Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Elektromobily jsou bublina, v automobilových závodech má šanci vodík

Rozvoj elektromobilů i přes současný pokrok nadále naráží na řadu překážek, domnívá se Wolfgang Warnecke, šéf pro oblast inovací z petrolejářské společnosti Shell. Elektromobily podle něj nejsou univerzálním řešením mobility budoucnosti, využívat budeme větší mix paliv a pohonů. V motorsportu má prý největší perspektivu vodík.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

B95o21h38u41m61í19r 79E21l81i35á82š 1481468174532

Jeste ze se nas to nejblizzsich 30..40 let netyka..

0/0
27.6.2017 19:29

J20i71ř68í 53Z66ý29k51a 9669843411450

"I v těch nejdivočejších snech trvá dobíjení elektromobilu na zhruba 400 kilometrů nejméně 15 – 20 minut oproti dvěma až třem minutám při tankování. "

a zkoušel si ten chlapík někdy spočítat, kolik času mu zabere tankování kompletně? Tj. nepočítat čas jen od zasunutí tankovací pistole po vysunutí, ale připočítat k tomu i marný čas potřebný k dojetí k čerpací stanici, dojezd k vlastnímu stojanu (obzvláště u levných pump), následné zaplacení a návrat na původní trasu. Odhadem to bude leckdy také dobrá půlhodina. Samozřejmě pokud tu pumpu máte po cestě, dá se to stlačit na 10 minut. Ale 2-3 minuty to nejsou ani omylem. Pak si tento čas vynásobte počtem tankování za rok a porovnejte jej s podobně promarněným časem při nabíjení elektromobilu.

U elektromobilu ale počítejte s tím, kolik dobíjení elektromobilu bude daný provozovatel potřebovat na cestě - tedy kdy musí počítat s promarněným časem během dobíjení a kolik dobíjení lze realizovat doma v garáži nebo třeba na parkovišti zaměstnavatele, tj. kdy nabíjení zabere jen 30 vteřin, tj. čas potřebný na zapojení či odpojení kabelu.

Ve výsledku to u těch, co dojíždí krátké až střední vzdálenosti může znamenat, že s elektromobilem čas ušetří.

Mě osobně by se z takového důvodu elektromobil hodil, jen ještě musí poklesnout jejich pořizovací cena. Užitné vlastnosti to má pro mě plně dostačující, resp. přínosnější než klasický "spalovák".

+2/−1
27.6.2017 10:40

Z85d21e14n34ě74k 58M45o56r20á54v15e33k 5927878498383

R^

0/0
27.6.2017 11:01

G19a37b15r83i34e43l 63H23o56r10t66e92n 9761689713564

V druhém odstavci jste popsal dost extrémní situaci, mnohem běžnější je tankování po cestě, kde od vjezdu do odjezdu strávíte v průměru cca 10 minut. A odjíždíte s plnou nádrží, nikoliv s 80% stavem jako při rychlodobíjení elektromobilu.

K třetímu odstavci, polovina aut parkuje přes noc na ulici, kde nedobijete nic.

Ke čtvrtému - na rychlodobitou baterku máte poloviční dojezd proti klasickým autům. Na pravidelné krátké trase, máte-li možnost dobíjet doma, čas ušetříte, na jakékoliv jiné ani náhodou.

0/0
27.6.2017 11:06

J29i72ř93í 10Z77ý10k18a 9899113591430

tankování popsané ve druhém odstavci mi nepřijde nijak extrémní, naopak zcela běžné, pokud pracujete ve firmě uvnitř městské aglomerace. Benzinky bývají spíše vně města. A ne vždy vede cesta k vašemu domovu kolem ní.

ad třetí odstavec - to mě nemusí zajímat, já mám kde parkovat, doma i u firmy. Elektromobily nejsou globálním řešením mobility. Stejně jako jím není třeba LPG nebo CNG. Každý ať si využívá to, co uzná za vhodné.

ad čtvrtý - 95% dobíjení by se při mém užití auta realizovalo pomalým doma v garáži. Zbytek bych nějak přetrpěl. Ideální by bylo, kdyby nabíjecí stojany sousedily s nějakým "slowfoodem".

0/0
27.6.2017 11:25

O77d14s47t75r64a26n89ě42n39ý 79U57ž20i51v56a89t76e74l

Uživatel požádal o vymazání
0/0
27.6.2017 13:22

J91i51ř79í 51Z82ý58k13a 9299923491600

např. uvnitř Prahy moc nenatankuje. Čerpačky tam sice jsou, ale dojezdové doby (neplést se vzdáleností) jsou obvykle šílené. Když jsem jezdíval z bývalé práce, tak jsem cestou potkal jedinou čerpací stanici a to Shell s mizerným benzinem, takže jsem si musel zajíždět jinam.

K tomu častějšímu dobíjení ... když natankujete 10x ročně po 10 minutách, tak jste přišel o 100 minut života. Když dobíjíte 30x ročně po 1 minutě (připojení/odpojení kabelu v garáži), tak je to jen 30 minut.

O plošném měřítku jsem psal, že je mi ukradené. Když napíši, že je to vhodné pro mě, tak je mi šumák, že je pro Vás výhodnější šlapat na kole. To je pro mě třeba výhodnější v situaci, kdy se potřebuji rychle dopravit z jednoho konce města na druhý, aniž bych prostál věčnost v kolonách.

Ale nemyslím si, že by "nás" bylo málo, kterým by cenově dostupný elektromobil s dostatečným dojezdem kolem 400km plnil službu lépe jak spalovák. U nás v práci si dovolím odhadnout, že je cirka 50 soukromých aut, z toho 1/5 zaměstnanců má vlastní dům, kde by ten případný elektromobil mohli nabíjet. Takže 10 nabíječek. A nevidím důvod proč by jednou nemohla být nabíječka "zadarmo" součástí firemních benefitů. Odhaduji, že za 10 let to bude běžná praxe.

Jak se o dostatek el. energie postarají elektrárenské společnosti je jejich business.

0/0
27.6.2017 15:12

O18d28s24t82r74a10n85ě19n19ý 34U11ž76i85v36a41t76e71l

Uživatel požádal o vymazání
0/0
27.6.2017 20:06

J62o52s53e86f 33M43i97š58k78o91v94s55k43ý 9568701751388

Ještě je reálná varianta se spalovacím motorem, kde palivem je vodík a jsou automobilky, které na jeho vývoji pracují. S námitkami autora vůči elektromobilu souhlasím.

0/0
27.6.2017 7:56

L33u20m64í73r 45V51i70t80h66a 2507897746932

Na vodíkovém motoru nepracují. Pracují na vodíkových palivových článcích. To je ale úplně něco jiného. V palivovém článku se vyrábí elektřina oxidací vodíku.

0/0
27.6.2017 7:59

J24i51ř81í 41Z65ý50k94a 9739843841260

pokud nepracují, tak pracovali. Třeba takové BMW představilo v roce 2008 projekt Hydrogen 7, což byla klasická sedma s 6L V12 spalující vodík.

0/0
27.6.2017 10:23

N34o94r17b89e63r75t 77Š40t10ú56r 7131300215977

Vy, kteří si představujete nabíječku na každém rohu. V současné době stojí jedna nabíjecí stanice cca milion. Neumím si v současné době spočítat návratnost. Podle mě to nejde. S jakou marží a celkovou cenou se bude nabíjet? Kolik tam zahučí dotací.

Koupíte si jich k hospodě třeba pět? A majitel tam nechá auto přes hodinový oběd. Ale vy budete chtít, aby za cca 20 minut nabil a uvolnil stanici pro další auto.?

A hlavně. Nečekejte levný provoz, jakmile bude hrozit výrazný výpadek spotřební daně z pohonných hmot, najde vláda cestu, jak zdanit i elektromobily.

+2/0
26.6.2017 23:09

M27a10r82t16i66n 92K17r83o84u76p52a 2721123899290

Jestliže bude auto na dojíždění do práce cca 50+50km (delší dojíždění je z časového hlediska dost mrhání) tak stačí obyčejná zásuvka v garáži. Na ujetí 100km je třeba cca 20KWh a to zásuvka 230V/16A přes noc zvládne s prstem v nose.

Horší je to, kde elektřinu brát ve velkém když by takto jezdilo řekněme polovina aut.

No a že na to stát uvalí daň jako na benzín je asi jasné každému.

0/0
26.6.2017 23:46

M80a64r48t34i47n 49H50e44j79t26m90á72n58e73k 9466217301698

Výkonné rychlodobíjecí stanice stavět u hospod nemá žádný smysl. Ty patří na dálnice mezi města. Na městských parkovištích stačí elektromobily dobíjet třífázovou obyčejnou zásuvkou, která stojí dvě stovky. Jenže kdyby se realizovala levná a rychlá dobíjecí infrastruktura, z čeho by pak žili všichni ti zmetci, kteří se musí na všem přiživit?

Dovolím si tvrdit, že kdyby obce poskytovaly elektriku zdarma prostřednictvím obyčejných zásuvek, vyjde celá dobíjecí infrastruktura i s jejím provozem včetně samotné elektrické energie mnohem levněji, než výstavba drahých dobíjecích stojanů, které nejsou ničím jiným, než obyčejnou třífázovou zásuvkou zabudovanou v designovém stojanu s klientským přístupovým systémem.

Hlavně, že jeden stojan stojí jako 500 obyčejných "hloupých", ale z hlediska samotného dobíjení stejně účinných zásuvek.

Jenže snadná a levná řešení jsou neprůchodná. Žijeme přece v zemi, kde se instalují z našich daní solární lavičky s Wifi připojením, dokonce s možností dobití mobilního telefonu.R^

0/0
27.6.2017 2:05
Foto

J42i48ř50í 22D67v27o91ř18á50k 5195409470898

" Dovolím si tvrdit, že kdyby obce poskytovaly elektriku zdarma" ???

Ty asi žiješ v nějakém paralerním vesmíru, kde elektři padá z nebe jako mana .

0/0
27.6.2017 5:45

J72a86n 20P29š90e63n94i73č57k76a 2650138883742

moje zkuseenost pravi ze obce nemaji poradne ani na uklid, natoz na rozdavani elektriny...

0/0
27.6.2017 7:28

M30a58r19t48i64n 32H13e68j50t78m67á96n30e42k 9396987401148

Mimochodem elektřina může padat z nebe, resp. ze slunce. To je známá věc.

0/0
27.6.2017 10:27

O42d36s27t84r48a54n54ě56n34ý 94U83ž71i84v19a77t51e71l

Uživatel požádal o vymazání
0/0
27.6.2017 13:23

P59a40v69e74l 24K85u14t45i41l 9600936433629

Ještě aby napsal, ať obce z elektřiny dělají zadarmo světlo, kdyby někdo náhodou šel v noci po ulici, nebo aby někde jen tak tryskala voda a taky se mu vysměju:-)

0/0
29.6.2017 23:35

L44u58m45í61r 70V61i57t44h20a 2637937186972

Člověče, Vy jste pil!

Za prvé - ty nabíječky musí být schopné baterky dobít v nějaké rozumné lhůtě - cca 20 minut. Jestliže je třeba dobýt pouhých 20 kWh, znamená to 1kWh za 1 minutu.To je příkon 60 kW. Při napětí 400 V a účinnosti 100 % je to proud o 3 x 91 A. Máte doma takový jistič? A hlavně dimenzované rozvody? A pořád Vám to přijde jako "obyčejná hloupá zásuvka"? Nota bene - pokud jedna kWh stojí řekněme 5 Kč, 20 kWh stojí stovku. Jestliže v obci je nějakých 300 rodin a každá by měla elektromobil, je to 30 000 Kč denně. Krát 365 dní, to je bez 50 tisíc 11 milionů. Ukažte mi obec o tisíci obyvatel, která má takový rozpočet. A řekněte mi jediný důvod, proč by měla takovou sumu rozdávat.

0/0
27.6.2017 7:57

M17a83r78t93i58n 28H77e69j78t67m69á38n27e49k 9236487161928

Nejspíš Lumíre nejezdíte elektromobilem a proto vaší argumentaci naprosto rozumím. Pro každodenní dobíjení (zpravidla přes noc) vůbec není nutné vůz dobít za 20 minut. V praxi funguje dobíjení tak, že přijedete domů, auto připojíte do zásuvky a necháte ho například přes noc dobíjet. K tomu Vám bohatě stačí obyčejná třífázová zásuvka 3x16A. Touto zásuvkou dobijete Teslu za 9 hodin z 0 na 100%, což se ani v praxi nedělá, protože se baterie dobíjí na 80% a domů nepřijedete zpravidla s prázdnou baterií. Nejčastěji dobíjím okolo 20kW, což obnáší řekněme dvě a půl hodiny dobíjení.

A ano, musím potvrdit, že mám hlavní jistič 3x125A a do garáže jsem si před koupí elektromobilu nechal natáhnout kabel s jištěním 3x50A bohužel z pouhé neznalosti této problematiky. Tesla je v základu vybavena palubní dobíječkou 3x16A a víc z AC zásuvky do ní stejně nedostanete. (Příplatková palubní dobíječka umí 3x24A a víc ani ťuk).

Vyšší rychlosti dobíjení jsou potom možné výlučně pomocí velkých a drahých rychlodobíjecích stanic, které baterii dobíjí stejnosměrným proudem. Taková zařízení nikdo pro každodenní dobíjení vůbec nepotřebuje. Ty patří někam na dálnice mezi města.

Na to dobíjení od obce se dívám trošku jinak. Tam předpokládám, že obec nebude elektriku kupovat dráž než já, takže za 2,50 Kč/kW. Dobití jednoho elektromobilu vyjde tedy při 20kW na 50,- Kč, což je v Praze cena řekněme hodinového parkovného. A než aby za to zločinci na radnicích kupovali v dnešní době solární lavičky s Wifi připojením, mohli by ve velkých městech levně podpořit rozvoj elektromobility, aby se naše děti tady nedusily jedy ze spalováků... Pochopitelně tento koncept nelze použít na vesničku s rozpočtem rodiny pana poštmistra. To je přece jasné. V takových vesničkách se ale děti ničím nedáví...

Jistěže vše je otázka priorit. Podle mého existují stejně důležité oblasti jako naše dávicí se děti, kam by bylo třeba investovat. Jenže pokud se raději kupují solární lavičky, tak to se mi pak otevírá kudla v kapse.

+2/0
27.6.2017 11:59

L60u22m70í60r 35V35i32t47h26a 2937377496752

Pokud budete se svou teslou jeden z tisíce, nebo spíše jeden z deseti tisíc, pak Vaší argumentaci rozumím. Pokud ale segment elektromobilů přeroste hranici marginality, potom elektromobilita narazí na problémy, o kterých se zmiňuji.

Například ten jistič. Podle toho, co píšete, usuzuji, že vlastníte nějakou dílnu, možná menší fabriku, kde je účelné mít takový jistič.Ale již dnes jsou v ČR území, kde Vám nepovolí větší jistič, než 25 A. Protože přenosová síť na to není stavěná.

0/0
27.6.2017 14:56

M75a65r26t77i29n 65H47e12j74t65m92á64n90e74k 9326527221438

Bohužel máte pravdu v tom, že pokud v ČR dnes jezdí 200 Tesel, jsem dokonce jeden z padesáti tisíc. To skutečně nemůže mít cenu k čemukoli se vyjadřovat a pokud tak činím, musím připadat ostatním jako úplný idiot. Mohlo mě to napadnout dřív a ušetřil bych spoustu času trpělivým vysvětlováním na různých fórech...

Na druhou stranu v čase dochází k jistému zlepšení, protože ještě koncem roku 2013 jsem byl jeden z milionu, což zní řekl bych naprosto mimozemsky...

0/0
27.6.2017 16:21

L94u13m70í42r 94V36i56t58h53a 2707207126822

A - bez jakékoliv škodolibosti. - pro mě je solární lavička s wifinou přínosnější než nabíječka elektromobilů. Ale to je - ja správně říkáte, a opakuji, bez jakékoliv ironie z mé strany - otázka pohledu jednoho každého.

0/0
27.6.2017 15:33

M42a38r90t93i71n 11H70e93j81t68m90á84n56e77k 9946447601108

No vidíte, mě instalace laviček (každá za 100 tisíc korun) doslova šokuje. Strašně mi vadí, jak přichází na zmar ty miliony na daních, které jsem ve svém životě tomuto státu zaplatil. V době, kdy nám mobil vydrží nabitý dva dny a každý má v mobilu LTE připojení, mi to přijde jako hloupost desetiletí. Za takové zacházení s veřejnými rozpočty bych normálně ty zločince bez milosti zavíral.

0/0
27.6.2017 18:08

Z94d14e59n41ě46k 15M42o70r88á31v69e22k 5757908718813

Počítám něco špatně? 60000 W / 400 V / 3 = 50 A. Tedy zásuvka 3x 400 V 50A

0/0
27.6.2017 12:46

O59d35s98t80r59a51n50ě49n23ý 43U78ž56i47v57a60t24e92l

Uživatel požádal o vymazání
0/0
27.6.2017 13:27

Z69d25e97n32ě11k 91M84o60r11á21v49e33k 5687918988233

Víte, on to byl spíš takový vtip, protože to je zjevně špatně spočítané. Ale vy jste tomu nasadil korunu, zjevně nejste elektrikář. 3 fáze po 230 V proti zemi dají proti sobě navzájem 3x 400 V.

0/0
27.6.2017 13:36

O73d28s68t44r78a50n52ě62n20ý 27U12ž35i85v32a41t69e55l

Uživatel požádal o vymazání
+1/0
27.6.2017 14:32

O29d16s75t73r59a57n43ě23n30ý 58U39ž10i26v53a51t79e43l

Uživatel požádal o vymazání
+2/0
27.6.2017 15:06

Z73d39e90n78ě23k 29M71o44r22á82v89e58k 5747778798783

OK.

0/0
27.6.2017 15:15

R76o48m85a32n 48S24t69r35a30j58t 8916228625924

Pán od Shellu jen neví kudy kam a jak si udržet korýtko.

0/−2
26.6.2017 23:01

P73e59t55r 51N58o11v78e75k 6162852132386

tohle je řešení , a je jisté , že bude fungovat :

http://www.hybrid.cz/embatt-nemecka-baterie-pro-elektromobily-s-dojezdem-1000-km

0/0
26.6.2017 22:41

M46i74r52e64k 55G79a59j31e48r 5141656579930

Oni se ale zamerili na mereni v jednotkach Wh/l a chlubi se tim, ze jejich baterie ma polovicni objem. Pritom taji, jakou ma hmotnost, ktera je pro auto mnohem dulezitejsi. Dojezd 1000 km je proto nerealny a je klamavou reklamou.

0/0
27.6.2017 4:05

D59a69v64i58d 64M37a58l81i28n19a 1390133320293

Pořád to říkám. Domů to mám 1200 km. A pořád dobíjet baterie by byl docela opruz. Takto to mám na dvě nádrže a jsem doma za 12 hodin. Při jízdě s elektromobilem, abych si bral zvlášť dovolenou na cestu. ;-)

+2/−1
26.6.2017 22:22

J77i98ř11í 42S98c28h20w76a94c82h 8658134218616

normální člověk jezdí "domů" každý den, takže ne 1200 km, ale cca do 50 km....a na to dovolenou nepotřebuje ani když má EM.....;-)

0/0
27.6.2017 0:47

J40a53r69o93m97í56r 98K41r23á27l 4510579544569

Pak si ale spočítejte rozdíl mezi autem na benzín a elektromobilem, přičtěte cenu za minimálně jednu výměnu baterky, vydělte počtem najetých km za 10 let (cca 200 tisíc km) a zjistíte, že provozní náklady se nijak neliší od menšího auta na naftu, nebo benzin.

0/0
27.6.2017 6:04

M27a65r22t60i32n 60H81e31j47t70m65á38n83e81k 9746817921618

1200 km to je teda pořádná porce. To s Teslou byste musel přidat tři hodinky navíc a takovou dálku pak udělat v jednom tahu, to už je nadlický výkon. Na druhou stranu by vám zůstaly v kapse ty peníze za dvě nádrže. To pak záleží na tom, jak moc drahý je váš čas. Určitě ne každý vydělá na dvě nádrže za tři hodiny, ale ten, kdo na dvě nádrže za tři hodiny nevydělá, ten si nejspíš ani nekoupí Teslu. Je to takový začarovaný kruh.

0/0
27.6.2017 2:48

M26i95r50e74k 49G44a15j75e29r 5451856839900

Za usetrene penize za benzin si pak muze zaplatit desetinu jedne ze sta splatek tak draheho vozu. Takze o zadnem "usetreni" nemuze byt ani reci. Mozna u Tesly Model 3 to uz bude hrat nejakou roli.

0/0
27.6.2017 4:09

J51a73r62o58m38í69r 14K79r59á79l 4180169974389

A tu Teslu jste dostal darem ? Kolega nadšenec si na ní brousil zuby, ale když si spočítal, že by ho vyšel kilometr na 12-15 korun, rychle ho to přešlo.

+1/0
27.6.2017 6:07

M68a72r26t66i41n 33H89e41j57t15m52á26n76e55k 9566417461458

Teslu si nekoupí člověk proto, aby se mu zaplatila na ušetřeném palivu. Ta by se mu zaplatila jedině, pokud by měl šílené nájezdy, něco jako tady píše pán, že cestuje domů 1200 km. Tam by měla i ekonomický smysl, protože na dlouhých trasách lze dobíjet vůz zdarma. Na ježdění okolo komína to není. Navíc při takovém místním ježdění se dobíjí zpravidla doma, takže nikoli zdarma. Pak vyjde jen energie asi na 60 haléřů na km.

0/0
27.6.2017 10:36

T63o79m 24S63e30h32n45a22l 4871804655266

Rika clovek, ktery je ziv z tezby ropy a vyroby vodiku :-)

0/0
26.6.2017 22:06

D68e50n16i45s 13H12u77m54l 4592115195256

Vodik je bublina a jeste k tomu vybusna

0/0
26.6.2017 22:05

M57i16l22o91š 57K33o28l42m72a51n 6276243157512

Ať dělají co dělají, perpetum mobile to nebude. Elektřinu bude muset někde vyrobit. U nás se zatím většina vyrábí v tepelných elektrárnách. Zatím se musíme smířit s deklarovaným dojezdem AŽ 400 km, skutečnost bývá 200 km a to včetně jízdy v úsporném režimu, kdy vás předjíždějí i traktory a to nemluvím o zimním provozu, kdy jste buď v teple a nejedete, nebo naopak. Nejdál ve vývoji je státem dotovaná TESLA s nulovým ziskem a zatím se neví, jestli přežije rok 2017.

+1/0
26.6.2017 19:38

V93í31t 28O45ž18a75n40a 1728838745704

Perpetum mobile nepotřebujeme. Dojezd až 400km bude v běžných podmínkách asi 300km a i v těch nejhorších podmínkách přes 200km. Vytápění interiéru pomocí tepelného čerpadla sníží dojezd jen o pár procent.

Regulovat znečištění v pár tepelných elektrárnách je řádově jednodušší než u výfuků milionů spalováků.

+1/−1
26.6.2017 20:14

V20a53c38l68a90v 14M78e14d47e71k 5261322295405

to by mě zajímalo, jak u té tepelné elektrárny snížíte objem CO2, který je hlavním zaklínadlem klimatologů

+1/−1
26.6.2017 21:11

J56i46ř83í 68S26c33h90w40a60c18h 8558354248916

CO2 je "hlavním zaklínadlem" odpůrců EM.

Nikdo nezakazuje provoz auta s jakoukoliv produkcí CO2 (jen je tam ekonomický tlak na jeho snižování).

Ale nesmí se uvádět do provozu auta s motory s nadlimitní produkcí CO, NOx, nespálených uhlovodíků a pevných částic.

0/0
27.6.2017 1:05

M43a84r84t31i47n 30H47e79j89t73m81á47n48e20k 9666787771988

Jednoduše tím, že ty špinavé elektrárny zavřeme. Jedy, které dýcháme nesnížíme prolomením těžebních limitů a výstavbou dalších uhelných elektráren. Můžeme se poučit jak to dělají v zemích, kde vyrábějí elektřinu z velké části ekologicky z obnovitelných zdrojů.

Anebo nemusíme. Každé ráno můžeme ten sajrajt vykašlat a nějak už ten život doklepeme. A naše děti? Co je nám do nich. Po nás potopa!

R^ShellR^

0/0
27.6.2017 1:18

O98d14s60t38r56a13n66ě51n79ý 79U91ž30i22v64a89t85e70l

Uživatel požádal o vymazání
0/0
27.6.2017 21:32

M62a86r93t83i97n 92H76e56j19t85m78á83n80e73k 9816407551368

Je milé Vladimíre, že se ptáte, co dělám pro své děti. Já pro svoje děti žiju! Mimo to, že se tak nějak okrajově snažím přesvědčovat všemožné zabedněnce, aby se jim konečně rozsvítilo, aktivně se zajímám o obnovitelné zdroje. Zrovna minulou sobotu jsme byli na rodinném výletě prohlédnout si větrnou elektrárnu a tento týden se chystáme navštívit dodavatele malých VTE a FVE, protože je plánuji nainstalovat na chalupu, kam často jezdíváme nadýchat se čerstvého vzduchu. Snažím se mým dětem vytvářet návyky, aby považovali za normální třídit odpad, neplýtvat energiemi a přírodními zdroji. A nakonec považuji za důležité poskytnout všem svým dětem dobré vzdělání, zahrnovat je láskou a naučit je rozlišovat co je správné a co správné není.

+2/0
28.6.2017 2:17







Najdete na iDNES.cz