Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

První západní auto prodávané v socialistické ČSR byla francouzská želva

Na den přesně před 70 lety začala sériová výroba malého Renaultu 4CV. Ten si vydobyl prvenství prvního francouzského vozu s více než milionem vyrobených kusů a také se stal prvním západním osobním automobilem dováženým do socialistického Československa.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V45l39a35d57i72m22í93r 23B98a96j50b31o91r42a 6362153681796

Na tohle auticko mam vzpominku z detstvi. Tata na nem cosi opravoval strejdovi, ktery bydlel kousek od Mohelnice. Kdyz byla oprava hotova jeli jsme s tatou trasu Žatec Mohelnice (cca 350 km) nekdy v lednu 1961 vratit strejdovi auto. To auticko teda snad neumelo vubec topit nebo jestli jo, tak strasne malo. Odskakal jsem to anginou jak svina, domu jsme jeli vlakem, ale to auticko jsem mel moc, moc rad.

0/0
21.8.2017 21:23

P70e28t35r 76S69k42á57c71e24l 6614219499

Roman Martínek 33008

dá se říci že v minulosti i součastnosti francouzi vyrábí nejlepší auta v poměru cena-výkon.

V minulosti se mýlíte, chybí Vám informace. Totiž v roce 1968, kdy se do 21.8. psaly pravdivé informace, byly ve sportovním časopise "Svět motorů" zveřejněny výsledky testů Škody 1000 MB versus R 8. Š 1000 MB 10 roků vyvíjeli pro naše podmínky pod dohledem prof. Meduny, pouze byla chybná volby s motorem vzadu. Ale šlo jen o zvyk, i tak jsme s ní totiž projeli závěje sněhu na rozpumpovanou dvojku na 40 km/hod. Mno a kdo myslíte, že v testech "Světa motorů" vyhrál? Zhruba stejné výkonnostní parametry, ale např. z motor Renaultu po ujetí 5 000 km a rozmontování padal z motoru odpad vinou nekvalitního spalování, u Š 1000 MB čisto. Bylo toho víc, žádná propaganda. Jak uvádím, hodnověrné výsledky. A tak nejen kvůli tomuto případu tleskali politici a firmy ve Francii, když k nám přijeli v roce 1968 tanky. Vyklidili jsme jim a dalším tzv. "spojencům" trhy. A protože byly po dohodě mocností otevřeny určitý čas i naše hranice, utekly nám i mozky, tvůrčí lidé. Jednoho takové znám, dělá vývojáře v BMW tak úspěšně, že má nárok za nízkou cenu si každý půlrok zakoupit nejnovější verzi jejich auta. Počtvrté (roky 1938, 1968 a 1990) se napálit od našich tzv. "spojenců" nenecháme. Bude líp se zdravým rozumem...R^

0/−1
20.8.2017 20:28

T22o43m52á85š 84H30á21d10l 1292786140200

Otec toto autíčko koupil v r. 1960 jako ojeté (na nové neměl kádrový profil) za 25 tis. Kčs. Všimněte si, ojeté auto bylo tehdy dražší, než nové ... Renault měl tehdy najeto asi 30 tis. km a už se musela dělat generálka motoru, tehdejší díly za moc nestály. Byl tmavě modré barvy, docela špatně se uvnitř v zimě topilo, ale jinak mám na něj jako dítě báječné vzpomínky, Absolvoval s naší rodinou i jednu velkou dovolenou : z Prahy na Vysočinu a dál přes Moravu na Slovensko až do Nízkých Tater, ... , vše bez nehody a jediného problému. Auto mělo 3 rychlosti dopředu a zpátečku a otec jezdil maximálně osmdesátkou. Bylo lehce ovladatelné a naučil jsem se s ním jako 10-letý kluk řídit. Naše pravidelné cesty od babičky v Roudnici nad Labem byly vždy u letiště v Ruzyni přerušeny, otec mi předal řízení a domu na Červený vrch jsem již řídil jen já sám. Provoz v roce 1964 se s tím dnešním nedá samozřejmě vůbec srovnávat ... Měli jsme ho asi 5 let, ale rezavěl a náhradní díly (blatníky, prahy) se nedaly sehnat, tak ho otec prodal. Vzpomínám ale velmi často na bohatýrské časy s tímto výborným Renaultem 4CV !

0/0
17.8.2017 16:08

P32e83t20r 50S86k72á75c50e28l 6574829709

Příbuzní ho měli, bylo výborné. Na přímý záběr (č.3) se vyjížděli kopce, při dobrém rozjezdu.

0/0
20.8.2017 20:29

G72e68o69r92g 98K11o97m42b11e59r83e16c 9784161566161

"..... také se stal prvním západním osobním automobilem dováženým do socialistického Československa. První kusy se v prodejní síti Mototechny objevily roku 1955

Zdroj: http://auto.idnes.cz/renault-4cv-c8g-/auto_ojetiny.aspx?c=A170811_103338_auto_ojetiny_erp

pan autor v tom ma trochu hokej. V roce 1955 neexistovalo zadne socialisticke Ceskoslovensko. V roce 1955 byla CSR (Ceskoslovenska republika) az od roku 1960 bylo CSSR (Ceskoslovenska socialisticka republika)

By me zajimalo co ty mlady po 89 v ty skole ucej.

+2/−9
15.8.2017 15:03

J92i67ř60í 91S24c25h54w85a31c17h 8838504858706

a co zásadního se zrovna v tom roce 1960 změnilo? Tedy kromě toho formálního názvu státu....

+4/0
15.8.2017 16:44

R30o64b59e81r22t 26P60r28a10ž28á80k 4718186715980

Státní znak a "vedoucí úloha" v Ústavě.

+1/0
16.8.2017 14:14

T14o71m80á25š 68M56o60r95a90v56č57í23k 3837706913265

Však je to správně. Socialistická Československá republika vs socialistická Československá socialistická republika. Socialistická byla i Německá demokratická republika nebo Polská lidová republika.

+4/0
15.8.2017 19:59

P56e55t39r 39S28t55e96j92s40k55a74l 3669428214516

Jiste neco jineho nez v letech 48-89

0/0
16.8.2017 13:31

J16o81s85e27f 45R13i34c27h24t68e67r 9686355647123

Ta plážová verze je super :-)

+1/0
13.8.2017 20:36

M76a57r18t11i33n 26N77o42v79ý 3572748868840

Hlavně jsou parádní ty křesílka :-)

0/0
14.8.2017 12:34

J22i81ř93í 63K79o14č51í 9414969522567

V Japonsku ho vyráběla také v licenci Honda.

0/0
13.8.2017 17:58

R23o32m38a25n 69M59a86r70t38í37n78e26k 3573400870358

dá se říci že v minulosti i součastnosti francouzi vyrábí nejlepší auta v poměru cena-výkon.

+3/−1
13.8.2017 17:36

M37i49l15o69š 70K25o49l14m42a74n 6146873307222

Snad ještě Citroen střední a vyšší třídy, i když to jejich vzduchové pérování s vyrovnáváním náklonu je stále jen drahý "hokus pokus". O těch dvou dalších bych se raději nevyjadřoval.

+1/−1
13.8.2017 18:34

V70á78c14l61a87v 10M86a62l71ý 3304708134589

Pérování je pneumohydraulické, zatím nejlepší co se pérování týká. Ten ,,hokus-pokus,, se vyráběl desítky let a převzaly ho mnohé luxusní vozy.

+2/0
17.8.2017 13:37

P56e43t64r 45B33u91r78d23a 3900915829857

Třeba Rolls-Royce. Chtěli koupit patent, ale "Citróni" jim ho předali za "cenu" nápisu "vyvinuto firmou Citroën".

0/0
19.8.2017 14:28

V96o81k34o82u94n 55V97l50a25d66i10m22i95r 8522868479738

To je vas nazor. Podle mne francouzi vyrabi nejnekvalitnejsi auta.

0/−3
14.8.2017 16:34

V77á84c98l66a66v 91M69a76l39ý 3804958504979

Křivdíte jim, měli některé velice pokrokové konstrukce, zejména u Citroenu. ale i velice spolehlivé, určitě mají lepší interiéry, než studené německé auta.

0/0
17.8.2017 13:34

P78a85v31e75l 89K28u62b79i76š73t71a 7626424882420

Taky tam o kvalitě nic nepíše ;-D

0/0
18.8.2017 11:41

D52u48š79a15n 41R49a23j17n83i28n40e88c 4634152643741

Neviem či o nejaký mesiac nebol skôr na trhu FIAT 600 , ten bol za 20000 KČS/alebo dokonca menej !/ prvé sa z nejakého nejasného dôvodu dodávali aj s náhradným motorom !

+1/0
13.8.2017 16:57

R12a98d26e86k 23F89o30l61p67r83e93c11h20t

FIAT 600 se dovážel "až" od roku 1957 (tedy jestli se nepletu).

+1/0
13.8.2017 18:26

V36o14k33o13u37n 34V89l10a90d19i58m65i78r 8472568589388

V ČSSR se oficiálně prodalo celkem sedm kusů, šest v roce 1956 a výstavní z brněnského MSV.

Pise casopis Veteran auto.

0/0
14.8.2017 16:43

S98t74a21n98i69s62l25a12v 29K61r28e27j46c57a54r 6227956563234

Nu v tehdejší Mototechně jste si mohly mimo Moskviče, Wartburga, Trabanta koupit i Fiata 600D, později i Fiata 500 a Fiata 850. Za koruny, v Tuzexu za bony. Dnešní čeští kupci, by byli nespokojeni, protože na své vytoužené autíčko by nečelali měsíce ale roky s vinkulovaným účtem u spořitelny(zaklokovaná částka na spořitelní knížce).

0/0
15.8.2017 13:03

V16o85k36o79u74n 73V21l89a67d31i44m52i73r 8132398839298

Ono toho bylo vic. Tusim, ze tenkrat jeste zadny trabant nebyl, ale P60 a pozdeji P70, Wartburg se jmenoval jeste IFA a Simca Aronde ci pozdeji 1300 se dala v Mototechne take koupit A samozrejme Skoda 440, Pobeda a Pozdeji Volha kratce i Warszava.. A take Ford Anglia ci pozdeji Hillman Minx. Oproti Dederonun byla ta nabidka opravdu velka.

+2/0
15.8.2017 16:21

I89v21a66n 50S17t10e17c72h 8701817537610

S láskou a nostalgií na něj vzpomínám. Byl jsem s ním v Rumunsku v roce 1968. 21 koní, RV 1956, poklice bez středového šroubu. Pouze jsem měl problémy s chlazením, takže jsem jezdil podle teploměru a né podle tachometru V

+3/0
13.8.2017 15:15

M13i53r81o89s42l51a51v 72P93a45č34e58s 8720577796832

Já také, barevné provedení nádherná holubí modř. Mě jen 3 kvalty, velký volant, hřebenové řízení a velká kola na 5 šroubů,šel ostře a rychle za plynem až na 120 /km v hodině. Koupil jsem ho u Tydlity v prvním JBC autobazaru "Klenoty", v super stavu od pana Kučery z LBC, který se s ním se slzami v očích těžce loučil. Nedá se na to zapomenout.

+1/0
13.8.2017 21:56

M18i54r24e17k 72T35u31r84e89č71e97k 4843282170132

Nadherne auto! Tak to vyrabet dneska s modernim pajšlem, tak to hned beru.

+3/0
13.8.2017 14:36

V90o66k37o63u77n 61V61l40a60d86i21m34i53r 8852188779598

Jen si nejak nejsem jist, zda ten R4CV byl opravdu prvnim. Co se pamatuju, prodaval se minimalne soucasne s nim i Fiat 600. O neco pozdeji pak prisla Simca Aronde a take Ford Anglia.

+2/0
13.8.2017 13:09

J30a32n 63K26u67r46d87í77k 3311964

Pane Folprechte v roce1956 u nás socialismus ještě nebyl, ten se začal budovat až po roce 1960.

+1/−11
12.8.2017 21:22

R10a69d52e66k 54F86o41l43p90r44e93c11h32t

V roce 1960 byl pouze socialismus zakotven ústavně, stejně tak byl změněn název státu Československá republika (ČSR) na Československá socialistická republika (ČSSR). Ale to neznamená, že se zde socialismus nebudoval už mnohem dříve. V rámci zjednodušení se dá považovat Československo za socialistické od roku 1948, neboť charakteristické znaky tzv. socialismu samozřejmě vykazovalo.

+25/−1
12.8.2017 22:26

J55i23ř63í 30N61e11u76m97e81i93s48t64e94r 2522865333301

Jo tak proto soudruh Filip tvrdí, že na to neměli dost času, předvést co umí.

+4/0
13.8.2017 14:29

M49a84r56t63i61n 70N17e30b65e47s22k52ý 7266420647282

Bojím se. že za tu dobu opravdu předvedli všechno, co umí.

Alespoň pokud jde o popravené, umučené a uvězněné.

+3/0
14.8.2017 18:52

K10a17r12e13l 26T36r76o53n97n28e74r 2146124590434

My jsme tomu neříkali želvička, ale štěňátko.

Nevím proč, byli jsme ještě děti a převzali jsme to od dospěláků

0/0
12.8.2017 19:20

P19a70v94e18l 54J67e93ř52á56b10e94k 7631642554647

Příběh vývoje je podobný našim konstruktérům.

Němec na dvorku továrny, vývojové plány v šuplíku na dobu, až Němec bude jen doma.

+2/0
12.8.2017 8:04

J60a83n 45B93i45r83e29š 9146224188124

A podobně to u nás pokračovalo i s Rusem a jeho RVHP.....

+4/0
12.8.2017 9:32

P65a42v94e12l 27J16e13ř66á42b54e47k 7551732414227

A přišel "Evropan"...

+3/−3
12.8.2017 20:23

J59i56ř26í 40S23c87h51w62a24c30h 8658644968706

odstěhuj se do "svobodné" KLDR....pak možná pochopíš, co jsi právě napsal za hňupovinu....

+5/−4
13.8.2017 0:13

D88u66š81a98n 51R12a61j57n53i81n87e59c 4964232203231

A čo také vzniklo v tých šuplíkoch za rusov a za RVHP , že sme tým ohúrili svet ? Nejako si nespomínam ! Len na jedného riaditeľa zbrojovky , že ako im bránili civilný program , ale oni aj tak tajne robili a majú pripravené panečku " veci" , že budú všetki pozerať . A pozerali , ale iba roboši , do roka boli všetci na úrade práce!

+1/0
13.8.2017 16:54

J37o70s61e33f 33Š72á87t80a94v23a 2234791796819

Vzniklo toho spousta a v době vzniku to bylo na vrcholu.Jenomžekdyž by se to po pádu mohlo začít vyrábět tak už to bylo zastaralý.Evropa už byla někde jinde,protože mohla to co vyráběla inovovat.

+1/0
20.8.2017 1:26







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.