Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Kolos se valil terénem, boural zdi, pálil rakety. Tatra 813 má 50 let

Byl pátek 24. března 1967 a hrdí tatrováci právě dokončili první podvozek Tatry 813 z ověřovací padesátikusové série. Bylo to opravdu vydařené kopřivnické jaro, vždyť se zde začala vyrábět do té doby nejvýkonnější tatra. Když si trošku zapřeháníme, tak v té době jí žádný jiný náklaďák stejné kategorie z celého širého světa nesahal ani po nápravy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J49a52r17o71s75l37a34v 60N87o14v57á46k 1405200200757

Nejlepší je ten závěr: "Armáda ČR se rozloučila s posledními raketomety v roce 2010 a v současné době žádnými zbraňovými systémy této kategorie nedisponuje. "

0/0
16.5.2017 20:27

J28o84z50e27f 87B12e76v14i45l97a92q33u71a 9885419461671

Pekný článok...len mi prišlo trochu smutno z toho, koľko podnikov jednoducho "zaniklo" ...len preto, že mali dočinenia s vojenskou výrobou.:-/

P.S.:Moja najobľúbenejšia Tatrovka bola "kačena" - Tatra 805 v sanitnej úprave pre armádu;-D...lebo mala kachle na tuhé palivo!R^ A to bolo na "cvičáku" k nezaplateniu!!V;-D

0/0
12.4.2017 7:09

J63a30r64o90s89l97a63v 32P33u57m43p66a 6197140751759

Byl jsem na vojně v Klecanech. Dole u Vltavy byl lom. kde se těžil a zpracovával kámen. Z lomu byla cesta do Klecan hodně do kopce a vedla kolem konce kasáren. To kamení vozily Tatry 111 a později Tatry 138. Občas jsme je stopli a svezli nás. Byla to báječná vozidla a ten zvuk s plným nákladem. Na to se nedá zapomenout..

0/0
10.4.2017 13:12

P65e41t78r 78B58a55č47a75v13č36í77k 3443118871979

A kdybyste věděli co to dokázalo s pontony! Rusáci při stavbě mostu na Dunaji čuměli jak vyorané myši!

0/0
5.4.2017 18:35

M71a20r78t75i89n 54O84l38e86š85n93ý 5645536426474

Nádherná mašina – nadčasový tvary![>-]R^

0/0
3.4.2017 18:14

S35t92e27p56a16n 56T62o67t19h 8188819885878

a která... za měl nejhezčí 813... Děda jezdil na 111 a ta byla taky úžasná ;-)

0/0
4.4.2017 7:36
Foto

K62a29r29e31l 44S58e71i55d40l 8389845310808

K tématu, probíranému v diskuzi:

"Tatra chce vzduchem chlazený motor splňující Euro 6, byla by jediná na světě"

https://www.novinky.cz/auto/433809-tatra-chce-vzduchem-chlazeny-motor-splnujici-euro-6-byla-by-jedina-na-svete.html

+1/0
31.3.2017 21:43
Foto

K12a91r91e63l 89S92e42i64d10l 8839275530808

Z článku:

"...Nový agregát by tak splňoval emisní normu Euro 6. Kopřivnická automobilka nabízela vzduchem chlazené naftové motory do emisní normy Euro 5, což byl světový unikát. Žádný jiný výrobce totiž tuto koncepci nenabízel..."

0/0
31.3.2017 21:47

M50a19r52c68e67l 17Š64e95v75č66í66k 9715303931700

Pekný článok, šikovní konštruktéri, veľmi dobré čítanie.

Len sa mi nezdá uvádzaný tlak v pneumatikách (0,8 - 4 bary). U nákladných áut býva tlak v pneumatikách uvádzaný od 5,5 do 9,5 barov.

0/0
27.3.2017 11:36

J91a94n 64F41r35i35d53r70i75c54h 6275888569323

Dneska mívají hlavně vzadu dvoumontáže, tady měla velký balóny, kde je obecne potřeba menší tlak.

+2/0
30.3.2017 18:16

J61i45ř11í 77S62c17h61m12i70d69t 5760653834365

Tak s tímhle jsem jezdil na vojně, převážně jsem vozil na přívěsu tanky T55, na tu dobu to bylo pohodlné vozidlo, posilovače, bufík, perfektní výhled z té výšky, dobrá vychytávka bylo centrální dofukování, takže defekty se řešily vždy až v klidu v kasárnách, akorát to bylo trochu hlučné, ten vzduchem chlazený 12 válec byl vlastně uprostřed kabiny i když se to snažili odhlučnit, tak s nástupcem 815 se to nedalo vůbec srovnat.

+6/0
26.3.2017 22:38
Foto

M34a34r90e69k 97C70e72r14n29y 5848286557

Tatra nezna bratra....R^

+5/0
26.3.2017 12:02

R95a48d76i23m 50P28o18l73á23š31e64k 9936663859189

Buďto z filmových záznamů těch zkoušek zmíněných v článku nebo dodatečně vytvořilo tiskové oddělení Tatrovky výborný propagační film. Je tam vidět podvozek Kolosu jak překonává ony zmíněné překážky a všelijaké kopečky a hromady nebo jak se brodí hlubokou vodou přes běžnou řeku, že je vidět jen hlava a ramena řidiče a trubka sání vzduchu k motoru a potom zdolává běžný říční břeh. Vytvořil itaky i propagační film k osobní tatře 613 nebo k nákladním tatrám 148. A docela dobré, s příslušným , na propagační filmy velice dobrým dějem.

Za socíku je občas pouštěli v kopřivnickém kině a myslím je taky pouštěli ve velkém sále tehdejší správní budovy Tatrovky (dneska správní budova úřadu Kopřivnice) pro veřejnost například učňům a studentům a podobně pro nábory zaměstnanců.

Na youtube jsem je hledal marně, možná jsem ale nepoužil správní klíčová slova.

Dneska mohou být tyto filmy snad v kopřivnickém museu. Doufám, že nejsou zničeny, byla by to velká škoda.

Bohužel po 1968 tito kreativní lid v propagačním oddělení zřejmě nesouhlasili s ruskou okupací a tak toto oddělení rozprášili. Od té doby pak Tatrovka produkovala, aspoň co je mně známo, pouze knižní ročenky a drobné předměty jako odznáčky nebo modely tatrovek.

+1/0
26.3.2017 9:13
Foto

R34o93m63a68n 51K27o45z50e63l 4567896843584

Povedené auto, i když toho hluku motoru museli mít šoféři už po několika hodinách dost. A i posilovač řízení to má, na rozdíl od V3S.

0/0
25.3.2017 10:50

L56u25d26ě58k 17P20r23o35v56a29z58n57í19k 8223131682965

Nebylo to tak hrozný, jako PV3S.

Řídil jsem Tatru813 na vojně, byl to skvělej stroj a ten zvuk motoru - opravdová síla R^;-D

+1/0
26.3.2017 20:29

J13i21ř61í 83S79c35h31m58i14d78t 5130363594925

Hlučné to bylo, když jsem z toho přešel na 815, tak jsem byl nadšený tím tichem;-) a mělo to nejen posilovač řízení, ten byl při řízení dvou náprav nezbytný, protože tohle by neutočil ani vzpěrač, ale i řazení, takže ovládání bylo na tehdejší dobu opravdu luxusní a moderní, jelikož šofér seděl před předním kolem, to bylo oproti T 148 opravdu značný posun vpřed.

0/0
26.3.2017 22:44

P37e33t24r 65B15a48č44a58v74č94í62k 3763738151219

Krásnější kravál motoru neznám! Ani Ferrari blahé paměti.

0/0
5.4.2017 18:38

M41i14c42h80a65l 53F78i32n74s76t89e94r10l13e 7419200983958

Škoda, že se z tak významné automobilky (druhá nejstarší na světě) stala dnes pouhá "montovna speciálních podvozků". Kabiny a motory odebírá od dodavatele a hranaté "monstrum á la drezína" 815-7 designéra nikdy nevidělo. Což je škoda rovněž, protože design byl kdysi jedním hlavních atributů Tatry, díky čemuž byla obdivována celým světem.

+2/−1
25.3.2017 9:15

O36n31d34ř94e56j 96Č30a61p53k45a 6661301123604

Sedmička je dělaná pro vojáky, tvar kabiny je daný tím, aby se na to dobře montoval pancíř. HEMTT je úplně stejná krabice.

+2/0
25.3.2017 22:30

B25o46h71d73a69n 54M93a48r58e10k 5495886257534

Je malý zázrak, že tato malá automobilka přežila. To co jmenujete jako negativa jsou naopak důvody, proč Tatra ještě existuje.

+3/−3
26.3.2017 15:24

M44i55c43h84a63l 79F47i83n86s46t57e44r60l14e 7109420653538

Ano přežila..., ale ne jako automobilka, kterou kdysi hrdě bývala !!!

0/0
26.3.2017 22:40

P74e39t78r 62N40i66v49n53i12c86k71ý 3332544675817

A přežila jo co? Když ne jako automobilka?

0/0
27.3.2017 8:04

M75i27c97h12a80l 66F31i22n41s59t35e26r35l93e 7889480263448

Přežila to..., jako " montovna speciálních podvozků"..., ostuda pro ty, kteří ji zakládali. A aby bylo jasno..., kritika nemíří na současné vlastníky, ale na ty minulé...a minulé... a minulé !!!

+2/0
27.3.2017 23:07

R94a23d84i74m 80P24o75l45á19š77e59k 9216633909899

Dneska automobilka přežije jen pokud dělá desetitisíce vozů a víc ročně .A taky je dokáže prodat. Prostě klasická sériová linková montáž zaměřená na to vyrobit to auto co nejlevněji.

Nebo jako kusová výrobna a montovna zaměřená na co nejlepší vyladění speciálních schopností na míru zákazníkovi.

Všechno, co je mezi tím je nestabilní kočkopes, který může dle situace přecházet v první i druhou variantu, ale taky může při oscilacích mezi první a druhou variantou podcenit předpoklady nezbytné pro dobré fungování firmy v té které variantě a padnout jako firma a značka.

A speciální parametry tatrováckého podvozku právě znemožňují v rozvinutých regionech, jako je Evropa, mít dostatečně velký trh pro první variantu, tam jsou třeba hlavně silniční náklaďáky a na to se klasický tatrovácký podvozek nehodí. A jinde v málo rozvinutých zemích, kde by se výhody tatrováckého podvozku uplatnily, zase nemá Tatrovka dostatečnou obchodní sílu, aby tolik vozů uplatnila, na tom musí, pokud všechno půjde dobře, ještě hezkých pár let pracovat.

0/0
29.3.2017 6:09

M61i83c85h11a39l 83F85i52n26s46t12e15r50l23e 7599230483558

OK, na tom se shodneme. Nicméně tato bývalá automobilka druhá, založená na světě, trpí svojí minulostí, tedy historií - bohatou historií !!! Mně jde o to, aby bylo už konečně přiznáno oficiálně, že statut automobilky ztratila. Ano, montují se zde dnes už konečně i prodejné kousky, ale jen díky pouze jedné ze tří hlavních součástí celkového výrobku, vyráběných zde. Zbytek jsou nemalé součásti nákladního automobilu bohužel do současnosti dodávané jiným nefiremním subjektem (natožto, ne domácím) .

Jinými slovy, pokud se výroba a vývoj (!!!) ztenčí na třetinovou produkci - myšleno pouze podvozky - nejde bohužel již o automobilku v pravém slova smyslu, ale pouze o "montovnu speciálních podvozků" . A opakuji, jde mi pouze jen o to, aby se uváděla přesná terminologie... !!!

0/−1
29.3.2017 22:34

M87i58l53a95n 11N45ě82m35e45c 1575530616296

Doteď si pamatuju, jak mě jako kluka ty oranžový potvory fascinovaly. Nejúžasnější náklaďák, co byl k vidění. Ani zápaďácký kamiony s michelinama na střeše na tohle neměly :)

+11/0
24.3.2017 20:54

L95u43d36ě72k 19P12r46o85v60a19z70n68í37k 8773181352315

Oranžová potvora funěla, jako tahač podvalníků. Ale ta naše vojenská olivově zelená, když shodila ponton, tak lítala rychleji než leckterý osobák ;-). Ten parádní pocit z řízení toho monstra mi trošku nahrazoval dvouletou ztrátu svobody...

0/0
26.3.2017 20:33

L58u64c21i64a74n 41P45a65p82a50z28i14a48n 5384987631275

Krásné socialistické auto, které mělo respekt u NATO!

+7/−3
24.3.2017 19:00

J16a71n 23S49e50m20i12k 4694377492819

US Army je pouzivala roku 1991 v poustni bouri

(Dodali je Nemci jako pomoc ze stavu byvale armady NDR)

..takze nejen respekt

+6/0
24.3.2017 21:34

J37a73n 66S74e98m23i97k 4884507632309

...fotky tater 813 z poustni boure u US army pro fajnsmekry:

http://www.armorama.com/modules.php?op=modload&name=SquawkBox&file=index&req=viewtopic&topic_id=97178&page=1

+5/0
24.3.2017 21:35

F11r89a17n36t61i28s80e21k 79C71e14l20i71k46o21v81s18k53y 9189943477

obrazky pekne, akorat s malym detailem-tatru 813 na nich nenajdete

+1/0
25.3.2017 1:53
Foto

K91a62r37e18l 83S52e14i35d39l 8199235620858

Zdá se mi, že je tam 813 tahač zezadu.

0/0
29.3.2017 15:32

F70r33a42n23t57i83s87e25k 69C20e33l63i94k38o87v41s89k44y 9429683827

moc 813 na fotkach v odkazu nevidim

tady alespon nejake

http://img.photobucket.com/albums/v147/s.stransky/2U.jpg

0/0
25.3.2017 2:53

R19a36d78i27m 77P74o75l85á49š61e89k 9566843759879

Nejen USa Army, tehdy si vyžádali podporu našich chemiků, protože naše armáda měla určitý věhlas a ti tam byli s Tatrovkami.

0/0
25.3.2017 10:02

J48a93r95o33s16l31a32v 52N14o54v88á24k 1265930490747

V operaci Pouštní bouře čuměli Američané jako puky i na vzduchem chlazené PV3S. "Véeska" si totiž v průchodnosti terénem nezadá s tankem, kudy projede tank, tudy ona také. A co teprve, když v noci přišel mráz a Ami zaveleli "vypustit chladiče". A ráno pak řešili, kde seženou hektolitr vody do svých obr příšer. Naši měli ve všem, co bylo vodou chlazené nemrznoucí směs a Tatry a PV3S vodu nepotřebovaly. :-)

0/0
16.5.2017 20:36

D79u93š12a60n 95Č63e95č79i19l 1225394291580

Jo, jo tahle Tatra se nedala přehlédnout, a hlavně přeslechnout ten zvuk motoru byl nádherný a hlavně při nastartování dala každému v okolí vědět že to není žádnej drobek. Jo dělali jsme výborné nákladní auta do terénu např. praga V3S ta vyjela úplně všechno. Při pohledu na fotky 813 si vzpomenu na ten její zvuk.

+6/0
24.3.2017 16:36

I42v16a19n 61B98u91b94l48a 3182615605854

Ten motor byl přeplňovaný dvanáctiválec. Stejný byl v motoráčku M 240.0 na železnici. Hrozný žrout nafty a pro dráhu výkon nic moc. Ale zněl pěkně a nic nepotřeboval.

+1/0
24.3.2017 19:39

J83o73s71e87f 59M59i91k10i86n 5193624815244

Nebyl přeplňovaný

0/0
25.3.2017 18:22
Foto

R90o84m97a25n 24K93o91z12e92l 4717486783624

Nebyl přeplňovaný, přeplňované motory měly Tatry až od půlky 80.let. Byl to motor, který vycházel z motoru Tatry 138, jen měl přidané 4 válce, proto měl skoro stejný ječivý zvuk jako Tatra 138.

0/0
26.3.2017 3:05

V26á11c53l35a71v 41M51a73l22ý 3884338904599

Proč by vycházel motor z Tatry 138, s 12v měla Tatra zkušenosti už od roku 1943 v T111, montoval se i za války dokonce jako 18 válec do tanku. Je to stavebnice 4,6,8,12,18.

+1/0
26.3.2017 9:38

R61a47d29i70m 32P52o36l47á18š17e96k 9336923679689

To je pravda, válce a spousta dalších dílů byla na všechny motory, aspoň v 80 letech v době T815, úplně stejná.

Rozdíly byly logicky v klikovce, motorové skříni a potom hlavně v příslušenství motoru, alternátoru, kompresoru podle toho, jaký výkon potřebovalo autro, olejovém hospodářství, pro vojáky a civily díly v jiné barvě, vojáci v khaki, civil v podvozkové tehdy černé....

0/0
29.3.2017 7:19

M83a89r12t33i19n 96B42ř89e55z60i47n31a 8408495770952

Jo jo, Tatra nezná bratra. "Na přechodu pro chodce, Tatra drtí důchodce.Důchodci se v krvi válí, Tatra ale nezahálí.":-)

+3/0
24.3.2017 16:23

J74a33n 64S41e53m82i32k 4484947522249

Mrtvy hroby?

0/0
24.3.2017 16:25

P18e93t56r 12S77v72o81b89o31d85a 9985817624290

"cerny brejle, bila hul, dedek frajer neuhnul" ;-)

+2/0
24.3.2017 22:01

J57i73n19d84ř31i94c97h 39Š20k31o98p38e36k 4255111670635

Nejhezčí Tatra, která se kdy dělala

+1/0
24.3.2017 16:03

M38a65r81e33k 94M97i58c68k57a 3583585554199

Musím uznat, že Tatry jsou fakt pěkný a jsem rád, že se Tatře opět daří. :-)

+11/0
24.3.2017 15:19

F75r50a12n21t95i18š22e63k 72K57o26c77o82u35r12e49k 6460663887639

Tatra to je stroj, úžasné síly zdroj ;-):-)

+2/0
24.3.2017 13:06

J32a69n 26K79o94z61á75k 2606253727461

A hlavně nezapomenout na War Rig z nového Šíleného Maxe - hádejte, na čem je postavený :-)

+4/0
24.3.2017 13:01

J48a83r11o55m57i36r 24F28a91r55e98k 4642183647

815....

+1/0
24.3.2017 13:02

H55o21n71z55a 28T21a91r 3699912864152

http://madmax.wikia.com/wiki/Tatra_T815_%22The_War_Rig%22

0/0
24.3.2017 23:29







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.