Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Maratonské závodní speciály by mohly přejít na vodík

Slavný závod 24 hodin Le Mans ukázal v minulých letech několikrát, že zde spolu mohou velmi těsně soupeřit auta s různými koncepcemi pohonu. FIA a organizátor závodu, klub ACO, teď uvažují, jaké koncepce by mohla pravidla povolit do budoucna. A velkou šanci má vodík.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M48i65c74h32a34l 20F63r62ý43d69a 1542819413692

Pane Vokáči, jako pokus o článek dobrý, ale s tématem jste se seknul o cca rok. Před rokem to ještě bylo téma, ale v situaci, kdy Audi kvůli Dieselgate skončilo předčasně ve vytrvalostních závodech, se situace radikálně změnila. Současné regule jsou zmrazeny do r. 2019 včetně a od r. 2020 jsou už načrtnuté nové předpisy, ve kterých ale vodík i jiné nové alternativy chybí. Důvod je prostý - náklady.Z toho důvodu se upustilo i od nové třídy 10MJ a co se pohonů týká, zůstane jen jediná kategorie - Hybrid 8MJ. Pan Toyoda to řekl zcela jasně: "Současná hybridní technologie nám stačí pro 6 hodinový závod, ale čtyřiadvacítku ještě nevydrží. Je před námi ještě dlouhá cesta.". ACO trápí řídké startovní pole LMP a proto v žádném případě nepůjde vodíkovou cestou, protože právě to novou automobilku nepřiláká. Peugeot by do WEC (LMP) rád vstoupil, ale protože nemá žádnou hybridní technologii, tak se drží zpátky, protože by pro něj ty náklady byly nepředstavitelné. V pátek 16.6. byl v Le Mans představen nový směr techn. vývoje LMP1 po r. 2020 a vodík tam byl odmítnut právě z důvodu vysokých nákladů.

+1/0
25.6.2017 1:12

J45o81s97e43f 11Č36i96h68á79k 7651739250356

Díky automobilkám, které přišli do LMP1 (Audi, Peugeot) šla tato kategorie do háje. Zdražila se tak, že úplně vystrnadila soukromníky, což se ukázalo v letošním závodě. Benzínové LMP1 neměli absolutně šanci proti dieselům od Audi či od Peugeotům. Jsem staromilec a benzín je benzín.

0/−2
24.6.2017 7:39

D54e64n47i90s 50H20u80m38l 4242495125986

Píšete nesmysly, benzínové Porsche porazilo naftové Audi loni i předloni. Letos už nezávodilo ani Audi ani Peugeot. Vše byla jen otázka koeficientů, které si FIA cucá z prstu, aby srovnala rozdíly.

0/0
24.6.2017 9:41

J91o67s66e21f 20Č88i68h87á72k 7621329180416

Loni bylo Audi i Porsche hybridní brepto a píši např. o letech 2008, 2009 kdy jezdila dieselová Audi a Peugeot proti např. benzínovým Aston Martinům s posádkou Enge, Charouz Mucke, které neměli absolutně šanci na vítězství.

0/0
24.6.2017 11:21

D84e12n52i79s 84H19u58m19l 4832195965956

Hybridní Porsche a Toyota tedy nejsou benzínové?8-o Nebo jak vysvětlujete větu, že "benzínové LMP1 neměli absolutně šanci proti dieselům od Audi či od Peugeotům".

+1/0
24.6.2017 15:04

M77i13c70h59a41l 30F41r94ý44d18a 1682409563682

Čihák si to trochu popletl. Seknul se o 8 let ...

0/0
25.6.2017 0:49

J76o14s36e62f 90Č41i39h58á65k 7181389580386

Nauč se číst Frýdo.

0/0
25.6.2017 7:59

M40i52c88h17a57l 68F25r41ý84d96a 1372419413892

Čiháku, my si netykáme. A pokud jde o čtení, tak já si nestěžuji. Píšete bláboly.

0/0
25.6.2017 13:14

J22o96s75e42f 21Č32i25h41á54k 7811319280646

Píši např. o letech 2008, 2009. Co je na tom k nepochopení joudo?

0/0
25.6.2017 17:13

J65i28ř47í 62K31r81a90u10s 2516553111216

U Vodíku je problém so skladovaním , prechádza totiž stenami nádrže , preto sú potrebné špeciálne viac vrstvé nádrže z rôznych materiálov,

Ono by nebolo 2x vhodné nechávať za sebou "vodíkovú stopu" následky by asi neboli potešujúce.

Vodík sa dychtivo a explozívne zlučuje s kyslíkom.......

+2/0
24.6.2017 6:47

J71i40ř37í 91K16o98c31u58r51e26k 6615884745268

Neškrtat a nerozsvěcet, sic nám to tu vybouchne!

0/0
24.6.2017 18:45

D35e23n97i97s 17H85u39m13l 4592225465446

Asi chtějí překonat rekord Le Mans z roku 1955

0/0
23.6.2017 22:52
Foto

P16a58t49r88i69k 50C74h31r48z 4908879492479

U těch čistě elektrických aut vůbec nevidím problém v dlouhém nabíjení, prostě by se měnily baterie (ostatně o něčem takovém se původně uvažovalo i u běžných silničních aut, nakonec se od toho ustoupilo - bylo by to docela problematické, nikdo by nechtěl vyměnit nové baterie ze svého auta za třeba dva nebo tři roky staré), stačilo by jejich umístění v automobilu uzpůsobit pro rychlou výměnu.

Variantou 2 by mohlo být něco jako "štafetový závod".

0/0
23.6.2017 18:42

F82r10a68n23t48i65š57e86k 14L55u77f12t 2533478248

V osobácích by to šlo ošetřit tak, že by tam byly baterie dvě, jedna půjčená a jedna menší vlastní - pro dojezd k nejbližší elektropumpě. (Další můj geniální nápad. Dnes jsem měl mimochodem ještě jiný - skládací auto. Šlo by jen o maketu auta, které by drželo místo na parkovišti, kam když by přijel majitel skutečným autem, tak by maketu složil a zaparkoval)

0/0
23.6.2017 21:31

M81i68c80h24a54l 71T92e71s18a61ř 4568202230531

A ještě geniálnější by byla možnost koupit si auto bez baterky a v autě mít vždy baterku půjčenou. Ale skládací auto netrumfnu, to chci:-)

0/0
23.6.2017 22:05
Foto

P76a44t34r58i60k 34C84h69r88z 4208559872579

Ano, čistě teoreticky by to byla nejlepší varianta, má to ale zásadní vadu - vedlo by to k postupné monopolizaci trhu, podobně jako k tomu došlo u plnitelných propan-butanových lahví - https://zpravy.aktualne.cz/domaci/plynove-bomby/r~47dbd0c2faeb11e38fdc0025900fea04/

... a to asi nikdo nechce, aby trh ovládalo jen několik firem a vyměnit baterii by bylo možné jen u té, u které byla zapůjčena (ono je to logické, žádná firma by nestála o to, aby pustila do oběhu novou baterii, dostala zaplaceno za jedno nabití a baterie se jí vrátila zpět na konci životnosti).

Takže varianta nabíjení vlastních baterií je pravděpodobně nejlepší možná. Ještě jsou pokusy s výměnou elektrolytu (vybitý vypustit, nabití napustit), ale to je, dle mého názoru, také slepá ulička.

0/0
25.6.2017 8:46

M11i12c71h86a26l 13F59r49ý79d20a 1722939753882

Takto to už funguje. Jmenuje se to Formule E a už to 2 roky jezdí po celém světě.

0/0
25.6.2017 0:51
Foto

P38a59t61r91i55k 43C42h37r21z 4538539922239

Pro závody, kde si každý mění svoje baterie za svoje to smysl dává. V komerčním provozu, kde by došlo k výměně "moje za cizí" tomu moc šancí nedávám.

0/0
25.6.2017 15:53

M39i21r78e70k 67G66a24j90e68r 5461736409170

Pro ty, kdo tak strasne fandi palivovym clankum, je dulezita informace, ze clanky nevydrzi dlouho, v prumeru sotva polovinu, co spalovaci dnesni motor. Pri prumerne rychlosti kolem 40 km/h, kterou u nas bezna auta za jejich zivotnost dosahuji, vydrzi jen v prumeru 100 tisic km.

Snad v zavodech nepovoli nadrze s kapalnym vodikem. Je zarucene, ze drive nebo pozdeji selze u nektereho auta chlazeni na minus 240 C a dojde k uniku vodiku s nebezpecim vybuchu smesi se vzduchem. Vyvoj takoveho pohonu navic nema zadny prakticky vyznam pro pohon beznych vozidel.

0/0
23.6.2017 16:06

J63i14ř95í 33K61o63c83u44r56e20k 6375274105538

Záleží kudy jedete. Průměr 70 km/h na delších trasách mimo město je udržitelný se stodvácou. A průměr 90 pro dálniční křižník je taky vpohodě. Jen to město. Jenže na popojíždění ve městě je lepší elektřina a akumulátory, především pro rekuperaci při brždění. Takže mít v autě obojí... a za tu cenu můžete mít letadlo s pilotem.

0/0
24.6.2017 18:49

P73e89t28r 43P32o88l30á38k 1107485146378

Velka pochvala! Vodik je cisty pohon budoucnosti! Ne elektrina ziskavana z velke casti z fosilnich paliv a uskladnena v jedem naplnenych bateriich! Zavodeni muze vodiku otevrit plnohodnotnou cestu do seriove vyroby( soucasne pokusy jako Toyota Mirai a Honda Clarity nepocitam, protoze se masove nerozsirily )!

+1/−3
23.6.2017 14:42

J60a97r68o22s86l61a47v 79N38o40v86á91k 5895189784812

Ano, ale získávání vodíku je zatím nejlevnější ze zemního plynu a z uhlí to vychází též levně, ale jsou velké investiční náklady na zařízení pro zplyňování uhlí. Takže energeticky výhodnější je přímé spalování těchto surovin.

+4/0
23.6.2017 15:38

T10o51m52á67š 22L10u27d77v28í40k 1170287424752

Vodík je to samé jako LPG a CNG. Jen má ještě méně škodlivin ale stejné nevýhody.

0/−1
23.6.2017 15:57

M84a56r35t33i46n 87K97o49ž65í62n 1725846421130

Princip je úplně jiný. V palivovém článku se vodím mění na elektrickou energii a ta pohání elektromotor. Odpad je voda.

0/0
23.6.2017 21:24

J36i52ř24í 19K47o37c57u95r46e25k 6605794895938

Ano, protože CO2 jste vypustili při jeho výrobě. Jednu molekuku CO2 na dvě molekuly H2, abych byl přesný. Vyrábí se z metanu.

+1/0
24.6.2017 18:50

V55í53t 28O47ž62a43n12a 1448638845424

Vodík je pohonem budoucnosti a bude jím navždy (nebo min. nejbližších 50let).

0/0
23.6.2017 22:04

J93a12r11o85m14i48r 24N83o74v91a86k 1923194945470

Vodík je palivem minulosti, současnosti i doufejme daleké budoucnosti. Ale na Slunci a na dalších hvězdách :-) Na naší Zemi je palivem silně neperspektivním s miliony všech možných i nemožných nevýhod. Pohánět automobily vodíkem je blbost, pohánět závodní automobily vodíkem je ultrablbost. Ať už si o tom věřící aktivisté myslí cokoliv.

+2/0
23.6.2017 23:37

J47i87ř19í 20K71o65c96u13r93e21k 6445354325978

Když zvládneme fúzi, tak bude elektřina velmi levná. Ještě zvládnout elektrolýzu nebo pyrolýzu vody v průmyslovém měřítku a průmyslové efektivitě. Zbyde to skladování.

0/0
24.6.2017 18:52







Najdete na iDNES.cz