Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

V Německu budou na dálnici troleje kvůli křížencům kamionu a trolejbusu

Kamiony mají být v budoucnu podobně jako trolejbusy přímo napojené na elektrické vedení, a to na až třech tisících kilometrů německých dálnic. Podle německé ministryně životního prostředí Barbary Hendricksové to povede k výraznému snížení škodlivých emisí. Testovací provoz by měl začít už příští rok.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J36i58ř30í 38J83u21r71á56š29e13k 8747335890237

A nemohly by mít ty náklaďáky dva agregáty? Jeden na elektřinu a druhý na naftu? Jak to mají dnešní trolejbusy?

0/0
9.5.2017 12:22

J83a71n 95T35a48r17a92b88a 4976146469559

Super, bezva. A taky by mohly mít výkon 60kW jako ty hybridobusy.

0/0
10.5.2017 17:03

J58a39n 19V44a56l36o16u63c55h 6582477828430

Super! Takovéhle chujoviny (v provedení, kde se můžete od ideální stopy odchýlit jen pár decimetrů) se podporují, ale když chcete dotaci na nové vozy tam, kde už desetiletí dráty jsou, máte smůlu. Trolejbus (který se s tykadly může odchýlit do vedlejšího pruhu) je "sprosté" slovo, podporovány jsou jen elektrobusy, byť s možností proběžného dobíjení z troleje za jízdy (tedy technicky "trolejbusy"). Takže buď za plnou pálku koupíte trolejbus anebo s dotacemi to samé s tunou baterek, které nepotřebujete...

0/0
9.5.2017 11:53

M91a75r46t67i42n 53T39a11k62á53c84s 7303614652534

Dobrej napad, uz se nebudou predjizdet.

0/0
8.5.2017 9:59

J18a47n 59T25a91r38a61b42a 4476846569489

To by bylo fajn, ale v téhle verzi se ještě předjíždět budou.

+1/0
8.5.2017 23:24

R27o35b67e35r33t 23S91t55r41n56a30d65e60l 5178549959855

Nebylo by jednodušší přeorientovat ekonomiku na místní zdroje, jako tomu bylo ještě před sto lety? Pak bychom nemuseli vozit papírové kapesníky kamionem ze Slovinska do Čech a naopak, protože jsou od 10 haléřů levnější...

+3/0
8.5.2017 9:42

M24i93r69o61s55l18a97v 31M89e14d 3404436

Jo, když vidím ta kvanta kamionů na silnicích, tak si často říkám, kolik kamionů jedoucích opačným směrem a vezoucích stejné a nebo velmi podobné zboží takový kamion na své cestě potká.

+2/0
8.5.2017 10:50

J97a82n 85T14a21r74a94b27a 4606166699209

No častý omyl je v tom, že vozí zboží pro maloobchod. Nikoliv, to je naprosto okrajový objem. Drtivou většinu transportu tvoří meziprodukt pro finální výrobu. A ten vozí proto, že támhle je pracovní síla a jinde není nebo je drahá.

+1/0
8.5.2017 23:27
Foto

M22a60r26e92k 63C84e82r65n55y 5238706617

Tak to by treba Irsko a Island brzy vymreli....;-D

0/0
8.5.2017 17:19
Foto

B77r64o79n58i36s12l32a86v 25G96a57b47r79y55š 2942799111

To pořád kopírují tu samou zprávu? O tomto projektu jsem přednášel už před čtyřmi lety.

0/−1
8.5.2017 9:33

T68o72m17á34š 59P49a93k 5902147669

..a za "pár" let se na naše dnešní pokusy budou dívat se shovívavým úsměvem (asi jako my na první cestu "autem") :

youtu.be

podle mne je budoucnost ve vodíku. Nyní vyrábíme spoustu el. energie z obnovitelných zdrojů, ale neumíme ji skladovat. Její přeměna na vodík je známá a poměrně jednoduchá. Nemusely by se přestavovat celé rozvodné sítě, nemusely by se stavět sloupy a troleje kolem celých dálnic. A nemuselo by se to celé udržovat.

Podle článku níže je spotřeba vodíku na 100km cca 1kg.

technet.idnes.cz

0/0
8.5.2017 7:57

J15a31n 73H87á84j21e34k 2366566933455

Článek je z roku 2008 a za 9 let není v oblasti výroby a skladování vodíku zásadní zlom.

+1/0
8.5.2017 16:23

J90a58n 83T81a94r24a12b77a 4236186889139

Neboť jsou palivové články ještě stále velmi drahé a ta mrcha vodík má strašně malou molekulu co vším projde.

0/0
8.5.2017 23:28

P63a86v49e63l 36O28t25t84l 7667315447267

Po záplavě větrníků a solárních panelů ještě zadrátovat silnice.

Neměli by se politici starat spíš o řízení společnosti, aby nebyla tak závislá na té dopravě? Vždyť to je to, v čem by měli být specialisté.

Ale vypadá to, že jsou spíš specialisté na to, jak radit specialistům v jiných oborech a hlavně jak usměrňovat jejich práci pomocí norem.

+1/−1
8.5.2017 1:47

J65a50n 19H72a36v55r29d47a 2848656771248

docel by mě zajímalo, jak KONKRÉTNĚ byste řídil společnost, aby nebyla závislá na té dopravě... Zákazy, regulace apod.?

+1/0
9.5.2017 10:01

J32a52r63o35s91l22a90v 58B25o28u20d10a45, 57I96n17g41. 1197774680232

A k čemu je tedy železnice? Tam už dráty jsou...

+3/0
7.5.2017 22:37

M66i26c53h14a39l 51N67a87j50m27a97n 7199343406830

železnice?

- omezená kapacita

- vysoká cena přepravy

- pomalost přepravy

- neflexibilnost

+2/−1
7.5.2017 22:51

J63i88ř92í 53E40r85b11e47n 1393184376777

- omezená kapacita železnice je jen místy, a je dána chronickou neochotou mnohých států do ní investovat srovnatelné peníze jako do dálnic

- vysoká cena přepravy je dána mj. tím, že železniční přepravci platí skutečný poplatek za užití dopravní cesty, na rozdíl od kamionů jedoucích se zbytným zbožím po bezplatné silnici

- pomalost viz výše. Řádně zainvestovaná železnice je kapacitnější, rychlejší bezpečnější než dálnice - už jen proto, že provoz na ní zabezpečují profesionálové a ne mladí rychlokvaškové

- neflexibilnost viz výše. Povolila se stavba logistických center s nulovou návazností na železnici, naopak mnohé vlečky byly zrušeny, stejně jako třeba nákladní nádraží (třeba kapacita Žižkova byla stavěná na celou Prahu i s výhledem na očekávaný výrazný nárůst počtu obyvatel. Nyní se vše zaváží zdálky).

+5/0
8.5.2017 0:50

D57a22n16i75e86l 18D11r65n35e20c 6301619706322

Omezená kapacita se týká silnic i železnic, potřeba je financovat oboje. Na silnicích se odehrává výrazně větší objem dopravního výkonu, myslím, že železnice už to asi nikdy nedožene (už jen kvůli tomu, že nevede všude), má-li ale několik desítek procent přebrat, musíme do ní investovat.

Ten "skutečný poplatek za použití dopravní cesty" ani zdaleka nepokrývá náklady na infrastrukturu, procentuálně je na tom výběr mýtného v tomto ohledu lépe, je ale pravdou, že silniční doprava má větší externí náklady. Viděl bych to na snížení polatků na železnici, zrušení silniční daně a rozšíření mýtného, sazby bych ale nezvedal (rozhodně ne razantně)

Železnice má potenciál být rychlejší než silniční doprava, bohužel tomu tak ještě řadu let nebude.

Vlečky se v dnešní době většinou časově nevyplatí, všude je stavět nelze. Budoucnost je v kombinované dopravě a rychlé překládce, ne v jednotlivých vozových zásilkách.

Velkým problémem je i (ne)interoperabilita železniční dopravy a to, že státy spíše než obecně přesun nákladní dopravy na železnici podporují přesun nákladní dopravy na železnici v podání státních drah, což komplikuje mezinárodní dopravu a v konečném důsledku železnici zneatraktivňuje. Kromě toho interoperabilní lokomotivu musíte stejně ještě národně doschválit, někdy i každý kus zvlášť (nejen řadu), a co jsem slyšel, tak je to jen zbytečné otravování.

+1/0
8.5.2017 20:39

J69a73k11u22b 90N20o26v23á52k 8510253330372

Nápad dobrý, realizace bídná. Jak testy před desetiletími.

0/0
7.5.2017 21:28

M36i65r78o23s94l12a72v 20K75a44š50p20a10r 3332747571531

Co se vleče neuteče, pravdou že ekonomicky by to bylo rozhodně výhodné a vícenáklady na hybrydní pohon by se brzy vrátily.

0/0
7.5.2017 22:30

J68a40k82u18b 25N36o45v27á27k 8270613430682

Více smrťáků při takovém množství sloupů na dálnici?

0/0
7.5.2017 21:26

M63i59r63o80s73l10a56v 95K34a59š96p22a93r 3392597111901

Tak sloupy budou patrně mimo těleso dálnice, to by neměl být problém

+1/0
7.5.2017 22:31
Foto

B85r51o65n97i82s83l49a29v 21G38a42b95r77y84š 2212759161

Leda pro ty, co neumějí řídit.

0/−1
8.5.2017 9:33
Foto

M79a89r56e29k 59C73e10r57n43y 5808856957

Nekdo lidi nuti aby bourali do sloupu a stromu?

0/0
8.5.2017 17:20

P31a96v85e26l 35N40e19k77v69a80s74i23l 2608623711242

V SSSR zkoušeli už před 50 lety ZILy a jiné samohyby poháněné elektromotorem, kdy energii brali z trolejového vedení trolebusů. Kdo chce na google najde i fotky.

+1/0
7.5.2017 20:45

K10a55r74e85l 45N86e58d68o54p71i36l 7768646509484

Naklady 6 miliard? To jsou náklady na uprchlíky za dva měsíce.

+2/0
7.5.2017 19:27

R13a63d33i88m 40T55o79b51i53á11š 2963452974246

k tomu je však použít elektřinu vyrobenou pouze z obnovitelných zdrojů a ne z uhlí...!!!!!!kolem dálnic by mohli nastavět větrníky a fotovoltaické elektrárny...

0/0
7.5.2017 16:41

R42o67b95i12n 85Ž57i86ž15k98a 2598434486266

Nebo by mohl mít každý kamion na střeše větrník, který by generoval elektřinu, na kterou by potom ten kamion jelR^

+2/0
7.5.2017 16:51

R70a63d14i42m 23T29o42b71i58á37š 2723402674306

ty jsi nějak můdrý...!!!!!!

0/−1
7.5.2017 16:58

J13a30k83u47b 50N59o54v22á13k 8390733770922

Ale nesměl by s ním vjet do těch drátů, což mě hned napadlo, že až se poveze něco nadrozměrného, tak bude brzdit pruh vedle. O nouzovém přistání letadla na dálnici nemluvě.

+3/0
7.5.2017 17:05

R60o96b63i72n 55Ž91i39ž18k87a 2498684836266

„Je to bohužel tak, že dopravní sektor je jediným, který od roku 1990 nepřispěl ke snížení emisí CO2, ale naopak se v něm o něco zvýšily "

Takže to znamená, že jsou buď všechny Euronormy k ničemu nebo německá ministryně životního prostřed nechápe, že mírný nárůst emisí může být kompenzován velkým nárůstem dopravy (v důsledku poptávky) . Nakolik je tohle dobrá zpráva pro Německo či Evropu nechám na individuálním posouzení, stejně jako dohledání, jestli tam nemá náhodou zakomponovanou i dopravu lodní.

+5/0
7.5.2017 16:30

M65i52c82h39a33e71l 28K37o82n84e25č21n91ý 6872713589599

Auto spotřebovává energii jen když potřebuje, Trolej spotřebovává energii i když to zrovna není potřeba. Na sídlištích se zlušily centrální výtopny a přechází se na lokální. Na silnicích na to chceme jít obráceně. Ti politici zjevně nechápou, že energii musí stejně někde vyrobit a vznine při tom daleko víc CO2. Ano trolejbusy a šaliny ve městech jsou OK, protože tam nesmrdí a smrdí to jinde, ale mimo města je to úlet.:-P

+1/−2
7.5.2017 15:56

L73i67b44o36r 80W73a94l63i26c48h38i21e25w80i25c63z 3348936117384

Nemusí být čistě náhodou uzavřený obvod, aby protékal proud? Nebo vám taky doma zásuvky spotřebovávají elektrickou energii?

+2/−2
7.5.2017 16:25

M73i16c12h59a64e76l 22K48o61n62e13č66n59ý 6372753119489

A ta elektrárna nemusí spalovat uhlí nebo plyn, když není uzavřený obvod? Tu spouští až když se obvod uzavře? Bohužel musí a musí tam být dost rezerva, navíc si připočtěte ztráty dané dlouhým vedením, množství energie potřebné k výrobě pár milionů sloupů, drátů, množství energie k vožení těžkého elektromotoru když pojede náklaďák tam kde dráty nejsou a zjistíte, že na jeden takový ujetý kilometr bude množství CO2 desetkrát vyšší.

Chce to uvažovat i v lehce širších souvislostech. Jinak zasuvka mi sama o sobě elektřinu nespotřebovává, ale ta elektrárna musí fungovat a něco spalovat i když nic nezapojím, což je jako náklad zohledněno v ceně za kilowatthodinu kterou jak já tak i vy zaplatíme. Nebo nemám pravdu?;-)

+3/−1
7.5.2017 21:31

J88i83ř77í 87E74r16b32e89n 1253674136107

Trolejový náklaďák konstruoval n. p. Škoda Ostrov už v 60. letech. Nic nového pod Sluncem, akorát že tyto nové vozy budou muset mít systém autonomního řízení pro udržení se pod trolejemi (škodovácký náklaďák měl normální smykací botky na tykadlech jako standardní trolejbus)...

0/0
7.5.2017 15:16

K57a67r93e69l 29L85a66n64g84r 2702137610558

A víte proč tomu tak bylo? Dříve neměly naftové motory takový výkon narozdíl od elektromotorů. Problém byl s výjezdem strmých kopců, z toho důvodu byly v Praze trolejbusy budovány v těch místech kde byla strmá stoupání. Počítalo se tak i s nákladními vozy co by zásobovaly firmy v takovýchto lokalitách.

0/0
7.5.2017 15:37

J12i63ř44í 70E61r87b15e24n 1243444196337

Neřekl bych, že pro sedmitunu Škoda 706 RT (ze které ten trolejbusový projekt vycházel) by její originální stošedesátikoňový dvanáctilitr nějak výkonově slabý ;-)

0/−1
7.5.2017 18:37

K50a97r10e78l 68L49a19n19g47r 2132947190958

Názorný příklad byl v Praze ulice Na Václavce a Klikatá. Tu dokázaly autobusy tehdejší doby vyjet jen obtížně za dobrých podmínek, nákladní vozy pro Motorlet jezdily jinudy, nebo se materiál zavážel na vagonech. Z tohoto důvodu tam byla postavena trolej, kterou zrušili když výkon motorů šel nahoru. Dneska si říkám, proč... Současné vraky mají stejný problém jako autobusy kdysi, řveto a jedeto krokem.

0/0
7.5.2017 19:27
Foto

J39a50n 18Č45e63r28m79á26k 4419728525877

dle mého názoru by bylo účelnější všechen transit nahnat na speciální vlaky S-J, V-Z + exponované trasy typu Praha-Ostrava a silnicím i městům by se nádherně ulevilo...Máme nové a rychlé trati, tak proč je nevyužít...

0/−1
7.5.2017 14:31
Foto

J29a63n 78Č96e85r42m32á83k 4469788875667

a v Německu jistě mají podobné trasy také...

0/0
7.5.2017 14:32

M85i25r30e93k 51K18o98n67e34č73n31ý 6477965775604

Vzhledem k tomu, že se zavázali odstavit jaderky, tak to moc efektivní nebude. Resp. bude jen v době, kdy bude foukat vítr a svítit slunce. Protože použít elektriku vyrobenou z fosilního paliva s menší účinností než má spalovací motor moc výhoda není.

0/−1
7.5.2017 12:24
Foto

M26a38r16t18i35n 56P90i49š85t40o21r61a 8698728356599

To je přece typický příklad spotřebiče, u kterého stačí být v provozu, jen když je k dispozici elektřina skoro zdarma z nepravidelného zdroje. Za předpokladu, že je to bez řidiče a že to není nějaká urgentní přeprava.

0/0
10.5.2017 21:54

M60i61r50o59s47l96a85v 73G33r72o84s62s54m41a41n10n 8172819154

"Auto se k trolejím připojuje pomocí dvojice „tykadel“ podobných těm u trolejbusů."

Ve skutečnosti se jedná pantograf jako třeba u tramvají, pouze je evidentně dvoupólový.

"Výhodou elektrického vedení je mimo jiné to, že ve spojení se zvláštními senzory umožňuje kamionům držet jízdný pruh."

Senzory zjevně spíše umožňují držet pantograf správně na troleji, zatímco samotné vozidlo se může v jízdním pruhu příčně pohybovat.

+5/0
7.5.2017 11:56

T54o40m69á62š 20K93u74č44e62r40a 5557382937982

Zajímavý nápad. Když už existují hybridní trolejbusy.. tak proč ne kamiony.

+2/0
7.5.2017 11:48

H24e70d84v55i28k23a 29O52c41h84t61á71b37c93o53v98á 5214539870

Němci mají přebytek elektřiny jen když fouká vítr, takže to vlastně budou plachetnice.

+5/−1
7.5.2017 11:34
Foto

M66a79r28t89i97n 40P64i71š61t32o42r76a 8438898636409

No a proč ne. Ty měly také malou spotřebu. Stačí nespěchat.

0/0
10.5.2017 21:56

D70a55v53i87d 68Z85a12j97d84á11k 8475652800901

A elektrina do tech dratu vyroste na stromech. Uzaviraji vsechny jaderne elektrarny.

+3/−2
7.5.2017 11:26

P63e29t11r 50M36i28k94e79š 4850251636504

to jsem zvědav čim je chtěji napájet když si jaderný elektrárny zrušili ;-D;-D

+5/−1
7.5.2017 11:26

M66i29r98o17s27l81a73v 63M81e52d 3664656

já tedy nevím... Tak nějak mi připadá, že když kamion jede po dálnici, nadělá z hlediska ekologie mnohem menší paseku (relativně rychle projede určitou vzdálenost bez brzdění a rozjíždění), než když se motá po okreskách a městech kde vyprodukuje víc zplodin. Takže dle mého elektrifikace dálnic řeší ten menší problém a už vůbec neřeší to, že kamiónů jezdí obrovská kvanta, dálnice a silnice jsou přetížené (rychlejší opotřebení vozovky, hluk, prach, vibrace...). Navíc bych řekl, že je zbytečné elektrifikovat dálnice, když většina železnic elektrifikovaná už je. Můj názor je takový, že jediná rozumná cesta je nákladní dopravu "vyhánět" ze silnic a dálnic na koleje.

+7/−2
7.5.2017 11:20



Najdete na iDNES.cz