Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Kolos se valil terénem, boural zdi, pálil rakety. Tatra 813 má 50 let

Byl pátek 24. března 1967 a hrdí tatrováci právě dokončili první podvozek Tatry 813 z ověřovací padesátikusové série. Bylo to opravdu vydařené kopřivnické jaro, vždyť se zde začala vyrábět do té doby nejvýkonnější tatra. Když si trošku zapřeháníme, tak v té době jí žádný jiný náklaďák stejné kategorie z celého širého světa nesahal ani po nápravy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J44a43r46o64s29l54a89v 89N75o55v23á31k 1935480210117

Nejlepší je ten závěr: "Armáda ČR se rozloučila s posledními raketomety v roce 2010 a v současné době žádnými zbraňovými systémy této kategorie nedisponuje. "

0/0
16.5.2017 20:27

J40o17z62e81f 67B97e80v80i84l28a75q55u33a 9245189841111

Pekný článok...len mi prišlo trochu smutno z toho, koľko podnikov jednoducho "zaniklo" ...len preto, že mali dočinenia s vojenskou výrobou.:-/

P.S.:Moja najobľúbenejšia Tatrovka bola "kačena" - Tatra 805 v sanitnej úprave pre armádu;-D...lebo mala kachle na tuhé palivo!R^ A to bolo na "cvičáku" k nezaplateniu!!V;-D

0/0
12.4.2017 7:09

J31a28r86o11s98l13a38v 96P66u64m34p82a 6817550431149

Byl jsem na vojně v Klecanech. Dole u Vltavy byl lom. kde se těžil a zpracovával kámen. Z lomu byla cesta do Klecan hodně do kopce a vedla kolem konce kasáren. To kamení vozily Tatry 111 a později Tatry 138. Občas jsme je stopli a svezli nás. Byla to báječná vozidla a ten zvuk s plným nákladem. Na to se nedá zapomenout..

0/0
10.4.2017 13:12

P51e55t13r 94B49a58č76a45v64č82í44k 3363238441529

A kdybyste věděli co to dokázalo s pontony! Rusáci při stavbě mostu na Dunaji čuměli jak vyorané myši!

0/0
5.4.2017 18:35

M40a15r46t91i27n 92O23l38e18š59n53ý 5705406266564

Nádherná mašina – nadčasový tvary![>-]R^

0/0
3.4.2017 18:14

S11t45e29p21a28n 71T62o81t16h 8818689205658

a která... za měl nejhezčí 813... Děda jezdil na 111 a ta byla taky úžasná ;-)

0/0
4.4.2017 7:36
Foto

K43a29r93e69l 52S30e81i52d76l 8199515860588

K tématu, probíranému v diskuzi:

"Tatra chce vzduchem chlazený motor splňující Euro 6, byla by jediná na světě"

https://www.novinky.cz/auto/433809-tatra-chce-vzduchem-chlazeny-motor-splnujici-euro-6-byla-by-jedina-na-svete.html

+1/0
31.3.2017 21:43
Foto

K41a73r85e88l 15S16e14i48d36l 8429895920328

Z článku:

"...Nový agregát by tak splňoval emisní normu Euro 6. Kopřivnická automobilka nabízela vzduchem chlazené naftové motory do emisní normy Euro 5, což byl světový unikát. Žádný jiný výrobce totiž tuto koncepci nenabízel..."

0/0
31.3.2017 21:47

M33a67r51c63e84l 45Š33e13v71č74í39k 9595103861940

Pekný článok, šikovní konštruktéri, veľmi dobré čítanie.

Len sa mi nezdá uvádzaný tlak v pneumatikách (0,8 - 4 bary). U nákladných áut býva tlak v pneumatikách uvádzaný od 5,5 do 9,5 barov.

0/0
27.3.2017 11:36

J73a58n 68F20r68i40d23r30i17c29h 6915638139603

Dneska mívají hlavně vzadu dvoumontáže, tady měla velký balóny, kde je obecne potřeba menší tlak.

+2/0
30.3.2017 18:16

J93i92ř60í 79S58c96h57m83i34d54t 5650513344375

Tak s tímhle jsem jezdil na vojně, převážně jsem vozil na přívěsu tanky T55, na tu dobu to bylo pohodlné vozidlo, posilovače, bufík, perfektní výhled z té výšky, dobrá vychytávka bylo centrální dofukování, takže defekty se řešily vždy až v klidu v kasárnách, akorát to bylo trochu hlučné, ten vzduchem chlazený 12 válec byl vlastně uprostřed kabiny i když se to snažili odhlučnit, tak s nástupcem 815 se to nedalo vůbec srovnat.

+6/0
26.3.2017 22:38
Foto

M11a21r59e54k 16C26e53r61n82y 5318826637

Tatra nezna bratra....R^

+5/0
26.3.2017 12:02

R92a54d30i56m 65P52o69l98á20š79e46k 9976293389969

Buďto z filmových záznamů těch zkoušek zmíněných v článku nebo dodatečně vytvořilo tiskové oddělení Tatrovky výborný propagační film. Je tam vidět podvozek Kolosu jak překonává ony zmíněné překážky a všelijaké kopečky a hromady nebo jak se brodí hlubokou vodou přes běžnou řeku, že je vidět jen hlava a ramena řidiče a trubka sání vzduchu k motoru a potom zdolává běžný říční břeh. Vytvořil itaky i propagační film k osobní tatře 613 nebo k nákladním tatrám 148. A docela dobré, s příslušným , na propagační filmy velice dobrým dějem.

Za socíku je občas pouštěli v kopřivnickém kině a myslím je taky pouštěli ve velkém sále tehdejší správní budovy Tatrovky (dneska správní budova úřadu Kopřivnice) pro veřejnost například učňům a studentům a podobně pro nábory zaměstnanců.

Na youtube jsem je hledal marně, možná jsem ale nepoužil správní klíčová slova.

Dneska mohou být tyto filmy snad v kopřivnickém museu. Doufám, že nejsou zničeny, byla by to velká škoda.

Bohužel po 1968 tito kreativní lid v propagačním oddělení zřejmě nesouhlasili s ruskou okupací a tak toto oddělení rozprášili. Od té doby pak Tatrovka produkovala, aspoň co je mně známo, pouze knižní ročenky a drobné předměty jako odznáčky nebo modely tatrovek.

+1/0
26.3.2017 9:13
Foto

R26o74m43a64n 12K88o87z92e15l 4177416183964

Povedené auto, i když toho hluku motoru museli mít šoféři už po několika hodinách dost. A i posilovač řízení to má, na rozdíl od V3S.

0/0
25.3.2017 10:50

L40u77d58ě74k 43P64r39o13v97a10z97n64í38k 8893411232565

Nebylo to tak hrozný, jako PV3S.

Řídil jsem Tatru813 na vojně, byl to skvělej stroj a ten zvuk motoru - opravdová síla R^;-D

+1/0
26.3.2017 20:29

J85i87ř55í 45S18c86h28m60i13d65t 5370503574215

Hlučné to bylo, když jsem z toho přešel na 815, tak jsem byl nadšený tím tichem;-) a mělo to nejen posilovač řízení, ten byl při řízení dvou náprav nezbytný, protože tohle by neutočil ani vzpěrač, ale i řazení, takže ovládání bylo na tehdejší dobu opravdu luxusní a moderní, jelikož šofér seděl před předním kolem, to bylo oproti T 148 opravdu značný posun vpřed.

0/0
26.3.2017 22:44

P60e12t75r 39B16a29č70a62v63č60í44k 3403658121909

Krásnější kravál motoru neznám! Ani Ferrari blahé paměti.

0/0
5.4.2017 18:38

M33i63c25h75a28l 61F20i55n94s93t69e70r56l82e 7619730743578

Škoda, že se z tak významné automobilky (druhá nejstarší na světě) stala dnes pouhá "montovna speciálních podvozků". Kabiny a motory odebírá od dodavatele a hranaté "monstrum á la drezína" 815-7 designéra nikdy nevidělo. Což je škoda rovněž, protože design byl kdysi jedním hlavních atributů Tatry, díky čemuž byla obdivována celým světem.

+2/−1
25.3.2017 9:15

O52n85d13ř35e23j 12Č17a36p24k35a 6911831723564

Sedmička je dělaná pro vojáky, tvar kabiny je daný tím, aby se na to dobře montoval pancíř. HEMTT je úplně stejná krabice.

+2/0
25.3.2017 22:30

B61o57h21d41a73n 35M80a92r97e90k 5305446217594

Je malý zázrak, že tato malá automobilka přežila. To co jmenujete jako negativa jsou naopak důvody, proč Tatra ještě existuje.

+3/−3
26.3.2017 15:24

M98i15c79h98a70l 64F18i58n14s29t38e11r73l20e 7359940293128

Ano přežila..., ale ne jako automobilka, kterou kdysi hrdě bývala !!!

0/0
26.3.2017 22:40

P19e96t24r 94N34i49v41n11i31c70k92ý 3142444925677

A přežila jo co? Když ne jako automobilka?

0/0
27.3.2017 8:04

M94i75c25h30a21l 84F11i91n52s98t16e21r44l34e 7179810723948

Přežila to..., jako " montovna speciálních podvozků"..., ostuda pro ty, kteří ji zakládali. A aby bylo jasno..., kritika nemíří na současné vlastníky, ale na ty minulé...a minulé... a minulé !!!

+2/0
27.3.2017 23:07

R11a41d11i62m 84P20o55l58á39š62e85k 9876213249939

Dneska automobilka přežije jen pokud dělá desetitisíce vozů a víc ročně .A taky je dokáže prodat. Prostě klasická sériová linková montáž zaměřená na to vyrobit to auto co nejlevněji.

Nebo jako kusová výrobna a montovna zaměřená na co nejlepší vyladění speciálních schopností na míru zákazníkovi.

Všechno, co je mezi tím je nestabilní kočkopes, který může dle situace přecházet v první i druhou variantu, ale taky může při oscilacích mezi první a druhou variantou podcenit předpoklady nezbytné pro dobré fungování firmy v té které variantě a padnout jako firma a značka.

A speciální parametry tatrováckého podvozku právě znemožňují v rozvinutých regionech, jako je Evropa, mít dostatečně velký trh pro první variantu, tam jsou třeba hlavně silniční náklaďáky a na to se klasický tatrovácký podvozek nehodí. A jinde v málo rozvinutých zemích, kde by se výhody tatrováckého podvozku uplatnily, zase nemá Tatrovka dostatečnou obchodní sílu, aby tolik vozů uplatnila, na tom musí, pokud všechno půjde dobře, ještě hezkých pár let pracovat.

0/0
29.3.2017 6:09

M17i16c25h58a79l 98F90i34n94s32t51e35r42l29e 7659960623218

OK, na tom se shodneme. Nicméně tato bývalá automobilka druhá, založená na světě, trpí svojí minulostí, tedy historií - bohatou historií !!! Mně jde o to, aby bylo už konečně přiznáno oficiálně, že statut automobilky ztratila. Ano, montují se zde dnes už konečně i prodejné kousky, ale jen díky pouze jedné ze tří hlavních součástí celkového výrobku, vyráběných zde. Zbytek jsou nemalé součásti nákladního automobilu bohužel do současnosti dodávané jiným nefiremním subjektem (natožto, ne domácím) .

Jinými slovy, pokud se výroba a vývoj (!!!) ztenčí na třetinovou produkci - myšleno pouze podvozky - nejde bohužel již o automobilku v pravém slova smyslu, ale pouze o "montovnu speciálních podvozků" . A opakuji, jde mi pouze jen o to, aby se uváděla přesná terminologie... !!!

0/−1
29.3.2017 22:34

M40i48l90a35n 92N23ě40m19e65c 1355710386656

Doteď si pamatuju, jak mě jako kluka ty oranžový potvory fascinovaly. Nejúžasnější náklaďák, co byl k vidění. Ani zápaďácký kamiony s michelinama na střeše na tohle neměly :)

+11/0
24.3.2017 20:54

L21u94d95ě50k 26P11r65o24v24a12z49n76í66k 8613671302265

Oranžová potvora funěla, jako tahač podvalníků. Ale ta naše vojenská olivově zelená, když shodila ponton, tak lítala rychleji než leckterý osobák ;-). Ten parádní pocit z řízení toho monstra mi trošku nahrazoval dvouletou ztrátu svobody...

0/0
26.3.2017 20:33

L19u95c88i34a98n 83P54a26p79a31z44i49a88n 5354977331935

Krásné socialistické auto, které mělo respekt u NATO!

+7/−3
24.3.2017 19:00

J84a23n 47S32e25m79i61k 4544267332889

US Army je pouzivala roku 1991 v poustni bouri

(Dodali je Nemci jako pomoc ze stavu byvale armady NDR)

..takze nejen respekt

+6/0
24.3.2017 21:34

J51a44n 19S61e41m76i86k 4954227942109

...fotky tater 813 z poustni boure u US army pro fajnsmekry:

http://www.armorama.com/modules.php?op=modload&name=SquawkBox&file=index&req=viewtopic&topic_id=97178&page=1

+5/0
24.3.2017 21:35

F89r88a70n61t18i36s50e19k 29C79e39l20i45k58o75v71s47k23y 9199673387

obrazky pekne, akorat s malym detailem-tatru 813 na nich nenajdete

+1/0
25.3.2017 1:53
Foto

K40a74r59e68l 23S51e55i73d72l 8379395910128

Zdá se mi, že je tam 813 tahač zezadu.

0/0
29.3.2017 15:32

F75r33a88n71t15i74s78e37k 76C60e37l42i43k31o71v60s31k66y 9739613787

moc 813 na fotkach v odkazu nevidim

tady alespon nejake

http://img.photobucket.com/albums/v147/s.stransky/2U.jpg

0/0
25.3.2017 2:53

R61a58d94i11m 49P22o98l63á55š16e12k 9796533559109

Nejen USa Army, tehdy si vyžádali podporu našich chemiků, protože naše armáda měla určitý věhlas a ti tam byli s Tatrovkami.

0/0
25.3.2017 10:02

J48a58r50o13s92l58a13v 97N98o40v80á18k 1335110220157

V operaci Pouštní bouře čuměli Američané jako puky i na vzduchem chlazené PV3S. "Véeska" si totiž v průchodnosti terénem nezadá s tankem, kudy projede tank, tudy ona také. A co teprve, když v noci přišel mráz a Ami zaveleli "vypustit chladiče". A ráno pak řešili, kde seženou hektolitr vody do svých obr příšer. Naši měli ve všem, co bylo vodou chlazené nemrznoucí směs a Tatry a PV3S vodu nepotřebovaly. :-)

0/0
16.5.2017 20:36

D72u27š50a95n 70Č39e76č13i35l 1665374221140

Jo, jo tahle Tatra se nedala přehlédnout, a hlavně přeslechnout ten zvuk motoru byl nádherný a hlavně při nastartování dala každému v okolí vědět že to není žádnej drobek. Jo dělali jsme výborné nákladní auta do terénu např. praga V3S ta vyjela úplně všechno. Při pohledu na fotky 813 si vzpomenu na ten její zvuk.

+6/0
24.3.2017 16:36

I31v40a62n 76B26u59b82l17a 3332575845124

Ten motor byl přeplňovaný dvanáctiválec. Stejný byl v motoráčku M 240.0 na železnici. Hrozný žrout nafty a pro dráhu výkon nic moc. Ale zněl pěkně a nic nepotřeboval.

+1/0
24.3.2017 19:39

J54o95s12e18f 41M89i39k53i92n 5953174355154

Nebyl přeplňovaný

0/0
25.3.2017 18:22
Foto

R13o76m28a73n 10K67o91z74e85l 4937186493544

Nebyl přeplňovaný, přeplňované motory měly Tatry až od půlky 80.let. Byl to motor, který vycházel z motoru Tatry 138, jen měl přidané 4 válce, proto měl skoro stejný ječivý zvuk jako Tatra 138.

0/0
26.3.2017 3:05

V56á84c62l32a64v 93M91a21l67ý 3834798114269

Proč by vycházel motor z Tatry 138, s 12v měla Tatra zkušenosti už od roku 1943 v T111, montoval se i za války dokonce jako 18 válec do tanku. Je to stavebnice 4,6,8,12,18.

+1/0
26.3.2017 9:38

R34a46d81i60m 37P44o55l51á20š56e16k 9876583579269

To je pravda, válce a spousta dalších dílů byla na všechny motory, aspoň v 80 letech v době T815, úplně stejná.

Rozdíly byly logicky v klikovce, motorové skříni a potom hlavně v příslušenství motoru, alternátoru, kompresoru podle toho, jaký výkon potřebovalo autro, olejovém hospodářství, pro vojáky a civily díly v jiné barvě, vojáci v khaki, civil v podvozkové tehdy černé....

0/0
29.3.2017 7:19

M20a79r20t17i10n 90B45ř82e68z40i72n51a 8408235900182

Jo jo, Tatra nezná bratra. "Na přechodu pro chodce, Tatra drtí důchodce.Důchodci se v krvi válí, Tatra ale nezahálí.":-)

+3/0
24.3.2017 16:23

J43a92n 97S51e66m37i14k 4434807152979

Mrtvy hroby?

0/0
24.3.2017 16:25

P14e73t15r 26S75v45o43b93o57d14a 9695927264430

"cerny brejle, bila hul, dedek frajer neuhnul" ;-)

+2/0
24.3.2017 22:01

J11i97n91d95ř70i14c20h 96Š64k96o53p64e59k 4745521510165

Nejhezčí Tatra, která se kdy dělala

+1/0
24.3.2017 16:03

M73a28r85e47k 77M93i35c56k74a 3943795964599

Musím uznat, že Tatry jsou fakt pěkný a jsem rád, že se Tatře opět daří. :-)

+11/0
24.3.2017 15:19

F39r33a15n35t33i36š15e50k 83K43o92c93o76u49r28e32k 6790833297159

Tatra to je stroj, úžasné síly zdroj ;-):-)

+2/0
24.3.2017 13:06

J61a63n 29K96o56z62á29k 2966703247391

A hlavně nezapomenout na War Rig z nového Šíleného Maxe - hádejte, na čem je postavený :-)

+4/0
24.3.2017 13:01

J24a27r67o46m24i41r 54F48a28r25e10k 4322443517

815....

+1/0
24.3.2017 13:02

H53o83n27z84a 37T52a25r 3959762544762

http://madmax.wikia.com/wiki/Tatra_T815_%22The_War_Rig%22

0/0
24.3.2017 23:29







Najdete na iDNES.cz