Diskuse k článku

V Německu budou na dálnici troleje kvůli křížencům kamionu a trolejbusu

Kamiony mají být v budoucnu podobně jako trolejbusy přímo napojené na elektrické vedení, a to na až třech tisících kilometrů německých dálnic. Podle německé ministryně životního prostředí Barbary Hendricksové to povede k výraznému snížení škodlivých emisí. Testovací provoz by měl začít už příští rok.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J22i91ř98í 43J65u96r86á93š60e88k 8477475870797

A nemohly by mít ty náklaďáky dva agregáty? Jeden na elektřinu a druhý na naftu? Jak to mají dnešní trolejbusy?

0/0
9.5.2017 12:22

J29a42n 61T87a38r54a23b66a 4876366739939

Super, bezva. A taky by mohly mít výkon 60kW jako ty hybridobusy.

0/0
10.5.2017 17:03

J25a96n 11V94a83l53o25u75c35h 6662527828860

Super! Takovéhle chujoviny (v provedení, kde se můžete od ideální stopy odchýlit jen pár decimetrů) se podporují, ale když chcete dotaci na nové vozy tam, kde už desetiletí dráty jsou, máte smůlu. Trolejbus (který se s tykadly může odchýlit do vedlejšího pruhu) je "sprosté" slovo, podporovány jsou jen elektrobusy, byť s možností proběžného dobíjení z troleje za jízdy (tedy technicky "trolejbusy"). Takže buď za plnou pálku koupíte trolejbus anebo s dotacemi to samé s tunou baterek, které nepotřebujete...

0/0
9.5.2017 11:53

M72a39r24t42i97n 34T92a64k46á76c92s 7943434642464

Dobrej napad, uz se nebudou predjizdet.

0/0
8.5.2017 9:59

J16a55n 14T72a69r70a80b88a 4916646149929

To by bylo fajn, ale v téhle verzi se ještě předjíždět budou.

+1/0
8.5.2017 23:24

R32o22b53e62r89t 78S11t65r24n97a33d88e12l 5808399789295

Nebylo by jednodušší přeorientovat ekonomiku na místní zdroje, jako tomu bylo ještě před sto lety? Pak bychom nemuseli vozit papírové kapesníky kamionem ze Slovinska do Čech a naopak, protože jsou od 10 haléřů levnější...

+3/0
8.5.2017 9:42

M18i10r50o87s77l68a79v 61M79e23d 3254906

Jo, když vidím ta kvanta kamionů na silnicích, tak si často říkám, kolik kamionů jedoucích opačným směrem a vezoucích stejné a nebo velmi podobné zboží takový kamion na své cestě potká.

+2/0
8.5.2017 10:50

J50a32n 76T92a40r69a51b91a 4246136259429

No častý omyl je v tom, že vozí zboží pro maloobchod. Nikoliv, to je naprosto okrajový objem. Drtivou většinu transportu tvoří meziprodukt pro finální výrobu. A ten vozí proto, že támhle je pracovní síla a jinde není nebo je drahá.

+1/0
8.5.2017 23:27
Foto

M98a31r18e31k 24C70e87r40n11y 5688836647

Tak to by treba Irsko a Island brzy vymreli....;-D

0/0
8.5.2017 17:19
Foto

B63r15o53n52i73s10l20a65v 84G74a73b75r56y94š 2702209871

To pořád kopírují tu samou zprávu? O tomto projektu jsem přednášel už před čtyřmi lety.

0/−1
8.5.2017 9:33

T85o15m15á83š 17P88a56k 5602577469

..a za "pár" let se na naše dnešní pokusy budou dívat se shovívavým úsměvem (asi jako my na první cestu "autem") :

https://youtu.be/UcThQDM3A6E?t=4586

podle mne je budoucnost ve vodíku. Nyní vyrábíme spoustu el. energie z obnovitelných zdrojů, ale neumíme ji skladovat. Její přeměna na vodík je známá a poměrně jednoduchá. Nemusely by se přestavovat celé rozvodné sítě, nemusely by se stavět sloupy a troleje kolem celých dálnic. A nemuselo by se to celé udržovat.

Podle článku níže je spotřeba vodíku na 100km cca 1kg.

http://technet.idnes.cz/jak-se-vyrabi-palivo-budoucnosti-vodik-pro-auta-i-elektroniku-p6d-/tec_technika.aspx?c=A080127_234744_tec_technika_vse

0/0
8.5.2017 7:57

J18a34n 84H88á80j47e21k 2396346263975

Článek je z roku 2008 a za 9 let není v oblasti výroby a skladování vodíku zásadní zlom.

+1/0
8.5.2017 16:23

J28a24n 91T59a56r33a57b41a 4736296989769

Neboť jsou palivové články ještě stále velmi drahé a ta mrcha vodík má strašně malou molekulu co vším projde.

0/0
8.5.2017 23:28

P52a24v63e77l 79O56t26t96l 7917255627117

Po záplavě větrníků a solárních panelů ještě zadrátovat silnice.

Neměli by se politici starat spíš o řízení společnosti, aby nebyla tak závislá na té dopravě? Vždyť to je to, v čem by měli být specialisté.

Ale vypadá to, že jsou spíš specialisté na to, jak radit specialistům v jiných oborech a hlavně jak usměrňovat jejich práci pomocí norem.

+1/−1
8.5.2017 1:47

J40a10n 84H91a37v44r65d46a 2928886671898

docel by mě zajímalo, jak KONKRÉTNĚ byste řídil společnost, aby nebyla závislá na té dopravě... Zákazy, regulace apod.?

+1/0
9.5.2017 10:01

J22a34r60o64s97l28a83v 27B19o56u41d74a26, 69I40n82g18. 1297164130602

A k čemu je tedy železnice? Tam už dráty jsou...

+3/0
7.5.2017 22:37

M90i28c55h48a64l 13N38a62j61m83a63n 7569723656550

železnice?

- omezená kapacita

- vysoká cena přepravy

- pomalost přepravy

- neflexibilnost

+2/−1
7.5.2017 22:51

J94i60ř97í 72E40r44b90e83n 1683194756677

- omezená kapacita železnice je jen místy, a je dána chronickou neochotou mnohých států do ní investovat srovnatelné peníze jako do dálnic

- vysoká cena přepravy je dána mj. tím, že železniční přepravci platí skutečný poplatek za užití dopravní cesty, na rozdíl od kamionů jedoucích se zbytným zbožím po bezplatné silnici

- pomalost viz výše. Řádně zainvestovaná železnice je kapacitnější, rychlejší bezpečnější než dálnice - už jen proto, že provoz na ní zabezpečují profesionálové a ne mladí rychlokvaškové

- neflexibilnost viz výše. Povolila se stavba logistických center s nulovou návazností na železnici, naopak mnohé vlečky byly zrušeny, stejně jako třeba nákladní nádraží (třeba kapacita Žižkova byla stavěná na celou Prahu i s výhledem na očekávaný výrazný nárůst počtu obyvatel. Nyní se vše zaváží zdálky).

+5/0
8.5.2017 0:50

D13a82n37i73e81l 64D39r30n16e15c 6251439256542

Omezená kapacita se týká silnic i železnic, potřeba je financovat oboje. Na silnicích se odehrává výrazně větší objem dopravního výkonu, myslím, že železnice už to asi nikdy nedožene (už jen kvůli tomu, že nevede všude), má-li ale několik desítek procent přebrat, musíme do ní investovat.

Ten "skutečný poplatek za použití dopravní cesty" ani zdaleka nepokrývá náklady na infrastrukturu, procentuálně je na tom výběr mýtného v tomto ohledu lépe, je ale pravdou, že silniční doprava má větší externí náklady. Viděl bych to na snížení polatků na železnici, zrušení silniční daně a rozšíření mýtného, sazby bych ale nezvedal (rozhodně ne razantně)

Železnice má potenciál být rychlejší než silniční doprava, bohužel tomu tak ještě řadu let nebude.

Vlečky se v dnešní době většinou časově nevyplatí, všude je stavět nelze. Budoucnost je v kombinované dopravě a rychlé překládce, ne v jednotlivých vozových zásilkách.

Velkým problémem je i (ne)interoperabilita železniční dopravy a to, že státy spíše než obecně přesun nákladní dopravy na železnici podporují přesun nákladní dopravy na železnici v podání státních drah, což komplikuje mezinárodní dopravu a v konečném důsledku železnici zneatraktivňuje. Kromě toho interoperabilní lokomotivu musíte stejně ještě národně doschválit, někdy i každý kus zvlášť (nejen řadu), a co jsem slyšel, tak je to jen zbytečné otravování.

+1/0
8.5.2017 20:39

J63a56k72u77b 28N53o13v84á86k 8570313420712

Nápad dobrý, realizace bídná. Jak testy před desetiletími.

0/0
7.5.2017 21:28

M26i10r43o85s38l88a45v 34K79a34š19p80a90r 3432447481891

Co se vleče neuteče, pravdou že ekonomicky by to bylo rozhodně výhodné a vícenáklady na hybrydní pohon by se brzy vrátily.

0/0
7.5.2017 22:30

J44a64k57u85b 80N43o21v90á90k 8320633280942

Více smrťáků při takovém množství sloupů na dálnici?

0/0
7.5.2017 21:26

M79i51r49o91s22l30a71v 28K85a54š78p29a83r 3322627951361

Tak sloupy budou patrně mimo těleso dálnice, to by neměl být problém

+1/0
7.5.2017 22:31
Foto

B19r68o46n95i22s66l84a84v 45G65a32b94r47y66š 2802169831

Leda pro ty, co neumějí řídit.

0/−1
8.5.2017 9:33
Foto

M53a67r41e98k 30C24e75r71n58y 5208776657

Nekdo lidi nuti aby bourali do sloupu a stromu?

0/0
8.5.2017 17:20

P95a20v57e93l 64N22e94k80v98a67s84i63l 2178763631492

V SSSR zkoušeli už před 50 lety ZILy a jiné samohyby poháněné elektromotorem, kdy energii brali z trolejového vedení trolebusů. Kdo chce na google najde i fotky.

+1/0
7.5.2017 20:45

K32a48r86e97l 22N98e78d94o64p37i87l 7538696349634

Naklady 6 miliard? To jsou náklady na uprchlíky za dva měsíce.

+2/0
7.5.2017 19:27

R56a16d28i48m 55T74o10b81i53á84š 2343842854816

k tomu je však použít elektřinu vyrobenou pouze z obnovitelných zdrojů a ne z uhlí...!!!!!!kolem dálnic by mohli nastavět větrníky a fotovoltaické elektrárny...

0/0
7.5.2017 16:41

R76o90b52i60n 36Ž48i19ž32k79a 2528964416626

Nebo by mohl mít každý kamion na střeše větrník, který by generoval elektřinu, na kterou by potom ten kamion jelR^

+2/0
7.5.2017 16:51

R39a37d33i51m 21T73o14b38i57á87š 2383182744316

ty jsi nějak můdrý...!!!!!!

0/−1
7.5.2017 16:58

J66a43k22u87b 24N91o22v87á45k 8450923420842

Ale nesměl by s ním vjet do těch drátů, což mě hned napadlo, že až se poveze něco nadrozměrného, tak bude brzdit pruh vedle. O nouzovém přistání letadla na dálnici nemluvě.

+3/0
7.5.2017 17:05

R53o34b35i75n 51Ž23i21ž70k53a 2298434236206

„Je to bohužel tak, že dopravní sektor je jediným, který od roku 1990 nepřispěl ke snížení emisí CO2, ale naopak se v něm o něco zvýšily "

Takže to znamená, že jsou buď všechny Euronormy k ničemu nebo německá ministryně životního prostřed nechápe, že mírný nárůst emisí může být kompenzován velkým nárůstem dopravy (v důsledku poptávky) . Nakolik je tohle dobrá zpráva pro Německo či Evropu nechám na individuálním posouzení, stejně jako dohledání, jestli tam nemá náhodou zakomponovanou i dopravu lodní.

+5/0
7.5.2017 16:30

M80i53c28h13a24e52l 61K27o51n87e67č64n81ý 6482493509919

Auto spotřebovává energii jen když potřebuje, Trolej spotřebovává energii i když to zrovna není potřeba. Na sídlištích se zlušily centrální výtopny a přechází se na lokální. Na silnicích na to chceme jít obráceně. Ti politici zjevně nechápou, že energii musí stejně někde vyrobit a vznine při tom daleko víc CO2. Ano trolejbusy a šaliny ve městech jsou OK, protože tam nesmrdí a smrdí to jinde, ale mimo města je to úlet.:-P

+1/−2
7.5.2017 15:56

L87i57b77o88r 59W13a31l21i86c93h62i60e22w23i77c74z 3138216687684

Nemusí být čistě náhodou uzavřený obvod, aby protékal proud? Nebo vám taky doma zásuvky spotřebovávají elektrickou energii?

+2/−2
7.5.2017 16:25

M41i31c50h79a67e12l 45K67o20n68e73č71n30ý 6602413849449

A ta elektrárna nemusí spalovat uhlí nebo plyn, když není uzavřený obvod? Tu spouští až když se obvod uzavře? Bohužel musí a musí tam být dost rezerva, navíc si připočtěte ztráty dané dlouhým vedením, množství energie potřebné k výrobě pár milionů sloupů, drátů, množství energie k vožení těžkého elektromotoru když pojede náklaďák tam kde dráty nejsou a zjistíte, že na jeden takový ujetý kilometr bude množství CO2 desetkrát vyšší.

Chce to uvažovat i v lehce širších souvislostech. Jinak zasuvka mi sama o sobě elektřinu nespotřebovává, ale ta elektrárna musí fungovat a něco spalovat i když nic nezapojím, což je jako náklad zohledněno v ceně za kilowatthodinu kterou jak já tak i vy zaplatíme. Nebo nemám pravdu?;-)

+3/−1
7.5.2017 21:31

J30i31ř49í 96E90r36b57e98n 1663384736887

Trolejový náklaďák konstruoval n. p. Škoda Ostrov už v 60. letech. Nic nového pod Sluncem, akorát že tyto nové vozy budou muset mít systém autonomního řízení pro udržení se pod trolejemi (škodovácký náklaďák měl normální smykací botky na tykadlech jako standardní trolejbus)...

0/0
7.5.2017 15:16

K89a77r37e80l 81L60a66n17g97r 2312577670628

A víte proč tomu tak bylo? Dříve neměly naftové motory takový výkon narozdíl od elektromotorů. Problém byl s výjezdem strmých kopců, z toho důvodu byly v Praze trolejbusy budovány v těch místech kde byla strmá stoupání. Počítalo se tak i s nákladními vozy co by zásobovaly firmy v takovýchto lokalitách.

0/0
7.5.2017 15:37

J11i28ř29í 89E39r60b81e91n 1393814886287

Neřekl bych, že pro sedmitunu Škoda 706 RT (ze které ten trolejbusový projekt vycházel) by její originální stošedesátikoňový dvanáctilitr nějak výkonově slabý ;-)

0/−1
7.5.2017 18:37

K70a49r93e92l 80L11a72n71g78r 2292897460908

Názorný příklad byl v Praze ulice Na Václavce a Klikatá. Tu dokázaly autobusy tehdejší doby vyjet jen obtížně za dobrých podmínek, nákladní vozy pro Motorlet jezdily jinudy, nebo se materiál zavážel na vagonech. Z tohoto důvodu tam byla postavena trolej, kterou zrušili když výkon motorů šel nahoru. Dneska si říkám, proč... Současné vraky mají stejný problém jako autobusy kdysi, řveto a jedeto krokem.

0/0
7.5.2017 19:27
Foto

J47a10n 74Č77e46r98m72á81k 4439898185377

dle mého názoru by bylo účelnější všechen transit nahnat na speciální vlaky S-J, V-Z + exponované trasy typu Praha-Ostrava a silnicím i městům by se nádherně ulevilo...Máme nové a rychlé trati, tak proč je nevyužít...

0/−1
7.5.2017 14:31
Foto

J18a36n 77Č91e95r59m94á47k 4619208215717

a v Německu jistě mají podobné trasy také...

0/0
7.5.2017 14:32

M24i26r30e84k 95K83o80n37e82č98n90ý 6607175245924

Vzhledem k tomu, že se zavázali odstavit jaderky, tak to moc efektivní nebude. Resp. bude jen v době, kdy bude foukat vítr a svítit slunce. Protože použít elektriku vyrobenou z fosilního paliva s menší účinností než má spalovací motor moc výhoda není.

0/−1
7.5.2017 12:24
Foto

M82a25r46t36i58n 85P64i71š74t94o78r81a 8698938976399

To je přece typický příklad spotřebiče, u kterého stačí být v provozu, jen když je k dispozici elektřina skoro zdarma z nepravidelného zdroje. Za předpokladu, že je to bez řidiče a že to není nějaká urgentní přeprava.

0/0
10.5.2017 21:54

M37i88r12o63s29l78a87v 84G59r18o80s53s19m44a26n83n 8812669224

"Auto se k trolejím připojuje pomocí dvojice „tykadel“ podobných těm u trolejbusů."

Ve skutečnosti se jedná pantograf jako třeba u tramvají, pouze je evidentně dvoupólový.

"Výhodou elektrického vedení je mimo jiné to, že ve spojení se zvláštními senzory umožňuje kamionům držet jízdný pruh."

Senzory zjevně spíše umožňují držet pantograf správně na troleji, zatímco samotné vozidlo se může v jízdním pruhu příčně pohybovat.

+5/0
7.5.2017 11:56

T32o24m82á61š 85K58u54č54e89r26a 5117212427842

Zajímavý nápad. Když už existují hybridní trolejbusy.. tak proč ne kamiony.

+2/0
7.5.2017 11:48

H69e63d70v14i60k73a 13O37c60h76t50á15b21c62o39v77á 5944109130

Němci mají přebytek elektřiny jen když fouká vítr, takže to vlastně budou plachetnice.

+5/−1
7.5.2017 11:34
Foto

M81a74r24t54i37n 26P14i74š33t97o68r57a 8968478676489

No a proč ne. Ty měly také malou spotřebu. Stačí nespěchat.

0/0
10.5.2017 21:56

D79a54v78i30d 91Z19a93j62d16á21k 8805472900241

A elektrina do tech dratu vyroste na stromech. Uzaviraji vsechny jaderne elektrarny.

+3/−2
7.5.2017 11:26

P21e30t11r 18M60i19k54e18š 4430871556984

to jsem zvědav čim je chtěji napájet když si jaderný elektrárny zrušili ;-D;-D

+5/−1
7.5.2017 11:26

M78i38r91o28s52l66a52v 23M59e32d 3254786

já tedy nevím... Tak nějak mi připadá, že když kamion jede po dálnici, nadělá z hlediska ekologie mnohem menší paseku (relativně rychle projede určitou vzdálenost bez brzdění a rozjíždění), než když se motá po okreskách a městech kde vyprodukuje víc zplodin. Takže dle mého elektrifikace dálnic řeší ten menší problém a už vůbec neřeší to, že kamiónů jezdí obrovská kvanta, dálnice a silnice jsou přetížené (rychlejší opotřebení vozovky, hluk, prach, vibrace...). Navíc bych řekl, že je zbytečné elektrifikovat dálnice, když většina železnic elektrifikovaná už je. Můj názor je takový, že jediná rozumná cesta je nákladní dopravu "vyhánět" ze silnic a dálnic na koleje.

+7/−2
7.5.2017 11:20

Najdete na iDNES.cz