Diskuse k článku

Tatra táhla Ruslana plného tater. Příběh unikátního letištního siláka

Ruzyňské letiště letos slaví 80 let od svého otevření. Pokud mluvíme o technice, tak na letišti nepotkáme pouze letadla, ale také techniku pozemní. Mezi nejzajímavější kategorii automobilní techniky patří speciální letištní tahače. Jedním z nich byla i Tatra 815 TPL.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P62a38t62r69i29k 47E46g95e98r 2858700199741

Trochu zvláštní pozvánka do muzea v Moravskoslezském kraji to by se více hodilo k výročí letiště Mošnov. Raději pojedu do Kbel se podívat kde je také letecké muzeum a bezplatné vstupné.

0/−1
13.5.2017 19:50
Foto

J53i31ř54í 21D19v74o20ř90á52k 5435149340698

Jen pro úplnost.Tak na rovném asfaltu není problém pro normálního chlapa utlačit 8.tunový náklaďák.Ruslan větší váha, větší kola, menší valivý odpor.Není to za tak zvláštní, unikátní.

0/−1
9.5.2017 18:24

M56i54l24o96s88l65a12v 30P88r64o31c23h68a23z75k68a 7264938376918

Ano Jirko, vůbec by to nikoho nenapadlo, že na rovné betonové ploše (asfalt máš na silnicích, pro úplnost) je to lehčí, než v trávě do kopce, vlastně tam mohli dát tebe s lasem a mohl jsi to tam přetahovat.

+8/0
10.5.2017 13:36

M44i86c11h64a71l 19N44a50j63m19a93n 7589443596900

Jen pro úplnost, druhý český výrobce náklaďáků měl podobný LIAZ TSL - také nízký,ale nebyl určený pro tak těžká letadla.

+3/0
9.5.2017 11:01

A90r81n11o96š15t 16P54á64t66e33k 4977496605437

Kde je pan Tau? :)

0/0
9.5.2017 10:53

J31a35n 48K76a41l34a68b53z58a 6342791308609

Jo, to ještě bylo Československo, skutečná průmyslová země, schopna vyvíjet a produkovat vysoce kvalitní vlastní výrobky.....

A dnes? Bez dovozu všeho bychom pomřeli hladem.....

+10/−16
9.5.2017 10:32

M66i78c69h72a77l 19N32a84j86m24a96n 7329853896320

Jo jo, proto se před rokem 89 dovážely ze západu za těžké prachy tahače FAUN pro těžké náklady :-P.

+10/−2
9.5.2017 10:37

R43o41m73a68n 83P17o41l83á55č80e12k 5346319465

To je otázka. Když se podíváte co všechno jsme byli schopni vyrobit tak si myslím, že Honza má pravdu...

I ČKD dokázalo vyrobit super stroje. Viz souprava metra R1 a nebo nástupci tramvají T3... Karosa zase dokázala udělat výborný kloubový autobus...

Jenom to shořelo, že nebyl prostor to dohnat do sériové výroby kvůli závazkům, které byly naslibované a taky materiálu...

+3/0
9.5.2017 10:57

V32o76k27o83u55n 86V84l95a59d29i40m37i57r 8432208509538

Ano, na ceskoslovenske pomery to byly super stroje. Ovsem za temi zapadnimi ponekud pokulhavaly. V osmdesatych letech se zu po zapadoevropskejch metropolich prohanely nizkopodlazni tramvaje i autobusy. Ty autobusy nekourily jako ty karosy a olej z nich take netekl.

+4/−2
9.5.2017 12:43

A55d44a46m 19Ž26í59d20e46k 8525352935243

To je sice pravda, ale to vše je problém motoru, ne smutného vozu

0/0
9.5.2017 13:19

R90o75m83a11n 47K63r47a79t48o39c12h46v47í81l 6546387556594

Motor byl také český.

0/0
9.5.2017 16:03

J96i72ř14í 37E55r89b83e37n 1163264166477

V osmdesátých letech jsem v SRN neměl tu čest vidět nízkopodlažní MHD stroje ani náhodou. Jezdily tam podivné mercedesy a MANy, proti kterým byly Karosy řady Š11 i 730 designérskými skvosty. Dálkové SETRY taky nezapřely svůj původ v 60. a 70. letech.

Mimochodem když Karosu kupoval Renault, chtěli Frantíci okamžitě zrušit výrobu 730 a místo ní montovat obstarožní francouzské typy s motorem pod podlahou. Dalo hodně práce jim to vymluvit.

+8/−1
9.5.2017 17:07

J12a61n 89V80a67l53o55u36c20h 6792727708150

Nástupci tramvají T3? I když prototypy T5 vyjely r. 1972, o 10 let později musel být zrušen zákaz pořizování nových T3 (vydaný 1976 kvůli nehospodárné elektrovýzbroji), sériově byl typ KT8 (protože soudruzi "prozíravě" začali nejsložitějším typem) dodáván od r. 1989 (přičemž slovník mechaniků oněch "šťastných" DP, kteří je zprovozňovali, je nepublikovatelný) a krátká verze T6 chodila od r. 1994 ("pouhých" 22 let po té, co prototyp zamýšleného následovníka T3 poprvé vyjel), tedy v době, kdy už "zaostalý západ" běžně produkoval nízkopodlažní vozy, pčičemž Praha se T6 už masově zbavuje...

0/0
9.5.2017 17:53
Foto

J26i41ř10í 70D44v15o81ř89á92k 5375319200628

Co jsme dokázaly vyrobit ? Třeba v segmentu nákladních a i osobních aut, motorek jsme stále těžily s padesátých let. A ve velké části to mělo základ v předválečných, možná válečných konstrukcích.Před válkou se tady vyráběly náklaďáky, které měly třeba mechanické centrální mazání, brzdové samostavy,..... . A podívej se třeba na licenčně vyráběnou Avii. Na přední nápravě spousty maznic, na brzdách ruční excentry. Před každou technickou totální generálka minimálně přední nápravy, brzd,.........

+2/0
9.5.2017 18:33

P29e93t26r 20N57ě30m73e10č37e50k 1552654232103

Jane Koblazo, vzal jste si léky?

+2/−6
9.5.2017 11:41

J81a29n 49K27a98l43a32b39z58a 6832651708209

No od Vás to sedí;-D, ani neumíte opsat přímení;-DR^. To chce klid

+7/−2
9.5.2017 11:49

J34i56n18d33ř68i70c15h 33M61i19t98t31e52r 6964145871896

To nedává smysl, co píšete . Když něco chcete dovážet, musíte platit v konvertibilní měně. Abyste ji získal, musíte i něco vyvážet jinak to nejde. A tvrdá měna byla za komoušů největší problém. Za ty šunty co vyráběli ji na Západě nezískali. Proto tady nic z dovozu nebyl , ani léky. Takže se vzpamatujte.

+5/−1
9.5.2017 13:35

T53o15m31á14š 98V70l53a20s31á75k 4404899459426

Fotka č.5 je super. Takové správné retro.

0/0
9.5.2017 10:12

M53a85r19e48k 53K29l26u86f93a 3188764304196

Vzpomínám si, že při uvedení tohoto tahače vyšel o TPL článek v časopisu Motor a tam se psalo, že vzhledem k okolnostem (nasazení TPL právě při příletu Ruslana), byl ten první tahač pokřtěn symbolicky jménem Ludmila. Dokonce takový byl i titul toho článku = Ruslan a Ludmila. To jen pro doplnění, v článku jsem to nenašel.

+6/0
9.5.2017 8:53

J49i94ř56í 45E28r51b67e40n 1603494166347

Tenhle titulek si taky pamatuju.

+1/0
9.5.2017 9:34

D85a63n23i47e93l 73K43r26o76n55e44r 7424574606677

Dodejme, ze ta Tatra s tim byla schopna jet pouze rovne. Zpocatku mel Ruslan po pristani vyosena kola a kdyz do toho Tatru zaprahli, zacaly se ji na betonu protacet kola...Tak vzali druhy tahac, Ruslan popotahli, aby srovnali kola, a az pak ho ta Tatra tahla sama.

+2/0
9.5.2017 8:44

Z72d66e20n23ě37k 78H60r14u24b73ý 5405228471766

Že to utáhne 400 tun mě nepřekvapuje, ale že to vydrží ta přední noha jo. Když jsem byl kluk, tak u mých modelů se přední podvozková noha vždycky ulomila jako první ;-)

+22/0
9.5.2017 8:24

R12o92m46a13n 24K66r64a13t49o98c43h43v13í41l 6936597236874

Chápu....

0/0
9.5.2017 8:47

P67e82t93r 73P49r36u77s 7547345589972

To chtelo slabsiho anglicaka na tahani.

+2/0
9.5.2017 10:41

J72a63n 61M94a48l74ý 1615979394438

To je tím, že jste měl špatný přistávací úhel. Znám to ze svých dětských let.

+2/0
9.5.2017 10:41

L92u13k69á26š 20B78a93j74g29a20r 3633594518532

Super článek :)

0/0
9.5.2017 7:49

V64á82c37l53a20v 34H68o42s15c15h 8756448812471

A co se používá teď?

+4/0
9.5.2017 6:26

R64o66m41a61n 83K54r73a79t34o56c39h56v83í79l 6156487436224

Speciální letištní tahače.

0/0
9.5.2017 7:07

T22o17m40á65š 46H18r87u14b73ý 6602965635507

Jaké?

0/0
9.5.2017 7:10

R74o96m55a20n 61K77r12a75t96o79c84h57v80í23l 6636507886364

http://www.planes.cz/cs/photo/1221150/a380-861-a6-eoq-emirates-uae-ek-praha-ruzyne-prg-lkpr

+1/0
9.5.2017 8:46

O66n70d62ř32e73j 17Č97a29p33k72a 6791791233824

S tyčí tenhle http://www.planes.cz/cs/photo/1038325/b747-409f-scd-b-18715-china-airlines-cal-ci-praha-ruzyne-prg-lkpr

Bez tyče tenhle http://www.planes.cz/cs/photo/1078672/a320-214-ec-hdn-iberia-ibe-ib-praha-ruzyne-prg-lkpr

S tím bez tyče se líp pracuje, je lehčí (jako zátěž využívá přímo to letadlo, žádné závaží vozit nemusí) a vytlačení je rychlejší. Ale zvládne jen běžně používaná letadla. Tahač s tyčí pohne s čímkoliv, včetně různých nákladních speciálů se zdvojeným příďovým podvozkem nebo třeba B-52. Maximálně je potřeba dovézt spojovací tyč pro to konkrétní letadlo.

+1/0
9.5.2017 13:13

M69i16c63h58a37l 68N52a69j40m46a24n 7379553176640

Tažení na tyči se v Praze na letišti využívá minimálně. Nyní se používají tahače, které se upínají přímo za přední podvozek letadla. V praze využívají převážně tahače Douglas Tugmaster, pro malá letadla pak traktory a téměř sériové silniční tahače.

+2/0
9.5.2017 7:11

J93a34k62u84b 33Š39a91f86a51n33d48a 7215417541391

No tak ta tyč se také upíná přímo na přední podvozek....

Nové tahače mají vzadu nezávislá kola, celý podvozek je rozdvojen. Najede k přednímu kolu letadla tak, že se kola letadla nacházejí mezi koly tahače (jak podélně tak příčně) a tahač pomocí hydrauliky přední podvozek zvedne. Letadlo tak vlastně tahá přímo za kola (pneumatiky).

0/0
9.5.2017 9:41

Z94d27e65n11ě87k 74W59e14r23n29h83a95r40t 6267175452618

No a hlavně se tím výrazně zlepší trakce, to letadlo částečně zatěžuje kola tahače a ten tedy může být výrazně lehčí.

0/0
9.5.2017 10:07

M89i64c39h47a26l 93N89a52j76m28a21n 7349883566200

Neví mza co jiného by jste chtěl letadlo tahat, než za přední podvozek....

Tahače letadel se dělí na dvě skupiny 1. tahače ojové (používají právě k tažení tyč) 2. tahače bezojové (přímos e připojují na přední podvozek letadla, případně pod něj i částečně zajíždějí).

0/0
9.5.2017 10:19

P25a10v50e96l 71J53e29ř88á44b29e49k 7641492434617

A ještě tahače burlaci.

I když tento model je již historický, byl především u řek, kde nebyl zpevněný břeh.

+2/0
9.5.2017 14:09

J70a44k86u85b 31Š76a25f91a78n32d75a 7585207551471

Napsal jste: "Nyní se používají tahače, které se upínají přímo za přední podvozek letadla."

A za co se asi dříve tahala letadla (s pomocí oje) než že se (pomocí oje) upnula k přednímu podvozku?

Jinak ono se vlastně o upnutí nejedná, ten přední podvozek tam leží vlastní vahou.

0/0
9.5.2017 15:22

V79á34c72l72a80v 39P74o20u73s18t69k74a 3930271762

http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1170433294-auto-moto-revue/214562220500009/obsah/419656-tahace-na-letisti

http://technet.idnes.cz/stroje-na-letisti-0mi-/tec_technika.aspx?c=A131119_152319_tec_technika_sit

+1/0
9.5.2017 7:41

J39i50ř18í 24E57r76b47e12n 1353434106187

Jo, taky tam mohlo být napsáno, čím byly nahrazeny. :-)

Jinak pěkný a zajímavý článek.

+2/0
9.5.2017 9:36

Najdete na iDNES.cz