Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Stopařův přízrak a zatopené mosty: 22 tajemství prokleté D1

První česká dálnice slaví výročí: na podzim 1967 po téměř třicetileté pauze znovu začala výstavba. Ačkoli byla D1 otevřena v roce 1980, řidiči ji znají spíš jako věčné staveniště. Magazín Víkend DNES vybral 22 zajímavostí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A16l78e55š 60L95i83s58o35v33s84k45ý 9859468962442

Tolik odborníků na dálnice...

0/0
4.10.2017 14:00

J50o29s80e48f 76P85a40l80a62t35a 1683692101745

10-15 mrtvých za rok, kdyby byly dálnice na všech hlavních tazích, ubylo by i mrtvých na cestách.

Kolik už to stálo za těch 20 let životů, neschopnost našich politiků postavit dálnice?

+7/−1
4.10.2017 12:18

R51o51m39a33n 90S42t33o71n31e90k 1719963719311

Spiš je to neschopnosti řidiču kteři odmitaji dodržovat zakladni pravidla silničniho provozu

+3/−2
4.10.2017 16:13

M24i85r59e12k 27G40a39j41e45r 5261166289340

Tak treba protahovani stavby D11 do Hradce Kralove ve sve dobe, kdy chybel usek Chlumec-Hradec, to stalo zivoty stovky lidi na tomto nebezpecnem useku. Od te doby, co tam je dalnice, ani o zadne tragicke havarii nevim, takze jich muselo byt velmi malo.

0/0
5.10.2017 3:05

L26u29k91á36š 83S82v82o80b55o21d93a 1133728725288

Cela rekonstrukce dalnice je jedna velka ostuda. Nove useky drncaji uplne stejne jako ty stare co je prelestili frezou

+4/−2
4.10.2017 11:40

J38o19s50e14f 64P26a94l12a33t50a 1383702431165

Navíc celou stavbu měli začít až po dokončení dálnice Hradec-Mohelnice, aby byla možnost opravované úseky objet.

Ale ne - oni za plného provozu staví novou D1

+1/0
4.10.2017 12:25

P35e33t14r 66H26o14r78á93k 1169883249894

To by trvalo deset let a mezitím by se D1 rozpadla.

+1/0
4.10.2017 13:48

R75o12m90a56n 39S54t21o10n32e93k 1219513129381

D1 je za hranou sve životnosti a pochybuji že by vydržela dalšich 20 let

+2/−1
4.10.2017 16:14

L23u94k51á96š 23S48v76o55b32o16d37a 1853678935348

Tak ona vlastně jenom drncá jinak jí nic nebylo. Na to stačilo vzít frézu a zarovnat schody a nebo 10cm asfaltu a zase zarovnat schody. Ty samotný desky by vydržely dalších 50 let. Každopádně čekal bych že se víc poučeji z předchozích chyb a na ten beton se vykašlou.... Oni tvrdí že teď už to bude jiný protože ty desky jsou vzájemně ukotvený, ale těžko to bude jiný když to drncá už jako nový Rv

0/−1
5.10.2017 12:11

L31u30k36á23š 87S23v14o55b93o94d26a 1693218215238

Taky mě fascinuje jak dálnice na Turnov byla komplet opravená za jedno léto a na Brno je neustále nějaký problém

0/−1
4.10.2017 19:56

J80i12ř37í 12E19r36b96e92n 1493464446527

Cože? Kdy že byla celá sedmdesátikilometrová D10 opravená za jeden rok? 8-o

+1/0
4.10.2017 23:31

L95u63k69á70š 60S86v78o12b66o97d62a 1873348675108

1997 a víceméně to drží dodnes

0/0
5.10.2017 12:06

J55i80ř52í 37E64r41b50e13n 1983834586667

Aha, takže ty uzavírky, které jsem tam potkával, byly mou vlčí mlhou? ;-D

0/0
8.10.2017 12:27

J36a38n 79S88e77m44i27k 4504847322449

ten dvoupatrovy most u humpolce je paradicka....vubec jsem netusil, a ta zajimava historie!

jinak jen drobnost ohledne zabehle terminologie:

"Protektoratni dalnice" je dost nepresny termin a troche "hanici" prvni pokus o dalnici u nas.

Dalnice byla vyprojektovana za prvni republiky, jen penize a otrebny ve 30. letech byly presmerovany na stavbu pohranicnich opevneni.

Pripravne prace konecne zacali uz po Mnichovu kdy diky situace se finance mohly presmerovat na stavbu.

To ze se realne zacala dalnice stavet az za Protektoratu byla shoda nahod, podobne jako treba zmena rizeni na pravou stranu- vse bylo uz naplanovano v danych terminech za 1. resp. 2. republiky

+5/0
4.10.2017 11:09

M38a90r19e53k 24F28l24e13k43a18č 1796255494228

První dálnici jak správně píšete, projektoval už tomáš Baťa,

+1/0
4.10.2017 11:19

I81v12a12n91a 63P85e22t92e59r49k31o77v30á 2277696836813

Tak "projektoval" je dost silné slovo. Prostě udělal na mapě ČSR čáru od západu na východ tak, aby procházela Zlínem....

+13/0
4.10.2017 11:37

J76a21n 51S61e28m20i26k 4324887952499

to byla spise "idea", podobne jako by jsme mohli rici ze "prvni metro projektoval uz ve dvacatych letech XY"

ja myslel realne projektovani, zajisteni financovani, realny plan realizace

To bylo ve tricatych letech za strany vlady CSR, a nastup realizace byl umoznen az kapitulaci v Mnichove a zastavenim stavby pohranicniho opevneni a tim uvolneni jak financi, tak stavebnich kapacit

+2/0
4.10.2017 12:02

F49r85a21n87t67i17š74e42k 35K86a98d20l50e77c 1504863753932

Teď jste mě, autore, hluboce naštval: kapacita restaurace U rybiček není taková, abyste zval další a další davy na návštěvu! Už nyní je zde po celý den a večer přeplněno a čekací doby na jídlo jsou dlouhé... Příště prosím napřed myslete, a potom teprve pište. Vypadá to, že po D1 na Prahu nejezdíte moc často, jinak byste Rybičky nemohl v tomto článku zmínit!;-)

+3/0
4.10.2017 10:24

F10r53a28n61t40i68š73e86k 92O70s85t79r13ý 4665451727173

A to ještě nevíte, že na 120. km ve směru na Prahu jsou ve svodidlech tři pozlacené nýty.

+2/0
4.10.2017 10:02

J48a61r63o69s54l84a44v 95Z82e66m69a72n 1206406449318

Byly....

0/0
4.10.2017 14:33

J78a73n 98K10r75k 1621367633572

"roku 1539 ... spustil palbu, při které zahynulo devět lidí". a potom, ze cestovani casem neexistuje! (kde by jinak sedlak vzal na zacatku 16.stoleti takovou palebnou silu)

+2/0
4.10.2017 9:30

I67r88e57n63a 89K12r60o89u34p64o32v22á 4760293297352

Palbu nespustil sedlák, ale zhrzený kupec. Kupci měli zbraně a uměli s nimi zacházet, jinak by toho moc nenaobchodovali, bývali oblíbeným terčem lupičských band. A na bohaté selské svatbě se také nějaká ta střená zbraň vyskytovala, generování nejrůznějšíh hluku, včetně střelby, bylo součástí každé větší svatby. Takže to tam klidně mohlo vypadat jako u OK corralu, navíc s vyšší účastí.

+4/0
4.10.2017 10:08

A43d31r17i38a81n15a 35M55i19l43l27e45r33o21v19á 6342140629401

"Městská legenda" :D bravo, Google translator, který se stále více podílí na psaní článku, opět nezklamal. Novináři, ze se nestydite.

0/−16
4.10.2017 9:19

F15r81a52n36t38i43š80e83k 92O94s54t58r53ý 4725661547543

"Městská legenda" se používá.

+12/0
4.10.2017 10:02

T96o81m52á42š 43P48a30č72e65s 2368772247397

Fakt myslíte, že zrovna článek o D1 je jen přeložený ze zahraničního článku?

+13/0
4.10.2017 10:37

T27o59m45á23š 46K81u16c92h73a56ř 3967221398101

"který nemá obdobu ani v obou velkoměstech" No teda, my tady v Brně se dmeme pýchou. Brno nazváno velkoměstem.. ;-D

I když, možná měl autor na mysli Humpolec. ;-)

+20/0
4.10.2017 9:01

M59i89c53h78a78l 65P21i52n61d30j96a66k 5613794697117

Me ucili na ZS, ze velkomesto je kazde mesto nad 100 tisic obyvatel, takze je to defakto kazda vetsi dira ;-D

+1/0
4.10.2017 10:57

T64o65m53á74š 45K19u45c17h89a59ř 3617801498831

Nekažte nám radost.;-)

+2/0
4.10.2017 11:00

J39a12r42o88s39l28a86v 57Z22e13m86a65n 1386476569838

Ale no tak, konečně je někdo nazval jinak než "hustě osídlená pravotočivá zatáčka" mezi Prahou a Vídní ....

+2/0
4.10.2017 14:34

M12i46r90e19k 90G53a46j92e89r 5231826639280

Prozajimavost, kdyz potkam nejakeho Cinana, zeptam se ho, odkud pochazi a on rekne, ze z maleho mesta, tak uz vim, ze to je mesto nejspis se 3 az 5 miliony obyvatel. Velkomesta maji asi pres 6 milionu.

0/0
5.10.2017 3:02

T26o84m70á68š 31K27r63a77i31n61a 7814530514628

Článek pěkný, jen si dovolím upozornit na nepřesnost hned v první větě:

"Dnes už měří celá D1 z Prahy až na polské hranice za Ostravou 376 kilometrů..."

Bohužel, D1 není dodnes dokončena (pomineme-li průběžné změny trasy a budeme-li počítat, dle přeznačení, původní D47 za pokračování D1). Sice, z Prahy do Ostravy vede čtyřproudá silnice, dokonce dnes i značená jako dálnice, ale úsek z Vyškova do Olomouce a Lipníku n.B. je D46 a D35, kde D46 je opravdu dálnicí jen podle nového Ťokova názvosloví.

D1 v úseku Lipník - Přerov je momentálně ve výstavbě a výstavba zbylých 10 km úseku Přerov - Říkovice je ve hvězdách - momentálně se tam objevují jacýsi chránění parazité či co...

+13/0
4.10.2017 8:55

P66e19t17r 71N87e32c87h23a70n70i58c40k91ý 7193526748560

Zajímavé problémy dětí země. Křečci pod dálnicí jsou chránění, ale privátní obora v chráněné oblasti a nezřízená těžba (na soutoku Dyje a Moravy na trojmezí SK/ČR/A) to se nikdo neozve

+4/0
4.10.2017 9:09

D63a68n40a 37P41o27l43a20n82e78c62k49á 3636465667375

Ono spíš záleží na tom, kdo jim zaplatí....

+6/0
4.10.2017 9:40

T85o37m85á28š 35K59r75a14i55n23a 7224380384188

Tak, tak... Za oboru zaplaceno nejspíš dostali, za dálnici od ŘSD ne - ti sami maj málo, ještě, aby se dělili! ;)

0/0
4.10.2017 14:05

P21e12t73r 96P23r23o24k30o48p 8742953873192

Označení Dálnice vzniklo v sedmdesátých letech po dobudování úseku z Prahy do Mirošovic. Dál nic nebylo, tak tedy dálnice.

+17/−4
4.10.2017 8:34

J68i47ř59í 33E14r30b53e64n 1333334496957

Až na to, že tento vtípek se vyprávěl už v době 2. světové války :-)

+3/0
4.10.2017 8:38

A87n63d83r23e29j 88M15ó11c 4714753875521

Dálkové silnice

+2/0
4.10.2017 9:07

M49a33r52e17k 47S62a88j40d25a 2895380546328

Super clanek R^

+26/0
4.10.2017 8:20

T19o90m83á73š 84M87a62c77e19j59k39a 6101112587697

Takže někdy kolem roku 2050 (tedy nejspíš nikdy) by D1 měla být komplet ve třech pruzích. A to byl takový problém to udělat už teď při té opravě?! Aha, oni nemají povolení, projekty a papíry; a co ti zaměstnanci a papláší z MD a ŘSD kromě čekání na ''lobbysty a jejich igelitky'' dělají? To, že D1 je potřeba rozšířit se ví asi 25 let a ti ignoranti když mají příležitost tak se na to vykašlou.

+7/−4
4.10.2017 8:18

M94a26r42e80k 94F19l10e60k23a16č 1126435924338

Dálnice o 3 pruzích je mimo obce nesmysl. Ani německo nestaví tří proudé dálnice. Tu bych chápal kolem velkých měst, při křížení dvou dálnic,ale určitě ne v celé délce. To je nesmysl

+7/−4
4.10.2017 8:22

T15o59m18á61š 14M37a15c41e26j83k22a 6201422897937

Jenže pak když je tam nějaká oprava či nehoda, tak je to věčně ucpané, protože tam dálnice je zkrátka příliš úzká a v Německu je tříproudých dálnic hlavně kolem měst dost, ale i mimo ně, v Rakousku to samé.

+2/−3
4.10.2017 8:27

M51a16r87e92k 93F23l82e19k43a44č 1316575774768

Jestli není lepší se naučit řídit;-D

0/0
4.10.2017 8:31

T70o50m93á39š 71M58a50c76e94j72k53a 6371782427297

A nějaký argument by nebyl? Nebo jste jedním z těch o kterých píšu?

0/0
4.10.2017 8:34

M70a61r29e16k 19F16l28e19k49a78č 1506955264728

Já už jsem vše napsal, máme každý opačný názor. Myslíte že by byla situace u tří proudé dálnice běhen havárie lepší? Nebyla, byla by tam stejná kolona. Dálnice se během rekonstrukce rozšířila tak, aby bylo možno na jedné straně vyměřit 4 jízdní pruhy. Kolony se bohužel tvořé proto, že lidé neumí zipovat, přejíždění z pruhu do pruhu jak praštění a podobně. Tomu nepomůžou ani 4 pruhy. 3 prhuy ano,ale u Prahy, Brna, ostravy, napojování nebo křížení dálnic,ale určitě ne na vysočině nebo někde v polích.

+8/0
4.10.2017 8:40

M39i56c59h37a69l 74S88t82r47a83k48a 7260550434433

Co takovýto příklad. 1km jednopruhové dálnice má kapacitu řekněmě 100 aut za minutu. Kolik aut se vejde na tuto silnici když bude mít 2 pruhy? Bude to přibližně 200 aut. A kolik tam projede aut když tam budou 3 pruhy? Bude to taky 200? Já myslím, že ne.

0/0
4.10.2017 10:19

M64a24r80e62k 47F80l25e25k48a70č 1586615114248

To je stejná uvaha jako když jeden kopáč vykope jámu za 3 dny, za jak dlouho ji vykope 20 kopáčů? Nikdy utlučou se krumpáčema. Nevím jak často jezdíte po dálnici,ale vetšinu cesty, za normálních okolností, mezi Brnem a Prahou, je v usecích mimo velká města dálnice poloprázdná. Takže moje otázka zní? Potřebuje všude těch vašich 300 aut? Opravdu tudy v průměru projede tolik aut jak píšete?

+2/0
4.10.2017 10:23

P88e74t42r 76M47o48l22á25k 9678131527464

Tak to uz jste asi dlouho nejel po dálnici! A nebo jezdíte okolo půlnoci. Já jsem skoro prázdnou dálnici během dne rozhodne neviděl!

0/0
4.10.2017 12:11

T32o77m79á89š 62M72a83c54e34j97k86a 6581442577247

Pán asi nebere v úvahu celkovou kapacitu a průjezdnost, naříklad se potřebují předjíždět i náklaďáky typu Avia a kamiony, takže potom můžou osobáky plynule jezdit ve třetím pruhu aniž by musely zpomalovat.

+1/0
4.10.2017 12:17

T18o87m78á17š 73K73r92a72i50n71a 7784170304288

On je problém (a, bohužel, nejen u nás v ČR), že i kdyby měla dálnice deset pruhů, bude 9 pruhů prázdných a všichni nalepení v tom posledním levém - na tachometru 120, v očích smrt, ale každý závodník... :(

+4/0
4.10.2017 14:10

J95a21k37u26b 24Š13a44f35a84n97d73a 7175757261111

Jelikož drtivá většina aut jede z Prahy do Brna (a dál), bude tam tolik aut, kolik propustí úsek blízko Prahy. A vzhledem k tomu, že v okolí Prahy spousta aut dálnici opouští (lidé dojíždí do Prahy za prací) tak stejný počet pruhů po celé délce je nesmysl. To by zase znamenalo rozšířit dálnici do Mirošovic na 4 pruhy.

+1/0
6.10.2017 12:17







Najdete na iDNES.cz