Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Elektromobily jsou bublina, v automobilových závodech má šanci vodík

Rozvoj elektromobilů i přes současný pokrok nadále naráží na řadu překážek, domnívá se Wolfgang Warnecke, šéf pro oblast inovací z petrolejářské společnosti Shell. Elektromobily podle něj nejsou univerzálním řešením mobility budoucnosti, využívat budeme větší mix paliv a pohonů. V motorsportu má prý největší perspektivu vodík.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

B97o72h11u54m35í90r 12E39l91i78á46š 1591418464772

Jeste ze se nas to nejblizzsich 30..40 let netyka..

0/0
27.6.2017 19:29

J76i58ř65í 87Z14ý87k64a 9799323571860

"I v těch nejdivočejších snech trvá dobíjení elektromobilu na zhruba 400 kilometrů nejméně 15 – 20 minut oproti dvěma až třem minutám při tankování. "

a zkoušel si ten chlapík někdy spočítat, kolik času mu zabere tankování kompletně? Tj. nepočítat čas jen od zasunutí tankovací pistole po vysunutí, ale připočítat k tomu i marný čas potřebný k dojetí k čerpací stanici, dojezd k vlastnímu stojanu (obzvláště u levných pump), následné zaplacení a návrat na původní trasu. Odhadem to bude leckdy také dobrá půlhodina. Samozřejmě pokud tu pumpu máte po cestě, dá se to stlačit na 10 minut. Ale 2-3 minuty to nejsou ani omylem. Pak si tento čas vynásobte počtem tankování za rok a porovnejte jej s podobně promarněným časem při nabíjení elektromobilu.

U elektromobilu ale počítejte s tím, kolik dobíjení elektromobilu bude daný provozovatel potřebovat na cestě - tedy kdy musí počítat s promarněným časem během dobíjení a kolik dobíjení lze realizovat doma v garáži nebo třeba na parkovišti zaměstnavatele, tj. kdy nabíjení zabere jen 30 vteřin, tj. čas potřebný na zapojení či odpojení kabelu.

Ve výsledku to u těch, co dojíždí krátké až střední vzdálenosti může znamenat, že s elektromobilem čas ušetří.

Mě osobně by se z takového důvodu elektromobil hodil, jen ještě musí poklesnout jejich pořizovací cena. Užitné vlastnosti to má pro mě plně dostačující, resp. přínosnější než klasický "spalovák".

+2/−1
27.6.2017 10:40

Z79d15e10n82ě14k 37M81o94r65á35v76e76k 5427798378443

R^

0/0
27.6.2017 11:01

G13a36b56r38i88e96l 78H84o31r58t63e93n 9331429913774

V druhém odstavci jste popsal dost extrémní situaci, mnohem běžnější je tankování po cestě, kde od vjezdu do odjezdu strávíte v průměru cca 10 minut. A odjíždíte s plnou nádrží, nikoliv s 80% stavem jako při rychlodobíjení elektromobilu.

K třetímu odstavci, polovina aut parkuje přes noc na ulici, kde nedobijete nic.

Ke čtvrtému - na rychlodobitou baterku máte poloviční dojezd proti klasickým autům. Na pravidelné krátké trase, máte-li možnost dobíjet doma, čas ušetříte, na jakékoliv jiné ani náhodou.

0/0
27.6.2017 11:06

J95i47ř20í 95Z38ý19k73a 9189773451790

tankování popsané ve druhém odstavci mi nepřijde nijak extrémní, naopak zcela běžné, pokud pracujete ve firmě uvnitř městské aglomerace. Benzinky bývají spíše vně města. A ne vždy vede cesta k vašemu domovu kolem ní.

ad třetí odstavec - to mě nemusí zajímat, já mám kde parkovat, doma i u firmy. Elektromobily nejsou globálním řešením mobility. Stejně jako jím není třeba LPG nebo CNG. Každý ať si využívá to, co uzná za vhodné.

ad čtvrtý - 95% dobíjení by se při mém užití auta realizovalo pomalým doma v garáži. Zbytek bych nějak přetrpěl. Ideální by bylo, kdyby nabíjecí stojany sousedily s nějakým "slowfoodem".

0/0
27.6.2017 11:25

V52l10a81d33i17m75í53r 61H52r75u29b97ý 1814361247602

I uvnitř městské aglomerace jsou čerpací stanice. Půl hodiny na tankování opravdu není běžný čas a normální člověk tankuje v rámci přesunu odněkud někam, nejezdí speciálně jen natankovat a pak zase zpátky domů.

.

Reálná ztráta při doplňování paliva je do deseti minut i s pauzou na kafe a WC. A těchto deset minut musíte "ztratit" 1x za 600-1000 km, to je obvyklý dojezd na jednu plnou nádrž. Elektromobil na stejnou vzdálenost musíte dobíjet 2-3, tak si tu časovou ztrátu nezapomeňte vynásobit.

.

Dobíjení "doma v garáži" je v plošném měřítku nereálné, protože garáž (s možností dobíjení) má k dispozici velmi malá část motoristů, drtivá většina parkuje na ulici a na tom se nic nezmění. Takže budou odkázáni na veřejné dobíječky, popř. dobíječky v práci. Kolik u vás v práci parkuje aut, je podle vás reálné, aby pro všechny bylo k dispozici dobíjecí místo? nebo aspoň pro polovinu? Samozřejmě, že není, navíc dobíjení přes den je nežádoucí z důvodu rozložení zátěže přenosové soustavy. Fotovoltaika sice vyrábí elektřinu právě přes den, ale jen když svítí sluníčko. A když svítit nebude, musíte potřebu dobíjení pokrýt z jiných zdrojů.

.

Takže ano, pro malou část motoristů může být provoz elektromobilu zajímavý a s malými negativy. Pro všechny ostatní je to bublina, která se jich netýká.

0/0
27.6.2017 13:22

J55i73ř87í 70Z33ý42k97a 9799933681410

např. uvnitř Prahy moc nenatankuje. Čerpačky tam sice jsou, ale dojezdové doby (neplést se vzdáleností) jsou obvykle šílené. Když jsem jezdíval z bývalé práce, tak jsem cestou potkal jedinou čerpací stanici a to Shell s mizerným benzinem, takže jsem si musel zajíždět jinam.

K tomu častějšímu dobíjení ... když natankujete 10x ročně po 10 minutách, tak jste přišel o 100 minut života. Když dobíjíte 30x ročně po 1 minutě (připojení/odpojení kabelu v garáži), tak je to jen 30 minut.

O plošném měřítku jsem psal, že je mi ukradené. Když napíši, že je to vhodné pro mě, tak je mi šumák, že je pro Vás výhodnější šlapat na kole. To je pro mě třeba výhodnější v situaci, kdy se potřebuji rychle dopravit z jednoho konce města na druhý, aniž bych prostál věčnost v kolonách.

Ale nemyslím si, že by "nás" bylo málo, kterým by cenově dostupný elektromobil s dostatečným dojezdem kolem 400km plnil službu lépe jak spalovák. U nás v práci si dovolím odhadnout, že je cirka 50 soukromých aut, z toho 1/5 zaměstnanců má vlastní dům, kde by ten případný elektromobil mohli nabíjet. Takže 10 nabíječek. A nevidím důvod proč by jednou nemohla být nabíječka "zadarmo" součástí firemních benefitů. Odhaduji, že za 10 let to bude běžná praxe.

Jak se o dostatek el. energie postarají elektrárenské společnosti je jejich business.

0/0
27.6.2017 15:12

V15l93a61d47i60m52í26r 36H84r49u34b55ý 1274791797482

Tak uvnitř Prahy snad zase tak moc tankovat ani nepotřebujete, nebo máte auto jen na ježdění po vnitřní Praze? A cestou z Prahy si můžete benzinky vybírat, neexistuje výpadovka, na které by benzinka nebyla.

.

Dobíjení pro pár nadšenců je relativně jednoduchá záležitost, ale jakmile počet elektromobilů vzroste, už to začíná být ekonomicky "složité". Což dokazuje i Tesla, která své doživotní a neomezené nabíjení zdarma na věky věků u všech SC letos nečekaně omezila na 400kWh na rok (pro auta prodaná po 20.5.2017). Pohádka skončila velmi rychle.

.

Hezký příklad je vaše zaměstnání. 50 soukromých aut, 10 z nich lze nabíjet doma, 10 nabíječek pro ty ostatní znamená spotřebu cca 6MWh měsíčně. Když to zaměstnavatel dá jako benefit deseti vybraným lidem, tak těm zbylým všem to musí nějak kompenzovat (protože závist je sviňa). A najednou už to tak růžově nevypadá.

.

BTW, "cenově dostupný elektromobil s dostatečným dojezdem kolem 400km" je oxymóron :-P. Za milion koupíte něco jako golf s reálným dojezdem 200-300 km, tak to sory jako. Bateriový pohon je prostě slepá ulička a ekonomický i ekologický nesmysl.

0/0
27.6.2017 20:06

J12o76s48e38f 69M24i57š28k44o89v74s56k19ý 9118111381488

Ještě je reálná varianta se spalovacím motorem, kde palivem je vodík a jsou automobilky, které na jeho vývoji pracují. S námitkami autora vůči elektromobilu souhlasím.

0/0
27.6.2017 7:56

L44u47m67í89r 38V68i55t64h10a 2397207306272

Na vodíkovém motoru nepracují. Pracují na vodíkových palivových článcích. To je ale úplně něco jiného. V palivovém článku se vyrábí elektřina oxidací vodíku.

0/0
27.6.2017 7:59

J69i89ř52í 93Z95ý13k55a 9409703891450

pokud nepracují, tak pracovali. Třeba takové BMW představilo v roce 2008 projekt Hydrogen 7, což byla klasická sedma s 6L V12 spalující vodík.

0/0
27.6.2017 10:23

N43o12r70b77e69r26t 82Š47t94ú17r 7811410215587

Vy, kteří si představujete nabíječku na každém rohu. V současné době stojí jedna nabíjecí stanice cca milion. Neumím si v současné době spočítat návratnost. Podle mě to nejde. S jakou marží a celkovou cenou se bude nabíjet? Kolik tam zahučí dotací.

Koupíte si jich k hospodě třeba pět? A majitel tam nechá auto přes hodinový oběd. Ale vy budete chtít, aby za cca 20 minut nabil a uvolnil stanici pro další auto.?

A hlavně. Nečekejte levný provoz, jakmile bude hrozit výrazný výpadek spotřební daně z pohonných hmot, najde vláda cestu, jak zdanit i elektromobily.

+2/0
26.6.2017 23:09

M72a17r92t72i69n 83K46r96o26u29p83a 2131253159970

Jestliže bude auto na dojíždění do práce cca 50+50km (delší dojíždění je z časového hlediska dost mrhání) tak stačí obyčejná zásuvka v garáži. Na ujetí 100km je třeba cca 20KWh a to zásuvka 230V/16A přes noc zvládne s prstem v nose.

Horší je to, kde elektřinu brát ve velkém když by takto jezdilo řekněme polovina aut.

No a že na to stát uvalí daň jako na benzín je asi jasné každému.

0/0
26.6.2017 23:46

M82a17r73t56i32n 56H35e97j77t94m82á55n72e35k 9206867571418

Výkonné rychlodobíjecí stanice stavět u hospod nemá žádný smysl. Ty patří na dálnice mezi města. Na městských parkovištích stačí elektromobily dobíjet třífázovou obyčejnou zásuvkou, která stojí dvě stovky. Jenže kdyby se realizovala levná a rychlá dobíjecí infrastruktura, z čeho by pak žili všichni ti zmetci, kteří se musí na všem přiživit?

Dovolím si tvrdit, že kdyby obce poskytovaly elektriku zdarma prostřednictvím obyčejných zásuvek, vyjde celá dobíjecí infrastruktura i s jejím provozem včetně samotné elektrické energie mnohem levněji, než výstavba drahých dobíjecích stojanů, které nejsou ničím jiným, než obyčejnou třífázovou zásuvkou zabudovanou v designovém stojanu s klientským přístupovým systémem.

Hlavně, že jeden stojan stojí jako 500 obyčejných "hloupých", ale z hlediska samotného dobíjení stejně účinných zásuvek.

Jenže snadná a levná řešení jsou neprůchodná. Žijeme přece v zemi, kde se instalují z našich daní solární lavičky s Wifi připojením, dokonce s možností dobití mobilního telefonu.R^

0/0
27.6.2017 2:05
Foto

J45i32ř94í 61D67v11o16ř97á45k 5855509920658

" Dovolím si tvrdit, že kdyby obce poskytovaly elektriku zdarma" ???

Ty asi žiješ v nějakém paralerním vesmíru, kde elektři padá z nebe jako mana .

0/0
27.6.2017 5:45

J11a77n 49P21š10e18n83i88č11k47a 2190248763862

moje zkuseenost pravi ze obce nemaji poradne ani na uklid, natoz na rozdavani elektriny...

0/0
27.6.2017 7:28

M38a73r71t16i41n 35H71e78j81t12m31á48n72e50k 9336207491568

Mimochodem elektřina může padat z nebe, resp. ze slunce. To je známá věc.

0/0
27.6.2017 10:27

V83l39a80d77i33m23í19r 78H72r52u43b84ý 1854461907242

Jo, v tom máte pravdu. Ale na její zachytávání potřebujete drahé zařízení s omezenou životností a klesající účinností. Zadarmo to opravdu není.

0/0
27.6.2017 13:23

P77a34v73e78l 18K67u93t31i94l 9460896603459

Ještě aby napsal, ať obce z elektřiny dělají zadarmo světlo, kdyby někdo náhodou šel v noci po ulici, nebo aby někde jen tak tryskala voda a taky se mu vysměju:-)

0/0
29.6.2017 23:35

L42u64m90í96r 61V40i47t15h59a 2507587956622

Člověče, Vy jste pil!

Za prvé - ty nabíječky musí být schopné baterky dobít v nějaké rozumné lhůtě - cca 20 minut. Jestliže je třeba dobýt pouhých 20 kWh, znamená to 1kWh za 1 minutu.To je příkon 60 kW. Při napětí 400 V a účinnosti 100 % je to proud o 3 x 91 A. Máte doma takový jistič? A hlavně dimenzované rozvody? A pořád Vám to přijde jako "obyčejná hloupá zásuvka"? Nota bene - pokud jedna kWh stojí řekněme 5 Kč, 20 kWh stojí stovku. Jestliže v obci je nějakých 300 rodin a každá by měla elektromobil, je to 30 000 Kč denně. Krát 365 dní, to je bez 50 tisíc 11 milionů. Ukažte mi obec o tisíci obyvatel, která má takový rozpočet. A řekněte mi jediný důvod, proč by měla takovou sumu rozdávat.

0/0
27.6.2017 7:57

M61a28r45t96i26n 83H57e57j72t98m46á69n47e26k 9446587811858

Nejspíš Lumíre nejezdíte elektromobilem a proto vaší argumentaci naprosto rozumím. Pro každodenní dobíjení (zpravidla přes noc) vůbec není nutné vůz dobít za 20 minut. V praxi funguje dobíjení tak, že přijedete domů, auto připojíte do zásuvky a necháte ho například přes noc dobíjet. K tomu Vám bohatě stačí obyčejná třífázová zásuvka 3x16A. Touto zásuvkou dobijete Teslu za 9 hodin z 0 na 100%, což se ani v praxi nedělá, protože se baterie dobíjí na 80% a domů nepřijedete zpravidla s prázdnou baterií. Nejčastěji dobíjím okolo 20kW, což obnáší řekněme dvě a půl hodiny dobíjení.

A ano, musím potvrdit, že mám hlavní jistič 3x125A a do garáže jsem si před koupí elektromobilu nechal natáhnout kabel s jištěním 3x50A bohužel z pouhé neznalosti této problematiky. Tesla je v základu vybavena palubní dobíječkou 3x16A a víc z AC zásuvky do ní stejně nedostanete. (Příplatková palubní dobíječka umí 3x24A a víc ani ťuk).

Vyšší rychlosti dobíjení jsou potom možné výlučně pomocí velkých a drahých rychlodobíjecích stanic, které baterii dobíjí stejnosměrným proudem. Taková zařízení nikdo pro každodenní dobíjení vůbec nepotřebuje. Ty patří někam na dálnice mezi města.

Na to dobíjení od obce se dívám trošku jinak. Tam předpokládám, že obec nebude elektriku kupovat dráž než já, takže za 2,50 Kč/kW. Dobití jednoho elektromobilu vyjde tedy při 20kW na 50,- Kč, což je v Praze cena řekněme hodinového parkovného. A než aby za to zločinci na radnicích kupovali v dnešní době solární lavičky s Wifi připojením, mohli by ve velkých městech levně podpořit rozvoj elektromobility, aby se naše děti tady nedusily jedy ze spalováků... Pochopitelně tento koncept nelze použít na vesničku s rozpočtem rodiny pana poštmistra. To je přece jasné. V takových vesničkách se ale děti ničím nedáví...

Jistěže vše je otázka priorit. Podle mého existují stejně důležité oblasti jako naše dávicí se děti, kam by bylo třeba investovat. Jenže pokud se raději kupují solární lavičky, tak to se mi pak otevírá kudla v kapse.

+2/0
27.6.2017 11:59

L32u58m43í39r 86V51i86t34h16a 2527187276832

Pokud budete se svou teslou jeden z tisíce, nebo spíše jeden z deseti tisíc, pak Vaší argumentaci rozumím. Pokud ale segment elektromobilů přeroste hranici marginality, potom elektromobilita narazí na problémy, o kterých se zmiňuji.

Například ten jistič. Podle toho, co píšete, usuzuji, že vlastníte nějakou dílnu, možná menší fabriku, kde je účelné mít takový jistič.Ale již dnes jsou v ČR území, kde Vám nepovolí větší jistič, než 25 A. Protože přenosová síť na to není stavěná.

0/0
27.6.2017 14:56

M25a82r55t15i74n 85H97e29j16t12m86á69n65e54k 9376237241128

Bohužel máte pravdu v tom, že pokud v ČR dnes jezdí 200 Tesel, jsem dokonce jeden z padesáti tisíc. To skutečně nemůže mít cenu k čemukoli se vyjadřovat a pokud tak činím, musím připadat ostatním jako úplný idiot. Mohlo mě to napadnout dřív a ušetřil bych spoustu času trpělivým vysvětlováním na různých fórech...

Na druhou stranu v čase dochází k jistému zlepšení, protože ještě koncem roku 2013 jsem byl jeden z milionu, což zní řekl bych naprosto mimozemsky...

0/0
27.6.2017 16:21

L55u76m63í35r 46V29i31t41h92a 2197917766152

A - bez jakékoliv škodolibosti. - pro mě je solární lavička s wifinou přínosnější než nabíječka elektromobilů. Ale to je - ja správně říkáte, a opakuji, bez jakékoliv ironie z mé strany - otázka pohledu jednoho každého.

0/0
27.6.2017 15:33

M49a55r25t30i86n 91H20e69j72t83m66á26n56e55k 9696317961598

No vidíte, mě instalace laviček (každá za 100 tisíc korun) doslova šokuje. Strašně mi vadí, jak přichází na zmar ty miliony na daních, které jsem ve svém životě tomuto státu zaplatil. V době, kdy nám mobil vydrží nabitý dva dny a každý má v mobilu LTE připojení, mi to přijde jako hloupost desetiletí. Za takové zacházení s veřejnými rozpočty bych normálně ty zločince bez milosti zavíral.

0/0
27.6.2017 18:08

Z20d91e50n62ě49k 29M88o45r36á82v43e91k 5877378388963

Počítám něco špatně? 60000 W / 400 V / 3 = 50 A. Tedy zásuvka 3x 400 V 50A

0/0
27.6.2017 12:46

V47l23a50d33i49m31í13r 41H81r92u95b18ý 1894721607192

Počítáte správně, ale se špatnými čísly. Je to jen 1x400, tedy 3x230V.

0/0
27.6.2017 13:27

Z95d59e80n84ě63k 86M15o94r40á51v64e36k 5367808948393

Víte, on to byl spíš takový vtip, protože to je zjevně špatně spočítané. Ale vy jste tomu nasadil korunu, zjevně nejste elektrikář. 3 fáze po 230 V proti zemi dají proti sobě navzájem 3x 400 V.

0/0
27.6.2017 13:36

V86l59a18d56i80m73í20r 88H87r18u79b56ý 1324791557632

Ano, tři fáze dají 3x 400V, ale pro výpočet výkonu se používá pouze 1x 400V. Jednoduchý vzoreček pro zdánlivý výkon je P = I x U x 1,73 (P=výkon ve watech, I=proud,U=napětí, sqrt(3)).

.

Tedy pro nabíjení z 3f zásuvky (400V) platí: 60000(W) / 400(V) / 1,73 = 86,7(A). Pro skutečný proud bychom museli znát účiník zátěže, ale pro tuhle úroveň diskuze je zcela dostatečný i ten zdánlivý.

+1/0
27.6.2017 14:32

V31l33a95d38i55m53í42r 60H18r54u91b97ý 1664751157112

A protože 1,73x400= 692 a 3x230= 690 (a protože ta čísla nejsou skoro stejná náhodou), tak hloupým laikům pro takové to domácí počítání stačí použít 3x230 a nemusí si pamatovat 400 krát druhá odmocnina ze tří. Pro tuhle úroveň diskuze stále víc než dostatečná přesnost.

+2/0
27.6.2017 15:06

Z96d66e31n39ě64k 14M38o31r49á91v95e54k 5177588718593

OK.

0/0
27.6.2017 15:15

R95o11m15a12n 83S66t83r43a26j56t 8486358805214

Pán od Shellu jen neví kudy kam a jak si udržet korýtko.

0/−2
26.6.2017 23:01

P32e22t13r 77N58o65v58e25k 6972272932736

tohle je řešení , a je jisté , že bude fungovat :

http://www.hybrid.cz/embatt-nemecka-baterie-pro-elektromobily-s-dojezdem-1000-km

0/0
26.6.2017 22:41

M87i62r56e86k 53G58a82j41e11r 5641706129260

Oni se ale zamerili na mereni v jednotkach Wh/l a chlubi se tim, ze jejich baterie ma polovicni objem. Pritom taji, jakou ma hmotnost, ktera je pro auto mnohem dulezitejsi. Dojezd 1000 km je proto nerealny a je klamavou reklamou.

0/0
27.6.2017 4:05

D40a82v86i23d 17M65a13l50i37n69a 1830513380983

Pořád to říkám. Domů to mám 1200 km. A pořád dobíjet baterie by byl docela opruz. Takto to mám na dvě nádrže a jsem doma za 12 hodin. Při jízdě s elektromobilem, abych si bral zvlášť dovolenou na cestu. ;-)

+2/−1
26.6.2017 22:22

J16i11ř79í 12S86c18h20w77a30c86h 8388134888526

normální člověk jezdí "domů" každý den, takže ne 1200 km, ale cca do 50 km....a na to dovolenou nepotřebuje ani když má EM.....;-)

0/0
27.6.2017 0:47

J48a20r66o50m11í60r 27K81r71á12l 4900609904339

Pak si ale spočítejte rozdíl mezi autem na benzín a elektromobilem, přičtěte cenu za minimálně jednu výměnu baterky, vydělte počtem najetých km za 10 let (cca 200 tisíc km) a zjistíte, že provozní náklady se nijak neliší od menšího auta na naftu, nebo benzin.

0/0
27.6.2017 6:04

M60a92r71t45i24n 59H75e40j30t62m82á93n16e62k 9626987831138

1200 km to je teda pořádná porce. To s Teslou byste musel přidat tři hodinky navíc a takovou dálku pak udělat v jednom tahu, to už je nadlický výkon. Na druhou stranu by vám zůstaly v kapse ty peníze za dvě nádrže. To pak záleží na tom, jak moc drahý je váš čas. Určitě ne každý vydělá na dvě nádrže za tři hodiny, ale ten, kdo na dvě nádrže za tři hodiny nevydělá, ten si nejspíš ani nekoupí Teslu. Je to takový začarovaný kruh.

0/0
27.6.2017 2:48

M76i59r11e27k 12G42a49j77e81r 5341386779210

Za usetrene penize za benzin si pak muze zaplatit desetinu jedne ze sta splatek tak draheho vozu. Takze o zadnem "usetreni" nemuze byt ani reci. Mozna u Tesly Model 3 to uz bude hrat nejakou roli.

0/0
27.6.2017 4:09

J35a26r86o26m36í25r 92K88r39á75l 4180889134679

A tu Teslu jste dostal darem ? Kolega nadšenec si na ní brousil zuby, ale když si spočítal, že by ho vyšel kilometr na 12-15 korun, rychle ho to přešlo.

+1/0
27.6.2017 6:07

M17a54r64t29i71n 27H86e83j40t31m43á89n38e94k 9466777511118

Teslu si nekoupí člověk proto, aby se mu zaplatila na ušetřeném palivu. Ta by se mu zaplatila jedině, pokud by měl šílené nájezdy, něco jako tady píše pán, že cestuje domů 1200 km. Tam by měla i ekonomický smysl, protože na dlouhých trasách lze dobíjet vůz zdarma. Na ježdění okolo komína to není. Navíc při takovém místním ježdění se dobíjí zpravidla doma, takže nikoli zdarma. Pak vyjde jen energie asi na 60 haléřů na km.

0/0
27.6.2017 10:36

T52o51m 56S76e29h45n35a83l 4901244475836

Rika clovek, ktery je ziv z tezby ropy a vyroby vodiku :-)

0/0
26.6.2017 22:06

D92e38n97i74s 42H33u26m14l 4662595335516

Vodik je bublina a jeste k tomu vybusna

0/0
26.6.2017 22:05

M84i64l82o46š 85K96o52l61m33a16n 6456613207392

Ať dělají co dělají, perpetum mobile to nebude. Elektřinu bude muset někde vyrobit. U nás se zatím většina vyrábí v tepelných elektrárnách. Zatím se musíme smířit s deklarovaným dojezdem AŽ 400 km, skutečnost bývá 200 km a to včetně jízdy v úsporném režimu, kdy vás předjíždějí i traktory a to nemluvím o zimním provozu, kdy jste buď v teple a nejedete, nebo naopak. Nejdál ve vývoji je státem dotovaná TESLA s nulovým ziskem a zatím se neví, jestli přežije rok 2017.

+1/0
26.6.2017 19:38

V34í29t 93O86ž36a72n46a 1568378145904

Perpetum mobile nepotřebujeme. Dojezd až 400km bude v běžných podmínkách asi 300km a i v těch nejhorších podmínkách přes 200km. Vytápění interiéru pomocí tepelného čerpadla sníží dojezd jen o pár procent.

Regulovat znečištění v pár tepelných elektrárnách je řádově jednodušší než u výfuků milionů spalováků.

+1/−1
26.6.2017 20:14

V62a62c23l60a46v 44M91e27d15e91k 5631612875965

to by mě zajímalo, jak u té tepelné elektrárny snížíte objem CO2, který je hlavním zaklínadlem klimatologů

+1/−1
26.6.2017 21:11

J92i70ř85í 59S86c91h46w64a13c97h 8968204788336

CO2 je "hlavním zaklínadlem" odpůrců EM.

Nikdo nezakazuje provoz auta s jakoukoliv produkcí CO2 (jen je tam ekonomický tlak na jeho snižování).

Ale nesmí se uvádět do provozu auta s motory s nadlimitní produkcí CO, NOx, nespálených uhlovodíků a pevných částic.

0/0
27.6.2017 1:05

M59a15r38t36i78n 54H33e44j38t10m85á71n53e43k 9156467701668

Jednoduše tím, že ty špinavé elektrárny zavřeme. Jedy, které dýcháme nesnížíme prolomením těžebních limitů a výstavbou dalších uhelných elektráren. Můžeme se poučit jak to dělají v zemích, kde vyrábějí elektřinu z velké části ekologicky z obnovitelných zdrojů.

Anebo nemusíme. Každé ráno můžeme ten sajrajt vykašlat a nějak už ten život doklepeme. A naše děti? Co je nám do nich. Po nás potopa!

R^ShellR^

0/0
27.6.2017 1:18

V15l88a42d11i60m95í50r 22H54r96u58b25ý 1634361647682

Které zdroje konkrétně u nás považujete za ekologické? Soláry ani větrníky nejsou stabilní zdroj, navíc oboje výrazným způsobem hyzdí krajinu a energetická bilance jejich životního cyklu není nijak oslnivá (a to jsem velmi "diplomatický"). O "obnovitelnosti" čehokoliv bychom mohli diskutovat velmi dlouho a zbytečně, protože žádný 100% obnovitelný zdroj neexistuje. Resp. pokud už je "obnovitelná" ta využívaná energie (vítr, slunce), není obnovitelná technologie, která slouží k přeměně této energie na elektřinu.

.

A pro vaši informaci. Přes 80 % elektřiny se v ČR vyrobí v jaderných (36%) a uhelných (46%) elektrárnách (to jsou snadno dostupná fakta). Pokud byste je chtěl nahradit, musel byste současné množství všech ostatních elektráren vynásobit pěti. Pro názornost byste ke každé existující vodní elektrárně musel postavit ještě další čtyři stejně velké. My opravdu nejsme Norsko ani Rakousko. Na náhradu všech těch tepelných elektráren by stačily dva Temelíny a pár Orlíků k tomu, ale z "ekologických" zdrojů to nenahradíte nikdy.

.

No a co se týká dětí, jsou u nás zdravější místa k životu, než je centrum Prahy a i na venkově žijí lidé. Co dýchají vaše děti můžete vy sám ovlivnit velmi snadno tím, kde bydlíte, dýchat jedy v Praze opravdu nemusí. Takže co pro své děti uděláte?

0/0
27.6.2017 21:32

M66a10r63t36i82n 43H73e58j42t84m72á24n47e12k 9596667361398

Je milé Vladimíre, že se ptáte, co dělám pro své děti. Já pro svoje děti žiju! Mimo to, že se tak nějak okrajově snažím přesvědčovat všemožné zabedněnce, aby se jim konečně rozsvítilo, aktivně se zajímám o obnovitelné zdroje. Zrovna minulou sobotu jsme byli na rodinném výletě prohlédnout si větrnou elektrárnu a tento týden se chystáme navštívit dodavatele malých VTE a FVE, protože je plánuji nainstalovat na chalupu, kam často jezdíváme nadýchat se čerstvého vzduchu. Snažím se mým dětem vytvářet návyky, aby považovali za normální třídit odpad, neplýtvat energiemi a přírodními zdroji. A nakonec považuji za důležité poskytnout všem svým dětem dobré vzdělání, zahrnovat je láskou a naučit je rozlišovat co je správné a co správné není.

+2/0
28.6.2017 2:17







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.