Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Auta na zemní plyn mají pozitivní vliv na emise

Vozy na stlačený zemní plyn (CNG) mají pozitivní vliv na snižování emisí oxidů dusíku v ovzduší. Vyplývá to ze studie, kterou pro Český plynárenský svaz (ČPS) zpracovalo České vysoké učení technické (ČVUT) v Praze ve spolupráci s Českou zemědělskou univerzitou a společností SEVEn Energy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M13a92r96t80i28n 50H40o87r17á17k 9333629494

Jak se CNG či LPG dostatečně rozšíří, stát je pořádně zdaní. Stát potřebuje peníze a spotřební daň slušně vynáší.

0/0
26.7.2017 12:46

P63e97t60r 47N58e39s95v88a79d84b24a 2974375936339

LPG jako ekologické palivo je úlet. Asi jako elektromobily. Už jen proto že se LPG na místo tankování musí dovézt... CNG stanici stačí jednoduše připojit na veřejnou síť. LPG by se mělo zdanit stejně jako benzín, nafta a CNG.

+1/0
15.7.2017 20:15

J54a17k11u70b 57S70e22k44e28r31a 6236690576715

Zjistete si podstatu ekologie. Neni to o preprave paliva, ale o spalovani paliva.

0/0
16.7.2017 10:01

J83a46n 84D23l18o32u94h62ý 7934929590899

vy jste ekolog, asi jako babis politikem "bez stretu zajmu" ;-D;-D;-D

0/0
18.7.2017 12:35

J56a33n 18D82l82o89u55h17ý 7424109160629

To jsem se fakt pobavil, jak dlouho ne;-D. Srovnavejte srovnatelne. To je jako tvrdit, ze dieselova lokomotiva ma pozitivni vliv na emise, protoze cmoudi min nez parni lokomotiva ;-D. Daleko vice by me zajimalo, jak to je v porovnani v LPG? To bylo kecu pred 20 lety, jak LPG je "ciste" palivo a jak je eko atd. a jak vsichni ti LPGckari budou mit ty vyhody (HLAVNE V PRAZE) a jak to vypada dneska?! Radsi nez plnit sliby, tak se meni "akcni plan" a budujou se famy o CNG. Dopadne to uplne stejne jako s LPG. Jenom snuzka slibu...Rv

+1/0
14.7.2017 10:48

T14o78m51á63š 42J26a45n69í48r26e95k 8470397836299

Vzhledem k tomu, ze na CNG vlastne v CR nikdo nejezdi, je to irelevantni clanek. Kdyz se mluvi o alternativnim palivu, tak je v CR LPG ..... pak dlouho dlouho nic ...... pak zase nic ... nic ..... nic .... nic .... a pak az nekde nejake CNG.

Takze proc tu neni tabulka, jake hnoje jdou z traktoru, benzinu, LPG a klidne i onoho CNG???

Nebo je to placeny clanek nejakym dovozcem prestaveb na CNG? Pak uz mi tam chybi jen jeho reklama .....

0/0
14.7.2017 1:09

K70a37r91e23l 18F21i66l23i88p 3368455470320

V důsledku to máte úplně jedno. Peníze za palivo stejně skončí v některé z nadnárodních firem které plyn nebo ropu a ropné výrobky transportují, distribují. Co se týká aut tak je to to samé peníze za zařízení které pomáhá LPG a CNG spalovat skončí nejpravděpodobněji někde v Itálii kde se to v většině případů vyrábí nebo aspoň balí a posílá dál. Jinak jsem se podíval na statistiky evidence aut a zaujala mne jedna věc počet aut s "přestavbou LPG" odpovídá celkovému počtu aut jezdících na LPG. Proč je to zajímavé dle policejní statistiky zde opravdu nejezdí žádné auto na LPG v originální zástavbě od výrobce. U té statistiky je důležitá tato větička: "Uvedeno je palivo, na které bylo vozidlo továrně vyrobeno". Pak se tedy nabízí otázka proč je pro výrobce aut nezajímavé LPG a je zajímavější CNG.

0/0
14.7.2017 1:47

K23a49r38e83l 40F31i18l38i80p 3418305760570

K té vetičce: Uvedeno je palivo, na které bylo vozidlo továrně vyrobeno. Je pak totiž jedna věc. Na LPG zde vlastně v továrně zastavěných autech skoro nikdo nejezdí tedy LPG je samo doma. Takže zde jezdí v továrně zastavěných alternativních pohonech auta na biopaliva včetně E85, elektromobily, CNG, vodík, LNG a pak už nic. Dovozci přestaveb by milý pane dělali reklamu na LPG. CNG se dnes už kupuje hotové s autem.

0/0
14.7.2017 1:53

T88o51m39á36š 69J52a97n70í83r79e50k 8860977516469

Urcite se delaly i oktavky na LPG (http://www.auto.cz/test-skoda-octavia-combi-lpg-1-6-mpi-22035). Nechce se mi proklikavat tim jejich neschopnym konfiguratorem, jestli to stale nabizi. Vyhoda CNG muze byt v tom, ze si doma muzete udelat plnicku, kdyz mate plynovy sporak a dalkovou pripojku na plyn. A kdyz nemate dalkovou pripojku a chcete plyn treba na topeni, tak leda LPG nadrze a tam pak bude cena asi docela zajimava, zvlast v letnich mesicich. Takze pokud tak nekdo topi, tak si muze i podle potreby z nadrze odfouknout do auta a vyjde to urcite levneji nez na cerpacce:)

Co se tyce LPG zarizeni, tak tam je svetovou jednickou asi kupodivu polsko. Ja mam italske tartarini a je to proste italske, cili smejdske, ale jezdi to. Ale treba SW na ridici jednotku je slozite sehnat a neumi bez HW klice v podstate nic moc. Kdezto polaci to maji daleko vychytanejsi, software zdarma, a milion moznosti a nastaveni. Ale tak to bezneho uzivatele asi netrapi, ja jen, ze do Italie toho asi z LPG moc uz netece:) Ale jo, v Italii a Belgii to zacinalo. Sak taky mame v CR italske plnici koncovky:) Cili ty uplne nejdebilnejsi a nejnebezpecnejsi jake existujou:) Jeste ted vzpominam, jak zkousel fort tankovat do meho auta, ze to zkusi a pak jsem tyden mel puchyr na prstu nez jsem to odpojil, jak z toho zacal utikat plyn, kdyz to blbe nasadil:)

V Belgii/Holandsku maji krasne velky zavit, takze blbuvzdorne a bezpecne (pravda, pri odjeti s hadici v nasosce se asi lip odpoji ta ceska/italska). Nebo ve fasisticku maji tusim bajonet, coz je nevetsi pohoda. V CR mame ala italsky system asi 5 ruznych typu (!!!) a rozmeru a jednu univerzalni pistoli, takze dost otres, ale tak jde to. Clovek to parkrat nasadi blbe, parkrat mu to psoukne, ale nauci se to:)

0/0
14.7.2017 3:50

A64n61t36o95n77í22n 55S97v87o22b17o17d75a 3904893949702

octavie měla přepínání LPG od roku 2010 elegantní https://www.novinky.cz/auto/testy/252112-test-skoda-octavia-combi-1-6-mpi-lpg-kdyz-chcete-levnejsi-benzin.html obrázek 12, asi jste viděl protyp. Jinak většina firem do továrních zástaveb bere italské řídící jednotky, polské bere nádrže

0/0
17.7.2017 12:47

K45a59r31e25l 83F61i66l91i49p 3618395690860

Pro ty co tu píší o LPG a nadávají na CNG. Měl jsem možnost jezdit s auty na LPG a jezdím s auty na CNG. LPG katastrofa. Za prvé po přepnutí na CNG naprosto nic nepoznáte, že jedete na CNG. U LPG to bylo poznat vždy. Nicméně než něco odsoudím zajímám se proč. Takže za prvé u LPG sakra moc záleží odkud čerpadlář LPG odebírá. Rozdíl může být na jízdních vlastnostech a také tomu odpovídající spotřebě opravdu znatelný. U CNG rozdíl není, zemní plyn prostě v distribuční soustavě musí splňovat nějaké hodnoty. Další věc je účinnost LPG a CNG. Jak to porovnat? Vycházejme z toho, že auta jsou konstruována a jezdí na Natural 95. Ten má nějakou výhřevnost, i LPG a CNG mají nějakou výhřevnost. Když tyto výhřevnosti spočítáme a porovnáme tak už chápu proč to na CNG jede a na LPG to nejede. Výhřevnost Naturalu 95 je rovna 95 oktanům, výhřevnost LPG se pohybuje pod 85 oktanů naopak výhřevnost CNG se pohybuje od 100 oktanů výše. Další rozdíl mezi CNG a LPG u LPG jsem nezaznamenal originální zástavbu LPG od prodejce. CNG má v většině případů originální zástavby a mohu je jedině doporučit. Dodatečná přestavba na CNG není už tak ono jako ta originální zástvba CNG, ale oproti LPG je to pořád dobré. LPG považuji za nebezpečnější než benzín v nádrži. U CNG ten plyn uteče, rozptýlí se a nečeká zrádně na sirku, vajgl jako LPG. CNG považuji tedy za bezpečnější dokonce než benzínová nádrž a kultivovanější v chodu motoru. Měl jsem možnost srovnat a po vyzkoušení LPG nebo nafťák do baráku nechci. JInak jsem jen uživatel auta na CNG ždáné PR.

+1/−4
14.7.2017 0:53

K95a42r79e70l 73F28i15l33i97p 3448435520500

Ještě doplním v vlastní spotřebě je to úplně jedno co se spotřebovává. CNG je nákladově jednodušší. LPG se bere buď při krakování ropy nebo přeměnou z zemního plynu, takže náročnější. Vše jsou neobnovitelné zdroje jen to CNG je při spalování opravdu šetrnější. A ani elektřina na tom není lépe pokud si auto nedobíjíte ze svého solárního panelu, vodní elektrárny nebo větrníku. Elektromobil má totiž svůj komín s čoudem a smradem někde v severních čechách nebo prostě jinde kde jej alibisticky nevidíme. Pokud by jsme chtěli být 100% ekologičtí tak pak jedině elektřina z obnovitelných zdrojů tedy ten solár, větrník nebo vodní elektrárna u domu a když není tak mne napadá jedině jezdit jak za 2 světové války na dřevoplyn 8-o.

0/0
14.7.2017 1:00

T24o62m45á32š 78J92a83n78í50r47e29k 8310797106699

Achjo, ma smysl te opravovat? Asi jsi jezdil se starou 120kou, ktera mela LPG po domacku s tryskou do sani a klasickou varnou PB bombou v kufru co?

Mel jsem LPG ve felde a ted v oktavce a rozhodne neni poznat zadny rozdil ve vykonu. I prepnuti bylo naprosto plynule, ikdyz na tom samozrejme ABSOLUTNE NEZALEZI, protoze se to prepne jednou, tak i kdyby to treba skublo, tak co jako??? LPG samozrejme musi taky splnovat nejake hodnoty, jako fakt nevim, kde zijes? Myslis, ze tam toci nekde hnuj? A samozrejme, ze zalezi na kvalite plynu, stejne jako u CNG, kde je to cerpacka od cerpacky jine, podle toho, kde berou, jak berou, jak to skladujou, jak to redi atd ......

Ucinnost? Ta je pro me irelevantni, proste mi 1.6ka zere 10-11 LPG za 12.90,- a to je pro me smerodatne. Asi mi to zere trochu vic, ale mam pochopitelne zaplou klimu na automatiku v zime i v lete, coz samozrejme ty "oficialni testy" neberou v potaz, ale tak asi nikdo klimu nevypina ze? CNG vyjde proste na kg/km mnohem draz. Co se tyce oktanu, ne ze by na tom nejak zalezelo, ale opet vedle jak ta jedle .... LPG 110 oktanu, CNG 130. To samozrejme o nejakem vykonu nebo efektivite paliva nic nerika. Co neco rika je teplota spalovani, ktera je u LPG mnohem, mnohem vyssi nez u benzinu ... a u CNG jeste opet daleko vyssi (vic jak 2x tolik nez benzin!) nez u LPG, coz proste motoru rozhodne neprospiva.

Co se tyka bezpecnosti, tak vybusnost je podobna a tlak v CNG nadrzi je cirka 20x vyssi nez u LPG, takze to taky neco rika o bezpecnosti. Jsou samozrejme konstruovany tak, aby pri narazu nepraskly, ale kdyz uz praskne, tak je asi 20x lepsi byt v aute s LPG nez s CNG:o))) A ano CNG je lehci nez vzduch, coz je asi jedina vyhoda ....

A samozrejme nez benzin, ktery vybuchne, vyleje se a zapali, tak je LPG i CNG daleko bezpecnejsi.

A kultivovanost je samozrejme stejna, zvlast pokud jde o firemni zastavbu. Ale ani u montovane nevidim rozdil, zvlast po odpojeni nesmyslneho termocidla z reduktoru, kdy prepinam na plyn okamzite.

0/0
14.7.2017 1:38

K13a38r60e26l 38F10i25l73i36p 3148265700890

Za prvé žádné oficiální testy těžká realita provozu 329000 km na CNG za 4 roky. LPG jsem měl možnost vyzkoušet na několika autech různých značek a objemů. Z lacinějších jsem se svezl v Fabii předělávané přímo v Škodovce. Proč se s nima nepokračovalo? Dacia. To jsou ty levné. Pak jsem to měl možnost zkusit v Oktávce II a III, Superbu, Mercedes a Volvo. Jak se to zařídí stačí se proběhnout po bazarech, že to chcete koupit nebo si to jde i půjčit po půjčovnách nebo to nafasujete v práci. Prostě mne to po té pracovní Fabii začlo zajímat proč jsou to takové sr..á..č.e.

Tak účinnost spalovaného paliva je přímo úměrná vlastní spotřebě. Pokud Vás nezajímá spotřeba a cena za spotřebované palivo tak se pak divím proč se něčím jako je LPG nebo CNG zaobíráte. Mimochodem jste prozradil za kolik jezdíte a to celkem za dost. 10-11 kg za 12,90 Kč je 129-141 Kč na 100 km. V té samé motorizaci na CNG jezdím za 24,4 Kč * 4,5 kg/100 km = 109,8 Kč - 5 nebo 10% sleva za kartu Pražské plynárenské. Pravda v zimě klimu nezapínám takže měření je mírně zkreslené :).

Takže například na těchto stránkách http://www.kulhavy-lpg.cz/lpg-a-cng je to s oktanovým číslem někde okolo 85-95 u LPG a CNG 130. co se týká motoru tak s ohledem na tovární zástavbu CNG s tím výrobce počítá a u LPG s tím počítat nelze.

O prasknutí nádraží říkáte nepravdy zřejmě z neznalsoti celého systému. utíkal bych od auta na LPG nebo Benzínu. U CNG Vás rád poučím nádrže mají ventil a tento ventil funguje i tím způsobem, že pokud dojde k prudkému stlačení nádrže například při nehodě tak ventil zafunguje obráceně a veškerý plyn z nádrže vypustí ven. Plyn se samozřejmě rozptýlí do vzduchu a okolí. To ovšem nelze čekat u benzínu nebo LPG. Jinak nádrže na CNG jsou konstruovány velmi robustně obyvkle jsou to bezešvé ocelové lahve které používají například potapěči. Rozhodně to není pouhý kus plechu jako je tomu u nádrží na LPG. další věcí je, že LPG je agresivní k hadicím, trubičkám a dalším kompnentům auta což CNG nedělá.

0/0
14.7.2017 2:23

K47a46r25e87l 72F42i46l13i56p 3268815450840

Nádraží prasknout může taky tady měla být nádrž. S požárem a LPG bych byl opatrný jako s Benzínem to Vám potvrdí určitě každý hasič. CNG si to odfoukne. Kultivovanost tam nikde nemůže být dobrá. Na důvod jsem po čase přišel. Problém je totiž řídící jednotka. Ta by sama o sobě nebyla špatná, ale problém je v jediné věci. Jedna jednotka řídí auto to je ta z tovární zástavby a ta LPG je z přestavby dodaná zvlášť a zde je kámen úrazu jednotky komunikují po klasickém kabelu a informace se vyměnují s citelným zpožděním nebo i s chybou. To se na deskách u továrně řešených aut na CNG obvykle neděje. Proč to vím měl jsem možnosti auta s dodatečnou přestavbou CNG a byla použita univerzální jednotka OMVL pro CNG/LPG. Teprve po upgrade obou jednotek na poslední nebetový fw. To začalo fungovat, ale rozhodně ne tak jako tovární zástavba, ale pořád lépe než LPG.

K CNG ještě jedna připomínka zemní plyn na výdejním místě neošidíte. V trubkách je obyvkle na 99% jedno a to samé a to 1% dělá když tam přimíchají bioplyn někde ze skládky. O LPG se obecně ví, že s LPG se dělají velké čachry stačí, aby se to dovezlo třebas z Polska. Když jste to správně chytil byla to jízda jak na oslu. Pokud jsem chtěl mít klid tak jsem plnil obvykle tam kde bylo označení Flaga. Na to se jezdit dalo. každopádně jak píši výše dohad je to o ničem. Pálíme neobnovitelné palivo. Prachy končí u nadnárodních firem které se tady té naší diskuzi pokud by uměli česky akorát smáli a jsme jim víte kde. A to ostatní jsou malé věci. Pro mne je důležitý, že každé jedno auto v firmě ušetří měsíčně okolo 5-7000 Kč a to tu jde. CNG mne přijde lepší, ale Vaše LPG Vám neberu, ale LPG nebere ani mne. Tak hezký večer nebo už ráno.

0/0
14.7.2017 2:39

T55o94m59á49š 92J28a44n30í69r83e26k 8240507986879

"CNG si to odfoukne." ..... a LPG ne? Fakt zacinam mit pocit, ze si LPG (PLYN!!! cesky propan-butan) pletete s nejakym topnym olejem nebo co ...

Jak komunikuje ridici jednotka u auta z vyroby na LPG, to fakt netusim. Kazdopadne bezne/nejbeznejsi jsou prestavby, kdy LPG ma samostatnou vlastni ridici jednotku, ktera s ridici jednotkou motoru prakticky vubec nekomunikuje, jen si bere pres sbernici udaje treba o otackach nebo lambdasonde, pripadne ani to ne a je to primo napojene na cidlo otacek a lambda sondu. Proste LPG je jiste historicky daleko odladenejsi nez CNG, ktere je relativne nove, nedela to ani zdaleka tolik firem a pro tolik typu aut ....

Co se tyce kvality plynu, tak ta se muze lisit asi stejne jako kvalita benzinu a to jak u LPG, CNG, tak jakekoliv jine suroviny.

Prestavba na CNG je drazsi, je min plnicek, jsou tam radove vyssi tlaky (doma ze sporaku to sice naplnite, ale tak za 14dni:), podle me se proste nevyplati. Sam vim, ze LPG jede jak benzin a nikoho koho znam s tim nema zadne vetsi problemy. Jediny zavazny problem co me dlouho trapil bylo napojeni ohrevu reduktoru na chlazeni auta, kdy to po par letech furt nekde teklo az jsem se kousl a koupil novou origo hadicu (draha jak cyp) a udelal to po svem. Jinak nebyl problem. Stalo to nejakych 25 tisic, jezdim za necelou pulku nez na benzin (zvlast kdyz stal 40 korun a plyn 11:), uz jsem na tom najel v oktavce pres 110k km, takze uz se mi to nekolikrat zaplatilo a wowowowotomtoje. Nekde pisou, ze CNG z vyroby ma tizsi motor, coz se muze hodit. Ale montovat bych si to tam nedal ... drazsi na prestavbu, podle me nebezpecnejsi, male a neskladne nadoby (diky vysokemu tlaku asi nejde ani toroid misto rezervy jak mam ja) a co jsem tak pocital a procital, tak ani ekonomika provozu neni lepsi nez na LPG a navic malo stanic, takze proc? A zjevne i vetsina prestaveb je na LPG, takze to mluvi za vse:) Z vyroby jen benzin nebo benzin/CNG, tak bych to samozrejme bral, proc ne?

+2/0
14.7.2017 3:36

J18a28k62u32b 93S41e13k32e41r58a 6466630656565

Nevim, kde jste prisel k nazoru, ze LPG nelze koupit s tovarni zastavbou a ze maji 2 ridici jednotky... Jen namatkou i dnes nabizi Opel, Fiat i Dacia tyto tovarni zastavby. Jinak k tem teplotam, u LPG zalezi na sestelovani a hlavne na pouzitych komponentech v motoru. Hl ventily pokud jsou kalene, neni s LPG zadny problem.

0/0
14.7.2017 19:52

P21a77v79e52l 91Š68e78d76l63b33a52u54e26r 7768401702585

Jezdíme na LPG z Itálie, značka BRC, přestavba schválená přímo výrobcem auta, jsou na to papíry. Vše se samo přepíná, nepoznám nic. Podle testů je situace s kvalitou LPG úplně v pohodě, v minulosti to bylo jiné, ale doba pokročila. Akorát musím preventivně co 30 tis. km nechat seřídit ventily za 1000,- Kč. Tankování je vyvedeno do stejného místa, jako benzín, žádné ohýbání. A jestli mně to žere 10 l benzínu, nebo 11 l LPG za 12,80 Kč, to docela poznám... Pro mě je LPG naprosto bez problémů.

+1/0
15.7.2017 13:21

T91o47m24á47š 97J29a23n90í75r51e72k 8270907556639

Nevim jak u vas, ale ja kdyz prepnu LPG/benzin, tak nic nepoznam. 129/100km je urcite lepsi nez 300 za benzin:) Taky ta 14let 1.6ka neni zadna hitparada, takze u CNG by vysla urcite draz nez LPG a to nemluvim o montazi. LPG skodovka v nejake greenline edici dela/delala primo z vyroby, ikdyz teda podle fotek tam ten prepinac byl dobastleny jak pest na oko hur nez ho mam ja:)

Vsude, kde jsem se dival, vcetne wiki, je u LPG 100-110 oktanu. Ale jako je to uplne fuk, na oktany se nejezdi:) Jde o to, jak to jede a za kolik to jede.

Proboha, vy jste fakt asi nikdy to LPG ani nevidel!!!

Nadrze jsou samozrejme konstruovany tak, aby byly bezpecne (samozrejme bych to nechtel zkouset v realu:o) A samozrejme maji bezpecnostni ventily, kdy se odpusti plyn pri vyssim tlaku, OMG, to ma snad kazda nadrz ne?:o)

Jak se chova LPG nadrz pri narazu nebo pri ohni.

https://www.youtube.com/watch?v=RPe1W0xWyAU

https://www.youtube.com/watch?v=fBXS21uh6lc

Je to dost podobne jak CNG: https://www.youtube.com/watch?v=CX8RUR-WgAY

Akorat u CNG je 20x vyssi tlak, takze to bude daleko dyl horet ...

"Plyn se samozřejmě rozptýlí do vzduchu a okolí. To ovšem nelze čekat u benzínu nebo LPG." ..... opravdu zacinam mit pochyb, ze vubec vite, co je LPG .... LPG je totiz taky plyn!

+1/0
14.7.2017 3:21

J78a73n 57D15l46o70u58h39ý 7194419630389

Jste uplne mimo! Muzu srovnat napric generacema nekolik systemu LPG. Z toho tri stale provozuji. Prvni co jsem mel byl 4 valec s karburator na LPG. Zde byl opravdu vopruz jezdit na LPG. S takovym autem v podstate nemohl jezdit clovek, ktery netusil jak to obsluhovat (rucne prepnou na benzin, start auta, prepnout do mezipolohy, pockat za jizdy na chcipnuti motoru, prepnout na plyn a hura jedeme). Vykonove se tento system dal sestelovat oproti karburatoru tak, ze to jelo stejne jako benal, ale pri plnem zatizeni motoru to zralo az 2x tolik.

Pak provozuji stejny system ale s monovstrikem - spotreba o litr vetsi nez na benzin. System si moc neporadi s nahlou zmenou otacek (prudke rozjezdy z volnobehu). Pocitove to ma v nizkych otackach maly vykon, ve vysokych otackach nepoznam rozdil. Dale mam v provozu sekvencni system pro neprime vstikovani LPG prvni generace. Vubec nepocituji nejake vykonove problemy. U studeneho motoru je akorat cejtit zavahani pri prepnuti z benzinu na LPG. No a na konec mam posledni generaci sekencniho systemu neprimeho vstrikovani LPG (rok 2008) a zde neni poznat zhola nic. Jako ridic ani nepocitim prepnuti z benzinu na LPG. Vse naprosto plynule. Vykonove pri normalnim zatizeni auta neni cejtit, ze bych mel mene vykonu. Spotreba o pul litru vyssi nez na benzinR^ CNG auto bych si zatim nikdy nekoupil uz jenom z principu tovarnich zastaveb do podvozku a s tim spojenych problemu (viz VW kauza v nemecku - koroze - vcasna oprava cca 150 000kc !!!) Jediny bezpecny CNG v tuto chvili z tohoto pohledu jsou italske zastavby CNG, ktere nadrze maji uvnitr auta, stejne jako LPG. Nedochazi tak v vystaveni vnejsim vlivum a nadrze nekoroduji (ani jejich ventily). LPG i CNG je v porovnani ultrabezpecne. Pokud auto hori, pak diky bezpecnostnim ventilum palivo pouze vyhori a nic nebouchne. To vam benzinova standartni nadrz nesplnujici predpisypro zavodniokruhynezajisti

+2/0
14.7.2017 11:08
Foto

P78a48t25r36i90k 70C10h54r25z 4518199232589

Tak tady se trochu mele páté přes deváté. Oktany nemají s výhřevností nic společného, typický případ je u E85 - u toho oktanové číslo vychází na 109, přitom výhřevnost má nižší, než benzín, proto je u E85 vyšší spotřeba. Vyšší oktanové číslo hovoří o nižší šanci na samozápal a tedy klepání motoru.

Zemní plyn má nižší (35 MJ/m3) výhřevnost než propan-butan (46 MJ/m3), kdo pamatuje plynové sporáky, vzpomene si jak k nim byly k nim troje vyměnitelné trysky, největší na svítiplyn, prostřední na zemní plyn a nejmenší na propan-butan.

Co se týče originál vestavby LPG/CNG tak obojí se dělá a má to v nabídce např. FIAT (tedy jak varianta LPG, tak CNG).

Co se ekologičnosti týče, tak propan-butan se vyrábí z ropy, auto na zemní plyn může ale jezdit i na bioplyn - občas si s kamarády půjčíme v půjčovně auto na CNG a už jsme párkrát tankovali v nějakém zemědělském družstvu (ve Skandinávii), což by trochu nahrávalo ekologičnosti zemního plynu. Stejně tak to, že čerpací stanice se mohou stavět na vedení plynu a tedy není nutná přeprava hovoří pro zemní plyn. Na druhou stranu, kdyby se opravdu auta na zemní plyn opravdu rozšířila, výroba bioplynu by, pochopitelně, nestačilo.

Proti CNG zatím hovoří malá hustota čerpacích stanic, o čemž jsme se přesvědčili jak po cestě na Nord Cap, kdy jsme mnoho set kilometrů museli ujet na benzín (zde je obrovská výhoda LPG/CNG proti elektromobilům - dvoupalivový provoz), ale i při nedávné cestě na rumunsko-moldavské hranice (celé Rumunsko jsme museli přejet na benzín protože celé dvě CNG čerpací stanici v zemi byly naprosto mimo trasu, naproti tomu LPG bylo po cestě na benzínkách velmi slušně zastoupeno).

Tak jako tak považuji LPG/CNG jako reálnější masivně nasaditelný způsob pohonu než elektromobily, právě kvůli možnosti využívat možnosti tankovat benzín. Stačí alespoň malá nádrž, v nejhorším případě si člověk může vzít kanystr, když pojede někam, kde ví, že je hustota čerpacích stanic malá - tenhle problém jsme měli s VW Touran s 9 l nádrží.

0/0
17.7.2017 20:43

M66a60r25t27i16n 58V72a76n87ě75k 6521293342349

Bodejtˇby průzkum zadaný plynárenskou lobby nevyšel pro plynový auta pozitivně.... dyk to už by bylo proti zdravému rozumu.

0/0
13.7.2017 23:40

J86a42r17o15s15l43a89v 43V51y60c25h80o56d90i11l 8484375635

Je jistě jen náhodou, že se tu tento "pozitivní" článek objevuje v době, když se chystá dohoda mezi Američany a Poláky o dovozu zkapalněného plynu, že? ;-)

0/0
13.7.2017 22:49

R43o56b78e19r43t 22F12e81j90e61r 1891729715160

Z logiky článku mi vychází, že vozidla poháněná CNG pohlcují okolní škodlivé emise. Nebo se mýlím?

0/0
13.7.2017 22:37

J65a45n 22D21l18o45u13h79ý 7674329190649

coz je uplny fyzikalni nesmysl ;-D

0/0
14.7.2017 12:04

J12i34ř12í 80M74y49š47k87a 6851767547

Souhlasím se všemi, kteří se vyjadřují také k LPG. Proč není LPG tak propagované jako CNG. Jasná výhoda. S nádrží na LPG dojedete dále než se stejnou nádrží na LPG (hustota energie!!!!!!) a emise jsou úplně stejné. Je to jedině tím, že CNG podporuje plynárenská loby. LPG je totiž přívažek k ZP, který se musí oddělit od ZP. V podstatě za nulové náklady přináší plynárenské loby zisk a přesto ho nepodporuje. Plynárenská loby, podporuj vývoj raketových motorů na zkapalněný zemní plyn a budeš mít spotřebu, kterou na autech nedokážeš.

0/−1
13.7.2017 22:24

K76a98r94e12l 33F51i38l53i77p 3878195250200

Emise nejsou stejné. Je zde o něco větší spotřeba než u CNG a Benzínu. Tedy tím pádem více emisí. Jenže pokud je cena LPG jaká je tak je to pořád výhodnější než jet na Benzín. S stejnou nádrží na LPG jako na CNG nedojedete dále. Zkusil jsem kolik ujedu na nádrž CNG s Oktávkou G-Tec a pak se popídil u LPG čerpačky lidí kolik ujedou oni. Ptal jsem se lidí s stejným nebo podobným autem a motorizací a nikdo to nedal. G-Tec ujede na plnou CNG nádrž což je cca 12 kg zemního plynu dle teploty při plnění 320 km. Spotřeba je tedy 3,75 kg / 100 km to je při ceně okolo 24,4 Kč/1kg to je 91,5 Kč na 100 ujetých km. Při slevě 5 nebo 10% u Plynárenské karty od Pražské plynárenské se dostáváme ještě níže. Ještě níže se pak lze dostat pokud použijete vlastní domácí plničku. Vstupní náklady sice první 2-4 roky dle ceny plničky převyšují o několik haléřů běžnou cenu u plniček CNG. Ovšem po zaplacení plničky jde cena opravdu razantně dolů a to díky ceně plynu u Vás doma. To s LPG neuděláte. Také nutno podotknout, že při počítání ceny benzin vs CNG je nutné použít koeficient 1,4, protože 1 litr Benzinu není 1 kg plynu. takže cena se vypočte 24,4 Kč / 1 kg : 1,4 = 17,42 Kč pro srovnání s 1 litrem benzinu.

+1/0
14.7.2017 1:17

M77i88c39h90a60l 63T88o55m10á77n19e77k 9797209856

g-tec nadrz na plnou dava 14-15 kg a ne 12, dojezd km celkem sedi, jinak v praze je jedna pumpa co ma cng za 22,- ale jen za hotove, jinde se to pak pohybuje v rozmezi 23.50,- az 24.90,-

0/0
14.7.2017 13:13

R49o34m83a30n 87P89o44l22á23č43e78k 5376399785

Jak dlouho to lidem na ČVUT trvalo? Tohle je studie co udělali za týden? 20km slovy DVACET kilometrů není opravdu o ničem vypovídající... Kdyby s tím najeli aspoň 2-3 tisíce tak se dá mluvit o nějakých vypovídajících číslech...

Věc proč se lidem vyplatí CNG/LPG se může sakra rychle změnit... Stát napálí spotřební dan na tyto paliva a bude po srandě...

Třeba nyní lze tankovat benzin cca za 29 Kč, ale 12,80 Kč je spotřební dan...

0/0
13.7.2017 21:16

A40n75t92o19n90í12n 85S20v56o36b32o87d98a 3764303849342

a za naftu se platí jen 10,95 Kč, k spotřební dani musíte přičíst ještě DPH ze spotřební daně, u benzínu to dělá celkem 15,5364 Kč i kdyby byl benzín za 0 Kč :-(.Když stojí nafta 25,35 Kč, tak rafinerie a čerpačka dostane po odpočtu daní 10 Kč :-(

0/0
13.7.2017 21:56

J52a41k51u13b 52S14e87k36e29r43a 6766260576805

Jako nevim, bylo by dobre srovnani emisi LPG a CNG. Jak jsem byl na STK, tak si pamatuju, ze po prepnuti na LPG to hazelo minimalni hodnoty, ale nepamatuju uz ceho.

Pokud je u lobistu zajmovych skupin ovsem vubec zajem v tomto state neco takoveho zverejnovat, protoze LPG je podezrele opomijeho a pritom jich jezdi 300tis

+5/0
13.7.2017 18:07

T35o59m75á69š 12K26r67e88j17č10í 1395771560961

Důvodem je to, že LPG je z ropy a trend je opačný.

0/0
13.7.2017 21:19

A10n90t67o90n37í19n 36S95v86o75b86o71d14a 3824703689182

50% LPG je ze zemního plynu, když se čistí od vyšších uhlovodíků

0/0
13.7.2017 21:28

T92o98m54á95š 38K32r16e28j68č65í 1635341500721

Pořád je velká část spalovaného plynu získávána při rafinaci ropy. Proto EU nemá moc zájem tento druh paliva podporovat a upřednostňuje zemní plyn, kterého je na světě dostatek a je možné ho těžit ve více lokalitách.

0/0
13.7.2017 21:34

A56n89t36o38n74í85n 87S47v54o38b71o10d82a 3394223849282

zase omyl, v Německu je na prodej biometan, který se vyrábí z odpadu atd, takže lze použít v CNG autech, lze vyrábět lokálně v každé zemi Evropy

0/0
13.7.2017 21:43

R47a91d45e77k 11P11a70s68t60o71r 3686525716713

Mám 18 let starý Passat B5 1.8T a na LPG jsou emise na hranici měřitelnosti. To se ale nehodí do takových PR článků, taky by se mohlo přijít na to že na 2500 CNG vozidel bylo přihlášeno možná 2x/3x víc vozidel s LPG.

+4/0
13.7.2017 21:43

J46a12k21u25b 23S55e42k93e31r15a 6606980666655

Odpoved najdete pod clankem.

Taky to nechapu, sice moc problematice cng nerozumim, ale dost me zrazovali, abych o cng neuvazoval z duvodu hodne drahych nahradnich dilu. Bylo mi doporuceno LPG, kde je to fest levnejsi.

0/0
13.7.2017 17:49

J32a33k88u55b 80S45e85k58e36r95a 6546880646695

To patrilo panu Novakovi.

0/0
13.7.2017 18:10

M24a24r29e94k 82J66a35n96e70č23k97a 1387856533691

Přesto, že jsme v rodině všichni aktivní fandové plynu, konkrétně LPG, tak tenhle lobismus za CNG je už vážně směšný a spíše zoufalí pokus plynárenských společností. Očividně se to "skvělé" CNG nemá šanci bez pobídek a mediální masáže prosadit oproti LPG, tak je potřeba vsadit na zelenou vlnu a vypracovat si vlastní studie, jak je to eko.

+9/−2
13.7.2017 16:11

P40e27t11r 43Č15e45r37m81á22k 9718365849860

Tak to není o bojí proti LPG, tam má dneska CNG navrch protože jej prosazují jak úřady tak i samotní výrobci na to reagují jejích tovární nabídkou, kdežto podpora LPG klesá jak kvůli jistým ekologický problémům při jeho získávání, tak kvůli technickým komplikacím po nástupu přímovstřikových motorů, každopádné tak či tak je to prozatím okrajová alternativa k tradičním palivům, a přijde mi méně směšná než snaha prosazovat elektromobily.

+2/0
13.7.2017 17:16

J90a71n 78D17l84o65u26h10ý 7404359620749

LPG pro primovstrik existuje, momentalne se ale bavime o technologii vstrikovani zkapalneneho LPG primo do valce. Takovy system pro 4 valcovy motor "startuje" na cene okolo 50 az 70 tisic - dle vyrobce. A to je ciste ekonomicky naprosto nesmyslna cena pro motory 1.0 ci 1.2 ;-D ;-D

0/0
14.7.2017 12:07

T52o74m47á23š 73K61r54e60j84č43í 1735201740161

CNG je super, naprosto bezproblémové a levné palivo. A z výfuku skutečně nic nesmrdí. Jezdím na něj už 9 let a nedám na toto palivo dopustit.

+1/−1
13.7.2017 21:22

M30a76r52e96k 78J45a27n77e40č48k91a 1747776423701

Neberu vám to, sám nedám dopustit na plyn, ale LPG už dobrých 13 let. Nicméně mě třeba stačilo jezdit ve voze na CNG jediný týden a oproti LPG hned několik podstatných omezení, které mě celkem dosti zdržovali a znepříjemňovali cestování vozem. I ta hmotnost ocelových nádrží byla ve voze znát, oproti stejnému vozu bez CNG. Při prvním plnění jsem si raději z vozu vystoupil, jaký to byl hukot, což bylo do té doby při plnění plynu pro mě neznámé. I to samotné plnění mě přišlo nějaké delší a pomalejší. Prostě nástupce LPG by měl být lepší ve všech směrech, což CNG rozhodně není a jen tak ani nebude.

+1/0
14.7.2017 2:23

J28i91ř13í 16Z31ý81k13a 9459683361500

a už mají Škodovky kompozitní nádrže na CNG, nebo jezdí stále na levné oceláky, které se můžou proměnit v časovanou bombu? Jak z hlediska výbuchu, tak z hlediska ceny za výměnu zkorodované nádrže. VW s tím měl docela dost velké problémy, u pár aut se orezlá nádrž rozlítla i s půlkou auta po čerpací stanici. Nádrže ještě nebyly za termínem životnosti.

LPG je v tomto jiné. V nádržích není takový tlak a hlavně nádrže bývají uvnitř auta, u CNG vně.

+3/0
13.7.2017 15:32

M27a67r22e84k 22J21a34n51e12č78k38a 1507516193351

Škodule na to šla fikaně. Stávající dvě ocelové CNG nádrže již nově vyměnila za kompozit a aby zvýšila tragický dojezd aut na CNG, tak dodala třetí menší nádrž, ale zase ocelovou. Samozřejmě původní benzínovou nádrž snížila na 15l, aby tam další CNG vecpala. Zrovna před pár dny o tom vyšel oslavný článek na nějakém automobilovém serveru. Ono celkově ty plnící tlaky u CNG jsou extrémní a přesto, že LPG už beru jako samozřejmost, i když spousta lidí na něj pohlíží jako na něco, co snadno bouchá, tak s CNG vozem, zvláště při každém jeho plnění, bych mě již také cvakalo u zadku.

+3/0
13.7.2017 16:20

M96a17r73e80k 86J76a27n24e24č81k16a 1677836823261

A to ani nemluvě, pokud dojde k havárii vozidla a poškodí se kompozitní nádrž, tak nová bude stát dosti velký ranec, že to rázem zabije veškerou úsporu na palivu. Proti tomu ceny ocelových toroidních nádrží jsou doslova směšné a životnost max. 10 let je naprosto dostačující a to nemluvě ani o jejich zanedbatelné hmotnosti oproti hmotnosti ocelových CNG nádrží a hlavně dojezdnosti.

+4/0
13.7.2017 16:24

T40o83m70á38š 27K59r65e54j35č79í 1495361400901

Životnost nádrží na CNG je 20 let, což dalece převyšuje životnost auta u normálního člověka, který nejezdí s vrakem a v případě havárie máte pojistku, která škody pokryje. A pokud jde o rizika výbuchu, tak na to rovnou zapomeňte. V řadě zemí, třeba v Itálii, Rakousku, Německu nebo v Argentině jezdí miliony těchto aut a žádné problémy větší než u benzínu či nafty nejsou.

+1/0
13.7.2017 21:29

M88a50r61e95k 95J84a95n70e86č49k73a 1107526963131

U ocelových je to právě moc dlouhá doba na tak extrémní tlaky při plnění. Ani ta hmotnost těch nádrží není také zrovna malá. Pak se opravdu vůbec nedivím, že to dopadá takto: https://www.youtube.com/results?search_query=cng+explosion

Mimochodem byl jsem nucen před časem jezdit ve služebním voze na CNG týden a těch nevýhod oproti LPG bylo na mě moc a ten hukot při každém plnění, fakt nee. Kdybych si tohle měl denně užívat, tak raději se vrátím zpět k benzínu a nebo půjdu do hybrida, ale dokud je tady LPG, nejsem nucen jít do diskomfortu. Zatím jsem ani nepoznal žádného uživatele, který by z LPG přešel na CNG a tvrdil, že je to lepší. Ale když to někoho neomezuje a nemá z toho strach, jeho volba.

+1/0
14.7.2017 2:09

M16a53r49e67k 84J47a54n78e23č91k74a 1407616483101

A taky se podívejte na videa, když náhodou exploduje nádrž LPG, oproti nádrži na CNG. CNG totiž vždy nadělá větší škody a třeba tohle doporučuji zkouknout, jakou sílu exploze CNG dokáže vyvinout https://www.youtube.com/watch?v=YlNhjt4DQH8

0/0
14.7.2017 2:42

J46a49k86u32b 34S40e54k70e87r96a 6306680956315

Ty cng nadrze jsou na 20 let, jestli se nepletu. Pokud zrezne drive, tak se dle me uz nevyplati porizovat nove. Podobne to bude u baterek akorat po mene nez 10ti letech...

0/0
13.7.2017 21:36







Najdete na iDNES.cz