Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Stopařův přízrak a zatopené mosty: 22 tajemství prokleté D1

První česká dálnice slaví výročí: na podzim 1967 po téměř třicetileté pauze znovu začala výstavba. Ačkoli byla D1 otevřena v roce 1980, řidiči ji znají spíš jako věčné staveniště. Magazín Víkend DNES vybral 22 zajímavostí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A46l73e62š 35L96i90s29o24v82s58k89ý 9239578842482

Tolik odborníků na dálnice...

0/0
4.10.2017 14:00

J83o69s30e54f 51P45a36l44a13t81a 1443732661555

10-15 mrtvých za rok, kdyby byly dálnice na všech hlavních tazích, ubylo by i mrtvých na cestách.

Kolik už to stálo za těch 20 let životů, neschopnost našich politiků postavit dálnice?

+7/−1
4.10.2017 12:18

R22o59m12a33n 11S21t65o26n73e88k 1199473789611

Spiš je to neschopnosti řidiču kteři odmitaji dodržovat zakladni pravidla silničniho provozu

+3/−2
4.10.2017 16:13

M69i26r47e13k 94G95a79j32e96r 5741856439910

Tak treba protahovani stavby D11 do Hradce Kralove ve sve dobe, kdy chybel usek Chlumec-Hradec, to stalo zivoty stovky lidi na tomto nebezpecnem useku. Od te doby, co tam je dalnice, ani o zadne tragicke havarii nevim, takze jich muselo byt velmi malo.

0/0
5.10.2017 3:05

L27u61k39á44š 17S64v80o35b88o11d91a 1683748945608

Cela rekonstrukce dalnice je jedna velka ostuda. Nove useky drncaji uplne stejne jako ty stare co je prelestili frezou

+4/−2
4.10.2017 11:40

J81o75s88e20f 65P27a65l77a49t76a 1853332241835

Navíc celou stavbu měli začít až po dokončení dálnice Hradec-Mohelnice, aby byla možnost opravované úseky objet.

Ale ne - oni za plného provozu staví novou D1

+1/0
4.10.2017 12:25

P26e89t18r 92H14o85r39á80k 1549663539714

To by trvalo deset let a mezitím by se D1 rozpadla.

+1/0
4.10.2017 13:48

R33o77m56a71n 18S44t23o14n42e85k 1199673779231

D1 je za hranou sve životnosti a pochybuji že by vydržela dalšich 20 let

+2/−1
4.10.2017 16:14

L77u83k53á20š 92S80v63o44b79o17d86a 1823458235168

Tak ona vlastně jenom drncá jinak jí nic nebylo. Na to stačilo vzít frézu a zarovnat schody a nebo 10cm asfaltu a zase zarovnat schody. Ty samotný desky by vydržely dalších 50 let. Každopádně čekal bych že se víc poučeji z předchozích chyb a na ten beton se vykašlou.... Oni tvrdí že teď už to bude jiný protože ty desky jsou vzájemně ukotvený, ale těžko to bude jiný když to drncá už jako nový Rv

0/−1
5.10.2017 12:11

L24u32k26á86š 86S69v92o68b14o62d81a 1903378735578

Taky mě fascinuje jak dálnice na Turnov byla komplet opravená za jedno léto a na Brno je neustále nějaký problém

0/−1
4.10.2017 19:56

J21i93ř25í 30E41r28b87e72n 1123184916257

Cože? Kdy že byla celá sedmdesátikilometrová D10 opravená za jeden rok? 8-o

+1/0
4.10.2017 23:31

L89u73k36á93š 38S98v81o26b98o31d97a 1843548725308

1997 a víceméně to drží dodnes

0/0
5.10.2017 12:06

J71i29ř64í 16E15r33b85e91n 1663504266357

Aha, takže ty uzavírky, které jsem tam potkával, byly mou vlčí mlhou? ;-D

0/0
8.10.2017 12:27

J42a21n 24S34e71m95i95k 4654747752639

ten dvoupatrovy most u humpolce je paradicka....vubec jsem netusil, a ta zajimava historie!

jinak jen drobnost ohledne zabehle terminologie:

"Protektoratni dalnice" je dost nepresny termin a troche "hanici" prvni pokus o dalnici u nas.

Dalnice byla vyprojektovana za prvni republiky, jen penize a otrebny ve 30. letech byly presmerovany na stavbu pohranicnich opevneni.

Pripravne prace konecne zacali uz po Mnichovu kdy diky situace se finance mohly presmerovat na stavbu.

To ze se realne zacala dalnice stavet az za Protektoratu byla shoda nahod, podobne jako treba zmena rizeni na pravou stranu- vse bylo uz naplanovano v danych terminech za 1. resp. 2. republiky

+5/0
4.10.2017 11:09

M98a73r38e51k 59F36l49e51k98a69č 1976335664968

První dálnici jak správně píšete, projektoval už tomáš Baťa,

+1/0
4.10.2017 11:19

I83v16a32n33a 32P20e68t94e86r67k90o37v35á 2117296786963

Tak "projektoval" je dost silné slovo. Prostě udělal na mapě ČSR čáru od západu na východ tak, aby procházela Zlínem....

+13/0
4.10.2017 11:37

J65a71n 54S36e63m55i95k 4454497662809

to byla spise "idea", podobne jako by jsme mohli rici ze "prvni metro projektoval uz ve dvacatych letech XY"

ja myslel realne projektovani, zajisteni financovani, realny plan realizace

To bylo ve tricatych letech za strany vlady CSR, a nastup realizace byl umoznen az kapitulaci v Mnichove a zastavenim stavby pohranicniho opevneni a tim uvolneni jak financi, tak stavebnich kapacit

+2/0
4.10.2017 12:02

F28r12a75n24t39i28š48e72k 72K55a16d79l76e41c 1814113263572

Teď jste mě, autore, hluboce naštval: kapacita restaurace U rybiček není taková, abyste zval další a další davy na návštěvu! Už nyní je zde po celý den a večer přeplněno a čekací doby na jídlo jsou dlouhé... Příště prosím napřed myslete, a potom teprve pište. Vypadá to, že po D1 na Prahu nejezdíte moc často, jinak byste Rybičky nemohl v tomto článku zmínit!;-)

+3/0
4.10.2017 10:24

F17r69a54n43t96i52š96e12k 51O87s69t82r65ý 4515901657293

A to ještě nevíte, že na 120. km ve směru na Prahu jsou ve svodidlech tři pozlacené nýty.

+2/0
4.10.2017 10:02

J71a37r72o87s61l38a73v 72Z26e88m39a71n 1346476969888

Byly....

0/0
4.10.2017 14:33

J74a94n 33K82r74k 1151737723502

"roku 1539 ... spustil palbu, při které zahynulo devět lidí". a potom, ze cestovani casem neexistuje! (kde by jinak sedlak vzal na zacatku 16.stoleti takovou palebnou silu)

+2/0
4.10.2017 9:30

I57r64e16n31a 63K49r60o15u13p19o22v63á 4290433967372

Palbu nespustil sedlák, ale zhrzený kupec. Kupci měli zbraně a uměli s nimi zacházet, jinak by toho moc nenaobchodovali, bývali oblíbeným terčem lupičských band. A na bohaté selské svatbě se také nějaká ta střená zbraň vyskytovala, generování nejrůznějšíh hluku, včetně střelby, bylo součástí každé větší svatby. Takže to tam klidně mohlo vypadat jako u OK corralu, navíc s vyšší účastí.

+4/0
4.10.2017 10:08

A79d71r63i53a97n94a 87M41i67l26l60e54r97o85v24á 6322540179201

"Městská legenda" :D bravo, Google translator, který se stále více podílí na psaní článku, opět nezklamal. Novináři, ze se nestydite.

0/−16
4.10.2017 9:19

F33r65a82n35t62i22š82e76k 55O77s67t79r25ý 4935421197283

"Městská legenda" se používá.

+12/0
4.10.2017 10:02

T52o62m76á74š 62P46a87č15e16s 2268932887187

Fakt myslíte, že zrovna článek o D1 je jen přeložený ze zahraničního článku?

+13/0
4.10.2017 10:37

T21o33m72á70š 69K41u27c59h79a75ř 3527271308611

"který nemá obdobu ani v obou velkoměstech" No teda, my tady v Brně se dmeme pýchou. Brno nazváno velkoměstem.. ;-D

I když, možná měl autor na mysli Humpolec. ;-)

+20/0
4.10.2017 9:01

M52i31c28h45a78l 43P61i55n79d54j72a45k 5593764187687

Me ucili na ZS, ze velkomesto je kazde mesto nad 100 tisic obyvatel, takze je to defakto kazda vetsi dira ;-D

+1/0
4.10.2017 10:57

T32o74m65á31š 14K95u19c82h76a82ř 3387521988451

Nekažte nám radost.;-)

+2/0
4.10.2017 11:00

J56a23r19o24s69l69a36v 82Z42e43m38a66n 1596376209928

Ale no tak, konečně je někdo nazval jinak než "hustě osídlená pravotočivá zatáčka" mezi Prahou a Vídní ....

+2/0
4.10.2017 14:34

M32i58r36e15k 20G30a22j33e52r 5681546449160

Prozajimavost, kdyz potkam nejakeho Cinana, zeptam se ho, odkud pochazi a on rekne, ze z maleho mesta, tak uz vim, ze to je mesto nejspis se 3 az 5 miliony obyvatel. Velkomesta maji asi pres 6 milionu.

0/0
5.10.2017 3:02

T36o44m26á97š 66K44r57a74i89n49a 7354360884468

Článek pěkný, jen si dovolím upozornit na nepřesnost hned v první větě:

"Dnes už měří celá D1 z Prahy až na polské hranice za Ostravou 376 kilometrů..."

Bohužel, D1 není dodnes dokončena (pomineme-li průběžné změny trasy a budeme-li počítat, dle přeznačení, původní D47 za pokračování D1). Sice, z Prahy do Ostravy vede čtyřproudá silnice, dokonce dnes i značená jako dálnice, ale úsek z Vyškova do Olomouce a Lipníku n.B. je D46 a D35, kde D46 je opravdu dálnicí jen podle nového Ťokova názvosloví.

D1 v úseku Lipník - Přerov je momentálně ve výstavbě a výstavba zbylých 10 km úseku Přerov - Říkovice je ve hvězdách - momentálně se tam objevují jacýsi chránění parazité či co...

+13/0
4.10.2017 8:55

P97e71t75r 84N25e59c28h55a33n41i78c32k32ý 7703496698340

Zajímavé problémy dětí země. Křečci pod dálnicí jsou chránění, ale privátní obora v chráněné oblasti a nezřízená těžba (na soutoku Dyje a Moravy na trojmezí SK/ČR/A) to se nikdo neozve

+4/0
4.10.2017 9:09

D62a98n48a 25P44o71l32a12n61e30c52k96á 3326475687225

Ono spíš záleží na tom, kdo jim zaplatí....

+6/0
4.10.2017 9:40

T58o46m48á36š 19K35r87a81i94n64a 7934750944938

Tak, tak... Za oboru zaplaceno nejspíš dostali, za dálnici od ŘSD ne - ti sami maj málo, ještě, aby se dělili! ;)

0/0
4.10.2017 14:05

P87e50t36r 49P86r20o53k74o75p 8692233643722

Označení Dálnice vzniklo v sedmdesátých letech po dobudování úseku z Prahy do Mirošovic. Dál nic nebylo, tak tedy dálnice.

+17/−4
4.10.2017 8:34

J62i95ř18í 64E29r29b84e83n 1433404436457

Až na to, že tento vtípek se vyprávěl už v době 2. světové války :-)

+3/0
4.10.2017 8:38

A79n14d82r31e68j 75M37ó23c 4214923125201

Dálkové silnice

+2/0
4.10.2017 9:07

M21a92r93e45k 87S32a83j63d56a 2395790276758

Super clanek R^

+26/0
4.10.2017 8:20

T45o18m90á61š 63M53a14c55e45j13k87a 6841972487557

Takže někdy kolem roku 2050 (tedy nejspíš nikdy) by D1 měla být komplet ve třech pruzích. A to byl takový problém to udělat už teď při té opravě?! Aha, oni nemají povolení, projekty a papíry; a co ti zaměstnanci a papláší z MD a ŘSD kromě čekání na ''lobbysty a jejich igelitky'' dělají? To, že D1 je potřeba rozšířit se ví asi 25 let a ti ignoranti když mají příležitost tak se na to vykašlou.

+7/−4
4.10.2017 8:18

M12a70r69e51k 83F24l70e82k40a62č 1106795834148

Dálnice o 3 pruzích je mimo obce nesmysl. Ani německo nestaví tří proudé dálnice. Tu bych chápal kolem velkých měst, při křížení dvou dálnic,ale určitě ne v celé délce. To je nesmysl

+7/−4
4.10.2017 8:22

T65o62m38á47š 23M76a24c73e69j17k46a 6661162327187

Jenže pak když je tam nějaká oprava či nehoda, tak je to věčně ucpané, protože tam dálnice je zkrátka příliš úzká a v Německu je tříproudých dálnic hlavně kolem měst dost, ale i mimo ně, v Rakousku to samé.

+2/−3
4.10.2017 8:27

M96a42r30e22k 92F14l54e65k56a91č 1146545904818

Jestli není lepší se naučit řídit;-D

0/0
4.10.2017 8:31

T78o48m48á92š 16M65a74c17e83j73k84a 6941332137457

A nějaký argument by nebyl? Nebo jste jedním z těch o kterých píšu?

0/0
4.10.2017 8:34

M61a15r74e85k 97F41l86e85k78a59č 1986155464438

Já už jsem vše napsal, máme každý opačný názor. Myslíte že by byla situace u tří proudé dálnice běhen havárie lepší? Nebyla, byla by tam stejná kolona. Dálnice se během rekonstrukce rozšířila tak, aby bylo možno na jedné straně vyměřit 4 jízdní pruhy. Kolony se bohužel tvořé proto, že lidé neumí zipovat, přejíždění z pruhu do pruhu jak praštění a podobně. Tomu nepomůžou ani 4 pruhy. 3 prhuy ano,ale u Prahy, Brna, ostravy, napojování nebo křížení dálnic,ale určitě ne na vysočině nebo někde v polích.

+8/0
4.10.2017 8:40

M67i84c42h93a31l 67S53t59r49a57k11a 7200320574353

Co takovýto příklad. 1km jednopruhové dálnice má kapacitu řekněmě 100 aut za minutu. Kolik aut se vejde na tuto silnici když bude mít 2 pruhy? Bude to přibližně 200 aut. A kolik tam projede aut když tam budou 3 pruhy? Bude to taky 200? Já myslím, že ne.

0/0
4.10.2017 10:19

M87a89r68e92k 59F80l15e15k22a13č 1946985874488

To je stejná uvaha jako když jeden kopáč vykope jámu za 3 dny, za jak dlouho ji vykope 20 kopáčů? Nikdy utlučou se krumpáčema. Nevím jak často jezdíte po dálnici,ale vetšinu cesty, za normálních okolností, mezi Brnem a Prahou, je v usecích mimo velká města dálnice poloprázdná. Takže moje otázka zní? Potřebuje všude těch vašich 300 aut? Opravdu tudy v průměru projede tolik aut jak píšete?

+2/0
4.10.2017 10:23

P86e69t32r 16M31o51l78á62k 9368791537944

Tak to uz jste asi dlouho nejel po dálnici! A nebo jezdíte okolo půlnoci. Já jsem skoro prázdnou dálnici během dne rozhodne neviděl!

0/0
4.10.2017 12:11

T13o14m64á62š 49M16a98c94e20j66k48a 6341402377547

Pán asi nebere v úvahu celkovou kapacitu a průjezdnost, naříklad se potřebují předjíždět i náklaďáky typu Avia a kamiony, takže potom můžou osobáky plynule jezdit ve třetím pruhu aniž by musely zpomalovat.

+1/0
4.10.2017 12:17

T46o93m43á28š 65K88r27a50i79n67a 7524930974178

On je problém (a, bohužel, nejen u nás v ČR), že i kdyby měla dálnice deset pruhů, bude 9 pruhů prázdných a všichni nalepení v tom posledním levém - na tachometru 120, v očích smrt, ale každý závodník... :(

+4/0
4.10.2017 14:10

J46a72k88u55b 26Š51a65f16a14n10d88a 7315107621381

Jelikož drtivá většina aut jede z Prahy do Brna (a dál), bude tam tolik aut, kolik propustí úsek blízko Prahy. A vzhledem k tomu, že v okolí Prahy spousta aut dálnici opouští (lidé dojíždí do Prahy za prací) tak stejný počet pruhů po celé délce je nesmysl. To by zase znamenalo rozšířit dálnici do Mirošovic na 4 pruhy.

+1/0
6.10.2017 12:17







Najdete na iDNES.cz