Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie bude se sháněním kobaltu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J12o61s88e20f 40M54i77š26k78o40v96s30k97ý 9858191821478

Kdyby jen kobalt. Celá "megalomanská hysterie" kolem elektromobilů je nereálná. Elektromobil si své místo najde, ale jen jako výrazně menšinový dopravní prostředek. Něco jiného ale může být elektromobil poháněný palivovými články s vodíkem. To je reálnější představa.

+2/0
30.10.2017 16:58

J25a41k24u40b 92P33r74o95k45e98š 6703638482413

A v čem přesně? Jediná výhoda je, že vodík se o něco lépe tankuje, ale jinak má všechny problémy které má i klasický elektromobil + nevýhody spojené se samotným vodíkem, tedy že je příliš malý a prochází všemi známými materiály. Nebo, že se vzduchem tvoří třaskavou směs.

0/0
30.10.2017 23:35

J77a43n 31K46r59á76l 6435465836522

Vodík nepotřebuje žádné baterie, tenhle zásadní rozdíl nevidíte? Skladuje se v tlakové lahvi. Není tak potřeba pro každé auto vyrábět a potom vozit stovky kg baterií

0/0
13.11.2017 21:11

J44i69ř12í 34S13c76h19w92a45c77h 8318274858766

tak třeba vodíková Toyota Mirai je těžší než Superb jen o nějakých 300 kg a baterie má samozřejmě taky ;-)

0/0
13.11.2017 23:31

J18a38k23u23b 93P55r16o62k39e98š 6283858762493

Pak ale ztratíte ty zásadní výhody elektromobilů, jako je rekuperace, u elektromobilu když brzdíte vracíte energii do baterií u spalovacího motoru plýtváte a ohříváte vzduch. Tak se účinnosti elektromobilu s vodíkem ani nepřiblížíte.

0/0
14.11.2017 8:48

J59o16s14e78f 56M71i94š33k30o50v91s68k88ý 9778281691198

Kdyby jen kobalt. Celá megalomanská hysterie kolem elektromobilů je dost na vodě. Elektromobily najdou své místo, ale menšinové.

0/0
30.10.2017 16:50

V59l57a54d37i30m62í29r 51B38u45l81k39a 4138150266984

Kobaltu jsou obrovské zásoby v manganových konkrecích na dně oceánů. Jen je technický problém jak je tahat z 3-4 km hloubky. I ČSSR měla kdesi v moři claim nějakých 50 000 km2 či kolik, možná to máme dodnes, dno se tenkrát rozparcelovalo pro jednotlivé státy.

+2/0
28.10.2017 13:31

D69u42š39a73n 51R69a23j80n84i18n72e30c 4344652383431

Áno stále máte , tak ako vy , má aj SR ! Aspoň niečo zanecháme pre vnukov ...keď sme to nevedeli vykopať a predať , čo už narobíš ....

0/0
30.10.2017 9:26

I69v89a67n 38M31a22r38e52k 6834378272

Spekulují jak hodinářští učni . . . nakonec se rádi vrátí k olověným akumulátorům 8-o

0/−1
26.10.2017 19:04

K35a23r92e27l 44N74o68v29á44k 8889951663898

Lithium je také užitečné do termojaderných pum a množivých reaktorů.

0/0
26.10.2017 8:05

J43a72n 51Z22e88m97a26n 6726177471691

No zvlášť pro jaderné technologie s tekutým palivem zejm. LFTR, které se podotýkám také u nás vyvíjí - a tento výzkum v Řeži je v celkem pokročilém stádiu - si myslím jde o zásadní využití, zvláště uvážíme-li, že do baterek se spíše hodí izotop Lithia 6, zatímco do LFTR Lithium 7 - a počítám, že produkce, izotopová separace a takovéto využití Lithia 7 by byl ještě podstatně větší kšeft než baterky do elektromobilů - ono ostatně nejdřív je třeba tu elektřinu nějak vyrobit a bez ní jsou ty baterky tak nějak na kočku... :-P

+2/0
26.10.2017 12:24

P22e46t87r 76H57a14r85i88p24r52a87s66a91d 89H38a55j65i46č 8923540734327

To zase někdo straší malé děti? Kobalt je v mendělejově tabulce hned vedle železa. Je zastoupený v zemské kůře asi tak stejně, jako hořčík. Je ho dost, jenom se těží tam, kde je dostupný a protože ho není moc potřeba, tak se jinde netěží. ;-(

0/0
25.10.2017 21:14

P77e93t58r 69H26a62r84i20p54r28a74s32a14d 96H85a90j70i40č 8123160514477

Aha, tak jsem se na to ještě díval. 29 ppm není mnoho. Mnou uváděný hořčík má výskyt někde mezi 19-25 0000ppm. :-)

+4/0
25.10.2017 23:56

J55a16n 59V31á60c52l60a36v23í92k 3952896681939

Líbí se mi, že jste si dal tu práci a když jste zjistil chybu, tak jste se po několika hodinách vrátil do diskuse a opravil jí.

+5/0
26.10.2017 12:05

J28a86n 86V32e14s14e96l68ý 5904683842411

Pořád je zastoupen zhruba stejně jako cín a zinek a výrazně více než olovo.

0/0
26.10.2017 12:52

T68a73d74e62a51s 66P79i40s48t51a 6209932121427

No jo. Jenže ono nejde o strašení. Kobaltu je sice všade habaděj, jak píšete, jenže jeho získávání je hotový ekologický horror. Náklady na revitalizaci a ekologický provoz jsou natolik šílené a vlastně skoro nemožné....že se kobalt vlastně vyplatí získávat jen tam, kde žádné ekolimity nejsou a kde rozsáhlá devastace krajiny nevadí. Tedy čína/rusko/afrika.;-(

Na jedné straně elektromobily ušetří životní prostředí a na druhé ho zničí. Nic není jednobarevné, ani elektro mobilita.

+3/0
27.10.2017 13:01

R59u27d14o81l36f 24L38u91k72e83š 6523799125

Mimo předchozí nevýhody, by masové rozšíření elektromobilů de facto zrušilo trh s ojetinami.Baterie z havarovaných vozů pod cenou budou nepoužitelné i po poměrně malé kolizi.Nové baterie budou neustále velmi drahé.Takže luxusní velmi drahý vůz se vyplatí výměna baterie, u střední třídy i pokud bude auto jinak jako nové, je to šrot.Spousta lidí, kteří dnes jezdí v autech cca 40 000,- bude bez auta.To povede ke snížení mobility pracovní síly a zvýšenému tlaku na hromadnou dopravu.(tam už jsme jednou byli ):-(

+5/−2
25.10.2017 18:06

D49u85š24a90n 45R29a83j86n60i60n50e38c 4194372553751

Neverím ! Ľudia sú tak vynaliezavý , že určite niečo nájdu. Určite sa nájde nový Cimrman ...

0/0
30.10.2017 9:28

Z76d92e29n70ě54k 78M63o19r42á70v12e75k 5117908208713

Vidíte to moc černě. Bateriové bloky v Tesle jsou tvořeny trochu většími tužkovkami v tisícovývh počtech. Pokud bude baterie při havárii poškozená, dá se rozebrat a využít nepoškozená část. Každý článek se dá diagnostikovat jaké parametry si zachoval a poté poskládat nový blok. I na dnešní tužkovky se dá aplikovat určitá regenerace a prodloužit jejich životnost nehledě na to, že baterie v autě jsou elektronikou hlídané výrazně lépe než ve spotřebních zařízeních.

Dnešní auta za pár tisíc potřebují k udržení provozuschopnosti dost velké náklady (proto jsou tak levná). U elektromobilu není složitý spalovací motor, který po stovkách tisíc km hrozí generální opravou nebo konečným odstavením nepojízdného auta.

0/0
30.10.2017 14:01

Z64d42e90n61ě37k 29W57e82r57n71h66a53r40t 6967155102468

Na to, aby benzínové auto ujelo tisíc kilometrů, musí být u "zdroje energie" asi tak deset minut. Aby elektromobil ujel tisíc kilometrů, musí být připojen k nabíječce mnoho hodin. To by znamenalo, že by bylo potřeba tisíce a tisíce nabíječek a k nim přivedeny "tlusté kabely", aby se elektromobily mohly jen přiblížit k celkovému množství kilometrů ujetých klasickými vozy. To není moc reálné....

+2/−5
25.10.2017 14:07

J95a16n 58V59á40c92l69a32v15í57k 3742266181859

Kolik běžné auto ujede za den? 50km? 100km? přes noc se pomalu nabije a nemusíte řešit žádnou pumpu ani tlusté kabely...

+5/−2
25.10.2017 20:29

J69o50s78e73f 75M46i93š48k57o44v46s23k81ý 9228201771448

Pro použití s dojezdem 100 km denně a bez nároku na komfort typu topení je elektromobil použitelný dobře. Nabíjení např. v sídlištích ale bude velký oříšek. Podobně je výše zmiňován problém stavu baterie po menší kolizi, to se zatím moc neřešilo. Občasné delší trasy (dovolená, návštěva apod.) jsou s elektromobilem nereálné.

+4/−2
26.10.2017 12:08

J65a12r39m15i83l60a 22P34í49c31h38o32v70á 5822667494853

"Komfort typu topení" bude docela důležitý v zemi, kde se 6-7 měsíců v zimě topí. Vy byste chtěl jezdit v zimě autem, které netopí?

Zato v zemích, kde se topit nemusí (Afrika) a kde slunce svítí po celý rok, se elektromobil klidně nabije i solární energií.

0/0
27.10.2017 12:27

J96a13n 61V33á38c63l52a56v58í24k 3222266211569

Ono ani některé diesely se na krátké vzdálenosti pořádně neroztopí.

V Africe zase budete chtít klimatizaci...

0/0
30.10.2017 11:24

Z21d36e23n19ě23k 78M79o84r88á66v48e36k 5247648258853

Existují i řešení střešních solárních panelů, které udrží klimatizaci v chodu i bez odběru z baterie.

0/0
30.10.2017 14:07

L61u78b73o94š 25D17o25l21e36ž47e86l 1577359464986

Dnes už to opravdu není mnoho hodin, dnes se nabije za půl hodiny a následně ujede až 500km (ale při velmi šetrné jízdě i víc).

To může znít neprakticky, ale když jedete na dlouhé trasy, tak je po 500km stejně nejvyšší čas udělat si pořádnou pauzu.

+1/0
28.10.2017 17:13

M17a37r73t27i94n 57K73o52c70i15á21n 9231946831127

púl hodiny na nabíjčce, dojezd 500km, to je budoucnoct. a životnost této baterie bude tak 2 roky? Už po roce bych to jen tak z boku tipnul na 350km

0/0
29.10.2017 9:18

Z48d86e40n71ě61k 42M52o25r40á13v21e11k 5827758908323

Ty dva roky životnosti, to jste si vycucal odkud?

+1/0
30.10.2017 14:05

J59i52ř66í 40S97v49i46t30á38k 6876363127887

Četli tento článek naši horliví a velmi vzdělaní poslanci když ČSSD podepsala memorandum o těžbě ?

0/−2
25.10.2017 10:46

M13o93j30m36í34r 97M98o26t62y83č65k64a 3222425234830

Co s tím má společného těžba lithia? To si fakt myslíte že je potřeba jen do baterií??

+3/0
25.10.2017 12:03

J55a90n 76V78á82c61l69a37v53í13k 3982506201429

Ten růst spotřeby (a cen) lithia v posledních letech je asi skutečně poháněn poptávkou po bateriích. Na druhou stranu mi to přijde jako dost náhodný výkřik.

0/0
25.10.2017 13:33

P73e16t49r 36V37o19s89t73r57ý 3768910163966

Memorandum je kupodivu pro ČR výhodné....

+1/0
26.10.2017 14:36

D67u11š75a85n 16R32a45j82n96i58n33e16c 4514332923821

Čo je na banskej ťažbe líthia vyhodné ? Najdrahší spôsob ťažby .

O výhodnosti sa informujte v baniach OKD !

0/0
30.10.2017 9:37

M30i98l58a15n 29C20h58a24l84u15p14a 7924806427983

Kolik zla ještě musí být napácháno ve jménu shora diktovaných světlých zítřků? Hlavně musíme všichni věřit, že je elektromobil ekologický a pro společnost prospěšný.

+11/0
25.10.2017 8:24

J85a75n 64V11á36c76l26a91v27í73k 3592766561269

Tak u potřeby odsířených elektráren a zákazu PCB jste jim to také uvěřili...

+1/−2
25.10.2017 13:35

Z30d84e84n96ě90k 37M77o43r10á76v57e51k 5617108118283

Takže je lepší dál těžit a zpracovávat ropu a pak ji následně spalovat v autech, abychom měli co dýchat?

+3/−3
25.10.2017 16:31

M51a11r63t58i46n 39K86o32c66i16á13n 9171406401687

Tusim ze tady na Technetu si dali tu praci a byl clanek ohledne uhlikove stopy soucasnych e-aut. Pri stavu CR navratnost byla as i10 let? Uz si to nepamatuju. Zivotnost Li-Ion baterie v aute je asi tak 5 let? A to pri setrnem nabijeni.

Ale jinak e-auta budoucnost maji, jen to Lithiumm je jen takovy prechdny bod. Napriklad v Japonsku domacnosti uz delsi dobu zkouseji palivove clanky,

0/0
29.10.2017 9:36

Z42d11e96n64ě30k 28M95o89r15á31v51e75k 5867528838253

Myslím si, že výroba elektromotoru a baterie nemůže trhnout uhlíkovou stopu výroby spalovacího motoru, spojky a převodovky. Nemluvě o pravidelných výměnách oleje.

Životnost baterií se zatím spíš odhaduje, ty co se používají v hybridech vydržely hodně dlouho. Nelze to srovnávat s bateriemi v mobilech a podobných menších zařízeních, které mají mnohem jednodušší řízení a diagnostiku.

0/0
30.10.2017 10:57

Z26d90e97n32ě57k 22M97o78r89á97v62e40k 5837338708123

Palivové články taky žádná hitparáda - vzácné kovy, omezená životnost.

0/0
30.10.2017 11:14

P69e17t25r 50M63i44c80h10a55l 2210584361932

Takže to vypadá, že bublina asi brzo splaskne.

+5/0
24.10.2017 22:23

V63l98a78d81i90m86í25r 42Š18k21o30l13n27í74k 8315650658

chci se zeptat, kolik vydrží současné baterie v elektroautech a po jaké době se musí měnit?

0/0
24.10.2017 22:04

L15u80d60ě49k 16N78o37v43ý 2601809203971

Bude to velmi podobné těm v mobilech.. :-)

0/0
25.10.2017 16:27

J75a46k62u70b 84P36r97o83k57e92š 6453548692603

To asi ne, mobil nabíjíte každý den, někdy několikrát denně. Průměrný roční nájezd v ČR je někde okolo 5000 km. To je v podstatě 10x do roka. Větší problém bude udržet takovou baterii v provozních podmínkách, než opotřebení.

0/0
29.10.2017 17:41

Z95d93e46n46ě69k 58M43o89r15á76v75e54k 5577308508483

Baterie v mobilech mají výrazně jednodušší řízení a diagnostiku, navíc často snášejí mnohem horší zacházení.

0/0
30.10.2017 14:11

P39e15t15r 44H41a73r66i42p42r48a33s80a17d 21H45a16j78i54č 8813430954237

Výrobci běžně garantují, že po dobu 8 let nebo 160-180 000 km neplesne kapacita pod 70%. To ale garance. Normálně už někteří například s Teslou stihli ujet už 250 000 km a kapacita klesla asi o 7%.

+3/0
25.10.2017 21:48

M20i60r63o85s40l85a94v 39T77ů77m43a 9199638399489

Je to opravdu pokrok. Na těžbu lithia bude potřeba miliony tun nafty, na těžbu kobaltu bude potřeba miliony tun nafty, na přepravu bude potřeba miliony tun nafty /nikdo nevěříme že těžní a přepravní stroje budou elektromobily/. Na výrobu těchto komodit se spotřebuje miliony MW elektřiny, která je vyráběna z 80% v elektrárnách spalujících fosilní paliva, takže další miliony tun zplodin /koupí si emisní povolenky/.

Potom ještě armády, pozemní, námořní a letectvo celého světa, miliony tun emisí denně /mají výjimku/. A dopravní letectvo celého světa- miliony tun zplodin denně na nás padají z nebe /mají a budou mít výjimku/ a nebo si budou kupovat emisní povolenky které my zaplatíme v ceně letenky? A námořní přeprava, která denně spotřebuje miliony tun nafty a vyprodukuje miliony tun zplodin /bude mít výjimku? A my? Euro 6 a dál? Co na nás osobní automobilisty ještě vymyslí? Odpoví mi někdo z vás?

+2/−5
24.10.2017 21:37

M35i29l32a37n 14C14h31a35l62u81p93a 7414686747123

Špatná adresa. Zkuste Brusel. Tam to všechno znají. Tam vám odpoví.

+2/0
25.10.2017 8:28

M47o17j51m25í94r 53M79o54t43y80č47k12a 3692555474970

Proč zrovna Brusel? Tohle celosvětová vize a třeba dieselgate odstartovali američani. A Čína se k elektrosvětu ráda přidá, když ji to něco ponese (a že ponese).

+2/0
25.10.2017 12:02

J57a15n 66V53á35c59l15a91v19í88k 3352116141469

Hmm, takže v Zairu budou spalovat naftu při těžbě kobaltu, ale my budeme mít ve městech čistší vzduch ... no tak to je hrůza :-)

+1/0
25.10.2017 13:40

P53e35t64r 74H39a36r66i47p44r93a54s73a88d 55H65a11j60i79č 8253820454367

Proč zrovna nafty? mnohé stroje jsou na elektřinu. Můžete jí vyrábět v OZE.

+3/0
25.10.2017 21:51







Najdete na iDNES.cz