Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Tatra táhla Ruslana plného tater. Příběh unikátního letištního siláka

Ruzyňské letiště letos slaví 80 let od svého otevření. Pokud mluvíme o technice, tak na letišti nepotkáme pouze letadla, ale také techniku pozemní. Mezi nejzajímavější kategorii automobilní techniky patří speciální letištní tahače. Jedním z nich byla i Tatra 815 TPL.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P78a23t29r38i83k 46E78g81e65r 2518400939391

Trochu zvláštní pozvánka do muzea v Moravskoslezském kraji to by se více hodilo k výročí letiště Mošnov. Raději pojedu do Kbel se podívat kde je také letecké muzeum a bezplatné vstupné.

0/−1
13.5.2017 19:50
Foto

J54i52ř96í 78D65v60o20ř16á61k 5745859870828

Jen pro úplnost.Tak na rovném asfaltu není problém pro normálního chlapa utlačit 8.tunový náklaďák.Ruslan větší váha, větší kola, menší valivý odpor.Není to za tak zvláštní, unikátní.

0/−1
9.5.2017 18:24

M67i25l90o45s79l95a71v 62P30r45o44c59h49a57z70k59a 7744568826218

Ano Jirko, vůbec by to nikoho nenapadlo, že na rovné betonové ploše (asfalt máš na silnicích, pro úplnost) je to lehčí, než v trávě do kopce, vlastně tam mohli dát tebe s lasem a mohl jsi to tam přetahovat.

+8/0
10.5.2017 13:36

M63i33c57h60a58l 90N10a31j74m72a61n 7549523946620

Jen pro úplnost, druhý český výrobce náklaďáků měl podobný LIAZ TSL - také nízký,ale nebyl určený pro tak těžká letadla.

+3/0
9.5.2017 11:01

A20r65n74o16š60t 97P66á90t31e61k 4447166215617

Kde je pan Tau? :)

0/0
9.5.2017 10:53

J45a11n 10K38a14l70a14b91z42a 6842301148719

Jo, to ještě bylo Československo, skutečná průmyslová země, schopna vyvíjet a produkovat vysoce kvalitní vlastní výrobky.....

A dnes? Bez dovozu všeho bychom pomřeli hladem.....

+10/−16
9.5.2017 10:32

M41i55c72h81a15l 95N62a18j49m18a81n 7769593646650

Jo jo, proto se před rokem 89 dovážely ze západu za těžké prachy tahače FAUN pro těžké náklady :-P.

+10/−2
9.5.2017 10:37

R66o38m96a55n 93P19o22l36á59č53e23k 5896909165

To je otázka. Když se podíváte co všechno jsme byli schopni vyrobit tak si myslím, že Honza má pravdu...

I ČKD dokázalo vyrobit super stroje. Viz souprava metra R1 a nebo nástupci tramvají T3... Karosa zase dokázala udělat výborný kloubový autobus...

Jenom to shořelo, že nebyl prostor to dohnat do sériové výroby kvůli závazkům, které byly naslibované a taky materiálu...

+3/0
9.5.2017 10:57

V73o41k30o39u93n 93V59l75a87d61i10m24i98r 8362618909558

Ano, na ceskoslovenske pomery to byly super stroje. Ovsem za temi zapadnimi ponekud pokulhavaly. V osmdesatych letech se zu po zapadoevropskejch metropolich prohanely nizkopodlazni tramvaje i autobusy. Ty autobusy nekourily jako ty karosy a olej z nich take netekl.

+4/−2
9.5.2017 12:43

A37d21a49m 35Ž75í56d33e58k 8775312435453

To je sice pravda, ale to vše je problém motoru, ne smutného vozu

0/0
9.5.2017 13:19

R32o60m81a71n 26K43r44a50t56o29c70h70v16í61l 6186927926934

Motor byl také český.

0/0
9.5.2017 16:03

J22i98ř97í 61E67r62b79e66n 1473654736167

V osmdesátých letech jsem v SRN neměl tu čest vidět nízkopodlažní MHD stroje ani náhodou. Jezdily tam podivné mercedesy a MANy, proti kterým byly Karosy řady Š11 i 730 designérskými skvosty. Dálkové SETRY taky nezapřely svůj původ v 60. a 70. letech.

Mimochodem když Karosu kupoval Renault, chtěli Frantíci okamžitě zrušit výrobu 730 a místo ní montovat obstarožní francouzské typy s motorem pod podlahou. Dalo hodně práce jim to vymluvit.

+8/−1
9.5.2017 17:07

J44a26n 37V42a52l39o48u41c36h 6202287568140

Nástupci tramvají T3? I když prototypy T5 vyjely r. 1972, o 10 let později musel být zrušen zákaz pořizování nových T3 (vydaný 1976 kvůli nehospodárné elektrovýzbroji), sériově byl typ KT8 (protože soudruzi "prozíravě" začali nejsložitějším typem) dodáván od r. 1989 (přičemž slovník mechaniků oněch "šťastných" DP, kteří je zprovozňovali, je nepublikovatelný) a krátká verze T6 chodila od r. 1994 ("pouhých" 22 let po té, co prototyp zamýšleného následovníka T3 poprvé vyjel), tedy v době, kdy už "zaostalý západ" běžně produkoval nízkopodlažní vozy, pčičemž Praha se T6 už masově zbavuje...

0/0
9.5.2017 17:53
Foto

J79i90ř77í 64D68v93o24ř64á84k 5375309450338

Co jsme dokázaly vyrobit ? Třeba v segmentu nákladních a i osobních aut, motorek jsme stále těžily s padesátých let. A ve velké části to mělo základ v předválečných, možná válečných konstrukcích.Před válkou se tady vyráběly náklaďáky, které měly třeba mechanické centrální mazání, brzdové samostavy,..... . A podívej se třeba na licenčně vyráběnou Avii. Na přední nápravě spousty maznic, na brzdách ruční excentry. Před každou technickou totální generálka minimálně přední nápravy, brzd,.........

+2/0
9.5.2017 18:33

P98e24t19r 45N76ě96m84e82č23e35k 1542774292643

Jane Koblazo, vzal jste si léky?

+2/−6
9.5.2017 11:41

J62a53n 61K84a88l79a15b62z81a 6882871828959

No od Vás to sedí;-D, ani neumíte opsat přímení;-DR^. To chce klid

+7/−2
9.5.2017 11:49

J78i90n79d41ř10i21c16h 16M49i27t27t73e51r 6594295961766

To nedává smysl, co píšete . Když něco chcete dovážet, musíte platit v konvertibilní měně. Abyste ji získal, musíte i něco vyvážet jinak to nejde. A tvrdá měna byla za komoušů největší problém. Za ty šunty co vyráběli ji na Západě nezískali. Proto tady nic z dovozu nebyl , ani léky. Takže se vzpamatujte.

+5/−1
9.5.2017 13:35

T51o19m89á74š 58V11l40a74s44á56k 4534939609366

Fotka č.5 je super. Takové správné retro.

0/0
9.5.2017 10:12

M56a87r24e88k 13K31l54u23f76a 3188584564146

Vzpomínám si, že při uvedení tohoto tahače vyšel o TPL článek v časopisu Motor a tam se psalo, že vzhledem k okolnostem (nasazení TPL právě při příletu Ruslana), byl ten první tahač pokřtěn symbolicky jménem Ludmila. Dokonce takový byl i titul toho článku = Ruslan a Ludmila. To jen pro doplnění, v článku jsem to nenašel.

+6/0
9.5.2017 8:53

J44i67ř24í 38E55r43b83e21n 1453724156147

Tenhle titulek si taky pamatuju.

+1/0
9.5.2017 9:34

D41a78n11i35e75l 59K61r55o65n89e27r 7624444406927

Dodejme, ze ta Tatra s tim byla schopna jet pouze rovne. Zpocatku mel Ruslan po pristani vyosena kola a kdyz do toho Tatru zaprahli, zacaly se ji na betonu protacet kola...Tak vzali druhy tahac, Ruslan popotahli, aby srovnali kola, a az pak ho ta Tatra tahla sama.

+2/0
9.5.2017 8:44

Z55d96e95n22ě65k 10H54r36u40b76ý 5415258471276

Že to utáhne 400 tun mě nepřekvapuje, ale že to vydrží ta přední noha jo. Když jsem byl kluk, tak u mých modelů se přední podvozková noha vždycky ulomila jako první ;-)

+22/0
9.5.2017 8:24

R51o44m51a50n 82K98r88a75t22o51c41h97v93í57l 6776767956744

Chápu....

0/0
9.5.2017 8:47

P20e12t90r 65P48r75u91s 7477405339742

To chtelo slabsiho anglicaka na tahani.

+2/0
9.5.2017 10:41

J94a98n 27M46a17l48ý 1475829204938

To je tím, že jste měl špatný přistávací úhel. Znám to ze svých dětských let.

+2/0
9.5.2017 10:41

L56u93k65á30š 83B70a33j12g59a77r 3623984458492

Super článek :)

0/0
9.5.2017 7:49

V37á25c60l77a13v 73H90o60s58c52h 8476568422801

A co se používá teď?

+4/0
9.5.2017 6:26

R57o50m39a39n 23K64r26a55t96o10c28h91v30í23l 6386737956424

Speciální letištní tahače.

0/0
9.5.2017 7:07

T98o81m95á79š 33H85r14u17b29ý 6652425165767

Jaké?

0/0
9.5.2017 7:10

R46o24m90a31n 12K37r32a69t32o84c21h68v63í77l 6836817696474

http://www.planes.cz/cs/photo/1221150/a380-861-a6-eoq-emirates-uae-ek-praha-ruzyne-prg-lkpr

+1/0
9.5.2017 8:46

O29n78d50ř24e43j 98Č60a70p16k52a 6181571963894

S tyčí tenhle http://www.planes.cz/cs/photo/1038325/b747-409f-scd-b-18715-china-airlines-cal-ci-praha-ruzyne-prg-lkpr

Bez tyče tenhle http://www.planes.cz/cs/photo/1078672/a320-214-ec-hdn-iberia-ibe-ib-praha-ruzyne-prg-lkpr

S tím bez tyče se líp pracuje, je lehčí (jako zátěž využívá přímo to letadlo, žádné závaží vozit nemusí) a vytlačení je rychlejší. Ale zvládne jen běžně používaná letadla. Tahač s tyčí pohne s čímkoliv, včetně různých nákladních speciálů se zdvojeným příďovým podvozkem nebo třeba B-52. Maximálně je potřeba dovézt spojovací tyč pro to konkrétní letadlo.

+1/0
9.5.2017 13:13

M63i92c50h54a16l 32N17a70j68m19a38n 7589203676630

Tažení na tyči se v Praze na letišti využívá minimálně. Nyní se používají tahače, které se upínají přímo za přední podvozek letadla. V praze využívají převážně tahače Douglas Tugmaster, pro malá letadla pak traktory a téměř sériové silniční tahače.

+2/0
9.5.2017 7:11

J32a36k32u46b 94Š93a86f97a95n98d56a 7315507651261

No tak ta tyč se také upíná přímo na přední podvozek....

Nové tahače mají vzadu nezávislá kola, celý podvozek je rozdvojen. Najede k přednímu kolu letadla tak, že se kola letadla nacházejí mezi koly tahače (jak podélně tak příčně) a tahač pomocí hydrauliky přední podvozek zvedne. Letadlo tak vlastně tahá přímo za kola (pneumatiky).

0/0
9.5.2017 9:41

Z27d23e37n24ě78k 98W83e43r36n62h24a21r17t 6807145142498

No a hlavně se tím výrazně zlepší trakce, to letadlo částečně zatěžuje kola tahače a ten tedy může být výrazně lehčí.

0/0
9.5.2017 10:07

M50i12c51h29a81l 34N59a93j68m16a51n 7589163756840

Neví mza co jiného by jste chtěl letadlo tahat, než za přední podvozek....

Tahače letadel se dělí na dvě skupiny 1. tahače ojové (používají právě k tažení tyč) 2. tahače bezojové (přímos e připojují na přední podvozek letadla, případně pod něj i částečně zajíždějí).

0/0
9.5.2017 10:19

P30a12v91e21l 45J82e53ř83á32b52e88k 7201412794757

A ještě tahače burlaci.

I když tento model je již historický, byl především u řek, kde nebyl zpevněný břeh.

+2/0
9.5.2017 14:09

J90a24k93u51b 81Š10a63f73a96n41d12a 7635847391771

Napsal jste: "Nyní se používají tahače, které se upínají přímo za přední podvozek letadla."

A za co se asi dříve tahala letadla (s pomocí oje) než že se (pomocí oje) upnula k přednímu podvozku?

Jinak ono se vlastně o upnutí nejedná, ten přední podvozek tam leží vlastní vahou.

0/0
9.5.2017 15:22

V90á76c55l48a35v 85P77o22u92s13t66k57a 3670951382

http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1170433294-auto-moto-revue/214562220500009/obsah/419656-tahace-na-letisti

http://technet.idnes.cz/stroje-na-letisti-0mi-/tec_technika.aspx?c=A131119_152319_tec_technika_sit

+1/0
9.5.2017 7:41

J45i49ř61í 88E39r60b43e22n 1333124306477

Jo, taky tam mohlo být napsáno, čím byly nahrazeny. :-)

Jinak pěkný a zajímavý článek.

+2/0
9.5.2017 9:36



Najdete na iDNES.cz