Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

V Německu budou na dálnici troleje kvůli křížencům kamionu a trolejbusu

Kamiony mají být v budoucnu podobně jako trolejbusy přímo napojené na elektrické vedení, a to na až třech tisících kilometrů německých dálnic. Podle německé ministryně životního prostředí Barbary Hendricksové to povede k výraznému snížení škodlivých emisí. Testovací provoz by měl začít už příští rok.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J50i91ř28í 72J67u17r16á82š93e16k 8857375570317

A nemohly by mít ty náklaďáky dva agregáty? Jeden na elektřinu a druhý na naftu? Jak to mají dnešní trolejbusy?

0/0
9.5.2017 12:22

J19a88n 22T25a64r94a84b51a 4626776729769

Super, bezva. A taky by mohly mít výkon 60kW jako ty hybridobusy.

0/0
10.5.2017 17:03

J81a68n 81V43a57l67o70u18c15h 6182957388670

Super! Takovéhle chujoviny (v provedení, kde se můžete od ideální stopy odchýlit jen pár decimetrů) se podporují, ale když chcete dotaci na nové vozy tam, kde už desetiletí dráty jsou, máte smůlu. Trolejbus (který se s tykadly může odchýlit do vedlejšího pruhu) je "sprosté" slovo, podporovány jsou jen elektrobusy, byť s možností proběžného dobíjení z troleje za jízdy (tedy technicky "trolejbusy"). Takže buď za plnou pálku koupíte trolejbus anebo s dotacemi to samé s tunou baterek, které nepotřebujete...

0/0
9.5.2017 11:53

M83a33r74t72i55n 63T92a52k58á90c49s 7663814622924

Dobrej napad, uz se nebudou predjizdet.

0/0
8.5.2017 9:59

J34a64n 50T64a94r94a39b34a 4246226729379

To by bylo fajn, ale v téhle verzi se ještě předjíždět budou.

+1/0
8.5.2017 23:24

R68o86b22e14r79t 25S86t96r21n61a75d89e31l 5198839389195

Nebylo by jednodušší přeorientovat ekonomiku na místní zdroje, jako tomu bylo ještě před sto lety? Pak bychom nemuseli vozit papírové kapesníky kamionem ze Slovinska do Čech a naopak, protože jsou od 10 haléřů levnější...

+3/0
8.5.2017 9:42

M89i92r89o84s17l25a80v 52M55e72d 3724886

Jo, když vidím ta kvanta kamionů na silnicích, tak si často říkám, kolik kamionů jedoucích opačným směrem a vezoucích stejné a nebo velmi podobné zboží takový kamion na své cestě potká.

+2/0
8.5.2017 10:50

J93a49n 57T43a89r65a82b71a 4786456869659

No častý omyl je v tom, že vozí zboží pro maloobchod. Nikoliv, to je naprosto okrajový objem. Drtivou většinu transportu tvoří meziprodukt pro finální výrobu. A ten vozí proto, že támhle je pracovní síla a jinde není nebo je drahá.

+1/0
8.5.2017 23:27
Foto

M75a94r23e13k 73C74e72r84n54y 5958156317

Tak to by treba Irsko a Island brzy vymreli....;-D

0/0
8.5.2017 17:19
Foto

B79r46o83n78i95s33l36a69v 23G34a31b66r36y41š 2872299281

To pořád kopírují tu samou zprávu? O tomto projektu jsem přednášel už před čtyřmi lety.

0/−1
8.5.2017 9:33

T54o46m21á56š 13P29a40k 5292677499

..a za "pár" let se na naše dnešní pokusy budou dívat se shovívavým úsměvem (asi jako my na první cestu "autem") :

https://youtu.be/UcThQDM3A6E?t=4586

podle mne je budoucnost ve vodíku. Nyní vyrábíme spoustu el. energie z obnovitelných zdrojů, ale neumíme ji skladovat. Její přeměna na vodík je známá a poměrně jednoduchá. Nemusely by se přestavovat celé rozvodné sítě, nemusely by se stavět sloupy a troleje kolem celých dálnic. A nemuselo by se to celé udržovat.

Podle článku níže je spotřeba vodíku na 100km cca 1kg.

http://technet.idnes.cz/jak-se-vyrabi-palivo-budoucnosti-vodik-pro-auta-i-elektroniku-p6d-/tec_technika.aspx?c=A080127_234744_tec_technika_vse

0/0
8.5.2017 7:57

J81a97n 98H14á48j53e52k 2226206283985

Článek je z roku 2008 a za 9 let není v oblasti výroby a skladování vodíku zásadní zlom.

+1/0
8.5.2017 16:23

J91a81n 22T59a95r62a70b90a 4456476429849

Neboť jsou palivové články ještě stále velmi drahé a ta mrcha vodík má strašně malou molekulu co vším projde.

0/0
8.5.2017 23:28

P65a36v50e67l 20O32t43t63l 7477755657867

Po záplavě větrníků a solárních panelů ještě zadrátovat silnice.

Neměli by se politici starat spíš o řízení společnosti, aby nebyla tak závislá na té dopravě? Vždyť to je to, v čem by měli být specialisté.

Ale vypadá to, že jsou spíš specialisté na to, jak radit specialistům v jiných oborech a hlavně jak usměrňovat jejich práci pomocí norem.

+1/−1
8.5.2017 1:47

J87a24n 34H27a28v81r88d75a 2188986551538

docel by mě zajímalo, jak KONKRÉTNĚ byste řídil společnost, aby nebyla závislá na té dopravě... Zákazy, regulace apod.?

+1/0
9.5.2017 10:01

J38a44r52o33s77l58a75v 13B43o64u24d47a21, 13I84n11g86. 6839447536

A k čemu je tedy železnice? Tam už dráty jsou...

+3/0
7.5.2017 22:37
Foto

M15i56c72h17a47l 45N72a27j64m53a19n 7569373946230

železnice?

- omezená kapacita

- vysoká cena přepravy

- pomalost přepravy

- neflexibilnost

+2/−1
7.5.2017 22:51

J81i86ř89í 40E69r27b88e82n 1533594196787

- omezená kapacita železnice je jen místy, a je dána chronickou neochotou mnohých států do ní investovat srovnatelné peníze jako do dálnic

- vysoká cena přepravy je dána mj. tím, že železniční přepravci platí skutečný poplatek za užití dopravní cesty, na rozdíl od kamionů jedoucích se zbytným zbožím po bezplatné silnici

- pomalost viz výše. Řádně zainvestovaná železnice je kapacitnější, rychlejší bezpečnější než dálnice - už jen proto, že provoz na ní zabezpečují profesionálové a ne mladí rychlokvaškové

- neflexibilnost viz výše. Povolila se stavba logistických center s nulovou návazností na železnici, naopak mnohé vlečky byly zrušeny, stejně jako třeba nákladní nádraží (třeba kapacita Žižkova byla stavěná na celou Prahu i s výhledem na očekávaný výrazný nárůst počtu obyvatel. Nyní se vše zaváží zdálky).

+5/0
8.5.2017 0:50

D16a78n13i73e30l 24D20r98n32e87c 6791259406222

Omezená kapacita se týká silnic i železnic, potřeba je financovat oboje. Na silnicích se odehrává výrazně větší objem dopravního výkonu, myslím, že železnice už to asi nikdy nedožene (už jen kvůli tomu, že nevede všude), má-li ale několik desítek procent přebrat, musíme do ní investovat.

Ten "skutečný poplatek za použití dopravní cesty" ani zdaleka nepokrývá náklady na infrastrukturu, procentuálně je na tom výběr mýtného v tomto ohledu lépe, je ale pravdou, že silniční doprava má větší externí náklady. Viděl bych to na snížení polatků na železnici, zrušení silniční daně a rozšíření mýtného, sazby bych ale nezvedal (rozhodně ne razantně)

Železnice má potenciál být rychlejší než silniční doprava, bohužel tomu tak ještě řadu let nebude.

Vlečky se v dnešní době většinou časově nevyplatí, všude je stavět nelze. Budoucnost je v kombinované dopravě a rychlé překládce, ne v jednotlivých vozových zásilkách.

Velkým problémem je i (ne)interoperabilita železniční dopravy a to, že státy spíše než obecně přesun nákladní dopravy na železnici podporují přesun nákladní dopravy na železnici v podání státních drah, což komplikuje mezinárodní dopravu a v konečném důsledku železnici zneatraktivňuje. Kromě toho interoperabilní lokomotivu musíte stejně ještě národně doschválit, někdy i každý kus zvlášť (nejen řadu), a co jsem slyšel, tak je to jen zbytečné otravování.

+1/0
8.5.2017 20:39

J13a85k78u21b 15N90o83v18á70k 8290103930132

Nápad dobrý, realizace bídná. Jak testy před desetiletími.

0/0
7.5.2017 21:28

M83i87r66o89s63l87a35v 92K20a85š49p44a36r 3222837231581

Co se vleče neuteče, pravdou že ekonomicky by to bylo rozhodně výhodné a vícenáklady na hybrydní pohon by se brzy vrátily.

0/0
7.5.2017 22:30

J98a20k25u38b 14N85o95v74á48k 8130873310692

Více smrťáků při takovém množství sloupů na dálnici?

0/0
7.5.2017 21:26

M42i53r30o30s16l25a44v 30K88a60š52p86a19r 3752917701701

Tak sloupy budou patrně mimo těleso dálnice, to by neměl být problém

+1/0
7.5.2017 22:31
Foto

B64r71o33n57i69s10l82a86v 54G83a80b92r88y48š 2322149871

Leda pro ty, co neumějí řídit.

0/−1
8.5.2017 9:33
Foto

M25a17r89e15k 91C76e97r24n77y 5308646857

Nekdo lidi nuti aby bourali do sloupu a stromu?

0/0
8.5.2017 17:20

P27a75v30e81l 76N42e33k59v46a84s83i30l 2478293691602

V SSSR zkoušeli už před 50 lety ZILy a jiné samohyby poháněné elektromotorem, kdy energii brali z trolejového vedení trolebusů. Kdo chce na google najde i fotky.

+1/0
7.5.2017 20:45

K49a95r71e13l 63N14e86d76o63p79i58l 7788566589554

Naklady 6 miliard? To jsou náklady na uprchlíky za dva měsíce.

+2/0
7.5.2017 19:27

R31a61d32i68m 65T15o71b16i71á88š 2793372784326

k tomu je však použít elektřinu vyrobenou pouze z obnovitelných zdrojů a ne z uhlí...!!!!!!kolem dálnic by mohli nastavět větrníky a fotovoltaické elektrárny...

0/0
7.5.2017 16:41

R16o84b53i57n 38Ž63i38ž34k91a 2828624706436

Nebo by mohl mít každý kamion na střeše větrník, který by generoval elektřinu, na kterou by potom ten kamion jelR^

+2/0
7.5.2017 16:51

R15a23d62i74m 80T89o35b37i97á84š 2953102934446

ty jsi nějak můdrý...!!!!!!

0/−1
7.5.2017 16:58

J33a64k40u74b 34N58o96v40á73k 8730343970302

Ale nesměl by s ním vjet do těch drátů, což mě hned napadlo, že až se poveze něco nadrozměrného, tak bude brzdit pruh vedle. O nouzovém přistání letadla na dálnici nemluvě.

+3/0
7.5.2017 17:05

R91o92b37i40n 85Ž13i43ž38k11a 2588364156566

„Je to bohužel tak, že dopravní sektor je jediným, který od roku 1990 nepřispěl ke snížení emisí CO2, ale naopak se v něm o něco zvýšily "

Takže to znamená, že jsou buď všechny Euronormy k ničemu nebo německá ministryně životního prostřed nechápe, že mírný nárůst emisí může být kompenzován velkým nárůstem dopravy (v důsledku poptávky) . Nakolik je tohle dobrá zpráva pro Německo či Evropu nechám na individuálním posouzení, stejně jako dohledání, jestli tam nemá náhodou zakomponovanou i dopravu lodní.

+5/0
7.5.2017 16:30

M88i96c77h86a68e61l 37K69o93n10e37č51n86ý 6462833179819

Auto spotřebovává energii jen když potřebuje, Trolej spotřebovává energii i když to zrovna není potřeba. Na sídlištích se zlušily centrální výtopny a přechází se na lokální. Na silnicích na to chceme jít obráceně. Ti politici zjevně nechápou, že energii musí stejně někde vyrobit a vznine při tom daleko víc CO2. Ano trolejbusy a šaliny ve městech jsou OK, protože tam nesmrdí a smrdí to jinde, ale mimo města je to úlet.:-P

+1/−2
7.5.2017 15:56

L88i10b55o90r 14W45a14l57i65c24h89i10e94w62i81c48z 3288126187434

Nemusí být čistě náhodou uzavřený obvod, aby protékal proud? Nebo vám taky doma zásuvky spotřebovávají elektrickou energii?

+2/−2
7.5.2017 16:25

M94i86c65h46a92e31l 98K37o12n44e25č96n54ý 6922753469149

A ta elektrárna nemusí spalovat uhlí nebo plyn, když není uzavřený obvod? Tu spouští až když se obvod uzavře? Bohužel musí a musí tam být dost rezerva, navíc si připočtěte ztráty dané dlouhým vedením, množství energie potřebné k výrobě pár milionů sloupů, drátů, množství energie k vožení těžkého elektromotoru když pojede náklaďák tam kde dráty nejsou a zjistíte, že na jeden takový ujetý kilometr bude množství CO2 desetkrát vyšší.

Chce to uvažovat i v lehce širších souvislostech. Jinak zasuvka mi sama o sobě elektřinu nespotřebovává, ale ta elektrárna musí fungovat a něco spalovat i když nic nezapojím, což je jako náklad zohledněno v ceně za kilowatthodinu kterou jak já tak i vy zaplatíme. Nebo nemám pravdu?;-)

+3/−1
7.5.2017 21:31

J11i96ř91í 42E81r20b94e23n 1783924146737

Trolejový náklaďák konstruoval n. p. Škoda Ostrov už v 60. letech. Nic nového pod Sluncem, akorát že tyto nové vozy budou muset mít systém autonomního řízení pro udržení se pod trolejemi (škodovácký náklaďák měl normální smykací botky na tykadlech jako standardní trolejbus)...

0/0
7.5.2017 15:16

K68a48r27e80l 97L47a93n23g88r 2542207230148

A víte proč tomu tak bylo? Dříve neměly naftové motory takový výkon narozdíl od elektromotorů. Problém byl s výjezdem strmých kopců, z toho důvodu byly v Praze trolejbusy budovány v těch místech kde byla strmá stoupání. Počítalo se tak i s nákladními vozy co by zásobovaly firmy v takovýchto lokalitách.

0/0
7.5.2017 15:37

J30i62ř78í 73E13r49b68e16n 1113234106207

Neřekl bych, že pro sedmitunu Škoda 706 RT (ze které ten trolejbusový projekt vycházel) by její originální stošedesátikoňový dvanáctilitr nějak výkonově slabý ;-)

0/−1
7.5.2017 18:37

K50a61r14e54l 50L79a52n16g32r 2382757760788

Názorný příklad byl v Praze ulice Na Václavce a Klikatá. Tu dokázaly autobusy tehdejší doby vyjet jen obtížně za dobrých podmínek, nákladní vozy pro Motorlet jezdily jinudy, nebo se materiál zavážel na vagonech. Z tohoto důvodu tam byla postavena trolej, kterou zrušili když výkon motorů šel nahoru. Dneska si říkám, proč... Současné vraky mají stejný problém jako autobusy kdysi, řveto a jedeto krokem.

0/0
7.5.2017 19:27
Foto

J72a94n 38Č52e90r21m52á81k 4289768895427

dle mého názoru by bylo účelnější všechen transit nahnat na speciální vlaky S-J, V-Z + exponované trasy typu Praha-Ostrava a silnicím i městům by se nádherně ulevilo...Máme nové a rychlé trati, tak proč je nevyužít...

0/−1
7.5.2017 14:31
Foto

J43a14n 88Č63e14r61m46á13k 4799868955417

a v Německu jistě mají podobné trasy také...

0/0
7.5.2017 14:32

M18i43r13e40k 70K97o97n34e13č96n34ý 6767735775574

Vzhledem k tomu, že se zavázali odstavit jaderky, tak to moc efektivní nebude. Resp. bude jen v době, kdy bude foukat vítr a svítit slunce. Protože použít elektriku vyrobenou z fosilního paliva s menší účinností než má spalovací motor moc výhoda není.

0/−1
7.5.2017 12:24
Foto

M32a88r67t68i42n 37P64i18š45t47o26r67a 8338238396749

To je přece typický příklad spotřebiče, u kterého stačí být v provozu, jen když je k dispozici elektřina skoro zdarma z nepravidelného zdroje. Za předpokladu, že je to bez řidiče a že to není nějaká urgentní přeprava.

0/0
10.5.2017 21:54

M91i17r41o21s81l76a49v 50G57r77o91s17s40m17a64n86n 8392839884

"Auto se k trolejím připojuje pomocí dvojice „tykadel“ podobných těm u trolejbusů."

Ve skutečnosti se jedná pantograf jako třeba u tramvají, pouze je evidentně dvoupólový.

"Výhodou elektrického vedení je mimo jiné to, že ve spojení se zvláštními senzory umožňuje kamionům držet jízdný pruh."

Senzory zjevně spíše umožňují držet pantograf správně na troleji, zatímco samotné vozidlo se může v jízdním pruhu příčně pohybovat.

+5/0
7.5.2017 11:56

T80o90m29á36š 97K80u78č94e93r32a 5807402107882

Zajímavý nápad. Když už existují hybridní trolejbusy.. tak proč ne kamiony.

+2/0
7.5.2017 11:48

H58e83d66v45i46k50a 21O28c28h84t58á71b10c15o40v61á 5794929390

Němci mají přebytek elektřiny jen když fouká vítr, takže to vlastně budou plachetnice.

+5/−1
7.5.2017 11:34
Foto

M50a93r10t86i14n 23P10i97š53t55o35r95a 8618168506509

No a proč ne. Ty měly také malou spotřebu. Stačí nespěchat.

0/0
10.5.2017 21:56

D15a12v71i47d 52Z40a79j11d18á23k 8325172930881

A elektrina do tech dratu vyroste na stromech. Uzaviraji vsechny jaderne elektrarny.

+3/−2
7.5.2017 11:26

P91e29t59r 17M59i25k64e83š 4790401326494

to jsem zvědav čim je chtěji napájet když si jaderný elektrárny zrušili ;-D;-D

+5/−1
7.5.2017 11:26

M23i73r71o58s61l20a92v 63M88e56d 3774306

já tedy nevím... Tak nějak mi připadá, že když kamion jede po dálnici, nadělá z hlediska ekologie mnohem menší paseku (relativně rychle projede určitou vzdálenost bez brzdění a rozjíždění), než když se motá po okreskách a městech kde vyprodukuje víc zplodin. Takže dle mého elektrifikace dálnic řeší ten menší problém a už vůbec neřeší to, že kamiónů jezdí obrovská kvanta, dálnice a silnice jsou přetížené (rychlejší opotřebení vozovky, hluk, prach, vibrace...). Navíc bych řekl, že je zbytečné elektrifikovat dálnice, když většina železnic elektrifikovaná už je. Můj názor je takový, že jediná rozumná cesta je nákladní dopravu "vyhánět" ze silnic a dálnic na koleje.

+7/−2
7.5.2017 11:20







Najdete na iDNES.cz