Diskuse k článku

Škoda Xena: velká bojovnice z Mnichova Hradiště měla zachránit Liaz

Tahač návěsů Škoda Xena se měl stát vlajkovou lodí automobilky LIAZ, mezitím přejmenované na ŠKODA LIAZ, a vyvést ji z úpadku postupně probíhajícího od změny geopolitické situace na počátku poslední dekády 20. století. Tahač se víceméně povedl, záchrana podniku nikoliv.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P98e48t95r 31L25e57s68a84n 5442889173339

Tak si to shrneme, protože to platí pro všechna odvětví výroby. Komunistické továrny a výrobky byly v 70. a 80. letech zoufale zastaralé. V té době prodávali na východní trh pouze proto, že byl uzavřen proti výrobkům ze západu. Jakmile se v roce 1990 celý východní trh otevřel, tak zoufalá zaostalost východního bloku nemohla konkurovat značkám, kde (na rozdíl od komunistických) 40 let probíhal intenzivní vývoj. Prostě po převratu jsme si mohli najednou za stejné peníze koupit mnohem lepší zboží ze západu. Za krachem většiny firem po revoluci tak není Klaus nebo Zeman. Nýbrž 40 let komunistické doby temna, kdy z nejméně zničené poválečné země s obrovským potenciálem jsme se stali rozvojovou zemí na úrovni 3. světa.

Takže děkuji voličům, že se díky vládě STB a KSČM vracíme zpět na cestu rozvojové země.

+5/0
8.6.2018 7:24

J37a70n 57H79r12u29b31ý 6865723926790

A stav asi i pokracuje.

+1/0
9.6.2018 12:44

J21a60n 36H74r27u33b67ý 6645513286210

Jsem rad, ze nic "nezachranila"

0/−1
7.6.2018 21:26

M58i10c92h39a76l 48K14l89a72c12á39k 1190432285

Kde jsou ty časy, kdy XENY mohl řidič potkat v běžném [>-] dálničním provozu ;-(

Kdekdo z chytrolínů negativně hodnotí dílenské zpracování a nulovou servisní sít. Ale LIÁNu tehdy dokázali opravit v každé dílně ČSAD... A např.jízda s plně naloženou 13,6 byla z pozice sedadla závozníka mnohem komfortnější než na IVECu Eurostar EU A že byla palubovka zfušovaná z čs. nemoderních komponentů ? No a co, časem by se to vylepšilo ! Jenže při 35 kusech tzn. v téměř sotva naběhnuté výrobě se už na vylepšování nedostalo ;-(

v článku mi ještě chyběla od autora zmínka o epizodě užitkové valníkové LIAZKy pro regionální zásobování vzniklé kooperací s rakouským STEYREM, ale to jen tak na okraj, primárně je psáno o XENě R^

+3/0
6.6.2018 22:52

S31t45a97n24i34s96l15a16v 67K83r70e87j82c51a60r 6767336653144

P V3S se v BAZ po přesunu z Prahy vyráběly také v 20ks/den, a byl na ně stále i odbyt v různých modifikacích nejen pro armádu ale i podnikový sektor. V omezeném počtu se vyvážely i do Syrie. Ano, je škoda, zániku zaběhnutých československých značek,- je jedno zda komunisty po roce 1948 nebo chartisty po roce 1989.

0/0
7.6.2018 10:40

V25o21k57o86u71n 52V81l81a81d30i76m81i50r 8922568959878

Skoda 706 R byl podle nejkrasnejsi nakladak vsech dob. A nsledoval tuctovy trambus vyrabeny skoro 40 let. ta xenia mela podle kamarada mistra v nastrojarne LIAZu se svoji hlinikovou kabinou uplne znicit konkurenci. Bohuzel se nekde stala chyba a neni ani Xenia a ani Liaz.

0/0
6.6.2018 21:54

J68i49ř26í 30E15r52b41e18n 1683874656617

Vida, a pro me je zase 706 R osklive pomale monstrum na obrich kolech, zatimco 706 RT byl nadcasovy prostorny a mrstny stroj plne srovnatelny s tehdejsimi Fiaty, Dafy, Many a dalsimi znackami. 706 MT byl dalsi vyrazny skok v jizdnich vlastnostech, ane kabina uz zustala konzervou 60. let.

0/0
6.6.2018 22:21

R39a94d77i72m 14P27o16l73á57š35e71k 9516243339849

LIAZ podle mne skončil na zastaralém výrobním zařízení. Co jsem slyšel, dokonce měli výrobu rozstrkanou po spoustě drobných provozovnách se zařízením snad ještě z první republiky.

Aby vznikla konkurenceschopná automobilka, potřebovali liazáci nejen nové vyvinuté auto, které s určitými výhradami měli, ale taky minimálně 1 - 2 miliardy Kč na nové výrobní linky s novými technologiemi v nových halách.

Například ke konci Liazu už byla nezbytnou podmínkou pro prodejnost náklaďáků antikorozní ochrana na úrovni elektroforézního základování. Tu přirozeně liazáci neměli, ale protože byli pod Soudkem společně s kopřivnickou Tatrovkou, vozili hotové svařené kabiny z Liberce do Kopřivnice, kde je opatřili elektroforézou a potom zase zpět, kde je montovali. To výrobu Liazek určitě dost prodražovalo.

Například zrovna kopřivnická Tatrovka přežila hlavně díky tomu, že v letech 1975 - 82 nalila tehdejší socialistická RVHP do Kopřivnice i jinde do tatrováckých provozů investici asi 8 miliard tehdejších korun československých. V podstatě tam byla za tyto peníze postavena téměř kompletní nová fabrika s tehdy nejmodernější západní technologií s kapacitou 15 tisíc nákladních tatrovek ve dvousměnném provozu plus pomocné provozy, jako všelijaké vývojové zkušebny, zkušební polygon i třeba moderní požární zbrojnice atd.

Tatrovka tak mohla držet krok s konkurencí cca do roku 2005, co se týká kvality i nových technologií jen využíváním rezerv zařízení, které se v té době využívalo jen z desetiny, dvacetiny projektované kapacity a poměrně malými dodatečnými investicemi do drobných zařízení s novými technologiemi.

Tuto výhodu Liazka neměla a když se nenašel nikdo, kdo by využil schopností a dovedností tehdejších liazáků a investoval příslušné miliardy do nových technologií, Liazka prostě skočit musela. Ať byli liazáci jakkoliv schopní, ty auta prostě byly neprodejné.

+2/0
6.6.2018 20:11

J90i12ř29í 94E35r55b72e17n 1823484826207

Stare vyrobni stroje nejsou zadnym problemem, dokud na nich lze vyrabet kvalitne a levne. Dodnes neni nijak vyjimecny treba vicerazovy lis nebo obrabeci automat ze 70. let, pohaneny spolehlivou vackovou kralovskou hrideli a doplneny jen o nejaka nova cidla pro vyhodnoceni prubehu procesu. A socialistickou "mozaikovou vyrobu" s rozstrkanymi vyrobnimi polotovary v ruznych mistech, provozovnach, zavodech, spolecnostech a statech dokonale implementovala az moderni doba, zneuzivajici levnou dopravu bez vycislenych externalit.

+2/0
6.6.2018 22:16

S68t26a77n13i63s25l30a52v 34K97r18e45j74c49a31r 6397436773744

Ano, Liaz i Praga měly i do roku 1989 inovační program modernizace svých vozidel. A socialističtí nestraníci, dokázali i připravit a vyrobit i na starých strojních zařízeních ze států rvhp, funkční vzorky. Chybou bylo asi i tehdejší zastaralé socialistické vzdělávání orientované na sssr. Volba a upnutí se na kamionovou výrobu bez návaznosti na spolupráci a podporu Orličanu Chocen, podoně jako upnutí se na sendvičovou výrobu vypěnovaných karoserií, když bylo a je levnější a jednodušší nahradit velit polystyrenem a být konkurenceschopným i cenově. Jistě vyspělý západ neměl zájem o podporu konkurence spíše naopak. A tehdejší politici a vzdělanci čekali na ty pečené holuby od západních podnikatelů, trochu kopírujíce roy v Kanadě. ;-D

0/0
7.6.2018 10:12

Š15i81m66o49n 16M48a91r40t16y65n87e94k 7343305173476

Ve stejné době v Kopřivnici také vznikl zajímavý tahač - Tatra 165, bohužel pouze ve třech kusech.

0/0
6.6.2018 20:03

R56a78d31i17m 35P93o79l60á92š92e82k 9306843339429

V Kopřivnici to skončilo hlavně na tom, že použitý tatrovácký podvozek je složitější, takže má dražší údržbu a na silnici nižší energetickou účinnost. Taky tehdy použitý motor - tatrovácký nebyl z titulu chlazení vzduchem úplně optimální proti konkurenci.

A na aplikaci netatrováckého podvozku a cizího motoru do Tatrou vyvinutého auta tehdy ještě v Tatrovce nebyli dostatečně myšlenkově pružní.

0/0
6.6.2018 20:22

Š72i15m73o77n 37M11a75r71t64y70n84e24k 7853455133836

165 byla právě hodně nadčasová - podvozek byl hybridní (zadní část koncepce tatra, přední část tvořil rozvidlený rám), u prvního prototypu (bílého) byl použitý vodou chlazený motor Deutz s výkonem 550 koní.

0/0
6.6.2018 20:30

R25a67d12i74m 59P21o70l48á21š11e16k 9566223649719

Ale prodávané tahače byly vždy s motorem Tatra. Na ten podvozek si moc nevzpomínám, ale co si pamatuji, vždy se mluvilo o klasickém tatrováckém podvozku.

0/0
6.6.2018 20:59

Š54i81m33o24n 88M60a52r79t45y80n17e66k 7463505793936

Šlo pouze o tři prototypy (a ten poslední měl pohon 4x4 - klasický podvozek s rourou). A ano, seriové tahače 815-2N51 byly s klasickým podvozkem 4x4.

0/0
6.6.2018 21:17
Foto

J24i89ř18í 67D62v82o58ř82á61k 5445359650358

Některé Xeny jezdí pracovně dodnes a mají naběháno i přes milion kilometrů.

Zdroj: https://auto.idnes.cz/kamion-tahac-skoda-xena-liaz-400-dkj-/auto_ojetiny.aspx?c=A170613_112935_automoto_fdv

Za minimálně sedmnáct let ?

+1/0
6.6.2018 18:26

Š94i29m58o98n 97M40a41r62t31y23n33e71k 7873655923526

1 mil. km za 17 let není mnoho. Tahače v letech 1995 - 2000 lítaly přes 250 tis. km ročně.

0/0
6.6.2018 19:13

R54a33d96i40m 16P91o65l14á95š19e71k 9336493629549

Nejspíš tím, jak to je poskládané ze starých liazáckých a škodováckých komponent napůl na koleně je to snadno opravitelné a dá se to snadno udržovat v provozu a dají se na to snadno sehnat náhradní díly.

V každodenním provozu se to nepoužívá, protože dnešní auta jsou mnohem pohodlnější a využitelnější, ale protože to je už dávno účetně odepsané, vyžaduje to jen minimální náklady, když to někde stojí jako nějaká záloha nebo pro mimořádné případy.

0/0
6.6.2018 20:29

Š35i86m53o50n 60M57a66r47t20y47n41e91k 7753845953746

Tak hlavně to platí mýto na dálnicích o 6 kč na kilometr vyšší než nové tahače. Takže je to vhodné jen na ježdění někde kolem komína mimo placené úseky.

+5/0
6.6.2018 20:32

P26e64t40r 16M20i37c34h28a13l 2620544131882

Další pomník bolševické neschopnosti.

+9/−3
6.6.2018 12:57

J68o18s22e67f 67D97v84o43ř25á41č93e86k 9852864925745

je to smutny pohled na to když vezmu že LIAZ jezdil dakar a kde skončil

0/0
6.6.2018 11:09

Š98i88m29o10n 44M54a67r19t55y44n96e61k 7343475963126

Tak Liaz jezdí Dakar i dneska a je na v této soutěži v poslední době úspěšnější než Tatra.

+3/0
6.6.2018 11:15

M63i58c51h39a29l 34K18l85a21c40á11k 1320452295

no pro čs. dakaristy bylo určitě překvapení na ročníku 96, spatřit jako doprovoďáky + ostré vozy nákladní bílá MITSUBISHI. Ať se na mne nikdo nezlobí, ale tam inspirace čechoslováckou [>-] 110 více než náhodná :-)

0/−1
6.6.2018 23:04

Š33i49m41o53n 14M72a35r13t53y23n49e12k 7223335103326

Mitsubishi jelo jako kamion dakar prvně v roce 1997. A to už Liaz pár let nejezdil (jako soutěžní vůz). Navíc jeho (Liazu) účinkování od roku 1988 už byla velká bída - proč by někdo takové auto kopíroval?

0/0
7.6.2018 20:16

M19i76l44o90s33l37a45v 62K54n74o80p 9424876143523

Říkalo se, že zájem měla počátkem 90. let Scania, protože ji v té době chyběl segment vozů v té třídě. Ale někdo ,,zodpovědný" prohlásil, že přeci nebudeme prodávat národní klenot, prý stačilo, že jsme prodali Němcům Škodovku v Boleslavi.

+15/0
6.6.2018 11:05

P44e72t36r 20M57a29r79š43á34l76e60k 9145372884269

Tenkrát byla obecně nevůle k přímému prodeji podniků zahraničním vlastníkům. I kolem Škody MB bylo spoustu tanců. Proto se nakonec taky plošně prosadila kupónovka.

+1/0
6.6.2018 11:20

Š21i84m85o87n 30M33a87r53t94y95n14e78k 7973395913926

V roce 1998 měl zájem Mercedes, ale když zjistil v jakém katastrofálním stavu firma je, tak couvnul.

0/0
6.6.2018 11:26

P24e49t69r 15M38a85r22š52á12l39e43k 9195242724329

Co si pamatuju, tak o Mercedesu se mluvilo dřív, někdy začátkem 90tých let. V roce 98 už Liaz vlastnila i s tatrou Škoda.

0/0
6.6.2018 11:36

Š17i72m38o62n 95M55a98r82t29y55n29e40k 7233525503806

Ano, a od Škody Plzeň to chtěl Mercedes koupit.

Ale určitě těch zájemců v letech 90 - 98 bylo více.

0/0
6.6.2018 11:41

R13a42d83i45m 64P66o83l86á35š71e42k 9856903889789

Spíš chtěl prozkoumat potencionálního konkurenta.

Mercedes totiž měl v roce cca 1994 zájem i o Tatrovku a jako podmínku svého zájmu si vymínil kompletní stavební dokumentaci Tatrovky. Což v praxi znamenalo dokumentaci zejména nových provozů postavených z peněz RVHP v letech 1976 - 82, dokumentace starších provozů byla většinou katastrofálně neúplná. Dokonce jsme si dělali srandu, že Mercedes chce někde stavět kopii tatrovácké fabriky.

Tu dokumentaci dostal a potom to skončilo.

0/−1
6.6.2018 16:38

H39o32n73z95a 15T69a75r 3949462244652

ČZ Strakonice prodali Italům a stejně to nepomohlo

https://www.autorevue.cz/pred-20-lety-skoncila-vyroba-motorek-cz--namale-mela-uz-v-60-letech

+2/0
6.6.2018 17:41

I50g58n19á54c 97D98i60v57i40š 1761409363664

Zajímavý článek o vývoji řady 400:http://liaz.cz/vyvoj_kabiny_rady_400.php

0/0
6.6.2018 10:46

P50e88t50r 36M33a22r23š91á39l76e88k 9175492564459

Náklaďák přišel v blbé době a navíc bez servisního a prodejního zázemí neměl v Evropě šanci.

+8/0
6.6.2018 10:22

R21a37d46i46m 31P98o25l34á77š79e73k 9436343439589

Neměl ani výrobnětechnologické zázemí nutné k dosažení konkurenceschopné technické úrovně a kvality auta.

Teď je otázka, co se na konkurenceschopnosti podepsalo víc.

0/0
6.6.2018 20:32

M11a98r95e16k 55M25a29z48u71c33h 2106723203

Neřekl bych.Je to jen o lidech.Naši dědové také postavily první republiku z ničeho,to samé v dnešní době start-up ové firmy vznikají ze dne na den.Některé se chytí a některé zaniknou.Ale je to stále o lidech.

0/−1
6.6.2018 21:58
Foto

M80a29r46e58k 52C25e45r12n40y 5928156677

Typická ukázka komunistického podnikání. Tak hlavne, ze jste si je zvolili do parlamentu...

+8/−1
6.6.2018 10:15

P34e63t71r 56M58a78r88š58á80l75e89k 9215422114299

Tohle je spíš typická ukázka problémů spojených s transformací v 90tých letech. Tím samozřejmě nehájím komunisty.

+6/0
6.6.2018 10:27

P91e87t74r 23S30i35m15e52k 6571423259904

zkrátka za komančů nám ujel vlak a v 90.letech nás hodili do vody a plácali jsme se v tom

+2/0
6.6.2018 11:32
Foto

R18o96m55a70n 15K90o48z30e61l 4567916223544

To je spíše o tom, že Liazce chyběl vývoj a po revoluci to byl velký náraz, nemohla konkurovat věhlasným značkám, původ z 60.let nešlo zapřít.

0/0
6.6.2018 19:23

A21l24e39š 15L39i35s25o50v94s53k24ý 9649798832412

Málokumu dochází, že masívní tunelování a zlodějiny zapříčinili především sami komunisté, když kvůli jejich systému hospodaření bylo nutné provést v 90.letech majetkové přesuny, jež nemají v našich dějinách obdoby. Sami soudruzi či jejich děti se při tom postavili do první řady a často figurují u mnoha velmi podivných převodů. Nebýt znárodňování, nemuselo být odnárodňování a s tím spojené kolosální rozkrádačky.

+3/0
6.6.2018 20:51

R29a20d24i23m 43K87a79l60a34s 2140836302931

Exteriér se povedl.

+7/0
6.6.2018 8:21

M79a67r44t94i61n 67Z19a21c74h 5474270172102

Nevím jestli je ještě má, ale autodoprava Farář v Liberci, měla určitě před 2 roky na dvoře 3 Xeny a všechny vypadali, že jsou v provozu...

+2/0
6.6.2018 8:15

Š49i23m52o40n 15M35a16r16t11y50n41e78k 7773655413626

Tenkrát to byla taková labutí píseň. Sice Xena (řada 400) posunula úroveň Liazu proti předchozím řadám 100/200/300 o parník dále, ale kromě vzhledu to tak úžasné nebylo. Úroveň zpracování šílená, interiér z prvky škody favorit, i škody 120 nebyl dotažený. Spolehlivost také pokulhávala. Proti tomu třeba nové Volvo z té doby Fh12/16 byla jiná liga.

Nejhorší bylo, že v té době když chtěl zákazník tahač, tak u Liazu složil zálohu 70% ceny a pak pár měsíců čekal (auto se doslova teprve začalo vyrábět). U konkurence (Daf, Volvo....) nemusel dát ani korunu, zařídili mu úvěr/leasing a doslova do pár dnů odjížděl s novým autem. A cenově Xena také nebyla žádná sláva - vycházela sice levněji, ale jen o cca 25%.

+6/−1
6.6.2018 8:04

J15i10n55d14ř31i70c37h 18L29u13k21e74š 3309544723950

Nevím, jestli to tak v tom interiéru mělo zůstat, ale opravdu to bylo poskládané ze všeho možného. Prý ta auta co dodnes jezdí byly predsériové kusy. Ale na tu dobu krásná, velká kabina.

+1/0
6.6.2018 13:33

Š15i43m48o66n 17M92a98r58t24y86n78e27k 7123255823126

Vznikly 2 prototypy, následně dvě vozidla na zkoušky a následně 30 vozidel předvýrobní/ověřovací série (jeden z těchto vozů po pár dnech havaroval a šel do šrotu).

+1/0
6.6.2018 13:47

V76á57c68l46a71v 12M77a78l84ý 3434218124239

Desing hezký, ale zpracování podvozku, el. instalace, pérování, vycházelo z klasického Liazu. Desítky nedodělků způsobovaly jako u klasických Liazů i spoustu problémů. Nedivím se, že zákazníci sáhli po konkurenci.

+2/−1
6.6.2018 7:45

J40a85n 56H76r45u72b44ý 6275733546210

Design hezky?

+1/−3
6.6.2018 8:04

V11á96c89l43a90v 19M15a13l29ý 3194968724849

Kabina je vcelku hezká, interiér také. Na svojí dobu, byla povedená.

+7/0
6.6.2018 8:10

J35a34r12o64s69l80a72v 80B96i44r82n11e32r 4498665512488

Design byl tehdy neuvěřitelně nadčasový.A dokonce i dnes potěší moje oko.

+23/0
6.6.2018 7:32

M83a13r12t57i45n 74K22o44d86a74t 2387186812147

Velká škoda. Tohle byl nádherný tahač .

+24/0
6.6.2018 6:17

Najdete na iDNES.cz