Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie bude se sháněním kobaltu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J19o68s25e53f 26M68i82š14k87o54v34s21k35ý 9738531681718

Kdyby jen kobalt. Celá "megalomanská hysterie" kolem elektromobilů je nereálná. Elektromobil si své místo najde, ale jen jako výrazně menšinový dopravní prostředek. Něco jiného ale může být elektromobil poháněný palivovými články s vodíkem. To je reálnější představa.

+2/0
30.10.2017 16:58

J89a23k88u51b 13P45r66o11k21e68š 6413568922323

A v čem přesně? Jediná výhoda je, že vodík se o něco lépe tankuje, ale jinak má všechny problémy které má i klasický elektromobil + nevýhody spojené se samotným vodíkem, tedy že je příliš malý a prochází všemi známými materiály. Nebo, že se vzduchem tvoří třaskavou směs.

0/0
30.10.2017 23:35

J51a94n 23K53r74á60l 6575595826882

Vodík nepotřebuje žádné baterie, tenhle zásadní rozdíl nevidíte? Skladuje se v tlakové lahvi. Není tak potřeba pro každé auto vyrábět a potom vozit stovky kg baterií

0/0
13.11.2017 21:11

J96i96ř40í 24S29c94h60w98a64c12h 8268904588476

tak třeba vodíková Toyota Mirai je těžší než Superb jen o nějakých 300 kg a baterie má samozřejmě taky ;-)

0/0
13.11.2017 23:31

J15a33k57u51b 15P10r51o57k94e32š 6813258222293

Pak ale ztratíte ty zásadní výhody elektromobilů, jako je rekuperace, u elektromobilu když brzdíte vracíte energii do baterií u spalovacího motoru plýtváte a ohříváte vzduch. Tak se účinnosti elektromobilu s vodíkem ani nepřiblížíte.

0/0
14.11.2017 8:48

J77o18s24e39f 40M98i54š16k14o52v81s25k17ý 9418911891168

Kdyby jen kobalt. Celá megalomanská hysterie kolem elektromobilů je dost na vodě. Elektromobily najdou své místo, ale menšinové.

0/0
30.10.2017 16:50

V60l46a74d48i51m12í15r 53B82u46l48k12a 4178410136824

Kobaltu jsou obrovské zásoby v manganových konkrecích na dně oceánů. Jen je technický problém jak je tahat z 3-4 km hloubky. I ČSSR měla kdesi v moři claim nějakých 50 000 km2 či kolik, možná to máme dodnes, dno se tenkrát rozparcelovalo pro jednotlivé státy.

+2/0
28.10.2017 13:31

D41u31š56a86n 85R60a58j92n97i28n15e69c 4884912193651

Áno stále máte , tak ako vy , má aj SR ! Aspoň niečo zanecháme pre vnukov ...keď sme to nevedeli vykopať a predať , čo už narobíš ....

0/0
30.10.2017 9:26

I14v26a31n 78M46a79r36e16k 6194858562

Spekulují jak hodinářští učni . . . nakonec se rádi vrátí k olověným akumulátorům 8-o

0/−1
26.10.2017 19:04

K62a15r14e96l 21N78o42v75á20k 8459131303988

Lithium je také užitečné do termojaderných pum a množivých reaktorů.

0/0
26.10.2017 8:05

J87a81n 49Z33e95m45a63n 6896377821971

No zvlášť pro jaderné technologie s tekutým palivem zejm. LFTR, které se podotýkám také u nás vyvíjí - a tento výzkum v Řeži je v celkem pokročilém stádiu - si myslím jde o zásadní využití, zvláště uvážíme-li, že do baterek se spíše hodí izotop Lithia 6, zatímco do LFTR Lithium 7 - a počítám, že produkce, izotopová separace a takovéto využití Lithia 7 by byl ještě podstatně větší kšeft než baterky do elektromobilů - ono ostatně nejdřív je třeba tu elektřinu nějak vyrobit a bez ní jsou ty baterky tak nějak na kočku... :-P

+2/0
26.10.2017 12:24

P90e19t34r 46H60a94r49i77p10r13a95s86a93d 31H92a90j56i26č 5971306113950

To zase někdo straší malé děti? Kobalt je v mendělejově tabulce hned vedle železa. Je zastoupený v zemské kůře asi tak stejně, jako hořčík. Je ho dost, jenom se těží tam, kde je dostupný a protože ho není moc potřeba, tak se jinde netěží. ;-(

0/0
25.10.2017 21:14

P32e90t63r 40H12a19r72i31p66r35a32s16a15d 12H53a94j24i25č 5941346303940

Aha, tak jsem se na to ještě díval. 29 ppm není mnoho. Mnou uváděný hořčík má výskyt někde mezi 19-25 0000ppm. :-)

+4/0
25.10.2017 23:56

J90a94n 55V12á13c54l17a72v38í62k 3952946861439

Líbí se mi, že jste si dal tu práci a když jste zjistil chybu, tak jste se po několika hodinách vrátil do diskuse a opravil jí.

+5/0
26.10.2017 12:05

J81a30n 91V40e14s77e46l70ý 5634873252901

Pořád je zastoupen zhruba stejně jako cín a zinek a výrazně více než olovo.

0/0
26.10.2017 12:52

T46a60d11e82a34s 75P74i36s98t67a 6849102151287

No jo. Jenže ono nejde o strašení. Kobaltu je sice všade habaděj, jak píšete, jenže jeho získávání je hotový ekologický horror. Náklady na revitalizaci a ekologický provoz jsou natolik šílené a vlastně skoro nemožné....že se kobalt vlastně vyplatí získávat jen tam, kde žádné ekolimity nejsou a kde rozsáhlá devastace krajiny nevadí. Tedy čína/rusko/afrika.;-(

Na jedné straně elektromobily ušetří životní prostředí a na druhé ho zničí. Nic není jednobarevné, ani elektro mobilita.

+3/0
27.10.2017 13:01

R24u92d95o68l19f 20L24u20k23e93š 6333639295

Mimo předchozí nevýhody, by masové rozšíření elektromobilů de facto zrušilo trh s ojetinami.Baterie z havarovaných vozů pod cenou budou nepoužitelné i po poměrně malé kolizi.Nové baterie budou neustále velmi drahé.Takže luxusní velmi drahý vůz se vyplatí výměna baterie, u střední třídy i pokud bude auto jinak jako nové, je to šrot.Spousta lidí, kteří dnes jezdí v autech cca 40 000,- bude bez auta.To povede ke snížení mobility pracovní síly a zvýšenému tlaku na hromadnou dopravu.(tam už jsme jednou byli ):-(

+5/−2
25.10.2017 18:06

D51u58š30a41n 67R85a21j18n55i71n54e37c 4304292603431

Neverím ! Ľudia sú tak vynaliezavý , že určite niečo nájdu. Určite sa nájde nový Cimrman ...

0/0
30.10.2017 9:28

Z24d45e90n34ě85k 63M52o73r93á77v15e75k 5357478168583

Vidíte to moc černě. Bateriové bloky v Tesle jsou tvořeny trochu většími tužkovkami v tisícovývh počtech. Pokud bude baterie při havárii poškozená, dá se rozebrat a využít nepoškozená část. Každý článek se dá diagnostikovat jaké parametry si zachoval a poté poskládat nový blok. I na dnešní tužkovky se dá aplikovat určitá regenerace a prodloužit jejich životnost nehledě na to, že baterie v autě jsou elektronikou hlídané výrazně lépe než ve spotřebních zařízeních.

Dnešní auta za pár tisíc potřebují k udržení provozuschopnosti dost velké náklady (proto jsou tak levná). U elektromobilu není složitý spalovací motor, který po stovkách tisíc km hrozí generální opravou nebo konečným odstavením nepojízdného auta.

0/0
30.10.2017 14:01

Z70d56e33n76ě77k 36W26e24r93n20h68a31r51t 6417875892638

Na to, aby benzínové auto ujelo tisíc kilometrů, musí být u "zdroje energie" asi tak deset minut. Aby elektromobil ujel tisíc kilometrů, musí být připojen k nabíječce mnoho hodin. To by znamenalo, že by bylo potřeba tisíce a tisíce nabíječek a k nim přivedeny "tlusté kabely", aby se elektromobily mohly jen přiblížit k celkovému množství kilometrů ujetých klasickými vozy. To není moc reálné....

+2/−5
25.10.2017 14:07

J75a98n 58V42á39c42l86a16v56í46k 3882806451819

Kolik běžné auto ujede za den? 50km? 100km? přes noc se pomalu nabije a nemusíte řešit žádnou pumpu ani tlusté kabely...

+5/−2
25.10.2017 20:29

J17o64s95e66f 73M94i82š65k86o28v76s40k75ý 9948311321628

Pro použití s dojezdem 100 km denně a bez nároku na komfort typu topení je elektromobil použitelný dobře. Nabíjení např. v sídlištích ale bude velký oříšek. Podobně je výše zmiňován problém stavu baterie po menší kolizi, to se zatím moc neřešilo. Občasné delší trasy (dovolená, návštěva apod.) jsou s elektromobilem nereálné.

+4/−2
26.10.2017 12:08

J88a24r21m58i48l57a 26P41í23c45h70o30v89á 5372427584383

"Komfort typu topení" bude docela důležitý v zemi, kde se 6-7 měsíců v zimě topí. Vy byste chtěl jezdit v zimě autem, které netopí?

Zato v zemích, kde se topit nemusí (Afrika) a kde slunce svítí po celý rok, se elektromobil klidně nabije i solární energií.

0/0
27.10.2017 12:27

J60a65n 54V73á24c93l79a20v21í40k 3642976661919

Ono ani některé diesely se na krátké vzdálenosti pořádně neroztopí.

V Africe zase budete chtít klimatizaci...

0/0
30.10.2017 11:24

Z83d34e83n98ě65k 33M32o67r16á78v35e60k 5597228448963

Existují i řešení střešních solárních panelů, které udrží klimatizaci v chodu i bez odběru z baterie.

0/0
30.10.2017 14:07

L90u43b81o47š 43D64o76l87e74ž29e41l 1477379274606

Dnes už to opravdu není mnoho hodin, dnes se nabije za půl hodiny a následně ujede až 500km (ale při velmi šetrné jízdě i víc).

To může znít neprakticky, ale když jedete na dlouhé trasy, tak je po 500km stejně nejvyšší čas udělat si pořádnou pauzu.

+1/0
28.10.2017 17:13

M42a55r53t85i95n 15K37o75c34i15á92n 9591746481637

púl hodiny na nabíjčce, dojezd 500km, to je budoucnoct. a životnost této baterie bude tak 2 roky? Už po roce bych to jen tak z boku tipnul na 350km

0/0
29.10.2017 9:18

Z66d75e24n48ě31k 26M29o57r29á57v94e34k 5467918838403

Ty dva roky životnosti, to jste si vycucal odkud?

+1/0
30.10.2017 14:05

J88i28ř91í 14S15v36i47t90á62k 6676563417507

Četli tento článek naši horliví a velmi vzdělaní poslanci když ČSSD podepsala memorandum o těžbě ?

0/−2
25.10.2017 10:46

M15o11j48m20í84r 73M71o23t77y39č26k36a 3942655474200

Co s tím má společného těžba lithia? To si fakt myslíte že je potřeba jen do baterií??

+3/0
25.10.2017 12:03

J12a39n 42V30á61c69l56a55v58í38k 3402376321859

Ten růst spotřeby (a cen) lithia v posledních letech je asi skutečně poháněn poptávkou po bateriích. Na druhou stranu mi to přijde jako dost náhodný výkřik.

0/0
25.10.2017 13:33

P62e68t86r 17V23o55s56t24r60ý 3278220273206

Memorandum je kupodivu pro ČR výhodné....

+1/0
26.10.2017 14:36

D88u75š77a20n 69R98a80j59n37i23n21e87c 4444542913601

Čo je na banskej ťažbe líthia vyhodné ? Najdrahší spôsob ťažby .

O výhodnosti sa informujte v baniach OKD !

0/0
30.10.2017 9:37

M55i43l43a89n 91C75h56a48l87u52p91a 7634876777243

Kolik zla ještě musí být napácháno ve jménu shora diktovaných světlých zítřků? Hlavně musíme všichni věřit, že je elektromobil ekologický a pro společnost prospěšný.

+11/0
25.10.2017 8:24

J18a44n 59V67á79c80l28a69v38í51k 3352356541759

Tak u potřeby odsířených elektráren a zákazu PCB jste jim to také uvěřili...

+1/−2
25.10.2017 13:35

Z28d77e11n63ě62k 15M83o78r36á28v22e28k 5387318278173

Takže je lepší dál těžit a zpracovávat ropu a pak ji následně spalovat v autech, abychom měli co dýchat?

+3/−3
25.10.2017 16:31

M27a70r59t98i12n 53K84o86c22i79á36n 9721146481657

Tusim ze tady na Technetu si dali tu praci a byl clanek ohledne uhlikove stopy soucasnych e-aut. Pri stavu CR navratnost byla as i10 let? Uz si to nepamatuju. Zivotnost Li-Ion baterie v aute je asi tak 5 let? A to pri setrnem nabijeni.

Ale jinak e-auta budoucnost maji, jen to Lithiumm je jen takovy prechdny bod. Napriklad v Japonsku domacnosti uz delsi dobu zkouseji palivove clanky,

0/0
29.10.2017 9:36

Z50d12e72n68ě73k 89M98o35r71á40v38e17k 5407548608523

Myslím si, že výroba elektromotoru a baterie nemůže trhnout uhlíkovou stopu výroby spalovacího motoru, spojky a převodovky. Nemluvě o pravidelných výměnách oleje.

Životnost baterií se zatím spíš odhaduje, ty co se používají v hybridech vydržely hodně dlouho. Nelze to srovnávat s bateriemi v mobilech a podobných menších zařízeních, které mají mnohem jednodušší řízení a diagnostiku.

0/0
30.10.2017 10:57

Z96d51e30n34ě64k 74M55o72r74á92v24e50k 5827788218733

Palivové články taky žádná hitparáda - vzácné kovy, omezená životnost.

0/0
30.10.2017 11:14

P87e62t71r 26M65i61c53h27a27l 2450864671732

Takže to vypadá, že bublina asi brzo splaskne.

+5/0
24.10.2017 22:23

V45l53a42d60i37m38í31r 83Š24k11o74l55n98í93k 8795750588

chci se zeptat, kolik vydrží současné baterie v elektroautech a po jaké době se musí měnit?

0/0
24.10.2017 22:04

L52u92d29ě63k 29N77o81v44ý 2851449963131

Bude to velmi podobné těm v mobilech.. :-)

0/0
25.10.2017 16:27

J16a28k86u86b 98P38r48o81k88e55š 6493888892733

To asi ne, mobil nabíjíte každý den, někdy několikrát denně. Průměrný roční nájezd v ČR je někde okolo 5000 km. To je v podstatě 10x do roka. Větší problém bude udržet takovou baterii v provozních podmínkách, než opotřebení.

0/0
29.10.2017 17:41

Z61d95e69n65ě67k 72M51o68r91á93v48e19k 5267758598263

Baterie v mobilech mají výrazně jednodušší řízení a diagnostiku, navíc často snášejí mnohem horší zacházení.

0/0
30.10.2017 14:11

P50e93t33r 80H17a81r86i68p10r64a41s92a68d 96H52a39j73i55č 5261846733300

Výrobci běžně garantují, že po dobu 8 let nebo 160-180 000 km neplesne kapacita pod 70%. To ale garance. Normálně už někteří například s Teslou stihli ujet už 250 000 km a kapacita klesla asi o 7%.

+3/0
25.10.2017 21:48

M76i33r61o47s35l92a47v 88T22ů71m31a 9729148559659

Je to opravdu pokrok. Na těžbu lithia bude potřeba miliony tun nafty, na těžbu kobaltu bude potřeba miliony tun nafty, na přepravu bude potřeba miliony tun nafty /nikdo nevěříme že těžní a přepravní stroje budou elektromobily/. Na výrobu těchto komodit se spotřebuje miliony MW elektřiny, která je vyráběna z 80% v elektrárnách spalujících fosilní paliva, takže další miliony tun zplodin /koupí si emisní povolenky/.

Potom ještě armády, pozemní, námořní a letectvo celého světa, miliony tun emisí denně /mají výjimku/. A dopravní letectvo celého světa- miliony tun zplodin denně na nás padají z nebe /mají a budou mít výjimku/ a nebo si budou kupovat emisní povolenky které my zaplatíme v ceně letenky? A námořní přeprava, která denně spotřebuje miliony tun nafty a vyprodukuje miliony tun zplodin /bude mít výjimku? A my? Euro 6 a dál? Co na nás osobní automobilisty ještě vymyslí? Odpoví mi někdo z vás?

+2/−5
24.10.2017 21:37

M19i65l78a18n 11C64h12a41l57u10p94a 7504196447703

Špatná adresa. Zkuste Brusel. Tam to všechno znají. Tam vám odpoví.

+2/0
25.10.2017 8:28

M59o74j51m29í27r 98M28o69t55y93č30k21a 3512685714940

Proč zrovna Brusel? Tohle celosvětová vize a třeba dieselgate odstartovali američani. A Čína se k elektrosvětu ráda přidá, když ji to něco ponese (a že ponese).

+2/0
25.10.2017 12:02

J91a96n 72V64á88c46l75a72v64í73k 3912146471409

Hmm, takže v Zairu budou spalovat naftu při těžbě kobaltu, ale my budeme mít ve městech čistší vzduch ... no tak to je hrůza :-)

+1/0
25.10.2017 13:40

P51e37t53r 51H22a56r31i84p37r66a89s95a33d 24H80a53j60i72č 5841146133530

Proč zrovna nafty? mnohé stroje jsou na elektřinu. Můžete jí vyrábět v OZE.

+3/0
25.10.2017 21:51







Najdete na iDNES.cz