Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Tatra táhla Ruslana plného tater. Příběh unikátního letištního siláka

Ruzyňské letiště letos slaví 80 let od svého otevření. Pokud mluvíme o technice, tak na letišti nepotkáme pouze letadla, ale také techniku pozemní. Mezi nejzajímavější kategorii automobilní techniky patří speciální letištní tahače. Jedním z nich byla i Tatra 815 TPL.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P87a31t34r89i72k 85E84g60e80r 2658890669951

Trochu zvláštní pozvánka do muzea v Moravskoslezském kraji to by se více hodilo k výročí letiště Mošnov. Raději pojedu do Kbel se podívat kde je také letecké muzeum a bezplatné vstupné.

0/−1
13.5.2017 19:50
Foto

J83i28ř94í 84D35v33o68ř45á24k 5835799550988

Jen pro úplnost.Tak na rovném asfaltu není problém pro normálního chlapa utlačit 8.tunový náklaďák.Ruslan větší váha, větší kola, menší valivý odpor.Není to za tak zvláštní, unikátní.

0/−1
9.5.2017 18:24

M52i32l25o49s61l74a74v 63P31r54o62c93h30a82z76k37a 7904438306568

Ano Jirko, vůbec by to nikoho nenapadlo, že na rovné betonové ploše (asfalt máš na silnicích, pro úplnost) je to lehčí, než v trávě do kopce, vlastně tam mohli dát tebe s lasem a mohl jsi to tam přetahovat.

+8/0
10.5.2017 13:36
Foto

M95i53c65h35a23l 14N83a32j40m73a47n 7539443726430

Jen pro úplnost, druhý český výrobce náklaďáků měl podobný LIAZ TSL - také nízký,ale nebyl určený pro tak těžká letadla.

+3/0
9.5.2017 11:01

A62r44n40o13š25t 90P42á61t73e41k 4907156505917

Kde je pan Tau? :)

0/0
9.5.2017 10:53

J18a33n 49K59a97l13a98b65z89a 6352561898529

Jo, to ještě bylo Československo, skutečná průmyslová země, schopna vyvíjet a produkovat vysoce kvalitní vlastní výrobky.....

A dnes? Bez dovozu všeho bychom pomřeli hladem.....

+10/−16
9.5.2017 10:32
Foto

M32i57c17h18a58l 56N49a24j91m59a40n 7149653626900

Jo jo, proto se před rokem 89 dovážely ze západu za těžké prachy tahače FAUN pro těžké náklady :-P.

+10/−2
9.5.2017 10:37

R91o93m32a98n 43P40o32l49á96č93e45k 5696439955

To je otázka. Když se podíváte co všechno jsme byli schopni vyrobit tak si myslím, že Honza má pravdu...

I ČKD dokázalo vyrobit super stroje. Viz souprava metra R1 a nebo nástupci tramvají T3... Karosa zase dokázala udělat výborný kloubový autobus...

Jenom to shořelo, že nebyl prostor to dohnat do sériové výroby kvůli závazkům, které byly naslibované a taky materiálu...

+3/0
9.5.2017 10:57

V54o15k56o35u48n 19V14l66a32d41i57m10i77r 8252738199548

Ano, na ceskoslovenske pomery to byly super stroje. Ovsem za temi zapadnimi ponekud pokulhavaly. V osmdesatych letech se zu po zapadoevropskejch metropolich prohanely nizkopodlazni tramvaje i autobusy. Ty autobusy nekourily jako ty karosy a olej z nich take netekl.

+4/−2
9.5.2017 12:43

A42d49a18m 73Ž95í12d56e55k 8225102185193

To je sice pravda, ale to vše je problém motoru, ne smutného vozu

0/0
9.5.2017 13:19

R24o23m86a15n 27K47r53a82t78o27c53h85v34í70l 6906507426614

Motor byl také český.

0/0
9.5.2017 16:03

J16i74ř87í 48E13r29b35e32n 1583134986787

V osmdesátých letech jsem v SRN neměl tu čest vidět nízkopodlažní MHD stroje ani náhodou. Jezdily tam podivné mercedesy a MANy, proti kterým byly Karosy řady Š11 i 730 designérskými skvosty. Dálkové SETRY taky nezapřely svůj původ v 60. a 70. letech.

Mimochodem když Karosu kupoval Renault, chtěli Frantíci okamžitě zrušit výrobu 730 a místo ní montovat obstarožní francouzské typy s motorem pod podlahou. Dalo hodně práce jim to vymluvit.

+8/−1
9.5.2017 17:07

J35a19n 95V57a18l27o70u94c59h 6772307358740

Nástupci tramvají T3? I když prototypy T5 vyjely r. 1972, o 10 let později musel být zrušen zákaz pořizování nových T3 (vydaný 1976 kvůli nehospodárné elektrovýzbroji), sériově byl typ KT8 (protože soudruzi "prozíravě" začali nejsložitějším typem) dodáván od r. 1989 (přičemž slovník mechaniků oněch "šťastných" DP, kteří je zprovozňovali, je nepublikovatelný) a krátká verze T6 chodila od r. 1994 ("pouhých" 22 let po té, co prototyp zamýšleného následovníka T3 poprvé vyjel), tedy v době, kdy už "zaostalý západ" běžně produkoval nízkopodlažní vozy, pčičemž Praha se T6 už masově zbavuje...

0/0
9.5.2017 17:53
Foto

J25i95ř31í 48D34v21o15ř23á59k 5925429300748

Co jsme dokázaly vyrobit ? Třeba v segmentu nákladních a i osobních aut, motorek jsme stále těžily s padesátých let. A ve velké části to mělo základ v předválečných, možná válečných konstrukcích.Před válkou se tady vyráběly náklaďáky, které měly třeba mechanické centrální mazání, brzdové samostavy,..... . A podívej se třeba na licenčně vyráběnou Avii. Na přední nápravě spousty maznic, na brzdách ruční excentry. Před každou technickou totální generálka minimálně přední nápravy, brzd,.........

+2/0
9.5.2017 18:33

P20e66t79r 94N88ě50m82e10č90e44k 1892764612723

Jane Koblazo, vzal jste si léky?

+2/−6
9.5.2017 11:41

J79a47n 11K38a54l61a73b86z32a 6132821338919

No od Vás to sedí;-D, ani neumíte opsat přímení;-DR^. To chce klid

+7/−2
9.5.2017 11:49

J93i65n75d25ř63i36c43h 17M13i24t64t88e78r 6514745331616

To nedává smysl, co píšete . Když něco chcete dovážet, musíte platit v konvertibilní měně. Abyste ji získal, musíte i něco vyvážet jinak to nejde. A tvrdá měna byla za komoušů největší problém. Za ty šunty co vyráběli ji na Západě nezískali. Proto tady nic z dovozu nebyl , ani léky. Takže se vzpamatujte.

+5/−1
9.5.2017 13:35

T41o70m71á47š 35V74l57a64s86á67k 4114329449756

Fotka č.5 je super. Takové správné retro.

0/0
9.5.2017 10:12

M21a64r58e88k 44K24l28u36f50a 3288654754326

Vzpomínám si, že při uvedení tohoto tahače vyšel o TPL článek v časopisu Motor a tam se psalo, že vzhledem k okolnostem (nasazení TPL právě při příletu Ruslana), byl ten první tahač pokřtěn symbolicky jménem Ludmila. Dokonce takový byl i titul toho článku = Ruslan a Ludmila. To jen pro doplnění, v článku jsem to nenašel.

+6/0
9.5.2017 8:53

J46i49ř74í 20E97r62b70e71n 1223604536677

Tenhle titulek si taky pamatuju.

+1/0
9.5.2017 9:34

D89a27n59i75e67l 41K83r68o48n52e33r 7304624406197

Dodejme, ze ta Tatra s tim byla schopna jet pouze rovne. Zpocatku mel Ruslan po pristani vyosena kola a kdyz do toho Tatru zaprahli, zacaly se ji na betonu protacet kola...Tak vzali druhy tahac, Ruslan popotahli, aby srovnali kola, a az pak ho ta Tatra tahla sama.

+2/0
9.5.2017 8:44

Z42d14e30n52ě81k 58H51r20u24b22ý 5575128681726

Že to utáhne 400 tun mě nepřekvapuje, ale že to vydrží ta přední noha jo. Když jsem byl kluk, tak u mých modelů se přední podvozková noha vždycky ulomila jako první ;-)

+22/0
9.5.2017 8:24

R13o98m13a14n 30K53r96a68t60o81c86h80v17í83l 6936257536564

Chápu....

0/0
9.5.2017 8:47

P66e53t38r 66P91r17u71s 7197485179452

To chtelo slabsiho anglicaka na tahani.

+2/0
9.5.2017 10:41

J62a19n 38M24a94l44ý 1535299264418

To je tím, že jste měl špatný přistávací úhel. Znám to ze svých dětských let.

+2/0
9.5.2017 10:41

L86u21k73á53š 47B65a10j51g67a26r 3983674108452

Super článek :)

0/0
9.5.2017 7:49

V25á44c45l17a94v 41H21o15s89c32h 8966718572651

A co se používá teď?

+4/0
9.5.2017 6:26

R21o48m50a94n 37K25r79a41t63o23c53h51v71í66l 6796897466944

Speciální letištní tahače.

0/0
9.5.2017 7:07

T18o92m98á60š 98H46r34u84b30ý 6812315505567

Jaké?

0/0
9.5.2017 7:10

R74o18m43a40n 28K74r13a40t84o64c82h79v32í62l 6536697536344

http://www.planes.cz/cs/photo/1221150/a380-861-a6-eoq-emirates-uae-ek-praha-ruzyne-prg-lkpr

+1/0
9.5.2017 8:46

O98n85d12ř62e64j 66Č60a49p14k70a 6521941973204

S tyčí tenhle http://www.planes.cz/cs/photo/1038325/b747-409f-scd-b-18715-china-airlines-cal-ci-praha-ruzyne-prg-lkpr

Bez tyče tenhle http://www.planes.cz/cs/photo/1078672/a320-214-ec-hdn-iberia-ibe-ib-praha-ruzyne-prg-lkpr

S tím bez tyče se líp pracuje, je lehčí (jako zátěž využívá přímo to letadlo, žádné závaží vozit nemusí) a vytlačení je rychlejší. Ale zvládne jen běžně používaná letadla. Tahač s tyčí pohne s čímkoliv, včetně různých nákladních speciálů se zdvojeným příďovým podvozkem nebo třeba B-52. Maximálně je potřeba dovézt spojovací tyč pro to konkrétní letadlo.

+1/0
9.5.2017 13:13
Foto

M23i66c78h43a37l 36N60a25j42m63a33n 7379263796750

Tažení na tyči se v Praze na letišti využívá minimálně. Nyní se používají tahače, které se upínají přímo za přední podvozek letadla. V praze využívají převážně tahače Douglas Tugmaster, pro malá letadla pak traktory a téměř sériové silniční tahače.

+2/0
9.5.2017 7:11

J82a79k24u75b 56Š32a63f53a21n52d76a 7795787701411

No tak ta tyč se také upíná přímo na přední podvozek....

Nové tahače mají vzadu nezávislá kola, celý podvozek je rozdvojen. Najede k přednímu kolu letadla tak, že se kola letadla nacházejí mezi koly tahače (jak podélně tak příčně) a tahač pomocí hydrauliky přední podvozek zvedne. Letadlo tak vlastně tahá přímo za kola (pneumatiky).

0/0
9.5.2017 9:41

Z86d88e66n72ě66k 65W83e20r41n26h72a82r52t 6477395362498

No a hlavně se tím výrazně zlepší trakce, to letadlo částečně zatěžuje kola tahače a ten tedy může být výrazně lehčí.

0/0
9.5.2017 10:07
Foto

M79i72c30h90a37l 28N50a86j58m22a66n 7899593566810

Neví mza co jiného by jste chtěl letadlo tahat, než za přední podvozek....

Tahače letadel se dělí na dvě skupiny 1. tahače ojové (používají právě k tažení tyč) 2. tahače bezojové (přímos e připojují na přední podvozek letadla, případně pod něj i částečně zajíždějí).

0/0
9.5.2017 10:19

P53a11v75e44l 70J52e22ř20á98b69e81k 7591832484207

A ještě tahače burlaci.

I když tento model je již historický, byl především u řek, kde nebyl zpevněný břeh.

+2/0
9.5.2017 14:09

J16a81k26u36b 98Š15a49f50a59n69d25a 7855177521261

Napsal jste: "Nyní se používají tahače, které se upínají přímo za přední podvozek letadla."

A za co se asi dříve tahala letadla (s pomocí oje) než že se (pomocí oje) upnula k přednímu podvozku?

Jinak ono se vlastně o upnutí nejedná, ten přední podvozek tam leží vlastní vahou.

0/0
9.5.2017 15:22

V30á80c68l90a38v 51P70o94u64s96t67k62a 3310301542

http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1170433294-auto-moto-revue/214562220500009/obsah/419656-tahace-na-letisti

http://technet.idnes.cz/stroje-na-letisti-0mi-/tec_technika.aspx?c=A131119_152319_tec_technika_sit

+1/0
9.5.2017 7:41

J68i66ř47í 48E16r84b72e33n 1573754146597

Jo, taky tam mohlo být napsáno, čím byly nahrazeny. :-)

Jinak pěkný a zajímavý článek.

+2/0
9.5.2017 9:36







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.