. A ne ledajaké!

https://www.youtube.com/watch?v=VUPiVc9ICYs

+1/0
18.3.2017 16:54

M74i62l80a25n 47V36o31s33t30r30ý 6959626414214

Tak pro ty co tu píší o bohatství první republiky tak trocha faktů.

1) Krize postihla ve třicátých letech nejhůře z Evropy právě ČSR (důsledek ekonomiky zaměřené na export).

2) Srovnání platů z doby kdy naše ekonomika nejvíce rostla (tedy druhá polovina dvacátých let) vše přepočtené na koruny (prvorepublikové) - učitel v obecné škole v Praze - 1500; v Berlíně - 3040; v New Yorku - 4960, úředník v Praze - 2000; v Berlíně 3040; v New Yorku - 4560 (docela zajímavé, že úředník v ČSR měl větší plat než učitel, v USA to bylo přesně naopak), dělník specialista v Praze 1250; v Berlíně - 2760; New York - 10800 (ano skutečně plat byl skoro 9x vyšší než v ČSR a byl vyšší než plat učitele v obecné škole nebo úředníka), plat vyučeného dělníka v Praze - 875; v Berlíně 1860; v New Yorku - 4800 (takže v USA měl v dané době nejnižší plat úředník, naproti v ČSR byl úředník placen nejlépe).

3) Srovnání nákladů ve stejné době: kg chleba Praha - 2 koruny; Berlín 3,10; New York 6,40; kg brambor Praha - 0,70; Berlín - 0,51; New York - 2,40; kg cukru Praha 6,30; Berlín 4,57; New York 4. Nájemné bylo nejvyšší v New Yorku, nejnižší v Berlíně (Praha byla uprostřed), elektřina a plyn byly nejdražší v Praze a nejlevnější v New Yorku...

Zdroj: Velké dějiny zemí Koruny české XIII., Praha 2000, ISBN 80-7185-328-3, strana 489.

+2/0
17.3.2017 12:39

T74o18m27a29s 74S92l77o18v94a23k 8487579207658

Je dobre ze sa Ceskoslovensko rozpadlo - Cesko / Ceskoslovensko niektori jedinci este aj dnes povazuju za to iste.

0/−4
17.3.2017 10:28

O13n92d50ř23e43j 53M70u72s28i63l 9977975456314

To je důležitá informace. A kolik bugatek bylo tedy na Slovensku? ;-)

+5/0
17.3.2017 10:40

L87u62b81o15š 55B90ř51e60z64i22n58a 2972323660661

R^Model T 35 a na něm barva jak na modelu A 30. Jinak obdiv a palec nahoru.

R^

0/0
17.3.2017 10:10
Foto

D67r76.89m26e64d29.37d78e81n29t86. 49J11i88ř63í 31W75. 57P56o29l42l40a42k11, 28s24c52. 2376375647446

Pánové, diskutujte prosím na téma a nepoplakávejte nad vlastní a národní nemohoucností (1948 a 1968). Téma by mohlo být: proč asi p.Samohýl montuje do replik originální díly :-/?

+2/−1
17.3.2017 8:47

R31a14d16e60k 86H17o81l79í11k 1608824100856

Teď jsme rádi, že našmudlíme na 3válcovou fábii...

+1/−2
17.3.2017 5:19

J68i51ř50í 70P11e90l81n49á74ř 6465343366439

Lopata co dnes jezdí ve tříválcové fábii by tenkrát chodila pěšky. Ono těch lidí, co si vůbec mohlo dovolit si v něčem vozit zadek, zase tolik nebylo... :-P

+6/0
17.3.2017 5:27
Foto

M87i97r50o75s98l51a26v 83S64t44e93i37n76e23r 4930772540676

Nesplnitelným snem českého drobného podnikatele byla v 30- letech minulého století Aerovka 500- Cililink. Rodiny tenkrát měly zpravidla 4 - 7 dětí, auto bylo pro ně nedostupné.

Také volný čas se trávil jinak, než dnes. Můj tatínek byl vášnivý rybář, na ryby však musel na kole - ani na motorku mu nezbývalo.

Takové hobby jako Bugatti si mohl dovolit velkostatkář nebo opravdu významný průmyslník.

Jiná kategorie byli už tenkrát politici- V. I. Lenin měl Rolls Royce- potvrdil tím marxistickou poučku, že automobil je dopravní prostředek dělnické třídy, která jej používá prostřednictvím volených zástupců.

Němečtí socialisté upředňostňovali Mercedes a Horch.

Takže si ani tu Masarykovu republiku zase tak růžově nepředstavujte, bídy i bohatství bylo dost a mezitím se žilo daleko skromněji, než dnes.

+10/0
17.3.2017 8:34

M58i40c56h42a75l 73S80t35e45h82l93í55k 9674811341529

Za vaši neschopnost tady někdo opravdu nemůže

0/0
18.3.2017 8:47

R29u83d38o34l60f 41R82u11b13e16š 3559425341774

Ano, byli jsme tenkrát bohatá země, než nás vykradli rusové a komunisti. A než se tu rozlezlo zlodějské papalášstvo.

+17/0
17.3.2017 0:35
Foto

M87i71r29o77s74l94a86v 55S31t76e93i73n15e42r 4880192760226

Za první republiky byla viditelná vrstva keťasů- válečných zbohatlíků, kteří si stavěli luxusní vily, dnes obdivované jako architektonické klenoty. U nás v Jihlavě byla u městského nádraží celá čtvrť, zvaná "Na Keťásku".

Kdo měl za války C & K zakázky, měl zdroj potravin, vydělal majlont, odíral své zaměstnance i erár.

+7/0
17.3.2017 8:39

M13i33l92a19n 48V30o17s27t56r54ý 6399686284484

Většina toho co se o ekonomice ČSR říká je spíše legenda (šlo by srovnat s tím jak se za bolševika dívali na husitské období)... ve dvacátých letech kdy naše ekonomika šlapala na maximum (třicátá léta nás naopak díky krizi postihla nejhůře z celé Evropy) byl průměrný plat v ČSR 2x nižší než v Německu, přičemž ceny (energie, potraviny) byly stejné a nebo i vyšší...

+1/0
17.3.2017 12:43

P11a67v94e32l 35R88e16z38n65i73c61e61k 3395864354502

proste podobne jako dnes :)

0/0
17.3.2017 14:19



Najdete na iDNES.cz