Diskuse k článku

Kolos se valil terénem, boural zdi, pálil rakety. Tatra 813 má 50 let

Byl pátek 24. března 1967 a hrdí tatrováci právě dokončili první podvozek Tatry 813 z ověřovací padesátikusové série. Bylo to opravdu vydařené kopřivnické jaro, vždyť se zde začala vyrábět do té doby nejvýkonnější tatra. Když si trošku zapřeháníme, tak v té době jí žádný jiný náklaďák stejné kategorie z celého širého světa nesahal ani po nápravy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J42a14r85o67s84l16a86v 32N82o71v40á59k 1285350240447

Nejlepší je ten závěr: "Armáda ČR se rozloučila s posledními raketomety v roce 2010 a v současné době žádnými zbraňovými systémy této kategorie nedisponuje. "

0/0
16.5.2017 20:27

J47o16z42e36f 97B73e83v92i15l64a61q64u50a 9455439251471

Pekný článok...len mi prišlo trochu smutno z toho, koľko podnikov jednoducho "zaniklo" ...len preto, že mali dočinenia s vojenskou výrobou.:-/

P.S.:Moja najobľúbenejšia Tatrovka bola "kačena" - Tatra 805 v sanitnej úprave pre armádu;-D...lebo mala kachle na tuhé palivo!R^ A to bolo na "cvičáku" k nezaplateniu!!V;-D

0/0
12.4.2017 7:09

J66a30r41o19s69l83a55v 68P57u63m31p61a 6937370271179

Byl jsem na vojně v Klecanech. Dole u Vltavy byl lom. kde se těžil a zpracovával kámen. Z lomu byla cesta do Klecan hodně do kopce a vedla kolem konce kasáren. To kamení vozily Tatry 111 a později Tatry 138. Občas jsme je stopli a svezli nás. Byla to báječná vozidla a ten zvuk s plným nákladem. Na to se nedá zapomenout..

0/0
10.4.2017 13:12

P51e49t79r 44B67a16č68a30v92č62í30k 3533318801469

A kdybyste věděli co to dokázalo s pontony! Rusáci při stavbě mostu na Dunaji čuměli jak vyorané myši!

0/0
5.4.2017 18:35

M37a25r22t61i15n 81O35l77e32š85n67ý 5495196626404

Nádherná mašina – nadčasový tvary![>-]R^

0/0
3.4.2017 18:14

S21t37e43p57a98n 95T63o79t78h 8598619215268

a která... za měl nejhezčí 813... Děda jezdil na 111 a ta byla taky úžasná ;-)

0/0
4.4.2017 7:36
Foto

K16a62r11e46l 75S26e92i45d81l 8749225350258

K tématu, probíranému v diskuzi:

"Tatra chce vzduchem chlazený motor splňující Euro 6, byla by jediná na světě"

https://www.novinky.cz/auto/433809-tatra-chce-vzduchem-chlazeny-motor-splnujici-euro-6-byla-by-jedina-na-svete.html

+1/0
31.3.2017 21:43
Foto

K70a57r58e98l 65S58e66i61d51l 8929205730808

Z článku:

"...Nový agregát by tak splňoval emisní normu Euro 6. Kopřivnická automobilka nabízela vzduchem chlazené naftové motory do emisní normy Euro 5, což byl světový unikát. Žádný jiný výrobce totiž tuto koncepci nenabízel..."

0/0
31.3.2017 21:47

M50a73r44c42e11l 53Š69e19v70č68í83k 9315733911680

Pekný článok, šikovní konštruktéri, veľmi dobré čítanie.

Len sa mi nezdá uvádzaný tlak v pneumatikách (0,8 - 4 bary). U nákladných áut býva tlak v pneumatikách uvádzaný od 5,5 do 9,5 barov.

0/0
27.3.2017 11:36

J94a38n 61F30r31i82d34r16i30c78h 6935128549633

Dneska mívají hlavně vzadu dvoumontáže, tady měla velký balóny, kde je obecne potřeba menší tlak.

+2/0
30.3.2017 18:16

J64i68ř90í 72S93c75h29m10i48d72t 5680653164985

Tak s tímhle jsem jezdil na vojně, převážně jsem vozil na přívěsu tanky T55, na tu dobu to bylo pohodlné vozidlo, posilovače, bufík, perfektní výhled z té výšky, dobrá vychytávka bylo centrální dofukování, takže defekty se řešily vždy až v klidu v kasárnách, akorát to bylo trochu hlučné, ten vzduchem chlazený 12 válec byl vlastně uprostřed kabiny i když se to snažili odhlučnit, tak s nástupcem 815 se to nedalo vůbec srovnat.

+6/0
26.3.2017 22:38
Foto

M87a74r77e91k 65C96e66r22n40y 5888516977

Tatra nezna bratra....R^

+5/0
26.3.2017 12:02

R25a67d24i62m 17P50o25l54á16š98e91k 9576783269499

Buďto z filmových záznamů těch zkoušek zmíněných v článku nebo dodatečně vytvořilo tiskové oddělení Tatrovky výborný propagační film. Je tam vidět podvozek Kolosu jak překonává ony zmíněné překážky a všelijaké kopečky a hromady nebo jak se brodí hlubokou vodou přes běžnou řeku, že je vidět jen hlava a ramena řidiče a trubka sání vzduchu k motoru a potom zdolává běžný říční břeh. Vytvořil itaky i propagační film k osobní tatře 613 nebo k nákladním tatrám 148. A docela dobré, s příslušným , na propagační filmy velice dobrým dějem.

Za socíku je občas pouštěli v kopřivnickém kině a myslím je taky pouštěli ve velkém sále tehdejší správní budovy Tatrovky (dneska správní budova úřadu Kopřivnice) pro veřejnost například učňům a studentům a podobně pro nábory zaměstnanců.

Na youtube jsem je hledal marně, možná jsem ale nepoužil správní klíčová slova.

Dneska mohou být tyto filmy snad v kopřivnickém museu. Doufám, že nejsou zničeny, byla by to velká škoda.

Bohužel po 1968 tito kreativní lid v propagačním oddělení zřejmě nesouhlasili s ruskou okupací a tak toto oddělení rozprášili. Od té doby pak Tatrovka produkovala, aspoň co je mně známo, pouze knižní ročenky a drobné předměty jako odznáčky nebo modely tatrovek.

+1/0
26.3.2017 9:13
Foto

R93o89m87a61n 65K76o34z27e55l 4117116453564

Povedené auto, i když toho hluku motoru museli mít šoféři už po několika hodinách dost. A i posilovač řízení to má, na rozdíl od V3S.

0/0
25.3.2017 10:50

L96u52d38ě11k 30P95r59o61v85a84z65n27í49k 8613921872815

Nebylo to tak hrozný, jako PV3S.

Řídil jsem Tatru813 na vojně, byl to skvělej stroj a ten zvuk motoru - opravdová síla R^;-D

+1/0
26.3.2017 20:29

J29i23ř49í 57S71c31h51m37i85d31t 5900493674615

Hlučné to bylo, když jsem z toho přešel na 815, tak jsem byl nadšený tím tichem;-) a mělo to nejen posilovač řízení, ten byl při řízení dvou náprav nezbytný, protože tohle by neutočil ani vzpěrač, ale i řazení, takže ovládání bylo na tehdejší dobu opravdu luxusní a moderní, jelikož šofér seděl před předním kolem, to bylo oproti T 148 opravdu značný posun vpřed.

0/0
26.3.2017 22:44

P15e15t68r 56B62a70č90a37v81č65í87k 3183148321439

Krásnější kravál motoru neznám! Ani Ferrari blahé paměti.

0/0
5.4.2017 18:38

M25i24c40h39a73l 80F87i95n97s35t30e85r73l43e 7749680213278

Škoda, že se z tak významné automobilky (druhá nejstarší na světě) stala dnes pouhá "montovna speciálních podvozků". Kabiny a motory odebírá od dodavatele a hranaté "monstrum á la drezína" 815-7 designéra nikdy nevidělo. Což je škoda rovněž, protože design byl kdysi jedním hlavních atributů Tatry, díky čemuž byla obdivována celým světem.

+2/−1
25.3.2017 9:15

O33n60d22ř80e14j 40Č26a90p90k40a 6831691633274

Sedmička je dělaná pro vojáky, tvar kabiny je daný tím, aby se na to dobře montoval pancíř. HEMTT je úplně stejná krabice.

+2/0
25.3.2017 22:30

B29o92h69d16a60n 20M93a79r26e19k 5695316417844

Je malý zázrak, že tato malá automobilka přežila. To co jmenujete jako negativa jsou naopak důvody, proč Tatra ještě existuje.

+3/−3
26.3.2017 15:24

M26i92c16h96a75l 89F80i70n31s44t20e10r22l82e 7899560213378

Ano přežila..., ale ne jako automobilka, kterou kdysi hrdě bývala !!!

0/0
26.3.2017 22:40

P70e13t65r 80N73i68v18n11i33c52k43ý 3132204825977

A přežila jo co? Když ne jako automobilka?

0/0
27.3.2017 8:04

M41i73c97h34a86l 93F73i46n57s70t35e95r59l96e 7209890693968

Přežila to..., jako " montovna speciálních podvozků"..., ostuda pro ty, kteří ji zakládali. A aby bylo jasno..., kritika nemíří na současné vlastníky, ale na ty minulé...a minulé... a minulé !!!

+2/0
27.3.2017 23:07

R41a59d38i28m 45P29o47l88á73š65e37k 9376283339369

Dneska automobilka přežije jen pokud dělá desetitisíce vozů a víc ročně .A taky je dokáže prodat. Prostě klasická sériová linková montáž zaměřená na to vyrobit to auto co nejlevněji.

Nebo jako kusová výrobna a montovna zaměřená na co nejlepší vyladění speciálních schopností na míru zákazníkovi.

Všechno, co je mezi tím je nestabilní kočkopes, který může dle situace přecházet v první i druhou variantu, ale taky může při oscilacích mezi první a druhou variantou podcenit předpoklady nezbytné pro dobré fungování firmy v té které variantě a padnout jako firma a značka.

A speciální parametry tatrováckého podvozku právě znemožňují v rozvinutých regionech, jako je Evropa, mít dostatečně velký trh pro první variantu, tam jsou třeba hlavně silniční náklaďáky a na to se klasický tatrovácký podvozek nehodí. A jinde v málo rozvinutých zemích, kde by se výhody tatrováckého podvozku uplatnily, zase nemá Tatrovka dostatečnou obchodní sílu, aby tolik vozů uplatnila, na tom musí, pokud všechno půjde dobře, ještě hezkých pár let pracovat.

0/0
29.3.2017 6:09

M12i80c18h90a32l 34F43i96n66s18t19e47r71l57e 7139220623738

OK, na tom se shodneme. Nicméně tato bývalá automobilka druhá, založená na světě, trpí svojí minulostí, tedy historií - bohatou historií !!! Mně jde o to, aby bylo už konečně přiznáno oficiálně, že statut automobilky ztratila. Ano, montují se zde dnes už konečně i prodejné kousky, ale jen díky pouze jedné ze tří hlavních součástí celkového výrobku, vyráběných zde. Zbytek jsou nemalé součásti nákladního automobilu bohužel do současnosti dodávané jiným nefiremním subjektem (natožto, ne domácím) .

Jinými slovy, pokud se výroba a vývoj (!!!) ztenčí na třetinovou produkci - myšleno pouze podvozky - nejde bohužel již o automobilku v pravém slova smyslu, ale pouze o "montovnu speciálních podvozků" . A opakuji, jde mi pouze jen o to, aby se uváděla přesná terminologie... !!!

0/−1
29.3.2017 22:34

M15i78l32a68n 22N38ě77m85e97c 1295180186306

Doteď si pamatuju, jak mě jako kluka ty oranžový potvory fascinovaly. Nejúžasnější náklaďák, co byl k vidění. Ani zápaďácký kamiony s michelinama na střeše na tohle neměly :)

+11/0
24.3.2017 20:54

L51u12d68ě56k 26P12r97o46v71a97z62n71í20k 8353811742405

Oranžová potvora funěla, jako tahač podvalníků. Ale ta naše vojenská olivově zelená, když shodila ponton, tak lítala rychleji než leckterý osobák ;-). Ten parádní pocit z řízení toho monstra mi trošku nahrazoval dvouletou ztrátu svobody...

0/0
26.3.2017 20:33

L69u52c74i63a22n 54P13a43p67a79z23i45a36n 5234887581875

Krásné socialistické auto, které mělo respekt u NATO!

+7/−3
24.3.2017 19:00

J67a44n 13S10e86m20i63k 4364437802699

US Army je pouzivala roku 1991 v poustni bouri

(Dodali je Nemci jako pomoc ze stavu byvale armady NDR)

..takze nejen respekt

+6/0
24.3.2017 21:34

J96a12n 12S95e21m66i58k 4644427652389

...fotky tater 813 z poustni boure u US army pro fajnsmekry:

http://www.armorama.com/modules.php?op=modload&name=SquawkBox&file=index&req=viewtopic&topic_id=97178&page=1

+5/0
24.3.2017 21:35

F57r64a23n58t31i83s11e44k 83C73e23l31i67k46o71v39s82k41y 9219373787

obrazky pekne, akorat s malym detailem-tatru 813 na nich nenajdete

+1/0
25.3.2017 1:53
Foto

K73a43r46e64l 76S27e34i69d63l 8339255310388

Zdá se mi, že je tam 813 tahač zezadu.

0/0
29.3.2017 15:32

F86r47a86n37t88i78s34e98k 95C95e82l79i44k58o48v37s75k32y 9319383597

moc 813 na fotkach v odkazu nevidim

tady alespon nejake

http://img.photobucket.com/albums/v147/s.stransky/2U.jpg

0/0
25.3.2017 2:53

R83a31d76i93m 53P66o75l74á29š49e96k 9106383589339

Nejen USa Army, tehdy si vyžádali podporu našich chemiků, protože naše armáda měla určitý věhlas a ti tam byli s Tatrovkami.

0/0
25.3.2017 10:02

J52a54r52o41s12l79a76v 46N62o83v42á67k 1845410870107

V operaci Pouštní bouře čuměli Američané jako puky i na vzduchem chlazené PV3S. "Véeska" si totiž v průchodnosti terénem nezadá s tankem, kudy projede tank, tudy ona také. A co teprve, když v noci přišel mráz a Ami zaveleli "vypustit chladiče". A ráno pak řešili, kde seženou hektolitr vody do svých obr příšer. Naši měli ve všem, co bylo vodou chlazené nemrznoucí směs a Tatry a PV3S vodu nepotřebovaly. :-)

0/0
16.5.2017 20:36

D92u91š78a13n 25Č19e43č44i22l 1585334761560

Jo, jo tahle Tatra se nedala přehlédnout, a hlavně přeslechnout ten zvuk motoru byl nádherný a hlavně při nastartování dala každému v okolí vědět že to není žádnej drobek. Jo dělali jsme výborné nákladní auta do terénu např. praga V3S ta vyjela úplně všechno. Při pohledu na fotky 813 si vzpomenu na ten její zvuk.

+6/0
24.3.2017 16:36

I84v79a16n 10B25u83b30l78a 3882365785174

Ten motor byl přeplňovaný dvanáctiválec. Stejný byl v motoráčku M 240.0 na železnici. Hrozný žrout nafty a pro dráhu výkon nic moc. Ale zněl pěkně a nic nepotřeboval.

+1/0
24.3.2017 19:39

J84o24s19e21f 97M89i42k40i49n 5143174595554

Nebyl přeplňovaný

0/0
25.3.2017 18:22
Foto

R17o43m21a18n 29K52o55z98e89l 4767146363674

Nebyl přeplňovaný, přeplňované motory měly Tatry až od půlky 80.let. Byl to motor, který vycházel z motoru Tatry 138, jen měl přidané 4 válce, proto měl skoro stejný ječivý zvuk jako Tatra 138.

0/0
26.3.2017 3:05

V69á57c66l30a13v 65M98a94l40ý 3934348334239

Proč by vycházel motor z Tatry 138, s 12v měla Tatra zkušenosti už od roku 1943 v T111, montoval se i za války dokonce jako 18 válec do tanku. Je to stavebnice 4,6,8,12,18.

+1/0
26.3.2017 9:38

R67a90d45i17m 80P72o55l53á17š50e19k 9706693829339

To je pravda, válce a spousta dalších dílů byla na všechny motory, aspoň v 80 letech v době T815, úplně stejná.

Rozdíly byly logicky v klikovce, motorové skříni a potom hlavně v příslušenství motoru, alternátoru, kompresoru podle toho, jaký výkon potřebovalo autro, olejovém hospodářství, pro vojáky a civily díly v jiné barvě, vojáci v khaki, civil v podvozkové tehdy černé....

0/0
29.3.2017 7:19

M17a94r47t15i84n 39B30ř84e73z28i10n50a 8598595760482

Jo jo, Tatra nezná bratra. "Na přechodu pro chodce, Tatra drtí důchodce.Důchodci se v krvi válí, Tatra ale nezahálí.":-)

+3/0
24.3.2017 16:23

J85a84n 15S84e64m62i82k 4944417792249

Mrtvy hroby?

0/0
24.3.2017 16:25

P62e16t57r 59S43v81o74b87o45d56a 9285477834470

"cerny brejle, bila hul, dedek frajer neuhnul" ;-)

+2/0
24.3.2017 22:01

J15i71n87d80ř31i95c92h 39Š12k32o85p63e97k 4675531220515

Nejhezčí Tatra, která se kdy dělala

+1/0
24.3.2017 16:03

M73a15r25e66k 77M25i68c65k68a 3833715414909

Musím uznat, že Tatry jsou fakt pěkný a jsem rád, že se Tatře opět daří. :-)

+11/0
24.3.2017 15:19

F66r46a31n46t58i89š93e24k 20K82o30c33o13u34r73e78k 6830173437329

Tatra to je stroj, úžasné síly zdroj ;-):-)

+2/0
24.3.2017 13:06

J14a54n 42K68o79z36á55k 2296243627211

A hlavně nezapomenout na War Rig z nového Šíleného Maxe - hádejte, na čem je postavený :-)

+4/0
24.3.2017 13:01

J31a96r21o65m48i42r 60F19a62r27e37k 4622313937

815....

+1/0
24.3.2017 13:02

H43o74n90z94a 86T83a76r 3379182854212

http://madmax.wikia.com/wiki/Tatra_T815_%22The_War_Rig%22

0/0
24.3.2017 23:29

Najdete na iDNES.cz