Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Génius elektromotorů a vynálezce bezsáčkových vysavačů staví elektroauto

Britský miliardář James Dyson, vynálezce bezsáčkového vysavače a majitel firmy Dyson na výrobu vysavačů a ventilátorů, hodlá do roku 2020 uvést na trh vlastní elektrický vůz. Počáteční investice do designu vozu a baterií má činit dvě miliardy liber (59,4 miliardy Kč).

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M12a94r36t28i77n 60P25r26a30v58d97a 8771908988657

Elektroauta svět nezachrání. Klimatické změny povedou k růstu teplot, ať se bude spalovat benzín, vodík, nebo cokoli fosilního pro výrobu elektřiny (jaderné elektrárny, přestože bezemisní, jsou po průšvizích děsně nepopulární - hlavně mezi zelenejma :D a jejich, pro nabíjení elektromobilů potřebná, výstavba, ve stále zelenější společnosti neprojde; stejně by byla nepřijatelně drahá, obzvlášť

v potřebném množství).

Růst teplot povede ke snížení výtěžnosti zemědělství, které neuživí přes 7 mld. lidí. Příroda si tak bude přelidněnou lidskou populaci pěkně stabilizovat.

0/0
28.9.2017 7:04

V86í43t 50O41ž97a23n50a 1298758195624

Elektroauta jsou efektivnější, nevypustí 70% dříve vyrobené energie do vzduchu ve formě tepla jako spalováky. Na výrobu 1litru pohonných hmot se spotřebuje cca 1,5kWh energie.

0/0
28.9.2017 8:58

M23a53r92t39i81n 29P42r30a23v28d50a 8961558468577

To jsou poučky ze střední školy. Už ovšem bez faktu, že potřebná elektrická energie se musí někde vyrobit. A v tom bude neřešitelný poroblém ;-)

+1/−1
28.9.2017 9:02

V74í48t 38O68ž28a85n43a 1188678235804

Nebude-li kde vyrobit elektrickou energii, nebude možné ani čerpat ropu, rafinovat ji a načerpat ji do nádrže Vašeho auta.

+1/0
29.9.2017 8:23

M46a87r53t17i52n 68P96r78a13v75d65a 8681958708657

Přepokládám, že když uvádíte poučky ze střední školy, tak znáte tu, že 1litr pohonných hmot má přes 12 kWh tepelné energie, což při cca 30% účinnosti spalovacích motorů dává 3,6 kWh. Takže když odečtu vašich 1,5kWh energie, pořád mi schází 2,1 kWh :-(

+1/0
28.9.2017 9:36

V44í74t 67O92ž52a84n61a 1658758795464

Jen deset, takže nezbývá skoro nic.

0/0
29.9.2017 8:20

M49a44r59t78i45n 35P25r10a82v54d75a 8161758808107

No, on výraz "palivo", je hodně široký. Zaměřme se na benzín, který má navíc nižžší energetický obsah, ale v USA, zemí elektromobilům vlídnou, je zdaleka nejvyužívanějším palivem u osobáků. Benzin obsahuje 8,89 kWh/l (cs.wikipedia). I při 30% účinnosti (přestože moderní motory v ní mírně pokročili), to dělá 2,67 kWh/l. Odečtu-li vašich 1,5kWh, mám 1,17 kWh/l.

To není "skoro nic", ale z litru benzinu získaná 1 kWh, která by se jinak musela někde vyrobit - a to bude problém, na nějž uporozňuji prvním příspěvkem.

Nebude-li kde vyrobit elektrickou energii, nebude možno zajistit ani provoz aut na benzín. Ale pouze za předpokladu, že se "elektromobilita" masově rozšíří, k čemuž, jak věřím, nedojde. Dnešní růst je dán spíše dotačními programy různých vlád, které z cizích daní přispívají na nákup elektromobilů jiným, módností v určitých kruzích, případně nedostatkem vlastní ropy, jako v Čině, která "elektromobilitou" a masovou výstavbou jaderných elektráren (v Čině souhlas občanů komunisté nepotřebují) udržuje svou obchodní bilanci, nebo přístupem k ropě, vzhledem ke vztahům se sousedními státy, v případě Izraele.

0/0
29.9.2017 9:41

H76o42n80z19a 79T42a97r 3629502674492

Už tet si mnoho majitelů EV. vyrábi el. energii pro pohon na své "střeše".

https://www.youtube.com/results?search_query=electric+car+solar+charging

http://www.hybrid.cz/proc-nebude-potreba-20-novych-temelinu

0/0
29.9.2017 21:30

J73o70s95e83f 32V77a36l15a 9280623283333

zkuste neco podobneho nainstalovat v mestske aglomeraci, kde bydli zhruba 90% potencialnich majitelu elektromobilu. Instalovat treba na strese 14-patroveho panelaku. Pri rozdeleni "zisku" na jednotlive partaje vam zbyde proud zhruba na dobiti jedne akumulatorove vrtacky......a na venkove nejsou elektroauta potreba......

0/0
30.9.2017 11:13

K39a52r95e87l 21N67o68v91á21k 8514171280836

To chce myslet kreativně... 14 pater? Tak šup do odpadů dole turbíny. Nad soláry na střeše se ještě dají dát větrníky, a na sbírání proudu vypustit i draky do mraků. A panely nemusí být jen na střeše, ale i na bocích – a stejně tak může být u každého okna malý větrníček. No, a každá druhá partaj má doma aspoň jednoduchý rotoped. A tak bych mohl pokračovat dál a dál.

0/0
7.10.2017 14:47

M66a10r14t51i80n 19P20r94a60v54d13a 8971318978797

:D

Ke snížení výtěžnosti zemědělství, které neuživí přes 7 mld. lidí, nepovede teda růst teplot, ale přeměna zemědělských polí na solární panely.

0/0
30.9.2017 15:25

M69a62r46t58i18n 50P78e37c46i20n51a 4811983

Auto bude přímo de-lux:-)

https://www.youtube.com/watch?v=idqzLqS72rY

+3/0
27.9.2017 16:47

V57á62c28l88a64v 48K20o36v11á76ř 1802181237444

R^

+1/0
27.9.2017 18:12

A78n96t91o88n88í69n 87Š31v58i14h57n20o43s 8878717671412

Fandím, vysavač Dyson máme již několik let, bez problémů, doufám, že auta budou také taková.

+3/0
27.9.2017 15:45

Z39d36e20n47ě97k 35D24u43b82e86c53k68ý 3847644500948

Britská vláda nejspíš do projektu vloží libry a ne eura.

0/0
27.9.2017 15:40

F16r98a39n53t30i61š22e21k 36M13i24c40h54a14l32i63c43a 8456518815126

To se hodí. V dnešní době se už stejně dávají do aut motory vhodné do vysavačů;-D

+9/0
27.9.2017 15:27

P95a80v71e77l 54B16í81n43a 1613735492173

Jen do těch průmyslových, co nám to EU zregulovala...

0/0
27.9.2017 16:03

A24n36t87o41n23í20n 76S24e98b21e93r21a 7823878770639

To sice ano. Ale uz o dost min vysavaji penezenku. Aspon ty odzkousene a pet krat poupravene.

0/0
27.9.2017 20:36

J88o35z48e23f 68H91r19i28c66i74š75i55n 4393760730396

Ono je zase robotické auto budoucnosti jen trochu větší vysavač akorát že nevysává.

Elektromotor, kola, senzory, umělá inteligencie...

Šancu na úspěch má.

0/0
27.9.2017 15:06

V26l68a74d47i44m31í83r 31M46ü63l46l58e58r 6103295663150

A ještě ho upraví tak, že cestou bude uklízet ulice a filtrovat vzduch.

0/0
27.9.2017 14:56

O48n11d87ř34e41j 16N79o19v27á21k 9327474159489

TESLA rozhodně nepřevrátila trh elektro-aut naruby.

TESLa rozhodně není konkurence pro tradiční automobilky, její auta jsou nekvalitní kšunty, kterým hořely baterie, zabíjejí lidi a žije jenom a pouze z dotací ....a do 3 - 5 let TESLA skončí ... to se na trhu objeví desítky nových modelů elektro-aut za výrazně nižší cenu a vyrobené výrazně kvalitněji.

Jeslti se tradiční automobilky mají oho obávat, je to právě Dyson - ten totiž na rozdíl od Muska něco skutečně dokázal a vyrobil a prodal ...

Musk akorát umíž dobře a přesvědčivě žvanit ..... a manipuluje davy více, než svého času Steve .... asi je lidská povaha taková, že lidi potřebují nějakého "spasitele" - a jejim jedno, že jim lže do očí ....

+2/−17
27.9.2017 14:42

J84a17n 60M74a56t80o90u52š82e81k 1475320243459

Souhlas Dyson je borec...takové lidi obdivuju..

+4/0
27.9.2017 14:55

J17i37r97k86a 30M21a86s47a43ř91í37k 8673672349148

Pravda je to asi jen z poloviny. Nesouhlasim s tim, ze Tesla skonci. Ve chvili, kdy se obecne zlevni vyroba elektromobilu pro jejich masovou vyrobu, zlevni samozrejme i Tesla. Ta uz ale bude s technologii a zkusenostmi daleko pred zbytkem trhu asi stejne jako sveho času Subaru s pohonem 4x4, ktery diky jejich naskoku je jeden z nejlepsich do dnes. To ze ten naskok Musk draze zaplatil je vec jina a to se mu bude vracet jen hodne pomalu.

Co ovsem vidim jako daleho horsi riziko, ktere prijde s nastupem elektromobilu, tak je cena elektriny. Dnes je to relativne levny zdroj a v provozu se elektroauto vyplati, ale ve chvili, kdy zacnou prevladat elektrovozy, vyrazne vzroste poptavka po elektricke energii a zacne se brutalne zdrazovat. Coz se promitne do provozni ceny a ta bude stejne ne-li vyssi jako dnes u spalovacich motoru. Bohuzel, vzrostou tim provozni naklady domacnosti a to nekolikanasobne a to muze byt veliky problem. Asi stejne, jako kdyby se jezdilo na vodu.

+4/−1
27.9.2017 15:00

O72n97d98ř58e97j 73N50o48v53á20k 9337314959289

se svými zkušenostmi daleko před zbytkem světa?

takže jste taky podlehl manipulaci Tuska ... a zapomněl, že třebas Toyota vyrábi elektromobily už více než 20 let ......

Tesla jen těží z toho, že vyrábí "sportovní" auta ... z ničeho jiného ....

a mimochodem - výroba elektro-aut (alespoň všichni tvrdí) by měla být výrzaně levnější, než výroba aut se spalovacími motory ... už dnes by elektro-auta měla být levnější ... jistě, cenu výrzaně zvedají baterie .....

když už bych si něco takového kupoval, tak si koupím BMW i8 ... ale jistě, je to jen hybrid ...

+1/−4
27.9.2017 15:12

O15n86d18ř91e43j 11N88o22v45á26k 9927604479739

a myslím, že oním rozhodujícím faktorem je právě to autonomní řízení .... stejně jako se z ameriky do světa rozšířil tempomat, tak se bude rozšiřovat i autonomní řízení ... neb amíkům se nechce řídit ....přece jenom jezdí na "trochu" delší vzdálenosti.

0/−1
27.9.2017 15:17

M68i46c88h23a65l 47F20r83ý47d73a 1262709663872

Toyota nevyrobila jediný produkční elektromobil. Hybrid NENÍ elektromobil!!!

+5/0
27.9.2017 15:46

O53n76d96ř89e90j 28Č37a14p29k75a 6331331253594

Pokud dovedu postavit plug-in hybrid, dovedu postavit elektromobil (vlastně je složitější ten hybrid, kde mi přibývají další režimy provozu vedle jízdy jen na baterie). Ale kompletní elektrický pohon včetně nabíjení ze sítě tam mám tak jako tak.

0/−1
27.9.2017 17:38

V29í13t 69O28ž45a63n27a 1228898415324

Ne, je to úplně jiná kategorie. Celé auto se staví úplně jinak (pokud to má být opravdu elektromobil a ne elektro-zástavba do karoserie spalováku).

0/0
27.9.2017 21:02

O31n64d18ř78e44j 89Č17a47p54k86a 6341431203154

Co je tam za tak zásadní rozdíl (přesněji řečeno - jaký zásadní rozdíl vyžadující roky vývoje) ? Karosérie z hybridu není pro čistý elektromobil ideální, ale všechno ostatní (elektromotory, baterie, výkonovou elektroniku) musím vyvinout tak či tak.

Technicky vzato mají auto na vodíkové palivové články, takže s plně elektrickým pohonem. Nahradit to větší baterií už by nebyl vůbec žádný problém (pokud by v tom viděli ideální řešení).

0/0
28.9.2017 20:04

V65í84t 10O60ž88a24n90a 1928638625764

I facelift auta jim trvá roky a tady musí předělat celou konstrukci karoserie od samotného základu. Žádný "motorový" prostor, ale baterie v podlaze a motor s reduktorem, diferenciálem a inventorem u nápravy.

0/0
29.9.2017 8:26

R18a40d26e88k 18S29v33o34b57o10d83a 8359940370531

technická - Toyota nevyrábí 20 let elektromobily, ale hybridy. Poslední roky ještě plug-in-hybridy. Elektromobily zatím ne. Takže si s Teslou vůbec nekonkurují.

BMW i8 je taky jen plug-in-hybrid. Takže opět to není přímá konkurence Tesly

+4/0
27.9.2017 16:04

H91o30n23z42a 77T36a17r 3399972424212

Několik serii elektromobilů vyrobili

https://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_RAV4_EV

http://www.hybrid.cz/tagy/toyota-rav4-ev

0/0
29.9.2017 22:14

Z38d52e17n68ě37k 11M55o12r35á58v90e57k 5467668118183

Jasně kupte si i8, přijdete o dvě sedadla, zavazadlový prostor, autonomní řízení a zaplatíte přitom citelně více než za Tesla Model S.

+1/0
27.9.2017 17:01

J62a14k80u58b 15Š33a44f31a69n79d31a 7835497111101

Model S je sportovní auto? A model X také?

0/0
27.9.2017 18:15

H28o55n96z90a 79T27a87r 3729822794922

Je očividné, že o Tesla toho víte opravdu málo, protože už léta nevyrábějí jen elektromobily, proto se přejmenovali s Tesla motors na Tesla

1) Vyrabí energetická uložietě a solarní systémy

https://www.tesla.com/en_EU/energy

http://www.hybrid.cz/tagy/ukladani-energie

2) Staví celosvětovou sít nabijecích center kde na jedmom mistě bude v budoucnu i 40 rychlonabíjecíc stojanů.

K dnešnímu dni, je v provozu 6 550 rychlonabíjecích stojanů Supercharger

https://www.tesla.com/en_EU/supercharger?redirect=no

V porovnání ČEZ zprovoznil napříč ČR po několikaletém ůsilí

celkem 27 Rychlonabíjecích stojnů

http://www.elektromobilita.cz/cs/mapa-dobijecich-stanic.html

0/0
28.9.2017 2:42

V12í94t 11O72ž76a74n76a 1288538355264

V Ćíně teď staví 50 stojanů na jednom jediném místě (v obrovském obchoďáku, hotelu nebo co to vlastně je).

0/0
28.9.2017 9:00

Z82d16e15n17ě85k 98M57o79r71á61v34e57k 5717118488743

Neobával bych se problémů s dostatkem elektrické energie, Česko vyváží tolik energie, že by to téměř pokrylo komplet náhradu osobních vozidel elektromobily a výrobní kapacity jsou schopny dodat ještě více. Už dnes se dodavatelé energií předhánějí, abyste k ním přešel, takže tady problém není.

Problém ale bude, až s poklesem prodejů fosilních paliv bude v rozpočtu chybět příjem ze spotřební daně (která není malá), takže pak bude logické vyšší zdanění elektřiny, což ale nelze oddělit od spotřeby domácnosti.

+2/0
27.9.2017 16:53

O30d90s74t41r97a78n21ě30n49ý 30U95ž12i55v16a31t57e74l

Uživatel požádal o vymazání
+1/−3
27.9.2017 17:54

Z11d72e89n85ě72k 40M87o24r13á18v40e77k 5467388708373

Většina elektromobilů se dá nabíjet z obyčejné 220V zásuvky nebo z třífázové. Zásuvka nepozná, co jste tam strčil. Spíš bych tipoval progresivní sazby podle odběru.

+2/0
27.9.2017 18:01

O98d56s37t77r92a28n14ě93n83ý 66U65ž12i54v33a64t40e75l

Uživatel požádal o vymazání
0/−2
27.9.2017 18:05

Z82d70e38n58ě88k 57M59o86r26á93v70e80k 5527138908353

Jo, reagoval jsem dřív, než jsem dočetl do konce. Takže - z důvodů. které jste sám uvedl - to nebude fungovat a tak se vaše "krabičkové" řešení neuplatní.

Takže znovu - spíš tipuju nějaké progresivní sazby podle odběru.

0/0
27.9.2017 18:10

O74d55s58t93r79a81n81ě67n95ý 11U15ž74i84v69a78t52e98l

Uživatel požádal o vymazání
0/0
27.9.2017 18:35

Z11d63e67n41ě78k 19M98o76r89á75v34e43k 5227408638733

Nezapomeňte, že elektromobily se nevyrábí v ČR a jen pro ČR. Takže ten způsob zdanění bude muset být provozuschopný na výrobcích neupravených pro český trh. Takže ty krabičky, které pořád vnucujete, nevidím reálně. Nemyslím si, že ten systém progresivních sazeb bude jednoduchý, ale vidím ho reálněji. Pro majitele kotlů můžou být sazby jiné.

0/0
27.9.2017 18:48

O75d79s76t15r45a95n11ě87n69ý 61U87ž51i83v12a56t25e27l

Uživatel požádal o vymazání
0/0
27.9.2017 18:55

Z81d51e49n33ě93k 95M45o59r26á88v15e57k 5347828708503

Kotel s elektromobilem, nevidím problém, vyšší sazba bude až po zvýšené spotřebě.

Krabičky - vidím problém - snadný podvod. I GPS můžete klamným signálem ovlivnit.

0/−1
27.9.2017 19:02

O10d18s88t11r46a63n14ě61n78ý 70U26ž31i56v92a87t28e18l

Uživatel požádal o vymazání
0/0
27.9.2017 19:23

Z25d40e87n24ě50k 81M82o41r55á28v16e94k 5397458778263

Stejně jako vy dokážete vymýšlet důvody jak to nejde. Já aspoň přemýšlím konstruktivně.

Ano, stejně to my nerozhodnem. R^

0/0
27.9.2017 19:28

V10í82t 92O66ž23a80n27a 1468868535324

To spíš Vy vymýšlíte nesmysly na problémy, které neexistují.

0/0
27.9.2017 21:04

V78í24t 13O33ž11a85n48a 1198528815364

Kecy v kleci.

0/−1
27.9.2017 21:03
Foto

J59i35ř16í 69D89v44o97ř66á48k 5355479140558

Přijedu do garáže, zvednu jedno hnané kolo, připojím elektromotor a dobím.

0/0
1.10.2017 7:56







Najdete na iDNES.cz