Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Maratonské závodní speciály by mohly přejít na vodík

Slavný závod 24 hodin Le Mans ukázal v minulých letech několikrát, že zde spolu mohou velmi těsně soupeřit auta s různými koncepcemi pohonu. FIA a organizátor závodu, klub ACO, teď uvažují, jaké koncepce by mohla pravidla povolit do budoucna. A velkou šanci má vodík.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M43i41c57h52a75l 15F55r79ý81d62a 1462579243582

Pane Vokáči, jako pokus o článek dobrý, ale s tématem jste se seknul o cca rok. Před rokem to ještě bylo téma, ale v situaci, kdy Audi kvůli Dieselgate skončilo předčasně ve vytrvalostních závodech, se situace radikálně změnila. Současné regule jsou zmrazeny do r. 2019 včetně a od r. 2020 jsou už načrtnuté nové předpisy, ve kterých ale vodík i jiné nové alternativy chybí. Důvod je prostý - náklady.Z toho důvodu se upustilo i od nové třídy 10MJ a co se pohonů týká, zůstane jen jediná kategorie - Hybrid 8MJ. Pan Toyoda to řekl zcela jasně: "Současná hybridní technologie nám stačí pro 6 hodinový závod, ale čtyřiadvacítku ještě nevydrží. Je před námi ještě dlouhá cesta.". ACO trápí řídké startovní pole LMP a proto v žádném případě nepůjde vodíkovou cestou, protože právě to novou automobilku nepřiláká. Peugeot by do WEC (LMP) rád vstoupil, ale protože nemá žádnou hybridní technologii, tak se drží zpátky, protože by pro něj ty náklady byly nepředstavitelné. V pátek 16.6. byl v Le Mans představen nový směr techn. vývoje LMP1 po r. 2020 a vodík tam byl odmítnut právě z důvodu vysokých nákladů.

+1/0
25.6.2017 1:12

J46o53s40e89f 34Č43i40h19á96k 7221899130406

Díky automobilkám, které přišli do LMP1 (Audi, Peugeot) šla tato kategorie do háje. Zdražila se tak, že úplně vystrnadila soukromníky, což se ukázalo v letošním závodě. Benzínové LMP1 neměli absolutně šanci proti dieselům od Audi či od Peugeotům. Jsem staromilec a benzín je benzín.

0/−2
24.6.2017 7:39

D21e51n23i47s 63H63u49m82l 4862455495136

Píšete nesmysly, benzínové Porsche porazilo naftové Audi loni i předloni. Letos už nezávodilo ani Audi ani Peugeot. Vše byla jen otázka koeficientů, které si FIA cucá z prstu, aby srovnala rozdíly.

0/0
24.6.2017 9:41

J25o84s46e63f 82Č56i28h47á45k 7911799920296

Loni bylo Audi i Porsche hybridní brepto a píši např. o letech 2008, 2009 kdy jezdila dieselová Audi a Peugeot proti např. benzínovým Aston Martinům s posádkou Enge, Charouz Mucke, které neměli absolutně šanci na vítězství.

0/0
24.6.2017 11:21

D53e20n59i30s 50H53u21m64l 4622425415286

Hybridní Porsche a Toyota tedy nejsou benzínové?8-o Nebo jak vysvětlujete větu, že "benzínové LMP1 neměli absolutně šanci proti dieselům od Audi či od Peugeotům".

+1/0
24.6.2017 15:04

M98i96c73h36a22l 95F49r24ý15d87a 1792569613772

Čihák si to trochu popletl. Seknul se o 8 let ...

0/0
25.6.2017 0:49

J73o54s21e60f 27Č32i69h37á13k 7421979380746

Nauč se číst Frýdo.

0/0
25.6.2017 7:59

M80i86c70h83a65l 46F66r18ý30d15a 1512949763742

Čiháku, my si netykáme. A pokud jde o čtení, tak já si nestěžuji. Píšete bláboly.

0/0
25.6.2017 13:14

J15o48s95e57f 80Č55i95h42á60k 7461399720136

Píši např. o letech 2008, 2009. Co je na tom k nepochopení joudo?

0/0
25.6.2017 17:13

J24i66ř97í 45K60r41a19u78s 2406483501226

U Vodíku je problém so skladovaním , prechádza totiž stenami nádrže , preto sú potrebné špeciálne viac vrstvé nádrže z rôznych materiálov,

Ono by nebolo 2x vhodné nechávať za sebou "vodíkovú stopu" následky by asi neboli potešujúce.

Vodík sa dychtivo a explozívne zlučuje s kyslíkom.......

+2/0
24.6.2017 6:47

J41i72ř32í 58K43o85c22u82r72e78k 6315854125958

Neškrtat a nerozsvěcet, sic nám to tu vybouchne!

0/0
24.6.2017 18:45

D24e43n56i96s 79H50u79m67l 4722695725416

Asi chtějí překonat rekord Le Mans z roku 1955

0/0
23.6.2017 22:52
Foto

P25a46t35r64i36k 57C26h18r33z 4478979742349

U těch čistě elektrických aut vůbec nevidím problém v dlouhém nabíjení, prostě by se měnily baterie (ostatně o něčem takovém se původně uvažovalo i u běžných silničních aut, nakonec se od toho ustoupilo - bylo by to docela problematické, nikdo by nechtěl vyměnit nové baterie ze svého auta za třeba dva nebo tři roky staré), stačilo by jejich umístění v automobilu uzpůsobit pro rychlou výměnu.

Variantou 2 by mohlo být něco jako "štafetový závod".

0/0
23.6.2017 18:42

F56r98a34n91t79i94š48e46k 96L62u81f59t 2963698548

V osobácích by to šlo ošetřit tak, že by tam byly baterie dvě, jedna půjčená a jedna menší vlastní - pro dojezd k nejbližší elektropumpě. (Další můj geniální nápad. Dnes jsem měl mimochodem ještě jiný - skládací auto. Šlo by jen o maketu auta, které by drželo místo na parkovišti, kam když by přijel majitel skutečným autem, tak by maketu složil a zaparkoval)

0/0
23.6.2017 21:31

M74i71c98h90a42l 96T59e57s56a25ř 4628232620641

A ještě geniálnější by byla možnost koupit si auto bez baterky a v autě mít vždy baterku půjčenou. Ale skládací auto netrumfnu, to chci:-)

0/0
23.6.2017 22:05
Foto

P97a48t19r98i96k 55C57h10r72z 4348339752779

Ano, čistě teoreticky by to byla nejlepší varianta, má to ale zásadní vadu - vedlo by to k postupné monopolizaci trhu, podobně jako k tomu došlo u plnitelných propan-butanových lahví - https://zpravy.aktualne.cz/domaci/plynove-bomby/r~47dbd0c2faeb11e38fdc0025900fea04/

... a to asi nikdo nechce, aby trh ovládalo jen několik firem a vyměnit baterii by bylo možné jen u té, u které byla zapůjčena (ono je to logické, žádná firma by nestála o to, aby pustila do oběhu novou baterii, dostala zaplaceno za jedno nabití a baterie se jí vrátila zpět na konci životnosti).

Takže varianta nabíjení vlastních baterií je pravděpodobně nejlepší možná. Ještě jsou pokusy s výměnou elektrolytu (vybitý vypustit, nabití napustit), ale to je, dle mého názoru, také slepá ulička.

0/0
25.6.2017 8:46

M43i86c37h93a81l 82F54r18ý41d14a 1112249763982

Takto to už funguje. Jmenuje se to Formule E a už to 2 roky jezdí po celém světě.

0/0
25.6.2017 0:51
Foto

P83a71t78r27i40k 50C96h87r62z 4838149492699

Pro závody, kde si každý mění svoje baterie za svoje to smysl dává. V komerčním provozu, kde by došlo k výměně "moje za cizí" tomu moc šancí nedávám.

0/0
25.6.2017 15:53

M80i50r47e33k 22G98a20j31e62r 5741416179140

Pro ty, kdo tak strasne fandi palivovym clankum, je dulezita informace, ze clanky nevydrzi dlouho, v prumeru sotva polovinu, co spalovaci dnesni motor. Pri prumerne rychlosti kolem 40 km/h, kterou u nas bezna auta za jejich zivotnost dosahuji, vydrzi jen v prumeru 100 tisic km.

Snad v zavodech nepovoli nadrze s kapalnym vodikem. Je zarucene, ze drive nebo pozdeji selze u nektereho auta chlazeni na minus 240 C a dojde k uniku vodiku s nebezpecim vybuchu smesi se vzduchem. Vyvoj takoveho pohonu navic nema zadny prakticky vyznam pro pohon beznych vozidel.

0/0
23.6.2017 16:06

J30i60ř95í 33K42o10c22u82r78e82k 6415824355878

Záleží kudy jedete. Průměr 70 km/h na delších trasách mimo město je udržitelný se stodvácou. A průměr 90 pro dálniční křižník je taky vpohodě. Jen to město. Jenže na popojíždění ve městě je lepší elektřina a akumulátory, především pro rekuperaci při brždění. Takže mít v autě obojí... a za tu cenu můžete mít letadlo s pilotem.

0/0
24.6.2017 18:49

P24e59t81r 87P33o10l42á16k 1847295156908

Velka pochvala! Vodik je cisty pohon budoucnosti! Ne elektrina ziskavana z velke casti z fosilnich paliv a uskladnena v jedem naplnenych bateriich! Zavodeni muze vodiku otevrit plnohodnotnou cestu do seriove vyroby( soucasne pokusy jako Toyota Mirai a Honda Clarity nepocitam, protoze se masove nerozsirily )!

+1/−3
23.6.2017 14:42

J91a23r33o52s63l73a95v 79N53o72v54á62k 5705309694862

Ano, ale získávání vodíku je zatím nejlevnější ze zemního plynu a z uhlí to vychází též levně, ale jsou velké investiční náklady na zařízení pro zplyňování uhlí. Takže energeticky výhodnější je přímé spalování těchto surovin.

+4/0
23.6.2017 15:38

T49o66m22á45š 97L48u37d43v39í74k 1980117294112

Vodík je to samé jako LPG a CNG. Jen má ještě méně škodlivin ale stejné nevýhody.

0/−1
23.6.2017 15:57

M54a15r40t28i75n 69K29o15ž85í60n 1385626421610

Princip je úplně jiný. V palivovém článku se vodím mění na elektrickou energii a ta pohání elektromotor. Odpad je voda.

0/0
23.6.2017 21:24

J87i61ř27í 46K59o74c93u49r30e65k 6625584835578

Ano, protože CO2 jste vypustili při jeho výrobě. Jednu molekuku CO2 na dvě molekuly H2, abych byl přesný. Vyrábí se z metanu.

+1/0
24.6.2017 18:50

V52í62t 54O94ž34a47n41a 1368858105114

Vodík je pohonem budoucnosti a bude jím navždy (nebo min. nejbližších 50let).

0/0
23.6.2017 22:04

J64a11r87o37m59i13r 46N60o74v25a92k 1253334165780

Vodík je palivem minulosti, současnosti i doufejme daleké budoucnosti. Ale na Slunci a na dalších hvězdách :-) Na naší Zemi je palivem silně neperspektivním s miliony všech možných i nemožných nevýhod. Pohánět automobily vodíkem je blbost, pohánět závodní automobily vodíkem je ultrablbost. Ať už si o tom věřící aktivisté myslí cokoliv.

+2/0
23.6.2017 23:37

J79i88ř52í 81K44o27c26u65r59e89k 6365904305158

Když zvládneme fúzi, tak bude elektřina velmi levná. Ještě zvládnout elektrolýzu nebo pyrolýzu vody v průmyslovém měřítku a průmyslové efektivitě. Zbyde to skladování.

0/0
24.6.2017 18:52







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.