Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Střídáte v zácpách pruhy? Jen je zhoršujete

Řada řidičů doufá, že si změnou jízdního pruhu pomůže a ušetří čas. Dopravní odborníci zažitému zvyku ale odporují. Riziko za to prý nestojí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L92a19d10a 73N23o21v28a15k 4962243807

že zhoršuju pruhy mě nezajímá.., z dlouhodobého hlediska mám ověřené, že při chytrém střídání pruhů můžu být rychlejší... Mimochodem neni nad to nestřídat pruhy, abych je nezhoršoval a trčet v pruhu, který musí například uvolnit prostor pro zipující řidiče a tím je zákonitě pomalejší... Na pár kilometrech v takovém pruhu je to sakra znát....

+1/−4
27.9.2017 23:35

P60a69v68e66l 53P81o53s20p97í57š52i18l 3311914883215

A presne o tom je ten clanek.

+2/0
28.9.2017 12:14

L81a78d17a 41N16o98v91a53k 4112533677

ne, o tom článek neni... Stát v pruhu, který dává přednost všem okolo je zoufalství.. To je lepší kolikrát popojíždět v pruhu kamionovém, do kterého se nikdo nehrne... naprosto mě fascinují řidiči, kteří se ale třeba do toho pravého pruhu zařadí už kilometr před výjezdem z dálnice, protože mají strach, že by s tam pak nedostali... a čekají a čekají a jestli neumřeli, cekají dodnes....;-D

+1/0
28.9.2017 18:31

L62u58d98v33í68k 59G68a98j78d91o16š91í90k 2125143734452

Jen by mě zajímalo, jaká je bezpečná vzdálenost mezi vozidly, která stojí.

0/0
27.9.2017 20:00
Foto

I65v91a52n 31K32o17p32t27a 5167492621607

Měl by jste vidět i vozovku. Tedy nechat si místo na případně manévrování.

+5/0
27.9.2017 21:03

L76a24d64a 10N24o89v60a97k 4342823577

se tam zpravidla okamžitě někdo narve....., zbytečné....

+1/0
28.9.2017 18:32
Foto

I62v91a19n 28K74o86p26t39a 5117342561877

Do třímetrové mezery? Tak možná se smartem. Při ní už zpravidla vozovku vidíte když za někým stojíte.

0/0
29.9.2017 11:56

L19a11d45a 40N51o75v15a61k 4202153487

prostě vám tam někdo hodí blinkr a strčí tam čumák... Můžete ho pustit, nebo můžete chvilku hrát na nervy..., z dlouhodobého hlediska moc velkou mezeru neudržíte...

0/0
3.10.2017 0:42
Foto

I11v77a51n 91K75o22p53t74a 5217812431887

No tak dojedete o pár aut později. Časově tak max pár desítek sekund později. To nevidím jako problém. Nechávám si tak místo, jezdím kolem 50-70.000km/rok a problém mi to nedělá. Obvykle dojedu na čas.

0/0
3.10.2017 19:52

T38o22m87á57š 40Z89e20m60a35n 3305368544985

A víte co je daleko horší než kličkování v koloně?

Vynucené kličkovaní dané tím, že průběžné pruhy se mění na odbočovací.

To je daleko horší mor silnic než nějaký kličkující taxikář.

+1/−6
27.9.2017 19:21

P58e19t32r 28K31n47ě56b53o17r50t 3321940

Už dávno jsem zjistil, že ať vjedu do jakýhokoliv pruhu, tak ten jede pomaleji.

+6/0
27.9.2017 19:03

R49o26m57a59n 45V15í75c21e16n27e62c 2289732718982

Jeden z Murphyho zákonů. :-)

+2/0
27.9.2017 21:16

B22ě80l50a 95H92o96r62á43k52o91v60á 1948412849150

V každé koloně je někdo první a dělá špunt.

Když je tam 80, tak někdo začne asi schválně zpomalovat, protože proč by jinak často jela kolona 30 kdyby bylo volno.

+3/−2
27.9.2017 18:13

J46a34n 45N50o92v13a75c84e31k 4783864715415

Myslím, že v tom článku/videu je spíše popsáno jak může taková zácpa vznikout a je to jeden z případů. Vysledovaná skutečná příčina je ale jinde. U zůžení je to především důvod ten, že ve zůženém úseku dělají řidiči často větší rozestupy nežli v normálním provozu. Proč? Protože po 15 min čekání v zácpě jsou otupělí a už se nikam necpou, nejedou na kufr, nerozjedou se tak rychle jako dřív protže myslí, že budou zas čekat..... A ta zácpa resp. její čekání v ní je pak součet času, kdy je kvůli těmto rozestupům silnice nevyužitá (rozestup delší nežli je potřeba). Podle teorie dopravního proudu, je totiž nejvyšší propustnost v 40km/h a je to dáno právě minimálními rozestupy mezi vozidly a ještě rozumnou rychlostí.....

Vysledováno na D1, kde kvůli zůžení čekáte i 45 min, a pak kamion jede s 100 m rozestupem (bojí se brzdít z prudkého kopce, nebo už prostě při rozjetí z 0 na 70 už nikdy vozidlo před ním nedojede)...

+1/0
27.9.2017 16:03

P55a13v54e58l 48P12o41s36p10í36š12i51l 3631234163525

Duvod je hlavne takovy, tedy jednim z hlavnich duvodu, ze mnozi ridici naprosto nerespektuji pravidlo zipu. Nebo ho neumi... a to na obou pruzich... v prubeznem nejediz az na kraj a blokuji nesmyslne klidne x set/x desitek metru pred sjezdem, a v hlavnim pruhu zas auta nepousteji . V prvnim pripade je to amaterstvi a v druhem dokonce i poruseni pravidel

+1/0
28.9.2017 12:17

D53a79n79i31e22l 25P92a37n30e16k 6502451942290

Podivejte se na maly test v kruhu: https://www.youtube.com/watch?v=Suugn-p5C1M

+1/0
27.9.2017 15:46

D27a15n35i31e87l 48P46a12n56e39k 6532771462970

https://www.youtube.com/watch?v=19S3OdK6710 a tady jeste jeden stejny test, ale lepe vysvetleno. Vc rad. Ano tohle jsou ty duvody. Male rozestupy pro korekci rychlosti bez nutnosti brzd nebo caste stridani pruhu. Staci jeden takovej "blbec" a za par chvil to stoji aniz by k tomu byl duvod. Nepravidelna jizda.

+3/0
27.9.2017 15:51

M43a97r39c88e69l 41S76t97a16r49ý 9288394203269

tak tohle se ví a publikuje už desetiletí, ale furt se najdou vynervovaný paka, co holt musí přejíždět, kličkovat a ve finále je potkáte na dalším semaforu o 3 auta před sebou;-D

+11/0
27.9.2017 13:58

P37e41t60r 94S40t79e19j95s26k41a34l 3669158514336

Podival jsem se na video a modrak za cervenym moc brzdi a zbytecne zdrzuje provoz :-)

0/0
27.9.2017 13:53

K49a77r43e78l 93V93a31c76h60u75t 9623512289983

A ještě nám, prosím, nabídněte video, které by stejně názorně předvedlo, jak se ZIPUJE správně, a jak je to špatně (nesprávně)... ;-) = Děkuji. R^

+1/0
27.9.2017 13:39

K84a12r58e38l 30V73a24c77h58u47t 9663882479813

Podle mne je nesprávné zipování vlastně de facto tím samým, čím je nerozumné přejíždění z pruhu do pruhu. - Je zkrátka nerozumné to dělat příliš BRZO. - Řada vozidel se tím jen natahuje a tedy to trvá déle. :-(

+1/0
27.9.2017 13:42

J96a64n 12V35a35l74o66u71c84h 6602257328150

Kapacita omezení je daná, tudíž je jedno, zda jsou před ním 2 kolony jedoucí 10 nebo jedna jedoucí 20km/h. Co zdržuje, je více míst zipování. Tedy pokud se situace vyvine tak, že se zipuje kus před uzavírkou (např. při nižím provozu bylo ještě místo, kam se zařadit bez výrazného omezení rychlosti, tak to řidiči činili, a když provoz postupně houstul, jen respektovali zařazování podle chování aut před sebou), měli by to všichni (byť to není v souladu s předpisy) respektovat. Za oním bodem už se provoz řídí kapacitou zúženého místa, tedy většinou zrychluje. A pokud do toho doletí někdo zezadu, celé to opět zpomalí (nehledě na neochotu ho pouštět, když povinnost umožnit zipování už řidiči splnili).

+4/−1
27.9.2017 15:20

T64o10m28á77š 38Z89e96m40a38n 3755388844765

Ano, také pozoruji, že pokud se někde auta řadí (třeba ze zvyku) dříve a plynule jedou, je to rychlejší než, když si někdo tvrdohlavě vynucuje zipování na souvislé koloně v jednom pruhu.

ZIP je nutný u popojíždějící/stojící kolony aby se kolona rozdělila na půl a nečouhala až do další křižovatky. V ničem jiném zip nemá přínos, rozhodně ne ve vyšší plynulosti nebo kapacitě.

0/0
27.9.2017 19:14

P18e71t29r 95Č21e15r55v49e78n95ý 3736361262535

Což o to, princip zipu už se naučilo celkem dost lidí - i když je stále co zlepšovat. Jezdím přes 12 let a zlepšení za tu dobu je opravdu znát.

Jen by ještě bylo třeba pochopit, že v dostatečné vzdálenosti před zúžením by si měli řidiči vytvořit dostatečné mezery před sebou, aby do zipu plynule vpluli.

Stačí jeden, který má mezeru menší a nastane problém a kolona se zastaví.

+3/0
27.9.2017 20:01

B42o23r27e96k 22C96h67l59e77b39a 8696378973

Přesně tak!největší problém jsou malé rozestupy,do kterých by se řidiči v místě zúžení v klidu zazipovali. Všichni to např. rozvalí ve stoupacím pruhu nalepený na sobě, ve zúžení šlápnou na brzdu a cpou se mezi sebe. Jeden to sešlápne, druhý ještě víc a třetí už stojí. To zažívám docela často, kdy se to i při malém provozu takto zastaví. ROZESTUPY!!!

+1/0
27.9.2017 21:44

M50a51r67t87i73n 50K57a65r93á51s88e48k 9208763658848

Tak ono nejde ani tak o ten rozestup - tam vesmess problem nevidim, kolona zpravidla zacne nejakym expertem, ktery pravidlo chape jako ("hmm tady je zuzeni, zatim zadna kolona, ale lidi pred zuzenim se postupne radi do praveho pruhu a jedou trochu pomaleji - jsou to blbci ja jim ukazu zip, prejedu do leveho pruhu, slapnu na plyn abych tech par aut predjel - bohuzel pri tomto manevru se mi logicky nepodarilo se pred zuzenim do pruhu vratit, takze zastavim v miste zuzeni, a dosud normalne jedouci auta musi zastavit aby me dle "pravidla zipu" pustili - tim se to zastavi komplet a uz se to nerozjede do doby nez opadne provoz"....

0/0
27.9.2017 23:26

R13o54b50i22n 46Ž64i27ž21k78a 2258874196586

Tohle je těžko vyhnutelné, lidé vnímají čas relativně a čekání trvá subjektivně déle než aktivita.

Je to podobné jako výdej zavazadel na letišti. Pokud jste jako letiště schopní dostat zavazadla na pás za čtvrt hodiny po otevření dveří letadla, tak budete mít spokojenější cestující, které jste nechali deset minut bloudili po letišti, než lidi, které jste přivedli nejkratší cestou a nechali čekat.

Na zácpy a objížďky platí to samé, takže je možná paradoxně příjemnější (i když iracionální!) kličkovat, než zírat deset minut na reklamu na zádi kamionu před vámi. :-)

+4/0
27.9.2017 13:25

T93o88m36á83š 16Z14e96m20a18n 3985858674865

Ano, taky raději 15 minut pojedu než abych 10 minut popojížděl.

0/0
27.9.2017 19:06

T47o70m37á57š 12Č30e11r73n74ý 3841281250606

když ten druhej pruh jede rychlejc ;-D;-D;-D vždycky ten druhej pruh

+6/0
27.9.2017 12:27

L85u34m56í18r 57V61i48t17h10a 2627627646132

ergo v momentě, kdy do něj vjedete, pruh se zastaví a ten, který jste opustil, se rozjede. Železné pravidlo

+6/0
27.9.2017 13:02

K71a68r73e93l 54V63a53c58h26u55t 9823302239673

Přece o tom ten článek JE. ;-)

+3/0
27.9.2017 13:36

M17a83g29d14a17l67e54n28a 71H63r98o50n33o29v79s47k18á 3740922974579

Ne ne ne, stáhněte prosím tento článek, proc mě chcete připravit o ten slastný pocit, když takového inteligenta po 5 minutách klidného popojíždění dojedu ve vedlejším pruhu?.. A přitom si představuju, jak už čtvrt hodiny pálí závity a krátí si život stresem, jestli teď, stihne to, vejde se??..;-D

+6/0
27.9.2017 12:09

M42i10c79h39a64l 70F12r69ý77d72a 1872449933402

Přesně tak Magdo, hrozí, že si to tu ti Ynteligenti přečtou a protože takových není málo, tak je velká pravděpodobnost, že se jich pár najde, kteří se přestanou chovat trotlovsky. Tím pádem se ale nám, kteří tu jejich trotlovinu využíváme ve svůj prospěch, jízda zpomalí, protože nás nepřejížděčů tímto přibyde...

0/0
27.9.2017 15:53
Foto

D33a80m57i55e95n 57H53a95r20p93e14r 8393349784785

Káždému aspoň trochu vychovanému a tedy ohleduplnému člověku musí nutně dojít, že takovým chováním jen zdržuje ostatní. Ale taková je holt řidičská kultura ve většině zemí...

+5/0
27.9.2017 12:02

M47a18r36t24i19n 74V82e48s74e51l95ý 1520578937896

Taková je holt lidská povaha ve většině zemí. ;-)

+2/0
27.9.2017 12:05

R21a16d39e87k 56P66l59a29ň95a50n14s46k89ý 3846355349460

A vítězem v bezohlednosti a nesmyslném kličkování se stávají blondýny v SUV...

+2/0
27.9.2017 11:11

J32a90r40o64m60í30r 84Š65t49o41h82a13n10s14l 5944129294822

Úvaha pěkná, až na to, že střídání pruhu pro jednotlivce rychlejší je (resp. může být). To že se zastaví provoz za nimi, už je irelevantní. A profesionální šoféři jsou ve městě to nejhorší. Každý pražák ví, že největší prasata na silnici jsou bíle dodávky...profíci co si myslí, že řídí lépe a všechno už zažili...fyzika ale funguje stejně pro všechny...

+7/0
27.9.2017 10:25

V97l10a45s31t22i86m87i40l 73W15a38i92c 8620493277597

Na to stačí IQ šimpanze a asi pět minut pozorování zácpy, abych věděl, že přejíždění z pruhu do pruhu zácpu ještě víc zdržuje. O to víc je zarážející, kolik lidí to neustále dělá. O naprosté neschopnosti zipovat, řazení sto metrů před zúžením a podobně ani nemluvě.

+3/−2
27.9.2017 10:11

M30a66r62t35i59n 85P54l32z17á34k 2767269958454

Dělají to proto, protože pro ně to výhodnější je. Že tím zpomalí ty ostatní neřeší.

+8/0
27.9.2017 10:13

V18l43a69s12t36i34m10i11l 77W53a75i30c 8550793367557

Není. Obvykle se posune o jedno dvě auta dopředu.

+1/−2
27.9.2017 10:33

M78a42r84t50i83n 37P48l92z32á22k 2557239248864

Takže bude o dvě auta dřív v cíli, takže rychleji a je to pro něj tudíž výhodnější.

+5/0
27.9.2017 10:47

J19i71n43d38ř95i93c33h 60M22i92t58t29e88r 6194585391396

To je pravda, ale ti před ním to dělají taky, takže v globálu dojedou všichni později, než kdyby nepřejížděli. Je to jako když se šetří vodou. Všichni šetří, protože na tom vydělají, ale celkově se nám voda stále zdražuje a na malou spotřebu doplácíme všichni dalším růstem ceny za kubík.

0/−3
27.9.2017 10:54

M73a94r61t55i43n 40V55e60s80e93l75ý 1780248777866

Tohle je malinko jiná situace, protože se projevuje úspora z rozsahu. Popsaná situace je podle mě jako by byla dlouhá fronta a každý měl právo v případě, že se objeví větší rozestup, 1x předejít o dvě místa. Pokud to využije většina, nikdo nic nezíská. Když to využije pár jedinců, trochu získají a druzí ztratí. Když někdo nepoctivý předběhne celou frontu, získá sice hodně a druzí ztratí méně, zato ztrácejí všichni a navíc na něj budou naštvaní.

+4/0
27.9.2017 12:05

M85i90c43h13a85l 27T82o42m32á27n30e91k 9907649486

zipovani ani nezminujte, prijde mi ze diky tomu si ted kazdy myslui ze kdyz prejizdi na viceproudovce z pruhu do pruhu tka zipuje a jeste ma prednost, soudle toho jak casto vidam nekoho proste slepe vletet mezi auta aniz by dal blinkr a dokonce uz sem to videl i nekoho takto udelat v pripoovacim pruhu na dalnici, chudak ten kamionak co tma jel, ten jeste brzdi a macka klakson doted na toho silence co mu tam vletel

0/0
27.9.2017 12:29

J39a44n 92D81l80o27u62h41ý 7754419870769

A proc vznikaji zacpy? PRotoze nam ekoteroristi nejen v Praze delaji "nahodne" z dvou-pruhovych komunikaci 1 pruhovou. A svete div se ono to pak stoji i na te dvou-proudove. Protoze proste ty aute se musi opet nacpat kvuli nejakymu "pseudo-ostruvku" nacpat zpet do jednoho pruhu a jelikoz ridici nejsou kaskaderi umejici udelat plynuly zip jak v kobre 11, tak to tak proste vzdycky budeR^ Radsi se zajimejte o to, kdo vam na radnici hyzdi plynulost provozu (Praha to je Krnacova, Stropnicky, Julinek a spol) a ridice nechte ridicemaR^

+16/−1
27.9.2017 9:47

J24a98n 56D81l97o24u70h42ý 8976740553520

myslíte Dolínek, že ;-)

0/0
27.9.2017 12:18

P22e90t62r 38M37o23l47á63k 9958421647414

Mě spíš naštve " řidič " na dálnici co bere dělící čáru mezi pruhy jako naváděcí a jede prostředkem auta po ni. V zúžení to velmi rádi dělají kamionaci. Takhle vzniká další typ zácpy a nervozita na silnici.

+6/−1
27.9.2017 9:41

V84o41j96t69ě33c58h 67C71i97g50á68n42e74k 5458329776

Ta zácpa tam takhle nevzniká, ta už tam je kvůli nepřizpůsobení rychlosti spěchajících řidičů. To že se pomyslný začátek pomalejšího úseku posune dál před začátek stavby celkové plynulosti provozu neuškodí.

Pouze to poněkud omezí "závodníky".

0/−6
27.9.2017 9:53

P29e32t50r 63M88o49l69á89k 9638331147614

Reagujete úplně na něco jiného co já ani nezmiňuji!

+2/0
27.9.2017 10:16

M93i33c80h81a44l 24T95o65m27á11n18e48k 9177839546

ja tohle videl jen parkrat a casto to bylo protoze lidi jezdili i odstavnym pruhem dokud prave nejaky normalni kamionak to tam proste nevzal a nezbral oba pruhy a mamlasove co jeli udy nemeli utreli, takze za to jim spis dik

+1/−1
27.9.2017 12:31







Najdete na iDNES.cz