Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Maratonské závodní speciály by mohly přejít na vodík

Slavný závod 24 hodin Le Mans ukázal v minulých letech několikrát, že zde spolu mohou velmi těsně soupeřit auta s různými koncepcemi pohonu. FIA a organizátor závodu, klub ACO, teď uvažují, jaké koncepce by mohla pravidla povolit do budoucna. A velkou šanci má vodík.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M59i77c89h45a52l 38F46r40ý65d90a 1742719883352

Pane Vokáči, jako pokus o článek dobrý, ale s tématem jste se seknul o cca rok. Před rokem to ještě bylo téma, ale v situaci, kdy Audi kvůli Dieselgate skončilo předčasně ve vytrvalostních závodech, se situace radikálně změnila. Současné regule jsou zmrazeny do r. 2019 včetně a od r. 2020 jsou už načrtnuté nové předpisy, ve kterých ale vodík i jiné nové alternativy chybí. Důvod je prostý - náklady.Z toho důvodu se upustilo i od nové třídy 10MJ a co se pohonů týká, zůstane jen jediná kategorie - Hybrid 8MJ. Pan Toyoda to řekl zcela jasně: "Současná hybridní technologie nám stačí pro 6 hodinový závod, ale čtyřiadvacítku ještě nevydrží. Je před námi ještě dlouhá cesta.". ACO trápí řídké startovní pole LMP a proto v žádném případě nepůjde vodíkovou cestou, protože právě to novou automobilku nepřiláká. Peugeot by do WEC (LMP) rád vstoupil, ale protože nemá žádnou hybridní technologii, tak se drží zpátky, protože by pro něj ty náklady byly nepředstavitelné. V pátek 16.6. byl v Le Mans představen nový směr techn. vývoje LMP1 po r. 2020 a vodík tam byl odmítnut právě z důvodu vysokých nákladů.

+1/0
25.6.2017 1:12

J72o37s38e43f 46Č57i22h32á67k 7121649520516

Díky automobilkám, které přišli do LMP1 (Audi, Peugeot) šla tato kategorie do háje. Zdražila se tak, že úplně vystrnadila soukromníky, což se ukázalo v letošním závodě. Benzínové LMP1 neměli absolutně šanci proti dieselům od Audi či od Peugeotům. Jsem staromilec a benzín je benzín.

0/−2
24.6.2017 7:39

D77e36n55i18s 83H72u12m85l 4692775785606

Píšete nesmysly, benzínové Porsche porazilo naftové Audi loni i předloni. Letos už nezávodilo ani Audi ani Peugeot. Vše byla jen otázka koeficientů, které si FIA cucá z prstu, aby srovnala rozdíly.

0/0
24.6.2017 9:41

J70o20s65e72f 69Č29i47h77á26k 7701419200596

Loni bylo Audi i Porsche hybridní brepto a píši např. o letech 2008, 2009 kdy jezdila dieselová Audi a Peugeot proti např. benzínovým Aston Martinům s posádkou Enge, Charouz Mucke, které neměli absolutně šanci na vítězství.

0/0
24.6.2017 11:21

D35e64n56i46s 55H32u42m87l 4852935625396

Hybridní Porsche a Toyota tedy nejsou benzínové?8-o Nebo jak vysvětlujete větu, že "benzínové LMP1 neměli absolutně šanci proti dieselům od Audi či od Peugeotům".

+1/0
24.6.2017 15:04

M45i65c87h26a33l 86F66r59ý63d85a 1862129653932

Čihák si to trochu popletl. Seknul se o 8 let ...

0/0
25.6.2017 0:49

J42o44s14e73f 60Č65i23h97á33k 7461469380336

Nauč se číst Frýdo.

0/0
25.6.2017 7:59

M32i55c28h82a34l 70F20r39ý83d80a 1892109463542

Čiháku, my si netykáme. A pokud jde o čtení, tak já si nestěžuji. Píšete bláboly.

0/0
25.6.2017 13:14

J52o10s70e78f 69Č43i88h38á98k 7521809300116

Píši např. o letech 2008, 2009. Co je na tom k nepochopení joudo?

0/0
25.6.2017 17:13

J72i31ř67í 63K78r86a57u43s 2366183671146

U Vodíku je problém so skladovaním , prechádza totiž stenami nádrže , preto sú potrebné špeciálne viac vrstvé nádrže z rôznych materiálov,

Ono by nebolo 2x vhodné nechávať za sebou "vodíkovú stopu" následky by asi neboli potešujúce.

Vodík sa dychtivo a explozívne zlučuje s kyslíkom.......

+2/0
24.6.2017 6:47

J77i93ř82í 12K59o33c82u60r28e67k 6545334745668

Neškrtat a nerozsvěcet, sic nám to tu vybouchne!

0/0
24.6.2017 18:45

D68e88n42i27s 28H39u53m50l 4192665625236

Asi chtějí překonat rekord Le Mans z roku 1955

0/0
23.6.2017 22:52
Foto

P36a30t59r96i19k 72C62h21r64z 4658939542969

U těch čistě elektrických aut vůbec nevidím problém v dlouhém nabíjení, prostě by se měnily baterie (ostatně o něčem takovém se původně uvažovalo i u běžných silničních aut, nakonec se od toho ustoupilo - bylo by to docela problematické, nikdo by nechtěl vyměnit nové baterie ze svého auta za třeba dva nebo tři roky staré), stačilo by jejich umístění v automobilu uzpůsobit pro rychlou výměnu.

Variantou 2 by mohlo být něco jako "štafetový závod".

0/0
23.6.2017 18:42

F92r57a46n49t54i62š23e39k 13L29u87f54t 2923908488

V osobácích by to šlo ošetřit tak, že by tam byly baterie dvě, jedna půjčená a jedna menší vlastní - pro dojezd k nejbližší elektropumpě. (Další můj geniální nápad. Dnes jsem měl mimochodem ještě jiný - skládací auto. Šlo by jen o maketu auta, které by drželo místo na parkovišti, kam když by přijel majitel skutečným autem, tak by maketu složil a zaparkoval)

0/0
23.6.2017 21:31

M74i34c53h73a45l 96T20e56s39a67ř 4708452600221

A ještě geniálnější by byla možnost koupit si auto bez baterky a v autě mít vždy baterku půjčenou. Ale skládací auto netrumfnu, to chci:-)

0/0
23.6.2017 22:05
Foto

P54a14t32r48i71k 30C46h94r14z 4688219982989

Ano, čistě teoreticky by to byla nejlepší varianta, má to ale zásadní vadu - vedlo by to k postupné monopolizaci trhu, podobně jako k tomu došlo u plnitelných propan-butanových lahví - https://zpravy.aktualne.cz/domaci/plynove-bomby/r~47dbd0c2faeb11e38fdc0025900fea04/

... a to asi nikdo nechce, aby trh ovládalo jen několik firem a vyměnit baterii by bylo možné jen u té, u které byla zapůjčena (ono je to logické, žádná firma by nestála o to, aby pustila do oběhu novou baterii, dostala zaplaceno za jedno nabití a baterie se jí vrátila zpět na konci životnosti).

Takže varianta nabíjení vlastních baterií je pravděpodobně nejlepší možná. Ještě jsou pokusy s výměnou elektrolytu (vybitý vypustit, nabití napustit), ale to je, dle mého názoru, také slepá ulička.

0/0
25.6.2017 8:46

M95i27c40h18a64l 78F70r71ý89d41a 1502809603952

Takto to už funguje. Jmenuje se to Formule E a už to 2 roky jezdí po celém světě.

0/0
25.6.2017 0:51
Foto

P47a88t20r86i91k 76C78h90r73z 4838319542299

Pro závody, kde si každý mění svoje baterie za svoje to smysl dává. V komerčním provozu, kde by došlo k výměně "moje za cizí" tomu moc šancí nedávám.

0/0
25.6.2017 15:53

M28i38r38e48k 14G34a96j20e60r 5221376629800

Pro ty, kdo tak strasne fandi palivovym clankum, je dulezita informace, ze clanky nevydrzi dlouho, v prumeru sotva polovinu, co spalovaci dnesni motor. Pri prumerne rychlosti kolem 40 km/h, kterou u nas bezna auta za jejich zivotnost dosahuji, vydrzi jen v prumeru 100 tisic km.

Snad v zavodech nepovoli nadrze s kapalnym vodikem. Je zarucene, ze drive nebo pozdeji selze u nektereho auta chlazeni na minus 240 C a dojde k uniku vodiku s nebezpecim vybuchu smesi se vzduchem. Vyvoj takoveho pohonu navic nema zadny prakticky vyznam pro pohon beznych vozidel.

0/0
23.6.2017 16:06

J80i50ř82í 23K90o96c89u68r50e57k 6245584345168

Záleží kudy jedete. Průměr 70 km/h na delších trasách mimo město je udržitelný se stodvácou. A průměr 90 pro dálniční křižník je taky vpohodě. Jen to město. Jenže na popojíždění ve městě je lepší elektřina a akumulátory, především pro rekuperaci při brždění. Takže mít v autě obojí... a za tu cenu můžete mít letadlo s pilotem.

0/0
24.6.2017 18:49

P31e27t36r 65P33o42l33á51k 1537615136118

Velka pochvala! Vodik je cisty pohon budoucnosti! Ne elektrina ziskavana z velke casti z fosilnich paliv a uskladnena v jedem naplnenych bateriich! Zavodeni muze vodiku otevrit plnohodnotnou cestu do seriove vyroby( soucasne pokusy jako Toyota Mirai a Honda Clarity nepocitam, protoze se masove nerozsirily )!

+1/−3
23.6.2017 14:42

J76a36r97o36s38l96a58v 39N95o96v49á90k 5705399574382

Ano, ale získávání vodíku je zatím nejlevnější ze zemního plynu a z uhlí to vychází též levně, ale jsou velké investiční náklady na zařízení pro zplyňování uhlí. Takže energeticky výhodnější je přímé spalování těchto surovin.

+4/0
23.6.2017 15:38

T58o87m79á34š 54L98u90d87v43í85k 1710387474572

Vodík je to samé jako LPG a CNG. Jen má ještě méně škodlivin ale stejné nevýhody.

0/−1
23.6.2017 15:57

M98a38r61t86i94n 23K41o52ž31í85n 1615746761350

Princip je úplně jiný. V palivovém článku se vodím mění na elektrickou energii a ta pohání elektromotor. Odpad je voda.

0/0
23.6.2017 21:24

J29i85ř73í 62K13o75c22u94r73e33k 6765324375168

Ano, protože CO2 jste vypustili při jeho výrobě. Jednu molekuku CO2 na dvě molekuly H2, abych byl přesný. Vyrábí se z metanu.

+1/0
24.6.2017 18:50

V48í94t 21O86ž10a58n49a 1508628185524

Vodík je pohonem budoucnosti a bude jím navždy (nebo min. nejbližších 50let).

0/0
23.6.2017 22:04

J62a25r26o45m58i47r 91N33o23v62a23k 1983964745440

Vodík je palivem minulosti, současnosti i doufejme daleké budoucnosti. Ale na Slunci a na dalších hvězdách :-) Na naší Zemi je palivem silně neperspektivním s miliony všech možných i nemožných nevýhod. Pohánět automobily vodíkem je blbost, pohánět závodní automobily vodíkem je ultrablbost. Ať už si o tom věřící aktivisté myslí cokoliv.

+2/0
23.6.2017 23:37

J81i85ř42í 87K63o27c89u14r45e81k 6905494875758

Když zvládneme fúzi, tak bude elektřina velmi levná. Ještě zvládnout elektrolýzu nebo pyrolýzu vody v průmyslovém měřítku a průmyslové efektivitě. Zbyde to skladování.

0/0
24.6.2017 18:52



Najdete na iDNES.cz