Diskuse k článku

Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní limity a nástup elektromobilů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M94i72r49e25k 47T97u59r67e30č43e10k 4243812200732

"..se budou vyvijet..." ????

A nevyviji se nahodou nabíječky a baterie uz nejakych nejmene 60 let ??

+1/0
24.8.2017 7:41

P20e41t46r 60Č13e63r10m89á55k 9788245619880

Dokonce i déle, paradoxně dneska je elektromobil mnohem méně rozšířený než před 100lety.

0/−1
24.8.2017 12:02

R31o85b10e19r95t 24G40o12r62c 6812783963

Neustále se vše zdůvodňuje emisema. A kolik a jak moc škodlivých emisí vypustí do ovzduší fabriky při výrobě baterií a elektrárny při následném dobíjení?

+2/−1
23.8.2017 11:27

J32a47r49o70m42i42r 88N30o24v91a89k 1463194625230

Doufám že elektřina brzy nevytlačí motory :-). Tolik na úvod. Na závěr bych chtěl napsat že by bylo záhodno začít se zabývat úplně jinými čmoudy než těmi které lezou z výfuků spalovacích automobilů. To jsou ty automobily, které nebudou nikdy vytlačeny elektromobily. ;-)

+4/−4
21.8.2017 1:12

J40i72ř58í 69S67c83h96w78a97c56h 8988144848946

nasaď si hadici na tvůj výfuk a natáhni si ji do kabiny a uvidíme, jak dlouho ti ta tvá přání, které čmoudy řešit či neřešit a co má koho nevytlačit, vydrží....

+1/−1
23.8.2017 23:49

P43e17t77r 63Č81e15r41m62á50k 9838455809720

Já myslím že vydrží, protože mezitím mu čmoudi vyberou auto a rozbijou sklo. ;-D

+1/0
24.8.2017 12:03

G67e16o92r20g 72K85o60m26b71e89r33e18c 9384471496701

Nemci si spocitali ze pokud by se vymenil vozovy park tak ze by drtiva vetsina aut jezdila na aku tak je zapotrebi postavit v Nemecku napr. 40 jadernych elektraren kazda o vykonu Temelina. To je logickej nesmysl a nikdo se do toho nepusti.

Chvily si budeme jeste muset smrdet pod nos nez se podari doladit jaderna fuze. Pak bude el.energie dost na vsechno.

Co je taky zajimavy kdyz se koukne na mapu kde jsou stanice na vodik, a kde se dalsi buduji, kde lze natankovat vodik tak z drtive vetsiny v Evrope to jsou zapadni zeme, hlavne pak Nemecko, potom Japonsko a Jizni Korea a USA. viz https://www.netinform.net/H2/H2Stations/H2Stations.aspx?Continent=AS&StationID=-1

Ale ma to logiku, taky v techo zemich je nejrozvinutejsi automobilovy prumysl a jeho vyvoj.

Sice to je zatim jak s tou slepici a vejcem (co bylo driv) kdy vyrobci automobilu argumentuji tim ze zatim je malo cerpacich stanic na vodik a provozovatele cerpacich stanic zas argumentuji ze je malo aut na vodik a ze se jim zatim nevyplati stavet ve velkym.

+1/−2
21.8.2017 0:11

J42o83s45e29f 58M81i67š55k80o18v97s19k18ý 9848321131348

Bez dotací a jiných podpor je elektromobil momentálně nereálný pro masové rozšíření. Chápu ho jako alternativu pro 2.auto v rodině s denním projezdem do 100km.

Nárůst spotřeby elektřiny a zejména výkonu elektráren by byl při masovém rozšíření elektromobilů zhruba podobný dnešnímu výkonu. T.zn. Temelín, Dukovany, všechny tepelné elektrárny dohromady ještě jednou. Také rozvodná síť by naprosto nepostačovala zejména ve větších aglomeracích.

Dojezd elektromobilu také nemůže konkurovat automobilům se spalovacím motorem. A doba nabíjení oproti tankování PHM je řádově delší.

Také ekologický přínos se přeceňuje, resp. masová výroba a regenerace baterií není žádná "ekologická růžová zahrada". Nárůst výroby elektřiny má také ekologické dopady.

Jako ekologické palivo budoucnosti vidím vodík. Jako ekologickou alternativu pro lidstvo pak jedině radikální změnu v nárocích na individuální dopravu.

+2/−2
20.8.2017 15:27

M86a44r37t15i40n 78K18a72r80á24s33e16k 9448253608808

Ad1 - nidko netvrdi ze elektroauta se masove rozsiri s dnesnimi parametry a dnecnimi cenami, to je opravdu naprosto mimo realitu.

Narust spotreby (pocitam ze bere CR) je rovněž naprosto mimo, na celych 5 milionu osobaku je potřeba vykon cca jednoho temelina, coz jinak v CR mame s velkou rezervou uz dnes v prebytcich vyroby, a druhak ještě cca jednou tolik volneho vykonu mame v noci mimo spicku, kdy musí byt vykon v siti utlumeny cca o tretinu (a shodou okolnosti jen prave noc nejvhodnejsi cas pro dobijeni...).

Viye vodiku jako paliva budoucnosti? Spise ne - ekologicky je to mnohem horsi nez elektřina, pokud pomineme dnesni malovýrobu vodiku z fosilni paliv, tak zustava vyroba na kterou potrebujete elektrinu, a premena energie elektřina - vodik - elektřina je z principu dost ztratova a nikdy se nemůže ani priblizit efektivite prenosu po dratech z elektrarny do auta.... navíc vyzroba palivových clanku, nadrzi apod je taky narocna na materiály apod...

+1/0
20.8.2017 21:27

J31o53s53e46f 83M41i46š78k24o18v41s14k95ý 9388721711648

Každý jsme na jiné straně a těžko se vzájemně přesvědčíme.

0/−1
20.8.2017 21:39

M45a86r13t28i60n 35H67e64j18t71m17á25n48e69k 9586977281398

Vy nejste na jiné straně, vy jste virtuoz ve vymýšlení důvodů, proč něco nejde. A je vám jedno, že vaše argumenty jsou pouhými doměnkami a vašimi osobními předpoklady, které zde podsouváte za hotovou věc. A když už se najde někdo, kdo vám jasně řekne, jak se věci mají, neumíte se ani zamyslet, jestli náhodou na tom něco nebude. Jste na druhé straně a hotovo. To už pak diskuze přestane být zajímavá a přínosná. Lidi zbytečně nasíráte a přitom by s vámi nakonec mohla být radost diskutovat díky tomu jak jste mimo. Ale je vás tu takových víc... No tak nic. Škoda.

+2/−3
20.8.2017 23:42

P38e93t44r 85Č12e12r90m35á25k 9708765689840

No ono to taky tak úplně není, kdybychom brali jen spotřebu osobních aut tak dnešnímu dopravnímu výkonu budou odpovídat temelíny dva, a to neřešíme vůbec nákladní a hromadnou dopravu, kde je předpoklad pro elektrifikaci mnohem vyšší. Samozřejmě nikdo neříká že to je nereálné, jen nemá smysl to popírat, nároky na budování infrastruktury jsou zkrátka velké.

Rezervy dnes nemáme téměř žádné, to že vyvážíme nějakou část energie neznamená že to je volná energie, to vůbec ne. Stejně tak nelze přeceňovat noční kapacitu - v noci se nabíjí jen malá část elektromobilů už dnes, a pokud by měl být elektromobilismus jednou masová záležitost, tak bude zcela primárně postaven na nabíječkách kde budou lidé nabíjet přes den stejně jako dnes tankují.

Ani jedno nijak nepopírá možnosti nebo potenciál elektriky, ale chce to vidět reálně.

+1/−1
20.8.2017 21:53

M85a59r43t79i78n 73H77e12j92t27m77á29n33e74k 9716987691708

Píšete Petře, že to chce věci vidět reálně a přitom to sám nedokážete. I s vámi by se dobře diskutovalo, ale vy to prostě neumíte. Platí na vás totéž, co jsem o krok výše napsal Josefovi. Já se nechci nikoho dotknout, jen takovéto diskuzi, která není diskuzí nerozumím, uniká mi její smysl a pak mě už ani nebaví.

0/−2
20.8.2017 23:51

P55e97t20r 42Č43e70r11m10á10k 9258695989510

Zanechte zbytečných řečí, ty nijak neodvedou pozornost od bezobsažnosti vašeho příspěvku ;-) Psal jsem o číslech, to jsou fakta a realita, k tomu těžko diskutovat R^

+1/−1
21.8.2017 0:52

M92a41r12t32i39n 87H36e78j28t53m61á35n10e26k 9186817781258

Dobře, tak vám Petře dokážu čísly, že tu plácáte úplné hlouposti: Například tvrdíte toto: "kdybychom brali jen spotřebu osobních aut tak dnešnímu dopravnímu výkonu budou odpovídat temelíny dva..."

Zjistil jsem, že u nás jezdí 5 370 000 automobilů, které průměrně najedou každý 19 km denně, ale já budu tvrdit, že každé najede 30 km denně, protože češi jsou mistři ve stáčení tachometrů a průměr EU je denní nájezd 27 km. Taková jsou veřejně dostupná data. Pokud by byly všechny tuzemské vozy nahrazeny elektromobily, ročně spotřebují 9 TWh elektrické energie. Temelín loni vyrobil 12,1 TWh elektřiny. A ještě doplním jedno číslo. Loni se 11 TWh "vyvezlo" do zahraničí, protože tuzemské elektrárny vyrobily opět více energie, než v ČR spotřebujeme. Výsledek je tedy zajímavý a zcela odlišný od vašich tvrzení. To jsou tedy ta fakta v číslech. Chcete ty informace odzdrojovat?

+2/−2
21.8.2017 1:28

P63e26t11r 15Č23e86r74m26á98k 9198775729760

Děkuji za potvrzení že jste vedle jak ta jedle. To co vy se tu kostrbatě (a především blbě) snažíte vypočítat je dávno známý statistický údaj - jmenuje se dopravní výkon IAD ;-) R^

Z něj a z reálné průměrné spotřeby elektromobilů v celoročním sledovaném období v průměrných klimatických podmínkách EU vychází potřeba 17,5 TWh energie, tj 1,5x dalšího Temelína, což je to o čem já mluvím R^

S vývozem to nijak nesouvisí, číslo které uvádíte je bilance dovoz/vývoz (z čehož samotného už jasně vyplývá že situace je složitější - neb by nemělo logiku dovážet byť jednu TWh když jsem v přebytku že ;-)), to není žadná volná energie jak se asi vy naivně domníváte.

Ještě nějaké dotazy? ;-)

0/0
21.8.2017 22:07

M85a33r28t35i35n 90H71e48j68t80m43á75n78e65k 9806187691838

Plácáte úplné nesmysly.

0/0
21.8.2017 22:10

P91e28t46r 53Č44e35r91m35á88k 9458635709360

Opět se budu opakovat, zbytečné řeči nijak nezastíní obsahovou prázdnost. Náraz ma tvrdou realitu čísel asi bolí R^

0/−1
21.8.2017 23:17

J69i50ř80í 84Z48á76ř97e81c55k86ý 5534248564295

Vzhledem k tomu, kolik je elektromobilů na silnicích, je pojem "průměrná spotřeba elektromobilů" všechno možné, jenom ne statistická hodnota, která by se dala použít pro výpočty.

0/0
22.8.2017 21:40

P71e46t17r 19Č45e90r48m92á80k 9588495799820

Vzhledem k tomu jaký malý rozptyl spotřeb těch pár modelů má, to jde použít naprosto bez problému R^

0/0
22.8.2017 21:47

J98i43ř65í 81Z13á15ř19e16c16k38ý 5844948684925

Nejde o spotřebu, ale o nájezd km.

A nejde o elektromobily, ale o klasická auta, která se mají nahradit. A tam je ten nájezd vyšší.

0/0
23.8.2017 23:36

P85e19t71r 58Č98e29r78m72á63k 9528375549350

O nájezd km nejde, ten je daný.

0/0
24.8.2017 12:04

V45á30c56l98a36v 97S96l24á81d22e31k 8706211503208

A už někdo řek', kde na to chtějí vzít elektřinu ?? Ha, ha, ha....

+3/−2
20.8.2017 14:51

M64a39r78t33i50n 31H55e16j70t85m90á79n62e30k 9706117391748

Ano, zrovna jsem to vypočítal v příspěvku výše. Výsledek je, že kdyby byly všechny vozy v ČR nahrazeny elektromobily, spotřebují ročně 9 TWh elektriky. 11 TWh jsme minulý rok přitom "vyvezli", protože jako už tradičně naše elektrárny vyrobily energie více. Ha, ha, ha, ha, ha...

+2/−2
21.8.2017 1:45

P59e83t70r 85Č80e85r67m69á95k 9718375589360

Což jste spočítal blbě, ve skutečnosti to je cca 17,5 TWh navíc oproti dnešku, vývoz s tím nijak nesouvisí.

0/−1
22.8.2017 17:17

J38i18ř37í 61H98u22m58l 5312839232741

a možná přijde i kouzelník ;-D

+3/0
20.8.2017 0:16

P50e37t49r 17M26i60c61h51a30l 2400454901352

R^

0/0
20.8.2017 1:58

P92e53t97r 47P81a61l59e44č43e37k 3630505544922

Elektromobily se prosadí. O tom není nejmenších pochyb. Ale bude to proto, že budou nařízeny. Nikoliv přirozeným vývojem, že by lidé zjistili, že jsou pro ně výhodnější. V takovém případě by se nikdy neprosadily.

+5/−1
20.8.2017 0:00

O18n11d27ř26e38j 98Č57a21p39k57a 6271611783214

V některých oblastech asi i prosadily. Jako druhé auto na dojíždění ze satelitu do města do práce, pro restauraci na rozvážku třeba pizzy, asi i taxík. Tam je brzdou akorát cena.

0/0
20.8.2017 12:14

P74e16t16r 96A71n46g35e16r 9684599822121

A to víte odkud? Totéž se kdysi říkalo o počítačích.

0/0
20.8.2017 18:41

V61í24t 16K92o22u53b75a 6156670434288

Na to prostě nejsou zdroje

+2/0
19.8.2017 23:55

M23a29r61t36i44n 41K67a88r63á98s79e32k 9688313578528

To je jasne, to mate to same jako byste nekdy v roce 1900 zkousel nekomu tvrdit ze za par desetileti tady bude masovy automobilismus na ropne produkty - taky by jasne vysvetlil ze na to nejsou zdroje, vzdyt ropy se teyi tak po ar desitek tisic aut, uvazovat o stovkach milionu aut by mohl jenom blazen....

+2/−2
20.8.2017 9:27

P81e55t81r 94Č57e65r55m96á95k 9958335649150

A měl by pravdu, v té době to tak bylo stejně jako dnes. Když se postaví po světě několik stovek jaderných elektráren tak klidně může masový elektromobilsimus nastat.

+1/−1
20.8.2017 20:39

M18a12r15t16i72n 86K83a52r83á98s70e36k 9918933478618

Proc to? S nastupem spalovacich aut se takz cekalo, ney se navysi o několik radu teyba ropz a postavi sit beyinek v dnesnim rozsahu?

BTW zrovna ceska republika s velkou reyervou nepotrebuje ani jednu novou elektrárnu, na to aby se tu nahradily všechny osobaky elektrickými, s ohledem na to ze nejde ze den, nejde to ani za 20 let, když bychom byli velci optimisti tak by mohla byt vyrazna většina EV nekdy za 50 let, tak to nevidim jak zasadni problem...

+1/0
20.8.2017 21:21

P43e82t34r 89Č95e32r33m21á61k 9328655629160

No právě proto. Nezaměňovat příčinu a následek, ano rozšíření spalovacích motorů nastalo až po tom co byla k dispozici levná ropa, nikoliv naopak.

Btw zrovna ČR by potřebovala 2 další temelíny jen pro osobní auta, žádnou rezervu nemáme, ale rozhodně panuje shoda že reálné to je, dříve jak za 50 let to skutečně nebude, a do té doby stejně stávající zdroje energie dožijí a budou muset být obnoveny.

0/−2
20.8.2017 21:58

S39l48a45v44o34m57í89r 77Š27t61ě58p69á68n 1388714822344

výroba by to zvládla ...asi ...ale přenosová síť ne

0/0
21.8.2017 16:49

M30a73r60t58i43n 61K49a39r25á22s79e81k 9948213638278

No s ohledem na to ze elektrifikace dopravy by byla pri hodne velkem optimizmu na minimalne 50 let, tak na postupne urpavy infrastruktury je dost casu (a s ohledem na to, ze se pak proda vice rpoudu, to pro provozovatele infrastruktury bude spise byznys snu, ne nezadouci investice)...

0/0
22.8.2017 17:28

J89i77ř69í 31P90u57d68i88l 8710658643728

Doufám, že až tu budou jen elektromobily, tak už tady nebudu....Když nabíjet, tak zrušit elektrárny na uhlí !! Jo a zakažte smradlavá auta v Indočíně.......Hahahaa...

+4/−1
19.8.2017 23:30

J41a35r62o93m49í78r 97Š44t88o54h79a15n82s93l 5934429774962

Za 6 let budeme jezdit na elektrinu? A kde se ta vsechna elektrina bude vyrabet? Wolfganguv soused Rakousko nas skoro nenechalo dostavet Temelin, ale najednou ani to nebude stacit...

+3/−1
19.8.2017 23:22

T45o66m47á16š 50H48e92r22t12i38g 4260916685715

Někdy kolem roku 2100 bude u nás většina jezdit na elektřinu.To už tady nebudem.

+4/−1
19.8.2017 22:17

R94o83b66e82r85t 26K86u54b42i65s82t10a 8320887269175

Tak já nevím. Před dvěma lety jsem si objednával Teslu a rval si málem vlasy po přečtení článků, kde stejní "odborníci" vykládali, že Musk je pitomec a že elektromobilita nemá vůbec smysl.

A hele, ani moc vody neuteklo a ti samí joudové z VW najednou otočili a elektromobilita je najednou hlavní směr. A ještě se snaží o stejně vizionářské zasnění, jako předvádí Musk.

Už tehdy jsem si říkal, že to je spíš hysterie z toho, že klukům u VW ujel vlak v myšlení.

Jasně, baterky mají svoje limity, ale s Teslou drandím už skoro rok bez větších problémů. Jasně, někdo by namítl, že dotace a kdesi cosi, jenže ono by se dalo pak dlouze debatovat, jakže to vlastně je s tou cenou ropy a tak dále.

Takže asi tak.

+5/0
19.8.2017 22:14

P62a73v56e92l 67P29o16s93p29í22š54i55l 3651944153725

Co mas za model? A na kolik te to vyslo? Slysel jsem, ze cenik se od reality dost lisi.

0/0
19.8.2017 23:03

R62o20b42e87r19t 37K59u90b80i57s21t15a 8490677479695

Ahoj, mám Xko a cena byla na Euro přesně, jak jsem si naklikal. Něco kolem 120K EUR.

0/0
20.8.2017 6:32

J33a85n 30S62t27e22h77l36i64k 9605877666141

Auto za 3 mio ? Tak to je mimo běžnou realitu normálních lidí . A to jste si určitě odepsal z daní ;-)

+1/0
20.8.2017 21:45

M41a97r75t69i76n 37H69e78j82t29m53á46n95e11k 9866707931888

Vždy mě potěší, když někdo napíše, že má také Teslu. Bohužel je nás pořád žalostně málo. Tak alespoň si té výjmečnosti ještě nějakou dobu trochu užívejme! Víte Roberte, že v současné době jsme jedním z přibližně 40.000 lidí v ČR? Já už jezdím Teslou 4 roky a dnes už mám druhou. Tak přeji hodně elektrických kilometrů!

+1/−1
20.8.2017 1:02

R78o53b17e85r42t 18K83u19b44i96s64t60a 8540767709345

Já se docela těším na trojku. Už by na ní měla jít i dotace, uvažuji, že bych ji vzal pro ženu.

0/0
20.8.2017 6:34

M76a26r23t38i79n 90H19e98j54t13m10á19n79e26k 9766497921658

Teď jsem odpověděl, spadlo mi připojení a příspěvek je fuč! To nám ten datový roaming byl čert dlužen. Nikde na světě nemají tak nepoužitelné připojení jako v Itálii! Takže znovu:

Samozřejmě! Model 3 jsem objednal hned jak to bylo možné. Vždy jsme měli v rodině dva vozy, ale jakmile přišla Tesla, najednou nikdo se spalovákem nejezdil, takže po roce šel do světa. Když nebyla Tesla k dispozici, tak jsem si změnil program a nejel jsem raději nikam, takže jsme se s manželkou začali dělit o jediné, zato pořádné auto a pro spalovák už jaksi nebylo místo.

No a pak už to šlo tak nějak samo. Na řadě byly čtyřkolky na chalupě, protože najednou už nikoho nebavily, později šla z domu motorová pila a křovinořez. Dnes už jsem alergický i na dříve milovaný traktůrek John Deere na sekání trávy a už přemýšlím, který akku rider ho nahradí. A bude to asi Husqvarna:

http://www.husqvarna.com/cz/vyrobky/ridery/akumulatorovy-rider/967187001/

Jen škoda, že žádný rider se nevyrábí s Li-Ion baterií, pouze s kyselino olověnou, ale nemohu si prostě pomoci.

Často přemýšlím jak může vzniknout na elektrice taková závislost. Dnes bych už do spalováku ani nekop i kdyby je dávali zadarmo. Proto jen kroutím nad těmi názory tady hlavou a zjišťuji, že těm lidem prostě vůbec nerozumím. Každá spřízněná duše mi pak příjde vzácná.

Ale nejsem ekoterorista, ať si každý jezdí čím chce. Jak se říká: chytrému napověz...

+1/0
20.8.2017 9:00

R98o86m60a34n 22M43a60r91t28í35n80e28k 3683970690348

Věřim že je to až návyková věc, nevěřím že se z toho v nejbližšich letech až desetiletí stane masová záležitost jak se snaži někteři odborníci nebo vlády naznačit. Ale rád se budu mýlit.

+1/0
20.8.2017 9:13

J75o20s54e79f 60H97u61m96m85e86l 9155836982630

Hejtmánek

jak je to s výtápěním vnitřního prostoru, když je venu mráz, třeba -30 st. ?

Tím vás nechci naštvat, jenom to chci vědět

0/0
20.8.2017 15:47

M80a86r21t60i20n 71H46e25j90t11m93á28n98e90k 9736727841418

Žádný problém, rád odpovím. Nejstarší a nejlevnější elektromobily mají vytápění řešené velmi neefektivně, topnou spirálou, což je to nejhorší možné řešení. Je to stejné, jako kdybyste si v autě topil přímotopem, takže něco takového nemá pochopitelně budoucnost.

Moderní elektromobily mají vytápění i klimatizaci pomocí tepelného čerpadla, princip vzduch - vzduch. Je neuvěřitelné, že tyto moderní vozy topí tepelným čerpadlem i v extrémně nízkých teplotách, kdy už by to mělo být méně účinné, ale vytápění funguje dobře. Výhodou je, že toto vytápění nastupuje poměrně brzy a do jedné minuty vůz topí. Spotřeba je u tohoto typu vytápění nižší, než činí tepelná účinnost, např. topný výkon 2 kW má příkon 1 kW, takže tyto vozy netrpí brutální spotřebou při vytápění. Vozy s tepelným čerpadlem mají zpravidla navíc možnost interiér před použitím předehřát nebo vychladit pomocí mobilní aplikace.

Vozy Tesla mají navíc velmi sofistikovaný tepelný management samotných kapalinou vyhřívaných/chlazených baterií, který funguje odděleně od topení či chlazení ve voze. Vůz pomocí tepla, které produkuje motor v zimě ohřívá baterie na provozní teplotu. U promrzlého vozu, řekněme v -20 to trvá i 40 km jízdy, než kapalina ohřeje baterie na provozní teplotu a až v tu chvíli je vůz schopný dávat 100% výkonu. Vybíjením a nabíjením se baterie též zahřívají samy a pak je Tesla naopak chladí kapalinou na provozní teplotu, ale to už pomocí klasického chladiče s ventilátorem, na stejném principu jak se chladí kapalinou spalovací motor. A stejným způsobem jsou v Tesle kapalinou chlazené i oba elektromotory.

+1/0
20.8.2017 17:47

Najdete na iDNES.cz