Diskuse k článku

Stopařův přízrak a zatopené mosty: 22 tajemství prokleté D1

První česká dálnice slaví výročí: na podzim 1967 po téměř třicetileté pauze znovu začala výstavba. Ačkoli byla D1 otevřena v roce 1980, řidiči ji znají spíš jako věčné staveniště. Magazín Víkend DNES vybral 22 zajímavostí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A62l47e17š 18L78i85s40o28v98s70k64ý 9139758142982

Tolik odborníků na dálnice...

0/0
4.10.2017 14:00

J54o77s57e30f 63P80a46l37a85t26a 1443322261695

10-15 mrtvých za rok, kdyby byly dálnice na všech hlavních tazích, ubylo by i mrtvých na cestách.

Kolik už to stálo za těch 20 let životů, neschopnost našich politiků postavit dálnice?

+7/−1
4.10.2017 12:18

R19o32m67a56n 59S60t88o71n35e16k 1309743399291

Spiš je to neschopnosti řidiču kteři odmitaji dodržovat zakladni pravidla silničniho provozu

+3/−2
4.10.2017 16:13

M93i80r41e24k 52G73a79j32e48r 5561986579250

Tak treba protahovani stavby D11 do Hradce Kralove ve sve dobe, kdy chybel usek Chlumec-Hradec, to stalo zivoty stovky lidi na tomto nebezpecnem useku. Od te doby, co tam je dalnice, ani o zadne tragicke havarii nevim, takze jich muselo byt velmi malo.

0/0
5.10.2017 3:05

L20u30k90á43š 63S23v58o89b47o96d55a 1263538205828

Cela rekonstrukce dalnice je jedna velka ostuda. Nove useky drncaji uplne stejne jako ty stare co je prelestili frezou

+4/−2
4.10.2017 11:40

J51o50s98e87f 50P26a42l15a84t30a 1783522881855

Navíc celou stavbu měli začít až po dokončení dálnice Hradec-Mohelnice, aby byla možnost opravované úseky objet.

Ale ne - oni za plného provozu staví novou D1

+1/0
4.10.2017 12:25

P83e20t57r 11H44o77r50á44k 1719663619804

To by trvalo deset let a mezitím by se D1 rozpadla.

+1/0
4.10.2017 13:48

R39o56m83a84n 96S98t63o96n80e96k 1579213179981

D1 je za hranou sve životnosti a pochybuji že by vydržela dalšich 20 let

+2/−1
4.10.2017 16:14

L77u25k15á23š 83S70v68o13b63o85d97a 1253198415428

Tak ona vlastně jenom drncá jinak jí nic nebylo. Na to stačilo vzít frézu a zarovnat schody a nebo 10cm asfaltu a zase zarovnat schody. Ty samotný desky by vydržely dalších 50 let. Každopádně čekal bych že se víc poučeji z předchozích chyb a na ten beton se vykašlou.... Oni tvrdí že teď už to bude jiný protože ty desky jsou vzájemně ukotvený, ale těžko to bude jiný když to drncá už jako nový Rv

0/−1
5.10.2017 12:11

L17u78k41á36š 68S86v84o31b98o32d79a 1883908155858

Taky mě fascinuje jak dálnice na Turnov byla komplet opravená za jedno léto a na Brno je neustále nějaký problém

0/−1
4.10.2017 19:56

J62i45ř92í 45E10r35b38e57n 1813894216357

Cože? Kdy že byla celá sedmdesátikilometrová D10 opravená za jeden rok? 8-o

+1/0
4.10.2017 23:31

L92u97k86á81š 89S31v64o73b28o25d84a 1473218915928

1997 a víceméně to drží dodnes

0/0
5.10.2017 12:06

J15i90ř14í 81E77r97b76e32n 1613314726407

Aha, takže ty uzavírky, které jsem tam potkával, byly mou vlčí mlhou? ;-D

0/0
8.10.2017 12:27

J16a77n 30S58e45m57i61k 4904337222499

ten dvoupatrovy most u humpolce je paradicka....vubec jsem netusil, a ta zajimava historie!

jinak jen drobnost ohledne zabehle terminologie:

"Protektoratni dalnice" je dost nepresny termin a troche "hanici" prvni pokus o dalnici u nas.

Dalnice byla vyprojektovana za prvni republiky, jen penize a otrebny ve 30. letech byly presmerovany na stavbu pohranicnich opevneni.

Pripravne prace konecne zacali uz po Mnichovu kdy diky situace se finance mohly presmerovat na stavbu.

To ze se realne zacala dalnice stavet az za Protektoratu byla shoda nahod, podobne jako treba zmena rizeni na pravou stranu- vse bylo uz naplanovano v danych terminech za 1. resp. 2. republiky

+5/0
4.10.2017 11:09

M88a66r36e41k 67F46l60e55k33a18č 1416325664768

První dálnici jak správně píšete, projektoval už tomáš Baťa,

+1/0
4.10.2017 11:19

I18v43a36n25a 74P34e60t26e90r57k94o96v65á 2487896596103

Tak "projektoval" je dost silné slovo. Prostě udělal na mapě ČSR čáru od západu na východ tak, aby procházela Zlínem....

+13/0
4.10.2017 11:37

J69a91n 50S25e24m50i66k 4194857112759

to byla spise "idea", podobne jako by jsme mohli rici ze "prvni metro projektoval uz ve dvacatych letech XY"

ja myslel realne projektovani, zajisteni financovani, realny plan realizace

To bylo ve tricatych letech za strany vlady CSR, a nastup realizace byl umoznen az kapitulaci v Mnichove a zastavenim stavby pohranicniho opevneni a tim uvolneni jak financi, tak stavebnich kapacit

+2/0
4.10.2017 12:02

F49r32a73n54t62i81š36e23k 34K75a57d87l88e72c 1754783453692

Teď jste mě, autore, hluboce naštval: kapacita restaurace U rybiček není taková, abyste zval další a další davy na návštěvu! Už nyní je zde po celý den a večer přeplněno a čekací doby na jídlo jsou dlouhé... Příště prosím napřed myslete, a potom teprve pište. Vypadá to, že po D1 na Prahu nejezdíte moc často, jinak byste Rybičky nemohl v tomto článku zmínit!;-)

+3/0
4.10.2017 10:24

F79r21a64n72t17i71š39e26k 61O92s92t69r15ý 4885331847763

A to ještě nevíte, že na 120. km ve směru na Prahu jsou ve svodidlech tři pozlacené nýty.

+2/0
4.10.2017 10:02

J67a82r49o43s83l21a76v 34Z34e21m14a61n 1526486719308

Byly....

0/0
4.10.2017 14:33

J49a15n 88K20r75k 1251127243462

"roku 1539 ... spustil palbu, při které zahynulo devět lidí". a potom, ze cestovani casem neexistuje! (kde by jinak sedlak vzal na zacatku 16.stoleti takovou palebnou silu)

+2/0
4.10.2017 9:30

I29r43e30n64a 69K68r63o13u94p17o94v95á 4350943987872

Palbu nespustil sedlák, ale zhrzený kupec. Kupci měli zbraně a uměli s nimi zacházet, jinak by toho moc nenaobchodovali, bývali oblíbeným terčem lupičských band. A na bohaté selské svatbě se také nějaká ta střená zbraň vyskytovala, generování nejrůznějšíh hluku, včetně střelby, bylo součástí každé větší svatby. Takže to tam klidně mohlo vypadat jako u OK corralu, navíc s vyšší účastí.

+4/0
4.10.2017 10:08

A48d81r59i35a64n19a 53M30i48l65l82e44r73o11v52á 6792340969641

"Městská legenda" :D bravo, Google translator, který se stále více podílí na psaní článku, opět nezklamal. Novináři, ze se nestydite.

0/−16
4.10.2017 9:19

F77r55a69n64t52i50š57e56k 41O75s34t23r19ý 4885321377423

"Městská legenda" se používá.

+12/0
4.10.2017 10:02

T52o88m80á19š 88P98a25č14e84s 2298392937637

Fakt myslíte, že zrovna článek o D1 je jen přeložený ze zahraničního článku?

+13/0
4.10.2017 10:37

T24o70m38á39š 31K41u78c27h17a83ř 3167621228541

"který nemá obdobu ani v obou velkoměstech" No teda, my tady v Brně se dmeme pýchou. Brno nazváno velkoměstem.. ;-D

I když, možná měl autor na mysli Humpolec. ;-)

+20/0
4.10.2017 9:01

M24i51c72h54a51l 72P19i37n44d25j55a87k 5563534597667

Me ucili na ZS, ze velkomesto je kazde mesto nad 100 tisic obyvatel, takze je to defakto kazda vetsi dira ;-D

+1/0
4.10.2017 10:57

T30o28m61á76š 61K62u83c78h66a89ř 3577251458151

Nekažte nám radost.;-)

+2/0
4.10.2017 11:00

J74a56r76o54s11l61a21v 73Z87e30m54a86n 1366236839438

Ale no tak, konečně je někdo nazval jinak než "hustě osídlená pravotočivá zatáčka" mezi Prahou a Vídní ....

+2/0
4.10.2017 14:34

M84i34r66e49k 62G87a10j45e92r 5611666939870

Prozajimavost, kdyz potkam nejakeho Cinana, zeptam se ho, odkud pochazi a on rekne, ze z maleho mesta, tak uz vim, ze to je mesto nejspis se 3 az 5 miliony obyvatel. Velkomesta maji asi pres 6 milionu.

0/0
5.10.2017 3:02

T60o25m93á90š 39K50r97a20i11n52a 7974540564408

Článek pěkný, jen si dovolím upozornit na nepřesnost hned v první větě:

"Dnes už měří celá D1 z Prahy až na polské hranice za Ostravou 376 kilometrů..."

Bohužel, D1 není dodnes dokončena (pomineme-li průběžné změny trasy a budeme-li počítat, dle přeznačení, původní D47 za pokračování D1). Sice, z Prahy do Ostravy vede čtyřproudá silnice, dokonce dnes i značená jako dálnice, ale úsek z Vyškova do Olomouce a Lipníku n.B. je D46 a D35, kde D46 je opravdu dálnicí jen podle nového Ťokova názvosloví.

D1 v úseku Lipník - Přerov je momentálně ve výstavbě a výstavba zbylých 10 km úseku Přerov - Říkovice je ve hvězdách - momentálně se tam objevují jacýsi chránění parazité či co...

+13/0
4.10.2017 8:55

P40e31t73r 36N70e93c33h14a33n58i94c51k85ý 7553416608480

Zajímavé problémy dětí země. Křečci pod dálnicí jsou chránění, ale privátní obora v chráněné oblasti a nezřízená těžba (na soutoku Dyje a Moravy na trojmezí SK/ČR/A) to se nikdo neozve

+4/0
4.10.2017 9:09

D93a27n85a 36P15o60l94a95n71e85c32k82á 3816675947165

Ono spíš záleží na tom, kdo jim zaplatí....

+6/0
4.10.2017 9:40

T68o23m28á35š 95K98r63a55i90n45a 7954870644528

Tak, tak... Za oboru zaplaceno nejspíš dostali, za dálnici od ŘSD ne - ti sami maj málo, ještě, aby se dělili! ;)

0/0
4.10.2017 14:05

P78e50t13r 13P36r70o13k35o70p 8782393973182

Označení Dálnice vzniklo v sedmdesátých letech po dobudování úseku z Prahy do Mirošovic. Dál nic nebylo, tak tedy dálnice.

+17/−4
4.10.2017 8:34

J10i31ř51í 89E10r45b37e85n 1283424236977

Až na to, že tento vtípek se vyprávěl už v době 2. světové války :-)

+3/0
4.10.2017 8:38

A28n31d79r24e25j 98M18ó17c 4424523425771

Dálkové silnice

+2/0
4.10.2017 9:07

M45a54r43e51k 49S94a96j89d62a 2345490546948

Super clanek R^

+26/0
4.10.2017 8:20

T52o36m65á60š 17M88a15c17e48j32k21a 6551782317897

Takže někdy kolem roku 2050 (tedy nejspíš nikdy) by D1 měla být komplet ve třech pruzích. A to byl takový problém to udělat už teď při té opravě?! Aha, oni nemají povolení, projekty a papíry; a co ti zaměstnanci a papláší z MD a ŘSD kromě čekání na ''lobbysty a jejich igelitky'' dělají? To, že D1 je potřeba rozšířit se ví asi 25 let a ti ignoranti když mají příležitost tak se na to vykašlou.

+7/−4
4.10.2017 8:18

M74a57r87e72k 35F41l98e82k52a75č 1926285104388

Dálnice o 3 pruzích je mimo obce nesmysl. Ani německo nestaví tří proudé dálnice. Tu bych chápal kolem velkých měst, při křížení dvou dálnic,ale určitě ne v celé délce. To je nesmysl

+7/−4
4.10.2017 8:22

T67o55m73á69š 13M65a80c76e91j34k87a 6581602957317

Jenže pak když je tam nějaká oprava či nehoda, tak je to věčně ucpané, protože tam dálnice je zkrátka příliš úzká a v Německu je tříproudých dálnic hlavně kolem měst dost, ale i mimo ně, v Rakousku to samé.

+2/−3
4.10.2017 8:27

M32a94r69e72k 16F24l15e46k76a29č 1636525524238

Jestli není lepší se naučit řídit;-D

0/0
4.10.2017 8:31

T83o24m70á14š 78M80a76c46e85j75k65a 6191972647627

A nějaký argument by nebyl? Nebo jste jedním z těch o kterých píšu?

0/0
4.10.2017 8:34

M83a76r79e13k 61F29l80e32k55a93č 1236615194958

Já už jsem vše napsal, máme každý opačný názor. Myslíte že by byla situace u tří proudé dálnice běhen havárie lepší? Nebyla, byla by tam stejná kolona. Dálnice se během rekonstrukce rozšířila tak, aby bylo možno na jedné straně vyměřit 4 jízdní pruhy. Kolony se bohužel tvořé proto, že lidé neumí zipovat, přejíždění z pruhu do pruhu jak praštění a podobně. Tomu nepomůžou ani 4 pruhy. 3 prhuy ano,ale u Prahy, Brna, ostravy, napojování nebo křížení dálnic,ale určitě ne na vysočině nebo někde v polích.

+8/0
4.10.2017 8:40

M50i48c22h37a62l 18S20t27r53a80k25a 7540840194933

Co takovýto příklad. 1km jednopruhové dálnice má kapacitu řekněmě 100 aut za minutu. Kolik aut se vejde na tuto silnici když bude mít 2 pruhy? Bude to přibližně 200 aut. A kolik tam projede aut když tam budou 3 pruhy? Bude to taky 200? Já myslím, že ne.

0/0
4.10.2017 10:19

M16a96r25e50k 82F92l52e83k49a90č 1926135914258

To je stejná uvaha jako když jeden kopáč vykope jámu za 3 dny, za jak dlouho ji vykope 20 kopáčů? Nikdy utlučou se krumpáčema. Nevím jak často jezdíte po dálnici,ale vetšinu cesty, za normálních okolností, mezi Brnem a Prahou, je v usecích mimo velká města dálnice poloprázdná. Takže moje otázka zní? Potřebuje všude těch vašich 300 aut? Opravdu tudy v průměru projede tolik aut jak píšete?

+2/0
4.10.2017 10:23

P20e64t28r 66M49o45l36á52k 9808441557524

Tak to uz jste asi dlouho nejel po dálnici! A nebo jezdíte okolo půlnoci. Já jsem skoro prázdnou dálnici během dne rozhodne neviděl!

0/0
4.10.2017 12:11

T65o32m98á86š 17M43a70c38e48j95k96a 6211352137967

Pán asi nebere v úvahu celkovou kapacitu a průjezdnost, naříklad se potřebují předjíždět i náklaďáky typu Avia a kamiony, takže potom můžou osobáky plynule jezdit ve třetím pruhu aniž by musely zpomalovat.

+1/0
4.10.2017 12:17

T64o72m46á69š 15K28r12a43i25n96a 7864440734668

On je problém (a, bohužel, nejen u nás v ČR), že i kdyby měla dálnice deset pruhů, bude 9 pruhů prázdných a všichni nalepení v tom posledním levém - na tachometru 120, v očích smrt, ale každý závodník... :(

+4/0
4.10.2017 14:10

J62a26k80u93b 40Š36a29f84a61n83d58a 7425637761231

Jelikož drtivá většina aut jede z Prahy do Brna (a dál), bude tam tolik aut, kolik propustí úsek blízko Prahy. A vzhledem k tomu, že v okolí Prahy spousta aut dálnici opouští (lidé dojíždí do Prahy za prací) tak stejný počet pruhů po celé délce je nesmysl. To by zase znamenalo rozšířit dálnici do Mirošovic na 4 pruhy.

+1/0
6.10.2017 12:17

Najdete na iDNES.cz