Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i neprávem vězněný Hans Ledwinka. Populární jméno Tatraplan vymyslel nestor československého průmyslového designu František Kardaus.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J56i94ř48í 22K85o86c23u93r50e47k 6605894425148

Lepší zítřky se budují následovně:

a) Zlikvidujeme každého, kdo něco umí.

b) Na jeho místo dosadíme politicky spolehlivého soudruha.

c) Zlikvidujeme každého, kdo by jeho pozici mohl ohrozit

d) Doháníme ...

+6/0
20.10.2017 15:30

J16i53ř67í 85E28r49b95e10n 1523794546237

To platí pořád.

LIAZ byl od roku 1990 likvidován podobným způsobem - znalé lidi vyhodili z pozic jen proto, že měli rudou knížku, a na jejich místo se vedrali nadšení budovatelé kapitalismu, kteří během tří let dokázali odradit 80 % zákazníků, zavřít dva závody a zlikvidovat výrobu nových vysokovýkonných motorů.

+2/−5
20.10.2017 15:36

S36e77i50d64l 61P52e68t88r 1241221465864

Ale pane kolego, trochu soudnosti ...

LIAZ i např. Avia byly zcela technologicky zastaralé fabriky s produkty, které se daly dodávat (nikoli prodávat) pouze a s bídou do RVHP a do pár zemí, které za ně nikdy však neplatily (Kuba, Libye, Alžír, Vietnam apod..)

Nebo snad víte o nějakém významnějším zákazníkovi z "normálního světa" kdo by ty šunty tehdy kupoval ? 8-o

A stejně jako v přírodě: nemocné musí umřít aby na jeho humusu mohlo možná něco jiného vyrůst.

Což se zadařilo měrou vrchovatou. Jen to někteří notoričtí škarohlídi a negativisti prostě nechtějí vidět ..:-)

+6/−1
21.10.2017 0:16

H45o31n47z63a 69D89v66o34ř98á21k 1484615323155

Pan Überlacker měl na starosti povrchovou úpravu vozů?;-)

+1/0
20.10.2017 10:44

J16i20ř44í 60K94o95c42u41r72e85k 6265984815988

Nikoliv, zastřešení garáže.

0/0
20.10.2017 15:31
Foto

J47i73ř25í 90L41i31b98e82r 6278580450822

Je hrozná ostuda, co českého umu dokázali komunisti "pohřbít". Zaplaťpánbu, že už tohle skončilo, a pevně věřím, že už znova nenastane.

+3/0
19.10.2017 21:28

P88a86v87e37l 66J12e12ř38á46b61e78k 7781612514907

Nebojte - nějaká diktatura přijde.

Bude to dáno ubývající nerostným bohatství a někdo se prosadí, kdo bude říkat, co kdo může a nemůže.

0/0
19.10.2017 23:15

R13o89m73a76n 53S90t83o35n61e46k 1339693909831

malý detail naše ekonomika ani zdaleka nestojí na nerostným bohatství

+1/0
21.10.2017 5:04

J17i37ř26í 11E58r23b53e53n 1843584586967

No, tak aerodynamické Tatry 77, 87 a 97 stavěli Rakušan Ledwinka a Němec Übelacker v době, kdy závody Tatra patřily Němcovi Ringhofferovi ;-)

+4/0
20.10.2017 7:08

M79a69r10t21i45n 22N78e78b17e78s37k83ý 7676380977132

Hláška té doby:

"Uč se, vole, budeš pánem, budeš jezdit Tatraplánem"

0/0
19.10.2017 14:56

P62e74t30r 77K41o47r61e54c50k62y 2593917773591

Tatra byl krásný ale nesplněný sen, nádhernej vůzR^

+6/0
19.10.2017 13:10

V45o88k28o93u92n 13V65l60a34d86i57m21i14r 8982578889278

Jeste bych dodal, ze Hadimrska nebyla Tatra 57 ale Tatra 12.

0/−1
19.10.2017 12:32

R89a83d54e49k 32F83o38l28p47r32e48c65h94t

Hadimrška byla vždy a pouze, prakticky od svého počátku, Tatra 57 (a modernizace 57a a 57b). Ostatně, když se pojem "hadimrška" dostal díky filmu do povědomí lidí, výroba T 12 už měla před sebou pouhé dva roky.

+8/0
19.10.2017 13:18

J58a29n 86B39a29r91t94u49š44k14a 7986961241943

Řekl bych že to byl u nás nejhezčí vůz po válce

+1/−1
19.10.2017 11:07

D90a83d35a56k 55P92e73t42r 7111930144948

Hned po Felicii v červené barvě.

0/0
19.10.2017 12:12

J65i44ř64í 74E65r43b22e67n 1913974916277

Z fotek tak soudit můžete, naživo ten tatraplan už nic moc extra není - oproti T87 malý, oproti T97 nabubřelý. Prosklená macatá T603-3 z roku 1969 se mi líbí daleko víc. Ale budiž, to už je věcí vkusu každého soudruha :-)

+1/0
19.10.2017 14:53

R68a37d95i31m 49P48o50l50á35š68e43k 9376633959909

Čestné občanství města Kopřivnice pro konstruktéra Hanse Ledwinku

Přispějte svým hlasem

https://www.petice24.com/estne_obanstvi_msta_kopivnice_pro_konstruktera_hanse_ledwinku

+9/0
19.10.2017 9:16

J20o12s84e85f 84V45a25l95a 9380153783393

obavam se, ze by pan Ledwinka ani obcanstvi nechtel-po tom, co mu komuniste udelali. Jemu, ktery dlouho hrde odmital jit do souteze Hitlerovi postavit Volkswagen. Teprve Ledwinkuv spolupracovnik Porsche se praci pro Hitlera udelal slavnym. A Ledwinku Cesi zavreli do kriminalu

+10/0
19.10.2017 10:36

R43a63d12i36m 98P84o43l38á85š64e76k 9216603549629

To nikdo neví a nikdo na zemi to už 50 let nezjistí.

Ale na druhé straně co by taky měla kopřivnická Tatrovka a její vedení od komunistů čekat, když to byla formálně nepřátelská německá fabrika. Hitler právě kvůli Tatrovce protáhl Sudety o 5 - 10 kilometrů dál na jih, aby právě Kopřivnici s Tatrovkou zabral už Mnichovem v září 1938. Nebýt Tatrovky, tak by Kopřivnice zůstala česká a hranice Sudet by byla někde v Příboře, protože první německé osídlení byla příborská čtvrť Prchalov. Nebo by hranice Sudet byly někde na jižním okraji Mošnova, protože Mošnov byla tehdy první kompletně německá vesnice (aspoň co jsem slyšel) na sever od Kopřivnice. Mošnov a na západ potom Sedlnice.

Faktem je, že je oslavovaný třeba Šustala jakožto zakladatel kopřivnické kočárkárny, ale nebýt Ledwinky, tak by Kopřivnice byla kdovídke. Třeba by to dnes byla vesnice něco pod tisícovkou obyvatel, kde by se vzpomínalo, jak se tam kolem první světové války vyráběly vagóny a jak to potom v konkurenci se Studenkou skončilo. A město s mnoha tisíci obyvateli by třeba byla blízká Lubina, respektive její část Drhnolec, protože před 100 - 120 lety byla v Drnholci taky dost velká fabrika, a to na výrobu nábytku.

+2/0
19.10.2017 14:27

M54a40r74t31i47n 12N46e30b57e88s23k15ý 7426330217102

Tatra byla pro komunisty nepřátelská fabrika, ale její výrobek ,vyvinutý a vyráběný v době Protektorátu, Tatra 111 se jim ohromně hodila k budování a vývozu a v SSSR měla dokonce pomník.

+1/0
19.10.2017 15:11

H91o44n68z21a 17T71a66r 3179372774612

Díky výrobě kočaru vznikla automobilka

Nahradili koně spalovacím motorem a ono to fungovalo .

Kopřivnická Vagonka vyráběla také velmi technicky zajímavé stroje

http://www.speaker.cz/localbahn/view.php?cisloclanku=2006071401

https://cs.wikipedia.org/wiki/Motorov%C3%BD_v%C5%AFz_M_120.4

0/0
20.10.2017 0:36
Foto

M61i33r46o18s74l33a89v 62S51t97e40i57n91e40r 4260812770196

Kam dali u toho kombíka- sanitky ten motor?

0/−3
19.10.2017 8:49

P71e37t95r 62U52t75ě28k26a84l 9510468688

Pod podlahu. Je to 4 válec boxer.

+5/0
19.10.2017 9:01

R18a24d19e33k 83F67o34l52p14r39e18c42h58t

Tatra 201 měla motor vpředu, je to v článku uvedeno.

+3/0
19.10.2017 9:05

V57á92c13l21a28v 75M54a84l38ý 3274168344659

Zajímavé, že si někdo jenom prohlédne obrázky a článek nečte, dělá chybu, protože je i článek zajímavý a potom se nesmyslně ptá. :-)

+6/0
19.10.2017 9:34

J70o92s41e55f 16V15a20l14a 9380323433813

spis by mne zajimalo, jak "jednoduche" bylo "dat motor dopredu". V dnesni dobe plne modularnich platform si nevzpominam na jedine auto, kde by bylo mozne v jedne typove rade mit motor vpredu nebo vzadu. Ono uz je dneska podstatne, zda je motor ulozeny napric nebo podel a myslim, ze neni ani automobilka, ktera by u jednoho modelu nabizela varianty s podelne a pricne ulozenym motorem. Ze se tenkrat vubec vyplatilo pro par kusu aut postavit uplne opacnou koncepci podobnou jako u nakladniho auta. Ale vzduchem chlazeny boxer pod podlahou lozne plochy mel prece legendarni VW Bully

0/0
19.10.2017 10:31

V17á41c23l53a66v 66M96a87l29ý 3934288344239

U Tatry to vcelku jednoduché bylo, použili řešení T 57. Motor vpředu, pohon zadních kol. Donedávna byl tento princip běžný.

+1/0
19.10.2017 11:03

J73o32s70e23f 32V84a90l27a 9590123623583

nechapu.... T600 ma samonosnou karoserii, zatimco T57 ma konstrukci s centralni rourou a kyvnymi poloosami. Cili pokud by byl prototyp s motorem vpredu postaven na zaklade T 57 tak se nejednalo o "premisteni motoru v T 600", ale o vyuziti stavajici platformy T 57 (bylo by to i logicke, protoze pro samonosnou karoserii neni Pick-up moc vhodny.) Zrejme jde o autoru basnickou licenci - ale proto predpokladam ze PREMISTENI je technicky temer nemozne, zatimco pouziti jine podvozkove platformy jednoduche jako facka

0/0
19.10.2017 11:58

J71i83ř11í 37E47r53b64e80n 1773464686237

Mám dojem, že ta polosamonosná karosérie T201 sedí o trochu výš než T600 - asi právě proto, aby se mohly použít osvědčené podvozkové díly z modelů s klasickou koncepcí

0/0
19.10.2017 14:56

M70a84r60t48i36n 76N51e98b23e30s92k40ý 7876420257982

Tam, kam ho dali u prototypu sanitní Tatry 603 i v několika kusech i vyrobené T613.

Stejně tak ho tam měl i prototyp embéčka kombi, stejně tak ho tam měl kultovní mikrobus Volkswagen , oblíbený hipíky.

0/0
19.10.2017 15:14

R57a90d89e80k 21F89o18l94p23r85e91c55h74t

Ale tam ho právě Tatra 201 neměla, ta měla skutečně motor vpředu. Otázka je, jak přesně vypadal podvozek, některá literatura uvádí s centrální rourou. Kdysi jsem viděl fotografii podvozku, u které byl popisek Tatra 201, ale teď ji nemohu nikde nalézt. Podvozek na té fotce měl sice jakýsi páteřový nosník, ale vůbec to nevypadalo jako klasická tatrovácká tenkostěnná roura o velkém průměru, jaký ostatně měla i v tomto vlákně zmiňovaná Tatra 57. Abych se nepouštěl na tenký led, tak jsem pro jistotu v článku centrální rouru nezmiňoval.

0/0
19.10.2017 18:12

P69e41t95r 85U12t10ě61k10a40l 9770338348

Tak - když už o tom chcete psát, měli byste si ověřit fakta. Na té fotce u Carltonu nestojí Tatraplan, nýbrž Tatra osmička, neboli Tatra 87.

Každý to vidí.

+3/0
19.10.2017 8:19

J21i58ř57í 62E18r95b59e20n 1483804296547

Přesně tak, taky mě to praštilo do očí.

+1/0
19.10.2017 8:36

R77a41d59e93k 51F53o22l90p59r52e48c60h60t

Jasně, to je moje fiasko, blbě vidím, opravuji. Díky za upozornění.

+6/0
19.10.2017 8:44

P44e11t40r 25T47á56b59o21r56s85k78ý 6580466601777

Když si vezmete, jaký byli ti kapitalisti borci. Postavili a provozovali továrny, které jim komunisti sebrali. A byly to tak dobrý fabriky a stroje, že některý beze změny byly privatizovány. Samozřejmě se najde pár výjimek, jako když komunistický národní správce nechal Krásné Lípě vytrhat a odvézt do šrotu nové anglické tkalcovské stavy - jako imperialistický přežitek. Přátelé, buďte rádi za 89. rok. Alespoň mají pamětníci možnost cítit křivdu. Kdyby totiž nepřišel listopad, tak se ten systém zhroutí sám. Vnitřní zadluženost byla vysoký, produktivita nízká. Zahraniční dluh byl relativně vyrovnaný, ale bohužel aktiva byla kryta pohledávkami za zeměmi, které by nebyly nikdy schopny své dluhy platit... Myslíte si, že by třeba škodovka vyráběla to co dnes? Dneska by byl pořadník na felicii.

+32/0
19.10.2017 7:56

D94a95v63i30d 59V75i40k33t67o11r16a 9874344215427

Tak tyhle excesy byly tam, kde se na místo s právem řízení podniku dostal namísto odborníka kovaný kádr z dělnických řad, který měl sice bezvadnou stranickou kariéru, ale jinak to byl primitiv, který uměl sotva číst a psát. A takových bylo v padesátých letech hodně a bylo nabíledni, jaká pak byla kvalita a následky jejich "šéfování". V dalších letech tahle praxe sice už postupně ustupovala, ale pořád měla stranická příslušnost větší váhu při rozhodování mezi odbornostmi, což bylo často na škodu. Proto to taky soudruzi takhle dobudovali.

+5/0
19.10.2017 11:09

P61e15t19r 12P56r61u57s 7787335439712

Je to tak. Kdyz se podivate na Televizni noviny z roku 88, 89, tak rada tech podniku co po roce 89 krachla uz tehdy byla tak na dne, ze se o tom mluvilo dokonce v televizi.

+5/0
19.10.2017 11:26

J94i65ř84í 72K24o92c16u61r23e63k 6565834395118

Stabilní motory se v ČR vyráběr nebudou, JAR ostrouhá, řekli si soudruzi a firmu Ignác Lorenz rozprášili.

Když pak potřebovali dolary a marky, tak neměli kde brát. Ale rozprášit firmu vyrábějící na export, to byli hauři!

+1/0
20.10.2017 15:36

M67i70c16h56a45l 50N71a86j45m52a26n 7539373586310

Pamatuji si, jak v roce 2000 při zasedání MMF v Praze organizátoři radši české taxikáře zcela vyšachovali z přepravy účastníků - už tenkrát měli strach, aby české republice taxikáři neudělali mezinárodní ostudu.

0/0
19.10.2017 7:48

M42i47c83h95a25l 14N45a66j82m37a91n 7949273586290

Patří do jiné diskuze- pardon.

+3/0
19.10.2017 7:49

K96a58r34e71l 54V92o86p72a75t 7971314326786

Ta Tatra 602 Tatraplan Sport já nádherná! V

+1/0
19.10.2017 7:18

P48e30t96r 48N78ě12m91e30č18e10k 1422844622343

U hotelu Carlton stojí Tatra 87 

+3/0
19.10.2017 7:11

L48i73b17o58r 76M69a85c32h29a93l12e85k 1754495605218

Taky se mi ty blatniky nezdaji.

+1/0
19.10.2017 8:11

V29á27c82l22a87v 43N17o93v55o47t56n37ý 2764498343

Na patnáctém snímku v galerii není Tatraplan, ale Tatra 87.

+2/0
19.10.2017 6:22

M38i69c40h61a34l 12N90a71j55m18a61n 7969773546760

Tak při úrovni psaní redaktorů iDnes můžeme být rádi, že na obrázku je alespoň Tatra (a je jedno jestli osobní nebo nákladní).....

+4/−1
19.10.2017 6:37

R25a25d80e56k 87F22o66l79p21r59e40c98h63t

Díky, viz odpověď výše, moje chyba. Dal jsem si v maďarské databázi obrázků vyhledat Tatraplan, auta na fotce byla relativně titěrná a bez bližšího ohledání jsem fotku zbrkle zařadil do článku.

+4/0
19.10.2017 9:16
Foto

V30l32a39d94a 52V54a77n57e15k 9183976854278

Neexistuje značka,kterou by komunisti nezničili...! Kdysi světově proslulé výrobky,byly po 40 leté komunistické devastaci už jenom k smíchu,a ve vyspělých zemích neprodejné....

+16/0
19.10.2017 6:13

M36i20r66e79k 81G20a26j11e70r 5401216949920

Kdyz si uvedomime, jak hodne se zmenila karoserie auta od roku 1900 do roku 1945, tak je neuveritelne, jak malo se zmenila of modelu tohoto Tatraplanu z roku 1947 do soucasnosti v roce 2017, tj. za 70 let! Tomu rikam nadcasovy design, a ne koupelnam, jak architektky casto tvrdi v rubrice Bydleni.

+14/0
19.10.2017 1:38

P45a25v12e59l 49J73e70ř90á18b34e85k 7311112354987

Ne nadčasovost, ale logika konstruktéra, který si uvědomil vliv odporu vzduchu a podle toho upravil karosérii.

ostatní postupně začali jen kopírovat, protože přiznali, že je to jedna z cest k ekonomickému provozu auta .

+5/0
19.10.2017 10:30

M98a67r20t71i57n 12K94y40p68r 2542795574884

Přesně tak - vše rozhodla aerodynamika. Zhruba do konce dvacátých let stavěli konstruktéři auta aerodynamice navzdory. Pak začali zakulacovat až došli k zaoblené pontonové samonosné karosérii, která je z konstrukčního, hmotnostního i aerodynamického hlediska optimální a jediné co se na ní dá upravovat jsou jen drobné modifikace tvaru. Něco zcela jiného co by bylo lepší se nejspíš vymyslet nedá.

+4/0
19.10.2017 10:50







Najdete na iDNES.cz