Diskuse k článku

Průlom: automobilisté mají nárok na rozdíl v ceně auta po nehodě

Automobilisté se mohou domáhat náhrady rozdílu mezi tržní cenou vozidla před nehodou a po opravě. Justice má podle dnešního nálezu Ústavního soudu respektovat ekonomickou realitu. Cena havarovaného a opraveného vozidla bývá při dalším prodeji výrazně nižší, a to i tehdy, když nehoda nemá žádné následky z hlediska funkčnosti a vzhledu auta.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M28i93r44o84s89l79a21v 54V41y51k67o56u60p69i24l 3330646343295

Tohle má logiku a mnohokrát jsem si to říkal, že Vám někdo znehodnotí auto a díky tomu máte další ztrátu při prodeji. Nikdo nechce havarované autu, to jest je to snížení tržní ceny proti srovnatelnému modelu ve stejném stáří R^R^R^

+2/0
6.5.2017 20:45

M22i82c97h19a20l 96K56r83č81á17l 6378528136522

A teď ještě proplácet čas ztracený běháním po servisech, pojišťovnách a komplikace s nepojízdným autem.

+2/0
6.5.2017 10:07

R90a98d72a74n 86K82u52b93a71n49t 1193360409740

Ilustrační snímek.

Auto se dvěma mrtvými.

+1/0
5.5.2017 15:34

A98n56d57r71e68j 86M95a61s19a83r47y37k 9150973146260

ja nevim jestli jsem to spravne pochopil ... ale dejme tomu ze mam 3 roky stare auto ktere jsem koupil za 350 000 a budu mit nehodu tak ze mi auto zrusi na totalku... po tech letech mi auto pojistovna ohodnoti na 250 000 tak muzu po pojistovne zadat 100 000 jako nahradu ze chci zase nove auto?

0/0
5.5.2017 10:18

D87a47v25i64d 61B96ö49h46m 2817819343508

Myslím si že ne.

Podle mě je to tak, že vám ho pojišťovna ocení na 250 000 před nehodou.

Ale vy ho prodáte max za 200 000- protože je bourané a bazar vám víc nedá.

A ten kdo nehodu zavinil, nebo pojišťovna toho viníka) by vám měli těch 50 000 doplatit.

Aspoň tak to chápu já.

+6/0
5.5.2017 12:08

J43a88n 82J78u32r57n37í33č44e68k 7647170904814

Podle nového občanského zákoníku máte nárok na obnovení nebo náhradu funkce věci, je-li to dobře možné.

Tohle nebyla totálka.

0/0
5.5.2017 13:27

S24t34a46n80i83s48l77a82v 12C93h70y77t76r59a 3194743897439

Nárok sice bude, ale pojišťovna si to zase nějak odůvodní, aby plnila podle svých představ.

0/0
5.5.2017 7:58

R46o62m71a36n 14C24a79e77s73a68r 9563330400337

A proto se nesmíte nechat ukecat a zastrašit pojišťovnou, ale naopak vzít věc do svých rukou a pojišťovně pohrozit dalším postupem. Když na to nepřistoupí, soudit se o plnou náhradu podle platných nároků vyplývajících ze zákonů.

+1/0
5.5.2017 13:41

Z82d46e71n12e65k 96V42r56b67a 8419945213117

No o tom žádná. Problém je, že pojišťovny moc dobře vědí, kolik procent lidí se soudí a kolik ne. A v čechách se lidé soudit bojí, takže se nechají pojišťovnou prostě okrást. Pojišťovna má jasně spočítané, že se jí vyplatí prohrát i jasný soudní spor, jenom proto, aby dala jasně najevo, že bez soudu to nepude. Ostatně to není jen problém pojišťoven, ale i celé řady státních institucí, včetně policie. Vědomně porušují zákony, protože jim nehrozí reálně žádná sankce, žádná odpovědnost, žádná smysluplná náhrada škody. V nejhorším případě to prostě prohrají, zaplatí náklady právníka a o nějaké nemajetkové újmě nemůže být ani řeč. A zítra úplně stejně ojebou dalšího občana. Dokud si lidé místo "stěžování" nezvyknou podávat trestní oznámení a žaloby tak se nic nezmění.

+2/0
5.5.2017 17:01

J54a96n 27J58u54r34n27í53č28e55k 7197200664124

Akorát o tom: "Pojišťovna má jasně spočítané, že se jí vyplatí prohrát i jasný soudní spor, jenom proto, aby dala jasně najevo, že bez soudu to nepude."

Ono prohrát jasný spor je taky dost riziko, a to nejen co se týče nákladů řízení: Například tento nález Ústavního soudu je návodem, jak řešit podobné spory v budoucnu. Zveřejnění rozsudku druhou stranou je návodem pro další.

0/0
7.5.2017 9:01

D20á78š30a 58D70o69s86t40á15l57o53v76á 1569863780312

Prý, že je cena bouraného vozu nižší, haha. 90% vozů z druhé ruky bylo bouraných a jejich ceny rozhodně výrazně nižší nejsou, pokud to tedy není slepenec na první pohled...

0/0
4.5.2017 23:46

M76a24r13e69k 81G60a25j24d32a 4153854156372

Super, ale vídím také další důsledek - zdražení pojištění.

+4/−1
4.5.2017 20:31

J37a61n 44J62u86r62n36í18č69e35k 7337690484494

Jestli se zdraží pojištění odpovědnosti pro rizikové řidiče (třeba systémem malusů), ale pak bude funkční pro poškozené, tak to bude jen dobře.

+2/0
4.5.2017 20:52

P72e80t96r 47Č48e32r51m40á15k 9498835519940

Vzhledem k tomu že systém malusů/bonusů v ČR v podstatě vůbec nefunguje, tak skutečně jediná reálná cesta je zdražení pojistnéno :(

+3/−1
5.5.2017 1:39
Foto

A64l96e52š 83H63o59d13i53n22a 9900899928594

Je to správný princip. Viník má poškozeného úplně odškodnit, ne-li i něco navíc. Odpovědnost se tomu říká, nelze zdůrazňovat jen svobodu.

+11/0
4.5.2017 20:21

T69o60m51á89š 43C30h42r86a44s26t83n66ý 2631634951313

Není mmch "amortizace" při opravách tak trochu dekádu ilegální, dle nálezu Ústavního soudu sp. zn. II. ÚS 2221/07 ze dne 19. března 2008??

+9/0
4.5.2017 20:00

J21a59n 20J90u97r38n65í84č70e73k 7657930364814

Je.

+3/0
4.5.2017 20:34

J89i13ř86í 78S71m98a50z70a28l 2517642604472

Jaká byla cena vozidla před nehodou, jak staré bylo vozidlo, kolik km mělo najeto?? Zcela zásadní informace se tu neuvádějí, ale diskutovat se vehementně bude, že? Ono se to znehodnocení odvíjí celkem zásadně od těchto parametrů! Takže pokud páni novináři napíší A musí napsat i B aby to mělo hlavu a patu! Tento článek v podstatě nevypovídá naprosto o ničem.

+4/0
4.5.2017 19:37

J23a85n 30J10u62r81n42í62č80e98k 7947310134744

Tem článek říká, že ÚS rozhodl dnes.

+1/0
4.5.2017 20:35

J80i26ř77í 36S15m15a53z22a96l 2867912634552

Pokud o necem pisu vim snad o cem! Pokud vi jak rozhodl, vi o cem rozhodoval!

0/0
4.5.2017 20:39

J59a91n 17J54u40r59n25í78č64e69k 7207820614734

http://www.ceskatelevize.cz/ct24/sites/default/files/1910351-ii._us_795_16_na_web.pdf

0/0
4.5.2017 20:41

J11a90n 18J64u74r95n28í34č92e91k 7467590164354

Stěžovatelka měla znalecké posudky. Diskuse není o znaleckých posudcích, ale o právu. Zda vůbec rozdíl ceně vozidla před havárií a po opravě (doložený např, znaleckými posudky) lze po právu vymáhat.

+1/0
4.5.2017 20:44

J25i98ř38í 46S16m32a49z54a35l 2677452164342

Je dost podstatný rozdíl, bavit se o autě za milion a za dvacet tisíc. U druhého to budete těžko řešit.

0/−3
4.5.2017 20:52

J20a20n 15J93u73r41n14í62č14e41k 7217940444314

U druhého budu řešit, že jsem jezdil před nehodou a chci jezdit po likvidaci škodné události.

...

Proto se stěžovatelka před obecnými soudy domáhala náhrady škody ve výši 101.461 Kč, která se skládala zejména z rozdílu mezi

tržní cenou vozidla před havárií a jeho tržní cenou po opravě (100.200 Kč) a dále z nákladů vynaložených na pořízení znaleckého posudku.

+1/0
4.5.2017 20:57

R66a10d70i94m 33P34o98l79á35š32e14k 9606223299749

U auta za 20 tisíc je každá větší oprava totálka.

Auto maximálně může prodat na náhradní díly a shánět jiné za 20 tisíc.

0/0
5.5.2017 7:51

J32a72n 58J50u84r17n28í97č27e14k 7557530304834

Podle NOZ bude shánět pojišťovna, když tak.

0/0
5.5.2017 8:42

J86a43n 11J84u64r48n82í39č43e21k 7167530834864

Jo, a ještě dodám, že ta nehoda, kterou ten soud řešil, se stala za platnosti starého občanského zákoníku. Takže to bylo posuzováno podle starého OZ.

U nového OZ je to trošku jinak: Je-li to dobře možné, odškodňuje se obnovením nebo náhradou funkce věci. Teprve tehdy, když to není dobře možné, odškodňuje se penězi. Ale judikatura NS ani ÚS na to ještě není.

0/0
8.5.2017 16:41

P11e42t61r 22A38n39d41r81ý70s19e36k 9123671816667

Stacilo by, kdyby pojistovny poskozenemu proplacely plnou cenu opravy. Je totiz smutne, kdyz mne nekdo naboura, ja za to vubec nemuzu, cena opravy 20 000, ale pojistovna mi kvuli amortizaci da jenom 10 000 a ja na tom mam 10 000 skody i kdyz za nehodu vubec nemuzu

+16/0
4.5.2017 18:58

J49a79n 13J25u92r91n30í28č94e72k 7457440884604

Když si to necháte líbit, tak vás každý oškube. Na plnou cenu opravy bez amortizace (kromě rychle opotřebovávaných částí) jste měl nárok už před platností NOZ. NOZ postavení poškozeného posílil. Ale kdo se nechá oškubat, toho samozřejmě oškubou.

+8/0
4.5.2017 19:20
Foto

P52a95v11e30l 27Č64e65r91n26í23k 1888115260330

Ono je těžké stát si za svým když se člověk cítí sám proti velké společnosti. Zvlášť pokud to chce mít rychle za sebou a nechce čekat. Pak obvykle kývne na to málo co mu dají a po hospodách nadává.

+1/0
4.5.2017 19:28

J74a81n 96J66u26r89n62í17č90e60k 7917660814474

Je to sice těžké, ale těžké je cokoliv, co má nějakou cenu.

+10/0
4.5.2017 19:32

J87a75n 92J50u79r39n73í18č16e83k 7127260734324

Holt, si každý může vybrat: Buď to mít rychle za sebou a nejít do konfliktu, i za cenu ztráty, a pak nadávat po hospodách, nebo trvat na svém. Ve druhém případě je v případě většího odporu pojišťovny dobré si vzít právníka, v případě prokazatelného odmítání vašich práv vám nakonec budou muset proplatit i právní zastoupení.

+13/0
4.5.2017 19:36

P66e24t23r 76A68n55d46r97ý16s29e53k 9353531606457

Neni to konkretne muj priklad, mne se to nestalo, ale znam pripady, kdy pojistovny takto sulily lidi. Nejhorsi na tom je, ze komunikuiete s pojistovnou toho kdo vas naboural, vy sam mate pojistovnu slusnou, ale to je vam prd platne, protoze nejste vinik nehody. Samozrejme, ze kdyz mi treba vymenuji dvere, ktere jsem tam uz 10 let mel a daji tam nove, tak ziskavam o neco vyssi hodnotu nez jsem tam mel predtim, jenze to neni muj problem, nove dvere se tam dat musi, protoze stare nejsou treba k dispozici a i kdyby byly, tak proc bych si je tam mel nechat davat. Pojistovny proste zkousi, co lidi ustoji a nejaka slusnost jim casto nic nerika.

+2/0
4.5.2017 22:01

J18a63n 45J27u76r26n32í72č18e70k 7517250674974

To, že komunikujete s pojišťovnou někoho jiného, znamená, že se jede podle zákona, a ne podle podmínek pojišťovny.

0/0
5.5.2017 13:29

J93i49ř52í 67S95m92a76z83a33l 2207452484812

Když jste u krácení, dle podmínek se krátí pouze díly, ale nemusí., Lakování a práce se hradí v plné výši, dále se zohledňuje skutečný stav dílu a stav vozidla. Nemůžete čekat, že Vám kdokoliv zrezlý blatník proplatí v plné výši.

0/−3
4.5.2017 19:40

O55d48s25t36r77a37n98ě52n47ý 84U48ž56i98v93a16t52e34l

Uživatel požádal o vymazání
+13/0
4.5.2017 20:23

J53a86n 47J13u65r76n85í39č59e83k 7617840524104

Dle jakých podmínek? Proč by poškozeného měly zajímat podmínky pojišťovny, se kterou o tom nemá smlouvu?

+2/0
4.5.2017 20:49

P77e93t69r 82Č57e80r91v24e25n25ý 3596191112945

Já od pojišťovny pouze požaduji namontovat blatník přinejmenším stejné kvality, jako byl můj původní.

Pokud není schopna sehnat takový starší, nebo by pro ni bylo shánění nerentabilní, klidně ať tam namontuje nový. Požadovat za něj jakoukoliv náhradu je však vrcholem drzosti pojišťovny.

+4/0
5.5.2017 8:57

L67a12d86a 34N59o79v32a96k 4452263787

jistě, člověk by očekával, že do pojišťoven sype ranec peněz kvůli tomu, že když ho někdo zboří.., nevznikne mu ztráta... Často se ale dozví, že je díky ťukanci vozidlo na odpis a že jeho hodnota je nižší, než za jakou bych někde v áčkách koupil stejné vozidlo... Za dobu co si platím povinné ručení na tři auta bych z toho zaplatil zbrusu nové vozidlo střední třídy....:-/

0/0
4.5.2017 18:17

M62i84c75h93a75l 24N10o47v16a53k 7869256467341

super a jde uplatnit i starsi pojistne plneni? :D .... ktere bylo tedy spatne vyrovnano? ... jinak v relau to zdrazi popjistky zalezi na poctu pripadu ... no jeste ze mam pojistku uzavrenou na dalsich 5 let :D

0/0
4.5.2017 18:05

M19i37r71e87k 93G64a81j27e36r 5721596129150

Pokud jste uz podepsal pojistovne, ze souhlasite s odskodnenim v ji uvedene vysi, tak tezko muzete svuj souhlas odvolat. Musel byste prokazat, ze jste tak ucinil pod natlakem.

+3/0
4.5.2017 18:14

J30a13n 42J77u90r30n71í15č97e47k 7107250214134

Jak píše pan Gajer, a mimoto, záleží na tom, kdy se stala nehoda. Podle NOZ se řeší odškodnění v případech, kdy se nehoda stala za platnosti NOZ.

Jak to souvisí s tím, kdy máte uzavřenou pojistku? Odškodnění se hradí z pojistky viníka.

0/0
4.5.2017 19:23

T56o18m52á64š 61D73o49m51i59n18i51k 7615965444585

Asi málokdo se bude soudit a dohadovat, o kolik tisíc byla hodnota vozu snížena. Především bych ale zcela zrušil praxi amortizace, a že si pojišťovna diktuje, jaké díly proplatí a podobně. Majitel nabouraného vozu byl poškozen i bez ohledu na samotné poškození vozidla.

+18/0
4.5.2017 17:30

M12a44r72e19k 78K44a72l75i94n94a 3749294615708

Amortizace už neplatí...

+5/0
4.5.2017 17:37

V36á56c75l89a17v 73K74o71v20á84ř 1622621697934

Sice neplatí, ale stejně to zkouší.

0/0
8.5.2017 22:57

R90o26s93t84i22s12l63a74v 90C45a76h39a 6793227577891

Tak ono taky zalezi, zda je to z povineho ruceni, nebo z havarijka. U povinneho ruceni je logicke, ze by nemel byt poskozeny postizen chybou jineho.

+3/0
4.5.2017 18:11

V42l22a77d24i12s41l60a53v 33N69o85h90e58j20l 7558197508801

a u havarijka je logicke ze by nemel by postizen chybou svoji, na to je to havarijni pojisteni ne? tj prijde mi to stejne principielne.

+1/0
5.5.2017 0:41

J59a11n 19J61u26r96n95í44č21e98k 7597360604274

Kdo deklaruje, že se nebude soudit, toho oškoubou i o to, o čem už jsou judikáty.

+1/0
4.5.2017 19:24

J80i77ř72í 84Z48ý66k61a 9409713691240

ještě je tu otázka, kdy se má poškozený o ty peníze přihlásit, resp. kdy na to má nárok. Představme si nabourané a následně opravené dvouleté auto v hodnotě 300t Kč. Pokud by to auto prodával ihned po opravené bouračce (a přiznal to), tak bude tratit třeba 50t Kč. Pokud by ale to samé auto prodával až za 10let, tak bude tratit jen třeba 10t Kč.

+14/−1
4.5.2017 16:36

V36í20t 15B63r45z35o36b58o30h20a47t38ý 7260242803781

škoda vznikla okamžitě po nehodě, tudíž i vyrovnání musí být uplatněno ihned, ten Vámi uvedený rozdíl 40tisíc je dán právě poklesem hodnoty ceny vozu

+10/0
4.5.2017 16:57

Najdete na iDNES.cz