- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Vozil jsem kolo na střešním nosiči. Pravda, bylo pouze jedno. Testoval jsem přitom cca čtyři měsíce spotřebu auta. Rozdíl s jedním kolem na střeše a bez kola jen s příčníky byl cca 0,2-0,4 l nafty. Je ale možné, že se dvěma koly to bude víc.
Jedna poznámka k tématu vyšší spotřeby při variantách střecha // za auto:
Nejsem si úplně jistý, zda je pravda, co se ve článku uvádí o vyšší spotřebě při kole na střeše. Pochopitelně spotřeba vzroste v obou případech - ať už dáte kolo na střechu nebo za auto.
Četl jsem onehdy jeden článek, kde přímo měřili, o kolik ta spotřeba vzroste - byl to nějaký německý časopis (testované auto byl nějaký kombík mercedes) a paradoxně jim vyšlo, že kolo v držáku za autem zvýšilo spotřebu trochu víc, než kolo na střeše! Nicméně výsledky byly myslím celkem vyrovnané.
Moc se mi to tehdy na první přečtení nezdálo, ale když o tom člověk začne trochu přemýšlet, tak to nějaký smysl dává. Za autem se kolo sice veze "v zákrytu", nicméně i tam vzduch proudí a narušení proudění v těchto místech pozmění obtékání celého auta (tedy i v oblastech před tím kolem). To je jedna a věc a druhá je ta, že v držáku za autem vezete kolo "kolmo ke směru jízdy", a tedy části kola (trubky rámu, pláště) vytváří daleko větší brzdící plochu (účinnou plochu, která musí být obtékaná) než když kolo vezete na střeše. (Pozn. pro šťouraly - tento druhý efekt pravda neplatí tak úplně právě díky tomu prvnímu efektu - třeba zadní kolo-plášť se sice na střeše veze za tím předním, ale obtékané musí být taky... nicméně třeba pro rámové trubky to platí dobře.) Šlo by to asi změřit poměrně přesně v nějakém aerodynamickém tunelu, no a nebo to vyzkoušet v reálu - ovšem s přesným (tedy ne tím z výroby - z dat řídící jednotky) měřičem spotřeby. Což v tom testu snad měli. Samozřejmě tam pak ale hrozí, že změna podmínek (třeba vítr) výsledky toho testu zkreslí.
Každopádně sám jsem si z toho vyvodil to, že upřednostnit držák na tažné oproti držákům na střeše pouze kvůli spotřebě nemá patrně smysl. Nicméně osobně přesto uvažuji o jeho koupi a sice kvůli snazší manipulaci (naložení vyložení kol).
Mám Wjenzeka, česká výroba, soukromník, malá firmička na Ostravsku, a naprostá spokojenost.
Před pěti rokama jsem koupil v Lídlu nosiš na kouli na dvě kola za dva tisíce.Ten samý se prodával v Globusu za čtyři tisíce.Udělal jsem na něm malý zpevnění a jištění na přídavný zámek proti krádeži kola a slouží k plné spokojenosti.Jezdím po celé republice a nedám na něj dopustit.Už bych nosič na střechu nechtěl.Je s tím úplně jiná jízda.
My vozili kola vždy na střeše. Teď máme dva roky SUV a 3 týdny elektrokola, každé váží 30 kg. A fakt to sám na střechu nedám. Takže dnes v 10,00 přebírám Fold 3 od Thule na tažném. Ale když jsem vezl na střeše 2x ten náklad, tak jsem se v zatáčce bál.
Kola do auta a je po problému. Ať je nosič kde chce, po delší jízdě za deště je kolo jak koule špíny.
Bezva rada. Ale jen pokud nemáte třeba děti, nebo když máte dlouhého tranzita......
"Doporučení je jednoznačné: vyhněte se těm, které se upevňují na páté dveře" .... a následuje reklamní video na nosič Thule na páté dveře
To je jeste v pohode. pred par dny psali ve sportovni sekci o tom, jak Sparta lovi posily ... a v clanku reklama na rybarske potreby :)
Nejmenovaný malý soused z Boleslavy v kombíku - rekord mám 3 lidi, 4 kola plus bagáže a zásoby na týden. Vše uvnitř.
To je solidni. Ale v Somalsku by se tam vlezli vsichni.
To ano, ale zase se na tom nedalo jezdit )))
"...se stoupající rychlostí roste spotřeba exponenciálně." - jak přišel autor na tenhle blábol? Že by další produkt humanitního vzdělání :)
Výkon potřebný na překonání aerodynamického odporu roste s rychlostí zhruba s 3. mocninou. Exponenciální a mocninná funkce je dost něco jiného.
Už několikrát mne zarazilo, že o věcech ryze technických píší lidé bez nejzákladnějšího technického vzdělání, u kterých si nejsem jist, že vůbec mají řidičák.
A pokud ano, netuší, co se děje s jejich autem poté, co otočí klíčkem.
"Novináři" píší nepřehledně, s gramatickými chybami a o něčem, o čem nemají tušení.
Čte to po nich někdo, nebo to jde rovnou ven?