Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Před 70 lety se představil první saab, byl to zelený dvoutakt

Svenska Aeroplan Aktiebolaget, tedy Švédská letecká akciová společnost vznikla před osmdesáti lety, roku 1937. Deset let na to představila svoje první auto. První Saab se představil na den přesně před sedmdesáti lety, 10. června 1947.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

D87a58n 64R18u48b80í26n 4743953169

Saab. Volvo. Subaru. Moje srdcovky V

0/0
11.6.2017 12:29

L55u26m54í60r 66V86i91t82h53a 2317457486242

Tenhle SAAb nese stopy české konstruktérské školy. Když přešla pankrácká "Janečkárna" za protektorátu na válečnou výrobu, konstruktéři tam tajně pokračovali na vývoji následnáka předválečné úspěšné Jawy Minor. Němci postupně začali něco tušit a proto bylo nutné materiály dostat někam ven. podařilo se to dostat do neutrálního Švédska, kde byl postaven a zkoušen prototyp vycházející z koncepce Jawy Minor, tedy s předním pohonem. Po válce Švédi dokumentaci považovali za německou, tedy za součást válečné kořisti, a na jejím základě zbudovali právě SAAB 92. V ČSR se znárodnil automobilový průmysl, bylo rozhodnuto o tom, že auta budou mít páteřový rám podle Tatry, takže Aero Minor, které se začalo vyrábět po válce, mělo páteřový rám a pohon zadních kol, stejně jako třeba Tudor, Sedan nebo Spartak.

0/0
10.6.2017 12:23

M22a31r90t66i69n 31P25r45a69v95d46a 8931478398357

Právní nároky "neutrálního Švédska" na výrobní dokumentaci jako "součást válečné kořisti" mi přijdou sporné, ale Seveřani jsou svérázní...

Stejně tak přeprava prototypu přes nepřátelské území s nutnou překládkou na loď mi přijde logisticky složitá a nebezpečnější, než jeho ukrytí na spolehlivém místě doma.

Pro SAABa hledali Švédi po válce v ČSSR výrobce motorů. U nás byly ale jiné plány, a tak se museli obrátit jinam a postavit vlastní motorárnu.

0/0
10.6.2017 17:43

I17v12o 42B25o26u57š10e 5662387518

Aero Minor mělo pohon předních kol.

+1/0
10.6.2017 20:26

J60i11ř17í 21N91e91u42m49e43i52s85t56e24r 2562535793701

To by asi byl problém udělat galerii, která by dávala smysl. Třeba chronologicky po modelech. Tenhle odfláknutý paskvil, napřeskáčku posbírané obrázky, zabije i tak průměrný článek. Hlavně že je tam reklama.

+5/0
10.6.2017 7:32







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.