Diskuse k článku

Elektromobily jsou bublina, v automobilových závodech má šanci vodík

Rozvoj elektromobilů i přes současný pokrok nadále naráží na řadu překážek, domnívá se Wolfgang Warnecke, šéf pro oblast inovací z petrolejářské společnosti Shell. Elektromobily podle něj nejsou univerzálním řešením mobility budoucnosti, využívat budeme větší mix paliv a pohonů. V motorsportu má prý největší perspektivu vodík.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

B88o14h73u31m32í69r 80E51l90i79á53š 1251728744342

Jeste ze se nas to nejblizzsich 30..40 let netyka..

0/0
27.6.2017 19:29

J38i92ř95í 24Z55ý12k40a 9979803121680

"I v těch nejdivočejších snech trvá dobíjení elektromobilu na zhruba 400 kilometrů nejméně 15 – 20 minut oproti dvěma až třem minutám při tankování. "

a zkoušel si ten chlapík někdy spočítat, kolik času mu zabere tankování kompletně? Tj. nepočítat čas jen od zasunutí tankovací pistole po vysunutí, ale připočítat k tomu i marný čas potřebný k dojetí k čerpací stanici, dojezd k vlastnímu stojanu (obzvláště u levných pump), následné zaplacení a návrat na původní trasu. Odhadem to bude leckdy také dobrá půlhodina. Samozřejmě pokud tu pumpu máte po cestě, dá se to stlačit na 10 minut. Ale 2-3 minuty to nejsou ani omylem. Pak si tento čas vynásobte počtem tankování za rok a porovnejte jej s podobně promarněným časem při nabíjení elektromobilu.

U elektromobilu ale počítejte s tím, kolik dobíjení elektromobilu bude daný provozovatel potřebovat na cestě - tedy kdy musí počítat s promarněným časem během dobíjení a kolik dobíjení lze realizovat doma v garáži nebo třeba na parkovišti zaměstnavatele, tj. kdy nabíjení zabere jen 30 vteřin, tj. čas potřebný na zapojení či odpojení kabelu.

Ve výsledku to u těch, co dojíždí krátké až střední vzdálenosti může znamenat, že s elektromobilem čas ušetří.

Mě osobně by se z takového důvodu elektromobil hodil, jen ještě musí poklesnout jejich pořizovací cena. Užitné vlastnosti to má pro mě plně dostačující, resp. přínosnější než klasický "spalovák".

+2/−1
27.6.2017 10:40

Z17d28e87n72ě27k 89M17o12r31á13v10e57k 5847988118143

R^

0/0
27.6.2017 11:01

G31a44b52r30i42e90l 41H20o44r51t38e61n 9701309963554

V druhém odstavci jste popsal dost extrémní situaci, mnohem běžnější je tankování po cestě, kde od vjezdu do odjezdu strávíte v průměru cca 10 minut. A odjíždíte s plnou nádrží, nikoliv s 80% stavem jako při rychlodobíjení elektromobilu.

K třetímu odstavci, polovina aut parkuje přes noc na ulici, kde nedobijete nic.

Ke čtvrtému - na rychlodobitou baterku máte poloviční dojezd proti klasickým autům. Na pravidelné krátké trase, máte-li možnost dobíjet doma, čas ušetříte, na jakékoliv jiné ani náhodou.

0/0
27.6.2017 11:06

J43i59ř51í 90Z43ý88k57a 9509243241890

tankování popsané ve druhém odstavci mi nepřijde nijak extrémní, naopak zcela běžné, pokud pracujete ve firmě uvnitř městské aglomerace. Benzinky bývají spíše vně města. A ne vždy vede cesta k vašemu domovu kolem ní.

ad třetí odstavec - to mě nemusí zajímat, já mám kde parkovat, doma i u firmy. Elektromobily nejsou globálním řešením mobility. Stejně jako jím není třeba LPG nebo CNG. Každý ať si využívá to, co uzná za vhodné.

ad čtvrtý - 95% dobíjení by se při mém užití auta realizovalo pomalým doma v garáži. Zbytek bych nějak přetrpěl. Ideální by bylo, kdyby nabíjecí stojany sousedily s nějakým "slowfoodem".

0/0
27.6.2017 11:25

O35d37s88t74r79a12n81ě97n17ý 48U91ž33i64v89a36t11e96l

Uživatel požádal o vymazání
0/0
27.6.2017 13:22

J91i61ř67í 71Z60ý19k23a 9959503601880

např. uvnitř Prahy moc nenatankuje. Čerpačky tam sice jsou, ale dojezdové doby (neplést se vzdáleností) jsou obvykle šílené. Když jsem jezdíval z bývalé práce, tak jsem cestou potkal jedinou čerpací stanici a to Shell s mizerným benzinem, takže jsem si musel zajíždět jinam.

K tomu častějšímu dobíjení ... když natankujete 10x ročně po 10 minutách, tak jste přišel o 100 minut života. Když dobíjíte 30x ročně po 1 minutě (připojení/odpojení kabelu v garáži), tak je to jen 30 minut.

O plošném měřítku jsem psal, že je mi ukradené. Když napíši, že je to vhodné pro mě, tak je mi šumák, že je pro Vás výhodnější šlapat na kole. To je pro mě třeba výhodnější v situaci, kdy se potřebuji rychle dopravit z jednoho konce města na druhý, aniž bych prostál věčnost v kolonách.

Ale nemyslím si, že by "nás" bylo málo, kterým by cenově dostupný elektromobil s dostatečným dojezdem kolem 400km plnil službu lépe jak spalovák. U nás v práci si dovolím odhadnout, že je cirka 50 soukromých aut, z toho 1/5 zaměstnanců má vlastní dům, kde by ten případný elektromobil mohli nabíjet. Takže 10 nabíječek. A nevidím důvod proč by jednou nemohla být nabíječka "zadarmo" součástí firemních benefitů. Odhaduji, že za 10 let to bude běžná praxe.

Jak se o dostatek el. energie postarají elektrárenské společnosti je jejich business.

0/0
27.6.2017 15:12

O16d54s26t91r53a25n61ě17n62ý 53U31ž22i78v95a42t65e17l

Uživatel požádal o vymazání
0/0
27.6.2017 20:06

J57o53s97e81f 30M85i88š15k10o92v83s76k98ý 9678351841888

Ještě je reálná varianta se spalovacím motorem, kde palivem je vodík a jsou automobilky, které na jeho vývoji pracují. S námitkami autora vůči elektromobilu souhlasím.

0/0
27.6.2017 7:56

L53u90m86í83r 69V21i67t23h32a 2117597956602

Na vodíkovém motoru nepracují. Pracují na vodíkových palivových článcích. To je ale úplně něco jiného. V palivovém článku se vyrábí elektřina oxidací vodíku.

0/0
27.6.2017 7:59

J24i16ř21í 41Z75ý64k70a 9839153601420

pokud nepracují, tak pracovali. Třeba takové BMW představilo v roce 2008 projekt Hydrogen 7, což byla klasická sedma s 6L V12 spalující vodík.

0/0
27.6.2017 10:23

N25o53r57b36e31r73t 98Š39t35ú93r 7361300965927

Vy, kteří si představujete nabíječku na každém rohu. V současné době stojí jedna nabíjecí stanice cca milion. Neumím si v současné době spočítat návratnost. Podle mě to nejde. S jakou marží a celkovou cenou se bude nabíjet? Kolik tam zahučí dotací.

Koupíte si jich k hospodě třeba pět? A majitel tam nechá auto přes hodinový oběd. Ale vy budete chtít, aby za cca 20 minut nabil a uvolnil stanici pro další auto.?

A hlavně. Nečekejte levný provoz, jakmile bude hrozit výrazný výpadek spotřební daně z pohonných hmot, najde vláda cestu, jak zdanit i elektromobily.

+2/0
26.6.2017 23:09

M34a52r48t84i68n 70K81r93o68u27p29a 2161253629730

Jestliže bude auto na dojíždění do práce cca 50+50km (delší dojíždění je z časového hlediska dost mrhání) tak stačí obyčejná zásuvka v garáži. Na ujetí 100km je třeba cca 20KWh a to zásuvka 230V/16A přes noc zvládne s prstem v nose.

Horší je to, kde elektřinu brát ve velkém když by takto jezdilo řekněme polovina aut.

No a že na to stát uvalí daň jako na benzín je asi jasné každému.

0/0
26.6.2017 23:46

M52a73r10t43i60n 61H95e21j38t87m37á74n38e98k 9666887631718

Výkonné rychlodobíjecí stanice stavět u hospod nemá žádný smysl. Ty patří na dálnice mezi města. Na městských parkovištích stačí elektromobily dobíjet třífázovou obyčejnou zásuvkou, která stojí dvě stovky. Jenže kdyby se realizovala levná a rychlá dobíjecí infrastruktura, z čeho by pak žili všichni ti zmetci, kteří se musí na všem přiživit?

Dovolím si tvrdit, že kdyby obce poskytovaly elektriku zdarma prostřednictvím obyčejných zásuvek, vyjde celá dobíjecí infrastruktura i s jejím provozem včetně samotné elektrické energie mnohem levněji, než výstavba drahých dobíjecích stojanů, které nejsou ničím jiným, než obyčejnou třífázovou zásuvkou zabudovanou v designovém stojanu s klientským přístupovým systémem.

Hlavně, že jeden stojan stojí jako 500 obyčejných "hloupých", ale z hlediska samotného dobíjení stejně účinných zásuvek.

Jenže snadná a levná řešení jsou neprůchodná. Žijeme přece v zemi, kde se instalují z našich daní solární lavičky s Wifi připojením, dokonce s možností dobití mobilního telefonu.R^

0/0
27.6.2017 2:05
Foto

J55i16ř92í 87D89v46o42ř22á19k 5385939610788

" Dovolím si tvrdit, že kdyby obce poskytovaly elektriku zdarma" ???

Ty asi žiješ v nějakém paralerním vesmíru, kde elektři padá z nebe jako mana .

0/0
27.6.2017 5:45

J10a98n 95P74š42e39n18i68č15k96a 2770198853112

moje zkuseenost pravi ze obce nemaji poradne ani na uklid, natoz na rozdavani elektriny...

0/0
27.6.2017 7:28

M81a28r31t22i21n 35H27e35j25t40m40á63n70e48k 9976827951228

Mimochodem elektřina může padat z nebe, resp. ze slunce. To je známá věc.

0/0
27.6.2017 10:27

O41d22s94t44r29a40n61ě91n84ý 62U68ž14i21v68a67t33e31l

Uživatel požádal o vymazání
0/0
27.6.2017 13:23

P86a90v12e77l 30K48u45t37i57l 9750586433959

Ještě aby napsal, ať obce z elektřiny dělají zadarmo světlo, kdyby někdo náhodou šel v noci po ulici, nebo aby někde jen tak tryskala voda a taky se mu vysměju:-)

0/0
29.6.2017 23:35

L36u91m11í43r 88V55i49t89h42a 2687527166242

Člověče, Vy jste pil!

Za prvé - ty nabíječky musí být schopné baterky dobít v nějaké rozumné lhůtě - cca 20 minut. Jestliže je třeba dobýt pouhých 20 kWh, znamená to 1kWh za 1 minutu.To je příkon 60 kW. Při napětí 400 V a účinnosti 100 % je to proud o 3 x 91 A. Máte doma takový jistič? A hlavně dimenzované rozvody? A pořád Vám to přijde jako "obyčejná hloupá zásuvka"? Nota bene - pokud jedna kWh stojí řekněme 5 Kč, 20 kWh stojí stovku. Jestliže v obci je nějakých 300 rodin a každá by měla elektromobil, je to 30 000 Kč denně. Krát 365 dní, to je bez 50 tisíc 11 milionů. Ukažte mi obec o tisíci obyvatel, která má takový rozpočet. A řekněte mi jediný důvod, proč by měla takovou sumu rozdávat.

0/0
27.6.2017 7:57

M57a66r91t19i52n 71H68e69j77t44m59á83n83e46k 9456117331138

Nejspíš Lumíre nejezdíte elektromobilem a proto vaší argumentaci naprosto rozumím. Pro každodenní dobíjení (zpravidla přes noc) vůbec není nutné vůz dobít za 20 minut. V praxi funguje dobíjení tak, že přijedete domů, auto připojíte do zásuvky a necháte ho například přes noc dobíjet. K tomu Vám bohatě stačí obyčejná třífázová zásuvka 3x16A. Touto zásuvkou dobijete Teslu za 9 hodin z 0 na 100%, což se ani v praxi nedělá, protože se baterie dobíjí na 80% a domů nepřijedete zpravidla s prázdnou baterií. Nejčastěji dobíjím okolo 20kW, což obnáší řekněme dvě a půl hodiny dobíjení.

A ano, musím potvrdit, že mám hlavní jistič 3x125A a do garáže jsem si před koupí elektromobilu nechal natáhnout kabel s jištěním 3x50A bohužel z pouhé neznalosti této problematiky. Tesla je v základu vybavena palubní dobíječkou 3x16A a víc z AC zásuvky do ní stejně nedostanete. (Příplatková palubní dobíječka umí 3x24A a víc ani ťuk).

Vyšší rychlosti dobíjení jsou potom možné výlučně pomocí velkých a drahých rychlodobíjecích stanic, které baterii dobíjí stejnosměrným proudem. Taková zařízení nikdo pro každodenní dobíjení vůbec nepotřebuje. Ty patří někam na dálnice mezi města.

Na to dobíjení od obce se dívám trošku jinak. Tam předpokládám, že obec nebude elektriku kupovat dráž než já, takže za 2,50 Kč/kW. Dobití jednoho elektromobilu vyjde tedy při 20kW na 50,- Kč, což je v Praze cena řekněme hodinového parkovného. A než aby za to zločinci na radnicích kupovali v dnešní době solární lavičky s Wifi připojením, mohli by ve velkých městech levně podpořit rozvoj elektromobility, aby se naše děti tady nedusily jedy ze spalováků... Pochopitelně tento koncept nelze použít na vesničku s rozpočtem rodiny pana poštmistra. To je přece jasné. V takových vesničkách se ale děti ničím nedáví...

Jistěže vše je otázka priorit. Podle mého existují stejně důležité oblasti jako naše dávicí se děti, kam by bylo třeba investovat. Jenže pokud se raději kupují solární lavičky, tak to se mi pak otevírá kudla v kapse.

+2/0
27.6.2017 11:59

L68u89m51í72r 23V64i30t36h98a 2797257716422

Pokud budete se svou teslou jeden z tisíce, nebo spíše jeden z deseti tisíc, pak Vaší argumentaci rozumím. Pokud ale segment elektromobilů přeroste hranici marginality, potom elektromobilita narazí na problémy, o kterých se zmiňuji.

Například ten jistič. Podle toho, co píšete, usuzuji, že vlastníte nějakou dílnu, možná menší fabriku, kde je účelné mít takový jistič.Ale již dnes jsou v ČR území, kde Vám nepovolí větší jistič, než 25 A. Protože přenosová síť na to není stavěná.

0/0
27.6.2017 14:56

M44a85r21t94i72n 68H86e97j24t82m21á52n55e64k 9426657521798

Bohužel máte pravdu v tom, že pokud v ČR dnes jezdí 200 Tesel, jsem dokonce jeden z padesáti tisíc. To skutečně nemůže mít cenu k čemukoli se vyjadřovat a pokud tak činím, musím připadat ostatním jako úplný idiot. Mohlo mě to napadnout dřív a ušetřil bych spoustu času trpělivým vysvětlováním na různých fórech...

Na druhou stranu v čase dochází k jistému zlepšení, protože ještě koncem roku 2013 jsem byl jeden z milionu, což zní řekl bych naprosto mimozemsky...

0/0
27.6.2017 16:21

L98u90m95í39r 50V92i31t67h21a 2927797396332

A - bez jakékoliv škodolibosti. - pro mě je solární lavička s wifinou přínosnější než nabíječka elektromobilů. Ale to je - ja správně říkáte, a opakuji, bez jakékoliv ironie z mé strany - otázka pohledu jednoho každého.

0/0
27.6.2017 15:33

M82a65r48t86i25n 95H47e31j27t21m60á22n34e19k 9166707831308

No vidíte, mě instalace laviček (každá za 100 tisíc korun) doslova šokuje. Strašně mi vadí, jak přichází na zmar ty miliony na daních, které jsem ve svém životě tomuto státu zaplatil. V době, kdy nám mobil vydrží nabitý dva dny a každý má v mobilu LTE připojení, mi to přijde jako hloupost desetiletí. Za takové zacházení s veřejnými rozpočty bych normálně ty zločince bez milosti zavíral.

0/0
27.6.2017 18:08

Z44d13e49n73ě78k 21M76o74r28á24v43e45k 5147428748953

Počítám něco špatně? 60000 W / 400 V / 3 = 50 A. Tedy zásuvka 3x 400 V 50A

0/0
27.6.2017 12:46

O95d56s18t43r24a54n90ě67n73ý 80U88ž68i66v72a85t64e70l

Uživatel požádal o vymazání
0/0
27.6.2017 13:27

Z28d11e27n55ě18k 47M34o52r78á91v15e55k 5317248148133

Víte, on to byl spíš takový vtip, protože to je zjevně špatně spočítané. Ale vy jste tomu nasadil korunu, zjevně nejste elektrikář. 3 fáze po 230 V proti zemi dají proti sobě navzájem 3x 400 V.

0/0
27.6.2017 13:36

O90d93s61t78r26a55n63ě23n80ý 17U15ž34i21v13a98t22e25l

Uživatel požádal o vymazání
+1/0
27.6.2017 14:32

O88d94s93t50r52a27n63ě13n86ý 92U39ž86i63v82a85t37e89l

Uživatel požádal o vymazání
+2/0
27.6.2017 15:06

Z49d26e32n50ě89k 20M94o92r44á14v47e21k 5377888958203

OK.

0/0
27.6.2017 15:15

R15o77m96a49n 10S14t11r31a90j61t 8726768855904

Pán od Shellu jen neví kudy kam a jak si udržet korýtko.

0/−2
26.6.2017 23:01

P66e88t11r 70N23o88v27e32k 6542902562386

tohle je řešení , a je jisté , že bude fungovat :

http://www.hybrid.cz/embatt-nemecka-baterie-pro-elektromobily-s-dojezdem-1000-km

0/0
26.6.2017 22:41

M25i37r67e91k 80G25a41j47e62r 5781846159980

Oni se ale zamerili na mereni v jednotkach Wh/l a chlubi se tim, ze jejich baterie ma polovicni objem. Pritom taji, jakou ma hmotnost, ktera je pro auto mnohem dulezitejsi. Dojezd 1000 km je proto nerealny a je klamavou reklamou.

0/0
27.6.2017 4:05

D87a52v54i63d 97M52a16l90i73n90a 1580933150443

Pořád to říkám. Domů to mám 1200 km. A pořád dobíjet baterie by byl docela opruz. Takto to mám na dvě nádrže a jsem doma za 12 hodin. Při jízdě s elektromobilem, abych si bral zvlášť dovolenou na cestu. ;-)

+2/−1
26.6.2017 22:22

J14i63ř76í 61S69c80h17w32a85c88h 8528974938916

normální člověk jezdí "domů" každý den, takže ne 1200 km, ale cca do 50 km....a na to dovolenou nepotřebuje ani když má EM.....;-)

0/0
27.6.2017 0:47

J80a91r78o46m56í16r 24K45r20á40l 4800109964449

Pak si ale spočítejte rozdíl mezi autem na benzín a elektromobilem, přičtěte cenu za minimálně jednu výměnu baterky, vydělte počtem najetých km za 10 let (cca 200 tisíc km) a zjistíte, že provozní náklady se nijak neliší od menšího auta na naftu, nebo benzin.

0/0
27.6.2017 6:04

M20a91r62t38i14n 62H71e66j55t55m98á25n55e88k 9586627821168

1200 km to je teda pořádná porce. To s Teslou byste musel přidat tři hodinky navíc a takovou dálku pak udělat v jednom tahu, to už je nadlický výkon. Na druhou stranu by vám zůstaly v kapse ty peníze za dvě nádrže. To pak záleží na tom, jak moc drahý je váš čas. Určitě ne každý vydělá na dvě nádrže za tři hodiny, ale ten, kdo na dvě nádrže za tři hodiny nevydělá, ten si nejspíš ani nekoupí Teslu. Je to takový začarovaný kruh.

0/0
27.6.2017 2:48

M73i68r44e66k 75G23a82j73e63r 5141656419510

Za usetrene penize za benzin si pak muze zaplatit desetinu jedne ze sta splatek tak draheho vozu. Takze o zadnem "usetreni" nemuze byt ani reci. Mozna u Tesly Model 3 to uz bude hrat nejakou roli.

0/0
27.6.2017 4:09

J76a27r78o28m33í27r 84K52r47á92l 4650459894869

A tu Teslu jste dostal darem ? Kolega nadšenec si na ní brousil zuby, ale když si spočítal, že by ho vyšel kilometr na 12-15 korun, rychle ho to přešlo.

+1/0
27.6.2017 6:07

M93a32r17t71i51n 95H23e33j83t60m45á38n58e72k 9716207931498

Teslu si nekoupí člověk proto, aby se mu zaplatila na ušetřeném palivu. Ta by se mu zaplatila jedině, pokud by měl šílené nájezdy, něco jako tady píše pán, že cestuje domů 1200 km. Tam by měla i ekonomický smysl, protože na dlouhých trasách lze dobíjet vůz zdarma. Na ježdění okolo komína to není. Navíc při takovém místním ježdění se dobíjí zpravidla doma, takže nikoli zdarma. Pak vyjde jen energie asi na 60 haléřů na km.

0/0
27.6.2017 10:36

T75o37m 75S96e69h45n20a68l 4271704825806

Rika clovek, ktery je ziv z tezby ropy a vyroby vodiku :-)

0/0
26.6.2017 22:06

D50e44n67i50s 41H77u49m79l 4812795155486

Vodik je bublina a jeste k tomu vybusna

0/0
26.6.2017 22:05

M68i16l55o22š 32K45o75l20m27a67n 6746533767342

Ať dělají co dělají, perpetum mobile to nebude. Elektřinu bude muset někde vyrobit. U nás se zatím většina vyrábí v tepelných elektrárnách. Zatím se musíme smířit s deklarovaným dojezdem AŽ 400 km, skutečnost bývá 200 km a to včetně jízdy v úsporném režimu, kdy vás předjíždějí i traktory a to nemluvím o zimním provozu, kdy jste buď v teple a nejedete, nebo naopak. Nejdál ve vývoji je státem dotovaná TESLA s nulovým ziskem a zatím se neví, jestli přežije rok 2017.

+1/0
26.6.2017 19:38

V15í46t 87O69ž54a78n65a 1428298675874

Perpetum mobile nepotřebujeme. Dojezd až 400km bude v běžných podmínkách asi 300km a i v těch nejhorších podmínkách přes 200km. Vytápění interiéru pomocí tepelného čerpadla sníží dojezd jen o pár procent.

Regulovat znečištění v pár tepelných elektrárnách je řádově jednodušší než u výfuků milionů spalováků.

+1/−1
26.6.2017 20:14

V77a89c90l15a55v 79M69e81d63e73k 5341682105515

to by mě zajímalo, jak u té tepelné elektrárny snížíte objem CO2, který je hlavním zaklínadlem klimatologů

+1/−1
26.6.2017 21:11

J58i94ř39í 14S26c38h31w62a71c32h 8708244488606

CO2 je "hlavním zaklínadlem" odpůrců EM.

Nikdo nezakazuje provoz auta s jakoukoliv produkcí CO2 (jen je tam ekonomický tlak na jeho snižování).

Ale nesmí se uvádět do provozu auta s motory s nadlimitní produkcí CO, NOx, nespálených uhlovodíků a pevných částic.

0/0
27.6.2017 1:05

M46a59r89t25i63n 16H76e64j15t38m63á92n50e83k 9766817551508

Jednoduše tím, že ty špinavé elektrárny zavřeme. Jedy, které dýcháme nesnížíme prolomením těžebních limitů a výstavbou dalších uhelných elektráren. Můžeme se poučit jak to dělají v zemích, kde vyrábějí elektřinu z velké části ekologicky z obnovitelných zdrojů.

Anebo nemusíme. Každé ráno můžeme ten sajrajt vykašlat a nějak už ten život doklepeme. A naše děti? Co je nám do nich. Po nás potopa!

R^ShellR^

0/0
27.6.2017 1:18

O57d64s38t49r43a79n57ě44n26ý 62U51ž40i67v94a88t54e27l

Uživatel požádal o vymazání
0/0
27.6.2017 21:32

M56a96r68t63i70n 87H65e54j55t37m43á81n79e14k 9166927311798

Je milé Vladimíre, že se ptáte, co dělám pro své děti. Já pro svoje děti žiju! Mimo to, že se tak nějak okrajově snažím přesvědčovat všemožné zabedněnce, aby se jim konečně rozsvítilo, aktivně se zajímám o obnovitelné zdroje. Zrovna minulou sobotu jsme byli na rodinném výletě prohlédnout si větrnou elektrárnu a tento týden se chystáme navštívit dodavatele malých VTE a FVE, protože je plánuji nainstalovat na chalupu, kam často jezdíváme nadýchat se čerstvého vzduchu. Snažím se mým dětem vytvářet návyky, aby považovali za normální třídit odpad, neplýtvat energiemi a přírodními zdroji. A nakonec považuji za důležité poskytnout všem svým dětem dobré vzdělání, zahrnovat je láskou a naučit je rozlišovat co je správné a co správné není.

+2/0
28.6.2017 2:17

Najdete na iDNES.cz