Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Autofotka týdne: Nejkrásnější český karavan je dnes opravdová rarita

Nejhezčím tuzemským továrně vyráběným obytným přívěsem byla Karosa W 4 zvaná Dingo. Tento obytný přívěs budil zaslouženou pozornost nejen svým vzhledem, ale i celkovým řešením. Vinou souhry několika důvodů však bylo vyrobeno pouhých 47 kusů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P33e50t78r 39V20o37p41i15č50k87a 5492287397866

ty fotky jsou úžasný! Úplně na mne dýchlo dětství, jakobych tam viděl tátu a mámu ;-(V

0/0
19.7.2017 14:28

J31i68t35k82a 80J23a32n14ý95r73o97v40á 6938833500786

Pamatuji se na S1203, kdy do kempu přijeli, dole měli zázemí, zvedli střechu, dali plátno a měli tam ložnici. Bylo to zajímavé. Bylo mi tak 11-13 let. Nevím přesně kdy to bylo. Vím jen kde to bylo.

+2/0
10.7.2017 13:00

T86o25m17á67š 82K71a47p85l83a97n 8863209243693

ten je krásnej. A ten nápad s tou nenatřenou poloprůsvitnou laminátovou střechou je taky boží. Vsadím se, že kdyby to dnes někdo dělal, tak by mu lidi trhali ruce. Takhle by měl vypadat karavan pro mladou moderní rodinu. Samozřejmě vnitřek by se musel malinko modernizovat, zejm. co do materiálů, ale hned bych do toho šel. Mít firmu na výrobu přívěsů či nějaké dobré napojení na nějakou, tak se na to vrhnu.

+10/0
8.7.2017 14:21

B10o40h38u32m70i21l 78S24t66e84j81s29k54a14l 5413784431573

Já mít firmu na tištění peněz, tak si je tisknu;-D

+2/0
12.7.2017 11:40

L63u71b11o33m21i71r 14M59a30c48h98o 2812350225887

dnes by s tým už neuspeli. Nároky na komfort sa zmenili.

0/0
15.7.2017 3:09

M36a73r67k11é71t23a 38D98v71o58ř32á84č62k26o43v54á 2148643391558

Mnoho lidí (karavanistů) nevyžaduje zase až takový komfort, spíše volnost, takže by ty úpravy opravdu nemusely být moc velké. Pokud by to bylo levné, úspěch by to mít mohlo.

0/0
17.7.2017 13:05

L52a67d75a 28N65o28v20a90k 4402243837

tak bych si tipnul co za lidi si to mohli dovolit pořídit... ;-D a ještě aby k tomu dostali výjezdní doložku a devizový příslib....

+14/−1
2.7.2017 15:44

S58t69a39n27i39s73l76a70v 44K35r72e38j73c87a86r 6507426863934

Nu dovolit si to mohli řezníci, holiči, pumpaři, zelináři,automechanici. Lidi v té době byli asi šetrnější. Tyto přívěsy se nedaly zapřahat už tenkrát za cokoliv, Wartáci s nimi měly co dělat a trabanti si o tom mohly nechat zdát. pro ně se v NDR vyráběly tzv stanové přívěsy, jež byly v podstatě běžný nákladní vlek se stanem nahoře. Jinak ale pokud si někdo mohl pořídit Šumperák nebo Okál proč by si nepořídil obytný přívěs?

+4/−4
2.7.2017 16:34

V93l27a95d66i46m68í96r 48H44r53u12b47ý 1684561747732

Tyhle přívěsy mívaly cca 400 Kg, Wartburg to utáhl v pohodě a trabantů s klasickým přívěsem jezdily po naší dálnici o prázdninách celé kolony, občas ten přívěs byl větší než celý trabant :-). A není na tom nic divného, táhnout přívěs je mnohem snazší, než táhnout např. jiné auto (odtah při poruše) a i ten trabant jiného trabanta na laně utáhl.

+9/0
2.7.2017 18:10

J25a33k98u13b 80Š36a92f94a29n78d38a 7115407781761

Nevím, co je na tom snazšího. Má to o trochu menší valivý odpor pneumatik, toť vše...

0/−6
2.7.2017 18:46

V76l13a45d30i66m62í13r 92H58r41u34b42ý 1274411867142

A je o poznání lehčí. To snad pochopí každý.

+5/0
2.7.2017 19:50

J81i98ř24í 70S26c43h83w23a66c33h 8108464668396

ano auto bylo sice těžší,ale zase mělo menší aerodynamický odpor, ale hlavně se tahalo velmi výjimečně coby výpomoc v nouzi na kratší vzdálenost, že....

Tahat tyto přívěsy v 60. letech čímkoliv co se u nás běžně prodávalo (snad kromě tatrovek, což zase nebyla běžná auta) a mělo cca 40-50 koní bylo v podstatě pro ta auta trápení....

+2/−3
2.7.2017 21:06

V95l18a64d75i34m44í32r 36H18r20u21b40ý 1494701557932

Ale houby trápení. Trabant měl od výrobce povolený přívěs 300 kg nebrzděný a 400 kg brzděný, takže auto s výkonem 26 koní a pohotovostní hmotností 600 kg ob čas tahal 300-400 kg těžký přívěs, takže celková hmotnost byla včetně posádky do 1300 kg. Wartburg 311 (typ 900) měl s pohotovostní hmotností 960 kg výkon motoru 35 koní. A trvale musel "utáhnout" přes 1000 kg. A ještě případný 500/650 kg přívěs k tomu, takže 35 koní na skoro dvě tuny.

.

Musíte si uvědomit, že tenkrát se jezdilo rychlostmi 60-80 km/h, na to byly stavěné převody a výkon motorů k tomu byl zcela dostatečný včetně rezervy. Na rychlost 100 km/h potřebujete výkon cca 20 kW.

.

Jen pro srovnání, Š1200 měla motor 36 koní na pohotovostní hmotnost až 1200 kg, takže trvale ten motor tahal ještě o 100-200 kg víc - a samozřejmě i tady byl přívěs možný. Proti tomu byl trabant závoďák.

.

Nevím, jak vy, ale já jsem s těmi auty jezdil.

+14/0
2.7.2017 21:51

J75i62ř42í 74S56c12h25w17a60c43h 8288324628426

já s těmi auty taky jezdil, Š100 (45 koní) 2 dospělí a tři děti a to auto mělo co dělat samo se sebou v každém kopci.... s přívěsem by to samozřejmě bylo ještě horší. Samozřejmě, že by to auto přívěs taky utáhlo....s podřazením na 1 by by možná utáhlo i vagon (jen po rovině), ale to neznamená, že tahání přívěsu rychlostí 80 a více nebylo pro ty slaboučké motory utrpení, o kopcích na trojku či dvojku ani nemluvě... dnes na dálnici by kamionům rozhodně nestačily....

+1/−3
2.7.2017 22:40

V61l66a35d29i45m26í76r 50H16r52u80b54ý 1904141597852

Nezlobte se, ale srovnávat 60-70 let stará auta se současnými, to můžete toho trabanta srovnávat s Pragou Charon. Jestli jste s tou naloženou "stovkou" chtěl závodit s prázdnými žigulíky, tak chápu vaše zklamání. Znovu se vrátím k wartburgu 311, který měl výkon od 35 (900ccm) do 44 koní (1000ccm), ale proti té "stovce" vážil o metrák a půl víc. Jak vidíte, je to velice relativní. S rychlostmi, na které ta auta byla stavěná, neměly jejich motory žádný problém, pokud jste po nich chtěl víc (což asi je váš případ), tak se samozřejmě ty motory trápily. Jet s naloženou Š100 prudší kopec na dvojku, to k tomu autu patří, od toho tam ta převodovka je a v šedesátých letech nic extra výkonnějšího nejezdilo - pokud samozřejmě nebudete srovnávat auta z naprosto různých tří, třeba škodovky s mercedesem.

.

Srovnejte tu Š100 s jejím současníkem, WW broukem, to bylo auto z kapitalistického západu a stejná třída ;-).

+11/0
2.7.2017 22:59

S93t23a67n72i56s46l14a91v 82K92r91e56j25c90a25r 6107736743574

Hlavně se nebavme o bržděných a nebržděných přívěsech;-D!! Nájezdová brzda obytných přívěsů, byla v socialistickém východním bloku hitem poloviny osmdesátých let. Do té doby si o ní karavanisté mohli nechat zdát!

+2/0
3.7.2017 15:46

V54á14c30l34a38v 27M34a55l88ý 3924118214219

Škoda 100 + karavan do Bulharska bez problémů, spotřeba 8lt/100km. za den a půl z Plzně na pláži. ;-D

+4/0
2.7.2017 21:52

V57á73c49l15a63v 89M84a25l61ý 3424458514349

Neviděl jste NDRáky, jak mastili s Trabanty s přívěsy, nedělalo jim to žádný problém. Ani je moc netrápili.:-)

+5/0
2.7.2017 21:57

L29u35b25o37m80i80r 25M55a14c80h72o 2872380545327

Trabant + Qek Junior, alebo Wartburg + Bastei, to bol tradičný obrázok na našich cestách. Akurát, že mohli maximálne k Balatonu.

+1/0
10.7.2017 4:24

V89á24c98l80a81v 80P98o51u51s19t45k82a 3880421912

Trabant i warťák s tím přívěsem samozřejmě neměl vůbec žádný problém.

+7/0
2.7.2017 18:16

J71a83k81u14b 97Š98a40f61a21n29d94a 7645537911751

Ale no tak. Trabant měl cca 600kg, naložený tunu. 400kg se za ním pozná, a to hodně. Co také čekat od 19koní.

0/−2
2.7.2017 18:47

V27l34a44d62i34m47í43r 63H69r52u30b83ý 1724271447972

Ale no tak. Trabant 601 měl od roku 1969 26 koní (do té doby 23). No a abychom se v to zbytečně nepatlali, tak o trabantech s karavanem si přečtěte zde http://www.trabant.cz/clanky/technika/sm-26-66-4-67-stavime-si-obytny-prives

.

Jinak velmi oblíbené byly přívěsy z kombi karoserie trabanta, co všechno trabant utáhne se můžete přesvědčit tady

https://www.google.cz/search?q=trabant+a+p%C5%99%C3%ADv%C4%9Bs&rls=com.microsoft:cs-CZ:IE-Address&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjvgsrNlevUAhVmEpoKHeNjAcQQsAQIIw&biw=1536&bih=716

+7/0
2.7.2017 19:57

V35á23c21l19a88v 15P34o56u32s59t62k86a 3610861252

Asi tak nějak. R^

+1/0
2.7.2017 19:59

R54a58d75i91m 20B48e36d18n54a37r29č22í60k 6773247663434

Wartburgů a trabantů s přívěsy jezdily i přes tehdejší ČSSR hromady. Dederoni s tim ve velkém jezdili i do Vysokých Tater a nevypadalo to, ze mají problém tahat přívěsy.

+2/0
2.7.2017 22:05

M31i68c51h41a81l 85M21a10l86ý 5392744849563

Dederoni tím jezdili i kamsi k teplému moři nebo aspoň k Balatonu...

0/0
9.7.2017 20:22

H12o81n37z74a 34T96a35r 3339582984152

Karosa LP30

https://www.youtube.com/watch?v=UFkOWJpXxcw

0/0
2.7.2017 14:18

P66a81v68l92a 72K78v17a91p28i19l40o27v72á 7239758884807

Ty bláho. By mě zajímalo jak tohle muselo vypadat po roce užívání. S tehdejšími hygienickými návyky československé socialistické společnosti.

+1/0
2.7.2017 16:18

S20t60a95n43i69s80l27a39v 32K12r89e68j18c52a71r 6697466743104

Nu možná jde o vědomé- nevědomé klamání čtenářů . Na jedné z přiložených fotografií je na fasádě označení firmy Karosárna Sodomka. A to nevím, kde takový firemní nápis po roce 1948 byl. Josef Sodomka ve své továrně pracoval i po vítězném únoru, ale nikoli v konstrukci ani vývoji. A vzhledem k tomu, že socialističtí komunisté byli v odstranování připomínek dost důslední, tak tyto historické fotografie mohou sahat do doby Háchy a Henlaina. O Josefu Sodomkovi se ví, že nebyl fašistou a s žádnou ideologií nespolupracoval, byl úspěšným a uznávaným panem podnikatelem . Vzhledem k tomu, že sklolaminát je výdobytkem moderní poválečné doby , a NDR mělo problém s rozděleným Německem, tak vsadilo na chemii a chemické výrobky.

0/0
2.7.2017 17:04

V26á27c36l18a31v 81P66o46u71s64t64k61a 3580181532

Ty historické fotografie z toho vide jsou z roku 2008 ;-D;-D

0/0
2.7.2017 18:02

V23á97c12l70a95v 10P51o62u50s75t27k32a 3190661672

A pokud máte na mysli ty fotky v článku a nikoli video na které odkazuje pan Tar, na kterých se logo Sodomka skutečně vyskytuje, pak opět stačí umět číst ...... jasně se u nic píše, že se jedná o předválečné karavany W1 a W2, respektive válečný typ z roku 1942, vyrobený pro německou armádu.

0/0
2.7.2017 18:12

V56á35c47l74a71v 62P82o52u73s60t13k44a 3540741672

https://www.pangeotours.com/cz/cestovani-hotelbusy/2/#id5

:-P:-P

0/0
2.7.2017 17:59

J50o40s60e64f 39Č73i66h74á78k 7101749640856

Tento obytňák, červenou felicii a hurá na dovolenou :-)

+3/0
2.7.2017 13:48

P41e13t58r 56B79á13č17a 8385236825455

dovolena snu ;-D

+2/0
2.7.2017 14:15

H90o39n55z38a 20T92a65r 3959872814352

Těžký adrenalin. Chorvátsko karavanom vtedy a dnes.

https://www.youtube.com/watch?v=eyKvCUK6AhM

+1/0
2.7.2017 14:25

L86u71b53o36š 92P89o60s68p74í96š97i96l 6208694115

Pane Josef H.,pozdě,ty už asi nežijí,jestli ano,tak je nepoznáte,jak jsou přestárlé.

+1/0
2.7.2017 9:53

J55a64r51o66s38l36a57v 24K73a10d28l38e64c 5841439772751

Sakra, to jsme se měli špatně...;-)

+2/−24
2.7.2017 9:24

K13a16r26e86l 12H52a20u27p77t54v18o48g91e41l 3443672184464

A mohli jsme se mít mnohem lépe.

+22/0
2.7.2017 10:37

J11i54ř30í 52K97o38c56u79r36e73k 6605944825408

Jojo, automobil za 45 průměrných platů, kdo to dneska má? 1,2 milionu.

+11/0
2.7.2017 11:34

J29a31n 92P13š53e24n52i21č40k48a 2600818493742

A jeste z poradniku...

+3/0
2.7.2017 16:34

T80o67m82a70s 55T48u42m32a 4552590186865

a ta kvalita taky po prvnich 1000km nutny pravydelny servis a jak se v tom dalsi leta kazdej mesic clovek nevrtal tak to nejezdilo, pred dovolenou rozebrat karburator vycistit trisky a dalsi 150+ ukonu aby to bylo jakz takz pojizdny a samo pul kufru nahradnichdilu sebou vcetne naradi

0/0
19.7.2017 13:14

E39m32i26l 45D65u81d71a 8765292706483

na dalnici jsem mohl jezdit na kole, tak byli prazdne. Zivotni uroven dneska a driv je skutecne neporovnatelna

+5/0
2.7.2017 13:23

J41o24s92e93f 88H23l80i91n25o88m80a98z 3670904893488

Nemáte někdo mobil na ty dvě čečetky co se válej u toho karavanu?

0/0
2.7.2017 9:18

M44i96l95a75n 42K94r65á84l 8303948941821

Zkus zavolat do Domova důchodců ve Vysokým mýtě;-D

+24/0
2.7.2017 11:00

J77o19z71e55f 19B29e51v56i62l54a53q18u73a 9665919971571

Pozdě!!;-(

+1/0
9.7.2017 11:18

S32t57a54n75i42s37l78a33v 94K15r46e58j18c72a93r 6287976243164

Nu nevím - Obytný přívěs jenž vyráběla v pár kusech Vysokomýtská Karosa byl Racek I a Racek II !! A tohoto Racka vlastnil a byl majitelem i Josef Bek. Tyto obytné přívěsy se stavěly podobně jako přívěsy A3 za nákladní auta a busy, jako kusovka v pár kusech ročně. Je pravdou, že socialistické at Československé tak NDRácké obytné přívěsy se nemohly a nikdy nerovnaly přívěsům NSR Knause . Budme ale rádi, za to, že tam kde selhal socialistický režim a politická ideologie , vítězily kutilské schopnosti českých a moravských domácích kutilů jež si české knause doma v garážích a stodolách dokázali postavit.

+4/0
2.7.2017 8:05

S27t35a88n47i48s43l85a89v 53K86r12e74j12c66a36r 6967466503174

A u Racků, byla stanová okapová lišta, jež umožnovala postavit k přívěsu stanový přístřešek vyráběný podobně jako přívěs kusovka z Lomnice nad Popelkou, tehdejšího výrobce turistických stanů pro občany.

+2/0
2.7.2017 8:13

V44á81c91l32a24v 24P15o96u53s80t59k89a 3740521852

To je sice pravda, ale článek je o karavanu Dingo... který také vyráběla Karosa a který je mnohem, mnohem hezčí...

+1/0
2.7.2017 8:21

S79t32a43n20i15s41l55a46v 35K45r92e39j43c90a81r 2751568763906

Nevím, že by se někde v historii Karosy tento přívěs stavěl. Spíše mi to tvarově připomíná ty známé NDR. Nehádám se a nepřu. Hořická Karosa skončila s výrobou Racků někdy koncem šedesátých let, a nikdy se do Hořic nevrátily. Obytné vleky za nákladní a busy vyráběla Karosa Jaroměř ve svých prostorách údržby jako kusovku než přešly do Polského Jelcze, Tyto se v konci osmdesátých letech opět vrátily do Hořic jako přívěsy A3, jako běžná měsíční zakázka desítek kusů. - Karosa Jaroměř(dnešní Karsit) byl výhradním výrobcem autosedaček do busů Vysokomýtské Karosy, Hořická Karosa byla výhradním výrobcem nástaveb na nákladní vozy zn. Praga V3S, případně speciální kusové nástavby na jiné vozidla Tatra nebo Liaz. V jejich odběratelích nebyla pouze Armáda, ale i ČsT nebo Geoindustria. Ale u nich stejně jako u Racků se jednalo o výrobu jednotek kusů, na nichž se podíleli pracovníci úseku "vývoje" závodu. - Opravdu nevím, zda by se v archivu dnešního Karboxu, našly zmínky o těchto výrobcích i když v Hořicích ještě pár pamětníků žije a užívá si důchodu.

0/0
2.7.2017 10:06

V78á33c34l12a74v 33P42o45u42s18t93k95a 3360321252

To že to nevíte, vůbec nic neznamená, ostatně informace uvedené v článku jsou dostatečné samy o sobě a podle nich si můžete snadno najít další detaily, pokud vás skutečně zajímají.

0/−2
2.7.2017 13:25

S86t14a63n36i44s74l87a45v 66K85r31e83j70c16a70r 6157126223834

V článku k těmto chybí upřesnění, kdy se tyto v případě Dinga tyto vyráběly. Ano, možná, když byla doba Š-RTO, v době ŠM/ŠD už těžko a Karosa-Renault a Karosa-Iveco už vůbec ne. Přesněji by mohlo být uvedeno v kterém závodě, jak píši nahoře moc možností není, těch pobočných schopných závodů zase tolik nebylo. A Karosa od náběhu ŠM/ŠD neměla kapacitu na přidruženou výrobu obytných přívěsů. To mi jako bývalému zaměstnanci můžete věřit.

0/0
2.7.2017 14:59







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.