Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

První západní auto prodávané v socialistické ČSR byla francouzská želva

Na den přesně před 70 lety začala sériová výroba malého Renaultu 4CV. Ten si vydobyl prvenství prvního francouzského vozu s více než milionem vyrobených kusů a také se stal prvním západním osobním automobilem dováženým do socialistického Československa.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V98l28a10d64i38m15í49r 54B46a79j53b43o46r16a 6442593971586

Na tohle auticko mam vzpominku z detstvi. Tata na nem cosi opravoval strejdovi, ktery bydlel kousek od Mohelnice. Kdyz byla oprava hotova jeli jsme s tatou trasu Žatec Mohelnice (cca 350 km) nekdy v lednu 1961 vratit strejdovi auto. To auticko teda snad neumelo vubec topit nebo jestli jo, tak strasne malo. Odskakal jsem to anginou jak svina, domu jsme jeli vlakem, ale to auticko jsem mel moc, moc rad.

0/0
21.8.2017 21:23

P79e69t24r 52S34k27á50c81e36l 6924349469

Roman Martínek 33008

dá se říci že v minulosti i součastnosti francouzi vyrábí nejlepší auta v poměru cena-výkon.

V minulosti se mýlíte, chybí Vám informace. Totiž v roce 1968, kdy se do 21.8. psaly pravdivé informace, byly ve sportovním časopise "Svět motorů" zveřejněny výsledky testů Škody 1000 MB versus R 8. Š 1000 MB 10 roků vyvíjeli pro naše podmínky pod dohledem prof. Meduny, pouze byla chybná volby s motorem vzadu. Ale šlo jen o zvyk, i tak jsme s ní totiž projeli závěje sněhu na rozpumpovanou dvojku na 40 km/hod. Mno a kdo myslíte, že v testech "Světa motorů" vyhrál? Zhruba stejné výkonnostní parametry, ale např. z motor Renaultu po ujetí 5 000 km a rozmontování padal z motoru odpad vinou nekvalitního spalování, u Š 1000 MB čisto. Bylo toho víc, žádná propaganda. Jak uvádím, hodnověrné výsledky. A tak nejen kvůli tomuto případu tleskali politici a firmy ve Francii, když k nám přijeli v roce 1968 tanky. Vyklidili jsme jim a dalším tzv. "spojencům" trhy. A protože byly po dohodě mocností otevřeny určitý čas i naše hranice, utekly nám i mozky, tvůrčí lidé. Jednoho takové znám, dělá vývojáře v BMW tak úspěšně, že má nárok za nízkou cenu si každý půlrok zakoupit nejnovější verzi jejich auta. Počtvrté (roky 1938, 1968 a 1990) se napálit od našich tzv. "spojenců" nenecháme. Bude líp se zdravým rozumem...R^

0/−1
20.8.2017 20:28

T76o95m91á29š 33H98á22d80l 1972486140910

Otec toto autíčko koupil v r. 1960 jako ojeté (na nové neměl kádrový profil) za 25 tis. Kčs. Všimněte si, ojeté auto bylo tehdy dražší, než nové ... Renault měl tehdy najeto asi 30 tis. km a už se musela dělat generálka motoru, tehdejší díly za moc nestály. Byl tmavě modré barvy, docela špatně se uvnitř v zimě topilo, ale jinak mám na něj jako dítě báječné vzpomínky, Absolvoval s naší rodinou i jednu velkou dovolenou : z Prahy na Vysočinu a dál přes Moravu na Slovensko až do Nízkých Tater, ... , vše bez nehody a jediného problému. Auto mělo 3 rychlosti dopředu a zpátečku a otec jezdil maximálně osmdesátkou. Bylo lehce ovladatelné a naučil jsem se s ním jako 10-letý kluk řídit. Naše pravidelné cesty od babičky v Roudnici nad Labem byly vždy u letiště v Ruzyni přerušeny, otec mi předal řízení a domu na Červený vrch jsem již řídil jen já sám. Provoz v roce 1964 se s tím dnešním nedá samozřejmě vůbec srovnávat ... Měli jsme ho asi 5 let, ale rezavěl a náhradní díly (blatníky, prahy) se nedaly sehnat, tak ho otec prodal. Vzpomínám ale velmi často na bohatýrské časy s tímto výborným Renaultem 4CV !

0/0
17.8.2017 16:08

P85e30t54r 29S98k12á39c24e97l 6534709239

Příbuzní ho měli, bylo výborné. Na přímý záběr (č.3) se vyjížděli kopce, při dobrém rozjezdu.

0/0
20.8.2017 20:29

G84e75o74r47g 86K33o22m61b21e43r76e47c 9534861206591

"..... také se stal prvním západním osobním automobilem dováženým do socialistického Československa. První kusy se v prodejní síti Mototechny objevily roku 1955

Zdroj: http://auto.idnes.cz/renault-4cv-c8g-/auto_ojetiny.aspx?c=A170811_103338_auto_ojetiny_erp

pan autor v tom ma trochu hokej. V roce 1955 neexistovalo zadne socialisticke Ceskoslovensko. V roce 1955 byla CSR (Ceskoslovenska republika) az od roku 1960 bylo CSSR (Ceskoslovenska socialisticka republika)

By me zajimalo co ty mlady po 89 v ty skole ucej.

+2/−9
15.8.2017 15:03

J84i77ř42í 41S64c31h65w13a71c31h 8828344628206

a co zásadního se zrovna v tom roce 1960 změnilo? Tedy kromě toho formálního názvu státu....

+4/0
15.8.2017 16:44

R47o32b34e78r44t 56P33r74a93ž74á35k 4528806525530

Státní znak a "vedoucí úloha" v Ústavě.

+1/0
16.8.2017 14:14

T17o74m22á90š 78M38o30r21a39v57č63í20k 3717746643505

Však je to správně. Socialistická Československá republika vs socialistická Československá socialistická republika. Socialistická byla i Německá demokratická republika nebo Polská lidová republika.

+4/0
15.8.2017 19:59

P87e97t11r 94S53t22e74j52s62k35a19l 3829678154226

Jiste neco jineho nez v letech 48-89

0/0
16.8.2017 13:31

J50o22s58e64f 55R69i42c82h80t27e20r 9946305797463

Ta plážová verze je super :-)

+1/0
13.8.2017 20:36

M61a10r38t33i47n 54N78o57v98ý 3932108698380

Hlavně jsou parádní ty křesílka :-)

0/0
14.8.2017 12:34

J53i29ř46í 53K33o45č23í 9964239192187

V Japonsku ho vyráběla také v licenci Honda.

0/0
13.8.2017 17:58

R79o54m24a29n 76M43a26r53t71í26n73e19k 3543430660668

dá se říci že v minulosti i součastnosti francouzi vyrábí nejlepší auta v poměru cena-výkon.

+3/−1
13.8.2017 17:36

M70i64l58o69š 55K10o14l39m61a80n 6666703837662

Snad ještě Citroen střední a vyšší třídy, i když to jejich vzduchové pérování s vyrovnáváním náklonu je stále jen drahý "hokus pokus". O těch dvou dalších bych se raději nevyjadřoval.

+1/−1
13.8.2017 18:34

V49á47c89l29a53v 91M40a59l79ý 3654768554969

Pérování je pneumohydraulické, zatím nejlepší co se pérování týká. Ten ,,hokus-pokus,, se vyráběl desítky let a převzaly ho mnohé luxusní vozy.

+2/0
17.8.2017 13:37

P22e78t20r 90B20u66r77d52a 3410635489627

Třeba Rolls-Royce. Chtěli koupit patent, ale "Citróni" jim ho předali za "cenu" nápisu "vyvinuto firmou Citroën".

0/0
19.8.2017 14:28

V78o50k83o67u95n 76V55l68a14d75i35m28i35r 8882738369208

To je vas nazor. Podle mne francouzi vyrabi nejnekvalitnejsi auta.

0/−3
14.8.2017 16:34

V83á91c92l10a13v 91M59a50l88ý 3554148164249

Křivdíte jim, měli některé velice pokrokové konstrukce, zejména u Citroenu. ale i velice spolehlivé, určitě mají lepší interiéry, než studené německé auta.

0/0
17.8.2017 13:34

P17a83v50e66l 73K51u55b90i83š88t31a 7856924452530

Taky tam o kvalitě nic nepíše ;-D

0/0
18.8.2017 11:41

D91u64š30a91n 50R41a56j70n55i61n75e58c 4344272163301

Neviem či o nejaký mesiac nebol skôr na trhu FIAT 600 , ten bol za 20000 KČS/alebo dokonca menej !/ prvé sa z nejakého nejasného dôvodu dodávali aj s náhradným motorom !

+1/0
13.8.2017 16:57

R50a62d89e68k 51F76o68l25p32r80e29c10h13t

FIAT 600 se dovážel "až" od roku 1957 (tedy jestli se nepletu).

+1/0
13.8.2017 18:26

V70o24k19o55u15n 58V33l35a21d64i82m59i22r 8932148979918

V ČSSR se oficiálně prodalo celkem sedm kusů, šest v roce 1956 a výstavní z brněnského MSV.

Pise casopis Veteran auto.

0/0
14.8.2017 16:43

S30t73a76n68i79s32l12a76v 12K24r95e15j69c69a21r 6567676843474

Nu v tehdejší Mototechně jste si mohly mimo Moskviče, Wartburga, Trabanta koupit i Fiata 600D, později i Fiata 500 a Fiata 850. Za koruny, v Tuzexu za bony. Dnešní čeští kupci, by byli nespokojeni, protože na své vytoužené autíčko by nečelali měsíce ale roky s vinkulovaným účtem u spořitelny(zaklokovaná částka na spořitelní knížce).

0/0
15.8.2017 13:03

V65o13k28o67u81n 93V39l97a17d18i38m82i64r 8272398599558

Ono toho bylo vic. Tusim, ze tenkrat jeste zadny trabant nebyl, ale P60 a pozdeji P70, Wartburg se jmenoval jeste IFA a Simca Aronde ci pozdeji 1300 se dala v Mototechne take koupit A samozrejme Skoda 440, Pobeda a Pozdeji Volha kratce i Warszava.. A take Ford Anglia ci pozdeji Hillman Minx. Oproti Dederonun byla ta nabidka opravdu velka.

+2/0
15.8.2017 16:21

I33v43a89n 90S17t78e13c44h 8371297517940

S láskou a nostalgií na něj vzpomínám. Byl jsem s ním v Rumunsku v roce 1968. 21 koní, RV 1956, poklice bez středového šroubu. Pouze jsem měl problémy s chlazením, takže jsem jezdil podle teploměru a né podle tachometru V

+3/0
13.8.2017 15:15

M70i13r54o19s66l41a88v 12P15a93č73e50s 8340947686732

Já také, barevné provedení nádherná holubí modř. Mě jen 3 kvalty, velký volant, hřebenové řízení a velká kola na 5 šroubů,šel ostře a rychle za plynem až na 120 /km v hodině. Koupil jsem ho u Tydlity v prvním JBC autobazaru "Klenoty", v super stavu od pana Kučery z LBC, který se s ním se slzami v očích těžce loučil. Nedá se na to zapomenout.

+1/0
13.8.2017 21:56

M41i41r87e39k 19T65u32r33e93č55e58k 4333242330532

Nadherne auto! Tak to vyrabet dneska s modernim pajšlem, tak to hned beru.

+3/0
13.8.2017 14:36

V73o87k13o45u14n 82V72l96a84d50i56m49i38r 8692498669218

Jen si nejak nejsem jist, zda ten R4CV byl opravdu prvnim. Co se pamatuju, prodaval se minimalne soucasne s nim i Fiat 600. O neco pozdeji pak prisla Simca Aronde a take Ford Anglia.

+2/0
13.8.2017 13:09

J19a39n 12K95u41r21d84í15k 3801314

Pane Folprechte v roce1956 u nás socialismus ještě nebyl, ten se začal budovat až po roce 1960.

+1/−11
12.8.2017 21:22

R24a21d81e64k 86F80o49l98p62r30e58c63h90t

V roce 1960 byl pouze socialismus zakotven ústavně, stejně tak byl změněn název státu Československá republika (ČSR) na Československá socialistická republika (ČSSR). Ale to neznamená, že se zde socialismus nebudoval už mnohem dříve. V rámci zjednodušení se dá považovat Československo za socialistické od roku 1948, neboť charakteristické znaky tzv. socialismu samozřejmě vykazovalo.

+25/−1
12.8.2017 22:26

J67i43ř12í 87N61e25u93m63e54i87s47t24e84r 2312575423751

Jo tak proto soudruh Filip tvrdí, že na to neměli dost času, předvést co umí.

+4/0
13.8.2017 14:29

M28a40r33t61i58n 85N13e85b69e68s87k69ý 7856450617552

Bojím se. že za tu dobu opravdu předvedli všechno, co umí.

Alespoň pokud jde o popravené, umučené a uvězněné.

+3/0
14.8.2017 18:52

K47a44r62e39l 33T32r88o85n67n68e32r 2446504110594

My jsme tomu neříkali želvička, ale štěňátko.

Nevím proč, byli jsme ještě děti a převzali jsme to od dospěláků

0/0
12.8.2017 19:20

P91a66v86e12l 28J40e39ř19á57b97e12k 7911562154927

Příběh vývoje je podobný našim konstruktérům.

Němec na dvorku továrny, vývojové plány v šuplíku na dobu, až Němec bude jen doma.

+2/0
12.8.2017 8:04

J68a51n 84B68i46r85e94š 9126514948504

A podobně to u nás pokračovalo i s Rusem a jeho RVHP.....

+4/0
12.8.2017 9:32

P46a92v88e62l 68J44e67ř18á95b12e98k 7431432244187

A přišel "Evropan"...

+3/−3
12.8.2017 20:23

J35i15ř40í 30S39c42h80w73a10c80h 8588814648726

odstěhuj se do "svobodné" KLDR....pak možná pochopíš, co jsi právě napsal za hňupovinu....

+5/−4
13.8.2017 0:13

D96u64š44a16n 77R92a45j29n93i39n66e34c 4474192893681

A čo také vzniklo v tých šuplíkoch za rusov a za RVHP , že sme tým ohúrili svet ? Nejako si nespomínam ! Len na jedného riaditeľa zbrojovky , že ako im bránili civilný program , ale oni aj tak tajne robili a majú pripravené panečku " veci" , že budú všetki pozerať . A pozerali , ale iba roboši , do roka boli všetci na úrade práce!

+1/0
13.8.2017 16:54

J18o51s53e37f 60Š88á70t31a64v17a 2654291886809

Vzniklo toho spousta a v době vzniku to bylo na vrcholu.Jenomžekdyž by se to po pádu mohlo začít vyrábět tak už to bylo zastaralý.Evropa už byla někde jinde,protože mohla to co vyráběla inovovat.

+1/0
20.8.2017 1:26







Najdete na iDNES.cz