Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

V Německu budou na dálnici troleje kvůli křížencům kamionu a trolejbusu

Kamiony mají být v budoucnu podobně jako trolejbusy přímo napojené na elektrické vedení, a to na až třech tisících kilometrů německých dálnic. Podle německé ministryně životního prostředí Barbary Hendricksové to povede k výraznému snížení škodlivých emisí. Testovací provoz by měl začít už příští rok.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J37i43ř77í 75J74u48r52á92š46e25k 8807195710437

A nemohly by mít ty náklaďáky dva agregáty? Jeden na elektřinu a druhý na naftu? Jak to mají dnešní trolejbusy?

0/0
9.5.2017 12:22

J84a38n 37T33a35r44a79b64a 4226406649209

Super, bezva. A taky by mohly mít výkon 60kW jako ty hybridobusy.

0/0
10.5.2017 17:03

J20a35n 83V41a18l96o65u96c58h 6332927478530

Super! Takovéhle chujoviny (v provedení, kde se můžete od ideální stopy odchýlit jen pár decimetrů) se podporují, ale když chcete dotaci na nové vozy tam, kde už desetiletí dráty jsou, máte smůlu. Trolejbus (který se s tykadly může odchýlit do vedlejšího pruhu) je "sprosté" slovo, podporovány jsou jen elektrobusy, byť s možností proběžného dobíjení z troleje za jízdy (tedy technicky "trolejbusy"). Takže buď za plnou pálku koupíte trolejbus anebo s dotacemi to samé s tunou baterek, které nepotřebujete...

0/0
9.5.2017 11:53

M77a70r44t59i53n 31T31a60k69á47c63s 7923624422514

Dobrej napad, uz se nebudou predjizdet.

0/0
8.5.2017 9:59

J20a72n 31T46a20r63a37b26a 4186146179839

To by bylo fajn, ale v téhle verzi se ještě předjíždět budou.

+1/0
8.5.2017 23:24

R53o74b83e60r45t 89S79t57r73n44a14d67e19l 5438589509865

Nebylo by jednodušší přeorientovat ekonomiku na místní zdroje, jako tomu bylo ještě před sto lety? Pak bychom nemuseli vozit papírové kapesníky kamionem ze Slovinska do Čech a naopak, protože jsou od 10 haléřů levnější...

+3/0
8.5.2017 9:42

M30i48r55o63s23l86a85v 12M55e37d 3884496

Jo, když vidím ta kvanta kamionů na silnicích, tak si často říkám, kolik kamionů jedoucích opačným směrem a vezoucích stejné a nebo velmi podobné zboží takový kamion na své cestě potká.

+2/0
8.5.2017 10:50

J35a54n 46T46a77r85a84b86a 4276126819849

No častý omyl je v tom, že vozí zboží pro maloobchod. Nikoliv, to je naprosto okrajový objem. Drtivou většinu transportu tvoří meziprodukt pro finální výrobu. A ten vozí proto, že támhle je pracovní síla a jinde není nebo je drahá.

+1/0
8.5.2017 23:27
Foto

M77a74r68e62k 37C75e15r85n38y 5878656617

Tak to by treba Irsko a Island brzy vymreli....;-D

0/0
8.5.2017 17:19
Foto

B29r40o87n97i57s88l62a90v 17G29a18b58r31y72š 2652729651

To pořád kopírují tu samou zprávu? O tomto projektu jsem přednášel už před čtyřmi lety.

0/−1
8.5.2017 9:33

T10o12m45á72š 78P44a21k 5262497289

..a za "pár" let se na naše dnešní pokusy budou dívat se shovívavým úsměvem (asi jako my na první cestu "autem") :

https://youtu.be/UcThQDM3A6E?t=4586

podle mne je budoucnost ve vodíku. Nyní vyrábíme spoustu el. energie z obnovitelných zdrojů, ale neumíme ji skladovat. Její přeměna na vodík je známá a poměrně jednoduchá. Nemusely by se přestavovat celé rozvodné sítě, nemusely by se stavět sloupy a troleje kolem celých dálnic. A nemuselo by se to celé udržovat.

Podle článku níže je spotřeba vodíku na 100km cca 1kg.

http://technet.idnes.cz/jak-se-vyrabi-palivo-budoucnosti-vodik-pro-auta-i-elektroniku-p6d-/tec_technika.aspx?c=A080127_234744_tec_technika_vse

0/0
8.5.2017 7:57

J60a83n 63H24á47j88e84k 2276466963865

Článek je z roku 2008 a za 9 let není v oblasti výroby a skladování vodíku zásadní zlom.

+1/0
8.5.2017 16:23

J39a38n 49T90a76r57a66b19a 4416636209419

Neboť jsou palivové články ještě stále velmi drahé a ta mrcha vodík má strašně malou molekulu co vším projde.

0/0
8.5.2017 23:28

P30a38v84e29l 87O49t94t76l 7807185697117

Po záplavě větrníků a solárních panelů ještě zadrátovat silnice.

Neměli by se politici starat spíš o řízení společnosti, aby nebyla tak závislá na té dopravě? Vždyť to je to, v čem by měli být specialisté.

Ale vypadá to, že jsou spíš specialisté na to, jak radit specialistům v jiných oborech a hlavně jak usměrňovat jejich práci pomocí norem.

+1/−1
8.5.2017 1:47

J16a53n 14H69a69v46r55d28a 2748776701728

docel by mě zajímalo, jak KONKRÉTNĚ byste řídil společnost, aby nebyla závislá na té dopravě... Zákazy, regulace apod.?

+1/0
9.5.2017 10:01

J95a81r12o85s54l16a17v 63B50o51u42d85a61, 68I95n76g51. 6309167306

A k čemu je tedy železnice? Tam už dráty jsou...

+3/0
7.5.2017 22:37
Foto

M67i47c83h33a52l 95N49a94j18m90a66n 7519673216330

železnice?

- omezená kapacita

- vysoká cena přepravy

- pomalost přepravy

- neflexibilnost

+2/−1
7.5.2017 22:51

J16i47ř18í 31E73r10b16e60n 1643204286177

- omezená kapacita železnice je jen místy, a je dána chronickou neochotou mnohých států do ní investovat srovnatelné peníze jako do dálnic

- vysoká cena přepravy je dána mj. tím, že železniční přepravci platí skutečný poplatek za užití dopravní cesty, na rozdíl od kamionů jedoucích se zbytným zbožím po bezplatné silnici

- pomalost viz výše. Řádně zainvestovaná železnice je kapacitnější, rychlejší bezpečnější než dálnice - už jen proto, že provoz na ní zabezpečují profesionálové a ne mladí rychlokvaškové

- neflexibilnost viz výše. Povolila se stavba logistických center s nulovou návazností na železnici, naopak mnohé vlečky byly zrušeny, stejně jako třeba nákladní nádraží (třeba kapacita Žižkova byla stavěná na celou Prahu i s výhledem na očekávaný výrazný nárůst počtu obyvatel. Nyní se vše zaváží zdálky).

+5/0
8.5.2017 0:50

D10a49n77i75e54l 71D49r15n57e96c 6781429586652

Omezená kapacita se týká silnic i železnic, potřeba je financovat oboje. Na silnicích se odehrává výrazně větší objem dopravního výkonu, myslím, že železnice už to asi nikdy nedožene (už jen kvůli tomu, že nevede všude), má-li ale několik desítek procent přebrat, musíme do ní investovat.

Ten "skutečný poplatek za použití dopravní cesty" ani zdaleka nepokrývá náklady na infrastrukturu, procentuálně je na tom výběr mýtného v tomto ohledu lépe, je ale pravdou, že silniční doprava má větší externí náklady. Viděl bych to na snížení polatků na železnici, zrušení silniční daně a rozšíření mýtného, sazby bych ale nezvedal (rozhodně ne razantně)

Železnice má potenciál být rychlejší než silniční doprava, bohužel tomu tak ještě řadu let nebude.

Vlečky se v dnešní době většinou časově nevyplatí, všude je stavět nelze. Budoucnost je v kombinované dopravě a rychlé překládce, ne v jednotlivých vozových zásilkách.

Velkým problémem je i (ne)interoperabilita železniční dopravy a to, že státy spíše než obecně přesun nákladní dopravy na železnici podporují přesun nákladní dopravy na železnici v podání státních drah, což komplikuje mezinárodní dopravu a v konečném důsledku železnici zneatraktivňuje. Kromě toho interoperabilní lokomotivu musíte stejně ještě národně doschválit, někdy i každý kus zvlášť (nejen řadu), a co jsem slyšel, tak je to jen zbytečné otravování.

+1/0
8.5.2017 20:39

J22a54k58u84b 89N28o50v45á89k 8380433970412

Nápad dobrý, realizace bídná. Jak testy před desetiletími.

0/0
7.5.2017 21:28

M30i61r86o29s22l34a87v 49K54a39š24p22a79r 3272167741191

Co se vleče neuteče, pravdou že ekonomicky by to bylo rozhodně výhodné a vícenáklady na hybrydní pohon by se brzy vrátily.

0/0
7.5.2017 22:30

J68a74k72u17b 87N60o11v78á30k 8980663640592

Více smrťáků při takovém množství sloupů na dálnici?

0/0
7.5.2017 21:26

M49i42r55o40s29l52a70v 76K65a18š70p26a66r 3242437721201

Tak sloupy budou patrně mimo těleso dálnice, to by neměl být problém

+1/0
7.5.2017 22:31
Foto

B11r43o69n80i68s67l34a33v 41G11a84b49r90y34š 2302849941

Leda pro ty, co neumějí řídit.

0/−1
8.5.2017 9:33
Foto

M89a80r65e49k 97C62e14r41n12y 5668126907

Nekdo lidi nuti aby bourali do sloupu a stromu?

0/0
8.5.2017 17:20

P30a45v66e16l 20N97e33k94v78a79s74i30l 2168863511852

V SSSR zkoušeli už před 50 lety ZILy a jiné samohyby poháněné elektromotorem, kdy energii brali z trolejového vedení trolebusů. Kdo chce na google najde i fotky.

+1/0
7.5.2017 20:45

K37a73r82e49l 41N71e34d61o17p69i12l 7798646489664

Naklady 6 miliard? To jsou náklady na uprchlíky za dva měsíce.

+2/0
7.5.2017 19:27

R11a31d41i20m 64T27o43b80i36á96š 2883252204166

k tomu je však použít elektřinu vyrobenou pouze z obnovitelných zdrojů a ne z uhlí...!!!!!!kolem dálnic by mohli nastavět větrníky a fotovoltaické elektrárny...

0/0
7.5.2017 16:41

R44o42b20i21n 28Ž14i38ž82k62a 2598584216156

Nebo by mohl mít každý kamion na střeše větrník, který by generoval elektřinu, na kterou by potom ten kamion jelR^

+2/0
7.5.2017 16:51

R98a49d94i52m 39T39o23b73i98á74š 2763852674926

ty jsi nějak můdrý...!!!!!!

0/−1
7.5.2017 16:58

J92a56k52u51b 55N24o55v71á37k 8910683460442

Ale nesměl by s ním vjet do těch drátů, což mě hned napadlo, že až se poveze něco nadrozměrného, tak bude brzdit pruh vedle. O nouzovém přistání letadla na dálnici nemluvě.

+3/0
7.5.2017 17:05

R38o27b68i81n 60Ž53i22ž44k41a 2408534596856

„Je to bohužel tak, že dopravní sektor je jediným, který od roku 1990 nepřispěl ke snížení emisí CO2, ale naopak se v něm o něco zvýšily "

Takže to znamená, že jsou buď všechny Euronormy k ničemu nebo německá ministryně životního prostřed nechápe, že mírný nárůst emisí může být kompenzován velkým nárůstem dopravy (v důsledku poptávky) . Nakolik je tohle dobrá zpráva pro Německo či Evropu nechám na individuálním posouzení, stejně jako dohledání, jestli tam nemá náhodou zakomponovanou i dopravu lodní.

+5/0
7.5.2017 16:30

M95i42c45h67a43e34l 59K20o44n36e19č18n13ý 6952583369229

Auto spotřebovává energii jen když potřebuje, Trolej spotřebovává energii i když to zrovna není potřeba. Na sídlištích se zlušily centrální výtopny a přechází se na lokální. Na silnicích na to chceme jít obráceně. Ti politici zjevně nechápou, že energii musí stejně někde vyrobit a vznine při tom daleko víc CO2. Ano trolejbusy a šaliny ve městech jsou OK, protože tam nesmrdí a smrdí to jinde, ale mimo města je to úlet.:-P

+1/−2
7.5.2017 15:56

L13i83b91o93r 84W55a39l91i25c42h55i58e60w26i97c90z 3688276227364

Nemusí být čistě náhodou uzavřený obvod, aby protékal proud? Nebo vám taky doma zásuvky spotřebovávají elektrickou energii?

+2/−2
7.5.2017 16:25

M68i58c43h86a34e92l 90K59o73n57e56č62n17ý 6282363699669

A ta elektrárna nemusí spalovat uhlí nebo plyn, když není uzavřený obvod? Tu spouští až když se obvod uzavře? Bohužel musí a musí tam být dost rezerva, navíc si připočtěte ztráty dané dlouhým vedením, množství energie potřebné k výrobě pár milionů sloupů, drátů, množství energie k vožení těžkého elektromotoru když pojede náklaďák tam kde dráty nejsou a zjistíte, že na jeden takový ujetý kilometr bude množství CO2 desetkrát vyšší.

Chce to uvažovat i v lehce širších souvislostech. Jinak zasuvka mi sama o sobě elektřinu nespotřebovává, ale ta elektrárna musí fungovat a něco spalovat i když nic nezapojím, což je jako náklad zohledněno v ceně za kilowatthodinu kterou jak já tak i vy zaplatíme. Nebo nemám pravdu?;-)

+3/−1
7.5.2017 21:31

J90i21ř85í 16E74r27b91e14n 1613834206207

Trolejový náklaďák konstruoval n. p. Škoda Ostrov už v 60. letech. Nic nového pod Sluncem, akorát že tyto nové vozy budou muset mít systém autonomního řízení pro udržení se pod trolejemi (škodovácký náklaďák měl normální smykací botky na tykadlech jako standardní trolejbus)...

0/0
7.5.2017 15:16

K26a43r77e45l 10L52a53n49g15r 2692917640788

A víte proč tomu tak bylo? Dříve neměly naftové motory takový výkon narozdíl od elektromotorů. Problém byl s výjezdem strmých kopců, z toho důvodu byly v Praze trolejbusy budovány v těch místech kde byla strmá stoupání. Počítalo se tak i s nákladními vozy co by zásobovaly firmy v takovýchto lokalitách.

0/0
7.5.2017 15:37

J28i67ř84í 91E50r41b88e38n 1333774166367

Neřekl bych, že pro sedmitunu Škoda 706 RT (ze které ten trolejbusový projekt vycházel) by její originální stošedesátikoňový dvanáctilitr nějak výkonově slabý ;-)

0/−1
7.5.2017 18:37

K30a92r40e51l 81L72a18n79g48r 2562237770268

Názorný příklad byl v Praze ulice Na Václavce a Klikatá. Tu dokázaly autobusy tehdejší doby vyjet jen obtížně za dobrých podmínek, nákladní vozy pro Motorlet jezdily jinudy, nebo se materiál zavážel na vagonech. Z tohoto důvodu tam byla postavena trolej, kterou zrušili když výkon motorů šel nahoru. Dneska si říkám, proč... Současné vraky mají stejný problém jako autobusy kdysi, řveto a jedeto krokem.

0/0
7.5.2017 19:27
Foto

J17a75n 81Č29e61r31m28á30k 4369568595167

dle mého názoru by bylo účelnější všechen transit nahnat na speciální vlaky S-J, V-Z + exponované trasy typu Praha-Ostrava a silnicím i městům by se nádherně ulevilo...Máme nové a rychlé trati, tak proč je nevyužít...

0/−1
7.5.2017 14:31
Foto

J21a21n 51Č30e81r91m65á71k 4199788595237

a v Německu jistě mají podobné trasy také...

0/0
7.5.2017 14:32

M97i32r96e82k 83K40o70n53e16č75n42ý 6657165185714

Vzhledem k tomu, že se zavázali odstavit jaderky, tak to moc efektivní nebude. Resp. bude jen v době, kdy bude foukat vítr a svítit slunce. Protože použít elektriku vyrobenou z fosilního paliva s menší účinností než má spalovací motor moc výhoda není.

0/−1
7.5.2017 12:24
Foto

M56a86r15t92i46n 80P44i70š60t66o59r65a 8648578166179

To je přece typický příklad spotřebiče, u kterého stačí být v provozu, jen když je k dispozici elektřina skoro zdarma z nepravidelného zdroje. Za předpokladu, že je to bez řidiče a že to není nějaká urgentní přeprava.

0/0
10.5.2017 21:54

M37i25r68o30s38l33a45v 46G94r84o15s98s44m77a84n24n 8732309194

"Auto se k trolejím připojuje pomocí dvojice „tykadel“ podobných těm u trolejbusů."

Ve skutečnosti se jedná pantograf jako třeba u tramvají, pouze je evidentně dvoupólový.

"Výhodou elektrického vedení je mimo jiné to, že ve spojení se zvláštními senzory umožňuje kamionům držet jízdný pruh."

Senzory zjevně spíše umožňují držet pantograf správně na troleji, zatímco samotné vozidlo se může v jízdním pruhu příčně pohybovat.

+5/0
7.5.2017 11:56

T83o14m85á22š 41K63u61č45e25r34a 5737162957102

Zajímavý nápad. Když už existují hybridní trolejbusy.. tak proč ne kamiony.

+2/0
7.5.2017 11:48

H68e14d50v46i86k42a 32O51c68h96t60á75b44c35o82v81á 5454909430

Němci mají přebytek elektřiny jen když fouká vítr, takže to vlastně budou plachetnice.

+5/−1
7.5.2017 11:34
Foto

M31a13r51t12i36n 66P76i87š30t21o30r78a 8188988756739

No a proč ne. Ty měly také malou spotřebu. Stačí nespěchat.

0/0
10.5.2017 21:56

D44a76v86i86d 86Z42a44j87d61á65k 8285352620431

A elektrina do tech dratu vyroste na stromech. Uzaviraji vsechny jaderne elektrarny.

+3/−2
7.5.2017 11:26

P88e82t71r 58M77i65k62e47š 4200291656434

to jsem zvědav čim je chtěji napájet když si jaderný elektrárny zrušili ;-D;-D

+5/−1
7.5.2017 11:26

M31i56r75o81s66l45a59v 19M47e68d 3144566

já tedy nevím... Tak nějak mi připadá, že když kamion jede po dálnici, nadělá z hlediska ekologie mnohem menší paseku (relativně rychle projede určitou vzdálenost bez brzdění a rozjíždění), než když se motá po okreskách a městech kde vyprodukuje víc zplodin. Takže dle mého elektrifikace dálnic řeší ten menší problém a už vůbec neřeší to, že kamiónů jezdí obrovská kvanta, dálnice a silnice jsou přetížené (rychlejší opotřebení vozovky, hluk, prach, vibrace...). Navíc bych řekl, že je zbytečné elektrifikovat dálnice, když většina železnic elektrifikovaná už je. Můj názor je takový, že jediná rozumná cesta je nákladní dopravu "vyhánět" ze silnic a dálnic na koleje.

+7/−2
7.5.2017 11:20







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.